Ikan salmon chum, merah atau putih

Chum salmon adalah ikan merah anadromous yang bertelur sekali seumur hidup, dan mati setelah bertelur dalam perjalanan kembali. Sebilangan besar salmon chum datang bertelur pada usia 4 hingga 6 tahun..

Panjangnya boleh mencapai 1 meter dan berat 15 kilogram. Kaviarnya adalah warna oren-merah yang terbesar dan sangat indah.

Chum salmon dibahagikan kepada Musim Panas dan Musim Luruh. Yang pertama muncul pada musim panas, dan yang kedua - pada musim gugur. Mereka juga berbeza dari segi saiz dan habitatnya: Summer Chum lebih suka tinggal di bentangan utara Lautan Pasifik dan panjangnya 80 cm, sementara Autumn Chum tinggal di bahagian selatan dan tumbuh hingga 1 meter.

Keta naik cukup tinggi di sepanjang sungai, kerana bertelur ia memilih tempat yang tenang dan tenang. Betina mengetuk lubang pemijahan dengan ekornya, bertelur di sana, dan kemudian menutup tempat ini dengan kerikil, membentuk gundukan pemijahan. Kadang-kadang semua keturunan mati kerana air membeku ke dasar, tetapi salmon Autumn Chum memelihara telurnya dengan bertelur tidak begitu tinggi.

Kaviar salmon chum agak besar dan selalunya mencapai diameter 9 mm. Tidak seperti salmon merah jambu, chum salmon goreng segera setelah penampilan mereka, goreng meninggalkan tempat kelahiran mereka dan turun dengan arus ke laut.

Kandungan kalori chum

Chum salmon tinggi protein dan lemak, dan kandungan kalori adalah 138 kcal per 100 g produk segar. 100 g salmon chum salmon mengandung 184 kcal, dan chum salmon, dimasak dalam panas, mengandungi 154 kcal per 100 g. Nilai tenaga salmon chum kalengan adalah 141 kcal. Makan ikan jenis ini secara sederhana tidak akan membahayakan sosok anda..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
Sembilan belas5.5-1,274138

Ciri berguna salmon chum

Keta mengandungi vitamin E, C, PP, B1, B2, provitamin A, unsur makro seperti kalium, kalsium, fosfor, natrium, klorin, magnesium, serta mikroelemen - zink, besi, fluorin, kromium, nikel, molibdenum.

Terdapat banyak protein dalam kaviar - kira-kira 30%, yang hampir sepenuhnya diserap oleh badan (ini jarang terdapat pada protein yang berasal dari haiwan). Lebih-lebih lagi, protein kaviar mudah dicerna dan mengandungi banyak asid amino penting. Malah kolesterol yang terkandung dalam kaviar tidak seburuk makanan lain. Secara praktiknya tidak berbahaya oleh lesitin, yang banyak terdapat dalam kaviar. Membantu melawan kolesterol dan lemak tak jenuh ganda (14-18%) yang terkandung dalam kaviar, yang menghalang perkembangan aterosklerosis.

Chum salmon kaviar, produk makanan berharga yang diperoleh dengan memproses kaviar salmon dengan larutan garam meja dengan penambahan pengawet berikutnya. Ia tidak mengandungi karbohidrat dan lemak tidak sihat, tetapi mengandungi sejumlah besar (1/3) protein. Ia mengatasi daging dalam kandungan kalori dan nilai tenaga.

Ciri-ciri berbahaya chum

Kaviar salmon Chum, serta ikan itu sendiri, dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu terhadap tubuh.

Juga, orang yang tidak sihat dengan makanan yang diperkaya protein harus berjumpa doktor sebelum memakan ikan ini..

Video akan memberitahu anda tentang selok-belok menangkap salmon chum dan kebiasaannya. Di samping itu, ia akan menarik bagi semua orang yang ingin melihat keindahan alam taiga..

Chum salmon ikan merah atau putih?

Soalan licin. Seekor ikan kecil dari keluarga sturgeon dianggap sebagai ikan merah, yang tidak termasuk ikan salmon tergolong dalam keluarga salmon. Tetapi dalam ucapan sehari-hari, salmon chum juga sering digolongkan sebagai ikan merah, kerana dagingnya mempunyai warna merah dan merah-merah jambu. Wakil salmon lain juga sering dipanggil ikan merah, misalnya salmon, salmon merah jambu, salmon sockeye. Tetapi, sebagai contoh, ikan putih dan nelma dari keluarga yang sama tidak digolongkan sebagai ikan merah, kerana daging mereka berwarna putih susu. Dan nelma sering dipanggil ikan putih..

Oleh itu, kita dapat dengan syarat menganggap bahawa salmon chum adalah ikan merah. Tetapi jika anda benar-benar mematuhi nama tradisional, maka itu bukan ikan merah sama sekali, kerana itu bukan milik keluarga sturgeon. Ikan merah sebenar: sturgeon (Siberia, Rusia, Baltik, dll.), Kaluga, beluga, sturgeon stellate, sterlet, dll..

Apa jenis ikan chum?

Keta adalah ikan merah dengan gaya hidup anadromous (anadromous), jumlahnya mencapai 35-40% daripada jumlah biomas salmon Pasifik (Oncorhynchus). Keadaan ini menjadikannya objek berharga untuk memancing komersial dan pembiakan buatan. Kehadiran populasi tempatan yang besar menyukarkan pembinaan pokok spesies yang dibuktikan secara saintifik dengan pengenalan yang jelas mengenai bentuk kecil individu. Tetapi diketahui pasti bahawa ikan itu mempunyai nenek moyang yang sama dengan salmon merah jambu dan salmon.

Seperti apa rupa salmon chum

Salmon Pasifik dari spesies Oncorhynchus keta hidup di perairan laut sepanjang hayatnya, oleh itu mereka mempunyai warna biru-biru klasik dengan aliran keluar, lebih gelap di kawasan rabung dan lebih ringan di perut. Skema warna ini sangat sesuai untuk ikan pelagis dari lapisan lutsinar tengah, menjadikannya sama tidak dapat dilihat baik dengan latar belakang cermin air yang terang dan pada garis bawah kelabu..

Ciri-ciri lain penampilan salmon chum termasuk:

  • badan besar, memanjang;
  • sisi termampat;
  • punggung (9-11 sinar) dan sirip adiposa beralih ke ekor;
  • kepala kon besar;
  • mulut lebar dan separa bawah dengan gigi yang kurang berkembang;
  • kekurangan bintik-bintik dan jalur gelap;
  • sisik sederhana (130-150 keping di garis lateral);
  • sirip ekor besar tanpa takik.

Semasa pemijahan, penampilan salmon chum berubah secara mendadak - badan menjadi lebih tinggi dan lebih lebar, bentuk bonggol. Rahang memanjang dan membengkok, dan gigi besar muncul di atasnya. Warna keperakan digantikan dengan nada kuning-coklat, zaitun dan kehijauan. Di sisi, jalur-jalur merah melintang atau ungu besar kelihatan jelas, yang secara beransur-ansur menjadi gelap.

Apa itu salmon chum pada musim panas dan musim luruh

Ahli Iththyologists membezakan dua bentuk bermusim utama Oncorhynchus keta, berbeza dari segi pemijahan, kesuburan, kadar pertumbuhan dan ukuran. Peranan utama dimainkan oleh perlumbaan musim luruh, yang menuju ke sungai untuk bertelur pada bulan September - November dengan produk seksual yang masih belum berkembang. Tempoh perjalanan hulu boleh mengambil masa 2-4 minggu (hingga 2 ribu km). Masa ini sudah cukup untuk telur dan susu masak sepenuhnya. Ukuran maksimum salmon chum musim luruh mencapai 100-110 cm dengan berat 18-19 kg dan merupakan catatan untuk keseluruhan genus. Tetapi selalunya hasil tangkapan menjumpai spesimen 60-70 cm dengan jisim 3-5 kg.

Syarat pembiakan perlumbaan musim panas jatuh dari akhir bulan Jun hingga September. Ikan telah membentuk produk pembiakan, jadi ia tidak dapat berjalan jauh di hulu, tetapi bertelur di dekat mulut. Berat terbesar musim panas ialah 6-7 kg. Hasil tangkapan komersial didominasi oleh individu dengan panjang badan 50-60 cm (2,5-3 kg).

Di manakah salmon chum dijumpai

Oleh kerana bersahaja dan tahan tinggi terhadap suhu rendah, ikan berjaya menyesuaikan diri dengan kawasan lautan Kutub Utara dan Pasifik, di mana mereka menghabiskan sebahagian besar hidup mereka untuk memberi makan. Chum salmon mempunyai rentang yang paling luas di antara semua salmon Pasifik, tetapi lebih biasa di Laut Laptev dan Bosphorus, Teluk Alaska, Siberia Timur, Chukchi, Okhotsk, dan Laut Barents.

Di kawasan yang sama, ikan membuat migrasi bertelur ke sungai Kepulauan Kuril, Kamchatka, Sakhalin, Yakutia, Wilayah Magadan, Krai Primorsky, Kanada, Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan. Di Rusia, salmon chum kerap mengunjungi takungan air tawar di lembah Lena, Amur, Yana, Anadyr, Penzhina, Okhota, Poronai. Kawasan utama pembiakan salmon tiruan adalah wilayah Sakhalin, semula jadi - Kamchatka.

Jenis salmon chum

Salmon dicirikan oleh homing yang ketara (kembali ke tempat kelahiran yang tepat). Chum salmon selalu bermigrasi ke sungai untuk pembiakan, di mana ia berasal dari telur, dan berusaha mencari tempat pemijahan asli. Ciri genetik ini membolehkan ahli ichthyologists membahagikan spesies tersebut kepada dua bentuk bebas - Amerika Utara dan Asia, yang tidak bertindih secara geografi..

Teksi Asia tinggal dan bertelur di Rusia. Berdasarkan sampel statistik kajian meristik dan genetik, para saintis dapat mengenal pasti beberapa subspesies wilayah dari salmon chum Asia:

  • Laut Okhotsk - selatan dan timur laut Sakhalin;
  • selatan - Primorye, Kunashir, Iturup;
  • Amur - Amgun, Ussuri, Zeya, Bikin, bahagian utara Selat Tatar;
  • Sakhalin - barat daya Sakhalin;
  • utara - Kamchatka, Chukotka.

Semua spesies kelihatan serupa dan dibahagikan kepada perlumbaan musim panas dan musim luruh. Pengecualiannya adalah Sakhalin chum salmon, yang digunakan sebagai objek pembiakan penetasan dan memiliki luaran yang unik dalam nada kehijauan keperakan..

Gaya hidup dan pemakanan salmon Chum

Tidak seperti banyak spesies anadrom, goreng salmon Pasifik tidak tinggal di sungai selama beberapa tahun untuk menambah berat badan dan tumbuh menjadi ukuran yang aman untuk laut. Sejurus meninggalkan sarang, kawanan salmon chum muda perlahan-lahan mula meluncur ke hilir. Setelah berenang ke laut, mereka berada di zon pesisir, mengambil daerah terpencil dengan banyak makanan hidup kecil. Penyusuan pertama berlangsung selama 6-10 bulan. Peningkatan berat badan harian adalah 3-3.5% daripada jumlah berat badan individu.

Setelah mencapai ketinggian 30-40 cm, ikan meneruskan migrasi makanan yang berlarutan, yang dapat berlangsung dari 3 hingga 10 tahun. Oleh itu, chum salmon telah tinggal di air masin yang jauh dari pantai hampir sepanjang hayatnya..

Di laut, salmon memakan organisma bentik, pterygopod, krustasea, jeli sisir, dan goreng ikan lain. Ketika mereka dewasa, salmon chum beralih ke gaya hidup pemangsa, lebih suka memburu sekolah untuk gerbil, ikan haring, mencium, penyodok kecil, ikan teri, sotong, sarden, gobies. Masa makan minimum di laut ialah 3 tahun.

Chaw salmon bertelur

Salmon mencapai kematangan seksual pada usia 3-7 tahun. Perwakilan dari perlumbaan yang lebih kecil, musim panas adalah yang pertama bersedia untuk berkembang biak. Sebilangan besar wanita pemijahan berumur tiga tahun dan lebih tua (sekitar 80%). Baki 15-17% jatuh pada kanak-kanak berumur 4 dan 5 tahun. Pemeliharaan individu berumur 6 atau 7 tahun jarang berlaku. Di salmon chum musim luruh, kebanyakan kawanan pemijahan berusia empat tahun.

Bentuk musim panas salmon bertelur pada bulan Jun-Ogos di puncak pemanasan air hingga + 12-14C. Musim luruh - pada bulan September - November pada suhu persekitaran yang berkurang (+ 3-8C). Untuk tanah pemijahan, kawasan cetek dengan kedalaman 0.2-1.5 meter dengan arus sederhana (0.1-1.0 m / s) dan tanah longgar dipilih (kerikil, kerikil, kerikil).

Setelah mendapat tempat yang sesuai, betina mula melengkapkan sarang. Pertama, dengan pukulan ekor yang kuat, dia membersihkan bahagian bawah berukuran 1.5-3.0x1.0-2.5 m. Kemudian dia melepaskan parit panjang 15-50 cm, di mana dia meletakkan sekitar seribu telur besar dengan diameter 4-6 mm dan berat 180 300 mg. Setelah persenyawaan kopling oleh lelaki, ibu dengan berhati-hati menguburkannya di tanah, membentuk gundukan tinggi. Hanya dalam 3-7 hari, satu betina dapat melengkapkan 2-3 sarang di berbagai tempat pemijahan, yang secara signifikan meningkatkan peluang keberhasilan genus.

Selepas bertelur, semua salmon mati dalam 1-3 minggu. Tempoh ini cukup untuk salmon chum meninggalkan tempat bertelur, bersurai ke hilir dan tidak menimbulkan bencana ekologi di bahagian kecil sungai..

Tempoh inkubasi untuk peletakan berlangsung 120-150 hari. Embrio yang ditetas dari telur mempunyai kantung kuning telur yang besar, yang membantu mereka berkembang secara aktif tanpa meninggalkan perlindungan dari gundukan pemijahan. Kemunculan pertama larva salmon chum matang jatuh pada bulan April dan berlangsung hingga bulan Julai. Goreng terapung (motley) berkumpul di kawanan dan bersembunyi di tumbuh-tumbuhan pesisir, di lubang, di antara batu. Warna penyamaran harimau 10-14 jalur melintang membantu melepaskan diri dari pemangsa.

Selepas 1-2 bulan, salmon chum remaja mencapai panjang 4-6 cm dan pergi ke laut untuk memberi makan. Pada masa ini, goreng mempunyai sisik, tubuh mengembang dan mengambil bentuk yang biasa untuk spesies, badannya dibina semula untuk hidup di air masin.

Ikan chum merah - sifat bermanfaat

Hidangan salmon merangsang proses metabolik, menguatkan imuniti, mencegah penuaan dan penyakit sistem kardiovaskular. Daging chum merah mempunyai kandungan kalori rendah dalam apa jua bentuk. 100 gram produk mentah hanya mengandungi 128 kilokalori. Tahap nilai tenaga yang sama adalah khas untuk ikan masin, acar atau rebus. Bahkan salmon chum goreng mengandungi tidak lebih dari 200 kcal / 100 g, oleh itu pakar pemakanan merujuk kepada makanan dengan kalori sederhana.

Mengapa ikan berwarna merah dan putih?

Merah atau Putih? Mengapa lazimnya membahagikan ikan menjadi merah dan putih? Bilakah anda mula membahagikan ikan kepada dua jenis yang berbeza? Adalah wajar untuk menyelidiki topik ini dengan lebih terperinci untuk mencari fakta dan penjelasan yang menjelaskan isu-isu ini. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Warna sebagai tanda status

Pada zaman raja dan pangeran, ikan keturunan yang jarang dianggap sebagai makanan istimewa, dan dalam beberapa keadaan mata wang. Mereka melombong dengan cara yang sangat sukar dan perwakilannya tidak tinggal di mana-mana, tetapi di tempat-tempat tertentu di mana memerlukan masa yang lama untuk mendapatkannya. Sejak saat itu ikan mula disebut "merah", yang lebih terkait bukan dengan warna dagingnya, tetapi dirasakan dalam arti menunjukkan nilai dan status istimewa produk ini.

Hari ini, dengan "ikan merah" kita bermaksud spesies salmon, iaitu:

  • Salmon;
  • Trout;
  • Salmon merah jambu;
  • Chum;
  • Salmon merah.

Secara visual, daging mereka benar-benar mempunyai warna mulai dari warna merah hingga merah jambu-kuning. Pada masa yang sama, beberapa spesies sturgeon dan salmon yang sama boleh mempunyai daging putih susu - ikan putih dan nelma. Pada zaman dahulu, spesies semacam itu disebut ikan putih, dan varietas ini dinilai tidak kurang dari ikan laut atau merah yang sama.

Tetapi ada penjelasan lain, bukan hanya berdasarkan warna pulpa. Jika kita beralih ke "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia yang Hidup", kita akan menemukan, selain "merah", juga ikan "hitam". Ini berlaku kerana kelas ikan, dan terdapat tulang dan tulang rawan. Kelas pertama (bertulang) dianggap sebagai spesies paling murah, walaupun ini praktikalnya tidak mempengaruhi rasa dan faedah produk.

Kerana banyak tulang dan kesukaran makan yang berkaitan dengan ini, orang-orang mulia dan kaya tidak menyukai ikan seperti itu, tetapi menganggapnya makanan untuk petani dan pekerja, iaitu "orang kulit hitam". Ini adalah bagaimana istilah lain "ikan hitam" muncul, yang mulai difahami sebagai kualiti atau status yang tidak mencukupi.

Mari kembali ke asal istilah "ikan merah". Jelas bahawa ia mempunyai sedikit tulang dan warna dagingnya berwarna merah jambu merah yang menyenangkan, tetapi ada penjelasan lain. Oleh kerana keanehan dan kesukaran pengekstrakan, dianggap sebagai keseluruhan peristiwa untuk menemukan varieti ini di rak kedai ikan..

Pembeli di bandar-bandar besar merasa lebih santai, tetapi walaupun di sana perlu membayar mahal untuk makanan istimewa itu dalam kepingan emas. Dengan warna wang kertas, menurut satu versi, ikan merah mulai disebut merah, yang menunjukkan tingginya biaya dan kekurangan.

Fakta saintifik

Terdapat banyak kajian yang membuktikan bahawa warna dan kualiti daging ikan dipengaruhi oleh faktor yang cukup jelas dan logik. Faktor-faktor yang mempengaruhi ini merangkumi:

  • Habitat;
  • Mobiliti ikan;
  • Ciri-ciri sistem peredaran darah;
  • Keadaan dan diet.

Untuk memeriksa kebenaran andaian ini, banyak eksperimen dilakukan. Berbagai jenis ikan merah dan putih ditempatkan di takungan buatan, di mana mereka ditanam di iklim mikro yang tidak biasa dan diberi makan dengan makanan yang berbeza. Secara visual, warna dan tekstur daging mula berubah, yang berlaku dengan beberapa sifat bermanfaat produk ini.

Ini dapat disimpulkan dari kajian-kajian ini bahawa bukan sahaja tradisi dapat menimbulkan konsep, tetapi juga fakta yang dapat dijelaskan sepenuhnya oleh sains menjadi alasan untuk pembentukan tradisi baru. Menjadi jelas kepada para saintis bahawa banyak bergantung pada ciri-ciri kehidupan, keadaan pemakanan dan irama kehidupan..

Pigmen yang disebut myoglobin bertanggungjawab untuk keunikan warna tisu otot (daging) - ini adalah protein yang mengikat oksigen. Keupayaan myoglobin ini dipengaruhi oleh unsur-unsur yang masuk ke dalam tubuh ikan dari habitat dan bersama dengan makanan, intensiti pergerakan pernafasan, dll..

Sekiranya kita hanya mengambil perkara utama dari perkara di atas, maka kita dapat menyimpulkan bahawa ada dua pendekatan untuk menentukan mengapa satu ikan disebut merah dan yang lain berwarna putih. Pendekatan pertama adalah sejarah, ia telah berkembang selama berabad-abad dan sudah sangat mantap dalam pemahaman tentang manusia. Yang kedua adalah ilmiah, yang membuktikan bahawa perbezaan antara "putih" dan "merah" adalah relatif, dan semuanya bergantung pada kesan gabungan faktor dan keadaan.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Ciri-ciri ikan chum dan penyediaannya dalam memasak

Chum salmon adalah wakil salmon anadromous Pasifik. Amatur dan nelayan profesional menghargainya kerana daging merah jambu lembutnya, kaviar besar dan watak pejuang. Dari segi nilai pemakanan, ikan merah tergolong dalam produk makanan, tidak mengandungi karbohidrat. Tetapi selain daripada faedahnya, salmon chum boleh membahayakan.

Ciri-ciri dan penerangan ringkas mengenai ikan

Gambaran umum ikan merah diberikan dalam jadual.

Kategori III mengikut IUCN, spesies langka

0,5 - 0,7 m, berat 4 - 6 kg

Krustasea, moluska, herring, berbau

Lalat, nimfa, perhiasan

Kitaran hidup Chum salmon

Pemijahan ikan salmon berlaku di sungai pada suhu +3.. + 5 ℃. Penetasan larva berlangsung selama 3 bulan. Musim panas pertama, remaja tinggal di zon pesisir, dan kemudian mereka pergi jauh ke laut. Di sini dia memberi makan, setelah 3 - 4 tahun dia memasuki tahap "musim kawin" dan pergi ke sungai asalnya untuk bertelur. Secara keseluruhan, salmon chum berjalan dari 2000 hingga 4000 km.

Terdapat dua subspesies salmon pada saat mereka memasuki sungai:

  • musim panas - dari Julai hingga September;
  • musim luruh - dari bulan September hingga November.

Subspesies musim luruh lebih besar dan tahan lasak berbanding musim panas. Kesuburan salmon chum musim luruh mencapai 44,000 telur, salmon chum musim panas - 25,000.

Salmon bertelur di hulu sungai dengan tanah kerikil halus. Betina bertelur di lubang dan menutupnya dengan kerikil. Ukuran gundukan kerikil dapat mencapai panjang 2,5 m dan lebar 2 m. Jantan pada masa ini melindungi telur dari pemangsa.

Setelah bertelur, salmon chum dan jantan mati di sungai dalam masa 10 hari, menjadi makanan untuk goreng.

Foto dan keterangan ikan

Kitaran hidup salmon dapat dibahagikan kepada 2 keadaan: usia remaja dan usia kawin. Pada setiap peringkat, ikan merah mengubah penampilan, tingkah laku dan sifat berguna.

Spesimen muda ditutup dengan sisik keperakan padat, yang mana ia mendapat julukan "wanita perak". Ikan secara aktif memburu, mengumpulkan lapisan lemak, menambah berat badan 4 - 6 kg, tumbuh hingga 70 cm. Daging "perak" itu padat, berwarna merah terang.

"Pakaian perkahwinan" mengubah gambaran salmon chum, seperti yang anda lihat dalam foto, ia menjadi ditutupi dengan bintik-bintik ungu. Timbangan "perak" kasar dan bertukar menjadi coklat. Kepala berubah. Rahang dipanjangkan, dibengkokkan, taring muncul. Nelayan tempatan memanggil salmon chum "ikan keli".

Salmon menjadi agresif, berkumpul di kawanan dan menuju ke muara sungai. Dari tempoh ini, "ikan keli" berhenti memburu dan memakan simpanan lemaknya sendiri. Dagingnya bertambah cerah.

Setelah bertelur, timbangan salmon chum menjadi hitam. Organ dalaman atrofi ikan keli. Ikan mati kerana keletihan.

Habitat

Chum salmon menghabiskan sebahagian hidupnya di laut, sebahagian di sungai. "Serebryanka" terdapat di lembah Kutub Utara dan di lintang utara lautan Pasifik.

"Ikan keli" memasuki Kolyma, Indigirka, Lena, Yana, Sungai Mackenzie Kanada. Sekumpulan ikan salmon yang banyak terdapat di sungai Amur dan Okhota, di lepas pantai Sakhalin, Kamchatka, dan Kepulauan Kuril.

Kelebihan daging chum untuk badan

Nilai pemakanan dan komposisi kimia ikan merah ditunjukkan dalam jadual.

Jumlah dalam produk setiap 100 g

Peratusan elaun harian yang disyorkan,%

Nilai tenaga, kcal

Vitamin B:

Chum salmon kaya dengan protein, kaya dengan asid lemak, vitamin dan unsur surih. Daging "Silverfish" dicerna dengan baik.

Makan 130 gram ikan merah 3 kali seminggu memperbaiki keadaan badan:

  • Lemak tak jenuh membersihkan saluran darah, menurunkan tekanan darah. Mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.
  • Vitamin B1 membantu mengingat, mengembangkan perhatian dan pemikiran dengan lebih baik.
  • Terima kasih kepada vitamin B, imuniti ditingkatkan dan proses metabolik dinormalisasi.
  • Vitamin D mencegah perkembangan riket, leukemia, barah payudara dan otak. Mengawal glukosa darah.
  • Vitamin E dan omega bertindak pada kedutan, memperbaharui kulit.
  • Iodin merangsang aktiviti otak. Meningkatkan keanjalan dinding kapal. Memperbaiki keadaan kulit, rambut, kuku.

Salmon mengurangkan tekanan dalam badan, meningkatkan prestasi. Daging ket disyorkan untuk kanak-kanak, orang tua, ibu hamil dan menyusui.

Kelebihan chum salmon

Chum kaviar dan susu tidak kurang berharga daripada daging. Kandungan kalori kaviar adalah 250 kcal. Telur besar - diameter 7 mm, oren. Kaviar meleleh di mulut, rasa sejuknya terasa.

Kaviar chumar masin dan susu digunakan dalam tata rias, memperoleh kesan pemutihan dan keremajaan.

Fakta yang sedap

Lelaki lebih gemuk daripada wanita: hidangan dari mereka ternyata lebih tepu, berair dan berkhasiat. Daging chum asin, salai, rebus atau dibakar. Dalam pengeluaran perindustrian, daging salmon dipelihara. Oleh kerana kandungan air yang tinggi, penggorengan tidak digalakkan: daging menjadi kering.

Chum fillet menjadikan telinga lembut dan lembut dengan krim. Pra-daging. Kentang cincang kasar, wortel, saderi adalah bahan yang sesuai..

Anda boleh menyimpan "perak" segar di dalam peti sejuk tidak lebih dari sehari. Pada suhu -18 ℃, ikan merah mengekalkan nutrien selama 3 bulan. Anda perlu mencairkan bangkai chum secara beransur-ansur, tanpa menggunakan microwave. Jika tidak, struktur daging akan runtuh, dan rasanya akan merosot..

Chum salai sejuk boleh dimakan selama 10 hari. Merokok cepat menjadikan produk ini berguna sehingga 3 hari.

Memancing ikan salmon chum: ciri

Seorang nelayan memerlukan kemahiran untuk menangkap "perak" dengan melakukan trolling. Di perairan pesisir, salmon chum berenang pada kedalaman hingga 10 m: memancing dengan kapal akan menakutkannya.

Masa yang baik untuk memancing dianggap sebagai permulaan jalan pemijahan kawanan chum ke muara sungai. Lebih dekat ke lokasi pemijahan, "ikan keli" kehilangan nutrien dan nilai gustatory, jadi memancing seperti itu tidak praktikal. Pada skala industri, salmon ditangkap dengan jaring atau tunggangan.

Peminat kegembiraan dan adrenalin memancing ikan merah. Gigit salmon dengan cepat dan tajam. Nelayan mungkin tidak menyedari gigitannya sementara ikan keli meninggalkan jangkauan ke dalam gulungan, dengan cepat melepaskan 100 m garis. Nelayan menggunakan batang kuat kelas 9 atau 10 dan umpan - 10-15 cm lalat, pita.

"Ikan keli" tidak memberi makan di sungai. Namun, dia mengekalkan refleks pelindung. Nelayan tempatan menggunakan pemintal dan pemintal sebagai umpan untuk berputar. Sebelum memancing, anda perlu mencari takungan, dan kemudian pilih batang, ujian dan sudu. Sebagai contoh, joran panjang dipilih untuk memancing pada individu yang besar, tetapi untuk memancing dari kapal atau di belukar, ia tidak sesuai.

Bahaya dan bahaya ikan dalam makanan

Salmon chum masin dan salai berbahaya bagi penyakit:

  • sistem ginjal dan genitouriner;
  • perut;
  • hati;
  • gout.

Kandungan garam yang tinggi dalam komposisi salmon chum, kaviar dan susu menyebabkan pengekalan cecair dan penampilan edema. Anda perlu mengambil produk secara porsi agar tidak membahayakan badan.

Ikan merah yang diternak mungkin mengandungi logam berbahaya dan GMO kerana mereka diberi makan secara buatan.

Pengeluar ikan dalam tin menggunakan salmon yang dimodifikasi pemijahan ketika manfaat daging chum kepada manusia semakin menurun. Syarikat yang tidak bertanggungjawab dapat meletakkan sisa "ikan keli" yang mati setelah bertelur.

Penyimpanan yang tidak betul menyebabkan perubahan komposisi kimia ikan merah. Jadi, asid amino histidin diubah menjadi histamin, dos yang besar menyebabkan keracunan dan alergi..

Memilih "perak" di kedai, anda perlu memperhatikan keadaan penyimpanan agar tidak membahayakan kesihatan anda. Timbangan salmon jatuh, insang coklat, mata kusam adalah tanda produk basi. Ikan beku hendaklah ditutup sepenuhnya dengan sayu nipis untuk mengelakkan udara.

Harga untuk ikan merah

Serebryanka adalah produk bermusim. Memancing secara besar-besaran untuk chum salmon berlaku pada musim panas. Harga purata pada tahun 2019 untuk bangkai salmon chum Far Eastern adalah 450 rubel. sekilogram. Steak salmon berharga 490 rubel / kg. Fillet pada kulit - dari 630 rubel / kg. Kaviar masin dijual dalam bekas plastik dan kaca dengan jumlah 250 atau 500 gram dengan harga 4250 rubel / kg.

Kesimpulannya

Ikan salmon Pasifik adalah ikan merah yang licik, kuat dan tahan lasak. Memancing Timur Jauh akan memberikan anda adrenalin dan perasaan kemenangan yang tidak dapat dilupakan. Ikan yang ditangkap boleh diasinkan, direbus, dibakar, digoreng, dan diasap.

Daging, kaviar dan susu perak mengandungi sejumlah besar protein, lemak sihat, vitamin dan unsur mikro. Ikan merah disyorkan untuk kanak-kanak dan orang dewasa, tetapi penting untuk diingat bahawa salmon chum mesti disimpan dengan betul.

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!

Mengapa salmon chum mempunyai daging putih, bagaimana memilih dan menyimpan ikan dengan betul

Pengambilan daging dan kaviar secara berkala dari keluarga salmon, termasuk salmon chum, menyumbang kepada pengisian zat penting dalam tubuh manusia. Cara memilih produk yang berkualiti dan memeliharanya dengan betul, mengapa warna bubur ikan berubah dan bagaimana ini mempengaruhi ciri rasa hidangan yang dimasak, anda harus mempertimbangkan dengan lebih terperinci.

  • Apa warna daging chum itu
  • Apabila salmon chum mempunyai daging putih
  • Cara memilih ikan yang betul semasa membeli
  • Peraturan penyimpanan produk

Apa warna daging chum itu

Warna daging chum harus berwarna merah dengan warna merah jambu. Ia boleh berubah akibat pemijahan menjadi warna merah jambu pucat. Ini kerana pigmen, yang bertanggung jawab untuk warna otot, mulai bergerak pada telur dan kulit ikan..

Warna pulpa ikan salmon bergantung pada makanan atau, lebih tepatnya, kehadiran karoten pigmen pewarna di dalamnya. Sekiranya ikan itu memakan krustasea planktonik laut kecil, maka dagingnya berwarna merah. Chum salmon, ketika memasuki air tawar untuk pemijahan, berhenti memakan krustasea, karoten habis dan pulpa menjadi kering dan putih. Di taman asuhan kanak-kanak, salmonid diberi makanan khas yang dilengkapi dengan krustasea alami, sehingga ikan ternakan juga berwarna merah, walaupun tumbuh di air tawar.

Apabila salmon chum mempunyai daging putih

Chum salmon tinggal di laut, tetapi bertelur di air tawar, di mana ia dilahirkan. Di antara semua ikan salmon Pasifik, ia mempunyai habitat terbesar. Chum salmon mencapai kematangan seksual pada usia 3-7 tahun.

Membezakan antara musim panas dan musim luruh kursus untuk bertelur. Perlu diperhatikan bahawa spesies ini mempunyai ciri khas luaran. Berat dan panjang badan salmon chum musim luruh lebih besar. Ini disebabkan oleh usia ikan bertelur. Spesies musim luruh bertelur pada usia lima tahun, dan musim panas satu pada usia empat tahun. Sebelum tempoh ini, warna badannya keperakan, rahangnya normal. Warna pulpa daging berwarna merah. Selanjutnya, badan salmon chum memperoleh tanda-tanda luaran perubahan pemijahan bergantung pada tahapnya. Jalur melintang kelabu samar muncul terlebih dahulu.

Selepas seminggu, warna badan semakin pudar. Jalur kelabu gelap dan merah jambu coklat kelihatan di atasnya. Rahang menjadi memanjang dan melengkung, dan badannya lebih lebar. Warna daging menjadi merah muda. Setelah seminggu lagi, tanda-tanda perubahan pemijahan menjadi lebih ketara: rahang memanjang, hidung dibengkokkan, badan ditutup dengan bintik-bintik warna terang dan gelap. Warna daging berwarna merah jambu muda.

Seminggu kemudian, ikan mula bertelur. Giginya menjadi sangat maju, sisiknya kasar, kulitnya tebal, warna dagingnya berwarna merah muda pucat dengan struktur yang longgar, warna badannya hampir hitam. Tingkah laku ikan itu agresif, ia berkumpul di sekolah dan naik ke hulu sejauh ratusan kilometer. Dalam tempoh ini, jisim kepala dan inti meningkat kerana berat badan. Akibatnya, bahagian ikan yang boleh dimakan berkurang..

Sehubungan dengan pemijahan, tidak hanya warna dan konsistensi daging penghuni perairan berubah, tetapi juga ciri organoleptiknya merosot. Jumlah air di otot meningkat. Dalam tempoh pemijahan, kandungan zat protein menurun sekitar 5%, jumlah lipid - sebanyak 2%. Pada masa ini, chum salmon disebut ikan patin dan mereka tidak boleh ditangkap..

Harus diingat bahawa pada periode awal pemijahan, terdapat peningkatan singkat hanya pada parameter struktur dan mekanik daging perwakilan keluarga salmon ini, oleh itu, ikan tersebut digunakan sebagai bahan mentah untuk produk ikan. Penjelasan pulpa ikan secara negatif mempengaruhi rasa hidangan siap dan dalam kes ini ia hanya digunakan untuk pembuatan makanan ternakan.

Cara memilih ikan yang betul semasa membeli

Semasa memilih ikan semasa membeli, anda harus memperhatikan ciri-ciri berikut:

  1. Bau. Ia semestinya sedap dan segar.
  2. Mata. Tidak ada tanda-tanda kekeruhan.
  3. Insang. Warnanya merah, integriti tidak rosak.
  4. Otot. Cukup kuat, tidak ada cela.

Peraturan penyimpanan produk

Ikan yang ditangkap tetap segar selama kira-kira 10 jam. Untuk penyimpanan jangka panjang, bangkai yang dipotong harus dibekukan atau diasinkan. Warna daging salmon boleh berubah menjadi warna yang lebih ringan kerana pembekuan yang berpanjangan. Sebaiknya simpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 6 bulan..

Daging chum salmon sangat berguna untuk tubuh manusia. Menurut hasil penyelidikan, perubahan pemijahan mempengaruhi bukan hanya parameter kimia daging salmon, tetapi juga sifat struktur dan mekaniknya. Agar tidak kehilangan vitamin, mineral, asid lemak tak jenuh ganda, anda harus menyimpan produk dengan betul dan mengambil kira nasihat pakar semasa membelinya..

Ikan merah. Bagaimana jenisnya berbeza antara satu sama lain dan cara memasaknya

Bagaimana jenis ikan merah berbeza antara satu sama lain??

"Mari kita lihat jenis ikan merah.

1. Chum salmon dan pink salmon adalah ikan merah yang paling murah. Jangan meragui mereka: tidak ada yang akan mengeluarkan ikan yang lebih mahal untuk mereka.

2. Sekiranya anda ingin membeli salmon, maka anda harus tahu: salmon liar tumbuh maksimum empat kilogram di persekitaran semula jadi mereka. Anda boleh mengenalinya dengan sirip merah dan daging merah jambu pucat tanpa urat berminyak. Ikan ini kering. Salmon petani besar: beratnya melebihi 5 kilogram. Dagingnya lembut, oren terang, dengan urat berminyak. Timbangan besar.

3. Perkara yang sama berlaku untuk ikan trout. Ia lebih kering daripada salmon, dan sisiknya sedikit lebih kecil. Di alam liar, dagingnya pucat, daging ladangnya lebih cerah, lebih merah.

4. Tetapi jika anda ingin membeli salmon coho, maka anda harus segera mengenalinya: ia adalah ikan yang sangat dicat dengan kepala merah, dengan perut merah, dan keindahan yang sangat keperakan. Dan dagingnya sangat merah.

5. Pertama sekali, berhati-hati dengan salmon Chinook palsu - ini adalah ikan langka yang selalu dibekukan. Ia adalah ikan berlemak besar dengan daging merah terang dan perut kelabu. Salmon Chinook, semasa anda memotongnya, benar-benar melekat pada pisau kerana lemak. Dan jika ini tidak berlaku, kemungkinan besar anda membeli salmon chum, atau, jika bernasib baik, salmon coho.

7. Arang mempunyai kepala yang kusam, dagingnya berwarna oren-merah tanpa urat berminyak. Kisah penting lain: jika anda melihat arang segar, ketahui bahawa ia sudah dicairkan. Ia tidak dibawa sejuk; ia dibeli dalam bentuk ini hanya di habitatnya. Sudah tentu ada pengecualian, tetapi kebanyakannya membawa ais krim..

8. Sockeye salmon tidak secantik char. Dagingnya juga berwarna merah terang, tetapi dia sendiri kelihatan lebih sederhana ".

Galina Smirnyakova, ahli teknologi, syarikat Yeniseisky Ulov, sudut pusat makanan Depo.Moscow:

Cara memilih ikan merah?

"Sekiranya anda akan membeli ikan mentah, maka anda tidak perlu takut dengan ikan beku. Ikan merah liar ditangkap pada musim, biasanya dalam jangka waktu yang singkat, dan setiap ikan mempunyai jangka waktu yang berbeza. Oleh itu, selalunya ia segera dibekukan dan dibawa untuk dijual. Sekiranya anda berada di tempat yang jauh dari tempat memancing dan anda mendapat ikan liar dan kelihatan seperti segar, maka anda tidak boleh tertipu dan menganggapnya sejuk dan membelinya untuk kegunaan masa depan, dengan harapan dapat membekukannya. Kemungkinan besar, ini adalah ikan yang sudah dicairkan dan pembekuan berulang akan membahayakannya..

Ikan beku tidak boleh berbau kuat, ia mesti mempunyai bau amis segar yang ringan, tetapi tidak keras. Tidak boleh ada kerak es di atasnya, hanya beku nipis yang hampir tidak dapat dilihat, atau bahkan tanpanya.

Ikan tidak boleh cacat, yang menunjukkan pencairannya, dan cuba memperhatikan ekor: ia harus utuh. Dan jika ekornya patah, kemungkinan besar ikan tersebut dibekukan atau disimpan dengan tidak betul.

Ia juga berguna untuk melihat perut ikan. Sekiranya berwarna kuning, ikan mungkin sudah dicairkan. Bagaimana anda dapat mengetahui jika ikan itu segar dan belum dibekukan secara meluas? Tekan fillet ke bawah dengan jari anda. Sekiranya daging berlubang, penyok tetap di bawah jari dan cairan mengalir keluar, maka ikan itu dibekukan dengan tidak betul atau terlalu banyak disiram, misalnya, untuk memberikannya berat.

Sekiranya anda membeli ikan merah masin atau sedikit masin, maka perhatikan kepadatannya. Sekiranya ikan mudah diperas dan lubang jari masih ada di dalamnya, dan pengeluarnya tidak boleh dipercayai dan tidak dikenali, maka ada kemungkinan ikan ini sudah hampir manja, direndam dalam lemon dan cuka, menyingkirkan tanda-tanda kerosakan dan hilang sebagai segar. Sebagai tambahan, jika anda membeli fillet masin siap pakai, cubalah menyimpannya tidak lebih tebal dari 5 sentimeter. Kemudian ada lebih banyak jaminan bahawa banyak jus tidak akan mengalir dari ikan kemudian..

Satu lagi nuansa penting: jika seseorang tidak mahu ikan ternakan, tetapi ikan liar, lebih baik membeli salmon sockeye, chum salmon, char, chinook salmon, coho salmon atau pink salmon ”.

Cara memasak salmon?

"Salmon, seperti ikan trout, boleh menjadi liar dan kadang-kadang bertani. Daging liar lebih padat dan kering. Di ladang - lebih longgar dan gemuk. Sekiranya anda menjumpai salmon liar, maka lebih menarik untuk memanggangnya secara keseluruhan. Cukup baginya menghabiskan dua puluh minit di dalam ketuhar dalam kerajang pada suhu 180 darjah. Walaupun tanpa kerajang. Cukup taburkan dengan minyak zaitun atau tambahkan sepotong mentega taburkan dengan garam dan lada. Perkara utama adalah tidak berlebihan dalam ketuhar, jika tidak, ia akan menjadi kering dan tidak terasa. Lebih baik walaupun sedikit mencucinya, ia akan menjadi kesediaan sendiri. Dan saya merasa tidak berguna untuk memasukkan sesuatu ke dalam perutnya. Ia tidak memberi apa-apa ikan.

Sekiranya anda mendapat ikan salmon berlemak, anda boleh mengukus pada suhu 90-100 darjah. Ia berlemak, dan juiciness protein akan terpelihara dengan sempurna di dalamnya. Sekiranya ini adalah ikan yang baik, maka ia tidak memerlukan rempah, hanya garam dan itu saja. ".

Cara memasak ikan trout?

"Trout boleh menjadi liar dan bertani. Rumah ladang biasanya lebih gemuk - ia bergerak lebih sedikit dan makan lebih banyak. Saya memasaknya dengan dua cara. Yang pertama adalah menggoreng di bahagian kulit dengan ghee, dan kemudian memanaskannya di dalam ketuhar, juga dipanaskan hingga 180 darjah. Tetapi anda boleh membakar fillet dengan segera dan menghidangkannya dengan sayur-sayuran panggang. Bit, kentang, artichoke Yerusalem, parsnips, akar saderi atau zucchini sesuai untuknya - sayur-sayuran akar atau hanya pekat, seperti zucchini dan labu. Saya minyak mereka dengan minyak, taburkan dengan garam dan thyme segar dan rosemary, kacau dan bakar di dalam ketuhar. ".

Cara memasak chum salmon?

"Chum salmon adalah ikan yang cukup kering. Ia dilombong di beberapa tempat di Timur Jauh, dan sering membeku dan tidak terasa ke bahagian Eropah di Rusia, jadi saya hanya menggunakannya untuk masin. Letakkan fillet tanpa kulit tulen di atas loyang, campurkan gula dan garam dalam nisbah 1: 1 dan taburkan salmon chum dengan campuran ini di semua sisi untuk membuat cengkerang. Saya memasukkannya ke dalam peti sejuk, setelah dua belas jam saya membasuhnya dan meletakkannya semula selama dua belas jam lagi sehingga garam tersebar sepenuhnya ke seluruh otot. Semua yang anda boleh makan ".

Cara memasak salmon coho?

“Coho salmon adalah ikan yang kurang berlemak daripada ikan trout dan boleh diasinkan seperti salmon chum atau salai panas. Anda juga boleh merokok salmon coho di dalam ketuhar - tetapi tudung yang baik diperlukan agar asap tidak menyebar ke seluruh apartmen. Ketuhar dipanaskan hingga 180 darjah. Lubang dibuat di dalam tin kosong, bara dipanaskan dimasukkan ke dalamnya - bara untuk hookah juga sesuai, taburkan dengan habuk papan di atasnya dan masukkan balang ini ke dalam ketuhar. Cukup untuk seekor ikan menghabiskan lima belas minit di dalam ketuhar seperti asap ".

Cara memasak salmon merah jambu?

"Cara yang paling berperikemanusiaan untuk mengukus salmon bungkuk adalah dengan menjaga agar ia cukup lembap, kerana, sekali lagi, ia adalah ikan yang sangat kering: ia kecil dan tidak mempunyai waktu untuk menambah lemak dalam hidupnya. Asparagus kukus akan sesuai dengannya. Adalah baik untuk menambahkan beberapa jenis sos krim yang akan menambah lemak pada salmon merah jambu. Selain asparagus, rasanya enak makan salmon merah jambu dengan sayur-sayuran hijau lembut: brokoli, kubis Romanesco, kacang hijau atau kacang ".

Cara memasak salmon?

"Salmon sockeye akan menjadi sangat enak jika anda sendiri dan memasaknya - dan yang dibawa ke Moscow juga sangat kering. Anda meletakkan salmon sockeye yang ditangkap melalui mulut anda di ranting, letakkan di sebelah api dan bakar dengan ringan di kedua-dua belah pihak. Ikan ini sesuai dimakan bersama bir. Dalam api yang sama, anda boleh membakar kentang untuk lauk ".

Cara memasak salmon chinook?

"Salmon Chinook adalah ikan besar - tumbuh hingga 12 kilogram, dan cukup berlemak, tetapi ia adalah ikan yang jarang. Ia boleh dimasak dengan cara yang sama seperti salmon dan trout. Hidangkan sekali lagi dengan sayur bakar. Anda tidak memerlukan sos untuk chavycha: dia sudah mempunyai daging yang sangat berair. Dan pendapat saya: Salmon Chinook mempunyai kaviar paling sedap di dunia ".

"Salmon Chinook paling baik digoreng dengan kerajang di atas api, dilapisi mayonis, dilapisi dengan kepingan oren, bawang cincang halus dan di atasnya dengan dill. Atau buat ikan heh. Ia dilakukan seperti ini. Campurkan 30 gram cuka sari apel 9%, 100 gram air rebus, tambahkan daun salam dan garam dengan gula secukupnya. Rebus segalanya, sejukkan, masukkan ikan di sana, potong kiub sepanjang 5 cm dan selebar 1 cm. Masukkan 80 gram wortel cincang dan bawang putih cincang secukup rasa, tutup dengan pelekat dan biarkan selama enam jam. Kaedah ini sesuai untuk salmon coho, salmon merah jambu, dan chavycha. ".

Cara memasak char?

"Char adalah ikan yang sesuai untuk menggoreng. Ketumpatannya memungkinkan untuk tidak hancur seketika. Ambil mentega, campurkan sedikit dengan minyak sayuran sehingga tidak terbakar, dan goreng. Cukup tiga minit di setiap sisi, tidak lebih: ada bahaya terlalu kering ".

Kemungkinan pendua dijumpai

Salmon Chinook adalah ikan langka yang sangat mahal, ia mempunyai daging berlemak merah, begitu juga beberapa

chef huyev Evgeny Kuznetsov mengesyorkan agar kita melapisi dengan mayonis, oren dan dill. Bitch, di mana saus tomat, kicap dan bawang putih? Tanpanya, bukan pekantnenko, rasa amis yang sedap masih akan terasa.

Dan mantera suci itu adalah "ikan kering salmon merah jambu"! Fuck you, awak berpusing! Sekiranya anda tidak tahu memasak, diamlah, anda akan berjaya.

Salmon? Liar? Sehingga 4 kg? Jangan bongkarkan permainan seperti itu di suatu tempat di Naryan-Mar. Akan ketawa.

Sekiranya anda ingin membeli salmon, perlu diketahui: salmon liar tumbuh maksimum empat kilogram di persekitaran semula jadi mereka..

Tidak sopan, puki golimy. Dan mengiklankan pembiakan ikan tiruan yang diberi makan dengan semua jenis perkara jahat dan perangsang pertumbuhan. Salmon di persekitaran semula jadi tumbuh hingga dua puluh kilogram. Jarang sampai dua puluh lima.

masuk, seperti yang saya baca, segera ekspresi wajah

Kalaulah memburuk-burukkan sesuatu yang sesat ini Anda perlu memasak telinga dari salmon chinook, sentiasa di kepala. Telinga hanya diraja. Kepala adalah lagu yang terpisah, sangat bagus sehingga tidak dapat diluahkan. Demi dia, anda boleh menolak semua perkara lain dan tidak mengundang pencinta bahagian ini untuk makan malam..

Walau bagaimanapun, salmon Chinook cukup besar untuk satu ekor yang cukup untuk kuali sup ikan dan gunung barbeku. Pilihan terbaik adalah memotong tidak memanjang, kerana untuk beberapa sebab ia ditunjukkan di mana-mana, tetapi di seberang, tanpa menyentuh kulit. Pada masa yang sama, tulang belakang akan dikeluarkan. Oleh itu, ikan apa pun akan menjadi berair sebanyak mungkin. Minimum rempah diperlukan, ia pasti sangat enak.

Eh, saya sendiri mahukan ikan. Tapi ini belum musim, jadi coho akan bersetuju dengan beberapa kepala beku.

Saya sudah lama ingin bertanya - tetapi kekejian ini dalam gaun pengantin (atau seperti yang disebut dengan betul, ketika ia berubah dari ikan yang indah menjadi raksasa) adakah benar-benar mungkin untuk dimakan? Nampaknya, jika saya ingat dengan betul, ini adalah ikan reput yang hidup yang terurai atas nama gorengnya.

Dan dia kelihatan menjijikkan dalam penampilan.

Saya lebih suka memasak salmon merah jambu dalam kerajang, minyak dengan garam laut, sepotong lemon di sana dan ramuan segar - kemangi dan tarragon. 20-25 minit dan ikan meleleh di mulut dan sangat sedap. Sudah tentu, lemon segar juga terdapat dalam harga yang murah..

Hmmm tidak tahu bahawa salmon chum adalah yang paling murah. Saya suka kaviarnya. Dan lebih besar, lebih enak dan lebih mahal daripada ikan trout atau salmon. Di Estonia - 100g - 10 euro. Dan trout - 5.

Bukan "secara prinsip, berbaloi", tetapi diperlukan rawatan panas yang menyeluruh. Saya praktikal berhenti makan ikan, kecuali sup ikan beberapa kali dalam setahun dan kepala terkenal, direbus hingga maksimum (tetapi ini adalah salmon Chinook, pilihan terbaik dalam semua aspek). Kerana sangat sering terdapat begitu banyak parasit pada ikan merah bahkan daging cincang bergerak. Terutama dalam ikan salmon sockeye, tetapi ini biasanya merupakan ikan yang bermasalah, malah anda mesti dapat garamnya agar tidak diracun.

dengan cara yang berbeza, terdapat juga beberapa parasit dalam ikan sungai

Mengapa kita memerlukan maklumat ini jika margin ikan merah sedemikian rupa sehingga mereka hampir tidak membelinya?

Anda menulis sendiri - Saya tidak mempunyai wang untuk ikan merah, mengapa bercakap untuk semua orang?))))

Oleh itu, tidakkah anda fikir jika di antara kenalan anda majoriti orang tanpa wang, dan majoriti saya makan ikan merah sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu, maka anda mempunyai statistik yang salah?

Sandwic Ikan Goreng Goreng

Ikan renyah, coleslaw dan sos tartar yogurt Yunani

Untuk 3 sandwic

3 roti sandwic

450 gr. ikan putih (flounder, telapia, cod)

1 sudu kecil biji adas

Sos tartar

230 gr. Yogurt Yunani

1.5 sudu kecil epal sider cuka

1 sudu besar capers

4 perkara. timun acar kecil

serai lemon

1 sudu kecil jus lemon

1/4 sekumpulan dill

Salad kubis

1/2 kepala kecil kubis

1/4 tandan bawang hijau

1/4 sekumpulan dill

1/4 sekumpulan pasli

Secara tradisinya, kita mulakan dengan sos.

Campurkan yogurt Yunani, caper cincang halus, timun acar halus, sayur cincang halus, jus lemon, gaul rata dan sejukkan sekurang-kurangnya 1 jam.

Apabila sos di dalam peti sejuk, sediakan salad.

Cincang kubis, bawang hijau dan hijau. Masukkan 2-3 sudu besar. sos, campurkan.

Mari turun mencari ikan.

Pukul serbuk roti dengan biji adas dan garam.

Kami memotong ikan. Celupkan terlebih dahulu ke dalam telur, kemudian tepung, sekali lagi dalam telur dan akhirnya di serbuk roti.

Anda perlu menggoreng ikan dalam jumlah besar minyak sayuran.

Ia masih perlu dikumpulkan.

Potong roti, goreng.

Masukkan sos pada setiap roti. Letakkan alpukat di roti bawah, ikan di atas dan selesaikan dengan salad kubis.

Tutup dengan roti atas.

Lebih banyak resipi di sini.

Apabila anda terlalu malas memasak sesuatu yang serius. Tonton dengan suara)

Resipi terperinci dalam komen)

Paella di Valencia

Resipi sedikit berbeza dari yang klasik, tetapi hasilnya melebihi semua jangkaan.!

Semuanya bermula dengan menyediakan minyak! Ya Ya! Minyak zaitun perlu "tepu" dengan aroma sebelum anda mula menggoreng sesuatu di atasnya. Harus banyak minyak, kerana makanan laut secara praktikalnya tidak mengandungi lemaknya sendiri. Kami memanaskan minyak, menambah satu tangkai rosemary, secubit safron (saya faham bahawa itu mahal), paprika (banyak). Campurkan semua ini dengan teliti dan masukkan tomato cincang!

Apabila alas sudah siap, buang udang besar ke dalam kuali. Kami menyerahkannya. Secara harfiah memerlukan satu minit.

Kemudian kami memasukkan udang ke dalam pinggan yang berasingan dan membuang cincin sotong.

Kami sedang menunggu cincin untuk sedikit menyerap warna dan aroma. Semua berlaku dengan cukup pantas.

Tuangkan nasi. Kami lebih kerap menggunakan nasi bulat. Ia memasak lebih cepat dan menyerap bau dan rasanya lebih sedap. Campurkan cincin dan alas dengan nasi. Kami mengedarkan semuanya dalam lapisan yang sama rata.

Tuangkan kuahnya! Kaldu disediakan secara berasingan! Dan ini adalah bahagian terpenting paella! Dalam kes ini, kami menyiapkan kuah dari kepala dan cangkang udang (perhatikan pada foto di atas, beberapa udang sudah dikupas), sisa-sisa tomat, rosemary, paprika, kerang. Kaldu harus tiga kali lebih banyak daripada beras. TETAPI lebih baik melakukan sedikit lagi. Saya akan menerangkan mengapa lebih jauh. Tuangkan kuahnya semasa panas! Ia semestinya mendidih pada ketika ini..

Setelah menuangkan kuahnya, hidupkan pembakar hingga penuh, sehingga semuanya mendidih sekaligus. Apabila ia mulai mendidih, gas dapat dimatikan. Putar periuk setiap 3-5 minit sehingga proses memasak sama rata. Selepas beberapa lama, cecair akan berkurang. Dan itu bermaksud paella hampir selesai. Pada ketika ini, anda boleh mula membuang kerang sehingga jus memenuhi "cengkerang". Anda boleh meletakkan beberapa tangkai rosemary di atas. Kesediaan paella, tentu saja, ditentukan bukan oleh "kekeringan / kelembapan", tetapi oleh kesediaan nasi. Ia berlaku, terutamanya semasa anda memasak paella untuk pertama kalinya atau tidak mengetahui "watak" pembakar, bahawa kuahnya cepat menguap dan menyerap, dan nasi masih belum siap. Pada ketika ini, anda boleh menambah sedikit kuahnya. Itulah sebabnya saya mengesyorkan melakukannya sedikit dengan margin. Sudah tentu, "topping" seperti itu sudah membicarakan ketidak profesionalisme anda, tetapi dalam lima paila pertama, pada pendapat saya, ini dibenarkan. Ada muslihat lain yang boleh digunakan sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan beras yang panjang. Ia juga memakan masa lebih lama untuk dimasak. Dalam kes ini, anda boleh menutup periuk dengan dua helai kertas aluminium dan memberi "mandi" nasi. Tetapi dalam kes ini, jangan terkejut jika nasi tidak hancur..

Akhir sekali, hiasi paella dengan udang dan kacang putih, yang kami masak terlebih dahulu dalam tomato, rosemary, paprika dan sisa makanan laut. Perhatikan bahawa semua ramuan selalu sama. Paella yang baik terkenal dengan "melekit", tetapi tidak terbakar di bahagian paling bawah. Lapisan ini disebut "socarrat". Inilah yang sangat saya gemari untuk "menggosok", sangat sedap! Perkara utama di sini adalah tidak membakarnya, jika tidak, anda akan merosakkan keseluruhan hidangan. Pembentukan lapisan ini dapat ditentukan dengan dua cara. Yang pertama adalah menyentuh bahagian bawah kuali dengan lembut dengan hujung sudu yang lain, ia harus sedikit melekat. Yang kedua adalah suara, ia akan terdengar seperti keretakan. Saya secara peribadi sangat senang membandingkan suara ini dengan tepukan berjuta-juta makhluk kecil. Mereka bertepuk tangan dan berkata, "Dude, bravo! Kamu keren!" Paella dimakan terus dari kuali! Jangan lupa taburkan jus lemon di atas! Nikmati!

Sarapan diraja. Telur benediktus dengan ikan trout

Kawan, hai semua! Pada waktu percutian, saya memutuskan untuk memasak sesuatu yang istimewa.
Eggs Benedict adalah sarapan Inggeris klasik, yang merupakan sandwic roti Inggeris (muffin), telur rebus, bacon atau trout dan sos Hollandaise. Saya tidak suka menggunakan roti biasa, kerana muffin klasik mempunyai tekstur yang lebih padat, yang menjadikannya lebih enak dan lebih memuaskan. Segera saya memberi amaran kepada anda bahawa hidangan itu sukar, tetapi sangat enak.

Kita perlu:
Untuk muffin:
Tepung 250-300g;
Gula 1 sudu besar;
Ragi 2 sudu kecil;
Garam 1 sudu kecil;
Telur 1 pc.;
Mentega 25g;
Susu 200ml;
Kisar jagung serbuk

Untuk Belanda:
4 kuning telur;
cuka 1 sudu kecil;
jus lemon 1 sudu kecil;
mentega 50g.
Sejumput garam dan lada.

Untuk telur rebus:
3 biji telur, satu sudu besar cuka

Pertama, mari buat beberapa muffin Inggeris. Untuk menjadikannya benar-benar sarapan, saya menasihatkan anda memasaknya pada waktu petang. Masukkan tepung, gula, ragi, garam ke dalam mangkuk. Masukkan mentega ke susu dan hantar ke microwave selama setengah minit. Campurkan campuran dengan baik dengan spatula dan masukkan susu dan mentega.

Menguli segalanya sehingga rata. Sedikit tepung di atas meja dan buang adunan kami. Lubricate tangan anda dengan sedikit minyak sayuran dan uli doh dengan tangan anda, tambah sedikit tepung. Anda harus mendapatkan doh elastik, melekat sedikit ke tangan anda..

Tutup doh dengan tuala, letakkan di tempat yang hangat dan biarkan selama satu setengah jam. Selepas satu setengah jam, doh berukuran lebih kurang dua kali ganda.

Sedikit tepung di atas meja, buang doh kami dan gulungkan sedikit dengan rolling pin sehingga ketebalannya kira-kira 1.5-2 cm.

Dengan bentuk kuliner atau mata kita membuat kepingan bulat seberat 80-90g. Tutup dengan tuala selama 20 minit agar sesuai.

Tuang sebilangan parutan jagung ke dalam loyang. Sebaik-baiknya, gunakan semolina (bubur gandum durum, serupa dengan semolina), tetapi anda boleh membelinya buah ara.

Goreng roti dengan api sederhana di kedua-dua belah pihak selama 4 minit dan kemudian teruskan membalikkannya, masak sehingga ia mempunyai kerak goreng yang khas.

Kami mengeluarkan mufin kami dan setelah sejuk, kami membersihkan bijirin yang tersekat dengan pisau. Sekiranya tinggal sedikit, tidak ada yang mengerikan.

Sekarang kita perlu menyelaraskan penyediaan sos dan telur rebus. Kami meletakkan 2 periuk air di atas api. Dalam satu, di tempat mandi air, kita akan memasak hollandaise (tuangkan sedikit air ke dalamnya sehingga piring tidak sampai ke dalam air). Pada detik, kita akan merebus telur rebus, tuangkan satu sudu cuka ke dalamnya. Masukkan 4 kuning telur ke piring yang dalam, 50 g mentega dalam cawan. Kami menghantar cawan mentega selama setengah minit ke microwave untuk mencairkannya. Pukul kuning dengan baik dengan whisk atau garpu dan masukkan ke dalam tab mandi air, kacau selalu (selagi air belum mendidih).

Setelah air mendidih, kami membuat api kecil sehingga air sedikit bergemuruh. Dalam periuk di mana kita akan memasak telur rebus, buat pusaran kecil dengan sudu dan pecahkan telur dengan lembut tepat di atas air. Sekiranya anda memasak rebus untuk kali pertama, saya cadangkan memecahkannya terlebih dahulu ke dalam cawan kecil, kemudian rendam telur dari cawan dengan lembut ke dalam air. Menetapkan pemasa selama 3 minit.

Sementara telur mendidih di dalam air mandi, kami membuat api minimum, sambil terus mengaduk, tuangkan mentega tipis, satu sendok teh cuka dan satu sendok teh jus lemon, secubit garam dan secubit lada hitam tanah. Mengaduk terus, kami mencapai ketumpatan sehingga tidak mengalir dari belakang sudu (sedikit lebih nipis daripada mayonis yang dibeli).

Selepas 3 minit, gunakan sudu berlubang untuk mengeluarkan telur di atas tuala kertas.

Potong muffin separuh dan gorengkannya dalam kuali hingga kekuningan.

Kami mengumpulkan sandwic mengikut urutan berikut:
Separuh roti panggang, beberapa keping trout, telur rebus. Teratas dengan sos hollandaise.

Semua baik! Selamat menjamu selera!

Ikan bakar dalam roti pita dengan tomato

Saya mencadangkan resipi untuk ikan yang dimasak di dalam ketuhar dengan tomato dalam lavash Armenia. Ikan diperap terlebih dahulu dalam sos vitamin dan kemudian dibungkus dengan roti pita dan dihantar ke oven. Hidangan dihidangkan di meja perayaan sejuk dan sebagai hidangan panas yang panas setiap hari.

Bahan-bahan:

Fillet ikan - 600-700 g

Lavash Armenia - 2 daun

Pasli - 3 tangkai

Minyak sayur - 3 sudu besar.

Cuka anggur - 2 sudu besar.

Penyediaan:

Sediakan semua bahan.

Kupas bawang dan potong separuh cincin. Goreng hingga sedikit telus, sedikit masin.

Tumis bawang goreng dan masukkan ke dalam mangkuk pengisar.

Masukkan cuka wain, pasli, mustard, minyak zaitun atau sayur-sayuran, telur mentah dan garam secukup rasa. Pukul dalam pengisar.

Tuangkan isi ke dalam bekas dan masukkan krim masam. Campurkan.

Cairkan ikan, garam dan potong mudah.

Pindahkan ikan ke sos dan biarkan selama 10-15 minit.

Potong tomato menjadi cincin dan yang kedua menjadi separuh cincin.

Bahagikan daun pita kepada 4 bahagian.

Letakkan cincin tomato di atas sepotong roti pita, sepotong ikan dalam sos di atasnya, sedikit sos dan setengah cincin tomato. Balut roti pita dengan isi dalam sampul surat.

Susun sampul surat dalam loyang, tutup dahulu borang dengan kertas perkamen.

Sediakan sos yang menuang. Pukul telur mentah bersama secubit garam. Masukkan krim masam dan keju parut keras atau separa keras.

Lubricate alas dengan ikan dalam roti pita dengan jisim tebal yang dihasilkan.

Hantarkan borang ke dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180C selama 30-40 minit sehingga kerak emas terang terbentuk.!

Pasta Puttanesca dengan ikan kod

Hari ini adalah 1 April dan saya cadangkan anda menyediakan resipi ringkas tanpa Jokes dan Pranks Bagaimanapun, tidak akan ada lelucon yang lebih keren daripada tahun 2020 (Sial, sangat berharap). Pada masa kecil saya, tidak ada pasta, ada 4 jenis pasta: Dengan gula, dengan keju, gaya navy dan mi susu. Selama bertahun-tahun saya masih muda, hidangan ini sangat membosankan saya, jadi sekarang apabila saya melihat resipi untuk beberapa pasta yang menarik, saya dengan senang hati merebut peluang untuk mempelbagaikan cakera kuliner saya. Kami akan memasak dengan anda variasi pasta Puttanesca dengan ikan kod, kerana ikan bilis sama sekali tidak berlemak. Pasta dibuat dengan cepat dan mudah - ia dimakan juga. Saya bersungguh-sungguh meminta bahawa jika anda tidak mempunyai ramuan untuk memasak, anda tidak perlu bergegas ke kedai di sana, simpan resipi dan masak ketika kuarantin berlalu, ini adalah alasan untuk makan malam perayaan;)

Oleh itu, untuk menyediakan 4-5 hidangan Puttanesca dengan pasta ikan kod, kami memerlukan:

- 200 gram pasta. Saya suka tagliatelli, mereka spageti rata.

- Dua fillet cod.

- 2 sudu caper (balang caper 69 r di kedai yang bermula dengan "Mag" diakhiri dengan "nit", saya rasa di dalam usus saya bertanya di mana hendak mendapatkannya)

- Mengenai sebilangan kecil buah zaitun.

- Balang tomato yang dihiris. 200gr.

- 2 ulas bawang putih.

- Teh cili kering, boleh diganti dengan cincang segar.

- Oregano, kemangi, garam, lada.

1) Dalam kuali, panaskan minyak di atas api sederhana dan tuangkan bawang putih dan cili ke dalamnya. Goreng sedikit hingga naik aroma dan masukkan bawang cincang. Goreng hingga keemasan, kacau sekali sekala.

2) Masukkan tomato ke dalam loyang. Sekiranya anda tidak menjumpai yang dicincang halus, kemudian hancurkan keseluruhannya dengan spatula dalam kuali, mereka akan merayap sendiri. Sekiranya anda belum menjumpainya, beli jus tomato dan rebus separuh, tetapi ini adalah pilihan bagi mereka yang tidak tergesa-gesa :)

Rebus bubur mendidih dalam kuali dan masukkan caper (bukan potong) dan zaitun (potong cincin), dan jika ada, anda boleh menambah lebih banyak zaitun. Sekiranya anda belum menjumpai caper, yang mungkin, saya boleh mengesyorkan untuk menggantinya dengan satu sudu mustard. Mungkin sekarang saya telah membuat marah para dewa kuliner, tetapi capers mengingatkan saya tentang mustard.

3) Kami meletakkan pasta untuk dimasak mengikut resipi pada bungkusan. Tambahkan rempah ke dalam periuk, garam dan lada secukupnya (ingat bahawa zaitun dan caper juga masin, jadi lebih baik mencuba apa yang berlaku daripada berlebihan), anda boleh menambahkan sedikit air dari pasta mendidih mengikut ketebalan dan memasukkan keseluruhan fail terus ke dalam sos. Kenapa begitu? Cukup, jika dipotong-potong, maka semasa memasak cod akan terurai sepenuhnya menjadi komponen nano. Didihkan, tutup dengan penutup, buat api minimum dan reneh selama 5-7 minit, ikan cepat masak.

4) Apabila pasta dimasak, ikan rebus, dan anggur sudah terbuka, anda perlu membahagikan ikan dengan hati-hati dengan garpu, campurkan sos dan tambahkan pasta ke dalamnya. Ini adalah langkah pilihan, anda hanya boleh meletakkan pasta di atas pinggan dan menuangkan sos, siapa sahaja yang lebih enak dan lebih senang..

Kami meletakkan segala-galanya di atas pinggan, menghias dengan hiasan (saya mempunyai arugula dan lemon), tuangkan sedikit wain dan mula memakannya semua di dalam gemerisik dengan puttanesks kami.

Hasilnya, anda mendapat pasta yang cukup ringan dan memuaskan dengan rasa yang menyegarkan (terutamanya jika anda mencurahkannya dengan jus lemon). Secara peribadi, saya suka permainan rasa dalam hidangan ini: rempah kuah umum melengkapkan ikan halus, dan kepingan zaitun dan caper pedas yang terdapat sedikit meresap reseptor sehingga hidangan tidak menjadi membosankan dan setiap garpu kelihatan seperti yang pertama. Satu-satunya perkara yang masih boleh saya nasihatkan ialah (seperti yang diteka banyak) wain putih kering dan bukannya merah. Tetapi saya, secara peribadi, tidak peduli sama sekali, saya biasanya akan minum bir :)

Selera makan dan jangan jatuh sakit!

Dan kemudian ada Instagram laconic seperti Spartan, kerana ini adalah had bilangan watak.

Ikan merah masin ringan. 250 gosok / kg

Saya entah bagaimana mengabaikan ikan merah, kecuali ikan salmon dan ikan trout. Saya tidak ingat bagaimana dan kapan, saya menemui salmon merah jambu untuk diri saya sendiri! Saya akan memberitahu anda bagaimana mengambilnya dan mendapatkan makanan ringan yang hebat dengan wang yang tidak masuk akal.

Panas hingga +18 dan mahukan barbeku. Untuk menjadikan makan malam lebih mudah, kami memutuskan untuk menggoreng ikan, dan khasnya salmon merah jambu yang indah.

Harapan untuk kaviar tidak menjadi kenyataan, tetapi saya menemui kaviar sekurang-kurangnya dua kali, dan memutuskan untuk mendorong ekor ke buter.

Saya keluarkan fillet, keluarkan kulitnya dan potong menjadi 3-5 mm. Menyediakan campuran penyembuhan:

secubit lada hitam

Segala-galanya dari berat daging.Saya taburkan ikan cincang dengan campuran ini dan biarkan selama 2 jam. Selepas 2 jam, anda boleh makan. Anda boleh mendapat lebih banyak garam untuk mereka yang suka lebih masin.

Resipi, seperti yang anda lihat, adalah yang paling mudah dan murah.

Saya melakukan perkara ini sepanjang masa.

Anda boleh melakukan perkara yang sama dengan ikan salmon atau ikan trout..

Tetapi salmon chum atau salmon, bagi saya, agak kering.

Sangat penting agar ikan tidak dibekukan. Sekiranya ia longgar dan runtuh, tukar kedai.

Nampaknya itu sahaja. Selera makan, dan sertai komuniti, kami mempunyai pertandingan yang berlangsung di sana: Pertandingan untuk sosej

Apa jeroan yang berguna

Jerawat adalah produk protein yang sama dengan tisu otot. Mereka mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Sebarang produk sampingan, seperti daging, mengandungi triptofan, asid amino yang penting untuk mood kita yang tenang dan tenang. Bagi orang dewasa tanpa masalah kesihatan, pakar pemakanan mengesyorkan makan jamu 1-2 kali seminggu.

Organ haiwan yang berbeza akan berbeza dengan cara yang sama seperti epal dari pokok yang berbeza: hati sapi dan hati arnab mengandungi jumlah nutrien yang berbeza. Sebaiknya makan organ haiwan muda, kerana haiwan yang lebih tua mempunyai lebih banyak toksin di dalam badan mereka hanya berdasarkan jangka hayatnya. Sebilangan besar bahan berguna dalam produk sampingan permainan adalah gudang unsur surih. Haiwan yang dibesarkan secara semula jadi memakan apa yang mereka mahukan sepanjang hidup mereka, merasa lebih baik dan menyimpan lebih banyak nutrien. Di samping itu, ketika haiwan bergerak, metabolismenya lebih cepat dan kadar penyingkiran toksin jauh lebih tinggi, ia tidak bertakung di dalam badan..

Organ penapisan, hati dan ginjal mesti direndam dengan betul sekurang-kurangnya 4 jam supaya tidak ada yang berbahaya di dalamnya..

Dan juga jeroan adalah produk yang mudah rosak. Daging yang sama disimpan lebih lama, dan jika keadaan pengangkutan dilanggar, daging akan dipindahkan lebih mudah daripada jeroan.

Produk sampingan yang paling popular adalah hati. Kemudian muncul buah pinggang dan lidah. Hati mengandung zat besi organik yang tersedia dalam bentuk yang mudah diasimilasi, ia dimasukkan ke dalam diet untuk anemia: dipercayai bahawa hati menimbulkan hemoglobin. Benar, berkat hati sahaja, anemia tidak akan hilang. Penggunaan tunggal hati juga tidak akan meningkatkan hemoglobin, walaupun terdapat ketersediaan zat besi dan jumlahnya. Dan agar zat besi dari hati dapat diserap, anda memerlukan asid folik, vitamin C, tembaga dan magnesium. Vitamin C sangat penting - ia terdapat dalam lada merah, kiwi dan buah sitrus. Asid folik adalah hijau berdaun gelap, magnesium adalah kacang. Maksudnya, anda memerlukan makanan yang seimbang..

Terdapat banyak tembaga di hati, terutama pada daging lembu. Ia juga mengandungi vitamin larut lemak, termasuk A, E dan D, vitamin B larut dalam air dan banyak enzim dan mineral dalam kepekatan yang berbeza. Ia adalah produk lengkap dari segi protein, lemak, mineral dan komposisi asid amino..

Buah pinggang kaya dengan selenium dan zink. Zink adalah antioksidan dan imunomodulator semula jadi yang kuat: ia diresepkan kepada orang yang mengalami jangkitan pernafasan akut, jangkitan virus pernafasan akut dan penyakit virus, kerana zink membantu sistem kekebalan tubuh pulih. Zink juga menyekat replikasi virus, jadi masuk akal untuk memakan buah pinggang anda ketika anda merasa seperti hendak jatuh sakit. Tetapi jika anda sudah sakit, anda tidak boleh makan buah pinggang: ini adalah produk protein, dan semasa sakit badan kita menggerakkan seluruh kekuatannya untuk melawan jangkitan, mengurangkan aktiviti enzimatik, mencerna protein dengan lebih teruk dan memerlukan air dan karbohidrat cepat. Tetapi semasa pemulihan, ginjal akan memberi protein, sehingga ada sesuatu yang boleh tumbuh semula.

Kelenjar tiroid memerlukan selenium setiap hari, ia secara aktif terlibat dalam pengeluaran hormon tiroid. Sekiranya kelenjar tiroid berfungsi dengan normal, maka anda tidak berada dalam bahaya kegemukan perut - ini adalah ketika lapisan lemak terbentuk di sekitar pinggang.

Zink juga diperlukan untuk spermatogenesis, itulah sebabnya kadang-kadang dikatakan bahawa jeroan baik untuk fungsi pembiakan dan kesihatan lelaki.

Selenium dan zink diperlukan untuk kecantikan kulit, rambut dan kuku, oleh itu pakar dermatologi sering mengesyorkan agar pesakit memasukkan daging organ ke dalam makanan mereka. Selenium dan zink terdapat di buah pinggang dalam bentuk yang paling mudah untuk tubuh manusia. Sudah tentu, vegetarian akan mengatakan bahawa semua ini terdapat pada kacang dan bijirin, tetapi selenium dan zink dari produk tumbuhan diserap lebih teruk..

Lidah disebut sebagai produk makanan, bukan kerana tidak berminyak, tetapi kerana ia mempunyai sedikit tisu penghubung dan protein dari lidah sangat mudah dicerna. Terdapat banyak lemak, tetapi tidak dapat dilihat - ia terletak di antara sel. Oleh kerana struktur ini, lidah sangat lembut. Ngomong-ngomong, kolesterol paling banyak ada di lidah daging lembu, bukan di daging babi.

Lidah perlu direbus pada kaldu kedua, atau bahkan dalam kaldu ketiga - maka lemak berlebihan dari serat otot akan keluar, dan ia akan menjadi makanan yang benar-benar makanan. Berbanding dengan jeroan lain, lidah yang direbus dalam kaldu ketiga akan rendah kalori, dan terdapat satu protein padat. Ia digunakan untuk memasukkan daging ke dalam makanan orang-orang setelah penyakit serius - tepatnya kerana mudah diserap. Tidak ada yang lebih istimewa mengenai bahasa.

Lebih baik makan jantung tanpa cengkerang - beg lemak - dan tidak menggoreng, tetapi rebus atau bakar. Maka ia boleh dianggap sebagai produk diet, kerana jantung itu sendiri adalah protein murni. Ia mengandungi hampir tidak ada toksin - kerana kerja mekanikal jantung yang kuat, ia sentiasa membersihkan diri.

Jantung mengandungi vitamin B dan banyak magnesium. Magnesium diperlukan agar sistem saraf berfungsi dengan baik. Saraf kita dilapisi dengan magnesium, dan dalam keadaan tertekan, magnesium ini dikeluarkan dengan cepat - menjadi sukar untuk mengekalkan suasana hati yang baik. Jadi magnesium perlu diisi semula secara berterusan..

Kelebihan utama paru-paru: jika dibandingkan dengan produk sampingan lain, mereka sangat rendah kalori, terdapat hampir satu protein. Pilihan bagi mereka yang mementingkan sosok mereka. Dari unsur surih di paru-paru, fosforus adalah yang paling banyak - ia membantu menguatkan tisu tulang dan otot.

Otak adalah lemak murni, yang bermaksud bahawa vitamin A, E dan D. yang larut dalam lemak Otak dimasukkan ke dalam diet orang-orang setelah penyakit serius, tetapi 10-15 gram adalah separuh kotak mancis. Ini cukup untuk mendapatkan semua faedah lemak haiwan tanpa membahayakan produk tinggi lemak. Hampir semua hormon kita berasaskan lemak, jadi otak akan berguna untuk memulihkan tahap hormon. Tetapi kita mesti ingat bahawa terdapat juga banyak kolesterol di otak. Perkara yang sama berlaku untuk sumsum tulang..

Pengarang artikel tersebut ialah Irina Gromova, ahli Persatuan Dietitian dan Pemakanan Nasional All-Russian

Majalah "EDA" №53 (115)

Cendawan putih.

Cendawan putih adalah cendawan yang sangat berharga, enak, beraroma dan berkhasiat. Dia mempunyai topi besar dan berdaging dan kaki putih tebal. Warna penutup berbeza dari cahaya atau kekuningan hingga coklat gelap.

Cendawan putih adalah cendawan yang dapat dimakan dari boletus genus, keluarga boletus, kelas agaricomycete.

Tidak diketahui dengan tepat kapan nama spesies "cendawan putih" muncul. Pada zaman kuno, adalah kebiasaan untuk memanggil semua jamur yang dapat dimakan sebagai "cendawan", tetapi berkaitan dengan jamur porcini kata ini juga diperbaiki dalam namanya, karena dianggap sebagai salah satu spesies yang paling berharga. Cendawan "putih" kata sifat diterima sebagai bertentangan dengan cendawan tiub "hitam" yang kurang berharga (obabok), kerana pulpa tidak berubah pada potongan dan tidak menjadi gelap semasa pengeringan.

Ciri-ciri cendawan porcini.

Diameter penutup cendawan porcini yang matang adalah dari 7 hingga 30 cm (kadang-kadang mencapai 50 cm). Ia berkabut, cembung, sedikit rata pada cendawan lama, dengan permukaan licin atau berkerut, berlapis nipis di tepi. Semasa cuaca kering, penutup cendawan porcini adalah matte, ditutup dengan retakan, dan dalam cuaca basah menjadi licin. Warna topi berubah dari merah-coklat menjadi putih, semakin gelap dengan usia. Kadang kala lemon berwarna kuning, oren, ungu. Tepi tutupnya ringan, dengan sempadan putih atau kekuningan. Kulit tidak terpisah dari pulpa.

Daging cendawan porcini muda berwarna putih, kuat, berair dan berdaging. Dengan bertambahnya usia, ia menjadi berserat dan bertukar menjadi kuning. Pada potongan, warna tidak berubah. Biasanya terdapat lapisan coklat atau merah-coklat di bawah kulit gelap. Rasanya lembut, kurang dinyatakan. Dalam bubur mentah, baunya juga tidak dapat dilihat, dan ciri aroma jamur yang menyenangkan muncul ketika pengeringan atau mendidih..

Kaki berukuran besar, dari ketinggian 8 hingga 25 cm (rata-rata kira-kira 12) dan diameter 7 cm (kadang-kadang hingga 10 cm dan lebih). Ini berbentuk tong atau bentuk klavat, secara beransur-ansur menjadi silinder dengan pangkalan yang menebal. Warna kaki berwarna keputihan, coklat, kadang-kadang kemerahan. Jaringan urat ringan kelihatan di atasnya.

Lapisan tubular terdiri daripada tiub kecil, bulat sepanjang 1 hingga 4 cm. Ia ringan, mudah dipisahkan dari pulpa, berubah menjadi kuning atau hijau dengan usia. Tiada sisa-sisa tempat tidur.

Di mana cendawan porcini tumbuh

Cendawan putih terdapat di semua benua kecuali Australia. Kawasan penyebarannya yang semula jadi hampir seluruh wilayah Eropah dari Skandinavia ke Itali, Amerika Utara, Afrika Utara. Di Asia, cendawan porcini adalah umum di Turki, Kaukasus, Mongolia, China, Jepun, Siberia dan Timur Jauh. Dengan anak pokok konifer, cendawan putih diperkenalkan ke Amerika Selatan, New Zealand dan Afrika Selatan.

Cep tumbuh di sebelah pokok lebat dan konifer, terutama pokok cemara, pain, oak dan birch. Tumbuh di hutan dengan lumut atau penutup lumut, di mana pokok berusia 50 tahun ke atas, di tanah yang kering, tetapi tidak terlalu lembap, misalnya.

Terdapat hubungan antara penampilan cendawan porcini dan spesies lain: pada musim gugur, di hutan, dia memilih teh hijau sebagai jiran, di belukar oak - russula, di hutan birch ia tumbuh di sebelah chanterelle.

Cendawan putih telah menembus jauh ke zon Artik, ia terdapat di tundra, hutan-tundra dan taiga. Banyaknya pertumbuhannya menurun dari barat ke timur di Eurasia. Di padang rumput hutan lebih kurang, dan cendawan porcini hilang sepenuhnya di zon padang rumput. Ia kurang meluas di hutan gunung daripada di dataran. Jarang ditemui di rawa gambut atau paya.

Apabila cendawan porcini muncul

Di iklim beriklim utara, musim porcini bermula pada pertengahan bulan Jun dan berlangsung hingga akhir bulan September, penuaian secara besar-besaran berlaku pada akhir bulan Ogos. Cendawan porcini muncul untuk waktu yang singkat pada akhir bulan Mei, dan di kawasan yang hangat berbuah walaupun pada bulan Oktober.

Suhu optimum untuk berbuah pada bulan Julai dan Ogos ialah 15 hingga 18 ° C, pada bulan September dari 8 hingga 10 ° C. Badan berbuah berkembang dengan buruk dengan penurunan suhu yang besar antara siang dan malam, dan hujan lebat. Penampilan cendawan porcini secara besar-besaran difasilitasi oleh ribut petir yang pendek dan malam berkabut yang hangat. Cendawan putih adalah spesies yang menyukai cahaya, tetapi kadang-kadang juga terdapat di kawasan yang berlorek.

Cendawan porcini yang boleh dimakan

Cendawan putih sudah dimakan oleh orang Rom kuno. Dan sekarang di Itali sangat dihargai. Di Eropah Timur, ia bahkan disebut "raja cendawan".

Sebaiknya gunakan cendawan putih segar, rebus, goreng, kering atau acar. Semasa pengeringan, cendawan ini memperoleh bau yang menyenangkan dan tidak menggelapkan. Serbuk cendawan porcini tanah kering digunakan dalam pelbagai hidangan. Cendawan putih juga dimakan mentah, dalam salad dengan mentega, rempah, jus lemon dan keju. Sos cendawan Porcini disajikan dengan nasi dan hidangan daging.

Bercakap mengenai faedah cendawan porcini, perlu diperhatikan bahawa dari segi kandungan nutrien, ia tidak banyak berbeza dengan saudara hutan yang lain. Nilai pemakanan dan sifat bermanfaat cendawan porcini dapat dijelaskan, selain rasa, dengan kemampuan untuk merangsang pencernaan.

Cendawan porcini mentah adalah produk diet dan rendah kalori. Cendawan porcini acar dan goreng juga mempunyai kandungan kalori rendah. Tetapi untuk cendawan porcini kering, ia adalah 286 kkal per 100 g, ia mempunyai kandungan protein yang tinggi dan sangat berkhasiat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa protein cendawan segar sukar diasimilasi, kerana tertutup di dinding kitin yang tidak dapat memusnahkan enzim pencernaan. Selepas pengeringan, protein ini tersedia untuk saluran gastrointestinal dan diserap oleh 80%.

Selain masakan Rusia, cendawan porcini juga digemari oleh orang Perancis dan Itali. Tetapi di Switzerland, untuk beberapa sebab, ia dianggap tidak boleh dimakan..

Cendawan putih yang tidak boleh dimakan

Spesies yang serupa untuk cendawan porcini adalah kulat hempedu - cendawan tubular dari gen Tilopil dari keluarga Bolet. Cendawan hempedu tidak boleh dimakan kerana pulpa pahit. Semasa memasak, kepahitan cendawan ini hanya meningkat. Ia dicirikan oleh lapisan tubular yang berubah menjadi merah jambu seiring bertambahnya usia, dan permukaan kakinya ditutup dengan mesh gelap kasar..

Daging buaya.

Mungkin, tidak ada yang tersisa di dunia yang seseorang tidak akan dapat menyesuaikan diri dengan makanan untuk dirinya sendiri. Beberapa produk dari pelbagai asal telah dimasukkan ke dalam menu untuk waktu yang lama, yang lain telah muncul di dalamnya agak baru-baru ini; beberapa produk adalah sebahagian daripada seni masakan dunia, sementara yang lain sangat spesifik sehingga tergolong dalam masakan kebangsaan tertentu.

Buaya adalah reptilia besar (panjangnya sekitar 7 m) yang menghuni kawasan tropika di Afrika, Asia, Amerika Utara dan Selatan, Australia. Pakar mengatakan bahawa makhluk ini telah menghuni Bumi selama kira-kira 190 juta tahun. Pemangsa prasejarah, para pakar percaya, telah berubah sedikit sejak zaman dinosaur.

Pada zaman dahulu, di antara banyak orang, buaya itu dianggap binatang suci. Di beberapa wilayah Pasifik dan Afrika Barat, binatang peliharaan dan liar dikorbankan untuknya.

Namun, sikap hormat, hormat, hormat, bercampur dengan ketakutan terhadap haiwan ini, tidak bermaksud buaya itu tidak diburu. Pada mulanya, orang memburunya untuk menggunakannya dalam upacara ritual, kemudian, ketika sarkas pertama muncul di Rom kuno, mereka mulai memburu buaya untuk berpartisipasi dalam berbagai pertunjukan.

Beberapa lama kemudian, sifat-sifat kulit buaya ditemukan, setelah itu buaya itu berubah dari objek pemujaan dan hiburan menjadi objek memancing, dan baru kemudian rasa dagingnya menjadi terkenal di dunia. Setelah meneliti dengan teliti, para saintis sampai pada kesimpulan yang mengejutkan mengenai kegunaan jelas daging buaya dengan asas berikut:

- daging buaya ramah lingkungan, kerana telah terbukti bahawa buaya tidak mudah diserang penyakit berjangkit.

- ia mengandungi minimum kolesterol dan lemak dan sangat kaya dengan protein penting untuk fungsi normal semua organ dan sistem. Ciri-ciri tenaganya adalah seperti berikut: untuk 100 g daging terdapat 26 g protein dan 0, 73 g lemak. Kelebihan lain dari produk ini ialah ketiadaan karbohidrat di dalamnya. Kandungan kalori total daging adalah seratus hingga seratus sepuluh kilokalori.

- penggunaan daging buaya yang sangat rendah menurunkan kolesterol darah, sehingga mencegah perkembangan aterosklerosis.

- tidak kurang berguna adalah tulang rawan, yang bertindak sebagai agen antiarthritic dan anticarcinogenic.

- daging kaya dengan niasin dan vitamin B12, yang meningkatkan imuniti dan memberi kesan yang baik pada darah.

Bagi para saintis, sejak sekian lama, daya tahan buaya yang luar biasa terhadap jangkitan tetap menjadi misteri, sehinggalah antibiotik semula jadi ditemui dalam kajian darah yang memusnahkan bakteria asing. Mungkin penampilannya dikaitkan dengan buaya omnivor, yang, seperti yang anda ketahui, dapat menyerang bahkan mamalia besar yang sampai ke lubang penyiraman..

Hari ini daging buaya dianggap salah satu makanan paling sihat. Tidak menghairankan bahawa di sejumlah negara - Thailand, Amerika Syarikat, Singapura dan Cuba - terdapat ladang buaya khas, dari mana, pada usia dua tahun, pemangsa memasuki mesin pemotong pemotong, dan kemudian dijual secara percuma dan untuk eksport..

Di pelbagai tempat di dunia, daging ini diperlakukan secara berbeza. Di beberapa negara, walaupun dianggap sebagai produk eksotik, ia adalah makanan yang agak mahal. Di buaya lain, daging dari segi penggunaan mulai beransur-ansur mengejar jenis daging tradisional untuk masakan Eropah - daging lembu, daging babi, ayam dan beberapa yang lain. Terdapat beberapa sebab untuk kemunculan dan perkembangan minat ini. Salah satunya adalah peningkatan kejadian wabak di kalangan haiwan domestik dengan arah pertanian tradisional, menyebabkan keraguan di kalangan orang Eropah mengenai faedah daging tersebut dan bimbang bahawa dalam keadaan tertentu, ia boleh membahayakan. Peranan penting dimainkan oleh keadaan ekologi, sikap kritikal terhadap diet tradisional dari segi kehadiran protein, lemak dan karbohidrat di dalamnya dan, sebagai akibatnya, perhatian kelas menengah yang semakin meningkat terhadap kesihatan dan tabiat diet mereka..

Di negara-negara tropika dan masakan Asia, daging buaya telah lama dan tegas mengambil tempat dalam makan malam biasa penduduk di beberapa perkampungan nelayan, dan di menu restoran mahal..

Penggunaan daging buaya dalam memasak mempunyai ciri tersendiri, yang pasti anda harus pertimbangkan:

- Walaupun buaya tumbuh dan menambah berat badan dengan sangat perlahan, daging terbaik dianggap berasal dari individu berumur 2 hingga 15 tahun. Ini berlaku untuk kedua-dua reptilia yang ditanam di ladang dan yang dituai di alam liar. Pada usia dua tahun, buaya sudah memperoleh kualiti yang membuatnya sangat dihargai, dan pada individu yang terlalu dewasa, rasa daging akan mengeluarkan lumpur paya.

- Daging buaya terbaik dianggap sebagai daging dari ekor buaya Nil. Mereka, dengan panjang tujuh meter dan berat kira-kira satu tan, adalah reptilia spesies yang paling berdaging dan oleh itu yang paling sering dibiakkan di ladang..

- dalam memasak, mereka menggunakan ekor dan belakang, kadang-kadang kaki.

Bahaya dari daging hanya boleh dilakukan dengan intoleransi individu terhadap manusia.

Daging buaya boleh direbus, direbus, digoreng, diawetkan. Ia juga boleh digunakan untuk mengisi pelbagai barangan bakar. Ia boleh dijadikan bahan tambahan dalam kombinasi dengan sayur-sayuran, cendawan, dan sebagai hidangan bebas, yang disajikan dengan sos, semua jenis pembalut, rempah. Ia juga menjadikan potongan dan potongan daging yang hebat..

Bergantung pada tempat dia tinggal dan apa (atau oleh siapa) buaya itu dimakan, dagingnya mungkin mempunyai rasa yang berbeza. Sebilangan pakar membandingkannya dengan rasa ayam, yang lain dengan rasa ikan, dan yang lain mendakwa bahawa daging buaya mempunyai rasa yang bercampur. Strukturnya serupa dengan daging lembu.

Di sejumlah masakan nasional di dunia, hidangan yang menggunakan daging buaya sudah lama dan tegas menempati tempat kehormatan mereka, menikmati populariti yang luar biasa. Orang Australia, misalnya, boleh merawat anda dengan pai buaya, dan penduduk beberapa negeri India - kari buaya. Di Amerika selatan, anda pasti akan ditawarkan barbeku yang terbuat dari tulang rusuk buaya atau sosis buaya. Di Ethiopia, bahkan buaya tripe akan dipuji di hadapan anda, memandangkan makanan itu sungguh enak, dan di Thailand daging kalengan boleh didapati di pasar bebas. Sup buaya - makanan biasa untuk Creoles - dan daging dengan kangkung dan cowpea Cina, yang sering dimakan di kawasan Negro di negeri-negeri Amerika Utara, memang enak. Beberapa menu restoran di Myanmar dan Vietnam merangkumi nama seperti telur dadar buaya dan "Dragon's Paw", yang merupakan kaki buaya yang dipanggang. Akhirnya, kita tidak dapat menyebut hidangan terkenal "Crocodile Thermidor", yang disajikan di hotel restoran berhampiran Air Terjun Victoria di sempadan Zambia dan Zimbabwe..