Bolehkah saya minum kopi jika saya sakit kepala??

Kopi berada di kedudukan kedua setelah teh hitam dalam ranking minuman paling popular. Di Amerika Syarikat, misalnya, sehingga 90% penduduk meminumnya, di Rusia - sekitar 64%.

Terlebih lagi, kafein boleh didapati di mana-mana: coklat, teh, minuman tenaga, dan juga di beberapa ubat penghilang rasa sakit yang popular. Persoalannya masih belum jelas: adakah kopi menyebabkan sakit kepala atau, sebaliknya, melegakan gejala?

Bagaimana kopi mempengaruhi saluran darah

Dari pemerhatian otak pada mesin MRI, telah terbukti bahawa saluran darah melebar sebelum migrain atau sakit kepala yang cepat. Walau bagaimanapun, kafein mempunyai sifat vasokonstriktor - iaitu, ia menyekat aliran darah dan dengan itu dapat membantu sakit kepala..

Harta ini terkenal oleh ahli farmasi dan pengeluar ubat. Sebagai contoh, gabungan asetaminofen, aspirin, dan kafein meningkatkan kesan menghilangkan rasa sakit sebanyak 40%. Jadi secawan espresso akan benar-benar mengurangkan keparahan gejala anda..

Mengapa kepala anda mula sakit ketika berhenti minum kopi

Jadi, kopi itu sendiri tidak menyebabkan sakit kepala. Tetapi berlebihan kafein adalah perkara lain sepenuhnya. Ia menjadi penghambat rasa sakit, memprovokasi apa yang disebut "pemulihan kafein". Kesannya akan sangat ketara jika anda "merawat" mabuk dengan kopi dan minum beberapa cawan pada satu masa..

Ramai orang mengadu bahawa kepalanya sakit setelah berhenti minum kopi. Ini berlaku, sebagai peraturan, pada hari kedua selepas pembatalan. Ini adalah manifestasi klasik dari "pemulihan kafein". Tetapi sebenarnya, kesan fizikal yang teruk dilihat hanya pada 2% peminum kopi..

Selebihnya, ia serupa dengan penarikan diri daripada penagih dadah. Hanya dalam versi yang sangat ringan. Sakit kepala biasanya hilang dengan cepat.

Mengapa tidak kopi untuk migrain

Kita hanya boleh mengatakan bahawa kopi benar-benar dikontraindikasikan untuk mereka yang menderita migrain. Sebarang minuman yang mengandungi kafein bertindak sebagai pencetus di sini. Terdapat kes-kes ketika mereka memprovokasi status migrain. Dan ini hampir satu stroke selama satu minit.

Bagi mereka yang secara berkala mengalami sakit kepala, doktor dibenarkan menggunakan sehingga 200 mg. minum sehari. Walau bagaimanapun, cadangan Kementerian Kesihatan mengatakan bahawa dengan serangan yang kerap, anda masih perlu mengelakkan kopi setiap hari..

Juga, baca kandungan kafein ubat anda dengan teliti..

Berapa banyak kafein dalam kopi (meja)

Kaedah memasak

Jumlah kafein setiap 300 ml cawan (mg)

Bolehkah saya minum kopi untuk migrain??

Migrain (hemicrania) adalah penyakit neurologi, gejala yang mencolok adalah sakit kepala yang berulang. Ia tidak ada hubungannya dengan kecederaan kepala, tumor, tekanan, dan penyakit yang memberi seseorang banyak siksaan, disorientasi di ruang angkasa, masyarakat.

Penyakit ini turun-temurun. Sehingga kini, saintis perubatan belum mengenal pasti kaedah untuk rawatan terakhirnya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kaedah mudah untuk melegakan sakit kepala migrain tanpa memerlukan pil..

Selalunya, kopi membantu mengatasi migrain

Kaedah ini merangkumi kepatuhan pada tidur dan pemakanan, berjalan kaki, kurang bersenam, tekanan. Mengelakkan makanan tertentu, seperti keju atau coklat, juga dapat mengurangkan rasa tidak selesa, kerana mengandungi tiramina, yang meningkatkan risiko serangan migrain. Atau kemasukan makanan tertentu dalam makanan anda. Kopi telah menjadi ubat yang paling popular untuk migrain.

Sehingga kini, banyak orang berhadapan dengan persoalan apakah mungkin minum kopi untuk migrain. Lagipun, doktor sering mengatakan bahawa kafein sekali lagi mengganggu sistem saraf dan memprovokasi permulaan serangan sakit kepala seterusnya..

Walau bagaimanapun, para saintis baru-baru ini melakukan penyelidikan mengenai kesan kafein terhadap kejadian migrain. Ini menunjukkan bahawa bagi kebanyakan subjek, setelah penggunaan kafein, rasa sakit menurun atau hilang sepenuhnya. Kesannya sangat ketara pada orang dengan tekanan darah rendah..

Adakah atau tidak menggunakan kafein sebagai langkah pencegahan terhadap sakit kepala migrain

Apakah kesan minum kopi pada migrain? Adakah ia membantu atau menjadikannya lebih teruk? Atau sama sekali tidak memberi kesan?

Penyebab sakit kepala, sebagai peraturan, adalah tekanan rendah dengan pembuluh darah yang melebar, yang menyebabkan sensasi rasa sakit yang teruk. Sekiranya penggunaan kafein, pembuluh darah menjadi sempit, tekanan meningkat, dan keadaan umum kembali normal.

Oleh itu, jawapan kepada soalan "bolehkah saya minum kopi ketika kepala saya sakit", tentu saja, adalah "ya". Namun, perlu diingat bahawa tidak semua kopi dapat membantu penghidap migrain. Untuk mengelakkan serangan migrain, jumlah kafein yang diperlukan hanya bersifat semula jadi. Dalam kopi segera atau minuman lain dengan kafein, kandungan kafein secara langsung jauh lebih rendah, jadi penggunaannya tidak akan memberikan kesan yang cepat dan penuh..

Kafein membantu migrain tetapi ketagihan

Kaedah ini tidak akan membantu orang yang mempunyai "ketagihan kafein", kerana kandungan kafein dalam darah mereka tinggi, dan satu cawan lagi tidak akan mengubah keadaan dan migrain tidak akan hilang. Dan peningkatan dos kafein boleh menyebabkan masalah pada saluran darah dan sistem dan organ lain. Bagi orang yang tidak minum kopi, 1-2 cawan akan mencukupi untuk melegakan serangan migrain.

Perlu diingat bahawa kaedah migrain ini mungkin tidak berfungsi untuk semua orang dan dalam semua keadaan. Contohnya, jika seseorang mengalami tekanan darah tinggi atau tanda-tanda hipertensi, secawan kopi akan bertindak sebagai pemangkin untuk meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan sakit kepala..

Seperti halnya orang yang letih dan mengantuk minum cawan, maka selama 20-30 minit pertama dia akan merasa bertenaga, tetapi apabila kesan semangat berlalu, tubuh akan bertindak balas dengan sakit kepala yang tajam, peningkatan keletihan.

Anda tidak boleh menggunakan kopi sebagai cara untuk merawat migrain sekiranya terdapat penyakit saluran gastrousus, alergi, kehamilan, dan penyakit neurologi lain.

Biji-bijian atau sekejap

Kafein terdapat di kulit luar biji kopi. Dalam penghasilan kopi semula jadi, ia tetap utuh dan oleh itu jumlah kafein yang ada di dalamnya cukup untuk mengatasi sakit kepala migrain. Dan minuman tanpa kafein sama sekali tidak berguna untuk diminum, ia tidak akan membantu. Pada masa yang sama, minuman semula jadi yang baru diseduh mempunyai rasa dan aroma yang indah..

Larut, sebaliknya, sama sekali tidak mengandungi kafein, atau mengandungi pecahan yang sangat kecil, kerana semasa penghasilannya, lapisan yang mengandung kafein dikupas dan dikeluarkan. Tidak masuk akal untuk menggunakannya sebagai cara untuk mengurangkan sakit kepala, tetapi boleh diminum dengan tekanan darah tinggi dan darah tinggi, tidak akan menyakitkan. Sudah tentu, dalam dos yang berpatutan.

Cara membuat kopi untuk meredakan sakit kepala

Sebilangan daripadanya didapati lebih berkesan. Yang paling mudah dan popular ialah kopi dengan analgin. Maksudnya, jika anda sakit kepala, anda perlu minum tablet analgin, membasuhnya dengan air, dan kemudian minum secawan kopi. Kesannya hampir seketika.

Resipi kedua yang paling popular ialah membancuh kopi dan menambahkan susu atau krim ke dalamnya. Kadar melegakan gejala migrain dengan kaedah ini lebih rendah, tetapi kesannya bertahan lebih lama.

Kaedah memasak yang lain adalah dengan menambahkan sedikit madu semasa mendidih. Ia akan berfungsi sebagai profilaksis untuk migrain dan meningkatkan kesejahteraan dan kesihatan. Lemon dapat ditambahkan untuk rasa dan dapat digunakan untuk meningkatkan nada dan kekebalan tubuh secara keseluruhan.

Cara pembuatan kopi adalah penting untuk merawat migrain

Kopi yang digabungkan dengan halia juga sangat baik untuk migrain. Halia ditambah semasa memasak. Ia juga dapat digunakan untuk mencegah selesema..

Pilihan seterusnya bukanlah yang paling biasa, tetapi ia juga berfungsi. Ini adalah penyediaan minuman kopi dengan pudina dan lavender. Kaedah ini tidak popular kerana rasanya cukup spesifik dan tidak semua orang menyukainya. Semasa menggunakan kaedah ini, anda perlu membancuh kopi seperti biasa dan menambahkan daun pudina ke siap, setelah mengisar.

Lada cayenne dapat ditambahkan ke dalam kopi untuk merasakan dan mempercepat penghilang rasa sakit. Anda perlu berhati-hati dengan kaedah ini, terutama bagi orang yang mengalami masalah dengan saluran gastrousus..

Anda juga perlu ingat mengenai dosnya, dan juga fakta bahawa semua minuman kopi boleh diminum hanya selepas makan..

Kopi dan analgesik

Sebilangan besar orang, apabila mereka sakit kepala, ingin kesakitan itu hilang secepat mungkin. Oleh itu, sering kali mereka berhadapan dengan persoalan apakah boleh minum tablet dengan kopi..

Sekumpulan saintis Jerman telah melakukan penyelidikan di bidang ini dan sampai pada kesimpulan bahawa analgesik ringan, seperti aspirin atau analgin, dapat diambil bersamaan dengan kopi. Kaedah ini dengan cepat akan menghilangkan rasa sakit dan tidak membahayakan seluruh badan..

Dan parasetamol atau Flupirtin, membantu sakit kepala, mempunyai kesan buruk pada hati. Oleh itu, ubat-ubatan ini tidak digalakkan diambil serentak dengan kopi..

Sekiranya, atas sebab kesihatan, anda berjumpa doktor dan analgesik seperti Tramal atau ubat sejenis diresepkan sebagai rawatan, maka tidak boleh diambil dengan kafein.

Umumnya lebih baik mengambil ubat preskripsi atau salah satu resipi kopi. Masih tidak digalakkan untuk digabungkan. Perlu diingat bahawa kafein adalah ketagihan, jadi anda perlu berhati-hati dengan penggunaannya..

Semua resipi dan cadangan ini menangani sakit kepala migrain yang jarang berlaku. Sekiranya serangan kesakitan berulang kali, dan sifatnya menjadi lebih akut, adalah mustahak untuk mendapatkan bantuan perubatan dan rawatan ubat..

Tekanan apa yang boleh berlaku dengan migrain: tinggi atau rendah?

Apa suntikan yang perlu anda lakukan untuk melegakan sakit kepala dan migrain dengan cepat?

Doktor mana yang merawat migrain: siapa yang harus dihubungi untuk migrain?

Di mana meletakkan lintah untuk migrain? Petunjuk dan kontraindikasi untuk rawatan herudoterapi

Migrain serviks: penyebab, diagnosis, gejala dan rawatan

Sekiranya anda minum kopi untuk sakit kepala? Doktor menerangkan

Sekiranya sakit kepala yang menjengkelkan membuat anda ingin merangkak ke pembuat kopi, maka kami mempunyai maklumat yang agak bertentangan untuk anda. Ringkasnya: kopi boleh menolong anda, dan boleh menyakitkan anda. Mahukan lebih banyak maklumat? Mari beritahu!

Menurut para pakar, kafein dapat melegakan dan meningkatkan sakit kepala: kesannya bergantung pada banyak faktor yang khusus untuk anda dan tabiat anda. Jadi sebelum keluar untuk minum segelas kopi atau sebotol cola - kafein - ada beberapa data yang perlu dipertimbangkan. Inilah yang perlu anda ketahui:

Kafein melegakan sakit kepala - dalam beberapa kes

Kafein, pakar pemakanan dan doktor mengatakan, tidak selalu menolong sakit kepala. Untuk kesakitan yang disebabkan oleh pembuluh darah yang melebar di otak (keadaan yang dikenali sebagai vasodilasi), kafein dapat membantu. Ia menyebabkan saluran darah menyempit, yang mengurangkan pembengkakan yang menyakitkan.

Kafein juga dapat meredakan ketegangan sakit kepala dengan meregangkan otot yang ketat di leher atau belakang kepala (kesan yang sedikit berlawanan tetapi intuitif). Terdapat juga komplikasi: Jumlah kafein yang berlebihan dapat membuat otot menjadi tegang dan bahkan berlebihan. Dan, yang menjadi ciri khas, ia akan melakukannya dengan cepat dan tanpa menyatakan perang..

Tidak ada dos "ajaib". Dan khusus juga

Alangkah baiknya jika kita tahu berapa cawan kopi yang anda perlukan untuk menghilangkan sakit kepala. Kami akan bersetuju dengan dos kafein tulen yang disyorkan dalam miligram per kilogram berat badan, jika hanya boleh melakukan sesuatu dengan kepala yang berat pada waktu pagi..

Tetapi sains tidak mengetahui perkara ini. Kami tidak mungkin mendapat jawapan yang lebih spesifik: kafein mempengaruhi orang dengan cara yang sangat berbeza.

Sebilangan orang secara genetik lebih sensitif terhadap kafein dan harus menahan diri dari kopi untuk menghilangkan rasa sakit. Sekiranya selepas satu cappuccino anda berlari dengan kelinci energizer, mungkin anda harus menyimpan reseptor halus.

Walau apa pun, satu atau dua cawan cukup untuk semua orang. Dalam kes yang melampau - tiga atau empat, ia pasti tidak bernilai. Setelah minum kopi, sebilangan besar orang mula merasa mengantuk. Tetapi kami tidak mengesyorkan menggunakannya sebagai ganti pil tidur, akan ada masalah dengan tidur lena atau dengan kualiti tidur.

Punca penting kafein

Kopi, teh, coklat, dan soda adalah sumber kafein yang paling biasa. Perhatian khusus harus diberikan berkaitan dengan minuman tenaga - doktor mengaitkan penggunaannya dengan pening, sawan dan juga strok, dan pada usia yang sangat muda. Sekiranya anda gemar minuman bertenaga dan sakit kepala, lebih baik mengikatnya - neurostimulan yang terdapat di dalamnya hanya membahayakan anda.

Untuk makluman, secawan kopi biasa mengandungi 106 hingga 164 mg kafein, dan satu tin soda mengandungi 38 hingga 46. Gula dan bahan kimia lain dapat membuat anda merasa lebih teruk, dan tenaga dari minuman bersoda manis akan berlalu lebih cepat daripada secawan minuman berperisa.

Semuanya sangat individu

Sebilangan orang memerlukan ibuprofen dan tidur siang setengah jam, yang lain memerlukan kompres sejuk di atas mata mereka selama beberapa minit. Seseorang - urut zon leher rahim (cuba, jika anda belum mencuba). Dan tentu saja, kadangkala kopi akan menyala di antara kaedah ini. Cara yang berbeza untuk mengatasi sakit kepala membantu orang yang berbeza.

Dan jika anda menderita sakit kepala, mengambil pendekatan holistik boleh membuat perbezaan. Menyesuaikan jadual tidur anda, mendapatkan cukup air, dan aktif secara fizikal harus menjadi yang pertama dalam memperjuangkan fikiran yang jernih.

Barulah masuk akal untuk mengetahui bagaimana kafein mempengaruhi anda, dan sama ada anda memerlukan ubat atau perangsang lain. Kurang tidur, diet tidak sihat, dan gaya hidup yang tidak menentu menyebabkan sakit kepala lebih kerap daripada yang anda fikirkan.

Bolehkah saya minum kopi untuk sakit kepala?

Ramai orang tidak dapat membayangkan pagi mereka tanpa secawan kopi. Popularitinya yang meluas dikaitkan dengan kesan yang menyegarkan yang diterima oleh setiap orang yang minum minuman kegemaran mereka. Sebilangan orang terbiasa sehingga mereka mula mengambil hidangan tambahan walaupun pada waktu siang atau malam hari. Dan pada satu ketika mereka harus memikirkan apakah boleh minum kopi dengan sakit kepala.

Kebaikan dan keburukan kafein

Para saintis telah melakukan banyak kajian mengenai kesan kafein pada tubuh manusia. Banyak persoalan masih ada tanpa jawapan yang jelas, yang menyebabkan kontroversi tidak berkesudahan. Tetapi sudah diketahui bagaimana kopi boleh mempengaruhi seseorang..

Khasiat minuman itu menjadi hujah utama bagi mereka yang biasa meminumnya secara berkala. Tidak banyak dari mereka, tetapi sangat ketara. Manfaatnya adalah seperti berikut:

  • Peningkatan kepekaan insulin;
  • Pencegahan diabetes, penyakit Alzheimer dan Parkinson;
  • Mengurangkan risiko terkena barah pundi kencing atau rahim.

Malangnya, minuman itu juga boleh memudaratkan. Ia dapat dielakkan dengan mudah jika anda mengawal penggunaan dan memantau kesihatan anda. Bagaimana ia boleh memudaratkan:

  • Ketagihan;
  • Tekanan darah meningkat;
  • Dehidrasi disebabkan oleh kesan diuretik.

Sekiranya anda tidak minum lebih dari dua cawan kopi rata-rata dalam satu hari, maka anda tidak boleh takut akan akibat negatif, namun, apabila mekanisme ketagihan dicetuskan, seseorang mula tidak minum minuman dalam jumlah besar, yang menjadi lebih berbahaya.

Dengan pengambilan kafein secara tiba-tiba, seseorang mungkin mengalami gejala penarikan. Ia disertai dengan pening, cephalalgia ketegangan, mual, sakit otot, mood tertekan, dan tumpuan rendah. Oleh itu, anda tidak boleh berhenti meminumnya secara tiba-tiba..

Menurut legenda, gembala itu memperhatikan keceriaan domba-dombanya, yang telah memakan biji kopi, dan segera memberitahu biarawan itu. Dia kemudian mencipta minuman yang indah untuk mengekalkan keadaan terjaga semasa membaca doa malam.

Kafein untuk cephalalgia

Tidak ada jawapan yang pasti untuk persoalan apakah minum kopi ketika sakit kepala sangat teruk. Semuanya bergantung kepada punca cephalalgia. Ia boleh berlaku ketika kecederaan, masalah dengan saluran darah, tekanan yang teruk, perubahan tekanan darah, gangguan tidur, penurunan berat badan, selsema, osteochondrosis, mabuk.

Dalam beberapa kes, minuman kopi mungkin memberi kesan positif untuk menghilangkan rasa sakit. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu berlaku. Penting untuk dipertimbangkan bahawa pencinta minuman yang terbiasa meminumnya secara berterusan tidak akan merasakan apa-apa kesan terhadap cephalalgia.

Dengan hampir semua cephalalgia, anda boleh minum kopi. Satu-satunya pengecualian adalah kes berikut:

  1. Hipertensi. Sekiranya seseorang menderita tekanan darah tinggi, rasa sakit dapat terjadi pada manifestasi penyakit. Cephalalgia dalam kes seperti ini mempengaruhi dahi, kawasan oksipital, dan juga satu kuil atau kedua-duanya. Kafein tidak akan menahan sakit kepala seperti itu. Sekiranya anda minum minuman kopi, gejalanya akan meningkat secara mendadak, dan kenaikan tekanan boleh menyebabkan perlunya dimasukkan ke hospital. Pesakit hipertensi tidak disyorkan untuk minum kopi, walaupun mereka merasa enak.
  2. Mengambil ubat penahan sakit. Sebilangan orang berpendapat bahawa minum pil sakit dengan kopi dapat menyelamatkannya dari rasa tidak selesa. Pendapat ini salah, sejak kombinasi ubat penahan sakit dengan kafein mempunyai kesan yang sangat negatif pada mukosa gastrik. Sekiranya anda mengambil ubat rakyat sekurang-kurangnya sekali, maka terdapat risiko terkena gastritis atau bisul.

Anda boleh minum secawan kopi untuk sakit kepala walaupun semasa mengandung. Pada peringkat awal, tidak akan ada bahaya dari tindakan tersebut. Walau bagaimanapun, pada trimester ke-2 dan ke-3, minuman ini harus dirawat dengan berhati-hati..

Kafein terdapat dalam coklat, teh kuat, koko, dan Coca-Cola. Kepekatannya agak rendah, tetapi boleh mempengaruhi organisma sensitif.

Melegakan kesakitan

Ramai orang mengalami kesakitan yang lebih serius yang disebut migrain. Ia sangat tajam dan biasanya tertumpu pada satu sisi. Semasa manifestasi penyakit ini, vasospasme berlaku, yang menyebabkan sensasi yang menyakitkan. Sangat sukar untuk melawan mereka, dan setiap serangan baru menjadi ujian sebenar. Itulah sebabnya mengapa ramai yang bimbang apakah mungkin minum kopi untuk migrain..

Minuman itu dapat mengurangkan serangan, dan tidak akan menyebabkan bahaya. Tidak mustahil untuk menghilangkan migrain sepenuhnya dengan pertolongannya, kerana selepas kemunculannya, praktikalnya mustahil untuk mempengaruhinya. Namun, kejang dapat dielakkan dengan minum kopi sambil merasakan aura yang mendahului kesakitan..

Hipotensi juga merupakan penyebab kesakitan yang biasa. Di bawah nama ini terletak tekanan darah rendah yang dihadapi oleh banyak orang. Ia disertai dengan cephalalgia, pening, mual, koordinasi yang lemah, kelemahan, dan penurunan perhatian..

Sekiranya seseorang yang hipotonik minum secawan kopi, maka manifestasi penyakit akan mula berlalu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kafein melebarkan saluran darah, menyumbang kepada normalisasi tekanan darah dan hilangnya semua gejala..

Kajian yang dilakukan oleh saintis Chicago menunjukkan bahawa minum secawan kopi untuk cephalalgia dapat menghilangkan rasa sakit pada 60% kes.

Permohonan

Perlu menggunakan kopi semasa serangan sakit dengan betul. Anda tidak boleh menjadikannya sangat kuat atau minum dalam jumlah yang terlalu banyak, dan anda tidak boleh menggabungkannya dengan ubat apa pun, jika ini tidak dibenarkan dalam arahan pil..

Sekiranya boleh, disyorkan untuk minum satu cawan teh yang kuat dan bukannya kopi. Ia kurang berbahaya, tetapi kafeinnya untuk migrain atau penyakit lain akan memberi kesan yang serupa. Ini berlaku terutamanya untuk teh hijau. Anda juga harus berusaha untuk berehat dan mengalihkan perhatian dari semua orang yang tidak dikenali, dan hanya dengan itu minum minuman kegemaran anda..

Sekiranya anda masih mahu minum kopi, lebih baik mengambilnya bukan dalam bentuk tulen. Adalah tepat untuk menggunakan salah satu daripada tiga kombinasi:

  1. Dengan susu - tambahkan sedikit susu segar ke dalam secawan kopi siap.
  2. Dengan lemon - anda perlu membuang satu keping lemon ke dalam cawan minuman siap.
  3. Dengan cognac - sejumlah kecil cognac harus ditambahkan ke dalam kopi.

Pilihan terakhir sangat berkesan untuk hipotensi, kerana dengan sempurna merangsang peningkatan tekanan darah dan pengembangan saluran darah.

Kafein boleh didapati dari ubat penghilang rasa sakit. Mereka akan memberi kesan yang lebih besar, sementara anda tidak perlu meluangkan masa untuk membuat minuman. Ubat yang paling popular adalah:

  • "Midol";
  • "Paracetamol";
  • "Excedrin".

Anda perlu mengambilnya tanpa minum kopi. Tablet harus dibasuh hanya dengan air bersih untuk mendapatkan kesan maksimum tanpa membahayakan kesihatan anda..

Sekiranya kopi tidak dapat menahan rasa sakit, maka anda tidak boleh minum cawan tambahan. Selalunya tindakan sedemikian membawa kepada kesan yang sebaliknya..

Kecekapan minuman

Sama ada kopi membantu mengatasi sakit kepala, anda perlu menentukan sendiri. Semuanya bergantung kepada punca, keteraturan minuman dan ciri-ciri individu badan. Pada masa yang sama, penting untuk mempertimbangkan kontraindikasi dalam bentuk hipertensi dan ubat untuk menghindari akibat negatif. Perkara yang paling penting bagi penggemar kopi ialah anda hampir selalu dapat minum minuman kegemaran anda dengan sakit kepala..

Kopi migrain: PROS dan KONSEP

Nilaikan status "kopi" anda

Penyelidikan Nielsen 2015 menunjukkan bahawa rata-rata orang Rusia minum 1 cawan kopi sehari.

Berapa banyak kopi yang anda minum?

Ingat bahawa kafein tidak hanya terdapat dalam kopi, tetapi juga dalam teh, minuman seperti Cola dan Red Bull, dan ubat-ubatan seperti Citramone..

Anggarkan anggaran jumlah kopi dan minuman berkafein pada hari biasa anda. Kami akan membahasnya sedikit kemudian dalam artikel...

Ketahui sama ada pakar neurologi menasihati kopi untuk migrain

Mari kita merujuk kepada Cadangan Klinikal pakar neurologi di Persekutuan Rusia untuk diagnosis Migrain:

  • Rawatan migrain: pengecualian produk yang mengandungi... bahan vasoaktif, termasuk kafein [...];
  • Pencegahan migrain: untuk mencegah kronik migrain, disarankan untuk menjelaskan kepada pesakit peranan faktor-faktor dalam kronik migrain (seperti [...] pengambilan kafein yang berlebihan [...]).
  • Faktor diet untuk migrain: [...], pengambilan kafein, [...].

Seperti yang anda lihat, seorang pakar neurologi di Rusia, secara umum, akan menyarankan agar kita menjauhi kopi, tanpa mengira jumlahnya.

Sekarang mari kita lihat cadangan apa yang dapat didengar oleh penderita migrain di Amerika Syarikat. Yayasan Sakit Kepala Nasional melaporkan bahawa:

  • Kafein boleh menjadi pencetus migrain (baca mengenai ini di sini) atau, sebaliknya, menekan migrain. Sebelum migrain, saluran darah cenderung melebar. Dan kafein mempunyai sifat vasokonstriktor, sehingga dapat membantu melegakan sakit kepala. Gabungan kafein dengan aspirin meningkatkan kesan analgesik hingga 40%.

Seperti yang anda lihat, cadangan di Amerika Syarikat tidak lagi semudah di Rusia. Sebab mengapa ubat sakit kepala yang popular Citramon mengandungi kafein dan aspirin menjadi semakin jelas - kafein meningkatkan kesannya dan mungkin bermanfaat untuk sakit kepala..

Sudah tentu, seseorang yang menderita migrain, dengan mengambil kira cadangan doktor, memaksakannya pada pengalaman mereka sendiri. Oleh itu, anda BOLEH minum kopi sekiranya:

  • Dalam tempoh interictal: kopi tidak menimbulkan migrain kepada anda secara peribadi.
  • Semasa serangan: kopi atau ubat berkafein seperti Citramon melegakan sakit kepala.

Kisah saya: bagaimana dan berapa banyak kopi yang saya minum untuk migrain

Sejarah migrain saya, yang bermula pada usia 11 tahun, merangkumi hubungan dengan kopi, jadi saya akan memberitahu anda tentang berapa banyak dan bagaimana saya minum kopi.

Oleh kerana saya tinggi badan, fizikal dan tekanan darah rendah, kopi telah menjadi teman saya sejak zaman universiti..

"Dengan gelas seumur hidup" adalah mengenai saya, jika gelas itu terbuat dari kertas, dengan penutup dan dibawa dari kedai kopi berdekatan. Tetapi dari masa ke masa, seiring dengan usia dan serangan migrain yang lebih kerap, saya telah mengembangkan peraturan untuk hubungan saya dengan kaca ini:

  • Kopi di pagi hari adalah undang-undang, jika tidak, saya sosej lambat;
  • Kopi tidak boleh segera / berbutir - jika tidak, migrain;
  • Kopi boleh menjadi kapsul (Nescafe), tetapi hanya sekali, dengan penggunaan berterusan, sayangnya, migrain;
  • Kopi hanya boleh menjadi kopi - tanpa tambahan koko / coklat - sebaliknya migrain;
  • Kopi boleh dibuat dari mesin layan diri, tetapi hanya jika kopi kopi gandum. Di sini anda masih perlu melihat agar seseorang tidak minum koko di hadapan saya, jika tidak serbuk yang tersisa di paip mesin dan masuk ke dalam kopi saya boleh menyebabkan migrain. Sekiranya sedikit kakao masuk ke dalam kopi, mudah dikenali oleh bau - saya harus membuang kopi seperti itu;
  • Kopi boleh dari mesin kopi (espresso, cappuccino, latte), tetapi hanya sekali sehari, sebaliknya - migrain. (Saya mengaitkan ini dengan aktiviti kopi vaskular yang tinggi).
  • Kopi pada waktu pagi mestilah dari orang Turki *, bukan dari mesin kopi, jika tidak - migrain. (Saya mengaitkan ini dengan kesan pembuluh darah yang terlalu tajam untuk pagi saya). Oleh itu, pada waktu pagi, penggiling kopi, kemudian seorang Turk dan masak sehingga busa kacang. Atau alat pembuat kopi titisan.
  • Kopi dilarang pada waktu petang - ia menyebabkan tidur yang buruk bagi saya (tetapi bukan migrain).

* Beberapa perkara lagi mengenai kopi dalam kes saya, siapa yang berminat: Saya minum kopi dengan susu, tanpa gula, saya boleh minum dengan kayu manis atau ais krim, saya minum cawan besar, tetapi tidak lebih dari 2 cawan sehari. Saya membeli biji arabika panggang sederhana.

Bagi saya, hubungan ini dengan kopi berfungsi - selagi saya ingat ketika dewasa, saya minum kopi setiap hari dan tidak menimbulkan migrain dalam diri saya.

Mengenai kopi semasa serangan migrain:

  • dari sakit kepala ringan ketika terlalu banyak bekerja, 2 tablet Citramon membantu saya dan tidur.
  • dari serangan migrain Citramon, tentu saja, tidak berfungsi. Dalam kes ini, hanya triptan yang berfungsi, keluarkan cahaya sepenuhnya dan tidur. Dalam pengertian ini, minum kopi sebelum / semasa serangan biasanya tidak mengubah apa-apa, kecuali bahawa akan lebih sukar untuk tidur..

Secara khusus, semasa saya berkunjung, tidak seorang pun pakar neurologi memberi cadangan mengenai kopi.

Ingatlah pengalaman saya mungkin berbeza dengan pengalaman anda - kopi boleh mencetuskan migrain.

Hitung Kafein Harian Anda

Anda secara langsung dapat mengira jumlah kafein yang anda makan sehari. Data kandungan kafein ini setiap 1 cawan sederhana (isipadu 150 ml) akan membantu anda:

Kopi segera - 47-68 mg

Kopi dari mesin kopi Turki atau titisan - 106-164 mg

Kopi tanpa kafein - mengandungi 2-5 mg

Espresso / latte / cappuccino - 30-50 mg

Teh hitam longgar - 25 - 110 mg

Teh hijau longgar - 8-36 mg

(!) Beg teh hitam, 1 minit - 20-80 mg (semakin lama diseduh, semakin banyak kafein)

(!) Coca-Cola (semua jenis) - 46 mg

(!) Lada Dr. - 41 mg

(!) Pepsi - 38 mg

(!) Pepsi Diet - 36 mg

(!) Red Bull - 76 mg

(!) Bar coklat - 9 mg

(!) Bar coklat gelap - 18 mg

Citramon P (1 tablet) - 30 mg

(!) minuman yang ditandakan dengan tanda ini mungkin mengandungi pencetus migrain lain seperti aspartam, sulfites, phenylethylamine, taurine dalam jumlah yang meningkat

Nombor saya biasanya sekitar 250-300 mg kafein sehari..

Ketahui sama ada kopi mencetuskan serangan migrain pada anda

Sekiranya anda belum menyimpan Diari Migrain, pastikan anda memulakannya! Tidak ada pakar neurologi moden, bahkan yang paling berpengalaman, yang akan memberi anda cadangan yang jelas mengenai kopi tanpa buku harian - data penyelidikannya terlalu berbeza hari ini (kali: jns.dergisi.org/pdf/pdf_JNS_386.pdf, dua: sciencedirect.com/science/article / pii / 030439599390057V).

Yang perlu anda buat ialah mula merakam jumlah kafein harian anda sendiri. Lebih baik jika ia adalah buku harian makanan, tetapi buku nota pada telefon pintar juga akan berfungsi. Selepas seminggu, anda akan mempunyai lebih banyak maklumat dan anda akan dapat melihat apakah ada kaitan dalam kes anda antara minum kopi dan serangan migrain.

Luangkan masa anda untuk membuat kesimpulan sekiranya anda minum banyak kopi! Perlu diingat bahawa banyak lebih daripada dua hingga tiga cawan sehari. Pertama, hitung jumlah kafein setiap hari - hubungan antara jumlah dan serangan migrain boleh menjadi penting. Adakah terdapat kaitan antara pengambilan kafein dan serangan migrain yang tinggi setiap hari? Luangkan masa anda untuk menyeberang kopi dari menu anda!

Data dari banyak kajian sekarang mengatakan bahawa minum hingga 2-3 cawan kopi sehari adalah baik untuk tubuh secara keseluruhan (contohnya, dari segi umur panjang, kali: ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14506489, dua: ncbi.nlm.nih. gov / pubmed / 23551936, tiga: ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24631256)

Cadangan yang munasabah adalah untuk pertama kali mengurangkan jumlah 2-3 gelas sehari..

Cadangan tepat untuk jumlah kafein setiap hari hanya boleh dibuat secara individu! (Oleh kerana kita semua berbeza - secara fizikal, genetik, dan biokimia). Anda boleh mendapatkan data individu mengenai sama ada anda boleh minum kopi dan berapa banyak kafein setiap hari yang boleh anda selamatkan setelah menganalisis catatan harian migrain anda.

Sangat pendek

Tidak mahu menyimpan rekod dan menginginkan jawapan cepat untuk soalan "Bolehkah saya minum kopi untuk migrain?".

Cadangan umum adalah:

"Kopi untuk migrain mungkin, yang utama adalah penyederhanaan. Secara sederhana - ini adalah 2-3 cawan sehari kopi atau kopi biasa dari orang Turki. "

Adakah anda sudah mencuba minum kopi? Tulis dalam komen bagaimana ia mempengaruhi migrain anda.

Makanan apa yang boleh menyebabkan sakit kepala

Bagaimana untuk menghilangkan sakit kepala? Beri gula dan kopi

Dr. Regina, pakar pemakanan, blogger, pengasas Sekolah Kesihatan, ibu kepada tiga orang anak

"Apa yang harus diminum untuk sakit kepala?" - wanita dengan migrain bertanya di Internet, yang menghalangnya daripada bekerja dan menjalani kehidupan normal. Dalam mencari pil sihir untuk sakit kepala, mereka tidak tahu: agar tidak mengalami sakit kepala, lebih baik tidak minum atau makan sama sekali. Penolakan produk mana yang menolong sakit kepala, kata blogger Dr. Regina.

Sakit kepala menyakitkan wanita semasa ketegangan saraf, tekanan, kerja berlebihan, sebagai manifestasi sindrom pramenstruasi, kekurangan tidur. Kadang-kadang mereka mengalir ke penyakit yang mempunyai gambaran klinikal terperinci - migrain. Sakit berdenyut biasanya berlaku di satu sisi, berhampiran pelipis, dahi, dan mata.

Migrain boleh membuat anda sangat sensitif terhadap cahaya, bunyi, atau bahkan aktiviti fizikal yang ringan seperti menaiki tangga atau berjalan pantas. Bagi ramai orang, migrain disertai dengan loya, muntah, atau penglihatan yang menurun.

Sekiranya berlakunya sakit kepala, keadaan saluran darah otak memainkan peranan penting. Terdapat pencetus (penyebab) yang mengaktifkan migrain melalui tindak balas vaskular. Ramai pesakit yang telah lama menghidap migrain menyedari bahawa ia bermula setelah makan makanan tertentu..

Saya akan menamakan dua pencetus bahawa jika anda mengecualikannya, anda akan berasa lebih baik, lega dan sakit kepala yang hilang sepenuhnya. Ini gula dan kafein.

Cara berhenti gula untuk merawat migrain

Mari kita ingat apa yang berlaku dalam darah ketika memakan makanan yang mengandung gula. Gula darah naik dengan mendadak, pankreas melepaskan banyak insulin, dan gula darah turun dengan mendadak. Inilah "roller coaster".

Permulaan migrain dipicu oleh lompatan ini - kesan hipoglikemik, dan kemudian hiperglikemik. Ramai orang secara tidak sengaja meminum minuman bergula untuk menghilangkan sakit kepala, tetapi ini adalah keputusan yang salah. Jangan membiasakan kapal anda dengan naik turun..

Berikut adalah beberapa petua untuk menghilangkan sakit kepala:

  • Hilangkan semua gula halus. Gula semulajadi dalam bentuk buah-buahan utuh dan buah beri boleh dibiarkan dalam jumlah yang sihat - hingga 500-600 g buah dan 20 g buah kering sehari.
  • Elakkan rasa lapar yang berpanjangan - ia menyebabkan gula darah rendah, dan ini adalah faktor pencetus bagi perkembangan sakit kepala.
  • Sekiranya anda menderita migrain, pendekkan selang waktu antara makan hingga 2.5-3 jam.
  • Coklat, kerana kandungan biji kakao - dan di dalamnya kafein dan feniletilamina, yang menyebabkan vasokonstriksi - memprovokasi migrain. Elakkan coklat, walaupun biji koko tinggi dan rendah gula. Sesungguhnya, coklat mempunyai tiga pencetus sekaligus: kafein, feniletilamina dan gula..

Menghentikan Gula: Mengapa Ini Sangat Sukar?

Menghilangkan ketagihan gula bagi pesakit migrain sangat penting. Tetapi saya memberi amaran kepada anda: apabila anda memutuskan untuk membuang semua kelebihan gula dari hidup anda, dalam 5-7 hari pertama, gejala migrain mungkin bertambah buruk. Ini adalah biasa.

Terdapat dua sebab. Pertama, tubuh terbiasa dengan gula darah yang berterusan, saluran darah otak tidak mengalami kekejangan berterusan, dan peredaran darah bertambah baik..

Kedua, penarikan. Otak terbiasa dengan lonjakan dopamin yang berterusan dengan setiap gigitan gula-gula. Ini adalah reaksi psikologi. Dan tindak balas tingkah laku baru anda - hanya ambil dan jangan makan lebih banyak gula-gula - menimbulkan tentangan. Otak memerlukan "ubat" sendiri, dan keadaannya sangat menyerupai penarikan diri dari penagih dadah.

Sakit kepala, kelemahan, keringat sejuk, rasa gula darah jatuh, tetapi jika anda mempunyai diet yang seimbang dan mempunyai glukometer di rumah (alat untuk mengukur glukosa darah di rumah), anda dapat dengan mudah mengesahkan bahawa glukosa darah anda normal. Keadaan ini boleh bertahan 10-20 minit. Anda tidak perlu takut, tetapi cuba berehat.

Berikut adalah beberapa petua mengenai apa yang harus dilakukan dalam keadaan ini:

  • Mematikan lampu.
  • Ambil kedudukan mendatar.
  • Selepas itu, ambil makanan yang lebih jauh dalam diet, atau makanan ringan tambahan.
  • Perkara utama! Dalam keadaan ini, anda tidak boleh memberikan gula-gula badan lagi. Anda tidak boleh minum teh manis dan juga memakan buah-buahan kering. Ini seperti mengambil "ubat": otak tidak akan pernah menghilangkan ketagihan dalam roller coaster gula dan dopamin.
  • Sekiranya sakit kepala terasa sengit, lebih baik minum ubat bius.

Lalui tempoh ini, kerana ini hanyalah tahap pembebasan dari ketagihan. Selepas 3-4 kerosakan, sakit kepala reda. Ketagihan semakin menurun. Anda tidak mahu gula-gula. Rawatan itu berjaya. Sebab lain untuk tidak suka gula-gula, setuju?!

Kisah pesakit

Maria, 34 tahun, menurunkan berat badan sebanyak 10 kg. Tetapi sama seperti dia bercakap tentang ketagihannya terhadap gula-gula dan pound tambahan, dia bercakap mengenai masalah utamanya - migrain, 2-3 kali seminggu - dan mengenai ubat penahan sakit yang paling kuat.

Kami bermula dengan mengubah diet. Kebetulan pada minggu pertama tidak ada serangan. Mereka menyalahkannya secara kebetulan. Pada yang kedua - juga. Pada minggu ketiga terdapat episod sakit kepala sebelum bermulanya haid, yang cepat melegakan dengan mengambil ubat penahan sakit.

Terdapat penurunan berat badan yang aktif, setelah dua bulan mereka memulakan latihan kardio dalam bentuk berjalan kaki dan berenang. Selepas 4 bulan, hasilnya adalah minus 10.8 kg dan ketiadaan migrain. Tentunya. Tidak ada masalah dengan ketagihan makanan, keinginan untuk makanan berkanji dan gula-gula, kerana motivasi dalam bentuk perasaan tanpa rasa sakit adalah motivasi terbaik.

Berhenti minum kopi untuk mengelakkan sakit kepala

Kafein adalah bahan psikotropik yang juga ketagihan. Dan sasaran utama pengaruhnya adalah kapal. Dan yang utama, dari semua yang dikaji, penyebab migrain adalah vaskular.

Kafein terdapat dalam teh, kopi, dan minuman bergula dan menyebabkan kekejangan (pengecutan) saluran darah, termasuk otak. Kesan tonik berlangsung selama 30-40 minit. Kemudian kapal kembali ke nada normal. Bagi sesetengah orang, keadaan ini ditunjukkan oleh rasa mengantuk. Apa yang dilakukan oleh seseorang dalam kes ini? Minum cawan kopi seterusnya.

Oleh itu, kapal otak sentiasa dalam nada sepanjang hari. Vasokonstriksi menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial, gangguan bekalan darah ke struktur otak tertentu, dan kesan sampingan yang lain. Dan keadaan yang dinyatakan di atas menampakkan dirinya sebagai sakit kepala.

Tetapi bagaimana dengan ubat-ubatan yang mengandung kafein yang ditunjukkan untuk sakit kepala? Dan mengapa kadangkala satu cawan kopi melegakan sakit kepala?

Ini semua mengenai kuantiti. Sekiranya anda tidak menggunakan kafein atau jarang melakukannya, minum secawan kopi akan berfungsi semasa sakit kepala. Kekejangan tajam dan jarang berlaku. Sekiranya keadaan ini kerap berlaku di dalam badan, maka tidak akan ada kesan. Sebaliknya, kafein, melancarkan peredaran darah di otak, akan menyebabkan migrain kronik..

Bagaimanapun, sukar untuk menentukan norma, kafein adalah bahan psikotropik dan membawa kepada perkembangan ketagihan: secawan kopi pada waktu pagi dapat dengan mudah tumbuh menjadi 5 cawan sehari.

Terdapat banyak kajian mengenai kesan hiperglikemik kafein. Malah secawan kopi tanpa gula menyebabkan kenaikan kadar glukosa darah. Gula melonjak lagi, mereka juga merupakan pencetus migrain.

Kafein yang terdapat dalam minuman berkarbonat bergula dan minuman tenaga tidak ada kaitan dengan kafein semula jadi. Dihasilkan di kilang di China, serbuk putih ini adalah alergen yang kuat dan berbahaya bagi kesihatan..

Mungkin kafein paling selamat dan semula jadi adalah kafein teh, kesannya diimbangi oleh tanin. 1-2 cawan teh hitam atau hijau tidak akan membahayakan pesakit migrain.

Teh herba - lavender dan pudina - mempunyai kesan relaksasi umum dan berfungsi dengan baik walaupun di puncak sakit kepala.

Saya menentang pengambilan kopi setiap hari juga kerana saya melihat kesannya pada pesakit dengan migrain, saya melihat bagaimana mereka mula menjalani kehidupan penuh setelah menghilangkan kopi dan gula.

Kisah pesakit

Natalia, 38 tahun, membuat permintaan khusus - untuk membuang lebih dari 30 kg berat badan berlebihan dan mencari punca sakit kepala. Sakit kepala bimbang sehingga menyebabkan episod penyerapan bulimik makanan berkanji dan gula-gula..

Punca migrain dijumpai dengan cepat - 5-6 cawan kopi sehari. Skim pengurangan dos tidak berfungsi di sini - dalam kes sedemikian, pembatalan lengkap diperlukan. Disini dan sekarang. Itu adalah 12 hari yang sukar. Episod sakit kepala hampir setiap hari, tetapi sifat kesakitannya berbeza - rasa sakit dengan intensiti sederhana, dan keadaannya ditunjukkan hanya dengan kelemahan dan mengantuk.

Natalia mengatasinya: dia terganggu, bermeditasi, pergi mengurut hampir setiap hari. Pada hari ke-12, keinginan untuk makanan dan gula-gula berkanji, seperti sakit kepala, berlalu, hanya satu hari.

Penurunan berat badan sangat berkesan: dalam dua bulan ia mengambil 12 kg, walaupun berat asalnya lebih dari 100 kg. Kemudian 10 kg lagi dalam 3 bulan. Kami terus menurunkan berat badan dan merancang kehamilan. Tidak sakit kepala dan perasaan mengawal sepenuhnya ketagihan.

Apa makanan lain yang boleh menyebabkan sakit kepala

Ahli neurologi mengenal pasti sebilangan produk lain yang boleh mempengaruhi permulaan sakit kepala:

  • Anggur merah, keju, hati, yogurt, krim masam, produk yang mengandungi ragi, ikan salai mungkin mengandungi amina biogenik seperti tiramina. Mereka mempengaruhi degup jantung, tidur, tekanan darah, dan dapat memicu reaksi yang menyebabkan sakit kepala. Jejaki reaksi anda terhadap makanan ini.
  • Produk yang mengandungi penambah rasa: sosej, sos siap pakai, perap, gula-gula, makanan restoran. Oleh itu, monosodium glutamat, kerana pengujaan beberapa bahagian otak, dapat menimbulkan fokus sakit kepala..
  • Pengambilan garam meja yang berlebihan boleh menyebabkan migrain dengan meningkatkan tekanan darah secara keseluruhan. Tidak perlu meninggalkan garam sepenuhnya, dan masuk akal untuk meminimumkan jumlah hingga 2-4 g sehari, terutama bagi pesakit dengan hipertensi dan migrain.

Sebab lain untuk migrain - dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Saya ingin memberi perhatian kepada sebab lain untuk migrain - psikosomatik. Migrain adalah tekanan. Tekanan adalah tekanan, ia adalah kekurangan hormon kebahagiaan dan kelebihan hormon stres.

Sekiranya anda telah lama menderita migrain, berjumpa dengan ahli psikoterapi. Ucapkan semua emosi yang tidak diucapkan, semua perasaan yang terkumpul, cari keinginan sebenar anda, jangan takut dan mula sedar. Kehidupan pil adalah beban besar pada hati dan ini hanya menyembunyikan gejala tanpa mencari sebab..

Bersama dengan panduan diet saya, mulailah mengubah gaya hidup anda.

  • Tambah Dance - Terapi Pergerakan Tarian Menunjukkan Hasil Hebat dalam Rawatan Migrain.
  • Belajar untuk bertafakur - ada teknik yang mematikan kesakitan lebih baik daripada ubat apa pun.
  • Ikuti sukan - hormon endorfin, yang dihasilkan semasa bersenam, ia mempunyai kesan analgesik yang kuat. Terdapat kelas terapi fizikal dan yoga yang menunjukkan kesan yang baik dan banyak digunakan dalam perubatan pemulihan..
  • Kadang-kadang penyebab sakit kepala adalah kekejangan saluran leher, yang kita miliki kerana posisi terpaksa di tempat kerja, semasa memandu. Cukup sekadar meregangkan otot tertentu - kekejangan akan hilang, dan sakit kepala akan berlalu. Latihan paling mudah adalah meregangkan ke atas dengan kepala kepala dan ke bawah dengan jari kaki sambil berbaring..
  • Urut kepala, belakang dan badan berfungsi dengan alasan yang sama - ia menghilangkan kekejangan, melegakan otot dan rasa sakit hilang.
  • Dengan migrain yang berpanjangan, pastikan anda menghubungi pakar neurologi untuk menjalani pemeriksaan.

Pada masa yang sama, kami memerhatikan 10 hingga 15 orang yang mengadu migrain. Dari pengalaman saya sendiri, saya dapat mengatakan dengan pasti bahawa pemakanan benar-benar mengubah keadaan dan kualiti hidup. Jumlah dan intensiti serangan dikurangkan sehingga gejala hilang sepenuhnya. Ia berbaloi.

Maklumat di laman web ini hanya untuk rujukan dan bukan cadangan untuk diagnosis dan rawatan diri. Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor.

Cara melegakan sakit kepala migrain

Migrain adalah keadaan yang sangat tidak menyenangkan yang menghilangkan kebahagiaan hidup seseorang dan, dalam kes-kes yang sangat teruk, dari kemampuan undang-undang. Malangnya, ini adalah penyakit keturunan dan belum dapat pulih sepenuhnya dari penyakit itu, tetapi terdapat banyak kaedah pencegahan yang membantu melegakan sakit kepala yang mengerikan ini! Kami akan membincangkannya dalam artikel ini..

Sakit kepala adalah perkara yang tidak menyenangkan, dan migrain dapat melumpuhkan sesiapa sahaja secara kekal. Mereka yang sekurang-kurangnya pernah mengalami semua kegembiraan dalam keadaan ini, dengan gemetar memikirkan kembali gejala. Malangnya, ini adalah penyakit kronik dan turun temurun. Terdapat pelbagai sebab untuk berlakunya migrain, tetapi belum ada kaedah yang diciptakan yang akhirnya dapat menghilangkan keadaan yang menyakitkan ini. Hanya ada pencegahan yang dapat mengurangkan keparahan dan kekerapan serangan.

Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel ini..

Migrain (Perancis dari Yunani kuno. kepala. Pada masa yang sama, tidak ada kecederaan kepala yang serius, strok, tumor otak, dan intensiti dan sifat sakit yang berdenyut dikaitkan dengan sakit kepala vaskular, dan bukan dengan sakit kepala ketegangan. Sakit kepala migrain tidak dikaitkan dengan tekanan darah tinggi atau rendah, serangan glaukoma, atau peningkatan tekanan intrakranial (ICP).

Malangnya, saya sendiri menghadapi fenomena yang tidak menyenangkan ini beberapa kali dalam setahun. Penyebabnya boleh berbeza - dari kurang tidur (atau terlalu lama tidur), minum alkohol dan aktiviti fizikal dan mental yang berlebihan, berakhir dengan perubahan mendadak dalam keadaan cuaca. Saya hanyalah salah seorang yang "bergantung pada cuaca".

Untuk kebahagiaan besar saya, saya sangat jarang mengalami serangan yang kuat dan berpanjangan (maksimum 2-3 kali setahun), yang benar-benar mengganggu kehidupan dan pekerjaan saya, tetapi apabila ini berlaku, saya ingin memutuskan hubungan untuk sementara waktu dan bangun hanya apabila semua mimpi ngeri ini akan berakhir. Tetapi beberapa jam dalam setahun ini sudah cukup untuk saya mula mencari jalan untuk mengatasinya..

Pencegahan

Mari kita mulakan, mungkin, dengan kaedah pencegahan standard yang harus dilakukan oleh mana-mana orang yang menghormati dirinya dan kesihatannya:

  • Elakkan tekanan.
  • Menetapkan dan menjaga jadual tidur, tidur di tempat yang gelap dan tenang.
  • Makan dengan betul dan elakkan makanan yang mencetuskan migrain (coklat, pastri, anggur merah, kopi dalam kuantiti yang banyak). Makan secara berkala dan elakkan melangkau makanan.
  • Pergi urut.
  • Minum air secukupnya.
  • Minum sedikit minuman berkafein.

Bagi makanan, saya tidak akan mengesyorkan ubat-ubatan, kerana dalam hal ini doktor harus menetapkannya (terutamanya jika anda mempunyai masalah kesihatan yang lain). Saya hanya boleh mengatakan bahawa sitramon membantu saya, kerana ia mengandungi sejumlah kecil kafein..

Kopi. Sekiranya kita bercakap tentang produk yang lebih sederhana, maka pada permulaan serangan... secawan kopi kecil dapat membantu anda. Kedengarannya agak paradoks, tetapi kerana migrain tidak disebabkan oleh penurunan tekanan, minum kopi dalam jumlah kecil adalah mungkin dan bahkan perlu.

Halia. Halia juga baik untuk melegakan sakit kepala. Dan jika anda menganggap bahawa ini juga merupakan pencegahan selesema yang sangat baik, maka tidak berlebihan untuk menambahkan teh halia dengan epal dan kayu manis ke dalam diet anda..

Lada cayenne. Dalam kes ini, pilihan makanan untuk menambahkannya ke piring dan pilihan untuk menggunakan salap berdasarkannya ditawarkan (terdapat beberapa salap pemanasan berdasarkan lada cayenne di farmasi). Cukup sapukan sedikit ke pelipis dan urut dengan ringan. Dan jangan lupa untuk mencuci tangan dengan baik selepas itu.!

Pudina dan lavender. Herba ini juga digunakan untuk mencegah sakit kepala yang berkaitan dengan migrain. Pudina adalah ubat penenang, sementara lavender membantu melegakan keradangan pada saluran darah dan melegakan kekejangan pada otot-otot leher dan sekitar mata. Dalam kes ini, disarankan untuk membuat losyen dengan beg bunga lavender kering (dijual di farmasi).

Vitamin. Sebilangan vitamin, sebagai profilaksis, juga membantu melawan migrain. Ini adalah riboflavin, magnesium dan vitamin B6. Anda boleh mengambil ubat ini hanya setelah berunding dengan doktor.

Ais. Beberapa orang dibantu oleh losyen sejuk. Hanya ambil bungkus ais dan letakkan di dahi anda. Sebaiknya gunakan tuala nipis sebagai lapisan. Pilihan lain adalah membuat mandi ais untuk telapak tangan atau jari anda (jika sukar ditoleransi). Semasa mandi, tutup dan lepaskan penumbuk anda - ini berfungsi sama seperti kompres sejuk di kepala anda.

Akupresur jari. Mengurut kuil, leher dan bahu juga membantu mengatasi sakit kepala. Sekiranya anda dapat mengatasi pelipis dengan sendiri (letakkan tiga jari ke pelipis dan urut dengan tekanan ringan), maka lebih baik anda memberi urut leher dan bahu kepada pakar.

Resepi Teh Menenangkan

Teh lavender. Tuangkan 200 ml air mendidih di atas satu sudu bunga lavender kering dan biarkan selama 15 minit. Kemudian anda menapis teh, menambah madu dan menikmati rasa yang tidak biasa.

Teh dibuat dengan halia, pudina dan lada cayenne. Untuk membuat teh ini, anda memerlukan 2 sudu teh pudina kering, secubit lada cayenne, dan satu sendok teh halia segar parut. Rebus 2 cawan air, masukkan pudina, halia dan lada cayenne, dan biarkan selama 15 minit. Kemudian tapis campuran dan tambahkan madu dan lemon secukup rasa. Teh ini adalah kaedah terbaik bukan sahaja untuk menghilangkan sakit kepala, tetapi juga untuk mengatur pencegahan selesema yang mudah..

Saya harap petua ini dapat membantu anda menguruskan sakit kepala dan membuat persiapan untuk cuti Tahun Baru dengan lancar.!

Alla Wayne: Enam mitos mengenai migrain, lima daripadanya hampir benar

Adakah benar bahawa migrain adalah misteri bagi para saintis dan bahawa ia tidak dapat disembuhkan, ia timbul dari wain, keju, kopi dan coklat dan dapat disertai dengan halusinasi? Ahli neurologi Universiti Leiden Alla Wayne membedah enam mitos migrain

Berkongsi ini:

1. Punca dan mekanisme migrain masih menjadi misteri sains

Mekanisme tepat serangan migrain memang agak misteri. Pesakit migrain mempunyai tahap kepekaan yang rendah terhadap sejumlah faktor yang menjengkelkan yang tidak menyebabkan serangan sakit kepala pada semua orang lain. Tetapi apa sebenarnya sebabnya tidak dapat difahami sepenuhnya. Kepekaan terhadap rangsangan ini mungkin ditentukan secara genetik. Hanya beberapa minggu yang lalu, hasil kajian antarabangsa bersama 50 ribu orang diterbitkan, yang menunjukkan bahawa keanehan DNA kromosom 8 secara serius meningkatkan risiko terkena migrain. Namun, keadaan tambahan diperlukan agar serangan berlaku. Ini mungkin keletihan, haid, perubahan atmosfera, atau rehat selepas tekanan..

2. Migrain bermula dari anggur yang buruk

Tidak. Frasa "Chateau Migraine" telah mapan, menunjukkan anggur yang buruk, yang diduga menyumbang kepada terjadinya serangan migrain. Memang, ada yang yakin bahawa serangan migrain berlaku setelah minum arak. Selalunya mereka bermaksud wain merah, tetapi keunikan nasional memainkan peranan di sini - sebagai contoh, orang Perancis dan Itali yakin bahawa mereka hanya menyerang setelah anggur putih, dan merah, menurut definisi, lebih berkualiti dan lebih baik. Yang lain berpendapat bahawa hanya arak dari kawasan tertentu yang sesuai, seperti Bordeaux atau Burgundy, dan mereka dapat minum wain dari tempat lain tanpa masalah. Secara teori, perbezaan persepsi terhadap varieti anggur yang berbeza dapat dijelaskan oleh varieti anggur yang berbeza. Telah diketahui bahawa setiap varietas anggur yang ditanam di kawasan tertentu mempunyai sifat biokimia dan farmakologi yang tersendiri (cabernet sauvignon dan merlot di Bordeaux, pinot noir di Burgundy, dll.). Satu-satunya masalah ialah tidak ada bukti saintifik untuk menyokong fakta ini. Tidak ada kajian yang dapat menunjukkan hubungan antara serangan migrain dan anggur, putih atau merah, dari kawasan yang berlainan dan dari pengeluar yang berbeza. Tidak mungkin untuk menolak bahawa seseorang mempunyai kepekaan khusus terhadap anggur, tetapi ini sangat jarang berlaku, sementara anda masih perlu memastikan bahawa itu adalah migrain yang berlaku, dan bukan bentuk sakit kepala yang lain, lebih biasa dan dapat difahami - misalnya, akibat daripada berlebihan pengambilan alkohol dan semua kesan seterusnya (pastinya topik yang menarik untuk perbincangan yang berasingan).

3. Keju, kopi, coklat dan jeruk memprovokasi migrain

Ya dan tidak. Makanan yang dikaitkan dengan penderita migrain termasuk coklat, keju, dan buah sitrus. Terdapat sekurang-kurangnya dua penjelasan untuk ini. Yang pertama berkaitan dengan fenomena memori selektif. Apa itu? Kami mengingati saat-saat penting: mungkin pesakit makan berkali-kali, misalnya, keju, tetapi hanya pada hari itu serangan migrain yang teruk diingati, dan sejak itu muncul keyakinan yang mendalam bahawa keju harus disalahkan untuk semuanya. Tetapi ada penjelasan lain: dalam fasa pendahuluan serangan migrain, pesakit dapat mengubah mood mereka, perubahan rasa terjadi, kadang-kadang mereka, seperti semasa kehamilan, tertarik pada manis atau pedas. Mereka memakan produk ini lebih daripada biasa, dan kemudian rasa sakit muncul, tetapi bukan makanan yang harus dipersalahkan.

Adakah terdapat makanan yang benar-benar berbahaya bagi penghidap migrain? Ya, walaupun sedikit orang memikirkannya. Ini adalah kafein, yang bermaksud kopi, teh, coca-cola dan semua produk lain yang mengandunginya. Dengan mengubah diet anda untuk menghilangkan kafein, anda dapat mengurangkan jumlah kejang - cara yang mudah tetapi sangat berkesan. Tetapi melucutkan kesenangan minum wain yang baik dan makan keju dan coklat mungkin tidak berbaloi..

4. Migrain menyebabkan halusinasi

Saya tidak akan menyebutnya halusinasi, sebaliknya, ia adalah persepsi visual yang diputarbelitkan. Pada sepertiga pesakit, serangan bermula dengan apa yang disebut aura, yang paling sering memanifestasikan dirinya dalam bentuk gangguan visual yang berlangsung dari beberapa minit hingga satu jam. Pada tahun 1991, pameran Mosaic Vision diadakan di San Francisco, yang menampilkan karya para penderita migrain, di mana mereka menggambarkan apa yang mereka alami semasa serangan. Kurator koleksi ini, Derek Robinson, harus menunggu lebih dari 10 tahun sebelum sebuah yayasan bernama Migraine Art. Pengalaman persepsi dalaman mengenai migrain "(Migrain Art. Pengalaman Migrain dari Dalam). Koleksi ini terdiri daripada paparan fenomena visual semasa aura migrain.

Pada kanak-kanak, migrain dapat disertai dengan aura dalam bentuk sindrom "Alice in Wonderland" - ya, Alice Lewis Carroll sangat, apabila ilusi visual muncul di mana objek berubah bentuk (metamorfopsia) dan, misalnya, memanjangkan atau menurunkan (mikroskop), atau meningkat (makroskopi), dan kadang-kadang menjadi warna yang berbeza, dan lain-lain. Pada tahun 1999, majalah Lancet menerbitkan sebuah artikel yang membuktikan bahawa banyak keadaan migrain Lewis Carroll adalah asas dunia ilusi pahlawannya Alice. Dalam edisi awal buku-buku tentang Alice, ini digambarkan dengan tepat oleh Sir John Tenniel, yang dipandu oleh lakaran dalam naskah Carroll..

5. Migrain adalah penyakit wanita, tetapi pada wanita hamil migrain hilang

Tidak cukup. Tidak lama dahulu, migrain dipandang sebagai "penyakit wanita histeris dalam kacamata gelap yang ingin menarik perhatian." Menurut kajian epidemiologi yang dilakukan di berbagai negara di dunia, migrain menderita 3 hingga 16%, dan menurut beberapa anggaran, hingga 30% populasi. Pada masa yang sama, migrain mempunyai wajah wanita: nisbah lelaki dan wanita kira-kira 1: 3 (bahkan terdapat bentuk migrain haid) Penyebaran puncak penyakit di kalangan wanita adalah sekitar 40 tahun, di kalangan lelaki - pada usia 35 tahun.

Mengenai kehamilan: perjalanan migrain berkait rapat dengan perubahan hormon, jadi tidak menghairankan bahawa penyakit ini dapat berperilaku berbeza. Semuanya bergantung pada bentuk migrain: migrain biasa tanpa aura semasa kehamilan selalunya (dalam satu pertiga) hilang sama sekali, sementara selebihnya dapat berjalan lebih mudah, walaupun serangan tidak menjadi lebih jarang, tetapi serangannya kurang menyakitkan dan lebih mudah ditanggung. Nisbah yang sama berlaku untuk tempoh penyusuan. Walau bagaimanapun, dalam kumpulan pesakit ini, terdapat orang yang tidak bernasib baik yang bertambah buruk semasa kehamilan. Mereka yang mengalami migrain dengan aura tidak mengalami kelegaan semasa kehamilan, lebih-lebih lagi, pada masa inilah serangan pertama mungkin berlaku..

6. Migrain tidak sembuh, anda hanya dapat melegakan kesakitan

Tidak. Ini bukan hanya sakit kepala, tetapi keadaan neurologi yang serius. Adakah ini bermaksud bahawa kita perlu segera melakukan semua jenis ujian tambahan? Tidak, jangan! Ini adalah diagnosis klinikal yang memerlukan konsultasi dengan pakar neurologi dan pemilihan strategi tingkah laku yang betul dan ubat-ubatan yang sesuai. Ia perlu untuk mengatasinya, kerana telah terbukti bahawa pesakit dengan migrain dua kali lebih mungkin mendapat infark miokard dan tiga kali lebih mungkin mengalami kemalangan serebrovaskular..

Penggunaan analgesik yang kerap (dua kali seminggu atau lebih) benar-benar salah, dan tidak kira apa ubatnya: citramon, paracetamol atau pentalgin. Dengan penyalahgunaan analgesik ini, serangan sakit kepala menjadi lebih kerap, sakit kepala yang disebut berlaku, dan migrain menjadi kronik. Apa yang akan berlaku jika anda tidak merawat, tetapi hanya menghilangkan rasa sakit dengan pil? Nah, lihat: ketika kami melakukan penilaian perbandingan kualitas hidup pada pasien dengan migrain, penyakit jantung koroner, hipertensi dan diabetes, ternyata keadaannya adalah yang terburuk pada pasien dengan migrain. Jelas bahawa serangan migrain secara signifikan mempengaruhi kemampuan bekerja dan kualiti hidup, tetapi telah terbukti secara ilmiah bahawa jika serangan migrain berlaku hanya dua kali sebulan, maka pesakit kehilangan sekurang-kurangnya dua tahun hidup dalam usia aktif secara kreatif (antara 15 dan 45 tahun).