Bagaimana dan di mana cranberry tumbuh dan bagaimana mengumpulkannya?

Cranberry adalah beri liar yang dipetik pada zaman dahulu oleh hampir seluruh kampung. Dan bahkan pada hari ini, pada musim luruh, di tempat-tempat terpencil yang rawa, peminat sering dijumpai membawa beg galas masam "zharavik". Kesungguhan ini dibenarkan. Cranberry mempunyai kompleks zat yang berguna untuk tubuh dan digunakan bukan hanya dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan rakyat. Oleh itu, kos sebotol beri di pasaran mencecah 1000 rubel. Butiran mengenai di mana dan bagaimana cranberry tumbuh, berapa tarikh pematangan dalam bahan ini..

Cranberry - maklumat umum dan varieti

Tumbuhan keluarga Heather ini boleh ditemui di seluruh Hemisfera Utara. Cranberry tergolong dalam genus Vaccinium dan berkait rapat dengan blueberry, blueberry dan lingonberry.

Terdapat empat jenis cranberry liar:

Biasa

Perdu kerdil malar hijau yang tumbuh di lintang utara dan sederhana di benua Eurasia. Pucuk menjalar, panjang (hingga 80 cm), nipis, tidak berwarna, berwarna coklat. Pucuk berbunga dinaikkan, daunnya ovate, panjang 5-10 mm, petiolate, bergantian. Warna plat daun di atas berwarna hijau gelap, di bawahnya berwarna kelabu, dengan lapisan berlilin. Mekar pada bulan Mei-Jun dengan bunga merah jambu kemerahan. Ia matang pada bulan September. Diameter buah - hingga 16 mm.

Berbuah kecil

Satu lagi spesies Eurasia, peninggalan Pleistosen. Pucuk menjalar, berbentuk bulat, panjang kira-kira 30 cm. Daunnya kecil, 3-6 mm, berkulit, hijau tua di atas. Bahagian bawah plat daun berwarna kelabu. Bunga kecil, berwarna merah jambu. Buah berdiameter 5-8 mm, masak dari akhir bulan Julai hingga Ogos. Spesies ini disenaraikan dalam Buku Data Merah di banyak wilayah di Rusia (Voronezh, Lipetsk, Ryazan, dll.).

Berbuah besar

Ia meluas di Kanada dan Amerika Syarikat, di mana sempadan utara pertumbuhannya terletak di sepanjang paralel ke-51. Daun pokok renek memanjang, menjadi burgundy pada musim luruh, mengembalikan warna hijau mereka pada musim bunga. Buahnya berdiameter besar - hingga 25 mm, dibawa ke pucuk panjang hingga ketinggian hingga 30 cm. Dia mula menyanyi pada pertengahan September. Varieti berbuah besar budaya dikembangkan berdasarkan cranberry liar Amerika.

Vaccinium berbuah merah

Ia mempunyai dua subspesies. Yang pertama adalah biasa di Amerika Utara di wilayah Appalachian Selatan. Yang kedua adalah di Asia Timur (China, Jepun, Korea). Semak semak, tumbuh di sebahagian kawasan hutan gunung. Beri masak pada akhir Ogos - pertengahan September.

Nama Latin untuk cranberry - Oxycoccus - bermaksud "bola masam". Dia juga mempunyai banyak nama popular: musim bunga, zharavik, zharavitsa, anggur rawa, beri beruang, dll. Di beberapa tempat, cranberry disebut "zhuravina". Kemungkinan besar, perkataan ini mencerminkan persamaan bunga tumbuhan dengan kepala kren..

Buah dari semua jenis cranberry dihargai kerana kandungan vitamin C dan antosianin yang tinggi. Ia adalah ubat semula jadi yang tidak tergantikan untuk penyakit kencing yang meradang. Ramai saintis percaya bahawa cranberry harus dimasukkan dalam senarai makanan penting untuk pencegahan barah.

Bagaimana dan di mana cranberry tumbuh?

Orang Delaware Indian mempunyai legenda bahawa cranberry tumbuh di tempat pertempuran raksasa kuno - di mana darah mereka ditumpahkan. Ini masuk akal, sebahagiannya. Cranberry adalah buah rawa gambut, tundra dan sphagnum, dan umurnya antara 12 ribu hingga 400 juta tahun.

Di Rusia, cranberry tumbuh di hutan konifer lembap, dataran rendah rawa, dan rawa gambut tua. Ia tersebar luas di kawasan Eropah, di Karelia, Kamchatka, Sakhalin, dan Siberia. Sempadan utara julatnya terletak di Lingkaran Artik (zon hutan-tundra). Dari selatan, kawasan pertumbuhan cranberry dibatasi oleh selari ke-62 dan bertepatan dengan sempadan penyebaran paya.

Untuk perkembangan normal, cranberry memerlukan banyak air ringan dan bersih. Di tempat yang tidak menguntungkan secara ekologi, ia tumbuh dengan buruk, oleh itu, di dekat bandar besar, "Palestin" cranberry tidak dapat dijumpai. Beri ini tidak menuntut komposisi mineral tanah. Akar semak membentuk simbiosis dengan kulat tanah, yang membantu tanaman "mendapatkan makanan". Cranberry memilih tanah lebih berasid, dengan mudah memindahkan pH ke 2.5.

Cranberry semak mampu membentuk permaidani, tersebar di lumut dan saling berkait dengan pucuk. Dari satu cranberry "Palestin" ke yang lain jaraknya cukup jauh. Kadang-kadang anda perlu berjalan kaki beberapa kilometer di lumut yang pekat dan lumpur likat..

Ketika beri mula masak dan masa pengumpulannya di Rusia?

Cranberry boleh dituai pada musim panas, musim luruh dan musim bunga. Selalunya, mereka mula mengumpulkannya pada musim gugur - pada bulan September-Oktober, sebelum musim sejuk. Walau bagaimanapun, ciri khas buah cranberry adalah kemampuan musim sejuk di tanaman. Beri tidak rosak oleh fros, tetapi hanya mengumpulkan gula. Itulah sebabnya mengapa banyak orang memilih untuk memilih cranberry bukan pada musim luruh, tetapi pada musim bunga..

Komposisi kimia dalam peratusan per 100 g buah adalah seperti berikut:

Bahan kering11.75
Air88.25
Gula2.84
Asam lemon2.45
Selulosa2.01
Pektin0.73
Bahan nitrogen0.32
Abu0.22

Nisbah unsur-unsur ini berubah bergantung pada keadaan tumbuh dan masa memetik buah beri..

Kranberi musim panas berwarna keras, putih atau tidak lengkap. Ia matang dari masa ke masa, tetapi mengekalkan banyak asid dan tidak mengumpulkan jumlah gula yang diperlukan. Beri seperti itu tidak enak atau berair. Kranberi masak mengandungi lebih sedikit nutrien, lebih banyak kepahitan, dan kurang disimpan.

Semasa mengumpul, perhatikan warna buahnya. Pemetik yang berpengalaman lebih suka cranberry yang menggunakan warna ungu gelap. Dipercayai bahawa dalam buah beri ini kepekatan bahan aktif secara biologi adalah maksimum.

Mengumpulkan cranberry pada musim gugur

Kranberi musim bunga yang telah terlalu sejuk di bawah salji jauh lebih manis daripada musim luruh, tetapi hampir tidak ada vitamin C yang tersisa di dalamnya. Dalam buah panen musim luruh, terdapat lebih banyak pektin, yang penting jika buah-buahan dimaksudkan untuk pemprosesan atau penggunaan gula-gula. Pada kulit cranberry musim gugur, mikroorganisma yang bertanggungjawab untuk proses penapaian tetap aktif. Oleh itu, beri seperti ini lebih sesuai untuk pembuatan anggur..

Kerana peratusan asid yang berkurang, cranberry spring salji kurang disimpan dengan baik. Kemudahan pengangkutan beri musim luruh juga lebih baik..

Bagaimana cranberry dituai?

Dalam penanaman industri, penuaian cranberry sering dilakukan secara mekanis. Perladangan disusun di lubang gambut khas. Ketika tiba masanya untuk menuai, air disalurkan ke kelompok melalui paip, dan perkebunan dibanjiri hingga kedalaman sekitar setengah meter..

Cranberry ringan dan melayang ke permukaan. Kemudian penuai ulat yang dilengkapi dengan sisir di bahagian depan dan belakang dilepaskan ke ladang. Mesin memilih buah beri, yang hanya perlu anda kumpulkan dengan jaring.

Penuaian cranberry secara mekanikal di ladang perindustrian

Tetapi koleksi manual cranberry adalah tenaga fizikal yang sukar. Setelah berjam-jam berjalan di rawa dengan nyamuk dan kuda, pemungut harus berjongkok untuk waktu yang lama, menolak plexus pucuk dan memetik buah beri satu demi satu. Oleh itu, ramai yang berusaha mempermudah prosesnya dengan bantuan peranti khas..

Kini dijual anda boleh menemui banyak model pemetik buah untuk beri. Beberapa tukang secara bebas membuat sudu sisir yang membolehkan anda "menyikat" padang rumput cranberry dengan cepat. Namun, di banyak wilayah perundangan Persekutuan Rusia mengenakan sekatan terhadap kaedah pengumpulan ini. Faktanya ialah "keju" boleh mencederakan tanaman dengan teruk, mematahkan daun dan pucuk. Oleh itu, semasa menggunakan cranberry, anda perlu membiasakan diri dengan peraturan pengumpulan tempatan.

Kesimpulannya

Pada pertengahan bulan September di wilayah Tver, percutian diadakan setiap tahun - perayaan cranberry, yang bertepatan dengan permulaan musim penuaian buah beri ini. Di Arkhangelsk, acara serupa diadakan sedikit kemudian - pada awal Oktober. Pada masa yang sama, cranberry dirayakan di hemisfera barat - di Kanada, di mana ladang beri dibenarkan untuk mengambil gambar di "cranberry sea", yang disiapkan untuk menuai.

Cranberry liar adalah buah beri yang luar biasa, tetapi tidak semua orang dapat memilihnya di rawa. Dan cara yang baik untuk mengatasi masalah ini adalah dengan menanam tanaman ini secara bebas di kawasan anda. Sejumlah besar kultivar berbuah besar telah dibuat melalui pemilihan. Dengan beberapa usaha dan mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk tanaman, hanya dalam tiga hingga empat tahun anda boleh mendapatkan cranberry "Palestin" anda sendiri.

Cranberry: di mana ia tumbuh dan bagaimana ia berguna?

Dalam senarai buah beri yang paling berguna, cranberry layak mendapat kedudukan teratas. Dan ini tidak masuk akal, faedah komposisi berry yang diperkaya ini telah diketahui oleh hampir semua orang sejak kecil..

Cranberry dalam gula, jus cranberry, jem cranberry adalah makanan lazat dan lazat yang disediakan berdasarkan keajaiban beri. Namun, untuk mendapatkan khasiat cranberry yang bermanfaat, mereka perlu dituai. Tetapi di mana cranberry tumbuh?

Habitat kranberi

Cranberry adalah tumbuhan yang suka kelembapan, jadi tumbuh terutamanya di tempat-tempat dengan kadar air yang tinggi: di rawa, di hutan konifer, di sepanjang tepi tasik hutan.

Buah beri boleh disebut sebagai beri berry, kerana cranberry adalah perkara biasa di mana wakil lumut tumbuh terutamanya - di kawasan rawa. Cranberry merebak di permukaan lumut.

Bayaran untuk mencari cranberry memerlukan penyediaan yang teliti, peralatan yang sesuai, jika tidak, perjalanan ke paya boleh berubah menjadi masalah kesihatan.

Ketidakcukupan cranberry, yang berkaitan dengan tempat pertumbuhannya, menjadikan buah beri lebih berharga..

Untuk soalan "di mana cranberry tumbuh", foto di bawah akan dijawab.

Pengedaran cranberry secara kontinental

Kami terus menganggap buah beri yang luar biasa ini sebagai cranberry. Di manakah buah beri berharga ini tumbuh dari segi lokasi geografi??

Cranberry dikumpulkan oleh penduduk Eropah, Asia dan Amerika Utara di kawasan paya. Di bahagian utara benua ini, pengedaran cranberry hampir sampai ke sempadan Artik. Terdapat banyak di zon tundra..

Cranberry tumbuh di utara negara-negara Eropah: Itali dan Sepanyol.

Timur Jauh dan Siberia adalah wilayah di mana cranberry tumbuh di Rusia. Lebih-lebih lagi, kawasan mereka sangat baik untuk pertumbuhan buah dalam jumlah besar..

Tetapi cranberry Rusia bersaiz kecil. Dan beri yang tumbuh di Amerika Utara dan Kanada besar, berdiameter 2 cm. Ciri cranberry "Amerika" ini membolehkan anda menanamnya pada skala pengeluaran.

Musim memetik buah beri

Mengumpulkan buah cranberry dilakukan tiga kali setahun:

  1. September. Pada musim ini, cranberry yang dituai belum matang. Setelah dituai, ia akan masak dengan sempurna di rumah..
  2. November. Musim luruh akhir dianggap musim kedua ketika cranberry dapat dipetik. Keadaan utama adalah permulaan fros pertama. Pada masa ini, cranberry dipenuhi dengan vitamin, memperoleh rasa masam..
  3. Musim ketiga memetik cranberry berlaku pada musim bunga, di mana cranberry tumbuh di hutan, sebelum salji benar-benar mencair. Pada masa inilah cranberry dianggap akhirnya masak. Ia diperkaya dengan khasiat berguna, rasanya manis. Tetapi cranberry seperti itu tidak dapat disimpan dalam jangka masa yang lama, jadi anda perlu menggunakannya dalam masa yang singkat..

Apa beri - cranberry?

Kami mendapat tahu di mana buah berry berharga itu tumbuh. Masih ada untuk mengetahui bagaimana penampilannya.

Bagaimana mengenali cranberry ketika memilihnya? Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui struktur morfologinya..

Ia adalah malar hijau yang menjalar dan lebat. Batang - struktur filamen panjang (15 hingga 30 cm).

Daunnya mempunyai susunan biasa, panjangnya 15 mm dan lebar hingga 6 mm. Mereka kelihatan seperti telur. Warna mereka berwarna hijau tua di atas dan abu di bawahnya, yang mengekalkan keteguhannya sepanjang tahun..

Dalam tempoh berbunga, yang berlangsung dari Mei hingga Jun, di bahagian Eropah di Rusia, bunga itu sendiri berwarna ungu.

Beri warna merah tua, panjang, bentuk bujur.

Sangat sukar untuk mengelirukan cranberry dengan beri lain di habitatnya, kerana terdapat sedikit buah beri yang tumbuh di kawasan paya..

Apa yang ada dalam buah beri

Cranberry dikenali sebagai "gudang vitamin". Dan semua kerana unsur-unsurnya yang berguna. Contohnya, kandungan asid askorbik atau vitamin C dalam cranberry sama dengan kandungan buah sitrus..

Kehadiran vitamin C dalam buah beri membolehkan anda memanjangkan pemeliharaannya dalam bentuk basah.

Cranberry kaya dengan sekumpulan pelbagai unsur surih: kalsium, zat besi, selenium, molibdenum, magnesium, fosforus, yodium dan banyak lagi. Sebagai tambahan kepada unsur-unsur ini, kandungan gula tinggi: glukosa, sukrosa, fruktosa. Tetapi dari segi kandungan kalium, cranberry mendapat tempat pertama di antara buah-buahan dan buah beri yang lain..

Ciri-ciri yang bermanfaat. Kehadiran kontraindikasi

Komposisi beri cranberry yang diperkaya memberikan sebilangan khasiat bermanfaat:

  • Oleh kerana terdapatnya vitamin K di dalam cranberry, pengambilan beri ini secara berkala membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, mencegah pemendapan garam pada sendi.
  • Minuman buah Cranberry, kompot digunakan semasa selesema. Vitamin C, yang mana terdapat banyak cranberry, akan berfungsi sebagai antipiretik yang sangat baik, dan juga melegakan selsema paru-paru, akan berfungsi sebagai ekspektoran.
  • Cranberry digunakan untuk memulihkan mikroflora usus.
  • Asid benzoat menghilangkan penyakit kulat yang muncul di kulit.
  • Makan cranberry segar menormalkan sistem saraf.
  • Cranberry Merangsang Pembentukan Otot.
  • Jus Cranberry membantu menguatkan dan menganjalkan saluran darah.
  • Merebus yang dibuat dari beri mengeluarkan toksin dari badan, oleh itu ia digunakan sekiranya berlaku keracunan.
  • Asid malik yang terdapat dalam buah beri mempunyai kesan pencahar.
  • Vitamin B dikurniakan kesan "meremajakan". Pengambilan cranberry membawa kepada peningkatan fungsi metabolisme, pertumbuhan semula sel-sel kulit, dan juga memberikan nada dan keanjalan..

Senarai kegunaannya mengagumkan bukan hanya dalam jumlah mata, tetapi juga kesannya yang serba boleh. Walau bagaimanapun, penggunaan cranberry mungkin dikontraindikasikan kerana beberapa sebab:

  • Kandungan vitamin C yang tinggi boleh mencetuskan reaksi alergi.
  • Kandungan pelbagai asid organik boleh menjadi perengsa saluran gastrointestinal. Berdasarkan ini, cranberry dikontraindikasikan untuk orang dengan gastritis dan ulser perut..
  • Sangat tidak diinginkan untuk menggunakan cranberry untuk penyakit hati, sistem genitouriner.
  • Dengan pengambilan jus cranberry yang agak kerap, enamel gigi secara beransur-ansur mulai merosot.
  • Dalam tempoh melahirkan anak, penggunaan cranberry harus dihadkan, jika tidak, anda boleh menyebabkan keguguran.
  • Pengambilan cranberry yang kerap membawa kepada jenuh badan yang berlebihan dengan vitamin K. Ini meningkatkan kelikatan darah, yang seterusnya menyebabkan pembentukan trombosis.

Cloudberry dan cranberry

Cranberry, berharga dalam semua aspek, merebak, di mana beri lain yang sama berguna - cloudberry.

Dia juga ketagih dengan persekitaran semula jadi yang tahan kelembapan. Tempat di mana cranberry dan cloudberry tumbuh - rawa gambut dan hutan berlumut.

Cloudberi dituai di Rusia Tengah, di Utara Eropah, di Sakhalin, jarang dijumpai di Belarus.

Kesimpulannya

Manfaat cranberry telah terbukti selama bertahun-tahun. Tidak banyak buah beri yang diperkaya, yang menjadikan cranberry lebih berharga..

Namun, memetik buah beri boleh menyebabkan kesukaran bagi orang yang tidak mengetahui kawasan habitatnya. Tempat paya boleh membahayakan, oleh itu, untuk "mendapatkan" buah beri yang berguna sendiri, anda harus bersedia.

Sebaliknya, cranberry boleh dibeli di kedai. Selain itu, mengikut ukurannya, anda dapat mengetahui di mana ia ditanam dan dituai. Kranberi berbuah kecil adalah "wanita asli Rusia", buah-buahan besar menunjukkan bahawa beri ditanam di Amerika Utara dan Kanada.

Cranberry harus dimakan, sekurang-kurangnya sekali-sekala. Sebaiknya lakukan ini pada musim bunga, ketika tempoh kekurangan vitamin aktif. Beri akan menambah vitamin dan unsur makro yang hilang semasa musim sejuk.

Kami berharap artikel ini menjelaskan apa cranberry, di mana ia tumbuh, dan kapan mengumpulkannya..

Tempat Cranberry di paya Rusia

Ramai orang tahu cranberry liar sebagai makanan lazat. Pada masa yang sama, tidak semua mereka bertemu dengan tanaman dalam keadaan semula jadi. Di bawah ini anda akan mengetahui di mana kultur tumbuh, bagaimana jenisnya berbeza, dan bagaimana tanaman itu berkembang..

Apa itu cranberry ini

Buah cranberry mengandungi banyak unsur jejak yang jarang berlaku

Genus cranberry itu sendiri mempunyai tiga jenis: biasa, berbuah kecil, berbuah besar. Yang terakhir kadang-kadang disebut juga Amerika. Tumbuhan biasa dan berbuah kecil di Rusia. Yang kedua tinggal terutamanya di sekitar Lingkaran Artik, di tundra, hutan-tundra, rawa utara. Yang biasa dijumpai di mana-mana di lubang basah atau paya di seluruh Rusia, tidak termasuk wilayah Volga selatan, Kuban, dan Kaukasus. Di Eropah, tumbuh di utara Paris, dan di Amerika Utara - dari Chicago, meliputi seluruh Kanada. Pelbagai varieti berbuah besar meliputi wilayah Pergunungan Appalachian.

Beri ini menyukai tempat basah yang tidak terganggu oleh aktiviti ekonomi manusia; ia sangat sensitif terhadap keadaan persekitaran. Oleh itu, paling kerap cranberry tumbuh di paya taiga atau di dataran rendah yang basah dan kawasan berbukit gunung. Perkara utama ialah terdapat cukup air, dan tanahnya subur.

Buah cranberry mengandungi banyak unsur jejak yang jarang berlaku: selenium, lutein, mangan, zeaxanthin. Mereka digunakan dalam rawatan selesema, penyakit radang, sebagai agen antipiretik dan penekan untuk mikroflora patogen. Rheumatisme dan kudis juga dirawat dengan buah cranberry. Oleh kerana mereka mengandungi banyak vitamin C, K, mereka tidak digalakkan untuk orang yang menderita ulser perut atau penyakit lain dari sistem pencernaan. Jus Cranberry boleh bertindak sebagai perengsa.

Sebelum penemuan antibiotik, penyembuh rakyat menggunakan kulit pohon willow dan jus cranberry, prinsip tindakannya serupa dengan penisilin, walaupun lebih lemah.

Ciri

Cranberry dipanggil pokok renek malar hijau yang menjalar dari genus Vaccinum dari keluarga Heather (wakil genus yang paling terkenal adalah lingonberry, blueberry, blueberry). Secara semula jadi, terdapat sebilangan besar jenis tanaman ini: lebih dari seratus spesies buah beri ini tumbuh di Amerika sahaja, sementara pengembangan varieti baru terus berlanjut.

Belukar cranberry dapat dilihat di banyak negara di hemisfera utara: di hutan Eropah, Asia, Amerika Utara. Buah beri terasa hebat di utara Itali dan berhampiran dengan Lingkaran Artik, terdapat banyak di Siberia dan Timur Jauh.

Walaupun banyak, ketika ditanya di mana cranberry tumbuh, tanpa ragu-ragu, akan menamakan kawasan paya, pada kenyataannya buah beri berfungsi dengan baik di pelbagai jenis tanah, kerana tidak memerlukan khasiat mineral. Benar, di alam liar, dia masih lebih suka tempat yang lembap, walaupun pada hakikatnya dia adalah tumbuhan yang suka cahaya..

Pokok renek cranberry yang terdapat di Eropah dan Amerika berbeza antara satu sama lain: beri Eropah lebih kecil dan berserakan dengan bintik. Buah dan struktur sel juga berbeza: beri Amerika mengandungi tiga set kromosom, orang Eropah mempunyai dua.

Perbezaan lain adalah bahawa beri Amerika mengandungi ruang udara yang memungkinkannya melayang di permukaan air..

Ini sangat memudahkan pengumpulan buah: beri ditanam di ladang cranberry dalam pemeriksaan khas. Setelah masak dan memetik buah beri terbaik secara manual, mereka dicurahkan dengan air dan teknik khas dilancarkan, yang mana air sebat menjadikan buah-buahan yang matang keluar dan melayang. Kemudian mereka secara beransur-ansur disesuaikan dengan salah satu tepi cek, di mana yang bersih dan yang dibasuh dimasukkan ke dalam bekas yang disediakan khas.

Juga, semak cranberry dibahagikan kepada liar dan kebun, yang boleh ditanam di taman anda:

  • Cranberry Marsh di Hemisfera Timur paling biasa, beri dari pelbagai ini berwarna merah terang. Marsh cranberry mengandungi sejumlah besar vitamin C, serta banyak unsur mikro dan makro. Orang telah lama mengetahui khasiat bermanfaat dari cranberry paya dan belajar menggunakannya: cranberry kering dan cranberry compote digunakan dalam rawatan kekurangan vitamin, selesema, sakit tekak. Jus beri digunakan untuk melumasi luka terbuka untuk mempercepat penyembuhan. Sebagai contoh, dukun India membuat kompres dari jus beri, berkat racun yang diperoleh dari luka dengan panah beracun diambil dari luka (faedah cranberry dalam rawatan sangat besar).
  • Beri liar dianggap sebagai salah satu buah beri yang paling berguna tumbuh di alam liar, tumbuh bukan sahaja di tanah lembap, tetapi juga di tanah gambut..
  • Kranberi taman - spesies ini boleh ditanam di plot anda sendiri: rasanya hebat di tanah yang kaya dengan gambut. Buah beri ini jauh lebih besar daripada tanaman liar, dan pokok renek yang ditanam dapat berbuah selama kira-kira setengah abad..

Seperti apa cranberry, sifat berguna

Cranberry adalah tumbuhan dengan banyak khasiat yang bermanfaat. Dalam perubatan rakyat, buah dan daun digunakan untuk merawat banyak penyakit..

  • Teh Cranberry, minuman buah dan decoctions:
  • mempunyai kesan diuretik;
  • melegakan keradangan;
  • memusnahkan bakteria berbahaya;
  • turunkan suhu.

Anda boleh menggunakan persediaan cranberry untuk rawatan hanya atas cadangan doktor. Apabila diberikan sendiri tanpa pengesahan terlebih dahulu, pesakit boleh menerima kesan sampingan dalam bentuk alahan atau intoleransi terhadap produk..

Tumbuhan ini dibahagikan kepada empat jenis utama: cranberry biasa, buah kecil, buah besar dan vaksin buah merah. Budaya agak serupa dalam penampilan, tetapi mereka juga mempunyai perbezaan yang ketara. Kawasan pengedarannya juga berbeza.

Biasa

Cranberry biasa adalah tumbuhan malar hijau jenis semi-renek. Budaya tumbuh liar di wilayah Eurasia di utara dan di wilayah tengah. Batangnya berdiameter beberapa milimeter, keriting, dengan panjang rata-rata 0,8 m, ditutup dengan kulit coklat gelap dengan warna merah. Cawangan berbuah meningkat lebih tinggi daripada yang lain.

Plat daun berbentuk telur dan dilekatkan pada pucuk petioled. Warna daunnya berwarna hijau, terdapat debu kelabu di bahagian dalam. Buah berbentuk bulat, jarang berbentuk pir, berdiameter hingga 1.5 cm. Warna beri berwarna merah terang.

Berbuah kecil

Varieti buah-buahan kecil milik Buku Merah. Cabang tenun, tumbuh hingga 25–35 cm. Plat daun tidak lebih dari 0,6 cm, berwarna hijau tua dengan debu abu-abu di bahagian dalam. Diameter purata beri adalah 6-7 mm, warnanya merah.

Berbuah besar

Kranberi berbuah besar liar tumbuh di Amerika Utara. Di Amerika Syarikat dan Kanada bentuk penanaman ditanam. Varieti berbuah besar mempunyai buah beri yang besar. Rata-rata diameter buah adalah 2.5 cm.

Video: Bagaimana cranberry berbuah besar tumbuh di laman web ini

Daun pada awal musim tumbuh berwarna hijau, pada musim luruh mereka memperoleh warna merah gelap. Menjelang akhir separuh pertama bulan September, buah-buahan dengan kulit merah gelap mula menyanyi. Tidak seperti yang lain, spesies ini mempunyai pucuk lurus dan menjalar. Beri masak di dahan tegak.

Vaccinium berbuah merah

Vaksinum berbuah merah dibahagikan kepada dua subspesies botani. Pelbagai bentuk terdapat di Amerika Syarikat, Korea, China, Jepun. Kawasan penyebaran budaya adalah hutan, dan pokok renek spesies ini suka tempat yang teduh dan tidak dapat diakses.

Tumbuhan ini kelihatan seperti belukar setinggi 1.5 m. Buah-buahan berwarna tembus cahaya, berwarna merah tua. Kadang-kadang tumbuhan ini tergolong dalam genus Vaccinium atau dianggap sebagai spesies bebas. Dalam kebanyakan kes, budaya ini masih dianggap cranberry..

Di mana dan bagaimana cranberry tumbuh di alam semula jadi

Semua jenis budaya di alam tumbuh di kawasan paya. Antara tempat pertumbuhan:

  • hutan sphagnum konifer;
  • bonggol yang dinaikkan;
  • paya peralihan;
  • tepi tasik paya.

Semak merebak di tanah dan saling berkaitan dengan dahan, mewujudkan sejenis permaidani.

Cranberry tumbuh di "poket", di antaranya terdapat jarak yang cukup besar. Pokok renek juga boleh ditanam di kebun anda sendiri. Keadaan penting ialah tanah berasid dengan pH = 2.5. Komposisi tanah tidak penting..

Bagaimana ia mekar

Pokok renek mekar sepanjang musim bunga hingga bulan Jun. Pucuknya terkulai, bersaiz kecil. Kelopak berwarna merah jambu, lebih jarang berwarna putih. Beri diikat di tempat bunga.

Bagaimana belukar tumbuh di paya

Dalam bentuk semula jadi, semak mempunyai bentuk menjalar. Batang menenun di atas paya, menutup takungan. Beri kebanyakannya berada di bawah daun.

Di mana ia tumbuh di Rusia

Cranberry dijumpai di bahagian Eropah di Rusia. Kilang ini juga tumbuh dengan meluas di Siberia, Karelia, Sakhalin dan Kamchatka. Kawasan penyebaran budaya - dari sempadan Lingkaran Artik di garis lintang utara hingga hujung kawasan paya di selatan (kira-kira selari ke-62).

Ketika beri mula masak dan masa pengumpulannya di Rusia?

Cranberry boleh dituai pada musim panas, musim luruh dan musim bunga. Selalunya, mereka mula mengumpulkannya pada musim gugur - pada bulan September-Oktober, sebelum musim sejuk. Walau bagaimanapun, ciri khas buah cranberry adalah kemampuan musim sejuk di tanaman. Beri tidak rosak oleh fros, tetapi hanya mengumpulkan gula. Itulah sebabnya mengapa banyak orang memilih untuk memilih cranberry bukan pada musim luruh, tetapi pada musim bunga..

Komposisi kimia dalam peratusan per 100 g buah adalah seperti berikut:

Bahan kering11.75
Air88.25
Gula2.84
Asam lemon2.45
Selulosa2.01
Pektin0.73
Bahan nitrogen0.32
Abu0.22

Nisbah unsur-unsur ini berubah bergantung pada keadaan tumbuh dan masa memetik buah beri..

Kranberi musim panas berwarna keras, putih atau tidak lengkap. Ia matang dari masa ke masa, tetapi mengekalkan banyak asid dan tidak mengumpulkan jumlah gula yang diperlukan. Beri seperti itu tidak enak atau berair. Kranberi masak mengandungi lebih sedikit nutrien, lebih banyak kepahitan, dan kurang disimpan.

Semasa mengumpul, perhatikan warna buahnya. Pemetik yang berpengalaman lebih suka cranberry yang menggunakan warna ungu gelap. Dipercayai bahawa dalam buah beri ini kepekatan bahan aktif secara biologi adalah maksimum.


Mengumpulkan cranberry pada musim gugur

Kranberi musim bunga yang telah terlalu sejuk di bawah salji jauh lebih manis daripada musim luruh, tetapi hampir tidak ada vitamin C yang tersisa di dalamnya. Dalam buah panen musim luruh, terdapat lebih banyak pektin, yang penting jika buah-buahan dimaksudkan untuk pemprosesan atau penggunaan gula-gula. Pada kulit cranberry musim gugur, mikroorganisma yang bertanggungjawab untuk proses penapaian tetap aktif. Oleh itu, beri seperti ini lebih sesuai untuk pembuatan anggur..

Kerana peratusan asid yang berkurang, cranberry spring salji kurang disimpan dengan baik. Kemudahan pengangkutan beri musim luruh juga lebih baik..

Pengumpulan dan penyimpanan buah beri

Orang telah lama mengumpulkan buah beri yang sihat. Budaya ini, kerana jaraknya yang istimewa dari tempat tinggal manusia, memerlukan tanggungjawab dan perhatian yang besar dari penanam beri. Lebih sukar untuk disusun daripada lingonberry atau blueberry yang sama. Faktanya ialah ia merebak di sepanjang tanah, bersatu dengan permaidani ranting nipis. Dengan kata lain, cranberry tumbuh seperti rumput paya yang tumbuh..

Apabila anda sampai ke cranberry, tidak mustahil untuk melihat di mana beri itu kelihatan seperti manik ruby. Mereka tersembunyi hampir di dekat tanah di bawah kehijauan. Untuk kemudahan pengumpulan, orang menggunakan sisir panjang khas yang diperbuat daripada kayu atau tulang. Mengangkat dahan dengan mereka, sangat senang mengeluarkan buah beri dari kilang.

Apabila anda sampai ke cranberry, anda tidak dapat melihat di mana buah beri itu seperti manik ruby

Penuaiannya masak lebih lewat, lebih lambat daripada tanaman beri lain. Boleh dituai sehingga musim sejuk sangat sejuk. Frost tidak takut kepadanya.

Sekarang mari kita lihat arahan langkah demi langkah untuk menyimpan cranberry:

  1. Buah beri saya, kita membuang hancur, rosak, terlalu masak
  2. Kami menyediakan baldi enamel atau balang besar, basuh bekas dengan soda dengan teliti, tanpa bahan pencuci lain.
  3. Kami mencurahkan bekas dengan bekalan air ke dalam bekas yang telah dibasuh.
  4. Isi segalanya dengan air rebusan sejuk sehingga beri hilang. Paras air mestilah kira-kira dua sentimeter di atas beri..
  5. Tutup dengan perkamen di atas, ikat dengan pucuk pucuk
  6. Kami meletakkan acar beri di ruangan yang sejuk, tanpa akses kepada cahaya matahari langsung.

Dalam bentuk ini, buah-buahan akan disimpan sepanjang musim sejuk, tanpa rasa atau berguna. Terdapat variasi resipi penyimpanan kranberi ini. Ini merendam dalam sirap gula. Semua tindakan serupa dengan yang dinyatakan di atas, hanya air yang kita gunakan sirap sejuk. Anda juga boleh menyimpan tanaman di bawah tekanan. Buah beri diletakkan di dalam bekas dan diisi dengan air ditekan dengan bulatan kayu, di atasnya ada beban. Pastikan juga sejuk.

Buah beri diletakkan di dalam bekas dan diisi dengan air ditekan dengan bulatan kayu, di atasnya beban ditempatkan

Jus cranberry, serta jus cranberry, juga mudah disimpan, tanpa masam dan acuan. Ini disebabkan oleh dos asid askorbik dan folik yang banyak, yang berfungsi sebagai pengawet semula jadi..

Cranberry di hutan dan kebun

Tukang kebun dan pakar alam telah lama tidak berjaya menanam rasa manis di kawasan mereka. Seperti halnya lingonberry dan blueberry, ternyata cranberry Eropah adalah tanaman yang terlalu bergantung pada ekosistem umum hutan, itulah sebabnya usaha memindahkannya ke kebun gagal setiap waktu. Bentuk budaya makanan hutan ini muncul baru-baru ini, dari akhir abad ke-19 di Amerika Utara. Penternak menghasilkan jenis tanaman hortikultur pertama yang berjaya berdasarkan cranberry berbuah besar yang tumbuh hanya di sana.

Ternyata, spesies ini paling sesuai dengan keadaan kebun; ia bertindak balas terhadap pengairan dengan baja dengan peningkatan hasil yang ketara. Sekarang terdapat sebilangan besar kumpulan varietas dan kacukan yang sangat berbeza, berbeza dari segi pematangan, hasil, ketahanan musim sejuk, ukuran buah. Juga, cranberry kebun dengan pertumbuhan yang lebih besar daripada yang liar meningkatkan sekumpulan buah beri di atas tanah, yang memudahkan penuaian industri.

Sebelumnya, bahagian utama eksport datang ke negara-negara utara, di mana ia berkembang dalam jumlah besar: Rusia, Finland, Sweden. Kini koleksi cranberry semulajadi tidak banyak. Industri pertanian moden memenuhi permintaannya. Pemimpin dalam jumlah tanaman cranberry dan hasilnya adalah Amerika Syarikat.

Dari segi rasa dan khasiatnya yang berguna, cranberry kebun secara praktikalnya tidak kalah dengan saudara paya mereka. Satu-satunya perkara adalah bahawa jumlah penuaian semasa tidak membenarkan menyimpan dan mengangkut hasil panen dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh penduduk desa taiga, merendam beri apabila semua sifat dan rasa bermanfaat dipelihara untuk waktu yang sangat lama. Sekarang, paling kerap di rak-rak kedai anda dapat menemui cranberry beku, yang tentunya rasanya lebih hambar, lebih buruk daripada segar atau direndam. Beri segar hanya terdapat pada musim menuai. Ia dari Oktober hingga Januari.

Sekiranya anda membuat keputusan untuk menanam cranberry sendiri, inilah yang perlu anda ketahui untuk berjaya membiak:

  • Dia suka kelembapan, bertolak ansur dengan kemiskinan tanah, tetapi merasakan yang terbaik pada substrat yang ringan, subur dan berair. Ia paling dekat dengan tanah gambut semula jadi - habitat semula jadi cranberry.
  • Kerana sifat asalnya yang tidak jelas, ia sangat tidak menyukai tanah beralkali, lebih suka tanah yang sedikit berasid. Sebilangan besar gambut di tanah akan menghilangkan masalah ini.
  • Kranberi yang ditanam lebih menyukai sinar matahari daripada yang liar, jadi jika anda menanamnya di tempat terbuka, maka tidak menakutkan.
  • Ia juga kurang tahan lasak daripada tanaman hortikultur yang lain, jadi carilah tempat yang tidak diledakkan pada musim sejuk, di mana salji akan berlama-lama. Tempat terbaik adalah di dinding selatan atau barat daya bangunan. Yang paling penting, jangan lupa untuk melembapkannya dengan banyak..

Dari segi rasa dan khasiatnya yang berguna, cranberry kebun secara praktikalnya tidak kalah dengan saudara paya mereka.

Penyakit apa yang menyembuhkan cranberry??

Varieti yang lebih suka tumbuh di rawa terkenal dengan komposisi mineralnya. Ia mengandungi hampir keseluruhan kumpulan jadual berkala..

Jus yang baru diperah membantu menguatkan sistem imun.

Pengambilan beri cranberry yang kerap menyumbang kepada:

  1. Selera makan bertambah baik. Buah segar membantu meningkatkan pengeluaran jus gastrik dan memastikan sistem pencernaan tetap berfungsi. Selalunya, cranberry paya diresepkan untuk patologi pankreas.
  2. Pemulihan sistem genitouriner. Ia mempunyai kesan diuretik dan juga membantu menyingkirkan bakteria penyebab penyakit..
  3. Melambatkan proses keradangan. Jus beri segar juga terbukti dapat membantu mencegah perkembangan tumor malignan. Tindakan ini ditujukan terutamanya pada usus, prostat dan kelenjar muda..
  4. Pemulihan tahap kolesterol darah. Beri mempunyai kesan positif pada saluran darah. Mereka meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular, dan juga membantu menghilangkan sakit kepala. Pengambilan cranberry yang kerap adalah pencegahan aterosklerosis dan strok yang baik..
  5. Penyingkiran flora berbahaya. Beri mempunyai sifat anthelmintik.

Juga cranberry segar adalah cara untuk menyegarkan dan menyegarkan. Dia mempunyai sifat antipiretik yang baik. Oleh kerana itu, buah ini sering diresepkan oleh doktor untuk penyakit pernafasan dan selesema..

Permohonan

Para saintis, ketika mereka memutuskan untuk menentukan apa cranberry berguna, terkejut apabila mendapati bahawa ia adalah salah satu beri ubat yang paling banyak dijumpai di alam liar, dan sifat cranberry sedemikian rupa sehingga dapat berjaya merawat sejumlah penyakit, termasuk kekurangan vitamin, selesema, reumatik, tonsilitis.

Baru-baru ini, para saintis semakin mengatakan bahawa minuman cranberry, dan juga cranberry kering, sangat baik untuk pencegahan barah usus besar, barah prostat dan tumor malignan yang lain. Dipercayai bahawa kompot cranberry, jus cranberry, cranberry kering menghentikan pembentukan sel barah.

Perlu diingat bahawa bukan sahaja buah beri segar, tetapi juga jus cranberry beku, serta kompot kranberi rebus segar, sangat berguna dan mempunyai banyak khasiat perubatan. Cranberry dalam gula juga enak, dan cranberry beku dan kering disimpan untuk waktu yang lama, dan sama sekali tidak kehilangan khasiat bermanfaatnya (tidak digalakkan memakan buah kering dalam jumlah besar, kerana berat badan anda boleh bertambah).

Buah cranberry beku, tertakluk pada syarat yang diperlukan, dapat disimpan selama kira-kira dua tahun dan sifat perubatan cranberry tidak hilang. Semasa memilih cranberry beku, anda perlu memeriksa bungkusannya dan memastikan bahawa beri tidak melekat, jika tidak, produknya sudah dicairkan, oleh itu, ia telah kehilangan sebahagian besar sifat penyembuhannya, jadi manfaat perubatan dari cranberry diragukan. Semasa membeli atau mengeluarkan cranberry beku dari peti sejuk, adalah mustahak untuk memasaknya (buat jus cranberry atau kompot cranberry). Selepas pencairan, anda boleh menyimpannya di dalam bekas kaca selama tiga hari lagi atau mengisinya dengan air dan sejukkan (dalam kes ini, ia akan bertahan lama).

Kontraindikasi

Walaupun semua kelebihannya, cranberry mempunyai kontraindikasi. Mereka tidak boleh digunakan oleh orang dengan ulser duodenum atau ulser perut, serta gastritis dengan keasidan yang tinggi..

Berhati-hati harus diberikan kepada produk ini oleh orang yang mempunyai masalah hati (hanya setelah berunding dengan doktor), kerana beri boleh menyebabkan pemburukan.

Anda juga harus mengambil kira sifat cranberry seperti kemampuan memusnahkan enamel gigi. Orang yang mempunyai enamel sensitif atau masalah pergigian lain harus menggunakan beri dengan berhati-hati dan tidak menyalahgunakannya..

Seorang kenalan rapat dengan cranberry - di mana ia tumbuh dan bagaimana mengumpulkannya

Di antara banyak jenis buah beri yang diberikan oleh alam semula jadi, salah satu yang paling berguna ialah cranberry. Tetapi, walaupun demikian, tidak semua orang tahu di mana cranberry tumbuh, dan vitamin apa yang dikandungnya. Ini adalah beri liar yang luar biasa yang digunakan bukan hanya sebagai makanan, tetapi juga untuk merawat banyak penyakit. Dengan mengetahui maklumat mengenai tanaman, anda dapat meningkatkan kesihatan anda dengan ketara dan mempunyai penampilan yang menarik..

  • Buah beri yang memberi kecantikan dan kesihatan kepada manusia
  • Penyakit apa yang menyembuhkan cranberry??
  • Keistimewaan cranberry paya
  • Kranberi taman: penanaman dan faedah

Buah beri yang memberi kecantikan dan kesihatan kepada manusia

Kranberi adalah beri liar. Dia lebih suka tumbuh hanya di tanah lembap, yang belum digali. Tumbuhan ini sangat sensitif terhadap alam sekitar, jadi tempat utama di mana cranberry tumbuh di Rusia adalah tanah paya dan kaki bukit..

Jenis tanaman utama:

  • biasa;
  • berbuah kecil;
  • berbuah besar.

Hanya spesies pertama dan kedua tumbuh di wilayah Persekutuan Rusia. Kranberi biasa dijumpai di seluruh negara. Pengecualian adalah wilayah Volga, Kuban, Caucasus.

Air cetek dapat diperhatikan di paya Tundra dan utara.

Adapun buah-buahan yang besar, tanah airnya adalah tanah di dekat pergunungan Appalachian..

Buah beri mengandungi kira-kira 15% asid askorbik.

Buah beri sangat popular bukan sahaja kerana kandungan vitaminnya, tetapi juga kandungan kalori. Sebenarnya, cranberry segar adalah sebahagian daripada diet. Bagi makanan kering, anda mesti berhati-hati dengannya, kerana terdapat kira-kira 300 Kcal dalam 100 gram..

Vitamin yang terdapat dalam cranberry:

  • pektin;
  • betaine;
  • katekin;
  • pelbagai asid dan lain-lain.

Vitamin utama, peratusan terbesar yang terdapat dalam cranberry, adalah asid askorbik. Bahkan buah sitrus melewati kuantiti. Paruh juga kaya dengan vitamin E dan B. Menurut kajian, sejumlah besar fosforus dan kalsium terdapat di dalam pulpa, yang sangat penting untuk perkembangan tubuh yang betul..

Penyakit apa yang menyembuhkan cranberry??

Varieti yang lebih suka tumbuh di rawa terkenal dengan komposisi mineralnya. Ia mengandungi hampir keseluruhan kumpulan jadual berkala..

Jus yang baru diperah membantu menguatkan sistem imun.

Pengambilan beri cranberry yang kerap menyumbang kepada:

  • Selera makan bertambah baik. Buah segar membantu meningkatkan pengeluaran jus gastrik dan memastikan sistem pencernaan tetap berfungsi. Selalunya, cranberry paya diresepkan untuk patologi pankreas.
  • Pemulihan sistem genitouriner. Ia mempunyai kesan diuretik dan juga membantu menyingkirkan bakteria penyebab penyakit..
  • Melambatkan proses keradangan. Jus beri segar juga terbukti dapat membantu mencegah perkembangan tumor malignan. Tindakan ini ditujukan terutamanya pada usus, prostat dan kelenjar muda..
  • Pemulihan tahap kolesterol darah. Beri mempunyai kesan positif pada saluran darah. Mereka meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular, dan juga membantu menghilangkan sakit kepala. Pengambilan cranberry yang kerap adalah pencegahan aterosklerosis dan strok yang baik..
  • Penyingkiran flora berbahaya. Beri mempunyai sifat anthelmintik.

Juga cranberry segar adalah cara untuk menyegarkan dan menyegarkan. Dia mempunyai sifat antipiretik yang baik. Oleh kerana itu, buah ini sering diresepkan oleh doktor untuk penyakit pernafasan dan selesema..

Keistimewaan cranberry paya

Spesies ini tumbuh dalam bentuk semak. Keunikan mereka adalah bahawa tanaman tetap hijau sepanjang tahun. Mereka tidak berubah warna walaupun bermulanya musim sejuk..

Belukar cranberry belukar mempunyai ketinggian rendah. Batangnya nipis, seperti benang. Pada tanaman muda, ranting ditutupi dengan daun kecil. Pucuk sering menutupi tanah, tetapi kadangkala ia sedikit terangkat ke atas.

Plat lerai kecil. Mereka dilekatkan pada tangkai hijau kecil yang sama. Bentuknya menyerupai telur dengan hujung yang sedikit runcing dan tepi melengkung. Bahagian atas daun berwarna berkilat, warna hijau tepu, dan bahagian bawah berwarna kelabu.

Bunga semak ini kecil. Selalunya, tunas dalam bentuk terbuka mempunyai warna ungu, tetapi terdapat juga putih salji. Bunga terkulai.

Di tempat mereka, beri muncul, yang mempunyai bentuk bulat. Diameternya mencapai dari 1 hingga 1.5 cm. Buah-buahan hijau berwarna putih, tetapi setelah beberapa lama mereka menjadi merah tepu.

Agar buah beri sihat dan enak mungkin, anda harus tahu bukan hanya kapan memilih cranberry, tetapi juga cara menyimpannya..

Pembungaan pertama tanaman yang indah ini dapat dilihat dari musim bunga hingga awal musim panas. Tetapi walaupun awal ini, buahnya terbentuk dari awal September hingga November. Pada masa inilah panen utama berlaku..

Adapun frosts, ia tidak mengerikan bagi buah tanaman. Walaupun di frosts yang teruk, buah beri mengekalkan kelebihan dan penampilannya. Oleh itu, ketika cranberry terlalu sejuk di bawah salji, mereka sering dipanggil bersalji.

"Pemburuan" buah beri telah dilakukan sejak zaman kuno. Mereka yang mengumpulkan buah setiap tahun mengetahui semua nuansa dan ciri proses ini. Sudah tentu, akan lebih sukar bagi pemula, kerana anda perlu waspada dan tidak terjerumus ke dalam "perangkap" buburan paya.

Kranberi taman: penanaman dan faedah

Terdapat beberapa jenis tanaman jenis ini. Mereka semua berbeza antara satu sama lain. Sebilangan besar tumbuh hanya di tanah yang sangat berasid. Di antara banyak spesies, ada spesies yang boleh ditanam di laman web anda..

Ramai orang tidak tahu seperti apa cranberry seperti itu dan bagaimana merawatnya. Tumbuhan ini mempunyai bentuk semak. Ketinggian maksimum yang dapat dicapai adalah dalam jarak 80 cm. Batang cranberry seperti itu dapat dinaikkan, tegak dan merayap. Pucuk yang terletak di permukaan bumi tumbuh hingga 1 meter, dan tegak hingga 15 cm.

Kranberi taman tumbuh, seperti yang liar. Sistem akarnya kurang maju, dangkal. Ini membolehkan tanaman menyerap nutrien dari tanah dengan lebih baik. Bunga berwarna merah jambu. Mereka membentuk perbungaan racemose. Tunas muncul pada bulan Mei. Pembungaan boleh bertahan hingga akhir bulan Jun. Buah berwarna merah terang. Semuanya mempunyai pulpa berair dan sangat sihat..

Kranberi kebun masak sedikit berbeza dari segi ukuran. Sekiranya tanaman dijaga dengan baik, maka buahnya dapat tumbuh hingga diameter 2 cm. Mereka mempunyai aftertaste masam, dengan 6 hingga 30 biji di tengahnya. Biji kecil.

Beri spesies kebun kaya dengan:

  • fruktosa dan glukosa;
  • vitamin C;
  • asid sitrik;
  • vitamin P yang agak jarang berlaku;
  • komponen penyamakan;
  • iodin;
  • perak;
  • tembaga.

Oleh kerana rasa beri beri masam, mereka sering disebut "lemon utara". Oleh kerana terdapat banyak asid organik dalam komposisi, mereka tidak memberi peluang kepada perkembangan kulat dan bakteria yang dapat merosakkan struktur buah.

Kranberi kebun dituai dari bulan September hingga Oktober. Oleh kerana buah beri mengandungi sejumlah besar asid benzoat, mereka berasa hebat dalam fros dan di bawah salji yang besar. Belukar semacam itu tumbuh hingga 60 tahun. Kadang kala angka ini malah meningkat. Penuaian pertama cranberry kebun dapat dilihat pada tahun ketiga atau keempat setelah penanaman..

Oleh kerana seberapa baik laman web ini akan disiapkan, penanaman benih bergantung.

Anda boleh menyebarkan tanaman:

  • biji;
  • keratan.

Benih. Kaedah pembiakan ini jarang digunakan. Ia sering digunakan untuk percubaan pembiakan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman yang diperoleh dengan cara ini secara praktikal tidak mempunyai tanda-tanda ibu bapa mereka..

Keratan. Anda perlu memisahkan bahagian pucuk hanya apabila tumbuh secara aktif. Panjang pemotongan optimum hendaklah sekurang-kurangnya 10 sentimeter. Mereka ditanam di dalam bekas dengan campuran gambut atau terus ke tempat utama.

Mereka harus diperdalam hingga kedalaman sekitar dua sentimeter. Setelah menanam, padatkan dan lembapkan tanah di sekitar setiap anak benih. Agar tanaman dapat dimulakan dengan cepat, perlu memantau keadaan tanah dengan teliti. Tanah mesti sentiasa lembap. Sekiranya penanaman dijalankan dengan betul, maka dalam beberapa tahun belukar akan menggembirakan buah beri pertama yang sangat berguna..

Bagi semua orang yang ingin memperkaya badan mereka dengan satu set elemen mikro berguna, cranberry adalah pilihan terbaik. Mengetahui di mana ia dapat dikumpulkan di Rusia akan membolehkan anda menyimpan buah beri yang luar biasa ini sepanjang musim sejuk.

Bagaimana cranberry tumbuh + foto

Marsh cranberry adalah beri berguna yang digunakan untuk merawat banyak penyakit. Walau bagaimanapun, agar ia dapat mendedahkan semua sifat penyembuhannya, anda perlu mengetahui di mana mengumpulkannya, kapan dan bagaimana melakukannya dengan betul..

  1. Seperti apa cranberry?
  2. Biasa
  3. Berbuah kecil
  4. Berbuah besar
  5. Vaksin Clasnoplodny
  6. Bagaimana cranberry mekar di paya
  7. Bagaimana cranberry tumbuh di paya
  8. Di manakah cranberry tumbuh di Rusia
  9. Semasa cranberry masak
  10. Semasa cranberry dituai
  11. Cara menuai cranberry
  12. Cara menyimpan cranberry
  13. Kesimpulannya

Seperti apa cranberry?

Kranberi hutan diwakili oleh empat jenis. Ini adalah semak malar hijau dari keluarga Lingonberry. Tanaman ini adalah pucuk berukuran kecil, merebak, seperti benang. Belukar muda mempunyai ranting tipis ditutup dengan rambut, mereka menyebar di tanah di permaidani yang padat. Sistem akarnya sangat penting. Kulat hidup pada proses lateral yang nipis, yang memberikan nutrien ke semak.

Daun semak kecil, tidak lebih dari 1.5 cm, ovoid, tepinya dibengkokkan ke bawah. Plat daun berwarna hijau gelap, berkilat, bahagian bawahnya berwarna putih. Bahagian bawah lembaran ditutup dengan lilin, yang melindunginya daripada dibanjiri air.

Bunganya kecil, terkulai, ungu atau putih. Kelopaknya runcing, membungkuk ke belakang, mereka mempunyai 8 stamen dan 1 pistil. Jangka hayat satu bunga adalah sekitar 18 hari.

Buah cranberry berbentuk bulat, dengan ciri warna merah gelap, masam rasanya, kaya dengan vitamin C. Secara luaran mereka menyerupai telur kecil, ukuran buahnya berdiameter 1 cm. Kulit buah beri matang berkilat, lembut.

Cranberry Marsh dibiakkan dengan mudah oleh biji. Burung memakan buah beri dan membawa biji dari jarak jauh. Itulah sebabnya semak cranberry dapat dijumpai di sudut hutan yang paling sukar dilalui..

Biasa

Cranberry dijumpai secara semula jadi di bahagian utara dan sederhana di Eurasia. Ini adalah semak kerdil malar hijau, pucuk ligna, merayap, panjang hingga 80 cm. Kulitnya berwarna coklat. Daunnya berwarna kelabu-hijau, bujur, kecil.

Belukar mekar pada akhir Mei atau awal Jun. Bunganya terkulai, berwarna merah jambu. Beri itu bulat, merah terang, bersaiz sederhana. Ia masak pada awal September.

Berbuah kecil

Kranberi awal boleh didapati di hutan Eurasia. Ini adalah semak malar hijau dengan pucuk menjalar pendek. Daun dan beri spesies ini jauh lebih kecil daripada cranberry biasa. Anda boleh mula menuai dari akhir musim panas, sekitar awal bulan Ogos..

Di banyak kawasan, kilang ini tersenarai dalam Buku Merah:

  • Lipetsk;
  • Ryazan;
  • Voronezh.

Mengumpulkan buah beri dari semak ini dilarang di peringkat perundangan..

Berbuah besar

Pokok renek ini terdapat terutamanya di Kanada atau Amerika Syarikat. Ia mempunyai daun bujur kecil yang berubah warnanya. Pada musim luruh mereka berubah menjadi merah, hampir berwarna merah, dan pada musim bunga mereka kembali hijau. Musim penuaian untuk cranberry bermula pada dekad kedua bulan September, ketika buah beri masak sepenuhnya dan dipenuhi dengan jus.

Pelbagai jenis cranberry ditanam terutamanya pada skala industri untuk penjualan buah beri.

Vaksin Clasnoplodny

Ini adalah pelbagai jenis cranberry liar yang terdapat di dataran tinggi Amerika Syarikat, Virginia, North Carolina, dan Asia Timur. Orang memanggil cranberry selatan beri ini. Pokok renek yang luas, pucuk tumbuh hingga 50 cm, lebih memilih tempat yang teduh, berbeza dengan cranberry biasa. Beri merah gelap, sedap dan beraroma.

Bagaimana cranberry mekar di paya

Waktu berbunga berbeza-beza dari daerah ke wilayah. Di selatan negara ini, pokok renek mekar pada separuh kedua bulan Mei. Di wilayah utara, tarikhnya diganti hingga awal bulan Jun.

Pembungaan bermula pada akhir pucuk tahun lalu. Bunga kecil, terkulai, bentuk biasa, terletak di pedicel panjang, dikumpulkan dalam sikat 4 keping. Kelopak berwarna merah jambu pucat. Berlanjutan sehingga tiga minggu.

Ovari terbentuk di bahagian bawah bunga, mempunyai 4 ruang, masing-masing mengandungi banyak butir. Pada awal perkembangan, buahnya berwarna putih, secara beransur-ansur memperoleh warna ciri, dipenuhi dengan jus.

Foto menunjukkan bagaimana cranberry mekar di paya.

Bagaimana cranberry tumbuh di paya

Di paya, cranberry boleh didapati di tempat paling terang tetapi lembab. Pucuk semak merebak, menjalin dan membentuk sejenis pelerai. Panjang satu tempat cranberry boleh melebihi 1 km.

Loji ini lebih suka rawa gambut dan sphagnum, ia tidak menuntut di tanah, tetapi ketersediaan air bersih diperlukan untuknya. Telah diperhatikan bahawa semak tumbuh dengan baik di mana terdapat tanah berasid. Ia mendapat makanan dari akar, memasuki simbiosis dengan cendawan.

Di manakah cranberry tumbuh di Rusia

Hutan cranberry di Rusia terdapat di Siberia, Sakhalin dan Kamchatka. Semak tumbuh di dataran rendah yang rawa, di rawa gambut tua, di mana tanahnya subur, dan di hutan konifer lembab. Selalunya ia adalah cranberry berbuah kecil dan biasa, yang biasa terjadi di zon tundra hutan (sempadan utara Lingkaran Artik). Di wilayah selatan, beri hanya terdapat di rawa, yang terbatas pada selari ke-62..

Memetik buah beri tidak mudah, dan kadang-kadang mengancam nyawa, kerana di bawah belukar mungkin ada rawa.

Banyak orang berfikir tentang menanam cranberry di negara ini, sehingga pada musim gugur mereka tidak perlu pergi jauh ke paya. Walau bagaimanapun, sukar untuk menanam pokok renek hutan di kebun; sukar untuk mencipta keadaan yang sesuai. Secara semula jadi, tanaman ini tumbuh di gambut sphagnum, ketebalannya tidak kurang dari setengah meter. Lapisan tanah yang subur terdiri dari pasir, humus daun dan sampah konifer yang reput. Di samping itu, anak benih liar tidak berakar di Rusia tengah, dan tanaman yang ditanam dari tapak semaian tidak tahan terhadap penyakit, perosak dan tidak bertolak ansur dengan iklim yang keras.

Walau bagaimanapun, usaha sedang dijalankan untuk mengembangkan jenis cranberry baru. Sesungguhnya, dari tahun ke tahun keadaan ekologi semakin merosot, rawa semakin kering. Varieti baru didasarkan pada semak cranberry berbuah besar Amerika Utara, tetapi tidak berakar dengan baik di iklim Rusia. Pada musim bunga, dari embun beku yang berulang, hujung pucuk membeku, tunas bunga dipelihara, tetapi bunganya lemah. Produktiviti tidak stabil.

Semasa cranberry masak

Buah cranberry paya bermula pada separuh pertama bulan September dan berakhir pada bulan November. Beri tidak takut dengan fros, jadi anda tidak perlu risau bahawa ia akan jatuh. Pematangan cranberry penuh hanya berlaku selepas fros pertama. Beri inilah yang paling dihargai..

Semasa cranberry dituai

Masa terbaik untuk menuai cranberry adalah separuh pertama musim luruh, iaitu awal September. Pada masa ini, buah beri belum matang sepenuhnya, keras, tetapi sudah merah. Buah-buahan seperti itu disimpan dengan baik di rumah, masak dan memperoleh rasa khas..

Tidak banyak orang tahu bahawa beri paling berguna dituai pada bulan November, selepas musim sejuk pertama. Pada masa ini, dia telah matang sepenuhnya dalam keadaan semula jadi, dipenuhi jus. Kranberi seperti itu mengandungi lebih banyak nutrien dan vitamin C. Walaupun rasanya menjadi lebih masam. Tuai bulan November tidak disimpan lama. Sebagai peraturan, ia segera diproses. Cranberry musim luruh sesuai untuk pengeluaran wain buatan sendiri, campuran ubat-ubatan dan pelbagai persediaan.

Untuk ketiga kalinya, penuaian cranberry dapat dilakukan pada awal musim bunga, ketika salji baru meleleh. Ini adalah buah beri tahun lalu yang berjaya mengatasi musim pucuk. Mereka sudah tidak kaya dengan vitamin, tetapi menjadi manis. Sayangnya, buah-buahan tersebut tidak dapat disimpan..

Cara menuai cranberry

Mencari cranberry, apalagi menuai panen yang baik, tidak mudah, kerana mereka bersembunyi di bawah daun. Sukar untuk memetik buah beri dengan tangan; anda harus menghabiskan masa yang lama untuk berjongkok, kerana pucuk ditutup dengan permaidani, panjangnya boleh panjang. Pemetik yang berpengalaman mengesyorkan mendengar nasihat agar lebih mudah memetik buah beri kecil.

  1. Anda perlu mencari cranberry pada awal pagi atau petang pada cuaca kering, sehingga beri akan bertahan lebih lama.
  2. Tanah di hadapan anda mesti disidai dengan tongkat panjang agar tidak jatuh ke rawa.
  3. Mereka kembali ke tempat cranberry yang sama setiap hari supaya beri tidak terlalu banyak.
  4. Semasa beri dipetik, bakul dibawa ke tempat yang sejuk, jika tidak, penampilan tidak hanya hilang, tetapi juga nutrien.

Terdapat kepercayaan popular bahawa cranberry dituai pada bulan yang sedang tumbuh untuk mengekalkan aroma buah beri. Tetapi untuk penyimpanan jangka panjang, pembersihan dilakukan pada bulan yang semakin berkurang. Pengumpul tidak menggunakan alat mekanikal, jika tidak, sistem akar dan pucuknya boleh rosak. Dari ini, hasil panen tahun depan akan lebih rendah. Di kawasan yang dilindungi, pengambilan buah secara mekanikal dilarang di tingkat perundangan, kerana tanaman ini disenaraikan sebagai spesies yang terancam punah.

Di kawasan perindustrian, buah beri dipetik secara berbeza. Belukar ditanam di lubang khas, ketika buahnya matang, dituangkan dengan air. Pemasangan khas menghasilkan gelombang, buah beri keluar dari tangkai, dan saya menangkapnya dengan ayak besar.

Bagaimana koleksi cranberry dapat dilihat dalam video.

Cara menyimpan cranberry

Beri yang sudah masak sepenuhnya secara semula jadi dan dituai pada bulan November dapat disimpan segar hingga penuaian berikutnya. Untuk melakukan ini, mereka diletakkan di dalam balang kaca dan diisi dengan air masak bersih. Bekas disimpan di bilik bawah tanah, di mana suhu tidak meningkat di atas +3 ° С.

Kranberi musim panas, yang dituai pada awal September, disimpan segar hingga beku, hingga masak. Pada masa akan datang, beri masak dibekukan. Rasa dan kualiti ubat tidak hilang dari ini.

Anda juga boleh mengeringkan atau mengisar kranberi dengan gula. Dalam bentuk ini, ia disimpan dengan baik, tetapi sudah ada lebih sedikit vitamin di dalamnya..

Kesimpulannya

Marsh cranberry adalah buah beri yang terkenal yang menyembunyikan diri dari mata kasar di hutan taiga. Ia dituai beberapa kali dalam satu musim, tetapi yang paling berguna adalah selepas musim pertama. Tanaman inilah yang disimpan hingga musim gugur berikutnya. Semasa memetik buah beri, anda perlu bertindak dengan betul agar tidak membahayakan nyawa dan pokok renek anda.