EdaBlog.ru Resipi masakan

Masakan Timur, khususnya, masakan tradisional Tiongkok menjadi semakin popular di kalangan rakan senegara kita: secara beransur-ansur bukan sahaja hidangan yang terdapat di atas meja penduduk Kerajaan Tengah, tetapi juga setiap produk menjangkau kita. Salah satu produk ini, yang masih sedikit diketahui oleh gourmet kami, tetapi secara beransur-ansur menjadi semakin popular, adalah cendawan porcini. Hari ini kita akan mengetahui apa itu, bagaimana ia berguna, dan juga mempertimbangkan beberapa resipi yang paling menarik dengannya..

Apa itu dan apa yang dimakan dengannya?

Di wilayah Fujian di China, produk ini juga dikenali sebagai cendawan salji. Dan nama ini sama sekali tidak sengaja, kerana cendawan ini sangat berbeza dengan cendawan pada pendapat kami dan secara lahiriahnya menyerupai segumpal salji yang longgar. Berabad-abad yang lalu, dan juga sekarang, bangsawan tempatan memanggil mereka kaedah terbaik untuk memanjangkan tahun dan bahkan penawar untuk usia tua..

Sukar untuk menilai apakah ini benar atau tidak, tetapi tidak ada keraguan mengenai faedah cendawan berkayu putih untuk badan. Berikut adalah beberapa kelebihan mereka:

  1. Berjuang dengan sempurna melawan bintik-bintik usia dari pelbagai asal usul. Ingin menghilangkan bintik-bintik usia dari wajah anda? Atau mungkin anda terseksa oleh jeragat? Cukup tambahkan telinga perak untuk diet anda dan tidak lama lagi masalahnya akan mengganggu anda.
  2. Penyembuh Cina Menggunakan Cendawan untuk Merawat Demam dengan Mulut Kering.
  3. Cendawan pokok sangat bagus untuk melawan insomnia.
  4. Mereka juga terbukti berguna untuk penyakit serius seperti nefritis kronik, aterosklerosis, hipertensi, neurasthenia dan takikardia..

Walaupun terdapat khasiat cendawan pokok Cina untuk tubuh, mereka pasti tidak boleh disalahgunakan. Orang Cina sendiri menggunakan produk tersebut dalam jumlah tidak lebih daripada 15 gram setiap orang. Perhatikan juga kandungan gula mereka yang tinggi. Oleh itu, anda tidak boleh makan cendawan seperti itu pada waktu malam, agar tidak menimbulkan peningkatan kelikatan darah..

Memasak salad dengan cendawan porcini

Salad sederhana "untuk semua orang"

Cendawan Porcini mempunyai rasa yang sangat spesifik, dan jika anda ingin mengalaminya sepenuhnya, pastikan untuk mencuba salad ini dengan jumlah minimum bahan:

  • 50-70 gram cendawan
  • 2-3 ulas bawang putih
  • Berpakaian untuk asparagus dan frunchose

Tuangkan air mendidih ke atas cendawan dan biarkan selama satu jam. Apabila sudah tumbuh dengan baik, potonglah menjadi kepingan kecil. Isi cendawan yang sudah dicincang dengan berpakaian dan biarkan selama dua jam lagi, sehingga diasinkan dengan teliti, setelah kerut dengan teliti dengan tangan anda. Masukkan bawang putih cincang atau tekan. Salad ini disimpan dengan sempurna di dalam peti sejuk sehingga seminggu..

Salad dengan funchose dan cendawan berkayu

Funchoza adalah produk lain yang sangat biasa di China yang telah berjaya dimiliki dan berjaya setanding dengan mi tradisional dan pasta. Funchoza sesuai dengan cendawan porcini, yang tidak boleh digunakan untuk menyiapkan salad yang menyelerakan.

Rebus ayam dan potong, atau gunakan ayam salai. Parut timun segar pada parut kasar, dan lakukan hal yang sama dengan wortel. Ia juga boleh digoreng dalam minyak sayuran, menambah sedikit bawang, atau anda boleh menggunakannya dalam salad segar.

Rendam cendawan, potong dan goreng juga dengan bawang. Rebus funchose, buang, seperti mi yang paling biasa, di dalam saringan, kemudian tunggu sehingga sejuk sedikit. Dari dua telur dan satu sendok teh pati, bakar kek nipis, yang dipotong menjadi kepingan.

Campurkan semua bahan ke dalam mangkuk salad, tuangkan ke atas kicap, tambahkan sedikit lada hitam, garam dan gula secukup rasa, sehingga bahan-bahan membiarkan jus keluar dan salad menjadi lebih berair. Sekiranya perlu, salad juga boleh dibumbui dengan minyak sayuran: ini akan menjadikan rasanya lebih biasa.

Cendawan porcini dalam adunan

  • 10 keping besar cendawan porcini
  • 3 biji telur
  • 5 sudu besar setiap tepung dan kicap
  • Sayur dan mentega untuk menggoreng
  • 2 ulas bawang putih

Tuangkan air mendidih ke atas cendawan dan biarkan selama satu jam, kemudian toskan airnya dan bilas cendawan hingga bersih. Pukul telur dalam mangkuk yang terpisah, tuangkan kicap, tambahkan bawang putih yang disalurkan melalui mesin penekan.

Tuangkan cendawan dengan campuran yang dihasilkan, kemudian masukkan tepung dan gaul hingga sebati. Campurkan minyak sayuran dengan mentega dalam kuali dan goreng cendawan yang ditutup dengan tempurung tempurung khas. Goreng hingga coklat keemasan di semua sisi..

Tonton cara memasak bubur dengan cendawan porcini dalam video:

Terdapat kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

Cendawan porcini cina

Cendawan Cina Kayu Putih (Acar Korea)

Antara salad Korea yang popular (wortel Korea, telinga babi acar, rumput laut Korea, kembang kol pedas, pucuk bawang putih Korea dan makanan ringan Korea panas dan masam lain... yang fikirannya sudah meleleh...) anda mungkin, melihat kerang putih yang cantik, serupa dengan kipas terry pelbagai lapisan. Ini adalah cendawan pokok cina putih (dan sama sekali bukan alga putih, seperti yang difikirkan oleh banyak orang).

Sebelum ini, saya melihat cendawan pokok acar hanya ada di pasar, dari penjual Korea. Dan saya tidak pernah menjangkakan produk eksotik ini dalam bentuk kering di pasar raya biasa. Ternyata cendawan porcini kering adalah komoditi yang popular di China, dijual dalam bungkusan seperti pasta biasa. Ia boleh dipesan terus dari sana. Dan perap di rumah seberapa banyak yang anda suka. Dan kemudian makan begitu sahaja atau tambah salad.

Komposisi pengasam

untuk 1 semak cendawan berkayu putih

  • Cuka meja (6% atau 9%) - 1 sudu besar (1.5 sudu besar boleh digunakan jika anda merasa tidak cukup pedas);
  • Garam - 1 sudu besar;
  • Gula - 0,5 sudu besar;
  • Air panas (air mendidih);
  • Rempah untuk wortel Korea, lada hitam atau merah panas - pilihan, tidak perlu (secubit kecil).

Bagaimana hendak masak

1. Keperluan untuk peralatan memasak

Untuk menyiapkan cendawan Cina berkayu putih, anda memerlukan mangkuk atau mangkuk dengan bahagian bawah yang luas (seramik, kaca atau besi enamel) sehingga keseluruhan cendawan diletakkan di dalamnya.

Saya mempunyai mangkuk seramik 750 ml - lebar dan rata. Cendawan berbaring dengan selesa di dalamnya dan tidak mencapai beberapa sentimeter ke tepi (bahagian atas mangkuk).

2. Bagaimana caranya

  1. Masukkan garam, gula di bahagian bawah pinggan, tuangkan cuka. Tambahkan rempah (jika anda gunakan. Tetapi pada pendapat saya, ini sama sekali tidak berguna, dan tanpa mereka akan ada rasa khas, seperti orang Korea).
  2. Letakkan cendawan dalam mangkuk. Tuangkan air mendidih ke atas (cendawan kering harus disembunyikan di bawah air. Jangan tuangkan banyak air, bersembunyi - dan cukup).
  3. Selepas 1-2 minit, cendawan akan meluruskan dan mengasinkan. Tiriskan pengasam. Semua! Cendawan pokok putih siap dimakan! Kamu boleh makan!

Kerang acar (cendawan Cina berkayu putih) dengan jaket kentang, sosej dan ramuan baru

Ngomong-ngomong, setelah memasak berulang kali dengan cara ini, prinsip umum yang dijelaskan kepada saya oleh seorang wanita Korea yang menjual makanan ringan Korea di pasar, saya memutuskan untuk mencari di internet untuk resipi lain.

Dan yang mengejutkan adalah ketika saya membacanya, ternyata, seseorang merendam cendawan kayu kering ini sepanjang malam, dan kemudian memasaknya selama 2 jam. Ya Tuhan, apa yang tinggal dari dia! Kawan, tidak perlu rendam, tidak perlu memasak. Mengendap dengan pengasam panas selama beberapa minit sudah cukup. Cendawan merebak dengan segera, direndam di dalam air dan siap dimakan (seperti mi segera). Paling tidak, ini berlaku untuk cendawan berkayu putih, yang dijual kering di pasar raya kami..

Apa rasa cendawan kayu putih

Sekiranya anda belum pernah mencuba apa itu cendawan pohon putih, maka rasanya seperti tulang rawan ayam, hanya sangat nipis, dengan ciri khas asam masam. Keseronokan di sini bukan dari lada, tetapi timbul dari beberapa cara dari pengasam cuka, gula dan garam.

Mereka tidak seperti apa-apa. Rasanya sangat enak, sehingga tidak lepas!

Cara menggunakan cendawan pokok acar

Cendawan terry Cina yang indah ini boleh dimakan sama seperti makanan ringan pedas. Saya suka dia begitu sahaja, selain dari segalanya. Cepat makan keseluruhan!

Tetapi bagi mereka yang lebih santai dengan pembuka selera Korea ini, saya boleh menasihati menghidangkan cendawan kayu dengan kentang (rebus, kentang tumbuk, kentang rebus, goreng, dalam bentuk apa pun), kepada daging lembu manis dalam sos tomat atau hidangan lain yang anda mahukan makanan ringan masam panas (misalnya, di mana anda akan menggunakan lada acar panas).

Atau tambah ke salad, di mana timun acar dan caper biasanya diletakkan. Saya menasihati anda untuk terlebih dahulu mencuba memetik cendawan pokok, memahami apa itu, dan kemudian (jika tidak sayang) gunakannya dalam salad. Kerana rasa asalnya, dan yang paling penting, strukturnya yang renyah, unik. Dan saya tidak mahu menenggelamkan sensasi rasa yang indah ini dengan sesuatu yang lain..

Kelopak kipas kulat pokok keluar dari satu pangkal (kaki)

Blog "Dunia Kejayaan" mengenai Metafizik Cina: Feng Shui. Ba-Tzu. Perubatan Cina (TCM). Pemilihan tarikh.

Kita dapat meningkatkan kualiti hidup kita melalui feng shui, mencapai kejayaan dalam hidup dengan mempelajari tonggak takdir kita, dan meningkatkan kesihatan kita melalui perubatan Cina. Dan tentu saja, pemikiran positif, ia akan mempercepat keseluruhan proses..

Halaman

  • kediaman
  • Ba Tzu
  • Feng Shui
  • Pemilihan tarikh
  • TCM
  • Qigong
  • Su Jok
  • Resepi
  • Video YOUTUBE
  • Akses
  • Pertolongan diri
  • Positif
  • Ramalan
  • Perkhidmatan
  • Kursus
  • Ulasan
  • Tentang saya
  • Kenalan
  • Pautan
  • Kegunaan
  • Promosi dan hadiah
  • Lee West
  • GreenWay

Ahad, 3 Jun 2018.

Cendawan Porcini: faedah dan aplikasi dalam TCM

Cendawan porcini (telinga perak, 银耳) adalah makanan tradisional Cina. Di China, mereka sangat dihormati kerana khasiat perubatannya. Mereka kaya akan vitamin D, mencegah kehilangan kalsium, dan bermanfaat untuk pertumbuhan dan perkembangan fizikal. Selain itu, cendawan ini meningkatkan imuniti anti-tumor badan..

Telinga perak, Es, Bersalji, Karang - satu nama untuk cendawan pokok putih, resipi

Telinga perak, Es, Bersalji, Karang - satu nama untuk cendawan pokok putih, resipi

Telinga Perak Porcini, atau Inier, kelihatan seperti karang yang tidak biasa. Cendawan yang tidak biasa ini juga disebut telinga salji jika berkualiti tinggi. Ini adalah warna cendawan yang lebih putih yang menceritakan kualitinya. Oleh itu, nama lain cendawan ais bercakap sendiri.

Sejak zaman purba di China cendawan karang putih berada di antara cendawan tertinggi kerana nilai nutrien dan toniknya yang tinggi..

Dalam perubatan Cina, cendawan karang dianggap sebagai ubat tradisional untuk menguatkan sistem imun. Rumah kekaisaran dan golongan bangsawan China kuno menganggap cendawan ais sebagai "produk umur panjang", "ubat untuk keabadian".

Cendawan Yinier porcini kaya dengan gluten semula jadi, yang bermaksud dari segi perubatan oriental tradisional, ia mengisi semula cecair Yin di dalam badan.

Pengambilan cendawan karang dalam jangka masa panjang melembapkan kulit, menghilangkan bintik-bintik kuning dan jeragat di wajah. Penggunaan rebusan telinga perak dan teratai secara berkala meningkatkan warna kulit.

Sebagai peraturan, cendawan karang dimasukkan ke dalam sup manis yang disebut masakan Cina, yang serupa dengan kompot kami. Bersama dengan cendawan porcini, sup ini merebus biji teratai, kurma Cina, wolfberry Cina, bunga lily kering dan gula gula. Oleh kerana semua produk ini mempunyai nilai perubatan, minumannya dapat disembuhkan secara praktikal, sementara sangat enak, manis, tetapi tidak tersekat, semua buah beri dan cendawan di dalamnya juga boleh dimakan.

Terdapat juga resipi untuk membuat bubur berdasarkan beras pulut, labu, millet, ubi jalar, atau buah - pir, betik, medlar, dll..

Cara Memasak Cendawan Karang Telinga Perak?

Kami menawarkan resipi sihat dan sederhana dengan cendawan karang.

Resepi:

Bubur nasi hitam dengan telinga perak

nasi hitam, telinga perak, kurma, lolipop, gingko biloba, biji walnut dan kacang tanah.

Bagaimana hendak masak?

Rendam beras hitam semalaman dalam 5-7 kali jumlah air. Rendam cendawan karang selama satu jam, basuh dan angkat kaki yang keras, potong. Didihkan nasi dan masukkan cendawan porcini, kurma, gula-gula, ginkgo biloba, kacang walnut, dan kacang tanah.
Masak bubur selama kira-kira satu jam dengan api kecil, kacau sehingga cendawan tidak melekat pada kuali. Hidangan ini mempunyai nilai pemakanan yang tinggi.

Resepi:

Sup manis dengan cendawan karang Telinga perak dan pir Cina

cendawan karang, pir Cina (anda boleh membeli di kedai biasa di bahagian Buah), wolfberry Cina, lolipop.

Bagaimana hendak masak?

Rendam cendawan selama satu jam, basuh dan angkat kaki yang keras, potong. Masukkan cendawan hingga mendidih, didihkan, kemudian kecilkan api dan reneh dengan api kecil hingga cendawan lembut, masukkan gula-gula, kemudian cincang pir cina dan wolfberry Cina, masak hingga lembut.


Petua 1:
Dereza Chinese boleh diganti dengan ceri kering atau dogwood, rasanya serupa. saya cuba.

Petua 2:
Tambahkan telinga perak ke kompot buah kering dengan memotong atau merobeknya (seperti yang dilakukan orang Cina) menjadi kepingan yang sesuai dengan komponen lain, nilai dan faedah pemakanannya akan meningkat dengan ketara, dan kepingan pedas akan ditambahkan ke beri.

Petua 3:
Dengan keinginan yang kuat, komponen sup manis selain cendawan dapat diganti dengan mudah dengan beberapa bungkus teh Babao, anda hanya perlu melihat komposisinya.

Cendawan Kayu Putih Kering, 100 gr

Cendawan kayu Cina adalah salah satu jenis cendawan yang paling popular digunakan dalam masakan Asia. Terdapat beberapa jenis cendawan ini, yang terdapat di alam liar di Asia Tenggara dan China, dan ditanam secara meluas di ladang khusus. Cendawan berkayu putih bahkan secara luaran memberikan kesan sesuatu yang tidak digali, tidak seperti yang lain dan sangat aneh. Tidak hairanlah mereka disebut karang, salji, ais, dll. Nama rasmi adalah fucus tremella. Kata karang menggambarkan penampilan mereka dengan paling tepat: cendawan benar-benar menyerupai penghuni laut ini dengan struktur seperti renda, yang terdiri daripada ratusan cabang. Tubuh kulat putih lut sinar di alam tumbuh di atas pokok, memakan jusnya.

Cendawan Cina telah terkenal sejak zaman kuno, dan bukan sebagai produk makanan, tetapi sebagai ubat. Penyembuh Cina telah lama menggunakan cendawan porcini sebagai ubat yang berkesan untuk selesema dan batuk, serta untuk peremajaan dan kecergasan. Diterjemahkan dari bahasa Cina, nama cendawan ini terdengar seperti telinga pokok salji / perak / putih, dari Jepun - ubur-ubur pokok putih.

Mengapa cendawan kayu berguna?

Walaupun rasa cendawan semula jadi sangat lemah dan lebih tertarik dengan konsistensinya yang segar dan elastik, cendawan pokok Cina kering adalah gudang sebenar bahan berguna. Serat, protein, lapan belas asid amino yang diperlukan untuk seseorang, glikogen tumbuhan, unsur mikro dan makro terdapat dalam komposisi produk berharga ini. Dan dari segi jumlah vitamin D, cendawan Cina meninggalkan hati ikan kod, salmon dan makanan sihat yang lain. 100 gram cendawan mengandungi 643 mg kalsium dan 30 mg zat besi.

Dalam perubatan Cina, jamur digunakan untuk tekanan darah tinggi, tuberkulosis, barah, untuk memperkuat kekebalan tubuh, peremajaan, dll..

Cara memasak cendawan pokok Cina kering

Untuk menyediakan hidangan dari cendawan kering, mereka mesti direndam dalam air sehingga tepu dengan kelembapan dan diluruskan, memperoleh struktur elastik. Kemudian mereka ditambahkan ke sup, sos, acar dan dijadikan salad. Cendawan dengan mudah mengambil rasa yang diinginkan dan melengkapkan hidangan dengan teksturnya yang segar, halus dan rangup. Cendawan disediakan bukan sahaja untuk hidangan sampingan, tetapi juga untuk pencuci mulut.

Cendawan Eringi porcini

(berdasarkan bahan dari akhbar "Farmasi Cendawan", 2014)

Cendawan Eringa - cendawan apa ini? Dilihat di pasar raya di Korea Selatan, bahkan difoto - mereka sangat mirip dengan cendawan porcini sebenar. Panduan tersebut mendakwa bahawa ini adalah "boletus Korea". Saya meragui sesuatu - rasa mereka tidak sama, semacam getah segar..
P. Ivantsov, Moscow

Cendawan Eringa - cendawan apa ini? Dilihat di pasar raya di Korea Selatan, bahkan difoto - mereka sangat mirip dengan cendawan porcini sebenar. Panduan itu mendakwa bahawa ini adalah "boletus Korea". Saya meragui sesuatu - rasa mereka tidak sama, semacam getah segar..
P. Ivantsov, Moscow

Cendawan Eringi adalah sejenis cendawan tiram, cendawan yang ditanam secara artifisial di ladang cendawan di Asia. Tidak ada alasan untuk membantah rasa - mereka jelas lebih rendah daripada boletus liar kita, dan tidak ada cukup sifat penyembuhan di dalamnya. Tetapi sebagai makanan mereka sangat popular di Korea Selatan dan Utara. Di Korea Utara, cendawan ini dianggap makanan penting untuk mengatasi kekurangan vitamin dalam diet orang Korea berpendapatan rendah yang buruk..

. Maitake (Grifola fondosa); 2. Boletus edulis; 3. Pleurotus ostreatus; 4. Champignon de Paris (Agaricus bisporus); 5. Pleurotus Salmão (Pleurotus djamor). 6. Nameko (Pholiota nameko); 7. Eryngii (Pleurotus eryngii); 8. Shiitake (Lentinula edodes); 9. Portobelo (Agaricus bisporus); 10. Pleurotus Branco (Pleurotus ostreatus)

Ternyata sangat mungkin tumbuh secara langsung di sebuah apartmen - para saintis DPRK sampai pada kesimpulan. Pilihan yang ideal untuk ini, ternyata, cendawan Cudgel Putih (Pleurotus errngii (DC, erFr) Quel).

Warga Moon Hye Sun, yang tinggal di Provinsi Hwanghe Utara (DPRK), berjaya menanam cendawan yang sangat besar. Berat satu semak, yang melebihi 20 kg, malah mengejutkan penanam cendawan yang berpengalaman.
Pemegang rekod lulus dari Institut Pertanian Ke Eun Sang Sariwon (ketika itu) di Juche 77 (1988), dan mula menanam cendawan di rumah kira-kira 10 tahun yang lalu.
"Saya akan menanam cendawan, mengumpulkan pengalaman yang baik sehingga tidak hanya dalam keluarga saya, tetapi juga di semua keluarga di negara ini, mereka akan mendapat manfaat. Maka pemakanan orang akan bertambah baik ", - mengutip kata-kata Moon He Sun" Echo of Moscow ".

Menanam cendawan di rumah ternyata bukan tugas yang mudah. Mula-mula anda perlu mengumpulkan banyak tongkol jagung tanpa biji dan mengisarnya. Di samping itu, ahli biologi terpaksa menyelesaikan banyak masalah saintifik dan teknikal yang berkaitan dengan pertumbuhan cendawan di rumah. Saintis itu tidak putus asa dan terus mencari. Ternyata, rahsia kejayaan terletak pada penyediaan budaya mikroorganisma yang betul dan penyebaran keturunan secara berterusan. Dengan pilihan varieti elit, anda boleh berjaya menghasilkan cendawan di rumah..
Setiap kali baka elit baru diciptakan dengan menyeberangi varietas asli, ahli biologi Korea Utara mengulangi kitaran penanaman spora. Ini adalah bagaimana budaya terbaik kulat Pleurotus errngii (DC, erFr) Quel) dibiakkan. Pada bulan April 2013, cendawan tumbuh dari budaya ini, dengan berat satu semak yang melebihi 20 kg.

Cendawan Eringi adalah sejenis cendawan tiram, cendawan yang ditanam secara buatan di ladang cendawan di Asia.

Tidak ada alasan untuk membantah rasa - mereka jelas lebih rendah daripada boletus liar kita, dan tidak ada cukup sifat penyembuhan di dalamnya. Sejujurnya, dalam masakan kebangsaan masakan Korea Selatan terdapat rasa tidak sedap - lapisan besar cendawan yang agak digoreng (separuh). Selera - kasut kasut lama. Anehnya, orang Korea Selatan sama sekali tidak tahu memasak cendawan. Walaupun hutan. Goreng sedikit di atas panggangan dan tuangkan dengan sos manis dan masam mereka. Sejenis ejekan. Lebih cendawan.

Tetapi sebagai makanan mereka sangat popular di Korea Selatan dan Utara. Di Korea Utara, cendawan ini dianggap makanan penting untuk mengatasi kekurangan vitamin dalam diet orang Korea berpendapatan rendah yang buruk..

Sekarang Korea Utara sangat berminat dengan cendawan ini - negara perlu diberi makan.
Ternyata sangat mungkin tumbuh secara langsung di sebuah apartmen - para saintis DPRK sampai pada kesimpulan. Pilihan yang ideal untuk ini, ternyata, adalah cendawan Cudgel Putih (Pleurotus errngii (DC, erFr) Quel), kerana ERINGI kadang-kadang disebut.

Warga Moon Hye Sun, yang tinggal di Provinsi Hwanghe Utara (DPRK), berjaya menanam cendawan yang sangat besar. Berat satu semak, yang melebihi 20 kg, malah mengejutkan penanam cendawan yang berpengalaman.
Pemegang rekod lulus dari Institut Pertanian Ke Eun Sang Sariwon (ketika itu) di Juche 77 (1988), dan mula menanam cendawan di rumah sekitar 10 tahun yang lalu.
"Saya akan menanam cendawan, mengumpulkan pengalaman yang baik sehingga tidak hanya dalam keluarga saya, tetapi juga di semua keluarga di negara ini, mereka akan mendapat manfaat. Maka pemakanan orang akan bertambah baik ", - mengutip kata-kata Moon He Sun" Echo of Moscow ".

Menanam cendawan di rumah ternyata bukan tugas yang mudah. Mula-mula anda perlu mengumpulkan banyak tongkol jagung tanpa biji dan mengisarnya. Di samping itu, ahli biologi terpaksa menyelesaikan banyak masalah saintifik dan teknikal yang berkaitan dengan pertumbuhan cendawan di rumah. Saintis itu tidak putus asa dan terus mencari. Ternyata, rahsia kejayaan terletak pada penyediaan budaya mikroorganisma yang betul dan penyebaran keturunan secara berterusan. Dengan pilihan varieti elit, anda boleh berjaya menghasilkan cendawan di rumah..
Setiap kali baka elit baru diciptakan dengan menyeberangi varietas asli, ahli biologi Korea Utara mengulangi kitaran penanaman spora. Ini adalah bagaimana budaya terbaik kulat Pleurotus errngii (DC, erFr) Quel) dibiakkan. Pada bulan April 2013, cendawan tumbuh dari budaya ini, dengan berat satu semak yang melebihi 20 kg.

Orang Ukraine sangat menyukai cendawan ini dan di mana sahaja mereka mengiklankannya sebagai Royal Eringi. Walaupun ini adalah pandangan prestij semata-mata hohlyatsky))

Cendawan Asia

Eringi (cendawan tiram)

Eringi adalah cendawan yang lazat dengan tekstur yang menyenangkan, agak serupa dengan daging atau unggas. Mereka mempunyai rasa protein pekat, cukup spesifik, yang menjadikan eringes keluar dari kategori universal. Mereka paling sering dimasak seperti stik: anda boleh memotong cendawan menjadi dua, membuat lekukan di atasnya, mengolesnya dengan beberapa sos manis dan masin Asia, teriyaki yang sama, dan memanggangnya. Hasilnya adalah dua stik yang mengagumkan: hidangan utama yang lengkap. Anda tidak perlu menambahkan apa-apa padanya; Hidangkan dengan limau jika mahu. Anda juga boleh memotong eringes dengan beberapa daun ke dalam salad hijau..

Shiitake adalah rasa pekat, cerah dan tiada tandingannya, dan pada masa yang sama ia adalah cendawan sejagat.

Cendawan mentah digunakan untuk lauk - contohnya, anda boleh membuat kerepek daripadanya dan kemudian menambahkannya ke salad, tetapi anda hanya boleh menggoreng shiitake dalam kuali dan tuangkan ke atas sos bijan: kicap, bawang, sedikit mustard, minyak bijan, gula dan jus lemon.

Dan sangat sejuk untuk membuat kaldu dari shiitake kering, dan kemudian cendawan ini memberikan rasa yang sama sekali berbeza daripada bentuk mentahnya: lebih kuat, pedas, tajam. Kaldu ini boleh dijadikan asas untuk hidangan lain seperti sup dan sos. Dan shiitake kering sering digunakan ketika anda perlu membuat semacam pengisian: mereka boleh ditambah, misalnya, untuk jumlah yang sedikit. Dan inilah petua: cubalah memasaknya dengan soba!

Enoki - cendawan sangat berair, rasanya redup. Mereka tidak perlu dimasak untuk waktu yang lama; secara harfiah mereka hanya perlu dicelupkan ke dalam air mendidih. Orang Jepun sering memasukkan enoki dalam hidangan musim sejuk nabemono - ini adalah periuk kaldu dan pelbagai jenis, terdapat sayur-sayuran dan daging, dan pada akhirnya, sebelum disajikan, mereka menambah enoki di sana - lebih banyak untuk tekstur daripada rasa.

Enoki Jepun sangat gemar memetik. Cendawan perlu digoreng sedikit dengan cepat sehingga menjadi seperti mi, kemudian tambahkan serbuk ikan hondashi ke dalamnya. Sekiranya anda tidak mempunyai hondashi, anda boleh menggunakan kicap, cuka Mitsukan, sedikit mirin, sedikit gula dan sedikit minyak bijan. Semua ini mesti dicampurkan dan dimasukkan ke dalam vakum atau di dalam mangkuk yang ditutup dengan kerajang, dan perap di dalam peti sejuk selama 24 jam. Dan secara semula jadi ada.

Nametake sangat mirip dengan enoki, mereka juga hampir tidak mempunyai rasa dan ia ditambahkan di suatu tempat di mana protein tanpa rasa diperlukan, misalnya, dalam sup miso.

Cendawan Maitake cukup popular di Jepun, ia tumbuh, jadi cendawan ini boleh didapati di pasar raya mana pun. Sudah tentu, rasanya berbeza dengan rasa maitake yang tumbuh di hutan, tetapi, anda tahu, itu tidak penting. Pertama sekali, mereka dihargai kerana teksturnya - di Jepun kita suka apabila makanan tidak hanya enak dan indah, tetapi juga bertekstur, sehingga senang dikunyah. Maitake mempunyai konsistensi yang agak renyah. Cendawan ini ditambahkan ke sup, panggang, dan tempura dibuat dari mereka. Bagi masakan Eropah - tambahkan mereka ke pasta, ia akan berfungsi dengan baik

Kobayashi Katsuhiko, Chef of Corner Café & Kitchen.

Cendawan khas Asia dengan spektrum aktiviti yang luas, biasanya dijual kering. Muer mesti direndam, tunggu sehingga larut di dalam air, kemudian potong dan makan. Tidak perlu rawatan haba, direndam, bengkak, potong salad dari sayur - dan dimakan. Anda juga boleh memotongnya dengan halus dan membuat daging cincang daripadanya untuk dim sum. Ia juga bagus untuk memasak mi dengannya. Muer benar-benar boleh diletakkan di mana sahaja, ia hampir tidak mempunyai rasa, tetapi ia mempunyai tekstur yang renyah, sedikit mengingatkan telinga babi

Inier mempunyai rasa tersendiri, sangat lemah, tetapi sama sekali tidak menyukai apa-apa. Dan cendawan ini menyerap rasa luar biasa. Sangat disukai kerana tekstur dan keindahannya yang menarik - ia adalah bahan seperti loofah putih aneh yang berbau seperti kucing ketika dikeringkan. Batang kuning si pelaku perlu dipotong, anda hanya boleh memasak bahagian putihnya.

Shimeji (shimeji)

Shimeji serupa dengan cendawan Rusia, jadi ia mudah digunakan bukan sahaja dalam hidangan Asia, tetapi juga makanan Eropah. Mereka tidak mempunyai rasa tertentu, seperti shiitake, dan ada baiknya menambahkannya ke dalam pelbagai hidangan panas, atau anda hanya boleh menggoreng banyak, hanya tanpa bawang, - misalnya, di atas panggangan - dan tambahkan sos masam atau masin dan makan sebagai hidangan bebas atau digunakan sebagai ramuan

Cendawan sangat berpatutan dan popular di Jepun. Mereka ditanam, tidak dituai, tetapi dijual segar, beku dan dalam tin. Mereka kecil dan agak melekit; tumbuh di seluruh keluarga 20-30 cendawan dari satu tempat. Nameko paling kerap dimasukkan ke dalam sup miso.

Cao-gu, mereka adalah cendawan jerami, perap dengan baik, dan kemudian masukkan acar ke dalam sup. Pengasam untuk mereka sama seperti cendawan hutan biasa kami. Mereka juga boleh digoreng dan disajikan dengan apa sahaja sebagai lauk. Atau anda boleh mencincang cendawan ini menjadi habuk dan menambah potongan daging ayam.

Cendawan yang sangat mahal, raja cendawan. Cendawan Matsutake tumbuh di sebelah satu sama lain, tetapi tidak banyak, sebagai petunjuk. Ia tumbuh di tempat-tempat tertentu, tidak di mana-mana - mungkin sebab itu sangat mahal. Saya tahu bahawa ia berasal dari China dan Korea, tetapi rasa orang Jepun sangat berbeza. Matsutake boleh dipanggang dan disajikan dengan nasi atau dimakan seperti ini dengan sedikit sos sashimi. Dan mereka juga memasak dobin-mushi dengannya, sup dengan makanan laut, cendawan dan sayur-sayuran, dimasak dalam teko, sangat enak. Ia disajikan dalam cerek: kuahnya dituangkan ke dalam cawan melalui cerat, inilah makna sup. Sudah tentu, semua yang ada di dalamnya, termasuk cendawan, boleh dimakan, tetapi sup ini dimasak demi kuahnya. Anda tentu saja boleh memasukkan matsutake dalam sup miso - yang utama adalah tidak memasukkannya dalam jumlah yang banyak, jika tidak, ia akan menjadi seperti ais krim vanila: sedikit vanila sedap, dan banyak sangat manis.

Kemungkinan pendua dijumpai

Saya tahu Erings. Sampah itu

Pada tahun 90-an, orang Cina membawa muer kering dalam kotak, berharga satu sen, dan bahkan sekarang. Dia menyelamatkannya, menggorengnya bersama daging cincang atau daging kedelai, hanya memakannya dengan pasta. Kotaknya kecil, tetapi terdapat banyak cendawan.

Cendawan yang sangat baik, ada yang menyebutnya berkayu hitam. Cantik, enak dan sebagai makanan ringan - 10 daripada 10.

Inilah kelemahan saya. Saya akan menyerahkan diri untuk iner.

Musim panas akan lebih cepat. Pergi memburu cendawan, dan hanya berada di hutan.

Ya, ya) Dengan basikal dan melalui hutan)

Muer benar-benar boleh diletakkan di mana sahaja, ia hampir tidak mempunyai rasa, tetapi ia mempunyai tekstur yang renyah, sedikit mengingatkan telinga babi

Terlupa bercerita tentang lingkaran sempit yang terkenal - "Glukitake"

Akhirnya, saya mendapat tahu apa yang saya makan untuk tahun ketiga, tinggal di Asia. Daging lembu (kecuali daging kambing, tetapi berlemak), tumbuh di sini, sama sekali tidak masuk, rasanya agak pelik. Tetapi cendawan hanya hebat, untungnya murah.

Oh, akhirnya saya tahu nama apa yang kita panggil "kerang" dalam salad Korea - inier!

Matsutaki di lokasi pos dikumpulkan dalam tong (dari bawah sauerkraut). Goreng dengan kentang. Banyak pemburu haram China ditangkap, yang melintasi perbatasan mengejar mereka

semua cendawan tidak dicerna, iaitu masuk dan keluar)) ini adalah cara)

Matsutake tumbuh di semua tempat, ia bukan cendawan Asia. Hanya orang Asia, terutama orang Jepun, kerana alasan tertentu sangat menyukainya. Oleh itu, ia sering dijumpai di Barat Laut Amerika Syarikat, dan saudara terdekatnya diedarkan dari Ural ke Eropah Barat, di timur Amerika Syarikat dan Kanada. Saya tidak tahu, cendawan itu seperti cendawan. Mungkin seperti tuna, yang dibeli dengan harga satu juta dolar, kerana orang Jepun yang kaya menganggapnya sebagai pertunjukan untuk melakukan itu. Sebenarnya, orang Jepun tidak memakan matsutake Jepun, tetapi orang Cina (mereka sendiri sudah habis), tetapi orang Cina sendiri tidak terlalu mementingkannya. Orang Eropah dan Amerika bahkan tidak mempunyai nama khas untuknya: jenis ryadovka lain, tidak ada yang menarik.

Shiitake membeli lubang yang dibekukan untuk tom, apabila dimasak selama 5-10 minit, bukan dalam air mendidih, ia sedap. Untuk keseronokan, saya memasak sup mi cendawan dari mereka, semuanya ternyata sangat pahit. Dimasak lagi seminggu kemudian tetapi tidak mendidih, tetapi juga dimasak lama dan lagi pahit. Saya masih tidak faham apa sebabnya, dalam memasak lama? Atau cendawan buruk ditangkap.

Rupanya sungguh teruk. Shiitake mempunyai rasa cendawan yang cerah, dan dalam sup mereka dapat aroma mereka sepenuhnya. Namun, semasa memasak, pada suatu ketika bau kaus kaki kotor muncul, kemudian hilang

Kaldu sangat enak, bau setelah mendidih juga, pada kunyah pertama, rasa awalnya juga cerah dan cendawan, tetapi semasa anda mengunyah, mereka mulai terasa pahit semakin banyak. Ia seperti makan kulit kayu dari pokok. Saya tidak faham. Saya mula memotongnya dengan halus dan rendam dalam air panas selama 10 minit sebelum memasak, nampaknya ia sudah habis. Tetapi jika anda membuang keseluruhan pencairan, maka itu pahit. Secara umum, semua ini tetap menjadi misteri bagi saya

Eringi dan shiitake cuba menggoreng, baiklah, walaupun mahal. Eering mempunyai rasa cendawan. Semuanya lebih baik daripada champignons.

Dan selain dari katak, adakah mereka makan cendawan biasa? :)

Telinga Judas

Temui Judas Ears. Cendawan yang boleh dimakan yang sangat popular dalam masakan Cina.

Bulgur: bijirin dengan akar Asia

Bulgur bukanlah sejenis bijirin yang tidak biasa, tetapi gandum yang biasa bagi semua orang, hanya dilucutkan dari cengkerang, dikukus, kemudian dikeringkan dan dihancurkan. Bulgur dihancurkan dengan cara yang berbeda, dolma dan pilaf disiapkan dari biji-bijian besar, burgur ditambahkan ketika memasukkan daging atau sayur-sayuran. Burger sederhana telah digunakan secara tradisional dalam salad. Tetapi bulgur kecil sangat sesuai untuk sup, bijirin, dan sebagainya. Cara menangani gandum ini diciptakan di Asia, di mana bulgur sama popularnya dengan bijirin lain. Di Turki, bulgur sangat disukai dan digunakan sebagai pengganti nasi penuh, mereka memasak pilaf dengannya, bakar kuih rata, rebus sup tomato pekat, buat isi untuk pai dan salad.

Rasa bulgur cukup menyenangkan, ia mempunyai rasa kacang yang halus. Nilai pemakanan bulgur adalah sama dengan pasta yang terbuat dari gandum durum dan semolina. Ia mengandungi zat besi, magnesium dan fosforus, tetapi kelebihan utamanya adalah kandungan karbohidratnya yang tinggi dengan indeks glisemik rendah..

Masa memasak bergantung pada bulgur yang anda miliki, besar atau halus. Walau bagaimanapun, bulgur, sebagai produk separuh siap, tidak memerlukan masa terlalu lama untuk dimasak - bagaimanapun, ia telah dikukus sebelumnya. Bahagian air dan bulgur semasa memasak sama dengan memasak nasi: air diambil dua kali lebih banyak. Anda tidak perlu memasak bulgur yang sangat kecil: hanya dituangkan dengan air mendidih dan dibancuh sebentar.

Bulgur dikontraindikasikan pada orang yang didiagnosis dengan alahan bijirin dan gluten. Juga, jangan terbawa-bawa dengan bijirin ini untuk mereka yang mempunyai gastritis atau perut yang lemah. Tubuh mungkin tidak dapat menangani banyak serat. Bulgur tidak boleh dimakan oleh mereka yang tidak toleran gluten.

Bulgur boleh digunakan untuk membuat banyak perkara yang lazat. Contohnya, salad tabu Lubnan, yang hanya memerlukan tiga sudu besar bulgur, jumlah minyak zaitun yang sama, setengah lada, setengah bawang, setengah timun, dua buah tomato kecil, segenggam zaitun kecil (hijau), garam, lemon dan pasli. Bulgur dituangkan dengan air, bersikeras, dan ketika membengkak, rebus hingga lembut dalam air masin. Bulgur siap pakai disaring dan disejukkan, sayur-sayuran dipotong menjadi kepingan kecil, dicampur dengan bulgur, ramuan dan jus lemon. Ternyata ini adalah salad hebat yang akan dihargai oleh vegetarian dan orang yang berpuasa..

Bulgur baik untuk menambah daging cincang dan lada, tomato, zucchini dan terung dengan campuran ini. Sayuran rebus dengan pengisiannya sangat sedap. Bulgur dan ayam, daging lembu berlemak dan daging lembu tanpa lemak bersamaan Tetapi lebih baik tidak memasak sup dengan bulgur untuk masa depan: mereka terlalu pekat, dan pada hari kedua mereka berubah menjadi bubur. Secara umum, bulgur adalah alternatif yang baik untuk pasta atau kentang yang membosankan. Lebih-lebih lagi, bulgur disimpan dalam jangka masa yang lama, dan senang disediakan.

Potongan mentah, yang popular di Turki, dibuat dari bulgur halus. Foto: globallookpress.com.com

Agak mudah memasak bulgur dengan betul, tetapi pertama anda perlu memperhatikan penyediaannya. Terdapat beberapa kaedah memasak, tetapi ada beberapa peraturan umum. Untuk bulgur yang longgar, anda memerlukan:

periuk besar - bijirin membengkak semasa memasak dan meningkat kira-kira tiga kali jumlah asalnya;

rongga itu sendiri - semakin halus pengisarannya, semakin pendek masa memasaknya;

air - bahagian air hingga bijirin bergantung pada kaedah memasak yang dipilih.

Semasa proses memasak, anda bahkan tidak memerlukan garam - semua perasa ditambahkan ke dalam hidangan siap.

Rendam atau goreng?

Untuk mengelakkan produk melekat di kuali dan bijirin yang rapuh untuk mempertahankan bentuknya, butiran tanah harus "diisi" terlebih dahulu. Iaitu, rendam terlebih dahulu di dalam air, atau goreng dalam kuali dengan penambahan minyak. Pertimbangkan faedah setiap kaedah.

Rendam

Kaedah ini membantu mengekalkan nutrien maksimum. Groat diletakkan di dalam bekas besar, sebaiknya diperbuat daripada logam seramik atau berdinding tebal, dan dituangkan dengan air panas. Harus ada lebih kurang satu setengah kali lebih banyak air daripada bijirin. Bekas ditutup dengan penutup, dibalut dengan tuala dan dibiarkan selama 30 minit. Hanya selepas itu anda boleh mula memasak.

Sekiranya anda menyimpan bulgur di dalam air lebih lama, 40-50 minit, ia boleh disejukkan dan digunakan tanpa memasak lagi. Dalam kes ini, waktu memasak untuk lauk atau salad akan menjadi sesingkat mungkin..

Memanggang

Menggoreng menunjukkan semua rasa dan aroma bijirin yang kaya - bulgur memperoleh nota kacang dan lebih sesuai untuk hidangan daging. Kaedah ini lebih kerap digunakan untuk memasak pilaf..

Kuali harus dipanaskan di atas api yang tinggi dengan mentega - sebagai peraturan, 10-15 gram mentega atau ghee digunakan setiap 100 gram bijirin. Zaitun atau bunga matahari dapat mengatasi aroma. Bijirin dituangkan ke dalam kuali panas dan kacau dengan spatula kayu. Sebaik sahaja warna keemasan muncul atau bau kacang mulai terdengar, angkat dari panas dan pindahkan ke periuk memasak.

Selepas itu, peluang memasak bulgur dengan betul dalam periuk meningkat dengan ketara. Kaedah yang dipilih tidak mempengaruhi berapa lama masa memasak di dalam kuali.

Masak bulgur dalam periuk

Letakkan bijirin yang telah disediakan sebelumnya dalam periuk besar dan isi dengan air. Pilihan yang ideal adalah memasak bulgur dalam bahagian bijirin yang sudah bengkak 1: 1.8 berkaitan dengan air. Air mesti suam. Tetapi jika anda tidak mahu mengukurnya, anda boleh mencurahkan 2 bahagian air ke dalam 1 bahagian bijirin.

Letakkan periuk di atas pembakar yang sudah dipanaskan. Berapa lama memasak bergantung pada berapa banyak air yang dituangkan - 15 atau 20 minit di bawah penutup tertutup dengan api kecil, tanpa kacau. Semua air mesti menyejat.

Bulgur longgar siap pakai boleh dimakan panas, atau disejukkan dan ditambah ke dalam pinggan lain. Ini sesuai dengan lada putih atau merah jambu, pala, biji bijan. Dari sayur-sayuran, pasli, kemangi, ketumbar dan pudina berada dalam keadaan yang harmoni. Sekiranya anda menambah rempah dan potongan daging rebus dengan sayur-sayuran ke hidangan siap (sangat lazat jika anda menggunakan daging domba, daging lembu atau ayam belanda), anda akan mendapat pilaf Badui.

Bijirin yang dimasak dengan betul memberi anda peluang untuk bereksperimen dan memilih dari pelbagai jenis hidangan yang pelbagai.

Pâté cendawan buatan sendiri dari champignons

Salam! Ini adalah resipi pate jamur cendawan, yang ternyata berkrim dan lembut.

champignons - 500 gr.,

100 g mentega,

100 g Keju Philadelphia. (Anda boleh menggunakan keju kotej lembut atau keju yang diproses.)

1 sudu besar dengan timbunan tepung.

Garam dan lada mengikut keinginan anda.

Saya menggunakan dill dari ramuan, anda boleh menambah pasli atau ketumbar, mengikut citarasa anda.

Potong cendawan. Ukurannya tidak menjadi masalah, kerana semuanya akan digiling dalam pengisar. Potong bawang.

Kami panaskan kuali dengan baik, minyak sedikit dengan minyak sayuran dan goreng cendawan. Kami memerlukan mereka untuk memberikan cecair mereka.

Supaya cendawan digoreng, dan tidak direbus dalam jus mereka sendiri, sebaik sahaja jus itu muncul, saya menuangkannya ke dalam mangkuk yang terpisah.

Apabila cendawan berhenti mengeluarkan jus dan bahagian bawah kuali kering, tambahkan sekeping mentega dan tuangkan bawang cincang.

Goreng hingga kekuningan.

Masukkan 1 sudu besar ke dalam jus cendawan. dengan timbunan tepung dan kacau sehingga tidak ada ketulan.

Tidak banyak jus di cendawan saya, jadi saya menambah sedikit air (kira-kira 50 ml.).

Masukkan cendawan dengan bawang dan didihkan selama beberapa minit sehingga pekat.

Kami memasukkan pengisar atau pemukul dengan pengadun kenalan. Masukkan mentega dan keju Philadelphia, dill. Pukul, pindahkan ke bekas di mana pate akan disimpan dan hantar ke peti sejuk.

Pada mulanya, pate akan cukup cair, tetapi setelah beberapa jam ia akan mengubah konsistensinya..

Champignon cendawan yang diisi

Resipi terdiri daripada 2 bahagian.

Pertama, saya membersihkan penutup cendawan dari kaki dan spora dan perap Tidak lama dalam mayonis selama kira-kira 30 minit. Atau hanya masin cendawan.

Semasa cendawan acar, saya memotong bawang dengan sangat halus dan apa yang tersisa dari cendawan, kaki dan inti.

Mula-mula saya goreng bawang, kemudian masukkan cendawan cincang. Campurkan pengisian goreng yang dihasilkan dengan ayam cincang, bawang putih cincang, serbuk roti, garam, lada dan gaul rata.

Saya masukkan cendawan ke dalam mangkuk, minyak dengan mayonis di atas (anda boleh lewatkan) dan bakar di dalam oven selama 35 minit pada suhu 200C.

Saya mengeluarkan loyang dengan cendawan dari ketuhar, taburkan dengan keju parut dan kembalikan ke oven selama 5-7 minit untuk mencairkan keju.

Cendawan Champignon - 700 gram;

Bawang lobak kuning - 1 keping;

Minyak sayuran - 1 sudu besar;

Ayam cincang - 200 gram;

Bawang putih - 2 ulas;

Mayonis - 2 sudu besar;

Garam dan lada secukup rasa;

Roti roti - 2 sudu besar;

Keju parut - 70 gram.

Hidangan kentang terbaik

Kebanggaan masakan Belarus, potongan kentang goreng berperisa dengan bawang dan lada. Makan dengan krim masam.

Kerabat terdekat penkek kentang Belarus, hanya lebih harum: bukannya bawang, mereka meletakkan bawang putih dan marjoram kering di sini, jika tidak ada, jika tidak, tidak boleh menghalang anda.

Batata Harra

Kentang goreng berasal dari Lubnan. Rempah (lada, ketumbar dan jintan) harus segera ditambahkan, ke minyak yang dipanaskan dalam kuali. Dan kemudian bawang putih, jus lemon dan ketumbar dihantar ke kentang siap.

Patatas Bravas

Makanan ringan yang penting untuk Sepanyol dengan alkohol: kentang matang digoreng dalam kuali dan disajikan dengan sos tebal pedas. Jauhkan kepingan kentang kecil sehingga mudah masuk ke mulut anda.

Telur mentol

Satu lagi penemuan Belarus yang megah: gabungkan kentang tumbuk dengan tepung dan telur dan bakar dengan tenang di dalam ketuhar. Resipi yang dijumpai oleh William Pokhlebkin.

Ladu kentang Itali yang boleh digabungkan dengan ramuan apa pun. Anda boleh makan gnocchi begitu sahaja dengan menambahkan mentega kepada mereka, atau anda boleh menggabungkannya dengan permainan panggang atau sos tomato. Resipi ini adalah asas.

Casserole tradisional Lithuania yang menyelamatkan anda dari iklim Baltik yang sukar. 2 kilogram kentang memerlukan 400 gram bacon yang dihiris nipis, yang sangat bagus.

Kystybyi dengan kentang

Tatar, Bashkir dan Udmurt digoreng roti rata tanpa ragi yang diisi dengan kentang. Jangan cuba mengubah kentang menjadi kentang tumbuk, teksturnya harus kasar.

Bom kalori Lithuania: bebola daging kentang yang diisi dengan daging babi. Ini tidak berakhir di sana: mereka semestinya dimakan dengan krim masam, di mana potongan bawang dan bacon cincang halus ditambahkan.

Ketika ditanya apa itu Putin, orang Kanada mempunyai jawapan mereka sendiri. Ini adalah pembuka selera Quebec tradisional: kentang goreng dengan acar keju dan tepung perang dan sos kuah.

Kentang tumbuk Ireland dengan campuran kubis dan bawang. Kubis di sini adalah bahan yang tidak kurang penting daripada kentang, tidak ada yang akan berfungsi tanpanya: dalam terjemahan dari "colcannon" Ireland ia diterjemahkan sebagai "kubis putih".

Gratin dauphinua

Hidangan sampingan Perancis yang paling hebat, dan cukup sederhana: kentang, keju dan krim. Lebih baik jangan bereksperimen dengan krim dan meletakkannya tepat seperti yang ditunjukkan dalam resipi, jika tidak, gratin akan menjadi cair atau membosankan.

Croquettes dari Brazil: dua lusin bahan, termasuk ayam, tomato, mascarpone, wortel dan sebagainya. Resipi dari restoran Moscow Bossa nova yang ditutup.

Pengarang Ekaterina Akimova

Pai kentang dengan cendawan dalam kuali

HELLO Pickabushniki! ))) Saya mencadangkan untuk memasak dengan saya sebiji pai kentang dengan cendawan mengisi kuali. Aroma cendawan dari hidangan siap akan memikat keluarga anda!

BAHAN:

Tepung - 1 sudu besar.

Dill dan bawang hijau

atau garam Adyghe - 1 sudu kecil.

Cendawan Champignon - 300-400 gr.

Lobak bawang - 2 keping.

Bawang putih - 4 ulas.

Keju separa keras - 80-90 gr.

Lada dan garam secukup rasa.

MEMASAK:

Sediakan semua bahan.

Untuk mengisi:

Potong bawang dan cendawan menjadi kiub kecil. Cincang bawang putih dengan halus dengan pisau.

Goreng bawang putih dalam minyak sayuran, masukkan bawang, garam dan goreng hingga kekuningan. Tuangkan cendawan dan sejat kelembapan daripadanya, goreng sedikit.

Parut kentang pada parut kasar, tambah garam dan herba (pilihan). Campurkan jisim dengan menambahkan tepung. Tuangkan dua telur mentah dan campurkan adunan.

Parut keju separa keras pada parut kasar. Tuang separuh adunan ke dalam kuali yang telah dipanaskan dengan minyak sayuran. Letakkan pengisian di atas. Taburkan pengisian dengan keju di mana tuangkan sisa adunan ke atas. Melicinkan permukaan kek. Sebaik sahaja bahagian bawah pai ditutup dengan kerak emas, putar pai ke dalam kuali menggunakan pinggan lebar, tutup penutup dan goreng selama 10-15 minit sehingga lembut. Hidangkan pinggan suam, potong. Nikmati hidangan anda!

Champignon yang disumbat panas

Resipi yang sangat baik untuk meja perayaan! Panas, yang tidak akan berat dan akan ada tempat dan keinginan untuk mencuba sesuatu yang lain. Champignon yang disumbat berair, enak dan sangat aromatik! Segala-galanya disiapkan dengan cepat dan sederhana, cubalah untuk kesihatan!

Semua produk ada di atas meja, penyediaan akan memakan masa beberapa minit.

champignons besar 4-5 pcs,

dada ayam (ham, sosej) 80 gr,

garam, lada hitam secukup rasa.

Untuk resipi, kami mengambil sampanye besar. Potong kaki cendawan dan bersihkan sedikit di dalam penutup. Cuba untuk tidak merosakkan topi champignon.

Potong payudara goreng, kaki cendawan menjadi kiub kecil. Masukkan keju parut, garam, lada, bawang putih cincang dan krim masam. Gaul rata dan pengisiannya siap!

Isi penutup dengan rapat (sedikit memukul) dengan pengisian, buat slaid kecil di atas.

Kami menghantar cendawan yang disumbat ke oven yang telah dipanaskan selama 25-30 minit, suhu 180 darjah.

Cendawannya berair, aromatik dan sangat sedap! Sedap panas dan ketika sejuk!

Perincian penyediaannya dapat dilihat dalam resipi video pendek.

Mengapa seseorang memerlukan garam?

Apabila kita bercakap mengenai garam di dapur, kita bermaksud natrium klorida. Tetapi apabila bercakap mengenai garam yang sama dari sudut pandangan tubuh kita, masuk akal untuk membincangkan natrium dan klorin secara berasingan.

Kedua-dua unsur kimia ini diperlukan oleh seseorang terutamanya untuk proses yang berlaku pada tahap sel, dan bukan pada tahap keseluruhan organ atau keseluruhan organisma..

Mari kita mulakan dengan natrium, yang peranannya sukar untuk dinilai berlebihan. Logam ini terlibat dalam proses yang berkaitan dengan potensi elektrik pada membran sel..

Mari pergi dengan teratur. Ruang antara sel mengandungi banyak natrium, dan di dalam sel terdapat banyak kalium. Lebih jauh lebih rumit, tetapi - melewatkan perinciannya - akibatnya, disebabkan oleh itu, potensi elektrik muncul pada membran sel dan sel menjadi struktur yang terisi.

Ini penting untuk banyak proses intraselular, tetapi dari sudut pandang keseluruhan organisma lebih jelas bahawa sel dapat mengawal cas ini. Sebagai contoh, sel-sel saraf dan otot mempunyai keupayaan untuk mengedarkan atau mengubah cas ini - ini adalah bagaimana impuls saraf dilahirkan.

Oleh itu, natrium memainkan peranan penting dalam pembentukan dorongan saraf dan dalam mengekalkan cas pada tahap tertentu. Sebagai contoh bagaimana ia berfungsi dalam kehidupan: analgesik tempatan menyekat saluran natrium dalam serat saraf, yang menjadikan impuls elektrik berhenti melaluinya - dan kita berhenti merasakan kesakitan.

Dan natrium juga terlibat dalam proses penting seperti osmoregulasi. Proses ini bertanggungjawab untuk menjaga keseimbangan air pada tahap sel individu..

Makna osmoregulasi adalah ini. Sekiranya terdapat larutan yang sangat pekat, yang mengandungi banyak sesuatu, maka air akan cenderung ke tempat larutan ini dipusatkan untuk berusaha mencairkannya. Dan sekiranya kita mempunyai selaput tertentu yang bebas mengalirkan air, tetapi hampir tidak menyebarkan bahan-bahan yang tertumpu di dalam air, maka kita dapat mengawal jumlah air, dalam kes kita - di dalam sel dan di luar.

Apakah maksudnya? Sel, secara relatifnya, gelembung kecil yang diisi dengan sedikit garam. Sekiranya kita meletakkan sel seperti itu di dalam air bersih, tanpa garam, maka air bersih akan masuk ke dalam sel dan sel akan pecah. Ini tidak berlaku di dalam badan, dalam darah dan tisu lain kita mempunyai kandungan ion natrium tertentu, kerana nisbah air di dalam sel dan di luar lebih kurang sama dan sel tidak pecah.

Ini adalah contoh bagaimana natrium berfungsi pada tahap sel. Dan inilah cara natrium berfungsi pada tahap keseluruhan badan. Penting bagi kita bahawa kandungan natrium dalam badan disimpan pada tahap tertentu. Sekiranya kita mengambil terlalu banyak garam, kandungan natrium di dalam kita akan meningkat dan tubuh dapat mengeluarkan natrium secara aktif melalui beberapa mekanisme yang berbeza, kesan sampingannya mungkin adalah peningkatan tekanan keseluruhan..

Klorin juga diperlukan untuk proses elektrik dalam membran sel: di banyak sel terdapat saluran khas untuk klorin, membuka atau menutupnya, sel mempengaruhi potensi membran. Dan elemen ini juga sangat penting untuk fungsi perut, di mana asid hidroklorik terbentuk darinya, yang membantu kita mencerna makanan..

Untuk kegunaan harian, seseorang memerlukan natrium klorida tanpa kekotoran. Pengecualian adalah garam beryodium. Sebilangan garam yodium ditambahkan ke garam yang boleh dimakan, kerana tubuh juga sangat memerlukan yodium. Pertama sekali, sel-sel kelenjar tiroid, yang, dengan pertolongannya, menghasilkan hormon tertentu yang mengatur pelbagai proses dalam tubuh. Mengapa diputuskan untuk garam beryodium, dan bukan produk lain - kerana ia murah dan sederhana, tetapi juga kerana garam digunakan oleh manusia setiap hari dan hampir semua orang memakannya.

Tetapi kehadiran beberapa kekotoran lain dalam garam tidak memberi pertanda baik. Oleh itu, beberapa waktu lalu adalah bergaya untuk mengiklankan bukan garam natrium, tetapi garam kalium. Ini adalah kisah mengerikan. Penggunaan garam sedemikian membawa kepada fakta bahawa keseimbangan elektrik pada membran terganggu dan, pertama sekali, sel jantung boleh menderita ini..

WHO menasihatkan untuk mengambil 5 gram natrium klorida setiap hari. Penting untuk difahami bahawa 5 gram ini termasuk garam yang kita gunakan dalam bentuk tulennya, dan garam itu sendiri terkandung dalam produk. Norma WHO berlaku khusus untuk natrium, kerana praktiknya tidak ada kekurangan dan kelebihan klorin.

Sekiranya anda ingin mengetahui berapa banyak garam yang anda makan, anda perlu memerhatikan berapa banyak natrium dalam makanan yang anda beli. Agak sukar untuk mendapatkan lebih sedikit natrium, ia terdapat dalam kebanyakan makanan - dalam daging, dalam sayur-sayuran apa pun. Ia tidak ada kecuali mungkin hanya dalam minyak sayuran atau gula tulen. Dengan diet moden, jika anda tidak memberi garam makanan secara khusus, seseorang akan tetap menerima dos natrium setiap hari. Lebih-lebih lagi, jika kita mula menerima lebih sedikit natrium, badan kita akan mula mengeluarkan lebih sedikit natrium: mekanisme pampasan kita akan hidup - jika kita menerima sedikit natrium, maka kita akan mengeluarkan sedikit dari itu. Ia memerlukan masa yang sangat lama dan kurang natrium secara sistematik agar ini sedikit sebanyak memberi kesan pada badan.

Tetapi overdosis sodium akan terasa lebih cepat. Dengan overdosis akut dan teruk, kegagalan buah pinggang adalah mungkin. Jika, misalnya, anda makan 6-7 sudu garam pada satu masa, maka catatan seperti itu boleh menyebabkan kematian cepat. Dalam pengertian ini, garam secara harfiah boleh disebut racun putih. Dan jika anda hanya makan makanan secara sistematik dengan kandungan natrium yang tinggi, maka, menurut kebanyakan doktor, ini menyebabkan peningkatan tekanan darah secara sistemik. Sekiranya tekanan darah seseorang mula meningkat, doktor mungkin memberi nasihat, antara lain, untuk menurunkan kandungan garam dalam makanan..