Huraian tanaman dan gambar spesies utama

Salam, pembaca yang dikasihi! Hari ini saya ingin memberitahu anda tentang tumbuhan yang diketahui oleh semua orang sejak kecil, saya harap anda akan berminat. Penerangan plantain, gambar dan pelbagai jenis pisang tanaman, yang tidak banyak diketahui - anda akan belajar tentang semua perkara dari artikel ini.

Kandungan artikel

Plantago - ini adalah nama genus tumbuhan keluarga Plantaginaceae, yang diwakili oleh rumput tahunan dan abadi, kadang-kadang semak kerdil. Salah satu tanaman yang paling biasa di planet kita, lebih daripada 200 spesies diketahui secara keseluruhan, tumbuh di semua bahagian dunia kecuali kawasan tropika. Kira-kira 30 spesies tumbuh di negara kita, ia menemani seseorang di mana-mana sahaja, kecuali untuk wilayah di Utara Jauh.

Jenis foto pisang

Yang paling terkenal dan digunakan untuk tujuan perubatan adalah pisang besar, sederhana, berbentuk pisau pembedah - ini adalah herba abadi, dan juga pisang tanaman tahunan. Lihat bagaimana perbezaan keluarga kerabat dari keluarga yang sama ini..

Big juga dikenali sebagai pendamping, pengembara, burdock pinggir jalan, pembina jalan, rumput rebus, berair, kumbang, berair.

Besar

Penerangan dan gambar tanaman pisang:

Plantago major L. - tumbuh di seluruh negeri di sepanjang jalan, di tanah gurun, padang rumput, di hutan ringan, di kebun sayur, di kebun. Tumbuhan tahunan, jarang sekali dwitahunan dengan roset daun telanjang selebar lebar dengan tepi licin, panjang daun hingga 20 cm dan lebar hingga 10 cm dengan urat arcuate 3-9 dan tangkai beralur panjang. Semua air yang masuk ke daun mengalir di alur ke sekumpulan akar filamen putih.

Bunga-bunga kecoklatan kecil dikumpulkan dalam paku silinder yang padat dan sempit hingga 25 cm pada batang daun tanpa daun, ketinggian tanaman hingga 40-50 cm. Diserbuki terutamanya oleh angin dan lebah dalam cuaca kering, ketika serbuk sari terbang keluar dari anther benang sari, anther ditutup sebelum hujan. Mekar dari Mei hingga September.

Buah-buahan adalah kapsul berbiji berbiji yang penuh dengan biji coklat kehijauan, biji coklat, bujur, sehingga 1,7 mm. Satu tanaman dapat menghasilkan sehingga 60 ribu biji. Disebarkan oleh biji, tumbuh di satu tempat sehingga 5 tahun. Dalam keadaan basah, benih menjadi lengket, yang menyumbang kepada penyebarannya - mereka melekat di kaki orang, haiwan, mereka dibawa oleh burung dalam jarak jauh. Di tanah basah, mereka kembali ditutup dengan lendir, kemudian bercambah.

Untuk tujuan perubatan, daun dan rumput dituai semasa berbunga, hampir sepanjang musim panas hingga Ogos. Benih dituai setelah matang dari bulan Julai hingga September. Pisang besar ditanam khas sebagai tanaman perubatan.

Nama saintifik genus Plantago berasal dari kata Latin planta - diterjemahkan sebagai kaki, jejak, setuju - ikuti, dapat diterjemahkan sebagai "jejak". Tumbuh di sepanjang jalan, di tempat-tempat yang boleh dihuni, seolah-olah mengikuti seseorang.

Ketika pisang itu datang ke Amerika Utara pada abad ke-16, semasa pengembangannya oleh orang Eropah, benih jatuh ke tanah bersama dengan kotoran pada kasut dan roda kereta. Orang India tempatan, ketika mereka melihat tanaman baru yang tidak dikenali, berkata: ini adalah jejak orang kulit putih. Ia tumbuh di sepanjang jalan, di tempat-tempat di mana orang Eropah berjalan. Oleh itu namanya.

Nama spesies utama diterjemahkan dari bahasa Latin - besar, kerana spesies ini mempunyai daun dan peduncle terbesar. Nama spesies Rusia dikaitkan dengan habitat utama - di sepanjang jalan, jalan, kami berjalan di rumput ini.

Tengah

Plantago media L. dengan daun elips yang lebih kecil dengan tangkai daun pendek, halus di kedua sisi. Ini mekar dalam perbungaan - awan bunga merah jambu pucat, mungkin anda pernah melihat anak panah mekar seperti itu lebih dari sekali di padang rumput, padang rumput terbuka di hutan, berhampiran badan air.

Lanceolate

Plantago lanceolata L. - mempunyai daun panjang, runcing, berbentuk tombak, puber dengan batang berkerut dengan perbungaan pendek dan lembut.

Bulu

Penerangan dan gambar plantain. Ramuan tahunan Plantago psyllium L. sama sekali berbeza dengan spesies lain - nampaknya tidak ada persamaan, mereka sangat berbeza. Tumbuh liar di Kaukasus di lereng kering, tumbuh di wilayah Voronezh untuk tujuan perubatan.

Seperti apa rupa pisang?

Tingginya hingga 30 cm, tanamannya berwarna pubescent, batangnya lurus atau menaik, dengan daun berbentuk pisau pembedah kecil yang berlawanan, panjangnya 2-6 cm, lebarnya 2-4 mm, dan bunga-bunga kecil berwarna kecoklatan berwarna-warni muncul dari axil daun, pada peduncles panjang. Dari bunga, kotak benih matang, dipenuhi dengan biji kecil berkilat hitam, mirip dengan kutu, maka nama spesies ini.

Terdapat banyak lagu mengenai penyembuh rakyat, saya cadangkan anda mendengarkan salah satunya:

Video Burung Biru VIA

Setiap musim panas, pisang itu menutup jalan, jalan, dan halaman rumput di taman dengan permaidani hijau. Kita selalu dapat menggunakan sifat penyembuhan dari hadiah semula jadi - semasa mendaki, berjalan-jalan, seperti pada masa kanak-kanak kita dapat menggunakan kain bersih pada luka, lebam, membuat kompres dengan daun yang dihancurkan atau jus pada luka, baca tentang sifat penyembuhannya, gunakan dalam artikel blog berikut.

dan juga menjemput anda ke Pameran Bonsai Jepun yang berlangsung di Moscow.

Pembaca yang dihormati! Pernahkah anda menemui jenis tanaman pisang, penerangan dan gambarnya disajikan dalam artikel ini? Bagaimana anda menggunakan harta tanah mereka, tulis di komen. Sekiranya artikel itu menarik, kongsi dengan rakan anda.

Sihatlah! Suasana yang baik untuk anda, kejayaan dalam semua usaha anda!

Tanaman besar

Plantain besar adalah tanaman pisang yang paling terkenal. Penerangan dan sifat berguna pisang besar. Kontraindikasi penggunaannya.

Helo pembaca yang dikasihi!

Plantain adalah ramuan yang diketahui oleh semua orang. Bagaimanapun, kebanyakan kita, walaupun pada zaman kanak-kanak, berjaya merawat luka dan lecet yang diterima dalam permainan dengan bantuan daun pisang..

Ya, dan tanaman keras tumbuh hampir di mana-mana di mana "kaki seorang lelaki telah melangkah." Di jalan dan jalan, di kebun sayur, di ladang dan padang rumput kosong. Tidak hanya di desa, tetapi juga di kota-kota, tanaman yang kuat ini berhasil melalui retakan di aspal.

Walau bagaimanapun, pisang yang paling terkenal (Plantago major). Lagipun, Plantain (Plantago) adalah keseluruhan genus milik keluarga pisang yang terpisah. Genus merangkumi banyak spesies. Selain pisang besar, pisang yang paling biasa adalah pisang pisang sederhana dan berbentuk pisau pembedah..

Tetapi tanaman pisang adalah besar - bukan hanya tanaman yang paling biasa, tetapi juga tanaman perubatan yang dikenali..

Tanaman besar - penerangan dan sifat berguna

Mereka memanggilnya lalang. Dan pada masa yang sama... mereka ditanam di ladang khas! Itulah "rumpai" yang luar biasa...

Adakah ladang besar bukan tanaman hutan? Jangan beritahu! Saya terpaksa melihat banyak jalan dan jalan hutan, secara harfiah ditumbuhi oleh ladang yang besar. Berikut adalah gambar tumbuhan seperti itu yang hidup di jalan hutan..

Tanaman besar di jalan hutan

Tanaman besar adalah tanaman abadi. Penampilannya dapat dianggap khas untuk keseluruhan genus Plantago. Roset basal mengandungi daun petiole khas dengan venation melengkung. Terdapat urat pada helaian dari 3 hingga 9 - bergantung pada ukuran helaian.

Bilah daun berbentuk bujur lebar. Biasanya mereka tidak lebih dari 10 cm, walaupun kadang-kadang mereka tumbuh dua kali lebih besar. Petioles lebih panjang daripada bilah daun, atau panjangnya hampir sama dengannya.

Dalam cuaca kering, daun ditekan ke tanah dan membantu mengekalkan kelembapan tanah. Selepas hujan, bilah daun agak tinggi di atas tanah.

Di tanah, pisang besar mempunyai rimpang pendek, dari mana banyak akar putih tipis berangkat.

Tanaman besar mempunyai rimpang pendek dan banyak akar putih nipis

Pucuk berbunga tanpa daun mempunyai perbungaan berbentuk lonjakan. Telinga agak padat, berbentuk silinder. Pada ketinggian, perbungaan menempati sekitar separuh dari peduncle. Pucuk pisang seperti itu kadang-kadang disebut "anak panah".

Perbungaan inilah yang membezakan pisang besar dari spesies lain. Di pisang tengah dan pisau pembedah, perbungaan kelihatan agak berbeza..

Dengan perbungaan, tanaman besar dapat dibezakan dengan yang lain.

Bunga kecil, empat anggota. Mereka hanya dapat diperiksa secara terperinci dengan kaca pembesar. Setiap bunga mengandungi 4 sepal berlapis, 4 kelopak coklat muda, 4 benang sari dengan filamen panjang dan antera ungu gelap. Satu putik dalam bunga.

Tanaman besar mula mekar pada bulan Mei dan berakhir pada bulan Ogos. Bunga didebunga oleh angin. Buah-buahan adalah kapsul bulat yang mengandungi banyak biji kecil.

Buah masak dibuka dan benih dituangkan ke tanah. Benih melekat pada zarah tanah dan, bersama dengan kotoran, dipindahkan ke tempat baru - pada kasut orang, di kaki ungulat, dan sekarang di roda kereta..

Contoh yang disebut dalam banyak buku mengenai biologi sudah menjadi "buku teks". Ini adalah bagaimana pisang besar sampai ke Amerika - di kaki orang Eropah dan kuku kuda mereka. Oleh itu, di kalangan orang India Amerika Utara, kilang itu menerima nama yang dapat diterjemahkan sebagai "jejak orang kulit putih".

Sifat berguna dari pisang besar

Pisang besar adalah tumbuhan perubatan yang digunakan oleh manusia selama berabad-abad. Kilang ini dikaji dengan baik, komposisi kimianya banyak diketahui.

Daun, rumput, dan biji pisang besar mengandung lendir dan tanin, aukubin glikosida, kolin, vitamin C, karotenoid.

Tumbuhan ini mempunyai kesan penyembuhan yang sangat serba boleh. Ia adalah hemostatik, penyembuhan luka, bakteria, dan anestetik..

Namun ubat-ubatan dari plantain membantu penyakit broncho-pulmonary (bronkitis, batuk, asma, batuk rejan, tuberkulosis paru). Dan pada penyakit saluran gastrointestinal, pisang akan berguna: untuk gastritis, kolitis, ulser gastrik dan ulser duodenum. Dan walaupun di kem latihan yang menolong orang yang menghidap barah perut, terdapat juga "rumpai" ini.

Ahli farmasi telah lama menerima ubat yang diiktiraf dari pisang. Ini adalah jus dari ramuan psyllium (nama farmasi adalah jus psyllium) Ia digunakan untuk gastritis kronik dengan keasidan jus gastrik yang rendah. Plantaglucid ubat digunakan untuk merawat penyakit ulser peptik.

Sebilangan besar daripada kita mungkin mengalami sifat hemostatik dan penyembuhan luka daun pisang, penyembuhan luka dan luka, jagung dengan bantuannya. Dalam kes ini, daun pisang digunakan pada luka sepenuhnya, atau dihancurkan, dibalut dengan pembalut dan dibuat losyen.

Sebagai agen hemostatik luaran dan penyembuhan luka, anda juga boleh menggunakan campuran daun pisang dan yarrow. Untuk melakukan ini, daun tanaman dihancurkan dan dicampurkan dalam jumlah yang sama..

Untuk mencuci luka berbau, anda boleh menggunakan infusi daun pisang. Aplikasi utama infus adalah untuk penggunaan dalaman untuk penyakit gastrousus dan bronkopulmonari..

Infus, yang membantu dengan batuk, bronkitis, asma, tuberkulosis, disediakan seperti berikut. Anda perlu mengambil 6 - 7 daun pisang segar (atau 2 sudu besar cincang kering), tuangkan dengan segelas air mendidih. Tegaskan hingga sejuk. Jangan tapis.

Salah satu "skema" yang dianjurkan untuk minum infus adalah seperti berikut. Pada waktu pagi dengan perut kosong, minum seperempat gelas infus. Pada siang hari ia diminum 6 - 7 kali, satu sudu. Dan pada waktu petang mereka minum seperempat gelas lagi.

Infusi ini juga membantu dengan apa yang disebut "batuk perokok" (atau bronkitis perokok), yang, sayangnya, menderita banyak orang sezaman kita.

"Panah" kering dari pisang besar yang tumbuh di antara batu dan talus berbatu, menurut penganut perubatan tradisional, dapat menyembuhkan mati pucuk lelaki. Pada suatu masa, para biarawan di Biara Solovetsky mengumpulkan anak panah ini dan menjualnya ke farmasi di Rusia.

Daun pisang digunakan untuk merawat masalah tetes. Merebus biji digunakan untuk kemandulan wanita.

Daun pisang dikumpulkan semasa berbunga, dari Mei hingga Ogos. Walau bagaimanapun, masa terbaik untuk ini adalah Jun - Julai. Sudah tentu, anda tidak boleh mengambil daun dari tumbuh-tumbuhan yang tinggal di suatu tempat di tepi jalan. Lebih baik mencari tanaman pisang besar yang tumbuh di jalan atau jalan hutan.

Lebih baik mengumpulkan daun setelah hujan, tetapi ketika mengering. Daun dikeringkan di tempat teduh di bawah kanopi, tersebar dengan lapisan kira-kira 3 cm. Dengan daun kering, tangkai daun pecah dengan baik.

Kontraindikasi dalam penggunaan pisang besar

Seperti tanaman ubat lain, pisang besar tidak sesuai untuk semua orang yang ingin dirawat dengannya. Penggunaan sediaannya dengan kecenderungan untuk trombosis dikontraindikasikan - pisang (terutama jusnya) sangat "menebal darah".

Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan ubat ini dengan keasidan jus gastrik yang meningkat. Dengan tekanan yang berkurang, mereka juga tidak boleh digunakan - pisang menurunkan tekanan darah.

Tanaman besar mempunyai seperangkat khasiat yang berguna sehingga lidah tidak berani menyebutnya sebagai "rumpai". Tetapi daunnya yang masih muda juga boleh dimakan, boleh digunakan dalam salad vitamin.

Plantain

Plantain adalah tumbuhan herba yang meluas, dapat dikenali kerana roset daun halus yang bulat dengan urat membujur dan spikelet kehijauan pada batang nipis. Plantain tumbuh terutamanya di sepanjang jalan, itulah sebabnya tanaman ini mendapat namanya. Kecintaan pada pisang untuk jalan tidak sengaja: pada musim gugur, ketika benih sudah matang, kelembapan yang banyak menjadikannya lengket, sehingga ribuan biji dibawa oleh kaki pejalan kaki dan roda pengangkutan.

Nama Latin untuk plantain - plantago - berasal dari kata-kata planta - kaki, tapak kaki dan lebih tua - untuk bergerak, mengarahkan. Daun pisang yang ditekan ke tanah menyerupai jejak tunggal. Dia juga memiliki nama lain yang bertahan di Eropah hingga Abad Pertengahan - "arnoglossa" - lidah domba - juga untuk bentuk daunnya. Nama Jerman untuk plantain secara harfiah diterjemahkan sebagai nama kami, tetapi Inggeris dan Perancis meminjamnya dari bahasa Latin. Tetapi tanaman pisang bukan satu-satunya nama untuk ramuan ini, mereka juga menyebutnya rakan pengembara, pengembara, pembina jalan, dan semua nama lain dikaitkan dengan sifat perubatannya: rannik, luka (menyembuhkan luka), rebus, rebus rumput dan bahkan pada pandangan pertama aneh - "nenek" (bermaksud nenek penyembuh).

Tidak semua jenis pisang pisang serupa dengan pisang besar yang biasa kita gunakan, yang sebenarnya setiap orang menganggap pisang biasa.

Plantain sangat kuat. Plantain bertahan di bawah kaki orang, di bawah roda kereta kerana daunnya sangat kuat, dan selain itu, kadang-kadang ditekan dengan kuat ke tanah. Vena kelihatan sangat jelas pada daun pisang. Dari atas, mereka kelihatan tertekan, dan dari bawah mereka menonjol tajam di atas permukaan cadar. Bergantung pada ukuran daun urat seperti itu di pisang, dari 3 hingga 7, untuk pisang ini kadang-kadang disebut tujuh-vena. Vena berfungsi seperti pengukuhan, memberikan lembaran kekuatan yang lebih besar, tanpanya ia tidak akan bertahan di bawah kaki dan roda. Urat-urat sangat kuat sehingga apabila helaian itu terkoyak, mereka ditarik keluar, ia jelas kelihatan di tempat di mana helaian itu pecah.

Pada petang yang panas, cari pisang di jalan dan angkat daunnya dengan teliti. Di sekitar bumi kering yang dipanaskan oleh matahari, dan di bawah daun pisang itu sejuk, lembap. Memeluk ke tanah, daun pisang tidak hanya melindungi diri dari orang yang lewat, tetapi juga menjaga kelembapan yang sangat mahal di jalan raya. Inilah sebabnya mengapa pisang sering tumbuh di tempat yang kering sehingga banyak ramuan lain tidak dapat berakar. Selain itu, daun yang ditekan menghalang percambahan biji tanaman lain di dekat pisang, yang dapat "menenggelamkannya". Batang pisang memiliki alur yang dalam, dan tepi daun hampir tidak kelihatan di atas tanah. Embun dan air yang terkumpul di dalamnya dalam hujan mengalir ke alur urat ke "selokan" keratan dan menuangkan terus ke akar tanaman.

Sudah pada awal musim panas, tangkai anak panah akan mula naik di atas daun pisang. Di bahagian atas setiap anak panah tersebut terdapat bunga kecil yang kecil, dikumpulkan dalam spikelet sempit. Mereka sama sekali tidak mencolok, dan tidak ada nektar di dalamnya. Plantain diserbuki oleh angin dan serangga, yang tertarik oleh sejumlah besar debunga di antera ungu tanaman ini.

Tanamannya besar - tanaman itu dwitahunan, iaitu pada tahun pertama ia hanya memberi roset, dan setelah berbunga, ia akan mati. Plantain diedarkan ke seluruh dunia, terdapat di mana-mana tempat orang pergi. Pengecualian adalah kawasan gersang di mana ia tumbuh hanya di sepanjang tebing sungai dan takungan pengairan, serta tempat di Utara Jauh. Tanaman besar dibawa dari Eropah dan ke Amerika, di mana ia tidak ada sebelumnya. Di sana dia menerima nama "jejak wajah pucat" dari orang India, kerana dia pada awalnya tiba di benua ini dengan kasut penakluk Eropah.

Biji pisang disimpan dalam kapsul berbentuk telur kecil yang comel. Apabila kapsul matang, tutupnya pecah dan benih tumpah ke tanah. Telinga yang panjang dan elastik, bergoyang di angin atau meluruskan dari bawah kaki orang yang lewat, menyebarkan biji kecoklatan kecil hingga 1 mm panjang ke arah yang berbeza. Di cangkang biji psyllium, ada sel-sel lendir yang membengkak di dalam air, pecah dan tebal, lendir melekit menempelkan benih ke gumpalan bumi, kaki, cakar dan roda di mana benih bergerak.

Di ladang rumput di padang rumput, spesies lain dijumpai - pisang pisang. Spesies ini mendapat namanya dari bentuk daun. Mereka benar-benar kelihatan seperti lancet - pisau pembedahan lama, sekarang dipanggil pisau bedah. Daun pisang pisang, kecuali yang tertua, tidak tersebar di tanah, mereka tidak akan mempunyai cukup ruang di padang rumput. Mereka diarahkan ke atas, seperti pisau bedah yang diletakkan di dalam gelas. Spikelet pisang pisau pendek, berbentuk silinder atau kapit, dari 0,5 hingga 7 cm pada batang kasar yang berkerut panjang. Hanya ada 2 biji di dalam kotak, pisang ini digunakan sama dengan sebiji besar.

Di rantau Moscow, Rusia Tengah dan Kaukasus, rata-rata pisang ditemui. Ini berbeza dengan yang besar, yang sangat mirip, pada daun puber dan bentuk telinga.

Plantain digunakan secara meluas dalam perubatan rakyat dan saintifik. Dan daun muda tumbuhan ini dapat ditambahkan ke salad vitamin musim bunga..

Jus dari daun pisang segar diresepkan untuk gastritis kronik, ulser gastrik dan ulser duodenum dengan keasidan jus gastrik yang rendah dan normal. Ia mengurangkan atau menghilangkan rasa sakit di kawasan perut, meningkatkan selera makan, meningkatkan keasidan jus gastrik. Kesan terapeutiknya telah terbukti pada peradangan akut dan kronik usus kecil dan besar. Telah terbukti bahawa jus pisang dan sediaannya mempunyai kesan antimikroba terhadap banyak mikroba patogen (staphylococci, streptococci, Pseudomonas aeruginosa, dll.). oleh itu mereka berjaya digunakan untuk merawat luka, bisul, bisul, abses dan fistula yang tidak sembuh dengan baik.

Penyerapan daun pisang meningkatkan aktiviti fungsi epitelium saluran pernafasan, meningkatkan rembesan dan pengosongan lendir kelenjar bronkial, mempunyai kesan ekspektoran, mengurangkan batuk.

Kontraindikasi. Gastritis hiperasid, ulser gastrik dengan keasidan yang tinggi, kecenderungan pembentukan trombus.


Bentuk dos, kaedah pentadbiran dan dos. Untuk mendapatkan jus di rumah, daunnya dipotong dengan bahagian pemotongan, dibasuh dengan bersih dalam air mengalir yang sejuk, dibiarkan mengalir, dibakar dengan air mendidih, melewati penggiling daging dan diperas melalui kain yang padat. Dalam cuaca panas, jusnya ternyata pekat, pekat. Dalam kes ini, ia mesti dicairkan dengan air 1: 1. Jus yang dihasilkan direbus selama 1-3 minit. Ambil 1 sudu 4 kali sehari 15-20 minit sebelum makan. Jus pisang siap dihasilkan oleh industri farmaseutikal.

Daun segar digunakan untuk merawat luka bakar, luka bernanah dan bisul. Mereka dibasuh dengan baik, dipotong dengan pisau cukur atau pisau, diletakkan di beberapa lapisan pada kulit yang terkena dan diperbaiki dengan pembalut. Berpakaian ditukar 3-4 kali sehari, sekiranya berlaku luka bakar - selepas 1-1.5 jam. Daun kering terlebih dahulu dikukus dalam air panas.

Untuk menyiapkan infus, 1 sudu daun kering yang dihancurkan dituangkan dengan 1 gelas air mendidih, dimasukkan selama 15 minit dan ditapis. Ambil 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Pengumpulan dan pengeringan pisang. Untuk tujuan perubatan, terutamanya daun pisang digunakan. Bahan mentah dituai pada fasa berbunga pada bulan Mei-Ogos sebelum kekuningan atau kemerahan sebahagian daun. Selama bertahun-tahun dengan musim panas yang lembap, beberapa penuaian dapat dilakukan di kawasan yang sama dengan daunnya tumbuh. Di ladang rumput kering, pengumpulan bahan mentah sekunder adalah mungkin pada bulan Ogos-September. Semasa menuai, daun dipotong dengan pisau atau sabit, dengan sisa kecil tangkai daun. Dengan penuaian yang betul, susunan yang sama dapat digunakan selama beberapa tahun, kerana pada usia 3-4 tahun tanaman biasanya mati. Penuaian daun yang tercemar dan terkena perosak dan penyakit, terutama cendawan tepung, tidak dibenarkan. Anda tidak dapat memotong keseluruhan cawangan, ini menyebabkan kerosakan kawasan yang cepat. Dianjurkan untuk mengumpulkan daun setelah hujan, ketika kering. Semasa menuai bahan mentah, perlu meninggalkan beberapa spesimen yang dikembangkan dengan baik untuk pembiakan. Udara kering di tempat teduh atau di pengering pada suhu 40-50 ° C. Jangka hayat daun dan herba adalah 2 tahun. Bau bahan mentah lemah, rasanya sedikit pahit.

Komposisi kimia. Herba tumbuhan mengandungi lendir, bahan pahit, karotena, vitamin C dan K, asid sitrik, beberapa tanin; aukubin glikosida. Benih mengandungi sekitar 44% lendir.

Plantain besar: sifat perubatan dan kontraindikasi, resipi, foto

Plantain besar - tumbuhan keluarga pisang (Plantaginaceae Juss).
Nama Latin: Plantago major L.

Nama lain: tujuh tempat duduk, cacing kayu, pendamping, tepi jalan, rumput rebus, rannik.

Plantain mempunyai kira-kira 250 spesies, tetapi pisang pisang (Plantago lanceolata L.), pisang pisang (Plantago squalida Salisb) dan terutama pisang besar, yang lebih banyak daripada yang digunakan dalam perubatan rasmi, memiliki sifat perubatan yang paling besar..

Kandungan:

ciri-ciri

Pisang besar adalah perennial herba. Tinggi 15-50 cm.

Akarnya pendek, tebal dengan banyak proses filamen kecil.

Daun tumbuhan lebar, berbentuk ovoid atau elips dengan 3-9 urat arcuate, dikumpulkan dalam roset akar, ditekan ke tanah.

Perbungaan bunga karangan kecil terletak di bahagian atas batang panjang telanjang dalam bentuk telinga.

Buah pisang adalah kotak berbentuk telur dengan 8-16 biji kecil..

Tumbuhan ini mekar dari akhir Mei hingga September, buahnya masak pada bulan Ogos-September. Plantain membiak dengan biji.

Habitat

Tanaman besar tumbuh hampir di seluruh wilayah negara-negara CIS, kecuali wilayah utara yang melampau. Ia boleh dijumpai di mana-mana sahaja, dari tanah gurun, padang rumput, di sepanjang jalan, dan diakhiri dengan kebun, kebun sayur dan halaman..

Komposisi kimia

Pisang besar mempunyai komposisi kimia terkaya dan unik. Daun tumbuhan mengandungi vitamin K dan sejumlah besar vitamin C (289 mg%), asid sitrik dan oleik dan, di samping itu, sebilangan besar pengekstrak nitrogen dan bebas nitrogen, serat, lemak, aukubin glikosida, flavonoid, tarikan karbohidrat, tanin, kepahitan. Perhatian khusus harus diberikan kepada fakta bahawa terdapat keseluruhan senarai unsur mikro dan mikro dalam komposisi daun pisang, di antaranya kalium (44,6 mg / g) dan kalsium (39,3 mg / g), serta zat besi, mangan, tembaga, zink, kobalt, molibdenum, kromium, barium, vanadium, selenium, nikel, strontium, plumbum dan boron.
Biji pisang mengandung peratusan besar (hingga 44%) lendir, minyak lemak (20%), protein (22%) dan asid amino (16%), mereka juga mengandungi plantaeosis dan saponin steroid.

Pengumpulan dan perolehan

Untuk tujuan perubatan, daun dan biji pisang digunakan terutamanya, lebih jarang akarnya. Daun tanaman dituai sebelum atau semasa berbunga, tetapi masa terbaik adalah Mei-Jun. Semasa menuai, daun dipotong dengan gunting, berhati-hati agar tidak merosakkan akar. Benih dituai ketika matang, bersama dengan batang pokok. Akar pisang digali pada awal musim bunga atau akhir musim luruh. Jangka hayat - sehingga 2 tahun.

Sifat berguna dan perubatan

Pisang besar adalah salah satu tanaman perubatan tertua. Khasiat perubatannya digunakan di China dan di daerah yang berdekatan dengannya 3 ribu tahun yang lalu, orang Rom dan Yunani kuno juga tahu mengenainya. Penggunaan pisang untuk pelbagai penyakit sangat luas..

Daun pisang: sifat perubatan

Infus daun pisang digunakan secara dalaman sebagai ekspektoran untuk selesema, serta bronkitis, asma bronkial, batuk rejan, radang paru-paru, tuberkulosis paru, pleurisy. Selain itu, infus berkesan sebagai agen antipiretik..

Persiapan berdasarkan pisang, termasuk jus, digunakan untuk merawat cirit-birit, antraks, mati pucuk, gonorea, barah paru-paru, enuresis, nefritis, penyakit lain pada saluran kencing, sebagai bagian dari koleksi - untuk epilepsi pada kanak-kanak, sebagai antihelminthik. Mereka juga mempunyai kesan menenangkan dan digunakan untuk tekanan darah tinggi. Sebagai tambahan, ubat ini digunakan untuk merawat ulser perut dan duodenum (dengan keasidan normal atau rendah) dan penyakit lain pada saluran gastrousus..

Secara luaran, infus (termasuk daun dan jus segar) digunakan sebagai agen hemostatik, anti-radang, penyembuhan luka dan bakterisida untuk rawatan lebam, luka, luka, bisul kronik, dahak, bisul, luka bernanah, dan juga konjungtivitis. Selain itu, ubat ini digunakan untuk mengubati eksim dan kapak yang menangis..

Persediaan berdasarkan pisang (termasuk jus) telah didapati dalam penyakit radang pada rongga mulut dan nasofaring. Daun pisang yang baru dihancurkan dicampurkan dengan kapur digunakan untuk merawat erysipelas.

Jus pisang: sifat perubatan

Jus dari daun pisang segar di dalamnya digunakan untuk takikardia, gastritis (dengan keasidan rendah atau normal), kolitis, enterokolitis, uretritis, poliuria, mati pucuk, serta penyakit pernafasan akut dan sakit kepala.
Jus dari daun pisang digunakan secara luaran untuk mengobati luka kornea, sakit gigi, mimisan, serta neurodermatitis dan jerawat. Perhatian harus diberikan kepada satu lagi sifat berharga jus: dalam pengenceran 1: 2 ia menghalang pertumbuhan staphylococcus patogen, dalam pencairan 1: 4 - Pseudomonas aeruginosa, dan dalam pencairan 1: 2 ia menghalang pertumbuhan streptokokus hemolitik.

Biji pisang: sifat perubatan

Infus biji pisang digunakan secara dalaman untuk diabetes mellitus, kemandulan lelaki dan wanita, ailia, tumor saluran gastrointestinal, dikumpulkan untuk sistitis, sebagai diuretik untuk nefritis dan sebagai ekspektoran.
Serbuk biji psyllium digunakan sebagai agen anti-radang untuk kolitis, ulser perut dan duodenum (dengan keasidan normal atau rendah).
Secara luaran, infus biji pisang mengobati penyakit mata, dalam bentuk losyen, ia digunakan untuk konjungtivitis.

Akar tanaman: sifat perubatan

Sebagai perbandingan dengan bahagian tanaman yang lain, akar pisang tidak banyak digunakan. Ekstrak akar - untuk demam dan gigitan ular, rebusan susu - untuk penyakit buah pinggang dan pernafasan, akar segar atau alkohol - untuk sakit gigi, dan serbuk - secara luaran, sebagai penyembuhan luka.

Plantain dengan madu: sifat perubatan

Plantain dengan madu adalah ubat yang sangat berguna, yang digunakan terutamanya untuk pelbagai penyakit broncho-paru, termasuk yang kronik, dan juga penyakit pernafasan. Untuk tujuan ini, sirap pisang disediakan dengan gula, dan yang terbaik, tentu saja, dengan madu. Di sini, sifat penyembuhan madu dihubungkan dengan sifat perubatan pisang. Anda perlu menyediakan ubat ini terlebih dahulu, sebelum musim sejuk dan simpan di dalam peti sejuk..
Di samping itu, kombinasi pisang dan madu digunakan untuk merawat pelbagai penyakit saluran gastrousus, termasuk gastritis, ulser gastrik dan duodenum, enteritis, enterokolitis, perut kembung, kolik, ia juga bermanfaat dalam aterosklerosis, aktinomikosis paru. Cara yang lebih cepat adalah dengan mengambil infus pisang besar, yang, sebelum digunakan, tambahkan 1 sudu kecil. sayang.

Resipi permohonan

Plantain dalam ginekologi

Persediaan tanaman, termasuk dan jus, telah menemui aplikasi mereka dalam ginekologi dengan endometritis, myometritis, parametritis, adieksitis, dan juga dengan metrorrhagia.

Plantain untuk kemandulan

Persediaan pisang adalah ubat yang berkesan untuk kemandulan kerana anovulasi, dan merebus biji - untuk bentuk endokrin penyakit ini.

  • Merebus biji pisang untuk kemandulan
    1 sudu besar tuangkan 200 ml biji. air mendidih, masukkan ke dalam tab mandi air dan biarkan selama 5 minit pada suhu terendah, sejuk. Ambil kuahnya suam dalam 2 sudu besar. 4 kali sehari. Resipi ini juga berkesan untuk menopaus pada wanita. Ini akan membantu mengatur haid dan pendarahan yang berat yang disertai dengan rasa sakit, mood buruk dan kemurungan..

Kaedah permohonan. Rawatan plantain

Penyerapan daun pisang

  • 25 gr. tuangkan 200 ml daun. air mendidih, biarkan selama satu jam, toskan. Ambil 1 sudu besar. 3-4 kali sehari.
    Penyerapan biji pisang
    25 gr. Tuangkan biji ke dalam kapal dengan penutup yang ketat, tuangkan 200 ml. air mendidih dan goncang untuk masa yang lama, toskan. Ambil 1 sudu besar. tiga kali sehari sebelum makan.

Jus pisang besar
Untuk penyediaan jus, daun segar digunakan, yang mesti dicuci terlebih dahulu dan dibiarkan mengalir. Kemudian mereka dicurahkan dengan air mendidih, dicincang halus, anda boleh menggunakan penggiling daging, dan peras jusnya melalui kain padat. Sekiranya jusnya pekat, maka ia harus dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Jus yang dihasilkan didihkan dan direbus selama 1-3 minit. Ambil 1-2 sudu besar. 3-4 kali sehari sebelum makan. Jus harus dicairkan dalam 0,5 sudu besar. air suam, tambah 1 sudu kecil. sayang. Kursus rawatan adalah sebulan.

Sirap pisang besar
Bilas daun muda dari pisang besar, biarkan air mengalir. Tuangkan air mendidih ke atas daun dan potong. Masukkan jisim yang dihasilkan dalam balang yang sudah siap di lapis, tuangkan setiap lapisan (1 cm) dengan madu cair. Sekarat, isi seluruh balang ke bahagian atas dan biarkan untuk meresap di tempat gelap yang sejuk selama 10 hari. Kemudian toskan sirap yang dihasilkan dan ambil 1 sudu kecil. 3 kali sehari sebelum makan.

Kontraindikasi

• Peningkatan keasidan jus gastrik.
• Pesakit dengan kecenderungan pembentukan trombus (terutamanya penebalan jus darah tanaman besar).

Plantain

Artikel: Plantain

Keluarga Plantain - Plantaginaceae.

Pisang besar (lat. Plantago major) adalah ramuan abadi dengan roset daun ovate lebar besar yang dibakar panjang ke tanah dengan tiga hingga sembilan urat arcuate. Perbungaan adalah lonjakan silinder yang panjang. Bunganya kecil, dengan corolla empat bahagian kering, empat benang sari dan satu putik. Buah pisang besar adalah kotak yang terbuka dengan penutup. Tinggi tanaman 15-30cm.

Rata-rata tanaman pisang (lat. Plantago media) adalah ramuan abadi dengan roset petiolate pendek atau daun elips yang hampir bulat sedikit bergigi ditekan ke tanah. Perbungaan adalah telinga padat berbentuk silinder panjang. Biji rata di satu sisi. Ketinggian tanaman 30-50cm.

Plantain lanceolate (Latin Plantago lanceolata) adalah ramuan abadi dengan daun tajam berbentuk pisau pembedah dengan tiga hingga lima urat. Perbungaan adalah telinga padat ovate-lonjong. Buah pisang adalah kapsul. Biji berlekuk dan tertekan di bahagian dalam. Ketinggian tanaman 10-50cm.

Nama popular: pisang pisang (Rusia), nenek (wilayah Moldova dan Grodno), chiryevaya (Karelia), poranchik, rannik, poriznik, nenek berdaun sempit, pisang besar (Ukraine).

Masa mekar: tanaman pisang mekar pada bulan Jun - September.

Sebaran: jenis pisang ini terdapat di seluruh Rusia.

Tempat pertumbuhan: pisang besar tumbuh berhampiran jalan dan rumah, di tanah gurun dan padang rumput; pisang sederhana - berhampiran jalan raya, di tempat-tempat yang lemah, padang rumput, lereng; pisang pisang - di padang rumput, lereng kering, pokok renek, kebun, lereng hutan.

Bahagian yang digunakan: daun, perbungaan, biji dan jus.

Masa pengumpulan: Jun - Julai.

Komposisi kimia: daun pisang mengandungi glukosida aukubin, pahit dan tanin, enzim, asid sitrik, karotena, asid askorbik, vitamin K, sejumlah kecil alkaloid dan fitonutida. Benih mengandungi lendir (hingga 44%), minyak berlemak, karbohidrat planteose, asam oleanolic dan saponin.

Mengumpulkan dan menuai: Jangan tuai daun yang tercemar atau rosak penyakit. Dianjurkan untuk mengumpulkan daun setelah hujan, ketika kering. Daun pisang dipetik atau dipotong dengan pisau. Pada lebat tebal, keseluruhan herba dipotong, dan kemudian pisang dipilih dari jisim yang dipotong. Dengan penuaian yang betul (tidak membiarkan tanaman ditarik keluar), saluran yang sama dapat digunakan selama 3-4 tahun, setelah itu tanaman biasanya mati. Untuk setiap meter persegi kawasan, sekurang-kurangnya satu tanaman harus ditinggalkan untuk pembiakan. Selama bertahun-tahun dengan musim panas yang lembap dan panas, beberapa pilihan tanaman pisang dapat dilakukan di tempat yang sama; kerana daun tumbuh semula. Di ladang rumput kering, pengumpulan bahan mentah sekunder adalah mungkin pada bulan Ogos - September.

Daun pisang yang dikumpulkan dilipat tanpa pemadatan ke dalam bakul atau beg dan segera dihantar ke tempat pengeringan. Sebelum mengering, daun menguning yang terkena penyakit dan perosak, anak panah bunga, dan kekotoran lain dikeluarkan dari bahan mentah yang dikumpulkan. Keringkan, seperti biasa, di bilik dengan pengudaraan yang baik, kacau dari semasa ke semasa. Dengan pengeringan yang lambat, daun menjadi hitam (tindakan aucubin). Di pengering, suhu tidak boleh melebihi 50 ° C. Pengeringan selesai jika tangkai pecah ketika dibengkokkan. Daun coklat dan kekuningan, serta kekotoran dikeluarkan dari bahan mentah kering. Hasil bahan mentah kering adalah 22 - 23% daripada jisim segar. Bahan mentah pisang terdiri daripada daun utuh dan separa pecah. Daunnya dipintal. Warnanya hijau atau coklat kehijauan, baunya lemah, rasanya sedikit pahit. Dalam bahan mentah, daun dibenarkan menghitamkan dan berwarna coklat tidak lebih dari 5%, anak panah bunga - hingga 1%, zarah hancur tidak lebih dari 5%, kekotoran organik dan mineral hingga 1%. Jangka hayat bahan mentah 3 tahun.

Kontraindikasi: gastritis dengan keasidan jus gastrik yang tinggi.

Plantain adalah tumbuhan perubatan kuno. Ia diketahui oleh orang Yunani kuno dan Rom, dan pada abad ke-10 ia digunakan secara meluas dan sangat dihargai oleh doktor Arab dan Parsi..

Plantain mempunyai kesan antiseptik, anti-radang, analgesik, penyembuhan luka, "pembersih darah" dan ekspektoran dan meningkatkan aktiviti merembeskan perut.

Penyerapan daun pisang mendorong pencairan, pembubaran dan rembesan dahak tebal ketika batuk dan digunakan untuk pelbagai penyakit organ pernafasan dengan pelepasan dahak lendir yang besar: tuberkulosis paru, pleurisy, katarak bronkus dan paru-paru kronik, batuk, batuk rejan dan asma. Infusi daun dan jus tumbuhan sangat berkesan digunakan untuk pelbagai penyakit gastrousus akut (gastritis, enteritis dan enterocolitis), disentri dan untuk rawatan ulser perut dan usus. Infus dan jus daun pisang juga berjaya digunakan untuk keradangan pundi kencing dan penyakit lain dari pundi kencing, untuk buang air kecil pada waktu malam, buasir, hemoptisis dan malaria. Penyerapan daun pisang sebagai "pembersih darah" juga diminum untuk pelbagai penyakit kulit (ruam, lichen, jerawat, dll.).

Merebus perbungaan pisang diambil untuk sakit di perut dan usus.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa merebus biji pisang mempunyai sifat pencahar dan dapat digunakan untuk mengobati kolitis. Telah terbukti bahawa biji tidak beracun dan lendir biji melindungi mukosa usus yang meradang dari kerengsaan.

Telah terbukti bahawa kerana kandungan fitonutida, infus daun pisang memiliki sifat antimikroba yang jelas dan berfungsi sebagai cara yang baik untuk mencuci luka bernanah dan bisul. Infusi daun berair mendorong penyembuhan luka purulen yang lebih cepat dan dapat digunakan untuk rawatan awal luka segar.

Dalam perubatan rakyat di banyak negara, daun-daun segar dari berbagai jenis pisang digunakan untuk luka, abses, lebam, luka bakar dan sebagai agen anti-radang untuk gigitan serangga. Dengan radang mata, infus digunakan untuk mencuci.

Plantain bersifat meluas, mempunyai khasiat perubatan yang berharga dan layak digunakan secara meluas dalam perubatan saintifik.

1) 1 sudu besar daun pisang kering untuk menegaskan selama 2 jam dalam 1 gelas air mendidih, toskan. Ambil 1 sudu 20 minit sebelum makan 4 kali sehari.

2) Campurkan 3 sudu daun pisang segar dengan 3 sudu besar gula tepung atau madu, masukkan ke dalam periuk tertutup selama 4 jam di atas kompor suam. Sirap ambil 1 sudu teh 4 kali sehari selama 1 /2 beberapa jam sebelum makan.

3) 2 sudu daun pisang segar atau kering untuk menegaskan 2 jam dalam 1 /2 gelas air mendidih, toskan. Gunakan untuk mencuci.

4) Balut 2 sudu besar daun pisang hancur segar yang dibasuh dalam kain cheesecloth. Memohon proses kulit yang meradang, lebam dan calar.

5) Kisar dan campurkan bahagian daun pisang dan yarrow yang sama rata. Sapukan sebagai agen hemostatik, antiseptik dan penyembuhan luka luaran.

6) Untuk pendarahan, sediakan infus 2 sudu daun pisang kering dan 2 sudu besar ramuan jelatang, bersikeras dalam 2 cawan air mendidih (dos harian).

Di farmasi, pisang dijual dalam bentuk briket. Satu briket dimasukkan ke dalam segelas air mendidih selama 15 minit; tapis, ambil 2 sudu besar 2-3 kali sehari.

Jus plantain (Latin Succus Plantaginis)

Ia digunakan terutamanya sebagai kepahitan untuk gastritis anasid dan kolitis kronik, 1 sudu 3 kali sehari 15-30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah purata 30 hari.

Bentuk pelepasan: dalam botol 250 ml.

Plantain juga digunakan dalam homeopati, Plantago 3X - 3 dalam rawatan gondok, mastopati, ulser gastrik dan ulser duodenum.

Plantain

Bagi kebanyakan kanak-kanak, dengan tanaman pisang bermulalah perkenalan dengan jamu. Daun pisang, diaplikasikan pada luka, menghentikan darah, melegakan keradangan dan menenangkan kesakitan. Malangnya, pengetahuan mengenai pisang sering terbatas pada pengalaman "zaman kanak-kanak" ini. Sementara itu, bahan aktif biologi yang terkandung di dalam daunnya mengatasi masalah gastrointestinal, patologi kulit, dan penyakit pernafasan. Dan ini bukan senarai keseluruhan kemungkinan tanaman ini..

Sifat berguna pisang

Komposisi dan nutrien

100 g batang pisang segar mengandungi [4]:
Bahan asas:rMineral:mgMineral, vitamin:mg
Protein1.6Potasium382Magnesium22
Kalsium241Besi5.6
Serat makanan1.6Fosforus41Vitamin C33.3
100 g daun segar pisang besar mengandungi:
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:mg
Air84Kalsium184Vitamin C44.9
Protein2.5Mangan1,2Vitamin PP0.8
Lemak0.3Vitamin B20.28
Karbohidrat14.6Kandungan kalori61 KcalVitamin A0.08
100 g biji pisang besar mengandungi:
Bahan asas:rrr
Karbohidrat59.5Protein17Serat makanan13.7
Lemak7.6Airsebelas

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Untuk tujuan perubatan, daun dan biji pisang digunakan. Jus dari daun pisang segar digunakan untuk meredakan keradangan. Merebus, infus, tincture, sirap disediakan dari daun. Atas dasar pisang, salap ubat dibuat. Benih dimasukkan dalam persiapan rasmi. Untuk penyediaan ubat-ubatan, ekstrak pisang berair atau alkohol juga digunakan. Secara luaran, tapal dibuat dari daun yang baru dipetik. Kaldu digunakan untuk membilas. Inti tumbuhan segar digunakan dalam homeopati [5].

Penyembuhan sifat

  • Daun pisang dan pisang pisang mengandung aukubin glikosida, flavonoid (baicalin, scutelarin), polisakarida, tanin, lendir, karotenoid (xanthophil), silikat, oleik, asid sitrik dan askorbat, vitamin K, garam ].
  • Biji psyllium mengandungi lendir, asid lemak dan karbohidrat dari planteose [3].
  • Antara bahan aktif biologi yang terkandung dalam daun pisang adalah pektin, iridoid, flavonoid dan saponin. Pektin mempunyai sifat penyembuhan luka. Aukubin glikosida dan produk degradasinya menunjukkan kesan anti-radang yang ketara. Saponin, zat pektin, flavonoid dan asid hidroksisinnamik membantu menurunkan kolesterol darah dan mempunyai kesan hipokolesterolemik [7].
  • Tujuan dalaman dijelaskan oleh sifat ekspektoran, antibakteria, hemostatik tanaman pisang. Juga, persediaan berasaskan tumbuhan membantu meningkatkan fungsi gastrik yang merembes, mempunyai kesan menyelimuti [6].
  • Penyediaan dan daun segar pisang (jus) bertindak secara bakteriostatik pada mikrob patogen dari jangkitan luka, pada hemolitik streptokokus dan staphylococcus, Pseudomonas aeruginosa, Proteus, Escherichia coli. Di bawah pengaruh jus pisang segar, permukaan luka dibersihkan dari semburan lebih cepat, proses keradangan dihentikan dan granulasi dipercepat [7].

Seiring dengan ini, sediaan berdasarkan daun pisang digunakan dalam perubatan sebagai agen dengan sifat anti-radang, hipnotik, analgesik, anti-alergi. Merebus pisang digunakan dalam rawatan penyakit sistem pernafasan, ekstrak pisang berasaskan alkohol mengurangkan tekanan darah.

Plantain adalah bahagian penting dari pelbagai bayaran payudara. Penyembuh tradisional mengesyorkan kemasukan daun pisang untuk cirit-birit, demam hay, keradangan di pundi kencing, buasir, demam. Salap dengan penambahan serbuk dari pisang kering berkesan bertindak untuk luka kulit yang pustular.

Biji pisang berguna untuk lelaki dan wanita yang mempunyai masalah pembiakan. Ekstrak akar pisang disarankan untuk batuk etimologi batuk, untuk demam, sebagai penghilang rasa sakit, untuk gigitan serangga dan reptilia. Dalam bentuk kompres basah, pisang digunakan dalam perubatan rakyat dalam merawat tumor barah, infus pada daun pisang digunakan untuk merawat barah perut dan paru-paru [5].

Penggunaan pisang dalam perubatan rasmi

Persediaan pisang yang terdapat di farmasi:

  1. 1 daun pisang besar.
  2. 2 Jus pisang. Cecair dalam botol, yang bermaksud sokogonny. Ia diresepkan untuk gastritis dengan keasidan rendah, tiga kali sehari, seperempat jam sebelum makan. Kursus rawatan adalah sebulan.
  3. 3 Ejen berbutir untuk penyediaan larutan "Plantaglucid". Untuk gastritis hypoacid, ulser gastrik dengan keasidan normal atau rendah, setengah atau keseluruhan sudu teh butiran dicairkan dalam seperempat gelas air yang dipanaskan diresepkan hingga 3 kali sehari setengah jam sebelum makan [6].

Dalam perubatan rakyat

  • Sekiranya achilia gastrik, penyakit subakut dan kronik sistem pencernaan dengan pendarahan kecil bersamaan, sebagai ekspektoran lemah untuk kanak-kanak dan secara luaran, rebusan berikut digunakan untuk membuat kompres pada luka yang kurang sembuh: 200 ml air dituangkan ke dalam setengah sendok makan daun pisang. Rebus dengan api kecil selama kira-kira 10 minit, biarkan mendidih. Minum sedikit, setengah gelas hingga tiga kali sehari [6].
  • Jus plantain lanceolate digunakan untuk asma, batuk, batuk rejan, malaria, untuk membersihkan darah - minum satu sudu jus tiga kali sehari. Jus pisang pisang ini diawetkan seperti berikut: 1 kg daun pisang yang sebelumnya dicuci dan dikeringkan disalurkan melalui penggiling daging. Jus yang diekstrak dicampurkan dengan 1 kg gula pasir dan 1 liter air (gula boleh diganti dengan 1.5 kg madu). Campuran dimasak dengan api kecil sehingga konsistensi tebal diperoleh, kemudian dituangkan ke dalam balang dan disimpan di tempat yang sejuk. Jus pisang yang disediakan dengan cara ini juga berguna untuk pundi kencing yang lemah, buasir, anemia dan tuberkulosis paru..
  • Untuk sakit tekak, gunakan berkumur dengan jus dari pisang pisang, bunga bebola hutan (marshmallow) dan akar larkspur (1: 1: 1) digunakan. Satu sudu besar campuran jus ini dicairkan dengan satu pertiga dari segelas air rebus hangat. Bilas hendaklah 4 kali sehari [8].
  • Sebagai teh penguat, tepu dengan vitamin, minuman berikut disyorkan: campurkan 300 g daun pisang dan akar licorice dan 400 g daun ibu dan ibu tiri. Tuangkan satu sudu besar koleksi ini dengan 400 ml air mendidih, biarkan hingga seperempat jam dan biarkan ia dipanaskan, 100 ml setiap tiga jam.
  • Koleksi ini berguna untuk perut: gabungkan 100 g rumput simpul dan rumput angsa Potentilla dan masing-masing 200 g pisang. Tuangkan 400 ml air mendidih di atas dua sudu campuran herba ini dan biarkan hingga 60 minit. Ambil minuman yang ditapis tiga kali sehari, 100 ml setiap 40 minit sebelum makan.

Dalam rawatan penyakit kronik asma bronkus dan bronkus, teh disarankan: 4 sudu besar koleksi herba dari bunga tua, ramuan sundew, daun pisang dan ramuan ungu tricolor (ambil 100 g setiap ramuan) tuangkan 200 ml air mendidih dan jaga infus selama 60 minit. Minum infusi yang ditapis tiga kali sehari untuk sepertiga gelas [9].

Teh pisang: Untuk membuatnya, anda memerlukan secawan daun pisang yang dihancurkan, 2 cawan air. Bilas dan keringkan daun sehingga bersih. Rebus air, masukkan pisang, biarkan di dalam bekas dengan penutup yang ketat dan biarkan hingga sejuk sepenuhnya. Simpan teh ini di dalam peti sejuk. Anda boleh menambah madu secukup rasa. Teh berfungsi sebagai tonik yang sangat baik. Membantu cirit-birit, melegakan gejala selsema. Ia dapat digunakan untuk mencuci luka, bisul, luka bakar, untuk merawat kulit yang terkena eksim, ruam.

  • Salap pisang: anda memerlukan sekumpulan kecil daun pisang (dicuci dan dikeringkan), 120 ml minyak kelapa, 15 g lilin lebah, balang kaca (1 liter). Potong daun pisang dengan kasar, isi balang dengan separuh. Tuangkan minyak kelapa ke dalam balang, isi hingga penuh. Masak campuran dalam air mandi dengan api kecil selama 2 jam. Selepas longkang. Masukkan lilin lebah cair ke dalam cecair hijau muda yang telah diregangkan. Kacau hingga sebati. Minyak kelapa dan lilin membantu melembapkan kulit dan pisang membantu menyembuhkannya. Salap ini menyembuhkan retakan, melembutkan kulit yang terbakar dan pecah-pecah [10].
  • Untuk barah perut, jus pisang berkesan di dalam: daun pisang segar yang dicincang halus dicampurkan dalam bahagian yang sama dengan gula pasir, bersikeras di tempat yang hangat selama 14 hari. Jus yang dihasilkan diambil dalam satu sudu tiga kali sehari 20 minit sebelum makan..
  • Untuk penyakit ulser peptik, infus diresepkan: tuangkan 400 ml air mendidih di atas dua sudu campuran daun pisang dan bijak perubatan. Biarkan ia membancuh, minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan selama 10 hari pertama rawatan. Kemudian 0.5 cawan untuk kursus yang berlangsung selama satu atau dua bulan.
  • Untuk sembelit dan kolitis kronik, ambil rebusan biji pisang India: tuangkan 10 g biji dengan segelas air mendidih. Minum satu sudu sehari, selalu dengan perut kosong [11].

Secara luaran:

Untuk rawatan tumor ganas, kompres dari jus pisang digunakan. Untuk membilas, membilas, losyen dan kompres, infus disediakan pada kadar 50 g bahan mentah setiap segelas air mendidih. Untuk penyakit kulit bernanah dan luka kulit, salap disyorkan: 10 g daun pisang serbuk dicampur dengan 90 g jeli petroleum.

Benih pisang hancur yang direndam dalam air panas digunakan untuk keradangan selaput lendir mata, untuk bisul pada kulit, untuk retakan pada puting kelenjar susu pada ibu yang menyusui (tahi lalat diterapkan pada celah setelah setiap penyusuan) [11].

Sekiranya terdapat keradangan mata dan pelepasan purulen daripadanya, disyorkan kompres dari infusi berair daun pisang pisang.

Sekiranya sakit gigi, bulu kapas yang direndam dalam warna alkohol pisang dimasukkan ke dalam lubang gigi yang berpenyakit [7].

Dalam perubatan oriental

Di China, pisang telah lama digunakan sebagai ubat untuk menghentikan gangguan usus pada anak-anak. Ia juga digunakan sebagai alat bantu obstetrik dan disebabkan olehnya kekuatan untuk mengubah posisi janin yang salah (dengan persembahan sungsang, dll.)

Di Burma, pisang digunakan untuk mengobati tekanan darah tinggi dan manifestasi demam tropik.

Avicenna dalam praktiknya menggunakan sifat penyembuhan luka dan hemostatik tumbuhan. Dia menggunakan beberapa bagian dari pisang untuk mengobati tumor, ulser yang tidak menyembuhkan yang bersifat ganas, dalam proses keradangan di ginjal dan hati, pada penyakit mata. Doktor mengesyorkan biji pisang untuk gangguan usus dan lesi fokus dalam paru-paru [5].

Dalam penyelidikan saintifik

Pada abad ke-18, penyelidik dan doktor Inggeris, pengarang "Botanology" yang terkenal (1710), William Salmon menulis mengenai pisang di Herbalist of England ("Sejarah Tumbuhan"): "Jus pisang mempromosikan pemisahan dahak dalam penyakit saluran pernafasan atas... Plantain adalah ubat untuk melemahkan batuk, penyakit paru-paru. Dipercayai bahawa pisang boleh digunakan untuk penyakit epilepsi, tetes, penyakit kuning, hati dan limpa... Ia melegakan keradangan di mata... Jus pisang, ditanamkan di telinga, melembutkan rasa sakit dan memulihkan pendengaran yang rosak... Akar pisang serbuk di bahagian yang sama dengan penghilang chamomile sakit gigi. Benih pisang yang dihancurkan berhenti muntah, menghentikan serangan epilepsi dan kejang... Salap yang dibuat dari jus pisang dan minyak mawar melegakan serangan sakit kepala... "[12]

Keluarga Podorozhnikov adalah objek kajian yang relevan oleh saintis-wakil perubatan moden.

Analisis perbandingan komponen kimia dan nutrien tumbuhan besar, pisang pisang dan rata-rata pisang (tumbuh di wilayah tenggara Sepanyol) diberikan dalam kajian J.L. Gil-Guerrero. [13]

Sifat anti-radang tanaman pisang dikhaskan untuk karya F. Hassan, A.S. Mansur dan lain-lain. [14]

Fungsi hepaprotective dan anti-radang zat-zat yang terdapat dalam pisang dijelaskan dalam artikel oleh I. Tyurel, H. Ozbek, R. Erten dan lain-lain [15]

Bahan aktif secara biologi, komposisi kimia dan penggunaan pisang dalam perubatan adalah subjek kajian oleh A. B. Samuelsen. [enam belas]

I. Stanisavlevich, S. Stozhievich, D. Velikovich dan lain-lain mengkaji sifat antimikrob dan antioksidan dari ekstrak yang diperoleh dari daun pisang. [17]

Persoalan mengenai komposisi kimia, kesan farmakologi, sifat perubatan pisang Asia dibahas dalam artikel oleh K. Liu, K. Wu, H. Huang. [18]

Penggunaan pisang dalam perubatan tradisional dianalisis dalam karya ilmiah K. Haddadian, M. Zakhmatkash. [Sembilan belas]

Kajian D. Olennikov, A. Samuelsen, L. M. Tankhaeva dikhaskan untuk penggunaan pisang dalam perubatan rasmi, ciri komponen kimianya [20]

Dalam memasak

Smoothie tanaman

Anda memerlukan: satu cawan daun pisang muda yang baru dipetik, dua tangkai pudina, sebilangan madu, dua cawan susu badam, satu pisang dan satu epal. Tumis semua bahan dalam pengisar, minum sejuk.

Sos pesto dibuat dari panah bawang dan pisang

200 g anak panah bawang, satu tandan kecil daun pisang, setengah cawan minyak zaitun, segenggam kecil biji walnut. Tumis semua bahan dan perasakan dengan garam secukup rasa. Anda boleh menambah sedikit keju parut. Hidangkan dengan pasta, ikan atau gunakan sebagai sandwic [21].

Pizza dengan pisang

Untuk ujian yang anda perlukan: 1.5 cawan air suam, 2 cawan tepung, 1.5 sudu teh garam laut, 0.5 sudu ragi kering.

Untuk mengisi pizza, anda memerlukan produk berikut: 150 g keju mozzarella, 1 tomato, beberapa daun pisang, sedikit minyak zaitun dan sos tomato.

Larutkan ragi di dalam air, campurkan tepung dengan garam. Campurkan ragi yang dicairkan di dalam air dengan tepung dan uli untuk masa yang lama. Bentuk doh menjadi bola dan simpan di tempat yang hangat selama 4 jam. Bahagikan kepada 2 bahagian.

Potong mozzarella ke dalam kepingan nipis, tomato ke dalam kepingan, potong daun pisang.

Panaskan oven hingga 280 darjah, gulungkan separuh adunan ke dalam lapisan nipis, bakar selama 5 minit, kemudian griskan pizza dengan minyak zaitun, sos tomato, tambah keju, tomato, taburkan pisang dan bakar selama 3 minit lagi [22].

Salad pisang

Untuk menyediakan hidangan yang sangat lazat ini, anda memerlukan: sekumpulan daun pisang, satu sendok makan minyak bijan dan kicap, cengkih bawang putih dan biji wijen. Bilas pisang, rebus daun dalam air masin selama 4 minit, kemudian rendam dalam air sejuk selama beberapa saat. Musim daun dengan kicap, minyak wijen, taburkan dengan bawang putih dan biji wijen.

Daun pisang diisi dengan daging dan nasi

Bahan-bahan yang diperlukan: 400 g daging lembu, dua cawan beras rebus, satu cengkih bawang putih, sekumpulan daun pisang, 1 telur, garam, lada secukup rasa. Kisar daun pisang. Satukan daging lembu, nasi, telur kocok, garam dan lada. Balut pengisian daun pisang (satu sudu untuk setiap daun), bakar dalam oven pada suhu 160 hingga lembut.

Kerepek Plantain

Untuk menyediakan kerepek, anda memerlukan: 2 cawan daun pisang muda segar, 2 sudu teh minyak bijan, 0,5 sudu teh biji adas, 0,5 sendok teh jintan tanah, 0,25 sudu teh halia tanah, 0,5 sudu teh garam. Satukan semua bahan, hamparkan daun pisang yang telah diminyaki dan dibumbui dalam satu lapisan pada brazier yang ditutup dengan kertas penaik dan bakar selama 6 minit pada suhu 220 darjah. [23].

Dalam kosmetologi

Plantain terkenal untuk tujuan kosmetik: berdasarkan tanaman, topeng untuk kulit wajah, decoctions untuk mencuci rambut, dan pelbagai produk penjagaan kosmetik dihasilkan.

Tona ais herba dan meremajakan kulit: kaldu pisang beku dalam acuan dan wajah disapu dengan kepingan ais seperti itu.

Mandi wap dengan pisang berguna untuk kulit yang bermasalah.

Plantain untuk wajah digunakan dalam bentuk topeng. Bagi pemilik kulit normal, topeng berikut sesuai: kukus satu sudu daun pisang cincang halus dengan air mendidih. Peras pisang yang ada sekarang, campurkan dengan satu sudu krim masam dan kuning telur. Melincirkan kawasan muka dan leher dengan campuran. Basuh selepas seperempat jam.

Kulit kering akan menerima topeng berdasarkan minyak pisang, aloe dan minyak bunga matahari: panaskan 65 ml minyak di dalam tab mandi air, tambahkan dua sudu teh daun pisang cincang halus, rebus selama beberapa minit, tuangkan 0,5 sudu besar jus aloe ke dalam kaldu. Sapukan topeng dengan swab kapas ke wajah dan décolleté. Tahan topeng selama 20 minit, kemudian bersihkan muka dengan lembut dan bilas sisa-sisa topeng dengan air suam.

Topeng plantain untuk kulit berminyak

  • Topeng muka pisang, rose rose, jelatang dan pudina: kukus campuran herba dengan 50 ml air mendidih dan biarkan selama setengah jam dalam termos. Daun pisang mengambil 2 sudu teh, pinggul mawar dan ramuan jelatang - satu sudu teh setiap satu, pudina - 0,5 sudu besar. Perah gruel yang ada sekarang dan sapukan pada wajah dan leher. Tanggalkan topeng selepas 20 minit.
  • Plantain membantu komedo (komedo): tuangkan sedikit air mendidih di atas satu sudu campuran bahagian daun daun pisang, dandelion dan sorrel yang sama rata. Campurkan campuran yang telah disejukkan dengan putih telur dan sapukan pada wajah. Tanggalkan topeng dari kulit selepas 20 minit.
  • Topeng pisang pisang, oatmeal dan jus lemon membersihkan kulit berminyak yang bermasalah dengan baik. Tuangkan satu sudu teh daun pisang cincang dengan sepertiga segelas air mendidih. Berkeras selama setengah jam. Tuangkan satu sudu besar oatmeal dengan infusi yang tegang. Campurkan serpihan yang dilembutkan dengan satu sudu teh jus lemon. Sapukan pada wajah yang dibersihkan selama seperempat jam, kemudian bilas dengan air suam.
  • Dengan peningkatan kerja kelenjar sebum, topeng pisang, pati dan kefir berguna. Tuangkan satu sudu teh daun pisang dengan 0.3 cawan air mendidih. Biarkan sehingga mendidih, tapis. Larutkan 1.5 sudu pati dalam 0.5 cawan kefir. Panaskan dengan api kecil hingga pekat. Tambahkan infusi pisang tegang ke campuran pati kefir, campurkan. Sapukan topeng ke wajah anda dengan kapas. Basuh dengan air suam selepas 25 minit.

Rambut pisang

Topeng pisang menguatkan rambut: tuangkan dua sudu daun pisang ke dalam 0.5 cawan susu mendidih. Tegaskan pisang dalam susu selama 20 minit. Gosokkan jisim seperti gruel ke kulit kepala. Balut kepala anda dengan plastik dan tuala. Selepas satu jam, basuh topeng dengan membilas rambut dengan air suam.

Plantain digunakan dalam losyen badan, pembalut badan, dan kosmetik dengan kesan pemutihan dan pelembutan [9].

Kegunaan lain

Plantain sangat diminati dalam perubatan veterinar: berdasarkan daun tanaman, persiapan dibuat untuk mempercepat masa pembekuan darah pada haiwan, untuk menyembuhkan luka terbuka dan merembes [3].

Fakta menarik

Tanaman ini mengilhami penyair Anna Akhmatova untuk membuat kumpulan puisi "Plantain", dalam jenis kata pengantar yang penulis sebut sebagai pisau "rendah hati". Watak utamanya adalah rumput ini dan di atas kanvas Albrecht Durer - cat air "Plantain".

Sehingga abad ke-14, pisang hanya tumbuh di hemisfera timur. Semasa pelayaran laut mereka yang hebat, para pelaut dengan tidak sengaja membawa biji pisang ke tanah Dunia Baru. Puak India menyebut pisang itu "jejak orang kulit putih".

Di Amerika Syarikat, pisang yang berakar kemudian disebut juga "rumput ular", mempercayai bahawa tanaman itu dapat menyembuhkan seseorang sekiranya gigitan ular [12].

Sifat berbahaya dari pisang dan kontraindikasi

Pesakit yang mengambil litium harus mengambil kira bahawa pemberian ubat ini secara bersamaan dengan biji pisang memperlambat penyerapan litium, mengurangkan keberkesanannya [24].

Semasa menggunakan pisang, kesan sampingan berikut mungkin berlaku: perasaan sesak, memerah di dada, reaksi alergi - bersin, terkoyak, perkembangan asma [25].

Plantain juga mempunyai kontraindikasi untuk gastritis yang disebabkan oleh peningkatan fungsi sekresi kelenjar gastrik (gastritis hiperasid); ulser perut dan duodenum, disertai dengan gastritis hiperasid (gastritis dengan keasidan tinggi); dan dengan peningkatan pembekuan darah dan kecenderungan pembekuan darah [26].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya pisang dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ini adalah ramuan abadi dari keluarga Plantain.

asal nama

Plantain mendapat nama di antara orang-orang: pengembara, triputnik, runnik, tepi jalan, cacing kayu. Nama rasmi genus dalam bahasa Latin adalah Plantago (dari planta - "sole of the foot", "foot"), merujuk pada bentuk daun tumbuhan, menyerupai jejak. Perlu diperhatikan bahawa orang India Amerika juga menyebut pisang itu "jejak orang kulit putih", kerana tanaman ini tidak dijumpai di sana sehingga kedatangan orang Eropah di benua Amerika..

Ahli botani mempunyai 158 spesies pisang, antara yang paling biasa:

  1. 1 Tanaman besar - kawasan tumbuh sangat luas. Tumbuhan dengan banyak khasiat perubatan, digunakan dalam amalan penyembuhan rasmi dan rakyat.
  2. 2 Plantain biasa - spesies yang biasa terdapat di Transcaucasus. Mempunyai nilai perubatan.
  3. 3 pisang India (berpasir) - tumbuh di Eropah, di Afrika utara, di India, di zon iklim sederhana di Asia. Benih tanaman digunakan untuk menuai bahan perubatan.
  4. 4 Plantain lanceolate adalah wakil flora zon iklim sederhana di Hemisfera Utara. Digunakan secara meluas dalam bidang perubatan.
  5. 5 Rata-rata tanaman - dijumpai di rantau Eropah, Siberia, negara-negara Asia Tengah. Sifat ubatnya serupa dengan tanaman pisang besar.
  6. 6 Plantain ovate - tumbuh di wilayah Mediterranean, di India, Pakistan, Iran, Afghanistan, Kepulauan Canary. Digunakan dalam perubatan.
  7. 7 Plantain cornut adalah spesies langka yang dapat dijumpai di timur Eropah, di negara-negara Tengah dan Asia Kecil, di Kaukasus, di wilayah Siberia. Tercantum dalam Buku Data Merah sejumlah wilayah.
  8. 8 Tanaman laut adalah spesies dengan luas tumbuh luas, terdapat aplikasi dalam memasak [1].

Tanaman besar adalah ramuan abadi. Rimpang pendek, menegak, dengan pelbagai akar filamen memanjang darinya. Batang - berkabut, dipisahkan oleh anak panah alur, dari ketinggian 15 cm hingga hampir 0.5 meter. Daunnya selebar ovate, dengan urat-busur, dihubungkan dalam roset basal. Perbungaan adalah lonjakan sederhana dengan tangkai panjang. Bunganya kecil, malap, buahnya adalah kapsul. Tanaman tanaman mekar dari akhir musim bunga hingga awal musim luruh. Buah-buahan dibentuk pada bulan Ogos dan masak hingga pertengahan musim luruh. Plantain tumbuh di halaman, di kawasan terbengkalai, di kawasan yang ditanam dengan rumpai, di sepanjang jalan, di padang rumput, di padang rumput. Satu tanaman menghasilkan beberapa ribu biji, yang tersebar di jarak jauh di atmosfera [2].

Keadaan yang semakin meningkat

Kaedah pembiakan adalah biji. Plantain tidak berakar dengan baik di tanah berat, tanpa struktur, terapung. Dengan permulaan musim sejuk, plot dibajak hingga kedalaman 0,27 m. Kedalaman optimum untuk menyemai adalah 5 cm. Sekiranya penaburan berlaku pada musim bunga, benih mesti dibahagi-bahagikan, dan pada musim panas dan musim gugur benih kering dapat disemai [3].

Penuaian daun pisang besar jatuh pada masa berbunga. Daun dipetik dengan tangan, atau dikeluarkan dengan sabit, pisau. Dilarang merobek seluruh outlet, bersama dengan rimpang, kerana ini adalah jalan langsung ke "kepupusan" tanaman di kawasan ini. Bahan mentah yang dikumpulkan diletakkan di lapisan ringan dan longgar dalam peranti mudah alih. Pisang dikeringkan dengan menyebarkannya ke lapisan nipis, mengguncangnya dari semasa ke semasa. Kekeringan yang mencukupi ditentukan oleh kerapuhan petioles. Daun pisang boleh disimpan sehingga 3 tahun (jika bahan mentah tidak dihancurkan) atau hingga 2 tahun (jika daun dipotong semasa diproses) [2].

Litar kuasa

Nilai pemakanan tanaman ini terletak pada kenyataan bahawa tanaman ini merupakan produk makanan untuk pelbagai spesies rama-rama..

Video

Dalam video ini, Elena Gorchakova membincangkan mengenai penyelidikan Doktor Sains Biologi T.G. Razin, mengenai kemampuan pisang untuk membantu dalam rawatan tumor malignan. Ia dapat meningkatkan manfaat kemoterapi dan mengurangkan bahaya yang ditimbulkannya, serta mengurangkan metastasis. Video tersebut juga mengandungi cadangan pengumpulan, penyediaan dan penyimpanan pisang..

  1. Plantain, sumber
  2. Buku panduan perolehan tanaman ubat / DS Ivashin, ZF Katina, IZ Rybachuk et al. - edisi ke-6, Isp. dan tambah. - К.: Panen, 1989.-- 288 hlm: kelodak.
  3. Mamchur F.I., Gladun Ya.D. Tumbuhan perubatan dalam plot peribadi. - K. Harvest, 1985.-- 112 p., Silt.
  4. Plantago utama, sumber
  5. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - Kh.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  6. V. V. Karhut Farmasi hidup - K. Health, 1992. - 312 p., Ill., 2, lengkungan. kelodak.
  7. Nosal I.M dari tumbuhan kepada seseorang. - K.: Veselka, 1993.-- 606 p..
  8. Ubat Karkhut V.V. di sekitar kita. - К.: Health, 1993.-- 232 p..
  9. Ivan Dubrovin. Penyembuhan pisang. - Liter, 5 Sept. 2017 - 104 s.
  10. Kegunaan Plantain, sumber
  11. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  12. Plantain Common, sumber
  13. Komposisi pemakanan spesies Plantago (P. Major L., P. Lanceolata L., dan P. Media L.), sumber
  14. Harta Anti Keradangan Ekstrak Daun utama Plantago Mengurangkan Tindak Balas Keradangan pada Kecederaan Hati yang disebabkan oleh Acetaminophen, sumber
  15. Kegiatan hepatoprotektif dan anti-radang Plantago major L, sumber
  16. Kegunaan tradisional, unsur kimia dan aktiviti biologi Plantago major L. Satu tinjauan, sumber
  17. Meneliti Sifat Antioksidan dan Antimikrob Ekstrak dari Daun Plantain (Plantago Major L.), sumber
  18. Kajian herba mengenai Plantago asiatica L, sumber
  19. Tinjauan mengenai tanaman Plantago \ Jurnal pengetahuan tradisional India, Vol. 13 (4), Oktober 2014, hlm. 681-685
  20. TANAMAN BESAR (PLANTAGO UTAMA L.). KOMPOSISI KIMIA DAN APLIKASI, sumber
  21. Datuk Bandar Plantain Plantago, sumber
  22. Sumber, sumber utama pizza revolusi homegrown
  23. Plantain, sumber
  24. Kesan Sampingan Dadah Meyler: Ensiklopedia Antarabangsa mengenai Tindak Balas dan Interaksi Ubat-ubatan. Jeffrey K. Aronson.: Elsevier, 2015.
  25. Plantain, sumber
  26. Shchadilov E. Penyembuhan rumpai. P.: 2002.-- 64 s.

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!