Apa yang mereka makan di pelbagai negara di dunia?

Planet kita sangat pelbagai sehingga sukar dibayangkan. Apa yang kelihatan biasa di satu negara akan diterima dengan sangat aneh di negara lain. Itulah sebabnya perjalanan sangat berguna, kerana ini adalah satu-satunya cara untuk melihat bagaimana keadaan di bahagian lain di dunia..

Sangat menarik untuk melihat masakan kebangsaan dari pelbagai negara, yang telah berkembang selama berabad-abad! Setiap negara mempunyai hidangan tradisionalnya yang mesti dicuba oleh pelancong.

Koleksi ini mengandungi makanan klasik dari pelbagai negara yang telah menjadi simbol kebangsaan.!

1 Mexico / Taco

Hidangan tradisional Mexico ini adalah tortilla jagung atau gandum dengan pelbagai isian. Ini boleh menjadi apa-apa: makanan laut, ayam, sayur-sayuran, keju dan pelbagai sos.

Taco terkenal di kawasan ini sejak sebelum orang Sepanyol tiba, jadi ini adalah hidangan tempatan klasik. Tortilla biasanya dimakan tanpa alat makan, hanya dengan tangan.

2 UK / Ikan dan Kerepek

Hidangan Inggeris yang terkenal ini mesti dicuba oleh setiap pelancong yang pernah mengunjungi negara ini sekurang-kurangnya sekali. Buat pertama kalinya dalam komposisi seperti itu muncul pada tahun 1860-an, dan tidak lama kemudian menjadi tradisional bagi orang Inggeris.

Pada tahun 1930-an, terdapat sekitar 35,000 kedai di Great Britain yang mengkhususkan diri dalam ikan dan kerepek. Sekarang hidangan ini boleh dibeli untuk dibawa ke mana sahaja. Ikan dan kentang goreng juga popular di negara-negara Komanwel..

3 Jepun / Ramen

Sudah tentu, hidangan yang paling tradisional di Jepun adalah sushi. Tetapi sekarang mereka sudah tersebar di seluruh dunia dan tidak menghairankan bagi penduduk negara lain. Tetapi ramen hanya dapat dicicipi di Jepun atau restoran Asia..

Hidangan ini terdiri daripada mi panjang, daging babi, nori, kaldu dan rempah Jepun seperti miso. Setiap wilayah mempunyai variasi ramen tersendiri dan mi panas ini sedap!

4 Poland / Bigos

Hidangan ini khas untuk masakan Poland, Belarus, Ukraine dan Lithuania. Bigos (atau Bigus) biasanya dibuat dari rebusan dengan sauerkraut dan kubis segar.

Rahsia utama hidangan ini adalah menggabungkan bahagian sauerkraut dan kubis segar supaya tidak terlalu masam. Daging digunakan dalam pelbagai cara - dari daging babi biasa hingga tulang rusuk salai.

5 Hungary / Goulash

Hidangan Hungary klasik yang telah tersebar di seluruh dunia adalah gulai. Tetapi mereka tahu bagaimana membuatnya begitu enak hanya di rumah, di Hungary, kerana ia adalah simbol negara. Dari Hungary, hidangan itu tersebar ke seluruh Eropah Tengah.

Goulash mula-mula dimasak kembali di Hungary abad pertengahan pada abad ke-9 - dagingnya mesti dikeringkan dan kemudian direndam di dalam air. Ini adalah bagaimana gulai muncul - rebusan dengan sayur-sayuran dan rempah, paling sering dengan paprika..

6 Australia / pai

Hidangan kebangsaan Australia adalah pai yang diisi dengan daging yang dihiris dan sos, yang paling sering adalah saus tomat. Ia juga boleh mengandungi bawang, cendawan, keju dan bahan-bahan lain..

Pai Australia dikaitkan dengan bola sepak dan ragbi kerana orang Australia suka memakannya sebagai makanan ringan semasa menonton permainan.

7 Perancis / Potofeu

Ini adalah hidangan yang paling terkenal di Perancis dan melambangkan masakan negara ini. Nama itu diterjemahkan sebagai "periuk api", dan sesungguhnya, hidangan itu adalah daging dengan sayur-sayuran, rebus dalam periuk.

Sudah pada tahun 1600, Pot-au-feu disebut oleh Raja Henry IV sebagai makanan yang tersedia untuk orang kaya dan miskin. Sekurang-kurangnya setiap hari Ahad, keluarga dengan sebarang pendapatan dapat berkumpul di meja dengan pot-au-feu!

8 Itik China / Peking

Kembali pada zaman ketika China adalah sebuah kerajaan besar, hidangan ini terkenal. Bebek Peking pertama kali disebut dalam manual pada tahun 1330, tetapi resipi terakhir tidak dibentuk sehingga Dinasti Ming..

Itik dimasak dengan cara yang sama seperti beberapa ratus tahun yang lalu. Ia ditanam selama 65 hari sebelum dimasak, dan diperap sebelum digoreng dengan rempah Cina. Bebek Peking mempunyai daging berair dan kerak nipis yang renyah..

9 Itali / Pasta

Sudah tentu, pasta boleh dimasak di setiap negara, tetapi hanya orang Itali yang dapat melakukannya dengan ideal. Resipi yang serupa untuk hidangan ini pertama kali disebut pada abad ke-1, dan pasta, seperti yang kita tahu, disebutkan pada tahun 1154.

Terdapat beratus-ratus resipi, bentuk dan nama pasta yang berbeza, dan setiap wilayah di Itali menyediakan resipi sendiri. Hidangan ini popular di seluruh dunia, tetapi hanya di Itali anda dapat merasakan pasta sebenar!

10 Greece / Souvlaki

Yunani mempunyai makanan segera sendiri, yang dijual di kedai dan kafe seperti hamburger dan kentang goreng. Ini adalah souvlaki - potongan kecil daging dan sayur-sayuran yang digoreng di atas lidi.

Memasak daging pada lidi di Yunani bermula sejak dulu, tetapi resipi untuk souvlaki tradisional hanya muncul pada abad ke-19. Hidangan ini dihidangkan secara tradisional dengan kentang, lavash atau tanpa hiasan.

11 Kebab Turki / Doner

Hidangan ini adalah makanan ringan yang popular di Turki dan sekarang di Eropah. Ringkasnya, ini adalah barbeku, tetapi dimasak dengan menggunakan teknologi khas, pada ludah menegak.

Lidi berputar, dan pada masa ini daging dipotong menjadi jalur nipis. Kaedah memasak ini dicipta di Empayar Uthmaniyyah pada abad ke-19. Selalunya, daging yang dihiris dibungkus dalam roti pita atau pita.

12 Switzerland / Fondue

Hidangan Switzerland kebangsaan ini tentu saja dikaitkan dengan keju, kerana negara ini terkenal dengan keju. Pada mulanya, fondue diproses keju dalam cerek, di mana kepingan roti dicelupkan ke garpu panjang..

Sekarang istilah ini menerangkan teknologi memasak secara keseluruhan; coklat dan mentega panas boleh dicairkan cair..

Semua makanan istimewa ini adalah masakan negara, tetapi ini tidak bermaksud bahawa mereka tidak dapat dirasakan di negara lain. Benar, yang terbaik, semuanya dibuat di rumah.!

Suka artikel? Sokong projek kami dan kongsi dengan rakan anda!

20 hidangan makanan jalanan yang dimakan orang di seluruh dunia

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Di luar negeri, makanan jalanan bukan hanya merupakan cara yang murah untuk membunuh cacing, tetapi juga merupakan peluang besar untuk mengalami makanan dan budaya tempatan. Di mana-mana negara di dunia, makanan jalanan nasional dapat mengejutkan bahkan pelancong yang berpengalaman. Apakah nilai kokorech Turki, takoyaki Jepun atau kkochi Korea?.

30 hidangan utama negara dari seluruh dunia

Setiap negara mempunyai tradisi masakannya sendiri. Lazimnya, hidangan daerah berdasarkan ramuan dan rempah tempatan, dan resipi penyediaannya disimpan dengan teliti dan diturunkan dari generasi ke generasi. Pelbagai kaedah rawatan haba boleh digunakan untuk menyediakan hidangan, jadi bagi penduduk negara lain kombinasi produk dan kaedah memasak mungkin kelihatan aneh. Walaupun begitu, banyak hidangan ini menjadi kebanggaan negara..

Ketenaran mereka sejak sekian lama tersebar di seluruh dunia..

- Cornish Sheep, UK -

Hidangan ini khas di kawasan barat daya Inggeris, tetapi lazat di seluruh negara. Cornish pasta adalah pai berbentuk bujur dengan pengisian yang boleh diisi dengan pelbagai daging atau sayur-sayuran.

- Itik Peking, China -

Itik adalah ciri khas masakan Cina. Ia disapu dengan madu dan dibakar di dalam ketuhar. Itik Peking disajikan dengan sos dan tortilla.

- Ayam Tandoori, India -

Tanah air hidangan unggas pedas ini adalah negeri India di Punjab. Dari situ, ayam tandoori merebak ke seluruh India. Sebelum memasak, ayam diasinkan dalam yogurt dengan pelbagai rempah, dan kemudian dibakar dalam oven tandoori khas.

- Sushi, Jepun -

Tidak mungkin membayangkan masakan Jepun tanpa sushi. Hidangan ini terdiri daripada nasi dan isi daging, sayur-sayuran atau ikan.

- Falafel, Israel -

Walaupun sejarah hidangan ini bermula di Mesir, di Israel inilah yang menjadi simbol masakan negara itu. Ini disebabkan populariti hidangan di kalangan penduduk tempatan. Falafel adalah bola yang dibuat dari kacang buncis atau kacang dengan ramuan dan rempah. Mereka digoreng dalam minyak hingga kekuningan dan disajikan dengan sos dan tortilla.

- Haggis, Scotland -

Hidangan nasional Scotland diciptakan oleh orang miskin pada masa penyair Robert Burns, yang memutuskan untuk menggunakan keberanian domba dengan bermanfaat. Jantung, hati dan paru-paru haiwan dicampur dengan bawang, daging asap, rempah, disumbat dengan perut kambing dan direbus. Hidangkan haggis dengan rutabaga dan puri kentang.

- Paella, Sepanyol -

Bahan utama hidangan Sepanyol nasional adalah beras, safron dan minyak zaitun. Dalam variasi wilayah, makanan laut, ayam atau sayur-sayuran ditambahkan ke dalamnya. Hidangan itu adalah simbol Valencia.

- Kimchi, Korea -

Tempat utama dalam masakan Korea dihuni oleh kimchi - sayur acar dengan rempah panas. Komponen utama hidangan adalah kubis Cina. Lada panas, bawang, halia dan bawang putih dan sayur-sayuran lain secukupnya atau tumbuh-tumbuhan dari keluarga salib ditambahkan ke dalamnya.

- Moules frites, Belgium -

Ikan dan makanan laut dianggap sebagai salah satu ramuan utama dalam masakan Belgia. Dengan penggunaan makanan laut, sajian masakan nasional yang popular disediakan. Ia mengandungi dua komponen: kerang segar dan harta negara kedua negara - kentang goreng..

- Pad Thai, Thailand -

Pad Thai adalah simbol masakan Thai. Untuk variasi yang paling sedap, anda mesti pergi ke penjual makanan jalanan. Hidangan ini merangkumi mi nasi, sos asam jawa, udang, kacang goreng dan sebilangan bahan tambahan lain. Pad Thai disiapkan dalam kuali menggunakan kaedah menggoreng cepat.

- Putin, Kanada -

Hidangan yang tidak rumit ini dicipta pada tahun 1950-an dan dengan cepat mendapat populariti kerana kesederhanaannya. Putin merangkumi kentang goreng yang ditaburkan dengan air garam dan kuah manis.

- Karriwurst, Jerman -

Jerman terkenal di seluruh dunia untuk semua jenis sosej dan sosej. Tetapi penduduk di negara ini sangat menyukai sosej dengan sos saus tomat atau pes tomato dan serbuk kari. Di sinilah ia dianggap sebagai salah satu simbol masakan..

- Empanada, Chile -

Pai dengan pelbagai tampalan popular di seluruh Amerika Latin. Di Chile, hidangan ini dianggap nasional. Pai klasik yang diisi dengan daging lembu, bawang dan zaitun yang dicincang halus.

- Bunny Chow, Afrika Selatan -

Salah satu simbol kuliner Afrika Selatan disediakan dalam setengah roti roti segi empat. Keluarkan serbuk dari dalamnya dan isi dengan kari dari kacang, daging atau sayur-sayuran.

- Vienna Schnitzel, Austria -

Hidangan ini adalah salah satu yang paling terkenal di luar Austria. Schnitzel dibuat dari daging sapi yang dicelupkan ke dalam tepung, telur dan serbuk roti. Daging digoreng dalam jumlah besar minyak dan disajikan dengan salad hijau atau kentang, atau kentang rebus.

- Mole Poblano, Mexico -

Warisan masakan utama Mexico adalah sos koko tebal pedas. Di dalamnya, penduduk tempatan merebus ayam belanda atau ayam..

- Pastilla, Maghribi -

Salah satu hidangan masakan Maghribi yang paling ikonik adalah pai. Ia disediakan dari pastri puff dan diisi dengan daging merpati muda atau ayam, ikan dan produk sampingan.

- Pelmeni, Rusia -

Salah satu persatuan pertama yang timbul ketika menyebut masakan Rusia adalah, tentu saja, ladu. Hidangan yang dibuat dari adonan tidak beragi yang diisi dengan daging cincang tidak akan menolak untuk tidak mencuba orang asing yang bermimpi satu hari untuk mencapai Rusia yang sangat besar.

- Ketam Chile, Singapura -

Penulis hidangan itu adalah penjual jalanan yang tidak dikenali, yang pada tahun 1956 berusaha menggoreng ketam dengan sambal. Percubaan ternyata lebih berjaya: sekarang digoreng dengan campuran bawang, bawang putih, halia dan cabai, dan kemudian rebus dengan saus tomat, kepiting itu adalah ciri khas Singapura..

- Haukarl, Iceland -

Iceland mungkin satu-satunya tempat di planet ini di mana anda dapat menikmati daging jerung kutub Greenland atau hiu gergasi. Hidangan sejak zaman Viking adalah harta negara di sini.

- Koshari, Mesir -

Hidangan kebangsaan masakan Mesir adalah campuran nasi, pasta dan lentil, dibumbui dengan sos cuka tomat. Hidangan boleh didapati di restoran dan restoran yang hanya mengkhususkan diri dalam penyediaan Koshari..

- Mazguf, Iraq -

Ikan goreng khasnya adalah lambang masakan Iraq. Ikan dipotong di sepanjang jurang, dibentangkan seperti buku dan digoreng di atas tiang api.

- Pai daging, Australia, New Zealand -

Pai yang diisi dengan daging cincang atau daging cincang dengan penambahan bawang, cendawan dan keju dianggap sebagai hidangan nasional dua negara sekaligus: Australia dan New Zealand. Menurut statistik, rata-rata orang Australia makan 12 pai daging setahun..

- Dener Kebab, Turki -

Hidangan ini mempunyai banyak nama, tetapi banyak orang mengenalinya sebagai shawarma. Untuk menyediakan hidangan Turki kebangsaan, roti pita dan pengisian digunakan, yang terdiri dari domba, ayam, daging lembu, serta semua jenis rempah dan sayur-sayuran segar..

- Ceviche, Peru -

Hidangannya biasa di banyak negara Amerika Latin, dan resepnya boleh berbeza dari satu negara ke negara lain. Tetapi Peru dianggap sebagai tempat kelahiran ceviche. Di sini, ikan mentah cincang halus dari pelbagai jenis diasinkan dalam jus limau nipis, disajikan dengan ubi jalar, jagung bakar atau ubi kayu.

- Pho, Vietnam -

Sup mi Pho adalah salah satu simbol masakan Vietnam. Mie sup biasanya dibuat dengan tepung beras dan daging lembu, ayam, atau ikan goreng dimasukkan ke dalam sup sebelum disajikan..

- Stegt flash, Denmark -

Babi goreng dengan kentang dan sos pasli diiktiraf sebagai hidangan kebangsaan Denmark pada tahun 2014. Stegt termos adalah salah satu hidangan Denmark yang paling popular.

- Feijoada, Brazil -

Menurut satu versi, hidangan itu diciptakan lebih dari 300 tahun yang lalu oleh budak-budak yang dibawa dari Afrika ke Brazil. Ia kemudian menjadi simbol masakan tempatan. Sediakan hidangan kacang, produk daging dan tepung ubi kayu.

- Nyama di Irio, Kenya -

Hidangan tradisional Kenya adalah stik (nyama) yang disajikan dengan hiasan irio kentang tumbuk, kacang polong, mentega dan jagung.

- Forikol, Norway -

Ciri khas masakan Norway, forikol, dibuat dari kambing, tepung dan kubis, yang direbus selama beberapa jam. Hidangkan hidangan dengan kentang rebus.

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Masakan Dunia

Masakan Abkhaz

Ini terbentuk dalam proses membentuk sejarah orang-orangnya, yang tanpa disengaja terbentang selama beberapa abad. Hidangan tempatan dibezakan bukan hanya dengan rasa yang luar biasa, tetapi juga dengan kualiti produk yang tinggi dari mana ia disediakan. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah umur panjang yang terkenal oleh orang-orang Abkhazah..

Masakan Australia

Masakan Australia moden adalah eksotik, asli dan pelbagai. Dan juga seluruh kaleidoskop hidangan yang enak, sihat dan sangat enak dibawa dari hampir seluruh dunia dan hidup berdampingan dengan aman di benua yang sama selama beratus-ratus tahun.

Masakan Austria

Austria disebut negara kecil dengan masakan yang hebat, dan ini tidak menghairankan. Tahun demi tahun, para tukang masaknya telah mengumpulkan hidangan dan teknologi terbaik untuk penyediaannya di seluruh Eropah, dan kemudian menyesuaikannya untuk diri mereka sendiri. Akibatnya, dunia disajikan dengan masakan Wina yang unik, yang pada abad ke-15, menurut beberapa penulis buku masakan, disebut yang terbaik.

Masakan Azerbaijan

Ini memiliki banyak kesamaan dengan masakan masyarakat Kaukasus. Ini adalah dapur tandoor, pinggan mangkuk dan barang-barang isi rumah, dan banyak pilihan rasa. Tetapi dalam satu hal itu melampaui mereka: selama bertahun-tahun pembentukannya, di bawah pengaruh tradisi keagamaan dan adat budaya sendiri dan adat istiadat negara-negara jiran, ia telah membentuk ciri kulinernya yang unik.

Masakan Argentina

Siapa sangka bahawa bukan hanya penari yang luar biasa tinggal di tanah air tango, tetapi juga pakar masakan dengan huruf besar. Mereka menyajikan puluhan hidangan kebangsaan kepada para tamu mereka, berdasarkan resipi yang dikumpulkan dari pelbagai negara asing, dan diubah suai dengan cara mereka sendiri.

Masakan Armenia

Anda boleh bercakap mengenai masakan Armenia yang sebenarnya untuk masa yang lama. Hanya kerana ia adalah salah satu yang tertua di Eropah dan yang tertua di Caucasus. Lebih-lebih lagi, pada awal perkembangannya, proses penapaian dalam penaik digunakan dengan kuat. Dan ini bukan kata-kata kosong, tetapi hasil sebenar penggalian arkeologi yang dilakukan oleh para saintis.

Masakan Inggeris

Karya-karya menarik Conan Doyle mengenai Sherlock Holmes secara tidak sengaja memaksa kita untuk mengaitkan masakan Inggeris tertua dengan teh hitam tradisional dan oatmeal. Tetapi sebenarnya, ia tidak terhad kepada dua hidangan ini, tetapi merangkumi puluhan yang lain. Ini termasuk puding, stik, biskut, eskalop, hidangan ikan dan daging.

Masakan Belarus

Ini adalah sejarah yang kaya, rasa asli dan kadang-kadang luar biasa, dan, tentu saja, sejumlah besar kentang. Ini terdapat di hampir setiap hidangan kebangsaan. Rebus atau goreng, parut dan tegang atau tidak tegang, dengan daging, pelbagai sosej buatan sendiri, dengan semua jenis sos dan acar, ini menjadi asas masakan Belarus. Dan menjadikannya dikenali di hampir setiap pelosok dunia.

Masakan Belgia

Dia telah menyerap semua yang terbaik yang dimiliki Perancis dan Jerman dan berjaya digabungkan dalam setiap hidangannya. Keanehannya terletak pada keaslian dan keasliannya. Ngomong-ngomong, orang Belgia selalu berusaha menambahkan sesuatu yang istimewa pada setiap hidangan tradisional jiran mereka. Dan orang Belgia juga merupakan eksperimen sebenar. Mereka membiakkan pucuk Brussels, endive, atau chicory dan dengan baik mempersembahkannya ke seluruh dunia. Mereka juga berkongsi coklat lazat, yang masih diseduh dengan tangan di banyak tempat.

Masakan Bulgaria

Menurut para pakar, masakan Bulgaria sangat mirip dengan masakan rakyat-petani dengan nota Turki dan Yunani, dan ini disebabkan oleh sejarah orang-orang ini. Kebetulan dia sendiri berada di bawah kuk Uthmaniyyah selama lebih dari lima abad. Kemudian, musuh dikalahkan, tetapi tradisi kulinernya tanpa disengaja tetap ada. Lebih-lebih lagi, beberapa resipi pada masa itu bertahan hingga hari ini dan telah menjadi sejenis kad perniagaan untuk Bulgaria..

Masakan Brazil

Brazil moden bukan sahaja karnival yang tidak berkesudahan, irama melodi pembakar, kostum bergaya dengan bulu terang dan senyuman lebar warga Brazil, tetapi juga masakan kebangsaan yang luar biasa yang telah dibuat selama berabad-abad. Ia berdasarkan hidangan masakan Portugis, India dan Afrika, yang tersebar secara santai di seluruh negara..

Masakan Vietnam

Banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, herba dan makanan laut yang dimasak dengan penggunaan penggorengan minimum, sup yang penuh dengan antioksidan, pendekatan yang berhati-hati terhadap pilihan ramuan - inilah sebabnya mengapa masakan Vietnam kini menjadi salah satu daripada 10 teratas yang paling sihat dan sihat di dunia. Adakah ia benar-benar?

Masakan Jerman

Sangat sedikit yang diketahui mengenai sejarah masakan Jerman kebangsaan. Ia berasal semasa wujud Rom Kuno. Sementara itu, sejak itu dan hingga awal abad kedua puluh, ia tidak mendapat banyak perkembangan. Ini terutama disebabkan oleh politik dan sejarah pembentukan negara itu sendiri.

Masakan Yunani

Seseorang pernah mengatakan bahawa masakan Yunani adalah keharmonian hasil segar yang dibumbui dengan rempah dan rempah dan dibumbui dengan minyak zaitun. Dan kami tidak mempunyai alasan untuk meragukannya. Mungkin hanya untuk menambah bahawa keharmonian produk segar ini dilengkapi dengan keju feta, makanan laut dan wain..

Masakan Georgia

Ini adalah keaslian dan kesederhanaan dalam setiap hidangan. Ia adalah gabungan daging, herba, sayur-sayuran dan rempah yang mahir. Ia juga merupakan koleksi wain, sos dan keju Georgia yang unik. Setelah muncul di wilayah negara ini sekali, mereka dengan cepat mendapat popularitas di luar sempadannya dan masuk dengan kuat bukan hanya menu restoran terbaik di dunia, tetapi juga dalam kehidupan sehari-hari orang-orang jiran..

Masakan Denmark

Di suatu tempat yang jauh, di utara Eropah, dikelilingi oleh Laut Baltik dan Laut Utara, terdapat sebuah negara yang menakjubkan - Denmark. Pada pandangan pertama, masakannya hampir tidak berbeza dengan masakan lain dari negara-negara Skandinavia. Tetapi walaupun diperiksa lebih dekat, perbezaan yang ketara dapat dilihat. Hanya negara ini dari tahun ke tahun yang disebut negara dengan 700 jenis sandwic oleh pelancong. Hanya di sini mereka menjadi sorotan masakan kebangsaan. Dan hanya di sini mereka berjaya menjualnya di kedai khusus di seluruh dunia.!

Masakan Yahudi

Ia dianggap salah satu yang paling kuno - proses pengembangannya bermula sekitar 4 ribu tahun yang lalu dan tidak dapat dipisahkan dengan sejarah orang Yahudi itu sendiri. Berkeliaran di seluruh dunia selama berabad-abad, dia secara beransur-ansur menggunakan pengalaman kuliner dari bangsa lain, yang mempelbagaikan masakannya..

makanan India

Ia terkenal dengan kepedasannya: rempah-rempah dan herba tidak terhindar di sana. Dan bukan hanya makanan itu, terima kasih kepada mereka, memperoleh rasa istimewa dan aroma yang tiada tandingannya. Rempah-rempah juga membasmi kuman makanan, yang penting memandangkan iklim negara ini. Makanan tradisional yang muncul di atas meja orang India setiap hari adalah nasi dan gandum, kacang, daging ayam, serta pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan..

Masakan Iceland

Masakan Iceland yang tulen sukar digambarkan. Selalunya mereka memanggilnya tidak biasa, pelik, pedesaan, lucu, dan apa yang ada - liar. Walaupun begitu, kenyataannya tetap ada: banyak gourmet dari seluruh dunia secara aktif mengunjungi negara ini untuk merasai makanan tempatan. Dan siapa yang tahu apa yang lebih menarik perhatian mereka - kombinasi rasa yang tidak biasa dalam hidangan yang kelihatan biasa atau cara memasaknya yang asli..

Masakan Sepanyol

Mungkin masakan tradisional Sepanyol boleh disebut sebagai salah satu yang paling pelbagai di dunia. Ia memiliki sebanyak 17 cabang (berdasarkan jumlah wilayah). Walau bagaimanapun, ada persamaan antara semua hidangan ini: penggunaan minyak zaitun, bawang putih dan, tentu saja, anggur. Dan pelbagai jenis daging, makanan laut dan sayur-sayuran segar dapat memuaskan gourmet yang paling teliti.

Masakan Itali

Keindahan Itali tidak terhad kepada seni bina yang megah, sejarah yang kaya dan tarikan tempatan. Ini juga meliputi kemampuan luar biasa orang Itali untuk membuat karya nyata di sekitar diri mereka bukan sahaja dalam seni, tetapi juga dalam masakan..

Masakan Cina

Pembentukan masakan Cina moden telah berlangsung selama 3 milenium. Ini disahkan oleh penemuan ahli arkeologi yang menakjubkan - piring gangsa, sekop, sudu, pisau, papan dapur dan periuk, bertarikh 770-221. SM. Pada masa yang sama, restoran awam dan rumah teh pertama muncul. Dan buku masakan pertama di China diterbitkan 1,500 tahun yang lalu.

makanan Korea

Makanan tradisional Korea dianggap cukup sederhana dan tidak terbahagi kepada makanan perayaan dan makanan sehari-hari. Ia berdasarkan beras, daging dan makanan laut dengan sayur-sayuran dan herba. Hidangan utama selalu disertakan dengan pelbagai makanan ringan yang disebut panjan. Sebilangan besar hidangan kelihatan terlalu panas untuk orang asing, tetapi jika anda menunjukkan rasa tidak senang anda, anda berisiko menyinggung perasaan pemiliknya.

Masakan Lithuania

Kaya, halus, asli. Tempat istimewa di dalamnya diberikan kepada produk tenusu, yang mana Lithuania disebut sebagai kawasan tenusu paling Eropah, dan juga kentang. Sukar untuk dipercayai, tetapi sayur yang biasa kita gunakan adalah asas penyediaan 1001 hidangan lazat. Dan sebahagian daripadanya masih dibuat mengikut resipi lama dan disebut sebagai kemuncak masakan tempatan, seperti zeppelins.

Masakan Mexico

Ini adalah salah satu dari sedikit masakan yang mengekalkan tradisi penyediaan makanan, yang berasal dari zaman Maya dan Aztec. Dan masakan Mexico moden khas dan asli. Ia berbeza dengan rasa lain yang unik, yang pada gilirannya dicapai melalui penggunaan rempah dan ramuan yang kompeten. Terutama baik untuk wanita dalam masakan Mexico.

Masakan Moldavia

Masakan Moldova kebangsaan dipanggil perbendaharaan resipi unik. Bagaimanapun, Moldova sendiri kaya dengan pelbagai jenis produk dan kaedah penyediaannya. Sudah seperti ini sejak zaman kuno, sejak waktu yang tepat di tempat yang tepat. Sederhananya, negara ini berada di jalan yang sibuk "dari orang Varangia ke orang Yunani", yang digunakan oleh pedagang Bizantium dan Yunani untuk mengangkut barang ke luar negeri.

Masakan Belanda

Masakan Belanda hampir tidak dapat dinikmati. Bagaimanapun, ia terdiri daripada hidangan sederhana dan sedap. Sementara itu, ia mempunyai semangat tersendiri - makanan ikan dan makanan laut yang lazat. Untuk mereka dan keju Belanda yang lazat, banyak yang pergi ke Belanda..

Masakan Poland

Ini beratus-ratus jenis sup, sup kubis dan borscht, pelbagai hidangan daging dan pastri lazat yang beraroma. Lebih-lebih lagi, ini adalah makanan asli daerah yang disukai oleh orang-orang yang ramah untuk memanjakan tetamu mereka. Dan dia juga berkembang di bawah pengaruh cinta. Hanya kerana perubahan global di dalamnya berlaku tepat pada saat penampilan wanita-wanita di hati para raja.

Masakan Romania

Seperti pelbagai, kuno dan misteri seperti negara itu sendiri. Mungkin ini disebabkan oleh fakta bahawa ia berkait rapat dengan sejarah dan budaya. Nilailah sendiri: resipi hidangan yang disajikan kepada Count Dracula masih ada di dalamnya. Benar, sekarang mereka disiapkan khusus untuk pelancong, dengan menggunakan teknologi yang sama, dengan cara, dan di bawah kisah menyeramkan dari hidupnya. Dan ini bukan satu-satunya kelebihannya.

Dapur Rusia

Proses pembentukan dan pengembangan masakan Rusia membentang selama beberapa abad. Sesekali, sebutannya muncul dalam sejarah abad ke-10 hingga ke-15. dan dalam pelbagai dokumen sejarah. Klasik suka menulis tentangnya dalam karya abadi mereka. Ia dikaji dengan teliti oleh etnografer. Semuanya kerana dia asli dan sangat kaya. Berkembang bersama dengan rakyatnya, ini tidak hanya mencerminkan kehidupan dan adat istiadatnya, tetapi juga sejarah. Dan sepanjang masa ia bertambah baik, ditambah dengan pinjaman dan diperluas.

Masakan Serbia

Kita semua gourmets di hati, yang lambat laun mempunyai keinginan panik untuk mencuba sesuatu yang istimewa, tetapi tidak membahayakan perutnya sendiri. Dalam kes ini, salah satu hidangan tradisional masakan Serbia pasti dapat menyelamatkan diri. Sederhana dan canggih pada masa yang sama, sedekat mungkin dan dapat difahami dengan jiwa Slavia yang haus.

Masakan Thai

Ia dianggap bukan sahaja salah satu yang paling eksotik, tetapi juga salah satu yang paling berguna, lazat dan asli. Ini berkembang selama beberapa abad di bawah pengaruh tradisi kuliner masakan India, Cina, Malaysia dan Eropah. Hasilnya, hidangan yang menakjubkan dilahirkan, dengan mengejutkan menggabungkan nota keasidan, rasa manis, rasa pedih, kepahitan dan garam.

Masakan Tatar

Masakan Tatar moden sangat kaya dengan produk, hidangan dan resipi mereka, tetapi ini tidak selalu berlaku. Faktanya ialah pada zaman kuno orang Tatar adalah orang nomad yang menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk berkempen. Itulah sebabnya asas diet mereka adalah produk yang paling memuaskan dan berpatutan - daging. Bersama mereka, orang-orang Tatar juga menyukai produk tenusu, yang mereka makan sendiri atau digunakan untuk menyediakan minuman ringan (kumis) dan makanan ringan (keju sejuk, atau masin).

Masakan Turki

Perkembangan dan pembentukan masakan Turki moden berkait rapat dengan gaya hidup orang Turki sendiri. Menjadi pengembara sejati yang selama berabad-abad berpindah ke berbagai kawasan di Asia Tengah untuk mencari tanah yang lebih baik, pada masa yang sama mengumpulkan produk makanan baru dan mengumpulkan cara memasak baru, mereka, dengan itu, memperkaya masakan mereka. Pada masa yang sama, mereka belajar bagaimana menyimpan produk yang ada dengan betul dan memastikan bahawa diet mereka sepanjang tahun menjadi beragam mungkin..

Masakan Uzbekistan

Pilaf wangi, samsa berair, shurpa dan manti lezat - ini bukan senarai lengkap hidangan yang menjadikan masakan Uzbekistan terkenal. Tetapi sekarang juga dapat dikenali kerana resipi khas, yang berasaskan daging domba dan semua jenis sayur-sayuran. Dibumbui dengan rempah-rempah dan disediakan mengikut tradisi kuliner ribuan tahun yang lalu, mereka mengejutkan dan menggembirakan. Dan buat mereka yang pernah merasakannya kembali kepada mereka berulang kali.

Makanan Ukraine

Ia dianggap salah satu yang terkaya dan paling pelbagai. Proses pengembangannya berlangsung selama beberapa abad. Selama ini, dia berjaya meminjam beberapa hidangan di luar negara dan, dengan menyempurnakan teknologi penyediaan mereka, membagikannya kepada seluruh dunia. Dalam tempoh yang berbeza, penulis dan penyair menceritakan tentang hidangan masakan Ukraine dalam karya mereka. Hari ini mereka dimasak dengan senang hati oleh koki terkenal dan disajikan di restoran terbaik di seluruh dunia..

Masakan Perancis

Tidak banyak orang yang tahu bahawa salah satu negara paling romantis di dunia, yang dikenali dengan aroma mewah, keju mahal dan sos yang indah, juga terkenal dengan masakan kebangsaannya yang unik. Hari ini dia bangga dengan teknik makanan, meja dan persembahan makanan. Bagi orang Perancis, makan adalah ritual khas yang dinaikkan ke peringkat kultus. Ia bermula dengan pemilihan produk yang berkualiti. Dan diakhiri dengan perjumpaan bersama, yang dapat berlanjutan, kerana mereka ingin meregangkan kesenangan.

Masakan Croatia

Semua penikmat kelezatan cepat atau lambat bertemu di Croatia. Ini disebabkan oleh tradisi penduduk tempatan yang sudah berabad-abad lamanya, dan ciri-ciri budaya dan sejarah di pelbagai wilayah, yang masing-masing menawarkan kepada pelancong hari ini masakan Kroasia sendiri dan, akhirnya, keahlian koki tempatan. Mereka mengatakan bahawa orang Itali sendiri tunduk di hadapan pizza terkenal di Kroasia, bagaimanapun, juga sebelum anggur Croatia, dan sebelum hidangan nasional..

Masakan Sweden

Tidak banyak yang diketahui mengenai sejarah masakan Sweden moden. Dan alasan untuk ini bukan hanya masa lalu yang kaya di negara ini, yang merupakan siri peperangan dan konfrontasi yang tidak berkesudahan untuk wilayah dan kekuasaan. Tetapi keadaan cuaca yang teruk, yang secara signifikan menyempitkan pelbagai ramuan yang digunakan dalam memasak. Dan sebagai hasilnya, mereka memaksa penduduk Sweden untuk merasa puas dengan sedikit. Namun, di sebalik semua rintangan ini, hari ini negara ini dapat membanggakan masakan yang indah, enak dan istimewa berdasarkan hidangan berkhasiat dan sangat enak..

Masakan Estonia

Mereka mengatakan bahawa masakan Estonia dapat digambarkan dengan hanya dua julukan: sederhana dan sedap. Begitulah, hanya ada hidangan khas di dalamnya, yang rahsia sebahagian besarnya terletak pada gabungan ramuan yang tidak biasa. Demi mereka, juga untuk keaslian dan keaslian, yang tercermin dalam setiap kelezatan koki tempatan, para penikmat makanan dari seluruh dunia datang ke Estonia.

Masakan Ethiopia

Ini unik kerana di dalamnya sangat sedap makanan dari daging unta asli, dan hidangan dari labah-labah dan belalang yang digoreng dengan minyak sawit. Mereka juga menyediakan kopi dengan aroma yang luar biasa. Menurut salah satu legenda, negara ini adalah tanah airnya. Oleh itu, orang Ethiopia tidak hanya tahu banyak tentangnya, mereka juga mengaitkan penggunaannya dengan banyak upacara di mana pelancong dengan rela mengambil bahagian..

makanan Jepun

Keanehan dan rahsia masakan yang paling tidak biasa di dunia mula terbongkar baru-baru ini. Kebijaksanaan generasi dan sikap istimewa terhadap makanan menjadikan masakan Jepun yang sebenar menjadi makanan paling sihat di dunia. Yang terakhir ini disokong oleh rawatan haba minimum produk, berkat yang mereka dapat menyimpan maksimum bahan berguna, dan ketiadaan makanan berlemak, dan keadaan kesihatan orang Jepun sendiri. Tidak ada orang yang gemuk di antara mereka, tetapi terdapat banyak orang yang langsing, aktif dan ceria..

25 hidangan kebangsaan yang sangat lazat yang mesti anda cuba

5. Yunani: souvlaki

7. Ireland: rebusan Ireland

8. USA: hamburger

9. Hungary: goulash

10. Israel: falafel

11. Jamaica: Akki dan Ikan Asin

12. Austria: wiener schnitzel

13. Korea Selatan: Bulgogi

14. Perancis: penkek nipis

15.China: Itik Peking

16. Brazil: Feijoada

17. Ukraine: borsch

18. Thailand: mi Thailand

19. Republik Czech: tenderloin dalam krim

20. Venezuela: Arepa

21.Talkun: kebab

22. Singapura: ketam cili

23.Serbia: pleskavica

24. New Zealand: bacon dan pai telur

25. Belgium: Moules-Frites

Suka? Ingin mengikuti perkembangan terkini? Langgan Twitter, laman Facebook atau saluran Telegram kami.

Dishes Hidangan kebangsaan negara-negara dunia TOP - 10

Hidangan tertentu mungkin terasa sangat pelik kerana kaedah memasak tertentu. Semasa merancang untuk mencuba hidangan ini atau itu, bersiaplah untuk fakta bahawa di beberapa negara terdapat tradisi tertentu, misalnya, anda tidak boleh meninggalkan hidangan di piring. Walaupun ada apa-apa hidangan yang boleh disediakan di Rusia, di negara yang dianggap tradisional, ia selalu akan mempunyai rasa istimewa..

Great Britain, Cornish Maw

Di wilayah barat daya Inggeris, hidangan pasta Cornish sangat digemari tetapi juga disukai di seluruh negara. Ini adalah pai bujur yang tidak biasa diisi dengan sayur-sayuran dan daging..

Semasa di England, anda boleh memesan pai ini di hampir semua restoran. Pastikan anda mengambil secawan teh Inggeris sebenar kepadanya untuk menghargai rasa hidangannya..

China, Itik Peking

Bebek Peking adalah tanda dagang di China. Ia disediakan mengikut resipi khas: disapu dengan hati-hati dengan madu dan dibakar sehingga kerak berwarna coklat, enak dan renyah terbentuk..

Sekiranya anda memesan itik Peking di kafe atau restoran, anda akan menghidangkannya dengan pelbagai sos dan kek rata.

Jepun, sushi

Pasti di Rusia anda sudah pernah mencuba sushi berkali-kali, tetapi begitu di Jepun, pastikan untuk memesan hidangan ini di restoran tempatan, anda pasti akan terkejut dengan rasanya yang berbeza.

Secara tradisional, sushi dibuat dari beras dan topping secukup rasa: sayur-sayuran, ikan atau daging.

Israel, Falafel

Walaupun pada awalnya falafel mula dimasak di Mesir, di Israel inilah yang menyebar secara meluas dan menjadi hidangan nasional. Hebatnya, falafel adalah simbol masakan Israel. Hidangan ini sangat popular di kalangan penduduk tempatan..

Falafel adalah bola berkhasiat hijau yang terbuat dari kacang atau buncis. Mereka disediakan menggunakan rempah dan ramuan. Falafel digoreng dengan minyak di semua sisi sehingga kerak coklat-hijau muncul dan disajikan dibungkus dengan kue rata. Untuk rasa, ia juga dituangkan dengan sos.

Sepanyol, Paella

Sekiranya anda berada di Sepanyol, pastikan anda mencuba paella. Hidangan ini dibuat oleh penduduk tempatan dari beras, minyak zaitun dan safron. Ayam, sayur-sayuran atau makanan laut boleh ditambah di pelbagai kawasan.

Di Valencia, paella bukan sekadar hidangan, tetapi simbol utama kota. Di sana, paella disajikan di hampir semua kafe dan disediakan dengan penghalusan khas..

Korea, Gimchi

Dalam masakan Korea, hidangan utama negara adalah kimchi - sayur acar dengan pelbagai rempah, sering pedas. Kubis Cina adalah komponen utama hidangan.

Untuk memberi hidangan rasa yang tidak biasa, tambahkan bawang, halia, lada panas, sayur-sayuran dan bawang putih ke kubis. Sekiranya anda memutuskan untuk mencuba kimchi, bersiaplah untuk hidangannya menjadi sangat pedas dan simpan segelas air untuk dicuci..

Thailand, Pad Thai

Pelancong Rusia sering mula memasukkan Thailand dalam jadual perjalanan mereka, dan sekali di negara ini, orang lain tidak boleh mencuba hidangan nasional Pad Thai. Hidangannya terdiri daripada mi nasi putih, sos asam jawa dan udang. Kacang panggang cincang dan bahan-bahan lain secukup rasa juga ditambah.

Secara tradisinya, Pad Thai dimasak hanya dalam kuali, dengan cepat menggoreng pinggan tanpa membiarkan mi dibakar

Chile, Empanada

Di Amerika Latin, hidangan Empanada tradisional sangat popular - pai dengan isi yang berair. Hidangan ini paling popular di Chile. Sediakan pai dari adunan biasa, masukkan daging lembu cincang halus, goreng dengan bawang dan zaitun.

Artikel berkaitan: 5 hidangan eksotik yang boleh mencabut nyawa anda.

Austria, Vienna schnitzel

Di luar Austria, hidangan ini juga sangat popular, oleh itu, sekali di negara ini, seseorang tidak boleh mencuba schnitzel tradisional.

Hidangan disediakan dari daging lembu, dibasahi telur, ditaburkan dengan serbuk roti dan tepung. Schnitzel digoreng dalam jumlah besar minyak. Secara tradisional, hidangan disajikan dengan kentang rebus atau salad hijau.

Maghribi, pastille

Hidangan tradisional Maghribi tidak boleh dikelirukan dengan marshmallow manis. Pastilla adalah pai yang terbuat dari puff pastry, menambahkan ayam, ikan, atau pelbagai jeroan.

Bagi pelancong Rusia, ini mungkin kelihatan liar, tetapi di Maghribi, daging merpati muda juga digunakan untuk pengisian. Walau bagaimanapun, hari ini tradisi ini telah dibasmi dan daging ayam paling kerap digunakan..

Setiap negara mempunyai hidangan khas, tradisional, yang boleh dipesan di hampir semua kafe. Sekiranya anda ingin berkenalan dengan budaya dan kehidupan setempat, anda boleh meminta pelayan untuk hidangan tradisional tempatan, dia dengan senang hati akan membawanya kepada anda.

Untuk reka bentuk artikel, foto dari sumber Internet terbuka dan bank foto digunakan, yang tidak memerlukan atribusi dan dibenarkan untuk penggunaan komersial di bawah Lesen CC0 Creative Commons.

Sekiranya anda menyukai kisah kami atau anda ingin menghubungi pengarang artikel tersebut, tinggalkan komen pada penerbitan itu, dan dia pasti akan menjawab anda. Mungkin anda sendiri ingin memberitahu mengenai penemuan perjalanan anda, pembaca panduan perjalanan dalam talian kami akan sangat berminat untuk mengetahui apa yang anda lihat dan apa yang kelihatan menarik bagi anda! Tinggalkan komen, soalan, kongsi pengalaman perjalanan anda, cadangkan topik untuk ulasan dan artikel baru!

Bagi mereka yang ingin membaca berita kami dalam versi mudah alih, ikuti penerbitannya dengan cepat, langgan saluran kami di Yandex-Zen

30 hidangan kebangsaan dunia yang perlu anda cuba sekurang-kurangnya sekali

Sekiranya anda ingin mengembangkan sensasi citarasa anda, tidak ada yang lebih baik daripada mencuba hidangan nasional dunia..

Keupayaan makanan untuk menyatukan orang dapat dilihat di semua pelosok dunia.

Mengembara ke dunia dengan hidangan ikonik yang lazat dari setiap negara.

Mungkin ini akan memberi inspirasi kepada anda untuk menyediakan makanan ini untuk keluarga dan rakan-rakan..

Hidangan paling sedap dari negara-negara di dunia

1. Cornish Pasta (Cornish Pie), England

Mulut Cornish adalah pai bulat dengan tambalan yang berbeza (terutamanya daging). Secara tradisinya, ia adalah makan siang pelombong Cornish. Penambang biasa memegang kek di tepi, yang kemudian dibuang.

Keriting pai Cornish harus berada di sebelah. Tart Devonian biasanya "dimeteraikan" di atasnya.

2. Itik Peking, China

Hidangan ini mendapat pengiktirafan antarabangsa pada tahun 1860-an, tetapi dikenali seawal Dinasti Yuan di China..

Itik yang diternak khas dikeringkan di udara dan dikilap dengan sirap maltosa sebelum dibakar dalam oven khas. Pada mulanya, adalah kebiasaan menghidangkan kulit, dan kemudian daging dan kek sebagai hidangan kedua..

3. Ayam Tandoori, India

Ini adalah hidangan tradisional di Punjab, India.

Ayam diasinkan dengan campuran rempah yoghurt dan masala tandoori, dan dibakar dalam oven tanah liat tandoori khas. Untuk menjadikan hidangan berwarna oren, tambahkan lebih banyak kunyit, dan untuk paprika merah.

4. Sushi, Jepun

Menariknya, beras itu awalnya dibungkus ikan untuk memeliharanya dengan lebih baik, dan kemudian dibuang..

Sushi merangkumi nasi dengan cuka, makanan laut, sayur-sayuran, dan tauhu. Ia disajikan dalam gulungan dan bentuk lain dengan wasabi, kicap dan acar halia.

5. Falafel, Israel

Ini adalah hidangan popular di Timur Tengah yang berasal dari Mesir Purba..

Kekacang atau kacang cincang digulung dan digoreng. Dihidangkan dengan salad, sos atau pes bijan tahini.

6. Haggis, Scotland

Hidangan kuno ini diabadikan oleh penyair Scotland terkenal Robert Burns, yang menulis ode kepadanya.

Hidangannya adalah daging domba yang dicampur dengan bawang, lemak babi, oatmeal, kaldu dan rempah, dimasak dalam perut domba.

Haggis dihidangkan dengan rutabagas dan kentang.

7. Paella, Sepanyol

Hidangan tradisional dari Valencia ini pernah dianggap sebagai hidangan murah dan sedap oleh para petani.

Hidangan asli terdiri daripada nasi, sayur-sayuran, dan potongan arnab. Bahan-bahan moden berbeza-beza dan merangkumi chorizo ​​salai mentah dan makanan laut.

8. Kimchi, Korea

Ini adalah hidangan kuno, versi yang berbeza biasanya dibuat untuk setiap musim..

Sayuran acar dibumbui dengan air garam, halia, bawang putih dan lobak. Terdapat kira-kira 187 variasi kimchi.

9. Moules & Frites (Kerang dengan kentang goreng), Belgium

Pada mulanya, ini adalah hidangan musim sejuk tradisional di wilayah Flemish dan disiapkan ketika ikan kekurangan bekalan..

Kerang dimasak dengan pelbagai cara, tetapi selalu disajikan dengan kentang goreng..

Hidangan paling sedap di dunia

10. Pad Thai, Thailand

Resipi asas merangkumi mi nasi dengan telur, tauhu, asam jawa, sos ikan, udang, cili, gula dan limau.

11. Putin, Kanada

Beberapa komuniti Quebec dianggap sebagai tempat kelahiran hidangan Putin.

Hidangan disajikan dengan pelbagai jenis topping, tetapi resipi utamanya merangkumi tiga ramuan: kentang goreng, keju muda, dan kuah.

12. Karriwurst, Jerman

Hidangan itu dicipta oleh Gerta Heuver, pemilik kedai makan di Berlin.

Untuk menyediakan hidangan, sosis bratwurst direbus, digoreng dan dicurahkan dengan sos kari-saus tomat - campuran pes tomato dan serbuk kari. Currywurst sering disajikan dengan kentang goreng..

13. Empanada, Amerika Latin

Hidangan ini berasal dari Portugal kuno, tetapi secara beransur-ansur menyebar ke Amerika Latin..

Orang Chile biasanya mengisi roti ini dengan makanan laut, keju, dan pino (daging lembu, daging cincang, bawang, kismis, zaitun dan telur).

14. Bunny Chow, Afrika Selatan

Roti diisi dengan kari dan daging (biasanya kambing). Dihidangkan secara tradisional dengan salad bit dan lobak merah dan raita sejuk.

15. Wiener Schnitzel, Austria

Schnitzel Wina muncul pada awal abad ke-19 dan dipercayai telah berkembang dari hidangan Itali - potongan Milan.

Hidangannya adalah potongan daging sapi yang sangat nipis yang dilapisi garam, tepung, telur dan serbuk roti. Ia digoreng lemak hingga coklat keemasan.

16. Mole Poblano, Mexico

Mole poblano dianggap sebagai hidangan Mexico kebangsaan. Menurut legenda, seorang malaikat mengilhami para biarawati untuk memasak tahi lalat untuk uskup agung.

Lebih daripada 20 bahan digunakan untuk membuat sos coklat pekat, termasuk 4 jenis cabai, bawang, kacang, rempah dan coklat. Sebenarnya, sedikit coklat ditambahkan pada akhir memasak..

17. Pastilla, Maghribi

Pastilla adalah hidangan tradisional Maghribi. Daging merpati muda dicampur dengan bawang, pasli dan rempah dan dibakar dalam pastri puff. Pastilla rasanya asin dan manis dan merupakan makanan ringan yang popular.

18. Pelmeni, Rusia

Ladu pada mulanya merupakan cara yang baik untuk mengawet daging pada musim sejuk. Menurut satu versi, ladu itu dibawa ke Rusia dari China. Menurut yang lain, mereka datang ke masakan Rusia terima kasih kepada orang-orang Ural - Perm, Komi, Udmurts dan Tatar..

Secara tradisional, untuk pengisian saya menggunakan daging lembu, daging babi atau daging domba dengan bawang.

19. Ketam Chile, Singapura

Hidangan ini dibuat pada tahun 1956 oleh seorang peniaga jalanan yang menggoreng ketam dalam sos cili.

Ketam besar digoreng dengan campuran bawang, bawang putih, halia dan cabai, dan kemudian rebus dalam sos cili tomat. By the way, hidangan itu sendiri, walaupun namanya, agak manis daripada pedas..

Masakan kebangsaan

20. Haukarl, Iceland

Hidangan agak kaustik yang terbuat dari daging hiu busuk ini pernah disiapkan oleh orang Viking..

Daging hiu Greenland digantung dan dikeringkan atau dikuburkan di dalam tanah dan dibiarkan membusuk selama 20 minggu. Faktanya ialah daging ikan yu mengandungi banyak ammonia dan oleh itu kaedah memasak seperti itu diciptakan untuk mengurangkan kepekatannya..

Untuk meredakan rasa, lebih baik minum minuman beralkohol Iceland yang kuat - Brennivin.

21. Koshari, Mesir

Hidangan itu muncul di Mesir pada abad ke-19 sebagai cara untuk menggunakan makanan sisa dalam keluarga..

Koshari adalah campuran nasi, lentil, dan pasta yang dibumbui dengan campuran bawang goreng, rempah, dan sos tomato. Jus kacang dan bawang putih sering ditambahkan ke dalam pinggan..

22. Mazguf, Iraq

Cara memasak ikan mas yang berusia 10,000 tahun ini masih popular di Iraq..

Ikan mas yang baru ditangkap segera dihidu, dicurahkan dengan perapan pedas dan digoreng di atas api terbuka, terbuka seperti buku.

23. Pai Daging, Australia

Pai daging yang terkenal dianggap sebagai hidangan kebangsaan di Australia dan New Zealand.

Resipi dibuat berdasarkan pai yang diisi dengan daging cincang dan sos. Kadang-kadang bawang, cendawan atau keju dimasukkan ke dalam kek. Doh mesti kuat untuk memegang kek di tangan anda.

24. Doner Kebab, Turki

Doner kebab atau shawarma dianggap hidangan kuno dengan akar dalam tradisi daging goreng dengan pedang.

Anak domba dibumbui dan dipanggang perlahan di atas panggangan menegak. Kemudian kepingan daging dihidangkan dalam roti pita atau pita atau dengan nasi.

25. Ceviche, Chile

Ikan mentah segar dihiris dan diperap dalam jus limau nipis dan kemudian dibumbui dengan campuran rempah, bawang dan garam.

26. Pho, Vietnam

Dianggap sebagai salah satu barang makanan segera pertama yang dijual oleh penjual jalanan di utara Vietnam.

Mie nasi disajikan dalam sup daging lembu dengan rempah, bawang, kemangi Thailand, cabai, tauge. Sudah menjadi kebiasaan makan mi terlebih dahulu dan kemudian minum kuahnya terus dari mangkuk.

27. Stegt flash, Denmark

Ini adalah salah satu hidangan kegemaran yang menjadi hidangan nasional di Denmark pada tahun 2014.

Potongan perut babi diasinkan dan dibakar dan disajikan dengan sos pasli dan kentang rebus.

28. Feijoada, Brazil

Hidangan ini mempunyai akar Portugis, walaupun dikatakan dicipta oleh budak Brazil..

Kacang hitam direbus dengan beberapa keping daging babi (bacon, sosej, dll.) Dan pelbagai sayur-sayuran. Dihidangkan secara tradisional dengan nasi putih dan kepingan oren.

29. Nyama di Irio, Kenya

Ini adalah hidangan tradisional Kikuyu dari Kenya.

Steak (nyama) disajikan dengan hiasan irio - campuran kentang tumbuk, kacang polong, mentega dan biji-bijian jagung, dituangkan dengan sos.

30. Forikol, Norway

Hidangan ini menjadi popular di Norway pada awal abad ke-19..

Anak domba atau domba di tulang direbus dengan kubis dan disajikan dengan kentang, roti dan jem lingonberry.