Lidah rebus

Berikut adalah anggaran masa memasak untuk lidah:

Lidah lembu - 1-1,5 jam;

Lidah daging lembu - 2.5-3 jam;

Babi - 2-2.5 jam.

Tetapi saya cadangkan 30 minit sebelum waktu yang ditentukan, cubalah menusuk lidah anda dengan garpu, jika palamnya masuk dengan mudah, maka anda sudah bersedia.

Sekiranya anda tidak memasak lidah, ia akan menjadi sukar, dan jika anda mencernanya, ia akan mendidih dan runtuh semasa memotong.

Anda memerlukan Bahan yang disalin

Bawang mentol (100g)1 PC.
Lobak60 g
Akar pasli10 g
Saderi akar30 g
Lidah daging lembu1200 g
Daun bay2 keping.
Lada hitam4 perkara.
Garam1½ sudu kecil.

Lidah rebus (tahap 1)

8 - 4-1
Lidah daging lembu1200 g
7 - 41
Lobak60 g
6 - 43
Bawang mentol (100g)1 PC.
5 - 4lima
Saderi akar30 g
4 - 40
Akar pasli10 g
3 - 42
Garam1½ sudu kecil.
2 - 44
Daun bay2 keping.
empat belas6
Lada hitam4 perkara.

Terus reneh selama 45 minit lagi, kemudian masukkan garam, daun bay, lada sulah. Masak selama 15-20 minit lagi, kemudian periksa kesediaan dengan garpu, jika perlu, masak selama 15-20 minit lagi.

Lidah rebus (tahap 2)

Kaldu boleh digunakan untuk membuat aspic, menambah gelatin di sana atau untuk membuat sup, atau hidangan lain di mana kaldu diperlukan.

Lidah daging lembu rebus

Lidah sapi rebus adalah produk berkhasiat dan enak yang merupakan sumber protein yang baik dan mudah diserap oleh badan.
Cara memasak lidah rebus, baca resipi ini. Anda akan menyukainya!

BAHAN-BAHAN

  • Lidah Sapi Mentah Seluruh 0.7-1.2 Kilogram
  • Bawang 1 Keping
  • Lobak 1 Keping
  • Potongan akar parsnip atau pasli 1 Potongan
  • Bahagian akar saderi 1 Potongan
  • Daun bay 3 helai
  • Lada Hitam 6 Keping
    kacang polong
  • Allspice 3 Keping
    kacang polong
  • Garam secukup rasa

Langkah 1

Letakkan lidah daging lembu di dalam periuk berisi air sejuk dan rendam di dalam air sekurang-kurangnya 30 minit. Kemudian keluarkan lidah dari kuali, gunakan pisau untuk membersihkan kulitnya dari kotoran, minyak dan sisa darah, dan bilas di bawah air sejuk yang mengalir.

Langkah 2

Letakkan periuk air bersih di atas dapur dan didihkan air. Dengan panas yang dikurangkan, perlahan-lahan celupkan lidah ke dalamnya. Apabila air mendidih lagi, biarkan lidah mendidih dengan api kecil selama kira-kira 15 minit.

Langkah 3

Kemudian toskan air dan bilas kuali. Dengan air bersih sekali lagi, kembalikan periuk ke api dan didihkan. Masukkan lidah anda ke dalam air mendidih dan, tutup kuali dengan penutup, masak selama 2.5-3 jam lagi dengan api yang sangat rendah.

Langkah 4

Setelah kira-kira dua jam memasak, kupas bawang, wortel, parsnips dan akar saderi. Tumbuk bawang di beberapa tempat dengan pisau.

Langkah 5

Masukkan sayur dan akar ke dalam periuk. Buangkan daun salam, hitam dan rempah-rempah di sini. Biarkan lidah mendidih selama 30 minit lagi.

Langkah 6

Tumbuk daging dengan pisau atau garpu di bahagian paling tebal. Sekiranya pada masa yang sama jus jernih mulai menonjol darinya, maka lidah sudah siap. Sekiranya jusnya berlumuran darah, anda masih perlu mendidihnya.

Langkah 7

Keluarkan daging yang dimasak dari kuali (biarkan kuali di atas api, kita masih memerlukannya), dan masukkan ke dalam mangkuk air sejuk selama 3 minit. Ini akan membantu menghilangkan kulit dari lidah..

Langkah 8

Buat sayatan di bahagian belakang lidah dan perlahan-lahan kupas kulit daripadanya, mudah dikeluarkan. Sekiranya ini tidak berlaku, lidah tidak dimasak, masak lagi.

Langkah 9

Garam kuahnya. Kembalikan lidah yang dikupas ke dalamnya dan masak dengan air mendidih perlahan selama 15 minit lagi.

Langkah 10

Potong lidah yang sudah siap menjadi kepingan untuk dihidangkan dan letakkan di atas pinggan. Nikmati hidangan anda!

Resipi untuk semua selera

Lidah sapi - jeroan.

Tetapi betapa sedapnya dia!

Kelezatan yang nyata, terutamanya apabila dimasak dengan betul.

Selalunya, lidah direbus, kerana ia sendiri mempunyai rasa yang menyenangkan dan tidak memerlukan pengayaan.

Cara memasak lidah sapi dan apa yang anda boleh memasak daripadanya?

Cara memasak lidah daging lembu - prinsip memasak umum

Dipercayai bahawa lidah seberat hingga 1.5 kg perlu direbus selama 3 jam, dan jika beratnya lebih tinggi, maka 3.5 atau 4. Tetapi sebenarnya, tidak perlu produk itu mendidih di dapur selama setengah hari. Dari ini dia hanya akan kehilangan lebih banyak jisim. Dan berapa banyak yang anda perlukan untuk memasak lidah daging lembu secara langsung bergantung pada kaedah yang dipilih.

Cara menyediakan lidah anda untuk memasak:

1. Kami mencuci produk dengan baik. Kemudian kami mengambil serbet atau tuala dan lap.

2. Ambil pisau tajam dan potong lemak berlebihan. Anda juga perlu segera membuang kelenjar air liur. Mereka berada di pangkal lidah.

3. Anda boleh membersihkan lidah dengan segera atau mengeluarkan filem yang tidak diingini setelah dimasak. Ia tidak mempengaruhi rasa dan hanya estetik..

Untuk membersihkan lidah dengan mudah, anda hanya perlu mencelupkannya ke dalam air sejuk setelah dimasak dan tahan selama beberapa minit. Selepas itu, kulit boleh dikupas dengan mudah dengan pisau. Sekiranya produk dimasak, ia akan mula mengelupas semasa berada di dalam kuali. Dalam kes ini, anda boleh mengeluarkan lidah anda dengan selamat!

Cara memasak lidah sapi dengan sayur-sayuran untuk dihiris

Dengan cara ini, anda boleh menyediakan lidah daging lembu untuk memotong piring daging, salad dan makanan ringan sejuk yang lain. Produknya harum, padat dan sangat sedap. Cuba ia! Tidak ada sosej yang berdekatan!

Bahan-bahan

• 1 akar pasli;

• 5 biji lada;

• 1 daun bay.

Penyediaan

1. Celupkan lidah yang sudah siap ke dalam periuk, isi dengan air dan didihkan. Kami mengeluarkan busa, walaupun pada hakikatnya kami tidak memerlukan kuahnya. Masak lidah selama 1.5 jam dengan mendidih perlahan.

2. Kami membersihkan semua sayur-sayuran. Kami potong besar, hantar ke lidah. Mari rebus.

3. Masukkan garam, biji lada ke dalam kuah dan masak lidah selama 40 minit lagi.

4. Berapa banyak untuk memasak lidah daging lembu? Kami periksa dengan pisau. Sekiranya dia masuk dengan mudah, maka anda sudah selesai.

5. Padamkan api dan buang daun salam.

6. Kami mengeluarkan lidah, menyiramnya dengan air sejuk, kupas kulitnya dan kembalikan ke kuali.

7. Biarkan selama setengah jam dan rendam aroma rempah. Kami memotong setelah penyejukan sepenuhnya, lebih baik membiarkannya berehat sebentar di dalam peti sejuk.

Bagaimana dan berapa banyak memasak lidah sapi mengikut masa dalam periuk perlahan

Multicooker sangat menetap di dapur banyak suri rumah. Dan mereka lebih suka memasak makanan untuk keluarga dengan pertolongannya. Tetapi berapa banyak memasak lidah tepat pada masanya dan cara terbaik memasaknya?

Bahan-bahan

Penyediaan

1. Masukkan lidah yang telah dibasuh ke dalam bekas multicooker.

2. Kami juga mencuci sayur, kupas dan lay. Anda tidak perlu memotongnya, kami membuangnya keseluruhan. Anda boleh mengeluarkan sekam atas dari bawang, dan meninggalkan lapisan kedua, ia memberikan rasa yang menyenangkan.

3. Masukkan lada, tetapi jangan masin.

4. Isi dengan air. Berapa banyak? Anda boleh minum beberapa gelas atau beberapa liter. Semakin sedikit cecair, semakin sedikit rasa akan masuk ke dalam kuahnya. Tetapi air mesti.

5. Tutup dan masak dalam mod memasak selama 2 jam. Begitu juga, anda boleh memasak pada mod rebusan, waktunya juga 2 jam. Kaedah ini lebih sesuai jika ditambah sedikit air..

6. 20 minit sebelum memasak, anda perlu membuka, garam.

Cara memasak lidah daging lembu untuk aspik

Lidah daging lembu hanya sebiji bom! Hidangan yang bergaya untuk meja perayaan, yang pasti akan diperhatikan. Tetapi bagaimana memasaknya dan rempah apa yang terbaik untuk digabungkan?

Bahan-bahan

• 1 daun bay;

• 3 tangkai pasli;

• 5 biji lada;

Untuk kuah:

• 20 gram gelatin.

Penyediaan

1. Rebus lidah di dalam air selama 2 jam. Kemudian masukkan garam, wortel utuh, bawang, pasli dan semua yang lain. Masak sehingga wortel siap.

2. Kami mengeluarkan lidah dan wortel, segala yang lain boleh dibuang, ia tidak akan berguna bagi kami.

3. Potong tulang, basuh dan sediakan kaldu kaya dengan sayur-sayuran. Ia perlu dimasak sekurang-kurangnya tiga jam, pada akhir musim kita dengan rempah.

4. Untuk menjadikan kuahnya cantik, jangan lupa mengeluarkan busa. Ia juga dapat diringankan dengan protein yang disebat, yang direbus dalam periuk dan kemudian dibuang dengan senduk berlubang..

5. Tuangkan gelatin dengan bahagian kaldu yang disejukkan, biarkan membengkak, kemudian panaskan. Satukan dengan sisa kuahnya.

6. Potong lidah yang dikupas menjadi kepingan yang indah. Potong lobak merah juga.

7. Tuangkan lapisan nipis kaldu 3-4 milimeter ke bahagian bawah pinggan, biarkan membeku di dalam peti sejuk.

8. Kami mengeluarkan dan meletakkan sepotong lidah, wortel, menambah hijau, anda boleh meletakkan telur rebus.

9. Isi produk dengan kuah dan sejukkan hingga pekat..

Berapa banyak memasak lidah sapi tepat pada waktunya

Sekiranya anda mempunyai dandang berganda, maka anda boleh memasak makanan enak di dalamnya. Kaedah ini membolehkan anda mendapatkan produk yang paling sedap di mana sebahagian besar vitamin dipelihara. Daripada pengukus, anda boleh menggunakan multicooker dengan fungsi yang sesuai. Tetapi berapa banyak memasak lidah sapi tepat pada waktunya?

Bahan-bahan

Penyediaan

1. Kami mencuci lidah, anda boleh menggosok dengan rempah. Tetapi tidak digalakkan menggunakan garam, agar tidak memprovokasi pelepasan jus. Lebih baik menambahkan garam ke lidah yang sudah dimasak. Kami memasukkannya ke dalam dandang berganda.

2. Seterusnya kami meletakkan cengkih bawang putih, daun salam. Anda boleh menambah rempah lain, melemparkan sebiji bunga cengkih atau biji lada, dan agar tidak jatuh, anda boleh memakai sehelai kain kasa.

3. Kami menghidupkan double boiler dan memasak lidah selama 2 jam 30 minit. Semasa mengukus, aroma ajaib akan keluar dari rempah-rempah, yang akan merendahkan produk.

Cara memasak lidah sapi dengan kentang dan sayur-sayuran lain

Memasak pinggan dari lidah adalah perkara yang sukar. Dan lebih baik menghasilkannya dalam dua peringkat, kerana kaldu pertama daripadanya tidak terlalu cantik dan enak. Lebih baik mengalirkannya. Tetapi pada kuah kedua, kaya dan wangi, anda boleh memasak hidangan yang menakjubkan dengan sayur-sayuran untuk makan tengah hari atau makan malam.

Bahan-bahan

• 0.8 kg kentang;

Penyediaan

1. Isi produk dengan air, biarkan mendidih dan masak selama 10 minit.Pada masa ini, secara berasingan rebus 2 liter air bersih, anda boleh menggunakan cerek.

2. Toskan kaldu dari lidah, bilas, basuh juga loyang.

3. Isi dengan air mendidih dan sekarang masak hingga 2 jam. Tetapi kita fokus pada kelembutan. Sekiranya haiwan itu sudah tua, maka semua 3 jam boleh berlalu.

4. Kami mengeluarkan lidah, dan dalam kuahnya kami membuang kentang, potong besar. Sekiranya cecair telah mendidih, anda boleh mencurahkan sedikit air mendidih.

5. Selepas lima minit, masukkan bawang dan wortel, masak sayur hingga lembut, masin pinggan.

6. Sementara itu, mari kita membersihkan lidah. Kami mengeluarkan semua yang tidak perlu daripadanya, dipotong menjadi kepingan melintang. Anda boleh meletakkan seluruh lidah ke dalam pinggan atau meninggalkan bahagian untuk tujuan lain, misalnya, untuk salad daging.

7. Kami menghantar lidah ke dalam kuali dengan hidangan kami sehingga tepu dengan rasa sayur-sayuran.

8. Sebaik sahaja kentang menjadi mudah menembus, masukkan tomato yang dipotong menjadi kepingan.

9. Jalankan sayur, anda boleh membuang daun salam, lada dan matikan!

Cara memasak lidah sapi untuk kanak-kanak (sehingga setahun dan lebih tua)

Lidah adalah produk yang bagus untuk makanan bayi. Ia sesuai untuk makanan daging pertama dan diet anak selanjutnya. Tetapi jika bayi berusia dua tahun mengatasi sendiri, bagaimana cara memasak lidah untuk anak di bawah satu tahun dan apa yang boleh ditambahkan kepadanya?

Bahan-bahan

Penyediaan

1. Masak lidah hingga lembut. Boleh dipotong kecil, ia akan masak lebih cepat.

2. Garam atau tidak? Sekiranya anak makan semua tanpa garam, maka anda boleh membuang garam. Sekiranya dia sudah merasai makanan masin, maka kita membumbui sedikit.

3. Masukkan kepingan rebus ke dalam pengisar dan masukkan cecair. Tidak digalakkan memberi kaldu daging kepada anak kecil. Masukkan kuah sayur.

4. Putar kentang tumbuk. Bahasa seperti itu dapat diberikan secara bebas, ditambah dengan sup dan hidangan sayur..

Memasak Lidah Daging Sapi - Petua dan Trik Berguna

• Sekiranya lidah ditutup dengan garam dan dibiarkan selama dua jam, maka akan lebih sedap. Tetapi jangan lupa bilas sebelum memasak. Air masin dalam kes ini juga tidak digalakkan..

• Tambah rempah atau tidak semasa memasak lidah? Tidak ada peraturan yang sukar dan cepat dan hanya soal selera. Tetapi penambahan berperisa meningkatkan produk dan menjadikannya lebih baik..

• Adakah sisa kuah yang kaya setelah merebus lidah? Ia boleh digunakan untuk sup. Dan juga untuk kursus dan sos utama. Dan jika anda tidak merancang untuk memasak apa-apa sekarang, maka anda boleh mencurahkannya ke dalam acuan kecil dan membekukan. Kiub bouillon buatan sendiri selalu berguna!

Berapa banyak untuk memasak lidah kuda. Cara memasak lidah rebus dengan enak sehingga lembut

Setiap nyonya rumah cuba mempelbagaikan menu untuk keluarganya, mengejutkan tetamu dengan hidangan asli, dan menunjukkan kemahiran memasaknya. Resipi lidah sapi rebus sering digunakan di dapur tukang masak profesional, yang tersedia untuk suri rumah pemula. Produk yang dimasak dengan baik akan memungkinkan untuk menjadikan hidangan termudah yang enak dan lazat..

Bagaimana dan berapa banyak memasak lidah sapi - ciri memasak

Terdapat banyak resipi cara memasak lidah dengan betul, perkara utama yang menyatukannya adalah bentuk penyediaan standard dan sebilangan ciri teknologi memasak. Jadi, sebelum memulakan proses memasak, lidah mesti dibilas dengan teliti, disikat dengan lembut, dan sisa lemaknya dipotong dari bawah. Keluarkan tisu dan tulang otot sublingual, jika ada.

Selepas itu, produk mesti direndam dalam larutan masin selama 30 minit untuk membersihkan daging dari sisa darah dan lendir. Kemudian bilas lagi di bawah air yang mengalir, masukkan ke dalam periuk untuk memasak lebih lanjut. Juga penting untuk mengetahui berapa banyak memasak lidah daging lembu. Di sini, waktunya bergantung pada berat produk dan rawatan awal. Cucian yang dibasuh dan dikupas dengan berat sehingga satu kilogram memasak lebih cepat - dari 2 hingga 3 jam.

Cara memasak lidah sapi dalam periuk di dalam air

Resipi untuk lidah sapi rebus seberat 1 kg 500 g.

Daging yang disiapkan dimasukkan ke dalam periuk, dituangkan dengan air sejuk dan direbus di atas api sederhana hingga busa muncul. Setelah mengeluarkannya, terus masak selama 1.5 jam lagi. Kemudian toskan kuahnya dan tuangkan air bersih. Kami mendidih, menurunkan lidah dan meneruskan proses memasak. Di sini, jumlah cairan di mana lidah akan direbus tidak penting, tidak boleh kurang dan tidak banyak. Cukup sehingga daging ditutup sepenuhnya, dengan mengambil kira penyejatan.

Bahan-bahan:

  • untuk rendaman - 2 sudu besar. sudu garam untuk 2 liter air;
  • untuk rasa - 1 lobak merah, 1 bawang;
  • untuk aroma - 2 daun bay, rempah 8 kacang polong;
  • garam setengah jam sebelum memasak.

Untuk meningkatkan bau, anda boleh menggunakan halia, pasli, saderi, bawang putih. Rebus lidah dengan api kecil selama 4 jam. Setelah habis waktu, lidah yang sudah selesai dipindahkan ke mangkuk dengan air dingin, cengkerang dikeluarkan, dan potongan dibuat.

Semasa merebus lidah, anda perlu mengambil kira peningkatan kelantangannya, oleh itu, untuk kemudahan, lebih baik mengambil kuali yang mendalam dengan bahagian bawah yang luas.

Lidah dalam periuk perlahan mengikut resipi klasik

Selalunya, untuk menjimatkan masa dan mempercepat proses penyediaan hidangan gourmet, peralatan dapur yang dapat diprogramkan digunakan. Lidah yang dimasak dalam multicooker ternyata enak, lembut seperti di atas dapur.

Setelah mencuci jeroan di bawah air mengalir, ia diletakkan di dalam mangkuk kuali elektrik, bersama dengan sayur-sayuran yang dikupas, semuanya dituangkan dengan air sejuk dan ditutup dengan penutup. Dengan menggunakan butang "pemadam", rentang waktu ditetapkan, biasanya 3 jam. Perintah "start" diberikan.

Komposisi bahan:

  • lidah daging lembu - 900g;
  • mentol;
  • lobak merah;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • daun salam dan rempah lain secukup rasa.

Bergantung pada berat lidah, masa memasak boleh dilanjutkan hingga setengah jam. Rempah dan garam ditambah kira-kira 15 minit sebelum akhir memasak. Setelah selesai proses termal, produk dikeluarkan, disejukkan selama 3 minit dalam air sejuk, kemudian dikupas dengan lembut dari kulit sedikit panas. Sebelum dihidangkan, lidah dipotong kecil. Untuk hiasan gunakan kentang tumbuk, kacang hijau.

Lidah daging lembu kukus

Masakan lidah yang sederhana dan tidak padat tenaga kerja dengan wap sangat popular bukan sahaja di kalangan tukang masak profesional, tetapi juga di kalangan suri rumah muda. Produk memakan masa sekitar satu jam untuk memasak. Memasak makanan dalam dandang berganda bermula dengan menyediakan produk yang diperlukan.

Komposisi resipi:

  • lidah daging lembu - 700g;
  • lemon - 1 keping;
  • bawang putih - 2 gigi;
  • keju keras;
  • rempah, garam.

Sebelum memulakan proses, lidah dibasuh dengan bersih dan dibersihkan dari kotoran. Kemudian dipotong menjadi bahagian kecil, yang ditaburkan dengan rempah, garam, bawang putih cincang, ditaburkan dengan jus lemon. Potongan dibungkus dengan kerajang dan diletakkan di grid khas, yang dimasukkan ke dalam kuali multicooker. Di sini, adalah penting untuk mengetahui bahawa rempah yang tersebar di kerajang meningkatkan rasa dan aroma daging..

Dengan menambahkan air ke tingkat 8 dalam 30 minit, produk tersebut dirawat dengan panas. Setelah berlalunya masa, potongan lidah yang sudah habis dikeluarkan dengan hati-hati, dengan pisau mereka dikupas dari kulit. Untuk menambahkan rasa pucat, hirisan ditaburkan dengan keju parut, dibalut dengan kerajang dan dikukus selama 5 minit. Lidah, sambil mengekalkan maksimum bahan berguna, ternyata berair, beraroma.

Resipi lazat dengan lidah daging lembu rebus

Daging gourmet gourmet digunakan bukan sahaja sebagai hidangan berasingan untuk pembuka selera, tetapi untuk penyediaan pelbagai hidangan jeli.

Salad sederhana dengan lidah daging lembu rebus boleh menjadi makanan istimewa bagi setiap suri rumah.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • lidah daging lembu rebus - 500g;
  • kentang rebus - 300g;
  • timun acar - 2 biji;
  • satu epal;
  • keju keras - 50g.

Lidah daging lembu, kentang, timun mesti dipotong menjadi kepingan nipis. Parut epal. Letakkan makanan siap di dalam mangkuk salad. Kemudian masukkan 2 tangkai saderi cincang, 2 sudu besar. sudu minyak zaitun, 1 sudu kecil. madu, lada putih dan garam secukup rasa. Campurkan semuanya dengan baik, taburkan salad dengan keju parut di atas. Hiaskan dengan bawang cincang halus.

Rebusan Lidah Sapi

Dengan lidah rebus yang sudah siap, anda dapat dengan cepat menyediakan rebusan yang enak, rebus di dalam ketuhar. Untuk melakukan ini, potong potongan 600 g serbuk rebus, satu wortel, 4 pcs. kentang, kepala bawang. Semua bahan diletakkan dalam lapisan dalam periuk, dituangkan dengan kaldu di mana lidah dimasak dan diletakkan di dalam ketuhar selama 30 minit. Hidangan siap dituangkan ke dalam pinggan, ditaburkan dengan ramuan.

Pembuka selera lidah sapi

Hidangan ringan yang sesuai untuk menu percutian dan setiap hari.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • lidah daging lembu rebus - 600g;
  • cendawan - 100g;
  • krim masam - 1 sudu besar. sudu itu;
  • prun - 2 buah beri;
  • dua buah walnut;
  • bawang - 1 pc.

Lidah mendidih, kupas dan biarkan hingga sejuk dalam kuahnya. Kisar bawang dalam minyak zaitun hingga telus, kemudian masukkan cendawan rebus ke dalam penggoreng, musim dengan krim masam, tutup sedikit.

Potong prun dengan walnut dan campurkan dengan cendawan. Kemudian musim dengan lada hitam dan garam secukup rasa. Lidah dipotong menjadi bahagian kecil, dibentangkan di atas pinggan. Campuran cendawan diletakkan pada potongan daging, dihiasi dengan pasli atau dill. Makanan ringan itu boleh dimakan suam dan sejuk..

Pate lidah sedap

Lidah yang direbus dan dikupas seberat 700 g hancur halus dan diletakkan di dalam mangkuk pengadun. Telur cincang halus (3 biji.), Mentega (70g), dua tangkai pasli, lada hitam, garam diletakkan di sana. Bahan-bahan disebat menjadi jisim homogen, berubah menjadi haluskan. Campuran siap dipindahkan ke bekas yang ditutup, diletakkan di dalam sejuk untuk memejal. Pate halus yang disajikan dalam tin khas dengan kacang hijau atau daun marjoram.

Rahsia dan muslihat kecil ketika memasak

Memasak lidah daging lembu sama sekali tidak sukar. Sekiranya dikehendaki, ia disediakan untuk setiap tukang masak rumah. Dengan menggunakan nasihat profesional, anda boleh belajar memasak daging lembut yang meleleh di mulut anda dengan sedikit masa.

  • Sebaiknya segera memasak lidah sapi segar agar tidak kehilangan kegunaan dan rasanya.
  • Tergesa-gesa dan kekurangan pra-pemprosesan akan menjadikan daging tidak sedap dan sukar.
  • Untuk menjadikan lidah lembut dan lembut, dan kuahnya kaya dan enak, disarankan untuk menambahkan garam pada akhir memasak.
  • Produk makanan enak akan menjadi lebih berair jika segera direndam dalam air mendidih atau, setelah mengelupas dari kulit, dimasukkan ke dalam sup selama 10 minit.
  • Tahap keperitan jeroan ditentukan dengan pisau atau garpu. Lidah yang dikimpal betul menusuk dengan mudah.
  • Anda perlu memasak lidah hanya dengan api kecil untuk memberikan kelembutan..
  • Anda perlu memantau kuahnya dalam periuk perlahan, setiap 40 minit. Isi dengan air sekiranya berlaku penyejatan yang kuat.
  • Makanan yang dimasak untuk dihiris sebaiknya disimpan di dalam peti sejuk, dibungkus dengan kerajang.

Cara memasak lidah sapi untuk menjadikannya lembut dan berair

Lidah sapi adalah serangga serbaguna yang dapat berfungsi sebagai hidangan mandiri (bukan sosis, sebagai makanan ringan) atau dalam hidangan poligami (salad, sup). Tetapi tidak semua suri rumah mengambil persiapan, kerana prosesnya nampaknya agak rumit. Ini tidak berlaku. Cara memasak lidah daging lembu lembut, untuk potongan sejuk atau salad, kami akan memberitahu anda dalam resipi ini dengan foto.

Sebelum menggunakan atau anda sendiri, ia mesti direbus. Semua rahsia berapa banyak memasak lidah sapi mengikut periuk dalam periuk dan kehalusan memasak, kami akan ceritakan di bawah.

lidah daging lembu - 500 g;

daun salam - 1-2 biji.;

biji ketumbar - ½ sudu teh;

kacang polong - 2-3 biji.;

biji lada hitam - 4-5 biji.;

jintan kering - ½ sudu teh;

garam - 2 sudu teh (atau secukup rasa).

Cara memasak lidah daging lembu dengan sedap:

Lidah harus dibilas dengan teliti di bawah air dari lendir, darah dan bahan cemar lain (jika ada). Didihkan air dan celupkan lidah anda ke dalamnya. Prosedur yang mudah untuk mengekalkan kesegaran bahasa. Didihkan air hingga mendidih.

Tiriskan air. Sekarang lidah pasti bersih dan siap untuk mendidih lama. Letakkan bawang besar yang telah dikupas ke dalam periuk. Selain itu, anda boleh mengambil wortel, saderi (batang), akar pasli.

Sekarang rahsia utama: berapa banyak memasak lidah sapi dalam periuk

Isi periuk dengan air sejuk dan bakar. Masak lidah dengan api kecil selama 1.5 jam. Kemudian masukkan semua rempah yang telah kami sediakan. Masak lidah selama 1 jam lagi.

Kami mempunyai dua lidah kecil, dengan berat keseluruhan 500 g, jika anda mempunyai jeroan yang lebih berat, tingkatkan waktu memasak sebanyak 30-60 minit. Bagaimana untuk memeriksa kesediaan? Anda perlu meletakkan lidah anda di atas pinggan dan menusuknya dengan garpu atau pisau. Sekiranya jus dilepaskan pada masa yang sama, maka lidah sudah siap. Sekiranya jusnya masih keruh, masak lebih lama, tetapi tidak lebih dari 4 jam..

Selepas 2.5 jam, angkat lidah anda dan celupkan ke dalam air ais. Peralihan dari panas ke sejuk akan membantu kulit dengan mudah..

Lepaskan kulit dengan pisau dan angkat dari akar ke hujung.

Kami mencelupkan lidah ke dalam kuah selama 15 minit lagi sehingga lidah daging lembu lembut dan berair. Kaldu, boleh digunakan untuk sup, sos atau hidangan utama. Saring melalui tapisan atau kain lap. Sekiranya anda tidak mempunyai pilihan untuk menggunakannya dengan segera. Bekukan di dalam peti sejuk ais - kiub ini membeku dengan cepat dan tidak memerlukan banyak ruang. Dan jika anda menambah sedikit agar-agar, anda boleh memasak lidah yang dilumurkan dengan cepat di atas pinggan.

Sejukkan dan potong lidah. Dengan cara ini, anda perlu memasak lidah daging lembu yang lembut untuk memotong sejuk atau sebagai komponen untuk hidangan lain.

Lidah sapi adalah produk makanan istimewa yang mengandungi banyak bahan berguna. Jeroan ini digunakan untuk membuat salad, sandwic dan aspic. Lidah terbuat dari tisu otot, yang sangat lembut, yang memungkinkan untuk menyediakan makanan untuk makanan bayi. Cara memasak lidah daging lembu?

Sebilangan besar persoalan timbul mengenai masa memasak. Semuanya bergantung pada berat jeroan. Lidah seberat lebih dari 1 kg perlu direbus selama 3 jam, jika berat organ kurang, 2 jam akan cukup. Ingat, sebelum meletakkan produk dalam air mendidih, disarankan untuk merendamnya di dalam air selama 8-10 jam. Sebaiknya rendam lidah anda semalaman untuk mula menyediakan makanan percutian pada waktu pagi. Sebelum mendidih, perlu mengikis lidah dengan pisau, kerana permukaannya kasar dan mungkin mengandungi kotoran atau serpihan makanan. Anda perlu memasukkan produk ke dalam kuali ketika cecair mendidih. Selepas kemunculan busa di permukaan air, semua cecair dari kapal harus dikeringkan dan diisi dengan air tawar. Kaedah memasak ini sesuai untuk aspic, kerana kuahnya telus. Untuk menambahkan rasa pada kuahnya, masukkan beberapa ulas bawang putih bersama bawang dan wortel ke dalam periuk..

Setelah mendidih, masukkan api kecil dan masukkan wortel dan bawang yang telah dikupas. Lidah hendaklah dididihkan dalam periuk selama 2-3 jam. Masukkan garam, rempah dan herba 10 minit sebelum memasak. Matikan kuahnya dan keluarkan lidah darinya. Tuangkan air sejuk di atasnya dan biarkan selama 10 minit. Selepas itu, keluarkan filem dari produk; ia berpisah dengan baik dari sirloin. Potong lidah anda menjadi bahagian atau potong salad. Kaldu boleh digunakan untuk membuat sup atau aspic. Cuba dapatkan produk segar, ia dijual di pasaran di bahagian daging segar. Di pasar raya, makanan sejuk beku dijual, ia perlu disediakan sedikit berbeza daripada lidah segar. Cairkan sebelum memasak. Jangan gunakan ketuhar gelombang mikro atau air panas untuk ini. Biarkan makanan tetap pada suhu bilik selama beberapa jam. Perhatikan lebih banyak pilihan barang. Lidah tidak boleh mengandungi ligamen, tulang rawan dan darah. Sekiranya anda tidak dapat membeli produk yang dikupas, keluarkan semua penyisipan dari itu dan gosokkan dengan pisau. Usahakan produk tidak terlalu matang, ia akan menjadi sangat lembut dan hancur. Sukar untuk memotongnya menjadi kepingan nipis dan menjadi kepingan salad. Cuba jangan rebus air semasa memasak. Adalah perlu bahawa lidah mendidih dengan api kecil, anda boleh memasang pembahagi pada pembakar. Air harus menutup sepenuhnya serangga. Tidak disyorkan untuk mengisi air, jadi masukkan banyak cecair pada awalnya. Masukkan rempah pada akhir memasak, kerana mendidih daun salam untuk waktu yang lama akan menjadikan kuahnya pahit.

Lidah rebus boleh digunakan untuk membuat salad dan makanan ringan. Cuba jangan menggoreng produk ini kerana boleh menjadi sukar semasa memasak. Anda boleh membumbui jeroan dengan mustard, adjika atau lobak. Rempah-rempah ini sesuai dengan produk dan melengkapkan rasanya yang halus..

Selamat hari, peminat blog saya yang dikasihi! Sekiranya anda gemar memasak, anda mungkin akan mendapat maklumat menarik tentang cara memasak lidah sapi rebus.

Lagipun, semua jenis makanan boleh disediakan dari produk ini. Ia boleh dikisar, dan salad dan pelbagai sosej..
Dalam artikel hari ini saya ingin memberitahu anda apa yang anda boleh memasak di rumah.

Lidah sapi bukan sahaja boleh menjadi hidangan yang sangat enak, tetapi juga menyihatkan. Ia mengandungi banyak elemen penting. mempunyai kesan positif terhadap keadaan kulit dan rambut.

Dan asid nikotinik membantu melegakan sakit kepala dan membantu masalah tidur.

Omong-omong, 100 gram produk mengandungi separuh daripada keperluan zink harian. Ini meningkatkan pengeluaran insulin, menghilangkan kolesterol jahat, dan membantu menyembuhkan luka dan luka dengan cepat.

Bagi sesetengah orang, produk ini ditunjukkan. Contohnya, pesakit kencing manis, orang yang mengalami anemia, wanita hamil dan mereka yang mempunyai masalah dengan sistem kardiovaskular.
Resipi dengan lidah sapi juga disyorkan untuk orang yang menderita penyakit perut. Daging ini tidak mempunyai tisu penghubung, yang memungkinkan untuk dicerna tanpa masalah..

Produk ini tergolong dalam diet.
By the way, dia juga mempunyai beberapa kontraindikasi. Ia harus dimakan dengan berhati-hati oleh orang yang mengalami masalah tiroid, penghidap alergi dan asma..
Anda boleh memasak daging seperti itu di dalam kuali dan di periuk tekanan..

Cara memasak lidah daging lembu dengan betul?

Sekarang mari kita ketahui cara menyediakan sup dengan betul dan sedap. Sebelum memasak, anda perlu menahannya selama kira-kira satu jam di dalam air yang sangat sejuk..

Selepas itu, ia dikeringkan dan dibersihkan dengan span. Sisa lemak harus dipangkas dan lidah dibasuh di bawah paip.

Kulit dikeluarkan semasa fasa memasak.

Sekarang mari kita ketahui cara memasak lidah yang panas di dalam periuk.

Dalam kes ini, proses memasak terdiri daripada peringkat berikut:

  • celupkan produk ke dalam air sejuk, dan kemudian rebus selama 10 minit. Kaldu yang dihasilkan harus dikeringkan dan daging dicuci;
  • masukkan serangga, potongan wortel, bawang, dan daun salam ke dalam air mendidih;
  • kuahnya mesti masin 6-8 minit sebelum dimasak.

Setelah lidah dimasak, masukkan ke dalam mangkuk air sejuk dan biarkan selama 15 minit. Selepas itu, kulit mudah ditanggalkan.

Sekiranya daging mudah dicucuk dengan pisau, maka sudah siap. Penting untuk memilih produk sampingan yang berkualiti. Warnanya mestilah ungu atau merah jambu.

Anda tidak boleh membeli bungkusan di mana terdapat sejumlah besar jus.

Resipi memasak yang lazat

Mari lihat resipi menarik yang boleh disediakan untuk meja perayaan atau digunakan untuk yang kedua.

Persediaan untuk menghiris

Sekiranya anda ingin membuat salad atau aspic, lebih baik menggunakan daging yang tidak dicerna dan tanpa lemak..

Untuk menyediakan hidangan, anda memerlukan bahan berikut:

  • kilogram produk utama;
  • dua bawang;
  • lobak merah;
  • daun salam, campuran garam dan lada.

Memasak dilakukan seperti ini:

  1. Daging itu direbus selama 10 minit, dan kemudian air harus diganti dan direbus selama 20 minit lagi. Dalam kes ini, air harus lebih tinggi daripada produk yang diletakkan.
  2. Kemudian masukkan bawang, wortel utuh, dan rempah.
  3. Didihkan dengan api kecil selama dua jam. Tujuh minit sebelum akhir memasak, anda perlu menuangkan sesudu garam.

Selepas memasak, anda perlu merendam produk dalam air sejuk dan menghilangkan kulit..

Cara memasak untuk meja kanak-kanak

Untuk memberikan daging seperti itu kepada anak, ia mesti dimasak dengan betul. Resipi ini memberitahu anda cara membersihkan daging.

Untuk memasak, anda memerlukan dua lobak merah, 300 gram daging dan sepuluh biji brokoli. Produk rebus mesti dipotong kecil dan garam. Sayur-sayuran perlu direbus dan dicincang.

Masukkan daging, sayur-sayuran, serta setengah cawan kaldu, kemudian buat kentang tumbuk. Anak-anak boleh diberi kentang tumbuk seperti hidangan bebas, dan juga menambahkannya ke sup. Hidangan ini juga sesuai untuk golongan lemah atau tua..

Keistimewaan memasak di multicooker

Cuba gunakan multicooker. Untuk melakukan ini, anda memerlukan 700 gram komponen utama, garam, bawang, wortel dan lada.
Hidangan harus disediakan seperti ini:

  1. Bersihkan produk, masukkan ke dalam mangkuk dan kemudian isi dengan air.
  2. Masukkan sayur perasa dan cincang.
  3. Anda perlu memasak dalam mod mendidih selama dua jam, dan kemudian garam pada akhir prosedur. Ini berlaku untuk multicooker redmond.

Daging akan menjadi lembut. Untuk mengeluarkan kulit, anda mesti menyimpan produk tersebut di dalam air ais.

Jeli

Untuk menyediakan aspic, anda memerlukan masa dan produk berikut:

  • 500 gram jeroan;
  • protein;
  • 1.5 liter kaldu;
  • 30 gram gelatin dan cuka dalam jumlah yang sama.

Untuk hiasan, anda memerlukan wortel, timun, baji telur, cranberry dan cawan lemon.
Kemudian anda boleh mula memasak:

  1. Gelatin harus membengkak di dalam air, dan kemudian dicampurkan dengan kaldu hangat, yang harus diminum dalam jumlah sedikit.
  2. Campuran dituangkan ke dalam sisa kuahnya. Protein dan cuka disebat juga ditambahkan di sana. Dengan bantuan komponen-komponen ini, kita dapat menjaga ketelusan kaldu. Komposisi mesti dipanaskan dan dibiarkan sehingga ia bersih. Buih protein dikeluarkan dengan sudu berlubang.
  3. Lidah hendaklah dipotong menjadi kepingan nipis dan dimasukkan ke dalam acuan bersama dengan pelbagai bahan untuk hiasan.
  4. Lapisan pertama dituangkan untuk menutup hiasan. Setelah gambar ditetapkan, anda perlu mencurahkan baki campuran.
  5. Kemudian pinggan mesti dihantar untuk sejuk di tempat yang sejuk..

Untuk meletakkan jeli dengan mudah, borang perlu dibungkus dengan kain yang dipanaskan selama beberapa saat.

Penyediaan salad

Anda boleh membuat hidangan yang berbeza dari jeroan ini, kerana ia sesuai dengan produk yang berbeza..

Rasa yang tidak biasa diperoleh dalam kombinasi dengan nanas kalengan.
Untuk membuat salad, anda memerlukan ramuan berikut:

  • 350 gram produk rebus;
  • 120 gram keju;
  • setengah tin nanas dalam tin;
  • beberapa ulas bawang putih;
  • dua lada manis.

Inilah cara anda perlu memasak:

  1. Daging, cincin nanas, lada perlu dipotong dan dicampurkan dalam mangkuk salad.
  2. Bawang putih cincang, mayonis dan keju parut juga dicampurkan.
  3. Isi yang dibumbui dengan keju dan sos bawang putih.

Anda juga boleh memasak produk di dalam ketuhar. Pertama, daging direbus. Kemudian anda perlu menambah rempah atau mengisi ke dalamnya dan meletakkannya di atas kerajang atau dalam acuan.

Bakar selama satu setengah jam. Untuk pengisiannya, anda boleh menggunakan keju, cendawan, sayur-sayuran dan semua jenis sos.

Semoga anda mendapat resipi saya yang berguna. Sekiranya anda mengetahui beberapa resipi yang menarik, kemudian kongsikan di komen..

Jangan lupa berkongsi petua menarik dengan rakan anda.

Sehingga lain kali pengunjung yang dikasihi!

Langkah 1: sediakan lidah daging lembu.

Langkah 2: rebus lidah.

Langkah 3: membersihkan lidah.

Langkah 4: Hidangkan lidah rebus.

Tidak perlu menambahkan sayur-sayuran sama sekali, tetapi dengan cara ini lidah daging lembu akan mempunyai rasa yang lebih kaya..

Sebilangan suri rumah melapisi lidah dengan garam dan membiarkannya selama 1 jam pada suhu bilik. Ini dipercayai dapat meningkatkan rasa. Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan kaedah ini, ingatlah untuk membilas produk sebelum memasak dan jangan menambah garam semasa proses..

Kuahnya boleh digunakan untuk membuat sup.

Cara memasak lidah anda dengan betul sehingga lembut?

Lidah adalah salah satu jenis jeroan yang paling sedap. Banyak yang memasukkannya ke dalam salad, membuat aspic daripadanya, dan dalam bentuk tulennya, lidah yang dimasak dengan baik akan berjaya. Anda hanya perlu memasaknya dengan betul sehingga lembut dan lembut. Bagaimana untuk melakukan ini, kata Mikhail Lukashonok, koki di restoran Mark and Lev di Privolye:

Lidahnya cukup sederhana untuk disediakan. Dan dia hampir selalu berubah menjadi sangat baik dan berjaya, ia tidak begitu penting, binatang yang sangat muda atau lebih tua. Maksudnya, anda boleh mengambil bahasa domba, anda boleh - anak domba. Mereka akan tetap lemah lembut.

Tetapi hanya dengan satu syarat: jika anda memasaknya dengan betul. Betul - lama. Lidah domba harus dimasak selama 2-2.5 jam, bergantung pada ukurannya. Lidah daging lembu dimasak selama 6-8 jam. Sekiranya anda mengambil lidah kambing, maka cubalah memilih yang hampir sama, jika tidak, jika anda memasak semuanya bersama, maka ada yang tidak akan memasak, sementara yang lain akan dicerna. Lidah keras - yang tidak mempunyai masa untuk memasak.

Satu perkara lagi - anda tidak boleh memotong lidah, anda perlu memasaknya sepenuhnya.

Dan, akhirnya, perkara utama: sebelum memasak, lidah mesti direndam. Biarkan semalaman dalam larutan garam 5%..

Selain daging lembu dan daging kambing, saya cadangkan rusa. Dia adalah yang paling sedap.

Lidah domba dengan kentang tumbuk dan sos mustard

Resipi oleh Mikhail Lukashonk dan Pavel Klepikov, koki restoran Mark and Lev di Rublevka, khas untuk makan malam ladang di restoran Karlson

  • 800 g lidah domba
  • 100 g garam
  • 200 g lobak merah
  • 200 g bawang
  • 100 g akar saderi
  • Daun bay
  • Allspice
  • 5 g lobak parut
  • 100 g cendawan madu masin

Untuk hiasan:

  • 800 g kentang
  • 100 g mentega
  • Garam

Untuk sos

  • 100 g krim
  • 30 g mustard
  • 5 g biji sawi

Langkah 1. Sehari sebelum memasak, buat larutan garam 5%: larutkan 100 g garam dalam 2 liter air mendidih dan sejukkan hingga suhu bilik. Tuangkan lidah domba dengan larutan yang dihasilkan dan biarkan di dalam peti sejuk semalaman.

Langkah 2. Keesokan harinya, bilas lidah anda dengan mengalirkan air sejuk selama 30 minit.

Langkah 3. Bakar wortel, akar saderi dan bawang di dalam ketuhar hingga coklat keemasan.

Langkah 4. Rebus 3 liter air dan masukkan sayur-sayuran panggang, daun salam, allspice, lidah domba, garam dan masak dengan mendidih minimum selama 2 jam.

Langkah 5. Kemudian bersihkan lidah anda di bawah air sejuk yang mengalir.

Langkah 6. Untuk lauk, bakar kentang yang telah dibasuh dengan baik di dalam ketuhar, kupas dan tumbuk dengan mentega, tambahkan garam secukup rasa.

Langkah 7. Untuk sos, campurkan semua bahan dan masak selama 1 minit..

Langkah 8. Hidangan: letakkan kentang tumbuk di atas pinggan, letakkan lidah kambing di sebelahnya, tuangkan dengan sos mustard, masukkan lobak parut dan cendawan madu.

Cara memasak lidah kuda dengan betul dan berapa banyak. Cara memasak lidah

Setiap nyonya rumah cuba mempelbagaikan menu untuk keluarganya, mengejutkan tetamu dengan hidangan asli, dan menunjukkan kemahiran memasaknya. Resipi lidah sapi rebus sering digunakan di dapur tukang masak profesional, yang tersedia untuk suri rumah pemula. Produk yang dimasak dengan baik akan memungkinkan untuk menjadikan hidangan termudah yang enak dan lazat..

Bagaimana dan berapa banyak memasak lidah sapi - ciri memasak

Terdapat banyak resipi cara memasak lidah dengan betul, perkara utama yang menyatukannya adalah bentuk penyediaan standard dan sebilangan ciri teknologi memasak. Jadi, sebelum memulakan proses memasak, lidah mesti dibilas dengan teliti, disikat dengan lembut, dan sisa lemaknya dipotong dari bawah. Keluarkan tisu dan tulang otot sublingual, jika ada.

Selepas itu, produk mesti direndam dalam larutan masin selama 30 minit untuk membersihkan daging dari sisa darah dan lendir. Kemudian bilas lagi di bawah air yang mengalir, masukkan ke dalam periuk untuk memasak lebih lanjut. Juga penting untuk mengetahui berapa banyak memasak lidah daging lembu. Di sini, waktunya bergantung pada berat produk dan rawatan awal. Cucian yang dibasuh dan dikupas dengan berat sehingga satu kilogram memasak lebih cepat - dari 2 hingga 3 jam.

Cara memasak lidah sapi dalam periuk di dalam air

Resipi untuk lidah sapi rebus seberat 1 kg 500 g.

Daging yang disiapkan dimasukkan ke dalam periuk, dituangkan dengan air sejuk dan direbus di atas api sederhana hingga busa muncul. Setelah mengeluarkannya, terus masak selama 1.5 jam lagi. Kemudian toskan kuahnya dan tuangkan air bersih. Kami mendidih, menurunkan lidah dan meneruskan proses memasak. Di sini, jumlah cairan di mana lidah akan direbus tidak penting, tidak boleh kurang dan tidak banyak. Cukup sehingga daging ditutup sepenuhnya, dengan mengambil kira penyejatan.

Bahan-bahan:

  • untuk rendaman - 2 sudu besar. sudu garam untuk 2 liter air;
  • untuk rasa - 1 lobak merah, 1 bawang;
  • untuk aroma - 2 daun bay, rempah 8 kacang polong;
  • garam setengah jam sebelum memasak.

Untuk meningkatkan bau, anda boleh menggunakan halia, pasli, saderi, bawang putih. Rebus lidah dengan api kecil selama 4 jam. Setelah habis waktu, lidah yang sudah selesai dipindahkan ke mangkuk dengan air dingin, cengkerang dikeluarkan, dan potongan dibuat.

Semasa merebus lidah, anda perlu mengambil kira peningkatan kelantangannya, oleh itu, untuk kemudahan, lebih baik mengambil kuali yang mendalam dengan bahagian bawah yang luas.

Lidah dalam periuk perlahan mengikut resipi klasik

Selalunya, untuk menjimatkan masa dan mempercepat proses penyediaan hidangan gourmet, peralatan dapur yang dapat diprogramkan digunakan. Lidah yang dimasak dalam multicooker ternyata enak, lembut seperti di atas dapur.

Setelah mencuci jeroan di bawah air mengalir, ia diletakkan di dalam mangkuk kuali elektrik, bersama dengan sayur-sayuran yang dikupas, semuanya dituangkan dengan air sejuk dan ditutup dengan penutup. Dengan menggunakan butang "pemadam", rentang waktu ditetapkan, biasanya 3 jam. Perintah "start" diberikan.

Komposisi bahan:

  • lidah daging lembu - 900g;
  • mentol;
  • lobak merah;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • daun salam dan rempah lain secukup rasa.

Bergantung pada berat lidah, masa memasak boleh dilanjutkan hingga setengah jam. Rempah dan garam ditambah kira-kira 15 minit sebelum akhir memasak. Setelah selesai proses termal, produk dikeluarkan, disejukkan selama 3 minit dalam air sejuk, kemudian dikupas dengan lembut dari kulit sedikit panas. Sebelum dihidangkan, lidah dipotong kecil. Untuk hiasan gunakan kentang tumbuk, kacang hijau.

Lidah daging lembu kukus

Masakan lidah yang sederhana dan tidak padat tenaga kerja dengan wap sangat popular bukan sahaja di kalangan tukang masak profesional, tetapi juga di kalangan suri rumah muda. Produk memakan masa sekitar satu jam untuk memasak. Memasak makanan dalam dandang berganda bermula dengan menyediakan produk yang diperlukan.

Komposisi resipi:

  • lidah daging lembu - 700g;
  • lemon - 1 keping;
  • bawang putih - 2 gigi;
  • keju keras;
  • rempah, garam.

Sebelum memulakan proses, lidah dibasuh dengan bersih dan dibersihkan dari kotoran. Kemudian dipotong menjadi bahagian kecil, yang ditaburkan dengan rempah, garam, bawang putih cincang, ditaburkan dengan jus lemon. Potongan dibungkus dengan kerajang dan diletakkan di grid khas, yang dimasukkan ke dalam kuali multicooker. Di sini, adalah penting untuk mengetahui bahawa rempah yang tersebar di kerajang meningkatkan rasa dan aroma daging..

Dengan menambahkan air ke tingkat 8 dalam 30 minit, produk tersebut dirawat dengan panas. Setelah berlalunya masa, potongan lidah yang sudah habis dikeluarkan dengan hati-hati, dengan pisau mereka dikupas dari kulit. Untuk menambahkan rasa pucat, hirisan ditaburkan dengan keju parut, dibalut dengan kerajang dan dikukus selama 5 minit. Lidah, sambil mengekalkan maksimum bahan berguna, ternyata berair, beraroma.

Resipi lazat dengan lidah daging lembu rebus

Daging gourmet gourmet digunakan bukan sahaja sebagai hidangan berasingan untuk pembuka selera, tetapi untuk penyediaan pelbagai hidangan jeli.

Salad sederhana dengan lidah daging lembu rebus boleh menjadi makanan istimewa bagi setiap suri rumah.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • lidah daging lembu rebus - 500g;
  • kentang rebus - 300g;
  • timun acar - 2 biji;
  • satu epal;
  • keju keras - 50g.

Lidah daging lembu, kentang, timun mesti dipotong menjadi kepingan nipis. Parut epal. Letakkan makanan siap di dalam mangkuk salad. Kemudian masukkan 2 tangkai saderi cincang, 2 sudu besar. sudu minyak zaitun, 1 sudu kecil. madu, lada putih dan garam secukup rasa. Campurkan semuanya dengan baik, taburkan salad dengan keju parut di atas. Hiaskan dengan bawang cincang halus.

Rebusan Lidah Sapi

Dengan lidah rebus yang sudah siap, anda dapat dengan cepat menyediakan rebusan yang enak, rebus di dalam ketuhar. Untuk melakukan ini, potong potongan 600 g serbuk rebus, satu wortel, 4 pcs. kentang, kepala bawang. Semua bahan diletakkan dalam lapisan dalam periuk, dituangkan dengan kaldu di mana lidah dimasak dan diletakkan di dalam ketuhar selama 30 minit. Hidangan siap dituangkan ke dalam pinggan, ditaburkan dengan ramuan.

Pembuka selera lidah sapi

Hidangan ringan yang sesuai untuk menu percutian dan setiap hari.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • lidah daging lembu rebus - 600g;
  • cendawan - 100g;
  • krim masam - 1 sudu besar. sudu itu;
  • prun - 2 buah beri;
  • dua buah walnut;
  • bawang - 1 pc.

Lidah mendidih, kupas dan biarkan hingga sejuk dalam kuahnya. Kisar bawang dalam minyak zaitun hingga telus, kemudian masukkan cendawan rebus ke dalam penggoreng, musim dengan krim masam, tutup sedikit.

Potong prun dengan walnut dan campurkan dengan cendawan. Kemudian musim dengan lada hitam dan garam secukup rasa. Lidah dipotong menjadi bahagian kecil, dibentangkan di atas pinggan. Campuran cendawan diletakkan pada potongan daging, dihiasi dengan pasli atau dill. Makanan ringan itu boleh dimakan suam dan sejuk..

Pate lidah sedap

Lidah yang direbus dan dikupas seberat 700 g hancur halus dan diletakkan di dalam mangkuk pengadun. Telur cincang halus (3 biji.), Mentega (70g), dua tangkai pasli, lada hitam, garam diletakkan di sana. Bahan-bahan disebat menjadi jisim homogen, berubah menjadi haluskan. Campuran siap dipindahkan ke bekas yang ditutup, diletakkan di dalam sejuk untuk memejal. Pate halus yang disajikan dalam tin khas dengan kacang hijau atau daun marjoram.

Rahsia dan muslihat kecil ketika memasak

Memasak lidah daging lembu sama sekali tidak sukar. Sekiranya dikehendaki, ia disediakan untuk setiap tukang masak rumah. Dengan menggunakan nasihat profesional, anda boleh belajar memasak daging lembut yang meleleh di mulut anda dengan sedikit masa.

  • Sebaiknya segera memasak lidah sapi segar agar tidak kehilangan kegunaan dan rasanya.
  • Tergesa-gesa dan kekurangan pra-pemprosesan akan menjadikan daging tidak sedap dan sukar.
  • Untuk menjadikan lidah lembut dan lembut, dan kuahnya kaya dan enak, disarankan untuk menambahkan garam pada akhir memasak.
  • Produk makanan enak akan menjadi lebih berair jika segera direndam dalam air mendidih atau, setelah mengelupas dari kulit, dimasukkan ke dalam sup selama 10 minit.
  • Tahap keperitan jeroan ditentukan dengan pisau atau garpu. Lidah yang dikimpal betul menusuk dengan mudah.
  • Anda perlu memasak lidah hanya dengan api kecil untuk memberikan kelembutan..
  • Anda perlu memantau kuahnya dalam periuk perlahan, setiap 40 minit. Isi dengan air sekiranya berlaku penyejatan yang kuat.
  • Makanan yang dimasak untuk dihiris sebaiknya disimpan di dalam peti sejuk, dibungkus dengan kerajang.

Lidah daging lembu tinggi protein dan rendah lemak. Ia benar-benar bebas karbohidrat. Lidah mengandungi banyak zink dan lesitin, yang bermanfaat untuk sistem saraf dan kardiovaskular. Walau bagaimanapun, untuk mengekalkan semua khasiat pemakanan, perlu diperhatikan teknologi penyediaan lidah.

Lidah daging lembu boleh dimasak dalam periuk atau dalam periuk tekanan, dibakar di dalam ketuhar, diasinkan, digoreng dan direbus. Untuk menjaga agar jeroan tetap lembut, lebih baik masinnya siap. Bagaimana mengira masa, berapa banyak memasak lidah? Bergantung pada saiz makanan, masa memasak boleh dari 2 hingga 4 jam. Walau bagaimanapun, rebus tidak selalu digunakan sebagai hidangan bebas. Pelbagai salad dan makanan ringan boleh disediakan dari lidah. Berapa banyak memasak salad dari lidah bergantung pada resipi yang dipilih. Biasanya 20-30 minit sudah cukup..

Masakan cepat

Roti rebus memerlukan masa yang lama untuk dimasak, tetapi ada cara untuk memendekkan waktu tanpa kehilangan sifat berharga dari hidangan siap. Rahsianya ialah menggunakan pressure cooker. Peranti tidak memerlukan penyertaan berterusan anda dan pada masa yang sama membolehkan anda menyediakan hidangan dengan cepat dan enak. Berapa lama masa yang diperlukan untuk memasak produk dalam periuk tekanan? Tidak akan lebih dari 40 minit.

Untuk memasak dalam periuk tekanan, anda harus menggunakan:

  • Lidah daging lembu - 0,5 kg.
  • Air.
  • Daun bay.
  • Lada.
  • Garam.

Cara menyediakan produk dalam periuk tekanan:

  1. Bilas serbuk dan kupas dengan pisau, kemudian letakkan di bahagian bawah periuk tekanan.
  2. Tuangkan air sehingga menutupi serangga sebanyak 1 cm.
  3. Hidupkan api cepat dan tunggu hingga mendidih.
  4. Kemudian kurangkan api, masukkan garam dan rempah.
  5. Masak 35 min.
  6. Letakkan lidah selesai di bawah air sejuk dan keluarkan filem dari dalamnya.
  7. Biarkan sejuk dan kemudian potong.

Jus rebus boleh digunakan sebagai ramuan dalam pelbagai salad. Ini akan memberi mereka nilai pemakanan dan rasa yang unik..

Salad dengan lidah sapi, cendawan dan tomato ceri

Resipi untuk salad yang indah untuk meja perayaan. Bahan utama hidangan adalah lidah rebus, beberapa jenis cendawan, tomato ceri dan hijau aromatik. Arugula dalam salad digunakan bukan hanya untuk hiasan, tetapi juga untuk memberikan rasa kacang-mustard pedas.

Untuk menyediakan salad, anda memerlukan bahan berikut:

  • Lidah daging lembu - 0,5 kg.
  • Champignon - 300 g.
  • Cendawan tiram - 0,4 kg.
  • Shiitake - 0,4 kg.
  • Tomato ceri - 0.2 kg.
  • Bawang - 2 keping.
  • Telur - 4 keping.
  • Timun acar - 0.2 kg.
  • Rucola - 0.1 kg.
  • Mayonis.
  • Minyak zaitun.
  • Garam.
  • Lada hitam tanah.
  1. Bilas champignon dan cendawan tiram dan potong.
  2. Rebus shiitake dalam periuk hingga separuh masak.
  3. Goreng semua 3 jenis cendawan dalam kuali dengan minyak zaitun yang dipanaskan. Taburkan dengan garam dan lada.
  4. Rebus lidah daging lembu dalam periuk yang berasingan.
  5. Potong lidah daging lembu rebus ke dalam kepingan dan campurkan dengan cendawan.
  6. Masukkan acar cincang, setengah cincin bawang dan daun rucola.
  7. Salad garam dan musim dengan mayonis.
  8. Hiaskan hidangan dengan telur yang dibelah dua dan tomato ceri.

Lidah sapi sesuai dengan cendawan; pelbagai jenis boleh digunakan untuk menyediakan salad dan hidangan utama. Tetapi untuk membuatnya enak, adalah mustahak untuk menggoreng cendawan hingga coklat keemasan..

Jeli

Jellied adalah hidangan yang terdiri daripada sup dan lidah. Aspic biasanya disiapkan pada hari cuti, kerana prosesnya memakan masa. Berapa banyak jeli yang harus anda masak? Dengan mengambil kira masa penetapan, resipi memerlukan masa sehingga 2 jam untuk disiapkan.

  • Jerawat - 1.2 kg.
  • Mentol.
  • Lobak.
  • Akar pasli.
  • Akar parsnip.
  • Telur - 1pc.
  • Gelatin - 1 pek.
  • Pasli untuk hiasan.
  • Garam.
  • Rempah.

Anda perlu memasak hidangan mengikut arahan berikut:

  1. Bilas lidah sapi dan letakkan di dalam periuk air, letakkan di atas dapur.
  2. Didihkan, sentiasa buih buih.
  3. Kemudian masukkan bawang, wortel, garam, rempah dan masak selama 15 minit lagi.
  4. Selepas itu, daun salam harus dikeluarkan dari kuahnya..
  5. Masak dengan api kecil selama 2 jam.
  6. Kemudian anda boleh mengeluarkan kuali dari kompor, dan bilas serbuk di bawah air sejuk dan keluarkan filem dari dalamnya.
  7. Potong lidah daging lembu menjadi kepingan kecil.
  8. Keluarkan wortel dari kaldu dan potong. Mereka akan diminta untuk menghiasi jeli.
  9. Seterusnya, anda perlu menegangkan kuahnya.
  10. Musim dengan garam dan lada.
  11. Kacau gelatin dalam segelas kaldu dan tuangkan ke dalam kuali di mana aspik disediakan.
  12. Tuangkan kaldu 3-4 mm ke dalam pinggan yang telah disediakan dan biarkan mengeras.
  13. Masukkan potongan lidah dan wortel, dan tuangkan aspic dari kuali di atas.
  14. Letakkan aspic untuk padat di tempat sejuk, lebih baik pada waktu malam.

Anda boleh menyajikan aspic dengan lobak atau mustard, dan menggunakan kentang tumbuk sebagai lauk.

Lidah dibakar dengan cendawan "di bawah mantel bulu"

Lidah boleh dipanggang di dalam ketuhar dan mendapatkan hidangan yang indah untuk percutian atau makan malam keluarga. Resipi untuk membakar lidah di dalam ketuhar dengan sayur-sayuran dan keju sering disebut "di bawah mantel bulu", untuk penampilan kerak pada hidangan siap.

Resipi untuk memanggang serangga di dalam ketuhar memerlukan penggunaan bahan berikut:

  • Lidah daging lembu - 0,5 kg.
  • Champignon - 0.2kg.
  • Keju - 0.2 kg.
  • Tomato - 2 keping.
  • Krim - 50 ml.
  • Mentol.
  • Tepung.
  • Minyak sayuran.
  • Garam.
  • Rempah.

Resipi memasak langkah demi langkah:

  1. Cincang cendawan dan bawang dan goreng dalam kuali.
  2. Dalam mangkuk yang berasingan, campurkan tepung, krim, garam dan rempah.
  3. Tuangkan sos ke dalam kuali dan panaskan sehingga kekenyalan tebal terbentuk.
  4. Pra-rebus lidah dalam periuk, dan kemudian potong menjadi kepingan setebal 1-1,5 cm.
  5. Letakkan kepingan lidah di atas loyang, campuran cendawan di atas, potongan tomato dan keju.
  6. Bakar dalam ketuhar selama 15-20 minit.

Serai bakar oven disyorkan untuk disajikan dalam keadaan panas. Anda boleh menghias hidangan dengan herba. Sekiranya dikehendaki, resipi boleh diubah dengan menambahkan lada belanda atau terung. Apabila dibakar di dalam ketuhar, sayur-sayuran ini menambah rasa halus dan aroma yang canggih pada hidangan siap..

Lidah acar

Cara lain untuk memasak jeroan adalah acar. Penggunaan perasa dan sos panas membolehkan anda mendapatkan pembuka selera pedas untuk meja perayaan.

  • Jerawat - 0,7 kg.
  • Lada Bulgaria - 0,3 kg.
  • Bawang putih - 3 ulas.
  • Dill.
  • Minyak zaitun.
  • Sos soya.
  • Gula.
  • Cuka.

Resipi langkah demi langkah untuk mengasinkan lidah:

  1. Rebus serbuk dalam periuk atau periuk tekanan. Tanggalkan pita daripadanya.
  2. Basuh paprika dan bakar dalam ketuhar.
  3. Masukkan sayur panas ke dalam beg plastik untuk kukus. Ini akan membantu mengeluarkan pita daripadanya. Anda juga perlu mengupas biji di dalam lada..
  4. Potong serangga dan lada kecil, potong dill, hancurkan bawang putih.
  5. Masukkan semua bahan ke dalam balang.
  6. Campurkan kicap, gula, minyak zaitun dan cuka.
  7. Tuangkan campuran yang dihasilkan ke dalam isi balang.
  8. Masukkan ke dalam peti sejuk selama sehari.

Lidah goreng dalam serbuk roti

Resipi ini akan membantu anda menyediakan hidangan utama yang lazat atau makanan ringan panas yang lazat. Kerak rangup akan menggembirakan gourmets yang teliti.

Produk sampingan mewah yang cantik ini agak sukar untuk dipanggil produk sampingan. Rasa ekspresif seperti itu, konsistensi halus (dari lidah yang disiapkan dengan betul) membuat segelintir orang tidak peduli. Walaupun ada yang berpendapat bahawa sukar untuk merosakkan lidah, sayangnya, lebih dari sekali saya terpaksa mencuba sesuatu yang kering dan sukar, dengan rasa yang membosankan, walaupun di bawah lapisan daging jeli yang banyak.

Oleh itu, agar hasilnya sentiasa menggembirakan:

1) Rendam lidah anda dengan masin seperti yang dijelaskan di bawah. Anda boleh memilih rempah dan ramuan secukupnya. Lebih baik memerah lidah ketika merendam, maka aroma rempah dan ramuan akan meresap lebih dalam.

2) Jangan biarkan air mendidih semasa memasak! Ini akan menjadikan lidah keras dan kuahnya keruh..

3) Biarkan lidah memasak lebih lama, jika anda tidak yakin dengan kesediaan, masak selama 15 minit lagi. Tanda-tanda utama kesediaan: lidah mudah dicucuk dengan pisau dan kulit lidah mudah terlepas.

4) Gosokkan lidah anda dengan segera semasa masih panas. Kemudian, apabila ia sejuk, perlu merobek kulit dengan "gigi".

Itu mungkin semua. Seperti yang anda lihat, semuanya sangat sederhana.

Semasa saya memasak lidah, bahagian yang lebih nipis dan lebih indah selalu saya tinggalkan untuk disajikan dalam bentuk kepingan dengan sos yang berbeza. Dan dari bahagian tebal saya menyediakan salad (resipi salad akan datang tidak lama lagi), dan pastikan untuk memasak sup kaya dari potongan lidah dengan lobak, pada rebusan dari lidah (akan ada juga resipi). Sup ini sangat sesuai untuk saya. Dan saya akan memberitahu anda bahawa dia ada, bahawa ada sesuatu yang diharapkan ;-).

Bahan-bahan

  • 1 lidah daging lembu

Untuk air garam untuk setiap liter air:

  • 45 gram garam
  • 1/2 lemon zest, bahagian kuning sahaja
  • 2 daun salam
  • 2 ulas bawang putih, kupas, hancurkan dengan pisau
  • 2 biji juniper (boleh dilewatkan)
  • 2 kacang polong

Untuk mendidih:

  • 1 lobak besar, dikupas, dicincang kasar
  • 1 akar lobak, kupas, potong kasar
  • 2 bawang, kupas, potong masing-masing menjadi 4 keping
  • 5 kacang polong
  • 1 daun bay
Rendam Lidah: 8 jam Masa Memasak: 3 jam Jumlah Masa Memasak: 11 jam

1) Basuh lidah dengan air sejuk. Cairkan jika beku.

2) Sediakan air garam. Letakkan lidah di dalam periuk kecil dan ukur jumlah air yang diperlukan untuk menutup lidah dengan air sepenuhnya. 2 liter sudah cukup untuk saya. Keluarkan lidah, ketepikan.Tempatkan semua bahan untuk air garam ke dalam air yang diukur, dalam jumlah yang sesuai dengan jumlah air. Didihkan air garam dan sejukkan sepenuhnya.

3) Letakkan lidah di dalam air garam yang disejukkan dan biarkan selama 8-10 jam (semalaman).

4) Keesokan harinya, angkat lidah dan air garam, bilas dengan baik di bawah air yang sejuk. Masukkan ke dalam periuk bersih, tutup dengan air ke bahagian atas dan masukkan semua bahan untuk mendidih. JANGAN SALAH! Letakkan di atas api sederhana, didihkan dan segera turunkan api hingga rendah. Masak selama 2-3 jam. Bergantung pada ukuran lidah. Lidah yang sudah siap mudah dicucuk.

5) Angkat lidah, dan simpan kuahnya untuk sup. (Resepi Sup Lidah akan diterbitkan tidak lama lagi.) Segera, bilas lidah di bawah air yang mengalir sejuk sehingga sedikit sejuk dan sementara jeroan masih hangat, lepaskan kulit keras dari permukaan lidah, mulakan dengan dasar tebal.

Berapa banyak untuk memasak lidah?

Rebus lidah anda dengan baik dengan mendidih sederhana, ditutup. Tempoh rata-rata adalah 2 jam, namun, jika lidahnya besar, mungkin memakan masa lebih lama, hingga 3 jam. Kesediaan mudah ditentukan. Kami menusuk dengan pisau atau garpu, jika melewati dengan bebas, tanpa usaha, dan kaldu telus dilepaskan dari tempat tusukan (dan bukan cecair berawan kelabu), maka anda boleh mengeluarkan kuali dari kompor.

Bila hendak menambah garam?

Garam paling baik ditambahkan semasa memasak. Pengamal kuliner percaya bahawa jika anda menambahkan garam dari awal, lidah anda akan menjadi sukar. Dan jika anda menambah garam pada akhir memasak, daging akan menjadi hambar.

Cara mengupas lidah daging lembu?

Sebelum digunakan, lidah daging lembu mesti dibersihkan dari kulit keras luar. Untuk memudahkan kami, kami segera memindahkan daging panas yang dimasak ke semangkuk air sejuk (anda boleh menahannya di bawah aliran air mengalir sejuk) dan biarkan selama 3-5 minit. Akibatnya, kulit dikeluarkan dengan mudah, seperti stoking.

Jumlah masa memasak: 4 jam
Masa memasak: 2-3 jam
Hasil: 8 hidangan

Bahan-bahan

  • lidah daging lembu - 1 kg
  • bawang - 1 pc.
  • lobak merah - 1 pc.
  • lada hitam - 6-8 keping.
  • allspice - 2 pcs.
  • cengkih - 2-4 keping.
  • daun salam - 1-2 pcs.
  • garam secukup rasa

Cara memasak lidah daging lembu dengan betul

Sebelum meneruskan merebus lidah, mesti direndam dalam air sejuk selama kira-kira setengah jam. Merendam kotoran akan lebih bersih. Gosokkannya dengan sebilah pisau dari seluruh permukaan.

Setelah kerja persiapan selesai, letakkan lidah daging lembu di dalam periuk atau di dalam periuk. Isi dengan air mendidih, tetapkan pada api maksimum dan cepat ke titik didih. Pastikan mengalirkan kaldu pertama sebaik sahaja ia mendidih - ini akan membantu menyingkirkan kekotoran yang tinggal.

Masukkan wortel yang dikupas stewpan dan bawang besar (keseluruhan, sekam boleh dikeluarkan atau dibiarkan), serta beberapa kacang hitam dan kacang polong, beberapa ulas dan daun salam. Isi dengan air mendidih dan masukkan api lagi untuk memasak.

Lidah harus mendidih sedikit, di bawah penutup, pada mulanya jangan lupa mengeluarkan busa. Selepas kira-kira satu jam, anda perlu menambahkan garam - tentukan jumlah rasa, air harus terasa masin, bahkan di ambang, kerana sebilangan garam akan menyerap daging semasa memasak.

Selepas 2-3 jam, apabila lidah sudah siap sepenuhnya (pisau masuk ke dalamnya seperti jam), keluarkan dari kaldu dan rendam ke dalam semangkuk air sejuk. Anda boleh menambah beberapa ketulan ais. Kami merendamnya selama beberapa minit dan mengupasnya, bergerak dari pangkal ke hujung..

Sejukkan lidah daging lembu yang telah dikupas sepenuhnya, potong lemak, kelenjar air liur dan lebihan. Kemudian kami menggunakannya untuk menghiris atau dalam penyediaan hidangan lain. Sekiranya anda perlu memelihara lidah anda sebelum pesta perayaan, maka lebih baik menyimpannya di dalam peti sejuk di dalam peti sejuk. Kaldu itu sendiri, sebagai peraturan, tidak digunakan pada masa akan datang, hanya dituangkan.

Sebelum memotong, lidah mesti disejukkan dengan betul, sekurang-kurangnya selama beberapa jam, maka ia akan dipotong dengan nipis dan kemas, tidak akan hancur. Mustard dan lobak secara tradisional disajikan ke piring daging sebagai tambahan. Rakan selera kawan!

Mudah-mudahan, setelah anda mengetahui cara memasak lidah sapi dengan betul, dan anda akan memasak hidangan dengan lebih kerap.... Dan anda juga boleh memasak yang lazat.

Lidah daging lembu adalah makanan pemakanan. Ia terdiri sepenuhnya dari tisu otot, tidak mengandungi tulang rawan dan diserap dengan baik. Wanita hamil disarankan menggunakannya kerana ia membantu mencegah anemia. Orang dengan diagnosis diabetes mellitus disarankan untuk memasukkan produk ini ke dalam diet kerana meningkatkan pengeluaran insulin. Ia berguna untuk atlet, kerana mengandungi banyak protein, dan untuk orang tua, kerana tidak menimbulkan masalah dengan pencernaan, dan untuk orang yang pulih dari pembedahan atau penyakit yang lama, kerana ia membantu mengembalikan kekuatan. Walau bagaimanapun, tidak semua orang memasaknya cukup kerap. Kadang kala ketiadaan produk berharga ini di menu disebabkan oleh kenyataan bahawa nyonya rumah tidak tahu memasak lidah sapi. Memasak lidah lembu adalah proses yang panjang, tetapi cukup mudah, sehingga tukang masak yang tidak berpengalaman dapat menguasai teknologi ini.

Ciri-ciri memasak lidah daging lembu sehingga lembut dan berair

Teknologi memasak mana-mana jeroan daging mempunyai kehalusan tersendiri, dan lidah daging tidak terkecuali. Mengetahui keunikan memasaknya dan penyediaannya, bahkan seorang nyonya rumah pemula akan menangani tugas itu.

  • Cuba pilih lidah daging lembu yang tepat. Segar akan lebih enak daripada beku, masin memerlukan rendaman yang panjang. Semasa memilih lidah segar, pastikan untuk membuang semua kelebihan (kelenjar getah bening, pembekuan darah, tisu hyoid penghubung, laring dan tulang hyoid).
  • Sekiranya anda membeli produk beku, biarkan ia mencair secara beransur-ansur di rak bawah peti sejuk atau pada suhu bilik, maka kelembapan minimum akan hilang.
  • Lidah masin direndam selama 6 jam di dalam air ais, berubah menjadi air tawar ketika memanas.
  • Sebelum memasak, lidah segar juga harus direndam dalam air sejuk, tetapi tidak lama, secara harfiah selama setengah jam. Ini akan memudahkan pembersihannya kemudian..
  • Sebelum anda mula memasak lidah sapi, ia mesti dibilas di bawah air mengalir dan dibersihkan dengan baik, kerana ini disarankan untuk menggunakan sikat. Sekiranya anda perlu memendekkan waktu memasak atau meletakkan lidah besar di dalam bekas periuk tekanan, anda boleh memotongnya menjadi beberapa bahagian..
  • Untuk menjadikan lidah lembut dan berair, ia mesti dicelupkan ke dalam air yang sudah mendidih. Anda boleh garamnya tidak lebih dari setengah jam sebelum memasak. Sebilangan suri rumah sama sekali tidak memberi garam pada lidah semasa memasak, tetapi melakukannya setelah membersihkan, mencelupkannya ke dalam air masin dan mendidih selama 15 minit.
  • Akan mudah membersihkan lidah yang sudah siap jika anda memindahkannya dari cecair panas ke air ais dan membiarkannya selama 1-2 minit. Selepas itu, anda boleh membuang kulit dengan mudah..
  • Sekiranya anda tidak menggunakan lidah anda segera setelah memasak, simpan di dalam kaldu agar tetap berair dan lembut..

Lidah rebus boleh digunakan untuk luka sejuk atau disajikan dengan lauk. Juga, lidah digunakan untuk menyiapkan aspic, pelbagai salad dan makanan ringan, membakarnya dengan sayur-sayuran atau produk lain di dalam ketuhar.

Masa mendidih lidah sapi

Lidah daging lembu boleh mempunyai berat antara 0,8 kg dan 2,5 kg. Berat rata-rata lidah anak lembu ialah 0.4 kg. Waktu memasak untuk jeroan bergantung pada apa yang dimasak, dan juga dari ukurannya.

  • Dalam periuk, lidah sapi (berat hingga 0,8 kg) dimasak selama 2 jam, lidah daging sapi dengan berat hingga 1.5 kg dimasak selama 3 jam. Jerawat yang lebih berat daripada 1.5 kg direbus selama 3.5-4 jam.
  • Waktu memasak lidah dalam multicooker adalah setanding dengan masa mendidih serangga dalam periuk. Ia mengambil masa dari 2 hingga 4 jam, bergantung pada ukuran jeroan.
  • Dalam periuk tekanan, lidah daging lembu akan memasak lebih cepat. Rata-rata, masa memasak produk ini ialah 45 minit. Lidah sapi akan siap dalam setengah jam, tetapi jika jeroannya besar dan tergolong dalam binatang tua, disarankan untuk meningkatkan waktu memasak menjadi 1 jam.

Kesediaan lidah dapat diperiksa dengan pisau. Sekiranya daging memasuki daging dengan mudah dan cecair jernih mengalir keluar dari produk, ia sudah siap. Sekiranya lidah dicucuk dengan usaha atau cecair berwarna merah jambu mengalir keluar ketika menindik, anda perlu terus menyiapkannya.

Lidah daging lembu dalam periuk

  • lidah daging lembu - 1.5 kg;
  • air - 3.5 l;
  • lobak merah - 0.2 kg;
  • bawang - 100 g;
  • daun laurel - 3 biji.;
  • garam secukup rasa.
  • Bilas lidah anda di bawah air yang mengalir, masukkan ke dalam periuk. Tutup dengan air sejuk, biarkan merendam selama 30-40 minit.
  • Basuh rempah, biarkan hingga kering.
  • Keluarkan sekam dari bawang. Mengikis lobak merah, basuh. Potong wortel menjadi kepingan besar, biarkan bawang keseluruhan.
  • Gosokkan lidah anda dan bilas lagi.
  • Rebus air, celupkan daging lembu ke dalamnya. Masak selama 10 minit di atas api sederhana, buih busa yang menonjol di permukaan.
  • Kurangkan panas. Tutup periuk dengan penutup. Masak lidah selama 2.5 jam.
  • Letakkan wortel, bawang dan rempah dalam periuk dengan lidah. Terus memasaknya selama setengah jam.
  • Uji kesediaan lidah dengan menusuknya dengan pisau. Sekiranya jeroan sudah siap, pindahkan ke bekas berisi air ais. Selepas beberapa minit, angkat dari air dan bersihkan.
  • Saring stoknya, buang sayur dan rempah bekas. Garamlah. Didih.
  • Masukkan lidah yang telah dikupas ke dalam kuah mendidih. Masak selama 15 minit.

Setelah waktu yang ditentukan, panci dapat dikeluarkan dari kompor, lidah dapat digunakan seperti yang diharapkan.

Lidah daging lembu dalam periuk perlahan

  • lidah daging lembu - 1 kg;
  • air - 2 l;
  • lobak merah - 100 g;
  • bawang - 100 g;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • biji lada, daun laurel, garam - secukup rasa.
  • Masukkan lidah daging lembu yang telah disediakan ke dalam mangkuk multicooker.
  • Kupas bawang, bawang putih dan wortel. Potong wortel menjadi kepingan besar, potong bawang menjadi separuh, biarkan cengkih bawang putih utuh.
  • Letakkan sayur-sayuran yang disediakan di atas lidah.
  • Isi makanan dengan air.
  • Hidupkan alat dengan memilih program "Pemadaman". Tetapkan pemasa hingga 3 jam.
  • Apabila program selesai, tambahkan garam dan rempah. Mulakan semula unit dalam mod pemadaman, tetapi selama setengah jam.
  • Letakkan lidah anda di dalam air sejuk, biarkan selama beberapa minit.

Masih mengelupas lidah, memotong dan menghidangkan. Kaldu di mana ia dimasak tidak boleh dicurahkan: ia sesuai untuk daging jeli, dan jika anda mencairkannya, anda boleh memasak sup di atasnya.

Lidah daging lembu dalam periuk tekanan

  • lidah daging lembu - 1.5 kg;
  • bawang - 100 g;
  • lobak merah - 100 g;
  • garam - 10-15 g;
  • herba kering - 5 g;
  • air - berapa banyak yang akan masuk.
  • Basuh, gosokkan lidah anda. Gosokkannya dengan garam dan herba kering. Letakkan periuk tekanan di dalam bekas. Sekiranya tidak sesuai, anda boleh memotongnya menjadi dua..
  • Kupas sayur-sayuran, potong memanjang menjadi empat. Sebarkan potongan sayur di dekat lidah.
  • Isi makanan dengan air sehingga menutupinya sepenuhnya.
  • Tutup periuk tekanan dan jalankan selama 45 minit.
  • Setelah waktu yang ditentukan, lepaskan wap, tunggu tekanan kembali normal.

Selepas itu, anda boleh mengeluarkan lidah dengan teliti, merendamnya dalam air sejuk dan membersihkannya. Sekiranya lidah anda lebih besar daripada yang ditunjukkan dalam resipi, disarankan untuk meningkatkan waktu memasak menjadi satu jam.

Lidah daging lembu untuk aspik

  • lidah daging lembu - 1.5 kg;
  • bawang - 100 g;
  • lobak merah - 100 g;
  • akar saderi atau pasli - 100 g;
  • biji lada hitam - 5 biji.;
  • kacang polong - 5 biji.;
  • cengkih - 3 biji.;
  • daun salam - 2 biji.;
  • garam secukup rasa;
  • air - 3 l.
  • Celupkan lidah yang dibasuh dan dibersihkan ke dalam air mendidih.
  • Apabila air di dalam periuk mendidih lagi, masak daging daging selama 15 minit di atas api sederhana, mengeluarkan busa yang muncul di permukaan..
  • Kurangkan panas, tutup periuk dengan penutup, tinggalkan celah, dan teruskan memasak lidah selama 3 jam.
  • Kupas bawang, potong separuh.
  • Kupas lobak merah dan akar saderi. Potongnya menjadi kepingan bentuk bebas yang besar.
  • Letakkan akar di dalam periuk di mana lidah direbus. Masukkan rempah di sana.
  • Apabila air di dalam periuk mendidih lagi, garam kuahnya secukup rasa. Teruskan menyiapkan lidah selama setengah jam lagi.
  • Letakkan lidah anda di dalam air sejuk. Selepas beberapa minit, keluarkan dari air, keringkan dan bersihkan.

Kaldu di mana lidah direbus juga digunakan untuk menyiapkan aspic, setelah sebelumnya menyaringnya. Buangkan sayur dan rempah dari kuahnya. Sekiranya wortel adalah sebahagian daripada aspik, rebus secara berasingan.

Lidah daging lembu untuk salad

  • lidah daging lembu - 1.5 kg;
  • kacang polong - 3 biji.;
  • daun salam - 2 biji.;
  • garam secukup rasa;
  • air - 3 l.
  • Rebus air, celupkan lidah yang sudah siap ke dalamnya.
  • Setelah mendidih selama 10 minit di atas api sederhana, mengeluarkan busa, mengurangkan intensiti nyalaan. Terus masak lidah hingga lembut. Ini akan memakan masa lebih kurang 3 jam..
  • Celupkan lidah anda ke dalam air sejuk dan bersihkan.
  • Saring kuah dan garam secukup rasa, tambahkan rempah ke dalamnya.
  • Masukkan lidah yang telah dikupas ke dalam kuahnya dan masak selama 15 minit.

Semasa menyediakan lidah untuk salad, anda tidak boleh menambahkan banyak rempah dan akar wangi ke dalam kaldu, sehingga bau ramuan utama mengganggu aroma komponen yang tinggal, kerana ini, makanan ringan dapat memperoleh rasa tidak harmoni.

Lidah sapi sihat dan enak sendiri jika direbus dengan betul. Anda boleh memasak produk ini dalam periuk, periuk perlahan, periuk tekanan. Semasa memasaknya untuk aspic, akar dan rempah dimasukkan ke dalam kuahnya. Semasa menyediakan produk untuk salad, rempah-rempah ditambahkan dalam jumlah minimum sehingga baunya tidak mengatasi aroma komponen makanan ringan lain.