Semanggi - jenis utama, perbezaan dan aplikasinya

Clover adalah kekacang yang dianggap sebagai salah satu tumbuhan herba yang paling biasa di bumi. Ia boleh didapati di mana sahaja. Ia tumbuh di seluruh Eropah, Timur Jauh dan Kamchatka, Afrika utara dan negara-negara Asia Tengah. Di mana sahaja semanggi sememangnya terkenal sebagai tanaman madu, tanaman makanan, baja hijau dan tanaman perubatan.

Nilai tanaman ini sangat tinggi, gambarnya digunakan walaupun dalam simbol beberapa negeri, misalnya, bunga semanggi dapat dijumpai pada lambang negara Republik Belarus.

Gambaran umum semanggi

Clover adalah ramuan keluarga kekacang dan subfamily rama-rama, ramuan dengan sistem akar berserat.

Daun adalah trifoliat kompleks, kadang-kadang terdiri dari empat risalah, dengan lampiran tangkai.

Bunganya kecil dan dikumpulkan di kepala perbungaan, perbungaan dapat mencapai ukuran hingga 4 cm. Bunga itu, seperti semua bunga ngengat lain, terdiri dari sepuluh benang sari, sembilan disatu dengan benang, dan satu tetap bebas. Kerana sifat bunga, satu-satunya serangga yang dapat mengepung semanggi adalah lebah dan lebah. Warna boleh berbeza-beza, paling sering berwarna merah, putih atau kuning.

Satu bunga boleh membawa hingga 6 biji, dan satu perbungaan dapat membentuk ratusan biji. Benih dari semua jenis semanggi kecil, bulat atau bujur..

Terdapat lebih daripada 200 jenis semanggi di bawah ini yang akan kami nyatakan yang paling terkenal dan berguna di antaranya.

Semanggi merah

Nama lain: semanggi merah Jenis ini paling kerap digunakan dalam pertanian. Spesies ini mudah dikenali dengan daun bujur trifoliat dengan corak keputihan dan kepala merah sfera dengan "pembungkus". Ketinggian semak berkisar antara 20 hingga 50 cm. Lebah melingkar di atasnya sepanjang musim panas. Adalah mungkin untuk mengumpulkan hingga 120 kg madu dari sehektar tanaman.

Semanggi merah dalam pertanian

Tanaman ini digunakan sebagai tanaman ternakan. Bergantung pada varieti yang dipilih, adalah mungkin untuk menuai sehingga 120 sentra rumput kering sehektar untuk dua keratan. Komposisi spesies tanaman yang disarankan untuk ditanam di ladang: matang awal (50%), matang pertengahan dan akhir (masing-masing 25%). Tumbuhan berbeza dalam fasa perkembangan - selama dua minggu. Ini membolehkan anda meningkatkan tempoh penggunaan sebanyak 15-18 hari..

Biasanya, semanggi digabungkan dengan tanaman penutup dan tahunan herba, dari mana jisim hijau makanan diperoleh. Semanggi juga digabungkan dengan bijirin musim sejuk, tetapi dalam hal ini memberikan tunas yang jarang berlaku.

Tanaman penutup yang optimum untuk semanggi adalah barli bertangkai pendek. Sebanyak 7 kg biji semanggi disemai setiap hektar. Keasidan tanah yang optimum ialah 6-7 unit. Hasil penaburan dipengaruhi secara positif oleh penambahan biji salib dan superfosfat butiran pada bahan penanaman. Dalam campuran herba, semanggi terasa lebih baik dengan fescue dan timothy.

Kedalaman menyemai: tanah ringan - 2 cm, tanah berat - hingga 1 cm.

Semanggi merah dalam perubatan

Semanggi jenis ini popular bukan sahaja dalam bidang pertanian, tetapi juga perubatan. Arah utama penerapannya adalah memerangi penyakit vaskular dari pelbagai arah dari memerangi anemia hingga rawatan saluran darah di organ penglihatan. Juga, tanaman ini tidak mengatasi masalah sistem saraf dengan buruk dan digunakan sebagai sebahagian dari sejumlah besar tanaman herba untuk rawatan penyakit lain. Bunga semanggi merah yang digunakan terutamanya.

Nama-nama yang diciptakan oleh orang-orang: semanggi merah, bubur merah, roti lebah, warna madu, rumput demam, rumput yang enak, shamrock padang rumput.

Pengumpulan bahan mentah ubat: dari bulan Jun hingga Ogos, kepala perbungaan dituai.

Selalunya, bukan hanya bunga, tetapi juga rumput semanggi digunakan di tanaman, ia mempunyai kesan yang kurang jelas, tetapi harganya beberapa kali lebih sedikit, yang memungkinkannya digunakan untuk mandi dan pencegahan penyakit yang dirawat dengan bunga.

Permohonan

Ambil infus kepala bunga untuk batuk dan selsema, anemia, scrofula, haid yang tidak sihat, kompres panas membantu menghilangkan sakit reumatik, selesema mempercepat penyembuhan ulser dan luka bernanah.

Resipi: bunga semanggi merah (1 gram) dituangkan ke dalam termos, di mana air panas (100 ml) dituangkan. Masa infusi adalah dari 1 jam. Dos tunggal yang disyorkan ialah 50 ml pada pengambilan 4 kali sehari. Infusi yang sama digunakan untuk menggunakan kompres dan mencuci luka..

Anda perlu membuat tempahan dengan segera: Terdapat beratus-ratus resipi dengan tanaman ini, dari merawat penyakit tertentu hingga menggunakan semanggi sebagai teh herba biasa. Clover secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi dan, apabila diseduh, mempunyai rasa yang agak enak - ini pasti menambah popularitinya dalam perubatan rakyat.

Semanggi hibrid

Nama lain untuk ramuan: semanggi merah jambu, Sweden, hibrida amoria.

Sesuatu di antara semanggi putih dan merah. Tumbuhan perennial herba dengan pucuk bercabang tegak, daun trifoliat duduk di petioles yang agak panjang, dan kepala perbungaan merah jambu berdiameter kira-kira 2.5 cm. Semasa berbunga, corolla berubah warnanya dari putih-merah jambu menjadi merah jambu tua dan akhirnya menjadi coklat. Ketinggian tanaman - 30-80 cm.

Semanggi tumbuh di padang rumput lembap, kadang-kadang ditanam, kerana ia adalah tanaman makanan yang berkhasiat (untuk dua keratan, hasilnya adalah 65 sen per hektar). Dan selain itu, ia dianggap sebagai salah satu tanaman yang paling banyak (mungkin untuk mendapatkan 50-125 kg madu per hektar). Teknik penanaman tidak berbeza dengan semanggi padang rumput. Selama berada di lokasi, semanggi melonggarkan tanah dan memperkaya dengan nitrogen.

Aplikasi dalam perubatan herba

Pengumpulan bahan mentah: dari bulan Jun hingga Ogos, rumput dituai sepenuhnya dan terpisah dari kepala perbungaan.

Semanggi jenis ini digunakan dalam perubatan herba untuk merawat sakit tekak, demam, bronkitis, menghilangkan sakit badan dengan pelbagai myositis.

Kaedah penggunaan: semanggi (3 sudu teh) + air mendidih (220-250 ml). Ubat ini disuntik selama dua jam, selepas itu 1 sudu diambil. Daun dan daun segar dan bunga yang dikukus dengan air mendidih disapukan ke kawasan kulit yang meradang.

Ubat rasmi tidak diakui sebagai tanaman ubat, boleh digunakan sebagai teh bunga.

Semanggi putih

Nama saintifik lain: semanggi merayap, amoria menjalar, bubur putih.

Tumbuhan abadi, yang mempunyai sistem akar terpendek bercabang. Batang menjalar yang mengakar di simpul. Daunnya tiga segi, terlentang dan duduk di atas tangkai daun. Perbungaan berwarna putih dan bulat, mekar dari tepi ke tengah. Peduncles lebih panjang daripada tangkai daun. Ketinggian tanaman 15-30 cm.

Semanggi menjalar adalah tanaman beraneka jenis yang sangat baik (mungkin untuk mengumpulkan sekitar 100 kg madu per hektar), selain itu, ia dimakan dengan baik oleh ternakan (sehingga 50 senten pakan dituai per hektar). Pada padang rumput yang ditanam, ia disemai dalam campuran dengan bijirin. Dengan memasukkan semanggi merayap ke dalam campuran timothy, ryegrass, fescue dan ramuan lain, dapat meningkatkan kandungan protein kasar dan mengurangkan jumlah serat. Penanaman semanggi semanggi bersama landak pasukan kebangsaan tidak dibenarkan.

Semanggi terasa terbaik pada loam basah. Nilai pH optimum ialah 6-7. Setiap hektar menggunakan kira-kira empat kilogram bahan ragut. Kedalaman penanaman - tidak lebih dari 2 sentimeter. Untuk rumput musim bunga dan tahunan, semanggi disemai bersama tanaman penutup. Menyemai rumput musim sejuk hanya dilakukan setelah tanah cukup kering.

Nama lain untuk ramuan: semanggi putih, bubur putih, semanggi Belanda.

Semanggi putih dalam perubatan

Bunga semanggi putih boleh dituai dari Mei hingga Ogos.

Penggunaan dalam perubatan rakyat: semanggi merayap paling sering diseduh sebagai tonik umum, untuk penyakit wanita ia diminum sebagai ubat penyembuh luka. Oleh kerana semanggi mempunyai kesan antitoksik, infusnya membantu keracunan. Ia mempunyai kesan analgesik yang lemah dan, seperti semanggi padang rumput, ia membantu dengan baik dengan banyak penyakit yang berkaitan dengan jantung dan saluran darah. Ia juga dapat digunakan untuk pilek, kerana mempunyai antipiretik, anti-radang dan, sebagai tambahan, sifat ekspektoran..

Kaedah penggunaan: ramuan kering (1 gram) + air mendidih (100-150 ml). Ia diambil selepas 1 jam infus 50 ml sebelum setiap hidangan.

Medium semanggi

Dalam penampilannya menyerupai semanggi padang rumput dan merupakan pengganti, satu-satunya perbezaan ialah semanggi tengah mempunyai batang yang lebih panjang dan kenop, dan daunnya memiliki bentuk yang lebih memanjang. Tumbuhan selebihnya serupa: mereka dibezakan oleh umur panjang, tidak menuntut di tanah, tidak takut fros dan memberikan hasil yang tinggi. Dengan khasiat dan khasiat perubatannya sendiri, semanggi sederhana juga tidak kalah dengan semanggi padang rumput. Semanggi jenis ini lebih tahan kekeringan..

Nama popular: kerana ia seperti semanggi padang rumput, semanggi merahnya sering.

Pengumpulan bahan mentah: bahan mentah dituai dalam tempoh berbunga besar dari bulan Jun hingga Julai.

Permohonan

Penggunaan dalam ubat-ubatan rakyat: infus bunga semanggi tengah diambil dengan kolik kepala yang kerap, demam, demam, gangguan saraf, dan juga sebagai julap ringan untuk sembelit. Jika tidak, aksinya sama dengan semanggi padang rumput..

Kaedah penggunaan: perbungaan kering (3 sudu teh) + air mendidih (200 ml). Produk matang dalam masa satu jam dan diminum dalam seperempat cawan tiga hingga empat kali sehari.

Semanggi yang ditanam

Perwakilan genus Clover ini tidak seperti "saudara". Ini adalah tahunan pendek "shaggy". Ketinggian semak berkisar antara 5 hingga 30 cm. Batangnya nipis, bercabang tinggi, hijau kusam di atas, dan kemerahan ke bawah, ditutup sepenuhnya dengan rambut. Daunnya memanjang dan runcing, kerana lapisannya yang lembut kelihatannya halus. Perbungaan juga berbulu lebat. Pada awal berbunga mereka, kepala merah jambu pucat bulat, dan pada akhirnya mereka memanjang.

Semanggi tumbuh di mana-mana di padang rumput dan padang rumput, ladang dengan tanah berpasir, paya kering. Ia dianggap sebagai rumpai, kerana menanam tanaman musim sejuk, tanaman musim semi, kekacang, rami, kentang, habis dan mengeringkan tanah. Satu tanaman menghasilkan sehingga 7000 biji. Walaupun begitu, semanggi arab berjaya masuk ke dalam senarai ramuan yang bermanfaat. Dan semua terima kasih kepada komposisi kimianya sendiri, yang berdasarkan tanin, resin, vitamin "C" dan "E". Juga mengandungi mineral, glikosida, minyak pati, alkaloid, lendir.

Berkat perbungaan yang berbulu, orang mendapat nama: anjing laut.

Permohonan dalam bidang perubatan

Pengumpulan bahan mentah: batang, daun dan bunga dituai pada bulan Jun-Julai. Oleh kerana tanaman ini sangat menyukai kawasan pinggir jalan dan tanah yang tercemar, perlu diberi perhatian khusus kepada tempat penuaian tanaman ini.

Gunakan dalam perubatan rakyat: infus membantu menghilangkan cirit-birit dan beberapa patologi saluran gastrointestinal, serta batuk, sesak nafas dan suara yang serak. Selain itu, semanggi disenyawakan untuk gangguan saraf dan ketakutan, peningkatan keasidan perut..

Kekacang digunakan untuk sakit dada dan rematik..

Kaedah penggunaan: bahan mentah kering (2 sudu teh) + air (1 sudu besar.). Semua ini direbus, dimasukkan selama 10 minit di bawah penutup. Ia diambil 50 ml pada satu masa. Dengan infus yang sama, bisul dan luka bernanah dibasuh. Daun, batang dan bunga yang direbus dalam air mendidih dibungkus dengan kain kasa dan digunakan sebagai ubat bius.

Hampir semua jenis semanggi bermanfaat, beberapa mungkin belum diteliti oleh saintis..

Semanggi keluarga apa

Semanggi padang rumput - dwitahunan, tetapi lebih kerap ramuan tahunan, mencapai ketinggian 15-55 cm.

Daunnya berwarna trifoliat, dengan lobus bergigi halus ovate yang luas, daunnya utuh di tepinya, dengan silia halus di tepinya.

Perbungaan kepala longgar, berbentuk bulat, sering duduk berpasangan dan sering ditutup dengan dua daun atas. Corolla merah, kadang-kadang putih atau tidak berwarna; kelopak dengan sepuluh urat.

Buahnya adalah buah ovoid, biji tunggal; biji sama ada bulat, kemudian bersudut, kemudian kekuningan-merah, kemudian ungu.

Mekar pada bulan Jun - September. Buah masak pada bulan Ogos - Oktober.

Disebarkan oleh biji dan secara vegetatif.

Bahan mentah sayur

Jisim hijau mengandungi minyak pati dan lemak, tanin, glikosida tripolin dan isotrifolin, asid organik (salisilik, ketoglutarik), sitosterol, isoflavon, resin, vitamin (asid askorbik, tiamin, riboflavin, karoten, tokoferol). Dalam tempoh berbunga, bahagian udara mengandungi protein (20-25%), lemak (2.5-3.5%), karotena (hingga 0.01%), asid askorbik (hingga 0.12%), asid amino bebas (hingga 1.5%), serat (24-26%), pengekstrak bebas nitrogen (lebih daripada 40%), garam kalsium dan fosforus. Flavon dan flavonol (kaempferol, quercetin, pratoletin, dll.), Isoflavon (genistein, formononetin, dll.) Terdapat di rumput dan bunga..

Setelah memotong bahagian atas tanah, akar mengumpul hingga 150 kg / ha nitrogen.

Kandungan minyak pati dalam bunga mencapai 0,03%, ia mengandungi asam metil furfural dan kumarin.

Benih mengandungi minyak lemak separa pengeringan hingga 12%.

Makna dan penerapan

Kepekatan vitamin diperoleh dari daun. Minyak pati digunakan dalam komposisi aromatik.

Salad disediakan dari daun, mereka dibumbui dengan sup kubis hijau, botvinia. Pada masa lalu, daun hancur kering ditambahkan ke tepung ketika membakar roti rai, dan juga digunakan untuk membuat sos dan dalam pembuatan keju. Di Kaukasus, kepala bunga muda yang tidak ditiup diperam seperti kubis dan ditambahkan ke salad hijau.

Ini adalah salah satu rumput ternakan yang paling berharga. 100 g rumput liar semanggi mengandungi 52.2 unit makanan. Dari segi nilai pemakanan jerami, ia sama baiknya dengan alfalfa. Kilang ini banyak digunakan untuk makanan hijau, rumput kering, rumput kering dan silage. Setelah menuai biji, jerami diberi makan. Nitrogen yang terkumpul di akar kekal di tanah setelah membajak, yang menyumbang kepada peningkatan kesuburan ladang. Ia ditanam secara meluas sebagai tanaman makanan. Bahan antikulat, tripolyrhizin, diasingkan dari akar.

Sejak zaman kuno, semanggi telah berfungsi sebagai bagian yang tidak terpisahkan dari mandi penyembuh aromatik dan teh perubatan. Inti tanaman berbunga segar digunakan dalam homeopati. Kepala dan daun bunga digunakan dalam perubatan rakyat domestik: di dalam - sebagai ekspektoran, diuretik dan antiseptik untuk sistitis, astringen untuk gangguan gastrointestinal; luaran - untuk furunculosis dan luka bakar, sebagai emolien dan analgesik untuk sakit reumatik dan neuralgik. Dalam perubatan rakyat di berbagai negara, rebusan dan penyiraman bunga digunakan sebagai alat untuk meningkatkan selera makan, untuk tuberkulosis, sebagai antitussive untuk batuk rejan, asma bronkial, malaria, migrain, pendarahan rahim, haid yang menyakitkan, sakit. Mata dicuci dengan jus tumbuhan segar untuk alahan. Daun yang dihancurkan disapu pada luka bernanah dan bisul.

Tumbuhan madu yang berharga, tetapi nektar hanya tersedia untuk lebah dengan proboscis panjang, jadi produktiviti madu hanya 6 kg madu per hektar tanaman [3]. Madu adalah salah satu varieti terbaik, ia tidak melapisi gula untuk masa yang lama.

Penyakit dan perosak

  • Jamur bunga adalah penyakit kulat yang mempengaruhi pelbagai jenis semanggi dan merosakkan pengeluaran benih.

Pengelasan

Taksonomi

Spesies Meadow clover adalah anggota genus Clover (Trifolium) dari subfamily Moths (Faboideae) dari keluarga Legum (Fabaceae) dari keluarga Legum (Fabales).

5 keluarga lagi (mengikut Sistem APG II)4 lagi genera (mengikut Sistem APG II)
order kekacangMoths keluarga kecilpemandangan semanggi merah
Pembungaan Jabatan, atau Angiospermakekacang keluargagenus Clover
44 lebih banyak pesanan tumbuh-tumbuhan berbunga (menurut Sistem APG II)2 lagi keluarga kecilkira-kira 800 spesies

Varieti

Terdapat beberapa jenis jenis ini:

  • Trifolium pratense var. americanum harz
  • Trifolium pratense var. frigidum auct. bukan Gaudin
  • Trifolium pratense var. maritimum Zabel
  • Trifolium pratense var. parviflorum Bab.
  • Trifolium pratense var. perenne
  • Trifolium pratense var. pratense
  • Trifolium pratense var. sativum Schreb.
  • Trifolium pratense var. villosum

Keluarga dari mana semanggi itu? Jenis semanggi yang popular

Terdapat sebilangan besar jenis semanggi - kira-kira 250. Sebilangan dari mereka mempunyai penampilan yang pelik sehingga anda tidak akan pernah meneka bahawa ini adalah tanaman khas ini. Sebagai tambahan, semanggi boleh mempunyai nama yang berbeza: roti lebah, shamrock, rambut merah, pelatuk, dll. Dan sekarang mari kita cuba mengetahui klasifikasinya. Tetapi pertama, mari kita bincangkan jenisnya yang paling popular..

Semanggi merah

Sebelum menjawab persoalan keluarga mana yang dimiliki oleh semanggi padang rumput, mari kita pelajari sedikit. Spesies ini juga disebut merah, dan ia merupakan wakil keluarganya yang paling terang. Ia boleh ditemui di pinggir hutan, padang rumput dan ladang..

Sekiranya anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat bahawa ia adalah semak dua tahun atau abadi, di mana daunnya kompleks tiga kali lipat, dan stipula lebar, bentuk segitiga, yang kadang-kadang ditutup dengan bintik-bintik putih. Bunganya kecil, seperti ngengat, dan muncul sebagai kepala merah atau ungu globular. Ia biasanya mekar pada bulan Mei atau Jun. Ketinggiannya boleh mencapai 60 cm.

Keluarga mana yang semanggi merah akan ditulis di bawah. Sementara itu, kami akan terus mengkaji spesies tumbuhan ini dan menjaga intriknya..

Di sekolah, dalam pelajaran botani, persoalan keluarga tumbuhan mana yang menjadi tanaman semanggi adalah yang paling rumit, kerana jika anda tidak tahu jawapannya pasti akan sukar ditebak.

Dan di sini mesti ditambah bahawa ia mempunyai sifat perubatan. Perbungaannya sangat berguna, yang dikumpulkan pada musim panas, dan kemudian dikeringkan di tempat teduh dan disimpan selama setahun. Kemudian bahan mentah siap dibentangkan dalam kain, beg kertas atau kotak. Bunga dipotong bersama dengan stipules (daun terletak di dekat bunga).

Tumbuhan ini mempunyai sifat anti-radang yang sangat baik dan digunakan sebagai penyembuh luka, vitamin, anti-sklerotik dan agen analgesik. Dalam perubatan rakyat, tincture dan decoctions dibuat daripadanya. Decoctions digunakan sebagai ekspektoran, anti-radang, emolien untuk selsema terhadap batuk, penyakit paru-paru, sesak nafas, asma, demam, bronkitis, dll. Salah satu sifat berguna jenis ini adalah keupayaan untuk menipis darah.

Semanggi putih (merayap)

Tertarik keluarga mana semanggi putih, harus diperhatikan bahawa ini adalah semak herba kecil abadi dengan pucuk menjalar. Ini, seperti semanggi merah, mempunyai daun ovoid sebatian trifoliat. Bunganya bersaiz kecil, jenis ngengat, bersatu di kepala putih seperti bola. Ketinggian tanaman ini adalah 10-25 cm. Pokok renek ini mula mekar pada bulan Mei dan berakhir pada bulan Ogos di tepi hutan dan di ladang.

Tukang kebun sering menggunakan semanggi sebagai rumput rumput, dan dengannya styloid bryozoan, padang rumput fescue, padang rumput bluegrass, dll..

Tidak lama kemudian, kita juga pasti akan membincangkan tentang keluarga semanggi semanggi yang mana..

Semanggi bengkak

Sementara itu, mari kita pergi ke jenis semanggi lain, yang mempunyai nama menarik seperti semanggi bengkak. Tumbuhan ini juga bersifat perennial. Ketinggiannya mencapai 15 hingga 26 cm. Stipula adalah ovate-lanceolate, dan daunnya berada di tangkai daun. Perbungaan adalah kepala yang terdiri daripada bunga berwarna merah jambu. Panjangnya 1.1-1.4 cm. Bunga ini mempunyai kelopak tubular. Kebanyakannya boleh ditemui di kaki bukit dan di padang rumput..

Semanggi alpine

Spesies ini mempunyai rimpang kuat yang menembusi jauh ke dalam tanah. Ketinggian batang tegak boleh 50 cm. Perdu alpine terdiri daripada stipula besar. Daunnya terdiri daripada tiga daun yang melekat pada tangkai daun pendek. Simbol semanggi Alpine digunakan sebagai simbol untuk Ireland. Ini adalah tanda dagangan, dan rasmi, Republik Ireland.

Mekar pada bulan Jun-Julai. Bunga kecilnya membentuk perbungaan. Tanaman ini dapat tumbuh dengan bebas di tanah yang kering dan subur.

Semanggi yang ditanam

Dan inilah jenis semanggi lain yang sangat menarik, pada orang biasa ia juga disebut "kucing". Ini adalah semak berbulu lebat dengan batang lurus dan nipis. Dedaunannya mempunyai struktur yang sangat kompleks - trifoliat dengan daun bergigi halus yang memanjang. Kepala bujur atau sfera tunggal dicat dengan warna merah jambu pucat. Ia mencapai ketinggian hingga 30 cm, mekar hingga bulan Julai. Ia suka tumbuh di tanah berpasir atau padang rumput.

Semanggi cawan

Kepelbagaian semanggi semanggi sangat besar, tetapi semanggi cawan tahunan sangat biasa. Panjang batangnya boleh dari 30 hingga 50 cm. Daunnya mempunyai tangkai daun di mana terdapat 3 daun. Mereka ovoid terbalik. Perbungaan kelihatan seperti kepala di kaki, yang panjangnya tidak lebih dari 7 cm. Setiap perbungaan itu mempunyai 5-12 bunga. Pembalutnya besar, hijau muda di pangkalnya, putih, berbentuk mangkuk. Tepi perbungaan mempunyai segmen bergerigi dengan banyak urat membujur. Buahnya adalah kacang dengan dua biji.

Semanggi multifoliat

Ini adalah tanaman abadi herba dengan sistem akar umbi, dengan sebilangan kecil batang berbunga, berukuran 5-20 cm. Daun tanaman ini mempunyai tangkai panjang, lensolat lurus atau sempit, lebar 1-2 cm, panjang 0,2-0,5 cm - lebar. Perbungaan apikalnya menyerupai payung dalam bentuk, di mana panjang peduncle adalah 2-3 mm. Kelopak itu sendiri berwarna kemerahan atau ungu. Semanggi multifoliat mempunyai bunga besar - hingga 2.5 cm. Masa berbunga - pada bulan Julai (di dataran tinggi).

Semanggi gunung

Perdu ini, seperti yang sebelumnya, mempunyai sistem akar - batang. Ketinggian tanaman boleh bervariasi dari 20 hingga 60 cm. Stipula berbentuk telur mempunyai struktur berkulit. Dedaunan berbentuk elips dan berada di petioles.

Perbungaan adalah kepala, dan biasanya terdapat dua daripadanya di batang. Ukuran bunga adalah 7-9 cm, dan bunga terletak di axils bracts. Ia tumbuh di negara-negara seperti Armenia, Kazakhstan, Turki dan Georgia.

Saya ingin meneruskan topik ini sedikit demi sedikit untuk memberi jawapan terakhir kepada persoalan keluarga dari mana semanggi itu..

Semanggi burdock

Belukar ini mencapai ketinggian 10 hingga 40 cm, mempunyai batang yang menyimpang dan bercabang. Antena yang sukar tumbuh pada daun daun; panjangnya lebih pendek daripada antena pada daun yang lebih rendah. Stipula bawah mempunyai hujung runcing, linear-lansolat. Perbungaan mempunyai definisi kepala. Kelopak berbentuk tubular atau kanonis terbalik. Buahnya adalah kacang, terdiri dari satu biji, berwarna coklat. Ia berbunga pada bulan Mei dan berbuah pada bulan Jun..

Semanggi hibrid

Ia juga merupakan tanaman abadi - semak dengan batang yang tinggi. Sebuah semak mawar dengan daun trifoliat kompleks. Kepala bunga berbentuk bulat, berwarna merah jambu-putih. Tinggi berbeza dari 30 hingga 80 cm.

Keluarga dari mana semanggi itu?

Sekarang anda boleh masuk ke topik utama. Keluarga dari mana semanggi itu? Ia mungkin terdengar tidak biasa, tetapi semanggi ternyata menjadi ahli keluarga kekacang. Keluarga ini juga termasuk kacang tanah, kacang polong, kacang, kacang polong, vetch, sainfoin, bubblegum semak. Mereka semua mempunyai buah - kacang, oleh itu nama keluarga. Pristina itu parut, bunganya berwarna merah, putih dan jarang berwarna, dikumpulkan di kepala. Susunan bunga - payung.

Ciri khasnya adalah bahawa satu-satunya penyerbuk serangga adalah lebah dan lebah. Semanggi adalah tanaman madu. Madu yang dibuat daripadanya dianggap terbaik. Ia mempunyai aroma halus, telus, rasa halus, yang sangat dihargai oleh pencinta madu.

Jenis semanggi

Clover adalah tumbuhan yang sangat berguna, kaya dengan vitamin dan unsur mikro, yang digunakan secara meluas bukan hanya dalam masakan dan pertanian, tetapi juga digunakan dalam perubatan rakyat dalam bentuk infus, decoctions atau tincture. Terdapat banyak jenis semanggi. Semuanya mempunyai sifat tertentu dan komposisi kimia yang sedikit berbeza..

Keluarga tumbuhan semanggi mana??

Ramuan ini tergolong dalam keluarga kekacang dan subfamily rama-rama. Ini adalah tumbuhan herba rendah dengan sistem akar berserabut, yang menjadi berkayu dari masa ke masa. Bunga semanggi biasanya berwarna merah, putih atau lebih jarang tidak monokromatik, dikumpulkan dalam bentuk kepala kecil.

Penting! Di selatan Rusia, begitu juga di Ukraine dan Republik Belarus, semanggi sering disebut kandang..

Ciri tumbuhan ini adalah kemampuan untuk mengerbunga hanya dengan lebah besar. Lebah dan serangga lain tidak dapat memanjat bunga tinggi yang terlalu dekat satu sama lain. Oleh itu, tanaman madu bunga ini sangat jarang berlaku..

Varieti semanggi

Hari ini biologi mengetahui sebilangan besar spesies tumbuhan ini. Mereka berbeza dari segi penampilan, serta beberapa ciri pertumbuhan dan komposisi kimia. Yang paling popular adalah:

  • padang rumput (merah);
  • menjalar (putih);
  • membajak;
  • bengkak;
  • Alpine;
  • kacukan (merah jambu);
  • berbentuk cawan;
  • gunung;
  • berbilang daun;
  • burdock.

Sebahagian besar dari mereka ditanam untuk penuaian sebagai makanan ternak, dan juga untuk memperbaiki komposisi tanah.

Lugovoy (merah)

Tinggi tahunan sehingga maksimum 55 cm. Ia mempunyai daun trifoliat yang ditutup dengan bintik-bintik putih kecil dan perbungaan kecil, selalunya agak longgar, berwarna merah, putih atau bercampur. Ia dianggap sebagai salah satu jenis terbaik untuk penuaian rumput kering dan silage. Sisa jisim hijau digunakan sebagai baja.

Merayap (putih)

Abadi pendek (hingga 40 cm) dengan batang menjalar, berakar baik, serta daun trifoliat dengan bintik-bintik putih kecil. Bunganya kecil, putih, kehijauan atau merah jambu. Ia pulih dengan baik setelah tekanan mekanikal, dapat tumbuh di satu tempat sehingga 10 tahun. Tanaman makanan dan tanaman madu yang sangat baik.

Dibajak

Tumbuhan tahunan yang indah tumbuh lebih kerap di padang rumput dengan tanah berpasir. Mempunyai batang nipis hingga 30 cm dan perbungaan bujur yang panjang, dicat dengan warna merah jambu pucat.

Bengkak

Ia tumbuh di tangga dan kaki bukit, memiliki ketinggian hingga 25 cm. Stipula berbentuk ovate-lanceolate mempunyai warna hijau yang kaya. Perbungaan dikumpulkan dalam bola, dicat dengan warna merah jambu pucat. Daunnya rendah, terletak di tangkai panjang. Kekal.

Alpine

Berbeza dengan rimpang yang sangat kuat, ditanam dalam tanah. Perbungaan dengan sebilangan besar bunga, dari 60 hingga 120, terletak di batang lurus dan memanjang. Tinggi tanaman kira-kira 50 cm. Ia tumbuh di tanah berpasir yang subur dan subur.

Hibrid (merah jambu)

Pertumbuhan tahunan sehingga 80 cm Perbungaan sfera, dicat putih-merah jambu. Mengangkat batang, daun berbentuk kompleks, trifoliat. Ia mekar dari awal Julai hingga akhir musim panas, dan kadang-kadang pada musim luruh yang hangat.

Berbentuk cawan

Tinggi tanaman kira-kira 50 cm, daunnya mempunyai 3 cabang, terletak di tangkai panjang. Bentuk daunnya berbentuk elips. Perbungaan dikumpulkan di kepala 5 - 12 bunga. Corolla berwarna merah jambu pucat.

Gunung

Tanaman lebat yang tumbuh hingga 60 cm. Daunnya berbentuk elips, perbungaan terletak pada batang panjang, biasanya 2 helai setiap satu. Secara aktif tumbuh di tanah Turki, Armenia, Kazakhstan.

Multileaf

Abadi dengan sebilangan besar batang memanjang, tetapi sangat sedikit yang berbunga. Tingginya hingga 20 cm. Daunnya terletak di tangkai daun panjang, berbentuk pisau pembedah. Perbungaan cukup tinggi, berbentuk apikal, berbentuk seperti payung. Dicat merah atau ungu.

Burdock

Tingginya hingga 40 cm, ia mempunyai batang yang sangat bercabang. Rambut keras terletak di tangkai daun. Bunga tiub dikumpulkan di kepala. Kilang ini biasanya mekar pada bulan Mei.

Semanggi

Terdapat beratus-ratus jenis semanggi, dan kebanyakannya digunakan dalam perubatan kerana pembentukan vitamin E dan C di daun, "antimikroba" tripolirzin di akar tanaman dan keseluruhan "sejambak" bahan berguna dalam perbungaan semanggi. Kombinasi semanggi overdosis dan pengambilan ubat yang tidak betul dapat menyebabkan reaksi negatif, namun, dengan pendekatan rasional, semanggi dapat memudahkan proses rawatan dan menjadikannya lebih berkesan..

Khasiat semanggi semanggi

Komposisi dan nutrien

100 g tunas semanggi muda mengandungi [6]:
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:
Protein3.53Natrium6Vitamin C7.1
Lemak0.59Kalsium4Vitamin A0.04
Karbohidrat3.53Besi0.85
Kandungan kalori29 kkal

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Dalam industri farmaseutikal dan dalam sistem perubatan tradisional, bahan mentah yang paling biasa digunakan adalah perbungaan kepala semanggi (semanggi gunung, semanggi padang rumput) dan rumput tanaman (semanggi merayap) [2].

Dalam rawatan pelbagai penyakit, infus dan decoctions dari perbungaan semanggi digunakan. Secara luaran, mereka mengamalkan tapal dengan kaldu semanggi (untuk luka bakar, masalah pada sendi). Daun semanggi yang dihancurkan disapukan pada luka kulit ulseratif dan luka yang berbau. Manifestasi alergi di kawasan mata dirawat dengan jus semanggi segar. Bunga semanggi dibancuh dan diminum seperti teh. Tincture alkohol disediakan berdasarkan semanggi [2,7].

Penyembuhan sifat

Perbungaan semanggi merah (padang rumput) mengandungi glikosida tripolin dan isotrifolin, tanin, minyak pati dan lemak, asid organik, termasuk asid salisilik, karotena, vitamin B1, B2, C, E, K. Komponen antimikroba tripolyrizin terbentuk di akar semanggi. Asid askorbik dan tokoferol terbentuk di daun semasa tempoh berbunga..

Semanggi merah mempunyai kesan ekspektoran, diaforetik, diuretik, anti-radang dan antibakteria pada badan. Ejen ini digunakan sebagai ekspektoran untuk proses keradangan di saluran pernafasan atas. Semanggi merah diresepkan untuk anemia, sistitis, asma bronkial, haid yang menyakitkan dan rematik "dengan pengalaman".

Tinktur perbungaan semanggi disyorkan untuk aterosklerosis (tertakluk kepada tekanan darah normal dan stabil). Dengan edema etimologi jantung dan ginjal, kesan karminatif semanggi digunakan. Merebus semanggi gunung yang kuat diambil semasa perut kosong dengan hernia. Mandi duduk dengan semanggi gunung diresepkan untuk buasir. Penyerapan rumput semanggi yang dibajak berguna untuk tuberkulosis paru, gastritis dengan keasidan tinggi, penyakit buah pinggang dan pundi kencing, migrain dan gangguan saraf [2].

Dalam perubatan rasmi

  • Berbagai jenis farmasi menawarkan ubat "Cleverol" - produk yang dibuat berdasarkan ekstrak dari semanggi merah. "Cleverol" diresepkan dalam rawatan kompleks gangguan vegetatif-vaskular dan emosi-mental yang timbul dengan latar belakang perkembangan keadaan premenopause atau klimakserik. Ubat ini memberi kesan positif kepada insomnia, mudah marah, kilat panas, ciri-ciri menopaus. Bagaimana semanggi berfungsi pada menopaus? Kesan ubat ini dijelaskan oleh kandungan "Cleverol" phytoestrogens, bahan aktif yang membentuk penurunan kadar estrogen dalam tubuh wanita semasa menopaus, atau setelah pembuangan ovari.
  • Clover juga terdapat dalam sistem makanan tambahan yang dikembangkan. Makanan tambahan "Red Clover" berguna dan digunakan untuk menguatkan imuniti, dengan kekurangan badan secara umum disebabkan oleh penyakit berjangkit yang kerap, sebagai tambahan kepada menu yang seimbang.
  • Juga terdapat tincture alkohol dari padang rumput semanggi "Red Clover".
  • Bunga dan ramuan semanggi merah ditawarkan di pasar farmasi dalam bentuk beg penapis untuk pembuatan bir.

Dalam perubatan rakyat

  • Untuk batuk dan selesema yang rumit, rebusan semanggi berguna: tuangkan 200 ml air mendidih ke atas satu sudu perbungaan, biarkan mendidih, biarkan sekurang-kurangnya dua jam di tempat yang hangat. Saring dan ambil sepertiga gelas tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.
  • Sekiranya terdapat anemia, disarankan infusi semanggi: 3 sendok teh perbungaan dikukus dengan 200 ml air mendidih. Biarkan hingga 60 minit, toskan. Minum seperempat gelas 4 kali sehari 20 minit sebelum makan.
  • Sekiranya serangan sakit kepala, tuangkan satu sendok makan perbungaan dengan air mendidih, biarkan selama setengah jam dan peras. Ambil 100 ml tiga kali sehari selama 14 hari.
  • Untuk senggugut, kukus dua sudu semanggi dalam 200 ml air mendidih, biarkan dalam termos selama setengah hari. Terikan, minum 50 ml 4 kali sehari setengah jam sebelum makan.
  • Untuk sistitis: tuangkan satu sudu perbungaan dengan 0.5 l air. Didihkan. Minum 2 sudu selang dua jam [5].
  • Untuk aterosklerosis, disertai dengan sakit kepala dan tinitus (tertakluk kepada tekanan darah normal), semanggi semanggi berguna: 40 g bahan mentah kering disuntikkan dalam 0.5 liter alkohol dengan kekuatan 40 darjah selama 10 hari. Minum tincture tegang 20 ml sebelum makan tengah hari dan pada waktu malam, sebelum tidur. Tempoh rawatan adalah 90 hari, dengan rehat 10 hari [3].
  • Untuk meningkatkan pencernaan, sediakan campuran perbungaan semanggi merah, daun pudina dan herba centaury (semua ramuan dalam satu sudu besar). Tuangkan bahan mentah dengan 300 ml air mendidih, biarkan mendidih dan ambil 100 ml tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.

Secara luaran:

  • Untuk penyediaan losyen dan tapal, digunakan rebusan perbungaan semanggi (20 g bunga per segelas air mendidih).
  • Sekiranya berlaku rematik, tiga sudu rumput semanggi dibajak dibungkus dengan kain kasa dan dicelupkan ke dalam air mendidih, kemudian diperah, dan, tidak panas, digunakan pada bahagian badan yang terjejas [2].

Dalam perubatan oriental

Doktor Tibet menggunakan semanggi lupin dalam rawatan penyakit hati dan saluran empedu, dengan penyakit kuning.

Avicenna memberikan jus herba semanggi segar untuk rawatan asma bronkial. Merebus semanggi dianjurkan untuk penyembuhan luka dan bisul pada scrofula, dan menggunakannya sebagai diuretik untuk patologi buah pinggang.

Di negara-negara Asia Tengah, semanggi semanggi digunakan untuk mengubati selsema, demam malaria, dan digunakan untuk fungsi pencernaan yang lemah dan berkurang sebagai astringen [7].

Dalam penyelidikan saintifik

P.B. Clifton-Bligh, R. Beiber, J. Fulker, M. Neri, T. Moreton menyiasat kesan isoflavon yang terkandung dalam semanggi merah pada metabolisme lipid dan proses metabolik dalam tisu tulang [8].

Nestel PJ, Pomeroy T., Kay S. perhatikan kesan isoflavon yang diasingkan dari semanggi merah, yang berkaitan dengan perubahan (peningkatan keadaan) dinding saluran darah pada wanita dalam menopaus [9].

Aspek farmakokinetik semanggi merah diketengahkan dalam karya Howes J., Waring M., Huang L., yang menganalisis kadar penyerapan isoflavon dalam badan [10].

Penggunaan semanggi merah sebagai ubat yang ditetapkan untuk wanita pascamenopause dikaji oleh S. Exanpour, M. S. Salehi, B. Solfagari [11].

Wong I., V. Man Guo, S. Chen juga menentukan peranan zat yang terkandung dalam semanggi merah dalam pelantikan terapi penggantian estrogen [12].

Kajian komponen aktif semanggi padang rumput, flavonoid, dikhaskan untuk kajian Novikov O., Pisarev D., Zhuravel M. [13]

Dalam memasak

Semua bahagian tanaman sesuai untuk percubaan kuliner: cengkeh semanggi dimakan segar, atau direbus sedikit dalam air masin, bunga digunakan mentah, dikeringkan, untuk menyediakan pelbagai pencuci mulut dan minuman. Kedua-dua biji dan bunga boleh digiling menjadi tepung.

Bahan-bahan untuk membuat minuman wangi dan sihat: satu cawan bunga semanggi, dua sudu pudina kering atau segar, empat cawan air, madu atau gula secukupnya. Bilas bunga semanggi hingga bersih di bawah air yang mengalir. Kukus pudina dan semanggi dalam air mendidih. Berkeras 10 minit. Kemudian tapis dan masukkan madu atau gula. [14].

Kuki semanggi

Untuk membuat kuki ini, anda memerlukan: 2 cawan tepung gandum, setengah cawan tepung badam, satu sudu besar serbuk penaik, 1/3 cawan mentega pada suhu bilik, 2 telur, setengah cawan yogurt biasa, vanillin di hujung pisau, 1 cawan bunga kering atau segar cincang semanggi. Satukan tepung, serbuk penaik dan mentega dan uli hingga rata. Pukul telur dengan yogurt dan vanila secara berasingan. Masukkan bunga semanggi ke campuran telur dan masukkan secara beransur-ansur jisim yang dihasilkan ke dalam adunan tepung, minyak dan serbuk penaik. Gulungkan adunan yang diuli di permukaan tepung. Potong biskut dengan acuan. Bakar hingga disepuh. Hidangkan biskut siap dengan jem atau coklat panas [15].

White Clover Mousse

Untuk membuat pencuci mulut yang indah ini, anda memerlukan: 2 cawan perbungaan semanggi putih yang dibongkar ke dalam bunga, satu sudu gelatin (atau satu pinggan gelatin lembaran), secawan air, setengah cawan jus oren yang baru diperah, 4 sudu madu, secawan krim disebat, secubit garam.

Larutkan agar-agar dalam seperempat cawan air. Dalam periuk dengan api kecil, perlahan-lahan mendidih campuran bunga semanggi, air, jus oren, madu dan garam. Angkat dari api, masukkan agar-agar, kacau hingga larut sepenuhnya dan biarkan sejuk. Biarkan di dalam peti sejuk sehingga ia mula pekat. Pukul sebiji cawan krim dan gaul perlahan-lahan dengan agar-agar yang sedikit mengeras. Pindahkan ke mangkuk kaca dan simpan di dalam peti sejuk sehingga mous beku sepenuhnya. [16].

Dalam kosmetologi

Adakah semanggi membantu keriput? Kosmetik penjagaan kulit berdasarkan ekstrak semanggi merangkumi produk yang dimaksudkan untuk kulit yang matang dan tua dengan tanda-tanda penuaan yang ketara. Bahan aktif yang dikeluarkan dari semanggi dicirikan oleh lebih daripada sekadar kesan meremajakan. Mereka berkesan menyembuhkan kulit yang terkena jerawat dan menenangkan kulit sensitif dan jengkel. Clover juga berguna untuk rambut: ekstrak semanggi termasuk dalam komposisi agen yang mencegah keguguran rambut [17].

Kegunaan lain

Clover adalah tanaman madu yang sangat produktif. Madu semanggi segar berwarna telus, dengan aroma halus, semasa penghabluran, jisim semanggi madu bertukar menjadi putih dan mengeras.

Semanggi digunakan oleh petani sebagai tanaman untuk memperbaiki komposisi tanah. Tanaman ini tidak hanya memberi kesan positif pada struktur tanah, memperkuatnya, tetapi juga menyebabkan peningkatan jumlah cacing tanah dan pelbagai mikroorganisma bermanfaat yang menghuni tanah. Sistem akar semanggi mengandungi bakteria tertentu yang fungsinya menyimpan nitrogen. Hasilnya, tanah di mana semanggi tumbuh selalu diperkaya dengan baja mineral ini. Ciri semanggi ini digunakan secara aktif oleh ahli agronomi semasa menyemai ladang..

Fakta menarik

Koleksi semanggi yang tidak biasa dengan empat daun (mereka dipercayai membawa nasib baik) dikumpulkan oleh penduduk Alaska, Edward Martin. Idea pengumpulan datang kepada Mr. Martin pada tahun 1999. Pada masa ini, koleksi asalnya mempunyai lebih dari 11,000 quatrefoils.

Salah satu makna simbolik semanggi mempunyai asal-usul alkitabiah. Dipercayai bahawa ketika dia diusir dari Taman Eden, Hawa membawa daun berdaun empat yang terkenal itu untuk nasib baik. Oleh itu, semanggi melambangkan sekeping syurga di Bumi..

Dalam tradisi Kristian, tiga daun semanggi dikaitkan dengan Tuhan Bapa, Tuhan Anak, dan Roh Kudus. Daun keempat tumbuhan bermaksud anugerah Tuhan [18].

Orang ramai yang berkaitan dengan semanggi dapat membantu menentukan sama ada hujan, atau cuaca buruk menghampiri: sebelum hujan, daun semanggi meluruskan, dan pada malam ribut dan cuaca buruk, semanggi melipat daun.

Ciri-ciri berbahaya semanggi dan kontraindikasi

Semanggi dikontraindikasikan semasa kehamilan, penyusuan. Clover tidak digalakkan bagi mereka yang mengambil terapi hormon (isoflavonoid yang terkandung di dalamnya menimbulkan beban hormon tambahan dalam kes ini). Memandangkan semanggi adalah sumber fitoestrogen, anda harus menahan diri daripada menggunakan ubat-ubatan berasaskan semanggi semasa mengambil pil perancang, estrogen, ubat progesteron, antikoagulan, aspirin.

Dengan penggunaan semanggi yang tidak terkawal dan berlebihan, kesan sampingan berikut dapat diperhatikan: sakit kepala, kelemahan otot, mual, reaksi alergi.

Adalah berbahaya untuk mengambil semanggi bersama ubat penipisan darah untuk mengelakkan kerosakan hati dan pendarahan dalaman [19].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya semanggi dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ini adalah wakil keluarga kekacang.

asal nama

Di antara sebilangan besar nama tumbuhan yang serupa: berambut merah, bubur merah, warna madu, shamrock padang rumput, triniti, rumput halus, rumput demam, Trojan. Nama generik Latin untuk semanggi Trifólium diterjemahkan sebagai "shamrock".

Ahli botani mengetahui 244 jenis semanggi, termasuk:

  1. 1 Semanggi padang rumput (merah) - tumbuh hampir di mana-mana di Eropah, Timur Jauh, Kamchatka, di wilayah Siberia, di Afrika utara, di negara-negara Asia Tengah. Ia banyak digunakan dalam resipi perubatan tradisional, dalam homeopati, dalam tradisi kuliner, spesies ini telah membuktikan dirinya sebagai budaya makanan yang popular. Loji penggembalaan makanan dan tanaman madu yang produktif.
  2. 2 Clover gunung adalah abadi, wakil flora gunung di Eropah, bahagian Asia di Rusia, beberapa negara Asia. Untuk penyediaan ubat-ubatan, rumput dan perbungaan jenis ini digunakan. Ekstrak semanggi gunung telah digunakan secara aktif dalam pembuatan kosmetik.
  3. 3 Semanggi putih (merayap) - kawasan berkembang di kawasan ini sangat luas: Eropah, wilayah Kaukasus, Siberia, Afrika utara, negara-negara Asia, benua Amerika, Australia dan New Zealand. Tanaman makanan ternakan yang popular. Semanggi putih digunakan secara perubatan dan merupakan tanaman madu yang sangat baik.
  4. 4 Plough clover adalah tanaman tahunan yang meluas di wilayah Eropah, di wilayah Siberia Barat. Mempunyai nilai perubatan.
  5. 5 Alpine semanggi - tumbuh di tebing dan retakan di batu, terdapat di kawasan kerikil dan di lembah sungai. Diagihkan di Pegunungan Alpen, Crimea yang bergunung, Kaukasus dan Altai. [1,2].

Semanggi merah (padang rumput) adalah tumbuhan herba dengan ketinggian 15 hingga 40 (kadang-kadang 60) cm, dengan rimpang berkayu, batang menaik dan daun trifoliat yang menjadi ciri khas semanggi. Bunganya berwarna merah jambu gelap, ungu kotor, merah jambu abu, ungu kemerahan atau putih di kepala bulat. Jenis buah - kacang. Semanggi mekar dari Mei-Jun hingga September. Anda boleh bertemu dengan tanaman di tepi hutan, di tepi jalan, di lereng, lereng, padang rumput dengan tanah dengan kelembapan sederhana dan di antara semak belukar [3].

Keadaan yang semakin meningkat

Semanggi adalah perwakilan khas tanaman sederhana. Tanaman lebih suka tanah lembap, kekeringan memberi kesan negatif pada semanggi. Semanggi sangat sesuai untuk suhu rendah semasa musim tanam. Percambahan bahan biji berlaku pada suhu positif 2 darjah. Tumbuhan yang muncul mampu menyesuaikan diri dengan fros cahaya. Semanggi juga tahan musim sejuk dengan baik pada musim sejuk yang teruk, dengan syarat penutup salji lebat. Masa yang disukai untuk menanam semanggi adalah awal musim bunga. Sebelum menyemai, tanah diperlakukan untuk menghilangkan kemungkinan perosak dan diberi makan dengan baja mikronutrien [4].

Mengumpulkan bunga semanggi harus dimulakan dalam cuaca kering dan cerah. Semasa mengumpul, kepala perbungaan dipotong bersama daun apikal. Semanggi dikeringkan terlebih dahulu di bawah sinar matahari, kemudian dikeringkan di ruangan dengan pengudaraan yang baik. Semasa pengeringan, perbungaan tidak boleh digoncang dengan kuat untuk mengelakkan tumpahan bahan mentah ke bunga kecil. Adalah perlu untuk menyimpan semanggi di tempat yang kering, kerana pada tahap kelembapan tertentu dalam perbungaan, proses enzimatik dipicu, merosakkan sifat perubatan tanaman dan bahkan menyumbang kepada pembentukan bahan beracun dan berbahaya. Jangka hayat semanggi adalah sehingga 2 tahun. Di rumah, lengan kecil atau tandan semanggi dibalut dengan kertas tebal dan terus digantung [3].

Sekiranya bunga semanggi segar digunakan, ingat bahawa di antara bunga setiap tanaman mungkin terdapat sejumlah besar serangga yang tertarik dengan aroma dan nektar semanggi. Untuk membersihkan pepijat dari semanggi, rendam bunga dalam air masin selama kira-kira seperempat jam. Air garam pada kadar: satu sudu teh garam per liter cecair. Maka perbungaan harus dibasuh di bawah air yang mengalir [5].

Litar kuasa

Semanggi adalah sumber makanan protein penting untuk haiwan. Banyak jenis semanggi ditanam sebagai tanaman merumput untuk ternakan dan ruminan kecil. Nilai makanan semanggi sangat tinggi: tanaman ini digunakan untuk menguatkan makanan untuk haiwan ternakan, untuk merumput, untuk membuat tepung jerami, silage dan rumput kering.

Video

Rahsia apa yang disembunyikan oleh bunga padang rumput yang rendah hati? Semua mengenai sifat bermanfaat semanggi.

  1. Wikipedia, sumber
  2. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  3. Nosal I.M dari tumbuhan kepada seseorang. - K.: Veselka, 1993.-- 606 p..
  4. Mamchur F.I., Buku Panduan perubatan herba. - K.: Health, 1986.-- 280 s.
  5. Semanggi melawan sistitis // Doktor rumah № 6 (Jun / 2017).
  6. Tumbuhan semanggi, sumber
  7. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - Kh.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  8. Kesan isoflavon yang diekstrak dari semanggi merah (Rimostil) pada metabolisme lipid dan tulang, sumber
  9. Isoflavon dari semanggi merah meningkatkan pematuhan arteri sistemik tetapi bukan lipid plasma pada wanita menopaus
  10. Farmakokinetik jangka panjang ekstrak isoflavon dari semanggi merah (Trifolium pratense), sumber
  11. Kesan semanggi merah pada kualiti hidup wanita pasca menopaus, sumber
  12. Semanggi merah (Trifolium pratense) isoflavon biochanin A menghalang aktiviti dan ekspresi aromatase, sumber
  13. KAJIAN FLAVONOIDS LUGOVOGO CLOVER MENGGUNAKAN IONISASI DESORPTION LASER MATRIK, AKTIF
  14. Teh semanggi merah, sumber
  15. Resipi biskut semanggi merah, sumber
  16. Puding Semanggi Putih, sumber
  17. Sains Kecantikan: Kosmetik Apa Yang Sebenarnya Dibuat. Tiina Orasmäe-Meder, Oksana Shatrova. Penerbit Alpina.
  18. Fakta menarik mengenai semanggi, sumber
  19. Semanggi merah, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Semanggi (foto tumbuhan)

Asal

Sangat menarik bahawa semanggi yang diketahui oleh kita mempunyai sejarah yang sangat kuno. Pliny dan Columella menyebutnya dalam tulisan mereka. Tanah air semanggi adalah Mediterranean. Penanaman semanggi bermula di Itali dan Sepanyol pada abad XIV, sebabnya adalah pengenalan putaran tanaman pelbagai ladang dengan penaburan rumput. Pada abad ke-17, kilang itu sampai ke England, pada abad ke-18 - ke Jerman. Pada masa yang sama ia mula berkembang di Rusia, tetapi pada mulanya percubaan tidak berjaya kerana perbezaan iklim. Walau bagaimanapun, kemudian semanggi itu berakar. Foto-foto tanaman semanggi senang didapati di Internet.

Terdapat banyak tradisi dan kepercayaan yang berkaitan dengan semanggi. Simbol tiga daun semanggi Triniti, melindungi dari mata jahat, kerosakan. Semanggi dipercayai membawa kebahagiaan dan nasib baik. 18 Jun - Hari pencarian semanggi empat daun. Pada hari ini, setiap orang yang mempercayai pertanda dapat mencari bunga semanggi dengan empat daun, dan jika dia menemukannya, dia akan bernasib baik dalam segala hal dan kebahagiaan, serta orang yang berada di sebelah orang yang bertuah.

Di Ireland, semanggi dianggap sebagai bunga St. Patrick - orang suci yang paling dihormati di negara ini dan, sebenarnya, simbol kebangsaan..

Di Amerika Syarikat dan Jerman, adalah kebiasaan untuk memberi periuk dengan semanggi empat daun pada hari-hari pertama Tahun Baru. Beberapa syarikat florikultur berjaya menggunakannya - mereka menanam semanggi empat daun, dari mana mereka kemudian membuat jimat dan hadiah.

Nama

Nama Latin saintifik adalah Trifólium, yang bermaksud shamrock. Ia dinamakan demikian kerana bentuk kelopaknya. Nama "semanggi" berasal dari semanggi Inggeris atau klewer Jerman.

Terdapat juga nama-nama yang popular dan terdapat beberapa di antaranya: bubur, tangkai madu, triniti, warna madu, rambut merah dan lain-lain.

Penerangan

Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga kekacang, subfamily Moth. Genus merangkumi dua puluh empat spesies tumbuhan, di antaranya terdapat tahunan dan perennial dengan sistem akar umbi..

Batangnya lurus, rendah. Daun biasanya trifoliat, kadang-kadang dicakar, kadang-kadang quatrefoils dijumpai, stipula disambungkan bersama. Bunga kecil, dikumpulkan di kepala. Kadang-kadang - dengan payung atau jumbai. Biasanya berwarna merah atau putih, kadang-kadang berwarna dua.

Setelah quatrefoil memudar, kelopak kering tidak jatuh, tetapi menutupi buah, yang berisi bijinya. Ia biasanya dibuka sangat lewat atau tidak sama sekali. Hanya lebah dan lebah yang mengepung semanggi.

Spesies tumbuhan yang paling biasa:

    Shamrock menjerit putih atau putih. Yang paling bersahaja, tetapi suka pencahayaan yang baik. Kekal. Batangnya menjalar, sering telanjang, menjalar, berakar di simpul, sistem akarnya sangat penting dan bercabang. Daunnya tiga segi. Bunganya bulat, putih, kadang-kadang berwarna merah jambu, harum. Ia mekar dari Mei hingga akhir musim luruh. Kacang mengandungi tiga hingga empat biji.

Semanggi putih menjalar Semanggi merah, shamrock padang rumput merah. Tumbuh hampir di mana-mana. Batang bercabang, daun trifoliat, bunga merah-ungu.

Semanggi merah Semanggi padang. Loji tahunan. Tinggi dari lima hingga lapan belas sentimeter. Batangnya lurus, bercabang, daun berbentuk baji. Bunga berwarna kuning atau ungu.

Semanggi padang Semanggi bajak. Tahunan. Tinggi dari lima hingga tiga puluh sentimeter. Batangnya lurus, bercabang. Daunnya berwarna trifoliat, hijau kebiruan. Bunga dengan corolla merah muda pucat berubah bentuk - dari bulat pada awal berbunga menjadi silinder. Tempoh berbunga Jun hingga September.

Semanggi yang ditanam

  • Semanggi sederhana. Perennial (hidup lima hingga tujuh tahun) dengan batang setinggi dua puluh hingga lapan puluh sentimeter dan akar bercabang panjang. Ia tumbuh di semak-semak, padang rumput, di pinggir hutan, di hutan yang ringan, kadang-kadang di kawasan tanaman dan tanah berumput di hutan, lebih jarang di zon padang rumput, di pergunungan hingga ke zon atas. Daunnya trifoliat. Bahagian kepalanya berbentuk tunggal, merah, biji tunggal. Ia berbunga pada bulan Mei - Jun, biji matang pada bulan Ogos. Salah satu makanan yang paling berharga.
  • Semanggi shaggy. Tahunan. Batangnya lurus, tinggi sepuluh hingga empat puluh sentimeter, sederhana atau bercabang, ditutup rapat dengan daun. Perbungaan adalah kepala merah jambu atau merah. Mekar pada bulan Mei.
  • Khasiat semanggi

    Quatrefoil yang rendah hati mempunyai banyak faedah..

    Semanggi adalah salah satu tanaman madu terbaik. Madu Quatrefoil dianggap salah satu yang terbaik dalam rasa dan kesihatan. Ia berwarna jernih, kuning muda atau putih, dengan rasa ringan dan aroma halus yang menyenangkan. Madu semanggi mengandungi banyak bahan berguna. Ia tidak kehilangan sifatnya semasa penyimpanan jangka panjang. Digunakan dalam barangan bakar. Ia sangat berguna untuk anemia, pemulihan dari penyakit serius. Digunakan dalam makanan diet, untuk penyakit perut dan usus.
    Sangat diperlukan untuk selesema dan penyakit radang, kerana ia mempunyai kesan anti-radang, diaforetik dan antimikroba.

    Akar semanggi, seperti kekacang lain, mempunyai umbi kecil yang mengandungi bakteria yang dapat memerangkap nitrogen di dalam tanah. Harta berguna ini digunakan dalam pertanian. Tumbuhan itu disemai di ladang "habis" dengan menanam tanaman lain, dan kemudian disemai semula dengan yang lain.

    Semanggi adalah tanaman ternakan yang berharga.

    Perbungaan quatrefoil mengandungi banyak vitamin (termasuk A, B, C, P) dan bahan berguna (minyak pati, kumarin, isoflavonoid, asid folik, karotena dan lain-lain). Bunga, batang dan daun digunakan dalam perubatan.

    Untuk rawatan semanggi digunakan:

    • dengan selsema. Ia mempunyai kesan anti-radang, melegakan batuk dan hidung berair, melegakan sakit tekak;
    • untuk membersihkan darah dan hati, membuang toksin dari badan;
    • dengan penyakit kardiovaskular. Menghalang pembentukan gumpalan darah, menormalkan tahap kolesterol;
    • mempercepat penyembuhan penyakit kulit, dan juga membantu dengan luka bakar;
    • mencegah perkembangan osteoporosis;
    • membuat wanita berasa lebih baik semasa menopaus.

    Bentuk bunga yang sederhana dan biasa ini sangat sukar, tetapi sangat berguna dan sangat berbeza, yang sering dijumpai di padang rumput, dan di dekat hutan, di tepinya. Jauh dari dan berhampiran tempat tinggal seseorang.