LiveInternetLiveInternet

Tumbuhan itu tergolong dalam keluarga rami.

Ia telah dikenali sejak abad XIV. Ia ditanam di biara-biara untuk keperluan negeri. Setelah Henry VIII Tudorm menjadi raja dan mengeluarkan keputusan untuk menutup banyak biara, keputusan lain dikeluarkan yang menyatakan bahawa setiap petani harus menanam 1/6 petaknya dengan rami, yang, setelah matang, diberikan kepada negara..

Rami paling meluas ketika itu dalam pembuatan kapal. Serat rami digunakan untuk membuat benang, dari mana layar kemudian dijahit, yang dibezakan oleh kekuatan tinggi, ringan dan kebolehpercayaan..

Jantan tanaman biasanya lebih kecil daripada betina, betina, sebaliknya, lebih megah dan lebih besar. Lelaki memanggil mereka "tabiat" atau "ayam jantan", tetapi wanita memanggil "perempuan" atau "ibu".

Tanaman herba tahunan, dioecious, mencapai ketinggian 2 m, mempunyai batang tegak dan bercabang, ketebalannya hingga 0.3 m.

Daun di atas adalah dalam, dibelah sawit, bergantian, dengan lobus kasar, berbentuk lobus, berlawanan di bawah. Bunga jantan terdiri daripada lima anggota, pedunculated, hijau muda, dikumpulkan dalam perbungaan bercabang dan panik; betina - membentuk perbungaan berbentuk lonjakan, dengan taman bunga dasar di axil daun atas.

Akar mempunyai sistem batang, dengan banyak akar lateral, batang masuk ke tanah hingga kedalaman hampir 2 m. Sistem akar kuat, yang membolehkan tanaman tumbuh.

Buahnya adalah achene kecil yang tersembunyi di cangkang, yang disebut biji rami.

Rami mekar pada awal musim panas, iaitu pada bulan Jun dan Julai. Benih dituai setelah berbunga, membiarkan benih matang dan agak ketinggalan tanaman. Kali ini hanya jatuh pada akhir musim panas - dari bulan Ogos hingga September.

Jisim biji tidak besar. Ia dapat dikira dengan mengetahui bahawa 1000 biji beratnya hanya sekitar 25 g..

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Tanaman ini tidak sangat rentan terhadap sinar matahari, tetapi juga tidak menerima teduhan kekal. Hemp lebih suka kawasan ringan di laman web ini.

Batang rami mengandung hingga 25% serat rami - rami. Bahan mentah ini lebih kuat daripada rami, tetapi kurang elastik. Serat ini digunakan untuk membuat tali dan helai tangga, benang kabel, tali, benang, terpal, dan kain teknikal..

Hanya bahagian atas yang dikumpulkan dari tanaman, hanya berbunga pada betina. Mereka dipetik, berusaha untuk tidak meremukkan, sehingga resin dari tanaman tidak mengalir keluar dengan sia-sia. Kemudian bahan mentah yang dihasilkan dikeringkan di bawah kanopi atau di tempat teduh, kacau dari semasa ke semasa. Di pengering, rami boleh dikeringkan pada suhu tidak melebihi 60 ° C. Produk kering yang dihasilkan digiling, membuat bahan mentah kecil dari daun dan kerucut.

Benih diletakkan pada bulu kapas yang dibasahi sehingga 3 minggu, bergantung pada percambahan. Pada masa ini, lokasi pendaratan mesti digali hingga kedalaman sekitar 25 - 30 cm. Laman web ini dipilih bergantung pada paparan sinar matahari. Tempat itu tidak boleh dikelilingi oleh pokok.

Setelah benih bercambah, mereka ditanam di dalam pasu atau cawan dan ditanam sebagai anak benih. Selama ini, perlu menyiram tanaman kerana tanah mengering. Pucuk tidak boleh lebih dari 15 cm. Jarak antara semak hendaklah sekurang-kurangnya 40 cm.

Kesalahan pemula dalam menanam ganja: apa yang perlu diberi perhatian?!

Gagal mematuhi keadaan yang semakin meningkat

Terdapat banyak kesilapan bagi penanam ganja pemula di sini. Selalunya, penanam pemula akan menanam terlalu padat dan padat untuk meletakkan seberapa banyak semak di sebidang tanah kecil. Tetapi ketumpatan dan kepadatan menanam benih rami adalah kesalahan besar. Lebih baik membeli sebilangan kecil biji rami dan berusaha menanamnya, memberikan perhatian maksimum pada setiap tanaman. Sekiranya ternyata dengan jumlah yang sedikit, anda dapat meningkatkan skala dan luas ladang anda. Tetapi selalu lebih baik untuk memulakan kecil! Kesalahan lain yang sering berlaku adalah kekurangan peredaran udara dalam penanaman ganja dalam ruangan, yang mengakibatkan kelembapan berlebihan dan, sebagai akibatnya, jamur. Cuba perhatikan kadar kelembapan dalam lingkungan antara 30 hingga 70 peratus, anda boleh mengukurnya dengan peranti khas - hygrometer. Suhu yang sesuai untuk menanam tanaman dianggap 24-30 darjah, ia juga harus dikawal dengan termometer..

Kekurangan cahaya, kekurangan cahaya dalam ganja

Sekiranya anda menanam ganja di dalam rumah, pastikan terdapat cukup cahaya untuknya. Walaupun di jalan, tanaman ini kadangkala kekurangan pencahayaan. Adalah sangat penting untuk memilih lampu yang betul. Pada peringkat percambahan biji, pendarfluor adalah optimum. Dan apabila tanaman sudah memasuki musim tanam, lebih baik menggunakan DNaT atau DNaZ, yang membantu mendapatkan hasil maksimum. Sekiranya tanaman kurang cahaya, mereka tidak akan dapat tumbuh dengan cukup baik, batangnya akan tipis dan rendah, dan jisim hijau akan agak lemah, lembap dan tidak banyak. Itulah sebabnya jika anda menginginkan biji ganja anda seefisien mungkin, anda perlu menjaga pencahayaan dengan baik..

Jumlah masa yang tidak mencukupi

Selalunya, pemula mungkin tidak menjaga tanaman dan kehilangan masa ketika dijangkiti hama atau jamur. Ini boleh mengancamnya dengan kehilangan hasil rami, jadi sangat penting untuk memeriksa tanaman secara berkala dan memastikan bahawa tidak ada daun berpintal yang rosak oleh acuan atau dimakan oleh serangga di atasnya. Sekiranya anda menyedari ini, segera buang kawasan ganja yang rosak. Jika tidak, masalah akan merebak ke seluruh semak dan menjangkiti tanaman lain di kawasan sekitar..

Bau ganja terlalu kuat

Bukan rahsia lagi bahawa ganja adalah tumbuhan yang cukup beraroma. Dan apabila anda memutuskan untuk membeli biji rami untuk tumbuh, rasa yang kuat dapat menjadi masalah. Faktanya ialah di negara kita dilarang, pekebun harus menyembunyikan dan melakukan pelbagai tipu muslihat agar tidak disedari oleh pihak polis. Dan selalunya ia adalah pemula yang tidak mempunyai pengalaman yang cukup dalam menyamar ganja. Ramai orang cuba menyembunyikan bau dengan deodoran atau penyegar udara, tetapi ini tidak berjaya - mereka hanya menekankannya. Lebih baik bertindak dengan kaedah yang lebih berkesan.

Yang pertama adalah untuk meningkatkan peredaran udara. Buka tingkap dengan kerap, pasangkan tudung jarak jauh yang baik atau kuatkan sistem pengudaraan semasa tumbuh. Udara akan diperbaharui lebih kerap, menghilangkan aroma tumbuhan, dengan cara ini, ini berguna untuk tanaman itu sendiri. Penggunaan penapis arang khas, pengion, penghasil ozon juga akan menjadi penyelesaian yang agak berjaya. Ini akan membantu mengurangkan kepekatan aromatik rami di udara. Ini bermakna anda akan tetap tidak disedari. Dan yang paling penting, jangan beritahu sesiapa bahawa anda menanam tanaman ini.!

Bilangan: Cara mengelakkan kesilapan semasa menanam ganja?!

Pertama sekali, perlu diingat bahawa banyak dalam hal ini bergantung pada genetik. Semakin elit ragamnya, semakin besar kemungkinan anda akan berjaya. Strain autoflowering harus dipertimbangkan untuk pemula kerana mereka lebih mudah tumbuh. Kedua, tanaman perlu diberi cahaya sebanyak mungkin dan memberikan keadaan yang optimum. Akhirnya, ia mesti sentiasa dipantau, dipantau dan dijaga dengan baik dan dihargai. Ini akan membolehkan anda menanam hasil panen yang baik dan mencapai rasa tunas yang tinggi..

Cara membuat ganja mekar

Salah satu masalah yang mungkin dihadapi oleh penanam yang tidak berpengalaman adalah ganja tidak berbunga, walaupun waktunya sudah lama berlalu. Tampaknya tunas telah lama terbentuk menjadi semak, tetapi tahap tumbuh-tumbuhan telah tertunda. Sekiranya tidak ada pembungaan, maka tidak ada permulaan proses pematangan. Tidak ada penuaian. Pada masa berbunga, tanaman diserbuki, buah-buahan terbentuk, yang kemudiannya matang, berubah menjadi biji atau dimakan. Jadi dengan ganja dan dengan biji biasa, dan dengan biji feminisasi: penuaian tidak mungkin dilakukan tanpa berbunga.

Apabila rami mula mekar

Penanam perlu bersedia untuk mekar ganja seperti ganja itu sendiri. Dalam kes ini, rastishka berbeza. Oleh itu, fasa berbunga, yang juga disebut pematangan, berlaku di pelbagai tanaman dengan cara yang berbeza, yang bergantung pada pelbagai faktor:

  • Ganja fotoperiodik berkembang apabila panjang waktu siang berkurang menjadi 14-12 jam atau kurang. Kira-kira beberapa minggu setelah tanaman diatur ke 12/12 cahaya, biasanya akan mekar. Di dalam rumah, titik ini sebahagian besarnya bergantung kepada penanam. Dia sendiri, dengan mempertimbangkan tahap perkembangan dan kesihatan semak, menentukan kapan untuk mulai matang. Dalam keadaan luar, ketika alam sendiri khawatir akan pencahayaan, berbunga bermula sekitar bulan Ogos (dalam beberapa varietas lebih awal - pada akhir bulan Julai, ketika hari berlangsung 14-15 jam lagi, pada beberapa waktu kemudian, pada akhir bulan Ogos-awal September, ketika hari tersebut adalah 12 -10 jam), lebih-lebih lagi, walaupun pendaratan dilakukan pada bulan Mei.
  • Ganja automatik berkembang tanpa mengira berapa lama waktu siang. Tumbuhan memasuki fasa berbunga sesuai dengan mekanisme yang ditetapkan secara genetik - ketika semak melewati tahap tumbuh-tumbuhan, ia mencapai tahap kesediaan tertentu. Pada autos, yang umumnya mempunyai kitaran hidup yang pendek, vega berlangsung sekitar 3-4 minggu, selepas itu tanaman itu mekar dan matang selama 4-5 minggu lagi.

Lebih-lebih lagi, banyak nuansa (saat berbunga, jangka masa fasa ini, kesinambungan kenaikan jisim hijau, intensiti dan sifat aroma, dll.) Bergantung pada ciri-ciri varieti tertentu.

Mengapa Ganja Tidak Berkembang?

Dasar mekanisme aliran tumbuh-tumbuhan, permulaan dan perjalanan masa berbunga diletakkan dalam rami pada tingkat genetik. Tetapi ganja sangat pelbagai sehingga faktor lain boleh mempengaruhi pembungaan. Oleh itu, jika tiba waktunya, tetapi rami tidak mekar dan bahkan tidak beralih ke waktu pra-berbunga (masa ketika semak menunjukkan lantai), perlu menganalisis keadaan dan keadaan, mencari dan menghilangkan sebab kelewatan berbunga:

  • Genetik yang tidak boleh dipercayai. Ini bermaksud bahawa penanam telah memilih varieti yang belum diuji, pengeluar yang tidak dikenali dan tidak dapat dipercayai, membeli benih dari pembekal yang tidak boleh dipercayai dan tidak bertanggungjawab, dll. Walau apa pun, benih harus dibeli hanya di kedai dalam talian khusus yang bekerjasama secara langsung dengan pengeluar benih langsung..
  • Kelemahan dalam merawat semak belukar semasa musim tumbuh, misalnya, perubahan suhu yang tidak dapat diterima dan kerap. Ini tidak biasa bagi iklim luar dan tidak stabil di zon sederhana dan benua. Pematuhan dengan rejim suhu optimum sangat penting untuk kesihatan semak belukar, terutama pada fasa perkembangan aktifnya. Jika tidak, tekanan yang teruk mungkin berlaku..
  • Kembali ke tahap sayuran, misalnya dari pra-berbunga (permulaan fasa berbunga), adalah masalah biasa apabila penanam telah menetapkan lampu yang salah atau peralatan yang gagal. Pemasa dan automatik perlu diperiksa.
  • Belukar telah mengalami tekanan yang teruk semasa sayur-sayuran dan tidak dapat pulih dengan cara apa pun - mekanisme perkembangan genetik tidak dicetuskan, semak sakit.
  • Cahaya jatuh di kilang pada waktu malam - sangat penting untuk fotik, kerana rami semacam itu memerlukan rehat cahaya yang lengkap pada waktu malam. Lampu tidak sengaja (lampu, tanglung, lampu depan kereta) apabila tidak seharusnya (walaupun di luar batas hanya cahaya semula jadi dari bintang dan bulan yang dibenarkan) dapat mengganggu mekanisme pengembangan bukan hanya pada saat berbunga (THC hancur, konsentrasinya menurun), tetapi juga pada sayur.

Sekiranya ganja tidak mekar, walaupun sudah waktunya untuk varietas untuk melakukannya, anda harus risau, kerana panen dipertaruhkan. Di luar, tanaman mesti matang sebelum bermulanya cuaca dingin (biasanya, berbunga fotik memerlukan masa 6-8 minggu), jika tidak, tanaman itu akan mati. Di dalam ruangan, cuaca sejuk, walaupun tidak mengerikan, tetapi tumbuhan yang kurus tidak akan dapat menemukan kekuatan untuk merealisasikan potensi pembiakannya, walaupun tidak dalam bentuk biji, tetapi dalam bentuk kerucut resin.

Oleh itu, mengetahui anggaran masa berbunga dari varieti yang ditanam dan keperluan suhunya, penanam mempunyai alasan yang baik untuk prihatin jika berbunga tidak bermula tepat pada waktunya. Semakin awal ini diperhatikan, semakin tinggi peluang untuk mengatasi halangan, menghilangkan tekanan dan menjimatkan, jika tidak semuanya, maka sekurang-kurangnya sebahagian dari tanaman. Tanda tempat utama:

  • Di luar, rami fotoperiodik tidak mekar pada pertengahan Ogos dan bahkan belum menunjukkan lantai.
  • Di dalam rumah, setelah 1-2 minggu fotiki tidak bereaksi dengan permulaan berbunga setelah beralih ke mod 12/12.

Warna automatik juga terdedah kepada masalah ini. Titik rujukan utama untuk kelewatan berbunga automatik adalah petunjuk sementara dari tempoh musim tumbuh dan permulaan berbunga. Walau bagaimanapun, juga perlu untuk menilai kesihatan semak (mungkin tanaman itu mengalami tekanan yang teruk, lemah, kurang berkembang).

Apa yang perlu dilakukan jika rami tidak akan mekar?

Tanaman "tertunda" masih boleh dirangsang untuk mekar dan menyelamatkan harimau. Penanam juga dapat membuat ganja mekar lebih awal jika diperlukan..

Penebat cahaya semak rami luaran

Sekiranya vega diseret oleh tanaman luar, anda boleh mencuba menyembunyikannya dari cahaya matahari. Sebatang semak di dalam periuk hanya dapat dibawa ke ruangan gelap, dan tanaman yang tumbuh di tanah dapat ditutup dengan kotak kardus, beg plastik hitam dengan ukuran atau agrofibre yang sesuai. Agrofibre lebih disukai kerana beberapa sebab:

  • Berventilasi dan membolehkan semak bernafas, tidak termasuk pembentukan busuk.
  • Tidak terlalu memperhatikan semak, tidak membuang silau - penanam lebih cenderung tidak disedari dengan kebunnya.

Perlu menutupi tanaman sama ada selama beberapa hari, atau menutupnya sebelum subuh atau beberapa jam sebelum matahari terbenam, sehingga memanjangkan "malam" hingga 13-15 jam (hari masing-masing adalah 11-9 jam). Dalam beberapa autoflower, beberapa gen ruderalis mungkin tidak terungkap sepenuhnya, jadi perlindungan dari cahaya dapat merangsang pertumbuhan.

Perubahan lampu dalaman

Setelah menukar ganja photoperiod ke 12/12, semak yang sihat akan mekar dalam 1-2 minggu. Sekiranya ini tidak berlaku, cukup dengan menukar mod pencahayaan, mengurangkan "hari" menjadi 10-11 jam. Oleh itu, tanaman akan "memahami" bahawa musim sejuk semakin hampir dan kematiannya, dan "bersegera" untuk memperoleh "keturunan". Kaedah ini juga mungkin untuk autos dan sangat baik untuk hibrida sativa dan tropika 100% dengan dominan gen sativa (tumbuh-tumbuhan seperti itu tidak tergesa-gesa oleh alam semula jadi dan oleh itu tidak segera "memahami" bahawa "musim sejuk" akan datang, walaupun panjang hari dikurangkan menjadi 12 Jam).

Perangsang berbunga

Peralihan tanaman dari vega ke berbunga dikaitkan dengan perubahan keseimbangan hormon. Oleh itu, menggunakan campuran fitohormonal siap pakai atau perangsang berbunga kimia seperti Bio Bloom dengan kompleks bioaktivator. Persediaan seperti itu harus digunakan walaupun semasa sayur-sayuran, merangsang tanaman untuk mendapatkan jisim hijau dan mempercepat kedatangan momen kesediaan hormon dalaman tanaman untuk masak. Bio Bloom juga berfungsi dengan baik untuk bunga automatik, tetapi tidak untuk bunga super cepat.

Baja untuk mula berbunga

Seperti yang anda ketahui, di sayuran, semak memerlukan terutamanya nitrogen, dan berbunga dalam fosforus dan kalium. Adalah mungkin untuk mempercepat permulaan berbunga oleh beberapa kelaparan nitrogen dan kekurangan pengisian, tetapi dengan pengambilan fosforus dan kalium yang aktif. Oleh itu, anda boleh menggunakan penyediaan Ripen, yang sesuai digunakan sepanjang masa pematangan. Banyak penanam bercakap baik mengenai penggunaan organik semula jadi yang sederhana seperti kotoran unggas dan mono- dan superfosfat untuk persenyawaan tanah..

Don's Grass: Trik Penjual Dadah untuk Penanaman Ganja Tersembunyi

Sebuah rumah hijau untuk menanam ganja ditemui oleh pekerja jabatan anti-dadah di tongkang di wilayah Arkhangelsk. Polis menahan tiga anggota kartel yang disyaki dan merampas lebih daripada 230 semak tanaman terlarang. Penjenayah sering mengambil pendekatan kreatif terhadap kerahsiaan perniagaan haram mereka - Izvestia teringat contoh lain yang tidak remeh mengenai penyamaran ladang ubat yang berjaya didedahkan oleh pegawai keselamatan Rusia dan asing.

Sebuah kapal sedang berlayar di sepanjang sungai

Pengedar dadah Arkhangelsk, yang ditahan beberapa hari lalu, telah mendekati penanaman tanaman yang mengandungi dadah. Di atas kapal, di mana benih dan tanaman berada, terdapat peralatan moden untuk pengairan, lampu pencahayaan yang kuat, baja.

"Ditahan tiga penduduk tempatan yang sebelumnya disabitkan berusia 43 hingga 54 tahun, yang disyaki penanaman tanaman yang mengandungi dadah secara haram," - kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Irina Volk. Kementerian mengatakan bahawa untuk menahan suspek, pasukan khas Grom harus menaiki kapal itu.

Menurut pembicara Izvestia di agensi penguatkuasaan undang-undang, penanaman tanaman yang mengandungi ubat di kawasan yang sukar dijangkau sangat bermanfaat bagi perniagaan ubat-ubatan. Dengan kata lain, di mana logistik pengedar dadah asing tidak menjangkau, kita, pada umumnya, bercakap mengenai lalu lintas kanabinoid dari wilayah Ukraine, Moldova, Maghribi (melalui Sepanyol). Oleh itu, selalunya pegawai penguatkuasa undang-undang Rusia menemui ladang di Rusia Tengah, wilayah Volga, Siberia, dan Timur Jauh..

Lebih mahal daripada pasli dengan dill

Insentif untuk perniagaan haram adalah harga dan permintaan tinggi untuk ubat-ubatan herba di kalangan belia. Harga runcit purata ubat herba berkisar antara 500 hingga 700 rubel per gram, bergantung pada kualiti dan kepekatan bahan yang memabukkan. Secara semula jadi, tidak ada ladang yang mendatangkan keuntungan kepada ladang ubat..

Ledakan dalam penanaman ubat-ubatan herba terjadi pada awal hingga pertengahan 2000-an, ketika penggunaan ubat-ubatan "lunak" yang salah disebut secara aktif. Pada masa ini, masyarakat memandang rendah ancaman yang ditimbulkan oleh ubat-ubatan haram kumpulan cannabinoid terhadap jiwa dan kesihatan manusia. Di samping itu, selama bertahun-tahun, terdapat sebahagian dekriminalisasi tanggungjawab untuk memiliki dadah - berat minimum bahan terlarang, dari mana bermulanya pendakwaan jenayah, telah diubah..

Menurut keputusan pemerintah pada 6 Mei 2004, untuk kes jenayah, seorang suspek perlu mempunyai sekurang-kurangnya 2 g ganja kering (ganja) atau 14 g kering (atau daun seberat 20 g atau lebih). Ia lebih dari sekadar beberapa dos bagi seorang penagih.

Penggunaan dadah di negara ini meningkat tajam pada tahun-tahun tersebut kerana ketiadaan pencegah seperti takut akan hukuman. Sudah tentu, pasaran gelap memanfaatkan keadaan itu dan tidak melepaskan peluang untuk menjana pendapatan berbilion-bilion.

Oleh itu, pada tahun 2004, di daerah Bikinsky di Wilayah Khabarovsk, detektif menemui ladang rami dengan keluasan 40 hektar. Ladang itu terletak di zon sempadan dan dikendalikan oleh struktur jenayah tempatan. Polis dan pengawal perbatasan menghadapi kesulitan dengan pemusnahan tanaman ini, kerana orang-orang dari kartel ubat itu cuba mematikan jentolak dan peralatan khas pasukan keselamatan.

Pada tahun yang sama, di Chuvashia, pihak berkuasa kawalan dadah mendedahkan tiga saudara lelaki di daerah Kanashsky di republik itu yang menanam ganja pada skala industri untuk dijual di St Petersburg. Saudara mara berjaya mencapai kepadatan hasil yang tinggi di kawasan kecil (kira-kira 35 m persegi).

Beg ganja yang dirampas dari kurier dadah yang dimusnahkan oleh polis dadah

Salah satu penemuan rekod pasukan keselamatan ketika itu adalah ladang rami liar di wilayah Moscow. Koperasi mengikutinya sejak sekian lama dan mengenal pasti penduduk Zheleznodorozhny, yang mengusahakan tanaman. Jumlah tanaman yang dirampas dan dimusnahkan kemudian berjumlah lebih daripada 20 tan.

Skandal sebenar berlaku di taman Moscow pada ulang tahun ke-850 Moscow (distrik Maryino) pada tahun 2003, ketika di wilayahnya berhampiran tebing Sungai Moscow, perkhidmatan operasi di bandar ini menemui 10 hektar rami. Tanaman ditempatkan di wilayah bekas ladang pengudaraan. Detektif Perkhidmatan Kawalan Dadah Negeri (struktur yang mendahului Perkhidmatan Kawalan Dadah Persekutuan dan Kementerian Dalam Negeri GUNK RF) mengira dua penduduk ibu kota yang terlibat dalam penanaman ladang. Beberapa kilogram perbungaan tanaman terlarang dirampas daripadanya.

Michurinists di apartmen yang berasingan

Sejak tahun 2010, setelah pengetatan undang-undang perdagangan dadah yang ketat, dunia bawah tanah telah meninggalkan kawasan yang luas untuk penanaman ganja dan beralih ke penanaman pokok. Sejak itu, pengedar dadah bergantung pada hasil, yang mana mereka menggunakan baja berkualiti tinggi, hidroponik, alat pencahayaan yang kuat.

"Faktanya ialah sebilangan peniaga secara rasmi memesan biji ganja dari luar negara. Khususnya, dari Belanda. Menurut undang-undang, benih tanaman narkotik itu sendiri bukan ubat-ubatan, yang bermaksud seseorang tidak boleh dibawa ke tanggungjawab jenayah. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa dia dapat terlibat dalam pengeluaran ganja atau ikut serta dalam pengangkutannya tanpa hukuman. Sudah tentu, individu tersebut mempunyai kepentingan operasi untuk bahagian khusus Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri, dan seringkali berakhir dengan penangkapan, "kata sumber Izvestia kepada agensi penguatkuasaan undang-undang..

Lokasi penanam telah berubah dengan ketara hari ini. Mereka dipaksa menggunakan cahaya buatan untuk menanam ganja, yang mempengaruhi kualiti produk mereka..

"Hari ini, tanaman terlarang ditanam di tempat yang terbatas, di mana akses orang yang tidak dibenarkan dibatasi. Sebagai peraturan, ini adalah garaj dan rumah hijau di plot peribadi, dikelilingi oleh pagar kosong yang tinggi. Makmal ubat seperti itu dilengkapi tudung yang kuat, terasing dengan baik dari persekitaran luaran - mereka telah menutup pintu dan tingkap supaya bau tidak keluar dan jiran tidak menciumnya, "kata sumber di bahagian anti-dadah Kementerian Dalam Negeri..

Era konspirasi yang mendalam

Namun, dalam mengejar keuntungan, perwakilan perniagaan bayangan terus mengambil risiko, menanam tanaman yang mengandungi ubat di ladang terbuka. Pada masa yang sama, mereka dengan hati-hati memilih kaedah penyamaran. Oleh itu, pada tahun 2016, polis Volgograd mengesan sekumpulan pengedar dadah yang berjaya mewujudkan penanaman tanaman yang mengandungi dadah di ladang pertanian..

“Dalam serbuan pencegahan, pegawai bahagian polis daerah dan jabatan penyiasatan jenayah di wilayah ladang Shchuchiy di daerah Sredneakhtubinsky menemui ladang jagung, di mana rami tumbuh di antara tanaman tanaman yang masak. Belukar yang dilarang untuk penanaman jelas tidak tumbuh liar, kerana dua pam pengairan bekerja di ladang, ada pengairan yang menetes, dan jejak baja juga diperhatikan, ”kata kementerian itu dalam sebuah pernyataan..

Perlu diingat bahawa ada banyak kelompok tematik di Web yang ditujukan untuk penanaman tanaman yang mengandung ubat-ubatan, yang telah meneruskan pekerjaan mereka selama bertahun-tahun, walaupun ada larangan perundangan. Faktanya adalah bahawa beberapa domain didaftarkan di negeri-negeri di mana pengeluaran dan penjualan ubat-ubatan herba disahkan.

Di Rusia, untuk penanaman haram penanaman tanaman yang mengandungi bahan narkotik oleh sekumpulan orang (atau pada skala yang sangat besar) tanggungjawab jenayah dijatuhkan sehingga penjara selama lapan tahun (bahagian 2 dari artikel 231 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia). Menurut Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri, Roskomnadzor tahun lalu menyekat 21,000 laman web yang menyebarkan maklumat mengenai kaedah memperoleh dan mengeluarkan ubat. Kami juga membincangkan laman web dengan arahan untuk menanam ganja.

Gergasi industri luar negara

Perkebunan ganja terbesar yang "disembunyikan" dari mata kasar dianggap sebagai ladang seluas 120 hektar di tengah padang pasir di Mexico (240 km dari Tijuana). Tentera Nasional menemui dia ketika melakukan rondaan pada musim panas 2011. Sekitar perimeter luar, tanah pertanian dikelilingi oleh dinding kaktus yang padat, dan dari atas pemilik ladang menarik sebuah filem hitam raksasa untuk membuat kesan rumah hijau dan melindungi tanaman dari sinar matahari yang berlebihan. Ladang ini mempunyai infrastruktur yang dibangun dengan baik dengan bangunan dan tandas untuk staf, sistem pengairan yang canggih, dan sumur dalam untuk pengairan. Sekurang-kurangnya lima puluh orang bekerja di sini.

Ladang ganja seluas 120 hektar di tengah padang pasir Mexico

Menurut anggaran agensi anti-dadah nasional, kira-kira 120 tan ganja dapat diperoleh dari jumlah tanaman itu, yang akan menghasilkan keuntungan perniagaan sebanyak $ 160 juta kepada pemilik perniagaan. Tanaman musnah dalam beberapa bulan.

Sebelumnya di Mexico, ladang yang jauh lebih kecil (4 kali) dijumpai di negeri Chihuahua di utara negara itu. Menurut pegawai keselamatan, kedua-dua laman web di Mexico adalah milik pengedar dadah terkenal Joaquin Loera Guzman, yang dijuluki Shorty. Sejak sekian lama dia dianggap penjenayah paling berbahaya di dunia, kerana penangkapannya Amerika Syarikat menjanjikan hadiah $ 5 juta. Pada tahun 2014 dia ditangkap di tanah airnya, tetapi setahun kemudian melarikan diri dari penjara yang dikawal khas. Pada tahun 2016, dia ditangkap lagi. Pada Januari tahun lalu, dia diekstradisi ke Amerika Syarikat. Pengunduran diri Shorty dari perniagaan dadah telah mencetuskan perang kartel paling berdarah di Mexico kerana menguasai pasaran ganja..

Jangan masukkan jangka masa 12/12 sehingga anda yakin tanaman itu sudah siap untuk peringkat berbunga.

Terus menyiram dan memberi makan tanaman seperti biasa. Perhatikan internode kelopak ketika mereka mulai berkembang. Anda boleh menukar baja pada peringkat ini. Anda akan dapat melihat lantai kilang tidak lama lagi..

Mengenai tanaman wanita dan lelaki

Anda telah menghabiskan banyak wang dan masa untuk tanaman anda. Anda telah menanam beberapa tanaman dengan harapan bahawa sebahagian daripadanya masih menjadi tanaman betina. Sekiranya anda mendapati bahawa daripada 15 biji yang dikirimkan kepada anda tidak ada satu pun tanaman betina, hantarkan surat ke bank tempat anda membeli benih tersebut, di mana anda menjelaskan bahawa kesemua 15 biji itu diberikan oleh tanaman jantan. Sekiranya anda bernasib baik dan tulus dalam surat anda, mereka akan menghantar benih kepada anda secara percuma, atau memberi anda potongan harga untuk membeli yang baru. Bank benih dan penternak tidak bertanggungjawab terhadap peratusan lelaki dan wanita mengikut urutan. Itu tidak bergantung pada mereka. Sebilangannya mendapat 100% tanaman wanita, yang lain 100% lelaki, tetapi ini sangat jarang berlaku. Sekiranya anda mendapat 5 atau lebih tanaman betina daripada 15 biji, ini adalah petunjuk yang baik..

Berikut adalah beberapa gambar tanaman lelaki dan wanita.

Foto 7.6 - Foto tumbuhan jantan. Anda dapat melihat kumpulan pod lelaki dengan jelas.

Foto 7.7 - Tumbuhan betina.

Perhatikan bahawa tumbuhan betina menghasilkan rambut putih kecil, sementara tanaman jantan menghasilkan bentuk seperti bola kecil. Ini adalah ciri utama jantina. Jangan musnahkan tanaman sehingga anda mendapat bunga. Hanya bunga yang akan memberi anda jaminan 100% penentuan seks tumbuhan.

Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, tanaman anda telah memasuki peringkat berbunga. Anda mungkin telah mengeluarkan tanaman jantan ke bilik lain atau memusnahkannya. Dan sekarang anda bekerja dengan tanaman betina. Ini adalah tempoh yang paling penting bagi anda dan tanaman anda..

Tumbuhan jantan menghasilkan kantung benih yang matang, meletup, dan menyebarkan debunga ke tanaman betina. Tumbuhan betina menghasilkan rambut kecil di bahagian dalaman dan bahagian atas tanaman semasa tempoh berbunga. Rambut ini (putik) mula melengkung sedikit dan tumbuh lebih panjang dan tebal. Di bahagian atas tanaman betina, sebilangan besar putik terletak. Rambut ini melekit pada sentuhan (cuba jangan menyentuhnya dengan kerap! Mereka mengandungi THC yang anda perlukan) dan mula menghasilkan resin sepanjang tempoh berbunga. Sebab keletihan adalah menangkap biji jantan. Sekiranya tanaman betina tidak diserbuki, ia akan mula menghasilkan lebih banyak resin sehingga lebih cenderung mendapatkan biji jantan. Oleh itu, hasil dari tumbuh sensimilla...... tunas yang besar dan berkualiti tinggi!

Foto 7.8 - Foto kerucut besar.

Di bawah kepatuhan ketat pada 12/12, sensimilla akhirnya akan mencapai puncaknya mekar. Semasa berbunga, tanaman ini juga menghasilkan daun dan ranting baru. Lebih-lebih lagi seperti pokok Krismas.

Semasa puncak berbunga, daun bawah akan tumbuh besar untuk mendapatkan cahaya sebanyak mungkin tanaman, sementara putik betina di hujung bunga akan tumbuh lebih besar. Apabila mereka membengkak, mereka berubah warna dari putih menjadi oren, merah atau coklat (bergantung pada ragamnya). Apabila putik telah berubah warna, anda boleh menuai atau merasai tanaman kegemaran anda.

Setiap varietas mempunyai masa berbunga dan warna putiknya sendiri di puncak berbunga.

Kita akan membincangkan penuaian di bab lain..

Teknik penanaman yang lebih baik di dalam tanah

Memperbaiki kaedah penanaman ganja, dengan tujuan mendapatkan sebanyak mungkin tunas, telah berlangsung selama bertahun-tahun dan sekarang beberapa di antaranya menjadi sangat popular. Tiga kaedah yang paling biasa adalah SOG, ScrOG, Kabinet. Kaedah ini bertujuan untuk menanam tunas yang sangat besar..

Kaedah ini boleh digunakan dalam hidroponik, tetapi selalunya ia masih digunakan semasa menanam ganja di dalam tanah..

Idea asas di sebalik semua kaedah adalah bahawa ranting bawah ganja yang ditanam di dalam rumah tidak mendapat cukup cahaya dari lampu dan tidak begitu baik untuk merokok. Oleh itu, mengapa tidak membuat alat yang akan memusatkan bahagian atas kilang. Oleh kerana cola menghasilkan sebahagian besar tunas, adalah bijaksana untuk menanamnya sebanyak mungkin. Ini adalah bagaimana idea untuk SOG (Laut Hijau) dilahirkan.

Kaedah SOG (Laut Hijau)

SOG boleh berukuran apa pun, tetapi mesti sesuai dengan bentuk tertentu. Pertama sekali, tanam sebilangan tanaman dengan cara biasa. Tunggu sehingga bunga muncul dan kemudian pilih tanaman betina terbaik. Ambil cawan dari tanaman ibu dan akarnya. Ambil sebanyak mungkin pucuk berakar sehingga sesuai dengan sistem anda dengan kadar satu loji per plot 30cm x 30cm (anda bahkan boleh 3cm x 3cm). Harus ada anggaran yang baik mengenai berapa banyak klon yang anda ingin kembangkan.

Sekarang anda perlu menjaga periuk. Kami memerlukan periuk silinder, iaitu panjangnya lebih besar dari lebarnya. Anda boleh membuatnya sendiri atau membelinya di kedai. Kita perlu memasukkan pot tanaman sebanyak mungkin ke ruang SOG. Pucuk ditanam pada masa yang sama. Tumbuhan baru tidak lagi sesuai di sana. Setelah mereka tumbuh sedikit (biarkan rendah), buat mekar. Oleh kerana pucuk diambil dari tanaman induk, mereka sudah berumur. Oleh kerana mereka diambil dari tanaman berbunga, setelah diperkenalkan di ruang SOG 12/12, tunas akan mekar dengan cepat. Maksudnya, untuk mendapatkan penuaian tunas, hanya memerlukan masa sekitar 2 bulan. Anda akan menerima kubah hijau - Laut Hijau.

Foto 8.1 - contoh kaedah ScrOG.

Kaedah ScrOG (SCreen Of Green)

Metode ini mirip dengan SOG, tetapi menggunakan mesh kasar untuk menjebak tunas berat, oleh itu namanya ScrOG (layar hijau). Skrin ini hanyalah dawai besar yang diletakkan di antara sumber cahaya dan tanaman (Foto 8.1 dan Foto 8.2). Kerucut betina ditanam dengan cara yang sama seperti dalam kaedah SOG, tetapi di ruang ScrOG, sekurang-kurangnya 1 tanaman berbunga ditempatkan di kawasan seluas 30 cm x 30 cm.

Tumbuhan tidak dibiarkan mekar sehingga bercambah melalui jaring, membentuk kanopi hijau yang lebat. Oleh itu, pertumbuhan bahagian tanaman dipandu dengan bantuan grid..

Foto 8.2 - Contoh lain kaedah ScrOG.

Terdapat banyak variasi kedua kaedah ini. Tetapi mereka berdasarkan prinsip yang sama. SOG dan ScrOG pada mulanya dikembangkan sebagai kaedah untuk mendapatkan hasil yang baik di bawah cahaya lampu pendarfluor yang lemah. Hari ini penanam dengan lampu HID 600W telah menggunakan teknik ini ke tahap seterusnya..

Walaupun pada masa lalu, penanam pendarfluor harus melapisi atap ruang mereka dengan tabung lampu untuk memanfaatkan tanaman mereka secara maksimal, sekarang menggunakan lampu HID adalah mungkin untuk mencapai ukuran tunas maksimum dari tanaman. Sebilangan orang berjaya menanam tunas seukuran jagung yang besar..

Foto 8.3 - Foto menunjukkan varian Scrog. Ini adalah persediaan Scrog kecil untuk kabinet. Juga ditunjukkan ialah reflektor oktagon buatan asing untuk lampu HPS 250w..

Kaedah scrOG dari RealHigh

RealHigh adalah peminat kaedah ScrOG dan telah menanam ganja dengan kaedah ini selama beberapa tahun. Dia membuat beberapa penambahbaikan kaedah berdasarkan pengalamannya. Ini akan membantu anda memahami kaedah dengan lebih baik dan mempelajari teknik ini..

Metode ini mirip dengan SOG, tetapi menggunakan layar yang mengarahkan pertumbuhan tanaman dalam posisi mendatar, membuat peti besi di bawah sumber cahaya. Skrin adalah mesh biasa (contohnya, nilon atau logam dengan jaring sekitar 5 cm, digunakan pada unggas).

Skrin berada pada ketinggian tetap dari tanaman. Tinggi berbeza dari 24cm hingga 60cm bergantung pada jenis pencahayaan. Ketinggian lampu mesti disesuaikan supaya, jika perlu, ia dapat dinaikkan lebih tinggi.

Klon ditanam seperti dalam kaedah SOG. Pucuk hanya diambil dari tanaman betina sehingga tidak ada tanaman jantan di antara tanaman tersebut. Pada sebidang 30 cm x 30 cm tidak boleh terdapat lebih dari satu tanaman.

Kaedah ini memakan masa 1-3 minggu lebih lama daripada SOG. Tempoh pertumbuhan tanaman tumbuh-tumbuhan dalam kaedah ini diperpanjang.

Pertumbuhan tanaman dipandu oleh grid: pertama mereka tumbuh secara mendatar di bawah grid, kemudian, 2 minggu sebelum berbunga, bahagian atas tanaman dibiarkan bercambah secara menegak ke dalam sel grid. Pastikan anda mengarahkan semua bahagian atas tanaman secara menegak ke atas melalui jaring. Mereka tumbuh tinggi, tetapi kami mahu yang tertinggi tumbuh di sekitar perimeter grid. Semasa bahagian atas tumbuh secara menegak, tekan daun besar ke bawah jaring, sehingga cahaya terbuka. Sekiranya daun terlalu banyak tumbuh, potong ujungnya menjadi separuh untuk menunjukkan tunas, kerana daun yang dipendekkan masih dapat menyerap cahaya dan memberi tenaga untuk pertumbuhan. Mengeluarkan daun besar sepenuhnya dapat menghentikan pertumbuhan tanaman.

Keluarkan sisa daun dalam seminggu. Ini adalah pilihan, tetapi saya melakukannya untuk meningkatkan pengudaraan dan akses cahaya ke tunas, untuk mengurangkan kemungkinan jamur dan cendawan. Sekiranya anda menghapuskan helaian itu, maka bahagiannya, dan bukan keseluruhan lembaran.

Pada ketika ini, bunga telah terbentuk dan tumbuh secara menegak ke atas, membentuk permaidani benjolan di atas layar. Sekarang anda perlu mengeluarkan semua tunas dan tunas lateral yang tumbuh di bawah skrin supaya tidak mengambil tenaga dari tunas yang tumbuh. Sekarang semua cahaya hanya menuju ke warna teratas. Semua tenaga tanaman harus tertumpu sekarang hanya pada pembentukan bunga di atas skrin..

Terdapat 3 perbezaan utama antara kaedah SOG dan ScrOG: bilangan tanaman yang ditanam, skrin dan panjang kitaran tumbuh. Kedua-dua kaedah boleh digunakan dalam keadaan pencahayaan yang sama di tanah dan hidroponik. Terdapat banyak variasi kaedah (sekarang, misalnya, kaedah V-ScrOG, Stadium ScrOG, Plain ScrOG dan Cylinder ScrOG digunakan), seperti yang anda faham, hasil kaedahnya adalah sama, cuma bentuknya berbeza.

Salah satu varietas yang terdapat dalam kaedah ScrOG adalah C99. Contohnya, strain Indica memberikan hasil terbaik ketika menggunakan kaedah ScrOG. Anda boleh mendapatkan purata 60 gram kerucut di kawasan seluas 30 x 30 cm. Tetapi ini adalah dengan beberapa pengalaman, varieti yang tepat.

Kaedah ScrOG dikembangkan khusus untuk ruang kecil dan lampu pendarfluor lemah yang digunakan pada masa itu. Penanam kini menggunakan mentol HID dalam kaedah ini, jadi hasilnya hebat. Tetapi penambahbaikan kaedah penanaman tetap berlaku.

RealHigh telah menambah banyak kaedah asas ScrOG yang kami nyatakan. Semua teknik ini disertakan dengan latihan, pengalaman dan eksperimen..

Kabinet bermaksud almari kecil, almari pakaian, peti sejuk lama - apa sahaja. Biasanya ini adalah bilik kecil yang boleh memuatkan 1-4 tanaman. Idea di sebalik penanaman semacam ini adalah untuk memastikan tanaman sentiasa tumbuh. Tiga perkara diperlukan untuk berkembang dengan cara ini:

Foto 8.4 - pejabat sederhana untuk pertumbuhan.

Sebilangan penanam menyesuaikan pencahayaan mereka dengan menggantung lampu, misalnya, dari rantai atau mata air. Dalam ruang seperti itu, dibuat dua lubang: lubang besar untuk masuk udara dan satu lagi untuk saluran masuk udara. Kipas dimasukkan ke dalam satu lubang, yang akan mengeluarkan udara panas yang dihasilkan oleh pemanasan lampu. Lubang dan kipas ini akan berada di bahagian atas (semasa udara panas naik), di sebelah lampu. Lubang lain - saluran masuk - terletak di hujung kabinet yang bertentangan dan juga boleh dilengkapi dengan kipas. Biasanya kelajuan kipas ini sedikit lebih tinggi sehingga peredaran udara segar lebih baik..

Dinding kabinet dicat putih atau digantung dengan Mylar. Tanaman disimpan di dalam pasu yang berasingan dan kitaran hidupnya berlangsung di tempat belajar. Klon yang diambil dari tumbuhan dari kajian diletakkan di ruang kedua kajian, atau diletakkan di tepi tingkap. Selalunya, bilik kedua di pejabat dibuat (ia boleh menjadi petak kecil) untuk menanam benih dan mengaut potongan. Petak kecil ini dapat diterangi dengan lampu pendarfluor - cahaya yang cukup untuk menyokong kehidupan klon untuk sementara waktu. Adalah baik untuk mengatur petak kedua di bahagian atas kabinet berhampiran kipas pertama. Lubang kecil di dinding akan mencukupi sebagai lubang masuk (jika petak kedua besar, lebih baik memasang kipas). Setelah menuai kumpulan pertama tanaman, klon diletakkan di petak utama dan prosesnya diulang. Penanaman berterusan ini dipanggil Kilang Marijuana. Anda boleh menuai tunas setiap 30 hari jika anda menanam varieti yang betul. Lampu anda boleh disejukkan dengan beberapa cara. Biasanya cabang dengan soket dibuat di dalam kotak ke petak kedua. Kipas tambahan juga boleh dimasukkan ke soket.

Foto 8.5 - Foto sistem penyejukan udara khas yang boleh dibeli dari kebanyakan kedai lampu HID.

Foto 8.6 - Kerucut "sejuk".

Susunan profesional bilik yang semakin meningkat

Seperti yang anda sangka, semua kaedah di atas dapat disesuaikan untuk memenuhi ruang anda..

Banyak penanam ganja mengabdikan seluruh premis mereka untuk kaedah ScrOG dan SOG. Saiz bilik bergantung sepenuhnya kepada penanam. Bagi mereka yang memerlukan 100 gram tunas setiap bulan, kaedah SOG dan kabinet kecil sesuai. Mereka yang memerlukan penuaian besar yang akan berlangsung selama setahun harus menggunakan kaedah ScrOG di bilik yang besar. Di dalam ruangan 1.5 meter dengan 1.5 meter, dalam keadaan optimum tertentu dan kaedah ScrOG, 800-1400 gram ganja dapat diperoleh setiap 2 bulan.

Ruang penanaman ganja profesional adalah seperti berikut: Lebar 4.3 m, panjang 7.3 m, tinggi 2.7 m; beberapa lampu HPS digantung secara menegak dari siling; siling, lantai, dinding memantulkan cahaya dengan baik (dicat dengan cat matt putih dan ditutup dengan Mylar). Semua elemen pemasangan lampu yang diperlukan disambungkan ke dalam satu keseluruhan dan dilekatkan pada dinding. Tumbuhan diletakkan di lantai di bawah lampu dalam bekas besar.

Ruangan harus benar-benar terlindung dan berventilasi melalui generator ozon untuk membunuh bau dan aroma tanaman berbunga. Anda juga boleh menggunakan penjana karbon dioksida, penjana elektrik dan peredup, seperti Light Rail III. Ini adalah peredam mendatar yang menggerakkan cahaya dalam bulatan, yang membolehkan anda menerangi bilik besar dengan sebilangan kecil lampu.

Foto 8.7 - Foto cahaya yang bergerak dalam bulatan.

Ini adalah satu set asas bagaimana bilik harus dilengkapi untuk penanaman ganja profesional..

Kitaran pertumbuhan berterusan

Matlamat penanaman jenis ini adalah untuk mempunyai tanaman berbunga di dalam rumah setiap masa. Ini bermakna bahawa anda mempunyai bilangan tanaman tumbuh dan tumbuh-tumbuhan yang sama banyaknya..

Penanam belajar menggunakan ruang tumbuh seberapa praktikal mungkin. Oleh itu, ruangan ini menjadi hobi yang memerlukan banyak masa dan perhatian, tetapi hasilnya akan menjadi ganjaran yang lumayan. Lama kelamaan, anda mungkin ingin mengatasi genetik tumbuhan dan membiakkan strain ganja anda. Dan mungkin tanaman yang anda hasilkan atau benih yang anda terima akan mula menyertai pertandingan dan akan dikenali sebagai yang terbaik. Seperti yang anda ketahui, biji dijual dengan harga $ 20-150 untuk 15 biji. Oleh itu, suatu hari anda mungkin mendapati bahawa hobi anda yang membosankan tetapi menggembirakan akan menjadi sumber pendapatan untuk anda..

Grover dan persekitaran yang semakin meningkat

Apabila penanam mula bereksperimen dengan tanah yang berbeza, dia mungkin mencari media penanaman alternatif seperti batu karang atau tanah liat yang diperluas. Ini adalah persekitaran buatan utama yang mengandungi semua mineral yang diperlukan oleh tumbuhan dan dengan pengudaraan akar yang baik..

Foto 9.1 - Bulu mineral pelbagai bentuk. Anda dapat melihat papak dan kubus.

'Grow Dan' adalah jenama rockwool yang popular.

Pada awal eksperimen di bidang tanah buatan, para pengembang mendapati bahawa kilang itu hanya memerlukan beberapa bahan yang dapat menahan mineral, dengan saliran yang baik, sehingga udara dapat memperoleh akses ke akar. Semasa melakukan penyelidikan, mereka mendapati bahawa akarnya tidak memberi respons yang baik terhadap media yang dikembangkan, tetapi tanaman itu diberi makan setiap kali baja ditambahkan secara manual ke media ini. Untuk menyelesaikan masalah ini, para penyelidik beralih kepada sejarah penanaman. Mereka mendapati bahawa peradaban kuno menanam tanaman mereka tepat di aliran yang mengalir. Untuk menahan batang tanaman di atas air yang mengalir, alang atau semak digunakan. Sudah tentu, para penyelidik tahu bahawa tidak semua tanaman dapat ditanam dengan cara ini. Kemudian, seseorang datang dengan idea hebat untuk membuat persediaan berikut: kilang itu disokong oleh media khas yang tumbuh di atas bekas air; apabila akar bercambah melalui medium ini, air menyuburkannya.

Foto 9.2 - Batu rockwool sangat baik untuk pengklonan.

Foto 9.3 - Bahagian bawah sistem hidroponik. Lihat akarnya tergantung seperti pantai bersih yang indah. Akar sebenarnya boleh tumbuh lama dalam sistem hidroponik.

Kaedah itu dinamakan hidroponik. Sekiranya anda ingin menanam banyak tunas atau mempunyai tunas sepanjang tahun, hidroponik adalah kaedah yang baik untuk menanam ganja..

Halaman ini terakhir diubah suai pada 2016-04-23; Pelanggaran hak cipta halaman

Semua mengenai autoflowering

Perkara yang paling penting adalah untuk memahami dengan jelas apa itu autoflower dan untuk apa ia mula-mula dibuat. Strain ganja autoflowering telah dibiakkan secara khusus untuk berkembang tanpa mengira kitaran cahaya. Ciri khas autoflower menjadikannya sesuai untuk penanaman luar di hemisfera utara. Kami di ParadiseSeeds menunjukkan kepada anda bagaimana untuk memanfaatkan sepenuhnya kilang autoflowering anda..

Sejarah autoflowering

Inti dari ketegangan autoflowering adalah Cannabis Ruderalis, varietas ganja yang tumbuh terutamanya di utara tanda lintang 55 ° N, yang merangkumi wilayah dari Poland hingga Rusia dan China utara. Yang disebut "rami gulma" dapat menyesuaikan diri dengan keadaan semula jadi yang keras, tanamannya kebanyakannya bersaiz sederhana dan lebat, dan tempoh berbunga sesuai digabungkan dengan ciri-ciri kawasan musim panas yang panjang..

Selama bertahun-tahun, potensi tanaman ini tidak diketahui kerana kandungan THC mereka yang rendah, tetapi kemajuan pembiakan baru-baru ini telah memungkinkan Ruderalis diseberang dengan wakil-wakil keturunan genetik yang diketahui. Hasilnya, kami dapat memperoleh varietas autoflowering yang tidak kurang hebatnya dengan rakan fotografnya.!

Untuk apa bunga automatik? Walaupun varieti ini tidak sesuai untuk semua orang, dalam beberapa kes, ia tidak dapat diganti..

• Pilihan yang sempurna untuk pemula: mereka akan menyukai autoflowering kerana gen Ruderalis menjadikan tanaman lebih tahan terhadap penyakit dan jamur.

• Kelajuan: Strain automatik menunjukkan kadar pertumbuhan dan perkembangan yang lebih tinggi dan juga berkembang dengan lebih cepat. Apa yang diperlukan oleh rover yang tidak sabar.

• Kualiti: Genetik kelas pertama ParadiseSeeds menjamin kekuatan psikoaktif yang tinggi.

• Kemandirian: walaupun autoflower pada umumnya menghasilkan hasil yang lebih rendah (kerana saiz tanaman itu sendiri), itu mencukupi untuk penggunaan bukan komersial.

• Kekompakan: kualiti ini menjadikan varietas autoflower sebagai pilihan yang sangat baik untuk tumbuh di kotak kecil dan juga di balkoni.

• Bijak: tumbuh-tumbuhan kecil jauh lebih mudah disembunyikan dari mata.

• Keupayaan untuk bertani di iklim yang keras: mari kita hadapi, menanam varieti klasik di iklim sederhana adalah pekerjaan yang tidak bersyukur.

ParadiseSeeds adalah salah satu syarikat pertama yang menawarkan generasi baru strain autoflowering kepada penanam. Kami sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti dan hasil varieti kami. Tumbuhan mempunyai kitaran hidup 60-75 hari di dalam rumah dan 65-80 hari di luar rumah - apa yang tidak disukai di sini? Dalam koleksi kami, terdapat variasi autoflowering untuk setiap selera - dari varieti dominan Sativa seperti AutoJack (hibrid antara JackHerer dan WhiteWidow) dan AutoAcid (saudara terdekat Diesel yang terkenal) untuk memadankan varieti indica seperti Pandora (dalam tradisi terbaik Afghani dan SensiStar), AutoWhiteBerry ( tempoh pertumbuhan dan pembungaan yang sangat pendek) dan Vertigo kelas perubatan (tan resin, siap dalam 60 hari dari biji). Terdapat berpuluh-puluh jenis dalam pelbagai pilihan kami, anda pasti akan menemui sesuatu untuk diri anda sendiri.

Kami ingin membantu anda memanfaatkan sepenuhnya potensi autoflowering, dan untuk melakukannya, kami telah mengumpulkan panduan langkah demi langkah untuk anda memaksimumkan hasil anda dan mempelajari sesuatu yang baru untuk diri anda.!

1. Menanam tanaman di luar rumah - tepat pada waktunya!

Kelebihan utama autoflowering adalah bahawa tanaman mula mekar setelah 2-3 minggu musim tumbuh, dan keseluruhan kitaran memerlukan waktu 10 hingga 12 minggu. Ini bermaksud bahawa di luar rumah adalah mungkin untuk menuai dua atau tiga kali setiap musim.!

Mana-mana tukang kebun akan memberitahu anda betapa pentingnya menanam tanaman anda tepat pada waktunya. Berikut adalah garis panduan umum kami:

• Tanam "payung terjun" di tanah antara 1 Mei dan 1 Jun.

• Penuaian akan dilakukan pada akhir bulan Julai - akhir bulan September.

Kami mengesyorkan menanam benih pada awal Mei dan menanam semula tanaman muda di luar rumah pada pertengahan Mei. Pada masa inilah musim panas mengambil alih sepenuhnya, dan embun beku malam berhenti (di Belanda, jangka waktu ini disebut IJsheiligen). Sekiranya anda menanam terlalu awal, ia dapat menghasilkan hasil yang lebih rendah. Dengan mengikuti arahan kami, anda akan dapat memberikan cahaya matahari maksimum kepada semak anda..

2. Permulaan kitaran yang betul adalah kunci kejayaan

Selepas anda menerima benih anda, ingatlah untuk menyimpannya dengan betul. Ya, bungkusannya kedap udara, tetapi penurunan suhu atau kelembapan tinggi sangat tidak diingini. Sebaik-baiknya, simpan biji di dalam peti sejuk atau almari. Adakah anda bersedia untuk bercambah? Ikuti arahan di laman web kami di mana anda boleh mengetahui semua tentang tumbuh di tanah dan hidroponik.

3. Sediakan anak benih dengan keadaan pertumbuhan yang sesuai

Secara umum, kami mengesyorkan menanam benih yang tumbuh secara langsung di dalam periuk utama, yang akan menyimpan tanaman ini seumur hidupnya. 4-10 liter sudah mencukupi. Jangan lupa tentang tanah berkualiti. Oleh kerana kandungan mineral tanah dapat "membakar" akar muda, kami mengesyorkan membuat lubang kecil di tanah (sedalam jari), mengisinya dengan substrat yang tidak agresif seperti kelapa dan menanam benih bercambah di sana. Juga masuk akal untuk menutup tumbuh dengan kubah plastik, pilihan paling mudah adalah memotong separuh botol plastik (bawah), membuka penutup dan menutup anak benih dengan bahagian atas. Sebaik sahaja anda melihat daun pertama, botol dapat dikeluarkan.

4. Medium yang berkualiti adalah kunci untuk penuaian yang besar

Sekiranya anda ingin mendapatkan hasil panen yang lumayan, anda tidak boleh bersusah payah untuk menanam! Ingatlah bahawa jumlah ekzos bergantung terutamanya pada genetik varieti, kualiti tanah, keadaan persekitaran dan, pada tahap yang lebih rendah, dari kualiti baja..

Tanah mesti mengalir dengan baik dan pada masa yang sama mengekalkan kelembapan di dalamnya. PH optimum ialah 5.8 hingga 6.5. Tanah yang baik dapat dijumpai dengan mudah di kedai khusus, organik pasti akan menjadi pilihan terbaik..

Anda juga boleh mendapatkan resipi campuran tanah yang sesuai di Internet. Untuk meningkatkan pengudaraan tanah, tambahkan kelapa, tanah liat yang diperluas (hanya disembuhkan!) Atau perlit.

5. Penyiraman: lebih banyak tidak lebih baik

Bagi loji, praktikalnya tidak ada yang lebih buruk daripada limpahan. Akarnya mula mati lemas, penyerapan nutrien sebenarnya berhenti. Tetapi di kalangan pemula, ini adalah masalah biasa. Sesungguhnya, setelah limpahan, pertumbuhan tanaman berhenti, penanam melihatnya dan mula memberi tanaman lebih banyak air dan baja, yang serupa dengan orang yang lemas di bawah air. Kami mencadangkan penyelesaian berikut: timbulkan periuk tanah kering, dan kemudian tambahkan 5-10% air (berdasarkan berat periuk dengan tanah). Sebilangan pengeluar periuk menasihatkan agar masing-masing menyiram 20% dari jumlah periuk, iaitu, jika periuk anda 11 liter, anda memerlukan 2,2 liter air. Sekiranya anda tidak yakin dengan diri sendiri, kami mengesyorkan agar anda menggunakan sistem pengawasan kelembapan automatik atau kelembapan tanah seperti Autopot atau Blumat. Perhatian: sangat penting untuk membiarkan tanah kering setelah menyiram untuk merangsang pengembangan sistem akar.

6. Berpakaian atas, bukan bufet

Autoflower terkenal dengan saiznya yang padat dan, akibatnya, akar tanaman pada umumnya lebih lemah dan rapuh. Apa maksudnya ini bagi kita? Jangan makan berlebihan.

Tanah berkualiti tinggi cukup untuk tanaman sekurang-kurangnya 2-3 minggu, tetapi penggunaan perangsang pertumbuhan akar tidak dilarang walaupun pada peringkat awal pengembangan. Ikut arahan dengan teliti!

Adakah anda sudah mempunyai taman? Baik! Teh kompos akan memberi semangat kepada tanaman, dan minyak neem akan membantu melawan perosak.

7. Pangkasan dan SCROG

Anda mungkin pernah mendengar mengenai dua cara ini untuk meningkatkan hasil..

• Pemangkasan: pemangkasan bahagian atas tanaman meningkatkan kekemasannya, kerana bukannya batang yang dipangkas, dua tanaman baru tumbuh.

• SCROG: Kaedah latihan tanaman yang menggunakan grid. Pertumbuhan diarahkan secara mendatar, akibatnya, tanaman membentuk jumlah lebih banyak daripada biasanya.

Keberkesanan teknik di atas untuk automatik dipertikaikan kerana kitaran hidup mereka yang pendek. Bukan untuk pemula. Sekiranya anda ingin menggunakan pemangkasan, cubalah untuk tidak melakukannya semasa berbunga, dan jangan memangkas varietas berbunga awal sama sekali. Perkara yang sama berlaku untuk tanaman yang mengalami kelewatan perkembangan pada awal kitaran..

Kaedah paling selamat untuk melatih tanaman adalah dengan LowStressTraining (LST). Jangan lupa bahawa autoflower, kerana jangka hayatnya yang pendek, mungkin tidak pulih dari tekanan yang teruk..

8. Tuai secara konsisten, sabar

Satu lagi ciri autos yang menarik adalah bahawa tunas atas dapat matang lebih awal daripada yang bawah. Kadang-kadang anda dapat melihat gambar berikut: kerucut di bahagian atas sudah kelihatan seperti pada bungkusan, sementara yang lebih rendah baru mulai ditutup dengan trichomes. Ini adalah biasa!

Sekiranya anda tumbuh di luar rumah, sangat penting untuk memerhatikan tanaman pada tahap ini. Kawasan terbuka adalah loteri, dan banyak perkara boleh memberi kesan negatif kepada tanaman - dari sejuk dan panas hingga perkembangan acuan..

Sekiranya boleh, potong kepala atas terlebih dahulu, dan selepas 6-10 hari, potong selebihnya. Selama ini, anda akan mendapat kenaikan berat dan kekuatan tunas anda. Bersabarlah, ini adalah perkara yang paling penting. Anda tidak boleh menebang pokok atas permintaan tumit kiri..

Rata-rata, di ladang terbuka, tanaman matang selama seminggu lebih lama daripada di dalam rumah, anda boleh menavigasi dengan menggunakan "poket" untuk mendapatkan biji. Sebenarnya, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi semasa anda menuai. Alam adalah perkara yang tidak dapat diramalkan.

Sebagai contoh, tanaman yang ditanam pada musim bunga akan matang lebih lama, kerana panjangnya hari yang cerah masih meningkat, dan semak-semak merasakannya. Sekiranya anda menanam selepas solstis musim panas, tempoh berbunga akan menjadi lebih pendek satu hingga dua minggu..

Autoflowers akan memberikan hasil panen pertama pada pertengahan musim panas, dan di rumah hijau, anda boleh menembak hingga tiga tanaman setiap musim (hemisfera utara, 50 darjah lintang utara).

9. Gunakan organik, kualiti didahulukan

Baja organik mempromosikan pembiakan mikroflora bermanfaat, sehingga meningkatkan ketersediaan nutrien untuk tanaman. Bahan organik juga mempunyai risiko overdosis yang jauh lebih rendah, dan rumput yang ditanam dengan cara ini lebih menyenangkan untuk merokok. Seminggu pembilasan sebelum penuaian akan meningkatkan kualiti periuk anda lebih banyak lagi..

Dengan menggabungkan tanah pot yang berkualiti dengan baja organik yang mengandungi guano, ekstrak alga, ekstrak gula tebu, jus kelapa dan kompos, anda memberi tanaman anda keadaan hidup yang ideal. Percayalah, hasilnya akan dapat dilihat.

10. Rancangkan kitaran seterusnya anda lebih awal

Autoflower memungkinkan untuk menuai di luar rumah sekurang-kurangnya dua kali musim (pada garis lintang utara selari ke-50, ini merangkumi sebahagian AS, Kanada, Jepun, Belgia, Perancis, Jerman dan Republik Czech).

Sekiranya anda kembali kepada arahan asas kami, anda akan melihat bahawa sedikit perancangan akan membolehkan anda menuai beberapa kali setiap musim..

• Tanam anak benih di luar rumah antara 1 Mei dan 1 Jun.

• Tuai dari pertengahan Julai hingga akhir September.

Berkat perlindungan dari kesejukan yang diberikan oleh rumah hijau, gelombang tanaman keempat tidak lagi mustahil. Tanam anak benih pada bulan Ogos dan tanaman akan matang pada akhir Oktober atau awal November. Pilihan ini sangat menarik bagi penanam yang tinggal di Eropah selatan..

Sudah tentu, kaedah ini mempunyai kekurangannya, seperti peningkatan risiko cetakan, tetapi pengudaraan yang baik di rumah hijau semestinya dapat membantu..

Kami harap panduan kami dapat membantu anda. Lawati laman web kami untuk maklumat yang lebih berguna dan anda boleh mendapatkan benih sendiri. ParadiseSeeds mengucapkan semoga berjaya dan hasil panen yang banyak!