Semua mengenai alkohol di Sri Lanka

Anda tidak boleh membeli alkohol di Sri Lanka di mana-mana, walaupun tidak ada larangan khas untuk penjualan dan penggunaan alkohol di negara ini, selain larangan penggunaan minuman beralkohol pada bulan purnama. Di mana untuk membeli alkohol di Sri Lanka? Sudah tentu, pertama sekali, ini adalah restoran, kafe, bar. Di tempat-tempat ini anda boleh memesan alkohol apa pun, tetapi pilihan ini tidak sesuai bagi mereka yang ingin membeli minuman beralkohol untuk minum di balkoni di bilik atau di tempat lain. Namun, harga alkohol di restoran, kafe dan bar terlalu tinggi.
Ke mana hendak pergi dalam kes ini? Pada dasarnya, alkohol di Sri Lanka dijual di kedai khusus. Kedai-kedai ini seperti kedai alkohol kecil yang tidak boleh anda masuki, tetapi anda boleh membeli alkohol melalui tingkap kecil. Sejujurnya, saya tidak begitu faham mengapa alkohol dijual dengan cara ini di Sri Lanka, tetapi hakikatnya adalah mencari kedai arak di bandar-bandar di negara ini kadang-kadang agak sukar. Sebaiknya minta penduduk setempat memberitahu anda di mana "Kedai Anggur" atau "Kedai Alkohol" berada. Sebagai peraturan, semua penduduk tempatan tahu di mana kedai alkohol ada di bandar mereka..
Apa minuman beralkohol di Sri Lanka yang patut dicuba? Sudah tentu, pertama-tama, ini mestilah minuman yang popular di kalangan penduduk tempatan. Terutama arak, rum dan bir popular di Sri Lanka.

Rum merah Calypso di Sri Lanka

Secara umum, terdapat beberapa jenis rum di Sri Lanka, tetapi jenis rum yang paling terkenal di luar negara ini adalah rum Calypso berwarna merah. Sebotol rum ini di kedai minuman keras berharga kira-kira Rs 1.600.
Pada awalnya, saya ragu-ragu tentang rum Sri Lanka, kerana untuk beberapa alasan saya percaya bahawa tradisi dalam membuat rum di negara ini tidak sama dengan di Cuba, Republik Dominika atau Jamaika. Tetapi, ternyata tebu tumbuh banyak di Sri Lanka..
Anehnya, saya suka rum Calypso red itu sendiri, walaupun bagi saya dari segi nilai untuk wang, tidak ada rum yang lebih baik daripada Brugal Extra Viejo. Bagaimanapun, untuk wang anda (dan pada kadar pertukaran 1600 rupee sekarang, ia hanya 630 rubel) rum Calypso merah hanyalah rum yang hebat.
Ngomong-ngomong, terdapat dua subspesies rum Calypso red di Sri Lanka: Perak dan Emas. Mereka hanya berbeza dalam daya tahan. Seperti yang telah anda fahami, rum Calypso Gold mempunyai penuaan yang lama.

Arak di Sri Lanka

Banyak jenis rum di pasaran sekarang dibezakan dengan sifatnya yang sangat pelbagai. Arak adalah sejenis rum di Sri Lanka yang berbeza dengan sifat peribadinya daripada pesaing. Rum Arak di Sri Lanka dihasilkan dalam keadaan yang teruk. Warna kuningnya menunjukkan apa yang terdapat di tengah-tengah minuman ini. Rum Arak 100% semula jadi, dan rum seperti itu sangat sukar ditemui hari ini. Komponen Arak yang paling penting adalah getah dari bunga pokok kelapa. Minuman dihasilkan dengan teliti mengikut satu resipi tradisional. Pemetik yang dilatih khas digunakan untuk mengumpulkan getah bunga kelapa.
Ciri-ciri Arak rum di Sri Lanka sangat berbeza. Rasanya kaya, dan setelah meminumnya, rasa kelapa tetap ada di mulut. Walaupun nota ini mendominasi, kayu manis juga digunakan dalam penghasilan rum, jadi notanya juga ada.
Rum Arak dihasilkan di kilang penyulingan di Rockland, yang mempunyai reputasi baik sebagai salah satu pengeluar terbaik di Sri Lanka. Penduduk tempatan minum arak di rumah mereka, menurut tradisi, dengan air kelapa. Di hotel, restoran dan kafe, anda boleh menikmati rum es tulen dan kombinasi rum dengan kelapa. Banyak koktel gourmet dan bir halia sering mengandungi sebilangan besar rum berkualiti tinggi ini..
Ceylon Arak dituangkan ke dalam botol 700 ml. Kandungan alkohol rum ini adalah 40%. Arak berumur dalam tong kayu khas, yang khas untuk pengeluaran rum di seluruh Sri Lanka.

Bir di Sri Lanka

Hampir setiap kafe dan restoran di Sri Lanka menawarkan Lion Lager Beer tempatan yang terkenal, yang mempunyai rasa ringan dan menyenangkan. Harga bir di Sri Lanka sangat berbeza. Di pedalaman, anda akan sering melihat harga Rs 270-300 untuk sebotol besar (625 ml), sementara di Mirissa botol yang sama berharga sekitar Rs 200. Di Unawatuna, julat harga bir luar biasa. Bahkan ada perasaan bahawa kos bir di sini bergantung pada musim, kerana pada bulan Februari kami membayar bir ini 1.5 kali lebih banyak daripada pada bulan Ogos, walaupun pada hakikatnya kami bercakap tentang kafe yang sama.
Hampir selalu bir di Sri Lanka ada di dalam peti sejuk, jadi meminumnya, sekurang-kurangnya dalam beberapa saat pertama, boleh menjadi keseronokan sebenarnya. Tetapi kerana kafe biasanya tidak menawarkan kotak Styrofoam untuk botol bir (seperti di Thailand, misalnya), sayangnya bir itu cepat memanas. Anda harus membiasakan diri dengan kenyataan bahawa hanya pada minuman pertama bir akan sejuk jika botol pada mulanya disejukkan dengan baik.
Sekiranya anda ingin mencuba bir yang lebih kuat, anda boleh membayar lebih banyak dan membeli Lion Strong Beer. Dalam cuaca panas, beberapa botol bir ini boleh diminum sedikit.
Bir tempatan lain di Sri Lanka termasuk Three Coins dan Kings. Bir ini adalah Lion Lager Beer yang kurang biasa, tetapi masih sukar ditemui..
Bagi pelancong yang tidak begitu menyukai bir tempatan, banyak kafe dan restoran di Sri Lanka menyimpan bir Carlsberg di dalam peti sejuk.

Wain di Sri Lanka

Terdapat arak tempatan di Sri Lanka, tetapi seperti yang anda bayangkan, ia bukan dari anggur. Anggur di Sri Lanka dibuat dari beberapa buah, termasuk buah markisa, mangga dan nanas. Hampir semua wain ini manis atau separa manis, yang umumnya tidak mengejutkan..
Kos anggur buah di Sri Lanka biasanya sekitar 700-1000 rupee setiap botol. Harga lebih tinggi di restoran dan kafe.
Sudah tentu, terdapat juga anggur yang diimport di negara ini, terutama di hotel dan restoran di kawasan peranginan yang besar. Benar, harga wain seperti itu di Sri Lanka agak tinggi.

Bolehkah saya minum alkohol di Sri Lanka

Secara umum, tidak ada larangan serius untuk meminum alkohol di Sri Lanka (bagaimanapun, ini bukan negara Muslim), tetapi pada beberapa hari anda masih tidak dapat membeli alkohol, dan jika anda meminumnya, anda boleh menghadapi masalah serius dengan polis.
Tidak seperti Thailand, di mana pesta diadakan pada setiap bulan purnama di beberapa tempat (di Koh Phangan, di beberapa pantai Phuket dan Koh Samui dan di tempat lain), di Sri Lanka, sebaliknya, alkohol tidak dibenarkan semasa bulan purnama. Penjualan alkohol selama ini juga dilarang. Walau bagaimanapun, larangan tersebut biasanya tidak berlaku untuk hotel yang ditujukan kepada pelancong asing..
Harus diingat bahawa semasa beberapa cuti keagamaan di Sri Lanka, alkohol juga tidak dijual..
Kami menambahkan bahawa di Sri Lanka ada undang-undang yang menyatakan di beberapa tempat dilarang menjual alkohol dari jam 14:00 hingga 17:00. Walaupun begitu, perkara tidak begitu ketat. Pertama, undang-undang tidak berlaku untuk semua lokasi. Kedua, tidak semua tempat penjualan mengikut undang-undang ini..

Import alkohol ke Sri Lanka

Oleh kerana pelancong sering memilih untuk mengambil alkohol dengan mereka, kadang-kadang mereka mempunyai pertanyaan tentang apakah mungkin mengimport alkohol ke Sri Lanka. Pada dasarnya, persoalan seperti itu muncul bagi orang-orang yang pernah berkunjung ke Maldives atau menyedari sepenuhnya larangan pengangkutan alkohol ke negara ini..
Apa kesepakatan dengan import alkohol di Sri Lanka? Sebenarnya, tidak dilarang membawa alkohol ke Sri Lanka, tetapi ada larangan serius. Laman web adat istiadat Sri Lanka mengatakan bahawa satu orang boleh mengimport 2 botol wain (0.7 liter) dan 1.5 liter alkohol yang kuat.
Sekiranya anda membawa alkohol ke Sri Lanka dengan anda? Secara peribadi, saya rasa pengambilan alkohol ke Sri Lanka hanya perlu jika anda ingin menikmati minuman kegemaran tertentu, dan anda tidak pasti bahawa anda boleh membelinya dengan mudah dan murah di pulau itu. Masuk akal untuk minum wain, sampanye, cognac dengan anda, tetapi jika anda merancang untuk minum bir, rum dan koktel, maka tidak ada gunanya membawa alkohol dengan anda. Bir tempatan di Sri Lanka cukup bagus, tetapi jika anda tidak menyukainya, maka anda boleh membeli bir dari jenama antarabangsa terkenal. Bagi mereka yang suka minuman yang lebih kuat, Sri Lanka mempunyai rum Arak yang sangat baik.
Secara amnya, fikirkan dengan teliti sama ada perlu minum alkohol dengan anda, walaupun secara peribadi saya hampir selalu mengambil sebotol Jägermeister dan sebotol cognac yang baik di Duty Free untuk minum di balkoni di bilik, kerana sukar untuk mencari minuman ini di Sri Lanka.

Rum Sri Lanka

Katerina Matveevna yang tersayang! Suami yang hilang kasih menulis kepada anda, dengan kehendak nasib di wajah (lebih tepatnya, dalam pesawat) pesawat bersayap putih, yang ditinggalkan di pulau Sri Lanka. Turun dari pesawat, perkara pertama yang saya buat adalah membasmi kuman badan. Walaupun semua jaminan saya bahawa saya bukan lanun, di kedai bebas cukai saya ditawarkan untuk membeli rum merah. Saya fikir ia adalah sejenis vodka tebu, tetapi ternyata mengenai kebanggaan negara. Orang Sri Lanka menyajikan rum merah kepada para tetamu dengan kebanggaan perniagaan yang sama seperti yang dilakukan oleh ibu anda ketika merawat anggur buatan sendiri.

Rum Sri Lanka dibuat dari tebu, yang tumbuh di sini seperti juga rumpai di sini. Ngomong-ngomong, ternyata warna minuman ini tidak bergantung pada penuaan, seperti yang selalu saya fikirkan. Contohnya, rum ringan dan gelap boleh menjadi usia yang sama, dan rona muncul kerana bahan tambahan yang dicampurkan oleh pengeluar ke dalam minuman dengan tangan yang murah hati. Jangan anggap rum gelap ditekankan pada alas kaki, seperti datuk saya dulu membuat tanda dagangannya. Penjual secara rahsia memberitahu saya bahawa keseluruhannya adalah karamel bakar, jus kelapa dan bahan semula jadi yang lain. Ini bagus, kerana jika tidak, saya tidak akan berani membeli rum merah. Ternyata ia dibuat dengan mencampurkan jus pisang merah. Ia dihormati di Sri Lanka sebagai penyembuhan dan sering digunakan dalam pelbagai persediaan kosmetik. Oleh itu, sekarang anda tentukan sendiri sama ada anda ingin mengambil jus pisang merah di dalam atau di luar, tetapi masa itu tidak menunggu, sudah tiba masanya anda mengambil cenderahati.

Calypso Red Rum (Calypso).

Sayangnya, rum ini tidak dapat dibeli, kerana ia tidak dibekalkan ke Rusia. Tetapi selain rum ini, anda juga dapat membeli rum yang serupa, khususnya rum Old Old Monk India dan rum Dominican Hispaniola

Rum merah juga terdapat di bar hotel. Saya mendapat bilik yang menghadap ke laut. Sebutkan apa yang anda suka, Lautan Hindi tidak dapat dikelirukan dengan laut - dan baunya berbeza, dan kelihatan berbeza. Hanya satu perkara yang tidak dapat saya fahami: mengapa hotel, yang terletak 15 minit berjalan kaki dari pantai berpasir yang sebenarnya, mempunyai kolam renang? Siapa yang perlu berenang di dalamnya? Sudah lama saya memikirkan perkara ini, menghirup rum merah di bilik saya. Kemudian saya duduk menulis surat dan tertidur.

Setelah mendapat tidur yang cukup, saya memutuskan untuk berendam di laut. Panas baru sahaja reda - sudah hampir pukul empat petang. Tetapi masalah tiba-tiba menanti saya dalam bentuk pelancong Rusia yang lain. Beberapa lelaki, melambaikan tangannya, berlari ke air dan menjerit hati-hati: "Tagi-i-i-i-il!" Sebelum dia sempat terjun, langit mendung dengan awan dan hujan lebat sehingga dia harus bersembunyi di bawah kanopi daun palma berhampiran bar. Saya memutuskan untuk membeli rum merah lagi dan menghirup perlahan sehingga hujan berakhir. Ciprun sombong berkeliaran dan berusaha untuk mencuri kacang dari pelancong gape.

Ngomong-ngomong, saya berbual dengan bartender. Dengan bahasa Inggeris saya yang rosak itu tidak mudah, dan saya tidak dapat menyebut namanya, tetapi saya belajar banyak dari perbualan ini. Ternyata rum merah yang paling terkenal di Sri Lanka dihasilkan di bawah jenama Calypso. Jenama ini merupakan cetusan idea syarikat IDL. Ngomong-ngomong, penduduk tempatan juga tidak gemar membeli rum merah ini, walaupun pada awalnya ia dirancang untuk pelancong untuk memukau mereka dengan rasa eksotik tempatan. Calypso rum, menurut bartender, terdapat dalam dua jenis - Silver Red Rum dan Red Rum. Berbeza, seperti ketahanan: Perak lebih muda.

IDL juga membuat rum merah lain, Rockland. Sebagai tambahan kepada versi klasik Red Rum, barisan ini juga mengandungi minuman Dark Red Rum. Bartender itu cuba meyakinkan saya untuk mencubanya sejak sekian lama, tetapi saya tidak berani masuk campur. Dia berjanji akan datang untuk sebagian Rockland versi gelap pada waktu malam, tetapi bartender memberi amaran bahawa pada waktu ini kehidupan di Sri Lanka menjalani animasi yang ditangguhkan. Maksudnya, tidak ada yang berfungsi kecuali kedai-kedai tempatan. Ngomong-ngomong, sehingga setelah bersantai, semangat untuk berenang di air laut dan menunggang gajah tempatan tetap ada, bartender menasihati saya untuk tidak mencambuk rum merah dengan pembersih, tetapi mencampurkan koktel dengannya atau menambahkannya dengan kopi dan cerut. Saya tertanya-tanya adakah pilihan ini akan berfungsi dengan cahaya bulan kita? Ijazahnya, pada dasarnya, sama, dan mungkin untuk menggali tempat tidur selepas libur.

Saya juga mengetahui bahawa di Sri Lanka ada tradisi yang menakutkan bagi orang Rusia - sebulan sekali, ketika bulan penuh, dilarang menjual dan minum alkohol di tempat awam. Penduduk tempatan memanggil hari ini sebagai Hari Poya. Anda semestinya telah melihat mata mengerikan pelancong yang baru tiba, yang kedatangannya bertepatan dengan bulan purnama! Mereka dengan sedih berlari di sepanjang pantai setelah isteri berpuas hati, tetapi sinar matahari jelas tidak menyenangkan mereka. Nasib baik, walaupun pada hari ini, tidak boleh dilarang minum rum merah sambil duduk di bilik anda secara senyap-senyap..

Pada kesempatan ini, saya bergegas ke kedai-kedai. Anda boleh membeli rum merah dengan harga yang sangat rendah. Malah penduduk tempatan yang agak miskin dengan senang hati menggunakannya kerana kosnya rendah dan kualiti yang sangat baik. Dan rahsia kebolehcapaian tersebut terletak pada kenyataan bahawa rum Sri Lanka dibuat dari tebu tempatan dan dijual di sana, dan tanpa pato. Oleh itu, kosnya tidak diselaraskan oleh markup dari rangkaian peniaga atau dengan membayar promosi jenama. Terdapat banyak jenama yang dijual di sini yang tidak pernah saya dengar sebelumnya, tetapi rasanya cukup bertoleransi. Mereka mengatakan bahawa di pulau Goa, yang terletak berhampiran Sri Lanka dan memiliki kemuliaan surga di Bumi untuk para pengunjung pesta di seluruh dunia, anda boleh membeli rum merah untuk wang ringgit. Caranya di sini ialah di Goa, banyak produk tempatan (termasuk alkohol) dikecualikan daripada cukai eksais, dan oleh itu harganya jauh lebih murah. Hanya di sini tidak ada yang akan menjamin kandungan sebotol rum yang dibeli separuh harga.

Anda tahu, secara mengejutkan rum Sri Lanka kebanyakannya berkualiti tinggi, jika tidak, ia tidak akan dapat bersaing dengan jenama yang lebih popular. Ngomong-ngomong, di gudang pengeluar tempatan tidak hanya ada rum merah, tetapi juga varietas putih dengan kelapa seperti Calypso Perak (anda pasti suka - baunya seperti gula-gula kelapa kegemaran anda) atau yang gelap, misalnya, Kapten Cook.

Semasa saya menatap kaunter dengan semua jenis minuman keras, ia mulai turun lagi. Jelas sekali, penyebutan Tagil, untuk beberapa sebab, sangat tidak disukai oleh dewa-dewa tempatan, dan rakan senegara saya yang tidak terlalu berbudaya membuat mereka marah dengan teriakan yang tidak sopan, tetapi peristiwa itu meletus setelah kejadian ini, bermula dari pukul empat petang, hampir setiap hari. Kakitangan hotel yang tidak khurafat meyakinkan saya bahawa cuaca seperti ini cukup biasa di Sri Lanka. Mereka sering mengulangi: "Kami tidak mempercayai langit!" Ini bermaksud bahawa jika pada saat tertentu kelihatan benar-benar bersih, maka ini bukan jaminan bahawa dalam beberapa minit ia tidak akan diliputi oleh awan. Cuaca berubah dengan sangat cepat, dan bergantung pada musim, hujan hampir setiap hari..

Saya sampai ke hotel dengan menggunakan kenderaan, yang disebut penduduk tempatan sebagai "tuk-tuk". Sekarang, jika Oka dan motosikal dengan kereta sorong boleh mempunyai anak, mereka akan kelihatan seperti ini. Mengendarai semangat ini lebih menakutkan kerana hujan seperti tembok, dan tuk-tuk pada dasarnya tidak mempunyai lampu depan, sama seperti tidak ada peraturan lalu lintas khusus di Sri Lanka (mungkin kelihatan sangat mudah bagi saya kerana takut?)... Ada baiknya di antara dua lebam berdekatan saya berjaya menemui leher botol dalam kegelapan dan meneguk rum merah yang baru dibeli, jika tidak, saya akan pulang ke kelabu.

Sekarang saya duduk di bilik saya, memberikan rasa. Mereka membawa saya secawan kopi dan beberapa buah sehingga saya dapat merasakan rum Sri Lanka di semua kehalusan.

Rum merah dan ciri-cirinya

Pulau Sri Lanka adalah tempat yang eksotik dan indah dengan sejarah dan budaya yang menarik. Oleh kerana banyak tebu tumbuh di sini, kemunculan pengeluaran rum agak logik.

Sri Lanka, atau Sri Lanka, rum dicirikan oleh warna yang tidak biasa dan rasa eksotik yang sama. Bersama dengan saudara-saudara "pulau" yang lain, dia bernilai mengenali lebih baik.

Ciri khas rum merah Sri Lanka

Pengeluaran minuman keras di pulau ini terutama berorientasikan pelancong, jadi ditujukan ke tempat penjualan tempatan, yang mencerminkan beberapa rasa lokal. Kualitinya berada pada tahap yang cukup tinggi dan mendapat permintaan yang sama di kalangan pelancong dan penduduk tempatan.

Wangian

Aroma gula manis diselitkan dengan nota buah dan aroma karamel.

Warna merah yang kaya dengan warna coklat atau keemasan menjadikan minuman mudah dikenali dengan latar belakang alkohol lain.

Manis, dengan nota buah, beri, coklat dan karamel yang kaya.

Teknologi pengeluaran rum merah Sri Lanka

Teknologi pengeluaran di pulau ini mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Seperti jenis alkohol lain, tebu dituai terlebih dahulu. Jus tebu kemudian diperam dengan ragi dan diubah menjadi alkohol.

Sirap gula yang tidak diolah yang tersisa disulingkan tiga kali dalam lajur khas dan disucikan dengan sistem penapis. Produk siap berumur dalam tong kayu oak selama beberapa tahun.

Selepas itu, jus pisang merah ditambahkan ke alkohol yang sudah tua, sebab itulah alkohol Sri Lanka mendapat warna yang tidak biasa.

Cara memilih minuman yang betul dan membezakannya dengan yang palsu

Rum merah tidak dipalsukan kerana tidak mempunyai faedah ekonomi. Itu bukan milik jenama global seperti Havana Club atau Bacardi, dan dihasilkan hanya di Sri Lanka.

  • Anda boleh membelinya secara bebas cukai atau di kedai Sri Lanka di Kedai Anggur. Ia juga tidak bernilai membeli "tangan" dari penduduk tempatan, kerana ini tidak menjamin kualiti alkohol yang dibeli, dan harganya akan dua kali lebih banyak.
  • Alkohol dijual dalam jumlah 0.375 liter dan 0.75 liter. Botol bervolume besar mempunyai penampilan standard, dan botol kecil mempunyai "bahu" yang bulat lebar.
  • Penutup logam merah dengan petunjuk pengeluar.
  • Labelnya dibuat dari kertas yang murah. Keistimewaan label seperti itu ialah harga per minuman. Label di bahagian belakang mengandungi komposisi dan, sebagai tambahan yang menyenangkan, resipi koktel dengan alkohol.
  • Alkohol yang baik mempunyai cecair tanpa curah, warna murni dan merah.
  • Bau dan rasanya lembut dan kaya tanpa bau alkohol.

Cara menghidangkan dan minum rum merah Sri Lanka

Untuk menikmati dan merasakan rasa dan aroma yang mendalam, anda harus mematuhi beberapa peraturan mudah.

  • Rum merah adalah minuman yang mesra dan mesti diminum di syarikat yang sama..
  • Alkohol merah yang sejuk tidak berbaloi, jika tidak, aromanya akan hilang, tetapi gelasnya perlu disejukkan.
  • Paling baik dicurahkan ke dalam gelas rendah dengan bahagian bawah tebal dan sisi tebal.
  • Alkohol dalam gelas sejuk mesti dipusingkan sedikit di tangan anda, pemanasan, sehingga aroma akan terungkap sepenuhnya.
  • Anda harus mengisi gelas dua pertiga dan minum satu atau dua teguk pada satu masa..

Apa yang perlu dimakan rum merah Sri Lanka

Berfungsi sebagai digestif, jadi makanan ringan diasumsikan. Sesuai adalah sepinggan buah atau jeruk yang dihiris, sepiring keju, kacang.

Oleh kerana ia mempunyai rasa yang manis, ia sering disajikan dengan irisan lemon untuk kontras yang menyenangkan. Sebilangan orang suka menggabungkan rasa manisnya dengan rasa manis karamel dan pencuci mulut buah..

Koktel dan campuran rum merah Sri Lanka

Cecair merah boleh dicairkan dengan air atau ais untuk menurunkan tahap dan rasa manis. Anda boleh meminumnya dicairkan dengan cola - ini adalah pilihan yang lebih memabukkan, dan rasa manis alkohol itu sendiri juga akan menambah manisnya soda..

Adalah baik untuk meminum alkohol, mengaduknya dengan jus lemon, ia akan menambah rasa yang enak. Anda sering dapat mencari campuran dengan Schweppes dan pudina. Ternyata sedap jika anda menambahkan alkohol ke dalam kopi.

Lebih baik meminumnya dalam koktel. Sebagai contoh, Calypso Twist adalah koktel menyegarkan yang sering dijumpai di pantai. Ia mengandungi rum merah, serai, lemon, soda dan ais. Pada hari yang panas, ini adalah penyelesaian yang baik.

Terdapat variasi koktail Pina Colada dengan rum merah. Rasa dan rasa manisnya, lebih enak daripada pada resipi asalnya, dan sangat sedap di pesta..

Jenis rum merah di Sri Lanka

Tidak banyak jenis alkohol ini. Ia dihasilkan oleh hanya dua syarikat IDL dan Rockland.

  • Rum Merah Calypso Gold. Kekuatan rum merah Sri Lanka "Calypso" - 40 darjah. Kosnya ialah $ 6. Anda boleh mencubanya hanya di pulau itu sendiri, atau di Goa, atau membelinya di rumah sebagai cenderahati tanpa cukai. Aroma dan rasanya menyenangkan, manis, sedikit manis, oleh itu disarankan mencairkan dengan jus atau cola. Warna alkohol berwarna merah dengan emas.
  • Rum Merah Gelap Rockland. Kekuatannya ialah 38 darjah, yang menjadikannya lebih dekat dengan minuman keras. Kosnya ialah $ 8. Alkohol yang tidak biasa dibuat berdasarkan raspberi dan diperkaya dengan sirap coklat dan gula. Bau dan rasanya lembut, beri, sedikit rasa coklat. Merah pekat dengan warna coklat.

Minuman kelas yang sama

"Arak" - rum kelapa Sri Lanka. Alkohol semulajadi dari getah bunga kelapa dan ramuan Ayurveda. Minuman ini dibuat mengikut satu resipi tradisional dan sangat popular di pulau ini seperti merah..

Selalunya, Rockland dibandingkan dengan Bhikkhu Tua India, terutamanya kerana rasa ringan dan aroma yang menyenangkan. Gunung Gay mempunyai rasa lembut dan kaya yang sama. Warnanya - emas dengan warna merah - samar-samar menyerupai Calypso.

Alkohol di Sri Lanka: apa yang perlu dicuba, di mana untuk membeli

Walaupun pihak berkuasa pulau itu secara aktif memerangi penggunaan minuman keras dengan terus menaikkan cukai dan harga, alkohol dapat dijual di mana-mana bandar pelancongan di Sri Lanka. Tidak ada masalah dengan pembelian atau penggunaan alkohol oleh pelancong di Sri Lanka, hanya ada batasan pada waktu dan tempat penjualannya, yang dijelaskan di bawah.

Jenis minuman beralkohol, harga

Harga untuk minuman beralkohol tempatan di kafe, bar dan restoran di Sri Lanka boleh berbeza 2-3 kali ganda dari harga pasaran. Terdapat alkohol yang dijual, tetapi dengan harga 2-3 kali lebih tinggi daripada biasa. Semakin besar bandar, semakin luas kumpulan alkohol: pelbagai jenis terdapat di kedai-kedai di kota-kota besar (Colombo, Galle, Kandy), ia juga boleh dipesan secara dalam talian di kedai dalam talian Colombo dengan penghantaran pulang. Harga untuk semua produk ditunjukkan dalam rupee Sri Lanka, nilai tukar rupee ke rubel adalah 2,8.

Ingatlah bahawa semua produk bungkusan tempatan dikenakan pelabelan wajib - mereka mesti menanggung harga jualan maksimum. Namun, selain harganya, penjual sering menggunakan surcaj sejuk "perkhidmatan sejuk", yang berbeza-beza bergantung pada selera dan tempat penjualan, tetapi biasanya terhad kepada 10-20 rupee. Terdapat juga "deposit botol" - harga produk itu terpisah dari botol kaca (40 rupee, yang kemudian anda dapat mengembalikan dan mengembalikan deposit), tetapi secara umum ia tidak boleh terpisah, tetapi kadang-kadang penjual "lupa" mengenainya.

Kilang bir pertama didirikan di Ceylon pada tahun 1849 di Nuwara Eliya untuk melayani keperluan penjajah Inggeris, dan kemudian pada tahun 1940-an mereka mula membuat bir dengan jenama Lion. Kini pengeluar bir utama di Sri Lanka adalah kilang Lion dengan produk dengan nama yang sama, juga menghasilkan Corona dan Sando, yang menguasai lebih dari 80% pasaran. Jenama itu kini dimiliki oleh Carlsberg Group. Jumlah pengeluaran kedua terbesar adalah Kumpulan Heineken, yang memiliki jenama Tiger, Bison, Anchor, ABC, Baron.

Sebilangan besar bir dibuat dari bahan mentah beras. Pengeluar menghasilkan Lager / Pilsener - bir ringan, Stout - bir gelap dan bir kuat - ringan. Harga di bawah diberikan untuk pasar raya rantaian untuk 2019 dan mungkin sedikit berbeza bergantung pada tempat penjualan sebanyak 20-40 rupee per unit. Ngomong-ngomong, minuman bir Ginger yang popular tidak beralkohol dan tidak ada kaitan dengan bir..

Jenama / GredPemilik jenama°PembungkusanHarga
SingaLager4.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.325 / 0.625
120/180
140 / 180-220
Kuat8.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.325 / 0.625
180/300
325/340
Mantap8.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.625
200/320
320-360
SandoKuasa kuat8.8 °st0.625350
CarlsbergLager4.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.64
140/220
220-260
Pembancuh khas8.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.625
220/330
330-380
CoronaTambahan4.5 °st0.355650-750
HarimauLager4.8 °w / b
st
0.5
0.64
220
220
Hitam8.8 °w / b
st
0.5
0.64
330
340
BisonSuper kuat8.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.625
180/300
340
JangkarPilsener licin4.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.625
120/180
230
Kuat8.8 °w / b
st
0.33 / 0.5
0.625
180/300
240
ABCMantap8.8 °w / b0.5320
BaronKuat8.8 °w / b0.5330
Pembancuh yang kuat8.8 °st0.625370
HeinekenLager4.8 °w / b
st
0.33
0.5
570
625-645

Wain

Kos sebotol wain tempatan adalah sekitar 1000-1200 rupee. Ia dibuat dari buah-buahan tempatan dan oleh itu varietasnya kebanyakan manis dan separa manis, tetapi ada keluhan mengenai kualiti produk.

Terdapat wain-wain yang dijual dari Kanada, Chile, Perancis, Itali, Sepanyol, Australia, New Zealand, dan lain-lain, namun ia dibezakan dengan harganya yang tinggi - harganya bermula dari 2000 - 3000 rupee setiap botol.

Arak (Arrack)

Arak adalah minuman beralkohol kuat Sri Lanka nasional yang terbuat dari getah bunga kelapa yang belum dibuka. Getah dikumpulkan setiap hari, oleh itu, untuk memudahkan pengumpulan, telapak tangan diikat dengan tali di mana pengumpul bergerak: dia memotong perbungaan dan getah masuk ke dalam periuk tanah liat yang diikat pada potongan telapak tangan. Isi periuk dikumpulkan dan diletakkan di dalam tong kayu keras. Jus kelapa sawit mengandungi banyak ragi semulajadi, sehingga cepat fermentasi untuk membentuk "Toddy" (arak sawit). Fermentasi semula jadi dengan kekuatan 5-7 °, Toddy disuling dua kali.

Penyulingan berlaku dalam lajur pembetulan hingga kekuatan lebih dari 60 °. Hasil penyulingan diencerkan dengan air untuk mengurangkan kekuatannya, setelah itu disaring dengan penapisan multi-tahap, atau berumur di dalam tong Halmilla kayu. Jenama arak yang murah menggunakan penambahan alkohol untuk penyulingan sawit sebagai pengisi (ini dibuktikan dengan tulisan "Biasa"), ia tidak ditambahkan pada jenama mahal. Yang terbaik dianggap arak yang dibuat hanya dari jus pokok kelapa dan air, tanpa penambahan alkohol. Penduduk tempatan tidak menggunakan arak dalam bentuknya yang murni, hanya dalam koktel dengan air kelapa, air minuman, jus limau, bir halia, sprite, soda atau Coca-Cola.

Arak terbahagi kepada 2 jenis:

  1. Molasses adalah produk paling halus berdasarkan molase tebu, versi arak termurah, dihasilkan terutamanya oleh syarikat kecil. Tidak disyorkan untuk digunakan kerana kemungkinan akibat pembersihan kecil.
  2. Istimewa - Jenis arak yang paling popular, dibuat dari getah pokok kelapa. Kategori Premium sesuai untuk dimakan, dibahagikan kepada jenis:

Arak berumur (Premium berumur) adalah arak, yang setelah penyulingan berumur dalam tong, memperoleh warna emas khas. Kos arak bermusim berbeza dengan usianya. Setem berumur 12, 15 atau 18 tahun disebut Premium Aged dan berharga dari 10,000 rupee, jenis kurang berpengalaman berharga sekitar 2,000 rupee. Jenama yang paling popular termasuk:

  • Extra Special arrack (kumpulan DCSL) - jenis yang paling biasa, dijual dalam bungkusan 0.375l (800 rupee), 0.5l (1300 rupee), 0.75l (1600-1800 rupee).
  • VSOA / Arrack Lama Sangat Istimewa (kumpulan DCSL) 0,75l - 1,850 rupe
  • Serangan opal hitam (kumpulan DCSL) 0,75l - 1,750 rupe
  • VX arrack (Rockland) 0,375l - 1000 rupee, 0,75l - 2,000 rupee
  • Vat9 arrack (Rockland) 0,75l - 2,300 rupee
  • Arrack Old Reserve (IDL) 0,75l - 2,200 rupee

Disucikan (Premium premium) - arak suling, ia kurang popular daripada yang istimewa, biasanya tidak melalui tahap penuaan dalam tong kayu, tetapi disuling dan disaring beberapa kali. Arak suling mempunyai warna yang telus, tanpa warna. Arak suling merangkumi:

  • Deluxу 3pl Distilled (Mendis) 0,75l - 2,300 rupee
  • Double Distilled (Rockland) 0,75l - 2,000 rupee

Perisa - boleh dibezakan menjadi jenis yang berasingan, ini adalah arak suling dengan penambahan rasa (oren, mangga, lemon, anggur, epal, markisa, dll.).

  • White Dimond Arrack (IDL) 0,75l - 1,800 rupee.
  • Arrack Mango (Rockland) 0,75l - 1,000 rupee.
  • Empire Arrack (Mendis) 0,75l - 1,200 - 1,700 rupee.

Terdapat dua jenis rum ini mengikut tahap penuaan - Perak dan Emas. Golden Rum - Penuaan Lebih Lama. Penduduk tempatan minum rum dalam kombinasi dengan jus cola, soda, atau kapur atau lychee.

  • Rum merah Calypso (IDL Calypso Red rum) - jenama rum yang paling popular, berharga kira-kira 1300 untuk 0.375l, 1800 rupe untuk 0.5l dan 2.600 rupe untuk sebotol 0.75l. Rum merah dengan kekuatan 40 ° dibuat dari jus tebu dengan penambahan jus pisang merah (yang memberikan minuman berwarna cerah dan kaya merah). Minuman itu sendiri manis, beraroma, mempunyai buah dan rasa karamel yang cerah. Rum merah ini hanya dihasilkan di Sri Lanka.
  • Rum merah Rockland (Rockland Dark Red Rum) - kurang biasa, harganya adalah 1300 untuk 0.375l, untuk 0.75l 2800 rupee, kekuatan minumannya ialah 38 °. Ia juga dibuat dari jus tebu, tetapi dengan penambahan raspberi, warna minuman berwarna merah-coklat, rasanya lembut, aroma beri dengan sedikit coklat, sedikit kurang manis daripada Calypso.
  • Rum putih Calypso (rum IDL Calypso Silver White) berharga 0.75l adalah 2.600 rupee. Kekuatan minuman 40 °, tidak berwarna, telus, mempunyai rasa ringan dan aroma buah ringan dengan nota kelapa.
  • Rum putih Rockland (rum White Rock Premium White) berharga 0.75l adalah 2.800 rupee. Kekuatan minuman 38 °, telus, buah. Produk ini bahkan mempunyai akaun Instagram :)
  • Rum Putih Mendis (rum Pulau Mendis White) berharga 0.75l adalah 2,000 rupee. Kekuatan minuman 38 °.

Tidak begitu popular seperti arak, tetapi anda boleh menemuinya di kebanyakan kedai minuman keras:

  • Gin Rockland Dry (Rockland Dry Gin) berharga 0.75l sekitar 2700 rupee.
  • Gin Rockland Lemon Gin berharga 0,75l lebih kurang 2700 rupee.
  • Gin Mendis Lemon (Mendis London Spice Lemon Gin) isipadu 0.75l berharga kira-kira 2.300 rupee.

Wiski

Wiski tempatan jarang didapati dijual, tetapi setiap pengeluar di barisan ini memilikinya:

  • Whiskey Old Keg (Old Keg Whiskey) - jarang dijumpai, 0.375l 1400 rupe, volume 0.75l berharga sekitar 2500 rupe.
  • Whiskey Mendis (Mendis Blended Choice Whiskey) - 0,75l berharga kira-kira 2,000 rupee.

Sekatan penjualan alkohol di Sri Lanka

Minuman beralkohol terutamanya dijual di kedai alkohol khusus. dipanggil "kedai wain" atau "kedai wain", dibuka sehingga 22-00 jam. Di pasar raya biasa, alkohol tidak dijual kecuali Colombo, Hikkaduwa dan Matara.

Minuman tidak boleh dibeli di kedai minuman keras pada hari bulan purnama (Hari Poya). Secara teori, ada larangan penggunaan alkohol kepada orang ramai pada hari ini, tetapi dalam praktiknya mereka tidak dihormati dan pelancong tidak dikenakan sekatan. Sekatan pada hari cuti tidak berlaku untuk restoran dan kafe - di sana ia boleh dibeli pada bila-bila masa sepanjang hari dan setiap hari dalam seminggu, walaupun pada harga yang lebih tinggi..

Import dan eksport alkohol

Anda boleh membawa 2 botol wain 0.7 liter dan alkohol kuat 1.5 liter untuk 1 orang. Di lapangan terbang bebas cukai, anda boleh membeli alkohol yang diimport, tetapi kualitinya tidak selalu sesuai dengan yang biasa. Tidak ada sekatan eksport, ada peraturan untuk mengimport ke negara anda (untuk Rusia, indikator ini adalah 3 liter / orang).

Yang lebih enak, rum India, wiski Thailand atau Sri Lankan Arrak?

Saya mahu bercakap mengenai alkohol. Dengarkan blogger yang melakukan perjalanan seperti kami, sehingga semua orang menjalani gaya hidup sihat. Sama ada kita hanya menjumpai ini atau mereka hanya mahu melihat dengan betul. Mereka makan buah dan minum jus segar.

Kami juga kadang-kadang makan buah dan minum jus setiap hari, tetapi tidak ada larangan minuman beralkohol. Kami berjaya melihat beberapa syarikat dalam keadaan tidak rasmi. Tidak kira di negara mana kita berada, kita selalu mencuba, antara lain, alkohol tempatan, bir, wain, wiski, rum. Biasanya, pertama-tama kita membeli apa yang diminum oleh penduduk tempatan.

Di tempat keempat dalam ranking kami adalah wiski Thai Hong Thong

Sekiranya anda melihat dengan teliti, penduduk tempatan meminum wiski Hong Tong atau Sangsom di jalan-jalan di Thailand di mana-mana kawasan peranginan. Produk ini adalah yang paling popular bagi penduduk tempatan dan pelancong. Semasa pertama kali tinggal di Bangkok, kami membeli Hong Thong, Mekhong dan Sang Som.

Kami tidak melihat perbezaan ketara antara varieti ini. Rasanya tidak sedap, tidak terasa pahit, dan senang diminum bersama cola. Kos sebotol wiski Hong Tong 0.3 liter ialah 135 baht ($ 4.5). Sangat murah. Adalah mustahil untuk membeli wiski dengan jumlah yang begitu banyak di Rusia..

Blend wiski Thai kembali mendapat tempat ketiga

Hanya di Pattaya, saya perhatikan bahawa orang Thai sering bersantai dan minum di pantai (atau di belakang trak pikap berhampiran pantai) dan lebih suka wiski Blend ini, bukan Hong Thong. Kami memutuskan untuk mencuba.

Dijual dalam botol 0.5 liter. Sudah tentu, kami bukan pakar dalam wiski, tetapi kami membuat kesimpulan berdasarkan "suka atau tidak." Kami lebih suka wiski Blend. Cubalah sendiri. Kos sekitar 300 baht (10 $).

Di tempat kedua adalah rum Sri Arka

Anggur di Sri Lanka sangat ketat, tetapi anda boleh melupakan Martini atau sampanye, kecuali jika anda sudah tentu bersedia untuk meminum alkohol. Arrak rum sangat kuat. Tidak ada kesan sampingan daripadanya. Anda akan mengelakkan kesakitan di kepala. Jadi produknya bagus.

Kami juga menuangkannya dengan cola (sindrom pelancongan Mesir) dan meminumnya dengan sejuk. Tidak seperti wiski Thai, kita sama sekali tidak bosan dengan rum. Mereka mengambilnya dengan senang sekali lagi. Kos 1000-1500 rupee untuk sebotol 0.5 liter ($ 10).

Tikus India Old Monk mengambil tempat pertama yang terhormat di kalangan roh

Saya tidak mengenali seorang pun yang tidak peduli dengan rum yang lazat ini. Di India, pelancong membeli rum Old Monk dalam bungkusan dan membawanya pulang. Hidup di Goa serupa, kerana rum ini berharga satu sen. Kami juga tidak acuh tak acuh.

Rasanya seperti campuran gusi dan cognac, dan baunya seperti karamel. Ini memecahkan semua rekod minuman beralkohol yang kuat yang telah kami cuba sebelum dan pada masa ini. Sekiranya anda masih takut untuk pergi ke India kerana penyakit khayalan dan keadaan tidak sihat, maka pergi ke sana sekurang-kurangnya demi rum ini. Sekiranya anda meminumnya setiap hari, anda pasti tidak akan dijangkiti apa-apa))

KOMENTAR TERSEDIA DI VERSI PENUH LAMAN

Ya, ya, setiap blogger praktiknya orang suci: dia tidak minum, makan hanya haiwan mentah, mati, tidak, tidak, seperti yang anda fikirkan, tidak cukup untuk menembak anda... Dan dia tidak berbohong, semuanya begitu. Dan saya tahu mengapa)))
Ngomong-ngomong, adakah anda lebih menyukai Hong Thong daripada Sang Som? Dan saya mendapat sakit kepala darinya, dan saya tidak pernah menghampirinya..

Mungkin anda mendapat palet? Kita semua ok. Kesucian blogger juga luar biasa.

Katya, anda menghina! 7 eleven - jaminan kualiti Thai yang terkenal!

Di Pattaya, omong-omong, walaupun 7/11 tidak menjamin apa-apa. Saya baru-baru ini membeli sebungkus telur busuk di sana))

Jadi itu adalah jenaka. Bagaimanapun, kata-kata "Thai" dan "berkualiti" dalam banyak kes tidak boleh berdampingan.

"Kesucian Blogger" dapat dijelaskan sebagai mempromosikan gaya hidup sihat dan ingin tampil baik dan tepat kepada khalayak anda.

Saya rasa ini tidak sepenuhnya benar. Mereka tidak mahu hanya "kelihatan" - banyak dari mereka sebenarnya. Kenapa? Saya pasti bahawa saya tahu jawapan untuk soalan ini, dan lambat laun saya akan mengumumkannya)))

Memang banyak. Anda tidak perlu pergi jauh. Contohnya, saya tidak makan daging, tetapi saya tidak pergi, saya tidak berteriak tentangnya pada setiap langkah, saya tidak terganggu untuk makan sayur-sayuran dan buah-buahan sahaja. Perniagaan semua orang. Ketika saya baru memulakan cara untuk menolak makan haiwan, ada semangat yang lebih dari cukup. Kemudian saya menyedari bahawa seluruh dunia tidak boleh yakin, dan saya tidak memerlukannya. Itu tidak mengganggu saya untuk hidup dan di syarikat saya tidak akan melihat orang yang memakan ayam atau ikan. Perkara lain adalah apabila, di dalam syarikat orang yang tidak dikenali, anda menawarkan diri untuk pergi dan minum bir dan ada yang berpura-pura suci, sambil membuat orang lain kelihatan seperti peminum paling banyak di Bumi. Kami menawarkan satu pasangan untuk keluar dan merokok hookah pudina yang enak di kafe. Ada penolakan dengan kepala kita tinggi, kita tidak merokok. Tak guna! Kita juga tidak menghisap rokok, baik di mana hookah. Saya yakin bahawa tidak semua orang ingin menjalani gaya hidup yang terbatas dan "betul", tetapi kerana pada pandangan orang lain, anda akan menjadi lebih baik memberi orang seperti itu kekuatan untuk terus melepaskan semua kegembiraan hidup. Satu mesti, nampaknya tidak!

Apa yang anda lebih suka - Hong Thong atau Sang Som? Saya tidak tahu, tidak ada perbezaan rasa. Jadi, dalam foto pertama ke hong tong, anda boleh mengambil gambar di sebelah sebotol sang som

Tempat pertama kami ialah rum merah Calypso merah rum Sri Lanka - sangat manis, dengan rasa karamel. Bhikkhu Tua India juga tidak lain, tetapi Sri Lanka lebih baik :) Saya selalu membawa alkohol untuk bekerja dari semua perjalanan saya. Oleh itu, mereka teringat rum Sri Lanka untuk waktu yang lama dan bertanya kapan saya akan pergi ke Sri Lanka lagi)) Tetapi kami tidak menyukai Sri Lanka Arak.
Rum Filipina putih juga hebat..
Di Tae, saya sama sekali tidak suka alkohol. Mereka tersedak pada bulan pertama Sang Som)) Kemudian saya mula membeli anggur untuk diri saya di Makro - tidak murah, tetapi sekurang-kurangnya anda boleh minum)
Dan ya, kami minum alkohol :)))))

Saya juga membawa minuman ke tempat kerja)) Tequila dari Mexico, misalnya, tidak ada yang dihargai, tetapi semua orang sangat menyukai Old Monk)) Lankan Calypso tidak dicuba, jika nasib membawanya lagi ke SL, maka kita pasti akan mengambilnya sebagai sampel

Bagi saya tidak ada minuman kegemaran daripada tequila! Ia hanya wabak! Tetapi di Thailand, kami tidak pernah membelinya, kerana kami mempunyai tradisi yang baik - untuk membeli tequila di Duty Free, dan bukan di kedai dengan harga yang terlalu tinggi. Ringkasnya, mari, kawan-kawan, berjumpa, mari kita merokok hookah pudina (anda) dan makan ayam pemukul (kita))))))

Tiada masalah. Kami sentiasa bersedia!

Walaupun saya bukan peminat alkohol yang kuat, kadang-kadang saya tidak keberatan mencuba rum). Setakat ini, yang paling popular adalah "cappuccino" Indonesia, diikuti oleh rum India. Thai Hong Thong dan Sang Som rata-rata. Selebihnya adalah rum seperti rum)

Ya, saya setuju. Minuman Thai yang akan saya kategorikan sebagai "rum seperti rum".

Sial, saya sangat berminat untuk mengambil bahagian dalam perbincangan, tetapi saya belum mencuba perkara ini! )

Saya telah mencuba tequila, tetapi saya tidak dapat membandingkan! dan bagaimana anda mahukan bau karamel anda.

Cuba rum Jamaica. Anda mesti menjual. Kami meminumnya di Langkawi di Malaysia, juga dengan rasa karamel))) Kuba juga enak, tetapi saya tidak pasti adakah ia dijual di Amerika Syarikat.

Saya belum merasai minuman Thai…. Arrack dan Rahib Lama…. tidak mungkin dibandingkan! apabila anda mahu lebih manis - kemudian kunyah, apabila ada yang lebih klasik, maka arak. juga araku tanda tambah bahawa setelah makan siang itu kepala...... seperti rumah nasihat: (((((setelah arak tidak ada akibat seperti itu :))))

Dan kami tidak mengalami sakit kepala dari Monk, dan kadang-kadang dari Arrak. Ini semua individu. Bergantung pada berapa banyak minum kedua-duanya)

Saya setuju: semuanya bergantung pada kuantiti :))))))))

Untuk montok atau tidak? Soalan ini hilang dengan sendirinya di Goa. Saya tidak bertemu dengan orang yang tidak minum di sana. Rum sangat sedap sehingga bahkan mereka yang tidak pernah meminumnya meminumnya. Rum dan nanas! Dan tidak ada basikal selepas itu. Baik pantai dan lautan!

Satu lagi minuman keras Thai yang sangat lazat dengan tampalan yang berbeza. Perisa madu dan pengisi buah.

MONK LAMA-YANG TERBAIK!

Yeah…. Bhikkhu Tua atau "saudaranya" Old Sayler tidak dapat dibandingkan dengan alkohol apa pun. Jumlah yang diminum tidak mempengaruhi keadaan umum dengan cara apa pun. Jangan memperbodohkan diri sendiri, seperti minuman kebangsaan kami dengan nama terkenal VODKA. Walau bagaimanapun, keadaan umum mungkin dipengaruhi oleh kehadiran peminum di lautan, di udara segar, dengan makanan ringan India yang dimasak di leher. Namun, tidak semua orang dapat mentolerir rum, kerana ada yang berat, tetapi hanya ada beberapa unit seperti itu, dan saya tahu satu "unit" tersebut. Saya juga menyukai Arak Sri Lanka kerana rasanya yang aneh, walaupun saya bukan minuman beralkohol. Lagipun, mereka tahu bagaimana membuat "syaitan"))) menambah beberapa ramuan perasa... By the way, berada di Sri Lanka di satu kios anggur dengan tidak sengaja melihat Old Monk dan oh... mata jatuh dari tempat biasa mereka…. HARGA. Saya menarik perhatian anda - 3,5 ribu rupee, yang pada harga pada Februari 2015 adalah 24 dolar, sementara di India - 2,5... Inilah keuntungan yang sangat tinggi)))

Ditulis dengan baik! Ngomong-ngomong, Rusia, Biarawan Lama juga harganya hampir sama.

730 rubel seliter Old Monk di Magnet, dilihat hari ini!

Lelaki. Yang ada di Magnet sedang dipusingkan di garaj jiran saya))) SHYUTKA)) Kemuliaan, jika anda suka, saya boleh menulis banyak tentang India, tetapi tidak. … Mengenai GOA, kemungkinan besar mengenai Lanka dan hanya positif…. baiklah, percayalah, saya tidak memenuhi semua yang anda dan keluarga anda yang lama menderita di sana)))

Ya, anda boleh berkongsi pengalaman anda. Pada mulanya saya berfikir bahawa hanya kita di Sri yang "menderita", dan kemudian, jika dilihat dari komen yang sering diterima untuk tahun ketiga, ternyata ada banyak orang seperti itu. Saya sekarang mempunyai keraguan tentang kecukupan mereka yang melukis betapa indahnya di Ceylon bahawa Sri Lanka adalah orang yang paling baik dan tidak pernah berlaku satu perceraian..

Vyacheslav! Terdapat banyak reptilia di mana-mana, bukan begitu? Apa yang ada di Lanka, apa yang ada di Rusia. Saya baru membuat kesimpulan untuk diri saya sendiri. Apa sikap anda, anda mendapat tindak balas yang sama. Ya, ada penipuan di pasar (tidak mengejutkan), tukang menaikkan harga, penjaga di pesawat yang dikira dalam mata wang asing, walaupun mereka harus menerima rubel kami, dan sebagainya. dan lain-lain. Ini adalah kehidupan dan bukan untuk kita menilai mereka. Dan hakikat bahawa kami hanya dijemput untuk dikunjungi oleh orang asing, memperkenalkan kami kepada kehidupan mereka, keluarga, memberikan beberapa hadiah, bahkan perhiasan seperti perhiasan, gelang sen dan menangis ketika berpisah dengan kami, dan kami orang bodoh, berusaha membayarnya dan tidak diterima rupee bukan penunjuk kerohanian, keterbukaan dan kebaikan? Sekiranya ini dianggap tidak mencukupi, maka siapa? Mereka atau milik kita? Adakah benar-benar buruk dengan mereka? Kemudian jawab soalan mudah. Kenapa awak ada? Apa yang anda cari? Saya rasa anda perlu melihat kebaikan di mana anda berada ketika ini. Sudah ada cukup pengkritik dan pakar dalam mengenal pasti negatif))) Terima baik dan tanpa kemarahan dan bukan sebagai moral, tetapi sebagai kedudukan hidup saya sebagai "orang yang tidak mencukupi")))

Amir, betul, di negara mana pun ada yang buruk, ada yang baik. Kami juga pergi ke Goa beberapa kali, mereka memberi kami feniches dan tidak mengharapkan balasan apa-apa. Saya hanya ingin mengatakan bahawa di Sri terdapat banyak perceraian dan penipuan, secara harfiah setiap hari orang Sri Lanka keliru untuk menipu, salah perhitungan, mengira, mencairkan anda untuk membeli sesuatu... Malah pemilik vila, yang memandu SUV dan berehat di Eropah setiap tahun, mencuba dengan segala cara yang mungkin keluarkan satu sen lagi daripada kami. Ia menjijikkan. Perkara ini tidak pernah berlaku di negara lain. Walaupun di Kemboja, tempat mereka hidup lebih miskin. Sudah tentu, ada orang baik di Sri Lanka, tetapi anda tidak pernah bersinggungan dengan mereka, mereka tidak tahu bahasa Inggeris dan tidak mempunyai hubungan dengan pelancong. Oleh itu, saya fikir bagaimana anda boleh mengabaikan semua ini dan mendakwa bahawa tidak ada yang membiakkannya di Sri.

Kami meninggalkan Sri Lanka dua bulan kemudian. Walaupun pada awalnya mereka mahu tinggal di negara ini sekurang-kurangnya enam bulan. Terdapat banyak orang baik dan terbuka. Terdapat orang seperti itu di Malaysia, Thailand, Kemboja. Tetapi, pada masa yang sama, anda tidak perlu melalui satu siri perceraian yang tidak berkesudahan, pandangan bernafsu di kalangan lelaki tempatan, dan mengharapkan setiap tipu daya) Oleh itu, walaupun terdapat banyak kekayaan semula jadi Lanka dan kelebihannya, para musim sejuk tidak berakar di dalamnya. Termasuk kami)

Sebaliknya warna cinta untuk Old Munch dengan Amir tidak dapat disepakati! Mungkin ini adalah kedudukan hidup untuk tidak menyedari negatif dan bersukacita dengan bentuk berupa perhiasan, air mata palsu dan senyuman orang asing. Sehubungan itu, menarik, selain Goa dan Sh-L, Amir dapat dibandingkan dengan negara lain sikap penduduk tempatan terhadap pelancong? Negara Arab tidak dibincangkan...

Topik hubungan antara pelancong dan penduduk tempatan dapat dibincangkan tanpa henti. Berapa banyak orang, begitu banyak pendapat, dan setiap orang akan mempertahankan pendapat mereka, berdasarkan tepat pada kesan mereka sendiri... Seperti yang kita katakan: anda perlu belajar dari kesilapan orang lain, tetapi sebahagian besarnya ternyata bahawa pengalaman itu datang dengan jumlah benjolan anda sendiri yang disumbat pada bahagian tubuh yang berlainan)). Jadi apa yang kita bincangkan. Oh ya... tentang minuman beralkohol mana yang lebih baik...)))) tentu saja rum India, seperti yang disebutkan di atas, tetapi omong-omong, saya tidak akan menolak Arak sekarang))) segera muncul kenangan hangat pada malam musim sejuk yang dihabiskan di pantai Laut Arab dan Laccadive dengan rakan-rakan)))

Saya baru sahaja mencuba Arak di Sri Lanka, saya tidak akan mengatakan bahawa ia benar-benar buruk! Sangat mudah untuk minum premium, saya meminumnya dalam bentuk tulen, dan rakan saya, seorang Lankan minum dengan soda. Pada waktu pagi saya bangun awal tanpa masalah dan fenomena sisa. Dari kenangan, dari apa yang paling saya tahu, saya suka rum Chauret, Vietnam. Sayangnya India belum mencubanya. Perbandingan dengan rum dari Thailand, Sri Lanka, Kemboja dan Vietnam.

Segala-galanya membosankan dari masa ke masa, jadi saya bosan dengan rum India... Sia-sia mereka mula menjualnya melalui Magnet, saya cepat bosan! Saya tidak mengecualikan kembalinya minat dari masa ke masa... Saya sangat menyukai brendi Franklin di Sh-L. Arak mereka, pada pendapat saya, adalah seorang amatur...

Dan berapa banyak rum India di Magnet sekarang??

Percaya atau tidak, di Zelenograd seliter Old Monk berharga 730 rubel! Dan ini bukan palsu, saya bersumpah kepada Putin! 1 $ -75 rubel.