Akar adas - keterangan dengan foto; cadangan mengenai cara memilih dan menyimpan; khasiat akar dan resipi yang berguna untuk penggunaannya dalam masakan dan rawatan

Adas adalah ramuan abadi dari keluarga saderi, tingginya hingga 90-200 cm. Dalam penampilannya menyerupai dill, rasa dan aroma lebih dekat dengan anise, tetapi dengan rasa yang lebih manis dan lebih menyenangkan.

Adas adalah biasa dan sayur-sayuran, yang terakhir mempunyai batang berisi. Ia harus ditentukan dengan teliti: ia boleh dikelirukan dengan payung beracun yang lain! Fusiform akar adas, berdaging, berkedut.

Batang dengan mekar kebiruan, lurus, bercabang. Daun adalah tiga kali, empat kali pinat, dengan lobus filamen panjang. Bunga kuning kecil terletak di bahagian atas batang dalam bentuk payung kompleks yang rata. Buah adas - rasa dua biji yang panjang, manis.

Adas mekar pada bulan Julai-Ogos, berbuah pada bulan September. Adas diusahakan sebagai tanaman perubatan.

Adas biasa tergolong dalam ubat kuno. Ia digunakan secara meluas oleh Hippocrates, Dioscorides, Pliny dan Avicenna..

Sifat bermanfaat adas

Persediaan adas mempunyai tindakan antispasmodik dan karminatif, meningkatkan aktiviti rembesan kelenjar pencernaan, melancarkan pencernaan; bertindak sebagai diuretik ringan dan ekspektoran.

Biasanya, persediaan adas diresepkan untuk penyakit saluran gastrousus, disertai dengan kekejangan, perut kembung, sakit di usus (kolitis spastik dan kolik usus). Air Dill sangat berkesan untuk kanak-kanak. Adas juga digunakan untuk cholelithiasis dan batu ginjal, bronkitis dan batuk rejan, haid yang sedikit dan infantilisme seksual. Penggunaan dalaman infusi buah dalam kombinasi dengan pencucian luaran berguna untuk mycoses (luka kulit kulat). Buah tanaman adalah sebahagian daripada banyak teh karminatif, julap dan teh penenang.

Adas mempunyai kesan ekspektoran dan pembasmi kuman. Dalam perubatan rakyat, rebusan biji adas digunakan untuk mencuci mata dengan konjungtivitis, kulit dengan penyakit pustular, juga diminum dengan perut kembung, sakit perut, batuk, insomnia, dan juga untuk meningkatkan pengeluaran susu pada ibu yang menyusu.

Kesan biologi adas: karminatif, melegakan kekejangan saluran gastrointestinal, antimikroba, ekspektoran, dll..

Adas disyorkan untuk merawat perut kembung, keadaan spastik saluran gastrointestinal, sindrom iritasi usus, bronkitis, radang paru-paru, dll..

Benih adalah ubat yang baik untuk selesema dan batuk. Ramai orang tahu "air dill", yang diberikan kepada kanak-kanak dengan gas kembung. Tetapi tidak semua orang tahu bahawa air ini tidak ada kaitan dengan dill dan disediakan dari adas. Faktanya ialah adas terkenal sebagai dill farmasi kerana kesamaannya dengan tanaman kebun dan sifat perubatan yang tinggi..

Dalam perubatan India, buah digunakan sebagai perangsang dan akarnya sebagai pencahar..

Minyak pati adas membersihkan badan dengan sempurna, membuang toksin dan toksin, terutama bagi mereka yang gemar dengan makanan dan alkohol yang kaya. Ia mempunyai kesan pencahar diuretik dan ringan. Bertindak pada sistem pencernaan, menghilangkan sembelit, kembung perut, loya.

Semasa menopaus, minyak adas sangat berkesan, kerana merangsang pengeluaran estrogennya sendiri. Menggalakkan peningkatan laktasi. Seiring dengan ini, adas mempunyai aktiviti antijamur yang tinggi. Semasa mengubahsuai premis, ia mengurangkan kandungan kulat di atmosfera sebanyak 4-5 kali.

Minyak adas mempunyai kesan hepatoprotektif terhadap kerosakan hati toksik. Meningkatkan selera makan, rembesan pencernaan dan kelenjar bronkial. Mempunyai kesan yang baik pada kulit.

Bilas mulut dengan adas adas menghilangkan sakit tekak dan serak. Untuk menggunakan sifat perubatan adas, ia digiling menjadi serbuk dan pada waktu pagi, siang dan malam, setiap kali setengah sudu teh diseduh dalam secawan kecil air mendidih dan, manis, dimakan. Komposisi ini membantu perut kembung dan memudahkan pencernaan..

Daun adas ditambahkan segar ke dalam salad, hidangan ikan dan daging semasa rebusan. Benih dimasukkan ke dalam sup pedas dan perap, pelbagai acar. Sos adas bagus untuk ikan sejuk. Tumbuhan ini paling banyak digunakan dalam masakan Perancis dan Itali..

Ciri-ciri berbahaya adas

Adas, seperti banyak ramuan perubatan, mempunyai khasiat dan kontraindikasi yang bermanfaat. Pertama sekali, harus diperhatikan bahawa intoleransi individu terhadap ramuan itu mungkin. Sekiranya seseorang merasa loya atau pening setelah makan adas, ada baiknya melepaskan tanaman ini.

Juga, walaupun mempunyai keupayaan untuk meningkatkan aliran susu, ibu yang menyusu dan wanita hamil mengesyorkan adas hanya jika manfaatnya melebihi potensi bahaya. Pendekatan serupa diperhatikan semasa menetapkan dana untuk orang yang mengalami sawan epilepsi..

Overdosis atau penyalahgunaan produk berdasarkan tumbuhan ini menyebabkan gangguan pencernaan dan boleh menyebabkan reaksi alergi.

Di samping itu, langkah berjaga-jaga semasa menggunakan adas mesti diperhatikan dalam kes gangguan irama jantung. Juga, doktor menyatakan bahawa sebilangan besar tanaman yang dimakan malah boleh menyebabkan pendarahan..

Ingatlah bahawa penggunaan adas harus dimulakan dengan dosis kecil sehingga anda dapat melihat kesan negatifnya pada tubuh pada waktunya..

Dalam video ini, Julia Vysotskaya akan memberitahu anda cara membuat sup krim adas dan saderi.

Apa itu adas, sifat berguna dan kontraindikasi, aplikasi

Adas adalah sayur pemakanan yang enak dan senang ditanam di kebun. Kadang-kadang keliru dengan dill. Menurut keterangan, adas mirip dengan rakan sejenisnya, tetapi komposisinya sama sekali berbeza. Selain itu, biji mempunyai aroma licorice dan aniseed tertentu. Semua bahagian adas biasa boleh dimakan - dari akar hingga biji. Mereka mempunyai khasiat yang bermanfaat, sehingga tanaman itu tidak hanya digunakan untuk memasak, tetapi juga dalam perubatan..

Penerangan dan penyediaan

Adas adalah tanaman kecil dalam keluarga Payung. Hijau bercabang. Batangnya lurus. Ia mencapai ketinggian tidak lebih dari 2 m. Daunnya mempunyai bentuk pinat yang dibedah. Budaya ini biasanya berkembang pada pertengahan hingga akhir musim panas. Buah-buahan berbentuk ovoid, memanjang, manis. Mereka terbentuk pada awal musim luruh. Akarnya berkerut, fusiform. Ketebalannya biasanya hingga 1 cm.

Spesies yang paling biasa adalah adas biasa. Ia juga disebut dill kedai ubat atau dill Voloshsky. Di alam liar, rumput terdapat di Asia tengah dan barat, New Zealand, Amerika Selatan, Afrika utara dan Eropah tenggara. Adas juga terdapat di kawasan padang rumput di Kaukasus. Di wilayah Rusia, tanaman ini diusahakan di Wilayah Krasnodar.

Adas ditanam sebagai tanaman perubatan dan makanan. Kek itu mengandungi banyak protein, jadi ia digunakan sebagai makanan ternakan. Adas mempunyai banyak minyak pati, kerana ia mempunyai aroma tertentu. Oleh kerana itu, ia digunakan dalam perubatan, perubatan veterinar, pembuatan sabun, dan industri kosmetik. Minyak adas sendiri mengandungi kapur barus, fenchone, cineole, anethole dan bahan-bahan lain. Buahnya kaya dengan kalium, besi, zink, tembaga, magnesium dan unsur surih lain, serta minyak berlemak. Adas juga mengandungi vitamin C dan kumpulan B, flavonoid, glikosida.

Daun dituai semasa musim tanam. Mereka boleh digunakan segar dalam memasak atau dikeringkan. Benih harus dituai pada pertengahan bulan September apabila payung mempunyai warna coklat seragam. Anda perlu memotong secara terpilih. Anda harus bermula dari bahagian tengah. Pegang payung yang dipotong selama beberapa hari di tempat yang hangat, dan kemudian ratakan. Benih mesti dikeringkan dan disimpan di dalam balang. Bahan mentah sedemikian semestinya diperbaharui setiap 3 tahun..

Sifat dan kontraindikasi berguna

Manfaat kesihatan adas berbeza-beza. Ramai penyembuh menasihatkan akar tanaman sebagai pencahar. Mereka mengandungi banyak serat makanan yang membantu membersihkan tubuh manusia. Sifat penyembuhan akar adalah seperti berikut:

    Menstabilkan tekanan darah. Membuang kolesterol berlebihan dari saluran darah. Mencegah Kanser Usus.

Akar adas adalah profilaksis yang berkesan terhadap serangan jantung.

Biji adas digunakan untuk perut kembung, batuk, insomnia. Decoctions boleh digunakan secara luaran untuk luka purulen dan konjungtivitis. Benih tanaman:

    mempunyai kesan pencahar ringan; melegakan kesakitan dan kekejangan; menenangkan; mempunyai kesan diuretik.

Ubat biji adas diresepkan untuk wanita semasa menyusui. Bagi lelaki, tanaman ini membantu mengurangkan potensi dan prostatitis. Pada zaman dahulu, biji adas dikunyah lama untuk menyegarkan nafas. Selain itu, ia juga mencegah kerosakan gigi. Produk ini juga meningkatkan proses metabolik, sehingga digunakan untuk menurunkan berat badan. Merebus disediakan dari buah adas, yang diberikan kepada bayi dengan kolik. Ubat ini membantu meningkatkan pencernaan pada kanak-kanak dan orang dewasa..

Minyak pati adas juga digunakan secara aktif, terutama dalam bidang kosmetologi. Ia ditambahkan ke mandian aromatik, topeng, krim, syampu, produk urut (termasuk anti selulit).

Minyak ini mempunyai sifat-sifat bermanfaat berikut:

    menghilangkan kedutan cetek; menegangkan kulit pada wajah dan badan; menghilangkan bengkak; menghilangkan beg di bawah mata; melegakan jerawat dan ruam lain; mengaktifkan sintesis kolagen.

Minyak adas adalah ubat universal dalam bidang kosmetologi: ia dapat membersihkan kulit berminyak dan melembapkan kulit kering. Untuk mandi air sembuh, anda perlu menambahkan 7 tetes produk ini ke pangkalan (minyak asas atau garam laut). Pakar juga menasihatkan menambahkan 25 tetes minyak setiap 50 ml produk kosmetik - syampu atau krim. Minyak ini berguna bukan hanya untuk kulit, tetapi juga untuk rambut: menghilangkan kelemumur, membuat keriting kuat, dan mempercepat pertumbuhan mereka.

Bagi kontraindikasi, ia adalah seperti berikut:

    cirit-birit kronik; epilepsi; toleransi produk buruk individu.

Wanita semasa mengandung perlu menggunakan ramuan ini dengan berhati-hati..

Cara menggunakan adas

Penggunaan adas berbeza-beza. Di farmasi, anda boleh membeli air dill siap, yang disediakan berdasarkan minyak pati. Adas biasa juga merupakan sebahagian daripada ubat-ubatan seperti Vitaon, Plantex dan lain-lain..

Ubat utama rumah adalah teh. Untuk memasak, anda memerlukan 1 sudu teh bahan mentah, tuangkan secawan air mendidih dan tunggu 10 minit. Anda perlu menggunakan ubat rumah ini selama setengah gelas 3 kali sehari. Ia dibenarkan untuk menambahkan madu secukup rasa.

Ubat ini melegakan batuk, kolik, perut kembung, mempunyai kesan penenang. Lebih-lebih lagi, ia menguatkan dan menjana semula badan. Teh ini juga dibenarkan digunakan untuk mencuci, menggosok mata dan membilas rambut..

Terdapat resipi lain untuk ubat menggunakan adas:

    Kuahnya. Adalah perlu untuk menyeduh 1 sudu besar dalam 1 cawan air mendidih. l bahan mentah. Penyembuhan itu semestinya ditekankan selama satu jam. Anda perlu menggunakan ubat 4 kali sehari selama 3 sudu besar. l. Ia membantu dengan urolithiasis. Kaldu ini juga boleh digunakan untuk membilas tekak dan mulut. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit batu empedu, radang paru-paru, bronkitis atau pankreatitis, maka 1.5 sudu besar diseduh untuk jumlah cecair yang sama. l. biji. Masih, rebusan seperti itu dapat digunakan untuk mengelap kawasan yang terkena jangkitan jamur, serta kawasan dengan ruam pustular, tidak hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada bayi. Tincture. Ia boleh disediakan berdasarkan wain putih kering. Anda memerlukan 2 liter minuman ini. Di samping itu, perlu mencampurkan 100 g daun saderi dan biji adas, serta 50 g biji parsnip lembu, daun currant, strawberi dan strawberi, perbungaan wort St. John dan buah dogwood. Bekas kaca dengan campuran sedemikian mesti disimpan selama sebulan di tempat yang gelap. Kemudian saring dan konsumsi 50 g setiap hari untuk menguatkan sistem imun. Infusi. Ia perlu mengisar 1 sudu besar. l. biji adas dan tuangkan di atas secawan air mendidih. Kemudian tunggu setengah jam dan toskan. Infus mesti diminum suam. Ini meningkatkan penyusuan, membantu dengan hipertensi, penyakit saluran pencernaan. Penyerapan adas dan halia. Anda memerlukan 1 sudu kecil. menanam benih dan secubit halia dalam bentuk serbuk, tuangkan secawan air mendidih. Kemudian tunggu sehingga produk disuntik dan disejukkan. Pada akhir, tapis dan tambahkan 1 sudu kecil. sayang. Infusi ini membantu penyakit sistem pernafasan..

Anda juga boleh membuat topeng dari adas di rumah. Anda perlu mencampurkan 15 g tanah liat putih, 1 kuning telur mentah, 12 ml minyak zaitun. Kemudian masukkan 3 lagi titisan minyak neroli dan adas. Topeng sepatutnya disapu pada leher dan muka. Selepas 30 minit, bilas dengan air suam. Prosedur ini disyorkan untuk diulang setiap hari. Minyak tulen hanya boleh digunakan pada kawasan kulit yang kecil. Anda akan merasakan sedikit kesemutan.

Adas dalam masakan

Adas digunakan secara aktif dalam memasak. Produk ini mempunyai aroma yang menyenangkan dan rasa yang sedikit menyakitkan. Benih, akar, batang, daun segar dan kering ditambahkan ke dalam pinggan. Adas sesuai dengan ikan, daging, salad diet.

Produk ini juga ditambahkan pada pencuci mulut: kue, puding, pai. Orang Itali lebih suka mengemaskan batangnya dan menggunakannya sebagai hiasan yang terpisah. Mereka juga memetik adas. Perbungaan digunakan untuk pemuliharaan untuk meningkatkan rasa pengasam..

Untuk membuat salad yang lazat, anda memerlukan 1 kepala adas dan 4 akar saderi potong tipis, letakkan di atas pinggan dan tuangkan 3 sudu besar. l minyak sayuran dan 1 sudu besar. l. jus lemon. Salad sederhana seperti ini membantu menguatkan sistem imun..

Anda juga boleh membuat salad ringan dan lazat. Potong adas, setengah epal, kemudian tambahkan beberapa kacang dan sebilangan biji limau gedang atau oren. Sebaiknya gunakan yogurt rendah lemak untuk berpakaian, tetapi salad ini boleh dibiarkan dalam bentuk aslinya..

Adas juga digunakan dalam industri. Sebagai contoh, minyak pati ditambahkan ke pelbagai produk kosmetik untuk menghilangkan bau. Sisa digunakan secara aktif sebagai makanan ternakan. Adas digunakan sebagai rempah dalam pembuatan minuman keras dan gula-gula.

Artikel lain mengenai topik "Manfaat dan bahaya sayur-sayuran"

Akar adas

Kandungan artikel:

  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Bahaya dan kontraindikasi
  • Resepi hidangan
  • Fakta menarik

Akar adas adalah bahagian bulat dari tumbuhan dwitahunan atau tahunan dalam keluarga Umbrella. Secara luaran, itu seperti dill, tetapi tetap saja, dill dan adas adalah dua budaya yang berbeza, walaupun mereka berasal dari keluarga yang sama dan mempunyai banyak persamaan. Itali dianggap sebagai tempat kelahiran adas, tetapi ada informasi yang menurutnya ditanam di Yunani Kuno dan Rom - ia digunakan sebagai aditif aromatik dalam makanan dan sebagai komponen infus ubat. Kini tanaman ini ditanam di mana-mana sahaja, kerana adas adalah produk yang benar-benar unik - baik dari segi khasiat dan perubatan. Perlu diperhatikan bahawa semua bahagian tanaman dimakan - baik akar, dan biji, dan sayur - dalam bentuk kering atau segar. Akarnya mempunyai aroma anise yang sangat cerah dan rasa manis. Terutama dua jenis tanaman ditanam - biasa dan sayur-sayuran, yang terakhir dibezakan oleh bahagian bulat yang lebih berdaging.

Komposisi dan kandungan kalori akar adas

Setiap orang perlu menjadikan akar adas sebagai sebahagian daripada diet mereka; produk ini penuh dengan faedah yang luar biasa. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, unsur mikro dan makro serta komponen lain yang diperlukan untuk tubuh manusia. Di samping itu, produk ini rendah kalori, jadi hanya akan memberi manfaat kepada mereka yang sedang menjalani diet..

Kandungan kalori akar adas adalah 31 kkal per 100 g produk, di antaranya:

  • Protein - 1.24 g;
  • Lemak - 0.2 g;
  • Karbohidrat - 7.3 g;
  • Serat makanan - 3.1 g;
  • Air - 90.21 g;
  • Abu - 1.05 g.

Makronutrien per 100 g:

  • Kalium - 414 mg;
  • Kalsium - 49 mg;
  • Magnesium - 17 mg;
  • Natrium - 52 mg;
  • Fosforus - 50 mg.

Unsur mikro setiap 100 g:

  • Zat besi - 0.73 mg;
  • Mangan - 0.191 mg;
  • Tembaga - 66 mcg;
  • Selenium - 0,7 mcg;
  • Zink - 0.2 mg.

Vitamin per 100 g:

  • Vitamin A, RE - 7 mcg;
  • Vitamin B1 - 0,01 mg;
  • Vitamin B2 - 0,032 mg;
  • Vitamin B5 - 0.232 mg;
  • Vitamin B6 - 0,047 mg;
  • Vitamin B9 - 27 mcg;
  • Vitamin C - 12 mg;
  • Vitamin PP, NE - 0,64 mg.

Sebagai tambahan kepada komponen ini, komposisi akar adas mengandungi minyak pati, antioksidan, fitonutrien yang berguna, serta bahan-bahan seperti flavonoid, yang memiliki kemampuan untuk mengatur proses metabolisme dalam tubuh manusia..

Kebaikan akar adas

Seperti yang kita katakan di atas, tanaman ini telah digunakan sebagai komponen ubat sejak zaman kuno. Manfaat akar adas sangat besar sehingga ia juga ditambahkan ke ubat-ubatan moden untuk rawatan penyakit tertentu. Tiga kesan utama bahagian bulat tumbuhan adalah anti-radang, penyembuhan dan melegakan. Di samping itu, terdapat sejumlah tindakan bermanfaat tambahan..

Mari kita perhatikan lebih dekat sifat-sifat bermanfaat akar adas:

    Pencegahan perkembangan proses tumor, pencegahan penuaan pramatang. Antioksidan yang membentuk akar (yang utama adalah fitonutrien anethole) membantu mencegah pembelahan tisu yang tidak normal, iaitu, menghalang pembentukan dan pertumbuhan tumor - baik dan malignan. Tahap antioksidan yang sihat dalam tubuh juga menjauhkannya dari penuaan.

Kesan yang baik pada sistem pencernaan. Produk ini sangat berkesan sekiranya perlu untuk menormalkan proses tertentu di saluran gastrousus. Ia merangsang proses pencernaan, mempercepat metabolisme, memberi kesan positif pada pergerakan usus. Membantu melawan gangguan gastrousus: menormalkan najis, menghilangkan kembung.

Memperbaiki keadaan sistem kardiovaskular. Kesan positif pada jantung dan saluran darah terutama disebabkan oleh aktiviti kalium dan flavonoid, yang mengatur proses metabolik, termasuk menormalkan kadar kolesterol, mengurangkan risiko plak kolesterol. Selain itu, akar adas mempromosikan vasodilasi, sehingga menormalkan tekanan darah.

Pencegahan penyakit berjangkit. Produk ini mempunyai kesan antivirus dan bakteria yang ketara, dan oleh itu sangat penting untuk memasukkannya ke dalam diet sekurang-kurangnya pada musim wabak influenza dan ARVI. Ia membantu bukan sahaja dalam pencegahan, tetapi juga dalam rawatan selesema kerana kesan ekspektoran..

Kesan positif pada sistem saraf. Akar adas membantu menenangkan, menghilangkan tekanan, menghilangkan perasaan takut, mengatasi aktiviti emosi yang berlebihan yang disebabkan oleh satu sebab atau sebab yang lain.

Membersihkan badan. Dengan mempercepat proses metabolik dan kerana kesan diuretik, akar adas membantu membersihkan badan dari racun dan toksin.

Menguatkan sistem imun. Merangsang daya tahan tubuh adalah sebab lain mengapa perlu menambahkan produk ke dalam diet semasa musim sejuk. Ia mengandungi banyak vitamin, dan yang paling penting - peratusan asid askorbik yang tinggi.

Pencegahan penyakit mata. Makan adas secara berkala adalah kaedah terbaik untuk mencegah penyakit mata yang berkaitan dengan usia dan penglihatan kabur. Ngomong-ngomong, getah tanaman digunakan untuk meredakan keletihan dan kerengsaan mata..

Normalisasi tahap hemoglobin. Produk ini membantu melawan anemia - kekurangan hemoglobin dalam darah. Komponen berguna yang memberikan kesan menguntungkan ini - zat besi dan histidin, yang terdapat di bahagian tumbuhan yang bulat.

  • Normalisasi tahap hormon. Akar adas mempunyai kesan yang baik terhadap hormon. Membantu dengan tempoh yang menyakitkan, menopaus.

  • Sekiranya bayi muncul di rumah anda, semestinya ada teh adas di kabinet ubat. Salah satu masalah utama bayi adalah kolik, sementara senarai ubat yang boleh digunakan untuk merawat bayi baru lahir sangat terhad. Teh adas ada dalam senarai kecil ini dan membantu memerangi kolik dengan berkesan dengan meningkatkan fungsi sistem pencernaan. Sebagai kesan tambahan yang bermanfaat, teh ini membantu pembentukan kerangka tulang kerana kandungan kalsiumnya yang kaya..

    Bahaya dan kontraindikasi terhadap akar adas

    Jadi, akar adas adalah produk unik yang sangat berguna untuk manusia. Pada masa yang sama, perlu diperhatikan bahawa dia secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, sekumpulan orang yang tidak dapat memakan tanaman itu masih ada, termasuk:

      Orang yang menghidap epilepsi. Larangan dalam hal ini dijelaskan oleh kandungan zat yang disebut dopamin dalam akarnya, yang tidak berbahaya bagi orang yang sihat, tetapi dapat menyebabkan serangan pada orang dengan epilepsi.

    Perempuan mengandung. Tumbuhan ini juga mengandungi zat yang dapat menandingi estrogen - hormon seks wanita. Bagi ibu mengandung, keadaan ini tidak diingini..

  • Orang dengan intoleransi individu terhadap komponen adas. Biasanya, tidak sukar untuk menentukan alergi pada akar tanaman, sedikit pening dan / atau loya terasa dari baunya.

  • Terdapat juga sekumpulan orang yang harus membataskan penggunaan produk, iaitu anda boleh memakannya, tetapi tidak kerap dan dalam jumlah kecil..

    Orang harus mengehadkan penggunaan akar adas:

      Menderita penyakit yang mungkin disertai dengan pendarahan, seperti buasir. Faktanya ialah penggunaan produk dalam kuantiti yang banyak dapat menimbulkan pendarahan..

    Dengan aritmia jantung. Secara umum, tanaman mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular, namun, jika terjadi penyakit jantung yang serius, yang dinyatakan dalam gangguan irama, lebih baik membatasi penggunaan akar adas.

  • Menghidap cirit-birit. Produk ini mempunyai kesan positif pada saluran gastrointestinal, tetapi mempunyai sedikit kesan pencahar, dan oleh itu, dengan cirit-birit, penggunaannya mesti terhad.

  • Doktor masih belum mencapai kata sepakat mengenai penggunaan akar adas dalam makanan untuk wanita semasa menyusui. Di satu pihak, tanaman itu merangsang pengeluaran susu, dan teh daripadanya diresepkan kepada bayi yang baru lahir untuk melawan kolik. Sebaliknya, akar adas mengandungi banyak bahan aktif secara biologi yang boleh menyebabkan alahan pada anak kecil. Kesimpulan yang masuk akal, menurut kami, berbunyi seperti berikut: lebih baik ibu menolak akar adas, dan bayi menggunakan teh dari tanaman hanya seperti yang ditentukan oleh doktor dalam dos yang dinyatakan..

    Resipi akar adas

    Akar adas digunakan secara aktif dalam memasak: ia disediakan sebagai lauk bebas yang sesuai dengan daging dan ikan. Akar bakar yang digabungkan dengan ikan putih rendah lemak adalah hidangan pemakanan sebenar, yang sangat enak dan berkhasiat. Bahagian tanaman yang bulat juga ditambahkan ke sup, salad, rebusan sayur, sos untuk meningkatkan kelebihan hidangan dan memberikannya rasa baru yang tidak biasa..

    Mari lihat resipi yang paling berjaya dan menarik menggunakan akar adas:

      Sup adas adas. Potong akar adas halus (500 gram) dan bawang (1 kepala). Dalam periuk dengan berat dalam minyak zaitun atau minyak sayur, reneh sayur selama 5-10 minit. Masukkan biji adas (0.5 sudu teh), garam dan lada, campurkan semuanya sehingga sebati dan masak selama beberapa minit. Tuangkan air atau kaldu apa pun (500-700 ml) ke dalam periuk dan masak selama 15 minit lagi. Sejukkan sup sedikit, pukul dengan pengisar hingga sebati dan hidangkan dengan krim masam dan crouton.

    Dada ayam pedas dengan adas. Campurkan bersama paprika (0,5 sudu teh), garam (0,5 sudu teh), jintan (1 sudu teh), lada merah (secubit). Potong dada ayam menjadi bahagian dan gaulkan rempah. Goreng payudara pedas dalam kuali dengan api yang tinggi selama 3-5 minit sehingga coklat keemasan. Keluarkan daging dari kuali, masukkan adas potong kecil (2 bawang), tumis selama 5-7 minit. Kembalikan payudara ke kuali, tambah jus lemon (2 sudu besar). Tuangkan kaldu ayam (2 cawan), anda boleh ganti dengan kaldu atau air lain, didihkan, kemudian masak selama 15-20 minit sehingga adas dimasak. Masukkan ketumbar cincang (1 tandan) dan zaitun (50-70 gram), reneh selama 5 minit lagi. Musim hidangan siap dengan garam dan lada secukup rasa dan hidangkan.

    Bass laut dengan sayur-sayuran dan nasi. Kupas dan angkat isi ikan (5-6 bangkai ikan kecil). Potong adas halus (2 kepala), masukkan sebilangan perut ke dalam setiap ikan. Letakkan juga hirisan lemon di bangkai. Gosokkan ikan dengan garam, lada, bawang putih cincang dan minyak zaitun. Balut setiap perch dalam kertas perkamen dan bakar pada suhu 180 darjah selama 15-20 minit. Dalam kuali dalam minyak zaitun atau sayur, goreng bawang putih (5-7 ulas) selama beberapa minit, tambahkan jus dua lemon dan tuangkan beras (2 cawan). Goreng nasi kering selama 1-2 minit sehingga tepu dengan bawang putih, minyak dan jus lemon, tuangkan air (1 liter) ke dalam kuali dan masukkan gula (50 gram). Beberapa minit sebelum nasi dimasak, masukkan basil cincang (1 tandan), zaitun parut dua lemon ke dalam pinggan. Campurkan ikan dan nasi, sajikan dengan wain putih.

    Salad Tuna dan Adas. Resipi ini memerlukan bukan sahaja bawang itu sendiri, tetapi juga sayur-sayuran. Potong akar (400 gram) menjadi jalur nipis, potong ramuan halus (50 gram). Potong bawang merah (60 gram) menjadi setengah cincin, zaitun (6-8 keping) separuh. Campurkan semua bahan, masukkan keju feta (100 gram). Salad musim dengan cuka, garam dan lada putih balsamic.

    Sayuran panggang dengan pesto yang tidak biasa. Potong seperempat akar adas (1 kepala), zucchini (2 keping) menjadi jalur nipis, campurkan dengan minyak. Panaskan panggangan, letakkan sayur-sayuran yang sudah siap, masak selama 3 minit. Masukkan kacang hijau (150 gram) dan masak selama 7 minit lagi. Sementara itu, buat sos pesto yang tidak biasa: campurkan dalam daun pudina pengisar (80 gram), keju feta (100 gram), jus lemon (1 sudu besar), minyak zaitun (100 ml). Masukkan rempah mengikut citarasa anda dan sajikan dengan sayur-sayuran yang dimasak.

  • Sos salsa untuk ikan. Potong tomato halus (1 keping), adas (1 bawang kecil), bawang merah (1 kepala). Satukan semua bahan, masukkan dill cincang (2 sudu besar), cuka wain merah (1 sudu besar), garam. Sos ini sangat sesuai dengan ikan bakar, tetapi juga sesuai untuk dibakar, digoreng dan juga direbus.

  • Seperti yang anda lihat, "relatif" dill selaras dengan pelbagai produk. Malangnya, penggunaan akar adas dalam resipi tidak sering diamalkan dalam masakan Rusia. Dan, mesti saya katakan, dengan sia-sia hostes kami menghilangkan perhatian produk ini. Maksudnya di sini tidak terlalu banyak dari segi kualiti pemakanan yang sangat baik, walaupun banyak pakar masakan sangat menghargai aroma halus dan rasa manis adas, tetapi dalam kelebihan produk yang luar biasa..

    Fakta menarik mengenai adas

    Nama "adas" berasal dari kata Yunani "feniculum", yang mempunyai terjemahan yang sangat prosa - "hay". Tetapi orang Yunani juga menyebut tanaman itu "maraton", kerana, menurut legenda, ia tumbuh dengan banyak di medan pertempuran Maraton yang terkenal (490 M), di mana penduduk Hellas mengalahkan orang Parsi.

    Di Yunani kuno dan Rom, kilang itu melambangkan kemenangan dan kejayaan. Di samping itu, ia dipercayai dapat mengusir roh jahat, dan oleh itu ia sering digunakan sebagai jimat peribadi dan rumah. Di Saxony Kuno, adas umumnya dianggap sebagai salah satu daripada sembilan ramuan suci..

    Di Itali lama terdapat tradisi untuk mengatur pertempuran bertahap demi menyelamatkan hasil panen dari pelbagai bencana - kemarau, perosak, dll. Senjata dibuat dari berbagai cara improvisasi, salah satunya adalah tangkai adas.

    Pada Abad Pertengahan, biji tanaman dikunyah setelah makan, terutama jika ada pertemuan penting - prosedur ini menyegarkan nafas dengan sempurna. Ngomong-ngomong, di India, tradisi mengunyah biji adas setelah makan masih dikekalkan, cuma mereka digoreng terlebih dahulu dalam kuali dalam minyak untuk membuat rasanya lebih manis.

    Juga perlu diperhatikan bahawa di India, akar adas dianggap sebagai afrodisiak. Orang Arab mempunyai pendapat yang sama mengenai tanaman itu..

    Minyak adas digunakan secara aktif dalam bidang kosmetologi dan aromaterapi. Dipercayai bahawa bau minyak ini mempunyai kesan yang menarik - ia menenangkan dan nada pada masa yang sama, dan oleh itu ia membantu mengalihkan perhatian dari kesibukan, untuk menyusun fikiran dan perasaan anda sendiri.

    Adas hari ini ditanam secara harfiah di seluruh dunia, kecuali, mungkin, hanya Kutub Utara dan Antartika.

    Adas - sifat perubatan dan kontraindikasi

    Tumbuhan ini terkenal sejak sekian lama. Ini telah digunakan sebagai ubat sejak dunia kuno, di mana ia juga menjadi simbol kemenangan. Dalam penampilan, ia sangat mirip dengan dill. Dalam hal ini, nama kedua tanaman ini adalah "farmasi dill".

    Penggunaannya cukup luas. Dalam farmakologi, serbuk digunakan, yang diperoleh dari buah tanaman, serta minyak, yang juga dihasilkan dari mereka. Dalam memasak, adas digunakan sebagai perasa. Tumbuhan ini sangat meluas sebagai perasa dalam masakan Itali, Perancis dan Eropah yang lain..

    Di manakah adas tumbuh

    Tanah air tanaman ini adalah wilayah Eropah Selatan dan Asia Kecil. Di wilayah Rusia, tanaman ini sangat menyukai lorong tengah, terutamanya Wilayah Krasnodar..

    Adas dalam gambar

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Tumbuhan ini mengandungi sejumlah besar minyak. Terdapat banyak daripada mereka dalam buah adas. Di samping itu, ia merangkumi:

    • vitamin C;
    • vitamin A, kumpulan B, C, PP;
    • sejumlah besar unsur surih: kalium, tembaga, fosforus, kalsium, magnesium, zink dan selenium;
    • glikosida;
    • flavonoid.

    Oleh kerana komposisi yang bervariasi, tanaman ini mempunyai sifat diuretik, disinfektan, dan antispasmodiknya. Aspek positifnya merangkumi kenyataan bahawa dia bertindak sangat lembut. Ia bahkan diresepkan kepada anak kecil dari usia 5-6 bulan, tetapi, tentu saja, dalam dos yang lebih kecil. Juga dinyatakan bahawa adas meningkatkan selera makan, menormalkan saluran pencernaan, dan membantu meningkatkan penyusuan pada ibu yang menyusu.

    Di samping itu, penggunaan dan bau tumbuhan sahaja dapat mengurangkan rasa gugup, menghilangkan rasa cemas dan agresif. Sebagai ubat penenang, disyorkan tidak hanya untuk pesakit dewasa, tetapi juga untuk yang terkecil dari 4 bulan.

    Aplikasi dalam perubatan tradisional

    Adas, sifat perubatan dan kontraindikasi telah lama dikaji. Selain itu, bukan sahaja buah tanaman ini digunakan, tetapi juga akar adas. Ubat berikut boleh didapati di farmasi moden:

    • minyak adas, yang telah berjaya digunakan sekiranya pesakit menderita kembung atau sebagai ekspektoran;
    • air dill, yang disediakan di farmasi dalam bahagian tertentu: minyak adas (1 bahagian) dicampurkan dengan air (1000 bahagian);
    • memetik pudina, valerian dan adas juga popular;
    • tablet "Anetin" - antispasmodik.

    Aplikasi dalam perubatan tradisional

    Dalam perubatan rakyat, tumbuhan ini juga terkenal. Sekiranya di negara kita adalah persediaan herba dan minyak adas yang paling biasa, maka di beberapa negara akarnya juga digunakan. Ia juga mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia, khususnya, membantu mengurangkan kemungkinan serangan jantung, menghilangkan kolesterol dari tubuh, serta toksin dan bahan berbahaya yang lain. Di India, akarnya banyak digunakan sebagai julap..

    Adas sering disyorkan untuk penyakit saluran pernafasan, gangguan saluran pencernaan, untuk meningkatkan penyusuan pada ibu, menghilangkan bahan berbahaya dari badan, dan juga membantu melindungi hati.

    Secara berasingan, perlu disoroti penggunaan adas untuk menurunkan berat badan. Ia membantu mengurangkan selera makan, membersihkan usus dan membantu membuang lebihan cecair dari badan.

    Juga perhatian khusus adalah kenyataan bahawa adas sering disyorkan walaupun untuk pesakit terkecil. Sebagai ubat penenang, ia boleh diberikan kepada bayi dari 4 bulan. Ia juga menormalkan saluran pencernaan, mengurangkan pembentukan gas dan merangsang sistem pencernaan..

    Minyak adas juga sering digunakan semasa mengurut, tetapi bukan sebagai bahan utama. Asasnya adalah minyak zaitun, badam atau minyak lain

    Kontraindikasi adas

    Adas, tidak kira seberapa selamat walaupun untuk bayi, mempunyai kontraindikasi sendiri.

    • Ini dikontraindikasikan dengan ketat sekiranya berlaku intoleransi individu.
    • Selain itu, anda harus berhati-hati mengambil dana dari tanaman ini kepada pesakit yang menderita penyakit seperti epilepsi, cirit-birit dan gangguan irama jantung..
    • Ia juga tidak digalakkan menggunakannya semasa kehamilan..

    Selain itu, diketahui bahawa pengambilan adas dalam jumlah besar dapat menyebabkan pendarahan..

    Adas, serta persediaan berdasarkannya, hanya boleh diambil setelah berunding dengan doktor yang pakar dalam keadaan anda..

    Adas? Anda tidak tahu bagaimana memasaknya!

    Adas adalah salah satu tanaman rempah kegemaran dunia. Terdapat adas biasa, atau dill farmasi (Foeniculum Vulgare Mill.), Dan adas sayur atau manis, Itali (Foeniculum Vulgare ssp. Vulgare (Miller) Thell.)

    Adas adalah tanaman abadi keluarga seledri (payung), yang berasal dari negara-negara Mediterranean. Di selatan Ukraine, di Crimea, di Caucasus, di negara-negara Asia Tengah, dan jarang di Rusia tengah, adas biasa tersebar luas. Ia adalah tumbuhan herba abadi dengan ketinggian 1-2 m, serupa dengan dill. Batangnya tegak, bulat atau sedikit berkerut dalam keratan, bercabang kuat. Daunnya besar, dibedah dengan pinang, hijau. Bunga kuning dikumpulkan dalam payung. Buahnya adalah dua biji bergaul yang mudah dipecah menjadi dua bahagian. Akarnya kuat, fusiform, menebal. Spesies ini menggunakan sayur-sayuran untuk makanan, seperti dill, bumbu dengan hidangan daging, salad, sup, dan juga biji.

    Buah adas digunakan dalam penaik untuk penyediaan beberapa jenis roti, ditaburkan pada roti, ditambahkan ke pai, puding, kue.

    Sebagai perasa, adas sesuai dengan hidangan ikan, daging dan sayur-sayuran, adalah rempah yang baik untuk sos dan perap.

    Malangnya, adas sayur sangat kurang diketahui di Rusia. Benar, di bandar raya pasar raya sayur-sayuran, anda sudah boleh membeli adas, tetapi masih ada rahsia di sebalik tujuh meterai. Tetapi ini adalah sayuran paling berharga dari antara pembekal beta-karoten "kuning-hijau". Ini "dipetik" pada tahap peterseli dan ketumbar. Ia ditanam di seluruh dunia, tetapi di Rusia hampir tidak ada.

    Adas sayur adalah vitamin C (22-90 mg2), karotena (2,6-10 mg2), rutin (8-9 mg2), garam mineral, gula, protein, serat. Dalam adas sayur, akar dan pucuk muda digunakan untuk makanan; perkara utama di dalamnya adalah dasar petioles yang tebal dan berdaging, tumbuh bersama menjadi apa yang disebut "kepala kubis". Mereka dijual di pasar raya besar. Kepala kubis digunakan dalam bentuk mentah, rebus, dipanggang, rebus, dan akarnya juga direbus, direbus, tetapi lebih lanjut kemudian.

    Sekarang mengenai varieti

    Sehingga baru-baru ini, tidak ada biji adas varietas - sekurang-kurangnya di Rusia. Varieti campuran ditanam, populasi diperoleh dari varieti Florentiysky, besar Itali, Lada, Ogorodny, Bologna, dll..

    Dalam "Daftar Varieti Negeri 2006" 7 jenis adas sayur dan satu kacukan telah diperkenalkan. Yang pertama adalah varietas Udalets (1996), dibuat di VNIISSOK. Varieti selebihnya telah diperkenalkan sejak tahun 2000: Luzhnikovsky Semko (2000), F1 Rudi (2000), Aromat (2002), Leader (2003), Autumn Handsome (2003), Soprano (2004). ), Corvette (2005). Walau bagaimanapun, tukang kebun mempunyai akses terutamanya kepada benih jenis Udalets (VNIISSOK), Luzhnikovsky Semko dan Soprano (Poisk). Berdasarkan tahun-tahun pengenalan kepada "Daftar Negeri.", Minat terhadap budaya ini jelas.

    Agroteknik

    Adas tumbuh mudah. Dia lebih suka tanah liat yang neutral dan subur. Pendahulu yang terbaik adalah kubis, timun, iaitu tanaman yang tidak berkaitan, di mana peningkatan dos bahan organik diperkenalkan. Sejak musim luruh, 20 g superfosfat, 10 g garam kalium (di tanah berat - 30 g ammonium sulfat, atau 20 g urea) diperkenalkan dalam penggalian dalam setiap 1 m2.

    Adas biasanya ditanam dalam budaya tahunan. Dia pilih-pilih mengenai cahaya, kelembapan dan kesuburan tanah. Adas tahan sejuk, jadi disemai pada awal musim bunga pada suhu udara 6.100C, atau sebelum musim sejuk. Untuk musim sejuk, tanaman adas memerlukan tempat perlindungan dengan gambut, humus, habuk papan, dll..

    Biji kecil: 1000 biji - 3.0-6.0 g; 1 g - 180-350 biji. 0.8-1.0 g biji disemai setiap 1 m2. Mereka mengekalkan keupayaan percambahan mereka selama 2-3 tahun. Kedalaman penyemaian adalah 1.5-2.0 cm. Menyemai adalah biasa dengan jarak baris 45 cm, atau dua baris (50x20 cm) atau lima baris. Benih tumbuh dengan perlahan - 14-20 hari. Untuk menentukan baris, tanaman rumah api ditambahkan ke biji: mustard, selada air, selada. Seminggu selepas percambahan, tanaman adas dilonggarkan di lorong hingga kedalaman 5-6 cm. Setelah 5-10 hari selepas percambahan, tanaman disiangi, menghilangkan tanaman rumah api, ditipis 15-20 cm berturut-turut dan pemakaian daun. Di Barat Laut Persekutuan Rusia, adas sayur paling baik ditanam melalui anak benih.

    Sebagai pangkalan daging adas sayur yang menebal, penggilingan tanaman dilakukan dalam beberapa tahap. Untuk sayur-sayuran, tanaman adas dikeluarkan apabila mencapai ketinggian 20 cm, sebelum berbunga. Mereka dimakan segar atau kering, masin, dll. Kepala adas sayuran dituai apabila mencapai diameter 8-10 cm bersama daun. Hasil "kepala", pucuk dan akar biasanya 1.2-1.6 kg / m2.

    Untuk simpanan musim sejuk, tanaman dituai sebelum bermulanya fros dengan akar, ditambahkan secara bertahap di rumah hijau atau ruang bawah tanah.

    Apabila adas ditanam dalam budaya berusia 2-3 tahun, ia berkembang pada bulan Julai-Ogos, buahnya masak pada musim panas yang hangat pada bulan September. Mereka digunakan untuk menyemai selama 2-3 tahun, atau di rumah memasak, pengetinan, dll..

    Adas memasak

    Sekarang mengenai perkara utama. Sayangnya, banyak orang Rusia bukan sahaja tidak tahu bagaimana menanam adas, walaupun benih sudah dijual; tetapi mereka tidak tahu bagaimana memasaknya. Tetapi untuk semua manusia yang tercerahkan, adas adalah sayur kegemaran biasa..

    Saya menawarkan resipi saya:

    Adas panggang. Untuk 4 hidangan, ambil 400-600 g daging babi lemak sederhana (leher), potong, goreng dalam minyak sayuran dengan api yang tinggi. Basuh 4 kepala kubis, keringkan dan potong panjang 2-3 cm, goreng dalam minyak sayuran selama 3-5 minit, kacau sekali-sekala. Masukkan daging dan adas di pata secara berlapis, musim dengan bawang goreng, rempah secukup rasa dan reneh hingga daging empuk. 3-5 minit sebelum siap, musim dengan bawang putih yang dihancurkan atau kering secukupnya. Hiaskan dengan adas, ketumbar, pasli, kemangi, dan lain-lain sebelum disajikan.

    Dan inilah resipi yang berjaya kami kumpulkan untuk pembaca yang berminat dengan tanaman baru yang menjanjikan, dan mereka akan mula menanamnya:

    Salad adas dengan epal. Potong atau parut kasar beberapa kepala adas. Parut epal dengan masam (lebih baik hijau) dengan kulit. Campurkan bahan-bahannya, tambah jus lemon, garam, herba (pasli, ketumbar, dan lain-lain) secukup rasa.

    Salad adas. Potong adas, oren dan lobak menjadi kepingan, potong bawang hijau, musim dengan ramuan, tambah garam, tuangkan dengan minyak sayuran dan kacau.

    Sup adas dengan crouton (2 hidangan). Potong pucuk hijau adas, bilas, keringkan. Potong kepala adas (200 g) menjadi kepingan, masukkan kaldu ayam mendidih (300 ml), tambahkan satu bawang cincang, garam dan rempah secukupnya. Tutup pinggan dan masak dengan api kecil hingga lembut - kira-kira 30 minit. Sejukkan sup sedikit, gosokkan dengan ayak, tambahkan 150 ml susu dan 1 sudu kecil. jus lemon. Didih.

    Campurkan 3 sudu besar. l. yogurt (tanpa bahan tambahan) atau krim, satu kuning telur, sedikit sup. Pukul campuran dan tuangkan ke dalam sup, disejukkan hingga 70C.

    Untuk menyediakan crouton, potong kerak dari tiga keping roti, potong roti menjadi kiub. Panaskan beberapa ulas bawang putih ke dalam minyak, biarkan hingga mendidih, kemudian angkat bawang putih dengan sudu yang telah dihiris, masukkan roti ke dalam mentega, biarkan merendam, kemudian angkat dan keringkan pada serbet.

    Hiaskan sup yang telah dihangatkan dengan herba dan hidangkan bersama crouton.

    Ikan dengan adas. Dalam empat ikan bersaiz sederhana (berporsi) (pike hinggap, makarel, bass laut, dll.), Potong kulit secara melintang. Kisar 6-8 tanaman (batang dan daun) adas. Masukkan ikan ke atas kerajang yang dilipat dan isi (2 sudu setiap satu) dengan adas. Letakkan adas yang tinggal di antara ikan. Taburkan pinggan dengan minyak sayuran dan jus setengah lemon. Goreng dengan api terbuka atau panggangan, putar sekali. Garam, rempah secukup rasa. Hidangkan ikan yang telah dimasak, taburkan adas dan hiaskan dengan irisan lemon.

    Adas disapu. Potong kubis halus, rebus hingga lembut dengan mentega, bawang dan wortel, musim dengan tepung sedikit goreng, tuangkan sedikit kuahnya. Sebelum dihidangkan, musim dengan krim masam, hiaskan dengan daun adas cincang atau ramuan lain.

    Adas dengan sos tomato. Kupas empat kepala adas kecil, basuh dan potong separuh. Ketepikan sayur-sayuran yang tinggal..

    Kupas beberapa bawang kecil dan potong halus. Panaskan 2 sudu besar dalam periuk. l. minyak zaitun dan tumis bawang di dalamnya hingga kekuningan. Masukkan adas cincang ke dalam periuk, 1/4 sudu kecil. biji adas, 180 ml wain putih kering dan didihkan dengan api kecil selama kira-kira 15 minit. Kemudian garam adas, lada dengan lada putih dan letakkan di atas pinggan yang telah dipanaskan.

    Tuangkan jus 1 lemon ke dalam kuah yang tinggal, tambah 2 sudu besar. l. pes tomato, didihkan, rebus selama beberapa minit dan tuangkan adas pada pinggan dengan sos yang dihasilkan. Hiaskan hidangan dengan ramuan adas cincang halus.

    Selera makan dan kesihatan yang baik!

    Vladimir Alekseev,
    Ketua Pengarah Poisk-Petersburg LLC,
    calon sains pertanian