Prinsip makan berasingan

Teori pemakanan berasingan dimulakan oleh doktor naturopati Amerika Howard Hay pada abad yang lalu. Dan G. Shelton telah mula menerapkannya secara aktif dalam praktik dan mencapai hasil yang luar biasa, yang diterbitkannya dalam banyak penerbitannya.

Anda tidak boleh menyebut cara pemakanan ini, kerana ini lebih merupakan cara hidup. Prinsip utamanya ialah anda tidak boleh mencampurkan protein dengan karbohidrat, tetapi anda perlu menggunakannya pada masa yang berlainan dan secara berasingan. Contohnya, anda tidak boleh makan daging dengan kentang atau ikan dengan nasi, kerana produk ini dianggap tidak sesuai..

Kadang-kadang minum makanan dengan air sejuk atau cecair lain juga merupakan larangan. Garam juga tidak digalakkan..

Pelbagai jenis diet ini adalah diet makanan mentah, dengan penolakan protein haiwan sepenuhnya. Dalam kes lain, penggunaan daging dan ikan dibenarkan, tetapi ketat dengan sayur-sayuran atau herba..

Dalam sistem bekalan kuasa yang berasingan, terdapat beberapa arus yang berbeza antara satu sama lain dalam beberapa butiran:

1) Shelton berpendapat bahawa untuk menjaga kesihatan anda tidak perlu makan semuanya kerana tidak semua makanan digabungkan satu sama lain, dan tubuh menderita ini dan tidak berfungsi dalam bentuk semua jenis penyakit organ pencernaan. Dia juga membahagikan semua makanan menjadi tiga kumpulan: makanan tumbuhan, protein dan karbohidrat. Yang terakhir tidak digabungkan satu sama lain, dan sayur-sayuran dan buah-buahan dapat digunakan dengan kedua-duanya.

2) Sistem G. Malakhov bertujuan untuk menyembuhkan dan membersihkan badan, serta membebaskannya dari racun. Ia dicirikan oleh penggunaan sifat penyembuhan tumbuhan, seperti penyediaan rebusan dan suntikan dan penggunaan jus buah dan sayur yang baru diperah.

3) Tidak seperti mereka, Semenova mencadangkan untuk sepenuhnya meninggalkan penggunaan protein haiwan dan secara beransur-ansur beralih ke vegetarian.

4.) M. Montignac menasihatkan untuk menghadkan karbohidrat, kemudian minum sedikit wain merah setiap hari. Juga untuk diet harian yang dikembangkan olehnya, makanan berulang dalam bahagian kecil adalah ciri.

5) Baru-baru ini, sistem pemakanan berasingan baru telah muncul, yang berdasarkan penentuan makanan sihat dan berbahaya, berdasarkan kumpulan darah seseorang.

6) Diyakini bahawa pencernaan bersama makanan yang mengandungi karbohidrat dan protein tidak berlaku sepenuhnya, unsur-unsur yang tersisa disimpan dalam bentuk racun dan lemak, yang membawa kepada pelbagai penyakit, serta kegemukan.

Tetapi jika anda menggunakan produk makanan berasingan yang serasi antara satu sama lain, maka ini tidak dipatuhi. Pada masa yang sama, pencernaan makanan berkualiti tinggi berlaku, yang memberi kesan yang baik kepada kesihatan..

Dalam senarai cadangan, petua dan peraturan ini, anda dapat menjumpai sesuatu yang dapat diterima oleh diri sendiri dan membuat diet anda sendiri, yang akan membantu menyembuhkan badan daripada penyakit. Anda juga boleh bergantung pada maklumat yang diberikan dalam buku mengenai topik ini. Beberapa yang paling popular dan dituntut di Rusia diberikan di bawah.

Nombor buku 1. Pengarang: Malakhov Gennady. Tajuk: "Pemakanan Terapi dan Berasingan". Tahun terbitan: 2007.

Menurut penulis, ubat yang mahal bukanlah jalan keluar, tetapi hanya membuang wang. Dia memberikan nasihat praktikal tentang bagaimana meningkatkan kesihatan anda dengan mengubah diet anda dan menghilangkan tabiat buruk yang membawa kepada pelbagai penyakit. Diet yang lebih semula jadi dan sihat, akan melegakan banyak masalah, meningkatkan kesejahteraan, meningkatkan daya tarikan, dan juga meremajakan.

Buku nombor 2. Pengarang: Shelton Herbert. Judul: “Hidup menurut peraturan kesihatan. Pemakanan yang berasingan adalah asas umur panjang. " Tahun terbitan: 2009.

Pengasas sistem makan yang berasingan, Herbert Shelton telah menjadi bintang panduan bagi semua orang yang ingin mencapai kesihatan dan umur panjang. Buku ini menetapkan kedudukan utama pengarang mengenai sistem pemberian makanan yang berasingan. Juga diberikan peraturan untuk membahagikan produk menjadi protein dan karbohidrat yang mengandungi. Kehidupan tanpa kesakitan dan perubatan adalah mungkin - Shelton membuktikan dalam hidupnya yang panjang dan bahagia..

Nombor buku 3. Pengarang: N. Semenova. Tajuk: “Makanan vegetarian dengan makanan berasingan. Kaedah yang mudah, berkesan dan berpatutan untuk memulihkan kesihatan. " Tahun terbitan: 2007.

Buku ini adalah hasil kajian panjang, masalah saluran gastrousus dan cara menghilangkannya. Penulis menerangkan secara terperinci mengenai kerja usus, menceritakan gangguan apa yang boleh timbul akibat diet yang tidak seimbang. Dia juga menyenaraikan banyak resipi yang boleh anda sediakan makanan lazat dan sihat untuk seisi keluarga dan mengelakkan kemungkinan penyakit..

Nombor buku 4. Pengarang: Michel Montignac. Tajuk: "Resipi Pemakanan Montignac". Tahun terbitan: 2000.

Seorang pakar pemakanan Perancis yang mengajarkan pemakanan berasingan telah lama menulis buku. Dalam edisi ini, dia memberikan semua jenis resipi untuk hidangan sihat, yang direka untuk setiap selera. Selain menerangkan hidangan Perancis yang indah, penulis memberikan contoh masakan tradisional Rusia, dengan mengambil kira ciri-ciri diet produk. Mereka juga diberi contoh menu untuk minggu ini, bersama dengan nasihat berguna tentang cara menggabungkan bumbu dengan makanan. Buku-buku Montignac dijual dalam jumlah besar, kerana untuk beberapa waktu sekarang ia telah menjadi contoh bagi banyak orang yang berusaha untuk gaya hidup yang sihat, hanya makan makanan yang sihat.

Buku nombor 5. Pengarang: Breda Chrobat, Mojca Polyanshek. Tajuk: Diet Berpisah 90 Hari. Tahun terbitan: 2006.

Koleksi ini mengandungi menu selama sembilan puluh hari. Oleh itu, sebelum memutuskan untuk mengikuti diet ini, anda perlu berfikir dengan teliti. Bagaimanapun, ia dirancang selama tiga bulan, dan prinsip utamanya adalah pematuhan tepat mengenai urutan gabungan produk, dari hari pertama hingga hari terakhir.

Buku ini sangat berguna bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Berkat diet sedemikian, penurunan berat badan berlaku secara beransur-ansur, harmoni dan kilogram yang hilang tidak kembali..

Buku nombor 6. Pengarang: V.N. Markova. Tajuk: "Makanan berasingan di Rusia". Tahun terbitan: 1998.

Memandangkan minat warga Rusia yang semakin meningkat dalam pelbagai sistem penyembuhan semula jadi, buku ini diterbitkan, yang menerangkan beberapa sistem pemberian makanan berasingan yang popular di negara kita..

Panduan ini bertujuan untuk pelbagai pembaca dan ditulis dalam bahasa yang mudah difahami. Ia juga mengandungi beberapa resipi penyembuhan yang boleh anda sediakan sendiri. Dari keseluruhan senarai buku, panduan tindakan yang paling lengkap adalah "Resipi Pemakanan Montignac".

Ini memberikan pemahaman yang paling lengkap tentang apa itu pemakanan yang berasingan dan bagaimana ia dapat membantu meningkatkan kesihatan. Ramai yang memutuskan untuk mengikuti cadangan pengarang ini tidak pernah menyesalinya..


1000 resipi terbaik untuk makanan berasingan

Pengenalan

"Doktor masa depan tidak akan memberi ubat, tetapi akan menarik minat pesakit dengan diet yang sesuai," kata penemu terkenal Thomas Edison, seorang yang sangat pandai dan pandai membaca.

Selama berabad-abad bertamadun, orang telah memperoleh banyak pengetahuan tentang bagaimana meningkatkan kesihatan diri dan menyingkirkan penyakit dengan bantuan pemakanan. Salah satu kaedah ini adalah sistem bekalan kuasa yang berasingan..

Banyak yang menganggapnya sebagai makanan popular lain yang "meningkat" pada gelombang fesyen, yang akan segera reda tanpa jejak. Walau bagaimanapun, makanan berasingan tidak boleh dikaitkan dengan diet..

Apa itu diet? Ini adalah diet yang dipilih khas, paling kerap terapi atau bertujuan untuk tujuan lain yang lain (contohnya, penurunan berat badan). Diet tidak ditetapkan seumur hidup, ia berumur pendek dan hampir selalu merosakkan dan membatasi pemakanan manusia dalam beberapa cara. Dia hampir selalu melarang makanan tertentu. Akibat dari "diet" seperti itu, seseorang tidak selalu mencapai tujuan yang diinginkan, tetapi dia pasti kehilangan sesuatu, kerana batasan apa pun yang menjadikan kekurangan nutrisi, "satu sisi", menghilangkan sebilangan zat yang diperlukan oleh tubuh.

Sistem pemberian makanan yang berasingan tidak melarang sebarang produk. Anda boleh menggoreng pasta kegemaran anda dengan senang hati, bersandar pada daging, makan keju, telur, ikan, gula-gula, krim masam dan keju kotej, makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Hanya perlu menggabungkan semua produk ini dengan betul sehingga dapat diserap dengan mudah dan lengkap, dan badan tidak tercemar dengan sisa yang tidak dicerna..

Makanan berasingan bukanlah makanan, tetapi keseluruhan, sistem pemakanan seimbang yang telah menjadi gaya hidup banyak orang, cara untuk mendapatkan kesihatan. Ini adalah "diet" dalam arti luas kata yang diingat oleh Thomas Edison ketika berbicara tentang kekuatan penyembuhan penggunaan yang betul dan wajar.

Pemakanan yang berasingan mengandaikan prinsip dan cadangan khusus dan asas yang dirancang untuk meningkatkan kesihatan badan, meningkatkan daya hidup dan imuniti, menormalkan metabolisme dan berat badan dan, berkat semua ini, memberi kesihatan dan umur panjang seseorang.

Hari ini, pemakanan berasingan mempunyai penyokong aktif dan penentang yang kuat. Dan satu-satunya cara untuk menilai kelebihan dan kekurangan kaedah ini adalah dengan memahami intinya secara bebas, memahami asas sistem ini, dan hanya selepas itu memutuskan seberapa boleh diterima dan berguna bagi anda secara peribadi..

Dari sejarah

Idea gabungan pelbagai produk yang bermanfaat untuk tubuh timbul jauh sebelum munculnya istilah "pemakanan berasingan", yang popular sekarang ini. Jadi, walaupun di Rom kuno, doktor terkenal Celsus menyatakan idea tentang bahaya penggunaan campuran dari beberapa jenis makanan. "Mencampurkan zat di dalam perut, yang dicirikan oleh kelajuan dan kesukaran pencernaan yang berlainan, menyebabkan kerosakan makanan dan, akhirnya, keracunan tubuh," tulis saintis dan doktor Rom kuno. Dia mengenal pasti beberapa kombinasi makanan yang sukar dicerna oleh perut. Celsus juga mengesyorkan agar tidak menyalahgunakan hidangan masin, berlemak, dan terlalu manis..

Avicenna dan Paracelsus juga menyentuh isu keserasian produk. Oleh itu, Avicenna menasihatkan untuk makan makanan dalam kombinasi sedemikian sehingga mereka "saling mengimbangkan dan tidak membahayakan".

Walau bagaimanapun, bukti saintifik pertama mengenai pemakanan berasingan hanya diterima pada pergantian abad ke-18 hingga ke-19 dalam karya ahli fisiologi Rusia yang hebat, Akademik I.P. Pavlov. Saintis mendapati bahawa makanan yang berlainan (misalnya susu, daging dan roti) dicerna oleh bahagian saluran pencernaan yang berlainan, dan dengan penyertaan pelbagai jus pencernaan, atau enzim. Enzim yang diperlukan untuk memproses daging, roti dan susu sangat berbeza antara satu sama lain sehingga I.P. Pavlov secara khusus memanggil jus pencernaan ini "jus daging", "jus roti" dan "jus susu".

Banyak eksperimen menunjukkan bahawa setiap produk yang kita makan mendorong perut untuk mengeluarkan ciri jus pencernaan yang hanya ada, secara kuantitatif dan kualitatif berbeza daripada yang lain. Contohnya, enzim pepsin dan erpsin terlibat dalam pemecahan protein, enzim lipase untuk lemak, enzim ptyalin untuk kanji, dan laktase untuk gula susu, dll..

Lebih-lebih lagi, semua perbezaan ini tidak hanya untuk perut, tetapi juga untuk keseluruhan saluran gastrousus. Mereka bermula di rongga mulut, kerana sensasi rasa yang berbeza menyumbang kepada perubahan komposisi kimia air liur yang dikeluarkan. Setiap jenis makanan sesuai dengan komposisi tertentu air liur, jus gastrik dan pankreas, hempedu, jus pencernaan usus kecil dan besar. Sebagai tambahan, mikroflora usus kita terlibat dalam pencernaan pelbagai makanan dengan cara yang berbeza..

I.P. Pavlov mendapati bahawa pencernaan dan asimilasi pelbagai jenis makanan berlaku di bahagian saluran pencernaan yang ditentukan dengan ketat, di mana enzim yang sesuai dilepaskan. Di samping itu, setiap produk mempunyai kelajuan pemprosesan sendiri, iaitu pencernaan pelbagai produk berbeza dan jangka masa proses ini tidak sama. Jadi, asimilasi daging memerlukan pemprosesan yang lebih lama, dan makanan yang berasaskan karbohidrat dicerna lebih cepat. Oleh itu, penggunaan bersama produk yang berbeza dalam komposisi kimianya sering menjadi penyebab gangguan fungsi normal seluruh sistem pencernaan..

Oleh itu, kita dapat menganggap bahawa karya Pavlov inilah yang meletakkan asas saintifik dan perubatan untuk sistem pemberian makanan secara berasingan. Penulisnya, pakar pemakanan Amerika, Herbert Shelton, dalam tulisannya dengan tepat merujuk kepada hasil penyelidikan dan kesimpulan yang dibuat oleh Ahli Akademik Pavlov.

Dan pengasas kaedah pemakanan berasingan adalah Herbert Shelton, pakar perubatan alternatif dari Amerika Syarikat. Dialah yang, berdasarkan karya pendahulunya, dapat meneliti masalah keserasian pelbagai bahan dengan cara yang paling terperinci dan lengkap dan, sebagai hasilnya, untuk membuat klasifikasi produk yang logik dan harmoni, untuk mengenal pasti kumpulan yang serasi dan tidak sesuai dan merumuskan prinsip asas kaedah pemakanan yang berasingan. Dan hari ini namanya dikaitkan dengan kaedah ini. Ungkapan "Shelton terpisah makanan" telah menjadi istilah tradisional yang diakui secara universal yang semua orang tahu.

Harus dikatakan bahawa Herbert Shelton tidak mempunyai pendidikan perubatan klasik (yang dengan sendirinya sering disalahkan oleh lawannya). Walau bagaimanapun, pendidikan Shelton sangat serba boleh. Dia berjaya lulus dari Kolej Doktor Bukan Dadah, Sekolah Siswazah Pakar Perubatan Kiropraktik, Pusat Pengajian Doktor Perubatan Naturopati. Shelton mempromosikan penyembuhan seseorang dengan faktor semula jadi - air, udara, rehat, bersenam, dan makan produk semula jadi. Di samping itu, dia menumpukan banyak masa untuk pengajaran Ayurveda - perubatan dan falsafah Ayurveda tradisional. Seorang penulis berbakat, Shelton telah menerbitkan tujuh jilid mengenai gaya hidup sihat, teori penyakit dan kesejahteraan, dan pemakanan sebagai prasyarat utama untuk kesejahteraan dan umur panjang. Dia pertama kali menerbitkan prinsip pemakanan berasingan dalam buku "Gabungan makanan yang betul". Dalam karya "Orthotrophy. Asas Pemakanan yang Baik ”Shelton menggariskan keseluruhan falsafah pemakanan. Menekankan kerumitan mekanisme pemecahan dan asimilasi makanan dan peranan penting mereka untuk keadaan normal dan kesejahteraan seseorang, Shelton menulis: “Pemakanan adalah jumlah semua proses dan fungsi yang menentukan pertumbuhan dan perkembangan, pemeliharaan dan pemulihan organisme, dan pembiakannya. Ini adalah pembaikan tisu, bukan hanya pengumpulan lemak atau rangsangan daya hidup. ".

Herbert Shelton telah menjalani kehidupan yang panjang dan berbuah. Memiliki kemahiran keusahawanan yang luar biasa, dia berjaya menghidupkan ideanya. Pada tahun 1928, Shelton mendirikan sekolah kesihatan di kota San Antonio (AS, Texas), di mana selama lebih dari 40 tahun dia terus belajar dan menerapkan praktiknya kaedah pemakanan yang terpisah, dan tidak hanya untuk tujuan kesihatan umum, tetapi juga untuk memerangi pelbagai penyakit. Dan perintah utama pesakit yang menjalani rawatan di bawah kepemimpinan Shelton adalah ungkapannya yang terkenal: "Sekiranya anda menghargai kesihatan, maka jangan makan semuanya!"

Bintang Hollywood, yang kebanyakannya juga pesakitnya, memainkan peranan penting dalam penyebaran dan mempopulerkan teori Shelton. Hari ini, pemakanan berasingan dianggap sebagai salah satu kaedah pemakanan dan pemeliharaan kesihatan yang paling terkenal, dan mempunyai sebilangan besar penganut bukan sahaja di Amerika Syarikat tetapi di seluruh dunia. Banyak orang yakin dengan pengalaman mereka sendiri bahawa berkat pemakanan yang berasingan, anda dapat mengelakkan sejumlah penyakit serius dan, tanpa mengira usia, berada dalam keadaan fizikal yang sangat baik. Hari ini, sistem Shelton digunakan secara meluas dalam dietetik ketika menyusun menu pemakanan terapi dan pencegahan-profilaksis, serta untuk tujuan pembetulan berat badan.

Naturopath Amerika Howard Hay adalah kontemporari Shelton. Dia juga mematuhi prinsip-prinsip pemakanan yang terpisah, menganjurkan penggunaan produk semula jadi dan penolakan makanan buatan, yang disempurnakan. Secara umum, sambil mendukung metode Shelton, Hay juga memperhatikan reaksi asid-basa darah pesakitnya. Dia mengembangkan teori pemakanan sendiri, yang bertujuan untuk memerangi "penghitungan" badan, yang disebabkan oleh penggunaan makanan yang dominan dengan reaksi asid. Saranan Dr. Hay juga sering digunakan untuk mengatasi berat badan berlebihan dan mengatasi kebiasaan makan berlebihan..

Oleh itu, teori penggunaan berasingan produk dengan komposisi yang berbeza berasal dari berabad-abad yang lalu. Dia telah berkembang pesat, dan kontroversi di sekitarnya hanya meningkatkan popularitinya. Dan hari ini Herbert Shelton dan Howard Hay dianggap sebagai pengasas prinsip klasik pemakanan yang berasingan..

Prinsip asas memberi makan berasingan

Makanan berasingan mengikut herbert shelton

Produk yang Sesuai dan Tidak Sesuai, Jadual Pencocokan Produk

Oleh itu, anda sudah tahu bahawa teori pemakanan berasingan didasarkan pada penyelidikan saintifik yang serius mengenai pemprosesan dan asimilasi pelbagai makanan di saluran gastrousus. Untuk pemecahan dan pencernaan pelbagai makanan, diperlukan enzim pencernaan yang ditentukan. Apabila kita hanya makan satu jenis makanan pada satu masa, enzim berfungsi dengan berkesan kerana tidak ada yang mengganggu kerja mereka. Oleh itu, proses pencernaan dan asimilasi makanan berjalan dengan mudah, tanpa penggunaan tenaga dan pencemaran badan yang tidak perlu. Makanan dicerna sepenuhnya dan membawa faedah maksimum.

Sekiranya kita makan makanan campur, kerja enzim tidak lagi berkesan. Aktiviti mereka dihambat oleh makanan dan enzim lain yang dikeluarkan untuk memprosesnya. Contohnya, lemak dan protein mengganggu asimilasi antara satu sama lain. Lemak menekan rembesan jus gastrik, yang diperlukan untuk pencernaan protein. Banyak proses biokimia terganggu, yang menyebabkan penapaian atau bahkan makanan yang tidak dicerna, pembentukan gas berlebihan, gangguan pencernaan dan fenomena lain yang tidak menyenangkan, yang menunjukkan bahawa tubuh diracuni oleh racunnya sendiri.

Untuk mengelakkan semua ini, anda hanya boleh menggunakan makanan yang serasi, pencernaan serentak yang tidak menyebabkan gangguan saluran pencernaan. Ini tidak bermaksud bahawa setiap produk harus dimakan secara berasingan daripada yang lain. Shelton membahagikan semua produk kepada beberapa kumpulan. Beberapa kumpulan boleh digabungkan antara satu sama lain dan bahkan berguna untuk pencernaan, sementara yang lain secara kategorinya tidak sesuai. Maksud pemakanan yang berasingan adalah hanya makan zat yang digabungkan dengan baik.

Pertimbangkan Pengelasan Produk Shelton.

Ia adalah makanan berprotein tinggi. Kumpulan ini merangkumi:

• produk daging (tidak termasuk lemak), ikan;

• produk tenusu rendah lemak (contohnya, kefir, yogurt atau krim masam dan keju kotej dengan peratusan rendah lemak), keju feta, keju rendah lemak, telur;

• kacang dan kacang kering (termasuk kacang soya), kacang polong, cendawan, kacang, lentil.

Sangat mudah untuk dilihat bahawa protein sama sekali bukan makanan asal haiwan (protein haiwan dan tumbuhan berbeza).

Ini adalah produk yang berasal dari sayur-sayuran.

Mereka mungkin dikuasai oleh pati atau gula. Yang pertama termasuk kentang, bijirin, pasta, tepung, roti. Yang kedua - madu, gula, sirap, dll..

Kumpulan ini merangkumi ghee dan mentega, krim masam lemak, krim, keju, serta semua minyak sayuran (bunga matahari, zaitun, jagung, kacang soya, biji kapas, walnut, dll.). Di samping itu, kumpulan lemak termasuk lemak babi, daging berlemak dan ikan, dan kadang-kadang kacang dengan kandungan lemak tinggi.

4. Sayuran berkanji sederhana - rutabagas, kembang kol, kambing, wortel, bit, dll..

5. Sayuran tidak berkanji dan hijau - asparagus, terung, rebung, mustard, kacang hijau, kubis putih, kubis Brussels, kubis Cina, kubis makanan, kubis kebun, kohlrabi, selada air, selada, daun lobak hijau, daun bit hijau, bawang, daun bawang, timun, dandelion, lada manis, pasli, rhubarb, lobak, lobak, selada, saderi, asparagus, pemerkosaan, labu musim panas, chicory, bawang putih, bayam, sorrel masam, dll..

6. Buah-buahan masam, sayur-sayuran dan buah beri - nanas, jeruk, anggur masam, delima, limau gedang masam, lemon, jeruk keprok, buah persik masam, tomato, plum masam, epal masam, dll..

7. Buah dan beri semi-asid - aprikot, ceri manis, pir, buah ara segar, mangga, pic manis, plum manis, blueberry, epal manis, dll..

8. Buah dan beri manis - pisang, anggur pala, pir, dikeringkan di bawah sinar matahari, kismis, buah ara, kurma, kesemak, prun.

Sebagai tambahan kepada kumpulan ini, Shelton memilih tembikai, tembikai dan susu sama sekali tidak sesuai dengan produk kumpulan lain. Mereka mesti dimakan secara berasingan.

Sebagai hasil kerja bertahun-tahun, Shelton mengenal pasti kombinasi yang paling tidak baik yang harus dielakkan..

Protein adalah protein. Kedua-dua makanan kaya protein mengganggu pencernaan normal satu sama lain dan tidak diserap sepenuhnya. Sebabnya adalah bahawa produk ini, walaupun tergolong dalam kumpulan yang sama, mempunyai komposisi kimia yang berbeza, memerlukan enzim yang berbeza dan kepekatannya..

Setiap produk dicerna mengikut kadarnya sendiri. Oleh itu, menurut prinsip pemakanan yang berasingan, anda tidak boleh makan dalam satu hidangan, misalnya, daging dan ikan, daging dan telur, telur dan keju, keju dan kacang, daging dan kacang. Anda tidak boleh makan daging dan produk tenusu bersama (misalnya, sosej dengan mayonis atau daging lembu dengan keju), kerana produk tenusu juga mengandungi banyak protein.

Protein adalah karbohidrat. Larangan ini bermaksud berbahaya untuk memakan daging, ikan, keju, cendawan, kacang, telur dan produk protein lain dalam satu hidangan dengan kentang, roti, bijirin, dan juga gula-gula, termasuk buah-buahan manis. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pemprosesan protein dan karbohidrat di saluran gastrointestinal sangat berbeza sehingga dengan diet campuran mereka hanya menghalang pencernaan satu sama lain. Oleh itu, untuk pemecahan protein, kepekatan asid hidroklorik yang tinggi diperlukan, yang terkandung dalam jus gastrik, dan asimilasi karbohidrat memerlukan medium alkali yang dihasilkan terutamanya oleh kelenjar air liur. Anda tahu dari pelajaran kimia sekolah bahawa alkali dan asid saling meneutralkan. Makanan yang telah masuk ke perut berhenti dicerna, dan bukannya menyerap nutrien, benjolan yang tidak dicerna mula menapai.

Menurut prinsip pemakanan yang berasingan, makanan yang kaya dengan protein dan tepu dengan karbohidrat dapat dimakan hanya dengan selang waktu 2-3 jam.

Sekiranya, sebagai contoh, anda harus makan sandwic keju, maka jalan keluar yang terbaik dari keadaan ini adalah dengan makan keju terlebih dahulu, dan selepas beberapa saat - roti. Kemudian keju akan memasuki perut lebih awal, dan jus gastrik tidak akan dinetralkan oleh alkali. Kemudian, apabila keju dicerna, asid hidroklorik tidak akan begitu pekat, dan pemprosesan roti, yang masih dimulakan dengan air liur, akan berjaya di perut. Asimilasi kedua-dua produk akan lebih lengkap. Ngomong-ngomong, banyak kanak-kanak secara naluriah melakukan ini, makan keju terlebih dahulu, dan kemudian roti, menimbulkan kritikan dari ibu bapa mereka: "Makan dengan roti!"

Buku Masakan Makanan Berasingan

Semua ada di tangan anda

Manusia dibina sedemikian rupa sehingga dia tidak dapat hidup tanpa makanan dan air. Mana-mana badan manusia adalah motor yang menggunakan dan membebaskan tenaga. Kami mendapat tenaga terutamanya dari makanan.

Dalam proses makan, kita tidak hanya memproses makanan, tetapi menjalin hubungan dengan dunia, menyerap maklumat tentang hidup dan mati yang tersembunyi dalam sebatian kimia. Dan ini bererti bahawa pemakanan adalah proses rahsia, akibatnya seseorang dapat merasakan rasa senang dengan memakan sedikit masakan, tetapi tidak mendapat manfaat daripadanya, atau dia dapat memakan, misalnya, daun selada tanpa rasa dan mendapat manfaat maksimum setelah memprosesnya. di saluran pencernaan. Di samping itu, makanan yang sama boleh menjadi baik dan buruk..

Ini bukan mengenai makanan yang manja atau yang tidak bersih. Hanya dalam satu kes, jenis makanan tertentu berguna untuk orang tertentu - tubuhnya hanya memerlukan makanan seperti itu, dan untuk makanan lain, makanan ini boleh menjadi racun.

Ini semua mengenai keanehan pemakanan nasional, toleransi makanan individu, kehadiran penyakit, usia, perangai, gaya hidup, di mana keutamaan dan ciri persepsi bergantung. Dengan kata lain, tidak ada sistem pemakanan sejagat yang dikembangkan untuk setiap orang di planet ini. Namun, ahli fisiologi, pakar kebersihan, pakar pemakanan berusaha menentukan makanan mana yang paling boleh diterima, diet mana yang betul, bagaimana dan berapa banyak yang harus dimakan seseorang untuk menikmati dan menjaga kesihatan. Sebagai hasil penyelidikan tersebut, sistem bekalan kuasa yang terpisah muncul..

Membahagi dan memerintah. Herbert Shelton untuk memberi makan berasingan

Dalam soal pemakanan yang terpisah, tulisan Herbert Shelton paling sering dikenang. Tetapi secara adil mesti dikatakan bahawa dia bukan pelopor, tetapi berdasarkan kepada dalil-dalil dari saintis Rusia, ahli fisiologi I.P. Pavlov. Dia dan rakan-rakannya yang menetapkan bahawa ketika makan makanan jenis tertentu, jus pencernaan, yang berkualiti dan kuantiti, juga dilepaskan. Ringkasnya, protein, lemak dan karbohidrat dicerna di pelbagai bahagian saluran pencernaan, yang bermaksud ia tidak dapat digabungkan satu sama lain. Dan ini mesti diambil kira.

Inilah yang ditulis oleh Herbert Shelton dalam bukunya "The Best Food".

"Doktor memberi resep, tukang masak, dan orang mengambil makanan dalam kombinasi apa pun, mengabaikan had fisiologi sistem pencernaan manusia. Terdapat kepercayaan umum, termasuk di kalangan doktor, bahawa perut dapat mengasimilasikan sejumlah makanan dan gabungan dalam satu masa..

Pencernaan tertakluk kepada undang-undang fisiologi dan biokimia. Tetapi saintis pemakanan yang disebut terus mengabaikan fakta ini. Mereka menetapkan diet tanpa sedikit pun idea penapaian yang boleh menyebabkan kekacauan ini di saluran gastrointestinal. Tidak pernah terjadi kepada mereka bahawa mereka sebenarnya meracuni mereka yang membayarnya untuk mendapatkan nasihat dan rundingan..

Semasa menyusun menu untuk orang sihat dan orang sakit, perlu mengambil kira had fisiologi tertentu kelenjar pencernaan, enzim dan jus.

Dalam buku "Gabungan Makanan Yang Tepat" Shelton memberikan peraturan berikut.

1. "Makan protein dan makanan berkanji pada masa yang berlainan.".

Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh makan daging dengan roti atau kentang. Gabungan dikontraindikasikan: telur - roti, telur - bubur, bubur - susu, roti - ham, sosej. Adalah betul untuk makan makanan protein terlebih dahulu (daging, keju, telur, keju cottage, kacang-kacangan), dan setelah beberapa lama - makanan berkanji (kentang, puding, kaserol, dll.). Mengapa betul? Kerana protein dan pati dicerna di bahagian perut yang berlainan: protein - di bahagian bawah, dan pati - di bahagian atas. Oleh itu, mereka berakhir di persekitaran yang berbeza: ada yang beralkali, yang lain berasid.

2. "Makan makanan protein dan asid pada masa yang berlainan.".

Salad tidak boleh dibumbui dengan mayonis, jus lemon, cuka jika anda akan memakannya dengan daging, ikan, atau telur. Sebarang buah-buahan berasid: lemon, jeruk, nanas, limau gedang, dan tomato tidak sesuai dengan makanan protein, menyumbang kepada kerosakannya. Tetapi anda boleh membuat pengecualian untuk kacang dan keju.

3. "Satu jenis protein setiap hidangan".

Dua protein dari pelbagai jenis dan komposisi memerlukan jus pencernaan dan kepekatan yang berbeza. Jus ini tidak dilepaskan ke dalam perut pada masa yang sama. Oleh itu, anda harus selalu mengikuti peraturan: satu protein setiap hidangan. Gabungan susu dan daging, susu dan telur, daging dan keju, daging dan kacang tidak dibenarkan.

4. "Makan makanan berkanji dan asid pada masa yang berlainan.".

Makanan berasid menghentikan air liur daripada berfungsi, iaitu, mereka meneutralkannya ketika masih di mulut, yang bermaksud ia mempengaruhi pencernaan secara negatif. Cuba jangan makan salad dengan cuka, jus lemon, mayonis bersama roti. Tidak digalakkan menambahkan buah masam pada bijirin..

Carta Keserasian Makanan untuk Makanan Berasingan

5. "Makan protein dan makanan berkanji pada masa yang berlainan dengan gula.".

Gula hanya diserap dalam usus, berjaya melewati perut. Tetapi ini berlaku hanya apabila dimakan secara berasingan, tetapi jika dimakan bersama dengan kanji atau protein, maka ia tetap berada di dalam perut dan menyebabkan penapaian, dan kemudian keracunan tubuh.

Sekiranya boleh, anda harus menolak menggunakan pencuci mulut, biasanya disediakan dengan gula, krim, telur, buah-buahan manis. Tidak diingini makan bijirin dengan gula atau jem, roti dengan kismis.

6. "Lemak tidak dianjurkan untuk dimakan dengan makanan protein apa pun".

Lemak melambatkan pencernaan makanan protein. Oleh itu, tidak digalakkan memakan daging, ikan, ayam, telur, digoreng dalam jumlah besar lemak. Dan jika mustahil untuk mengelakkan makanan seperti itu, sekurang-kurangnya disarankan untuk merebutnya dengan banyak sayur-sayuran dan ramuan hijau mentah..

Jadual menunjukkan dengan jelas produk mana yang sesuai antara satu sama lain, yang dibenarkan untuk digunakan bersama, dan mana yang dikontraindikasikan..

Herbert Shelton percaya bahawa sekurang-kurangnya 2 jam harus berlalu antara penggunaan makanan yang tidak serasi. Dan makanan seperti tembikai, tembikai dan susu hanya boleh dimakan secara berasingan dari semua makanan lain..

Faedah makan berasingan

Makanan berasingan bukanlah makanan, kerana membolehkan penggunaan semua produk makanan pada tahap yang lebih besar, tetapi menggabungkannya dengan betul antara satu sama lain. Maksudnya, anda boleh makan daging, telur, roti, pasta, dan mentega, tetapi tidak pada masa yang sama, tetapi dengan selang waktu beberapa jam antara setiap jenis makanan. Perkara utama adalah menggabungkannya supaya badan dapat mencerna dan mengasimilasi nutrien dengan mudah. Sekiranya makanan yang tidak serasi memasuki perut pada masa yang sama, maka pencernaannya akan sukar. Akibatnya, makanan yang kurang dicerna akan disimpan dalam tubuh dalam bentuk lemak dan sisa, boleh menyebabkan sembelit dan masalah dengan pankreas..

Sekiranya produk yang serasi memasuki saluran pencernaan, maka proses fermentasi dan pembusukan tidak berlaku di dalam badan, yang mengurangkan keracunan badan. Secara beransur-ansur, dengan mematuhi prinsip pemakanan yang berasingan, tubuh membersihkan dirinya dari racun. Sangat berguna untuk menggunakan makanan berasingan bagi mereka yang mempunyai penyakit saluran gastrousus..

Sistem makan yang berasingan mempunyai banyak penyokong dan lawan. Sebilangan pakar pemakanan percaya bahawa makanan berlarutan di perut selama beberapa jam, jadi tidak menjadi masalah jika kentang tumbuk dimakan bersama daging atau dua jam kemudian. Tetapi setiap orang, tanpa pengecualian, menyedari bahawa pemakanan yang terpisah mempunyai hak untuk wujud, jika hanya kerana ia berkaitan dengan penyederhanaan makanan dan pengambilan sejumlah besar sayur-sayuran dan buah-buahan..

Catuan harian yang berasingan

Jadi, apa yang harus menjadi diet harian seseorang yang mengikuti diet yang berasingan? Sayuran dan buah-buahan dapat membentuk sekitar 60% dari diet, dan lebih baik memakannya mentah. Mereka sesuai dengan makanan protein dan makanan karbohidrat. Makanan protein harus memenuhi sekitar 20% dalam diet, makanan berkanji dan karbohidrat - sekitar 15%, selebihnya 5% diperuntukkan untuk lemak semula jadi.

Makanan protein tidak boleh digabungkan dengan karbohidrat - ini adalah peraturan utama pemakanan yang berasingan. Jadual protein merangkumi daging, ayam, ikan, telur, kacang, makanan tenusu, dan lain-lain. Jadual karbohidrat merangkumi bijirin, roti dan semua produk tepung, kentang, makanan manis, dll..

Setiap makanan harus dilakukan hanya setelah bahagian makanan sebelumnya dicerna sepenuhnya, yang bermaksud bahawa tidak boleh ada "makanan ringan" di antara waktu makan..

Minum cairan pada siang hari hanya dapat mendahului pengambilan makanan dan tidak boleh mengakhirinya, kerana cairan itu mencairkan jus pencernaan dan mengalirkannya ke usus bawah. Oleh itu, makan harus dimulakan dengan minum cecair, dan bukan sebaliknya..

Jangan minum antara waktu makan. Cecair apa pun boleh diminum hanya 2 jam setelah makan, dan sekiranya dahaga, bilas mulut dengan air bersih.

Contoh diet harian

Sarapan pagi - buah-buahan, salad buah, keju, krim masam, sandwic roti dedak dengan mentega atau keju, keju kotej.

Makan tengah hari - lebih baik makanan kaya protein. Lebih-lebih lagi, hidangan daging atau ikan tradisional dimasak tanpa lauk atau kentang biasa, ia boleh ditambah dengan sebahagian besar salad, sayur-sayuran, buah-buahan. Dari kursus pertama - sup sayur atau sup sayur, untuk pencuci mulut - buah tanpa gula.

Makan malam - makanan kaya karbohidrat. Ia boleh menjadi kentang atau lobak merah, makaroni dan keju, buah-buahan manis, dan lain-lain - cepat diserap oleh badan.

Semasa anda makan, anda juga hidup. resipi masakan

Jadual protein
Salad

1 oren, 1 kiwi, 20 g keju kotej, 2 sudu besar. sudu kacang hazel.

Kupas dan potong buahnya. Semasa mengiris jus oren, jangan tuangkan, tetapi tambahkan ke dadih. Kisar kacang, masukkan sebilangannya ke dalam keju kotej. Letakkan keju kotej dengan kacang di atas pinggan, di atas - kepingan buah, di atasnya - kacang. Kiwi mengandungi enzim yang memecah protein dengan cepat, jadi anda harus memakan hidangan ini sebaik sahaja dimasak.

Salad tangerin

200 g tangerin, 200 g saderi, 80 g badam, 80 g minyak zaitun, 1 sudu besar. sesudu gula, jus 1 lemon, selada hijau, lada hitam, garam secukup rasa.

Kacang badam, kupas, goreng dan hancurkan. Bubarkan jeruk keping ke dalam kepingan dan kupas filemnya. Potong tangkai saderi. Masukkan makanan dalam lapisan ke dalam mangkuk salad yang dilapisi daun selada hijau dan tuangkan dengan pembalut yang terbuat dari minyak zaitun, jus lemon, lada, garam dan gula.

Epal dengan susu curdled

150 g epal, 150 g susu curdled (atau keju kotej, atau yogurt).

Potong epal, gabungkan dengan yogurt. Campurkan bahan-bahan dengan baik.

Salad epal dan keju

4 epal bersaiz sederhana, jus 1 lemon, 250 g keju, 1 gelas kefir.

Kupas dan inti epal, potong nipis dan taburkan dengan jus lemon. Parut keju pada parut kasar, masukkan epal dan kefir. Kacau salad, sejukkan selama beberapa jam, dan kemudian pindahkan ke pasu.

Salad kubis dan tomato

300 g kubis putih, 2-3 tomato, 5 paprika manis, 3 telur rebus, 1-2 sudu besar. sudu kefir, ramuan untuk hiasan.

Cincang kubis halus. Keluarkan kulit dari tomato dan potong. Bakar lada, angkat biji dan potong.

Pisahkan putih telur dari kuning telur. Potong protein menjadi kepingan, campurkan dengan sayur-sayuran cincang. Tuangkan semuanya dengan kefir. Potong kuning telur dengan halus, anda boleh menguli dengan garpu.

Letakkan salad di atas pinggan dengan slaid dan taburkan dengan kuning telur dan herba cincang.

Salad kubis putih dengan cranberry

200 g kubis putih, 0.5 cawan cranberry, 2 sudu besar. sudu krim masam, garam secukup rasa.

Cincang kubis halus, campurkan dengan cranberry yang diurut dan dibasuh, tambahkan sedikit garam dan musim dengan krim masam.

Salad kubis merah dengan badam dan wain

400 g kubis merah, 1 bawang, 50 g badam, 1 epal, 0.5 cawan wain merah, 3 sudu besar. sudu minyak zaitun, 1 sudu besar. sesudu mustard, pasli, gula, garam, lada secukup rasa.

Cincang kubis dan garam; potong bawang dan epal yang dikupas halus. Rebus badam dengan air mendidih, kupas, potong menjadi kepingan nipis. Campurkan kubis, bawang, epal dan badam. Kisar sawi dengan minyak, tambah ramuan dan, gosok, perlahan-lahan masukkan wain. Masukkan garam, gula, lada ke sos yang dihasilkan dan perasakan makanan. Campurkan semuanya sehingga sebati dan masukkan ke dalam mangkuk salad.

Salad saderi dengan epal dan lobak dalam susu masam

1 akar saderi, 3 epal, 3 sudu besar. sudu susu masam, lobak merah dan garam secukup rasa.

Campurkan epal yang tidak dikupas dan saderi parut pada parut kasar dengan yogurt, musim dengan garam dan lobak parut. Untuk mengelakkan epal dan saderi gelap, gosokkannya ke atas susu curd dan kacau segera.

Salad tomat dan keju feta

8 tomato segar, 100 g keju feta, 5 sudu besar. sudu krim masam, pasli.

Basuh tomato, potong bulat, tambah keju feta parut, taburkan dengan pasli dan musim dengan krim masam.

Tomato, timun dan salad selada

4 tomato segar, 4 timun bersaiz sederhana segar, 5 sudu besar. sudu krim masam, salad hijau, pasli, dill, garam secukup rasa.

Basuh daun selada, potong menjadi jalur nipis dan letakkan di tengah mangkuk salad dengan slaid. Masukkan tomato dan timun di sekitar daun selada, musim dengan garam, krim masam dan taburkan dengan dill dan pasli cincang halus.

Salad Bayam dan Telur

4 biji telur, 2 cawan bayam cincang, 1 bawang, 2 sudu teh walnut cincang, 250 ml yogurt, lada hitam dan garam secukup rasa.

Telur rebus, kupas, cincang. Cincang bawang halus. Satukan telur, bawang dan bayam. Pukul yogurt. Musim salad dengan yogurt, garam dan lada, campurkan dengan lembut, taburkan dengan kacang.

Salad lobak dengan daging lembu

10-15 lobak, 500 g daging lembu, 1 gelas beras, 3 bawang, 2-3 telur, 3 sudu besar. sudu minyak sayuran, garam, lada secukup rasa.

Rebus daging lembu dan potong dadu. Parut bawang dan lobak pada parutan halus, campurkan dengan nasi rebus dan telur yang dipotong menjadi kepingan. Salad garam dan lada.

Salad lobak dengan kefir

300 g lobak dengan daun, 2 wortel, 2 bawang, 0,5 cawan kefir, 2 sudu besar. sudu krim masam, 1 sudu besar. sesudu minyak sayuran, garam, lada secukup rasa.

Potong lobak menjadi kepingan. Campurkannya dengan wortel parut kasar dan daun lobak cincang. Potong bawang ke dalam kepingan, goreng dalam minyak sayuran dan sejukkan. Campurkan sayur-sayuran dan tuangkan dengan campuran kefir dan krim masam. Hiaskan dengan pasli.

Salad lobak dengan pistachio

2 biji lobak sederhana, 100 g kacang pistachio, kacang almond atau walnut, garam secukup rasa.

Kupas lobak, potong ke dalam jalur, tuangkan dengan air mendidih, biarkan air mengalir, taburkan dengan garam. Hancurkan biji kacang dalam mortar atau cincang, campurkan dengan lobak cincang.

Salad lobak dan keju kotej

70 g lobak, 150 g keju kotej (rendah lemak), sebilangan ramuan herba (pasli, dill), garam laut (jika ada).

Parut lobak, campurkan dengan keju kotej dan garam, masukkan sayur cincang halus.

Salad lobak dengan walnut

1 lobak, 1 lobak merah, 10 g walnut yang dikupas, jus dan kulit 1 lemon kecil, 1 cengkih bawang putih, garam secukup rasa.

Parut lobak merah dan wortel pada parut halus. Hancurkan walnut dan bawang putih dalam lesung. Campurkan segalanya, tuangkan jus lemon, garam secukup rasa, kisar semangat segar dan tambah ke salad. Gaul sebati lagi.

Salad zucchini dengan timun acar

200 g zucchini, 1 epal, 1 timun acar, 1 bawang, 3-4 sudu besar. sudu krim masam atau mayonis, dill, garam.

Parut zucchini mentah dan epal, masukkan timun cincang, bawang dan dill. Musim dengan krim masam atau mayonis, garam secukup rasa dan kacau.

Salad skuasy

500 g labu, 2-3 tomato merah, 1 bawang, 6 sudu besar. sudu krim masam, dill, pasli, garam secukup rasa.

Basuh buah, kupas (buah muda tidak perlu dikupas), potong parut kasar. Kupas dan cincang bawang, basuh tomato dan potong. Basuh sayur, keringkan pada tuala, potong halus. Campurkan segalanya, garam dan musim dengan krim masam.

Salad labu dengan bawang dan telur

1 cawan labu mentah parut, 2 telur, 2 bawang, 2 sudu besar. sudu krim masam, 1 cengkih bawang putih, herba.

Rebus telur dan potong. Cincang bawang halus. Campurkan bawang, telur dan labu parut pada parut kasar, masukkan bawang putih cincang, musim dengan krim masam, campurkan. Taburkan dengan ramuan cincang.

Salad kacang muda

250 g kacang polong segar, 200 g wortel, 50 g bawang, 40 ml minyak sayuran, 1 lemon, sekumpulan pasli dan dill, garam secukup rasa.

Parut wortel, potong bawang halus, dill dan pasli, masukkan kulit lemon Tumis kacang manis muda dari kacang polong. Campurkan segalanya, perah jus lemon, garam secukup rasa, tambah minyak sayuran.

400 g daging lembu, 50 g akar lobak, 100 g kacang merah, 1 biji lada loceng kuning, 1 biji lada panas, 2 acar, 1 tandan pasli, 1 tandan saderi, 100 g krim masam rendah lemak, garam, lada secukup rasa.

Rendam kacang semalaman, kemudian rebus dan toskan ke dalam saringan. Bilas daging lembu hingga bersih, rebus dan potong menjadi kepingan nipis. Kupas akar lobak, basuh, parut pada parut halus. Basuh paprika, angkat tangkai dengan biji, potong dengan jalur nipis. Basuh lada panas dan potong ke dalam kepingan nipis. Potong timun acar menjadi kiub nipis. Basuh pasli dan saderi, kering, potong halus. Campurkan bahan-bahan yang sudah siap, garam, lada dan musim dengan krim masam.

400 g fillet ayam, 100 g kacang hijau kalengan, 2 tomato, 1 timun, 1 epal hijau, 100 g lobak, 1 tandan dill, 70 ml minyak sayuran, 1 sudu besar. sesudu mayonis zaitun, garam, lada secukup rasa.

Bilas fillet ayam sehingga bersih, goreng dalam minyak sayuran, kemudian potong menjadi kepingan nipis. Basuh tomato dan potong kiub. Basuh timun dan potong nipis. Basuh epal, kupas, inti dan potong menjadi jalur nipis. Basuh lobak dan potong dengan jalur nipis. Basuh hijau dill, keringkan dan potong halus. Campurkan bahan-bahan yang sudah siap, masukkan kacang polong, garam, lada, musim dengan mayonis.

Salad cendawan

300 g cendawan masin, 1 bawang, 2 sudu besar. sudu minyak sayuran, rempah, herba secukupnya.

Potong cendawan masin ke dalam kepingan, campurkan dengan bawang dan mentega cincang halus. Masukkan rempah, herba, kacau dan taburkan dengan ramuan cincang (pasli, dill).

Salad cendawan masin

200 g cendawan masin, 1 bawang, 2-3 sudu besar. sudu minyak sayuran, herba.

Potong cendawan masin ke dalam baji atau kepingan dan campurkan dengan bawang cincang. Musim semuanya dengan minyak sayuran dan taburkan dengan ramuan.

Salad cendawan masin dengan sauerkraut

200 g cendawan masin, 150 g sauerkraut cincang, 1 bawang kecil, herba, lada secukup rasa.

Potong cendawan, campurkan dengan sauerkraut, bawang cincang, herba, lada dan musim dengan minyak sayuran.

Salad cendawan kering dengan lobak

3 sudu besar sudu besar cendawan kering, 1 akar kecil lobak kupas, 1 sudu besar. sesudu minyak sayuran, sekumpulan pasli, garam, lada secukup rasa.

Bilas cendawan hingga bersih dan rendam dalam air sejuk selama 6-8 jam. Rebus cendawan dalam air yang sama hingga masak. Sejukkan, potong hiris. Kupas lobak, parut, garam dan gabungkan dengan cendawan cincang, musim dengan minyak dan taburkan dengan ramuan cincang.

40 g cendawan kering, 200 g hati sapi, 2 acar, 3 bawang, 2 telur rebus, 150 g mayonis, 3 sudu besar. sudu minyak sayuran, garam, lada secukup rasa.

Proses dan masak cendawan porcini kering, kemudian potong halus. Rebus hati sapi, sejukkan dan potong halus. Potong bawang ke dalam kiub kecil dan tumis dalam mentega. Kupas timun dan potong dadu. Campurkan semua bahan dengan menambahkan lada, garam, separuh daripada norma mayonis. Musim salad dengan mayonis yang tinggal.