Horseradish: faedah dan keburukan

Sudah di suatu tempat, tetapi di negara kita produk seperti lobak sangat terkenal dan popular! Orang yang lebih suka menambahkan rempah ke makanan mereka sering menggunakan perasa berdasarkan tanaman ini. Horseradish baik bukan sahaja sebagai tambahan yang sedap untuk hidangan. Lagipun, tumbuhan ini memberi manfaat kepada tubuh manusia..

Mereka biasa berkata: "Jika anda ingin menghilangkan demam, tambahkan sedikit lobak untuk makan tengah hari anda!" Tetapi, dengan mengkaji ciri dan sifat lobak, kami membuat kesimpulan yang luar biasa. Ternyata lobak berguna bukan hanya untuk melindungi dari selsema dan penyakit pernafasan yang lain. Tumbuhan ini telah lama digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan. Dan lobak juga berguna untuk menjaga keremajaan dan kecantikan. Sayuran ini mempunyai kontraindikasi. Tetapi perkara pertama yang pertama!

Horseradish: faedah dan kemudaratan kepada kesihatan

Horseradish adalah tanaman yang diwakili oleh tanaman abadi. Ia mempunyai rimpang yang kuat dan batang tinggi yang kuat dengan dedaunan berair. Daun lobak merah memanjang, berpola diukir di sepanjang pinggir. Mereka terletak secara menegak di batang, mempunyai tekstur yang padat. Apabila tanaman matang, daun menjadi lebat, lebat, dan warnanya hijau tua. Dari paparan cahaya matahari, sayur lobak berubah menjadi kuning, tetapi tanamannya tetap dapat digunakan.

Horseradish tumbuh di banyak wilayah di negara kita. Hakikatnya budaya ini sangat bersahaja. Adalah wajar menanam lobak di kebun anda, rimpang menguat dan setiap tahun ia hanya mendapat kekuatan dan memberi ubi baru. Dalam keadaan normal, lobak tumbuh dan menyenangkan dengan pucuk baru setiap tahun, tanpa penjagaan khas dan usaha tambahan dari pihaknya. Bagi sesetengah orang, ini mungkin tolak.

Menghilangkan lobak di taman anda tidak akan mudah. Untuk melakukan ini, anda perlu mencabut rimpang sepenuhnya, tanpa meninggalkan sebahagian kecil tanaman ini di dalam tanah. Tetapi kebanyakannya adalah nilai tambah. Bagaimanapun, adalah dosa untuk tidak memanfaatkan banyak kualiti positif budaya tanaman ini. Ngomong-ngomong, akar, daun, tangkai lobak digunakan dalam masakan dan perubatan. Maksudnya, tanaman ini sangat sesuai digunakan..

Kebaikan lobak

Untuk memahami dengan tepat apa manfaat tumbuhan ini untuk tubuh manusia, perlu dipertimbangkan komposisinya.

Akar lobak tepu dengan bahan berikut:

  • vitamin: C, E, PP, B1, B2, B3, B6;
  • mineral: kalium, kalsium, magnesium, fluor, besi, natrium;
  • sebatian nitrogen;
  • fitonutida semula jadi;
  • steroid.

Dedaunan dan batangnya mengandungi:

  1. abu;
  2. serat makanan;
  3. minyak sawi;
  4. asid lemak (tepu, tak jenuh);
  5. vitamin C;
  6. lisozim.

Dedaunan dan batang lobak merah juga mengandungi vitamin dan mineral.

Nilai pemakanan setiap 100 gram produk: protein - 3,2 gram, lemak - 0,4 gram, karbohidrat - 10,5 gram. Jumlah Kalori - 59 Kcal.

Produk ini mengandungi hingga 2.77% air, serat makanan - hingga 36%.

Kerana kandungan vitamin, mineral dan bahan bioaktif yang kaya, lobak mempunyai kesan positif terhadap fungsi pelbagai sistem badan.

  • Tumbuhan ini mempunyai kesan bakterisida dan anti-radang..
  • Meningkatkan kesihatan sistem pencernaan.
  • Memulihkan peristalsis usus.
  • Membantu mengatasi dan mencegah penyakit rongga mulut (stomatitis, gingivitis, karies).
  • Membangun perlindungan yang boleh dipercayai terhadap penyakit selesema (virus).
  • Menguatkan pertahanan imun badan dan membantu mengatasi penyakit seperti sinusitis, bronkitis, tonsilitis.
  • Berguna untuk batuk kering paru.
  • Bantuan yang boleh dipercayai untuk penyakit dermatologi.

Perlu diperhatikan kesan positif tumbuhan ini pada tubuh wanita. Produk ini membantu mewujudkan kitaran sekiranya berlaku kegagalan, memperlihatkan latar belakang hormon semasa menopaus dan haid. Vitamin dan mineral yang terdapat di dalam tumbuhan ini sangat diperlukan untuk menyiapkan tubuh untuk hamil dan melahirkan bayi..

Lelaki juga akan menghargai faedah lobak untuk sistem pembiakan dan genitouriner mereka. Produk ini membantu mengembalikan dan menguatkan potensi. Fittonida semula jadi melindungi daripada perkembangan dan komplikasi penyakit berjangkit urologi. Horseradish juga berguna untuk sistem saraf. Dengan memasukkan produk ini dalam makanan anda sendiri, anda dapat memberikan sokongan yang tidak ternilai pada jantung dan saluran darah. Horseradish membantu mengekalkan daya hidup dan mengisi semula dengan kekuatan fizikal.

Perlu diingat bahawa lobak adalah tanaman yang sifatnya berguna mudah dijelaskan, tanpa sihir dan fiksyen, tetapi hanya kerana kekayaan zat yang dimasukkan ke dalam budaya ini oleh alam itu sendiri. Sejak sekian lama, lobak telah dikenali sebagai makanan orang kuat dan sihat! Dan ini benar.

Kesan tanaman ini dalam beberapa keadaan dapat dirasakan secara langsung. Ini diketahui oleh orang-orang yang telah berusaha merawat selesema (batuk, hidung berair, malaise) dengan lobak. Walau bagaimanapun, kesan tertunda (kumulatif) penggunaan kilang tidak disedari..

Sebagai contoh, dengan bantuan lobak dalam perubatan rakyat, mereka mengatasi radang sendi, radiculitis, migrain, neuralgia, hepatitis (tidak berjangkit) dan penyakit lain. Tetapi, tentu saja, lobak harus digunakan untuk tujuan perubatan hanya setelah berunding dengan doktor. Lagipun, tanaman ini mempunyai sejumlah kontraindikasi.

Keburukan lobak kuda

Kelemahan ketara tanaman ini adalah rasa dan tepu yang membakar dengan zat (minyak pati, garam mineral, asid), yang tidak ditoleransi oleh setiap organisma. Sebagai permulaan, rasa dan aroma lobak bukan untuk semua orang! Sebabnya di sini bukan pada kelemahan badan, tetapi pada kekuatan keperitan dan rempah yang ketara..

Bersin, merobek, membengkak selaput lendir - ini adalah bagaimana reaksi terhadap sampel lobak dapat dinyatakan. Tumbuhan ini mempunyai bubur (akar) yang agak pahit dan rasa ini sesuai dengan keinginan seseorang, tetapi seseorang itu dikontraindikasikan.

Jangan cuba lobak:

  • kanak-kanak di bawah 12 tahun (akar, jus);
  • wanita hamil dan menyusu;
  • orang dengan ulser gastrik, ulser duodenum;
  • pesakit yang menderita pankreatitis;
  • penghidap alergi (makanan, alahan lain);
  • mereka yang mempunyai intoleransi individu terhadap produk;
  • orang yang menderita gangguan usus pelbagai etiologi.

Sebarang penyakit kronik atau akut mungkin merupakan kontraindikasi. Oleh itu, perlu berunding dengan pakar.

Perlu dicuba lobak kuda untuk pertama kalinya dengan berhati-hati, bermula dengan jumlah kecil dan memerhatikan reaksi badan dengan teliti.

Horseradish: sifat dan aplikasi

Mereka mengatakan lobak lobak tidak manis! Adakah anda pernah mendengar ungkapan menarik? Sudah tentu, maknanya tidak berkaitan langsung dengan rasa. Namun tidak ada fiksyen di sini.

Rasa lobaknya pahit, pedas dan sangat pedas. Untuk ini, orang suka atau, sebaliknya, membenci lobak kuda. Ini adalah semangatnya dan keburukan yang sama..

Tumbuhan ini digunakan dalam masakan dan perubatan tradisional..

Perubatan tradisional dan kosmetologi

Untuk melindungi daripada penyakit dan komplikasi mereka, mereka mengambil bahagian lobak yang berlainan. Pada dasarnya, ini adalah bubur tanaman, yang diekstrak dari akar, atau jusnya, diperah dari pulpa. Kurang biasa, tetapi sama berkesan, tangkai dedaunan dan lobak kuda digunakan.

Jus tanaman ini ditambahkan ke dalam madu, decoctions, dicampur dengan jus tanaman tanaman lain. Ini diperlukan untuk penyediaan produk untuk kegunaan luaran atau dalaman. Krim, sirap, topeng dan produk lain digunakan untuk merawat dan memperbaiki penampilan. Bagaimanapun, lobak baik bukan hanya dalam perubatan tradisional, ia digunakan untuk penyediaan kosmetik yang bertujuan untuk mengembalikan kekuatan dan kecantikan rambut, kuku dan kulit.

Tumbuhan ini mengandungi antioksidan kuat - zat yang melindungi tubuh daripada penuaan. Horseradish juga mengandungi jumlah asid askorbik yang mengagumkan. Mungkin tidak perlu mengingatkan apa nilai zat ini untuk kesihatan dan keadaan badan kita. Horseradish digunakan dalam resipi penurunan berat badan. Komponen ini berharga dari segi membuang cecair berlebihan.

Memasak

Horseradish telah mendapat populariti yang sangat besar dalam arah kuliner. Rasa pedas dan aroma pedasnya tidak dapat disedari di kawasan ini. Horseradish boleh memainkan peranan utama atau kecil dalam hidangan. Tetapi satu perkara pasti - hidangan ini bukan untuk semua orang. Dan jika anda belum bersedia untuk kemerahan dan bersin, lebih baik mencuba makanan lobak dengan berhati-hati..

Horseradish digiling dengan tomato, bit. Oleh itu, makanan ringan sayur-sayuran dengan rasa pedas pedas disediakan. Semua jenis sos dan pembalut disediakan berdasarkan lobak kuda. Grated Horseradish adalah ramuan dalam hidangan makanan ringan. Tetapi daun dan batangnya digunakan secara meluas dalam pemuliharaan ketika menyediakan tempat kosong untuk musim sejuk.

Orang ramai tahu hidangan yang disebut "lobak". Nama biasa ini diberikan kepada makanan ringan yang sangat lazat berdasarkan sayur-sayuran (tomato, bit, bawang putih, lada) dan lobak. Nama lain untuk karya masakan ini ialah "hrenoder".

Semua ini adalah cerita rakyat, jadi cerita rakyat, yang memberikan semangat kepada gastronomi Rusia kerana keanehan rasa, aroma dan kualiti penyembuhan tumbuhan yang sangat luar biasa dan popular ini. Dan jika tidak ada kontraindikasi, tetapi ada keinginan yang membakar untuk mencicipi hidangan dengan "biji lada" yang mementingkan kesihatan anda sendiri, anda pasti harus mencuba lobak..

Ciri-ciri berguna akar lobak

Horseradish adalah ramuan abadi dari keluarga Kubis, dengan akar yang kuat dan berdaging. Batangnya tegak, bercabang di puncak, setinggi 120 cm, berongga, berlekuk. Daun basal besar, memanjang atau memanjang-bujur, bergerigi di sepanjang pinggir, dengan pangkal tali pusat. Daun batang bawah dibahagi dengan pin, bahagian atasnya berbentuk lonjong atau lurus, keseluruhan. Bunga-bunga itu biseksual, biasa, putih, dalam racem berbilang bunga yang dikumpulkan dalam perbungaan panik. Horseradish mekar pada bulan Mei dan Jun. Buah - pod bujur bujur, bengkak.

Banyak jenis lobak budaya telah dibiakkan; amatur menanamnya di kawasan kebun. Perlu diingat, bagaimanapun, kecenderungan lobak tumbuh dengan cepat, jadi biasanya diletakkan di pinggir plot..

Kerabatnya adalah sawi, selada air, lobak. Terdapat pendapat yang berbeza mengenai asal usul lobak. Dia dikenali oleh orang Rom dan Yunani kuno, orang Mesir. Kilang ini mudah merebak dan kini terdapat di banyak negara di alam liar. Sebilangan besar ahli botani menganggap lobak sebagai tumbuhan aromatik Rusia..

Dari 1500 SM ia digunakan oleh orang Yunani sebagai hidangan dan perasa, salah satu yang paling pahit dan pedas. Adalah dipercayai bahawa lobak bukan sahaja merangsang selera makan, tetapi juga mengaktifkan daya hidup. Itu digunakan untuk membuat salap untuk rawatan rematik..

Untuk tujuan perubatan, akar lobak digunakan, dituai pada musim gugur. Agar mereka tidak kering, disimpan di dalam bilik bawah tanah, di dalam kotak dengan pasir basah. Akar tanaman termasuk dalam Farmakope banyak negara asing, khususnya Perancis, Switzerland, Brazil dan beberapa yang lain..

Horseradish dituai pada akhir musim luruh sebelum fros atau pada musim bunga. Dianjurkan untuk menyimpan pada suhu dari -1 hingga +1 darjah, ditaburkan dengan pasir kering. Horseradish digunakan sebagai perasa untuk hidangan daging dan ikan, sosej. Daunnya digunakan untuk pengambilan sayur dan garam. Rempah tradisional Rusia adalah lobak parut. Ia meningkatkan rasa makanan dan merangsang selera makan.

Khasiat lobak kuda yang berguna

Horseradish mengandungi serat, minyak pati, fitonutida, banyak vitamin C, serta vitamin B1, B2, B3, B6, E, asid folik, serta unsur makro dan mikro seperti: kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosfor, besi, mangan, tembaga dan arsenik, akar lobak juga mengandungi gula, pelbagai asid amino, zat protein bakterisida - lisozim dan sebatian organik.

Horseradish mengandungi lima kali lebih banyak vitamin C daripada oren dan lemon. Dari segi kandungan asid askorbik, lobak tidak kalah dengan buah kismis hitam, dan hanya lada merah masak yang mengandungi lebih banyak.

Bahan mudah menguap yang terdapat dalam lobak - fitonutida, mampu membunuh mikrob patogen, memberi lobak dengan sifat bakteria.

Pada akarnya, sinigrin glikosida dijumpai, pembelahannya membentuk minyak mustard allil dan lisozim, yang mempunyai kesan bakteria. Minyak sawi Allyl menyebabkan bau pedas dan rasa lobak, mempunyai kesan tempatan yang ketara, menyebabkan kulit memerah dan sakit terbakar, dengan tindakan yang berpanjangan dapat menyebabkan luka bakar dan gangren. Uapnya menyebabkan batuk teruk dan mata berair. Diambil secara lisan dalam dos yang kecil, ia meningkatkan rembesan saluran gastrousus dan merangsang selera makan. Dalam dos yang besar, ia boleh menyebabkan gastroenteritis teruk..

Terdapat dalam asid askorbik daun dan akar, enzim myrosin, minyak pati mustard alilik.

Sifat penyembuhan lobak telah lama diketahui perubatan. Horseradish meningkatkan aktiviti usus, mempunyai sifat koleretik, ekspektoran, antiscorbutik. Ia diresepkan untuk selesema, pelbagai proses keradangan, penyakit saluran gastrousus, penyakit hati, gout, rematik, pundi kencing, penyakit kulit.

Dalam perubatan rakyat, radiculitis telah lama dirawat dengan lobak. Untuk melakukan ini, gruel lobak parut baru dilumurkan pada kain dan disapukan pada tempat yang sakit seperti plaster sawi.

Horseradish sangat berguna untuk menambah makanan untuk mencegah penyakit pernafasan akut. Sekiranya hipotermia, untuk mencegah selesema, disarankan untuk membuat tapal lobak ke kaki dan kaki. Sebagai ubat batuk, penyembuh tradisional mengesyorkan menggunakan lobak dengan madu: campurkan lobak parut dengan madu dalam bahagian yang sama dan berikan pesakit satu sudu teh penuh 2-3 kali sehari.

Dalam buku "Diet Anti-Kanser Dr. Laskin" wap lobak disebut sebagai ubat dan pencegahan metastasis.

Doktor menasihatkan untuk memarut akar lobak pada parut halus, dan menghirup wap lobak beberapa kali sehari selama 5-15 minit.

Jus akar segar telah lama digunakan sebagai diuretik, terutama di India, dan sebagai gangguan pada sciatica. Sekiranya anda menghidap penyakit gumboil atau gusi, ambil 1 sudu kecil. lobak parut segar, tuangkan 1 gelas air (anda boleh mencurahkan segelas wain) dan biarkan hingga meresap selama 4 jam. Kemudian tapis infusi dan bilas mulut anda setiap 30 minit. Fluks akan berlalu dengan cepat.

Jus lobak dicairkan dengan gula atau madu digunakan untuk membilas mulut dan tekak untuk radang dan radang amandel. Jus akar ditanamkan ke telinga dengan keradangan dan pelepasan bernanah, dan untuk rawatan luka purulen, gruel digunakan dalam bentuk kompres - sebagai agen perengsa dan mengganggu tempatan.

Walaupun kita makan lobak dengan daging jeli, kita merawat semua jenis penyakit dengan akar, di Amerika Syarikat, para saintis telah meletakkan lobak dalam kategori produk penting untuk perubatan, pertahanan dan industri angkasa. Kajian oleh saintis Jepun menunjukkan bahawa zat yang terkandung dalam rizom lobak secara aktif mencegah terjadinya karies. Horseradish mengandungi zat yang menghalang pertumbuhan bakteria yang menyebabkan kerosakan gigi. Para saintis di Jepun kini mengusahakan ubat gigi baru berdasarkan rizom lobak. Hanya ada satu masalah: saintis belum tahu bagaimana meneutralkan "aroma" lobak yang tidak biasa untuk ubat gigi.

Sifat berbahaya dari lobak kuda

Horseradish merengsakan selaput lendir dan kulit dan boleh menyebabkan luka bakar jika disalahgunakan. Juga, harus digunakan dengan hati-hati pada penyakit saluran pencernaan, ginjal dan hati tertentu, termasuk gastritis kronik, bisul dan kolitis dari pelbagai asal usul. Ia dianggap sebagai kontraindikasi terhadap penggunaan lobak dan masa kanak-kanak.

Juga, jangan gunakan lobak untuk keradangan akut pada organ dalaman, semasa kehamilan dan dalam kes intoleransi individu..

Dianjurkan untuk membatasi pengambilan lobak, kerana dalam dosis besar dapat meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan pendarahan sampingan. Bahkan tidak digalakkan untuk wanita yang mengalami masalah berat badan, kerana ini meningkatkan pendarahan..

Di samping itu, doktor tidak menasihati orang yang menggunakan ubat-ubatan dengan levomycytin untuk makan lobak, kerana komponen antimikroba yang terkandung dalam produk mengganggu tindakan ubat tersebut..

Dari video tersebut, anda akan mengetahui keseluruhan proses pembuatan lobak buatan sendiri, dari penggalian hingga penyajian.

Horseradish: sifat berguna dan kontraindikasi, cara memasak di rumah

Manfaat dan keburukan lobak kuda adalah persoalan menarik bagi para pengguna persediaan buatan sendiri. Tanaman ini digunakan sebagai agen perubatan dan sebagai perasa, khasiatnya memerlukan kajian yang lebih terperinci..

Komposisi lobak

Manfaat dan kemudaratan lobak untuk tubuh berkait rapat antara satu sama lain dan dengan komposisi tumbuhan ini yang kaya. Khususnya, ia mengandungi:

  • besi dan kalsium, magnesium;
  • natrium dan kalium, fosforus;
  • vitamin B1, B2, B6 dan B9;
  • vitamin C, E dan PP;
  • kanji;
  • asid lemak tepu dan tak jenuh;
  • asid organik;
  • serat;
  • gula semula jadi;
  • fitonutida.

Harus diingat bahawa dari segi jumlah asid askorbik, akar dan daun tanaman melebihi lemon, kismis hitam dan pinggul mawar..

Untuk apa lobak kuda baik

Manfaat lobak untuk tubuh manusia dinyatakan dalam kesannya yang baik pada kebanyakan sistem organ dalaman. Khususnya, kilang:

  • membantu melawan penyakit radang dan selsema;
  • berfungsi sebagai ekspektoran yang baik;
  • memperbaiki keadaan perut, sangat berguna untuk gastritis dengan keasidan yang rendah, menghilangkan gangguan usus;
  • melegakan keradangan pada stomatitis, penyakit periodontal, gingivitis;
  • membantu menyembuhkan angina, laringitis, bronkitis;
  • memperbaiki keadaan hati dan saluran empedu;
  • menguatkan sendi dan mencegah keradangan dan kemusnahannya;
  • melegakan sakit kepala dan memberi kesan positif pada sistem saraf;
  • menguatkan saluran darah dan mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti jantung;
  • memperbaiki keadaan kulit.

Juga, menggunakan tanaman berguna untuk memulihkan kekuatan dan meningkatkan aktiviti mental. Khasiatnya yang berharga mempercepat peredaran darah, mengisi simpanan tenaga dan meningkatkan bekalan otak dengan nutrien yang diperlukan.

Untuk para wanita

Kelebihan lobak untuk badan wanita adalah sifat anti-radang dan penguatnya. Tumbuhan ini membawa kesan yang baik pada sistitis dan penyakit sistem pembiakan, membantu menormalkan kitaran bulanan. Manfaat lobak kantin juga sangat diminati dengan diet untuk menurunkan berat badan - tumbuhan ini meningkatkan proses metabolik dan membolehkan anda menurunkan berat badan sedikit lebih cepat.

Untuk lelaki

Manfaat lobak untuk tubuh lelaki, terutamanya pada hakikat bahawa tanaman itu meningkatkan potensi. Pengambilan secara berkala membantu mengatasi keradangan urologi dan meningkatkan libido. Tumbuhan ini dapat membantu mengatasi kebotakan awal, menguatkan rambut, meningkatkan pertumbuhan pesat dan menormalkan kegatalan kulit kepala.

Adakah mungkin untuk memberi lobak kuda kepada anak-anak

Untuk semua khasiatnya yang berguna, tanaman ini mempunyai rasa yang agak membakar. Oleh itu, dilarang memberikannya kepada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun, jika tidak, ia hanya akan membahayakan. Apabila bayi membesar sedikit, lobak dapat dimasukkan ke dalam diet, tetapi dalam jumlah minimum, sebagai tambahan untuk salad.

Adakah lobak kuda baik untuk wanita hamil dan menyusu

Semasa tempoh melahirkan anak, sifat bermanfaat lobak sering berubah menjadi bahaya. Tumbuhan ini meningkatkan dahaga, menipiskan darah dan meningkatkan tekanan darah, dan bagi seorang wanita hamil, semua kesan ini sangat berbahaya. Walaupun tumbuhan itu mengandungi banyak vitamin, selama kehamilan lebih baik mengganti lobak dengan makanan lain yang pasti tidak membahayakan..

Lebih baik menolak dari tanaman semasa memberi makan. Akar yang menyengat akan mengubah rasa susu ibu, dan ini boleh menyebabkan bayi enggan makan, apatah lagi kemungkinan alergi..

Adakah mungkin makan lobak dengan diabetes

Penggunaan lobak dalam diabetes mellitus sangat berharga - tumbuhan ini mengurangkan kadar glukosa darah. Sebagai tambahan, lobak merangsang proses pencernaan dan metabolik, dan, oleh itu, melindungi pankreas dan hati dari patologi. Tidak hanya mungkin menggunakan tanaman yang berguna untuk diabetes mellitus, tetapi juga sangat disyorkan - tidak akan ada bahaya dari itu.

Horseradish untuk penurunan berat badan

Oleh kerana perasa merangsang pencernaan dan meningkatkan peristaltik, lobak sangat bermanfaat untuk menurunkan berat badan. Tumbuhan ini membantu menghilangkan sembelit, membantu membuang toksin, dan meneutralkan toksin. Oleh itu, penurunan berat badan berlaku lebih cepat, dan angka dengan cepat mengambil bentuk yang diinginkan..

Semasa diet, disyorkan untuk mengambil hidangan berikut - 100 g akar tanaman parut, dicampur dengan 2 sudu besar madu dan 50 ml jus lemon. Anda perlu mengambil ubat sebelum makan, dalam satu sudu teh. Sudah tentu, tanaman ini akan membawa dua kali ganda faedah jika digabungkan dengan pemakanan dan senaman yang betul..

Resipi ubat tradisional dengan lobak

Sifat perubatan lobak sering digunakan dalam resipi kesihatan di rumah. Apabila dimakan dalam jumlah kecil, bumbu melegakan penyakit akut dan kronik.

Tekstur lobak untuk potensi

Sifat bermanfaat lobak untuk lelaki membantu menghilangkan gejala mati pucuk. Untuk memulihkan potensi, anda mesti menyediakan ubat berikut:

  • akar lobak sekitar 10 cm dibasuh dan diparut dengan teliti;
  • campuran yang dihasilkan dicampurkan dengan satu sudu teh madu, satu sudu teh mustard dan dua sudu besar jus lemon;
  • ramuan dicurahkan ke dalam 500 ml alkohol, bekas kaca ditutup dengan penyumbat dan digoncang dengan baik;
  • selama 4 hari, produk disimpan di tempat yang hangat dan gelap, ingat untuk menggoncang warna setiap hari.

Apabila produk sudah siap, anda perlu menyaringnya melalui kain tipis dan tuangkan ke dalam kapal lain. Ambil tincture 2 sudu teh sehari sejurus sebelum makan.

Merawat batuk, selsema dan bronkitis

Sifat penyembuhan lobak membantu menghilangkan gejala sejuk. Untuk menghilangkan demam dan demam, perlu mengambil campuran jus lobak yang dicairkan dalam segelas air dalam nisbah 1 hingga 3 tiga kali sehari. Anda hanya perlu minum sepertiga gelas pada satu masa, walaupun dalam jumlah yang sedikit, penyelesaian yang berguna akan membantu peluh dan menghilangkan suhu.

Jus akar dari sakit tekak

Manfaat lobak dengan madu akan menampakkan sakit tekak. Anda hanya perlu mencampurkan akar tanaman dan madu parut dalam jumlah yang sama, dan kemudian minum satu sudu teh hingga 4 kali sehari. Kedua-dua bahan mempunyai sifat anti-radang, jadi sangat baik untuk menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan jangkitan.

Horseradish dari selsema

Sifat lobak yang berguna untuk badan akan menghilangkan hidung berair yang sejuk dan hidung tersumbat. Cukup untuk mencampurkan 100 g tanaman parut dengan 2 sudu besar jus lemon dan minum ubat panas semasa perut kosong tiga kali sehari untuk satu sudu teh. Bumbu akan melegakan keradangan dan pembengkakan selaput lendir dan membantu anda bernafas dengan bebas.

Dengan selesema, berguna untuk melakukan penyedutan lobak. Untuk melakukan ini, anda perlu mengisar lobak bakar yang terbakar, menutupnya dengan ketat dalam balang kaca selama 20 minit, dan kemudian membukanya lagi dan menghirupnya sedikit demi sedikit melalui mulut anda, menghembus hidung anda.

Horseradish dengan madu untuk cystitis

Khasiat akar lobak membantu menghilangkan gejala sistitis. Ubat ini disediakan seperti berikut:

  • 4 sudu besar akar parut dicampurkan dengan 2 sudu besar cuka sari apel;
  • tambah 30 g madu;
  • satu sudu teh produk dimakan sepanjang hari, lebih baik sebelum makan.

Terus minum ubat sehingga gejala keradangan mereda.

Penyerapan lobak dari edema

Penyerapan air tanaman membantu mengeluarkan lebihan cecair dari tisu. Biasanya 30 g lobak parut dicampurkan dengan 15 g mustard tanah dan 400 ml air mendidih dituangkan. Anda perlu memasukkan minuman selama 4 jam, dan kemudian minum hanya 4 teguk tiga kali sehari.

Horseradish dengan bawang putih untuk radiculitis dan rematik

Horseradish bermanfaat untuk sakit sendi, baik untuk rematik dan radiculitis. Untuk menyediakan ubat penyembuhan, anda perlu mengambil 100 g bawang putih, akar saderi dan akar lobak, potong bahan dengan teliti dan tuangkan dengan jus lemon. Ambil komposisi sebati pada waktu pagi sebelum sarapan, 1 sudu teh.

Ubat untuk darah tinggi

Tumbuhan ini mempunyai sifat yang menurunkan tekanan darah, sehingga tidak membahayakan pesakit hipertensi. Untuk menyamakan tekanan, anda perlu mengambil 200 ml jus lobak merah dan bit, masing-masing, campurkan dengan jumlah jus lobak yang sama, dan kemudian tambahkan jus lemon yang baru diperah ke dalam campuran.

Adalah perlu untuk meminum produk tiga kali sehari, 120 ml, ubat di rumah berkesan mengawal tekanan tanpa membahayakan saluran darah.

Campuran Penurun Kolesterol

Untuk membersihkan kapal, disarankan untuk menggunakan ubat berguna berikut - 100 g akar tanaman dihancurkan dalam pengisar atau penggiling daging, dicampur dengan 100 g bawang putih parut dan satu lemon hancur dalam kulit. Bahan-bahannya dituangkan dengan jumlah air yang sama dan ubat itu dibuang di dalam peti sejuk selama sehari. Selepas itu, campuran boleh diambil pada waktu pagi dan tidak lama sebelum makan malam, 1 sudu besar.

Horseradish dari sawan

Perasa panas adalah antikonvulsan yang berguna. Untuk mendapatkan ubat, anda perlu memarut 200 g akar segar pada parutan halus, kemudian campurkan dengan 500 g madu dan 500 ml minyak zaitun. Campuran yang dihasilkan diambil dalam satu sudu besar tiga kali sehari untuk meningkatkan peredaran darah dan nada otot..

Sebagai tambahan, kompres disyorkan pada tempat di mana kekejangan biasanya muncul. Untuk melakukan ini, daun besar tanaman dilumurkan dengan madu, ditaburkan dengan sejumlah kecil garam dan diperbaiki dengan pembalut semalaman..

Rawatan sendi

Memampatkan dengan bantuan perasa dengan baik terhadap artritis dan osteoporosis - anda perlu menggunakan gruel dari lobak parut dan epal ke sepotong kain kasa. Kompres dipasang selama 12 jam, atau lebih baik lagi - sepanjang hari.

Horseradish untuk asma

Ciri-ciri bermanfaat perasa membantu mengatasi asma alergi. Lobak meredakan bengkak, menghilangkan kerengsaan selaput lendir dan juga melegakan batuk obsesif. Kira-kira 150 g gruel yang diperoleh dari akar segar harus dicampurkan dengan jus lemon yang diperah dari 3 buah sitrus, dan kemudian minum ubat satu sudu teh sehari sekali sebelum makan.

Pembersihan dan rawatan hati lobak

Manfaat hati lobak ditunjukkan dalam pembersih berikut:

  • 500 g lobak segar digiling dan gruel dituangkan dengan satu liter air mendidih di dalam gelas kaca;
  • kapal ditutup rapat dan berkeras di tempat yang gelap sepanjang hari;
  • selepas waktu ini, infus dikeluarkan, disaring dan diminum tiga kali sehari, masing-masing 15 ml.

Horseradish berkesan untuk giardiasis dan keradangan, untuk sirosis dan penyakit Botkin, untuk gangguan aliran keluar hempedu.

Merebus lobak untuk aterosklerosis

Dengan kolesterol tinggi dan aterosklerosis vaskular, rebusan lobak akan bermanfaat. 250 g akar tanaman dicuci dan disapu pada parutan halus, dan kemudian direbus selama 20 minit dalam 3 liter air.

Kaldu yang disejukkan ditapis dan diminum setengah gelas tiga kali sehari. Untuk mengelakkan bahaya, anda perlu minum ubat itu hanya 3 minggu, dan kemudian berehat selama 7 hari.

Khasiat dan kegunaan daun lobak

Selain akar, sifat daun lobak juga digunakan dalam perubatan rakyat. Bahagian atas tumbuhan juga mengandungi pelbagai vitamin dan mineral. Daun mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kekebalan tubuh dan pencernaan, sistem saraf dan jantung, membantu selesema dan penyakit radang.

Daun lobak merah membawa manfaat kesihatan baik secara dalaman dan luaran. Terdapat beberapa resipi di mana ia adalah ramuan utama..

Untuk sakit sendi

Untuk melegakan simptom artritis, rematik, sciatica dan sciatica, adalah kebiasaan menggunakan ubat seperti itu - bahagian atas tanaman segar dibasuh, dikeringkan dan dicincang halus dengan pisau, dan kemudian dituangkan dengan minyak biji rami ke dalam bekas kaca. Balsem disuntik di tempat yang gelap selama seminggu, dan kemudian disaring.

Adalah perlu untuk melincirkan sendi dengan minyak penyembuhan 2 atau 3 kali sehari, menggosok agen ke kawasan yang terjejas dengan betul.

Dengan osteochondrosis

Daun yang telah direbus dalam bentuk kompres baik untuk osteochondrosis. Pertama, mereka dicincang, kemudian dituangkan dengan air dan didihkan, kemudian segera dikeluarkan dari api dan disejukkan.

Dalam kuah yang dihasilkan, tisu yang padat diresapi dan disapu pada sendi yang sakit pada waktu malam selama beberapa jam. Pada osteochondrosis akut, kompres boleh dibiarkan semalaman, ia tidak akan mendatangkan bahaya.

Dari hepatitis

Dengan hepatitis, tincture lobak dengan vodka bermanfaat. Bahagian atas tanaman yang dicuci dihancurkan dan dituangkan dengan vodka dalam botol kaca, dan kemudian dihantar ke peti sejuk selama seminggu. Setelah tamat tempoh, tincture perlu disaring dengan memerah daun.

Anda perlu minum ubat setengah jam sebelum makan, dalam jumlah sudu besar. Sekiranya anda tidak menyalahgunakan ubat ini, jika tidak, sifat perubatan tincture lobak hanya akan mendatangkan bahaya.

Pemampat Garam

Dengan pengumpulan garam di sendi, lobak sangat berharga, dan ia berkesan walaupun digunakan secara luaran. Bahagian atas segar harus dibakar dengan air mendidih, dan kemudian segera letakkan daun hangat ke sendi yang terkena dan pasangkan dengan pelekat dan pembalut.

Perlu memampatkan kompres sepanjang malam - dalam beberapa jam bahan bermanfaat yang terdapat di dalam daun akan mempunyai masa untuk menembusi tisu melalui kulit.

Penggunaan lobak dalam kosmetologi rumah

Sifat bermanfaat tanaman pembakar digunakan untuk memperbaiki keadaan rambut dan kulit wajah. Kosmetologi rakyat mengetahui banyak resipi berkesan berdasarkan dedaunan dan akar lobak.

Topeng muka

Sifat perasa membersihkan wajah, memperbaiki peredaran darah di bawah kulit, dan mempunyai kesan mengencangkan dan meremajakan. Topeng paling sederhana dibuat dari akar tanaman - ia dihancurkan menjadi gruel dan dimasukkan selama kira-kira 7 minit, dan kemudian disebarkan ke kulit selama seperempat jam.

Juga, kulit wajah dapat disapu dengan jus akar segar biasa. Selepas itu, anda perlu mencuci dengan air sejuk..

Horseradish untuk kecantikan dan kesihatan rambut

Oleh kerana sifat tumbuhan menguatkan keriting, ia sering digunakan untuk mencegah kebotakan. Akar perasa digosok, dicampurkan dengan satu sudu besar minyak sayuran dan jumlah krim masam yang sama, dan kemudian disapukan ke kepala, dengan lembut menggosok akar.

Topeng hendaklah dibalut dengan pelekat dan dibungkus dengan tuala hangat selama 40 minit. Setelah waktunya berlalu, rambut dicuci dengan syampu semula jadi.

Resipi klasik untuk membuat lobak

Untuk menyediakan hidangan yang enak dan sihat mengikut resipi klasik, anda hanya memerlukan beberapa ramuan - lobak, garam, gula dan cuka, serta air.

  1. Akar tanaman dalam jumlah 1 kg dicuci, kemudian dikupas dan dihancurkan.
  2. Dalam 500 ml air suam, cairkan 2 sudu besar garam dan 4 sudu besar gula.
  3. Masukkan 5 sudu besar cuka 9% ke dalam air garam, dan kemudian tuangkan akar parut dengan campuran yang dihasilkan.
  4. Selepas itu, komponen dicampurkan, bumbu dibakar dalam balang dan dibuang ke tempat yang hangat selama 3 hari..

Menuai lobak untuk musim sejuk di rumah

Sekiranya dikehendaki, akarnya boleh dimasak sehingga akan disimpan selama beberapa bulan. Contohnya, resipi berikut sering digunakan:

  • dalam penggiling daging, giling 2 biji tomato secara bergantian, 10 kepala bawang putih dan 400 g akar tanaman;
  • ramuannya dicampurkan dan masin secukup rasa;
  • benda kerja dimasukkan ke dalam peti sejuk selama setengah jam, dan kemudian dimasukkan ke dalam balang kaca steril dan digulung rapat dengan penutup.

Garam akan melindungi benda kerja dari acuan. Namun, untuk kesan yang lebih baik, anda boleh menambahkan sedikit minyak sayuran di atas pinggan mangkuk yang sudah siap atau gris penutup dengan mustard dari dalam..

Cara lain untuk mengawetkan tanaman dalam jangka masa yang lama adalah memotong akar yang telah dibasuh dan dikeringkan, menyusunnya di dalam bekas plastik dan menghantarnya ke peti sejuk beku. Manfaat lobak beku tidak kurang daripada akar segar.

Pengambilan lobak setiap hari

Sifat bermanfaat tanaman sangat bergantung pada dosnya. Perasa panas tidak boleh dimakan dalam kuantiti yang banyak. Orang yang sihat dibenarkan makan tidak lebih dari 10 g perasa segar setiap hari.

Bahaya dan kontraindikasi lobak

Agar tanaman tidak membahayakan, perlu difahami dalam keadaan apa perasa tidak dapat digunakan. Kontraindikasi untuk tanaman adalah:

  • penyakit buah pinggang yang kronik;
  • gastritis dengan keasidan tinggi dan ulser peptik;
  • pankreatitis;
  • batuk kering dan asma asal bronkus;
  • peningkatan kerengsaan saraf;
  • pendarahan dalaman atau tempoh yang berat pada wanita;
  • kolitis;
  • alahan.

Anda perlu memerhatikan dos perasa sihat yang dibenarkan. Sekiranya anda makan lobak terlalu banyak, ia boleh membakar selaput lendir mulut, esofagus dan perut dan menyebabkan bahaya..

Kesimpulannya

Manfaat dan kemudaratan lobak bergantung pada penggunaan perasa dengan berhati-hati. Sekiranya anda mengambil akar tanaman dalam jumlah kecil jika tidak ada kontraindikasi, lobak akan membantu meningkatkan kesejahteraan dan tidak akan menyebabkan bahaya..

Khasiat lobak kuda yang berguna

Tumbuhan ini telah diketahui oleh manusia kerana khasiatnya yang berguna dan penyembuhan selama empat ribu tahun, dan hari ini banyak orang tidak dapat membayangkan makanan harian mereka tanpa perasa aroma yang membakar ini. Bertemu - terkenal, disayangi dan paling sering digunakan sebagai perasa - lobak kuda. Ia berasal dari genus Kubis; bahagian atas dan bahagian akarnya dimakan. Daun lobak yang dihancurkan paling sering ditambahkan ke bumbu dan acar, dan akarnya dihancurkan dan digunakan sebagai rempah. Rasa lobak tajam, pedas, seperti mustard, kerana akarnya mengandungi minyak pati mustard. Sifat bermanfaat lobak adalah kuat dan sebahagian besarnya disebabkan oleh komposisinya..

Komposisi lobak:

Akar lobak merah adalah gudang nutrien. Ia mengandungi vitamin C, vitamin kumpulan B, PP, asid askorbik, sebilangan besar minyak mustard penting, fitonutida, pati, bahan resin, serat, sejumlah besar unsur mikro dan makro.

Untuk nilai pemakanan lobak, 100 g akar parut mengandungi 3,2 g protein, 0,4 g lemak, 10,5 g karbohidrat, 7,3 g serat. Nilai tenaga lobak 59 kkal per 100 g produk.

Bahan aktif dalam lobak memberikan penyembuhan dan kualiti pemakanan yang unik. Tumbuhan ini mengandungi lebih banyak vitamin C daripada lemon. Asid askorbik, bahan resin, minyak mustard, semua ini mempunyai kesan penyembuhan yang kuat pada tubuh manusia, merangsang organ dalaman dan mencegah perkembangan banyak penyakit.

Kesan lobak pada badan

Penggunaan lobak mempunyai kesan positif terhadap proses pencernaan badan. Horseradish digunakan untuk menyembuhkan gastritis dengan keasidan yang rendah. Sayuran akar menghilangkan hipertensi, osteochondrosis, radang paru-paru, termasuk pleurisy, keletihan fizikal dan mental.

Horseradish adalah tonik umum yang sangat baik, menambah kekuatan, merangsang aktiviti fizikal, dan melawan kemurungan. Oleh kerana sifat anti-radang dan bakterisida, akar lobak ditunjukkan untuk selesema dan penyakit berjangkit, disarankan untuk dimasukkan ke dalam menu semasa wabak influenza dan SARS. Sayuran ini mempunyai kesan diuretik, koleretik, ekspektoran dan hematopoietik pada tubuh manusia.

Horseradish dianggap sebagai antibiotik semula jadi yang kuat, dengan bantuannya untuk merawat selesema dan jangkitan saluran pernafasan. Terima kasih kepada kesan diuretik pada badan, akar lobak membantu menghilangkan batu, menyingkirkan sistitis, tetes, jangkitan dan proses keradangan di saluran kencing.

Kerana jumlah nutrien dan vitamin yang banyak, sayuran akar bertindak sebagai agen profilaksis yang sangat baik terhadap perkembangan kekurangan vitamin, terutama pada musim bunga, apabila kekurangan vitamin sangat dirasakan.

Akar lobak telah lama digunakan untuk mengatasi masalah mati pucuk, penggunaannya secara berkala dalam jumlah kecil meningkatkan kesihatan lelaki..

Horseradish disyorkan untuk digunakan oleh orang yang ingin menurunkan berat badan. Ia mempunyai kemampuan untuk memanaskan dan mengaktifkan organ pencernaan, mencegah sembelit dan transformasi makanan yang tidak dicerna menjadi simpanan lemak dan racun. Sayuran merangsang proses metabolik dalam badan, yang merupakan salah satu komponen kejayaan memerangi pound tambahan.

Penggunaan lobak dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu, penyakit hati, proses keradangan di saluran gastrousus, semasa kehamilan dan penyusuan.

Ubat lobak (resipi ubat tradisional)

Kekayaan utama akar lobak adalah vitamin A dan C, natrium, garam kalium, fosforus, zat besi, tembaga dan mangan. Oleh itu, ia digunakan untuk merawat pelbagai penyakit..

# Dari batuk. Potong akar lobak halus, campurkan dalam bahagian yang sama dengan gula atau madu. Ambil 1 sudu teh 2-3 kali sehari

# Dari sakit kepala dan sakit gigi. Balutkan gruel lobak parut yang baru di selendang dan letakkan di bahagian belakang kepala atau di pipi anda.

# Untuk serangan batuk asma, bungkus gruel lobak dengan kain kasa dan sapukan di dada. Tetapi pertimbangkan: kompres seperti itu harus disimpan tidak lebih dari 5-10 minit, kerana anda dapat menyebabkan kerengsaan kulit yang teruk. Pada peringkat awal, asma dapat diatasi dengan bantuan resipi ini: campurkan jus 3 lemon dan 150 g akar lobak cincang. Ambil 1 sudu 1 hari sebelum makan.

# Dari radiculitis dan osteochondrosis, gruel lobak dengan epal sangat berkesan. Parut sebilangan besar epal dan lobak, campurkan dan sapukan ke tempat yang sakit selama 20 minit.
Kompres ini juga membantu mengatasi gout, rematik, neuralgia dan artritis..

# Untuk tekanan darah tinggi, gunakan resipi berikut. Ambil 500 g akar lobak, 1.5 liter air, 1 gelas madu. Kupas akarnya, potong kecil, rebus selama 1-2 minit. Sejukkan dan tapis kuahnya, dan campurkan dengan segelas madu. Ambil 100 g 3 kali sehari selepas makan.

# Untuk sakit belakang yang biasa, salap lobak disyorkan. Parut akar lobak merah, perah jusnya dan campurkan dengan sebarang krim. Pada waktu malam, gosokkan tempat sakit dengan salap ini dan letakkan sweater wol. Untuk pemanasan dalaman, anda boleh minum teh dengan madu.

# Minyak sawi yang terdapat di akar lobak membantu jangkitan buah pinggang dan pundi kencing.

# Untuk keradangan gusi atau periosteum, ambil 1 sudu teh lobak segar, tuangkan 1 gelas air. Berkeras selama 4 jam, ketegangan. Bilas mulut anda setiap 30 minit.


# Horseradish digunakan dalam rawatan penyakit batu empedu dan kolesistitis. 1 gelas jus akar lobak dicampur dengan bahan lain seperti madu (1 gelas), jus lobak merah (1 gelas), jus 1 lemon, ambil 1 sudu besar untuk darah tinggi selama 2 bulan. sudu 3 kali sehari satu jam sebelum makan dan 2-3 jam selepas makan.

Sediakan pinggan dan ubat-ubatan yang mengandungi akar lobak, anda perlu berhati-hati, dan gunakan secara sederhana. Jika tidak, keradangan pada kulit, ginjal atau saluran gastrointestinal, serta degupan jantung yang kuat, dapat diprovokasi..

Sifat berguna akar lobak dan kontraindikasi paling ketat untuk penggunaannya

Horseradish (Armoracia rusticana) adalah sayur-sayuran, rempah-rempah, dan tumbuhan perubatan yang mempunyai banyak faedah. Tetapi ia juga boleh membahayakan tubuh manusia. Lebih-lebih lagi, kualiti negatif lobak merupakan akibat langsung dari kesan terapeutiknya..

Komposisi dan sifat berguna

Horseradish bukan sayur biasa. Seperti produk herba semula jadi yang lain, ia mengandungi vitamin dan mineral. Jadi dalam 100 gram sayur-sayuran akar mengandungi 42% dari nilai harian vitamin C, 14% folat, dll..

Walau bagaimanapun, sayur itu mempunyai faedah. Dan faedahnya cukup besar. Itu hanya dijelaskan oleh sebatian aktif biologi yang sama sekali berbeza, yang termasuk dalam komposisinya dalam dos kecil, tetapi mempunyai kesan kuat pada tubuh.

Aktiviti anti-barah dan antioksidan

Ciri-ciri perubatan lobak disebabkan oleh kehadiran glukosinolat dalam komposisinya, yang bertanggungjawab untuk aroma unik sayur-sayuran dan memberikannya sifat anti-barah. Kepekatan glukosinolat dalam lobak begitu tinggi sehingga sebatian ini memberi kesan positif pada manusia, walaupun sayur akar biasanya dimakan dalam jumlah yang sangat kecil..

Selain glukosinolat, lobak mengandungi banyak antioksidan lain. Sebilangan dari mereka tidak hanya menghancurkan radikal bebas, tetapi juga mencegah munculnya mutasi yang terjadi pada manusia di bawah pengaruh keadaan persekitaran yang tidak baik, pengambilan ubat-ubatan dan menyebabkan perkembangan pelbagai penyakit degeneratif..

Sifat antimikrob

Minyak yang bertanggungjawab untuk rasa pedas lobak disebut allyl isothiocyanate, atau minyak mustard. Minyak ini mewakili agen antimikroba yang tidak berfungsi yang aktif terhadap pelbagai mikroorganisma patogen.

Sifat antimikroba lobak dikaitkan bukan sahaja dengan kesannya pada mikroorganisma patogen itu sendiri, tetapi juga dengan kesannya pada sistem imun manusia. Akar Armoracia rusticana meningkatkan fungsi fagosit - sel-sel sistem imun yang diserap oleh bakteria.

Rawatan selsema

Perubatan tradisional telah mengetahui sifat penyembuhan lobak sejak zaman kuno, membantu memusnahkan bakteria patogen. Oleh itu, dia secara aktif menggunakan akar tanaman ini untuk merawat bronkitis dan rinitis kronik..

Kajian klinikal baru-baru ini menunjukkan bahawa ekstrak lobak sama berkesan terhadap bronkitis dan sinusitis seperti antibiotik. Tetapi ia tidak menyebabkan kesan sampingan dan tidak membawa kepada pengembangan rintangan pada patogen.

Lebih-lebih lagi, ekstrak Armoracia rusticana meningkatkan rembesan kahak dan lendir pada sinus, membantu membersihkan badan dari jangkitan dengan cepat..

Merawat jangkitan saluran kencing

Ini adalah salah satu penjelasan mengapa lobak kuda baik untuk wanita. Bukan rahsia lagi bahawa separuh manusia yang lemah cenderung menderita cystitis. Dan sayur ini dapat membantu mengatasi masalah ini. Dan sekali lagi, tanpa penggunaan antibiotik. Atau, sekurang-kurangnya, mengekalkan jumlah ubat berat ini minimum.

Allyl isothiocyanate (minyak mustard) diekskresikan melalui buah pinggang. Oleh itu, ia membasmi kuman sistem kencing dengan sempurna. Komponen lain lobak, glikosida sinigrin, mempunyai aktiviti diuretik. Dan berkat ini membantu membersihkan buah pinggang dan pundi kencing.

Meningkatkan penghadaman

Manfaat lobak untuk tubuh manusia dikaitkan dengan kesannya yang baik pada saluran pencernaan. Akar mengandungi sebatian yang merangsang pencernaan, meningkatkan motilitas usus dan membantu mengelakkan sembelit. Sayuran dikelaskan sebagai produk koleretik yang memudahkan pencernaan makanan berlemak..

Kesan anestetik

Perubatan tradisional telah menggunakan lobak selama berabad-abad untuk melegakan sakit sendi dan otot. Bukti saintifik terkini menunjukkan bahawa akar Armoracia rusticana mungkin bermanfaat dalam mengurangkan kesakitan yang berkaitan dengan keradangan seperti arthritis atau kecederaan sukan.

Bagaimana ia mempengaruhi penurunan berat badan?

Secara positif. Oleh kerana lobak mempunyai sifat bermanfaat bagi tubuh orang yang menurunkan berat badan. Tetapi sayur itu tidak mempunyai aktiviti unik untuk menurunkan berat badan, seperti yang ditunjukkan di beberapa laman web wanita di Internet..

Kesan positif tanaman akar terhadap penurunan berat badan termasuk aktiviti anti-radang dan kesan diuretik, terutama penting apabila anda perlu menurunkan berat badan dengan cepat, misalnya, sebanyak 5 kg seminggu.

Adakah baik untuk potensi?

Di kalangan orang kita, ada pendapat bahawa lobak mempunyai manfaat luar biasa untuk lelaki, meningkatkan potensi. Sebenarnya, hipotesis ini tidak pernah diuji dalam ujian klinikal sebenar..

Tetapi ini tidak bermaksud bahawa ia tidak benar. Kemungkinan besar, kerana fakta bahawa akar mempunyai sifat tonik umum, membantu melawan prolaps dan jangkitan pada sistem genitouriner, tidak hanya pada wanita, tetapi juga pada lelaki, ia mempunyai kesan positif terhadap potensi.

Cara menabung untuk musim sejuk - kaedah termudah dan termudah

Resipi termudah dan paling mudah untuk menyediakan lobak untuk musim sejuk di rumah adalah lobak yang terkenal. Walau bagaimanapun, ia memerlukan tomato untuk menghasilkan kotoran. Hasilnya, bahan kerja akan memakan banyak ruang..

Oleh itu, jika anda ingin menyediakan lobak untuk musim sejuk, tanpa mencampurkannya dengan sayur-sayuran lain, resipi mudah seperti itu akan sesuai dengan anda.

Potong hujung di akar dan kupas dengan pengupas kentang biasa. Kemudian potong dadu.

Masukkan kiub ke dalam pengisar dan potong. Anda boleh menggunakan parutan, tetapi jauh lebih sukar daripada menggunakan pengisar. Lagipun, akar lobak keras dan keras.

Setelah tanaman akar dihancurkan, ia mesti dipindahkan ke balang dan garam secukup rasa. Kemudian isi dengan cecair pengawet. Anda boleh menggunakan cuka sebagai pengawet, lebih baik cuka sari apel. Atau minyak sayuran.

Untuk menjimatkan cuka dan minyak, anda boleh membuat air garam. Untuk 200 gram lobak, ambil 200 ml air, yang menambah 25 ml cuka, 1 sudu teh garam, 2 sudu teh gula. Anda dapat melihat sendiri bagaimana cara menyediakan acar seperti dalam video.

Setelah gruel lobak diisi dengan cairan pengawet, sama ada cuka murni atau air garam, balang mesti ditutup dan dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Petua Tambahan

  1. Cuba gunakan lobak dengan sarung tangan kerana boleh merengsakan kulit anda.
  2. Buka tingkap sebelum menyiapkan benda kerja. Faktanya ialah sayur boleh kaya dengan minyak sawi sehingga ketika bekerja dengannya, seseorang mungkin mengalami tanda-tanda mati lemas. Topeng gas digunakan di kilang-kilang yang menghasilkan kekosongan lobak.
  3. Setelah sayur-sayuran akar cincang, jangan sekali-kali tuangkan cuka atau minyak di atasnya. Biarkan berdiri di luar sebentar. Ini akan membolehkan enzim dalam pulpa diaktifkan dan menjadikan lobak lebih berguna..
  4. Jangan sekali-kali tuangkan air garam panas ke akar, kerana ini akan mengurangkan sifat penyembuhannya..

Bolehkah saya membekukan?

Ya, lobak boleh dibekukan untuk musim sejuk.

Untuk melakukan ini, akar dibersihkan dan dibalut dengan filem pelekat. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk. Dalam bentuk ini, tanaman akar disimpan di dalam peti sejuk tanpa menjejaskan kualitinya selama enam bulan.

Kontraindikasi dan kesan sampingan

  1. Manfaat kesihatan lobak merah berkaitan dengan kehadiran minyak sawi di dalamnya. Tetapi komponen yang sama ini juga menyebabkan bahaya pada produk. Pada kebanyakan orang, allyl isothiocyanate menyebabkan kerengsaan teruk pada kulit, mulut, tekak, hidung, sistem pencernaan, dan sistem kencing. Hipersensitiviti terhadap minyak sawi adalah kontraindikasi yang ketat untuk menggunakan sayuran akar, walaupun dalam jumlah minimum..
  2. Hampir semua anak kecil sangat sensitif terhadap bau dan rasa lobak. Oleh itu, dilarang sama sekali memberi sayur kepada anak di bawah 5 tahun. Lebih-lebih lagi, bahkan mengupas tanaman akar segar di hadapan bayi dilarang..
  3. Wanita hamil dan menyusui juga disarankan untuk tidak memakan akar Armoracia rusticana..
  4. Horseradish dikontraindikasikan dalam penyakit ulseratif sistem pencernaan. Ia harus digunakan dengan berhati-hati untuk sebarang keradangan pada saluran gastrointestinal..
  5. Kegagalan ginjal dan penurunan aktiviti kelenjar tiroid juga merupakan kontraindikasi untuk menggunakan sayuran akar..

Ini adalah sebatian seperti allyl isothiocyanate, 3-butenyl isothiocyanate, 2-propenylglucosintate (sinigrin), 2-pentyl isothiocyanate dan phenylethyl isothiocyanate, dll..

Berkat adanya zat ini, akar lobak membantu mencegah barah, melindungi daripada bakteria, menguatkan sistem imun dan mempunyai kesan analgesik..

Pada masa yang sama, sebatian ubat dalam komposisi produk dapat merengsakan selaput lendir sistem pernafasan, pencernaan dan kencing. Oleh itu, anda perlu berhati-hati dengan sayur-sayuran. Tidak semua orang bebas memakannya..

Penggunaan lobak dalam perubatan tradisional: resipi ubat

Oleh kerana sifat penyembuhannya yang tinggi, lobak sering digunakan dalam perubatan rakyat untuk menyediakan ubat yang berkesan untuk semua jenis penyakit. Akar ini juga digunakan dalam tata rias untuk mencerahkan kulit, menghilangkan jerawat dan menguatkan rambut. Sebelum menggunakan lobak untuk tujuan terapi, anda mesti berunding dengan ahli terapi..

Sebilangan besar resipi untuk rawatan lobak menggunakan jus tumbuhan, yang mengandungi banyak vitamin C dan garam mineral, fitonutida dan bahan lain yang berguna untuk tubuh kita..

Apa penyakit yang ditolong oleh lobak, dan bagaimana menggunakannya dengan betul, anda akan belajar dari pilihan resipi ini.

Apa penyakit yang dirawat oleh jus lobak??

Dalam perubatan rakyat, khasiat lobak digunakan untuk merangsang selera makan dan memperbaiki pencernaan. Tumbuhan ini mempunyai kesan bakteria yang kuat, lobak berguna untuk atonia usus, tetes, penyakit buah pinggang dan pundi kencing, hati dan pundi hempedu, gastritis dengan keasidan jus gastrik yang rendah (tetapi tidak semasa eksaserbasi).

Ia adalah pembersih dan tonik darah yang baik.

Jus merawat disentri dan giardiasis, berguna untuk hipertensi, aterosklerosis, urolithiasis (menghilangkan batu dari pundi kencing).

Jus lobak dicairkan dengan air, berkumur dengan sakit tekak.

Anda boleh menggunakan jus lobak sebagai ubat untuk kebotakan: untuk tujuan ini disapu ke kulit kepala.

Juga, tanaman ini mempunyai aktiviti anti-tumor..

Dengan otitis media purulen, jus lobak ditanamkan ke telinga, dan dengan radiculitis dan penyakit sendi, disapu ke tempat sakit.

Dalam resipi rakyat, jus lobak dengan kecenderungan pendarahan diambil bersama bir atau anggur.

Jus tidak dimakan dalam bentuk tulen, kerana ia sangat merengsakan mukosa gastrik, paling sering diminum dalam campuran dengan lemon, wortel, bit, jus tomat atau dengan air (1: 5).

Dengan penyakit batu empedu dan bronkitis, ubat-ubatan rakyat harus disediakan dari jus lobak dengan madu.

Untuk seborrhea, kebotakan dan urtikaria, gunakan jus lobak dengan air (secara luaran).

Ia berguna untuk menambahkan sedikit jus lobak ke air bilas untuk mengelakkan kerosakan gigi..

Berikut ini menerangkan apa yang menyembuhkan lobak dan bagaimana menyediakan produk perubatan dari itu.

Menggunakan khasiat lobak merah yang bermanfaat dalam resipi ubat

Jus akar lobak.

Dos jus lobak adalah dari 0.5 hingga 1 sudu teh setiap dos. Anda perlu menyimpan jus ini di dalam peti sejuk dan tidak lebih dari seminggu.

Jus lobak dikontraindikasikan dalam penyakit radang akut pada perut dan usus, buah pinggang dan hati.

Campuran lobak dan jus lemon.

Dalam perubatan rakyat, campuran lobak dan jus lemon digunakan untuk merawat batuk kering, selsema, hidung berair, trombosis koronari dan banyak penyakit lain yang disebutkan di atas..

Ambil 1 sudu besar jus akar lobak, tambah 1 sudu besar jus lemon dan campurkan. Ambil campuran ini 2-3 kali sehari 20 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 2-4 minggu.

Campuran ini dikontraindikasikan pada gastritis dan ulser gastrik dan duodenum dengan peningkatan keasidan jus gastrik.

Campurkan jus lobak merah, bit dan lobak merah.

Campuran jus lobak merah, bit dan lobak merah disediakan dalam nisbah 2: 1: 0,5. Campuran ini juga berguna untuk pelbagai keadaan perubatan. Ia mempunyai kesan positif pada semua organ kita, pembersih darah yang baik, mempunyai kesan antitumor..

Ambil 0.5 - 1 gelas campuran ini 2-3 kali sehari 20 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 1 bulan.

Oleh kerana khasiat lobak yang sangat berguna dalam perubatan rakyat, jus tumbuhan ini disyorkan untuk orang sakit dan sihat, kerana mencegah perkembangan banyak penyakit, termasuk tumor ganas.

Untuk pengukuhan badan secara am dan untuk tonsilitis kronik.

Ubat berikut membantu: ambil 1 sudu besar jus lobak, tuangkan 1 gelas susu suam dan gaul rata. Ambil satu sudu campuran ini 3-4 kali sehari selama 4 minggu.

Bermakna untuk pengukuhan badan secara umum.

Ambil 100 g akar lobak parut, tambah jus dari 3 lemon, campurkan. Ambil 1 sudu teh campuran ini 2 kali sehari 30 minit sebelum makan selama sebulan.

Untuk pengukuhan badan secara am.

Anda perlu mengambil 0,5 kg madu, 100 g mentega, 70 g akar lobak cincang dan 70 g bawang putih cincang, campurkan semuanya.

Ambil 1 sudu campuran ini 30 minit sebelum makan selama sebulan.

Simpan ubat di dalam peti sejuk. Ubat ini juga sangat berguna dalam batuk kering paru..

Dengan penyakit hati.

Ambil infus lobak dalam susu: untuk 1 gelas susu, ambil 4 sudu lobak parut dan panaskan hingga mendidih dengan api kecil, segera angkat dari api, biarkan selama 5 minit, tapis dan perah pekat. Ambil campuran ini sepanjang hari dalam dos kecil. Kursus penggunaan resipi ubat ini berdasarkan lobak adalah 1 bulan, kemudian berehat selama 10 hari dan kursus boleh diulang.

Untuk rawatan penyakit batu empedu dan bronkitis.

Anda perlu mengambil jus lobak dengan madu (1: 1), 1 sudu 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan selama 2-3 minggu.

Untuk rawatan cholelithiasis, jus lobak dengan susu (1: 1) juga digunakan; ambil 1 sudu 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan selama 2-3 minggu.

Terhadap lamblia.

Ambil 1 sudu lobak parut, tambahkan 100 ml air rebus sejuk, kacau dan minum. Ambil campuran berasaskan lobak untuk rawatan rakyat 3 kali sehari 30 minit sebelum makan selama sebulan.

Dengan gastritis dengan keasidan jus gastrik yang rendah, kurang selera makan, anemia, batu di pundi kencing, gangguan aktiviti saluran empedu dan usus, disentri, giardiasis, hepatitis dan sakit kepala.

Adalah berguna untuk mengambil jus lobak dicairkan dengan air (1: 5), Sekali sehari 30 minit sebelum makan selama 3-4 minggu.

Ubat untuk rawatan darah tinggi.

Ambil segelas jus lobak merah, bit dan lobak, 0.5 gelas jus lemon dan 2/3 gelas madu lebah asli, campurkan sehingga sebati. Ambil 0.5 cawan campuran 2-3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Simpan ubat di dalam peti sejuk di dalam bekas yang tertutup rapat.

Sembuh hingga akhir campuran. Sekiranya perlu, kursus boleh diulang.

Resipi berkesan untuk rawatan lobak di rumah

Dengan penyakit jantung iskemia dan angina pectoris.

Ia berguna 2 kali setahun (pada musim bunga dan musim luruh) untuk merawat dengan campuran akar lobak dengan madu.

Sekali sehari, pada waktu pagi, 1 jam sebelum sarapan, ambil 1 sudu teh akar lobak segar dengan 1 sudu madu dengan air.

Kursus rawatan adalah 1 bulan, kemudian berehat selama 10 hari dan kursus boleh diulang. Rawatan jangka panjang - sekurang-kurangnya 3 tahun.

Untuk rawatan dan pencegahan aterosklerosis.

Ia berguna bagi orang tua untuk menggunakan perasa lobak parut dengan krim masam. Ambil 1 sudu sebelum makan.

Pada peringkat awal diabetes mellitus.

Oleh kerana sifat penyembuhan lobak merah yang tinggi, resipi berikut berkesan: ambil 100 ml jus lobak, 1 kepala bawang putih cincang dan 1 sudu besar ramuan ketumbar kering.

Masukkan semuanya ke dalam balang kaca tiga liter, tuangkan 1 liter bir yang baik, kacau rata, tutup dengan penutup dan bersikeras di tempat gelap yang hangat selama 5 hari. Ambil satu sudu campuran ini 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Untuk dirawat sehingga akhir ubat. Simpan ubat di dalam peti sejuk.

Untuk pencegahan selsema selepas hipotermia teruk.

Adalah berguna untuk mengikat sehelai kain ke telapak kaki anda, untuk menyebarkan gruel yang baru disiapkan dari akar lobak. Simpan sehingga anda merasakan sensasi terbakar.

Ubat untuk rawatan bronkitis dan selsema.

Ambil 50 ml jus akar lobak parut, tambah jus dari 3 lemon, gaul rata dan ambil 1 sudu teh campuran ini setiap jam tanpa minum apa-apa. Perjalanan rawatan adalah sehingga pemulihan. Penggunaan ubat lobak ini dalam perubatan juga disarankan untuk asma bronkial..

Ubat yang berkesan untuk rawatan radang paru-paru, pleurisy dan tuberkulosis paru.

2-3 kali sehari, 30 minit sebelum makan, ambil campuran berikut: tambahkan jumlah mentega buatan sendiri yang sama dengan 1 sudu teh gruel lobak segar yang baru dimasak, kacau. Rawatan jangka panjang.

Untuk masalah tekak.

Anda perlu berkumur dengan jus lobak dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 2. Penyelesaian yang sama dimasukkan ke dalam telinga untuk otitis media bernanah (1-2 tetes beberapa kali sehari).

Ubat untuk rawatan penyakit periodontal, stomatitis dan penyakit lain dari rongga mulut.

Sediakan jus dari akar lobak, cairkan dengan air rebus suam (1: 1). Untuk rawatan lobak mengikut resipi ini, anda perlu membilas mulut dengan campuran ini beberapa kali sehari.

Dengan otitis media kronik.

Ia berguna untuk menanam 1-2 tetes jus yang tidak dicairkan dari akar lobak ke telinga yang sakit 2-3 kali sehari. Sembuh sehingga pulih.

Untuk rawatan penyakit sendi, kekurangan vitamin, selera makan yang teruk, atonia usus dan selsema.

Gunakan jus lobak dengan madu (1: 1). Ambil 1 sudu besar campuran ini 4 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Sekiranya terdapat penyakit sendi, pada masa yang sama membuat kompres dari akar lobak parut pada parutan halus (lakukan kompres yang sama untuk neuralgia, radiculitis dan osteochondrosis). Pada masa yang sama, pastikan bahawa tidak ada luka bakar pada kulit. Untuk mengurangkan kesan menjengkelkan, anda boleh menambahkan sedikit epal parut ke akar akar lobak yang dimasak. Rawatan lobak di rumah - 2-4 minggu.

Dengan neuralgia, sciatica, arthritis, arthrosis, rematik, radiculitis dan osteochondrosis.

Ia berguna untuk menggosok vodka lobak ke tempat-tempat sakit. Kompres juga boleh dibuat dari warna ini di tempat yang sakit. Perjalanan rawatan - sehingga rasa sakit hilang.

Dengan poliartritis berjangkit.

Dianjurkan untuk merawatnya dengan ubat berikut: ambil 100 ml jus lobak, bawang putih dan saderi (dari akar dan daun), campurkan.

Ambil 1 sudu besar campuran ini pada waktu pagi dengan perut kosong 30 minit sebelum makan selama 4 minggu. Simpan produk di dalam peti sejuk di dalam bekas yang tertutup rapat.

Ubat untuk rawatan artritis dan arthrosis.

Ambil 50 g madu, 30 g serbuk sari dan 1 sudu besar jus burdock, jus lobak merah dan minyak sayuran, campurkan semuanya dengan teliti, masukkan ke dalam air mandi dan panaskan, kacau, sehingga jisim homogen diperoleh.

Untuk penggunaan lobak dalam perubatan tradisional, campuran ini mesti digunakan untuk memampatkan pada sendi yang sakit. Simpan kompres selama 30 minit. Prosedur ini harus dilakukan setiap hari pada waktu malam selama 2 minggu.

Dengan lebam, myositis, radiculitis dan sciatica.

Ia berguna untuk mengikat daun lobak segar yang dihancurkan hingga melepaskan jus di tempat yang sakit dan membungkusnya dengan selendang bulu di atasnya. Ia juga membantu merawat mastitis, abses, bisul, dan luka kulit kulat..

Untuk rawatan kegemukan.

Ubat tradisional mencadangkan ubat berikut: parut 200 g lobak, tambah jus dari 3 lemon, campurkan. Ambil 1 sudu teh campuran ini 3 kali sehari sebelum makan. Pada masa yang sama tambahkan akar halia cincang ke dalam teh. Kursus rawatan adalah 1 bulan.

Bermakna untuk meningkatkan metabolisme.

Ambil 1 sudu teh jus akar lobak dengan madu (1: 1) sepanjang bulan. Kursus sedemikian diadakan 2 kali setahun. Ubat ini juga meningkatkan potensi seksual lelaki..

Ubat untuk rawatan amenore (ketiadaan haid).

Ubat tradisional mengesyorkan mengambil 2 sudu teh lobak parut dengan madu (1: 1) pada siang hari. Rawatan - 1 bulan.

Cara menggunakan lobak: ubat-ubatan rakyat

Untuk rawatan barah kulit.

Anda perlu mengambil 1 sudu lobak parut, tuangkan 0.5 liter air, letakkan di atas dapur, panaskan hingga mendidih, rebus dengan api kecil selama 15 minit, kemudian tapis.

Ambil 100 ml kaldu ini 3 kali sehari 30 minit sebelum makan dan pada masa yang sama sapukan gruel dari lobak parut atau akar burdock ke tempat sakit.

Sekiranya terdapat barah mulut, pelincirkan rongga mulut dengan jus yang tidak dicairkan dari akar lobak beberapa kali sehari. Rawatan jangka panjang.

Dengan barah paru-paru.

Sebagai tambahan kepada preskripsi doktor, penyedutan harus dilakukan dengan akar lobak parut. Untuk melakukan ini, bilas akar lobak, kupas, parut, masukkan gruel yang disiapkan ke dalam teko, tutup dengan penutup, ambil cerat teko ke dalam mulut anda dan hirup melalui mulut selama 10-15 minit. Prosedur seperti itu untuk rawatan rakyat dengan lobak harus dilakukan 2-3 kali sehari. Rawatan jangka panjang.

Untuk rawatan tumor ganas dari pelbagai lokalisasi.

Ubat tradisional mengesyorkan menggunakan ubat berikut: sebagai tambahan kepada preskripsi doktor yang hadir, ambil 1 g biji lobak cincang secara lisan 3 kali sehari, dibasuh dengan air rebus. Rawatan jangka panjang.

Ubat untuk rawatan urtikaria dan sciatica.

Buat losyen di tempat yang sakit dari campuran jus lobak dengan air, diambil sama. Prosedur tersebut harus dilakukan beberapa kali sehari. Sembuh sehingga pulih.

Untuk rawatan kebotakan.

Sebaiknya gunakan ubat berikut: selama sebulan 2-3 kali sehari, sapu jus lobak yang baru disiapkan ke kulit kepala.

Dengan seborrhea dan alopecia areata.

Ubat berikut membantu: ambil jus lobak, campurkan dengan air (1: 1) dan pelincirkan kawasan bermasalah beberapa kali sehari. Sembuh sehingga pulih.

Sebagai diuretik untuk rawatan penyakit ginjal dan pundi kencing, edema dan dropsy.

Ubat berikut digunakan: 2 kali sehari, 30 minit sebelum makan, ambil 1 sudu teh campuran bubur lobak yang baru disiapkan dengan jus lemon (1: 1).

Infusi air akar lobak.

Bilas akar lobak segar dengan baik, kupas dan parut atau melalui penggiling daging.

Kemudian ambil 0.5 sudu besar gruel lobak, tuangkan segelas air mendidih, bungkus, bersikeras selama satu jam, kemudian saring dan ambil pada siang hari selama 4 dos untuk cystitis, urolithiasis, gout, rematik dan penyakit lain yang disebutkan di atas. Kursus rawatan adalah 1 bulan.

Untuk sakit kepala, tekan pada dahi dengan bantuan infusi ini.

Cuka lobak.

Cuka ini menyembuhkan jerawat yang meradang, memutihkan jeragat.

Kaedah penyediaan: basuh lobak dengan baik, parut, isi sebotol 3/4 dengannya dan tuangkan sari apel atau cuka anggur, biarkan selama 10 hari di tempat yang gelap, saring.

Lubricate kawasan masalah. Pertama lembapkan wajah dengan air, dan kemudian dengan cuka ini, selepas 10 minit bilas dengan air, suam terlebih dahulu kemudian sejuk. Perjalanan rawatan - sehingga pemulihan.

Tuduhan vodka lobak.

Isi botol separuh isi dengan akar lobak parut, tambah dengan vodka, tutup dengan baik dan bersikeras di tempat gelap yang sejuk selama 2 minggu.

Gosokkan ke tempat sakit dengan arthritis, arthrosis, osteochondrosis, kemudian bungkus dan baring di tempat tidur selama 30-60 minit. Ubat ini juga berguna untuk menggosok kulit kepala sekiranya rambut gugur 1 kali sehari, pada waktu malam. Kursus rawatan adalah 1 bulan.

Wain untuk migrain.

Ambil 0,5 kg parut lobak merah pada parut halus, 0,5 kg jeruk parut dengan kulit (tetapi tanpa biji), 300 g gula, tuangkan 1 liter anggur anggur merah, masukkan ke dalam mandi air mendidih, masak di bawah penutup selama 1 jam, kemudian sejukkan dan toskan. Ambil 0.5 cawan kaldu ini 2 jam selepas makan untuk migrain dan sakit kepala.

Kvass dengan lobak kuda.

Sediakan roti kvass, tambahkan lobak parut ke dalamnya (dengan kadar 1 sudu besar lobak per 1 liter kvass), gaul rata, biarkan selama 10-12 jam, kemudian saring dan tuangkan ke dalam botol. Simpan di tempat yang sejuk dan gelap.

Kvass ini berguna untuk kegemukan, selsema, urolithiasis, aterosklerosis dan penyakit lain yang disebutkan di atas..

Kvass harus dituangkan ke dalam botol bukan ke bahagian atas, tetapi hanya ke penyangkut. Selepas pembotolan, kvass masih perlu disimpan selama 2-3 hari di tempat yang sejuk agar ia matang, dan hanya selepas itu ia siap digunakan..

Salap untuk rawatan sakit sendi.

Khasiat lobak merah digunakan dalam resipi untuk mengisar sakit sendi. Ambil 1 sudu teh jus lobak, 1 sudu teh halia tanah dan di hujung sudu lada panas merah, campurkan semuanya dengan baik, tambahkan 200 g mentega dan kacau sekali lagi. Simpan salap di dalam peti sejuk.

Losyen untuk kulit yang berjerawat.

Ambil 1 sudu lobak parut, tuangkan 100 ml vodka, tutup dengan baik, bersikeras di tempat gelap yang sejuk selama 7 hari, kemudian tapis.

Lap bahagian kulit yang bermasalah pada waktu pagi dan petang. Losyen yang sama akan menghilangkan bintik-bintik dan bintik-bintik usia.

Topeng untuk kulit yang mudah berjerawat.

Ambil 1 sudu besar lobak parut, tambahkan 1 sudu teh madu, 1 kuning telur ayam, campurkan semuanya dengan baik dan sapukan pada kulit bermasalah selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam dan bilas dengan air sejuk yang diasamkan dengan jus lemon. Keringkan kulit dengan tuala dan minyak dengan krim yang sesuai. Topeng ini juga akan menghilangkan jeragat.

Topeng untuk mencerahkan jeragat dan bintik-bintik usia.

Ambil 1 sudu besar jus lobak, tambahkan 1 sudu besar jus bawang dan 1 sudu besar krim masam pekat, campurkan semuanya dengan teliti dan sapukan di wajah selama 5 minit, kemudian bilas dengan air suam, keringkan kulit dengan tuala dan minyak dengan krim berkhasiat.