Kisah sukar Clementine dari The Walking Dead

Walaupun terdapat beberapa kesukaran dalam perjalanan, kisah Clementine akan berakhir. Baru tayang perdana - episod keempat dan terakhir The Walking Dead.

Siri ini telah lama difokuskan pada nasib seorang remaja dan anak didiknya, Alvin Junior, dalam dunia kiamat zombie. Pemain menjawab sebahagian besar pilihan heroin dengan memerhatikan keputusan keputusannya di layar..

Semasa permainan, kami melihat Clem (pahlawan kecil) berusaha bertahan dengan membawa banyak peristiwa dramatik. Kami memerhatikan dan pada masa yang sama turut serta dalam membesarnya dan kehilangan rasa tidak bersalah, kami bertarung bukan hanya dengan orang asing, tetapi juga dengan orang.

Watak Clementine adalah salah satu aset terbesar dalam siri Walking Dead. Pengkritik memuji cara para artis menggambarkan watak wanita itu. Kita dapat melihat kerumitan watak di hampir setiap masa, menyaksikan transformasi seorang gadis menjadi remaja yang tekun dan prihatin..

Nama saya Clementine

Kami bertemu Clem hampir pada permulaan episod pertama The Walking Dead. Lee Everett, protagonis bahagian permainan ini, mencari perlindungan bagi orang asing di sebuah rumah di kawasan perumahan pinggir bandar. Di tempat, dia membuat hubungan dengan orang asing menggunakan walkie-talkie. Ternyata Clementine bersembunyi di sebuah rumah pokok.

Kami berdua memutuskan untuk mencari ibu bapa gadis itu. Seiring berjalannya cerita, Lee menjadi mentor dan pelindung Clem. Ikatan yang kuat terjalin di antara kedua watak tersebut, yang tiba-tiba terganggu oleh pemergian orang itu secara dramatik.

Lee adalah salah satu orang terpenting dalam kehidupan Clementine

Lonely Clementine mesti cepat menyingkirkan tragedi itu agar dapat bertahan pada hari-hari kiamat. Dengan setiap episod berikutnya, kita melihat pertumbuhan heroin pramatang. Pada usia kurang dari 11 tahun, Clem mengasuh Alvin Junior (lahir di AJ), yang sudah dilahirkan dalam realiti baru dan menjadi orang yang percaya diri, seperti bekas penjaga Lee..

Clementine menyaksikan kelahiran Alvin Jr. dan nasib ibunya. Pada musim terakhir, mereka berdua sampai di perkarangan sekolah di mana mereka berusaha bertahan dengan penderitaan penderitaan baru. Kumpulan ini diancam bukan sahaja oleh pengembara dan kelaparan, tetapi juga oleh orang-orang yang bermusuhan yang, untuk mencapai tujuan mereka, menyerang kubu mereka.

Musim ketiga berakhir secara mendadak. Semasa berada di kapal milik musuh, Clementine mesti memerintahkan anak didiknya - membunuh antagonis atau menyelamatkan nyawanya? Tidak kira bagaimana konfrontasi dengan musuh berakhir, letupan bom mengganggu nasib para pahlawan.

Akil baligh

Clementine telah mencuri hati pemain melalui watak dan transformasi. Ini adalah salah satu momen di mana dilema seorang gadis melepaskan emosi dan membuat lebih sedih daripada mentornya..

Nasib tidak baik untuk Clem kecil. Kehilangan ibu bapanya memberi kesan kepada seorang gadis yang selalu percaya bahawa dia akan membuat mereka bahagia. Berpisah dengan Lee, yang penuh dengan penderitaan di kedua-dua belah pihak, pastinya merupakan peristiwa yang sukar dalam hidup Clementine. Semasa kiamat zombie, tidak ada masa untuk berkabung, walaupun anda masih kecil.

"Clementine adalah heroin daging dan darah dengan masa lalu yang sukar.".

Satu lagi pelajaran penting dalam latihan survival adalah memilih saya atau mereka. Dalam The Walking Dead, semua orang bersaing untuk bertahan hidup. Walaupun begitu, Clem sering menyaksikan kematian seseorang, sering melakukannya dengan tangannya sendiri. Kadang-kadang akan menjadi penyimpangan dramatik, penuh penyesalan dan perselisihan agresif dengan nasib seperti itu..

Untuk melindungi kepentingannya sendiri dan kumpulannya, Clementine telah melakukan - bergantung pada pilihan yang dibuatnya - perkara yang mengerikan. Selama musim lalu, wanita itu mesti mengekstrak maklumat dari wakil kumpulan musuh yang ditangkap sebagai sebahagian daripada perjuangan untuk terus hidup. Pemain boleh mengubah soal siasat menjadi penyiksaan, yang tidak akan disaksikan oleh orang lain dan pada masa yang sama peserta aktif, seperti Alvin Junior.

Keputusan Clementine memberi kesan besar kepada Alvin Junior

Dalam keadaan menakutkan seperti itu, kita melihat kepekaan heroin di bawah umur remaja yang sukar. Masih dewasa, Clementine menjaga Alvin the Younger, berusaha menanamkan prinsip bertahan hidup dan belajar mengenali kebaikan dari kejahatan..

Walaupun dia tahu dia perlu menjaga dirinya dan anak lelaki itu, dia dapat menyokong sebanyak mungkin kumpulan lain. Dia adalah heroin daging dan darah dengan masa lalu yang sukar - Clem seharusnya tidak menjadi mesin pembunuh tanpa akal jika kita menjaganya semasa permainan.

Pada penghujungnya

Kami tahu bahawa Robert Kirkman - pencipta komik The Walking Dead - mahu kisah Clem berakhir. Mengingat keseluruhan siri, kami menjangkakan akan menyaksikan banyak kematian di episod terakhir. Selalunya, Clementine mempunyai kepentingan terkenal dalam mengambil nyawa seseorang. Oleh itu, persoalan - tentang keberadaan siapa keputusan pemain akan bertambah buruk? Kami menjangkakan Clementine akan pergi?

Kami menyaksikan transformasi heroin dari anak yang tidak bersalah menjadi remaja yang sukar dengan darah di lengannya. Banyak watak dapat mengatakan bahawa Clem hanya membawa kematian dan penderitaan bersamanya. Sukar untuk membayangkan bahawa cerita dan protagonis berkongsi nasib mentornya Lee.

Perpisahan kepada Clementine boleh berubah secara dramatik

Pada episod kedua musim terakhir, Clementine boleh menjalin hubungan romantis dengan salah seorang anggota kumpulan baru. Sudah tentu, remaja itu akan terpecah belah jika dia harus memilih antara kehidupan simpati dan Alvin Junior. Akhirnya, rasa tanggungjawab terhadap anak lelaki dan pengorbanan nyawa watak lain menyebabkan Clementine ke tempat dia sekarang..

Perlu dilihat di Clem Chamber. A.J. menggunakan senjata dengan berkesan walaupun dia kanak-kanak prasekolah. Peristiwa dramatik pada akhir episod ketiga, yang disaksikannya, mungkin memberi kesan yang lebih besar kepadanya daripada ajaran Clementine. Sekiranya AJ mengabaikan perintah remaja itu dan mengarahkan perasaannya sendiri, dia boleh menjadi ancaman besar bukan hanya untuk dirinya sendiri tetapi terhadap orang lain..

Terlepas dari nasib Clementine dan teman masa kecilnya, episod akhir musim ini pasti akan mempunyai pilihan yang dramatik. Kami berharap para pencipta mengambil kira keputusan pemain dari bahagian sebelumnya dan mencipta beberapa pengakhiran pengembaraan remaja yang menarik.

Heroin final pengembaraan debut muncul di platform PC, Xbox One, PlayStation 4 dan Switch. Episod terakhir The Walking Dead: The Final Season juga boleh didapati dalam versi kotak yang mengandungi keempat-empat episod dari musim lalu..

Bagaimana kisah Clementine berakhir di The Walking Dead: the Final Season?

Amaran spoiler!

Bagaimana The Walking Dead: Musim Akhir berakhir? Izinkan saya menceritakan kembali intinya: di bawah ini adalah peristiwa penting tanpa mempertimbangkan pilihan di mana pemain perlu membuat pilihan.

Clementine dan A.J. mencari rumah untuk mereka sendiri - dan menemui rumah anak yatim, di mana beberapa remaja selamat. Mereka menerima pahlawan, tetapi ternyata pemimpin panti asuhan Marlon mempunyai perjanjian dengan sekelompok Raiders, yang menurutnya dia menjual remaja sebagai imbalan. Para penyerang, pada gilirannya, menggunakan kanak-kanak untuk melatih mereka untuk berperang dengan komuniti mangsa yang masih hidup..

Clementine menentang semuanya, dan Marlon terbunuh. Anak-anak memutuskan bahawa pendatang baru tidak boleh tinggal di tempat perlindungan. Para pahlawan pergi, tetapi dalam perjalanan dari sana mereka bertemu dengan Raiders dan di antaranya adalah Lilly - gadis dari episod pertama The Walking Dead, yang Lee berpisah dari kumpulan kerana pembunuhan yang dilakukannya. Mereka memaksa Clementine untuk kembali ke panti asuhan dan memujuk anak-anak untuk menyerah, tetapi dia melarikan diri dengan A.J..

Di hutan, dia bertemu dengan James, seorang anggota Whisperers, yang meninggalkan mereka ketika orang-orangnya memutuskan untuk melawan Union of Communities. Dia menolong Clementine kembali. Tetapi tidak lama kemudian anak-anak dari rumah anak yatim diserang oleh Raiders. Mereka membunuh beberapa orang dan mengambil tahanan.

Tidak lama kemudian, para remaja membuat penyortiran berbahaya dan mencari kapal di sungai, tempat mereka menyimpan rakan-rakan mereka. Clementine meminta bantuan James, dan dia mengarahkan kawanan pejalan kaki ke pantai sehingga para pahlawan dapat naik kapal dan membebaskan rakan mereka. Mereka terganggu oleh Minnie - seorang gadis - begitu Marlon memberikannya kepada Raiders, dan dia mengalami sindrom Stockholm. Pergaduhan berlaku, terganggu oleh letupan enjin kapal.

Di final, Clementine, A.J., James, dan Tennessee melarikan diri melalui gua, tetapi segera terjebak dengan Minnie yang digigit. Dia tahu dia akan mati tidak lama lagi dan mahu membawa saudara Tennessee bersamanya. Dalam pertengkaran dengan Clementine, dia melukai kakinya dengan teruk, setelah itu Clementine dan A.J. terpisah dari yang lain, dan tidak lama kemudian gadis itu digigit oleh pejalan kaki.

Para pahlawan sampai di gudang, di mana James menyembunyikan orang mati, tetapi masa hampir habis, dan AJ harus membuat keputusan - dia memotong kaki Clementine. Akibatnya, mereka kembali ke tempat perlindungan, yang dibina semula dari masa ke masa. Clementine semakin baik, dan dia berjalan dengan tongkat di sekitar wilayah itu, dan A.J. akhirnya menyedari bahawa dia telah merdeka.

Adakah anda berpuas hati dengan pengakhiran ini? Secara peribadi, tidak. Sepanjang episod The Walking Dead: The Final Season, pemain secara harfiah dipaksa untuk memainkan semula banyak adegan dari episod pertama The Walking Dead, hanya ini tidak berfungsi sebagai pengulangan metafora ikonik dari pengalaman, tetapi sebagai keengganan untuk menghasilkan sesuatu yang unik untuk Clementine. Kisah dalam Musim Akhir membawa gadis itu pada kenyataan bahawa dia mengulangi jalan Lee Everett dan menjadi A.J. mentor yang sama dalam dunia yang sama sekali baru yang pernah dulunya Lee untuknya. Ia bagus, tetapi dalam episod terakhir, pencipta juga membenarkan A.J. menjadi salah seorang pengajarnya sendiri. Ini sudah semacam pengulangan berlebihan, bukan?

Dari episod pertama Musim Akhir, saya mengatakan bahawa Clementine sama sekali tidak memerlukan pengakhiran seperti itu. Dan di sini saya akan memberitahu anda bagaimana anda dapat mengakhiri kisahnya, dan menawarkan tiga pengakhiran yang lain.

10 Fakta Seronok Mengenai The Walking Dead Musim 3 Episod 3

Jadi, episod ketiga musim terakhir The Walking Dead telah dilancarkan. Mereka yang ingin menerimanya, jadi anda boleh sedikit menganalisis keadaan dan mengumpulkan beberapa fakta menarik bersama. Beberapa perkara telah disahkan secara rasmi oleh Pengarah Kreatif Masih Tidak Bitten, Kent Madl, pasukan yang sedang berusaha pada musim terakhir di bawah sayap Skybound. Dia mengekalkan blog di Tumblr, di mana dia sering bersemangat untuk menjawab soalan mengenai pengetahuan permainan dan jalan cerita. Hati-hati, akan ada SPOILERS!

Sebagai permulaan, banyak peminat rancangan itu dijangka akan melihat kilas balik dari McCarroll Ranch dalam episod baru. Tetapi tidak. Peternakan ini adalah tempat AJ kecil disimpan sebelum Clementine datang untuknya. Tetapi, lebih dari sekadar mimpi buruk pada episod kedua, nampaknya perkara itu tidak datang. Mungkin ini boleh dikaitkan dengan kekurangan dana yang disebut oleh Kent Mudl. Tetapi ada catatan di wiki barat bahawa kilas balik akan muncul di episod terakhir. Kita akan lihat.

Tidak kira bagaimana penganut hubungan tradisional meludah, kenyataannya tetap ada: garis cinta Violet dan Clementine jauh lebih baik diselesaikan. Mungkin ini ada kaitannya dengan persepsi, kerana Louis selalu menjadi orang yang berubah-ubah dan selalu menyombongkan diri di hadapan Clem, berusaha menarik perhatian. Faktor ini sedikit sebanyak mengurangkan minatnya terhadap gadis itu jika dilihat dari sisi. Adegan di mana Luis dan watak utama clink pretzel lebih lucu, sementara tarian dengan V lebih sensual. Walaupun anda mengingati adegan di atap, ada lebih banyak lagi "percintaan".

Ngomong-ngomong, semasa kencan kedua di kamar Clem, Louis menyebut majalah di pejabat pengetua bahawa dia biasa belajar bersikap berkencan. Banyak pemain (dan saya, saya mengaku!), Kerana kebodohan mereka, memikirkan majalah pornografi, tetapi Kent Mudl menafikan perkara ini. Nasib baik, sastera ternyata lebih santai, seperti Cosmopolitan :)

Sekiranya Violet diberikan kepada penyerang untuk mengambilnya, atapnya akan hilang dan dia tidak mahu berada di sisi Clem. Sementara Luis, walaupun tanpa lidah, akan senang melihat gadis itu dan bimbang tentangnya ketika dia mengatakan bahawa dia akan membalas dendam. Kenapa ini terjadi? Ini dapat difahami dari kisah Violet. Ketika neneknya membunuh diri, gadis itu bahkan tidak memanggil polis atau ambulans, menjelaskan bahawa dia "tidak selesai menonton kartun." Ya, dia masih kecil, tetapi pemikirannya dirancang untuk mengabaikan dan tetap pasif dalam situasi yang paling tertekan, menarik diri. Bagi nenek saya, tekanan itu kelihatan begitu tinggi sehingga melintasi semua batas yang mungkin membimbangkan ibu bapanya. Dalam tahanan para penyerang, perkara yang sama berlaku kepadanya. Dia ingin mengasingkan diri dari masalah itu tanpa menyelesaikannya dan mengikuti arus, meyakinkan dirinya bahawa keadaan mungkin tidak begitu buruk bagi penyerang. Sekiranya Louis terlalu emosional, yang mana dia membayar dengan lidahnya, maka V lebih suka berperanan pasif dan tidak menentang. Ditambah pula, dia bertemu dengan bekas kekasihnya. Orang cenderung bergantung pada keselesaan, terutama dalam keadaan tertekan. Vee mempercayai Clementine (walaupun dia tidak mempunyai hubungan dengannya), yang tidak berlaku dengan anak-anak lain. Ingatlah betapa tidak selesanya dia dalam episod pertama dan bagaimana dia harus mengatasi dirinya sendiri untuk menjadi pemimpin agar dapat menjadi tawanan. Kent Mandle menjelaskan bahawa kerjasama Violet didorong oleh "campuran rasa malu, penyesalan, ketakutan, kekosongan dan keinginan untuk menyingkirkan semuanya.".

Pada Musim 3, akhirnya kami bertemu dengan Minerva. Gadis itu adalah contoh klasik hasil Sindrom Stockholm. Anda boleh bersimpati dengannya dalam beberapa cara, tetapi bagaimanapun juga, dia adalah antagonis. Minnie dicuci otak dengan baik oleh penyerang. Begitu baik sehingga dia harus mengambil tindakan drastik dengan membunuh adiknya sendiri. Ketika Minerva menceritakan kisah itu, dia mengatakan seolah-olah dia menginginkannya, namun mudah untuk meneka bahawa Lilly dapat mewujudkan keadaan seperti itu untuk gadis-gadis di mana, jika mereka melarikan diri, mereka akan membayar seumur hidup mereka. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, Minnie harus membunuh saudaranya sendiri untuk membuktikan kesetiaannya kepada penyerang. Namun, nampaknya, remaja itu masih tinggal bersama mereka dalam ketakutan yang berterusan, dan walaupun kepalanya dikunjungi oleh pemikiran saudaranya, penyerang hanya perlu mendorongnya dan, selain "ya, puan", gadis itu tidak akan memberikan apa-apa lagi.

Fakta yang menyeronokkan: Menurut Madl, Ten harus diadopsi untuk menjelaskan penampilannya di Afrika Amerika. Bagaimanapun, jika saudara perempuannya memiliki penampilan yang sama, seperti yang dimaksudkan pada awalnya, maka skandal dengan orang ramai tidak akan dapat dielakkan. Tentukan sendiri: lelaki kulit putih Marlon menyerahkan saudara perempuan hitam menjadi hamba kepada penyerang.

Sekiranya kita bercakap tentang Lilly, maka banyak pemain pada masa ini menganggapnya sebagai antagonis terbaik sepanjang musim. Tetapi, tidak seperti Carver yang sama, yang mempunyai idea dan tujuan tertentu untuk memelihara masyarakat dan disiplin yang ketat, Lilly hanyalah bidak dalam permainan pemimpin lain, walaupun dia dapat mengatasi perannya dengan sempurna. Bahkan Abel, yang dinyatakan sebagai watak yang disoal siasat, nampaknya lebih pantas, dan dia mempunyai pemahaman yang jelas mengapa dia melakukannya dengan cara ini dan bukan sebaliknya. Lilly bertekad untuk bertahan hidup, dan untuk ini dia bahkan bersedia untuk membunuh yang lemah (seperti di tempat kejadian dengan Ten). Tetapi untuk semua sifat kepemimpinannya, dia bukan ketua Delta. Dia hanya mengetuai pasukan penyerang untuk membawa anak-anak keluar sekolah dan menjadikan mereka pejuang. Mungkin dalam episod ke-4 kita akan melihat ketua kumpulan yang sebenar. Banyak yang memperhatikan perincian yang menarik: jika A.J. membunuh Lilly, maka dia akan menembaknya di pipi, seperti yang pernah dia tembak pada Carly. Ini boleh dianggap sebagai rujukan ironis, tetapi Kent Mudl membantahnya di Tumblr, dengan alasan bahawa peminat terlalu mementingkan perkara biasa. Sebenarnya, pemaju ingin "mempelbagaikan" pembunuhan itu. Mereka merasakan bahawa jika A.J. sekali lagi memukul di dahi, seperti Marlon, itu akan menjadi terlalu keren..

Wira kontroversi lain, tetapi yang merupakan watak yang sangat penting pada musim keempat, adalah James Korea. Banyak orang, termasuk saya, menganggapnya eksentrik semasa lulus kerana kepercayaannya bahawa "pejalan kaki" mempunyai jiwa. Walaupun, untuk ini dia mempunyai satu-satunya bukti - loceng, yang menunjukkan reaksi orang mati di gudang. Tetapi jelas orang mati hanya bertindak balas terhadap bunyi bising.

Teori mengenai keanehan pejalan kaki tidak mempunyai bukti, tetapi para pengembang "menggergaji" untuk menunjukkan bahawa dari masa ke masa dalam kiamat zombie di kalangan banyak orang akan ada mitos mengenai "tahap kehidupan baru". Cukuplah mengingat Herschel dari komik, yang yakin bahawa "pejalan kaki" dapat "disembuhkan" dan mereka akan menjadi sama. Dalam kes James, trauma menikam teman lelakinya di bawah pengaruh falsafah "bisikan" masih boleh mempengaruhi. Tetapi dia bertaubat atas apa yang telah dia lakukan, dan sekarang dia selesa tinggal di antara orang mati, yang dia anggap hidup. Tidak semestinya teori James menerima perbincangan seperti itu pada bahagian ketiga. Bahkan AJ hampir percaya bahawa "monster" adalah kehidupan baru dan meminta Clem untuk menggigitnya sekiranya dia dijangkiti. Siapa tahu, tiba-tiba ini adalah salah satu kiasan kepada salah satu pilihan untuk berakhirnya tragis akhir. Tidak semestinya komen Kent Mudl bahawa James, walaupun sudah mati, akan mempengaruhi episod 404 yang akan datang.

Tidak ada kisah kanon dalam The Walking Dead, dan walaupun James mati dari pisau Lilly, dia mati kerana cita-citanya: walaupun di dunia seperti itu, untuk tetap manusia dan menunjukkan belas kasihan. Sebenarnya, kematiannya dalam kes ini seperti karma untuk kematian rakannya. Mengabaikan permintaan James juga tidak cukup baik: nampaknya Lilly masih bukan penyewa, tetapi pembunuhan kedua AJ terhadap orang yang hidup akhirnya boleh putus dan dia akan menjadi kejam dan tidak terkawal. Ini berikutan bagaimana dia memasukkan hampir keseluruhan klip ke dalam mayat..

Mungkin perenggan ini akan mempengaruhi perasaan orang-orang yang tidak cenderung bertoleransi, tetapi: pada versi awal antara James dan Clementine, ada versi lain dari dialog dengan keluar (jika Clem mempunyai hubungan dengan V - kira-kira), ia kemudian dihentikan. Ketika James mengakui bahawa dia mempunyai teman lelaki, Clementine membalas, mereka berkata, baiklah, aku berpacaran dengan Violet. Mereka bertukar frasa dengan gaya "keren", dan kemudian James, memasuki kawanan itu, mengatakan sesuatu seperti "nifiga sendiri, temui ini semasa kiamat, jaga diri anda, orang seperti itu sekarang jarang berlaku" (terjemahan percuma - lebih kurang).

Saya tidak dapat tidak mengatakan adegan menyentuh dengan Lee dalam treler. Ketika ditanya mengapa Lee yang datang ke Clementine dalam mimpi, dan bukan ibu bapanya atau Kenny, Kent Mudl menjelaskan bahawa inilah Lee yang mengajar gadis itu bagaimana untuk bertahan hidup dan memberikan hidupnya di dunia baru yang tidak ramah. Bagi orang tua, dia masih menyayangi mereka, tetapi baginya mereka adalah tokoh dari dunia masa lalu hingga wabak, dan Lee berasal dari masa kini. Jelas sekali, itulah sebabnya dia sering mengingatinya..

The Walking Dead - Pembentukan Clementine

Saya perhatikan bahawa artikel saya mula tersebar di Internet di bawah kepengarangan orang lain. Ini pasti bagus, tetapi tidak begitu baik. Terutama apabila semua kemenangan masuk ke copy-paste. Oleh itu, sekarang saya akan menerbitkan bahan besar saya di sini. Saya harap anda menghargai mereka, penonton Stopgame: 3

Artikel ini sangat panjang dan boleh dibaca sebagai panduan stim atau di blog peribadi saya. Jika tidak, selamat membaca di sini. Semua markup disimpan jika boleh)
______________________________________________________

Kata pengantar
Terdapat trend dalam industri permainan untuk membuat permainan zombie. Dalam setiap permainan, makhluk mati mempunyai ciri dan kemampuan tersendiri. Seseorang mempersembahkannya sebagai mesin tanpa berfikir dengan kemampuan ghaib, seseorang membusuk, mayat-mayat yang kekok. Tetapi ada ciri umum yang umum untuk semua spesies fiksyen. Semuanya menimbulkan bahaya bagi Homo sapiens. Seseorang yang belum berubah menjadi timbunan daging busuk dan mampu bertindak, berfikir, merasa.

Dalam sejarah manusia, selalu ada rasa takut dimakan hidup-hidup. Ini bermula dari Zaman Batu, ketika kanibalisme tersebar luas kerana kekurangan makanan. Orang percaya bahawa dengan memakan orang lain, mereka akan mendapat sebahagian dari kekuatan dan kemampuan lain. Oleh itu, membenarkan perbuatan mereka. Dan walaupun dunia orang mati tidak dicirikan oleh kanibalisme yang meluas, zombie adalah keperibadian mereka. Mereka menyerang orang yang masih hidup untuk memuaskan rasa lapar mereka. Idea untuk memakan otak manusia sangat sesuai, sehingga sebahagian kekuatan orang yang sihat dipindahkan ke zombie yang kita sayangi dan mereka dapat memburu mangsa yang masih hidup.

Hari ini kita akan bercakap mengenai dunia mayat yang perlahan dan reput. Yang sangat dilukis dengan penuh warna dalam siri komik "The Walking Dead" dan menjadi inspirasi untuk syarikat permainan Telltale Games.

Demi kepentingan anda, saya ingin menyatakan bahawa hari ini kita akan menganalisis penyesuaian seseorang terhadap keadaan kehidupan yang berubah. Dunia di mana makhluk-makhluk mengerikan memerintah dan orang-orang yang menyebut diri mereka yang selamat adalah "Walking Dead" yang sama. Untuk mempermudah anda memahami apa yang dipertaruhkan, saya akan menceritakan dan menceritakan kisah seorang gadis yang dipaksa membesar di dunia orang mati yang sedang berjalan. Dan namanya Clementine. Dalam artikel ini, saya ingin mengumpulkan keseluruhan sejarah permainan. Kedua-dua bahagian pertama dan kedua. Lihat perkembangan keperibadian sepanjang musim dan episod. Baiklah kita mulakan.

Dunia dan alam semesta

Dari banyak permainan zombie kita terbiasa melihat klise tertentu. Dan mereka tidak melewati The Walking Dead Game. Wabak wabak yang tidak dijangka yang mengubah orang menjadi zombi. Jalan-jalan dipenuhi dengan orang ramai yang ketakutan, separuh dijangkiti. Setiap orang yang mampu melarikan diri, menuju ke mana sahaja mereka melihat. Tangisan meminta pertolongan, seruan hati dan tanda-tanda malapetaka global terdengar di mana-mana. Populasi zombie berkembang secara eksponen, terutamanya di kawasan metropolitan dan bandar-bandar besar. Dan kemudian... ada kesunyian... Dan hanya zombi yang menggerunkan yang mengingatkan bahawa sesuatu yang dahsyat telah berlaku di sini.

Beginilah bermulanya wabak, yang disebut kiamat. Tetapi anda dan saya tidak melihat ini, kerana kami memandu dengan senang hati di dalam kereta polis sebagai tahanan, bermain sebagai Lee. Tetapi... bukan mengenai perkara itu sekarang.

Dunia yang diperintah oleh zombie tidak boleh diperintah oleh struktur yang ada. Tidak ada pangkalan tentera yang mampu melawan virus yang ada di udara, di sekeliling anda dan telah lama berada di dalam anda. Virus dan pencerobohan pejalan kaki merosakkan seluruh budaya, infrastruktur dan kehidupan. Semuanya telah berubah... dan mereka yang berjaya melarikan diri terpaksa tinggal di planet lain. Di planet yang mustahil untuk hidup. Di atasnya semua orang terpaksa bertahan.

Kemajuan teknologi telah membuat kemajuan besar, tetapi setelah kehilangannya, kita menjadi tidak berdaya. Kami tidak lagi boleh keluar dan membeli roti. Kita tidak perlu lagi menghadiri kerja. Semua tugas dan peraturan telah hilang. Tidak ada lagi yang dapat menolong kita. Yayasan dunia runtuh semalam di bawah beban populasi planet yang semakin menurun. Sekarang kita sendiri harus membina dunia baru, dalam keadaan baru.

Tidak ada yang memerlukan pencipta yang anggun. Kini yang paling selamat bertahan.

Kami pertama kali melihat Clementine dalam episod pembukaan musim pertama permainan. Sebelum kami muncul seorang anak yang kehilangan ibu bapanya, yang telah pergi bercuti ke Savannah. Seorang gadis kecil sendirian di dunia yang kejam ini, tidak dapat berdiri sendiri, apatah lagi untuk bertahan sendiri.

Namun, kita belum tahu berapa lama masa berlalu sejak permulaan wabak ini. Oleh itu, kita melihat seorang kanak-kanak tidak menyedari bahawa dunia telah berubah. Tanpa mengharapkannya, kita terpaksa membawa anak di bawah jagaan dan perlindungan kita.

Kanak-kanak itu masih bermain, bergurau dan melakukan semua perkara itu, sama seperti rakan sebayanya di dunia normal. Di dunia tanpa zombie. Nasib baik, dia belum melihat kengerian dunia luar dan masih dapat mempercayai orang asing. Itu, pada tingkat yang lebih besar, dan memberinya kesempatan untuk mengikuti jalan untuk bertahan hidup, akan sepenuhnya mempercayai Lee. Kepada orang asing yang lengkap dengan kaki yang rosak.

Kepercayaan Clem disahkan apabila jururawat zombie menyerang watak utama permainan. Clementine, bukannya panik, turun dari rumah pokok dan membantu Lee dengan memegang tukul. Ini adalah bagaimana kita memahami bahawa anak itu mempercayai kita.

Survival school... bukannya pelajaran matematik?

Seperti yang saya katakan, dunia runtuh. Tidak ada sekolah yang tersisa... tidak ada institusi pendidikan lain. Tetapi sekolah survival telah dihargai. Dan walaupun tidak ada jadual di dalamnya dan tidak mungkin mendapat teguran daripada ibu bapa kerana mendapat gred yang buruk, sekolah ini menjadi sekolah wajib untuk semua peringkat umur. Siapa sangka pentingnya kemahiran menembak? Walau bagaimanapun, tidak ada ruang untuk kesilapan sekarang. Anda tidak boleh ponteng kelas kerana sepanjang hayat anda adalah satu pelajaran yang tidak berkesudahan. Belum belajar pengalaman, saya minta maaf anda akan kelihatan hebat seperti mayat yang busuk.

"Ini adalah kehidupan sekarang, menyesuaikan diri atau mati," refleksi yang terselamat. Adakah kemahiran memprogram atau melukis penting sekarang? Saya rasa tidak. Sementara itu, senjata dan tidur sebentar berada dalam kehidupan seharian orang. Kecurigaan dan ketidakpercayaan terhadap semua mangsa yang terselamat.

Adakah Clementine Lee akan mempercayai Everett beberapa minggu setelah wabak itu bermula? Sesuatu memberitahu saya - tidak. Anak-anak menyerap segala-galanya seperti spons... dan setelah melalui semua ini, Clem hampir tidak akan keluar untuk bertemu dengan orang asing pertama. Ada pepatah, "Orang yang diberi makan tidak memahami orang yang lapar." Setelah melalui kerugian dan kesusahan, anda akan berhenti melihat orang di sekitar anda dengan begitu optimis... "

Pragmatisme yang sihat dan sakit

Yang terkuat bertahan, mengorbankan kemanusiaan dan hati nurani mereka. Setelah berada di dunia orang mati, anda terpaksa membina semula sistem nilai moral anda. Namun, kita tidak dapat mengatakan dengan pasti... Apa yang baik dan apa yang buruk. Adakah yang digigit layak mendapat peluru di dahi atau lebih tepat membiarkannya berpusing. Adakah betul mencuri supaya kumpulan anda tidak mati kelaparan, sehingga kehilangan bekalan orang lain yang tidak bersalah.

Oleh itu, pragmatis memerintah di sini. Mereka yang dapat membuat peraturan baru dan menyingkirkan masa lalu mereka. Tidak peduli seberapa marah anda merasa kasihan pada orang itu, jika dia tinggal di masa lalu, meringkuk di sudut ketakutan dan ngeri, maka dia tidak akan bertahan. Ini hanya masalah masa. Cepat atau lambat, dia akan melepaskan emosi dan melipat tangannya, dengan itu menandakan perbincangan yang mematikan bukan hanya untuk dirinya sendiri tetapi juga untuk kumpulannya, yang menyeretnya sebagai abuza.

Saya tidak ingin membuat generalisasi dan memanggil semua personaliti emosi lemah. Lemah adalah orang yang tidak percaya pada masa depan dan kehilangan harapan, berjuang dan bertahan hingga yang terakhir. Kita tidak boleh melepaskan cinta, perasaan dan menjadi tidak berperasaan. Walaupun begitu, sekarang ada orang kuat yang dapat membuang semua yang tidak perlu dan menerima kenyataan sebagaimana adanya. Dan untuk hidup dengannya... selalu...

Tetapi... ada juga yang menganggap kelangsungan hidup sebagai "Cabaran". Orang yang boleh membunuh orang lain untuk makanan. Makhluk, turun ke tahap zombi, tidak menghina kanibalisme, fratrik dan rompakan. Dan planet ini terbahagi kepada dua kubu. Orang jahat dan orang baik. Siapa sangka bahawa virus zombie zombie bukanlah masalah utama manusia? The Walking Dead adalah permainan tentang betapa teruknya lelaki itu dan sifatnya.

Baiklah, sekarang kembali ke Clem kami. Gadis yang wujud dalam kumpulan mangsa melihat hubungan orang, watak, kuat dan lemah. Dia melihat kematian dan ngeri masa kini. Kanak-kanak itu memahami bahawa dia mesti menjadi lebih kuat agar dapat bertahan dalam mimpi buruk ini. Dia belajar menembak, menangkap setiap perbualan, belajar setiap pelajaran kehidupan. Dari luar, kelihatan tidak masuk akal, seolah-olah gadis kecil itu benar-benar berfikir bahawa dia dapat menahan bahaya luaran. Tetapi siapa yang memberitahu anda tentang kesan segera?

Sumber utama - Orang

Untuk semua kekacauan kehidupan seharian, kita terbiasa melihat ribuan orang yang lewat di sekitar kita. Kita tidak peduli dengan nasib, masalah dan kelebihan mereka. Kami tidak berminat dengan kehidupan mereka. Oleh itu, kita terbiasa hidup, mengarahkan pandangan kita hanya kepada personaliti media dan lingkaran kenalan kita. Apa-apa lagi - turun dengan. Mungkin ada kebenaran dalam hal ini. Bukankah begitu? Tetapi di alam semesta The Walking Dead, perkara jauh berbeza, setiap orang yang masih hidup mempunyai banyak masalah dan kekecewaan di belakangnya. Kematian orang tersayang, rakan... Melihat orang di dunia ini, anda menyedari bahawa dia bukan pekerja biasa atau pekerja pejabat - dia adalah orang yang mempunyai nasib sukarnya sendiri. Di sini kita tidak ada yang boleh dipilih. Kita terpaksa hidup berdampingan dengan mereka yang mungkin tidak bertoleransi. Perkara utama adalah bertahan. Dan semua orang memahami perkara ini. Keturunan, kepercayaan politik dan agama, kewarganegaraan, jantina dan lain-lain tidak penting.

Anda sedikit dan setiap orang, setiap takdir dan watak penting. Seperti yang saya katakan, semua orang telah menjadi sedikit pragmatis dan berusaha memilih orang yang kuat dan bermotivasi untuk kumpulan mereka. Semua orang memahami bahawa pautan yang lemah akan menarik keseluruhan kumpulan ke bawah. Itulah sebabnya kriteria utama seseorang menjadi kehendak dan kualiti moralnya. Cara seseorang berkelakuan akan mempengaruhi nasib seluruh kumpulan..

Kumpulan mangsa yang ditemui Lee dan Clem adalah orang yang berbeza. Mereka bertengkar, berdamai, jatuh cinta dan mati. Nah, di sini Clem dan Duck (anak Kenny) bertindak sebagai penyalahgunaan, yang mesti dipikul oleh semua orang di bahu mereka yang sudah berat. Nasib baik, mereka bernasib baik kerana kumpulan itu masih mengekalkan prinsip dan peraturan moral. Mereka menghargai semua orang yang manusiawi, menyelamatkan satu sama lain, bahkan kadang-kadang mengorbankan nyawa mereka. Mereka bernasib baik kerana dapat masuk ke dalam kumpulan altruists.

Menonton dari belakang dinding batu

Kehidupan dalam kumpulan, bahkan tidak besar untuk kanak-kanak, bermula dengan cara yang sama. Dia harus belajar dan mengadopsi pengalaman orang dewasa yang sudah mapan. Dan walaupun dia adalah penyalahgunaan, mereka berusaha dengan segala cara untuk melindungi dan melindunginya dari ancaman dunia luar. Mereka terpaksa bersembunyi dan melarikan diri sekiranya ada bahaya. Mereka yang belum kehilangan akhlaknya adalah batu loncatan yang sesuai untuk mengajar anak-anak untuk terus hidup. Dalam kes Clem, dia selalu membawa Lee, Kennies, dan orang lain pergi dan datang di sisinya. Tetapi kedua-duanya memikul tanggungjawabnya untuk hidupnya dan dengan berani menanggungnya sendiri. Menyedari ketidakberdayaannya dalam kebanyakan kes, Clem terpaksa mematuhi dan mentaati ibu bapa keduanya dalam segala hal. Dan juga mempercayai mereka dalam segala hal. Walaupun begitu, memahami segala yang terjadi, dia harus sampai pada kesimpulan bahawa cepat atau lambat dia harus menjadi lebih kuat. Bukan hanya untuk diri saya, tetapi juga untuk kepentingan orang lain. Siapa yang akan melindungi Lee jika tidak ada orang di sekitar?

Pada musim pertama The Walking Dead, Clementine berulang kali mengambil inisiatif dan membantu kumpulan itu dalam situasi sukar. Walaupun dia sendiri tidak dapat membunuh beberapa zombie, dia berjaya memasuki jalan sempit untuk membuka pintu satu atau yang lain. Hanya menyelamatkan diri dari kanibal di ladang. Atau kereta api berhenti di hadapan trak yang tergantung dari jambatan. Clem ingin berguna dengan cara apa pun yang dia boleh, kadang-kadang menakutkan Lee dengan sungguh-sungguh. Contohnya, membuka pintu di Savannah, di mana dia naik melalui pintu masuk anjing tanpa meminta dan membuka pintu. Bagaimana jika ada zombie di dalam... atau lebih buruk lagi, orang lain? Nasib baik, semuanya berjaya. Dan semua ini adalah langkah pertama untuk menyesuaikan anak dengan keadaan yang baru..

Perbezaan umur

Kembalikan 14 tahun saya dan saya jamin. Saya akan belajar segala-galanya di dunia. Inilah yang berlaku pada kanak-kanak yang membesar dalam kiamat zombie. Walaupun orang dewasa menerima dunia baru sebagaimana adanya, telah terbentuk walaupun semuanya baik-baik saja di planet ini. Orang dewasa ini mengingati semua rungutan lama, watak mereka sudah terbentuk dan semakin tua, semakin sukar untuk menyesuaikan diri. Anda mungkin menyedari bahawa masalah yang sama kelihatan berbeza bagi orang dewasa dan remaja. Dan apa yang menjadi malapetaka bagi orang dewasa adalah gangguan bagi remaja... Ramai di antara mereka tidak mahu mematahkan diri, memijak diri mereka sendiri. Mereka menghormati tradisi dan asas mereka. Mereka menyimpan semua emosi mereka kepada diri mereka sendiri, mencurahkannya dalam situasi yang paling kritikal. Tidak mengenali diri mereka? :)

Kanak-kanak membesar di dunia ini. Lebih mudah bagi mereka untuk memahami terma dan syarat dan membuat semula. Mereka adalah generasi baru yang masih hidup. Mereka yang tidak memijak anggota kumpulan yang lebih tua. Walaupun Clem bukan watak yang boleh dimainkan pada bahagian pertama permainan, kami masih dapat memerhatikannya sebagai dewasa. Kami melihat bagaimana bukan remaja yang berubah-ubah tumbuh, tetapi orang dewasa sekaligus. Mengapa kanak-kanak membesar dengan cepat? Mungkin mereka bertemu dengan dunia nyata lebih awal seperti sekarang? Tetapi bagaimana jika ini adalah dunia zombie? Dan ternyata...

Senang mengetahui bahawa peraturan generasi berlaku di alam semesta TWD. Anak-anak adalah generasi baru. Dunia baru akan dibangun di atas mereka, dan bukan orang dewasa yang terselamat dari wabak ini. Mungkin anda tidak bersetuju dengan pernyataan ini dan saya akan cuba meyakinkan anda dengan satu contoh mudah..

Bayangkan anda adalah perintis dan melihat haiwan baru yang menyerang anda. Setelah diserang, anda telah kehilangan sebahagian dari anda. Kali kedua anda menyerang, anda berjaya mencederakan makhluk ini. Dan pada yang ketiga, sisa-sisa perintis anda menemui jalan untuk mengalahkannya. Kanak-kanak bukan yang pertama menghantar. Sesungguhnya, dunia selalu mempunyai peraturan altruisme dan pengorbanan diri demi saudara mereka. Oleh itu, para perintis yang tinggal datang ke kem mereka dan menunjukkan binatang yang dibunuh. Ya, bukan hanya menunjukkan, tetapi juga memberitahu bagaimana mereka menangkapnya. Oleh itu, mengajar generasi baru terlebih dahulu segala yang mereka pelajari telah kehilangan banyak orang. Begitu juga dengan orang mati dan penyamun. Anak-anak melihat, anak-anak mengadopsi dan sudah tidak mungkin mereka menginjak rake yang sama.

Apa? Bukankah begitu? Bukankah cara dunia berfungsi?)

Kumpulan, masa depan atau sekarang?

Saya telah menyebut beberapa "jenis" kumpulan yang muncul dalam keadaan baru. Baiklah, sekarang kita akan membincangkannya dengan lebih terperinci..

Dunia di mana kekurangan makanan telah menjadi perkara biasa tidak teragak-agak untuk melahirkan bentuk-bentuk orang yang canggih. Sekarang ada yang melabur dalam diri mereka sendiri dan mereka yang melabur pada masa depan. Dan saya tidak bercakap mengenai bekalan makanan atau ubat-ubatan sekarang. Dan mengenai jenis kumpulan sebenar yang wujud di alam semesta ini.

Penyamun
Kaedah bertahan hidup yang paling mudah, terutamanya apabila tidak ada peraturan dan kekebalan adalah kebiasaan. Kami membunuh, memperkosa dan dengan segala cara dapat memenuhi keperluan haiwan kami dengan kaedah yang ada. Dan yang lebih sederhana semakin baik. Apa yang lebih mudah untuk meletakkan tong pistol ke kuil orang lain yang selamat dan mengambil semua barangnya. Atau mungkin lebih senang dibunuh? Tidak ada saksi - kaedah pengabaian tidak sah. Kumpulan seperti ini seluruhnya terdiri daripada anggota yang mandiri tanpa moral sama sekali. Ini bukan tempat untuk penyalahgunaan seperti Clementine. Ini adalah kejayaan besar untuk memasuki kumpulan yang sudah terbentuk. Dan anda lebih cenderung berbaring di parit lebih cepat daripada seseorang memulakan dialog dengan anda. Orang seperti ini berfikir tentang diri mereka sendiri dan hidup untuk hari ini. Tiada rancangan untuk masa depan. Baiklah, mengapa, seseorang bertanya?

Yang bernasib baik tidak bernasib baik
Pernahkah anda melihat orang yang tinggal di luar tamadun? Atau jauh dari dia? Jadi ini adalah apa yang mereka ada. Mereka yang jauh dari fokus wabak ini. Orang yang belum bertemu dengan zombi atau mangsa lain. Bagi mereka, semuanya berjalan seperti biasa, selagi budaya dunia baru tidak mengejutkan mereka. Sekiranya anda bernasib baik, maka ini sama sekali tidak berlaku. Ini akan menjadi yang paling tidak layak untuk bertahan dalam persekitaran seperti itu. Dan mereka lebih cenderung mati dengan cepat. Bagaimanapun, mereka tidak pernah melihat penyamun atau zombie. Bagaimana mereka akan berkelakuan? Tidak jelas. Tetapi satu perkara yang pasti, kemahiran bertahan hidup mereka yang jauh dari peradaban jelas tidak akan mencukupi ketika sekumpulan mayat yang membusuk mengelilingi pondok hutan mereka..

Kumpulan biasa
Di mana Clem kami berada. Orang yang dapat merasakan dan berempati. Pada masa yang sama, tegakkan diri anda. Kumpulan yang tidak mahu kehilangan wajah manusia dan menjadi seperti haiwan. Seperti itu - laburkan kekuatan mereka di masa hadapan. Mereka saling menjaga, setiap kehidupan manusia adalah penting. Mereka hanya mahu hidup, seperti orang lain. Tetapi mementingkan diri sendiri untuk melampaui batas dari apa yang dibenarkan - bukan mengenai perkara itu. Siapa yang tahu apa yang berlaku kepada Clementine ketika dia masuk ke kumpulan lain.

Penyendiri
Tidak semua orang mampu memikul tanggungjawab. Selalu akan ada orang yang hidup hanya untuk diri mereka sendiri. Dan tidak menjadi masalah sama ada ia baik atau buruk. Kebetulan mereka lebih mudah bergantung pada kekuatan mereka sendiri. Orang lain adalah penderaan. Dan jika anda melakukan kesalahan yang besar, maka hanya anda yang akan membayarnya. Tidak ada yang terluka kecuali anda. Itulah sebabnya penyendiri kebanyakan terdiri daripada orang yang mempunyai kepercayaan dan pandangan hidup yang berbeza. Terdapat mereka yang telah kehilangan kumpulan mereka dan sekarang tidak sengaja bertahan sendirian. Tetapi sebagai peraturan, orang-orang seperti itu berusaha untuk menghabiskan lebih sedikit darah, memiliki kemahiran khas yang membantu mereka menyesuaikan diri dengan dunia ini..

Pergerakan - Kehidupan

Oh, sia-sia bahawa ibu saya memberitahu saya "Berlari di pagi hari". Mungkin ia akan memainkan peranan penting suatu hari nanti, tetapi pasti tidak sekarang..

Terdapat sedikit makanan, dan setiap bulan berlalunya bekalan semakin berkurang. Clementine dan kumpulan tidak dapat menjalani gaya hidup yang tidak aktif kerana penyamun, dan bergerak selamanya sama dengan bunuh diri. Dan di antara sebilangan besar pilihan, anda perlu memilih yang kedua. Bagaimana lagi, apabila kematian dari sekumpulan zombie sekurang-kurangnya masuk akal.

Sebaliknya, pergerakan adalah aktiviti. Semua tindakan dan perbuatan anda bergerak maju. Sentiasa berjaga-jaga, mungkin ada butiran yang wajar dalam hal ini. Dan kata-kata terakhir Lee Everett terkandung dalam diri mereka. Berhenti. Lebih jauh.

Pilihan dan keputusan

Semua mengenai musim pertama, mengikut urutan. Bagaimana? Mengapa dan mengapa? Dan saya akan berpendapat dari luar, seolah-olah pilihan ini tidak mempengaruhi plot, tetapi nilai-nilai moral dan pendidikan Clementine. Artinya, saya hanya akan mengetengahkan pilihan raya yang ada di hadapan Clem atau entah bagaimana boleh mempengaruhinya.

Hari Baru (Episod 1)

> Jangan berbohong kepada orang yang anda temui, memberikan contoh yang baik kepada Clem
> Dalam pertembungan, Larry dan Kenny akan memberi syafaat kepada Duck dan membuktikan bahawa dia tidak digigit. Oleh itu, memperlihatkan dirinya sebagai penyayang terhadap anak-anak.

Memerlukan Bantuan (Episod 2)

> Jangan biarkan anak anda makan daging manusia
> Dari sudut moral, lebih tepat membiarkan kedua bersaudara itu hidup. Tanpa bertukar menjadi mesin pembunuh. Kami tidak seperti mereka dan membiarkan mereka dimakan oleh pejalan kaki, daripada sekali lagi, di depan mata kanak-kanak, kita akan menangani pembelahan. Sebaliknya, ini adalah pembelaan diri yang normal untuk masa depan dari psikos yang tidak normal, yang menunjukkan kepada Clem bahawa orang seperti itu tidak layak untuk hidup. Isu kontroversi
> Dapatkan bekalan dari kereta, kerana di dunia baru tidak ada hak milik. Jadi semua yang dijumpai dapat diambil.

Jalan Panjang Ke Depan (Episod 3)

> Meninggalkan atau tidak meninggalkan LiLi (Dibunuh sama ada Carly atau Doug di sebelah van) adalah pilihan yang sangat kontroversial. Kerana kenyataan bahawa ini adalah pembunuhan. Memandangkan bahawa kita tidak menyedari kecurian van selanjutnya Sebaliknya, perlu mengusirnya dari kumpulan, agar tidak berkumpul di bilik yang sama dengan psiko. Dan untuk Clam ini adalah bahaya besar. Sebaliknya, apa yang dilakukan Kenny kepada ayahnya juga sangat kejam, tetapi Kenny dimaafkan. Setiap pilihan mempunyai niat baik untuk pelbagai pihak..
> Janji Clem untuk mencari ibu bapa. Sejak kami membuat janji ini dalam episod pertama. Dan setelah mencari ibu bapa, anda dapat mencari kapal pada masa yang sama. Kenapa tidak?
> Semua pilihan lain lebih penting bagi watak lain.

Sekitar Setiap Sudut (Episod 4)

> Bawa Clem ke Crawford dengan anda. Beri dia peluang sebenar untuk berguna. Anda tidak boleh menyembunyikannya di dalam almari selamanya, dia mesti belajar bertahan di dunia ini. Walau apa pun, jika anda tidak kembali hidup, maka siapa dan Ben jelas bukan orang yang dapat melindunginya.
> Selamatkan Ben dengan memberinya kesempatan untuk menebus dosa-dosanya. Namun dia masih remaja dan juga kanak-kanak di suatu tempat. Di samping itu, dia bertaubat atas kerjasama dengan penyamun. Dia tidak berperasaan, walaupun pengecut. Bagaimana mungkin tanpa seluar dalam yang baik di Walking Dead?
> Seperti yang saya katakan, jujur. Tunjukkan kepada semua orang gigitan anda, mereka harus tahu bahawa kehidupan Clem sangat penting sekarang.

Tidak ada masa lagi (Episode 5)
> Minta Clem mengurus - Omida dan Christa... Kenny hilang, anda sendiri hampir mati. Christa dan Omid membuktikan bahawa mereka adalah orang yang layak. Ini mungkin pilihan terbaik yang boleh anda buat. Dan yang paling jelas.
> Tidak kira siapa yang akan menamatkan Stranger - Clem akan membantu. Ini adalah langkah yang sangat penting menuju Peperiksaan Akhir..

Peperiksaan Perpisahan

Mungkin itulah yang boleh disebut. Perkara yang paling sukar di dunia yang kejam ini ialah kehilangan orang tersayang. Dan Clementine harus lulus dalam peperiksaan perpisahan ini. Semua yang saya ajar. Semua kesusahan dan kerugian yang ditanggung. Dan semua itu tidak sia-sia.

Permulaan musim kedua

Plot mengalir dengan lancar dari final musim lalu. Clementine menemui Christa dan Omida setelah kematian Lee yang tragis. Nah, Clementine, yang menjadi watak utama yang dimainkan pada musim kedua, terpaksa kehilangan kedua-dua rakannya dalam bentuk yang agak tidak masuk akal pada 10 minit pertama permainan, akhirnya memutuskan pergantungan pemain pada watak sekunder dari bahagian pertama. Seperti yang dikandung oleh para pembangun, kami diberi dunia kesepian yang kejam, yang harus diketahui bukan untuk gadis kecil, tetapi belum dewasa.

Selepas kematian Omid, yang ditembak di tandas, Christa dan Clem ditinggalkan sendirian. Mulai sekarang, 16 bulan telah berlalu untuk membawa kita kembali ke permainan. Christa pergi mencari kayu bakar, meninggalkan Clem yang bertanggungjawab menjaga kebakaran. Sekiranya tidak ada apa-apa, kami ditawarkan untuk mencari-cari portfolio dan mencari dua perkara di sana. Foto Lee dan gambar yang menunjukkan keluarga (Kenny dan Duck with Katya). Dan walaupun pilihan ini tidak penting, ia memberi peluang kepada pemain untuk memilih apa yang dia bersedia untuk membuang kehidupan. Dan walaupun saya tidak menemui statistik rasmi, saya rasa majoriti memilih untuk membakar gambar. Tetapi kemudian catatan tragis ini tiba-tiba dikeluarkan oleh suara orang asing yang menghampiri. Kami tiba-tiba bersembunyi di sebalik pokok berdekatan, melihat Christa diancam. Di sini kita ada pilihan antara "Tolonglah Christa dengan mengalihkan perhatian orang yang tidak dikenali" atau "Tinggalkan diam-diam, tinggalkan dia di tangan orang-orang ini." Walaupun begitu, masyarakat umum memilih pertolongan dengan tepat, yang sangat saya setuju.

Pengejaran kecil, dengan penghindaran dari zombi yang tidak disangka dan watak utama kami Clementine jatuh ke sungai yang menggeleber. Permulaan...

Kesunyian sebagai ujian

Bersama kita kuat, kata mereka. Mari bersama, kata mereka. Dan bagaimana mungkin kita ditinggalkan sendirian? Di dunia di mana penyendiri biasanya dilatih, Clementine mendapati dirinya. Seorang kanak-kanak melawan liar... Walaupun peradaban tidak lebih selamat dalam keadaan ini. Bangun (Tidur di sungai yang menggeleber, ya)... Sebaliknya, setelah sedar, Clem yang bertuah mendapati bahawa dia ditinggalkan sendirian. Tetapi tanpa kehilangan harapan untuk mencari Christa, dia terus mencarinya.

- KRIIISTAAA DI MANA ANDA?

Main dengan anjing - apa lagi yang perlu dilakukan dalam kiamat zombie?
Sukar untuk sedar sendirian. Di masyarakat juga sukar, mengetahui bahawa ada orang di sekitar... yang boleh bercakap dengan anda. Tetapi tidak ada jiwa di sini, anda berada di hutan. Pejalan kaki berkeliaran berdekatan. Setiap makhluk pemangsa berusaha untuk menggigit anda. Dan untuk bertemu seseorang adalah lebih berbahaya lagi, mereka dapat menembaknya dengan segera tanpa bertanya "siapa yang datang dan mengapa?" Juga sukar untuk menyedari bahawa anda tidak sesuai untuk bertahan sendirian. Sebelum itu, anda mempunyai kumpulan yang selalu dapat menyokong dan menolong dalam situasi sukar, melindungi. Ya, dan anda terbiasa membantu dan tidak mementingkan kulit anda sendiri. Bagaimana rasanya hidup dengan pemikiran bahawa pertolongan tidak akan datang jika anda menghadapi masalah. Fahami - anda adalah orang yang anda tinggal sekarang.

Tetapi... ia berlaku. Anda tidak bersedia. Dan kami tidak membincangkan secara khusus mengenai anda, tetapi mengenai Clem. Seorang gadis yang masih tidak dapat bertahan sendirian. Pertemuan pertama dengan anjing yang ditinggalkan berubah menjadi pertempuran mematikan, di mana hanya ada satu pemenang. Dan binatang yang merengek, ditusuk dengan taruhan... menimbulkan hanya satu pertanyaan "Apa yang terjadi pada kita?" Dalam perkara lain, untuk melucutkan binatang dari siksaan adalah keputusan yang tepat, anda tidak setuju?

Mungkin kita masih mempunyai kemanusiaan
Dan Clem tidak lulus ujian kesepian, digigit oleh anjing yang lapar, dia mendapati dirinya dikelilingi oleh zombie. Sesekali, setelah kehilangan kesedaran, kita, seperti tikus yang terpojok, tidak lagi memiliki kesempatan untuk bergantung pada kekuatan kita sendiri. Dalam perkara lain, tanpa keberuntungan dengan cara apa pun, dan kita diselamatkan dari siapa yang tahu dari mana mangsa yang selamat. Mungkin, nasib adalah salah satu faktor terpenting dalam bertahan hidup. Anda dapat mengurangkan ketagihan nasib anda dengan mengembangkan kemahiran anda. Tetapi cepat atau lambat akan tiba masanya nasib anda bergantung pada nasib. Ia sama di dunia nyata. Walau bagaimanapun...

Apa yang menjadi orang asing?

Bayangkan, sebelum itu anda tinggal bersama kumpulan dan semua orang luar adalah orang asing bagi anda. Anda menguji mereka untuk kutu, untuk kepalsuan. Dan secara umum, mereka mengikuti setiap langkah mereka. Sekarang anda orang asing dan anda sedang diuji. Siapa yang peduli dengan apa yang anda katakan? Mungkin anda seorang gadis kecil yang sangat takut digigit oleh zombie. Yang kini membuktikan bahawa ini adalah anjing.

- Hai kawan-kawan, zombie menggigit saya di sini. Tetapi tidak mengapa, bawa saya ke kem anda.

Gila? Adakah anda mempercayainya? Saya tidak tahu... Oleh itu, kumpulan yang terselamat tidak mengambil kata Clementine, menutupnya pada waktu malam di gudang. Pada masa yang sama memberi peluang untuk membuktikan bahawa dia tidak digigit oleh zombie - jika dia bertahan. Sekiranya dia berbohong - untuk melindungi diri anda dari zombie dengan kuncir yang tiba-tiba meletup di rumah. Dari sudut pandangan akal, tidak bijak membuang orang yang berdarah ke gudang tanpa pertolongan cemas. Sebaliknya, adakah anda bersedia untuk mengambil risiko sekiranya salah satu dari anda terluka? Adakah anda bersedia memberikan ubat kepada mangsa yang tidak dapat dibantu lagi? Terlalu banyak lelaki "tetapi". Bukan? Sentiasa meletakkan diri anda di kasut mereka sebelum menilai orang. Mereka sudah menginjak rake ini. Adakah anda bersedia lagi? Saya tidak fikir.

Saya lebih kuat dari yang saya nampak

Inilah masanya untuk membuktikan kepada dunia, dan pada diri saya, bahawa saya tidak lagi berdaya. Saya boleh, saya boleh berdiri sendiri.

Keluar dari gudang, anda hanya memikirkan jenis lembu seperti apa orang-orang ini. Bagaimana mereka dapat membuang seorang gadis kecil yang terluka di gudang sejuk untuk mati akibat keracunan darah? Beraninya mereka? Tetapi tidak ada, saya akan menunjukkan kepada mereka. Saya akan membuktikan kepada mereka bahawa saya layak menjadi sebahagian daripada kumpulan mereka.

Setelah keluar dari gudang, Clem menyelinap masuk ke rumah, di mana dia berjaya mencuri pembalut dan jarum. Tetapi di salah satu bilik dia bertemu dengan gadis cantiknya, Sarah, yang, dengan kenaifannya yang kekanak-kanakan, dengan tenang menolong kita mencuri hidrogen peroksida, walaupun dengan syarat kita tidak boleh berada di sini. Kembali ke gudang, kita harus merenungkan bagaimana anak itu secara bebas meletakkan jahitan pada dirinya sendiri. Dan anda tahu, ini bukan pemandangan yang lemah hati. Sekiranya anda pernah menggunakan jahitan secara langsung, anda akan memahami apa yang saya bicarakan. Apa jenis kesakitan yang kita bicarakan. memandangkan ini adalah gigitan anjing, yang sangat menyakitkan. Adakah anda mampu melakukan langkah sedemikian? Isu kontroversi.

Menanamkan kepercayaan

Anda adalah seorang gadis kecil yang kesepian yang menjahit dirinya sendiri. Adakah anda boleh dipercayai? Maafkan saya)

Namun, sekiranya anda seorang lelaki sihat yang menyelinap masuk ke rumah dan mencuri jarum dan pembalut. Anda secara automatik akan berada di belakang ♥♥♥♥♥♥♥♥ yang membahayakan seluruh kumpulan. Dan walau bagaimana mudahnya urusan anda. Tetapi sekarang anda seorang gadis kecil dan lebih mudah mempercayai niat baik anda. Selepas tindakan sedemikian, mereka akan memperlakukan anda dengan lebih baik lagi.

Kami menjalankan tugas, melakukan segala yang disuruh dan tidak menarik perhatian. Dan mungkin kita akan terbiasa dengan kumpulan ini. Kami telah memberi kesan kepada mereka. Oleh itu, mereka membuktikan bahawa mereka layak untuk bersama mereka..

Lawati kedua-dua belah pihak

Setelah menghabiskan masa yang lama dengan kumpulan, anda mendapati diri anda berada dalam situasi di mana anda sudah semestinya harus diterima menjadi orang lain. Anda pernah menjadi sebahagian daripada kumpulan dan penyendiri. Sekarang tidak ada orang yang naik tanpa pamrih untuk melindungi anda. Tidak ada kepercayaan dan pemahaman mutlak. Walaupun anda berada dalam kumpulan baru, anda adalah orang asing. Sekarang adalah masa untuk menunjukkan apa yang anda pelajari sebelumnya. Apa pelajaran hidup yang anda pelajari sebelumnya. Apa yang anda mampu dan jenis orang apa anda.
Tidak ada masa untuk merasa kasihan pada diri sendiri dan bersedih dengan orang yang tersayang yang hilang. Anda sekarang seorang pragmatis, merenungkan setiap langkah yang anda ambil. Sekarang anda menentukan nasib anda sendiri. Dan hidup anda bergantung pada bagaimana anda mencuba. Ada serangkaian pilihan di depan kami yang akan menunjukkan apa yang anda pelajari dari episod pertama ketika anda baru saja menonton Lee. Apa tindakan Lee yang paling mempengaruhi anda dan sama ada semua yang telah anda lakukan, anda akan lakukan sekarang.

Segalanya telah berubah. Ini adalah kehidupan baru dari awal. Sudah tiba masanya untuk membentuk diri anda menjadi lelaki Clem, inilah masanya...

Unit tempur

Kanak-kanak membesar lebih awal. Dan tidak kira betapa konyolnya untuk mengakui, Clem kami akhirnya menjadi ahli kumpulan penuh. Dari seorang gadis kecil yang naif secara harfiah dalam 2 tahun kami mendapat "selamat" yang berpengalaman. Dia harus banyak melakukan, banyak yang harus dilalui. Siapa sangka apa yang akhirnya akan tumbuh? Anak yang pendapatnya penting. Seorang gadis yang mampu membuat keputusan yang tidak perlu difikirkan oleh orang dewasa. Adakah anda juga menghormati anak seperti itu? Sukar untuk menilai. Lagipun, dia berada di dunia orang mati yang berjalan... Baiklah, kita di sini di sofa kita.

Sudah menjelang pertengahan musim kedua, kita mulai menyedari kenyataan yang menjelaskan kepada kita - ini adalah Clementine yang berbeza. Bukan yang pernah kita kenal sebelumnya. Setelah menempuh perjalanan jauh, mungkin mereka tidak menyedari bagaimana dia dewasa. Dan saya tidak bercakap mengenai pertumbuhan. Dia membesar sebagai seorang. Dan apa yang kami membesarkannya ditentukan oleh pemikiran anda. Bukan saya, bukan permainan. Walaupun pilihan raya tidak memberi kesan global pada plot utama, anda selalu dapat memproyeksikan semua perkara kecil ini tentang bagaimana anda akan bertahan di dunia ini. Bagaimana anda bertindak dalam situasi tertentu? Begitulah Clem membesar. Baiklah dapatkannya dan tandatangan.

Berjumpa dengan rakan lama

Sudah dalam episod kedua kita bertemu dengan Kenya, yang hilang pada musim terakhir permainan. Di sini saya ingin menarik perhatian anda. Tidak, bukan kita bertemu teman lama, jangan terlalu naif. Saya ingin menunjukkan faktor yang menjengkelkan yang akhirnya akan memainkan peranan penting dalam final musim. Ramai orang tidak pernah bermain The Walking Dead musim pertama, kerana pelbagai alasan. Seseorang mengetahui permainan ini terlalu lewat, seseorang tidak mahu menjalani permainan lama. Banyak pilihan, bagaimanapun - orang-orang ini hanya menilai watak berdasarkan tingkah lakunya pada musim kedua permainan. Kerana ini, banyak kontroversi yang tidak realistik mengenai final musim dilahirkan. Spoilernu pada akhir, kembali ke artikel.

Setelah bertemu dengan Kenny, kami seperti menunjukkan Clementine yang baru pada masa lalu. Yang lebih tua, lebih tua, kuat, lebih berguna. Lihat, saya bukan orang yang menangis sebelum ini. Saya boleh berdiri sendiri.

Dengan memperkenalkan watak karismatik seperti itu ke dalam permainan, Telltale jelas mengisyaratkan perkembangan dramatis plot. Oleh itu, serangan ke atas rumah, kami pergi ke penjara yang nyata dalam beberapa minit. CHIC.

Masalah seperti biasa

Kehidupan mengalir seperti arus. Orang mati, orang muncul. Tetapi bagi kami, sebagai pemain, hanya mereka yang berjaya kami ikatan yang penting. Sekali lagi menginjak garisan yang sama, kami berusaha mengumpulkan masalah di seluruh dunia.

Tidak mungkin bersedia menghadapi masalah sebenar. Bukan di dunia kita, bukan di dunia zombi yang busuk. Sekiranya mereka memulakan, bersiaplah untuk yang terburuk. Baiklah. anda tidak pernah tahu apa yang boleh berlaku. Dan ternyata. Kami terpaksa membuat keputusan untuk memotong tangan Sarita atau tidak. Tonton atau berjalan jauh dari pemandangan Kenny yang sedang mengalahkan Carver. Terdapat banyak pilihan raya yang berbeza. Dan hanya anda sendiri yang harus menyelesaikan masalah ini. Dan walaupun ada pilihan yang tidak bermasalah bagi anda, anda tidak boleh meneka maksudnya. Walaupun ini tidak mempengaruhi apa-apa pada pandangan pertama, ini mempengaruhi sikap anda terhadap situasi seperti itu. Ini bermakna bahawa ia akan memainkan peranan penting dalam final musim. Bagaimana ia? Mari bercakap mengenai mekanik permainan utama dan penceritaan dari Telltale?

Perkara pertama yang diberikan kepada anda adalah mengenali watak utama. Dan hanya selepas itu mereka mula terlibat dalam plot. Menyediakan pilihan lain yang jelas mempersiapkan anda untuk pilihan kontroversi. Yang kontroversial membentuk sikap anda terhadap perkara-perkara tertentu. Maksudnya, setiap pilihan jelas sesuai untuk jenis orang tertentu. Baiklah, katakan anda semua adalah orang yang baik hati. Dan anda akan menyelamatkan anjing itu, dan cuba membina hubungan baik dengan semua orang. Semua nampak jelas bagi anda. Sekiranya anda mahu bertindak mengikut kehormatan - lakukanlah. Tetapi sebaik sahaja pilihan raya kontroversial dimainkan, maka anda akan duduk dalam genangan air. Terus terang, permainan ini sangat jelas mengenai keperluan untuk menyesuaikan diri. Anda perlu berfikir seperti Clem. Lakukan apa yang akan dilakukan oleh seseorang dalam dunia kiamat zombie. Dan untuk sepihak kita selalu dihukum. Dan untuk ♥♥♥♥♥♥♥♥♥ tsev dan kebajikan. Dunia orang mati berjalan adalah dunia di mana anda perlu menyeimbangkan. Sayang sekali bahawa tidak semua orang menyedari hal ini hingga akhir musim. Sekiranya anda melihat pilihan kontroversial dalam permainan Telltale, maka anda harus tahu bahawa ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi plot. Sekiranya semuanya jelas kepada anda, tidak akan terjadi apa-apa. Periksa peraturan ini))

Kepentingan pilihan ditentukan oleh akibatnya. Tetapi bagaimana jika pilihan itu tidak membawa kesan? Apa yang harus dilakukan jika tidak mungkin untuk menentukan masalah apa yang akan timbul atau penyelesaian itu. Di sini pemasa datang untuk menyelamatkan, yang melakukan segalanya untuk anda. Selalunya ini adalah keputusan yang sangat sukar, yang tidak dibenarkan difikirkan. Nah, apa pendapat anda? Semuanya seperti dalam kehidupan. Beberapa ujian reaksi dan proses pemikiran anda. Pada masa yang sama, mereka akan memeriksa bagaimana anda mempelajari bahan tersebut. Nah, yang disebut plot.

Jauh dan dekat

Adakah orang lain penting? Masalah ini dibangkitkan dalam banyak permainan genre terperinci. Ramai yang terbiasa dengan kepelbagaian watak manusia. Ada orang yang pengecut, biasa-biasa saja, orang yang malas. Tetapi ada jenis lain: Baik dan tidak cukup baik. Anda tidak dapat menyenaraikan semuanya, dan sekarang tidak menjadi masalah. Menyentuh alam semesta The Walking Dead, sifat manusia jelas kelihatan kerana bahaya global dimakan oleh zombie.

Soalan ini diajukan secara terang-terangan beberapa kali sepanjang permainan. Contohnya, pada musim pertama, di mana kami mencuri bekalan dari kereta. Yang mengakibatkan berakhirnya plot dengan psiko pendendam. Sudah tentu, pada musim kedua, inilah saatnya bersama Arvo. Sama ada kita mengambil bekalan perubatannya atau tidak tidak menjadi masalah, kerana pada akhirnya kita akan mencuri satu botol. Pelbagai pengkhianatan atau hanya watak kecil. Adakah mereka mempengaruhi keperibadian Clem? Dalam banyak kes, semua orang menjawab "Ya" dan betul. Perkara pertama yang perlu diberi perhatian adalah kesan dari sebarang kejadian negatif. Baiklah, katakan anda berjumpa dengan penyamun yang tidak suka membunuh jenis mereka sendiri. Clementine, setelah mengalami semua seram ini, membuat kesimpulan dan memahami sesuatu. Yang kedua adalah kesukaran harian yang harus dihadapi seseorang: membunuh zombie tunggal, mencari bekalan. Dan secara amnya, setiap aktiviti yang perhatiannya tidak tertumpu. Yang ketiga adalah kerugian dan keuntungan. Tidak ada yang lebih penting di dunia ini daripada kehilangan orang tersayang. Pada masa yang sama, kenangan rakan baru, orang tersayang, dan orang tersayang jelas tersimpan dalam ingatan manusia. Semua ini telah dilaburkan pada seseorang sejak lahir, anda tidak boleh menginjak alam. Di sini anda mahu atau tidak, tetapi anda akan berubah. Dan untuk yang lebih buruk atau yang lebih baik, terserah kepada pemain untuk membuat keputusan. Walau bagaimanapun, saya belum memberitahu anda perkara baru. Hanya fakta yang jelas, mari kita teruskan.

Anda boleh menjawab soalan dengan melalui permainan dari awal hingga akhir, mengetahui semua sifat baik dan buruk seseorang. Dan sebodohnya, anda perlu menilai orang dalam jangka masa panjang. Anda tidak akan meninggalkan ibu bapa anda setelah satu pertengkaran, bukan? Adakah anda ingat berapa banyak yang mereka masukkan ke dalam diri anda. Mereka membesarkan saya, meletakkan saya di kaki saya... dan, secara umum, banyak perkara berguna. Tidakkah anda? Jadi saya fikir sama. Nah, apa yang saya berikan contoh ini dapat difahami dari akhir musim? Bolehkah anda meneka? )))

Sebab saya mahu hidup

Sebagai petikan, insentif yang memberi saya kekuatan untuk hidup. Masing-masing mempunyai sendiri. Agama, Kerjaya, Keluarga adalah banyak perkara yang berbeza dan sangat sukar yang mendorong seseorang untuk bersatu walaupun dalam situasi kehidupan yang paling menjijikkan. Tetapi bagaimana jika insentif itu hilang? Bunuh diri?

Sepanjang musim ini, kami telah menunjukkan kemerosotan Kenny sebagai seorang. Cara kita bertemu dengannya dan bagaimana dia semakin jauh. Dia mempunyai cukup alasan untuk itu, terutama mereka yang bermain pada musim pertama akan memahami. (Orang seperti itu tidak akan membaca artikel ini) Setelah kehilangan seluruh keluarganya, dia memperoleh yang baru. Di sini anda mempunyai soalan "Apa sih, anda menulis mengenai Clementine. "Dan akan betul. Saya benar-benar ingin mencurahkan beberapa perenggan untuk watak ini. Lagipun, dia adalah "Lee" kedua untuk Clementine. Dialah yang akan memainkan peranan penting dalam pembentukannya. Tetapi kembali ke latar belakang. Setelah memperoleh keluarga baru dalam diri Sarita, lelaki itu mendapat insentif untuk terus hidup. Namun, sukar untuk memahami orang seperti itu dan masalahnya. Lagipun, anda mungkin tidak pernah kehilangan segalanya. Saya harap anda tidak akan pernah kalah. Seorang yang gemar gaduh dan pada masa yang sama seorang lelaki dengan kata-katanya, Kenny sekali lagi kehilangan keluarganya. Sarita mati akibat gigitan zombie, yang mengganggu Kenny. Kehilangan semua yang dia hidup selama dua kali - bolehkah anda bertahan? Tetapi seperti yang kita miliki, beberapa pemain menganggapnya jarang ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥. Dan ini adalah logik, kerana selalunya orang seperti itu (Pemain) tidak suka gula. Maaf sekiranya anda adalah orang yang tepat. Sekali lagi, setelah kehilangan orang tersayang, Kenny menjadi gila. Mula melakukan pelbagai perkara berbahaya. Pukul orang, bersikap agresif dan menjadi jarang ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥. Nampaknya berdasarkan logik mangsa yang terselamat, tidak ada tempat untuk golongan tersebut. Dan mungkin sudah tiba masanya untuk meninggalkannya? Di sini dan seterusnya muncul tema ibu bapa, yang disentuh oleh saya. Kebetulan tidak mungkin menilai Kenny dengan peristiwa terbaru, kerana dia melakukan banyak perkara baik sebelumnya. Ia seperti menghantar nenek anda ke rumah jagaan untuk menghilangkan penderaan itu. Adakah sakit? Ini dia. Anda perlu menilai semua yang telah dilakukan dan sentiasa memberi peluang kedua kepada seseorang. Dan ada peluang ini. Kenny termotivasi dengan melahirkan. Si kecil yang dilahirkan tepat semasa neraka itu menjadi sinar harapan bagi lelaki ini. Yang membuatnya bergerak maju tanpa berhenti sebelum ada halangan. Lelaki yang, di sebalik semua masalah dan kerugian, tetap menjadi lelaki. Ya, walaupun bukan watak terbaik. Namun, tidak ada perkara yang dia mengkhianati atau menjebak kumpulan itu, termasuk Clem. Dia tidak pengecut dan tidak pergi. Dan saya tidak bercakap secara subjektif, tetapi dalam teks langsung, yang disahkan sepanjang dua musim..

Watak lain yang menjadi baji ialah Jane. Seorang wanita yang kesepian, menentang larangan dan akal sehat. Pada suatu masa, kerana keadaan, dia meninggalkan kakaknya. Dari kata-katanya, teori survival baru lahir, di mana yang lemah dan yang menyerah tidak memiliki tempat. Peraturan - yang lemah akan selalu mati. Dan kumpulan akan selalu berpisah. Sejenis Pragmatisme dan nihilisme sejati dalam satu orang. Mempunyai kemahiran bertahan yang sangat maju. Di hadapan Clementine, dia melihat pasangan yang sangat baik, yang tidak begitu sesuai dengan nilai dan cara hidupnya. Pada setiap kesempatan, dia membuat alasan untuk masa lalu dan berusaha untuk mendapatkan kepercayaan Clementine, yang serupa (Dilihat dari konteks) dengan adiknya, dan penerimaan Clem sebagai kesempatan untuk menebus apa yang dia lakukan. Di rumah, dia melemparkan Sarah, merujuk kepada fakta bahawa dia telah menyerah. Kemudian dia membuat alasan dan bercakap tentang bagaimana semua orang yang menyerah mati. Apa yang berlaku pada masa akan datang. Sarah mati, dan beberapa pemain menghidupkan realisasi "Persepsi sejati tentang dunia." Lebih jauh lagi, dia meninggalkan kumpulan itu pada saat kelahiran anak Rebecca. Ringkas dan tanpa basa-basi lagi. Selepas beberapa ketika, dia kembali dan menyimpan hampir keseluruhan kumpulan, yang membuat pemain itu mempercayai dan beberapa kesetiaan terhadap watak baru. Di sini saya juga menerangkan semuanya berdasarkan fakta, tanpa mencipta apa-apa dari diri saya. Hasilnya adalah watak yang agak kontroversial dalam semua aspek. Walau bagaimanapun, seperti Kenny.

Percaya tetapi sahkan

Manusia adalah makhluk pelik. Kadang-kadang mereka cantik dan baik hati, kadang-kadang mereka hanya berpura-pura begitu. Apa yang berlaku kepada kumpulan Clem? Tidak bagus, hampir keseluruhan kumpulan memutuskan untuk meninggalkan mereka pada saat yang paling sukar. Dengan mengambil semua bekalan, Bonnie dan Mike, membebaskan Arvo, salah satu antagonis 3-4 episod, cuba menyelinap tanpa disedari. Itu dalam realiti situasi semasa kelihatan seperti pengkhianatan dangkal. Clementine terbangun dari bunyi pelik dan menyedari bagaimana tindakan ini berlaku. Di sini Clem menunjukkan wataknya yang tegas, berusaha membuat mereka berhenti, dengan hati hati memanggil Kenny. Dan Arvo Rusia yang mengerikan menembak tepat ke Clem. Dalam penglihatan kecil, kita dapat melihat cita-cita Clementine yang sebenarnya, di mana dia duduk di sebelah Lee seperti pada musim pertama. Sejujurnya, ramai yang berpendapat bahawa keseluruhan musim kedua hanyalah mimpi dan ini adalah langkah yang baik oleh para pemaju. Tetapi sayangnya, kami sudah bangun di dalam kereta dengan Kenny dan Jane berdebat dengan marah tentang jalan ke depan. Saya tidak akan memberitahu anda peristiwa selanjutnya, anda sudah mengetahui segalanya.

Tidak ada yang berpatah balik

Kemuncak keseluruhan musim kedua dibina sekitar empat watak. Clementine, Jane, Kenny dan anak baru lahir Rebecca yang meninggal. Mungkin inilah saat ketika kita harus menerima pilihan yang menentukan bagaimana kita membesarkan Clementine. Pilihan di mana tidak ada yang berpatah balik. Segala yang dialami pemain harus diputuskan sekarang. Bagaimana pembentukan keperibadian akan berakhir?

Sebenarnya ada 5 akhir dalam permainan, tetapi saya cenderung menyebut 6 akhir.

1. Kekal bersendirian. Bunuh Kenny dan tinggalkan Jane - Pada saat akhir, kita masih tidak tahu bahawa anak itu masih hidup. Dan kami berusaha untuk tidak kehilangan orang terakhir yang kami ada. Biasanya ini adalah cara orang yang tidak dinilai secara global, tetapi hanya dengan peristiwa yang terang. Adakah Kenny ♥♥♥♥♥♥♥♥ yuk dan pantas menerima peluru di dahi. Dan setelah mengetahui bahawa Jane sengaja membawanya ke kerosakan, menyembunyikan anak itu. Semuanya memutuskan untuk bersendirian. Atau mereka adalah orang yang secara tidak sengaja membunuh Kenny kerana emosi. Dan orang-orang ini dapat difahami. Kerana kemungkinan besar ini adalah orang yang sangat ekspresif yang cenderung dengan cepat mengubah keputusan mereka. Bagaimana mencirikan Clementine ini? Mungkin seperti penyendiri yang spontan, yang keputusannya dibuat secara kebetulan dan sering pada emosi. Tetapi anda tidak membunuh Jane, anda tidak sensitif seperti yang anda fikirkan.

2. Kekal bersendirian. Membiarkan Kenny membunuh Jane dan kemudian mengakhiri Kenny adalah pilihan bagi Clementine, yang masih mempercayai keadilan, tetapi sudah mengadopsi ideologi Jane. Yang lemah mati. Anda tidak dapat mengalahkan Kenny, dan Kenny memohon untuk membunuhnya, menunjukkan kelemahan. Pilihan paling sejuk mungkin. Walaupun penghujungnya sepadan dengan yang pertama. Tetapi saya menganggapnya terpisah.

3. Bunuh Kenny dengan pergi bersama Jane untuk menjauhkan penduduk baru - Ceritanya adalah tentang bagaimana anda boleh mempercayai orang seperti itu dan tidak mempercayai orang asing. Banyak yang mengambil tindakan Jane sebagai penebusan dosa-dosanya dan memaafkannya atas semua perkara buruk. Tetapi atas sebab tertentu, mereka memutuskan bahawa menyembunyikan anak itu adalah idea yang baik agar Clem dapat melihat Kenny yang sebenarnya. Tidak stabil, tidak dapat mengawal dirinya. Saya percaya bahawa dalam kes ini, Clem dibesarkan sebagai gadis yang mengikuti jejak utama. Sesungguhnya, idealnya, anda tidak perlu membuktikan sesuatu, tetapi anda harus membuktikan kepada diri sendiri. Selain itu, anda tidak mempercayai mangsa baru, yang bermaksud anda mempunyai motif. Anda telah sepenuhnya menerapkan ideologi baru Jane yang ditebus. Tetapi mereka tidak berani membiarkan orang baru memasuki kehidupan mereka..

4. Bunuh Kenny dengan pergi bersama Jane untuk membiarkan penduduk baru masuk - Bukan tugas yang mudah. Setelah mempercayai orang yang pernah mengkhianati anda, anda membiarkan orang baru memasuki hidup anda. Menjadi kehidupan yang diperintah oleh ideologi yang berbeza. Adakah orang akan menerimanya? Clem, walaupun dia mempercayai provokasi kontroversial, tidak kehilangan kemanusiaannya. Yang mana satu pengakhiran yang betul dan terang, walaupun saya berpendapat sebaliknya. (Anehnya, akhir yang paling kerap)

5. Biarkan Kenny membunuh Jane. Menginap di Wellington - Bukan yang paling tepat, tetapi hujung yang paling menyentuh hati (menurut pendapat subjektif saya) dari semua yang ada. Betapa senangnya Kenny kerana dia dapat mencari tempat di mana Clem dan A.J. dapat hidup dengan selamat, walaupun mereka tidak membawanya. Cara dia meminta untuk menerima anak-anak patut dihormati. Walaupun Kenny ditawarkan untuk datang dalam beberapa bulan, Clem menyedari bahawa ini adalah pertemuan terakhir mereka. Tetapi dalam kes ini, kami membesarkan Clementine yang lemah semangat. Siapa yang menutup matanya ketika Kenny membunuh Jane dan dengan taat setuju untuk tinggal di Wellington atas permintaan ayah Kenny. Sekiranya anda mengikuti petunjuk acara, maka inilah akhir yang menjadi ciri Clementine.

6. Biarkan Kenny membunuh Jane. Meninggalkan Wellington dengan Kenny - Kita ingat semua yang buruk, tetapi semua yang baik juga. Kenny yang sama yang, dari pertemuan pertama, mengarahkan seluruh pasukannya untuk melindungi kita. Untuk masa depan kumpulan. Tidak pernah berputus asa dan tidak pernah dikhianati. Mungkin tidak layak untuk diserahkan kepada nasib. Inilah orang yang, di sebalik semua kekurangannya, selalu ikhlas dan jujur. Dan di sini kita mendapat Clementine manusia, yang tidak kehilangan kepercayaannya kepada orang. Bertekad dan "degil sebagai keldai," menurut Kenny.

Dan sekarang mengenai pertimbangan subjektif saya mengenai kesudahannya.

> Jane secara terbuka mendorong Clementine untuk berubah pikiran tentang Kenny. Dia memprovokasi dan membawanya ke tindakan gegabah. Dia menyembunyikan anak itu untuk bermain dengan perasaan seorang lelaki yang telah kehilangan segalanya dua kali.
> Sekiranya kita tidak membunuh Kenny dengan segera, maka kita akan mendengar permohonannya untuk mati. Tetapi seperti euthanasia dalam kehidupan nyata, tidak ada yang berhak dibunuh. Dan walaupun anda berfikir bahawa hidup anda tidak mempunyai makna. Fikirkanlah, mungkin hidup anda penting bagi orang yang anda sayangi. Anda tidak boleh menjauhkan diri dari orang lain. Hidup anda bukan hanya hidup anda. Saya sudah memberi anda contoh mengenai orang tua yang dibawa ke rumah jagaan? Hanya dalam kes ini, lebih mudah bagi anda untuk membunuhnya. Tidak betul, bagi saya.
> Walaupun anda membunuh Kenny, saya tidak boleh bersetuju dengan kenyataan anak tersembunyi itu. Dalam kes ini, anda perlu segera meninggalkan Jane. Bagaimana anda boleh mempercayai orang seperti itu yang mampu melakukan kejahatan sedemikian rupa untuk membuktikan "Kebenarannya"

Dan secara peribadi tujuan saya adalah pergi bersama Kenny tanpa meninggalkannya. Saya orang seperti itu.

Siapa kita telah menjadi?

Walaupun kesudahannya adalah titik penentu pembentukan keperibadian Clementine, anda mesti faham bahawa sebelum ini terdapat banyak pilihan yang tidak begitu penting. Dan semuanya akan mempengaruhi watak Clem pada akhirnya. Tetapi dalam permainan ini, Clem tidak dibesarkan, tetapi anda. Sistem nilai anda yang terbentuk dalam permainan inilah yang mencadangkan apa yang harus dilakukan dan bagaimana. Dan cara anda memilih pengakhiran pada kali pertama adalah benar. Anda boleh merujuk bahawa anda tidak melakukannya. Sama ada mereka melakukan kesalahan atau tidak mempunyai masa. Tetapi dalam kehidupan nyata tidak akan ada cara untuk bermain semula. Bagaimana anda bertindak di tempat ini Clem sama dengan bagaimana anda akan bertindak.