Ikan merah - jenis dan nama

Ikan merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa, sehingga dapat dilihat secara eksklusif di meja perayaan warga kita. Definisi ini berlaku untuk majoriti penduduk, walaupun ada dan ada kategori warganegara yang dapat memakannya sekurang-kurangnya setiap hari. Ikan itu mendapat namanya (digeneralisasikan) kerana rasanya yang sangat baik, dan juga kerana daging ikan ini dibezakan dengan warna merah (merah jambu).

Tradisi ini berlanjutan, kerana ikan menjadi semakin jarang dan jarang dijumpai di meja percutian. Ikan merah adalah sekelompok spesies ikan berharga, dagingnya digunakan oleh pakar masakan dari seluruh dunia untuk menyediakan hidangan restoran yang cukup enak.

Artikel ini memberitahu jenis ikan apa dan mengapa dipanggil merah dan sebenarnya ia dipanggil.

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini muncul di planet kita kira-kira 70 juta tahun yang lalu, sehingga mereka dapat dianggap selamat sebagai pemula di bumi kita. Ikan ini lebih suka perairan segar dan dianggap sebagai wakil terbesar dalam jenis ini..

Penerangan mengenai ikan dan habitat

Ikan dari keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang dan adanya pembentukan tulang di bahagian belakang dan kepala. Sebagai peraturan, ikan ini menjalani kehidupan dasar, memakan pelbagai perwakilan bawah air dengan ukuran kecil, sehingga kita dapat mengatakan bahawa mereka terutama ikan pemangsa.

Fakta menarik! Sebagai peraturan, ikan ini dianggap sebagai ikan yang berumur panjang, sementara pemijahan hanya dapat dilakukan sekali setiap 2-3 tahun. Untuk bertelur, individu keluar dari laut ke sungai, di mana mereka naik ke hulu ke tempat pemijahan biasa mereka.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai ikan ini terletak pada kaviar hitamnya, yang dianggap, dan lebih-lebih lagi hari ini, dianggap sebagai produk makanan yang indah dan mahal yang tidak begitu mudah dijumpai di pasaran. Dalam hal ini, sturgeon dibasmi dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Oleh itu, baru-baru ini jumlah ikan ini sedikit dan larangan telah dikenakan terhadap hasil tangkapannya..

Pembiakan buatan

Oleh kerana hakikat bahawa populasi sturgeon semakin berkurang dari tahun ke tahun, sturgeon dibiakkan secara buatan di taman asuhan kanak-kanak khas. Sebagai peraturan, sturgeon, sterlet, bester dan beluga Rusia dan Siberia dibiakkan. Mereka dibiakkan, baik untuk keperluan industri dan untuk meningkatkan jumlah mereka di lingkungan semula jadi, melepaskan goreng, yang juga dibesarkan.

Spesies Sturgeon dengan gambar dan nama

Ikan terkenal dari keluarga ini termasuk:

Sturgeon

Keluarga ini merangkumi hingga 20 spesies ikan yang menghuni laut dan badan air tawar, terutama tasik. Sejauh yang diketahui, sehingga 90% dari semua spesies ikan sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Sebilangan besar sturgeon tumbuh menjadi ukuran yang mengagumkan. Sturgeon Atlantik dan putih mampu tumbuh hingga 6 meter, sambil menambah berat badan beberapa sentimeter. Raksasa ini mendiami lautan, tetapi untuk bertelur atau menunggu musim sejuk, mereka bergerak ke sungai.

Beberapa sturgeon lebih suka badan air segar secara eksklusif dan tidak tumbuh menjadi bahagian yang besar. Ikan kecil ini juga terus mendekati dasar, memakan ikan kecil dan moluska. Sturgeon cukup subur dan dapat menelurkan hingga beberapa juta telur selama tempoh pemijahan, jadi jisimnya sebelum bertelur meningkat hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk mengetahui! Sturgeon dihargai kerana ciri rasa tinggi daging dan kaviar. Dalam hal ini, sturgeon terperangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menyebabkan masuknya berbagai spesies dalam Buku Merah. Pada masa ini, memancing ikan sturgeon dilarang.

Sterlet

Walaupun sterlet itu milik wakil kecil keluarga ini, sebilangan individu menambah berat badan hingga 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet hidup sekitar 30 tahun.

Ikan ini memberi makan terutamanya pada invertebrata, tetapi jika kaviar orang lain ditemui dalam perjalanan, ia tidak akan menolaknya. Sterlet bertelur di hulu sungai pada akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, ia tenggelam ke dasar, di mana ia ada sepanjang musim sejuk, tidak menunjukkan aktiviti. Ikan ini sering dibiakkan secara buatan, kerana ia dianggap sebagai ikan yang sangat berharga dan dicari..

Stellate sturgeon

Terutama mendiami Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, walaupun ia juga terjadi di Laut Adriatik dan Laut Aegean. Bertelur di sungai. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Makanannya merangkumi ikan kecil dan invertebrata..

Ikan ditangkap dengan sangat aktif dalam skala industri. Pada dasarnya, individu ditangkap seberat 5 hingga 10 kg, walaupun ikan dapat menambah berat badan hingga 70 kg.

Beluga

Ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dianggap sebagai ikan air tawar terbesar dan spesies terancam. Beratnya berat kira-kira 1,000 kilogram, dengan panjang 4 meter atau lebih. Dalam kes ini, beluga dapat hidup selama 100 tahun, tidak kurang. Mula bertelur rata-rata pada usia 15 tahun, walaupun hanya bertelur beberapa kali dalam hidupnya dan dengan sebilangan besar telur.

Makanan ikan raksasa ini merangkumi ikan kecil, kerang, dan sering anjing laut..

Ia dianggap sebagai ikan semi-anadromous yang hidup di laut Caspian, Aral, Azov dan Black. Duri itu berhibernasi di sungai seperti Ural atau Volga.

Ikan hidup hingga 30 tahun dan panjangnya mencapai 2 meter, dengan berat 30 kilogram.

Keluarga salmon

Para saintis telah mengenal pasti 3 subspesies utama keluarga ini:

  • Salmon.
  • Sigov.
  • Grayusov.

Penerangan

Perwakilan keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang, memampatkan di kedua sisi, yang mempunyai warna kelabu-biru. Banyak bintik-bintik gelap dapat dilihat di bahagian belakang, dan perut berwarna keperakan. Bergantung pada keadaan hidup, serta usia ikan, warnanya mungkin berbeza, walaupun sedikit.

sebagai contoh, salmon, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang, berubah warnanya menjadi gelap sebelum bertelur, dan lelaki mendapat bintik merah.

Tempat salmon tinggal?

Salmon tinggal di Laut Putih dan Laut Baltik, dan di sungai yang memasuki lembah laut ini. Terkini, dia bertemu di wilayah Siberia. Lebih dekat dengan Lautan Pasifik Utara terdapat banyak sekolah ikan ini..

Kaedah pembiakan

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari tahun ke tahun di tempat yang sama pada akhir musim panas atau pada awal musim luruh. Untuk bertelur, mereka masuk ke sungai.

Ikan menjadi dewasa secara seksual ketika mereka mencapai usia 2 atau 3 tahun, bergantung pada habitatnya. Semakin tua ikan, semakin tinggi ke sungai yang dimasuki untuk bertelur..

Setelah bertelur, ikan kembali ke habitat semula jadi mereka pada akhir musim luruh. Selalunya tinggal di tempat pemijahan hingga musim bunga, bergantung pada keadaan cuaca. Ini berlaku untuk kawasan yang lebih dekat dengan garis lintang utara..

Telur ikan ini besar, dan semakin tua individu, semakin banyak telur yang dimilikinya. Setelah goreng dilahirkan, mereka hidup di tempat bertelur hingga 3 tahun, sehingga mereka dewasa, setelah itu mereka meluncur ke laut, di mana mereka membentuk banyak kawanan.

Spesies salmon dengan gambar dan nama

Trout

Ia dianggap sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang. Ia juga disebut "ikan pied" kerana terdapat banyak bintik-bintik gelap yang terdapat di badan.

Ikan ini terdapat di takungan di bahagian barat Eropah, dan juga di takungan selatan Rusia. Trout lebih suka tinggal di air sejuk dan jernih yang tidak ditutup dengan ais sepanjang tahun. Pada musim panas, ketika suhu air meningkat, ikan trout lebih suka tinggal di tempat teduh, di sekitar mata air, tidak menunjukkan aktiviti.

Trout adalah ikan pemangsa yang dapat memakan kaviar ketika masih kecil, dan ikan kecil dan penduduk lain di dunia bawah laut ketika menjadi dewasa..

Salmon

Ia dianggap sebagai salah satu baka keluarga salmon yang paling berharga. Ikan ini mampu tumbuh panjangnya satu setengah meter, dengan berat sekitar 40 kilogram. Habitat yang biasa adalah perairan utara Atlantik, walaupun lebih suka bertelur di sungai.

Ikan itu adalah pemangsa dan memakan terutamanya ikan kecil seperti ikan hering atau gerbil. Ia biasanya terdapat di tasik seperti Ladoga dan Onega.

Salmon merah jambu

Ia adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak mendiami perairan Lautan Pasifik. Salmon merah jambu tumbuh panjangnya hingga 70 cm, tidak lebih, dan mencapai berat sekitar 3 kilogram.

Pada tahun kedua atau ketiga kehidupan, ikan menjadi dewasa dan bersedia untuk membiak. Salmon merah jambu bertelur pada akhir musim panas atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehannya adalah bahawa semua goreng yang dilahirkan dari telurnya adalah individu wanita. Selepas beberapa ketika, sebahagian daripada mereka memperoleh ciri-ciri lelaki..

Omul

Ini adalah ikan anadrom, yang, seperti salmon merah jambu, tidak berukuran besar, panjangnya hanya mencapai 60 cm, sementara berat badannya tidak lebih dari 3 kilogram.

Ia tinggal di Lautan Artik, tetapi bergerak ke sungai untuk bertelur. Terdapat juga omal Baikal, yang termasuk dalam salah satu subspesies ikan ini. Ia memakan omul plankton atau ikan kecil. Ini adalah kepentingan komersial, oleh itu ia dipancing secara besar-besaran.

Ia tinggal di lintang utara Samudera Pasifik, tetapi pergi ke sungai untuk meneruskan jenisnya. Badan salmon chum mempunyai rona keperakan, tanpa bintik-bintik atau garis-garis, tetapi sebelum bertelur, warnanya berubah sangat banyak dan sisinya memperoleh rona merah.

Chum salmon adalah musim panas dan musim luruh. Mereka berbeza antara satu sama lain, dari segi tingkah laku dan penampilan mereka..

Salmon Timur Jauh

Salmon ini juga disebut salmon Pasifik. Ini adalah spesies ikan anadromous yang tumbuh dan berkembang di laut dan lautan, dan bertelur di sungai. Pada masa yang sama, dia bertelur di tempat yang sama di mana dia dilahirkan sendiri.

Semua spesies salmon berbeza kerana mereka mempunyai tempoh pematangan yang berbeza. Salmon Coho dan salmon chinook adalah antara wakil salmon Timur Jauh yang paling terkenal..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Ikan merah: spesies, nama, senarai, foto

Ikan merah dikelaskan sebagai makanan istimewa. Sedikit yang mampu memakannya setiap hari. Pada dasarnya, salmon, trout dan jenis elit lain disajikan di atas meja pada majlis-majlis khas. Keluarga besar penduduk takungan dengan nilai khas milik ikan merah. Varieti ini mempunyai rasa dan kesihatan yang sangat baik. Pakar kuliner di seluruh dunia menggunakan daging seperti itu untuk menyediakan hidangan restoran yang sangat lazat. Pakar dari http://fishclub.kh.ua/ memberitahu kami mengenai ciri-ciri ikan merah.

Jenis ikan merah

Terdapat tiga kategori utama ikan merah. Yang pertama merangkumi sturgeon, yang kedua - salmon, dan yang ketiga - salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan sturgeon merangkumi spesies ikan yang hidup di laut dan badan air tawar. Paling popular dalam kategori ini:

  • sturgeon;
  • beluga;
  • sterlet.

Berat sturgeon stellate adalah 5-10 kilogram, tetapi anda juga dapat mencari individu yang lebih besar.

Beluga adalah ikan terbesar dari semua yang hidup di badan air tawar. Jisimnya boleh mencapai satu tan.

Kumpulan salmon termasuk ikan yang hidup di Laut Putih dan Baltik, mendiami Laut Pasifik. Kategori ini merangkumi:

  • salmon;
  • chum;
  • salmon merah jambu;
  • salmon merah.

Trout mempunyai warna yang bervariasi, hidup di perairan yang sejuk dan jernih, lebih suka takungan yang tidak membeku pada musim sejuk. Aktiviti ikan trout memuncak pada musim gugur dan musim sejuk - ikan ini adalah pemangsa.

Salmon hidup bukan sahaja di perairan Atlantik, tetapi juga di tasik. Berat maksimumnya ialah 40 kilogram, dan panjangnya ialah 1.5 meter..

Habitat salmon chum adalah Lautan Pasifik, dalam tempoh pemijahan itu berubah warnanya.

Salmon merah jambu adalah salah satu spesies salmon yang paling meluas. Ia dibezakan dari ahli keluarga yang lain dengan saiznya yang kecil. Ikan seberat seberat tidak lebih dari 3 kilogram.

Bayangan daging pada penduduk laut dalam ini berwarna merah atau serupa dengan oren. Ikan dicat dengan warna yang sama pada malam pemijahan.

Jenis ikan salmon dengan daging dari warna sebelumnya termasuk taimen, salmon coho, ikan putih.

Pakar percaya bahawa salmonid umumnya tidak betul untuk dikelaskan sebagai ikan merah. Pada zaman dahulu, orang menyebut ikan itu merah, bukan hanya kerana warna dagingnya yang spesifik, tetapi juga kerana ia sangat enak dan kelihatan cantik. Potongan ikan merah, merah jambu atau oren mudah dihiasi meja mana pun.

Perbezaan utama antara sturgeon dan salmon

Badan perwakilan keluarga salmon dimampatkan dari sisi dan memanjang. Warna belakang penduduk dunia air ini biasanya berwarna kelabu-biru. Terdapat bintik-bintik gelap di sisi, dan perut keperakan. Menariknya, skema warna boleh berbeza-beza bergantung pada habitat dan usia ikan..

Tubuh ikan keluarga sturgeon memanjang. Mereka mempunyai pertumbuhan tulang di punggung mereka, dan terdapat kepingan seperti itu di kepala mereka..

Baka Sturgeon menghasilkan kaviar hitam, sementara baka salmon menghasilkan kaviar merah. Senarai spesies yang paling popular dari keluarga ini dapat menarik perhatian sesiapa sahaja. Beberapa spesies ikan merah dibiakkan dalam kurungan. Spesies ini, seperti ikan trout kegemaran semua orang, lebih berpatutan. Yang lain dijumpai secara eksklusif di sekitar Kamchatka dan dengan alasan ini harganya sangat tinggi. Memancing untuk beberapa spesies adalah terhad. Harga yang besar bukan hanya disebabkan oleh nilai ikan, tetapi juga untuk keperluan pengirimannya ke daerah-daerah dari jauh.

Di pasar dan pasar raya, anda boleh membeli ikan merah dari pelbagai baka. Wakil keluarga sturgeon lebih mahal daripada salmon.

Ikan merah - jenis dan nama

Oleh pentadbir · Diterbitkan 17.11.2018 · Dikemas kini 18.12.2019

Ikan merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa, sehingga dapat dilihat secara eksklusif di meja perayaan warga kita. Definisi ini berlaku untuk majoriti penduduk, walaupun ada dan ada kategori warganegara yang dapat memakannya sekurang-kurangnya setiap hari. Ikan itu mendapat namanya (digeneralisasikan) kerana rasanya yang sangat baik, dan juga kerana daging ikan ini dibezakan dengan warna merah (merah jambu).

Tradisi ini berlanjutan, kerana ikan menjadi semakin jarang dan jarang dijumpai di meja percutian. Ikan merah adalah sekelompok spesies ikan berharga, dagingnya digunakan oleh pakar masakan dari seluruh dunia untuk menyediakan hidangan restoran yang cukup enak.

Artikel ini memberitahu jenis ikan apa dan mengapa dipanggil merah dan sebenarnya ia dipanggil.

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini muncul di planet kita kira-kira 70 juta tahun yang lalu, sehingga mereka dapat dianggap selamat sebagai pemula di bumi kita. Ikan ini lebih suka perairan segar dan dianggap sebagai wakil terbesar dalam jenis ini..

Penerangan mengenai ikan dan habitat

Ikan dari keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang dan adanya pembentukan tulang di bahagian belakang dan kepala. Sebagai peraturan, ikan ini menjalani kehidupan dasar, memakan pelbagai perwakilan bawah air dengan ukuran kecil, sehingga kita dapat mengatakan bahawa mereka terutama ikan pemangsa.

Fakta menarik! Sebagai peraturan, ikan ini dianggap sebagai ikan yang berumur panjang, sementara pemijahan hanya dapat dilakukan sekali setiap 2-3 tahun. Untuk bertelur, individu keluar dari laut ke sungai, di mana mereka naik ke hulu ke tempat pemijahan biasa mereka.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai ikan ini terletak pada kaviar hitamnya, yang dianggap, dan lebih-lebih lagi hari ini, dianggap sebagai produk makanan yang indah dan mahal yang tidak begitu mudah dijumpai di pasaran. Dalam hal ini, sturgeon dibasmi dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Oleh itu, baru-baru ini jumlah ikan ini sedikit dan larangan telah dikenakan terhadap hasil tangkapannya..

Pembiakan buatan

Oleh kerana hakikat bahawa populasi sturgeon semakin berkurang dari tahun ke tahun, sturgeon dibiakkan secara buatan di taman asuhan kanak-kanak khas. Sebagai peraturan, sturgeon, sterlet, bester dan beluga Rusia dan Siberia dibiakkan. Mereka dibiakkan, baik untuk keperluan industri dan untuk meningkatkan jumlah mereka di lingkungan semula jadi, melepaskan goreng, yang juga dibesarkan.

Spesies Sturgeon dengan gambar dan nama

Ikan terkenal dari keluarga ini termasuk:

Sturgeon

Keluarga ini merangkumi hingga 20 spesies ikan yang menghuni laut dan badan air tawar, terutama tasik. Sejauh yang diketahui, sehingga 90% dari semua spesies ikan sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Sebilangan besar sturgeon tumbuh menjadi ukuran yang mengagumkan. Sturgeon Atlantik dan putih mampu tumbuh hingga 6 meter, sambil menambah berat badan beberapa sentimeter. Raksasa ini mendiami lautan, tetapi untuk bertelur atau menunggu musim sejuk, mereka bergerak ke sungai.

Beberapa sturgeon lebih suka badan air segar secara eksklusif dan tidak tumbuh menjadi bahagian yang besar. Ikan kecil ini juga terus mendekati dasar, memakan ikan kecil dan moluska. Sturgeon cukup subur dan dapat menelurkan hingga beberapa juta telur selama tempoh pemijahan, jadi jisimnya sebelum bertelur meningkat hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk mengetahui! Sturgeon dihargai kerana ciri rasa tinggi daging dan kaviar. Dalam hal ini, sturgeon terperangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menyebabkan masuknya berbagai spesies dalam Buku Merah. Pada masa ini, memancing ikan sturgeon dilarang.

Sterlet

Walaupun sterlet itu milik wakil kecil keluarga ini, sebilangan individu menambah berat badan hingga 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet hidup sekitar 30 tahun.

Ikan ini memberi makan terutamanya pada invertebrata, tetapi jika kaviar orang lain ditemui dalam perjalanan, ia tidak akan menolaknya. Sterlet bertelur di hulu sungai pada akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, ia tenggelam ke dasar, di mana ia ada sepanjang musim sejuk, tidak menunjukkan aktiviti. Ikan ini sering dibiakkan secara buatan, kerana ia dianggap sebagai ikan yang sangat berharga dan dicari..

Stellate sturgeon

Terutama mendiami Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, walaupun ia juga terjadi di Laut Adriatik dan Laut Aegean. Bertelur di sungai. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Makanannya merangkumi ikan kecil dan invertebrata..

Ikan ditangkap dengan sangat aktif dalam skala industri. Pada dasarnya, individu ditangkap seberat 5 hingga 10 kg, walaupun ikan dapat menambah berat badan hingga 70 kg.

Beluga

Ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dianggap sebagai ikan air tawar terbesar dan spesies terancam. Beratnya berat kira-kira 1,000 kilogram, dengan panjang 4 meter atau lebih. Dalam kes ini, beluga dapat hidup selama 100 tahun, tidak kurang. Mula bertelur rata-rata pada usia 15 tahun, walaupun hanya bertelur beberapa kali dalam hidupnya dan dengan sebilangan besar telur.

Makanan ikan raksasa ini merangkumi ikan kecil, kerang, dan sering anjing laut..

Ia dianggap sebagai ikan semi-anadromous yang hidup di laut Caspian, Aral, Azov dan Black. Duri itu berhibernasi di sungai seperti Ural atau Volga.

Ikan hidup hingga 30 tahun dan panjangnya mencapai 2 meter, dengan berat 30 kilogram.

Keluarga salmon

Para saintis telah mengenal pasti 3 subspesies utama keluarga ini:

  • Salmon.
  • Sigov.
  • Grayusov.

Penerangan

Perwakilan keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang, memampatkan di kedua sisi, yang mempunyai warna kelabu-biru. Banyak bintik-bintik gelap dapat dilihat di bahagian belakang, dan perut berwarna keperakan. Bergantung pada keadaan hidup, serta usia ikan, warnanya mungkin berbeza, walaupun sedikit.

sebagai contoh, salmon, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang, berubah warnanya menjadi gelap sebelum bertelur, dan lelaki mendapat bintik merah.

Tempat salmon tinggal?

Salmon tinggal di Laut Putih dan Laut Baltik, dan di sungai yang memasuki lembah laut ini. Terkini, dia bertemu di wilayah Siberia. Lebih dekat dengan Lautan Pasifik Utara terdapat banyak sekolah ikan ini..

Kaedah pembiakan

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari tahun ke tahun di tempat yang sama pada akhir musim panas atau pada awal musim luruh. Untuk bertelur, mereka masuk ke sungai.

Ikan menjadi dewasa secara seksual ketika mereka mencapai usia 2 atau 3 tahun, bergantung pada habitatnya. Semakin tua ikan, semakin tinggi ke sungai yang dimasuki untuk bertelur..

Setelah bertelur, ikan kembali ke habitat semula jadi mereka pada akhir musim luruh. Selalunya tinggal di tempat pemijahan hingga musim bunga, bergantung pada keadaan cuaca. Ini berlaku untuk kawasan yang lebih dekat dengan garis lintang utara..

Telur ikan ini besar, dan semakin tua individu, semakin banyak telur yang dimilikinya. Setelah goreng dilahirkan, mereka hidup di tempat bertelur hingga 3 tahun, sehingga mereka dewasa, setelah itu mereka meluncur ke laut, di mana mereka membentuk banyak kawanan.

Trout

Ia dianggap sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang. Ia juga disebut "ikan pied" kerana terdapat banyak bintik-bintik gelap yang terdapat di badan.

Ikan ini terdapat di takungan di bahagian barat Eropah, dan juga di takungan selatan Rusia. Trout lebih suka tinggal di air sejuk dan jernih yang tidak ditutup dengan ais sepanjang tahun. Pada musim panas, ketika suhu air meningkat, ikan trout lebih suka tinggal di tempat teduh, di sekitar mata air, tidak menunjukkan aktiviti.

Trout adalah ikan pemangsa yang dapat memakan kaviar ketika masih kecil, dan ikan kecil dan penduduk lain di dunia bawah laut ketika menjadi dewasa..

Salmon

Ia dianggap sebagai salah satu baka keluarga salmon yang paling berharga. Ikan ini mampu tumbuh panjangnya satu setengah meter, dengan berat sekitar 40 kilogram. Habitat yang biasa adalah perairan utara Atlantik, walaupun lebih suka bertelur di sungai.

Ikan itu adalah pemangsa dan memakan terutamanya ikan kecil seperti ikan hering atau gerbil. Ia biasanya terdapat di tasik seperti Ladoga dan Onega.

Salmon merah jambu

Ia adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak mendiami perairan Lautan Pasifik. Salmon merah jambu tumbuh panjangnya hingga 70 cm, tidak lebih, dan mencapai berat sekitar 3 kilogram.

Pada tahun kedua atau ketiga kehidupan, ikan menjadi dewasa dan bersedia untuk membiak. Salmon merah jambu bertelur pada akhir musim panas atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehannya adalah bahawa semua goreng yang dilahirkan dari telurnya adalah individu wanita. Selepas beberapa ketika, sebahagian daripada mereka memperoleh ciri-ciri lelaki..

Omul

Ini adalah ikan anadrom, yang, seperti salmon merah jambu, tidak berukuran besar, panjangnya hanya mencapai 60 cm, sementara berat badannya tidak lebih dari 3 kilogram.

Ia tinggal di Lautan Artik, tetapi bergerak ke sungai untuk bertelur. Terdapat juga omal Baikal, yang termasuk dalam salah satu subspesies ikan ini. Ia memakan omul plankton atau ikan kecil. Ini adalah kepentingan komersial, oleh itu ia dipancing secara besar-besaran.

Ia tinggal di lintang utara Samudera Pasifik, tetapi pergi ke sungai untuk meneruskan jenisnya. Badan salmon chum mempunyai rona keperakan, tanpa bintik-bintik atau garis-garis, tetapi sebelum bertelur, warnanya berubah sangat banyak dan sisinya memperoleh rona merah.

Chum salmon adalah musim panas dan musim luruh. Mereka berbeza antara satu sama lain, dari segi tingkah laku dan penampilan mereka..

Salmon Timur Jauh

Salmon ini juga disebut salmon Pasifik. Ini adalah spesies ikan anadromous yang tumbuh dan berkembang di laut dan lautan, dan bertelur di sungai. Pada masa yang sama, dia bertelur di tempat yang sama di mana dia dilahirkan sendiri.

Semua spesies salmon berbeza kerana mereka mempunyai tempoh pematangan yang berbeza. Salmon Coho dan salmon chinook adalah antara wakil salmon Timur Jauh yang paling terkenal..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Apa yang anda minat ikan merah: jenis, komposisi, faedah, resipi

Ikan merah tergolong dalam keluarga sturgeon. Orang juga menganggap keluarga salmon sebagai ikan kerana warna merah daging mereka. Setiap subspesies ikan merah mempunyai keistimewaan tersendiri: dari penampilan hingga kualiti berguna. Namun, mereka mempunyai nama umum untuk ikan merah. Sudah sekian lama ikan ini di atas meja dianggap sebagai makanan istimewa. Ia berbeza dengan produk makanan lain bukan hanya dengan rasanya yang sangat baik, tetapi juga dengan kualiti yang bermanfaat. Dan menggunakannya dengan kerap, anda dapat meningkatkan kesihatan, yang bermaksud anda dapat meningkatkan fungsi pelindung tubuh. Secara semula jadi, ikan ini jarang, banyak yang tersenarai dalam Buku Merah di bawah ancaman kepupusan, dan larangan dikenakan terhadap hasil tangkapan mereka. Oleh itu, banyak pengusaha terlibat dalam penanaman dan pembiakan mereka. Daging produk berharga ini sangat diminati oleh semua pakar masakan di dunia, menggunakan pelbagai resipi dari yang paling sederhana hingga yang paling eksklusif.

Apa yang anda minat ikan merah: jenis, komposisi, faedah, resipi

Ikan merah tidak diragukan lagi adalah produk Rusia yang popular, tetapi hanya sedikit yang mengetahui spesies yang menjadi miliknya, mengenai zat yang terdapat dalam daging, faedah dan kontraindikasi. Di samping itu, pelbagai jenis hidangan lazat disiapkan dengannya. Apa sahaja yang anda ingin ketahui mengenai ikan yang sangat baik ini, seperti memakannya secara berkala, tidak perlu takut akan selaran matahari. Dan spesies salmon sama sekali tidak dipertimbangkan oleh saintis merah

Jenis ikan merah

Terdapat banyak jenis ikan merah. Selain fakta bahawa ia terbahagi kepada dua keluarga, setiap subspesies juga mungkin mempunyai perbezaan.

Ikan merah merangkumi keluarga berikut:

  • sturgeon: Stellate sturgeon, beluga, bester, sturgeon, thorn, sterlet, dan lain-lain;
  • salmon: salmon, salmon merah jambu, salmon sockeye, whitefish, chum salmon, chinook salmon, salmon, trout, dll - dengan daging merah; ikan putih, nelma, salmon coho, dan lain-lain - dengan daging putih atau merah jambu.

Sebilangan pakar menentang pembahagian seperti itu, percaya bahawa salmon tidak boleh dianggap merah. Walau bagaimanapun, kebanyakan orang menggunakan klasifikasi ini..

Keluarga Sturgeon

Sturgeon adalah nama umum untuk 27 spesies ikan. Evolusi mereka bermula pada masa Trias sekitar 245-208 ml. tahun yang lalu. Keluarga tertua ikan besar, mereka mendiami perairan segar. Sturgeon terutama hidup di sungai, serta Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia. Mereka berbeza dalam bentuk badan yang memanjang dengan lima batang tulang belakang yang membujur. Sebilangan besar dari mereka menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di dasar, memakan penduduk kecil di bawah air: goreng, invertebrata, cacing, krustasea, moluska, dan kaviar ikan lain. Mereka dianggap centenarian, dan bertelur jarang berlaku dua hingga tiga tahun sekali..

Kaviar hitam dan rasa daging yang unik - inilah sebabnya rupa ikan ini mendapat nilai istimewa. Oleh kerana rasa yang indah dan kualiti berguna di pasaran, sturgeon tidak murah. Di samping itu, sangat sukar untuk mencari produk semula jadi yang sebenar hari ini. Bilangan sturgeon telah menurun dengan ketara sejak beberapa dekad yang lalu. Mereka disenaraikan sebagai terancam dalam Buku Merah dan dilindungi oleh negara. Sturgeon sering ditanam dalam budaya untuk tujuan komersial, dan juga untuk meningkatkan populasi yang terancam di alam liar.

Sturgeon

Sebahagian besar sturgeon mendiami sungai-sungai Rusia, termasuk Siberia, lembangan Laut Kaspia dan di timur ke Danau Baikal. Sturgeon boleh tumbuh hingga 8 meter dan berat 3.2 tan. Mereka yang terdapat di badan air tawar tidak mencapai ukuran yang besar. Daging Sturgeon dan kaviar kurang berharga daripada spesies lain yang lebih kecil. Sturgeon bertelur di sungai, tinggal di sana hingga musim bunga. Pada masa ini, ikan bertambah berat badan dengan ketara..

Sterlet

Sterlet adalah spesies sturgeon terkecil. Ia dijumpai di Hulu Danube, Ob, Lena, Yenisei, tanpa perlu berhijrah ke laut. Dan juga di tasik Ladoga dan Onega dan lain-lain. Ikannya boleh mencapai 15 kg dan panjang 1.3 meter. Jangka hayat sterlet adalah 30 tahun. Hibrida spesies ini dengan beluga disebut yang terbaik. Pada musim bunga, sterlet bertelur di hulu sungai.

Stellate sturgeon

Selain Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, stellate sturgeon juga tinggal di Adriatik dan Aegean. Dia mempunyai moncong panjang, nipis dan lurus. Panjangnya, mencapai sekitar 2.5 m, dengan berat hingga 80 kg. Sevruga boleh hidup sehingga 30 tahun. Warnanya berwarna kelabu kehijauan-hijau atau coklat, dengan perut yang ringan. Sevruga, seperti semua sturgeon, terletak di bahagian bawah pada siang hari, dan sering makan pada waktu malam. Ikan pergi memijak sungai dengan air cetek.

Salmon

Salmon adalah penghuni tertua badan air tawar dan garam di hemisfera utara, di lautan Atlantik dan Pasifik. Rusia terkenal dengan sturgeon Timur Jauh, yang juga terdapat di Laut Baltik.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara tiga subspesies keluarga salmon:

  • salmon;
  • ikan putih;
  • kelabu.

Yang terbesar dari mereka dengan panjang 2-2.5 meter dengan puluhan kilogram adalah ikan putih. Sebilangan besar salmon hidup 10 tahun, ada yang mampu mencapai usia 50 tahun. Mereka mempunyai ciri luaran yang tersendiri: sisi yang dimampatkan dengan sisik bulat dan sirip di tengah perut. Dan kerangka mereka tidak mempunyai banyak tulang.

Kaviar salmon berwarna merah. Keluarga ini bertelur hanya sekali, di mana mereka dilahirkan. Dan setelah bertelur, sebagai peraturan, mereka mati. Warna badan salmonid berubah dalam tempoh ini, dan juga dalam keadaan persekitaran. Salmon memakan kaviar ikan lain, larva serangga, moluska dan krustasea.

Trout

Trout tinggal di perairan air tawar dan laut. Di Rusia, ia terdapat di Onega, tasik Ladoga, Karelia, lembangan Laut Putih dan Baltik. Sea trout bertelur di air tawar dari musim luruh hingga musim bunga. Warna luaran yang terang menjadikan ikan trout dikenali, dan kerana banyak bintik-bintik gelap, ia dijuluki "ikan pied". Trout adalah ikan berlemak, yang lebih sihat kerana mengandungi lebih banyak nutrien berasaskan lemak. Berbeza dengan rasa daging yang enak dan sering dibiakkan secara buatan.

Salmon

Salmon adalah ikan kegemaran di Rusia Kuno. Anda sering dapat mendengar nama lain - salmon mulia, Atlantik, atau tasik. Habitatnya merangkumi tasik: Ladoga dan Onega, lembah Laut Putih. Apabila salmon bertelur di sungai, dagingnya secara beransur-ansur kehilangan warna merahnya, dan dengan itu nilai pemakanannya.

Warna badan salmon berwarna keperakan, dengan bintik-bintik gelap di bahagian atas. Semasa bertelur, bintik-bintik kemerahan muncul di badan. Dengan berat maksimum 20 kilogram, salmon panjangnya boleh mencapai 1.5 meter. Salmon adalah baka yang sangat berharga dalam keluarga salmon kerana komposisi kaya unsur mikro dan makro dalam daging.

Salmon merah jambu

Salmon merah jambu menghuni perairan Lautan Pasifik dan Atlantik. Semasa bertelur, salmon merah jambu ditemui di sungai Siberia dan di benua Amerika Utara. Panjangnya mencapai 70 cm, dengan berat sekitar 3 kilogram. Pada usia 2-3 tahun, salmon merah jambu bertelur, biasanya ini jatuh pada awal musim luruh.

Perbezaan luaran utama ikan: warna badan keperakan dengan sisik kecil, bintik-bintik gelap di ekor dan di bahagian atas badan. Selama tempoh pemijahan, ikan mengalami perubahan luaran: pada betina, warna badan menjadi hitam, dan pada lelaki, gigi dan bonggol tumbuh. Kaviar salmon merah jambu agak besar - kira-kira setengah sentimeter.

Ikan putih bukanlah spesies salmon yang paling biasa yang menghuni badan air masin dan air tawar. Ikan putih dijumpai di garis lintang utara Lautan Pasifik, tetapi ikan bertelur di sungai. Ikan putih rata-rata hidup sekitar 10 tahun dan sangat jarang umurnya mencapai 20 tahun, dengan panjang badan sekitar 1.5 meter. Ikan putih keperakan mempunyai sirip gelap. Daging ikan putih.

Nilai pemakanan ikan merah

Ikan merah kaya dengan protein. Jadi untuk 100 gr. produk: 21 gr. protein, 13 gr. lemak, 1 gr. karbohidrat. Dan ia mempunyai 205 kcal. Bergantung pada jenis ikan, indikator-indikator ini berbeza-beza pada tahap yang lebih besar atau lebih kecil, seperti juga komposisi. Sebagai contoh, salmon berbeza dengan salmon dalam jumlah besar protein dan lemak..

Komposisi dan faedah ikan merah

Manfaat kesihatan ikan merah sangat baik. Ia kaya dengan protein - blok bangunan sel dan tisu. Ia berbeza dengan spesies ikan lain dalam komposisi nutrien, vitamin dan mineral yang pelbagai.

Komponen utama dalam komposisi ikan merah:

  • lemak dan asid lemak: omega-3;
  • unsur mikro dan makro: kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosfor, selenium, zat besi, yodium, fluor, dan lain-lain;
  • asid amino: arginine, valine, leucine, tryptophan, dll;
  • Vitamin B: tiamin, riboflavin;
  • vitamin: C, E, PP, A, D.

Omega-3 menormalkan kolesterol, menguatkan saluran darah, yang mempengaruhi aktiviti otak yang sangat baik. Omega-3 meningkatkan daya ingatan, jadi ikan sangat disarankan untuk ditambahkan ke dalam makanan untuk anak-anak dan anak sekolah. Meningkatkan prestasi. Mengurangkan kemungkinan penyakit onkologi, darah tinggi. Bahan ekstrak akan membantu meningkatkan proses pencernaan. Methionine melindungi hati daripada toksin dan mencegah diabetes. Iodin penting untuk pencegahan dan memerangi penyakit tiroid.

Vitamin D meningkatkan imuniti dan menguatkan sistem saraf. Ini juga akan membantu mengatasi insomnia, menyumbang kepada normalisasi tidur yang sihat. Menguatkan tulang, yang juga penting untuk pencegahan riket. Berkat vitamin D, kalsium menjadi mudah dicerna, yang juga penting dalam osteoporosis, penyakit yang dialami wanita semasa menopaus. Asid folik penting dalam pencegahan anemia dan juga mempunyai kesan yang baik pada kulit. Lemak aktif akan membantu anda sentiasa "bugar", tanpa sedikitpun tambahan. Vitamin B, A, E, D menyumbang kepada imuniti yang kuat.

Telah terbukti bahawa pengambilan ikan merah secara berkala:

  • meningkatkan metabolisme dan peredaran darah di dalam badan;
  • menormalkan kerja hati, saluran gastrousus, sistem kardiovaskular;
  • menguatkan arteri;
  • memulihkan sistem saraf;
  • menyumbang kepada pencegahan trombophlebitis;
  • melambatkan proses penuaan;
  • membantu mengatasi keadaan kemurungan dan tekanan;
  • mengurangkan risiko degenerasi makula yang berkaitan dengan usia yang menyebabkan kehilangan penglihatan dan aterosklerosis;
  • melegakan sesak nafas dan anemia;
  • meningkatkan pertumbuhan semula sel;
  • mengurangkan penampilan proses keradangan;
  • memperbaiki keadaan kulit, kuku, rambut, gigi;
  • menguatkan tulang.

Dengan mengonsumsi ikan merah secara berkala, anda dapat mengisi bekalan zat yang hilang dalam tubuh dan mengekalkannya, yang bermaksud selalu sihat, cantik dan ceria..

Bahaya dan kontraindikasi

Jangan lupa bahawa, seperti banyak produk makanan lain, salmon dan sturgeon mempunyai senarai tersendiri yang membatasi penggunaannya..

Kontraindikasi untuk penggunaan termasuk:

  • alahan terhadap makanan laut;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • ulser perut.

Lebihan makanan dengan ikan merah dalam makanan boleh menyebabkan edema.

Kualitinya, dan oleh itu kegunaannya, secara langsung bergantung kepada habitat ikan, pemakanan dan umurnya. Oleh itu, jika ikan itu ditangkap di perairan yang tercemar, maka garam logam berat, hingga yang radioaktif, menyebabkan kerosakan pada kesihatan, semestinya ada di dalamnya. Harus diingat bahawa semakin tua ikan, semakin banyak ia menyerap dari persekitaran. Anda juga harus berhati-hati terhadap ikan berkualiti rendah yang dibiakkan secara buatan, apabila pengeluar yang tidak bertanggungjawab menggunakan antibiotik, hormon dan bahan kimia lain yang boleh membahayakan kesihatan ketika menanamnya..

Ini tidak berlaku untuk ikan di ladang Akulovka. Trout dan ikan putih kami diternak dengan makanan semula jadi berkualiti tinggi yang memenuhi semua standard. Ujian dan analisis berkala, serta sijil, mengesahkan kualiti ikan hiu yang berkualiti tinggi. Maklum balas daripada pelanggan kami yang bersyukur juga merupakan petunjuk produk sihat dan segar. Pakar pemakanan dan Akulovka meminta pengambilan ikan merah secara berkala, kerana produk ini rendah kalori dan tinggi protein, dan faedahnya yang penting adalah penting bagi semua orang..

Resepi ikan merah

Ikan merah yang sedap dalam jutaan resipi mencerminkan popularitinya di kalangan pakar masakan di seluruh dunia. Bermula dengan betapa indahnya memotongnya di meja perayaan. Selesai dengan karya seni kuliner ikan dari koki terkemuka di dunia. Sebenarnya, ikan ini memasak dengan cepat, dan rahsia utama dalam resipi adalah rasa komposisi, yang secara langsung bergantung pada ramuan yang dipilih dan kaedah memasak..

Produk boleh diasinkan atau dihisap walaupun di rumah. Ramai orang menyukainya dalam bentuk sedikit masin atau asap, apabila semua bahan berguna disimpan di dalamnya. Memanggang atau memanggang dalam ketuhar dengan sarung kerajang adalah pilihan memasak yang paling popular dan biasa, mengelakkan menggoreng dalam kuali. Sandwic, pizza, pai, salad, roti dan sushi, ukha, roti, stik berair. Ia boleh digabungkan dengan cendawan, sayur-sayuran dan herba, keju, wain dan ramuan resipi lain sebagai persediaan. Sudah menjadi kebiasaan menghidangkan nasi atau kentang sebagai lauk untuk ikan merah bakar..

Sterlet di bawah wain putih

1 sterlet yang dikupas;

  1. Bilas ikan dengan air sejuk.
  2. Campurkan lemon yang dikupas dan dihiris nipis dengan dill, garam dan lada dan tuangkan campuran ini ke atas ikan.
  3. Di atas dengan wain putih dan bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 25 minit (180 ° C).
  4. Keluarkan tulang belakang.

Hidangkan dengan nasi atau kentang rebus.

Salmon bakar dengan minyak bawang putih

Minyak bawang putih salmon bakar dengan kentang goreng renyah dan asparagus pada loyang yang sesuai untuk makan malam ringan.

beberapa ulas bawang putih;

300 gr. asparagus atau brokoli;

100 g mentega atau zaitun;

4-5 pcs. kentang;

  1. Setelah mencincang kentang ke dalam kepingan atau jari, bakar, kerana ikan memerlukan lebih sedikit masa di dalam ketuhar.
  2. Kupas cengkih bawang putih dan masukkan penekan bawang putih.
  3. Campurkan bawang putih, garam, rempah, jus lemon dan ghee dan tuangkan ke atas ikan dan asparagus.
  4. Bakar selama 8-10 minit dalam ketuhar yang dipanaskan pada suhu 200 ° C.

Segelas wain putih yang sejuk akan melengkapkan rasa hidangan dengan harmoni.

Sturgeon di dalam ketuhar

4 medali sturgeon, fillet segar;

1 tandan pasli dan rosemary segar

  1. Gariskan loyang dengan kerajang dan panaskan hingga 200 ° C.
  2. Masukkan kedua-dua bahagian medali dengan minyak zaitun dan taburkan dengan ramuan segar, garam laut, lada dan jus setengah lemon.
  3. Simpan sebilangan pasli untuk hiasan.
  4. Sikat foil panggang dengan minyak zaitun dan letakkan medali. Masak lebih kurang 5 minit di setiap sisi.

Letakkan medali sturgeon siap pakai di atas pinggan, taburkan dengan pasli segar di atasnya dan perah jus dari separuh lemon yang tinggal.

Ikan merah - ikan yang cantik

Inilah yang difikirkan oleh nenek moyang kita, kerana warna merah, sejak zaman kuno, dikaitkan dengan kecantikan: seorang gadis berwarna merah, sudut merah di sebuah rumah, matahari merah. Ikan merah dari keluarga salmon atau sturgeon - gudang protein, vitamin D, omega-3, kalsium, yodium dan bahan penting lain untuk kesihatan dan umur panjang yang sangat baik.

Tetapi pada masa yang sama, anda harus berhati-hati ketika memilih dan membeli produk ini, serta jika anda alah kepada makanan laut. Tidak hanya cantik, tetapi juga semula jadi, yang bermaksud penuh dengan semua vitamin berguna, ikan dapat dipesan sekarang di kedai dalam talian Akulovka dengan penghantaran dari pintu ke pintu di St Petersburg dan Moscow. Untuk menikmati dagingnya yang lembut dan enak sekarang, untuk kesihatan dan kesejahteraan umum!

Ikan merah: faedah, varieti, penyediaan

Ikan merah dijadikan hiasan meja walaupun di Rusia. Kemudian produk itu dipanggil merah bukan hanya kerana warna daging, tetapi juga kerana nilai dan faedahnya. Terdapat beberapa jenis ikan seperti itu. Apa ciri, nilai pemakanan dan peraturan memasaknya?

Ikan merah: faedah, varieti, kalori

Daging ikan berwarna merah jambu, oren atau merah terang. Hari ini, ikan merah, spesiesnya yang pelbagai, dianggap sebagai produk makanan istimewa dan tergolong dalam keluarga salmon atau sturgeon. Keluarga sturgeon berharga bukan hanya untuk daging, tetapi juga untuk kaviar hitam. Kerana pemburuan haram, jumlah individu telah menurun dengan mendadak, berikut adalah spesies utama:

Mendiami kedua-dua takungan air tawar dan laut. Sebilangan besar sturgeon dijumpai di Laut Kaspia, tetapi individu Atlantik dapat menambah berat badan hingga 100-200 kg. Nilai kalori: 135 kcal / 100 g.

Ikan berharga, yang disenaraikan dalam Buku Merah, sehingga hari ini ia ditanam di ladang khas. Ia boleh meningkat hingga 15 kg. Nilai kalori: 122 kcal / 100 g.

  • Stellate sturgeon.

Anda boleh memancing di Laut Azov, Hitam, Laut Kaspia. Dalam beberapa kes, berat spesimen mencapai 50-70 kg, tetapi lebih sering 5-10 kg. Nilai kalori: 160 kcal / 100 g.

Ikan pemangsa Buku Data Merah. Ia tumbuh sehingga 4 meter dan berat hingga 1 tan. Kandungan kalori: 147 kcal / 100 g.

Ikan dari keluarga salmon juga mempunyai kaviar merah yang berharga, ukurannya bertambah seiring bertambahnya usia individu. Jenis ini merangkumi:

Pemangsa ini memakan goreng dan serangga, dan tinggal di perairan di Eropah barat dan Rusia selatan. Berat seorang individu boleh mencapai 15 kg. Nilai kalori: 97 kcal / 100 g.

Ikan yang tumbuh hingga 40 kg. Ia dijumpai di Atlantik Utara dan di tasik Rusia. Nilai kalori: 208 kcal / 100 g.

Berat ringan hingga 3 kg. Anda boleh menangkap ikan salmon merah jambu di Lautan Pasifik. Nilai kalori: 152 kcal / 100 g.

Ia juga merupakan ikan Pasifik yang berubah warna ketika bertelur dan menjadi merah tua. Berat mencapai 8.7 kg. Nilai kalori: 120 kcal / 100 g.

Semua spesies di atas dikelaskan sebagai salmon Pasifik. Nama ini menyatukan ikan trout, salmon, salmon merah jambu dan ahli keluarga yang lain.

Nilai ikan merah bukan hanya pada warna daging, tetapi juga kandungan nutrien. Berikut adalah beberapa fakta mengenai kelebihan produk:

  • Selenium dalam komposisi dianggap sebagai elemen umur panjang. Ia mendorong peremajaan sel, menguatkan sistem imun, dan mencegah kemunculan tumor. Daging ikan juga mengandungi yodium, fosfor, vitamin A, D, E, PP.
  • Asid omega-3 menyuburkan sel dan mengekalkan keanjalan kulit. Mereka juga meningkatkan fungsi otak, mencegah munculnya arthritis, penyakit kardiovaskular..
  • Menurut bukti saintifik, orang yang selalu makan ikan merah mempunyai ingatan yang baik dan tidak mengalami kemurungan..

Salmon dan trout adalah jenis yang paling berharga. Yang pertama mempunyai kandungan asid Omega-3 dan Omega-6 yang tinggi, yang membantu menguatkan sistem saraf, mencegah trombosis, dan menormalkan saluran pencernaan.

Trout membantu menurunkan kadar kolesterol, merangsang peredaran darah, dan sangat disarankan untuk penyakit Alzheimer. Untuk mengekalkan nilai pemakanan ikan, lebih baik menggunakan sedikit masakan atau asin..

Lihat juga: Trout di dalam ketuhar dengan kerajang

Memasak ikan merah

Ciri-ciri memasak ikan serupa, tetapi ada hidangan yang paling baik dibuat dari jenis salmon atau sturgeon tertentu. Berikut adalah beberapa rahsia:

  • Salmon berlemak paling baik dimasukkan ke dalam stik, anda juga boleh memanggang di dalam ketuhar dan rebus.
  • Trout sangat sesuai untuk dibakar dalam kerajang, kerana lemaknya ada di peritoneum dan merendam semua daging.
  • Chum salmon agak kering, oleh itu ia sesuai untuk masin.
  • Salmon merah jambu yang halus dan rapuh baik dalam bentuk sup dan masin.
  • Sturgeon adalah rebusan terbaik, panggang dalam potongan atau keseluruhan.

Adakah anda suka ikan merah? Nama itu boleh merujuk kepada salah satu keluarga. Pertimbangkan cara memilih produk berkualiti yang tepat:

  • Kesegaran keseluruhan ikan mudah ditentukan: harus ada mata yang jelas, sisik licin, insang merah dan bau masin. Lebih baik jangan mengambil ikan yang kering ketika disentuh (ini menunjukkan embun beku), dengan mata mendung dan insang kelabu.
  • Stik atau fillet yang sudah siap mestilah mempunyai jangka hayat normal, tidak cacat. Bangkai yang rosak menunjukkan pembekuan berulang.
  • Pilih ikan bersaiz sederhana untuk nisbah daging-lemak yang sempurna.
  • Semasa membeli fillet sejuk, berhati-hati. Trout sering dijual dengan harga samar, yang separuh harganya. Hampir mustahil untuk membezakannya, tetapi warna ikan trout jauh lebih terang daripada salmon, yang dagingnya berwarna merah muda pucat.

Memotong ikan juga merupakan langkah memasak yang penting. Bagaimana hendak melakukannya:

  1. Basuh ikan dan buang timbangan.
  2. Pisahkan kepala anda.
  3. Bahagikan bangkai ke dalam fillet atau potong stik.
  4. Tidak digalakkan memotong perut untuk mengekalkan lemak berharga. Usus paling baik dikeluarkan semasa memotong stik..

Pertimbangkan beberapa resipi untuk hidangan ikan merah asas yang popular.

Stik salmon panggang

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • stik dengan kulit - 6 pcs. kira-kira 200 g;
  • lemon - 3 biji.;
  • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
  • lada hitam dan garam laut - masing-masing 1 sudu kecil.

Basil, bawang putih, tomato boleh digunakan jika dikehendaki. Semua ini berjalan lancar dengan stik. Inilah resipi langkah demi langkah:

  1. Potong lemon separuh dan letakkan di panggangan.
  2. Bilas stik, keringkan dengan serbet. Taburkan dengan garam, lada, musim dengan mentega.
  3. Letakkan salmon di panggangan dan goreng selama 4 minit di setiap sisi.

Tuangkan hidangan siap dengan minyak zaitun dan jus lemon goreng. Sangat mudah untuk memeriksa kesediaan stik: menusuk potongan dengan pisau, jika protein keluar, ikan sudah siap.

Seluruh trout dalam kerajang

Sekiranya anda suka ikan merah di dalam ketuhar, gunakan ramuan berikut:

  • trout - 1 pc. kira-kira 1 kg;
  • tomato - 2 biji.;
  • lemon - 1 pc.;
  • minyak zaitun - 5 sudu besar. l.;
  • garam, lada, herba - secukup rasa.

Untuk menyediakan hidangan, lakukan ini:

  1. Kupas ikan dan buat tiga potong di kedua-dua belah pihak.
  2. Sikat ikan trout dengan minyak, gosokkan dengan lada dan garam. Biarkan selama 20 minit.
  3. Tuangkan jus lemon di dalam dan di luar bangkai.
  4. Pada loyang, buat sarang kerajang, letakkan ikan trout, tuangkan dengan minyak zaitun.
  5. Bakar pada suhu 220 ° C selama 20 minit.

Hiaskan dengan tomato, lemon dan herba.

Ikan bakar

Ikan merah boleh direbus. Lebih baik menggunakan salmon merah jambu untuk ini. Hasilnya adalah hidangan yang enak dan enak. Sediakan makanan berikut:

  • salmon merah jambu - 1, 7 kg;
  • lobak merah - 1 pc.;
  • bawang dan daun salam - 3 biji.;
  • krim masam - 175 g;
  • minyak bunga matahari - 100 g;
  • air - 200 ml;
  • garam, lada - secukup rasa.

Setelah membersihkan ikan, mulailah memasaknya:

  1. Potong fillet menjadi beberapa bahagian.
  2. Goreng dalam kuali dengan minyak bunga matahari. Untuk mengelakkan kepingan melekat, panaskan minyak dengan baik dan keringkan salmon merah jambu dari kelembapan.
  3. Potong bawang dan wortel, goreng selama 5 minit dalam minyak dari ikan.
  4. Masukkan potongan salmon merah jambu ke atas sayur-sayuran, tambahkan segelas air.
  5. Masukkan krim masam di atas, masukkan air yang tinggal.
  6. Lebih perlahan 15 minit.
  7. Garam dan lada 5 minit sebelum memasak, masukkan daun salam.

Ikan rebus adalah tambahan yang baik untuk kentang, pasta atau nasi.

Ikan masin

Resipi serbaguna untuk mengasah sturgeon akan memberi anda potongan ikan merah yang sihat yang boleh digunakan untuk sandwic atau sebagai hidangan berasingan. Inilah yang anda perlukan:

  • fillet sturgeon pada kulit - 1 kg;
  • garam laut - secukup rasa.

Lebih baik mengambil fillet pada kulit, tetapi jika ada keseluruhannya, pastikan untuk membuang tulang rawan. Bilas dengan baik dan keringkan sturgeon. Seterusnya, mulakan garam:

  1. Potong fillet menjadi kepingan 4 cm.
  2. Taburkan dengan garam, memukulnya ke dalam bubur. Jangan takut untuk berlebihan kerana ia bergantung pada masa.
  3. Masukkan ikan ke dalam beg dan sejukkan selama 2-3 hari.
  4. Bilas ikan dan letakkan di dalam air yang telah disucikan selama 10 minit.
  5. Buat lubang di bahagian-bahagiannya, rentangkan benang dan gantung sturgeon di tempat yang berventilasi selama dua hari.
  6. Kupas ikan dan potong kulitnya.

Anda boleh menyimpan fillet di dalam peti sejuk yang dibungkus dengan perkamen. Atau tuangkan kepingan dengan minyak sayuran dan simpan dalam balang.

Terdapat banyak resipi dan variasi untuk membuat ikan merah. Berikut adalah beberapa resipi asas yang boleh anda lengkapkan dengan rempah dan sayur kegemaran anda. Kaedah ini membolehkan anda menjimatkan nutrien dan vitamin.