Nama untuk kedai runcit. Cara menamakan

Sekiranya anda memutuskan untuk membuka kedai runcit, tetapi tidak tahu nama mana yang hendak dipilih, contoh dan klasifikasi berikut akan membantu anda mencari pilihan terbaik. Artikel ini menerangkan strategi utama untuk membuat nama yang terang dan tidak dapat dilupakan untuk kedai-kedai tersebut, serta banyak contoh nama kedai yang ada dengan pengkhususan serupa di seluruh negara..

Prinsip membina nama kedai produk

Mungkin nama-nama kedai runcit adalah yang paling sukar diklasifikasikan, kerana tidak seperti kedai lain yang sangat khusus, namanya berbeza, dan pilihannya hanya dibatasi oleh khayalan pemiliknya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa strategi untuk memilih nama kedai yang paling sering digunakan oleh pengusaha..

  1. Nama-nama. Kaedah penamaan nama ini tidak hanya popular dalam perdagangan makanan, tetapi juga di banyak bidang lain, dari salun rambut hingga industri perkhidmatan kereta. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kelebihan yang jelas, kerana nama-nama mudah diingat dan pada masa yang sama terdengar indah. Sekiranya bentuk nama kecil digunakan untuk nama kedai runcit, ia secara automatik menimbulkan emosi dan pergaulan positif. Sebilangan pengusaha menggunakan nama yang lebih rumit, seperti nama dewi Yunani kuno. Oleh itu, kaedah membentuk nama ini juga memberi peluang untuk pilihan dan ruang untuk berimaginasi..
  2. Nama yang dikaitkan secara langsung dengan makanan, produk, iaitu dengan pengkhususan outlet. Untuk pembentukan nama seperti itu, sebagai peraturan, berbagai variasi kata seperti "makanan", "makanan", "gourmet", "rasa", "selera makan", dll digunakan. Dengan bantuan prinsip yang sederhana, pemilik kedai runcit dapat membuat nama yang terang dan tidak dapat dilupakan, seperti "Makanan pahlawan", "Gourmania", "Produtoshka", dll..
  3. Tajuk asal. Walaupun ada kaitan dengan kaedah membina nama di atas, kebanyakan pemilik kedai runcit lebih suka memberikan nama titik yang mereka suka secara peribadi, atau terdengar terang dan menarik. Nama asalnya merangkumi pelbagai kategori leksikal: nama tempat, nama bunga dan tumbuh-tumbuhan, batu permata, dll. Dalam kes ini, pilihan nama kedai runcit hanya dibatasi oleh khayalan pihak yang berminat..

Cara menamakan kedai runcit?

Menamakan perniagaan

Nama kedai runcit yang dipilih dengan baik, cantik dan asli akan membantu untuk maju di pasaran, mendapatkan keyakinan pengguna. Tidak ada formula universal untuk menghasilkannya: pemiliknya boleh bermain di persatuan, meletakkan maklumat yang berguna untuk pembeli di papan tanda, memilih nama yang tidak biasa untuk nama itu, atau bahkan membuat neologisme.

Cara menamakan kedai runcit: peraturan am

Nama kedai runcit tidak penting untuk perdagangan yang baik. Bagi khalayak sasaran, reputasi penjual dan kedekatan geografi sangat penting, tetapi nama yang salah dapat memainkan jenaka kejam pada perniagaan: menakut-nakutkan pembeli, mengurangkan penjualan.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, patuhi peraturan berikut:

  • Pilih nama yang menggambarkan ciri khas perniagaan anda. Sebagai contoh, pilihan "Wanita Cantik" akan berfungsi untuk salun kecantikan, bukan kedai runcit.
  • Laconic: tanda tidak boleh mengandungi lebih dari 2-3 perkataan, reka bentuk besar akan mengelirukan pembeli
  • Pilih nama yang mudah diingat oleh pengguna. Berhenti menggunakan perbendaharaan kata asing
  • Buat emosi positif pada khalayak sasaran (misalnya, dengan menggunakan kata-kata "enak", "menyenangkan", "baik", "nyaman"). Tidak ada tempat untuk negatif pada tanda
  • Tumpukan perhatian kepada pesaing: jika ada di sekitar "Katyusha", "Kedai runcit pertama" dan "Bakery", anda berpeluang menonjol dengan nama kreatif
  • Hati-hati ketika menggunakan varian yang terdengar seperti nama rangkaian besar ("Ashanik"). Anda berkongsi kejayaan orang lain, tetapi anda berisiko mendapat hukuman kerana melakukan penipuan

Apabila anda mempunyai nama untuk kedai anda, luangkan masa anda untuk memesan tanda. Biarkan dia "berbaring" sekurang-kurangnya seminggu.

Persatuan langsung

Metodologi yang terbukti untuk memilih nama untuk kedai runcit adalah menggunakan persatuan langsung.

Contoh baik berikut ada:

  • Tarikan rasa
  • Kedai runcit "Selera"
  • Rasa pantri
  • abjad rasa
  • Dunia barang, dll..

Kelebihan kaedahnya adalah bahawa dari nama pembeli segera memahami apa yang dijual di kedai. Penonton sasaran tidak suka tertipu, jadi bekerjasama dengan persatuan langsung.

Nama berguna

Cara kedua untuk mencari nama dagang yang baik adalah dengan memasukkan maklumat kedai. Pengusaha menjelaskan kepada pelanggannya di mana dia berada, dalam jadual apa yang dia kerjakan, produk apa yang ada di rak.

Contohnya, terdapat nama geografi yang sesuai:

  • Di halaman
  • Di Green Avenue
  • Dengan metro
  • Berbelanja di sekitar sudut
  • Produk di Sadovaya, dll..

Berikut adalah senarai nama baik yang memberitahu pembeli mengenai waktu buka gerai:

  • Produk tujuh hari seminggu
  • Produk 24 jam
  • Sepanjang masa
  • Terdapat 24, dll.

Penyelesaian yang berjaya dalam mencari nama adalah dengan memasukkan maklumat mengenai kualiti, ciri pengguna produk yang disajikan, misalnya:

  • Pemakanan sihat
  • Produk eko
  • Petani adil
  • Langsung dari ladang
  • Keju Kelalang, dll.

Akhirnya, adalah logik untuk memasukkan maklumat mengenai polisi penetapan harga di nama kedai. Sebagai contoh, untuk kedai runcit yang murah, pilihan berikut sesuai: "Ekonomi", "Kopeyka", "Bakul pengguna", untuk tempat yang disasarkan kepada pembeli kaya, - "Produk elit".

Nama yang betul

Penamaan kedai runcit adalah salah satu kesempatan yang jarang berlaku apabila menggunakan nama yang tepat dibenarkan. Kedengarannya bagus, kelihatan bagus pada tanda, senang diingat.

Sebagai contoh, pilihan berikut akan berfungsi:

  • Yana
  • Maxim
  • Tatyana
  • Gloria
  • Katyusha

Semasa memilih nama-nama, penting untuk mengambil kira persatuan kuat yang dibentuk oleh khalayak sasaran. Sebagai contoh, pilihan "Athena", "Aphrodite" dikaitkan dalam pemikiran pelanggan dengan salun kecantikan, pendandan rambut, tetapi tidak dengan kedai runcit.

Seorang pemilik yang bercita-cita tinggi yang merancang untuk mengembangkan rangkaian dengan jenama uniknya sendiri boleh memanggil kedai dengan namanya sendiri.

Tajuk asal

Mencari nama asal adalah tugas yang menakutkan bagi seorang usahawan. Penting untuk mempertimbangkan sekurang-kurangnya tiga faktor:

  • keindahan suara, kemudahan menghafal
  • kemungkinan menggunakannya dalam kempen iklan pada masa akan datang
  • persepsi yang betul oleh khalayak sasaran

Pilihan yang berjaya merangkumi yang berikut: "Neighborly", "Expansion", "Magnet", "Pyaterochka", "Okay", "Visit", "Kolobok", "Picnic", "Teremok", "Pantry", dll..d.

Mencari nama untuk kedai adalah ruang untuk imaginasi seorang peniaga. Untuk runcit, varian nama yang berbeza sesuai: dari persatuan langsung ke nama dan neologisme yang betul. Perkara utama bagi seorang usahawan adalah menonjol dari pesaing, tetapi tidak menimbulkan ejekan atau penolakan di kalangan khalayak sasaran..

Laman web untuk mencari instrumen permodalan dan menarik pelabur

Cara menamakan Kedai Runcit, nama yang menarik

Nama itu tidak begitu penting untuk kedai runcit seperti kafe atau pusat membeli-belah.

Menarik, menarik, mencerminkan intipati kedai, ia akan menarik pelanggan dengan lebih pantas.

Memilih nama

Sekiranya anda mengikuti teknologi penamaan berikut, anda boleh mendapatkan pilihan menarik:

  1. Perkara yang paling mudah dan semula jadi adalah untuk memaparkan tujuan institusi dalam nama. Untuk melakukan ini, gunakan perkataan "kedai", "kedai runcit", "kedai", "kedai runcit": "Kedai halal", "Pasar runcit", "Makanan yang baik dekat", "Prodtorg SB", "Kedai makanan Kosher". Gabungan dengan kata lain yang menunjukkan siapa yang memiliki kedai atau bilangan kedai dibenarkan: "Kedai No. 18", "Kedai runcit No. 284", "Kedai runcit IP Filippova AA".
  2. Nama produk digunakan sebagai ganti "kedai". Selain tujuan outlet, mereka juga menunjukkan spesifiknya: "Produk Belarusia", "Ikan Vazhnaya", "Delikate's", "Saya ikan dan daging", "AlcoMir".
  3. Penggunaan kata-kata yang membangkitkan hubungan dengan produk: "dapur", "petani", "petani", "rumah", nama syarikat. Contohnya: "Polushka", "Enak", "Masakan Cemerlang", "Ermolino", "Wimm-Bill-Dann". Nama-nama tersebut juga boleh dikaitkan dengan dasar harga, kualiti produk dan waktu kerja: "Ekonomi", "Harga anda", "Elit", "Siang dan malam", "B7".
  4. Nama-nama tersebut mungkin menunjukkan lokasi kedai: "Murinsky", "Otradnoe", "On Bukharestskaya 84", "Di air pancut", "Yugo-Zapad".
  5. Nama-nama kedai sering mengandungi nama pertama dan terakhir orang, nama tempat. Ini adalah nama baik, cepat diingati, kadang-kadang dikaitkan dengan orang yang rapat atau dikenali, tempat asal: "Nevsky", "Victor Plus", "Irena", "Karine", "Vasil".
  6. Penggunaan nama asing belum dibatalkan, walaupun jarang berlaku. Mereka menarik, seperti semua benda asing, yang dapat difahami oleh majoriti penduduk, yang asli: Bazar, pasar Asia, Makanan Harian, Pasar Makanan, Makan & Bakeri. Huruf Latin juga digunakan untuk menulis perkataan Rusia: KarZinka, Appetit.
  7. Tajuk asal. Bagi mereka, sebarang perkataan, huruf, nama geografi, singkatan kata dapat digunakan: "TSK", "Semishagoff", "OKEY", "Supersam", "Delkom", "BiHAN". Terdapat nama-nama sombong: "Beaumont", "All-People", "Admiral", "World Product"; dengan kelucuan: "Kolbaskin dan Ogurchikov" (tetapi nama "Sosej dan Timun" akan terdengar kasar dan menjijikkan), "Pada ibu mertua"; serta yang tidak dijangka: "PHARMACY.BMH", "Loji pengudaraan", "Stor produk berbahaya", walaupun nama seperti yang terakhir, pemasar menasihatkan untuk mengelakkan.

Tetapi apa pun nama kedai, kejayaan perdagangan bergantung, pertama sekali, pada kualiti produk dan perkhidmatan..

Cara menamakan kedai runcit untuk berkembang?

Contoh nama kedai runcit

Mari pertimbangkan beberapa cara untuk memilih nama.

Perhubungan Langsung - Cara termudah untuk memilih nama kedai adalah dengan mengikuti jalan persatuan langsung. Makanan, produk, rasa, selera makan, gourmet - bermula dari kata-kata ini dan kata terbitannya. Atas prinsip inilah nama kedai runcit Vkuslandiya, Vkusvill, Wilayah Tasty, Gourmet, Gourmania, Rumah Makanan, Rumah Rasa, Makan di rumah, Keajaiban rasa, Laut produk, Produk kami, Pulau rasa, Produktoriya, Bon selera, produk Rusia, Bon Appetit yang lain.

Keistimewaan kedai. Katakan kedai runcit anda dibuka 24/7. Mungkin anda mempunyai jabatan masakan atau kedai roti. Atau, dalam pelbagai jenis makanan, anda memfokus secara berasingan pada produk ikan atau daging. Beritahu pelanggan anda mengenainya! Ini adalah bagaimana kedai anda akan dikaitkan dengan produk tertentu di kalangan pelanggan tetap anda, dan namanya akan menarik yang baru. Beginilah cara kedai menyatakan: Produk 24/7, Makan tengah hari, Selalu segar, Kawasan ikan, Pinggan daging, Ayam Ryaba, halaman petani, Ladang, Sosej, kedai Petani, sayur-sayuran dari kebun dan lain-lain.

Lokasi. Dalam rentak kehidupan moden di megalopoli, kedai dalam jarak berjalan kaki dihargai secara berasingan, di mana anda boleh mencari produk asas pada waktu pagi atau selepas bekerja, dan tidak pergi ke pasar raya besar di seberang bandar. Sekiranya ini mengenai kedai anda, pastikan untuk memberitahu tentang namanya. Contohnya, Berhampiran rumah, Sudut, Di Kubanskaya, Berhenti, Dua langkah, Berhampiran dacha, Jiran baik, Berhampiran rumah, Di sepuluh teratas, Dengan cara berjiran, Dalam perjalanan, Di sudut, Vostochny dan lain-lain.

Nama-nama. Memberi nama sebagai tajuk projek adalah prinsip yang umum bukan sahaja di bidang anda. Tetapi ini adalah salah satu daripada beberapa jenis perniagaan di mana nama tersebut kelihatan organik. Terutama jika kedai runcit itu terletak di kampung kecil. Usahawan gemar memberi nama kedai atau nama ahli keluarga. Pada masa yang sama, nama wanita berlaku, dan nama lelaki agak jarang berlaku. Contoh: Alesya, Alyosha, Alexandria, Victoria, Vera, Gloria, Mikhailovsky, Tamara, Tatiana.

Keaslian. Memanggil kedai runcit cantik, kreatif, asli nampaknya mudah hanya pada pandangan pertama. Pertama, namanya harus terang dan nyaring untuk terus didengar oleh pelawat anda. Kedua, ia harus dipilih dengan memperhatikan iklan di masa depan. Sebagai contoh, Magnet pernah melancarkan slogan di mana ia berjaya memainkan namanya: "Harga menarik seperti magnet". Ketiga, pilihan yang kurang baik, walaupun nama asalnya dapat melawan anda, jika kelihatan terlalu neutral atau bahkan menyebabkan susunan persatuan negatif. Oleh itu, nama "Okay" dan "Pyaterochka" tidak kelihatan berkecuali, tetapi segera menyatakan bahawa semuanya dalam keadaan baik atau baik. Contoh nama kedai asal: Avoska, Assorted, White Sail, Birch, Heather, Visit, East, Spikelet, Caring, Oriole, Solar Wind, Kalinka, Basket, Swallow, Summer, Mosaic, Lighthouse, Great choice, Picnic, Prostor, Bee, Chamomile, Dewdrop, Slavyanka, Traffic light dan lain-lain.

Nama kedai runcit terbaik

Tidak ada formula sempurna untuk memilih nama untuk kedai runcit. Dan jika nama buruk menakutkan bakal pembeli, nama baik hanya boleh berperanan dalam kumpulan sekumpulan faktor yang sama. Berikut adalah tiga asas yang perlu anda andalkan semasa memilih nama untuk kedai runcit anda:

  • Pelbagai produk yang telah anda kemukakan. Barangan panggang segar, sayur-sayuran ladang, banyak pilihan daging atau ikan - semua ini boleh digunakan apabila memilih nama dan menarik pelanggan baru.
  • Paras harga. Produk mahal atau bakul makanan ruji adalah dua kisah yang berbeza. Cuba pilih nama yang paling sesuai.
  • Lokasi stor. Juga memainkan peranan penting ketika memilih nama.

Dengan perkembangan perniagaan yang baik, anda tidak akan mengehadkan diri anda di satu kedai, tetapi membuka kedai kedua, dan kemudian yang ketiga, atau bahkan pergi ke luar wilayah anda. Dan kemudian nama satu kedai akan menjadi nama keseluruhan rangkaian. Pilihan yang bagus, bukan?

Bagaimana untuk muncul dengan nama untuk apa sahaja

Bila ada perniagaan, tapi tiada kata

Oleh itu, anda memulakan projek baru, melancarkan perkhidmatan, menulis buku, atau membuka laman web, tetapi tidak ada tajuk yang sesuai untuk anda. Pengarang nama-nama lebih daripada 50 jenama, Sergei Malaikin, dalam bukunya One Word (diterbitkan oleh Mann, Ivanov dan Ferber) menceritakan bagaimana membuat perkara-perkara yang tidak mudah rosak seperti Coca-Cola, Facebook atau Led Zeppelin.

Anda mesti mengemukakan nama

Statistik membuktikan bahawa dalam perniagaan, penamaan berjaya dilakukan oleh usahawan sendiri. Dalam 100 jenama global teratas untuk tahun 2015, menurut Interbrand, pengarang nama perdagangan terkenal di dunia diedarkan seperti berikut:

- satu nama dicipta oleh seorang profesor filologi (Xerox);

- yang dicadangkan oleh profesional dari agensi (BlackBerry);

- 98 dicipta oleh usahawan, serta rakan atau rakan mereka.

Nama yang sangat baik dapat diciptakan oleh seorang usahawan sendiri - seperti jurutera Ilya Segalovich, yang mencadangkan perkataan "Yandex". Anda juga dapat menyelesaikan masalah ini jika anda melengkapkan fantasi semula jadi anda dengan sistem yang terbukti..

Perkara pertama untuk memulakannya adalah analisis semua pesaing di pasaran. Seterusnya, anda perlu memahami apa itu arus perdana dan sejauh mana kita mahu berbeza. Katakanlah kami memutuskan untuk menonjol. Adakah nama bermaklumat berlaku? Hebat, kita akan mempunyai imejan. Banyak potongan? Kami tidak akan memilikinya. Adakah semua orang mencipta neologisme? Nama kami akan jelas dan ringkas. Adakah mereka menggunakan bahasa Inggeris di mana sahaja? Mari panggil diri kita dalam bahasa Rusia. Singkatnya, jika anda memerlukan perbezaan maksimum, melawan arus dan bekerjasama dengan kategori nama yang paling jarang.

Tuliskan alamat saya. selepas anjing: vi-ah-si-i-ar-ou-wai-es-toch-ru. Tidak, mari kita mengeja dengan lebih baik

Tiga peraturan untuk nama yang sempurna

Jenaka pemasaran lama terlintas di fikiran.

Di suatu tempat di Wild West, dua rakan koboi bertemu di sebuah salon. Mereka saling menampar bahu: apa khabar, apa khabar?

- Anda tahu, saya bosan meragut ternakan orang lain. Sekarang saya mempunyai ladang sendiri.

- Wah, bagus, saya hormati! Dan semasa dia memanggil?

- Tidak ada yang istimewa - "John's Ranch".

Di sini yang kedua mengakui:

- Dan saya juga baru-baru ini membeli ladang.

- Wah! Dan apa yang anda panggil dia?

- Anda lihat, saya mahu nama itu disebutkan sendiri. Dan saya menyebutnya "Harry's Ranch, Cowboy Terbaik di Pantai Barat".

- Hebat! Dan apa kata lelaki itu? Suka?

- Ya, lelaki suka. hanya sekarang lembu itu mati, tidak tahan dengan stigma.

Pada pendapat saya, syarat nombor satu untuk nama syarikat adalah singkat. Nama pendek menjimatkan masa dan usaha bagi semua orang yang mengucapkannya. Panjang optimum untuk nama syarikat adalah satu hingga empat suku kata. Lebih pendek semakin baik. Sejauh yang saya lihat, jika nama syarikat mempunyai lebih dari empat suku kata, orang secara refleks mulai memendekkannya di mana sahaja terdapat kemungkinan tersebut. PricewaterhouseCoopers menjadi PwC, British Petroleum dipendekkan menjadi BP, Kesetiaan ke Kualiti dipendekkan ke Loyalitas, dll..

Keperluan nombor dua, pada pendapat saya, boleh menjadi kenetralan nama syarikat. Tidak diketahui dalam konteks apa nama ini akan digunakan. Bayangkan bahawa syarikat Velikaya Rus dibeli oleh pelabur China, dan kilang Faithful to Quality yang disebutkan di atas sedang diadili dengan pelanggan yang tidak berpuas hati. Oleh itu, disarankan agar nama syarikat tidak membebankan kewajiban yang meningkat dan tidak muncul di ruang media dalam konteks yang ingin tahu..

Akhirnya, syarat nombor tiga dalam keadaan moden adalah kewarganegaraan. Sekiranya laman web syarikat mempunyai versi bahasa Inggeris, dan produk atau perkhidmatannya, sekurang-kurangnya secara teoritis, dapat dijual di luar negara, lebih baik mengurus bagaimana nama itu akan diucapkan di seluruh dunia..

Dan syarat keempat, yang lebih tepat disebut keinginan, kerana sukar dipenuhi. Nama syarikat sering disebut dengan lantang dan didengar. Domain akan ditentukan melalui telefon, termasuk kepada pelanggan yang tidak berpengalaman dalam bahasa Inggeris (tradisional "dan dengan titik" dan "es seperti dolar"). Keanehan diksi pekerja juga harus diambil kira. Oleh itu, adalah wajar bahawa nama itu membenarkan penafsiran minimum..

Bayangkan bahagian penjualan syarikat Viceroys hipotesis (kebetulan mana-mana sahaja adalah rawak). Pengurus mengendalikan panggilan masuk. Selusin orang yang duduk di satu bilik mendengar dan mengulang berulang kali setiap hari:

- Jadi, tuliskan alamat saya. selepas anjing: vi-ah-si-i-ar-ou-wai-es-toch-ru. Tidak, mari kita mengeja dengan lebih baik: "vi". sebagai tanda semak; "Ah" as "dan dengan titik"; "Si" sebagai "es" Rusia; "Dan" sebagai bahasa Rusia "e"; "Ar" sebagai "p". Tidak, bukan sebagai "r" Rusia, tetapi sebagai bahasa Inggeris R. Apa? Adakah anda sudah belajar bahasa Jerman? Bermakna seperti R Jerman; "Oh" sebagai "o" Rusia; "Wye" sebagai pemain permainan; "Es" seperti dolar. Jadi, sekarang baca apa yang berlaku. Oleh itu, mari kita hantarkan alamat SMS kepada anda.

Model Pajero dinamai sempena kucing Pampas, Leopardus Pajerus, yang tinggal di Argentina. Walau bagaimanapun, dalam bahasa slanga Sepanyol, perkataan pajero bermaksud "masturbator"

Dari sudut pandangan ini, nama seperti Bork, Zanzara, Trust, Instam, Rubin, Orbit, Taro, Letobank, Prego dan nama pendek lain mendapat kelebihan besar..

Kata-kata yang paling tidak bersalah bermaksud sesuatu yang lucu atau tidak senonoh dalam bahasa lain - ingatlah, misalnya, sejarah panjang Mitsubishi Pajero di Sepanyol. Model Pajero dinamai sempena kucing Pampas, Leopardus Pajerus, yang tinggal di Argentina. Walau bagaimanapun, dalam bahasa slanga Sepanyol, perkataan pajero (dibaca sebagai "pajero") bermaksud "masturbator." Oleh itu, di Sepanyol, Amerika Utara dan beberapa negara lain dengan sebilangan besar Hispanik, model ini dinamakan semula sebagai Mitsubishi Montero, yang bermaksud "bangga pejuang tinggi".

Ingat apa nama anda

Tepat satu pertiga daripada nama 100 jenama paling mahal untuk tahun 2014 menurut Interbrand adalah nama keluarga. Toyota, Mercedes-Benz, Gillette, Boeing, Louis Vuitton, Honda, Kellog's, JP Morgan, Ford, Nestle, Wrigley, Gucci, Philips, Hermes, Siemens, Prada, Cartier hanyalah beberapa contoh. Singkatan HP, KPMG, BBDO, IKEA, "MYTH" atau "KARO" juga "menyembunyikan" nama pengasas atau rakan kongsi utama.

Sebab populariti antroponi adalah mudah. Nama seseorang sebagai nama secara refleks menimbulkan lebih banyak keyakinan: kualitinya seolah-olah dijamin oleh reputasi peribadi pengasas. Itulah sebabnya antroponim begitu popular di kawasan di mana kepercayaan pelanggan adalah nilai utama: kewangan, undang-undang, status, kesihatan dan keselamatan diri..

Lebih daripada 40% nama keprihatinan kereta adalah nama pengasas (Buick, Ferrari, Peugeot), jurutera terkemuka yang berdiri di tempat asal (Skoda), saudara-mara (Mercedes, Cadillac) atau tokoh sejarah terkenal (Pontiac, Lincoln).

Bagaimana keadaan di Rusia?

. Daripada nama jenama sebenar, pembeli di Rusia dikelilingi oleh antroponi fiksyen - "nama keluarga". Dalam bidang perniagaan kecil dan sederhana, terdapat banyak dari mereka:

"Myasnov", "Vkusoff", "Avtovozoff", "Gazelkin", "Perfumeroff", "Bradobreev", "Kopeikin", "Sytnov", "Kuroyedov", "Perevozkin", "Dolgostroev", "Teploff", "Myasoedoff" "," Gruzovozoff "...

Anda sendiri faham bahawa sebenarnya tiada Perfumers, Vodovozovs dan Sytnovs. Tetapi kerana tidak ada, maka tidak ada kepercayaan

Inilah rasa ingin tahu. Jelas bahawa nama-nama ini diciptakan, mereka "bercakap" terlalu gigih. Dan jika pembawa nama Boeing, Gillette atau Kellog wujud dalam kenyataan dan dalam perjuangan untuk mempercayai pelanggan, tuliskan nama sebenar mereka di atas pintu masuk pejabat, maka nama-nama ini, sebaliknya, seolah-olah menyatakan: anda sendiri memahami bahawa tidak ada Perfumers, Vodovozovs dan Sytnovs kes itu tidak wujud. Tetapi kerana mereka tidak ada, maka tidak ada kepercayaan. Dan kerana tidak ada kepercayaan, maka tidak ada makna dalam antroponim seperti itu. Dan anda juga perlu ingat bahawa nama keluarga "bercakap" tidak boleh didaftarkan dengan Rospatent: mereka juga menunjukkan profil aktiviti dan kategori produk dengan jelas.

... Adalah lebih baik untuk melepaskan segala kejujuran ketika menggunakan antroponim. Sebagai alternatif, semasa mengembangkan nama, anda boleh mengambil beberapa harta utama produk. Contoh: bir "Bochkarev", vodka "Myagkov", mandi "Sukhoparov", bubur "Bystrov". Dalam tajuknya, patronimik juga mungkin: "Mekhanich", "Dari Palycha", dll..

Nama seperti ini memberikan jenama keluarga, rasa yang melekat, tetapi hampir tidak ada yang besar dan bercita-cita tinggi di belakangnya. Nama patronim juga boleh menjadi tanda dagang. Kilang Cenderamata Ozersky menghasilkan siri Orekhovichi dan Fruktovichi: Dukes Petrovna dan Prunosliv Mikhailovich nampaknya mengundang anda untuk minum teh bersama mereka di dacha yang selesa berhampiran Moscow. Restoran Filimonova dan Yankel atau Kauffman vodka membuktikan bahawa hubungan antara antroponim dan produk sama sekali tidak diperlukan.

Tengok Barat

Langkah popular lain ialah memilih nama atau nama keluarga asing. Nama seperti itu menggambarkan kualiti produk atau perniagaan seluruh negara. Die Ordnung terasa di sebalik nama Jerman, yang sangat baik untuk pengeluar dan penjual peralatan dan perkara yang berkaitan dengan pesanan dalam perniagaan. Jenama Rusia Erich Krause, Kelleman, Rolf, Zigmund & Shtain (adalah betul untuk menulis "Siegmund & Schtein") adalah contoh.

Nama dan nama keluarga berbahasa Inggeris mengisyaratkan globalisasi. Contoh yang jelas adalah label kami Scarlett, Curtis & Partridge, Kristy, Tom Klaim, Henderson, Greenfield dan banyak lagi..

Nama francophonous menunjukkan keberanian, kehalusan dan kesenangan. Mereka biasa dalam bidang gastronomi, fesyen, minyak wangi dan kosmetik (ingat restoran domestik "Jean-Jacques" atau kedai roti "Francois").

Pengulangan konsonan mencipta corak irama elastik, menangkap sehingga kata itu sendiri meminta lidah

Bahasa Itali dikaitkan dengan emosi, ringan dan rasa yang baik. Mereka baik untuk pakaian dan kasut, makanan, perabot halus, dan bahan penamat yang mahal. Di segmen ini kita melihat Paolo Conte, Carlo Pazolini, Rico Ponti, Machiavelli, Fabio Paolini, Laura Berti, Emilia Estra - keseluruhan kumpulan meniru jenama domestik.

Nama Yahudi sesuai untuk kewangan, perhiasan, hospital, perkhidmatan undang-undang, kraf, projek pendidikan: sekolah Yamburg, klinik Helmholtz, pusat perubatan Carmel, syarikat perhiasan David.

Dan akhirnya, antropony Asia dikaitkan dengan perkakas rumah, seperti yang dibuktikan oleh jenama Rusia Daichi, Akira dan Kentatsu.

Berbalik kepada biologi

Imej yang berkaitan dengan flora dan fauna mewujudkan hubungan emosional dengan jenama: lebih mudah mencintai sesuatu yang hidup daripada sesuatu yang abstrak.

Terdapat sangat sedikit zonon korporat di 1000 teratas menurut RBC... Tetapi di pasaran pengguna, zonim mempunyai banyak ruang.

Puma, Reebok, Red Bull, Kuda Putih, Grouse Terkenal, Jaguar, Lowenbrau, Ikan Terbang, Merpati, Thunderbird, Barracuda, Beetle, Bronco, Blackhawk, Cobra, Mustang, Lark, Bison, Impala, Ram, Skylark, Viper, Wasp, Helang Putih, Kucing Liar, Labah-labah, Ular Putih, Unta, Greyhound, Ikan Glow, Marabou, Belalang, Tokek, Rubah, Lebah Madu, Rusa, Arnab, Naga, Anjing Merah, Angsa Liar, Piton, Gazelle., Falcon Peregrine "," Swallow "," Kangaroo "," Platypus "," White Eagle "," Cranes "," tupai ". anda boleh terus dan terus.

Mencari haiwan atau tumbuhan yang sesuai dan menamakan produk dengannya adalah langkah jelas yang mesti difikirkan oleh orang lain. Nama kompleks kelihatan lebih tidak konvensional, di mana zononim (atau fitonim) digabungkan dengan kata lain, menghidupkan komposisi.

Assonance menimbulkan rasa "vokal dataran tinggi" yang mana kestabilan, keseimbangan, kelancaran dan ramalan dapat dihubungkan dengan mudah

NetCat, FireFox, Beeline, Fabricorn, Mandarina Duck, Smashed Lemon, Happy Hippo, Banana Republic - ini adalah beberapa contoh nama majmuk, di mana gambar hidup dipasangkan dengan kata perkhidmatan atau julukan.

Nama Beeline kembali ke Amerikaisme untuk membuat garis beeline - untuk bergerak dengan cepat dan dengan cara terpendek (terbang lebah). Namanya juga sesuai kerana secara tidak langsung menunjukkan sarang lebah. Beeline sesuai dengan paradigma kita, kerana ia adalah gabungan dari perkataan lebah dan garis.

Bahagian tumbuhan atau "haiwan" dari nama seperti itu memberikan sesuatu yang tidak ternilai - gambar, sementara kata lain memberitahu, melengkapkan gambar atau berbeza dengannya. Dengan gabungan yang berjaya, nama jenama yang tidak didapatkan diperoleh, yang, kerana citranya, sangat diingat dan mudah dijelmakan dalam grafik. Sebagai Hot Dog, ia dapat menamakan keseluruhan kategori produk dan menjadi nama rumah tangga..

Dengarkan bahasa

Aliterasi adalah pengulangan konsonan bunyi yang sama atau serupa dalam kata, frasa atau karya. Perkataan atau frasa dengannya menarik.

Khabar angin duniawi adalah gelombang laut. Debu terbang melintasi padang dari tapak kaki.

Aliterasi terdapat dalam nama jenama:

Best Buy, Brook Bond, Chuckee Cheese's, Dunkin'Donuts, Krispy Kreme, Kit Kat, PayPal, Rolls Royce, tic tac, Babi Babi.

Aliterasi berkesan dan cekap. Kami suka menyebut perkataan dan frasa yang diasingkan. Mungkin alasannya adalah berulang-ulang: dengan memainkan suara yang sama, kita melakukan kerja biasa, yang sedikit lebih mudah daripada mengucapkan suara baru setiap kali. Atau mungkin semuanya berkaitan dengan irama. Pengulangan konsonan mencipta corak irama elastik, menangkap sehingga kata itu sendiri meminta lidah. Sukar untuk kita mengabaikan irama. Perkara pertama yang didengar oleh janin adalah degupan jantung ibu.

Contoh dari penjenamaan domestik:

Bank B&N, "Krim-Karamel", "Rumah di Desa", "Kentang Kecil", "Nikel Norilsk", Daria Dontsova.

Pengiraan mengatakan bahawa setiap bunyi kelima dalam nama Rusia adalah "a" (yang, anda lihat, tidak hanya sering, tetapi sangat kerap). Namun, dengan kata-kata "Alabama", "Zara", "Pisang" atau "Galatasaray", vokal "a" membentuk hampir separuh dari keseluruhan set suara, melebihi "norma" semula jadi yang sudah cukup besar. Ini adalah assonance.

Berikut adalah contoh penyeragaman dalam jenama:

Mercedes Benz, Excel, Fedex, Led Zeppelin, Infinity, Philips, Ford Motor, Johnson & Johnson, Starbucks, Harvard, Lada, Armata, Zoloto, Linii.

Assonance tidak kurang berkesan daripada aliterasi, tetapi kesan "ubat penamaan" ini berbeza. Aliterasi mencipta irama berdenyut elastik pada namanya, anda mahu menghasilkannya berulang kali. Assonance menimbulkan rasa "vokal dataran tinggi" yang mana kestabilan, keseimbangan, kelancaran dan ramalan dapat dihubungkan dengan mudah.

Coca-Cola adalah gabungan aliterasi dan penjelasan yang luar biasa. Nama yang pendek dan tidak bersahaja ini mengulang keseluruhan suku kata. Dan di samping itu, mereka membuat teknik lain - anaphora.

Contoh jenama lain yang menarik dengan anafora:

Chupa Chups, Hula Hoop, "Sayang Mila", "Sam Samych".

8 hidangan bergaya untuk mengetahui nama sebelum menjemput teman wanita anda ke restoran

Jangan bergurau lagi mengenai deflop dan crouton. Terdapat kata-kata yang lebih buruk dalam menu restoran. Kami memutuskan untuk meringankan nasib pencinta dan memilih nama hidangan dari menu pertubuhan bergaya yang akan menghiasi malam romantis anda pada 14 Februari. Cobalah untuk memamerkan pengetahuan anda dan menghafalnya terlebih dahulu: jika tidak, anda perlu membuat carian di Google atau memanggil pelayan tanpa henti. Dan "tambahan ketiga" di meja adalah, anda lihat, sama sekali tidak romantis.

Bellini

Tempat mencari: di menu koktel, bahagian minuman beralkohol

Habitat: Di mana sahaja Champagne dicurahkan

Bellini adalah koktel gelembung yang paling romantis

Tidak diketahui kapan Giuseppe Cipriani, pemilik Venice Harry's Bar, pertama kali menawarkan kepada tetamunya campuran wain bersoda dan peach peach untuk minuman beralkohol, tetapi nama itu terlintas di fikirannya setelah mengunjungi pameran master Renaissance, Giovanni Bellini, yang rangkaian persiknya hangat diselaraskan dengan warna koktail. Pengawal tetap Harru's Bar adalah selebriti - dari Charlie Chaplin hingga Greta Garbo, dari Woody Allen hingga Putera Britain Charles. Hasilnya, koktel mempunyai reputasi yang luar biasa, yang, bersama dengan warisan Venetiannya yang murni, menjadikan koktel ini sebagai minuman malam yang paling didambakan..

Ahi mencucuk

Tempat mencari: di bahagian makanan ringan

Habitat: bangunan bergaya yang disebut bar mentah, yang menyediakan ikan mentah

Ahi mencucuk atau sushi Hawaii

Makan ikan mentah pasti menjadi trend. Hidangan yang paling bergaya musim ini adalah poke (ia adalah "mangkuk", ia adalah "ahi poke"). Ini adalah versi California dari sushi potong, di mana semuanya - nasi, irisan tuna dan rumput laut - dibentangkan dalam mangkuk dalam bentuk salad berlapis. Nampaknya meriah, "persembahan yang dibongkar" membolehkan anda memperluas batas genre dan membuat khemah gastro sebenar dari poke: para koki sekarang dan kemudian menambah sesuatu yang tidak dijangka pada resipi kanonik untuk mencucuk, seperti kelapa, keju Adyghe atau kubis kimchi Korea. Anda pasti tidak akan bosan semasa makan malam!

Crudo

Tempat mencari: di bahagian makanan ringan

Habitat: Restoran Itali yang berpura-pura laut memercik di depan pintu mereka

Crudo - diet makanan mentah yang bergaya

Diterjemahkan dari bahasa Itali, perkataan itu bermaksud "mentah". Maksudnya, "prosciutto crudo" adalah ham kering yang kering. Dan "plateau di mare crudo" adalah pinggan makanan laut yang disajikan mentah. Sudah tentu, anda hanya perlu memesan crudo di restoran yang anda percayai sepenuhnya. Kerana tidak seperti ceviche, yang mana-mana terdapat di restoran Moscow hari ini, yang dibekalkan dengan cuka yang murah hati yang membunuh semua makhluk hidup, crudo Itali disajikan secara semula jadi, mungkin dengan lada hitam dan setetes jus lemon. Biasanya, tetamu yang sangat disayangi di laut selatan dan utara tampil dengan gaya crudo: misalnya, langoustine, udang raja atau phalanx ketam. Dan jika di bawah ceviche yang sama anda boleh mengambil segelas bir, maka crudo memerlukan sekurang-kurangnya segelas ais Vermentino.

Okonomiyaki

Tempat mencari: di bawah bahagian panggangan atau teppanyaki

Habitat: restoran Jepun di mana orang Jepun sebenar pergi

Sekiranya burger bosan, dan pizza kelihatan terlalu membosankan untuk malam romantis, mahukan genre baru - pizza okonomiyaki Jepun. Ini adalah pengalaman gastronomi yang sebenar, cari sahaja tempat di mana terdapat teppans di atas meja dan koki menyediakan khas untuk setiap tetamu. Kemudian, dalam masa nyata, anda akan senang menyaksikan koki melancarkan pancake nipis di atas kepingan besi panas dan mengumpulkan pengisian berlapis-lapis - memotong sayur-sayuran, memotong irisan ikan nipis, meletakkan kecambah dan menaburkan semuanya dengan serutan tuna, mengaduk dari setiap nafas udara. Spektakuler, eksotik, tidak remeh - inilah hasil yang anda capai dari pergi ke restoran. By the way, di Jepun, pizza seperti itu biasanya terbahagi kepada dua. Dan mengajak seorang gadis untuk makan okonomiyaki bersama-sama biasanya diikuti dengan pernyataan cinta, atau bahkan cincin kawin yang tersembunyi di perut pizza. Pada hakikatnya, cincin di bawah serpihan tuna akan kelihatan tidak masuk akal, tetapi tidak ada yang menghalang anda untuk mempelajari nama pizza yang rumit dengan gigi dan, kadang-kadang, bersinar dengan kebal.

Vichisoise

Tempat mencari: di bahagian sup

Habitat: Restoran Perancis yang asli dan mahal dengan sentuhan retro-chic

Vichisoise - sup porselin keluarga

Dalam siri TV "Downton Abbey" ada episod yang luar biasa: Puan Patmore, juru masak, perwujudan hidup tradisi masakan Inggeris, berbicara dengan bingung mengenai fesyen baru "untuk menyajikan kentang Perancis ke meja tuan." Ini adalah Vichyssoise yang sama: sup daun bawang, kentang dan krim tidak diciptakan di bandar Vichy di Perancis, tetapi di New York, oleh para koki Ritz-Carlton Hotel. Setelah memberikan namanya, merujuk kepada tempat peranginan Perancis yang bergaya, para koki hotel membuat resipi sederhana "sup piring porselin" dan dapat menirunya sehingga orang Perancis menganggapnya sebagai milik mereka hari ini dan menyediakannya dengan pelbagai perhiasan status, seperti sebilangan kecil salmon salai atau foie gras. Kehadiran vichyçoise dalam menu restoran adalah petunjuk yang pasti bahawa skor akan ada dengan banyak angka nol.

Tagliata

Tempat mencari: di bawah bahagian panggangan atau daging

Habitat: restoran daging, stik mahal dan tempat makan Itali dengan oven atau panggangan kayu

Tagliata - stik untuk wanita

Tidak boleh dikelirukan dengan pasta tagliatelle, tagliata adalah hidangan dari bahagian daging goreng, bukan pasta. Walaupun akar dari dua perkataan Itali adalah sama - dari kata kerja "tagliare", potong. Menurut semua peraturan, tagliatta yang dimasak adalah potongan daging sapi mentah atau daging lembu yang dipotong hingga setebal selembar kertas, yang dibentangkan di atas pinggan dan digoreng di bawah panggangan atau di dalam oven. Hasilnya, daging perlu digoreng cukup sehingga ditutup dengan kerak, tetapi di dalamnya tetap berwarna merah jambu dan setengah matang. Sebenarnya, tagliata adalah alternatif lembut dan giris untuk stik yang kejam: dagingnya diambil secara eksklusif tanpa lemak dan digoreng tanpa lemak. Di atasnya dengan potongan parmesan nipis, caper atau cuka modena. Dengan kata lain, kemewahan. Tetapi sebelum anda memesan kemewahan ini untuk rakan sejawat anda - masih bertanya bagaimana asasnya berkaitan dengan daging dengan darah.

Anchan

Tempat mencari: di bahagian minuman

Habitat: restoran Thai dan Pan-Asia yang sangat khusus, serta estetika gaya hidup sihat untuk wanita muda yang bergaya

Latte dengan anchan - putih di biru

Dari sudut pandang botani, "teh biru" atau anchan adalah kelopak tanaman tropis yang disebut trifoliat clitorium. Sebenarnya, hanya untuk satu nama, ia dapat diberi peringkat sebagai afrodisiak, tetapi ternyata perbungaan juga mengandung zat yang sama yang terkandung dalam Viagra. Tetapi pemilik restoran menyukai Anchan bukan untuk ini, tetapi untuk warna ungu yang menakjubkan yang diberikannya kepada minuman. Lebih-lebih lagi, warna boleh berubah dari langit-langit halus dalam limun dan permen-ungu dalam koktel menjadi tinta yang kuat, jika kelopaknya diseduh tanpa bahan tambahan. Anchan mempunyai rasa ringan, sedikit bunga dan menyenangkan. Kini anchan ditambahkan pada apa sahaja - dari latte hingga jeli. Sekiranya anda mengatur persembahan warna pada tarikh dengan memesan secawan air violet untuk seorang gadis, kesan wow dijamin..

Afogato

Tempat mencari: di bahagian minuman atau pencuci mulut

Di mana ia berlaku: di mana-mana, jika pada dasarnya kopi yang baik diseduh di institusi

Afogato - kopi dengan ais krim

Minuman Itali atau pencuci mulut. Dalam terjemahan itu bermaksud "lelaki lemas", tetapi rakan anda tidak perlu mengetahui mengenai perkara ini. Biarkan dia menikmati persembahannya, kerana afogato selalu disiapkan di depan orang ramai dengan cara yang paling menakjubkan: pertama, cawan atau gelas dengan bola ais krim vanila muncul di atas meja, kemudian pelayan menuangkan espresso berapi ke atas ais krim dan menutupi orang yang lemas dengan topi krim disebat atau sirap karamel. Ais krim mencair, kopi menyebar, pencuci mulut menggoda dengan kontras sekejap sejuk dan panas. Kadang-kadang minuman keras atau anggur pencuci mulut ditambahkan ke afogato, lebih jarang kacang dan coklat panas. Peraturan yang paling penting adalah memakan kacukan ini dengan sudu. Sekiranya anda cuba minum terlalu banyak dari cawan, ada risiko memalukan, menjatuhkan separuh daripada pencuci mulut di pangkuan anda.

TOP 10 kaedah termudah untuk mendapatkan nama syarikat atau produk

Hari ini, ahli perniagaan lebih bersedia membayar wang yang baik untuk penamaan profesional - pengembangan nama yang berkesan secara komersial untuk tanda dagangan. Tetapi sebelum anda membayar wang kepada pakar penamaan, anda boleh mencuba nama sendiri. Selalunya, hasil pendekatan amatur seperti itu, setelah pemeriksaan yang dilakukan oleh pakar jenama terkenal, diakui sangat berjaya. Vadim Gorzhankin, Pengarah Umum PR & Jenama Agensi "Krasnoe Slovo", seorang pakar dalam bidang komunikasi pemasaran, menceritakan tentang 10 kaedah termudah untuk mengembangkan nama untuk cap dagang yang dapat diterima pakai oleh setiap pengusaha.

Kaedah nombor 1 - Toponim (nama geografi)

Perhatikan di mana perniagaan anda berada atau dari mana produk atau bahan utama anda berasal. Menurut prinsip ini, jenama seperti kilang memproses daging "Rublevsky", air mineral "Essentuki", bir "Klinskoe", minyak "Vologodskoe", vodka "Finlandia", kvass "Ochakovsky", perabot "Shatura", rokok "Winston", minuman keras Malibu, Syarikat Telekomunikasi Nokia.

Kaedah # 2 - Nama

Salah satu kaedah termudah untuk menamakan syarikat atau produk adalah dengan nama orang tersebut. Mengikut prinsip ini, jenama seperti coklat Alenka, bir Afanasy, produk separuh siap beku Daria, majalah lelaki Maxim, majalah wanita Liza, kereta Mercedes, rantai cucian kering-Diana, makanan segera membuat "Alexandra dan Sophia".

Ketua Pengarah Alexander Varlamov: Apakah ciri mempromosikan jenama baru?

Pada asalnya kami merancang bahawa jenama itu akan menjadi produk harga pertama dalam segmen harganya. Oleh itu nama PROMO dilahirkan, yang nampaknya mengatakan - "letakkan saya di pantat" Dan tugas utama kami adalah untuk mengambil bahagian dalam promosi, ini adalah keistimewaan promosi.

Kaedah nombor 3 - Nama keluarga

Bersama dengan nama, nama keluarga boleh menjadi asas jenama. Sebagai peraturan, nama jenama itu bukan hanya nama keluarga, tetapi nama keluarga pengasas syarikat. Contohnya, masalah automatik "Ford", produk coklat "A. Korkunov", bir "Bochkarev", vodka "Smirnoff", rangkaian restoran "McDonald's", seluar jeans "Levi's", teh "Brooke Bond", peralatan hidromassage "Jacuzzi", vermouth " Martini, pesawat Boeing, pena Parker, pakaian sukan Adidas.

Kaedah # 4 - Alam Semula jadi

Alam boleh menjadi sumber inspirasi bukan hanya untuk seniman dan pemuzik, tetapi juga untuk penamaan pakar. Perlu diingatkan bahawa selalunya fenomena haiwan, tumbuhan atau semula jadi dikaitkan dengan sifat produk: sistem roket pelancaran Grad, kereta api berkelajuan tinggi Sapsan, model hiper internet Utkonos, salun Kangaroo untuk kanak-kanak dan ibu mengandung Jaguar, pakaian sukan Puma, penggera kereta Alligator.

Kaedah # 5 - Sejarah

Selalunya peristiwa atau watak sejarah yang penting menjadi jenama. Perlu diingat bahawa eksploitasi sejarah sering digunakan untuk membentuk nama restoran. Contohnya termasuk restoran Moscow Godunov, Pushkin, Graf-Orlov atau Petrov-Vodkin. Banyak contoh "penamaan sejarah" terdapat dalam bidang perniagaan lain: "Napoleon" cognac, "Stepan Razin" bir, "Belomorkanal" rokok, "Bolshevik" confectionery factory, "Lincoln" cars, "Borodino" kumpulan perdagangan dan pengeluaran syarikat.

Kaedah # 6 - Mitologi

Pakar penamaan tidak ketinggalan tanpa perhatian dan mitologi, yang telah menjadi salah satu sumber yang paling produktif untuk jenama. Sebagai contoh, keprihatinan kereta "Mazda" mendapat namanya sebagai penghormatan kepada dewa kehidupan Zoroaster bernama Ahura-Mazda, dan idea mengenai nama minuman "Sprite" lahir pada tahun 40-an abad XX. Pada masa itu, kempen iklan Coca-Cola sangat terkenal dengan Baby Sprite, peri dengan rambut perak dan senyuman lebar yang memakai gabus minuman dan bukannya topi. Tidak lama kemudian, namanya menjadi nama minuman berkarbonat baru - "Sprite".

Mikhail Goncharov, Mengenai strategi pengembangan rantai di pasar baru:

- Dan bagaimana nama rangkaian diterjemahkan?

- Kami tidak menerjemahkan nama rangkaian itu sendiri, ejaannya akan ditulis dalam transkripsi Latin - Teremok. Tidak ada yang keliru bahawa telefon itu disebut Yabloko. Terdapat rantaian kedai ubat Duanereade di Amerika Syarikat, malah tidak dapat dibaca. Di Amerika, nama-nama pelik tidak mengganggu sesiapa. Dan kami dapat memberitahu anda bahawa ada kisah dongeng di Rusia mengenai teremok.

Kaedah # 7 - Kata Majmuk

Selalunya, nama jenama adalah kata majmuk yang dibentuk dengan menambahkan dua perkataan. Contohnya, bank perdagangan Alba-Bank, syarikat penerbangan Aeroflot, pengendali mudah alih Beeline, pembuat kenderaan Volkswagen, ubat gigi Aquafresh, garis penjagaan rambut Sunsilk, kad kredit MasterCard, saluran TV "Euronews", majalah sosial dan politik mingguan "Newsweek".

Kaedah # 8 - Akronim

Acronim adalah singkatan yang terbentuk dari huruf awal, bagian kata, atau frasa, dan diucapkan sebagai satu kata, bukan dieja. Contoh: singkatan "GUM", berasal dari "Main Department Store", diucapkan sebagai satu kata gusi, bukan ge-u-um. bukan melalui surat. Sebagai akronim terkenal, seseorang dapat menyebut nama kumpulan muzik "ABBA", yang terbentuk dari huruf pertama dari nama anggotanya: Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid atau nama jenama kenderaan "VAZ" (Volzhsky Automobile Plant).

Kaedah # 9 - Petikan

Nama jenama yang diingati dengan baik, kerana terdapat dalam pemikiran pengguna, boleh menjadi nama atau ungkapan dari karya budaya seni massa: pawagam, animasi, muzik, sastera, dll. Sebagai contoh, jenama seperti produk tenusu Prostokvashino, restoran White Sun padang pasir ", rangkaian kedai kulit dan bulu" Snow Queen ", rangkaian kedai bahan binaan" Starik Hottabych ".

Kami mengadakan kelas induk di pasar raya hobi "Leonardo", adakah selalu perlu membuat jenama anda sendiri??

Bagi peminat hobi, jenama produk tidak begitu penting. Mereka sering tidak peduli dengan syarikat mana yang menghasilkan kekosongan kadbod. Perkara utama ialah produk berkualiti tinggi dan memenuhi keperluan kreativiti. Ini membolehkan Leonardo membuat cap dagang sendiri, melewati jalan sulit pengedar jenama antarabangsa. Teruskan membaca

Nama jenama boleh berdasarkan aliterasi - pengulangan berirama konsonan yang sama dan seragam. Contohnya termasuk jenama terkenal seperti minuman Coca-Cola, ladu Sam Samych, gula-gula Chupa-Chups on stick, kedai pakaian Naf-Naf, bar coklat KitKat, produk tenusu Mila Mila ", Manisan yang menyegarkan" Tic-Tac ", makanan haiwan kesayangan" Kitekat ".

Pendapat pakar

"Di atas hanya 10 kaedah termudah untuk membentuk nama jenama," kata Vadim Gorzhankin, Ketua Pengarah agensi PR & Jenama "Krasnoe Slovo". "Pada masa yang sama, disiplin ilmiah seperti penamaan, yang merupakan sebahagian daripada penjenamaan dan didedikasikan untuk pengembangan nama komersial yang berkesan untuk tanda dagang, mempunyai sekurang-kurangnya 30 kaedah asas. Perlu diperhatikan bahawa nama jenama bukan sahaja dapat menyenangkan pemiliknya, tetapi juga membangkitkan hubungan yang diperlukan untuk meletakkan di antara khalayak sasaran dan bergantung pada simbol ikonik dan konsep yang mapan. Semua ini dicapai melalui penyelidikan yang sesuai. Di samping itu, jenama mesti dilindungi. Sebelum melaburkan wang untuk mempromosikan jenama, penting untuk memahami dengan jelas bahawa yang terakhir mempunyai hak eksklusif berkaitan dengan barang dan perkhidmatan yang berkaitan ".

Nama kedai produk

Apabila seorang pengusaha mempunyai idea untuk membuka kedai runcit, dia mengukur pengalamannya dengan format kedai masa depan. Tetapi fakta yang terkenal bahawa sangat menguntungkan untuk membuka pasar raya pada waktu tertentu, atas sebab kewangan atau alasan lain, tidak selalu dapat dipertimbangkan..

Di tempat kedua dari segi kepentingan adalah pilihan nama untuk kedai runcit. Sekiranya anda telah memilihnya sendiri, maka anda harus mengujinya di kawasan di mana anda akan membukanya.

Seperti yang dinasihatkan oleh pemasar, lebih baik tidak menjelaskan apa-apa kepada orang yang lewat, tetapi segera tanyakan di mana kedai dengan nama pilihan anda berada. Dan anda akan mendapat respons sebenar dengan segera:

  1. kita tidak boleh disebut bodoh;
  2. alangkah baiknya jika kita mempunyai kedai seperti itu;
  3. namanya sangat bagus, kita akan ingat, tetapi tidak ada nama seperti itu.

Biasanya, agensi iklan penamaan menggunakan teknik berikut untuk merancang nama kedai makanan:

  • mengambil kira lokasi dan kemudian menawarkan pilihan - "Berbelanja di sudut", "Rumah", "Berdekatan dengan anda", "Berhampiran metro", "Di Zeleny Prospekt" dan sebagainya;
  • ambil sebagai asas rasa atau rasa yang menyenangkan - "Vkusnyatina", "Keajaiban rasa", "Hidangan", "Dunia wangi", "Seratus keju lembut";
  • gunakan waktu buka lantai perdagangan dan pilih nama dengan mengambil kira keadaan ini - "Tersedia 24", "Sepanjang masa", "Produk siang dan malam", "Pembelian - buka";
  • produk yang dijual dipaparkan dengan nama - "Myasnoy Anda", "Rybnaya Lavka", "Pie", "Sayuran-Buah";
  • tentukan nama yang menggambarkan pelanggan atau dasar harga - "Veteran", "Ekonomi", "Kopeyka", "Bakul Pengguna", "Penny Fair", "Produk Elite";
  • buat nama berdasarkan sifat produk makanan atau pengeluarannya - "Produk bersih dari segi ekologi", "Baris petani", "Acar dalam tong", "Sayuran dari kebun biara", "Makanan sihat";
  • sertakan di nama kedai nama dan nama keluarga pemiliknya - "At Palycha", "At Andryukha", "Produk dari Ilyina", "Manisan Yevgeny Khramov".

Menurut ahli psikologi, nama mana-mana kedai runcit hingga satu tahap atau yang lain pasti mencerminkan keperibadian pemiliknya, dan pengunjung merasakannya. Anda dapat melafazkan pepatah terkenal: "Beritahu saya nama apa yang anda pilih - dan saya akan memberitahu anda siapa anda!"

Rangkaian perdagangan diberi nama mereka oleh orang-orang yang bercita-cita tinggi dan yakin diri, yang berminat dengan imej dan promosi..

Nama yang tidak biasa dipilih oleh individu kreatif yang bersedia melabur dalam perniagaan mereka.

Nama praktikal diberikan ke kedai runcit mereka oleh orang yang berhemah yang hanya berminat dengan keuntungan. "Tidak ada yang peribadi," seperti yang mereka katakan.

Bagaimanapun, nama kedai runcit yang anda atau agensi iklan muncul!

Sekiranya perniagaan runcit didasarkan pada francais kedai, maka namanya harus dipersetujui dengan francaisor.

Sebilangan pemilik kedai, sebagai penggemar feng shui, menggunakan simbol pengajaran Cina ini untuk menarik keuntungan..

Di jabatan perakaunan dan pejabat pengarah, anda sering dapat melihat patung-patung katak tiga kaki dengan duit syiling di mulutnya, ikan emas atau pokok wang. Semuanya menarik kekayaan dan kejayaan dalam urusan kewangan. Perlu diperhatikan bahawa kesan menguntungkan dari jimat ini dirasakan lebih kuat oleh orang-orang yang pada dasarnya adalah keperibadian yang harmoni..

Hak Cipta "Kelab Perniagaan Semua-Rusia"
Pengarang: Maria Ivanova

20 nama makanan dan minuman yang bergaya

Penggunaan kata-kata asing telah menjadi arus perdana dalam bahasa zaman kita. Anda boleh bercakap mengenai bahaya atau faedah fenomena ini untuk masa yang lama, tetapi dianggap bergaya untuk bercakap seperti itu - dan ini adalah fakta, oleh itu artikel kami tidak banyak dikhaskan untuk seni kuliner dan bahasa di dalamnya. Kami telah menganalisis 20 nama hidangan dan minuman popular yang semakin tegas dalam ucapan kami..

1. MOCACCINO ATAU MOCCO (MOCCA)

Ini adalah jenis latte. Ia dibuat dari espresso dan susu panas dengan penambahan coklat gelap, susu atau putih (juga serbuk koko, sirap coklat).

2. KON PANNA

Sejenis espresso dengan penutup krim disebat. Dari Itali con panna diterjemahkan sebagai "with cream".

3. RISTRETTO

Jenis espresso lain yang mengurangkan jumlah air hingga 18 ml. Dari bahasa Itali, perkataan ini diterjemahkan sebagai "tebal, kuat". Ristretto adalah kopi yang paling kuat dari semua jenis kopi. Satu hidangan adalah untuk satu hingga dua teguk. Segelas air sejuk disajikan bersama secawan kopi - ia membantu mencegah dehidrasi dan meningkatkan persepsi rasa. Tidak ada gula yang ditambahkan ke ristretto sebenar.

4. KECIL

Smoothy diterjemahkan dari bahasa Inggeris sebagai "smooth, soft". Ini adalah minuman pekat dan sangat sihat yang diperbuat daripada buah beri, buah-buahan atau sayur-sayuran yang diadun dalam pengisar dengan ais, jus atau susu. Ia kaya dengan vitamin dan antioksidan. Smoothie datang kepada kami dari Amerika Syarikat, di mana ia menjadi popular pada separuh kedua abad yang lalu..

5. JENIS BABLE

Teh gelembung diterjemahkan dari bahasa Inggeris sebagai "bubble tea", ia juga disebut "teh dengan mutiara". Nama minuman ini berasal dari bebola topioka (tepung berkanji) yang diletakkan di bahagian bawah gelas. Bubble tee dibuat dari teh atau susu, sirup dan topping yang baru diseduh.

6. LASSY

Minuman ringan yang popular di Asia Selatan. Ia dibuat dengan mencambuk yogurt dengan air, buah, garam, gula, ais dan rempah.

7. MUFFIN

Pastri kecil dan sangat popular dengan pelbagai jenis beri, buah-buahan, coklat, kacang-kacangan, buah-buahan, dan lain-lain. Terdapat muffin Inggeris (dibuat dari adunan ragi) dan mufin Amerika (dengan penambahan serbuk penaik atau soda). Sebilangan orang bertanya: bagaimana muffin berbeza dengan kek cawan? Perbezaan utama adalah nisbah ramuan dan pengulian adunan. Untuk muffin, pukul adunan lebih banyak, dan tambahkan mentega dan serbuk penaik, sehingga ternyata lebih lembut daripada muffin..

8. CAPCAKE

Cupcake adalah "cupcake" ukuran kecil yang dilihat pada kertas nipis atau cawan aluminium. Bahagian atas cupcake dihiasi dengan krim, frosting dan elemen lazat lain, yang membezakannya dengan muffin dan kek. Sama seperti mufin, kek cawan adalah kek individu..

9. KUKIS

Kuki adalah biskut coklat buatan sendiri Amerika. Kuki yang enak dan senang disediakan menjadi sangat bergaya dan popular..

10. FUNDAN

Le fondant au chocolat (atau hanya coklat fondant) adalah pencuci mulut klasik Perancis. Ini adalah "saudara" muffin, tetapi di dalamnya terdapat pengisian cecair.

11. MARSHMELLOW

Marsh mallow diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai "marsh mallow, marsh mallow". Gula-gula agak serupa dengan marshmallow atau marshmallow, ia terdiri daripada gula pasir atau sirap jagung, gelatin dan perasa. Mungkin marshmallow berasal sebagai ubat, kerana sebelumnya, jisim putih melekit diperoleh dari akar marshmallow, dan lama-kelamaan ia digantikan dengan pati dan gelatin.

12. BROWNIE

Pencuci mulut lain yang popular di seluruh dunia. Kek coklat ini mendapat namanya kerana warnanya - dari perkataan Inggeris coklat. Brownies juga boleh disebut kepingan kek coklat.

13. MILFEY

Satu lagi klasik masakan Perancis. Mille-feuille adalah bahasa Perancis untuk "seribu kelopak". Nama ini lahir dari pastri karamel puff - asas milfey.

14. KISH

Quiche adalah pai terbuka Perancis. Ia muncul di timur laut Perancis - di Lorraine, oleh itu quiche juga dipanggil pai Lorraine. Pengisiannya boleh menjadi daging, cendawan, sayur-sayuran, dll..

15. MACARON

Macaron bermaksud "macaroons" dalam bahasa Perancis. Ia dibuat dari putih telur, gula tepung, gula pasir, kacang almond dan warna makanan. Mereka. cookie meringue bulat dan ringan ini dengan pengisian lembut, yang terdiri daripada dua bahagian, disatukan dengan krim.

16. TART

Satu lagi pai Perancis terbuka. Ia disediakan dari pastri serbuk khas, diuli tanpa menambah garam atau gula. Pengisiannya boleh terdiri daripada buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran, daging, ikan, dll. Tart yang dibakar dalam tin kecil disebut tartlets..

17. JENAYAH

To crumble diterjemahkan dari bahasa Inggeris sebagai "crumbling". Makanan pencuci mulut klasik Britain yang dibuat dari buah-buahan yang dibakar di bawah kerak pastri serbuk. Ia mendapat namanya dari strukturnya yang rapuh..

18. SEMIFREDO

Ais krim buatan sendiri Itali dengan pelbagai tampalan - coklat, kacang, buah-buahan, dll. Ia diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai "separa beku". Semifredo tidak membeku ke keadaan pekat - ais krim akan tetap lembut dan lembut, seolah-olah cair sedikit.

19. Crepes

Crêpes adalah penkek Perancis yang nipis dan sangat tegas. Membuat crepes adalah ujian litmus untuk koki, kerana memanggang pancake yang sangat nipis bukanlah tugas yang mudah. Untuk crepes manis, tepung gandum ditambahkan ke dalam adunan, untuk tepung masin - tepung soba atau chestnut, dan mereka digoreng di kubu khas.

20. SABAYON

Zabaione adalah pencuci mulut Itali yang diperbuat daripada krim telur dengan wain tambahan. Menyiapkan pencuci mulut adalah asas: pukul kuning telur dengan gula sehingga busa terbentuk, kemudian tambahkan wain dan pukul lagi - hanya kali ini dalam mandi air. Sabayon dihidangkan dengan buah beri, buah-buahan atau biskut (biscotti, savoyardi).