Pukul berapa bunga aster mekar?

Chamomiles mekar sepanjang tempoh hangat tahun ini, dari April-Mei hingga akhir September, tetapi pembungaan besar-besaran berlaku di hampir sepanjang bulan Jun-Julai..

Chamomile adalah bunga musim panas khas yang mekar di sebahagian besarnya dari akhir Mei.

Di bahagian selatan julat - di Ukraine, Kazakhstan, Mediterania, di kaki bukit Crimea dan Kaukasus, bunga chamomile sudah mekar sejak April, perbungaannya sudah banyak ditemukan pada akhir April-awal Mei. Sebagai contoh, berhampiran Balaklava di Crimea, padang rumput bunga tansy dan chamomile muncul pada dekad ketiga bulan April, dan pada musim gugur, perbungaan individu dapat dijumpai hingga akhir Oktober. Dalam foto - bunga aster yang mekar di lereng di atas Cape Aya:

Di Mediterranean, bunga aster berkembang lebih awal. Oleh itu, di pulau-pulau di Laut Aegean, di selatan Itali dan Yunani, banyak tanaman telah dijumpai sejak akhir Februari. Di sini, sebilangan tanaman tumbuh dan berbuah walaupun pada musim sejuk..

Chamomile di Sisilia

Semasa anda bergerak ke utara, waktu permulaan berbunga chamomile beralih ke musim panas. Sudah berada di lintang Voronezh, Kiev, tumbuh-tumbuhan mekar dari pertengahan Mei, di wilayah Moscow - dari bulan Jun, di sempadan utara julat mereka - pada akhir bulan Jun.

Yang pertama mekar adalah tanaman yang tumbuh pada tahun sebelumnya pada bulan Ogos-September dan ditinggalkan pada musim sejuk dalam bentuk roset daun hijau, tetapi tanpa batang dan batang. Hampir sejurus selepas salji benar-benar mencair dan cuaca hangat yang stabil, bahagian-bahagian vegetatif mulai tumbuh dengan cepat, mereka tumbuh dengan cepat dalam 2-3 minggu, dan setelah sebulan perbungaan pertama mereka mekar di peduncles mereka..

Tumbuhan yang tumbuh pada musim bunga, setelah salji mencair, mekar 1-2 bulan kemudian daripada musim sejuk. Mereka, pertama, memerlukan masa tambahan untuk percambahan dan pembentukan roset daun, dan kedua, biji chamomile itu sendiri sangat sensitif terhadap faktor persekitaran dan mula bercambah hanya apabila suhu udara rata-rata harian stabil di atas + 5 ° C dan kehadiran sejumlah besar air. Sebagai peraturan, tunas musim bunga pertama muncul lebih lambat daripada pertumbuhan aktif tunas di semak musim sejuk bermula..

Pada masa yang sama, setiap semak chamomile, setelah melepaskan tangkai bunga pertama, terus membentuk perbungaan baru sepanjang hayat semak, sekitar 2 bulan setelah pembukaan bakul pertama. Oleh kerana itu, di perkebunan chamomile, di mana ia diberi makan secara intensif, perbungaan dituai hingga 4-5 kali setahun tanpa penanaman semula, iaitu dari semak yang sama.

Penuaian industri perbungaan chamomile.

Masa pembungaan bunga aster juga dipengaruhi oleh ketinggian kawasan pertumbuhan mereka. Sebagai contoh, di Wilayah Krasnodar, di bandar-bandar pesisir yang sudah ada pada akhir April, padang rumput yang luas muncul dengan banyak chamomiles, pupavok (daisies ladang) dan tansy biasa, dan di Krasnaya Polyana pembungaan besar tanaman ini tidak akan bermula sehingga akhir Mei.

Begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh, walaupun tidak di tempat teduh penuh, tetapi di kawasan yang sedikit teduh (misalnya, di sepanjang tali pinggang hutan, di mana sinar matahari jatuh hanya sebahagian hari), mekar kemudian, mekar lebih sedikit waktu dan membentuk perbungaan yang lebih sedikit. Ini disebabkan oleh chamomile yang memerlukan cahaya yang sangat tinggi..

Ini disebabkan oleh kemampuan untuk membentuk perbungaan baru sepanjang masa vegetatif mekar chamomile hampir sepanjang musim panas. Bunga mula hilang 1-2 bulan sebelum bermulanya fros pertama. Sebagai peraturan, di wilayah selatan, chamomiles mekar untuk waktu yang lama - dari akhir April hingga pertengahan September, dan di utara, tempoh berbunga mereka dikurangkan menjadi 2-3 bulan, dari bulan Jun hingga akhir Julai - awal Ogos.

Secara amnya, di mana-mana wilayah, bilangan bunga aster terbanyak pada bulan Jun-Julai..

Chamomile memudar sepenuhnya di sebahagian besar julat pada awal pertengahan September. Sudah pada bulan Julai-Ogos, tumbuh-tumbuhan tumbuh, yang akan membentuk roset daun menjelang musim sejuk dan musim sejuk dalam bentuk ini. Dari bunga, yang berbuah pada bulan September, biji jatuh ke tanah dan hibernate di bawah salji, dan bercambah pada tahun berikutnya. Sekali lagi, jangka masa ini sangat bergantung pada garis lintang kawasan tersebut. Di bahagian tengah Rusia - di Ural, di Wilayah Moscow - chamomiles hilang dari ladang dan padang rumput pada akhir bulan Ogos, dan di Kreta dan Siprus mereka dijumpai sepanjang musim sejuk.

Chamomile di Cyprus

Pada masa yang sama, jenis chamomiles lain mekar, termasuk tanaman yang ditanam dari gen Pyrethrum. Di kebun dan tempat tidur bunga, chamomile Rom sering ditanam, perbungaannya kelihatan sama dengan chamomile, tetapi semak lebih tebal dan lebih hiasan. Ini juga merupakan ramuan tahunan, tetapi mekar hampir sepanjang musim panas..

Semasa chamomile dituai di alam liar untuk bahan mentah perubatan

Pengumpulan diri dari chamomiles di alam liar dilakukan selama tempoh munculnya tanaman lebat tebal dengan jumlah perbungaan yang banyak. Di kawasan yang berlainan, ini berlaku pada waktu yang berlainan dan bahkan pada masa yang berlainan dalam setahun. Sekiranya di selatan Ukraine, di Kuban dan di Wilayah Krasnodar, chamomiles sudah dituai secara aktif pada pertengahan Mei, maka di wilayah Moscow disarankan untuk memulakan penuaian tidak lebih awal dari pertengahan bulan Jun.

Secara umum, chamomile bukanlah tanaman khas untuk wilayah Moscow..

Untuk menentukan tarikh yang tepat, anda perlu kerap pergi ke tempat-tempat yang diduga terdapat tumpukan tanaman dan mengkaji keadaannya: ketika kebanyakan perbungaan telah berkembang, tetapi masih belum ada warna coklat dan kering di antara mereka, dan anda perlu mengumpulkan bahan mentah ubat.

Di setiap wilayah tertentu, waktu pengumpulan bahan mentah ditentukan oleh keadaan perbungaan. Mengikut kehendak Pharmacopoeia, anda hanya boleh mengumpulkan bakul di mana buahnya belum muncul. Oleh itu, secara langsung di laman web dengan bunga aster, anda perlu memeriksa sendiri perbungaan dan memutuskan sama ada ia sesuai untuk dikumpulkan atau tidak..

Tarikh mengumpul bunga aster di ladang

Chamomile ditanam di ladang untuk pengeluaran industri bahan mentah perubatan, sebagai peraturan, mekar lebih lama dan lebih banyak daripada yang liar. Perladangan itu sendiri terletak di negara dan wilayah di mana musim tanamnya cukup lama dan berlangsung dari pertengahan Mei hingga akhir Ogos. Selama ini, perbungaan dituai 3-4 kali, di beberapa kawasan - 5 kali.

Koleksi perbungaan chamomile pertama di ladang biasanya dilakukan pada pertengahan Mei, kemudian diulang setiap 3-4 minggu, bergantung pada banyaknya perbungaan yang baru berkembang.

Video di bawah menunjukkan penuaian perbungaan chamomile menggunakan penuai khas:

Chamomiles dari genus Pyrethrum - Dalmatian, Parsi - yang ditanam untuk mendapatkan piretrin juga dituai dari akhir musim bunga hingga akhir musim panas, tetapi jumlah penuaian di sini tidak berlaku lebih dari 3, lebih kerap 2. Ini disebabkan oleh kesuburan yang lebih rendah dan kadar pemulihan jumlah perbungaan yang lebih rendah di semak belukar.

Foto di bawah menunjukkan ladang chamomile Dalmatian di Itali pada pertengahan bulan Jun:

Seperti chamomile, piretrum dituai sebelum sebilangan besar biji muncul di dalam bakul. Hanya dalam tempoh ini sebilangan besar komponen aktif biologi yang diperlukan kekal di dalam bunga..

Tumbuhan seperti bunga daisy mekar pada musim luruh?

Oleh kerana dalam bahasa umum, banyak tanaman keluarga Aster keliru disebut bunga aster, sering orang tertarik dengan bunga aster yang besar pada musim gugur dan dapat menghiasi kebun bunga pada bulan September-Oktober.

Dalam kes-kes ini, kita membincangkan pelbagai jenis krisan, paling sering mengenai krisan lewat, atau levcantemella. Keunikannya adalah bahawa ia mekar dari bulan Ogos hingga akhir November. Pada masa yang sama, semak-semaknya sangat tinggi, dan perbungaan ukurannya sama dengan perbungaan artichoke Yerusalem - diameternya mencapai 10-15 cm, tetapi bunga marjinal berwarna putih. Untuk ini, dia menerima nama popularnya "chamomile berbunga besar." Semua ini menjadikannya sangat hiasan dan banyak penanam menanamnya di katil bunga mereka..

Dalam foto - Levcantemella di taman bunga di plot peribadi:

Juga, levcantemella adalah tanaman abadi, dan oleh itu sangat sesuai untuk menanamnya di laman web ini. Setelah menanam, ia akan mekar selama beberapa tahun berturut-turut tanpa usaha tambahan dari pihak tukang kebun..

Menariknya, saudara Levcantemella - Krisan Korea, atau berbunga kecil - mempunyai perbungaan putih kecil, sangat puber dan tidak seperti chamomile, tetapi juga abadi, mekar awal dan mekar sepanjang musim panas. Untuk sepanjang berbunga, tepi katil bunga dan katil bunga sering dihiasi dengannya..

Apabila ladang dan taman "bunga aster" mekar?

Ramai tukang kebun suka menanam bunga aster putih salji yang bersahaja dan bersahaja di halaman belakang rumah mereka, yang disebut oleh penduduk musim panas sebagai "kesederhanaan manis". Agar bunga mereka dapat menggembirakan anda sepanjang musim musim panas, anda perlu mengetahui beberapa peraturan yang mudah tumbuh..

Penerangan ringkas mengenai tanaman

Chamomile ladang atau daisy biasa adalah tanaman tahunan keluarga Aster. Chamomile Meadow meluas di Eurasia. Beberapa jenis daisy juga terdapat di Amerika Utara dan Australia. Di negara kita, tumbuh dengan pesat di semua wilayah Siberia, di Crimea dan Caucasus.

Rumput chamomile liar boleh didapati di hutan, di lereng, sering tumbuh di kebun sayur dan di ladang yang disemai, sebagai rumpai.

Chamomile ini dibezakan oleh perbungaan putih yang besar pada batang genap dan tidak bercabang, dengan ketinggian rata-rata 60 sentimeter, tetapi sebilangan individu boleh mencapai ketinggian hampir satu meter. Batang lurus tumbuh dari rimpang, di sepanjang kedua sisinya terdapat daun bergerigi hijau gelap.

Semasa tempoh berbunga, tangkai bunga pertama di sumbu tengah mula mekar di chamomiles, setelah itu bunga mekar di pucuk sisi. Pembungaan masing-masing berlangsung dari satu minggu hingga sepuluh hari, tetapi di alam terdapat kes pembungaan satu keranjang selama tiga minggu..

Oleh kerana perkembangan perbungaan dan tunas yang tidak rata ini, pembungaan satu tanaman diperpanjang selama satu hingga dua bulan kalendar. Akibatnya, tempoh pematangan biji juga diperpanjang dalam jangka masa..

Oleh kerana hiasannya yang cerah, ia sangat digemari oleh tukang kebun dan pereka landskap..

Masa berbunga dan tumbuh mengikut varieti

Terdapat kira-kira 70 jenis bunga aster ladang dan kebun..

Chamomile farmasi

Sebilangan chamomiles mempunyai sifat perubatan. Contoh yang paling mencolok adalah chamomile farmasi yang tidak asing lagi. Dalam keadaan Rusia Tengah, wilayah Volga, chamomile ubat mula mekar pada bulan Jun, dan buah pertama matang pada awal bulan Julai. Pada musim bunga yang hangat, berbunga boleh bermula pada bulan Mei, dan pada akhir bulan Julai, dalam kes ini, tanaman itu mati.

Di antara penduduk musim panas, yang paling popular adalah nivyanik, yang dikenali sebagai hiasan, walaupun mereka juga mempunyai beberapa sifat penyembuhan..

Nivyanik hebat

Bunga jagung yang indah adalah bunga abadi dengan bunga yang sangat besar, cawannya yang berdiameter hingga 8 sentimeter, dan ketinggian batangnya dapat mencapai 90 sentimeter. Terdapat juga varietas yang tumbuh rendah, setinggi 30 sentimeter, beberapa di antaranya mempunyai perbungaan terry.

Bunga daisy mekar dengan megah pada bulan Julai - Ogos. Ia sangat digemari oleh penduduk musim panas kerana daya tahan dan tahan fros - sistem akar tanaman dapat menahan fros hingga –29 ° C. Jadi daisy seperti itu tidak takut dengan musim sejuk..

Nivyanik terbesar

Ia juga sangat popular di kalangan tukang kebun amatur, yang terbesar, termasuk sebilangan besar kacukannya. Tumbuhan hiasan ini mempunyai perbungaan seperti krisan yang sangat indah..

Jenis daisy ini, termasuk semua jenisnya, dibezakan dengan berbunga kemudian. Di zon tengah negara kita, berbunga yang banyak dapat diharapkan tidak lebih awal dari awal bulan Juli, tetapi pada saat yang sama mereka menggembirakan tukang kebun dengan tempoh berbunga terpanjang, yang berakhir hanya dengan bermulanya embun beku. Ini kerana larian baru dalam varieti ini terbentuk sepanjang musim..

Kelemahannya adalah bahawa pembungaan berterusan dengan cepat mengurangkan bekalan daya hidup dan menjadikan tanaman tidak stabil dengan keadaan buruk.

Daisy

Daisy biasa juga sangat popular - chamomile taman putih biasa yang dikenali, yang dibezakan dengan kemudahan penanaman dan penjagaan yang tidak bersahaja. Hibrida tinggi jenis daisy ini dibezakan oleh perbungaan yang besar, yang memberi tanaman kesan hiasan khas.

Bunga mekar pada akhir Mei atau awal Jun. Tempoh berbunga berlangsung lebih dari sebulan, dengan rata-rata 40 hingga 45 hari.

Aplikasi dalam reka bentuk landskap

Tidak ada kesulitan atau keanehan dalam penanaman bunga aster taman. Semua jenis dan kacukan yogurt sangat bersahaja dan kelihatan sempurna di pelbagai jenis penanaman.

Di alam liar, chamomiles, sebagai peraturan, tumbuh di tempat yang diterangi cahaya matahari, oleh itu, di pondok musim panas, lebih baik menanamnya di sebelah cerah..

Sebaiknya tanam chamomile di tanah hitam, di tanah berpasir atau tanah liat, kemungkinan besar tanaman tidak akan berakar.

Harus diingat bahawa chamomiles memerlukan penyiraman yang banyak, jadi tanah mesti cukup telap. Pada masa yang sama, mustahil untuk menanam di tempat pengumpulan air cair yang banyak, kerana ini dapat menyebabkan kerusakan sistem akar tanaman.

Peraturan asas semasa membuat reka bentuk lanskap untuk laman web anda: anda mesti mengambil kira tempoh berbunga setiap varieti.

Peraturan lain adalah dengan mengambil kira ketinggian setiap spesies ketika mendarat. Sebagai contoh, jenis bunga jagung yang tinggi akan kelihatan hebat dalam penanaman secara besar-besaran, di sepanjang pagar atau beberapa jenis bangunan kecil..

Nivyanik umumnya sangat harmoni dalam penanaman kumpulan mana pun. Kehijauan daun yang berlimpah gelap, dipenuhi dengan topi perbungaan putih salji, kelihatan seperti seprai elegan yang padat.

Nivyannik akan kelihatan hebat di taman bunga campuran. Ini sesuai dengan pelbagai jenis bunga jagung dan loceng, serta delphinium.

Varieti nivyanik yang rendah ditanam paling sesuai untuk reka bentuk sempadan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara menanam daisy di kebun anda, lihat video seterusnya.

Apabila bunga aster mekar?

Secara umum, chamomile adalah bunga musim panas yang mekar hampir sepanjang musim panas. Chamomile mula mekar dari sekitar pertengahan Jun dan berakhir pada bulan September ketika musim panas India berakhir.

Setiap gadis mungkin akan senang menerima sejambak bunga aster bidang sederhana sebagai tanda perhatian. Pada musim sejuk dan bahkan pada musim bunga, kita hanya dapat bermimpi bahawa pada musim panas seseorang akan memberikannya kepada kita. Nah, sebagai jalan terakhir, apa yang diharapkan. Keluar ke jalan atau di lapangan dan kagumi, nikmati dan tebak paling banyak yang saya tidak mahukan dari separuh kedua bulan Jun) Tahun lalu saya gembira melihat bunga aster pada akhir bulan September, pada awal Oktober)

Daisies adalah bunga liar. Terdapat chamomiles yang ditanam secara buatan di rumah hijau - mekar sepanjang tahun. Dan ada chamomile farmasi, yang mekar pada separuh kedua bulan Jun dan terus mekar hingga akhir musim panas.

Pembungaan dalam chamomiles bermula 30-50 hari sejurus selepas pucuk pertama muncul.

Hari jadi rakan saya adalah pada 20 Julai, dan menurut tradisi lama, saya memberikan sejambak bunga aster kepadanya. Mereka mekar pada masa ini. Secara umum, saya rasa semuanya bergantung pada wilayah, di mana mereka mungkin mekar lebih awal. Sebagai contoh, ungu kita hanya mekar.

Chamomile ladang mula mekar pada pertengahan bulan Jun. Puncak berbunga berlaku pada bulan Julai. Keindahan seperti itu tidak dapat digambarkan: bunga chamomile, cornflower dan gandum yang dicampur :) Saya selalu mengumpul dan mengeringkan chamomile, dan juga bunga jagung pada masa ini. Kemudian saya mencampurkan sedikit dengan teh hitam atau hijau, membuat pelbagai jenis penyembuhan :)

Sekiranya anda ingin menyediakan chamomile untuk musim sejuk, ingat bahawa anda perlu memetik bunga pada awal pagi (sebelum jam 12:00), sementara tanaman masih.

Ketika ladang dan taman aster biasanya mekar

Ketika bunga aster sedang mekar, itu adalah pemandangan yang menakjubkan. Chamomile, atau matricaria, adalah bunga yang halus. Tumbuhan itu mendapat namanya dari perkataan Latin untuk "matrix". Diterjemahkan, ini bermaksud "rahim". Ada kemungkinan bahawa dengan bantuannya banyak penyakit wanita disembuhkan..

Varieti daisies

Matricaria adalah wakil tanaman berbunga dari keluarga Asteraceae. Dia adalah abadi. Bunga tumbuh liar di padang rumput, dan wakil budaya mereka menghiasi katil bunga di kebun.

Ini termasuk kira-kira 20 jenis herba aromatik yang tumbuh rendah. Tumbuhan mula mekar pada tahun pertama kehidupan mereka. Pembungaan bermula 30-50 hari selepas pucuk pertama muncul.

Banyak tumbuhan genera lain dari keluarga Aster disebut chamomiles. Tetapi semuanya hanya mempunyai kemiripan luaran dengan matriks. Bunga liar tidak mempunyai penampilan yang bergaya dan menarik seperti budaya..

Daisies merangkumi bunga:

  • aster;
  • gerbera;
  • heliopsis bunga matahari;
  • doronicum;
  • daisy biasa dan terbesar;
  • osteospermum;
  • pyrethrum pink;
  • pusar;
  • echinacea purpurea;
  • tiga tulang rusuk;
  • krisan musim luruh.

Bakul perbungaan mereka dikurniakan bunga ligulasi marginal. Mereka boleh mempunyai kelopak putih atau warna lain. Pusat perbungaan selalu gelap. Daun tanaman dikurniakan dengan bentuk yang sama sekali berbeza. Dari sudut pandang botani, memanggil mereka bunga aster adalah satu kesalahan..

Herba ini sering digunakan dalam hiasan florikultur. Mereka mempunyai penampilan yang sangat menarik, oleh itu mereka banyak digunakan dalam reka bentuk katil bunga bandar..

Tumbuhan ini tidak terlalu menuntut di tanah. Mereka lebih suka tempat yang terang. Sekiranya tanaman ditanam di kawasan yang gelap, maka mereka akan mempunyai bunga kecil dan berbunga yang buruk..

Chamomiles dibiakkan sebagai anak benih untuk tempat tidur bunga dan tempat tidur bunga di rumah hijau, kerana tidak tahan fros. Jamu ini tahan dengan pemindahan.

Jarak antara pucuk mestilah:

  • sekurang-kurangnya 30 cm untuk spesies tinggi;
  • 20-25 cm untuk bunga bersaiz sederhana;
  • 15-20 cm untuk tanaman yang tumbuh rendah.

Untuk membuat karangan bunga, chamomiles ditanam di tempat tidur bunga. Jenis bunga yang rendah tumbuh dengan baik di dalam pasu. Dalam kebanyakan kes, mereka berfungsi untuk menghiasi sempadan..

Agar tumbuh-tumbuhan menyenangkan mata lebih lama, diperlukan untuk membuang perbungaan yang pudar secara sistematik.

Setiap 5 tahun sekali, perlu mengemas kini semak yang ditanam. Jika tidak, tanaman hiasan dilahirkan semula. Ia mula kelihatan seperti liar. Dalam beberapa kes, ia bahkan boleh berbentuk rumpai.

Sebahagian daripadanya (misalnya, Echinacea purpurea) adalah ubat yang indah.

camomile farmaseutikal

Ini adalah jenis matriks yang paling terkenal. Dia adalah chamomile sebenar. Tumbuhan ini meluas. Ia tumbuh di Eropah, Asia, Afrika dan Amerika.

Di alam liar, chamomile mampu berkembang sebagai tanaman musim sejuk atau musim bunga. Sebilangan besar matriks tumbuh seperti tanaman musim sejuk. Benihnya dapat bercambah pada akhir musim panas dan musim luruh. Sebelum bermulanya cuaca sejuk, roset daun hijau dibentuk. Di negeri ini, tanaman muda menghabiskan musim sejuk..

Pertumbuhan matriks yang intensif bermula selepas kedatangan musim bunga dan keadaan cuaca yang cukup panas. Pucuk utama dan lateral berkembang, tunas muncul. Chamomile mula mekar pada bulan Jun. Buah masak muncul pada dekad pertama bulan Julai.

Dengan bermulanya musim bunga awal dan cuaca hangat, chamomile berkembang lebih cepat. Ia mula mekar pada bulan Mei. Pada hari-hari terakhir bulan Julai dan dengan permulaan bulan Ogos, ramuannya kering sepenuhnya.

Mekar chamomile mungkin bermula lewat dari biasa..

Ini berlaku pada tahun-tahun sejuk dan hujan. Dalam kes ini, pembungaan chamomile ditangguhkan sehingga bermulanya fros.

Sebilangan tanaman berbentuk seperti tanaman musim bunga. Seluruh jangka hayat mereka berlaku dalam satu kitaran pertumbuhan tanpa gangguan. Anak benih mula muncul pada musim bunga. Sebelum permulaan musim luruh, rumput mempunyai masa untuk memberi biji.

Sekiranya musim panas dan musim luruh panas dan kering, maka jumlah tanaman yang terbentuk mengikut jenis musim sejuk sangat berkurang. Sebilangan besar biji tumbuh pada musim bunga. Dalam kes sedemikian, jumlah anak benih pada musim bunga meningkat dengan ketara. Tumbuhan tunas chamomile liar pada masa yang berlainan menyumbang kepada pengenalan perubahan dalam fenomena berulang setiap tahun dalam kitaran pembangunan tahunannya.

Secara semula jadi, chamomile tumbuh seperti rumput liar di padang rumput dan tanah gurun, di sepanjang tepi ladang dan di sepanjang tepi jalan, berhampiran perumahan. Di ladang khas, ia ditanam untuk pembuatan ubat dan kosmetik.

Semasa menyemai benih pada musim sejuk, pucuk chamomile muncul pada separuh kedua bulan April. Tumbuhan seperti itu mekar sebulan lebih awal daripada ketika menyemai benih pada musim bunga..

Teh Chamomile (video)

Pengumpulan dan penggunaan

Oleh kerana tempoh berbunga chamomile berlangsung dari Mei hingga akhir musim luruh, adalah mungkin untuk mengumpulkan perbungaan dalam jangka masa yang panjang sekitar 6 kali. Mereka perlu dikeringkan di luar tempat teduh. Bahan mentah yang diterima hendaklah disimpan dalam beg kain, beg atau kotak kertas tidak lebih dari satu tahun..

Chamomile farmasi digunakan secara bebas dan dalam persediaan herba untuk pembuatan minuman ubat. Mereka disyorkan untuk digunakan sekiranya penyakit gastrousus (gangguan usus, gastritis dan ulser).

Matricaria adalah ubat penenang dan penghilang rasa sakit. Oleh itu, dengan menambahkan madu atau gula (susu) ke teh chamomile, minuman itu boleh diminum untuk insomnia, terlalu banyak kerja atau tekanan mental..

Chamomile

Walaupun dalam buku impian, bidang chamomile melambangkan penyembuhan yang akan segera berlaku. Dalam praktik fitto, penampilan sediaan chamomile dalam komposisi ubat membantu menyingkirkan puluhan penyakit yang berbeza. Chamomile mengembalikan sel hati, melebarkan saluran darah, menormalkan tidur, mengaktifkan sistem saraf pusat, melegakan keradangan kulit dan berpotensi dimasukkan dalam terapi anti-barah.

Sifat berguna chamomile officinalis

Komposisi dan nutrien

Satu cawan (237 gram) teh chamomile mengandungi: [5]
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:mg
Air236Potasium21.33Vitamin A0.05
Karbohidrat0.5Kalsium4.74Vitamin B50.03
Protein-Magnesium2.37Vitamin B10.02
Lemak-Besi0.19Vitamin B20.01
Mangan0.1Vitamin B90.002
Kandungan kalori1 kkalZink0.09
Tembaga0.04

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Perbungaan chamomile mempunyai nilai perubatan. Penggunaan infus dalaman dan luaran dari bakul bunga meluas. Penyedutan ditetapkan pada wap panas dari infusi. Untuk tujuan perubatan, gunakan teh chamomile, rebusan. Infusi atau rebusan chamomile digunakan secara luaran dalam bentuk bilasan, losyen, tapal, enema, bilas, prosedur mandi. Dalam homeopati, tincture chamomile dikenali. Perubatan alternatif dan arus perdana juga menggunakan minyak pati chamomile. [6].

Penyembuhan sifat

Bunga chamomile mengandungi (dalam komposisi minyak mudah menguap) matricin dan matricarin, turunan chamazulene, alkohol sesquiterpene, bisabolol, bisabolol oksida, ketoalkohol, turunan kumarin, flavonoid, sitosterol, kolin, farnesena dan kadinena, beta, asid karborbik, andositol, valerian, salisilik), fitosterol, vitamin [7].

Infusi bakul bunga digunakan sebagai agen antiseptik, koleretik, penenang, antikonvulsan, astringen, hemostatik. Infusi chamomile diresepkan secara dalaman untuk kekejangan usus, keradangan di hati, pundi hempedu, ginjal dan saluran kencing, dengan haid sedikit, reaksi histeris, dengan kejang dan keadaan neurosis, dengan neuralgia trigeminal.

Minyak pati chamomile mengaktifkan aktiviti sistem saraf pusat, mempercepat fungsi refleks, melebarkan saluran otak, meningkatkan frekuensi irama kardio dan pernafasan.

Tentukan persediaan chamomile dalam terapi kompleks gastritis yang berasal dari alergi, kolitis, dengan kelewatan dalam kitaran haid, sakit pada rahim, dengan rematik, asma bronkial, angina.

Persediaan chamomile merangsang proses sekretori pada saluran pencernaan, mempercepat aliran keluar hempedu, menghilangkan gatal-gatal, mempromosikan peluh yang kuat, bertindak sebagai anti-alergen [8].

Dalam perubatan rasmi

Chamomile adalah komponen dari banyak ubat yang dikenali oleh ubat rasmi:

  • Bunga chamomile, dalam bungkusan;
  • Romazulan, yang mengandungi minyak chamomile, jintan dan antiseptik. Ditetapkan untuk gastritis, duodenitis, gangguan pencernaan dan kembung (setengah sudu teh setiap 200 ml air mendidih). Untuk menyediakan kompres, enema dan pencucian, sediakan cairan pada kadar 1.5 sudu teh romazulan per liter air. Ubat ini digunakan secara luaran untuk stomatitis, otitis media, gingivitis, uretritis dan sistitis, lesi ulseratif trofik. Alat ini mempunyai kesan antiprurit, deodoran dan antimikrob; [6]
  • Alorom (salap dengan ekstrak chamomile) - diresepkan untuk rawatan penyakit barah dan myositis, dengan plexitis, radiculitis, arthritis. Produk ini mengandungi ekstrak minyak chamomile, lidah buaya dan calendula, minyak ubat. Mempunyai kesan anti-radang dan analgesik tempatan;
  • Arfazetin adalah koleksi herba dengan perbungaan chamomile. Ia digunakan dalam diabetes sebagai ubat yang menurunkan kadar gula darah. Di antara konstituen, selain chamomile, adalah blueberry, mawar liar, ekor kuda, St. John's wort, Manchurian aralia. Tentukan ubat untuk rawatan diabetes ringan hingga sederhana;
  • Rotokan adalah ubat yang mengandungi ekstrak chamomile, marigold dan yarrow. Ia mempunyai kesan anti-radang, ia digunakan untuk stomatitis aphthous, gingivostomatitis, penyakit gusi ulseratif. Memulihkan mukosa yang rosak dan dicirikan oleh sifat hemostatik [9].

Dalam perubatan rakyat

  • Dengan kekejangan usus, kembung dan peningkatan pengeluaran gas, haid yang menyakitkan, dengan selsema, teh chamomile diminum sebagai antiseptik: satu sudu besar bakul perbungaan diseduh dalam 200 ml air mendidih. Di luar, kaldu chamomile digunakan untuk membilas mulut dan tekak, ketika menggunakan losyen, ketika mandi ubat [7].
  • Untuk gastritis dan ulseratif, teh disediakan dari chamomile dan lemon balm (ambil bahan herba dalam perkadaran 1: 1). Kukus satu sudu besar bahan mentah herba dalam segelas air mendidih. Minum teh panas, hingga 3 gelas sehari, selama 2 bulan.
  • Dengan gastritis atau enteritis, bancuh dua sudu teh campuran ramuan yang diambil dalam jumlah yang sama dalam segelas air mendidih (bunga chamomile, yarrow, wormwood, daun pudina sejuk dan bijak). Minum infus yang disaring panas dua kali sehari, 100 ml, selama setengah jam makanan.
  • Apabila kembung setelah makanan berkualiti rendah, rebusan digunakan: dalam bahagian yang sama chamomile, beri juniper, ramuan pudina sejuk, wort St. John dan centaury direbus selama 10 minit (ambil satu sudu besar bahan mentah herba untuk segelas air). Kaldu yang disejukkan diminum (setelah mengambil julap), 3 gelas sehari [8].
  • Dengan ascariasis, infus chamomile tanpa lidah diresepkan. Masukkan satu sudu besar bakul perbungaan dalam 1.5 cawan air mendidih selama 60 minit dalam mangkuk di bawah penutup. Minum saring dalam 150 ml pada waktu pagi dan petang. Dengan cacing kremi, enema dibuat secara serentak dari 50-100 ml infus yang sama [10].
  • Untuk insomnia, sebagai hipnotis, ambil inflasi perbungaan: satu sendok teh bakul bunga dalam segelas air mendidih. Minum segelas pada waktu satu jam sebelum tidur.
  • Untuk perut kembung, minuman teh berguna, yang disediakan dari biji chamomile, akar valerian dan jintan. Campurkan bunga chamomile, akar valerian dan biji jintan dalam nisbah 6: 4: 1. Kukus satu sudu besar ramuan campuran dengan air mendidih dan biarkan infusi selama kira-kira 20 minit. Terikan dan ambil 100 ml pada waktu pagi dan petang dengan peningkatan pengeluaran gas [11].
  • Untuk hepatitis kronik dan sirosis hati, koleksi berikut disyorkan: ambil dua sudu besar perbungaan chamomile, tansy, akar burdock, elecampane, bahan mentah herba St. John's wort, yarrow, knotweed, string, rosehip beri. Tuangkan satu sudu campuran herba dengan segelas air mendidih, simpan di dalam air mandi selama setengah jam, kemudian sejuk pada suhu bilik selama seperempat jam, saring, tambahkan air rebus sehingga kuahnya meningkat hingga 200 ml. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari, sebelum makan selama 2-3 minggu. Anda boleh mengambil rebusan sedemikian dengan rehat, kursus, setiap 2-3 bulan sekali [3].
  • Bagaimana tincture chamomile disediakan? Untuk penyediaan tincture, bukan sahaja perbungaan digunakan, tetapi juga semua bahagian udara tanaman. Rumput dipetik selama tempoh berbunga dan dihancurkan, digabungkan dan digosok dalam bahagian yang sama dengan alkohol kekuatan 35%. Setelah bersikeras, tincture ditapis. Cecair yang dihasilkan adalah pekat yang kuat dan disebut tingtur "ibu" utama. Tingtur utama dicairkan semula dan digunakan dalam kursus rawatan homeopati [12].
  • Atas cadangan doktor, chamomile diresepkan untuk kanak-kanak dari usia dua bulan untuk digunakan dalam diet untuk meningkatkan pencernaan (dalam bentuk teh herba chamomile kanak-kanak): tuangkan satu beg teh herba dengan segelas air mendidih dan biarkan untuk menyeduh selama 5-7 minit. Beri anak suam 2-3 kali sehari, bermula dengan satu sudu teh, secara beransur-ansur meningkatkan jumlahnya ke tahap yang disyorkan. Tempoh dan dos penggunaan 86+ mesti dipersetujui dengan pakar pediatrik.

Penggunaan luaran:

  • Untuk selesema atau rematik, mandi dengan merebus chamomile (200 g bunga chamomile per 8 liter air).
  • Gram perbungaan chamomile digunakan untuk merawat barah kulit dengan menggunakan tapal ke kawasan yang terjejas.
  • Penyisipan bunga chamomile dalam minyak sayuran digunakan dalam bentuk yang dipanaskan untuk menggosok dengan penyakit gout dan penyakit reumatik, untuk memampatkan pada leher dengan suara serak dan kehilangan suara.
  • Chamomile telah menemukan aplikasi dalam ginekologi: satu sendok makan perbungaan-bakul mesti diselitkan dalam satu liter air mendidih. Kemudian tapis dan gunakan suam untuk mencuci dua kali sehari [10].
  • Wap Chamomile digunakan untuk mengobati luka-luka bernanah, untuk mencuci fokus ulseratif, untuk konjungtivitis, untuk eksim, bisul, panaritium, gatal. Sekiranya pelepasan telinga, telinga dicuci dengan wap chamomile bersama dengan hidrogen peroksida 5%.
  • Dengan eksim menangis, ruam kulit, luka dan bisul, mandi disediakan: 4 sudu besar bakul perbungaan direbus dalam satu liter air selama 10 minit dan kaldu yang dihasilkan ditambahkan ke mandi penuh.
  • Bunga chamomile segar yang ditumbuk dimasukkan ke dalam hidung untuk menyembuhkan selesema. [8].
  • Untuk angina, membilas dengan infusi chamomile akan membantu: tuangkan 20 g daun chamomile dan bunga dengan segelas air mendidih. Tahan infusi selama kira-kira 20 minit, kemudian tapis dan gunakan sebagai cecair bilas beberapa kali sehari.
  • Mandi dengan kesan tonik dan menenangkan. Siapkan koleksi chamomile, oregano, thyme, string, jelatang dioecious dan daun currant hitam, mengambil bahan mentah dalam bahagian 3: 1: 5: 2: 5: 2. Tuang 150 g campuran herba dengan 2-5 liter air mendidih (bergantung pada kepekatan kaldu yang diinginkan), rebus selama 10 minit dengan api kecil, saring dan tambahkan kaldu ke dalam tab mandi yang diisi dengan air (suhu air tidak lebih daripada 37 darjah). Mandi dalam seperempat jam, 2-3 kali seminggu selama dua minggu. Penting untuk diingat bahawa kawasan jantung mesti berada di atas paras air [3].

Dalam perubatan oriental

Avicenna mengaitkan kesan anti-radang pada chamomile. Dalam "Canon of Medicine", dia mencirikan tumbuhan sebagai ubat yang melembutkan dan menghilangkan fokus keradangan. Chamomile, menurut Avicenna, menghilangkan ketegangan, sambil menguatkan otot dan merupakan ubat semula jadi yang paling berkesan untuk menghilangkan keletihan, kelemahan dan keletihan [13].

Dalam penyelidikan saintifik

Salah satu tumbuhan perubatan paling berharga di dunia, chamomile secara semula jadi menarik minat para penyelidik perubatan..

Sifat penyembuhan chamomile telah dikaji sejak zaman Hippocrates, Pliny, Dioscorides, Galen dan Asclepius. Hippocrates menggambarkan chamomile sebagai tanaman ubat, sementara Galen dan Asclepius mengesyorkan teh chamomile. Dalam jamu yang ditulis dalam bahasa Latin pada abad ke-16, doktor dan ahli botani Itali, Mattioli mengaitkan minyak pati chamomile sebagai antispasmodik.

Pada tahun 1500, Jerome Brunschwig, doktor dan ahli farmasi, pertama kali menerangkan proses penyulingan minyak pati chamomile [12].

Ahli botani Amerika James Duke menulis mengenai peranan chamomile dalam terapi antiallergik. Dalam karyanya Green Pharmacy (1992), Duke menekankan bahawa chamomile mengandungi tujuh komponen kimia antihistamin yang berbeza, yang menerangkan peranan tumbuhan dalam menghilangkan gejala alergi (pada masa yang sama, terdapat kes intoleransi individu terhadap chamomile itu sendiri).

John Heinerman, dalam The Encyclopedia of Fruits, Vegetables and Herbs, berpendapat bahawa teh chamomile, salah satu dari sedikit teh herbal di kerajaan tumbuhan, mendorong pertumbuhan semula dan pembaharuan tisu hati. [14].

Rangkaian sifat terapeutik terluas dari chamomile adalah objek kajian oleh sekumpulan saintis India (J. Srivastava, E. Shankar, S. Gupta). [15]

Kesan penggunaan ekstrak chamomile dalam rawatan stomatitis aphthous disiasat oleh A. Tadbir, S. Purshahidib, H. Ebrahimik, Z. Hadjipurd dan lain-lain [16]

Kemungkinan menggunakan chamomile sebagai antidepresan dan kesan positifnya pada pesakit dalam kemurungan dianalisis oleh saintis asing: J. Schultz, C. Rockwell, A. Newberg. [17]

Adakah chamomile berfungsi melawan barah? Kita boleh mengatakan bahawa tempat penting diperuntukkan untuk chamomile pada masa depan untuk melawan barah..

Karya ilmiah T. Goncharova dan S. Lukashuk membuktikan kemungkinan menggunakan koleksi herba multikomponen (termasuk chamomile) dalam terapi anti-barah. [18]

Kegiatan biologi zat chamomile, unsur-unsur mineral yang terdapat dalam minyak pati tumbuhan, telah disiasat oleh G. Pervyshina, A. Efremov, G. Gordienko, E. Agafonova [19]

Dalam dietetik

Chamomile meningkatkan selera makan dan meningkatkan penyerapan nutrien.

Dalam memasak

Chamomile telah lama menjadi komponen pelbagai minuman. Rasa asli, agak pedas dan aroma "epal" khusus menjelaskan populariti chamomile dalam menu vegetarian.

  • Teh chamomile. Untuk membuat teh chamomile aromatik, anda memerlukan bahan berikut: 2 sudu besar perbungaan chamomile segar, 2 cawan air mendidih, dua keping epal, madu. Bilas bunga chamomile dengan air yang mengalir. Tuangkan air mendidih ke atas teko. Hancurkan kepingan epal dengan sudu kayu. Tuangkan dua cawan air mendidih di atas bunga chamomile dan sebiji epal dalam teko. Masukkan teh selama 5 minit. Tuangkan ke dalam cawan. Masukkan madu secukup rasa [20].
  • Sup dengan chamomile dan kembang kol. Untuk menyediakan hidangan vegetarian yang asli, anda memerlukan: 6 beg teh teh chamomile, 3 cawan air, 500 g bunga kembang kol, seperempat bawang, 2 tangkai saderi, satu sendok makan minyak zaitun, garam, lada. Dalam periuk dalam, sediakan rebusan dari air dan beg teh chamomile, rebus selama 5 minit. Keluarkan beg dari kuahnya. Bahagikan kembang kol menjadi perbungaan dan masak teh chamomile di bawah penutup tertutup selama 15 minit. Dalam kuali, goreng bawang dan saderi dalam minyak. Puree kembang kol rebus, bawang dengan saderi, garam, lada dan teh chamomile dalam pengisar. Bergantung pada jumlah teh chamomile yang anda tambahkan, anda boleh menjadikan sup krim lebih pekat atau lebih nipis. [21].

Dalam kosmetologi

Ekstrak chamomile adalah bahagian dari pelbagai produk kosmetik. Ais bunga yang terbuat dari rebusan chamomile mempunyai kesan kosmetik yang sangat baik. Ketulan ais ini boleh digunakan sebagai tonik dengan menggosoknya ke muka anda. Teh chamomile akan membantu menghilangkan bengkak, beg dan lebam di bawah mata. Sebilangan kecil air mendidih dan beg teh chamomile sejuk disapu pada kelopak mata selama beberapa minit.

Infusi Chamomile digunakan sebagai bilas rambut: ia mempunyai sedikit kesan toning dan memberikan warna keemasan [6].

Gunakan dalam minyak wangi

Minyak pati chamomile telah membuktikan dirinya dalam industri minyak wangi juga. Aroma chamomile membawa pelbagai komposisi bunga dan berkayu yang disebut.

Kegunaan lain

Minyak chamomile digunakan dalam aromaterapi. Beberapa tetes minyak pada lampu aroma, pada sapu tangan, atau sehelai kain kecil untuk menghilangkan ketegangan, mempunyai kesan yang menenangkan dan menenangkan. Bernafas dengan perlahan dan stabil semasa sesi aromaterapi..

Rawatan urut juga merangkumi penggunaan minyak pati chamomile yang banyak. Untuk urut, lebih baik menggabungkan minyak chamomile dengan zaitun atau lavender [12].

Chamomile menyembuhkan bukan sahaja orang tetapi juga tumbuh-tumbuhan. Menyemburkan teh chamomile ke atas anak benih muda melindungi banyak tanaman hortikultur daripada jangkitan kulat dan penyakit jamur [14].

Fakta menarik

Bunga chamomile yang sederhana disebut "matahari kecil di telapak tangan anda" dalam puisinya oleh A. Fet. Kisah sedih dan puitis Hans-Christian Andersen dan puisi-puisi Agnia Barto didedikasikan untuk tanaman ini.

Dalam tafsiran mimpi, chamomile melambangkan keadaan umum kesihatan manusia. Untuk melihat diri anda dalam mimpi berjalan di ladang chamomile - untuk mencari dalam masa terdekat penyembuhan dari penyakit mental atau fizikal.

Orang Mesir kuno menganggap tanaman itu suci dan percaya bahawa chamomile adalah hadiah yang diberikan kepada orang oleh dewa matahari..

Sifat berbahaya chamomile dan kontraindikasi

Adakah chamomile mempunyai kontraindikasi? Dosis minyak pati chamomile yang dikira dengan salah, boleh menyebabkan sakit kepala dan keadaan kelemahan umum. Apabila chamomile dimakan untuk masa yang disyorkan, tidak ada kesan sampingan yang dinyatakan, tetapi dos yang besar menyebabkan serak, batuk, radang selaput lendir mata, haid yang menyakitkan dan berat, gangguan mental (kerengsaan, ketakutan, idea obsesif dan khayalan, halusinasi). Penting juga untuk diingat mengenai kemungkinan intoleransi individu terhadap komponen chamomile dalam komposisi mana-mana ubat, yang boleh menyebabkan perkembangan reaksi alergi [10].

Chamomile semasa kehamilan tidak dikontraindikasikan, tetapi penggunaannya harus terhad dan ketat mengikut cadangan doktor.

Kontraindikasi untuk rawatan dengan persediaan chamomile juga:

  • gastritis anasid, yang berkembang kerana penurunan / ketiadaan kandungan gastrik asid hidroklorik;
  • luka ulseratif pada perut atau duodenum yang timbul berkaitan dengan gastritis jenis ini [11].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya chamomile dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ini adalah tanaman tahunan herba keluarga Astrov (Asteraceae).

asal nama

Orang-orang memanggil padang rumput chamomile, rumput ibu, kamilka, rumput novel, novelis, warna novel. Asal usul namanya berasal dari dua versi: penggunaan kata Latin yang digunakan dalam jamu kuno, kata sifat "romana" (chamaemelon romana - "Roman chamomile"); meminjam dari bahasa Poland. Nama Latin - Matricaria (dari "matriks" - "rahim") - dijelaskan oleh penggunaan tumbuhan secara meluas dalam rawatan penyakit ginekologi. Istilah ini diperkenalkan ke dalam penggunaan ilmiah oleh Karl Linnaeus.

Terdapat 25 spesies tumbuhan. Yang paling biasa adalah:

  1. 1 Chamomile officinalis (farmasi, dikupas). Kawasan pertumbuhan - Amerika Utara, Eurasia. Chamomile farmasi adalah salah satu spesies yang paling banyak ditanam. Tumbuhan perubatan yang berharga, minyak pati yang mengandungi zat chamazulene, yang berjaya digunakan dalam perubatan.
  2. 2 Lidah chamomile (hijau, Amerika, berbau) - awalnya endemik ke Amerika Utara. Kawasan berkembang di dunia moden luar biasa luas. Tumbuhan dengan aroma yang kuat dan berterusan, berjaya digunakan untuk tujuan perubatan [1].

Chamomile adalah ramuan setinggi 40-50 cm. Sistem akarnya adalah akar umbi, akarnya bercabang lemah. Batangnya bergaris, mempunyai banyak cabang, daunnya sessile, bipinnate, dengan ruas seperti benang. Perbungaan banyak bakul. Di tengah, bunga berbentuk tiub, kuning cerah, di sepanjang tepinya - ligulasi, putih. Buahnya adalah achene bujur yang masak pada awal musim panas. Tempoh berbunga chamomile bermula pada bulan Mei dan berlangsung hingga Ogos, kadang-kadang hingga awal musim luruh..

Chamomile tumbuh di pinggir jalan, padang rumput, glade, di tanah berpasir ringan, di antara tanaman. Tanaman ini diusahakan sebagai ubat [2,4].

Keadaan yang semakin meningkat

Sejarah penanaman chamomile berabad-abad lamanya. Musim tumbuh tidak lama - sekitar 2 bulan, dan kitaran hidup tanaman sesuai dengan selang waktu antara 3 hingga 4 bulan. Bahan biji chamomile bercambah pada suhu tambah 3 darjah. Pada suhu 20 darjah, pucuk penuh muncul sekitar seminggu. Untuk menyemai, tanah yang subur dengan komposisi mekanikal rata-rata dipilih. Chamomile berakar dengan baik di laman web ini setelah tumbuh di atasnya sebagai tanaman yang bersih, tanaman musim sejuk yang menjadi tanaman rumput yang bersih dan segar. Sekiranya chamomile disemai di dalam tanah dari bawah tanaman musim sejuk, pertama ranting dibajak, dan dengan permulaan musim luruh, bajak dibajak hingga kedalaman 0,2 meter dan baja organik digunakan.

Kaedah pembiakan benih chamomile. Menyemai dilakukan pada musim gugur sebulan atau beberapa hari sebelum bermulanya fros. Tanaman musim sejuk yang lebih berjaya. Kadar penaburan musim luruh berkisar antara 20 hingga 25 g biji per hektar (ditaburkan dengan lapisan tanah hingga 1 cm). Kadar musim sejuk adalah 10 g lebih. Jarak antara barisan ialah 0.4 meter. Setelah disemai, bumi dibungkus untuk mengekalkan kelembapan, untuk mengelakkan benih dari angin. Untuk memelihara pucuk kecil, penunjukan awal jarak baris dilakukan secara manual, kemudian penanak digunakan untuk membajak, dan barisnya disiangi [2].

Belukar dewasa ditanam pada awal musim luruh, ketika melakukan pemindahan, sangat mustahak untuk menyimpan gumpalan bumi di akar.

Kilang ini memerlukan penyiraman sederhana dan memerlukan cahaya. Chamomile memberikan hasil yang sangat baik di kawasan terbuka, diterangi oleh banyak cahaya matahari langsung. Chamomile mentolerir musim sejuk dengan baik dalam keadaan hujan salji yang besar [3].

Perbungaan chamomile dituai pada musim panas sekiranya cuaca kering. Bakul bunga dipungut tanpa batang, panjang sisa peduncle tidak boleh melebihi 3 cm. Bahan mentah dikeringkan di tempat teduh, di tempat dengan pengudaraan yang baik, menyebarkan perbungaan pada lapisan tipis di atas kain atau kertas, bergoncang dari semasa ke semasa. Koleksi dilakukan dalam beberapa tahap, ketika bunga baru terbuka. Penuaian bahan mentah bertepatan tepat dengan tempoh pembungaan chamomile, ketika bunga tiub dalam perbungaan bakul telah dibuka oleh ½, dan yang luar belum turun dari atas ke bawah (iaitu ketika bunga buluh diletakkan secara mendatar di sepanjang tepi). Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini menyebabkan fakta bahawa semasa pengeringan, perbungaan hancur. Proses pengumpulan dipercepat oleh alat khas, pukulan. Keluar sama dengan chamomile ubat chamomile tanpa bau dan daisy biasa dapat dikumpulkan secara tidak sengaja. Bersama dengan chamomile perubatan, bakul chamomile tanpa tong juga dituai.

Pada skala industri, bahan mentah chamomile disimpan dalam beg kertas padat. Sebaiknya simpan chamomile di rumah dalam bekas cina yang boleh ditutup semula dengan selamat [4].

Litar kuasa

Chamomile adalah bahagian makanan hijau di padang rumput dan dimakan oleh lembu dan ruminan kecil bersama dengan rumput lain. Walau bagaimanapun, kerana kehadiran tanin di bahagian tanaman dan spesifikasi komposisi kimia, setelah kemasukan chamomile dalam makanan kambing atau sapi, susu memperoleh bau yang khas dan tidak menyenangkan.

Video

Mengapa memetik bunga chamomile? Jawapannya ada dalam resipi asal. Bagaimana chamomile dapat membantu mereka yang menderita sakit kepala kronik? Teh chamomile sebagai ubat mujarab.

  1. Wikipedia, sumber
  2. Mamchur F.I., Gladun Ya.D. Tumbuhan perubatan dalam plot peribadi. - K. Harvest, 1985.-- 112 p., Silt.
  3. Taman bunga penyembuhan. Sekolah bunga (majalah). No. 3 (36), Julai 2017. - Hlm.25
  4. Buku panduan perolehan tanaman ubat / DS Ivashin, ZF Katina, IZ Rybachuk et al. - edisi ke-6, Isp. dan tambah. - К.: Panen, 1989.-- 288 hlm: kelodak.
  5. Teh herba chamomile
  6. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - Kh.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  7. V. V. Karhut Farmasi hidup - K. Health, 1992. - 312 p., Ill., 2, lengkungan. kelodak.
  8. Ubat Karkhut V.V. di sekitar kita. - К.: Health, 1993.-- 232 p..
  9. Wikipedia, sumber
  10. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  11. Shchadilov E. Penyembuhan rumpai. P.: 2002.-- 64 s.
  12. Pengenalan kepada chamomile, sumber
  13. Chamomile, sumber
  14. Chamomile yang menenangkan, sumber
  15. Chamomile: Ubat herba masa lalu dengan sumber masa depan yang cerah
  16. Kesan ekstrak Matricaria chamomilla (chamomile) di Orabase pada stomatitis aphthous kecil, satu percubaan klinikal secara rawak, sumber
  17. Chamomile (Matricaria recutita) dapat memberikan aktiviti antidepresan pada manusia yang cemas dan tertekan: kajian eksplorasi, sumber
  18. KEMUNGKINAN MENGGUNAKAN BAHAN BAKAR TANAMAN PERUBATAN DALAM RAWATAN PENYAKIT ONKOLOGI, sumber
  19. Untuk persoalan kandungan zat aktif biologi dari chamomile (Chamomilla recutita) dan chamomile manis (Chamomilla suaveolens) yang tumbuh di Wilayah Krasnoyarsk, sumber
  20. Teh herba Chamomile, sumber
  21. Sup kembang kol Chamomile, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Dari apa dan bila chamomiles taman mekar

Kami mendapat tahu - apabila bunga aster mekar di taman. Bunga yang cerah ini bukan sahaja liar. Chamomile taman akan tumbuh jika anda mendapat tempat yang cerah untuknya.

Chamomile taman dalam penjagaan

Jadi - chamomile taman. Ini berbeza dalam ukuran besar bunga dan daun lain. Apa syarat yang dia perlukan?

  • Tanah berkapur atau neutral akan membantunya berkembang dengan cepat dan sepenuhnya;
  • Tapak penanaman perlu disenyawakan dengan baik, cukup lembap;
  • Jangan biarkan genangan air - ia boleh disediakan dengan alat saliran jika anda mengetahui bahawa tempat ini dinaiki air;
  • Chamomile taman sangat berterima kasih jika diberi baja organik atau mineral - yang utama ialah terdapat kompleks NPK, maka bunga akan mekar dengan banyak, ia juga penting untuk proses penanaman;
  • Dalam musim kemarau, bersama dengan semua tanaman lain, chamomile menunggu penyiraman, terutama jika musim tumbuh atau berbunga telah bermula;
  • Kelembapan di tanah dapat dijimatkan jika sungkupan dilakukan - untuk ini mereka menggunakan rumput yang dipotong di rumput;
  • Pada musim gugur, pucuk dipotong.

Untuk musim sejuk, sistem akar bunga perlu ditutup. Daun jatuh yang kering digunakan, serta sesuatu dari bahan penutup. Jika pilihan dengan daun dipilih, disarankan untuk segera membebaskan sistem akar chamomile dari daun agar tidak kering. Apabila bahan penutup bukan tenunan digunakan, redaman-off agak berkurang. Apabila tahun ketiga atau keempat tiba, anda perlu membahagikan semak chamomile. Ini akan membantu memanjangkan kemegahan berbunga, serta menyelamatkan tanaman itu sendiri dari kemerosotan..

Artikel ini telah membantu banyak tukang kebun untuk berhenti bekerja keras di laman web mereka dan masih mendapat hasil yang lumayan.

Saya tidak akan pernah menyangka bahawa untuk mendapatkan hasil yang terbaik di plot peribadi saya sepanjang "karier musim panas" saya, saya hanya perlu berhenti bersusah payah di tempat tidur dan mempercayai sifat semula jadi. Seingat saya, saya menghabiskan setiap musim panas di dacha. Pertama, pada ibu bapa, dan kemudian saya dan suami membeli barang milik kami. Dari awal musim bunga hingga akhir musim luruh, semua masa lapang saya dihabiskan untuk menanam, menyiangi, memotong, memotong, menyiram, menuai dan, akhirnya, untuk memulihara dan berusaha memelihara tanaman sehingga tahun depan. Dan dalam bulatan.

Chamomile sering ditanam dengan tanaman lain. Ia digabungkan dengan 1-2-3-4 spesies tumbuhan. Semak akan tumbuh lebih banyak jika anda mencubit tanaman semasa tumbuh. Adalah mungkin untuk mengetahui kapan chamomiles mekar dalam praktiknya - dengan perawatan yang berjaya, tempoh berbunga sangat lama.