Groot. Senaraikan dengan foto

Ini adalah makanan yang dibuat dari biji-bijian yang dihancurkan atau dihancurkan dari pelbagai tanaman. Kelebihan utama mereka adalah kandungan karbohidrat kompleks (dan mereka memberi tenaga tubuh) dan vitamin B. Bijirin berguna untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Mereka mempunyai kesan positif pada sistem pencernaan dan kardiovaskular, membersihkan badan, membantu menurunkan berat badan, memperbaiki keadaan kulit.

Menurut cadangan WHO, karbohidrat kompleks (bijirin bersama dengan sayur-sayuran) harus sekurang-kurangnya 50% daripada jumlah diet harian..

Amaranth

axamitnik, sotong, cockscombs, velvet
tanaman yang mempunyai bunga merah kecil dalam perbungaan spike-paniculate yang panjang dan padat dan boleh mencapai ketinggian lebih dari tiga meter. Ia tergolong dalam keluarga tahunan Shiritsevy. Biji amaranth berwarna hitam atau merah jambu, kuning atau kehijauan. Amaranth untuk masa yang lama dapat mengekalkan penampilan segar bunga yang tidak luntur, yang menghiasi rumah dengan indah di musim sejuk..

Basmati

Ini adalah nasi dengan rasa popcorn atau kacang. Ia juga disebut raja padi, kerana mengandung sejumlah besar bahan berguna dan memiliki aroma dan rasa yang tiada tandingannya. Aroma khas beras basmati diberikan oleh sebatian siklik 2-asetil-1-pirolin yang terdapat di dalamnya. Bahan ini juga terdapat pada daun tropika, pokok Pandana. Mereka sering digunakan sebagai perasa..

Kacang polong

Ia adalah genus tumbuhan herba tahunan keluarga kekacang. Tanah air sebahagian besar spesiesnya dianggap sebagai Eropah dan Afrika Tengah, serta wilayah Asia Tengah. Ahli arkeologi mendakwa bahawa biji kacang telah digunakan oleh manusia sejak Zaman Batu. Di antara sayur-sayuran lain, kekacang ini dibezakan oleh fakta bahawa ia mengandungi sejumlah besar protein dan serat, jadi mempunyai kesan yang baik terhadap proses pencernaan dan boleh menjadi sumber protein yang baik untuk vegetarian dan atlet..

Soba

Tanaman yang unik, kediamannya dianggap sebagai kawasan pergunungan di India dan Nepal, di mana ia pertama kali ditanam sekitar 4 ribu tahun yang lalu. Buckwheat datang kepada kami dari Yunani, oleh itu ia mendapat namanya - "soba", iaitu "Groats Yunani". Buckwheat tergolong dalam keluarga Buckwheat. Buckwheat digunakan untuk membuat tanah - gandum utuh (soba), dibuat (gandum hancur dengan struktur yang pecah), Smolensk groats (biji-bijian yang sangat hancur), tepung soba, dan juga ubat-ubatan; malah kulit sekam dan benih digunakan untuk mengisi kusyen yang membantu dengan insomnia. Benih mudah dimakan oleh burung penyanyi.

Padi liar

Padi liar (hitam) sebenarnya tidak ada kaitan dengan nasi putih. Nama sebenarnya ialah zitsania akuatik, tumbuhan tahunan keluarga bijirin. Secara sederhana, ia adalah rumput rawa setinggi 1,5–3 m, saudara terdekat dari padi yang disemai. Padi liar ini dituai terutamanya dengan tangan: ketika berlayar dengan sampan, seorang pekerja memiringkan rumput di atas kapal dengan satu batang, dan memukul telinga dengan yang lain, menyebabkan biji-bijian tumpah keluar ke dasar kapal. Pemetik yang berpengalaman mengambil kira-kira 10 kg bijirin setiap jam.

Quinoa

Ini adalah tanaman tahunan keluarga Marevy, yang tumbuh di Amerika Selatan, di lereng Andes. Budaya kuno ini dapat mencapai ketinggian seseorang. Pada batang warna hijau muda yang tinggi, daun dan buah bulat yang berkumpul dalam kelompok besar tumbuh. Kernel quinoa menyerupai soba, tetapi warnanya berbeza. Jadi, mengikut warna quinoa, terdapat tiga jenis: kuning air, merah dan hitam..

Parut jagung

Dari segi nilai pemakanan dan sifat masakan, bubur jagung lebih rendah daripada jenis bubur jagung lain. Protein dalam bubur jagung kekurangan dan kurang diserap. Gandum jagung tidak menyebabkan berat badan berlebihan dan disyorkan untuk orang tua dan orang-orang dengan gaya hidup yang tidak aktif.

Semolina

Gandum gandum kasar dengan diameter zarah purata 0.25 hingga 0.75 mm. Dihasilkan terutamanya dari gandum durum. Semolina digunakan untuk memasak pelbagai hidangan, khususnya ladu semolina dan semolina. Semolina yang dimasak dengan betul boleh menjadi makanan kegemaran anak-anak anda..

Oat adalah salah satu tanaman pakan bijirin yang paling penting, kerana kawasan yang ditaburkan hanya sedikit lebih rendah daripada gandum, beras, jagung dan barli. Spesies oat yang ditanam awal ditanam di wilayah Mongolia Kuno dan China Utara, dan suku Goth membuat bubur dari bijirin ini. Perlu diperhatikan bahawa negara-negara CIS menghasilkan gandum lebih banyak daripada semua negara lain di dunia - mereka mempunyai hampir separuh daripada tanaman dunia.

Oatmeal

Dihasilkan dari oat dengan cara mengukus, mengelupas dan mengisar. Biasanya berwarna kelabu-kuning dengan warna. Dari segi kualiti, oatmeal adalah kelas tertinggi dan pertama. Oatmeal digunakan untuk membuat sup yang disucikan, bijirin likat, susu dan sup berlendir, kaserol. Oatmeal direbus selama 60-80 minit (kecuali bijirin). Porridges dari mereka berlendir, padat.

Barli mutiara

Biji barli mutiara yang dikupas dan digilap tanpa cangkang luar untuk memasak lebih cepat. Tumbuh di iklim yang lebih berbeza daripada bijirin lain. Barli baik untuk sup dan gulai, kerana bukan sahaja menambah rasa dan tekstur pada hidangan, tetapi juga menebal. Anda boleh memasaknya sendiri (satu bahagian bijirin hingga tiga bahagian air - masak 45-60 minit) sebagai alternatif nasi, pasta atau kentang. Ekstrak barli malted dibuat dari biji-bijian barli yang tumbuh.

Millet

Biji millet, tanaman yang merupakan salah satu tanaman tertua. Dulu millet disebut "groats emas", walaupun bukan hanya kuning, tetapi juga putih, kelabu dan bahkan merah. Bubur millet adalah hidangan tradisional orang Slavia Timur. Ia berbeza dengan bijirin lain, terutama tinggi lemak dan mendorong penghapusan antibiotik dari badan. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakannya semasa dan selepas menjalani rawatan dengan ubat-ubatan tersebut..

Tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Bijirin; budaya bijirin. Biji-bijian beras digunakan untuk menghasilkan bijirin dan pati, dan minyak diperoleh dari kuman padi. Wain beras tradisional popular di China. Di Jepun, beras digunakan untuk menghasilkan minuman beralkohol nasional dan gula-gula khas untuk upacara minum teh. Jerami padi digunakan untuk menghasilkan kertas beras, kadbod, dan hasil anyaman. Dedak padi digunakan dalam peternakan sebagai makanan haiwan.

Sorghum

Ini adalah tumbuhan herba yang tergolong dalam keluarga Meatlikov (Bijirin). Tanah airnya adalah Sudan, Ethiopia dan negeri-negeri lain di Afrika Timur Laut, di mana tanaman ini mula ditanam pada abad ke-4 SM, dan di mana jumlah terbesar jenis sorgum yang diketahui oleh sains moden masih dijumpai. Pada zaman dahulu, budaya ini meluas bukan hanya di Afrika, tetapi juga di China, India, di mana ia digunakan secara meluas untuk makanan hari ini. Pada abad ke-15 ia mula ditanam di negara-negara Eropah, dan pada abad ke-17 ia dibawa ke Amerika..
Hari ini anda boleh menemui spesies tanaman tahunan dan tanaman tahunan. Menariknya, banyak tumbuh-tumbuhan muda beracun.

Lentil

Benih kecil dan rata dari tanaman tahunan dalam keluarga kekacang. Lentil kaya dengan protein sayuran dan telah dimakan sejak zaman prasejarah. Lentil coklat (kadang-kadang disebut lentil benua) memberikan rasa kacang ringan ketika dimasak; ia sering ditambahkan pada rebusan dan kaserol, serta salad. Lentil merah digunakan dalam masakan Asia. Ia mempunyai aroma pedas ringan dan ditambah ke dal hidangan India. Tepung lentil digunakan untuk membuat roti dan pai vegetarian. Lentil dijual kering atau dalam tin.

Barli

Ia dianggap sebagai tanaman bijirin tertua yang diketahui oleh manusia - penyebutan penanamannya bermula dari zaman bersejarah di dunia kuno. Kawasan barli yang disemai sekarang berada di tempat keempat di dunia, di belakang hanya gandum, jagung dan beras. Barli digunakan dalam pelbagai industri. Sebilangan besar biji-bijian yang dituai ditukar menjadi bijirin (sebagai contoh, barli mutiara biasa dibuat dari barli). Tepung barli digunakan sebagai bahan tambahan dalam memanggang banyak jenis roti, dan pengganti kopi yang tidak mengandungi kafein dibuat dari tepung..

Kisar barli

Kernel barli yang tidak dipoles. Gandum barli adalah biji-bijian barli yang dihancurkan dengan pelbagai bentuk, bebas dari filem bunga. Gandum barli, berbeza dengan barli mutiara, dibuat tanpa pengisar dan penggilap, jadi mengandungi lebih banyak serat. Barli tidak dibahagikan kepada varieti. Bergantung pada ukuran biji-bijian, gandum barli dibahagikan kepada tiga nombor: No. 1, 2, 3. Campuran bijirin dari semua nombor biasanya dijual. Sebagai persediaan untuk diproses, biji-bijian dibersihkan dari kekotoran organik dan mineral, biji rumpai, biji kecil yang rosak dan kecil dari tanaman utama.

Panggang

15 bijirin yang paling sihat

Groot telah menjadi asas pemakanan manusia sejak zaman berzaman. Hari ini anda boleh menemui pelbagai jenis bijirin, kekacang dan bijirin di rak kedai. Agar anda tidak bingung dengan mereka, kami telah mengumpulkan panduan terperinci untuk spesies yang paling terkenal dan meminta pakar pemakanan untuk memberitahu anda tentang faedah masing-masing..

Groot telah menjadi asas pemakanan manusia sejak zaman berzaman. Hari ini anda boleh menemui pelbagai jenis bijirin, kekacang dan bijirin di rak kedai. Agar anda tidak bingung dengan mereka, kami telah mengumpulkan panduan terperinci untuk spesies yang paling terkenal dan meminta pakar pemakanan untuk memberitahu anda tentang faedah masing-masing.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan

- Bijirin terutamanya merupakan sumber karbohidrat dan protein sayur-sayuran yang mudah dicerna, semua unsur surih (terutamanya mereka kaya dengan kalium, magnesium, fosforus, kalsium, selenium, dan soba - zat besi, dan banyak lagi yang lain) dan vitamin - terutamanya kumpulan B dan E. Dan tidak komponen bijirin yang kurang penting adalah serat tumbuhan makanan yang meningkatkan fungsi sistem pencernaan, membersihkan usus, mengisinya dengan mikroflora bermanfaat, melambatkan penyerapan gula dan mengurangkan indeks glisemik makanan. Keutamaan harus selalu diberikan kepada bijirin yang tidak dikupas dengan cengkerang yang diawetkan, di mana biji-bijian ada, dengan jumlah protein sayuran maksimum.

Bijirin gandum

Gandum adalah tanaman utama yang ditanam di darat. Ia boleh terdiri dari pelbagai jenis dan jenis, dan beberapa jenis bijirin dibuat dari itu sekaligus. Perlu diingat bahawa semua bijirin gandum mengandungi gluten..

Gandum gandum

Ini adalah sebiji gandum durum yang digilap kasar. Warna bijirin boleh berwarna kuning (dari gandum musim bunga) atau kelabu (dari gandum musim sejuk). Sifat bermanfaat dari gandum gandum sangat beragam: mengandungi serat, pelbagai gula, kanji dan mineral seperti magnesium, zink, yodium, kalium, perak, boron, kalsium, silikon, fosforus dan molibdenum. Oleh kerana sejumlah besar vitamin, gandum gandum menguatkan badan, mengurangkan tekanan darah, membuang logam berat dan memperbaiki pencernaan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Lebih baik memberi keutamaan kepada varieti gandum durum, yang merangkumi varieti musim bunga dan putar, misalnya, kalkun putih, krasnoturka, kubanka, garnovka dan lain-lain. Terdapat sebilangan besar jenis gandum. Sangat mudah untuk menentukan jenis gandum durum: jika bijirin hancur dan hancur semasa menghancurkan, itu adalah bijirin lembut, jika mempunyai penampilan berkaca dan dibahagikan kepada beberapa kepingan padat padat ketika dihancurkan, itu adalah butir durum. Biji-bijian durum mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah dan meningkatkan kadar glukosa darah dengan lebih perlahan.

Semolina

Ini adalah gandum gandum yang sama, hanya dengan tahap pemurnian yang lebih tinggi. Bubur semolina terkenal kepada kami sejak dari tadika. Semolina yang paling berguna adalah dari gandum durum, tetapi di Rusia, semolina terutama terdapat dari varieti lembut. Semolina mengandungi sejumlah besar pati dan hampir tidak ada serat di dalamnya. Semolina mengandungi sejumlah besar protein, kalium, vitamin E dan B1, sementara ia cepat disiapkan, yang membolehkan anda memelihara maksimum vitamin.

Natalia Fadeeva

Sepupu


Couscous adalah hidangan kebangsaan negara-negara Afrika Utara. Groat dibuat dari bijirin gandum yang diproses dan ditapis yang sama, dan mereka mempunyai semua sifat gandum gandum. Couscous adalah masakan segera dan sesuai untuk makan siang atau makanan ringan yang cepat dan sihat.

Bulgur

Untuk mendapatkan bulgur, biji gandum dikukus, dikeringkan, dijenamakan dan dihancurkan. Berkat pemprosesan ini, bulgur dimasak dengan cepat. Ia mengandungi vitamin seperti B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9 dan beta-karoten. Bulgur menormalkan metabolisme, meningkatkan fungsi sistem saraf dan usus. Berguna di bawah tekanan tinggi, kerana mudah diserap oleh badan.

Dieja


Ini adalah jenis gandum liar yang ditanam di darat pada zaman dahulu. Ejaan tidak ditanam secara komersial, tetapi boleh didapati di rak-rak kedai makanan kesihatan. Oleh kerana ejaan tidak boleh dipilih, kami dengan yakin dapat membicarakan faedahnya dan tidak adanya pengubahsuaian genetik (tidak seperti gandum biasa). Ejaan mengandungi banyak protein (27-37%), mengandungi 18 asid amino penting. Terdapat lebih banyak zat besi dan vitamin B dalam ejaan daripada kebanyakan jenis gandum moden, tetapi sebaliknya, gluten kurang..


Terdapat tiga jenis beras: biji-bijian panjang (indica), biji-bijian sederhana dan biji-bijian bulat (terkecil). Ini juga bervariasi dalam tahap pemrosesan: beras gandum (coklat), giling (putih) dan parboiled. Beras utuh mempertahankan semua sifat bermanfaat dari kulit biji-bijian: serat, vitamin B, zink, yodium, fosforus dan tembaga, jadi beras perang jauh lebih sihat daripada beras putih. Nasi putih masak lebih cepat dan mengandungi lebih banyak kanji. Parboiled mempunyai warna keemasan dan diperoleh dengan mengukus dan mengeringkan biji padi. Varieti padi yang paling terkenal adalah melati, basmati dan arborio. Jenis padi lain, liar, sebenarnya, bukan: ia adalah tumbuhan akuatik herba, saudara terdekat padi.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Dari semua jenis beras, pilih bijirin penuh dan parboiled. Nasi yang digilap dikupas, mengandungi serat dan magnesium yang kurang berguna, dan meningkatkan glukosa darah dengan lebih cepat. Bagi orang yang menghidap obesiti dan diabetes, lebih baik mengganti beras putih dengan beras perang atau liar, yang mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah..

Biji gandum

Buckwheat adalah salah satu bijirin kegemaran kami. Ia sihat, sedap, cepat disiapkan dan murah. Buckwheat adalah sebilangan besar soba dengan sebilangan besar sifat berguna. Ia mengandungi lapan belas asid amino penting, besi, kalium, kalsium, fosforus, tembaga, yodium, zink, fluorin, kobalt, serta vitamin B1, B2, B9 (asid folik), vitamin E. Dari segi kandungan lisin dan metionin, protein soba melebihi semua bijirin budaya; mereka dicirikan oleh pencernaan yang tinggi - hingga 80%. Buckwheat tidak takut kepada rumpai, oleh itu, tidak ada racun perosak yang digunakan dalam penanamannya..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Dari semua bijirin, soba mengandung zat besi dan vitamin rutin yang paling banyak, yang bersama dengan vitamin C menguatkan dinding pembuluh darah. Ia berguna untuk anemia, urat varikos. Di samping itu, soba mengandungi sejumlah besar protein sayuran (hampir semua bijirin) dan tidak meningkatkan gula darah. Ia berguna untuk mendapatkan jisim otot, kegemukan dan diabetes.

Quinoa


Quinoa adalah bijirin paling bergaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Sebenarnya, ini adalah tanaman bijirin kuno yang diusahakan oleh orang India di Andes beberapa ribu tahun yang lalu. Quinoa cepat dimasak, memiliki rasa kacang yang menyenangkan, dan mengandungi lebih dari 20% protein, semua asid amino penting dan asid fitik, yang mengurangkan kolesterol dan melawan barah. Di Sepanyol, paella disiapkan dengan quinoa dan bukannya nasi, di Itali disajikan dengan minyak zaitun dan tomato kering matahari, dan di Yunani salad dengan sayur-sayuran dan rempah disediakan. Salah satu sifat penting quinoa adalah ketiadaan gluten sepenuhnya, yang mana ia sangat dihargai oleh orang-orang dengan intoleransi gluten..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Quinoa mengandungi banyak protein tumbuhan, sebanding dengan soba atau amaranth, sementara protein quinoa berbeza dalam komposisi asid amino mereka. Sebarang protein sayuran dari bijirin adalah protein - sumber asid amino, fungsi utamanya adalah pertumbuhan, pembinaan badan, penggantian elemen protein yang sudah usang secara berkala, kerja sistem imun, endokrin, saraf, muskuloskeletal dan lain-lain. Oleh itu, memasukkan quinoa dalam makanan anda akan memberi kesan positif kepada kesihatan anda..

Grat gandum


Oat digunakan untuk menghasilkan serpihan oat, oatmeal oat dan grat oat. Tidak seperti serpihan, bijirin kurang diproses dan mengekalkan lebih banyak khasiat oat yang bermanfaat. Dan terdapat banyak di antaranya: gandum mengandungi sejumlah besar antioksidan semula jadi - bahan yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai jangkitan dan pengaruh persekitaran (radionuklida, garam logam berat, tekanan). Oat kaya dengan asid amino metionin dan magnesium yang penting, yang penting untuk fungsi normal sistem saraf pusat. Kandungan protein dan serat yang tinggi meningkatkan semua proses metabolik, mendorong pertumbuhan dan perkembangan tisu otot. Semangkuk oatmeal mengandungi seperempat dari nilai harian serat larut. Dan beta-glukan - serat gandum diet - apabila larut, berubah menjadi jisim likat dan mengikat kolesterol berlebihan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Biji gandum utuh lebih disukai untuk orang yang sihat. Serpihan oat biasanya menjalani rawatan panas dan menekan, yang sedikit mengurangkan nilai pemakanannya. Tetapi serpihan lebih sesuai untuk orang dengan penyakit kronik saluran pencernaan, dalam tempoh selepas operasi, kerana lembut pada membran mukus. Kepingan gula lebih berbahaya bagi semua orang.

Parut jagung


Biji jagung dihancurkan dan digiling biji jagung. Bijirin ini mempunyai warna kuning cerah dan rasa kacang. Mudah dicerna, mengandung serat tumbuhan yang meningkatkan motilitas usus, serta antioksidan yang mempercepat otak..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Parut jagung - sumber karbohidrat perlahan, protein sayuran, vitamin B, E, kalium, serat sayur-sayuran. Kelebihan utamanya ialah bijirin ini adalah pilihan yang baik untuk penghidap penyakit seliak (intoleransi gluten).

Millet


Millet adalah sebutir millet yang diproses secara minimum semasa pengeluaran. Ia dianggap sebagai bijirin yang paling tidak alergen, jadi patut dicuba untuk orang yang mempunyai tubuh yang sensitif. Millet menghalang pengumpulan lemak di dalam badan dan meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular. Zat besi, fluorida, magnesium dan kalsium yang terkandung dalam millet menguatkan badan.

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
Millet juga merupakan salah satu bijirin yang berguna untuk penyakit seliak (intoleransi gluten) atau reaksi alergi terhadap protein ini. Millet mengandungi, tidak seperti bijirin lain, jumlah lemak yang lebih besar - 2.5-3.7%, oleh itu ia jenuh dengan baik, mempunyai banyak fosforus. Tetapi kerana sejumlah besar serat tanaman makanan, dapat dicerna dengan buruk pada penyakit radang kronik sistem pencernaan..

Gandum barli

Kisar barli


Barli groats adalah biji barli yang tidak dipoles. Di antara unsur-unsur mikro yang membentuk biji-bijian, fosfor sangat berharga - ia terdapat dalam groats grley dua kali lebih banyak daripada bijirin lain. Fosfor sangat penting untuk metabolisme yang betul dalam tubuh dan pemeliharaan aktiviti otak. Karbohidrat barli perlahan-lahan diserap dan tepu untuk waktu yang lama, dan serat menormalkan pencernaan.

Barli mutiara


Barli mutiara diperoleh dengan memproses barli dan mengeluarkan kulit biji-bijian. Ia unik kerana ia dapat mengurangkan manifestasi alahan badan. Lisin asid amino, yang terdapat dalam barli mutiara, bertanggungjawab untuk penghasilan kolagen. Seperti barli, barli mengandungi gluten..

Natalia Fadeeva

doktor, pakar pemakanan-endokrinologi, doktor sains perubatan
- Gandum barli mengandungi lebih banyak serat daripada barli, ini melambatkan penyerapan karbohidrat dan lemak lebih banyak. Barli mengandungi kurang serat, tetapi tidak kurang berguna. Kedua-dua bijirin mempunyai indeks glisemik rendah, yang memungkinkan mereka direkomendasikan untuk orang yang mengalami obesiti dan diabetes. Selain itu, barli mutiara memberikan tenaga untuk jangka waktu yang sangat lama, itulah sebabnya ia digunakan dalam tentera..

Amaranth mencengkam

Amaranth groats dibuat dari amaranth, biji pseudo berkhasiat dengan rasa kacang. Amaranth groats mengandungi sejumlah besar protein dan serat yang mudah dicerna. Bubur amaranth kaya dengan kalsium, magnesium, fosforus, vitamin C dan PP, serta bahan aktif biologi squalene. Ini mengatur proses metabolik dalam tubuh, menormalkan kadar kolesterol, melindungi sel dari toksin dan mempunyai kesan imunomodulator..

Jenis bijirin dari sederhana hingga eksotik

Apabila kita diberitahu bubur, apa jenis bubur yang anda ingat? Soba, beras, millet, oatmeal. Dengan nama bijirin, kami memahami dari biji tanaman bijirin mana yang dibuat. Tetapi tumbuhan apa yang dibuat semolina, couscous, dieja? Tak tahu? Kemudian baca terus.

Sedikit mengenai bijirin. Bijirin dibahagikan kepada keseluruhan, dihancurkan dan ditekan.

Biji-bijian utuh = bijirin penuh. Kita semua tahu soba, beras, barli - bijirin penuh. Dan mereka dipanggil kernel.

Yang dihancurkan dipanggil memotong. Benih dihancurkan. Bijirin sebegini bagus untuk bubur susu..

Dan jika biji-bijian dikukus dan kemudian ditekan, serpihan diperolehi. Contohnya ialah Hercules yang terkenal.

Sekarang mengenai bijirin yang diketahui dan tidak begitu.

Amaranth

Biji amaranth bebas gluten (ini adalah jenis protein), jadi sangat bagus untuk diet bebas gluten. Amaranth rasanya seperti biji bijan dengan sedikit penambahan lada.

Arnovka

Terdapat penggilingan kasar dan halus dan disediakan dari gandum pegas. Mengandungi sejumlah besar serat, protein sayuran, karbohidrat. Seperti dalam semua bijirin gandum, ia mengandungi sejumlah besar gluten, jadi penghidap alergi tidak sesuai.

ARTEK

Artek - dipoles biji-bijian durum gandum yang dihancurkan halus. Ia mempunyai sifat pengukuhan umum, merangsang sistem imun. Disyorkan untuk orang yang bekerja keras.

Bulgur

Biji gandum durum dibebaskan daripada dedak, direbus, dikeringkan dan dihancurkan. Mempunyai rasa berkhasiat dan nilai pemakanan yang tinggi. Merujuk kepada bijirin yang mudah diserap oleh badan.

Kacang polong

Kadang-kadang digilap, utuh dan pecah-pecah. Mempunyai khasiat tinggi. Protein sayuran kacang mengandungi triptofan, sistin dan lisin, asid amino yang sangat penting bagi manusia..

Soba

Salah satu daripadanya adalah soba, yang bukan merupakan tanaman bijirin. Saudara terdekat rhubarb. Buckwheat adalah pemegang rekod untuk kandungan protein, mikroelemen dan vitamin lengkap. Bebas gluten.

By the way, hanya sedikit orang yang tahu, tetapi soba hijau sepenuhnya memiliki sifat-sifat bermanfaat yang dinyatakan di atas, dan bukan yang biasa kita lihat di kedai-kedai, kedua-dua jenis bijirin ini berbeza, berkat rawatan panas.

Bijirin ini berasal dari Afrika Utara. Sekarang telah menjadi popular di India dan Nepal. Ia digunakan terutamanya sebagai tepung untuk membakar roti. Kaya dengan kalsium. Hidangan Dagussa disyorkan untuk wanita hamil dan kanak-kanak berumur lebih dari 6 bulan.

Satu lagi tanaman bukan bijirin. Ini adalah quinoa beras. Cukup tanaman kuno, termasuk dalam senarai tanaman makanan terpenting di kalangan orang India. Dalam tamadun Inca, ia adalah salah satu daripada tiga produk utama - jagung, kentang dan quinoa. Protein quinoa serupa dalam komposisi dengan protein susu. Dan dari segi jumlah fosforus, ia hampir dengan ikan. Quinoa mengambil rasa makanan yang dimasaknya.

Wanita Amerika ini telah lama dan tegas mengambil tempat dalam diet kita. Palenta dan hominy dimasak darinya, kue, tortilla dan muffin dibakar. Tepung ditambahkan ke roti dan sos. Mereka juga menyediakan pengganti kopi. Protein jagung yang rosak kurang diserap dan oleh itu tidak menyebabkan lemak badan berlebihan. Parut jagung mengandungi banyak asid amino tak jenuh yang mengatur kadar kolesterol.

Sepupu pertama kali disebut dalam buku masakan abad ke-13. Pada mulanya, kuskus hanya dimakan di Timur Tengah dan Mediterranean. Sepupu kini disukai di seluruh dunia. Couscous disediakan dari gandum durum, kadang-kadang dari barli. Bijirin berguna untuk orang yang menderita insomnia.

Semolina

Ia dibuat dari gandum yang disucikan dedak. Semolina mengandungi sejumlah besar gluten, jadi sekarang doktor tidak mengesyorkan untuk memberikannya kepada anak kecil yang berumur di bawah 1 tahun.

Kacang emas berasal dari India. Di India, ia dikenali sebagai dal. Penggunaan kacang hijau secara berterusan menguatkan sistem kardiovaskular, membersihkan plak kolesterol, meningkatkan ingatan.

Ia juga disebut buncis atau hummus. Ia adalah sumber protein, karbohidrat dan mikro dan makronutrien yang sangat baik. Ia digunakan secara meluas di Timur. Dalam diet makanan mentah, biji buncis yang tumbuh adalah sumber protein yang tidak tergantikan.

Grat gandum

Mengandungi sejumlah besar kalsium, fosforus, magnesium, zat besi dan vitamin B1 dan B2. Oatmeal adalah makanan utara semata-mata. Ia sangat tinggi kalori. Oleh itu, lebih baik memakannya untuk sarapan..

Wanita Asia ini mendapat namanya dari mutiara. Mutiara Perl. Pakar pemakanan mengesyorkan; gunakan barli untuk memasak bijirin, bebola daging. Ia adalah pengganti beras. Barli diperbuat daripada barli.

Ini adalah jenis gandum khas. Biji dieja lebih besar daripada biji-bijian gandum. Mereka mula mengusahakan gandum ini; di Rom kuno. Millet Sediakannya dari biji-bijian millet. Oleh kerana komposisinya, ia mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular, hati, pembentukan darah, selamat untuk penderita alergi gluten.

Kedudukan pertama dari segi kandungan karbohidrat. Tetapi terdapat lebih sedikit nutrien di dalamnya daripada bijirin lain. Nasi telah terkenal lebih dari 3 ribu tahun. Terdapat kira-kira 8,000 jenis padi. Di banyak negara, nasi adalah roti kedua. Ia muncul di Rusia lebih kurang 300 tahun yang lalu..

Soya adalah salah satu tanaman makanan yang paling kuno. Ia adalah salah satu sumber protein utama di negara-negara Asia. Protein kedelai diserap 90%, dan protein haiwan hanya 30. Di China, Korea, makanan tidak lengkap tanpa tahu, keju soya..

Bijirin gandum atau gandum yang dihancurkan gandum dan kelihatan seperti tepung gandum. Mengandungi sejumlah besar bioflavonoid yang merupakan antioksidan yang kuat.

Terdapat kacang putih dan berwarna. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk pelbagai penyakit. Oleh kerana sifat antibakteria, ia mengambil bahagian dalam melegakan keradangan hati, mendorong penyembuhan luka.

Ini adalah biji-bijian gandum hijau yang belum dimasak. Freeke pertama kali disebut dalam sumber abad XIII di Timur. Bijirin glisemik rendah ini mengandungi karbohidrat yang sangat sedikit. Diserap dengan baik.

Dia datang kepada kami dari Himalaya. Sebilangan besar hidangan disediakan dari lentil. Ini digunakan secara meluas dalam veganisme, di mana kue dipanggang daripadanya, sup dibuat, potongan daging dibuat, yang rasanya tidak dapat dibezakan dari daging.

Budaya Asia Timur di Rusia muncul selepas Perang Rusia-Jepun. Mengikut sifatnya, biji chumiza serupa dengan millet. Para saintis mendapati bahawa wabak membantu membuang toksin dan logam berat dari badan, yang sangat bermanfaat bagi penduduk kota-kota besar..

Kisar barli

Gandum barli adalah biji barli yang dihancurkan yang dibebaskan dari filem bunga. Barli groats kaya akan serat kerana tidak mengalami penggilingan, tidak seperti mutiara barli. Gandum barli kaya dengan vitamin, kalsium, magnesium, kalium, yodium, zat besi, vitamin kumpulan B, D, E, A.

Protein barli melebihi protein gandum walaupun nilainya. Barli groats, dengan penggunaan biasa, membersihkan badan dari toksin, toksin dan alahan dengan berkesan.

Cuba bijirin yang berbeza dan tingkatkan diet dan kesihatan anda. Ingat, sebelum memasak, disarankan untuk merendam banyak bijirin selama beberapa jam, masa rendaman untuk semua bijirin adalah berbeza. Tetapi bijirin yang direndam inilah yang akan memberi manfaat maksimum kepada tubuh. Dan selain itu, ia akan mengurangkan masa memasak dengan ketara.

Dan sebilangan bijirin tidak perlu dimasak sama sekali setelah direndam, atau tidak perlu direndam sama sekali, kerana hampir siap, seperti kuskus.

Sekiranya anda menyukai artikel itu, kemudian kongsikan kepada rakan anda di rangkaian sosial, saya akan berterima kasih!

Jenis bijirin utama: senarai, kandungan kalori dan ciri

Bijirin, bijirin yang dibuat daripadanya dan pelbagai produk pemprosesannya adalah sebahagian daripada kehidupan seharian setiap orang. Tetapi tidak semua orang tahu bijirin apa yang mereka makan, bagaimana ia dihasilkan dan bagaimana ia mesti disimpan. Mari kita fahami bersama dalam banyak nama, bentuk dan warna pelbagai bijirin.

Apa itu bijirin

Sebarang bijirin tidak lebih daripada bijirin yang diproses khas. Bergantung pada biji-bijian dari mana bijirin diproses, mereka dibahagikan kepada jenis:

  • bijirin - gandum, gandum, rai, jagung, millet, beras, sorgum;
  • soba - soba;
  • kekacang - kacang polong, kacang, kacang soya, lentil.

Budaya terpenting

Tanaman bijirin yang paling penting dan penting boleh dipanggil gandum dengan selamat. Sahamnya dianggap sebagai yang utama di negara ini. Dengan mengisar bijirinnya, industri khusus menghasilkan tepung roti pelbagai kualiti, beberapa jenis bijirin. Pengeluaran sekunder menerima pelbagai jenis produk roti, serta semua jenis pasta. Berjuta-juta orang memerlukan produk ini setiap hari. Tetapi semuanya bermula dengan sebutir kecil yang tumbuh di telinga.

Varieti gandum berbeza dalam kekerasan bijirin yang berbeza - lembut atau keras.

Terdapat jenis musim sejuk dan musim bunga. Yang pertama ditaburkan pada musim sejuk dan menuai pada musim panas, tetapi varieti ini terdedah kepada cuaca musim sejuk dan fros yang teruk. Untuk mengelakkan biji-bijian dimakan oleh perosak pada bulan-bulan yang sejuk, mereka dirawat dengan baik. Ini tidak mempengaruhi kualiti tanaman..

Varieti gandum musim bunga ditaburkan pada awal musim bunga dan dituai pada musim luruh.

Komposisi biji-bijian bijirin

Sebarang bijirin adalah karbohidrat hampir tulen - dari 70-80%. Ia bergantung pada bahagian bijirin yang berkanji. Bijirin terkaya untuk bahan ini adalah beras, gandum dan jagung. Tepung penaik terbaik dihasilkan dari mereka, roti dan pelbagai kek dibuat. Di banyak negara, ini adalah sebahagian daripada masakan kebangsaan..

Pengeluaran

Pengeluaran bijirin bermula dengan penuaian tanaman bijirin - ini adalah kerja mesin berat. Kemudian mesin penghantar memulakan bahagiannya, yang menghilangkan semua kekotoran.

Langkah seterusnya adalah menyusun semua biji-bijian (dari tanaman bijirin tertentu) mengikut ukuran. Kemudian mereka mengeluarkan cengkerang dari biji-bijian dan mengisar.

Untuk beberapa jenis produk roti dan roti, bijirin dibekalkan tidak dikupas sepenuhnya atau hanya cengkerang mereka.

Ciri-ciri pelbagai bijirin

Sebelum kita mula mencirikan jenis bijirin tertentu, kita akan menganalisis bijirin mana yang dibuat dari jenis tanaman bijirin mana.

Oat menghasilkan:

  • oatmeal, atau "Hercules";
  • oatmeal.

Bijirin gandum - jenis (nama):

  • semolina;
  • gandum;
  • serpihan.

Barli menghasilkan:

  • barli mutiara;
  • parut barli.

Kekacang juga merupakan sebahagian daripada tanaman bijirin. Mari beri contoh yang paling popular - kacang polong:

  • kacang polong;
  • terkelupas.

Tumbuhan lain yang dikelaskan sebagai bijirin:

  • nasi;
  • millet;
  • jagung.

Kandungan kalori bijirin utama kering dan rebus

Jadual kalori bijirin rebus akan memberitahu anda nilai tenaga produk ini. Bilangannya berbeza dengan hasil biji-bijian kering. Ini disebabkan oleh kerugian peratusan semasa rawatan haba - prosesnya adalah normal bagi setiap produk..

Bijirin kering mengandungi banyak bahan berguna, pelbagai vitamin, unsur mikro dan makro. Terdapat lebih banyak daripada mereka dalam bijirin yang tidak dimurnikan. Tetapi ini hanya mengenai bijirin yang direbus di dalam air.

Nilai pemakanan dan tenaga pelbagai jenis bijirin
NamakeadaanProtein, gLemak, gKarbohidrat, gKandungan kalori, kcal
Milletkering11.53.369.3348.0
direbus10.82.963.0316.8
Sobakering13.03.068.0350.0
direbus12.22.661.8314.9
Oatkering11.06.051.0310.0
direbus10.35.246.4273.6
Nasikering7.01.071.4330.0
direbus6.50.864.9288.7
Gandumkering7.51,341.4198.0
direbus7.01.137.6185.6
Semolinakering10.31.067.4328.0
direbus9.60.861.3286.7
Barli mutiarakering9.31.173,7320.0
direbus8.70.967.0306.5
Jagungkering8.31,275.0337.0
direbus7.81.068.2308.6
Kacang polongkering23.01.062.0350.0
direbus21.60.856.4314.7

Kandungan kalori dari bijirin kering dan rebus akan jauh berbeza jika produk tambahan ditambahkan semasa memasak. Nombor pemakanan akan berubah ke atas.

Produk Pelengkap

Apa yang boleh ditambahkan pada bubur ketika memasaknya untuk meningkatkan nilai pemakanan hidangan? Ia bergantung pada resipi tertentu. Adakah hidangan anda akan menjadi pencuci mulut, hidangan kedua atau pertama yang panas.

Dan sekarang dengan lebih terperinci

Anda sudah mengetahui beberapa jenis bijirin dari jadual. Sekarang mari kita mengenali mereka dengan lebih terperinci.

Bijirin gandum

Jenis bijirin gandum:

  • semolina - diperoleh dari biji-bijian dengan mengisar sebahagiannya ke dalam tepung gandum dengan pelbagai ukuran bijirin, ia kelihatan putih (atau berwarna kekuningan) dan sedikit berwarna: cepat mendidih, ia mempunyai sedikit nutrien, tetapi banyak karbohidrat sayuran;
  • gandum gandum adalah semolina yang sama, tetapi dengan biji-bijian dengan diameter lebih besar, setelah memasak biji-bijian tidak kehilangan bentuknya dan tetap sedikit elastik, kimpalan gandum gandum dari jisim awal adalah 4-5 kali.

Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat pelbagai jenis semolina - dari jenis gandum lembut, dari keras atau dari campuran lembut dan keras. Sesuai dengan ini, semolina diberi tanda pada bungkusan - T, M atau TM. Semasa membeli, perhatikan perkara ini.

Semolina yang paling berguna dianggap bijirin dengan "T" pada bungkusan. Ini menjadikan bijirin utuh dalam keadaan mendidih. Bubur sedap dilihat dan dirasakan.

Semolina, terbuat dari gandum lembut, dapat merebus sepenuhnya, berubah menjadi jisim berkanji.

Soba

Buckwheat digunakan untuk menghasilkan bijirin yang disebut tanpa tanah. Ini adalah bijirin penuh, dikupas dari cengkerang. Tidak dikukus.

Groat kaya dengan vitamin dan mineral. Kandungan zat besi sangat tinggi. Oleh kerana itu tidak digalakkan menggunakannya secara kerap untuk orang yang mengalami pembekuan darah tinggi. Warna bijirin - dari coklat muda hingga coklat gelap.

Bergantung pada tahap pembersihan dari cangkang, biji-bijian soba dibahagikan kepada tiga gred mengikut kualiti.

Prodel - bijirin soba yang dihancurkan.

Smolensk groats - tanah (hampir menjadi serbuk) bijirin soba.

Bijirin yang tidak dihancurkan dimasak selama kira-kira 15-20 minit, memberikan rasa kenyang yang panjang.

Gumpalan oat

Jenis gandum oat - oatmeal dan oatmeal.

Di rak-rak kedai anda boleh menemui serpihan oat "Hercules", kelopak dan "Ekstra". Mereka hanya berbeza pada tahap butiran asli. Dua yang pertama dibuat hanya dari oatmeal kelas tertinggi. Tetapi produk "Extra" dihasilkan dengan cara mengukus, meratakan dan mengeringkan bahan mentah khas dengan kualiti yang lebih rendah.

Untuk mendapatkan tepung oat, biji-bijian sayur-sayuran kering melalui beberapa operasi penghantar:

  • mengisar bijirin menjadi bijirin;
  • rendam;
  • mengukus;
  • mengeringkan.

Serat tidak dikenakan rawatan haba tambahan sebelum digunakan untuk makanan. Ia dibenarkan untuk menambahkannya ke dalam susu dan goncang dan minuman susu masam. Susu hanya diminum panas, dan dengan kefir atau susu panggang yang diperam, oatmeal disarankan dalam keadaan sejuk. Dan kemudian mereka menambahkan bahan perasa dan aromatik mengikut resipi minuman asli.

Jenis bijirin barli

Barli mutiara mengikut tahap pemprosesan bijirin dibahagikan kepada pelbagai jenis:

  • bijirin memanjang, digilap dengan baik, hujungnya bulat - dibezakan dengan rasa dan kelajuan memasak yang terbaik (bijirin benar-benar direbus dan siap dalam satu jam);
  • butir sfera - memerlukan 1.5 jam untuk memasak sebiji.

Warna pada kedua-dua spesies itu dari putih hingga kuning. Kehadiran warna kehijauan adalah mungkin.

Dengan kesediaan masakan sepenuhnya setelah memasak, biji-bijian barli mutiara mendidih dengan baik, strukturnya lembut. Dalam keadaan sejuk, mereka membeku dan menjadi sukar. Apabila dipanaskan semula, rasa dan tekstur kembali.

Gandum barli - bijirin barli yang dihancurkan, ia tidak digosok sebelum digiling. Kerana itu, serpihan kurang dicerna dan diserap oleh badan. Tetapi sebahagian dari kulit semula jadi menyediakan kandungan mineral dan vitamin yang tinggi. Berbanding dengan barli - beberapa kali.

Semasa mendidih, barli mutiara meningkat dalam jumlah 6 kali ganda, dan barli - 5 kali.

Padi adalah satu-satunya tanaman yang tumbuh dengan baik di persekitaran air. Oleh itu tanaman itu tepu dengan kelembapan sepenuhnya, dengan mudah menyingkirkan rumpai dan meningkatkan produktiviti..

Untuk menanam padi di mana terdapat sedikit hujan, sebidang tanah dibagi menjadi kotak dan digali dengan kanal khas (juga disebut parit pengairan). Air dibiarkan melalui saluran pengairan, menyediakan tanaman bijirin dengan habitat yang baik. Air sering diambil dari sungai atau tasik dengan anak sungai.

Industri ini, bergantung pada kaedah pemprosesan, menghasilkan beras yang dihancurkan dan digilap.

Nasi digilap mempunyai permukaan kasar, butiran putih berwarna. Diterima dalam kumpulan kandungan biji-bijian dari warna lain - kelabu, coklat.

Apabila beras digilap dihasilkan, biji-bijian hancur diperoleh, mereka disusun dan dikemas seperti beras hancur.

Terdapat beberapa jenis beras yang lain. Salah satunya dikukus. Semua biji-bijian dikukus dalam keadaan pengeluaran yang sama pada suhu tinggi, kemudian dikeringkan. Dipercayai bahawa jenis beras beras ini sangat sesuai untuk pilaf yang hancur. Biji-bijian tidak melekat dan mengekalkan bentuknya.

Ada satu rahsia yang membolehkan anda memasak pilaf hancur dari nasi, di mana bijirin tidak melekat bersama bubur! Buangkan bijirin yang belum dibasuh ke dalam kuah dengan daging rebus dan jangan kacau pinggan sehingga dimasak sepenuhnya.

Nasi liar yang belum dipoles juga dijual, biji-bijiannya mempunyai warna gelap - ini adalah warna cengkerang. Ini menjadi meluas sehubungan dengan mempopulerkan gaya hidup sihat dan pemakanan diet..

Millet

Millet adalah tanaman pendek dengan biji-bijian dengan warna yang berbeza (putih, kuning, merah atau coklat). Cangkang biji-bijian bulat kecil dicat dengan warna sedemikian..

Tumbuhan itu tidak tumbuh di alam liar. Ia disiram dengan kerap dan banyak untuk memastikan hasil yang baik..

Groats melalui seluruh kitaran pengeluaran membersihkan dan menyusun penghantar khas. Hasilnya, kami mendapat bijirin yang disebut millet..

Menarik! Selongsong gelap, yang masih tersisa dari pengelupasan millet, digunakan untuk memberi makan ayam, terutama yang lemah..

Pakar pemakanan menganggap hidangan millet sebagai makanan berat. Memang bijirin ini kurang dicerna. Sudah menjadi kebiasaan untuk menambahkan sedikit nasi bulat ke bijirin millet untuk meningkatkan pencernaan dan mengurangkan beban pada saluran gastrointestinal..

Millet rebus ditambahkan ke pengisian untuk pai, manti vegetarian atau ladu.

Jagung

Jagung adalah tanaman bijirin yang sering digunakan untuk memberi makan ternakan, terutama telinga kecil atau sedikit manja.

Pengetinan jagung segar industri telah meluas. Tetapi, walaupun dalam bentuk kering, ia boleh didapati di rak kedai..

Ia dihasilkan dalam dua jenis - tanah dan dihancurkan. Bentuk biji-bijian digilap dan dihancurkan adalah berbeza, di dalam beg dengan bijirin terdapat sedikit serbuk kuning. Warna bijirin - dari putih hingga kuning.

Apabila direbus, biji-bijian tetap keras, ini normal untuk jagung.

Hancur pergi ke pengeluaran serpihan jagung manis.

Kacang kekacang - kacang polong

Kacang polong adalah kekacang yang paling popular. Kami terbiasa membeli kacang polong (mereka digilap dalam keadaan pengeluaran) atau kacang polong. Warna kacang polong boleh berwarna kuning atau hijau.

Apabila direbus, kacang polong memberikan jisim homogen yang kelihatan seperti kentang tumbuk.

Walau bagaimanapun, dalam bentuk tulennya, kentang tumbuk seperti itu tidak digalakkan digunakan oleh ahli gastroenterologi dan pakar pemakanan. Lebih baik mencampurkan kacang polong rebus dengan sayur-sayuran tumis dalam minyak sayuran, mungkin dengan produk daging rebus.

Keperluan kualiti

Semua bijirin, jenis dan nama yang telah kami pertimbangkan, ditentukan secara kualitatif, berdasarkan rasa, warna, peratusan kekotoran dan beberapa petunjuk lain. Walaupun sejumlah kecil kekotoran masih dibolehkan, ia dikawal ketat oleh peraturan tertentu..

Kemunculan rasa yang luar biasa (pahit) atau bau (masam, berjamur, basah) menunjukkan kemerosotan keseluruhan kumpulan bijirin.

Tempat simpanan rumah

Di rumah, bijirin mesti disimpan dalam beg kertas di bilik kering, tanpa kelembapan udara berlebihan dan suhu udara tidak lebih tinggi daripada 18 darjah. Dibolehkan mengambil bekas plastik dengan penutup skru untuk disimpan.

Dalam keadaan lain, kuah tumbuh berkulat dan dijangkiti perosak..

Jangka hayat adalah 4 bulan. Tetapi apabila bijirin disimpan dalam keadaan lumbung, tertakluk kepada semua peraturan yang diperlukan, jangka hayat meningkat hingga setahun. Pembungkusan dalam kes seperti itu - beg kertas 50 kg.

Sebagai tambahan kepada semua bijirin ini, ada yang tidak dijelaskan di sini. Ini adalah tanaman bijirin yang tumbuh di negara lain. Ia memerlukan sedikit masa lagi untuk mengkaji semua bijirin dengan jenis dan nama mengikut urutan abjad..

Bijirin

Bijirin dihancurkan atau biji-bijian dari pelbagai tanaman, terutama bijirin, yang merupakan sumber tenaga yang berharga dan vitamin berguna, unsur makro dan mikro. Sup dan bijirin dibuat dari mereka. Pengambilan makanan yang kerap dibuat dari biji-bijian (sekurang-kurangnya tiga kali seminggu) mengurangkan risiko mengembangkan patologi jantung sebanyak 20%.
Sifat bijirin yang berguna bergantung pada jenis kultur.
Pengelasan:
- bijirin (sorgum, rai, jagung, barli, gandum, beras, millet, chumiza);
- kekacang (lentil, kacang, kacang, kacang polong, kacang soya, kacang buncis);
- soba (soba);
- amaranth.
Pengaruh sebilangan bijirin pada tubuh manusia:
- soba, menjaga kesihatan organ penglihatan, meningkatkan metabolisme, membuang toksin;
- millet, menguatkan dinding saluran darah;
- jagung, mengawal tahap kolesterol;
- barli, membekalkan tubuh dengan gluten yang mengandung protein, mengaktifkan pengeluaran kolagen, melawan reaksi alahan;
- oatmeal, menormalkan fungsi hati, organ pencernaan;
- nasi, menurunkan tekanan darah.
Agar badan "mengeluarkan" bahan berguna dari bubur secara maksimum, pilih bijirin dengan berhati-hati. Perhatikan bentuk, warna kacang dan jangka hayat produk. Ia tidak boleh mengandungi kekotoran asing, tersekat gumpalan. Semasa membeli tanaman bijirin mengikut berat, bau mereka: bau kelembapan dan acuan menunjukkan kerosakan pada barang.
Ingat, "bubur adalah ibu kita"! Untuk sihat dan kuat, makan bijirin dengan buah-buahan, sayur-sayuran, herba setiap hari.

Rye adalah salah satu bijirin yang telah memainkan peranan penting dalam pembangunan umat manusia. Sukar untuk menilai kepentingannya, kerana selama berabad-abad rai merupakan tanaman biji-bijian utama dalam diet petani. Pada abad kedua puluh, jumlah penanamannya sedikit menurun, tetapi di kalangan pengikut gaya hidup sihat.

Bulgur

Bulgur adalah bijirin yang telah dibahas di negara-negara pasca Soviet baru-baru ini, sebelum itu praktikalnya tidak diketahui di wilayah ini. Satu paradoks - kerana Bulgur boleh mengaku sebagai salah satu kumpulan tertua di dunia. Terdapat banyak nama untuk bijirin ini: bulgor, burgul, gurgur, pliguri. DALAM.

Empingan jagung

Kekurangan masa yang akut adalah masalah utama yang dihadapi oleh penduduk kota besar pada masa kini. Secara semula jadi, mereka tidak memiliki kemampuan atau keinginan khusus untuk menghabiskan beberapa jam di dapur di dapur, menyiapkan sarapan, makan siang dan makan malam. Oleh itu, pengusaha inventif bergegas menawarkan alternatif - hidangan.

Serpih barli

Serpihan barli tidak hanya popular di kalangan pemakanan. Banyak penganut gaya hidup sihat juga lebih memilih mereka, menggantinya dengan bijirin lain yang begitu spesifik, di antaranya kombinasi gandum-barli juga terdapat pada pengguna mereka. Terdapat juga pembeli yang.

Triticale

Hanya beberapa dekad yang lalu, beberapa orang mendengar tentang bijirin triticale. Pembiakan Triticale mula menghasilkan buah pertamanya pada pertengahan 70-an abad ke-20, walaupun spesies bijirin ini dibiakkan pada akhir abad ke-19. Sejak itu, petani di banyak negara di dunia setiap tahunnya mengembangkan banyak jenis bijirin komersial, yang digunakan di.

Salah satu trend baru yang sihat adalah penggunaan teff. Ini adalah bijirin yang telah ditanam di bumi sejak zaman kuno, tetapi baru-baru ini mendapat populariti sebagai makanan super. Teff mula mengganti quinoa atau bulgur yang sebelumnya diminta. Produk ini adalah bijirin bebas gluten kecil, yang dipercayai menjadi tempat tinggal Ethiopia.

Sagu adalah bijirin berkanji khas yang hampir tidak diketahui oleh benua Eropah. Ia dilombong di negara-negara Asia dan Oceania dari batang pokok sawit. Jumlah pengeluaran bijirin adalah besar, tetapi hanya sebilangan kecil yang dieksport. Di seluruh dunia, pati jagung dan kentang lebih popular, rasa dan khasiatnya.

Basmati

Rak kedai dipenuhi puluhan jenis beras. Mereka berbeza dari segi bentuk, ukuran, warna dan, sesuai, struktur / rasa. Salah satu jenis beras aromatik ialah Basmati. Ia dibezakan oleh biji-bijian yang kecil dan panjang dan warna kekuningan. Basmati dihasilkan secara tradisional di negara-negara India.

Padi liar

Nama itu tidak menunjukkan ciri atau asal produk. "Padi liar" bukan liar, dan bukan beras sebenarnya. Ia adalah tumbuhan herba. Ia ditanam berhampiran Great Lakes, dan penduduk tempatan suka memanggil tanaman gandum "akuatik". Biji-bijian zitsania air digunakan sebagai hidangan bebas atau.

Gandum

Gandum adalah tanaman bijirin yang paling biasa di kebanyakan dunia. Banyak bijirin, tepung, roti, minuman beralkohol dan pasta kegemaran semua orang diperoleh daripadanya. Jenis / kualiti produk yang diperoleh bergantung pada tahap pengisaran dan pemprosesan biji-bijian. Tahap kesedaran masyarakat semakin meningkat setiap minit. Setiap saat.

Perbezaan utama antara bijirin kuno (amaranth, quinoa, teff) dan bijirin moden (beras, gandum, jagung) terletak pada ciri-ciri biji-bijian itu sendiri. Bijirin kuno tidak mengalami hibridisasi dan percubaan genetik, tetapi kami mendapatkannya dalam bentuk aslinya, yang masih dipelihara. Bijirin kuno ini boleh diberi peringkat.

Parut jagung

Telah lama diketahui bahawa mana-mana bijirin adalah sumber kekuatan, mengandungi vitamin dan mineral berguna yang membantu menjaga tubuh dalam keadaan baik. Tidak hairanlah pada masa kecil, ketika dia tidak dapat menangani tugas yang memerlukan aktiviti fizikal, orang dewasa sering berkata: "Saya makan sedikit bubur." Dan memang, bubur apa pun nampaknya penuh.

Sorghum

Sorghum, atau rumput Sudan, adalah bijirin kuno yang berasal dari Afrika yang dianggap sebagai alternatif yang lebih selamat, bebas gluten untuk gandum dan biji-bijian lain. Kajian makmal mengesahkan bahawa sorgum bebas gluten, yang menjadikannya selamat bagi penderita penyakit seliak. Di samping itu, biji-bijian mengandungi banyak berguna untuk manusia..

Barli

Barli adalah tanaman pertanian tertua dari keluarga Bijirin. Ia adalah ramuan tahunan, dwitahunan atau tahunan. Lidahnya pendek. Daun dilipat di tunas. Spikelet berbunga satu, sisiknya tipis, ovari berbulu di puncak. Barli ditanam di Timur Tengah semasa Revolusi Neolitik lebih dari 10.

Quinoa

Quinoa adalah tanaman tahunan yang lebih suka tumbuh di kawasan yang lebih panas di Amerika Selatan. Walaupun jangka hayatnya pendek, tanaman ini dapat mencapai ketinggian satu setengah atau bahkan 2 meter. Ia mempunyai batang tinggi dengan daun bulat dan hijau muda. Buah-buahan dikumpulkan dalam kelompok besar, dan biji-bijian.

Kisar barli

Bubur barli adalah wakil masakan tradisional Rusia yang enak. Mereka mengatakan bahawa dialah yang memberi kekuatan kepada para pahlawan pada zaman Rusia, dan kemudian - kepada tentera Rusia (terima kasih kepada Peter the Great, yang mengajar tentera ke bubur ini). Dialah yang dihidangkan kepada para tamu pada upacara penobatan Nicholas II. Jadi apa yang menjadikan produk ini begitu.

Oatmeal

Tidak ada yang menjadikan pagi anda lebih baik daripada sepinggan oat tepung wangi wangi. Walaupun pada amnya tidak menjadi masalah dalam bentuk apa oatmeal dimakan: dalam bentuk bubur susu, sebagai komponen koktel atau hidangan lain, ia tetap menjadi produk yang enak dan sarapan ideal yang tidak terkalahkan..

Barli mutiara

Bukan tanpa sebab bahawa barli, dari mana sebenarnya barli mutiara dibuat, adalah salah satu bahan utama di dapur nenek-nenek kita. Bubur ini adalah salah satu yang paling sihat dan mempunyai khasiat yang menguatkan badan. Kita sering melupakan produk berguna ini, menggantikannya dengan yang lain. Sementara itu, barli adalah salah satu yang paling kuno.

Dieja

Tumbuhan kuno ini dikenali dengan pelbagai nama. Seseorang memanggilnya emmer, seseorang farro, seseorang dieja atau dua biji gandum. Dan ahli biologi menyebut budaya ini dalam bahasa Latin Triticum dicoccum. Dan secara tidak sengaja, sebilangan orang keliru menyebut tumbuhan ini dieja (aka Triticcum spelta), tetapi sebenarnya mereka adalah dua budaya yang berbeza, walaupun dari satu.

Lentil

Kadang-kadang nampaknya banyak orang mengabaikan lentil, lebih suka kekacang lain seperti kacang polong, kacang, kacang. Dan ini kelihatan pelik, kerana lentil bukan sahaja merupakan produk yang berpatutan dan lazat, tetapi juga sangat berguna. Sebagai contoh, orang Czech tidak pernah melupakan perkara ini, yang dilambangkan oleh budaya ini.

Millet

Walaupun fakta bahawa millet dikaitkan secara eksklusif dengan makanan burung oleh banyak orang, sebenarnya butir ini juga berfungsi sebagai asas bagi bubur yang dikenali sebagai millet. Cucu nenek kami menyebutnya "bubur emas", walaupun sebenarnya biji-bijian ini berwarna kuning, putih, kelabu dan bahkan merah. Walaupun yang paling biasa adalah tetap.

Padi adalah salah satu tanaman tertua di planet ini. Para saintis percaya bahawa tanaman ini berusia sekurang-kurangnya 5.000 tahun, dan ia adalah makanan ruji bagi lebih daripada separuh populasi dunia. Pengguna utama beras adalah penduduk Asia Selatan dan Timur. Biji-bijian putih lebih banyak dimakan, tetapi berwarna coklat (tidak dipoles).

Semolina

Hari ini, mungkin, adalah mustahil untuk mencari orang yang tidak tahu rasa bubur ini. Ini adalah salah satu bijirin pertama yang diberikan kepada bayi. Dia adalah sarapan atau makanan ringan tradisional di semua tadika dan sekolah. Ini adalah hidangan kegemaran banyak orang dan juga dibenci oleh banyak orang. Pada zaman tsar, bubur ini hanya tersedia untuk golongan bangsawan - sebagai ilahi.

Soba

Buckwheat adalah bijirin yang diperoleh dari biji benih soba (bijirin tahunan keluarga Buckwheat). Tanah air tanaman ini adalah lereng gunung India, Burma, Nepal, dari mana ia tersebar di seluruh dunia. Bijirin "mendapat" ke negara-negara Eropah dari Yunani. Kandungan: Maklumat umum Komposisi kimia Sifat berguna Aplikasi dalam.

Amaranth

Tumbuhan ini tumbuh di banyak kebun sayur di seluruh dunia. Hari ini, kebanyakan orang mengetahuinya sebagai rumpai, dan beberapa ribu tahun yang lalu, amaranth digunakan sebagai alat untuk ritual suci dan makanan, yang nilai pemakanannya tidak kalah dengan nasi. Sifat yang paling unik dari tanaman ini adalah rangsangan pertumbuhan dan.