Laporkan topik Nettle (Gred 2, 3, 6)

Banyak, sebagai kanak-kanak, melewati tanaman aneh yang tersengat, ini tentu saja jelatang.

Jelatang adalah tanaman abadi, daunnya bergerigi, dan permukaannya ditutupi dengan daun yang menyengat. Di wilayah Rusia, jelatang yang menyengat dan keganasan dijumpai. Di hutan, anda dapat menjumpai tanaman dengan ketinggian ketinggian seseorang, dan tanpa mempunyai sabit dengan anda, mustahil untuk pergi ke arah yang betul melalui jelatang.

Jelatang sama sihatnya dengan tanaman lain, tetapi dalam bahagian yang betul dan apabila digunakan dengan betul. Ia kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral yang dapat diperoleh seseorang dari sayur-sayuran dan buah-buahan, tetapi dalam jumlah kecil.

Jelatang yang menyengat

Jelatang mempunyai keseluruhan senarai bahan berguna, yang bermaksud bahawa ia dapat menyembuhkan banyak penyakit atau hanya bertindak sebagai agen pencegahan. Kemurungan, kurang tidur, sistem saraf yang hancur, keletihan kronik bukanlah keadaan terbaik bagi seseorang. Dan vitamin B, yang merupakan sebahagian dari jelatang, dapat menghilangkan semua masalah ini.

Sebilangan besar orang yang sudah lanjut usia sudah biasa dengan penyakit mata seperti katarak, malah dalam beberapa kes mereka terpaksa beroperasi. Ini adalah tetesan dioecious yang dapat mencegah timbulnya penyakit ini..

Salad jelatang menstabilkan fungsi sistem ginjal, mempunyai kesan yang baik terhadap perkumuhan pasir dari badan yang mungkin terbentuk di pundi kencing atau buah pinggang, mikroorganisma berbahaya dimusnahkan.

Sebelum ini, alahan tidak dirawat dengan ubat-ubatan, tetapi dengan jelatang, jika anda menggunakannya dengan betul, anda dapat menyingkirkan alergi tersebut untuk selamanya. Jelatang menghilangkan alergen dari badan, mencegahnya terkumpul semula di dalam badan.

Batuk dan selsema disembuhkan dengan rebusan jelatang dioecious yang biasa, setelah penggunaannya, kahak akan mulai mengalir, yang menghilangkan semua mikroorganisma berbahaya dengannya.

Jelatang akan menjadi pembantu setia orang yang menghidap diabetes mellitus, kenyataannya ialah apabila memakan daun jelatang, gula menurun dan kesejahteraan pesakit menjadi lebih baik.

Bagi wanita, jelatang sangat berguna, rebusan tanaman ini digunakan untuk membelai rambut, dan jelatang juga melawan jerawat, kedutan dan bintik-bintik usia..

Minum jelatang disyorkan untuk hari kritikal yang menyakitkan, pendarahan teruk dan anemia. Ternyata, tanaman ini kaya dengan zat besi, yang diperlukan untuk meningkatkan hemoglobin.

Pilihan 2

Terdapat pelbagai jenis tumbuhan yang berbeza di dunia. Sebahagian daripadanya telah pupus, ada yang berada di ambang kehancuran dan oleh itu disenaraikan dalam Buku Merah, dan ada yang bertambah dari tahun ke tahun dan jumlahnya semakin banyak..

Sekarang saya ingin memberitahu anda tentang satu tanaman yang telah dilihat oleh setiap orang. Tumbuhan ini, seperti yang lain, berwarna hijau. Ia juga sangat berduri. Teka apa itu? Ya, ini jelatang. Setiap orang, walaupun pada masa kanak-kanak, bahkan sebagai orang dewasa, telah berurusan dengan jelatang: dia hanya melihatnya, membakarnya, bermain dengannya atau memakannya.

Secara umum, jelatang adalah tanaman yang mempunyai rambut yang terbakar agak menyakitkan. Secara keseluruhan, kira-kira 50 spesies jelatang dibezakan dalam genus. Rambut jelatang yang menyengat adalah satu sel yang, apabila diperbesar, kelihatan seperti jarum perubatan. Ia mengandungi garam silikon, yang, apabila hujungnya pecah, menembusi di bawah kulit dan memberi perasaan bahawa sesuatu telah membakar anda. Asid ini tidak berbahaya bagi manusia, tetapi boleh menyebabkan luka bakar kimia dalam beberapa kes, ada juga jenis jelatang yang dapat membunuhnya.

Jelatang digunakan dalam perubatan dan memasak. Ia boleh digunakan untuk menyediakan salad, sup, sos, penaik roti dan banyak lagi. Sebelumnya, tanaman ini digunakan untuk membuat layar dan karung yang kuat, perisai dan perisai samurai..

Di salah satu desa di wilayah Tula, setiap tahun "Pesta Jelatang" diadakan, dan lambang desa ini dihiasi dengan jelatang.

Jelatang digunakan hampir semua tanaman lain dalam industri makanan, farmasi dan minyak wangi..

Jelatang, seperti semua tumbuhan lain, mengandungi klorofil pigmen hijau, di mana proses fotosintesis berlaku. Juga, jelatang kaya dengan pelbagai bahan bermanfaat, seperti beta-karoten, sulfur, pelbagai vitamin, minyak pati, siretinin dan banyak lagi..

Seperti tanaman lain, jelatang menyerap bahan berbahaya dengan baik, oleh itu ia tidak dapat dikumpulkan berhampiran jalan raya, lebuh raya, tempat pembuangan sampah.

Oleh itu, dengan membuat kesimpulan dari semua perkara di atas, saya ingin menambahkan bahawa jelatang adalah tanaman yang sangat bermanfaat bagi orang, walaupun pada hakikatnya ia membakar dengan sangat menyakitkan.

Gambar untuk menghantar Nettle

Topik Popular Hari Ini

  • Penduduk Afrika

Afrika adalah benua kedua terbesar dan terpadat di dunia dengan jumlah penduduk 1.2 bilion pada tahun 2016. Afrika adalah rumah bagi 54 negara berdaulat yang diiktiraf

Hagia Sophia terletak di Thessaloniki, Greece. Gereja Katolik bersilang yang dinamai Hagia Sophia adalah bawahan kepada Patriarkat Konstantinopel dan Gereja Kristian

Salah satu alat muzik yang paling popular adalah gitar. Anda tidak perlu menjadi profesional untuk belajar bagaimana memainkannya. Lagipun, setiap budak lelaki di sini bermimpi tidak belajar

Ivan Susanin (pertengahan abad ke-16-1613) adalah salah satu pahlawan nasional Rusia yang melakukan prestasi semasa perang antara Rusia dan Poland.

Tanda jalan mula wujud pada tahun 1909. Sebelum itu, tidak ada keperluan untuk mereka, kerana sebahagian besar penduduk berjalan.

Kita dapat membicarakan sejarah China tanpa henti, kerana yang pertama menyebut tentang kemunculan peradaban baru di lembangan sungai Kuning dan Yangtze dapat dijumpai beberapa milenium SM.

Laporan jelatang

Berikut adalah mesej yang saya berikan mengenai jelatang di sekolah hari ini di papan hitam:

Apa itu Jelatang?

Jelatang adalah tanaman berbunga. Batang dan daunnya ditutup dengan rambut yang menyengat. Secara keseluruhan, terdapat lebih daripada 40 spesies jelatang di dunia. Di Rusia, paling kerap anda dapat melihat 2 jenis - pembakaran dan keganasan.

Mengapa jelatang menyengat?

Sekiranya anda menyentuh kulit anda ke jelatang, anda boleh membakar diri. Setiap rambut kecil seperti ampul yang mengandungi bahan cair yang terbakar. Apabila kita menyentuh jelatang, hujung rambut ini pecah, menusuk kulit kita dan menyuntikkan cecair pembakar. Luka bakar berlaku. Ia tidak berbahaya dari jelatang biasa. Di New Zealand, terdapat sejenis jelatang, yang melecur sangat menyakitkan dan bahkan boleh mengakibatkan kematian..

Di mana dan bagaimana jelatang digunakan?

Jelatang digunakan dalam perubatan dan makanan, serta pertanian untuk makanan ternakan, dan di beberapa negara timur, jelatang digunakan untuk kain dan pakaian..

Jelatang - laporan laporan (kelas 2, 3, 4)

Jelatang diketahui bermanfaat dan menjengkelkan kulit ketika disentuh. Jelatang adalah tanaman hijau abadi yang tumbuh hingga ketinggian 1.2 m, semak tumbuh selebar 1 m. Ia tumbuh seperti rumpai dan tidak pilih kasih terhadap iklim dan penjagaan.

Struktur tanaman

Jelatang tumbuh di semak kecil. Batangnya panjang dan berawan dengan daun yang panjang, bergigi dan lembut. Pada daun dan batang terdapat bulu kecil yang disebut "trichome", yang menyengat dengan histamin dan bahan toksik lain. Warna tanaman tidak hanya hijau, tetapi juga sedikit coklat.

Jelatang dalam perubatan

Anda boleh mengumpulkan jelatang sepanjang Mei dan sepanjang musim panas dengan sarung tangan dan keringkan udara.

Tumbuhan ini mengandungi banyak bahan berguna: karotena, tanin, glikosida urtikaria, klorofil; dan vitamin: B2, B6, C, K.

Jelatang mempunyai banyak khasiat bermanfaat:

  • Anti-radang
  • Diuretik
  • Anti sejuk
  • Pembersih darah
  • Antiseptik
  • Penyembuhan

Dalam perubatan rakyat, tincture, decoctions dibuat dan hanya jus dari jelatang digunakan untuk merawat:

  • Penyebaran perut (cirit-birit)
  • Demam
  • Keupayaan
  • Penyakit buah pinggang
  • Lesi paru-paru
  • Sistem kardiovaskular

Jelatang juga digunakan untuk kecantikan, merebus rambut belaian herba, dan juga membuat topeng dengan ramuan hijau.

Fakta Jelatang Menarik:

  • Terdapat 45 jenis jelatang
  • Beberapa jenis jelatang boleh membawa maut
  • Ketika bersentuhan dengan jelatang, tidak hanya seseorang menderita, tetapi juga tanaman, kerana "rambut" pada daun pecah
  • Jelatang boleh digunakan sebagai pembungkus untuk menyimpan ikan
  • Pada masa perang, jelatang digunakan sebagai bahan tambahan sebelum kapas untuk pembuatan kain tahan lama dan tahan haus
  • Cat makanan hijau dibuat dari jelatang
  • Topeng muka jelatang melawan kedutan
  • Wanita hamil tidak boleh makan jelatang
  • Jus jelatang disapu ke akar rambut untuk menguatkan folikel rambut
  • Wain jelatang dibuat di England
  • Daun muda tanaman digunakan untuk memasak

Jelatang sangat kaya dengan nutrien dan komponen. Ia digunakan dalam perubatan, kosmetologi dan memasak. Jelatang digunakan di banyak negara, dan setiap negara mempunyai keunikan penggunaannya sendiri.

Pilihan 2

Sebilangan tumbuhan mempunyai pelbagai alat pelindung yang menyelamatkannya dari pemangsa atau membantu memburu serangga. Tumbuhan ini merangkumi jelatang. Apa senjata yang dimiliki jelatang terhadap haiwan lain dan apakah itu.

Milik kelas Dicotyledons. Keunikan utama tanaman ini adalah rambut yang terletak di tepi daun. Rambut ini tepu dengan asid formik, kolin dan histamin. Apabila seseorang menyentuh tanaman, campuran ini disuntik ke dalam badan dan menyebabkan rasa sakit terbakar. Tetapi ada satu perkara. Ada jelatang yang tidak terbakar dengan kesakitan seperti itu, tetapi ada juga spesies yang dapat membunuh seseorang dengan satu sentuhan..

Jelatang tumbuh di mana iklimnya sederhana. Jelatang boleh menjadi monoecious dan tahunan, juga dioecious dan abadi. Daun bertentangan, keseluruhan, dengan tepi bergerigi. Bunga itu biasanya bertunang. Perianth adalah empat anggota, lobus tidak berubah. Tanaman putik yang sama mempunyai 2 lobus luaran dan 2 dalaman yang boleh berubah. Terdapat 4 stamen. Buahnya adalah kacang yang mengecut. Ovari lebih unggul, dengan satu ovula. Stigma adalah sessile atau pada tiang kecil. Terdapat 53 spesies di dunia.

Kegunaan yang paling penting untuk menyengat ramuan adalah dalam memasak, acar, dan perubatan. Dalam perubatan, penggunaan jelatang adalah berbeza-beza. Contohnya, penjagaan rambut. Anda juga boleh menggosok badan dengan jelatang. Juga penggunaan yang hebat. Di Rusia, layar dan karung dibuat dari jelatang. Di Jepun, jelatang adalah sebahagian daripada baju besi samurai. Jelatang juga digunakan dalam berkebun. Jelatang boleh digunakan untuk membuat pewarna hijau yang tidak berbahaya.

Fakta luar biasa mengenai jelatang.

1) Beberapa jenis rama-rama memakan jelatang, dan ini adalah salah satu makanan kegemaran mereka.

2) Komposisi kimia daun, selain bahan-bahan yang telah disenaraikan, termasuk vitamin C, B dan K, lebih-lebih lagi, dalam jumlah besar. Bahan tanin dan protein juga terdapat dalam komposisi jelatang..

3) Di jelatang, anda boleh menyimpan makanan yang cepat rosak.

4) Di England, orang tahu bagaimana membuat wain dari jelatang. Untuk 1 liter minuman seperti itu, diperlukan kira-kira 13 kilogram daun.

5) Untuk tahun kedua puluh, jika tidak lebih, kejuaraan makan jelatang telah diadakan di satu kampung. Semuanya bermula dengan bagaimana 2 penduduk mengalami perselisihan mengenai siapa yang boleh makan lebih banyak daun.

Gred 2, 3, 4. Dunia

Jelatang

Jawapan yang menarik

  • Aztec - laporan pasca kelas 6, 7, 8

Orang Aztec adalah orang India kuno yang mendiami wilayah Mexico tengah. Jumlah mereka sekitar 1.5 juta. Permulaan tamadun Aztec bermula pada abad 14-16

Zaman Pertengahan dipenuhi dengan pencarian rohani pencipta hebat. Seni abad pertengahan adalah salah satu ciptaan abad itu..

1839 - komposer masa depan Modest Mussorgsky dilahirkan dalam keluarga bangsawan yang cerdas. Dia menghabiskan tahun-tahun pertama hidupnya di wilayah Pskov, di ladang milik ibu bapanya. Selain Modest, keluarga itu mempunyai kakaknya Filaret

Walaupun terdapat sebilangan besar versi pengembara dan pemikir kuno mengenai bentuk dan kandungan tanah kami, ahli falsafah terkenal Aristoteles adalah yang pertama memberikan bukti tentang kepekaannya

Sastera Rusia abad ke-20 merangkumi banyak wakil terkenal dari para intelektual kreatif, di antaranya nama Mikhail Bulgakov, seorang penulis prosa dan penulis drama yang unggul, menempati tempat yang istimewa.

Penerangan tentang jelatang yang menyengat dalam gaya saintifik bagaimana membuat, kelas 3?

Penerangan tentang tumbuhan dalam gaya ilmiah, jelatang, untuk kelas tiga cara menulis?

Jelatang adalah ramuan pembakar tahunan atau tahunan. Ia mempunyai batang dan daun yang ditutup dengan rambut yang menyengat. Daun dengan tepi bergerigi. Rambut di tanaman menyerupai ampul dalam bentuknya, yang, ketika disentuh, pecah dan melukai kulit dengan ujung yang tajam. Daripadanya, asid formik, kolin dan histamin memasuki kulit seseorang atau haiwan. Buah jelatang - kacang rata.

  1. untuk makanan untuk orang-orang dalam bentuk salad, sup kubis dan makanan ternakan,
  2. dalam kosmetologi untuk penjagaan rambut,
  3. untuk pembuatan barang keperluan rumah,
  4. sebagai bahan mentah untuk kain,
  5. dalam florikultur untuk pencegahan tepung tepung dan memerangi kutu daun.

Jelatang adalah tanaman berguna, yang paling biasa di negara kita.

Mari buat penerangan ringkas mengenai Nettle dalam gaya saintifik:

Jelatang adalah ramuan tahunan atau tahunan yang meluas di zon sederhana, terutamanya di hemisfera utara.

Lebih daripada 50 spesies jelatang tergolong dalam genus Nettle, antaranya yang paling terkenal adalah jelatang yang menyengat dan jelatang yang menyengat. Nama saintifik untuk jelatang adalah Urtíca.

Daun jelatang besar, lekukan, disusun secara berpasangan pada sisi batang yang berlainan. Batangnya tinggi, berakhir dengan mahkota dengan perbungaan berbentuk lonjakan. Buah jelatang - kacang.

Sistem akar jelatang berserat, akarnya mempunyai warna kemerahan dan mudah terkoyak. Jelatang disebarkan oleh kedua biji dan pucuk akar. Adakah rumpai.

Semua jenis jelatang yang menyengat, tetapi luka bakarnya agak tidak berbahaya dan sifat jelatang ini digunakan dalam perubatan rakyat..

Salad dan sup juga dibuat dari jelatang muda segar..

Jelatang adalah tumbuhan herba, tahunan atau tahunan. Batang dan daun jelatang ditutup dengan rambut yang menyengat yang mengandungi asid formik, sehingga mereka "menyengat". Terdapat kira-kira 50 jenis jelatang, tetapi jelatang yang menyengat dan jelatang yang dikuasai adalah yang paling biasa. Jelatang tumbuh hingga ketinggian 2 meter.

Jelatang mekar dari awal Mei hingga akhir musim luruh, diserbuki terutamanya oleh angin. Buah jelatang adalah kacang. Lebih daripada 20 ribu biji diperoleh dari satu tanaman.

Jelatang mempunyai banyak faedah kesihatan. Ia telah diguna:

  • makanan mentah (tanaman muda)
  • dalam perubatan (merawat penyakit darah)
  • dalam kosmetologi (mereka mencuci rambut dengan merebus, menambah syampu)
  • untuk makanan ternakan (mentah dan kering)
  • sebagai baja (jisim hijau dibakar dengan air mendidih)
  • dari gentian anda boleh mendapatkan kain dan membuat pakaian.

Nettle adalah nama Latin "urtica", yang berasal dari kata "uro" - "burn". Faktanya adalah bahawa banyak jenis jelatang dilindungi dari herbivora dengan menyengat rambut. Jus di dalamnya mengandungi asid formik, histamin, kolin. Sebaik sahaja jus ini masuk ke kulit, maka kemerahan dan pembengkakan muncul - luka bakar. Luka bakar jelatang secara amnya tidak berbahaya jika tidak alergi, tetapi pokok jelatang tropis yang terdapat di New Zealand boleh membawa maut..

Jelatang adalah ramuan tahunan atau tahunan, tingginya hingga 1.5 meter. Selalunya tumbuh di iklim sederhana. Di Rusia, jelatang penyengat dan keuskupan yang paling biasa.

Sejak sekian lama, jelatang telah digunakan dalam perubatan; pada musim bunga, borscht hijau dimasak darinya, dan ayam diberi makan. Juga digunakan dalam tata rias, terutama dalam penjagaan rambut. Selain itu, jelatang digunakan untuk membuat kain yang kuat..

Projek kreatif dan hasil kerja pelajar

Sebagai sebahagian daripada projek penyelidikan siap pakai di dunia luar "Unusual Nettle Plant" Angelina sedang melakukan penyelidikan mengenai bahan perubatan dan buku rujukan farmasi sehingga kita dapat mengetahui lebih lanjut mengenai tanaman jelatang, yang menurut kami sangat terkenal..

Lebih banyak mengenai projek:

Sebagai contoh, anda tahu mengapa jelatang terbakar dan bagaimana ia berguna untuk manusia?

Isi kandungan

Pengenalan
1. Jelatang
2. Sifat penyembuhan jelatang
3. Jelatang dalam makanan manusia
4. Fakta menarik mengenai jelatang
Kesimpulannya

Pengenalan

Perkaitan penyelidikan. Kajian ini sangat menarik bagi banyak orang, kerana tidak semua pelajar sekolah, dan bahkan orang dewasa, tahu mengenai sifat bermanfaat jelatang, peranannya dalam pemakanan dan rawatan manusia..

Suatu ketika, ketika menolongnya, saya meraih jelatang dengan tangan kosong dan membakar diri. Saya tertanya-tanya di mana sengatan jelatang itu, yang membakar begitu banyak.

Pada suatu musim panas nenek saya memasak sup kubis jelatang. Pada mulanya saya enggan makan, kerana saya berpendapat bahawa jelatang akan membakar mulut saya.

Tetapi nenek saya menjelaskan bahawa jelatang mengandungi banyak vitamin berguna, terutama pada bulan Mei. Selain itu, direbus, ia tidak terbakar. Kemudian, saya makan dengan senang salad dengan penambahan jelatang..

Saya tertanya-tanya mengapa rumpai ini dianggap berguna. Saya memulakan penyelidikan saya. Apa yang saya pelajari mengenai jelatang sangat menarik..

Hipotesis kerja penyelidikan. Anggaplah jelatang menyengat membawa banyak faedah kepada manusia, walaupun ia adalah rumpai.

  • sifat perubatan jelatang;
  • peranan jelatang dalam diet manusia;
  • fakta menarik mengenai jelatang.

Penyelidikan ini berdasarkan bahan dari buku rujukan perubatan dan farmaseutikal, buku mengenai makanan sihat, dan pemerhatian kita sendiri..

Kaedah penyelidikan digunakan sebagai kaedah utama..

Nilai teori. Makalah ini membincangkan faedah jelatang.

Bahan-bahan yang dikumpulkan dan hasil yang diperoleh dapat digunakan dalam pelajaran dunia sekitarnya, sejarah alam, botani, dan juga untuk memperluas cakrawala anak-anak sekolah.

Jelatang (Latin Urtīca) adalah genus tumbuhan berbunga dari keluarga jelatang. Batang dan daunnya ditutup dengan rambut yang menyengat yang memberi nama kepada tanaman. (lat. Urō "bakar"). Genus merangkumi sekitar 40-45 spesies. Yang paling meluas di Rusia adalah jelatang dioecious (Urtica dioica L.) dan jelatang yang menyengat (Urtica urens L.)

berhampiran pagar, di kebun, di hutan, di tempat-tempat yang lemah, berhampiran badan air, di lereng, di antara semak. Sukar dibasmi. Di hutan, berdekatan dengan raspberi. Terdapat kira-kira 50 jenis jelatang, di negara kita - 10 jenis.

Bagaimana jelatang terbakar? Melalui kaca pembesar, saya meneliti tangkai jelatang yang menyengat untuk masa yang lama. Ternyata ada rambut yang menyengat di batangnya.

Dengan bantuan mereka, jelatang dilindungi dari herbivora. Luka bakar jelatang agak tidak berbahaya, walaupun beberapa spesies tropika diketahui sangat menyakitkan apabila disentuh dan bahkan boleh menyebabkan kematian (Urtica ferox, pohon jelatang dari New Zealand).

Ciri penyembuhan jelatang
"Jelatang akan menggantikan tujuh penyembuh" (Kebijaksanaan rakyat)

Semoga jelatang adalah yang paling sihat. Terdapat sepuluh kali lebih banyak zat besi dan tembaga di dalamnya daripada kubis, vitamin C - dua kali lebih banyak daripada pada kismis hitam, dan empat kali lebih banyak daripada pada lemon, karoten - lebih banyak daripada pada wortel, dan vitamin K - lebih banyak lagi, daripada bayam. Bahkan tidak ada yang boleh dikatakan mengenai protein, asid organik, tanin, minyak pati, gula dan bahan aktif biologi lain - terdapat banyak di dalam jelatang.

Sifat penyembuhan jelatang sangat kuat sehingga orang yang menderita trombophlebitis dan vena varikos tidak boleh menyalahgunakannya, kerana jelatang adalah agen hemostatik yang kuat.
Infusi jelatang (atau hanya menggosok daun segar ke kulit kepala) menguatkan rambut dan menghilangkan kelemumur. Dia juga merawat sciatica, menguatkan sistem imun. Bagi penduduk bandar besar, jelatang dapat membantu menghilangkan tekanan dan menenangkan diri..

Jelatang dalam diet manusia

Ia juga disebut "daging sayuran"; dari segi nilai pemakanan, ia tidak kalah dengan kekacang. Untuk memenuhi keperluan harian vitamin, 75 - 100 g salad cukup, untuk sup 150 - 250 g jelatang. Jelatang mesti dibilas terlebih dahulu dengan air sejuk, blanch selama 2-3 minit (airnya boleh masin).

Nenek moyang kita banyak menggunakan jelatang dalam upacara magis. Diyakini bahawa roh jahat takut kepadanya. Oleh itu, seorang kanak-kanak yang terlalu nakal, mereka mencambuk tanaman ini bukan untuk menimbulkan rasa sakit, tetapi untuk mengusir najis darinya, yang, menurut para penyembuh, mendorong anak itu untuk bermain-main.

Juga, orang kuno percaya bahawa permaidani yang ditenun dari tanaman ini dapat melindungi kediaman mereka dari penceroboh jahat dan sementara mencabut mereka dari sihir gelap mereka. Selain itu, penyapu jelatang juga digunakan secara aktif - ia menyapu kerosakan dari rumah. Untuk tujuan yang sama, jelatang tumbuh di halaman - mereka jarang ditebang. Semua jenis azimat juga dibuat daripadanya.

Jelatang sering muncul dalam dongeng dan legenda. Dalam dongeng Andersen "Wild Swans", watak utama, dengan kekuatan sihir jelatang yang tumbuh di bayang-bayang yang jauh dari orang, dan dengan kekuatan cintanya, menyelamatkan saudara-saudara dari mantra penyihir jahat.

Tidak banyak orang tahu bahawa di wilayah Tula ada sebuah kota kecil - Krapivna, garis kronik pertama yang bermula pada akhir abad XIV. Bukankah ini bukti terbaik penghormatan tanaman ini oleh orang Rusia kuno! Jelatang digambarkan pada lambangnya. "Nettle Festival" tahunan telah diadakan di sini sejak tahun 2002.

Laporan jelatang gred 3

Dengan kerja penyelidikan ini di dunia luar "Nettle adalah tanaman yang luar biasa", yang dilakukan di sekolah rendah, kami merancang untuk mengetahui sama ada jelatang dapat bermanfaat. Dalam projek itu, kami mengkaji jelatang, mengetahui mengapa jelatang terbakar, mengumpulkan bahan mengenai khasiatnya yang bermanfaat.

Di sekolah rendah, dalam proses meneliti dunia luar mengenai jelatang, kita akan mengetahui: mengapa jelatang, menjadi rumpai, membawa begitu banyak faedah kepada orang.

Kandungan

Pengenalan
1. Bahagian utama
1.1. Penyelidikan mengenai jelatang, mengapa ia terbakar?.
1.2. Di mana jelatang tumbuh?
1.3. Khasiat jelatang yang berguna.
1.4. Jelatang dalam perubatan.
1.5. Jelatang dalam memasak.
1.6. Jelatang dalam bidang kosmetologi.
1.7. Jelatang adalah tanaman ajaib.
1.8. Manusia menggunakan jelatang.
Pengeluaran
Sastera.

Pengenalan

Dengan kajian kami, kami ingin membuktikan bahawa jelatang perlu dihargai, kerana ia adalah gudang banyak bahan berguna dan sangat berguna untuk manusia.

Hipotesis: anggap jelatang membawa banyak faedah kepada manusia, walaupun ia adalah rumpai.

Objektif Kajian: Untuk mengetahui apakah jelatang yang menyengat dapat bermanfaat.

Tugas:

  1. Kaji jelatang;
  2. Ketahui mengapa jelatang terbakar;
  3. Kumpulkan dan kaji bahan mengenai khasiat jelatang yang bermanfaat;
  4. Ketahui untuk tujuan apa orang menggunakan jelatang;
  5. Untuk mengenali rakan sekelas dengan hasil penyelidikan;
  6. Menolak atau mengesahkan hipotesis yang dikemukakan.

Objek kajian: jelatang.

Bahagian utama

Jelatang (lat.Urtīca) adalah genus tumbuhan berbunga dari keluarga jelatang.

Batang dan daunnya ditutup dengan rambut yang menyengat yang memberi nama kepada tanaman. (lat. ūrō "bakar").

Yang paling meluas di Rusia adalah jelatang dioecious (Urtica dioica L.) dan jelatang yang menyengat (Urtica urens L.).

Penyelidikan mengenai jelatang, mengapa ia terbakar?

Dengan bantuan mikroskop, kami membuat kajian sendiri mengenai daun jelatang. Segera menjadi jelas kepada kami mengapa jelatang itu terbakar.

Mengapa jelatang menyengat?

Rambut di ranting dan daun jelatang sangat tajam. Masing-masing seperti jarum jarum suntik kecil, dari mana asid formik mengalir keluar, yang menyebabkan luka bakar.

Rambut di ranting dan daun jelatang sangat tajam.

Masing-masing seperti jarum jarum suntik kecil, dari mana asid formik mengalir keluar, yang menyebabkan luka bakar.

Di mana jelatang tumbuh?

  • di hutan rendang;
  • di bawah pokok;
  • di semak;
  • di kawasan pembukaan, di sepanjang tepi hutan;
  • di sepanjang tebing sungai dan sungai, jurang;
  • seperti rumpai berhampiran tempat tinggal dan jalan, di kebun dan kebun.

Khasiat jelatang yang berguna

Semoga jelatang adalah yang paling berguna.
Besi dan tembaga dalam jelatang adalah sepuluh kali lebih banyak daripada pada kubis, vitamin C dua kali lebih banyak daripada pada kismis hitam, dan empat kali lebih banyak daripada pada lemon, karoten lebih banyak daripada pada wortel, dan vitamin K lebih banyak, daripada pada bayam.

Tidak ada yang boleh dikatakan mengenai protein, asid organik, tanin, minyak pati, gula dan bahan aktif biologi lain - terdapat banyak di dalam jelatang.

Jelatang dalam perubatan

  • menghentikan pendarahan


- buah pinggang;
- Pundi kencing;
- hati;
- hempedu.

  • dengan avitominosis;
  • dengan batuk kering;
  • dengan gangguan metabolik;
  • semasa wabak influenza;
  • dalam rawatan luka dan bisul.

Jelatang dalam memasak

Jelatang digunakan dalam memasak:

  • sup kubis;
  • salad;
  • kek cair;
  • pai.

Jelatang dalam bidang kosmetologi

  • syampu untuk menguatkan rambut;
  • topeng jelatang;
  • krim, salap untuk tangan;
  • losyen jelatang.

Jelatang adalah tanaman ajaib

Tandan jelatang digantung di rumah, ini melindungi rumah dan pemiliknya dari roh jahat. Penyihir dan putri duyung juga sangat takut dengan tanaman yang terbakar ini, bahkan baunya. Permaidani, gelang dan pelbagai daya tarikan ditenun dari jelatang.

  • melindungi rumah dari roh jahat;
  • mengusir roh jahat;
  • ubat yang pasti terhadap penyihir dan duyung;
  • permaidani ditenun;
  • penyapu digunakan;
  • azimat dibuat.

Manusia menggunakan jelatang

Pada zaman dahulu, ayak pastinya dibuat dari benang jelatang..

Pengeluaran

Tumbuhan jelatang layak untuk bersikap baik terhadap dirinya sendiri, tidak perlu menganggapnya sebagai rumpai yang berbahaya dan berusaha memusnahkannya.

Jelatang harus dihargai kerana ia adalah gudang nutrien hijau. Dia boleh dipanggil penolong lelaki yang setia..

Digunakan oleh nenek moyang kita dan kini digunakan dalam perubatan, kosmetologi, memasak, rumah tangga.

Tumbuhan jelatang itu ajaib. Melindungi dari roh jahat, melindungi rumah dari roh jahat.

Senarai rujukan

1. Ozhegov S.I., N.Yu. Shvedova. Kamus penerangan bahasa Rusia. - M.: Azbukovnik, 2011.-- hlm.303.

2. Shorygina T.A. Herba. Apakah mereka? - M.: Rumah penerbitan GNOMID, 2013.-- hlm 29-32.

3. Sumber internet berdasarkan permintaan:

  • Jelatang yang menyengat. Penyembuhan tumbuhan sihir.
  • Jelatang sahaja bernilai tujuh doktor.
  • Mengenai jelatang.
  • Pakaian Jelatang Slavik dan Kamus Penjelasan Dahl.

Fakta menarik mengenai jelatang

Ramai orang mengetahui tanaman ini secara langsung sejak awal kanak-kanak; banyak kanak-kanak telah pulang lebih dari sekali dengan tangan dan kaki mereka tersengat. Mungkin di sinilah pengetahuan majoriti berakhir, tetapi banyak fakta menarik mengenai jelatang akan membolehkan anda melihat wakil flora ini dari seberang.

maklumat am

Merujuk kepada genus tumbuhan berbunga, yang merangkumi lebih daripada 50 spesies. Tumbuh di Hemisfera Utara dan Selatan, 2 spesies yang paling biasa adalah dioecious dan menyengat.

Di Rusia kuno, antara nama utamanya adalah seperti periuk kosong, rumput api, air mendidih hijau, cambuk penyihir dan akar badger.

Konsep keperitan

Untuk melindungi dari binatang, yang makanannya berdasarkan makanan tumbuhan, rambut yang terbakar diletakkan di permukaan daun dan batangnya sendiri. Setiap proses tersebut adalah sel dalam bentuk ampul, di ujungnya adalah garam silikon. Tekanan yang paling sedikit dan tidak signifikan di atasnya menyebabkan pecah dan penembusan hujung dengan jus yang terkandung di dalamnya di bawah kulit mamalia. Cecair ini terdiri daripada asid formik, histamin dan kolin; semasa bersentuhan, sensasi "terbakar" segera muncul.

Biasanya, lesi kulit ini tidak berbahaya dan hilang dari masa ke masa, tetapi ada spesies yang boleh membawa maut, seperti pokok jelatang di New Zealand.

Kualiti berguna

Daun tumbuhan mengandungi sejumlah besar vitamin A, B, C dan K, serta protein, asid amino, tanin, zat besi dan mangan, yang menjadikannya bahan yang popular dalam penyediaan pelbagai ubat dalam perubatan tradisional. Contohnya, gel atau salap untuk menyembuhkan luka, dan minyak untuk mengurut untuk sakit otot. Hasil yang signifikan dalam memperbaiki keadaan pesakit dengan gout dapat dicapai dengan menggunakan salap berasaskan jelatang.

Ia juga banyak digunakan dalam minyak wangi, kosmetologi dan farmakologi, misalnya ekstraknya, yang ditambahkan dalam penghasilan syampu sebagai agen penguat dan untuk pertumbuhan rambut. Merebus berkesan untuk keguguran rambut, disapu ke kulit kepala dengan gerakan mengurut atau membilas rambut selepas mencuci utama dengan syampu.

Topeng muka kosmetik dianggap berkesan dalam memerangi kedutan yang muncul..

Sebilangan jiwa yang berani, ketika mengunjungi sauna atau mandi, menggunakan jelatang bersama sapu oak untuk meningkatkan peredaran darah. Telah diketahui bahawa untuk tujuan yang sama, pasukan tentera Rom semasa perang dalam keadaan sejuk musim sejuk melakukan pemanasan kaki dengan cara ini..

Aplikasi dalam pelbagai bidang kehidupan

Oleh kerana sifat dan ciri-cirinya, kilang ini sebelumnya banyak digunakan dalam kehidupan seharian di banyak industri, beberapa titik masih bertahan hingga hari ini.

Jahit dan kraftangan

Di Jepun kuno, jelatang digunakan sebagai bahan mentah. Batang yang dikumpulkan kering dari masa ke masa dan bertambah kuat. Kemudian mereka digunakan untuk perisai pelindung pahlawan. Benang sutera ditambahkan pada tali berpintal, gabungan 2 komponen ini menjadikan bahan tersebut sangat kuat sehingga dapat digunakan dalam pembuatan baju besi untuk samurai yang berani. Kain jelatang, yang dibuat oleh penenun utama, begitu padat sehingga digunakan untuk memotong layar untuk kapal, dan dari serat yang dirawat dengan lilin, tali busur yang kuat untuk senjata kecil diperoleh. Di Rusia, kanvas seperti itu dijadikan bahan untuk menjahit beg dan jaring. Kemudian, pada awal abad ke-20, menjahit pakaian seragam untuk pasukannya didirikan di Jerman..

Watak utama kisah dongeng penulis Hans Christian Andersen, Eliza, menjahit baju dari jelatang untuk menjauhkan saudara-saudaranya dari mantera penyihir.

Memasak dan menyimpan makanan

Petani di Rusia sering menggunakan daun muda untuk menyiapkan hidangan setiap hari - borscht, sup, sup kubis, okroshka dan mengisi untuk pai. Jelatang diasinkan, diperam dan dikeringkan untuk menyediakan teh wangi. Hari ini, di beberapa wilayah di Rusia tradisi ini juga dipelihara, salad musim bunga dengan pucuk muda sangat digemari oleh suri rumah..

Tanpa ruang penyejukan, hampir mustahil untuk mengawet produk dengan jangka masa penggunaan yang terhad. Untuk tujuan ini, pada zaman kuno, mereka menggunakan daun pembakar, yang pada musim panas digunakan untuk menutupi ikan, daging, dan produk tenusu di lubang tanah yang digali. Fitonutida yang terdapat di dalamnya melindungi makanan daripada bakteria.

Menjaga ranting kering di rumah adalah pencegahan dan perlindungan yang sangat baik terhadap serangga perosak, misalnya semut, kerana bau tumbuhan kering menakutkan mereka.

Pembuat minuman anggur dari Great Britain menghasilkan wain dari daun, yang dapat dihargai oleh para pencinta kecanggihan dan rasa yang luar biasa..

Industri makanan dan pembuatan

Kilang makanan menghasilkan warna hijau semula jadi yang selamat menggunakan ekstrak jelatang yang menyengat. Ia juga diambil untuk pembuatan klorofil, yang digunakan dalam farmasi dan minyak wangi..

Penternakan tanaman dan lembu

Ketika menanam tanaman kebun atau bunga, infusi hijau digunakan untuk menyemburkan tanaman untuk melindungi dari cendawan dan kutu daun.

Di rumah tangga, ketika membiakkan sapi, babi dan unggas, pada musim ini digunakan sebagai dasar untuk pemakanan, diberi makan kepada hewan dalam kombinasi dengan makanan kompaun.

Sangat menarik untuk mengetahui bahawa untuk ulat laksamana kupu-kupu dan jelatang burdock adalah sumber makanan utama.

Pertandingan

Di Rusia, di wilayah Tula di distrik Shchyokinsky, ada desa Krapivna, yang dulu merupakan kota kecil. Lambang penempatan ini dihiasi dengan 6 cabang, yang diletakkan dalam bentuk bintang dan melambangkan namanya. Di sinilah, sejak tahun 2002, "Nettle Festival" diadakan setiap tahun, mengumpulkan sebilangan besar tetamu dan pengunjung.

Sejak tahun 1997, Kejuaraan Makan Nettle telah diadakan di kampung Marshwood di Dorset, England. Pertandingan ini telah menjadi acara tahunan kerana kedua-dua penduduk tempatan bertengkar antara mereka. Tugas peserta, yang mungkin lebih dari selusin, sama sekali tidak mudah - dalam 1 jam perlu memakan jumlah batang maksimum 60 cm setiap satu.

Pada tahun 2016, pemenang Phil Thorne berjaya memakan lebih dari 26 meter batang yang menyengat.

Kepercayaan kuno

Sejak zaman kuno, jelatang telah dianggap sebagai alat yang kuat untuk melindungi rumah dari roh-roh jahat. Pada hari cuti Ivan Kupala, pemilik menggantung dahannya di semua bangunan halaman mereka.

Penyembuh dan penyembuh dalam kegiatan mereka digunakan untuk penyediaan infus dan salap, memandangkan ia berkesan dalam rawatan pelbagai penyakit, serta agen yang meningkatkan kecekapan dan potensi lelaki. Tempoh yang baik untuk pengumpulan dan penuaian adalah dari 20 Jun hingga 20 Julai, kerana ini adalah masa pertumbuhan dan kekuatan maksimum tanaman.

Langkah berjaga-berjaga

Hubungan dan penambahan makanan harus dielakkan bagi mereka yang mungkin mengalami reaksi alergi, menderita penyakit kardiovaskular dan wanita hamil.

Kerja penyelidikan "Jelatang"
projek (gred 3) mengenai topik tersebut

Muat turun:

LampiranSaiz
artikel41.8 KB
persembahan1.15 MB

Pratonton:

Saya tinggal di luar bandar, saya menolong keluarga saya dengan bekerja di kebun, menyiangi tempat tidur. Sekali di semak belukar, jelatang membakar saya dengan menyakitkan. Dalam hati saya, saya berseru: "Dan mengapa alam memerlukan rumput liar ini, akan lebih baik jika tidak ada sama sekali!" Ibu membantah saya: "Walaupun jelatang dan rumpai, tetapi ia sangat berguna." Saya ingin tahu untuk apa jelatang itu bagus.

Motivasi penyelidikan: Keinginan untuk belajar mengenai manfaat kesihatan jelatang.

Hipotesis: Saya rasa bahawa mempelajari topik "Jelatang" akan memperluas cakerawala saya dan membantu menerapkan pengetahuan yang diperoleh dalam praktik.

Tujuan kerja saya: untuk mengkaji sifat-sifat bermanfaat jelatang untuk memperluas cakrawala dan menggunakan pengetahuan yang diperoleh dalam kehidupan..

Saya menetapkan tugas-tugas berikut:

  1. Cari dan kaji maklumat mengenai topik ini.
  2. Ketahui mengapa jelatang menyengat.
  3. Ketahui apa sifatnya.
  4. Ketahui kepentingan tumbuhan untuk manusia dan haiwan.
  5. Lakukan kajian anda sendiri.
  6. Analisis hasilnya.
  7. Untuk menyimpulkan.

Saya menggunakan kaedah penyelidikan berikut:

mencari, menyoal siasat, tinjauan, pemerhatian, pengalaman, eksperimen.

Objek kajian: jelatang

Subjek kajian: sifat dan nilai praktikal jelatang.

Untuk mengetahui kesesuaian topik kajian saya, saya melakukan tinjauan terhadap rakan sekelas (Lampiran 1).

Rakan sekelas menjawab soalan: adakah mereka tahu tanaman - jelatang, mengapa ia membakar, jelatang boleh berguna?

Semasa menganalisis soal selidik, saya mendapati bahawa daripada 20 rakan sekelas yang ditemuramah, semua orang sudah biasa dengan tanaman jelatang. Semua orang dengan jelas menjawab bahawa mereka tidak tahu mengapa jelatang terbakar, dan ingin tahu tentangnya, hanya 8 orang yang tahu bahawa jelatang digunakan oleh manusia sebagai tanaman ubat, 12 orang yang lain tidak tahu bagaimana dengan manfaat jelatang. Saya membuat kesimpulan bahawa penyelidikan jelatang adalah topik hangat bagi pelajar di kelas saya..

Dari sumber sastera dan Internet, saya belajar bahawa nama "jelatang" dalam terjemahan dari bahasa Latin bermaksud "menyengat", dan sekarang menjadi jelas mengapa tanaman ini dinamakan demikian. Tetapi ada varian lain dari asal perkataan "jelatang". Menurut satu versi, kata "jelatang" berasal dari makna bahasa Rusia Lama dari kata "sutera", atau koprin. Menurut versi lain, di antara daun tanaman, dalam kelompok kecil, bunga hijau menggantung, buahnya sangat mirip, dari jauh, hingga bintik-bintik. Terima kasih kepada "bintik-bintik" tanaman ini mungkin mendapat namanya.

Dalam kesusasteraan Rusia, terdapat teka-teki mengenai jelatang, inilah yang saya dapati:

  • Apa jenis rumput dan orang buta yang tahu?
  • Jangan sentuh ramuan ini: ia membakar seperti api.
  • Kapak, jangan sentuh saya: Saya akan terbakar tanpa api!
  • Jahat seperti serigala, terbakar seperti sawi!
  • Sentuh sahaja - anda menarik kembali telapak tangan anda: rumput terbakar seperti api.
  • Air mendidih hijau membakar kaki saya yang telanjang.

Terdapat peribahasa dan pepatah mengenai jelatang:

  • Jelatang benih jahat, jangan mengeluarkan bir daripadanya.
  • Sekiranya jelatang itu tidak sejuk, tidak akan ada rasa gelisah dengannya.
  • Sesiapa yang bangun lebih awal akan mengambil kulat, dan mengantuk dan malas mengejar jelatang.
  • Dengan yang lain boleh dijumpai - apa yang harus duduk di jelatang.

Dan Samuil Yakovlevich Marshak memberikan nasihat ramahnya: "Jangan duduk di jelatang, jika kamu duduk - jangan marah!"

Dari sumber sastera dan Internet, saya belajar bahawa jelatang boleh terdiri daripada pelbagai jenis: jelatang yang menyengat, jelatang yang menyengat, rami, bantalan bola, daun dupa, Kiev, pohon jelatang. Yang paling meluas di Rusia adalah jelatang keuskupan dan jelatang yang menyengat. Saya tertanya-tanya bagaimana kedua-dua jenis jelatang ini berbeza. Dari sumber sastera, saya belajar bahawa jelatang dioecious adalah tanaman tahunan yang tinggi, mencapai hingga 150 cm. Jelatang yang menyengat adalah pertumbuhan yang lebih pendek, di Ukraine disebut jelatang kecil. Ketinggiannya tidak mencapai lebih dari 60 cm. Selain itu, cabang jelatang yang menyengat lebih kuat, terdapat lebih banyak batang pada satu tanaman. Daun jelatang dioecious lebih besar dan memanjang. Jelatang yang menyengat mempunyai daun bulat dengan gigi yang dalam dan tumpul. Di bahagian kebun kami yang berlainan, saya mengumpulkan 5 spesimen jelatang dan menentukan bahawa itu adalah jelatang yang dioecious (Lampiran 1)

Jelatang yang menyengat dan jelatang yang menyengat memiliki batang dan daun dengan rambut yang tajam.

Tetapi mengapa rambut ini terbakar?

Untuk menjawab soalan ini, saya memutuskan untuk memeriksa sebatang jelatang di bawah mikroskop. Di bawah mikroskop, saya melihat bahawa rambut pada ranting dan daun jelatang sangat tajam. Masing-masing seperti jarum picagari kecil. Saya menganggap bahawa ketika menyentuh jelatang, rambut ini boleh merosakkan kulit dan menyebabkan kegatalan. Saya memutuskan untuk memeriksa andaian saya semasa percubaan..

Eksperimen # 1. Kesan rambut jelatang pada kulit (Lampiran 1)

Hipotesis: Saya menganggap bahawa ketika menyentuh jelatang, rambut boleh merosakkan kulit, menyebabkan kerengsaan.

Saya memukul tangan (sarung tangan) dengan tangkai jelatang. Dia melihat dahan melalui mikroskop. Sebilangan rambutnya patah dan ada cecair yang keluar dari mereka..

Kesimpulan: hipotesis saya sebahagiannya disahkan: ketika anda menyentuh jelatang, rambut merosakkan kulit, tetapi kerengsaan disebabkan oleh cairan yang terdapat pada rambut ini.

Untuk mendapatkan maklumat mengenai cecair ini, saya beralih kepada Elena Alekseevna, seorang guru biologi, Brazhnikova. Dia menjelaskan kepada saya bahawa ini adalah asid formik, dan semua asid menyebabkan luka bakar. Jadi, mendapatkan kulit yang tercalar, asid formik dan menyebabkan kerengsaan pada kulit dalam bentuk lepuh merah yang bengkak. Inilah sebabnya mengapa jelatang itu terbakar tanpa api!

Dan dalam keadaan apa jelatang tidak akan terbakar? Untuk menjawab soalan ini, saya menjalankan eksperimen.

Nombor pengalaman 1. Pengaruh usia jelatang pada "keperitan" (Lampiran 2)

Saya mengambil sebatang jelatang, yang tumbuh 10 cm dari permukaan bumi. Dia menghulurkan tangannya ke atas daun. Jelatang tidak terbakar.

Kesimpulan: Usia jelatang mempengaruhi "keperitan" nya. Jelatang muda tidak terbakar. Boleh dirobek tanpa sarung tangan.

Pengalaman nombor 2. Pengaruh "kesegaran" jelatang pada "keperitannya" (Lampiran 2)

Saya memetik sebatang jelatang dan meletakkannya di tuala kering. Selepas 2 jam, sebatang jelatang layu. Dia menghulurkan tangannya ke atas daun. Jelatang tidak terbakar, malah saya boleh memotongnya.

Kesimpulan: Jelatang pudar tidak terbakar.

Dari sumber sastera, saya belajar bahawa jelatang kaya dengan vitamin A, vitamin B, serta E dan K. Pada masa yang sama, jelatang mengandungi sejumlah unsur surih: besi, tembaga, magnesium, kalsium, silikon. Jelatang mengandungi tanin, klorofil, tanin, asid organik, fitonutida, glikosida dan lain-lain. Kandungan besar dari pelbagai unsur, vitamin dan zat yang memungkinkan jelatang memberikan pelbagai tindakan pencegahan pada tubuh kita. Ini secara signifikan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap banyak toksin, bakteria, kesan berbahaya dari radiasi, dan juga membantu menguatkan sistem imun.

Saya mengikuti lawatan ke farmasi dan mendapati bahawa jelatang adalah sebahagian daripada persediaan herba. Sifat penyembuhan jelatang digunakan dalam perawatan penyakit serius seperti cholelithiasis, batu ginjal, penyakit hati, penyakit jantung, bronkitis, tuberkulosis, edema, asma bronkial. Jelatang mempunyai sifat antibakteria. Oleh itu, ia dapat digunakan dalam perawatan luka terbuka, pelbagai penyakit kulit. Banyak krim, salap dan syampu mengandungi jelatang. Oleh itu, jelatang boleh dipanggil "doktor hijau".

Herba segar dan kering digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Daun jelatang dituai dari Mei hingga Ogos semasa berbunga tanaman. Kerja dilakukan dengan sarung tangan ketika cuaca kering. Semasa mengumpulkan bahan mentah, daun dipotong batangnya. Dengan jumlah kosong yang banyak, jelatang dipotong atau dipotong dengan pisau. Jangan keringkan daun jelatang bersama batangnya. Pigmen di batangnya dapat mengganggu kemurnian warna hijau daun jelatang kering, yang mengurangkan kualiti bahan mentah. Untuk pengeringan, daun jelatang diletakkan di lapisan tipis, tidak lebih dari 3 cm, di atas kertas atau kain dan dikeringkan di ruangan berventilasi atau di bawah kanopi, di tempat teduh. Dari semasa ke semasa, daun dibalikkan. Daun coklat, kekuningan, hitam dihilangkan. Daun jelatang yang dikeringkan dengan betul mempunyai warna hijau gelap, bau pelik, dan rasa pahit. Simpan daun di dalam kotak kadbod atau beg kertas di tempat yang kering. Jangka hayat bahan mentah 2 tahun.

Decoctions dan infusions disediakan dari akar, daun dan bunga jelatang, yang digunakan secara dalaman dan luaran dalam bentuk losyen dan kompres.

Merebus jelatang disediakan seperti berikut. Dalam mangkuk enamel, tuangkan satu sendok makan daun hijau dengan segelas air mendidih, simpan dalam "mandi air" (letakkan di dalam bekas kecil) di atas api kecil selama 15-20 minit, sejuk selama 20 minit, saring, peras.

Infusi jelatang lebih senang disiapkan. Tuangkan air mendidih ke atas daun segar atau kering dan biarkan mendidih selama 1 jam. Saya memutuskan untuk membuat kerja praktikal mengenai penyediaan infusi jelatang. (Lampiran 2) Ibu mengatakan bahawa infus ini dapat digunakan sebagai bilas ketika mencuci rambut. Dari prosedur sedemikian, keadaan rambut bertambah baik. Saya menjumpai resipi untuk digunakan

Doktor hijau dan memasukkannya ke dalam buku kecil. (Permohonan)

Jelatang disebut "daging sayuran", ia tidak kalah dengan nilai pemakanan daripada kekacang. Pada tentera yang kelaparan dan 50-an pasca perang, jelatang adalah makanan utama kanak-kanak tanpa alas kaki. Mereka memakannya dari awal musim bunga hingga akhir musim gugur, dan ibu mereka berjaya memasak banyak hidangan dari tanaman ini - sup kubis, salad dan kue rata cair. Pada masa kini, terutama pada musim bunga, jelatang muda digunakan oleh banyak orang untuk memasak. Bersama ibu saya, kami sering menyediakan salad musim bunga dengan jelatang. Dan guru kami memberitahu saya bahawa dia suka memasak borsch jelatang.

Jelatang adalah pewarna semula jadi. Klorofil, yang merupakan sebahagian daripadanya, adalah bahan pewarna. Saya memutuskan untuk memeriksa fakta ini semasa percubaan..

Eksperimen # 2. Keupayaan jelatang untuk mewarnakan kain hijau. (Lampiran 3)

Hipotesis: Saya menganggap bahawa daun jelatang mampu mewarnakan kain dengan warna hijau.

Saya mengambil daun jelatang, mencincangnya, menuangkan air mendidih ke atasnya. Apabila infusi sudah siap, kain diletakkan di dalamnya. Setelah memegang kain sebentar, saya melihat bahawa ia telah memperoleh warna hijau..

Kesimpulan: hipotesis disahkan, daun jelatang mampu mengotorkan kain hijau.

Sifat jelatang ini digunakan dalam industri makanan, mewarnai produk gula-gula dengan warna hijau dan warna..

Salah satu karya sastera yang paling terkenal yang menyebut jelatang adalah kisah G. H. Andersen "Wild Swans". Satu-satunya cara Eliza dapat menyelamatkan saudara-saudaranya yang terpesona adalah dengan menganyam surat berantai untuk mereka dari tangkai jelatang. Membaca kisahnya, saya fikir ia adalah fiksyen. Tetapi dari sumber dalam talian mereka, saya mendapat tahu bahawa serat yang terdapat di dalam jelatang dapat diekstrak dan digunakan untuk membuat kain, jalinan, tali dan benang. Saya memutuskan untuk memeriksanya semasa percubaan.

Eksperimen # 3. Pengekstrakan serat dari jelatang. (Lampiran 3)

Hipotesis: Saya menganggap bahawa serat dapat diperoleh dari tangkai jelatang, untuk pembuatan benang.

Saya mengambil tangkai jelatang, mula menghancurkannya dengan penggelek. Saya perhatikan bahawa batangnya diratakan dan seratnya mula terpisah. Saya mengambil serat itu dan mencuba rantai gelung dari dalamnya. Berlaku.

Kesimpulan: hipotesis disahkan, serat dapat diperoleh dari tangkai jelatang untuk membuat benang.

Ternyata pada tahun 4000 SM. orang menggunakan jelatang untuk membuat pakaian. Askar maharaja Perancis Napoleon juga memakai pakaian seragam "terbakar". Kain yang diperoleh dari jelatang sangat serupa dengan rami dan mempunyai beberapa kelebihan di atasnya. Pertama, benang yang dibuat daripadanya lebih lembut, kerana tidak dibuat dari daun, tetapi dari batang berongga. Kedua, kerana rongga yang sama, ia mempunyai kekonduksian terma yang lebih baik daripada linen. Ia lebih sejuk pada musim panas dan lebih panas pada musim sejuk. Ketiga, benang jelatang jauh lebih murah daripada linen dan proses pengeluarannya tidak mencemarkan alam sekitar. Mungkin di masa depan ladang kita akan disemai dengan jelatang yang bersahaja untuk penghasilan kain.

Jelatang berguna bukan sahaja untuk manusia, tetapi juga untuk haiwan. Jelatang digunakan untuk memberi makan sapi, kambing, domba, babi, burung. Untuk melakukan ini, kisar jelatang, bakar dengan air mendidih. Berkat jelatang, hasil susu sapi meningkat, dan unggas, yang dietnya termasuk jelatang, mampu bertelur dua kali lebih banyak daripada biasanya. Anjing jiran juga mengetahui faedah jelatang, sering menggigitnya. Tanaman jelatang adalah sumber makanan bagi dua spesies rama-rama - laksamana dan burdock. Sekiranya tidak ada jelatang, kupu-kupu ini akan pupus, dan banyak jaring makanan akan terputus, yang menyebabkan kepupusan banyak spesies tumbuhan..

Dan dari jiran kami, saya belajar bahawa jelatang dapat digunakan untuk memberi makan tanaman. Saya memutuskan untuk memeriksanya semasa percubaan.

Eksperimen # 4. Menggunakan jelatang untuk memberi makan tanaman.

Hipotesis: Saya menganggap bahawa jelatang boleh digunakan untuk memberi makan tanaman.

Saya meletakkan jelatang ke dalam bekas, mengisinya dengan air dan meletakkannya di tempat yang hangat. Selepas beberapa ketika, jelatang di dalam air mulai "fermentasi", iaitu gelembung dan bau yang tidak menyenangkan muncul di permukaan. Ini bermaksud makanan sudah siap. Dia mula menyiram bunga dalaman dengan cecair ini seminggu sekali. Semasa pemerhatian, saya melihat bahawa keadaan bunga telah bertambah baik..

Kesimpulan: hipotesis disahkan. Jelatang boleh dianggap sebagai baja tanaman hijau.

Dalam kajian ini, tujuannya tercapai, tugas-tugas diselesaikan. Hipotesis disahkan: mengkaji topik "Nettle" memperluas cakerawala saya dan akan membantu menggunakan pengetahuan yang diperoleh dalam kehidupan.

Saya membuat kesimpulan berikut:

  1. Nama "nettle" dalam terjemahan dari bahasa Latin bermaksud - "burn".
  2. Jelatang boleh terdiri daripada pelbagai jenis. Jelatang yang menyengat tumbuh di kebun saya.
  3. Jelatang itu dibakar oleh asid formik yang mengalir dari rambut yang sangat tajam yang rosak ketika kita menyentuh jelatang. Jelatang muda dan layu tidak terbakar.
  4. Jelatang sangat bermanfaat bagi manusia dan haiwan: ia memberi makan, menyembuhkan.
  5. Jelatang adalah pewarna semula jadi.
  6. Jelatang boleh digunakan untuk membuat kain.
  7. Jelatang - baja tanaman hijau.

Saya dapat mengubah sikap saya terhadap tanaman yang menakjubkan ini dan anda tidak boleh memarahinya sama sekali hanya kerana dia tahu bagaimana melindungi dirinya sendiri.

Kesimpulan yang diperoleh sebagai hasil kerja, saya gunakan dalam penyediaan laporan, yang saya sampaikan kepada rakan-rakan saya. Saya telah membuat buku kecil di mana saya mencadangkan kaedah dan resipi untuk menggunakan jelatang.

Bibliografi:

  1. Ensiklopedia “Saya mengenal dunia. Biologi "-M., 2005
  2. Ensiklopedia ilmiah yang sangat baik. dari bahasa Inggeris. M. Karakan. - M., 2008
  3. Dietrich A., Yurmin G., Koshurnikova R. Pochemuchka. - M.: Pedagogi, 1991.
  4. Lavrenov V.K., Lavrenova G.V. Buku rujukan lengkap mengenai ramuan dan tumbuhan perubatan // Ensiklopedia Perubatan Tradisional.-M.: NEVA, 2006.