Permohonan minyak tulang

Minyak tulang, minyak tulang (oleum cornu cervi Latin, pelincir minyak tulang Inggeris) adalah pelincir organik berkualiti tinggi yang berasal dari haiwan. Cecair berminyak berwarna kuning telus. Digunakan pada masa lalu untuk melincirkan pergerakan ketepatan seperti jam tangan dan ubat. Dihasilkan dari lemak tulang haiwan, yang terdapat pada tulang haiwan yang besar. Tidak seperti lemak tulang, yang padat pada suhu positif rendah, minyak tulang tetap cair hingga −2 ° C, dan sangat halus hingga −18 ° C.

Minyak tulang diketahui seawal abad ke-16 dan digunakan dalam perubatan ketika itu, yang mengaitkan banyak sifat penyembuhan dengan produk ini. Pada abad ke-19, minyak tulang digunakan sebagai bahan mentah untuk industri kimia dan famace, khususnya, ia berfungsi sebagai bahan untuk mendapatkan piridin. Dengan penyulingan minyak tulang, minyak dippel diperoleh.

Minyak tulang terdiri terutamanya dari nitril asid lemak (dari propionik ke stearik), yang di dalamnya 40-45%, pirol dan homolognya (10-15%), juga mengandungi hidrokarbon, piridin, fenol.

Pengeluaran rumah

Untuk menghasilkan lemak, tulang dicincang, kemudian direbus dalam air suling (atau hujan) untuk mencairkan lemak sepenuhnya dari mereka (disebut sebagai "sumsum tulang") ke dalam air, kemudian dipertahankan (sehingga lemak dipisahkan sepenuhnya dari air), setelah itu lemak dikeluarkan dari permukaan tanpa menyentuh air. Lemak tebal yang dihasilkan dipertahankan di corong kaca secara graviti melalui kertas turas atau kain di kabinet gelap yang tertutup rapat (untuk mengelakkan pengoksidaan dalam cahaya dan habuk), mengulang pemendapan beberapa kali dan mendapatkan pada setiap tahap cairan yang semakin cair dan lebih ringan dan telus. Kitaran menetap diulang 3-5 kali dan berlaku dengan sangat perlahan - minyak dipisahkan dari pecahan lemak yang tebal dengan titisan. Secara amnya, proses pembersihan memakan masa 1-2 bulan..

"Pengawet 100% semula jadi untuk artikel kulit yang tertakluk kepada penggunaan kasar dan pendedahan di luar rumah. Oleh kerana fungsi utama minyak kaki bersih adalah untuk mengganti minyak yang tersejat pada kulit, menggantikan minyak dengan minyak semula jadi yang lain adalah yang terbaik. Digunakan oleh pembuat pelana lebih satu abad. "

Perkara yang berguna. Dinikmati - sangat disukai

Permohonan minyak tulang

Oil - dapatkan kupon diskaun berfungsi di Academician untuk potongan Gardener's Empire atau beli minyak dengan untung dengan penghantaran percuma dijual di Gardener's Empire

minyak tulang - kaulų alyva statusas T sritis chemija apibrėžtis Kaulų koksavimo skystasis produktas. atitikmenys: angl. minyak haiwan; minyak tulang; Minyak dippel; minyak hartshorn rus. minyak tulang... Chemijos terminų aiškinamasis žodynas

Minyak tulang - lihat Tulang (teknologi.)... Kamus Ensiklopedik F.А. Brockhaus dan I.A. Efron

minyak tulang - lemak tulang... Glosari Sinonim Kimia I

Baja tulang adalah salah satu yang paling penting, kerana mengandungi fosfor dan nitrogen, yang sangat sedikit di dalam tanah, unsur-unsur yang penting untuk tanaman yang ditanam. Gipsum, marl, abu dan banyak baja lain digunakan sebelum teori menjelaskan kegunaannya...... Kamus Ensiklopedik F.А. Brockhaus dan I.A. Efron

BONE OIL - (minyak Bone) produk penyulingan tulang kering; digunakan sebagai minyak pelincir. Kamus Samoilov K.I. Marine. M. L.: Rumah Penerbitan Angkatan Laut Negeri NKVMF USSR, 1941... Kamus marin

MINYAK - MINYAK. Istilah M. menunjukkan produk dengan komposisi yang paling pelbagai: minyak lemak (lemak) sayur-sayuran dan haiwan. asal, M. penting, mineral M., produk yang tidak mempunyai persamaan dengan M., seperti, misalnya. vitriol M. dan lain-lain. Akan ada...... Ensiklopedia Perubatan Hebat

lemak tulang - minyak tulang... Glosari Sinonim Kimia I

Tulang adalah bahagian yang keras, sambungannya membentuk kerangka atau kerangka badan vertebrata dan yang dicirikan oleh kekerasan yang hebat, kandungan zat mineral yang ketara dan struktur mikroskopik yang aneh (lihat di bawah). Struktur K. merangkumi kedua-duanya... F.A. Brockhaus dan I.A. Efron

Pelincir * - (Perancis graisse; gris Inggeris, smear, ungment; German Schmiermittel) mewakili bahan dari pelbagai asal dan komposisi, pada suhu biasa dalam keadaan cair, padat dan menengah dan bertujuan untuk menghilangkan...... Kamus Ensiklopedik F. Brockhaus dan I.A. Efron

Pelincir - (French graisse; English grease, smear, ungment; German Schmiermittel) mewakili bahan dari pelbagai asal dan komposisi, pada suhu biasa berada dalam keadaan cair, padat dan perantaraan dan bertujuan untuk menghilangkan...... Kamus Ensiklopedik F.AND. Brockhaus dan I.A. Efron

Permohonan minyak tulang

Bentuk minyak kuno - minyak tulang telah dikenal sejak abad ke-16 dan digunakan untuk tujuan perubatan dan doktor menggunakannya kerana sifat penyembuhan padanya.

-Kini produk unik ini - minyak tulang yang tidak dapat dibeli di kedai atau di bazar. Walau bagaimanapun, sangat kerap minyak tulang diperlukan, misalnya, untuk mesin dan mekanisme pelincir, sebelumnya ia digunakan untuk pelinciran, misalnya, jam tangan mekanikal. Pada zaman dahulu, kuku binatang peliharaan dilincirkan dengan minyak tulang sehingga tidak retak..

Membuat minyak tulang di rumah tidak mudah, tetapi mungkin, walaupun prosesnya sukar dilakukan. Selama tempoh menyembelih lembu di halaman luar bandar, tulang-tulang ini tetap menjadi baldi, dan mereka dapat digunakan untuk membuat minyak tulang..

Untuk tujuan ini, lebih baik menggunakan tulang lembu atau lembu yang besar..

Tulang dicincang, dimasukkan ke dalam tong berdinding tebal atau dituangkan dengan air mata air bersih atau air hujan dan direbus. Tulang perlu direbus dengan api kecil; lemak dicairkan semasa memasak.

Ringkasnya, tulang perlu direbus sehingga sumsum tulang tidak hanya jatuh dari bahagian dalam tulang, tetapi juga perlu direbus dengan baik, sehingga lemak akan direbus dari dalamnya..

Kaldu siap diketepikan dan dibiarkan berdiri dengan baik dan sejuk.

Apabila semuanya sejuk dalam pinggan berasingan dengan sudu keluli tahan karat, kumpulkan lemak dari permukaan tanpa meraup air di bawahnya.

Seterusnya, kami mengambil corong besar, memasukkannya ke dalam balang, meletakkan kertas penapis atau kain di corong dan meletakkan jisim untuk lemak tulang pada penapis.

Kita menutup semua ini di dalam bilik gelap, misalnya - kita meletakkannya di almari di pantri.

Jadi minyak masa depan tidak akan mengoksidakan, dan tidak akan mengandungi kotoran dan serpihan..

Dengan cara ini, kita menyaring minyak beberapa kali sambil meletakkan penapis bersih. Semuanya bergantung pada jumlah jisim, tetapi tidak kurang dari 3 atau 4 kali.

Setiap kali, minyak akan lebih bersih, dan ia akan melewati penapis dengan lebih cepat, dan menjadi lebih telus.

Proses penapisan minyak boleh memakan masa satu atau dua bulan..

Cara menguji minyak tulang sebenar.

Minyak halus, ia telus, selama bertahun-tahun ia tidak menjadi tengik dan tidak membeku walaupun dalam keadaan beku.

Permohonan minyak tulang

Masa sekarang: 06/10/20, 13:19

Minyak tulang Netsfootsoil

Moderator: Moderator

Minyak tulang Netsfootsoil

Mesej rudy85 »04/30/16 pada 11:48 PM

Di mana sahaja di sini, mereka memberi nasihat - "minyak sensitif pada tali pinggang", jika tidak, ia akan tersumbat, menarik habuk dan kotoran, dll..
Saya hampir mati tali pinggang, retakan semu muncul.
Kulit secara harfiah "minum" minyak tulang, permukaannya tetap kering setelah beberapa minit.

Di sini forum mengecewakan saya.

shl
Pada mulanya diuji pada pelana basikal kulit dan kemudian di tali pinggang.

Re: Minyak Tulang Netsfootsoil

Mesej dari Sandr »05/01/16 pada 12:15 AM

di mana ada di sini?
Ia bukan minyak untuk permukaan, tetapi untuk kulit secara keseluruhan - sehingga keanjalan (ini secara tidak langsung mempengaruhi pembalut) dan tahan lebih lama. Keretakan dan lipatan hanya dari kering atau berpusing sangat kuat. Harness kering dan / atau oak tidak begitu selesa untuk disesuaikan. Dan apa yang diserap dengan baik, jika tidak, akan ada filem di permukaan - di sini ia adalah pengumpul habuk, jadi tali pinggang yang ditempelkan perlu disimpan di dalam beg / beg - pasta biasanya mengambil kotoran dan anda tidak dapat mengeluarkannya dari sana, tidak seperti tali pinggang yang dibersihkan dengan tenang.

Bagi celah-celah, mereka ada di sana, hanya minyak yang menunjukkannya. Oleh itu, omong-omong, beberapa cadangan "kering" - agar kekurangan tidak muncul dan pembentangannya tidak hilang, walaupun tidak ada yang mengerikan tentang itu.

Oleh itu, baca dengan teliti, dan jika anda benar-benar meragukan cara penggunaannya, maka terapkan dari bawah. Secara umum, dalam produk siap, semuanya siap untuk bekerja dan tidak memerlukan improvisasi, dan jika mereka sendiri, maka hanya ujian yang akan menghasilkan hasil yang diinginkan.

PS -
jika ada, saya bercakap tentang kulit yang disamak, jika kulit kecil, tali pinggang askar atau atau sesuatu yang tidak sengaja dibeli, maka saya tidak tahu reaksi apa yang masuk ke dalam minyak

Apa jenis minyak untuk kulit? (penyamak!)

Saya berpendapat bahawa minyak Neatsfoot lebih baik untuk kulit daripada minyak lain, kerana ia berasal dari kulit yang sama - dari seekor lembu. Apa yang mungkin lebih semula jadi dan semula jadi untuk kulit lembu daripada minyak kuku sapi (atau apa sahaja yang diperbuat daripada). Saya hanya menggunakan minyak berkuku tulen kerana sebatian, walaupun baunya lebih baik, ia juga mengandungi satu set minyak mineral, dan ia tidak begitu baik untuk kulit.

Minyak sayur menyebabkan benang busuk, jadi kadang-kadang tidak digalakkan..
Tetapi semakin saya membaca pendapat tuan lain, terutama mereka yang berpengalaman lebih dari belasan tahun bekerja dengan kulit di belakangnya, semakin saya yakin bahawa tidak ada konsensus mengenai minyak mana yang baik untuk kulit dan mana yang buruk. Oleh itu, saya berhenti mengesyorkan minyak Neatsfoot secara eksklusif, tetapi saya mengatakan bahawa, pada prinsipnya, apa-apa akan berlaku. Jika tidak, orang mula keberatan bahawa ini salah, dan memberikan banyak hujah yang memihak kepada minyak lain. Dan mereka juga betul. Ada yang mengatakan bahawa minyak zaitun tidak boleh diletakkan di kulit - benang di jahitan akan busuk, sementara yang lain mengatakan bahawa mereka telah menggunakan minyak zaitun selama belasan tahun dan semuanya baik-baik saja. Oleh itu - mengenai minyak apa pun. Oleh itu, saya percaya bahawa menggunakan mana yang lebih dekat dengan keinginan anda atau yang berpatutan. Satu-satunya perkara yang saya setuju ialah jika anda menggunakan minyak sayuran pada pelana kuda atau barang kulit lain yang disimpan di bangsal, bau minyak dapat (dan akan) menarik tikus dan mereka akan menggerogoti kulit. Tetapi ini bukan kerana minyak tidak sesuai untuk kulit, tetapi kerana tikus lapar: "/>
Tuan tua menggunakan lemak babi, lembu dan domba dalam campuran (perkadarannya berbeza untuk setiap orang, tetapi rata-rata - 25/25/50). Ini seperti resipi pemprosesan kulit dari zaman kuno. Tetapi saya fikir bahawa minyak seperti itu akan membusuk lebih cepat daripada yang lain. Walaupun sekali lagi, saya belum menjadi tukang yang berpengalaman untuk menilai perkara ini, dan resepnya berasal dari zaman dahulu, jadi pasti ia juga berfungsi.

Permohonan minyak tulang

Tetapi semua ini akan membantu hanya jika kulit tidak dibunuh oleh pemilik sebelumnya.

petikan: Adalah lebih baik menggunakan minyak jarak yang dicampurkan dengan minyak biji rami dan lilin lebah dalam nisbah 8: 1: 1.

petikan: selepas impregnasi, kulit mula berbau.

1. Jangan panaskan dengan cara apa pun. komposisi lemak mesti diserap dengan sendirinya

2. apa yang anda boleh menggemukkan: petroleum jelly, minyak jarak (50 g) + 1 biji telur putih, emulsi mentega dengan air suam dan beberapa tetes amonia (tebal!) Dan akhirnya yang paling lazat - minyak ikan)))

dalam keadaan dia gemuk dengan mentega (lihat resipi di atas). keanjalan dipulihkan, berhenti terkoyak. kebenarannya sangat redup, tetapi untuk kes ini ada krim) dan nasihat kecil lain - jangan bergantung pada kesan yang cepat. kulit tali pinggang - yang paling "oak", jadi perlu digosok 5 kali, tidak kurang. dan biarkan kering sendiri, tanpa pemanasan. panaskan - ubah struktur lemak yang anda cuba "tekan" ke dalam kulit. dengan sewajarnya, akan ada rasa terseksa -0..

mungkin seperti itu

petikan: kolagen dicuci dari kulit - protein yang hanya memberikan keanjalan kulit

Untuk penembusan terdalam ke dalam kulit, turpentin atau pinene ditambahkan pada mastic - ia "menarik" lemak atau lilin dengan sangat dalam, kemudian menguap.
Tetapi sejak kulitnya sudah tua, cukup berisiko.

Saya tidak ada yang busuk. tetapi, daripada memburuk - untuk menyelesaikan kenderaan. jika tidak kita berhujah di sini, berhujah.

Lebih baik menggunakan lanolin untuk memulihkan kulit. Saya belum menemui ubat terbaik.

. dalam keadaan tidak menggunakan gliserin. Ia menarik kelembapan dari kulit.

petikan:. dalam keadaan tidak menggunakan gliserin. Ia menarik kelembapan dari kulit.

Yeah
dan pada masa yang sama telah digunakan dalam industri kulit sejak dahulu kala
untuk "lemak", ada istilah seperti itu, bermaksud "pelembutan dan keanjalan"
dan masukkan ke dalam sabun untuk sama
dan dalam krim kosmetik

dari semula jadi, ada baiknya menambahkan lemak angsa ke dalam campuran, tetapi untuk rawatan kulit, perlindungan dari kelembapan. Saya tidak akan berani pulih.

Lanolin digunakan oleh pemulih, yang berusaha meletakkan potongan kulit dari penguburan kuno dengan teratur. Sekiranya anda melihat, anda boleh mendapatkan resipi campuran untuk pemulihan, mengikut kesesuaian anda.

Mengenai minyak, setelah anda berminyak, tuliskan hasilnya. Saya ragu ia akan merosakkan, tetapi saya tahu orang mempunyai kes sebenar apabila barang kulit yang baik, seperti tali pinggang, rosak. menjadi rapuh.
Kasut melindungi dengan baik dari air. Berpolimerkan apabila dipanaskan, tetapi perlu dipanaskan dengan kuat untuk ini.

Tali pinggang, sementara itu, melembutkan perlahan. Oleh kerana saya tidak menjumpai lanolin, saya menggemukkannya dengan minyak jarak. Sudah satu setengah botol farmasi sudah habis. Rasanya bukan kulit, tetapi span. Untuk percubaan itu, dia mengoleskan minyak jarak pada tali pinggang Soviet, usia yang sama dengan orang Czech - sehingga minyak itu tidak diserap ke dalamnya sama sekali.

Permohonan minyak tulang

Dihantar oleh Valero pada 17 Nov 2012, 10:52 malam

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh scar_88 »18 Nov 2012 08:30 pagi

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Sergei P. »18 Nov 2012, 16:26

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Nomad »19 Nov 2012, 10:09 pagi

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Lilianne »19 Nov 2012, 17:24

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Valero pada 19 Nov 2012, 10:56 malam

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Tverd pada 20 Nov 2012, 08:49 pagi

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh narik »21 Mei 2013, 11:02 pagi

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh kammomile »21 Mei 2013, 15:33

tidak berkopiah. ia dibuat dari tulang tulang lembu. bukan dari kuku. :) perkataan "kemas" dulu dipanggil lembu, dari situlah asal nama untuk mentega.
Minyak sepatu kaki digunakan dalam industri kerja logam sebagai cecair pemotong untuk aluminium. Untuk pemesinan, penyadapan dan penggerudian aluminium, lebih baik daripada minyak tanah dan cecair pemotong berair lain.
dari pengalaman peribadi: kulit selepas rawatan dengan minyak ini menjadi lebih lembut, tidak retak apabila dibengkokkan 180 darjah. tetapi ada juga minus, lapisan penyekat dalam bentuk varnis mesti berada di atas, jika tidak, ia akan mengotorkan, walaupun setelah sekian lama selepas aplikasi. cat meletakkannya dengan baik. dilukis di atas dengan kesal, fiebinf, pelbagai jenis sorotan.

Saya juga mempunyai minyak tulang, ia dibuat oleh Maxim Monya dari Hansa. ia mungkin serupa dengan konsisten dengan krim masam, secara amnya, bukan cecair. Meleleh di tangan, menjadi cair. baunya sedap, mengingatkan saya akan kacang. :) selepas itu, kulit menolak air dan tidak menjadi kotor.

Re: minyak kuku))

Dihantar oleh Vit »21 Mei 2013, 18:16

Kaedah mendapatkan minyak tulang pelincir

Penemuan ini berkaitan dengan industri daging, iaitu dengan pengeluaran. minyak pelumas dari lemak haiwan. Tujuan penemuan ini adalah untuk meningkatkan hasil produk siap, di mana lemak tulang dilarutkan dalam aseton pada nisbah berat 1: 9 pada 33.37 s, campuran dikristal pada -12. -13 C, kemudian ditapis, memisahkan pecahan cecair dan stearin. Aseton dikeluarkan dari pecahan cecair di bawah vakum pada suhu 60.62 C, lemak dinetralkan dengan larutan alkali 8% dan produk siap dibungkus. 1 tab.

„„ Я0 „„ 1406148 А 1 (11 4 С 11 В 13/00

HURAIAN PENCIPTAAN ;, t 4f) SIJIL BUTOPCHOMY

JAWATANKUASA NEGERI USSR

TENTANG KES INVENSI DAN PEMECAHAN (21) 4138599 / 30-13 (22) 09.19.86 (46) 06.30.88. Bul. N - 24 (71) Persatuan Pengeluaran Industri Daging Moscow (72) V.A., Rukavitsyn, L.I. Chudlya, O.S.Kholodnova, V.I. Kalinkin, I.P. Tyurina, L.A. Uzelova dan E.S. Efremova (53) 665.2 (088.8) (56) Arahan teknologi untuk pengeluaran minyak pelincir tulang dari lemak haiwan. Diluluskan pada 25.10.84 (54) KAEDAH MENDAPATKAN PEMILIK

BONE OIL (57) Penemuan ini berkaitan dengan industri daging, iaitu dengan pengeluaran =. minyak pelumas dari lemak haiwan. Tujuan penemuan ini adalah untuk meningkatkan hasil produk siap, yang mana lemak tulang dilarutkan dalam aseton pada nisbah jisim 1: 9 pada 33 °. 37 C, campuran dikristal pada -12. -13 C, kemudian disaring, memisahkan pecahan cecair dan stearin, Aseton dikeluarkan dari pecahan cecair di bawah vakum pada suhu 60.62 C, lemak dinetralkan dengan larutan alkali SX dan produk siap dibungkus.

Penemuan ini berkaitan dengan industri daging, iaitu dengan pengeluaran. minyak pelumas dari lemak haiwan, Tujuan penemuan ini adalah untuk meningkatkan hasil produk siap, Kaedah ini dilakukan seperti berikut.

Lemak tulang dilarutkan dalam aseton pada suhu 33-37 C pada nisbah jisim 1: 9, penghabluran dilakukan pada -12. -13 C pada siang hari, setelah penapisan dan penyingkiran pecahan pepejal, aseton dikeluarkan dengan penyejatan dalam vakum pada suhu 60-62 C, lemak dinetralkan dengan larutan alkali 8%.

Contoh l. Lemak tulang dalam jumlah 450 g dicampurkan dengan 4050 g aseton (nisbah 1: 9) pada suhu 33 C. Setelah itu, campuran dikristal selama 24 jam pada suhu minus 12 C, maka pecahan pepejal dipisahkan dari cecair dengan penapisan. Seterusnya, pecahan cecair disulingkan dalam penyejat vakum pada suhu 60 C sehingga aseton dikeluarkan sepenuhnya. Minyak tulang yang dihasilkan dineutralkan dengan larutan alkali 8X dalam kuantiti. pada 26.0 g, kajian fizikokimia dijalankan dan produk siap dibungkus, 161.0 g minyak tulang diperoleh, hasilnya adalah 35.8X untuk jisim lemak awal, petunjuk fisikokimia (kelembapan, kelikatan, nombor asid, titik tuang 35) memuaskan Keperluan GOST.

Contoh 2. Semua operasi dilakukan "seperti dalam contoh 1, kecuali bahawa lemak tulang dilarutkan dalam aseton pada suhu 35 C, penghabluran dilakukan pada suhu minus 12,5 C, dan pemisahan pecahan cecair pada penyejat vakum ditetapkan pada 61 C. Terima

197.0 g minyak tulang, hasil 43.8% kepada jisim lemak awal, parameter fizikokimia (kelembapan, kelikatan, nombor asid, titik tuang) memenuhi syarat

Contoh 3, Semua operasi teknologi dijalankan seperti contoh

1, kecuali bahawa pelarutan dalam aseton dilakukan pada suhu 37 C, sekitar 55 penghabluran - pada suhu minus 13 C, dan pemisahan pecahan cecair dalam penyejat vakum - pada suhu 62 C. 178.0 g minyak tulang diperoleh, hasilnya

39.67 hingga jisim awal lemak, petunjuk fizikokimia (kelembapan, kelikatan, nombor asid, titik tuang) memenuhi keperluan GOST.

Contoh 4. Semua operasi teknologi dijalankan seperti dalam contoh, kecuali bahawa nisbah lemak dan aseton diambil 1: 6, iaitu. jisim lemak 450 g, aseton 2708 g. Ini menghasilkan 71 g minyak pelincir, menghasilkan 16X ke jisim lemak awal.

Hasil minyak tulang dua kali lebih rendah daripada hasil contoh 1.

Parameter fizikokimia minyak tulang (kelembapan 2.3%, nombor asid 3.47 mg KOH, titik tuang -15 C) tidak memenuhi syarat GOST.

Contoh 5. Semua operasi teknologi dilakukan seperti dalam contoh 1, kecuali bahawa nisbah lemak dan aseton diambil 1: 8, iaitu, jisim lemak adalah 450 g, aseton adalah 3600 g. Ini memberikan 79.5 g minyak pelincir, menghasilkan 17.7% kepada jisim lemak asal.

Hasil minyak tulang dua kali lebih rendah daripada hasil contoh 1.

Petunjuk fizikokimia minyak tulang (kelembapan 0,37%, bilangan asid 3,59 kg KOH, titik tuang -ll 5 C) tidak memenuhi syarat GOST, Untuk mendapatkan hasil produk yang lebih tinggi, perlu mengekstrak stearin sepenuhnya. Untuk tujuan ini, dicadangkan larutkan lemak tulang dalam aseton sebelum penghabluran.

Sebarang pelarut organik boleh digunakan untuk melarutkan lemak, tetapi tidak semuanya memenuhi syarat. Dalam eksperimen dengan heksana, pelbagai nisbah lemak dan pelarut digunakan dan minyak pelincir dengan titik tuang yang tidak memenuhi syarat GOST diperolehi.

Dalam percubaan dengan kloroform dan dalam campurannya dengan alkohol, tidak mungkin untuk memperoleh pemisahan pecahan yang jelas.

Aseton mengekstrak minyak pelincir dari lemak tulang pada suhu rendah, mempercepat proses mendapatkan minyak pelincir (mengikut penemuan

24 jam, mengikut kaedah yang diketahui - 21 hari) dan mempengaruhi kelengkapan perkumuhan minyak pelincir dari lemak tulang (diberikan-.

Suhu penghabluran, С

Suhu pemejalan sma - r

Keluaran minyak pelincir kelas tertinggi, 7 minyak, Dengan penghabluran, h

Titik tuangkan minyak pelincir mengikut GOST tidak lebih tinggi daripada minus 18 С

-14.5. -16.0 40.0-50.0 - 18.0. -20.0 36.0 -48.0

-15. -17 Kaedah ke-24 memberikan hasil minyak kira-kira -

40X, diketahui - 22X), Menurut penemuan ini, keteraturan digunakan, yang mana, apabila lemak dan pelarut organik (aseton) berinteraksi, terdapat pemisahan yang cepat menjadi pecahan cecair dan pepejal.

Nisbah lemak tulang dengan aseton adalah 1: 9 berat, iaitu 10 optimum. Sekiranya nisbah ini dikurangkan, maka hasil produk siap menurun (lihat contoh 4 dan 5).

Penggunaan nisbah lemak dan aseton 15 dengan 1:10 dan lebih tinggi untuk mendapatkan minyak tulang tidak praktikal kerana peningkatan penggunaan aseton dan ketiadaan peningkatan yang ketara dalam hasil produk siap dan peningkatan kualitinya.

Sekiranya suhu pembubaran lebih rendah

33 C, lemak tidak larut, dan pada suhu di atas 37 C, aseton menguap, yang menyebabkan pengambilannya berlebihan. Setelah melarutkan lemak tulang dalam aseton, perlu dilakukan penghabluran, namun, rejim suhunya berbeza dengan yang ada sebelumnya. Sekiranya suhu lebih tinggi daripada -12 C, maka produk siap tidak memenuhi syarat GOST, jika lebih rendah

-13 С, maka penggunaan tenaga proses meningkat dan hasil produk siap menurun (lihat jadual).

Penyingkiran aseton dari pecahan cecair dilakukan dalam keadaan vakum pada suhu 60-62 С

Sekiranya tidak ada vakum, masa pemisahan aseton akan meningkat dengan ketara. Sekiranya suhu di bawah 60 C, maka aseton menguap secara intensif, jika suhunya adalah 62 C, maka produk siap tidak memenuhi syarat GOST. Akibat menggunakan kaedah ini, tempoh proses penghabluran dikurangkan dari 17-21 hari menjadi

24 jam, proses penekanan dengan penyediaan manual yang berat sebanyak 0,9-1,1 kg bahagian lemak dikecualikan dari skema teknologi, yang memerlukan kerja tenaga produksi dalam suhu rendah.

Penyelesaian teknikal yang dicadangkan memungkinkan untuk memperoleh produk jadi dengan parameter fizikal dan kimia yang tetap yang memenuhi kehendak standard dengan hasil yang lebih tinggi, sambil mengurangkan jangka masa proses dan mengurangkan intensitas tenaga.

Tuntutan

Kaedah untuk menghasilkan minyak tulang pelincir, termasuk penghabluran lemak tulang, penapisan dan peneutralan, yang dicirikan bahawa, untuk meningkatkan hasil produk siap, sebelum penghabluran, lemak tulang dilarutkan dalam aseton pada suhu 33-37 C dalam nisbah jisim 1: 9, dan setelah penapisan dilakukan dengan membuang aseton dengan penyejatan pada suhu 60-62 C di bawah vakum, sementara penghabluran dilakukan pada

Empat Penjual

Minyak tulang (tulang) digunakan untuk meresap (menggemukkan) kulit - melembutkan, melindungi dari kelembapan, dll. Seseorang untuk tujuan yang sama menggunakan produk kasut, krim bayi, minyak jarak, minyak biji rami, lilin, dan campurannya dalam pelbagai bahagian. Dan juga minyak tar dan ikan - klasik.

Saya perlahan-lahan menjadi yakin bahawa itu adalah minyak tulang yang saya perlukan, sebagai ubat tanpa kesan sampingan khas, kecuali, mungkin, baunya. Saya juga akan memeriksa cara lain yang boleh dipercayai, tetapi kemudian.

Pencarian di Runet membawa kepada tawaran dari syarikat borong, jumlah 200 liter atau lebih. Minyaknya paling murah, tetapi sudah tentu saya tidak memerlukannya, saya tidak akan menjualnya.

Naik ke "pasaran asing". Di sana, minyak tulang disebut minyak neatsfoot tulen dan sebatian minyak netsfoot (campuran dengan minyak mineral atau minyak sayuran). Orang-orang Cina di Aliexpress memanggil minyak rapi-kaki atau minyak tanduk, ada sangat sedikit tawaran, harganya tinggi, adakah ia menyerupai apa-apa? Terdapat beberapa bahasa Cina yang sama (tetapi lebih celik) di eBay, harganya hampir sama. Kalau begitu, lebih menggembirakan - Jepun, Amerika, Inggeris.

Orang Amerika mempunyai dua jenama - Fiebing dan Angelus, yang pertama jauh lebih popular. Minyak (yang suci) berharga sekitar $ 7 untuk 8 ons (236 ml), untuk 32 auns (946 ml) mereka meminta sekitar $ 20. Tetapi penghantaran. yang paling murah adalah sekitar $ 15, mahal, dalam eBay Global, di wilayah 35-40 - hasilnya, ia tidak murah.

Ada seorang penjual Jepun, harganya 100 ml sekitar 400 rubel, penghantaran adalah percuma. Sudah lebih baik.

Tidak buruk pada peniaga Inggeris, sebotol liter dengan penghantaran ke Rusia akan berharga $ 29, kira-kira separuh harga orang Cina dan pada harga penghantaran ini sangat liter dari Amerika Syarikat. Katakan, penjual ini tidak dalam carian beberapa minggu yang lalu. Sama ada kumpulannya telah berkembang, atau penghantaran ke Rusia baru saja muncul.

Saya pesan, saya akan tunggu.

Untuk kraftangan kulit DIY yang jarang berlaku (saya melakukan segalanya untuk sarung pisau pertama), satu liter - bercakap mengenainya, seumur hidup. Tetapi ada juga kasut, dompet, beg, pakaian - semua ini memerlukan penyelenggaraan berkala, yang mana minyak tulang diciptakan dan diciptakan..

Tambahan - minyak tiba, bukan tanpa kejadian.

Tanya pakar kulit.

Oleh itu, kami mempunyai tali pinggang pegawai Czech dengan gesper dua pin yang dibeli di pasar lambak. Namun, kerana penyimpanan yang tidak betul oleh pemilik sebelumnya, kulit menjadi rapuh dan retak. Menurutnya, tali pinggang itu ditutup dengan sesuatu, kemudian dicuci dengan sabun dan air dan dibiarkan kering di bawah sinar matahari. Akibatnya, kulit menjadi. chtoli rapuh. Rasanya ia akan pecah jika dibengkokkan separuh.
Persoalannya ialah bagaimana melembutkan kulit dan mengembalikan kelembutan tali pinggang yang asli?
Terima kasih kepada semua yang menjawab.

bukan seorang yang sangat pakar, tetapi saya akan mencuba. Anda boleh mengambil minyak jarak, jeli petroleum, tetapi secara teori, lilin krim untuk kasut akan ada. pertama kali saya menyebarkannya dan membiarkannya terbaring. kali kedua anda sudah boleh menyebarkannya dan memanaskannya dengan pengering rambut.

Krim. Untuk kanak-kanak atau untuk tangan. Bukan hanya berasaskan silikon, tetapi berasaskan lemak.
Atau "minyak mink".
Anda boleh memanaskan dengan pengering rambut, tetapi tidak banyak - hingga 40-50 darjah, tidak lebih.
Berlemak, jika kulit sangat kering, anda perlu 2-3 kali, tidak kurang, antara "pendekatan" untuk menunggu beberapa hari, supaya struktur dalaman lemak menyebar lebih sekata.

Tetapi semua ini akan membantu hanya jika kulit tidak dibunuh oleh pemilik sebelumnya.

Minyak kastor sangat diperlukan untuk penjagaan barang-barang kulit halus: kasut, pakaian, pelana, dll. Ia diserap dengan baik, tidak menebal dari masa ke masa, memberikan kelenturan kulit dan sifat penghalau air, memulihkannya jika kering. Penggunaan minyak jarak yang optimum dicampurkan dengan minyak biji rami dan lilin lebah dalam nisbah 8: 1: 1.

Penggunaan minyak jarak yang optimum dicampurkan dengan minyak biji rami dan lilin lebah dalam nisbah 8: 1: 1.

selepas impregnasi, kulit mula berbau.

Ternyata berapa banyak hipostase berbeza minyak kastor biasa!
Lulus pertama kali - setakat ini tidak ada perubahan yang jelas. Suatu hari akan cukup menunggu sebelum memburuk-burukkan lagi?

-biasanya keseluruhan impregnasi barang-barang kecil tidak lebih dari satu jam. Saya melakukannya dalam beberapa larian sekaligus, sedikit memanaskan dengan pengering rambut. menggilap keesokan harinya...

Gliserol.
Dalam kuantiti apa pun

izinkan saya berkongsi pengalaman saya. Saya memulihkan daging babi lama seperti itu. dia hanya kusam dan rapuh - benar-benar koyak. sebab perubahan kulit ini adalah kerana ia TIDAK BOLEH dicuci. ketika basah, bersama dengan rawatan dengan sabun-serbuk dan lain-lain, kolagen dibasuh dari kulit - protein yang hanya memberikan keanjalan kulit

1. Jangan panaskan dengan cara apa pun. komposisi lemak mesti diserap dengan sendirinya

2. apa yang anda boleh menggemukkan: petroleum jelly, minyak jarak (50 g) + 1 biji telur putih, emulsi mentega dengan air suam dan beberapa tetes amonia (tebal!) Dan akhirnya yang paling lazat - minyak ikan)))

dalam keadaan dia gemuk dengan mentega (lihat resipi di atas). keanjalan dipulihkan, berhenti terkoyak. kebenarannya sangat redup, tetapi untuk kes ini ada krim) dan nasihat kecil lain - jangan bergantung pada kesan yang cepat. kulit tali pinggang - yang paling "oak", jadi perlu digosok 5 kali, tidak kurang. dan biarkan kering sendiri, tanpa pemanasan. panaskan - ubah struktur lemak yang anda cuba "tekan" ke dalam kulit. dengan sewajarnya, akan ada rasa terseksa -0..

mungkin seperti itu

kolagen dicuci dari kulit - protein yang memberikan keanjalan kulit

Untuk penembusan terdalam ke dalam kulit, turpentin atau pinene ditambahkan pada mastic - ia "menarik" lemak atau lilin dengan sangat dalam, kemudian menguap.
Tetapi sejak kulitnya sudah tua, cukup berisiko.

Saya ragu tentang mentega - ia akan busuk. -

Saya tidak ada yang busuk. tetapi, daripada memburuk - untuk menyelesaikan kenderaan. jika tidak kita berhujah di sini, berhujah.

Sebelum ini, saya juga menggunakan minyak jarak untuk kulit, tetapi lebih baik menggantinya dengan petroleum jelly.

Lebih baik menggunakan lanolin untuk memulihkan kulit. Saya belum menemui ubat terbaik.

. dalam keadaan tidak menggunakan gliserin. Ia menarik kelembapan dari kulit.

. dalam keadaan tidak menggunakan gliserin. Ia menarik kelembapan dari kulit.

Yeah
dan pada masa yang sama telah digunakan dalam industri kulit sejak dahulu kala
untuk "lemak", ada istilah seperti itu, bermaksud "pelembutan dan keanjalan"
dan masukkan ke dalam sabun untuk sama
dan dalam krim kosmetik

dari semula jadi, ada baiknya menambahkan lemak angsa ke dalam campuran, tetapi untuk rawatan kulit, perlindungan dari kelembapan. Saya tidak akan berani pulih.

Dan di mana untuk mendapatkannya, lanolin ajaib ini?
Dan jika saya sudah berjaya mengoleskan minyak kastor tiga kali, tidak ada yang mengerikan akan berlaku?

Saya mengambil lanolin di farmasi, melalui rakan-rakan. Ada krim lanolin, lebih mahal, tetapi saya tidak tahu apa lagi yang dicampurkan di sana.

Lanolin digunakan oleh pemulih, yang berusaha meletakkan potongan kulit dari penguburan kuno dengan teratur. Sekiranya anda melihat, anda boleh mendapatkan resipi campuran untuk pemulihan, mengikut kesesuaian anda.

Mengenai minyak, setelah anda berminyak, tuliskan hasilnya. Saya ragu ia akan merosakkan, tetapi saya tahu orang mempunyai kes sebenar apabila barang kulit yang baik, seperti tali pinggang, rosak. menjadi rapuh.
Kasut melindungi dengan baik dari air. Berpolimerkan apabila dipanaskan, tetapi perlu dipanaskan dengan kuat untuk ini.

Secara amnya, saya kehilangan minyak jarak tiga kali dengan selang sehari. Tidak panas. Akibatnya, tali pinggang menjadi rapuh tidak semua, tetapi di tempat. Dan bertukar menjadi hitam. Juga di tempat-tempat.

Kulit kering tidak dapat dihidupkan kembali, kolagen hancur, iaitu piper. Tali pinggang tidak akan dipakai di manekin atau di tungku. Sekiranya hanya lapisan cat yang retak, maka anda dapat melembutkannya, tetapi lebih baik tidak dengan lemak, tetapi dengan lilin-turpentin lilin (Mandian air 50/50).

By the way, kerana kita bercakap mengenai lapisan cat - bagaimana memulihkan cat, atau apa sahaja yang disebutnya. Pasti ini dapat dilakukan di rumah, kerana bukan dewa-dewa yang membakar periuk.

Tali pinggang, sementara itu, melembutkan perlahan. Oleh kerana saya tidak menjumpai lanolin, saya menggemukkannya dengan minyak jarak. Sudah satu setengah botol farmasi sudah habis. Rasanya bukan kulit, tetapi span. Untuk percubaan itu, dia mengoleskan minyak jarak pada tali pinggang Soviet, usia yang sama dengan orang Czech - sehingga minyak itu tidak diserap ke dalamnya sama sekali.

Kulit kering adalah span - bukannya kolagen, gelembung udara - lebih baik merendamnya dengan getah cair, tetapi adakah perlu? Kulit dicat dengan cat nitro. Di bandar tali pinggang Czechoslovakia, timbunan timbunan dapat dikirimkan kepada anda agar tidak terlalu banyak?

dan lebih baik untuk melembutkan kulit ular, lanolin juga sesuai ?