Tugas kawalan dan kognitif pada topik "Ikan"

Baru-baru ini, Pavel Glazkov, seorang penduduk Vsevolozhsk, yang secara profesional menembak filem pendek mengenai fauna Rusia, mempersembahkan sebuah filem mengenai kebodohan dan kepentingannya semasa pengepungan Leningrad. Penyunting ivbg.ru menghubungi pengarang filem pendek itu dan mengetahui bagaimana seekor ikan kecil menyelamatkan ribuan Leningraders dari kelaparan.

Foto: Sekumpulan tongkat / Pavel Glazkov

Menurut ahli biologi, pita Stickleback Three-Spined menjadi pendekatan peribadinya untuk topik hidupan liar. Filem berdurasi 25 minit ini dilancarkan pada 2 Januari 2019.

Perhatikan bahawa versi asal filem pendek itu difilemkan tanpa wawancara tertanam dengan penduduk blokade. Tayangan perdana berlangsung pada 4 Disember 2018 di Perpustakaan Presiden Boris Yeltsin.

Foto: Pavel Glazkov

Pavel Glazkov lulus dari Fakulti Biologi Universiti St. Petersburg dan merupakan pensyarah. Menurut ahli biologi, kaedah terbaik untuk menyampaikan maklumat kepada orang adalah melalui video. Filem ini adalah bentuk penyampaian maklumat yang paling menarik mengenai hidupan liar. Pertama, anda dapat melihat objek yang sedang dikaji di habitatnya, dan, kedua, mendengar suara pahlawan - burung dan haiwan.

Topik stickleback menarik minat saintis kerana pada awalnya ikan mempunyai tingkah laku kawin yang menarik: hanya jantan yang mengurus keturunannya.

Foto: Kolushka / Pavel Glazkov

Jantan membina sarangnya sendiri dan menjemput dua hingga lima betina secara bergantian. Dia menolong mereka menyingkirkan telur. Seks yang adil meninggalkan bangunan dan pergi ke lelaki seterusnya. Dan yang pertama adalah menjaga telur sehingga menetas goreng, yang rata-rata terjadi setelah dua minggu. Jantan menghabiskan beberapa minggu lagi dengan goreng sehingga mereka mencapai kebebasan sepenuhnya. Menariknya, lelaki membiak sekali setahun, sementara betina melakukan kira-kira lima kali. Kerana tingkah laku kawin yang unik ini, idea muncul untuk membuat filem mengenai ikan ini. Pavel Glazkov sendiri adalah sutradara, penulis skrip, dan pembawa sebuah filem mengenai stik.

Bagaimana seekor ikan menyelamatkan ribuan Leningraders?

Semasa mencari maklumat, ahli biologi membaca banyak penerbitan literatur ilmiah dan mengetahui bahawa sebuah monumen didirikan kepada penghuni perairan pada tahun 2006 di Kronstadt. Pengarah mengarahkan arkib dan mengetahui bahawa kebijaksanaan selama bertahun-tahun pengepungan Leningrad memberikan sumbangan besar kepada pemeliharaan kehidupan penduduk kota "tertutup cincin".

Foto: Tugu peringatan di Kronstadt / Pavel Glazkov

Penduduk kota yang dikepung itu menangkap makanan yang menyelamatkan nyawa dengan segala yang mereka dapat: bakul, kemeja-T, topeng gas dan bahkan jaring bayi..

Secara kebetulan, tuan rumah filem ini menemui tiga penduduk Leningrad selama tahun-tahun perang, yang ingat bagaimana mereka menangkap dan memakan ikan ini. Semasa penggambaran, ahli biologi menemubual wanita-wanita ini tepat di tempat mereka tersekat ketika pengepungan kota..

Salah seorang dari mereka menceritakan bagaimana, ketika kecil, dia duduk di salah satu batu dengan baldi kecil, dan kakaknya menggunakan jaring rama-rama untuk menangkap lekuk di antara buluh. Setelah mengisi baldi, mereka pulang ke rumah, di mana mereka memotong jarum berduri. Pada waktu malam, ibu mereka pulang dari tempat kerja, membuat daging cincang, yang harus disuntik selama sehari, sehingga bau lemak stickleback tidak begitu jahat, dan membuat potongan daging. Lemak stickleback juga telah digunakan untuk merawat luka bakar dan luka..

Dalam proses membuat filem pendek, Pavel Glazkov pergi ke Laut Putih, di mana dia mengunjungi dua stesen biologi. Yang pertama terletak di Pulau Sredny - ia adalah stesen Fakulti Biologi St Petersburg, dan stesen kedua terletak di Cape Katish dan tergolong dalam Institut Biologi. Di tempat inilah fotografi bawah air dilakukan.

Foto: Pavel Glazkov

Perhatikan bahawa dari bahan yang difilemkan oleh ahli biologi semasa mengerjakan projek ini, hanya 2-3% yang termasuk dalam versi akhir filem ini. Pengarah mengarahkan idea untuk membuat video pendek, kerana persepsi penonton cenderung untuk menerima maklumat baru dalam 15 minit pertama.

Menyimpulkan kisahnya mengenai penciptaan pita itu, Pavel Glazkov menekankan bahawa kebangkitan dan penyatuan perasaan patriotisme untuk tanah air kita dapat dan harus diperkukuhkan melalui cinta alam.

ymedvedev

Rusia semalam, hari ini, esok.

Mencium dan memukul atau memancing di Leningrad yang dikepung

Pada hari ulang tahun ke-70 penghapusan sekatan Leningrad, saya teringat satu soalan yang telah lama menarik minat saya, iaitu: mengapa di bandar pelabuhan Leningrad, dengan begitu banyak sungai, tasik dan Teluk Finland, orang tidak melarikan diri dengan memancing? Ternyata terdapat di Internet di pelbagai laman web dan forum, maklumat ini tersebar, dan saya memutuskan untuk mengumpulkannya dalam satu siaran.

Saya akan bermula dari jauh. Di Uryupinsk, terdapat monumen kambing, yang penduduknya mengucapkan terima kasih kepada haiwan yang menyelamatkan penduduk dalam tahun-tahun sukar. Di Kostroma, di alun-alun tengah, ada monumen anjing yang, bersama-sama dengan pasukan bomba, melakukan panggilan sebelum revolusi. Kemudian dia mati. Tetapi di Kronstadt terdapat monumen ikan stickleback.

Stickleback tidak boleh dikelirukan dengan bau. Sticklebacks, atau sticklebacks (Latin Gasterosteidae) adalah sekelompok ikan dari urutan stickleback, berjumlah 5 genera dan sekitar 8 spesies. Semua perwakilan mempunyai duri di depan sirip punggung, sirip pelvis tidak ada di banyak spesies, atau diwakili oleh satu tulang belakang dan satu atau dua sinar lembut, pelindung perut dibentuk oleh peleburan tulang pelvis, sisik tidak ada. Apabila diserang oleh pemangsa, tongkat punggung menyebarkan tulang belakang punggung dan perut yang tajam, biasanya melekat erat ke badan, dan jarum ini menembusi mulut pemangsa. Mereka juga bertengkar dalam pertengkaran antara mereka (yang sering terjadi) dan secara amnya dalam keadaan bahaya. Di Rusia, mereka paling sering dijumpai di sungai-sungai yang mengalir ke Laut Baltik dan Putih, di sungai dan tasik di wilayah Leningrad, di Onega dan tasik yang berdekatan.

Smelt (Latin Osmeridae) - keluarga ikan dari urutan smelt (Osmeriformes). Spesies laut, anadrom dan air tawar di Hemisfera Utara. Ditemui di lembah Lautan Artik, Atlantik dan Pasifik. Ikan komersial yang penting.
Ikan kecil, panjang maksimum 40 cm, biasanya kurang dari 20 cm. Tubuh memanjang. Mewarnai perak.

Oleh itu, di Kronstadt terdapat sebuah monumen untuk penolakan. Bagaimana ikan ini dapat membantu penduduk sekiranya mereka memasang tugu? Ia dilampirkan, dan tidak dipasang, kerana ia dilampirkan berhampiran Jambatan Biru saluran pintas ke dinding sisi batu menghadap tebing saluran.

Tugu peringatan, foto dari laman bandar Kronstadt

Inilah yang ditulis di laman web bandar Kronstadt:

“Semasa pengepungan, ikan berduri kecil ini membantu ribuan orang yang tinggal di Kronstadt untuk mengatasi kelaparan yang dahsyat. Untuk sup ikan, makhluk yang hidup berlimpah di Kotlin, Kronstadters selama perang memancing dengan jaring, kerana melalui jaring mana pun, seekor ikan empat sentimeter tergelincir ke dalam air. Dalam keadaan lapar yang dahsyat, tongkat yang digiling dalam penggiling daging menjadi daging cincang terasa sangat sedap. Potongan dari ikan terang ini digoreng minyak ikan oren, yang diekstrak darinya. Makanan istimewa dianggap sebagai telinga, dimasak dari stickleback dengan penambahan tepung ikan. Kronstadters bahkan mendedikasikan puisi untuk ikan ini: "Tetapi hingga hari ini, pujian didengar oleh ikan kecil yang menyekat yang membantu orang bertahan hidup".
By the way, stickleback terus melayani orang hari ini. Lemaknya digunakan dengan kekuatan dan utama dalam produk penurunan berat badan, untuk pembuatan linoleum, pernis dan plastik. "

Adakah terdapat perikanan komersial di Leningrad dan sekitarnya?

Dari buku harian A.V. Burova // Lebedev Yu.M. Di kedua-dua sisi cincin sekatan. SPb., 2005, hlm. 225
14 Disember 1941.
Lenryba Trust telah memulakan penangkapan ikan ais. Bahkan rencananya telah dibuat: 10-12 tan ikan sehari. Rancangannya tidak terlalu besar, tetapi tidak begitu mudah untuk menunaikannya, terutama sejak memancing di Teluk Finland, dengan pandangan penuh musuh. Nelayan Oranienbaum, yang memulakan memancing ais pada 22 November, ditembak pada hari pertama. Dua daripadanya mati. Mereka harus memakai nelayan dengan cara yang sama seperti pengakap - dengan jubah kamuflase putih ".

Catatan lain dari buku harian bertarikh 9 Jun 1943:

"Para nelayan Leningrad telah mencapai kejayaan besar. Lenryba Trust telah memenuhi rancangan untuk suku kedua lebih awal dari jadual."

Menurut ingatan beberapa penduduk bandar, koperasi ikan wujud di kota yang dikepung selama sekatan. Yang lain menafikannya.
Sudah tentu, tidak dapat dinafikan bahawa orang-orang sendiri mengambil inisiatif dan memancing dengan pancing yang tinggal dekat dengan air. Mereka memancing dari tongkang dan kapal di mana senjata anti-pesawat ditempatkan. Mengumpulkan ikan yang terpegun setelah terkena tembakan. Ada kenangan bahawa mereka terperangkap di lubang air di daerah Volodarsky. Saya menemui memori yang menarik (http://beloostrov.ru/forum/viewtopic.php?t=1064&sid=ba6ea23b861602789d95b32a1ecf775a) oleh Veps:

"Saya mempunyai peluang dalam hidup saya untuk menjadi pemandu teksi. Saya tidak ingat namanya, tetapi saya berpeluang memberi tumpangan kepada seorang lelaki. Menurut ceritanya, dia berusia kurang dari 10 tahun semasa sekatan, dia tinggal di dekat sarkas di Fontanka. Tongkang dengan biji-bijian dibom ke sarkas, pasukan mendapat biji-bijian tentera, menyelam dan mengeluarkan karung, karung yang terkoyak tetap berada di dasar. Dia tidak mengatakan apa-apa mengenai musim sejuk, tetapi dalam cuaca panas selalu ada nelayan, sebilangan besar biji-bijian memainkan peranan sebagai umpan. "

Satu lagi keterangan dari laman web pengguna GVS yang sama:
"Ayah mertua saya, Tuhan memberinya kesihatan yang baik, sejak musim panas 42 di Moika, dia menderita suram. Tali primitif, cangkuk, gabus apung. Muncung serangga, terutama lalat dan serangga. Orang-orang kecil terlibat dalam menangkap serangga untuknya. dia berusia 10 tahun, sudah membuang pemetik api dari bumbung. "

Satu lagi keterangan dari laman web pengguna Nikolay58 yang sama:
"Dari kisah-kisah datuk saya.
Pada tahun 1941. dia berusia 33 tahun, bertugas di tempat latihan Rzhev, gelaran - kapten, isteri, tiga anak. Mereka mengambil dinamit, sebuah kereta dan memasukkan ikan di takungan terdekat, ikan itu diedarkan kepada keluarga. Para pegawai berada di posisi barak, apabila diberhentikan satu atau dua kali sebulan, selama dua atau tiga jam. Mereka juga memburu segala-galanya (burung gagak - burung pipit), mengambil dengan rela hati. pistol meninggalkan rumah dan melepaskan tembakan di situ berhampiran rumah itu. Kami tinggal di Rzhevka, itu adalah pinggiran bandar pada tahun-tahun itu. "

Satu lagi keterangan dari pengguna Leo33:
"Inilah kisah-kisah datuk saya, di Sestroretsk, dilarang sama sekali memancing dan pergi ke hutan. Saya tidak tahu mengapa, tetapi dia bersetuju bahawa mereka takut keracunan, kerana Jerman dan Finland sudah dekat, perbatasannya hanya, kira-kira, beberapa kilometer dari Sestroretsk, datuk saya membeli banyak dedak pada musim gugur, untuk ayam, ketika sekatan memulakan semua ayam, secara kasar, mereka mengambil musim sejuk dengan dedak dan duduk. "

Bagi kapal, kebanyakannya digunakan untuk tujuan ketenteraan atau untuk mengirim makanan ke kota di sepanjang Jalan Kehidupan (kereta hanya digunakan di Ladoga pada musim sejuk). Sudah tentu, lebih menguntungkan untuk menggunakannya untuk penghantaran puluhan tan pelbagai produk dan bahan daripada sekadar memancing, yang tidak dijamin..

Ikan kecil yang menyelamatkan nyawa sekatan

Di dinding Terusan Obvodny di Kronstadt, di seberang tolok air pasang, terdapat monumen kecil untuk ikan stickleback. Stickleback tiga-putar (Latin Gasterosteus aculeatus, tidak boleh dikelirukan dengan smelt, Latin Osmerus eperlanus) adalah ikan yang sangat kecil: panjangnya tidak lebih dari 6 sentimeter, dan beratnya hanya sekitar 4 gram. Ia mendapat namanya dari tiga tulang belakang yang terletak di hadapan sirip punggung. Di St Petersburg, ia juga disebut kobzda. Terima kasih kepada ikan ini, beribu-ribu orang yang terhalang dari kelaparan..

Tugu peringatan sekatan di dinding Terusan Obvodny

Keluarga Kolyushkovye (lat. Gasterosteidae) tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar dari urutan seperti kalajengking dan mempunyai 5 genera dan dari 8 hingga 18 spesies. Daripada sisik, stik mempunyai pelat bertulang, dan sirip punggung dan perut mempunyai duri yang tajam. Ahli zoologi dan naturalis Rusia yang terkenal, pakar perikanan Leonid Pavlovich Sabaneev (1844-1898) dalam karyanya “Fish of Russia. Kehidupan dan perikanan (memancing) ikan air tawar kita ”(Moscow, 1892) menggambarkan keburukan sebagai berikut:

... Mereka suka sungai yang tenang, tinggal di air tawar dan payau; tempat kegemaran mereka adalah sungai kecil, parit, tasik, ilmeni dengan dasar berpasir atau berpasir dan pantai berumput. Mereka kadang-kadang menahan kawanan besar dan bergerak terus, melemparkan diri ke setiap benda yang jatuh, dan di beberapa tempat di wilayah Petersburg mereka tidak membiarkan ikan lain ditangkap. Kadang kala mereka membiak sehingga mereka memindahkan semua ikan, telurnya yang dimakannya; sementara itu, mereka sendiri, terutama stleback tiga-spine, bersenjata dengan duri yang lebih keras, lebih lama dan kuat, sangat jarang menjadi mangsa pike, perches dan pemangsa lain, yang, jika mereka memutuskan untuk memburu ikan-ikan ini kerana kelaparan, sering dihukum kerana keserakahan mereka: stickleback Ia menyebarkan tulang belakang punggung dan perutnya yang tajam, biasanya melekat erat ke badan, dan jarum ini dicucuk ke dalam mulut ikan. Mereka juga bertengkar dalam pertengkaran antara mereka (yang sering terjadi) dan secara amnya dalam keadaan bahaya. Dari sini mudah disimpulkan bahawa ikan kecil ini, yang diabaikan oleh nelayan, mesti membiak dengan sangat kuat.

... Semua stlebacks sangat rakus dan merupakan antara ikan yang paling berbahaya. Di kolam di mana mereka menembusi, hampir mustahil untuk membiakkan ikan lain. Bahkan di lembangan besar seperti Danau Onega, menurut keterangan nelayan, bersama dengan pembiakan ikan ini, penurunan yang kuat pada spesies lain, terutama ikan pari, diperhatikan. Di sini stickleback, yang setiap tahun menyebar dalam jumlah besar di semua bibir, sungai, secara beransur-ansur mengalir ke tasik bersebelahan yang lain dan tidak hanya diperhatikan di kawasan yang dihubungkan oleh saluran atau sungai yang terlalu cepat. Sekiranya tongkat tidak membasmi telur mereka, tentu saja, mereka akan segera memindahkan semua ikan.

Stickleback dianggap sebagai ikan "rumpai" dan tidak dimakan. Sabaneev menulis:

Oleh kerana saiznya dan tinggal di tempat-tempat kecil atau di sungai, ikan ini jarang tersangkut di jaring. Namun, dari tahun enam puluhan dia juga menceburkan diri dalam perniagaan; jadi, sebagai contoh, di daerah Dnieper. Bibir Tavricheskaya. ia digunakan untuk persenyawaan; di pulau Kizhe (wilayah Olonets), seperti yang mereka katakan, seorang petani mulai 20 tahun yang lalu menggunakannya untuk makanan ternakan, setelah mengisar menjadi serbuk; di Eropah Barat, ia telah lama berfungsi sebagai makanan unggas untuk unggas. Di sekitar Riga, menurut keterangan pendeta Bütner, kira-kira 30 tahun yang lalu, seorang pedagang bahkan mendirikan kilang untuk mencerna lemak dari sticklebacks, dan hasilnya sangat cemerlang sehingga pada tahun pertama 200.000 tong tongkat disampaikan kepadanya dengan harga 40 k masing-masing. Seseorang tidak dapat membantu tetapi berharap penggunaan yang berjaya ini bukan sahaja tidak berguna, tetapi juga ikan yang sangat berbahaya di bahagian lain di Rusia..

Stickleback tiga titik, gambar dari laman web Zooclub.ru

Selama bertahun-tahun sekatan, di Teluk Finland dan terusan Leningrad dan Kronstadt, hampir semua ikan ditangkap dan dimakan, dengan pengecualian kecil. Oleh kerana dia dengan mudah menyelinap ke sel jaring ikan, dia terperangkap dengan jaring, beg, baju. Nasib baik, ikan rakus ini tidak sukar ditangkap. Seperti yang diperhatikan oleh Sabaneev,

... Walaupun tidak ada seorang pun, kecuali anak-anak, yang terlibat dalam penangkapan stik, sukar untuk membayangkan betapa tamaknya mereka tidak hanya menangkap muncung, tetapi juga cangkuk telanjang dan potongan benang. Pada masa lalu, di sebelah Petersburg, saya menangkap sebilangan besar ikan ini hanya pada sepotong cacing yang diikat pada benang, bahkan di cangkuk telanjang kecil, yang mereka ambil untuk cacing.

Pembinaan semula bilik di Kronstadt yang dikepung. Muzium sejarah Kronstadt

Sup ikan dibuat dari stickleback, dan potongan daging dibuat dari daging cincangnya, yang digoreng dalam minyak ikan yang diekstrak dari stickleback. Minyak Stickleback juga telah digunakan untuk merawat luka bakar dan luka. Penulis Leonid Panteleev (Alexey Ivanovich Eremeev, 1908-1987), yang selamat dari sekatan, mengingatkan:

... Kami memancing di bawah Jambatan Elagin pertama. Kami turun di bawah jambatan dan di sana, berbaring di atas kasau kayu, mula bekerja dengan bakul.... Stickleback! Yang sama, kecil, kecil, dengan panjang setengah ikan sedikit, yang berlari di kawanan gesit di pantai, di tempat terkecil... Berapa kali saya masih kecil saya cuba menangkap sekurang-kurangnya satu tangan - tidak pernah berjaya. Dan kemudian kami merendam bakul ke dalam air, meletakkannya pada arus pada sudut yang tidak jelas dan ditarik keluar seminit kemudian. 10-15 tongkat melonjak ke dalam bakul.

Baldi penuh dalam dua atau tiga jam. Kami merebus stickleback, menggorengnya, membuat potongan daripadanya. Saya memberi makan ibu saya selama beberapa hari, menukarnya dengan tembakau. Saya tidak menyangka bahawa mainan ini, ikan patung sangat sedap...

- Panteleev L. Pintu yang sedikit terbuka...: Cerita, esei, perbualan dengan pembaca, dari buku nota lama. L.: Sov. penulis, 1980, ms 396

Tugu peringatan pengepungan di Kronstadt

Pada 8 Mei 2005, sebuah monumen stickleback dilancarkan di Kronstadt, dibuat atas inisiatif Majlis Kronstadt Veteran dan Dana Antarabangsa "300 tahun Kronstadt - kebangkitan semula benda-benda suci". Pada papan logam, terpasang di atas monumen di pagar terusan, terdapat puisi yang didedikasikan untuk penolakan oleh penyair Kronstadt Maria Taisovna Aminova:

Peluru berhenti dan pengeboman.
Tetapi pujian masih terngiang-ngiang
Sekat ikan kecil,
Itu membantu orang bertahan...

Puisi mengenai kebiasaan

Mereka mengatakan bahawa sebelum memancing ada baiknya mendekati monumen ke blokade blokade, dan kemudian tangkapannya akan baik.

PS. Harap ingat: bogeyman dan penternak adalah ikan yang berbeza..

Kekurangan

Beberapa spesies ikan kecil terkenal dengan nama ini, sangat luar biasa dari segi penampilan dan cara hidup mereka. Punggung dapat dibezakan dengan mudah oleh tulang belakang mereka di hadapan sirip punggung, dua jarum di perut yang menggantikan sirip pelvis, pelindung perut yang terbentuk oleh peleburan tulang pelvis, dan ketiadaan sisik yang benar.

Di bahagian Eropah di Rusia, terdapat tiga spesies stickleback air tawar - stickleback tiga-spined (Gasterosteus aculeatus L.), stickleback sembilan-spined (Pungitius pungitis L.) dan stickleback hijau, atau rata-rata (Pungitius platygaster Kess.), Yang mungkin yang terakhir. Pada yang pertama, bahagian belakang bersenjata dengan 3 duri; di sisi badan terdapat plat tulang melintang (biasanya 24-30), menggantikan sisik dan secara beransur-ansur meruncing ke arah ekor; plat yang serupa tetapi panjang juga terdapat di bahagian dorsum dari okiput hingga awal sirip ekor. Bahagian belakang stickleback ini berwarna coklat kehijauan, kadang kehitaman, sisi badan dan perut berwarna keperakan, dada dan tekak berwarna kemerahan pucat, merah terang semasa pemijahan. Ukurannya biasanya 5-6 cm, jarang lebih banyak.

Stickleback sembilan-spine pada pandangan pertama dibezakan oleh sebilangan besar duri punggung kecil, di antaranya hampir selalu 10 atau 9, dengan badan telanjang dan lebih memanjang; bahagian belakang berwarna coklat kehijauan dengan garis kehitaman lebih kurang lebar, perutnya berwarna keperakan. Semasa pemijahan pada lelaki, bahagian sisi dan perut menjadi hitam sepenuhnya, dan tulang belakang perut berwarna putih. Ukuran stickleback ini bahkan lebih kecil daripada stickleback tiga-spined. Dalam tongkat rata, yang terdapat di Laut Hitam, di bahagian bawah Dnieper dan di kawasan berdiri di sekitar Astrakhan, jumlah duri punggung adalah sama seperti pada spesies kedua, tetapi sisinya dilengkapi dengan piring, ia sendiri lebih tebal, kepala lebih besar dan perisai perut jauh lebih lebar daripada di dua yang lain spesies.

Yang terakhir mempunyai taburan yang hampir sama. Stleback tiga-spine dan sembilan-spine terdapat di hampir semua negara Eropah, tidak termasuk yang paling utara, dan, menurut Pallas, di hampir seluruh Siberia. Mereka mungkin kekurangan hanya di lembangan Volga. Kami mempunyai jumlah yang paling banyak - di sungai-sungai yang mengalir ke Laut Baltik dan Laut Putih. Sticklebacks terdapat dalam jumlah besar di sungai dan tasik provinsi Petersburg, di Onega dan tasik bersebelahan.

Lokasi stickleback tiga-spined dan stickleback sembilan-spined adalah sama. Mereka menyukai aliran yang tenang, tinggal di air tawar dan masin; tempat kegemaran mereka adalah sungai kecil, parit, tasik, ilmen, dengan dasar berpasir atau berpasir dan pantai berumput. Mereka kadang-kadang menahan kawanan besar dan bergerak terus, melemparkan diri ke setiap benda yang jatuh, dan di beberapa tempat di wilayah Petersburg mereka tidak membiarkan ikan lain ditangkap. Kadang kala mereka membiak sehingga mereka memindahkan semua ikan, telurnya yang dimakannya; Sementara itu, mereka sendiri, terutama tongkat tiga berduri, yang dipersenjatai dengan duri yang lebih keras, lebih lama dan kuat, sangat jarang ditangkap oleh pikes, hinggap dan pemangsa lain, yang, jika mereka memutuskan untuk memburu ikan ini kerana kelaparan, sering dihukum kerana keserakahan mereka: stickleback menyebarkan tulang belakang punggung dan perutnya yang tajam, biasanya melekat erat pada badan, dan jarum ini dicucuk ke dalam mulut ikan. Mereka juga bertengkar dalam pertengkaran antara mereka (yang sering terjadi) dan secara amnya dalam keadaan bahaya. Dari sini mudah disimpulkan bahawa ikan kecil ini, yang diabaikan oleh nelayan, mesti membiak dengan sangat kuat. Bahkan ada beberapa alasan untuk menganggap bahawa semua stlebacks pada awalnya adalah ikan laut atau muara dan hanya secara beransur-ansur menyebar lebih jauh ke sungai..

Walaupun jumlah telurnya sangat kecil, ikan ini, bersenjata dengan baik, berkembang biak lebih cepat kerana sebahagian besar telur berkembang pada ikan muda, yang tidak diperhatikan pada spesies air tawar kita yang lain, kecuali sculpins dan gobies (Gobius). Kenyataannya adalah bahawa di stlebacks kita mempunyai contoh sarang yang paling luar biasa, mirip dengan burung, dan kita menemui fenomena perawatan lelaki yang sama menarik untuk testis yang dilipat di sarang ini..

Beberapa hari sebelum pemijahan, bermula pada bulan April atau Mei, sticklebacks mengambil warna yang lebih cerah dan menjadi sangat cantik. Kemudian, jantan-jantan itu menjauhkan diri dari betina-perut betina, yang terus berjalan di kawanan dan, nampaknya, jumlahnya lebih banyak daripada yang pertama; Setiap lelaki memilih tempat untuk dirinya sendiri di rumput atau di bahagian bawah, atau terlebih dahulu menggali lubang di kelodak, seperti yang selalu dilakukan oleh tiga orang, atau, seperti jantan berduri sembilan, secara langsung mula melekatkan bilah rumput di garpu beberapa tanaman air atau daunnya. Selalunya mereka memilih teratai putih dan kuning untuk tujuan ini. Setelah mengeluarkan lubang, lelaki itu mengambil sebilah rumput kecil, akar, juga alga benang (stickleback sembilan-spined) dan bahan-bahan tumbuhan lain di mulutnya, melapisi bahagian bawah lubang dengan mereka, membetulkannya di kelodak dan merekatkan lendir yang disembunyikan oleh sisi badan, kemudian melapisi dinding sisi dengan cara yang sama, akhirnya peti besi. Selepas itu, dia meletakkan sarangnya dalam keadaan teratur, memberikan bentuk yang lebih biasa, mengeluarkan lebihan, memperluas bukaan depan (bahagian belakang selalu kurang, dan kadang-kadang tidak ada sama sekali), melicinkan tepinya dan pada masa yang sama rajin menghalau serangga dan ikan lain. Sarang selesai mempunyai bentuk bola atau hampir sebiji bola dan sangat cantik, tetapi dalam stik tiga putaran, kebanyakannya dikuburkan dalam kelodak dan oleh itu tidak dapat dilihat: hanya kadang-kadang, dan kemudian di air ringan yang cetek, anda dapat membezakan ketinggian kecil hingga diameter 10 cm; sarang tongkat sembilan berduri juga sangat sukar dijumpai, kerana ia hampir tidak berbeza dengan daun tanaman air yang mereka pasangkan.

Setelah menyelesaikan pembinaan sarang, jantan kembali ke kawanan, memilih betina yang siap untuk berbaring dan, setelah beberapa pacaran, mengantarnya ke tempat yang ditentukan: betina naik ke lubang depan, meletakkan beberapa lusin telur di sana dan setelah 2-3 minit masuk ke lubang yang bertentangan... Pada masa ini, lelaki itu sangat teruja dan sebaik sahaja betina menyelesaikan cengkamannya, dia seterusnya memasuki sarang dan menuangkan susu ke atas telur. Tetapi sarang ini tidak berfungsi untuk satu betina: tidak lama kemudian jantan mencari yang lain, sepertiga, dan lain-lain; mencengkam berterusan selama beberapa hari berturut-turut sehingga seluruh sarang dipenuhi dengan buah zakar. Yang terakhir agak besar; pada betina, biasanya terdapat hingga 100-120 telur matang dalam satu waktu, tetapi keseluruhan pemijahan kadang-kadang berlangsung lebih dari satu bulan, dan pada telur sembilan berduri bahkan hingga akhir bulan Julai.

Tetapi ini tidak terhad kepada kerisauan lelaki yang rajin. Dia tetap berada di sarang, menjauh darinya hanya untuk jarak pendek dan dengan cemburu melindunginya dari musuh, sama ada mengusir mereka dari tempat ini, kemudian berusaha mengalihkan perhatiannya dari musuh-musuh lain yang lebih berbahaya, terutama ikan besar, yang sangat tidak suka menikmati kaviar stickleback. Malah wanita betina sendiri memakan telur mereka sendiri. Kessler menceritakan bagaimana dia tidak berjaya mengusir satu lelaki kulit hitam dari tongkat sembilan berduri: pada mulanya yang terakhir, dengan setiap pergerakan tongkat, melarikan diri dari sarang dan kembali ke sarang itu, tetapi kemudian dia mula melemparkan dirinya ke tongkat, seolah-olah menggeram, seperti anjing Perlindungan sarang ini berlangsung selama 10-14 hari, sehingga ikan yang menetas akhirnya meninggalkannya, dibebaskan dari pundi kuning telur besar mereka, yang membuat mereka tidak dapat melepaskan diri dari pengejaran. Tetapi ketika itu, pada hari-hari pertama, lelaki itu rajin menjaga remaja dan tidak membenarkan mereka berenang jauh dari sarang. Lebih-lebih lagi, semasa perkembangan embrio, seorang ayah yang prihatin, untuk mencegah penyumbatan telur, dengan sengaja menghasilkan gelombang air dan menggerakkan sirip pektornya dengan kuat di depan bukaan sarang..

Sarang lekapan yang sangat menarik ini mudah diperhatikan di akuarium besar dengan tumbuh-tumbuhan dan lapisan kelodak tebal di bahagian bawah, di mana ikan-ikan ini, yang umumnya sangat ulet, bergaul dengan baik. Nampaknya, mereka mampu menghasilkan semula pada tahun berikutnya, sekurang-kurangnya pada tahun kedua kehidupan, tetapi mereka hampir tidak hidup hanya 3 tahun, seperti yang dipercaya oleh Bloch.

Semua lekapan sangat rakus dan merupakan antara ikan yang paling berbahaya. Di kolam di mana mereka menembusi, hampir mustahil untuk membiakkan ikan lain. Bahkan di lembangan besar seperti Danau Onega, menurut keterangan nelayan, bersama dengan pembiakan ikan ini, penurunan yang kuat pada spesies lain, terutama ikan pari, diperhatikan. Di sini stickleback, yang setiap tahun menyebar dalam jumlah besar di semua bibir, sungai, secara beransur-ansur mengalir ke tasik bersebelahan yang lain dan tidak hanya diperhatikan di kawasan yang dihubungkan oleh saluran atau sungai yang terlalu cepat. Sekiranya tongkat tidak membasmi telur mereka, tentu saja, mereka akan segera memindahkan semua ikan.

Perlu diingat bahawa walaupun tidak ada, kecuali anak-anak, yang terlibat dalam penangkapan stik, sukar untuk membayangkan betapa tamaknya mereka tidak hanya menangkap muncung, tetapi juga cangkuk telanjang dan sekeping benang. Pada masa lalu, di sebelah Petersburg, saya menangkap sebilangan besar ikan ini hanya pada sepotong cacing yang diikat pada benang, bahkan di cangkuk telanjang kecil, yang mereka ambil untuk cacing.

Sumber: edisi ketiga karya L. P. Sabaneev "Fishes of Russia"

Dari Wikisource - perpustakaan percuma.

Mengapa Leningraders tidak memancing semasa sekatan?

Tiba-tiba ternyata soalan "Mengapa Leningraders tidak menangkap ikan semasa sekatan?" risau banyak rakan senegara. Jawapannya nampaknya terapung di permukaan, tetapi setelah mencengkamnya, para penanya tidak selalu menyedari bahawa terdapat banyak perkara yang terapung di permukaan. Dan tidak selalu boleh memakannya di kepala.
Pada mulanya, dari luar, semuanya kelihatan sederhana: Bandar ini berada di atas air. Ikan hidup di dalam air. Tangkap ikan walaupun dengan tangan anda dan letakkan di roti penyekat - perbaiki makanan anda. Dan jika anda lapar, maka anda tidak menangkap. Tetapi mereka tidak. dan tidak menangkap, kerana: 1. tidak tahu bagaimana (tangan putih). 2. NKVD melarang membunuh golongan intelektual. Diasingkan, ha, untuk beberapa minit! Berikan topik berikut!
Hampir mustahil untuk mencari bahan maklumat yang layak mengenai topik ini dalam perjalanan. Topiknya, walaupun kadang-kadang muncul dalam pelbagai perbincangan, praktikalnya tidak diungkapkan dan perlu difahami.

Untuk menjawab soalan MENGAPA mereka tidak menangkap, mari kita fahami dari sudut akal sehat BAGAIMANA, MANA, BAGAIMANA dan SIAPA yang harus memancing untuk memberi makan lebih dari 2 juta orang (tentera + orang awam, disekat di sebuah kota yang dikepung) dengan ikan setiap hari.

Tidak pernah ada nelayan di atas es dalam sekatan foto Neva yang beku

IKAN DI NEVA SEBELUM PERANG
"Sebelum perang, industri perikanan Neva, berdasarkan ikan anadromous (ikan yang memasuki Neva sekali musim selama bertelur), didasarkan terutama pada 3 spesies: smelt, lamprey dan salmon. Hasil tangkapan vendor cukup signifikan. namun, ia tidak diperhatikan setiap tahun di Neva. Dalam jumlah yang sangat terbatas, hasil tangkapan ikan putih, pike, hinggap, belut, ide, syrt, bream, ruff, suram, chub, grayling, roach dan burbot.
Memancing di Neva dulu dan sekarang dilakukan dari pembukaan navigasi hingga pembekuan. Dari tahun ke tahun, musim memancing bermula sekitar bulan April dan berakhir pada bulan November. Musim musim sejuk biasanya "mati" dari segi memancing, kecuali beberapa kes kecil memancing burbot. "
Catatan: Mengapa penting untuk menangkap data untuk musim sejuk? Krisis bekalan Leningrad, yang mencetuskan proses kelaparan, berlaku pada bulan November 1941 - Januari 1942. Musim sejuk yang teruk. Ais tebal di semua badan air. Kemudian, pada musim bunga 1942, keadaan bekalan mulai bertambah baik, norma-norma pengagihan makanan meningkat, titik pemakanan perubatan diatur, tetapi keletihan yang disebabkan oleh kelaparan bulan-bulan musim dingin 1941 terus meragut nyawa. Pada musim panas tahun 1942, angka kematian di kota kembali ke tahap pra-blokade..

Dinamika tangkapan spesies ikan komersial tertentu di Neva (dalam c) LUZANSKAYA D.I. Memancing di sungai. Neve.

Pelbagai tangkapan di Neva pada tahun 1934-1938 Sumber yang sama

Hasil tangkapan suku tahun (dalam c) Sumber yang sama. Perhatikan nilai hampir sifar pada suku pertama (Januari-Mac) - pada masa ini hampir tidak ada yang dapat dilihat.

Dalam hasil tangkapan pada tahun-tahun sebelum perang, smelt menyumbang 84,6%, lamprey - 7,03%, salmon - 2,5%, serangan bersama midges - 3% dan baka lain - 2,87%.
Penting: mencium hanya datang pada musim bunga, lamprey - pada musim bunga dan musim gugur sebelum beku, dan salmon terutama ditangkap lebih dekat ke Tasik Ladoga, iaitu di mana barisan hadapan melintas. Sekali lagi: pada bulan-bulan musim sejuk sebelum perang, praktik penangkapan ikan tidak dilakukan, kerana ekonomi tidak menentu - kos memancing lebih banyak daripada hasilnya.

BAGAIMANA BANYAK ANDA PERLU
Kami mengira kandungan kalori: pada waktu lapar, produk yang diterima di kad mempunyai kandungan kalori harian: untuk pekerja 1087 kkal, untuk pekerja 581 kkal, untuk tanggungan 461 kkal, untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun 684 kkal. Selalunya mustahil untuk memperoleh minimum ini. Jumlah minimum kilokalori harian untuk mengekalkan penggunaan tenaga badan adalah sekitar 2500 untuk lelaki dan 2000 untuk wanita. 100 g ikan sungai mempunyai nilai kalori 80-100 kcal. Secara keseluruhan, kita memiliki diet yang normal, setiap penduduk kota yang dikepung harus menambahkan sekitar 1000-1500 kkal pada diet semasa SETIAP HARI. Sekiranya secara hipotetis, melengkapkan diet penyekat hanya dengan ikan (dan makanan lain tidak tumbuh di mana sahaja di musim sejuk), maka setiap Leningrader memerlukan sekurang-kurangnya satu kilogram ikan, saya tekankan sekali lagi, SETIAP HARI.

Jumlah: 2 juta orang harus makan 2,000 tan (dua ribu tan) ikan setiap hari. Secara teori, dari November 1941 hingga Mei 1942, Leningraders akan memakan seluruh kargo sebuah kapal kontena raksasa 400 meter yang penuh dengan ikan beku di samping ransum roti mereka untuk mengimbangkan di ambang kelaparan. Kargo ikan dari kapal ini, yang dibuang ke Neva, akan membentuk batang ikan yang tebal selebar 7 meter sepanjang keseluruhannya di dalam batas bandar, kadang-kadang bahkan menjulang tinggi di atas air.

BAGAIMANA BANYAK
Adakah Neva, pada waktu itu tertutup setengah meter ais, tidak pernah memiliki nilai komersial yang serius, memiliki stok ikan di atas? Kami melihat jadual di atas: rata-rata 6,000 centre ikan ditangkap setiap tahun di Neva (sebelum revolusi - 2.400 centres), 85% daripadanya dibau. Sekiranya kita mengambil dari jumlah tangkapan tahunan 90% dari smelt yang tiba sekali dalam setahun (smelt hanya muncul dari 20 April hingga 15 Mei, dan tempoh kritikal yang dipertimbangkan adalah November-Januari 1941), maka apa yang tinggal? 900 tengah tangkapan maksimum yang mungkin. Adakah banyak atau sedikit? Dalam ilustrasi kapal kontena di atas, isipadu ini ditunjukkan oleh garis putus-putus kuning di sudut kanan atas untuk kejelasan. Kami membahagikan semua ini kepada sekurang-kurangnya 2 juta orang dan kami mendapat maksimum 50 GRAM (lima puluh gram) setiap TAHUN ikan Neva untuk setiap Leningrader ketika memancing oleh ladang kolektif ikan dengan alat pancing profesional (pukat dan jaring). Mereka. Untuk satu blokade, Ibu Alam dapat, paling tidak, melepaskan diri dari Neva dengan ukuran kecil (15 cm) dengan kepala, ekor dan usus, misalnya. Bukan seminggu atau sebulan, tetapi setahun, kawan. Pada tahun. Ini adalah semua ikan yang secara teorinya dapat ditarik keluar dari Neva dengan kaedah memancing 100% cekap..

Neva vendace, 1 pc. Anda boleh mendapatkan cukup satu bangkai selama satu tahun.

Kesimpulan pertama: walaupun separuh daripada penduduk tidak dapat diberi makan ikan pada musim sejuk, pada masa ini tidak ada bau di Neva - ikan komersial utama sungai..
Mungkin tidak semua, tetapi sekurang-kurangnya seseorang dari blokade dapat meningkatkan kualiti makanan mereka dengan melakukan memancing ais? Pertimbangkan kemungkinan untuk memancing pada musim sejuk tahun 1941. Yang paling optimis, i.e. hebat.

DI MANA

Garisan depan pada musim gugur 1941. Pantai timur (dan ini terutama cetek) di Teluk Finland benar-benar terkena tembakan oleh Jerman dan Finland. Neva hanya separuh boleh diakses.

Bahagian timur Teluk Finland adalah zon depan yang dapat dilihat sepenuhnya. Memancing ais di sini sama dengan memetik daun bit di ladang lombong. Selain itu, kedalaman yang paling biasa di sini ialah sekitar 1.5-2 m - tidak semua ikan berjalan di sini. Bahagian Neva, di mana Leningraders secara teorinya dapat memancing di bawah ais, panjangnya 30 km. Lebih jauh ke Danau Ladoga, hubungan unit pertempuran bermula lagi. Sebenarnya, zon "memancing" yang mungkin jauh lebih kecil, kerana ikan, secara semula jadi, tidak berjalan di setiap meter persegi sungai dan "tempat penangkapan" yang jarang berlaku di Neva berdekatan dengan zon yang luas di mana tidak ada yang dapat ditangkap. Jangan lupa bahawa di bandar garis depan terdapat zon pengecualian di sekitar objek penting (kilang, pengambilan air, kapal di dinding), yang dijaga dengan serius dan akses ke sana ditutup.
Sebelum perang, sekitar 200-250 orang bekerja di penternakan kolektif yang bekerja di hilir sungai di dalam bandar. Perikanan utama mereka (April-Mei) adalah penangkapan ikan. Alat pancing: pukat, landak, bit. Pada bulan-bulan yang tinggal, nelayan pergi ke Teluk Finland dan Tasik Ladoga. Di Neva, masih ada yang menangkap di hulu sungai, lebih dekat dengan Ladoga, terutama salmon yang berlimpah kecil (beberapa peratus dari jumlah tangkapan di Neva).

SEBAGAI
Oleh itu, mari kita bayangkan yang tidak realistik: setiap hari pada pagi musim sejuk, orang-orang yang tidak terlibat dalam peperangan dan pekerjaan (pelajar sekolah yang lebih muda, wanita berumur dan orang tua) keluar ke ais setebal setengah meter pada pagi musim sejuk, lubang tukul (omong-omong, ini bukan perkara mudah (lihat video di pautan), walaupun untuk orang yang sihat di atas ais yang setebal setengahnya), duduk dengan alat pancing buatan sendiri (ada masalah dengan tali pancing di USSR) di atas lubang di tempat-tempat terpikat. Disokong oleh apa, dengan cara? Untuk "tumbuh" cacing tanah pada musim sejuk, misalnya, anda memerlukan kotak dengan suhu + 25 ° C dan tunggu beberapa bulan. Saya tidak menganggap jaring, kerana tidak ada banyak jaring dan memerlukan banyak kesihatan dan kemahiran untuk mengatasinya di atas es, dan bukan fakta bahawa mereka akan meningkatkan tangkapan dengan ketara.
Kami mengambil jarak antara nelayan sekitar 3 m dan sekali lagi mengakui fantasi tidak ilmiah bahawa mereka semua adalah nelayan yang mahir, masing-masing mempunyai umpan dan umpan, dan sekaligus, walaupun musim sejuk, menggigit dengan baik selama satu bulan. 30,000 m / 3 m = 10,000 tempat duduk berturut-turut. Nampaknya saya mustahil untuk mengatur, menyediakan dan menghantar lebih dari beberapa ribu nelayan bukan profesional, tetapi, sekali lagi, untuk keindahan gambar, biarkan 50,000 orang, dengan nasib baik, menangkap 2 kg ikan setiap hari = 100 tan masing-masing dari bawah es. (Angka 2 kg diambil dari tangkapan rata-rata nelayan es-amatur saat ini. Tetapi ia dihitung lagi pada bulan-bulan musim semi.) Bagilah dengan 2 juta penduduk dan sekali lagi kita mendapat vendor yang sama seberat 50 g (lima puluh gram) setiap satu penduduk kota yang dikepung, yang kematian kelaparan pada musim sejuk tahun 1941 tidak dapat dihentikan.

Secara keseluruhan, dalam versi yang paling hebat, orang-orang yang keletihan tanpa adanya ancaman terhadap nyawa dari tindakan musuh (apa yang akan dilakukan oleh pengintipan udara Jerman ketika mereka melihat sekumpulan orang di atas ais? Anda berfikir dengan betul - mereka akan menyelaraskan serangan artileri ke atas nelayan. Mereka mempraktikkan ini. Dari November 1941 hingga akhir Bertahun-tahun, Jerman menembak sejumlah besar peluru di kota sambil mempertahankan serangan bom dari udara), dengan tangkapan ikan yang berjaya setiap hari, mereka dapat memperoleh setiap Leningrader 50 g ikan setiap hari selama sebulan. 60 kkal. Dari 1,000 kalori yang akan ditambahkan ke dalam diet. Sekali lagi, dengan keberuntungan yang ajaib, yang tentu saja tidak mungkin. Ikan tidak dapat tiba-tiba mula membiak puluhan kali lebih cepat dan melompat keluar dari bawah ais dengan sendirinya, dan anak-anak dan wanita yang keletihan, membeku berjam-jam (berada di atas es memerlukan pengeluaran tenaga badan yang besar), tidak dapat menangkap jumlah industri ikan, seperti yang dialami nelayan menggunakan alat menangkap ikan profesional pada masa damai.
Selain itu, memancing bukanlah sebuah kedai. Tidak ada ketergantungan produksi secara linear terhadap usaha dan dana yang dilaburkan, kerana ada banyak faktor rawak yang mempengaruhi tangkapan. Semasa sekatan, jumlah faktor rawak meningkat dan tidak mungkin ada tangkapan harian yang stabil yang akan mengimbangi usaha yang dikeluarkan..
Bahkan menangkap smelt (ikan yang paling umum di Neva) memerlukan kemahiran tertentu, dan hobi massa untuk memancing smelt datang ke bandar hanya pada akhir 1960-an.

Kesimpulan kedua: walaupun sebilangan besar orang yang tidak terlibat dalam perang dan pekerjaan digerakkan untuk memancing ais di bawah keadaan yang paling hebat, mustahil untuk mengubah diet ratusan ribu Leningraders secara kualitatif, dan mustahil untuk menghentikan serangan kematian kelaparan dengan menangkap ikan pada musim sejuk 1941.

Vsevolod Vishnevsky, 24 Disember 1941.
". Kota Kronstadt hidup di bawah kepemimpinan jawatankuasa daerah yang bertenaga. Walaupun norma-norma itu sedikit, tidak ada antrian, pengedaran produk telah dibuat. Kami mengatur memancing dari bawah es, dan setiap hari tangkapan ikan beberapa ratus kilogram pergi ke anak-anak untuk sarapan.".
Ini adalah Kronstadt kecil, yang terletak di Teluk Finland, 25 km dari delta Neva, di mana kebanyakannya adalah pelaut tentera laut. Mereka berpeluang menangkap ikan dengan cara macet (walaupun secara resmi dilarang). Dan apa yang harus dilakukan oleh orang awam di Leningrad?

Satu-satunya ikan yang ada ialah kolyushka miniatur (5 cm). Spesies bersahaja ini yang tidak memiliki nilai komersial, yang pada masa damai tidak digunakan untuk makanan dan dianggap "lemah" oleh nelayan, adalah keselamatan bagi Leningraders. Dia terperangkap dengan jaring, beg, kemeja, kemeja-T. Pada musim bunga brigade diatur untuk menangkapnya. Menurut ingatan sekatan itu, "dalam 3-4-5 jam... stelbackbacks tertangkap dalam beg topeng gas, yaitu 4-6 kilogram. Ketika es mencair ”(iaitu, pasti tidak pada musim sejuk 1941-42). Sekali lagi, stileback tidak dijumpai di mana-mana dan jumlah keseluruhannya tidak diukur dalam puluhan tan..

APA PROFESIONAL IKAN?
“Ahad, 14 Disember 1941. Lenryba Trust telah mula memancing ais. Malah rancangannya ditetapkan: 10-12 tan ikan sehari. Rancangannya tidak terlalu besar, tetapi tidak begitu mudah untuk melaksanakannya, terutama sejak memancing di Teluk Finland, dengan pandangan penuh musuh. Nelayan Oranienbaum, yang mula memancing ais pada 22 November, dipecat pada hari pertama. Dua daripadanya terbunuh. Saya harus melengkapkan nelayan dengan cara yang sama seperti pengakap - dengan jubah penyamaran putih ".
12 tan sehari tidak ada skala bandar. Tidak cukup untuk hospital.

Musim bunga tahun 1942 datang. Ais mencair pada bulan Mei. Adakah kita mengirim semua orang yang kita temukan untuk memancing di Tasik Ladoga, yang terbakar? Kami melihat stok ikan tasik. Hasil tangkapan perindustrian tahunan di Tasik Ladoga dari tahun 1946 hingga 2010 berjumlah 3871 tan, iaitu 10.6 tan sehari, yang sebahagian besarnya jatuh pada peleburan yang datang setahun sekali untuk bertelur. Sekali lagi, ini bukan angka-angka pada skala kota dan depan, yang pantas untuk memancing..
Saya mengutip pemikiran yang benar dari perbincangan rangkaian: "Tentu saja, mungkin untuk memancing di Ladoga, tetapi di sana, sejauh yang saya tahu, seluruh armada nelayan, seperti seluruh armada lain, digerakkan di Jalan Kehidupan, dan ini menurut saya dibenarkan. Seiner, beroperasi secara berkala laluan, membawa makanan yang dijadualkan penuh. Sekiranya anda menghantarnya hanya untuk memancing, dia akan mengembalikannya tidak diketahui kapan dan tidak diketahui berapa banyak ikan yang akan dibawanya. Jadi di sini penggunaan armada nelayan sebagai kenderaan pengangkutan untuk bekalan makanan dalam keadaan seperti itu jauh lebih berkesan daripada untuk tujuan yang dimaksudkan. "

Data mengenai kes penyakit berjangkit yang dikesan di Leningrad pada Januari-Mac 1942

Masalah lain datang ke bandar dengan pencairan ais. Pada musim bunga tahun 1942, keadaan epidemiologi yang sangat berbahaya berkembang di Leningrad. Kerja berskala besar dimulakan segera untuk membersihkan jalan-jalan dan wilayah-wilayah bersebelahan dari pencemaran musim sejuk. Salji meleleh, dan di air sungai terdapat sejumlah besar kotoran organik berbahaya yang terkumpul oleh metropolis selama musim sejuk, yang ditambahkan produk penguraian mayat orang dan kuda yang mati di lokasi pertempuran di hulu. Terdapat bukti dari blokade bahawa ada tanda-tanda peringatan di tanggul tentang kemungkinan keracunan dengan ikan yang ditangkap dari takungan kota, dan tangkapan itu disita.

JUMLAH
Ikan itu masih ditangkap pada musim luruh tahun 1941, tetapi, pada dasarnya, bukan secara terpusat: penduduk yang berisiko nyawa mengumpulkan mereka yang terkejut dengan letupan bom dan peluru, dan juga ditangkap dengan cara improvisasi. Nelayan profesional, walaupun mereka bertindak, secara fizikal tidak memberikan jumlah yang cukup untuk mempengaruhi keadaan di kota yang kelaparan. Di Kronstadt, pelaut tentera laut lebih mudah menangkap ikan, kerana Kronstadt mempunyai keperluan kecil, relatif dengan Leningrad,.
Dalam keadaan musim dingin 1941-42 yang akan datang, mustahil untuk mendapatkan stok ikan yang mencukupi untuk menampung kehidupan 2 juta Leningraders dari bawah es, walaupun semua orang yang dapat memancing di es dikeluarkan. Tidak ada jumlah ikan di Neva, yang cukup untuk memberi makan penduduk dan tentera. Ikan di Sungai Neva dalam jumlah komersial muncul beberapa kali dalam setahun, ketika mencium dan lamprey pergi bertelur, tetapi ini bukan bulan musim sejuk. Pada bulan-bulan kritikal bagi penduduk bandar (November 1941 - Februari 1942), tangkapan ikan dan pada tahun-tahun sebelum perang jatuh ke nilai hampir nol. Secara fizikalnya tidak realistik walaupun hanya melakukan penangkapan ikan yang berjaya setiap hari di Ladoga dan di Teluk Neva untuk membebaskan dan membekukan kanak-kanak, wanita dan orang tua tanpa kemahiran profesional, terutama dalam keadaan berdekatan dengan barisan depan, dan apa yang berjaya ditangkap tidak akan mencukupi untuk menopang tubuh sebilangan besar orang. Gelombang kematian pada musim sejuk tahun 1941, ketika kebanyakan orang Leningraders mati atau jatuh sakit dengan distrofi, tidak dapat dihentikan oleh ikan.

Kemudian, ketika es mencair, menjadi mungkin untuk menangkap ikan "weedy", penguntit, dengan kaedah primitif. Bermula pada musim bunga 1942, bekalan bandar di sepanjang Jalan Kehidupan bertambah baik (kadar penghantaran makanan meningkat dari Januari 1942) dan krisis bekalan makanan dapat diatasi, walaupun orang terus mati akibat keletihan yang diterima selama bulan-bulan musim sejuk. Kapal nelayan Danau Ladoga berkali-kali lebih berkesan untuk mengangkut makanan ke kota dan mengevakuasi penduduk untuk mengurangkan jumlah pemakan di dalam kawasan blokade daripada memancing dalam keadaan perang.

Tidak lama kemudian, di Königsberg pasca perang, kisah kelaparan juga berulang di sebuah kota di perairan dan di tepi laut. Walaupun tanpa perang, populasi ibu kota Prusia Timur yang jauh lebih kecil tidak dapat makan dengan cara memancing.

Bau atau pelekat

• Pada tahun 1705, Peter the Great mengeluarkan keputusan untuk menyokong nelayan yang menangkap bau. Dan pada musim bunga tahun 1708, perayaan pertama yang didedikasikan untuk makanan musim bunga ini berlangsung di St Petersburg.

• Smelt Days diadakan di Wilayah Khabarovsk, Kaliningrad, dan bandar Palanga di Lithuania.

• Membezakan antara bau gigi Asia, Eropah dan bentuk air tawarnya - kerdil atau "smelt" kerdil.

• Ikan terkenal bahkan disebut dalam kesusasteraan klasik: “Ya, mereka mengatakan ada dua ikan di sana: vendace dan smelt. Sehingga hanya air liur yang akan mengalir ketika anda mula makan! " - seruan mengenai Petersburg, lelaki kota provinsi, Anton Antonovich Skvoznik-Dmukhanovsky dalam "Inspektor Jeneral" Gogol.

• Pendapat dibahagikan mengenai bau timun: ada yang mengatakan bahawa ikan itu mengeluarkan bau timun ketika garam dicuci dengan air tempatan. Terdapat titik lain bahawa bau timun hanyalah ciri spesies peleburan Baltik..

• Penduduk St. Petersburg telah mendedikasikan banyak ucapan untuk mencium, misalnya: "Mencium akan menyelamatkan kita dari kepahitan." Selama sekatan dan tahun-tahun pasca perang, smelt membantu Leningraders bertahan.

• Smelt dan stickleback adalah spesies ikan yang sama sekali berbeza! Stickleback adalah milik keluarga sticklebacks. Nama ikan ini muncul kerana terdapat di bahagian tulang (awal jalan belakang). Bau - ikan ikan salmon.

TD "PANTAI BALTIK"

Misi kami adalah untuk mencipta produk ikan terbaik berkualiti tinggi melalui penggunaan teknologi moden.

Ikan Stickleback: penerangan, pembiakan, habitat dan fakta menarik

Ikan stickleback milik keluarga bersirip sinar, urutan stickleback. Ciri khasnya adalah ketiadaan sisik, kehadiran beberapa duri di bahagian belakang (bilangannya bergantung pada spesies), dua duri di perut dan tulang pelvis yang menyatu, yang membentuk apa yang disebut pelindung perut.

Ikan stickleback menggunakan jarumnya sekiranya ada bahaya. Dalam keadaan tenang, duri berdekatan dengan badan, tetapi ketika diserang oleh pemangsa, ia menyebarkannya sehingga menusuk mulut musuh. Oleh kerana ikan ini dilindungi dengan baik, mereka tidak mempunyai musuh. Mereka sangat rakus, jadi umpan apa pun sesuai untuk memancing. Dengan sebilangan besar individu dalam populasi, mereka memelihara kawanan yang banyak.

Ikan kecil ini hidup hanya tiga hingga empat tahun. Ia bertambah seperti dewasa pada tahun, dan pada masa yang sama menjadi dewasa secara seksual.

Klasifikasi dan keterangan ikan stickleback

Mengikut jenis air dibahagikan kepada air tawar, laut dan anadrom.

Air tawar dijumpai dan membiakkan keturunan hanya di badan air tawar dan tidak pernah memasuki laut.

Laut hidup di laut, bertelur di perairan pesisir.

Anadromous mendiami air laut, berkembang biak di badan air tawar. Sekiranya selepas bertelur tidak sempat meninggalkan sungai, maka ia akan mati. Bayi yang baru lahir secara beransur-ansur bergerak ke laut.

Terdapat beberapa jenis smelt, yang berbeza dalam jumlah jarum di bahagian belakang: tiga-spined, empat-spined, sembilan-spined. Di samping itu, mereka juga membezakan stickleback laut, selatan dan kecil.

Jarum tiga

Ikan ini mencapai panjang hanya 5-6 cm. Punggungnya berwarna kehijauan, dengan warna coklat, tong dan perut berwarna keperakan.

Seekor ikan bertali tiga mempunyai tiga duri di punggungnya. Di sisi, bukannya timbangan, terdapat plat melintang yang meruncing ke arah ekor. Terdapat kira-kira 30 daripadanya. Plat tulang juga terletak di sepanjang bahagian belakang.

Sticklebacks berduri tiga adalah air tawar dan anadrom. Yang terakhir, sebagai peraturan, mati setelah bertelur..

Jarum empat

Ikan ini hidup di air masin dan pergi ke air tawar untuk bertelur. Tubuh mereka licin, tanpa pelat bertulang di sisi. Mereka memakan plankton.

Sembilan-spined

Wakil spesies ini lebih kecil daripada spesies tiga-spined. Mereka mempunyai badan yang telanjang dan memanjang dengan 9-10 duri. Di bahagian belakang, dua jalur hitam berwarna coklat hijau, perut berwarna keperakan. Semasa tempoh pemijahan, jantan menjadi hitam, jarum di perut menjadi putih.

Pegangan laut

Orang dewasa spesies ini mencapai panjang 17-20 cm. Tubuh mereka fusiform, langsing, dengan sirip punggung dan dubur pendek dan ekor langsing. Di bahagian belakang terdapat 14 hingga 16 duri kecil. Warna punggung dan ekor berwarna coklat kehijauan, tong mempunyai warna keemasan. Semasa musim kawin, lelaki bertukar menjadi biru.

Ikan ini tinggal bersendirian dan tidak berkumpul di sekolah..

Selatan kecil

Ikan ini dibezakan oleh sebilangan besar duri punggung. Ukuran lekapan kecil selatan kira-kira 5.5 cm, walaupun ada individu yang mencapai panjang 7 cm. Ikan mempunyai kepala yang besar dan badan yang agak tebal. Terdapat piring bertulang di sisi, ada pelindung perut, tetapi tidak ada keel di ekor.

Ruchyovaya

Spesies ini sangat biasa; ia bertindak secara aktif di badan air. Panjangnya tidak lebih dari 6 cm. Di bahagian belakang terdapat 4 hingga 6 tulang belakang. Dengan bermulanya musim kawin, lelaki menjadi merah terang..

Tempat tinggal

Banyak kekurangan yang dapat dijumpai terutama di Laut Baltik dan Laut Putih. Ia ditemukan di sungai-sungai Siberia Barat, di hilir bawah Dnieper, di Donet Utara, di takungan laut Hitam, Azov dan Caspian, di ilmen di wilayah Astrakhan. Boleh didapati di Volga dan sungai lembangan Volga.

Ikan stickleback menyukai tempat yang tenang dengan arus yang tenang. Ini dapat berupa alur kecil, sungai, tasik dengan dasar berpasir atau berlumpur dan tebing ditumbuhi rumput.

Burung berduri tiga dan sembilan terdapat di semua negara Eropah. Di Rusia, habitat stickleback adalah sungai yang mengalir ke Laut Putih dan Baltik, sungai di Timur Jauh, takungan wilayah Leningrad, Danau Onega.

The stickleback tinggal di sepanjang pantai Eropah, dari Norway hingga ke Teluk Biscay. Habitatnya adalah zon laut berhampiran pantai berbatu.

Kecil di selatan ditemukan di daerah penyaluran di Laut Azov, Laut Hitam dan Caspian, serta di sungai-sungai yang mengalir ke dalamnya. Juga menghuni hulu Dnieper dan Donets Utara.

Penerangan mengenai pembiakan stickleback

Waktu bertelur ikan paling kerap adalah April-Mei. Beberapa hari sebelum itu, mereka berubah warna - mereka menjadi lebih cerah. Kesuburan mereka rendah - hanya 100 biji telur.

Keistimewaan spesies ini ialah ikan stik melengkapkan sarang untuk bertelur. Bukan wanita yang melakukan ini, tetapi lelaki. Dia mengeluarkan lubang di pasir dengan mulutnya, lalu memindahkan kepingan lumpur, ganggang, rumput dan menyebarkan dasar di sana. Untuk kekuatan, semua ini disekat oleh lendir yang dirembes dari sisi ikan. Soket berbentuk bola mempunyai dua lubang yang bertentangan antara satu sama lain. Kadang-kadang ia tersembunyi di lumpur dan sukar dijumpai..

Setelah tempat itu dilengkapi, lelaki itu kembali ke kawanan, memilih betina yang siap dibaringkan dan mendorongnya ke sarang melalui salah satu lubang. Betina bertelur dan memasuki lubang lain, setelah itu jantan memasuki sarang dan menyuburkan telur yang bertelur dengan susu.

Selepas itu, lelaki tetap berada di sarang dan melindunginya, tidak membiarkan musuh masuk. Ini berterusan selama kira-kira dua minggu, sehingga semua ikan muda yang menetas dari telur meninggalkan sarang. Dan sebelum itu, dia mengawasi keturunannya dengan teliti, tidak membiarkannya pergi jauh dari tempat bersarang.

Pemakanan

Ikan stickleback memakan pelbagai jenis makanan. Ini adalah sebahagian besar penduduk perairan, seperti krustasea, cacing, larva serangga, plankton, benthos (organisma yang hidup di dasar takungan). Di samping itu, mereka dapat memakan telur dan individu muda dari ikan lain dan juga spesies mereka sendiri..

Mereka memburu mangsa yang bergerak pada waktu malam. Memburu sangat berjaya pada bulan purnama, kerana mereka memerlukan sekurang-kurangnya sedikit cahaya. Stickleback sangat aktif dan mengejar ikan kecil. Dia, setelah menjumpai mangsa, meluru ke arahnya, dengan cepat meraihnya dengan rahangnya, menariknya ke depan, dan menutup giginya yang tajam, sehingga tidak ada korban keselamatan. Kekurangan yang lain, melihat gambar seperti itu, bergegas ke sana dengan penuh kekacauan dengan harapan mereka juga akan mendapat makanan..

Penyakit

Ikan stickleback rentan terhadap penyakit parasit, seperti ergasiliasis, arguliasis, kerana dietnya mengandung vektor pertengahan - krustasea.

Cara menangkap

Mereka menangkap kebuntuan dari bawah. Ini tidak menarik bagi pemancing kerana ia tidak mempunyai nilai pemakanan. Sebaliknya, ia adalah aktiviti amatur, misalnya, untuk kanak-kanak dan remaja. Oleh kerana dia sangat rakus, memancing akan menjadi mudah.

Apa yang perlu dipancing untuk mendapatkan masalah? Dia mengetuk belatung, cacing, telur ikan, dan bahkan di cangkuk telanjang. Pada musim sejuk, jig berwarna dengan pelbagai bentuk dan ukuran digunakan sebagai umpan dengan penambahan cacing darah, cacing, belatung. Oleh kerana saiznya, perkara kecil ini praktikal tidak dapat dijumpai di rangkaian..

Nelayan menganggapnya sebagai ikan sampah, tetapi masih ada beberapa manfaat daripadanya. Dari itu, lemak teknikal diperoleh, tepung makanan dan baja untuk ladang dibuat..

Ada kekasih yang menjaganya di rumah di akuarium.

Menarik

Ternyata sebuah monumen didirikan sebagai penghormatan kepada stickleback. Komposisi arca ini terletak di Kronstadt di pulau Kotlin dan disebut "Monumen untuk pengepungan pengepungan". Di Leningrad yang dikepung, semua ikan komersial di Teluk Finland ditangkap, dan hanya satu ikan kecil yang tersisa, yang pada waktu damai tidak dimakan dan dianggap sampah oleh nelayan. Kebetulan bahawa selama bertahun-tahun blokade, ikan stickleback menyelamatkan ribuan orang dari kelaparan. Ikan berduri kecil tidak jatuh ke dalam jaring, jadi mereka menangkapnya dengan baju, jaring, beg. Mereka menggoreng potongan daging dari itu dengan sup lemak dan rebusnya sendiri.

Di hospital perubatan kedua Leningrad, lemak stickleback digunakan untuk merawat luka dan luka bakar pada tentera.

Idea monumen ini muncul kembali pada tahun 1957, tetapi projek itu dikemukakan hanya untuk pertimbangan pada tahun 2004. Atas inisiatif veteran Kronstadt, ia dibuat dan dipasang di dekat Jambatan Biru di dinding Terusan Obvodny - tiga tongkat gangsa pada gelombang logam dan sebuah plak peringatan dengan garis-garis dari puisi "Blockade stickleback "penyair M. Aminova. Pengarang monumen ini adalah pemahat N. Chepurnaya. Pembukaannya berlangsung pada tahun 2005 pada malam ulang tahun ke-60 Kemenangan.

Akhirnya

Stickleback dianggap sebagai ikan berbahaya yang boleh memberi kesan negatif kepada populasi spesies lain. Faktanya ialah mereka memakan telur ikan lain dan dengan itu mengurangkan bilangannya. Sekiranya masuk ke dalam kolam, mustahil untuk membiakkan ikan lain di sana. Menurut nelayan, pembiakan stleback yang cepat di takungan menyebabkan penurunan jumlah spesies lain. Ia merebak dengan cepat di Tasik Onega dan badan air yang berdekatan. Dan ikan lain diselamatkan hanya dengan fakta bahawa stickleback juga merosakkan telurnya.