Yang makan ketam

Ketam, udang karang ekor pendek (Brachyura), substrat invertebrata mengikut urutan krustasea decapod.

Kepala kecil; mata dijuntai. Cephalothorax lebar, lebar pelindung dada adalah dari 2 hingga 20 cm, di kepiting laut dalam Jepun (Macrocheira kaempferi) hingga 60 cm. Sepasang kaki berjalan pertama dilengkapi dengan cakar.

Perut pendek, bengkok di bawah cephalothorax; anggota badan perut pada lelaki (2 pasang) diubah menjadi alat pendua, pada wanita (4 pasang) mereka berfungsi untuk melahirkan telur.

Mereka tinggal di laut, di badan air tawar dan di darat. Semua ketam kecuali air tawar berkembang biak di laut. Perkembangan ketam berlaku dengan metamorfosis; larva zoea muncul dari telur, yang berubah menjadi larva megalopa, dan kemudian menjadi ketam dewasa. Hanya ketam air tawar (keluarga Potamidae) yang tidak mempunyai larva berenang bebas. Ketam yang dikejar mampu mematahkan anggota badan dengan gerakan yang tajam, di tempat yang baru tumbuh.

Ketam memakan terutamanya invertebrata. Banyak ketam boleh dimakan dan dimancing. T. n. Ketam Kamchatka dekat bukan dengan kepiting, tetapi kepiting pertapa. Sebilangan ketam menghancurkan moluska komersial - tiram dan kerang, dan ketam berbulu Cina (Eriocheir sinensis) kadang-kadang, memasuki sungai, menghancurkan empangan di mana ia membuat lubang, dan juga merosakkan jaring ikan.

Lebih daripada 4 ribu spesies ketam diketahui, di Rusia terdapat kira-kira 50 spesies.

Ketam kalori

Daging ketam mempunyai kandungan kalori rendah, kerana 100 g daging tersebut mengandungi 73 kkal. Ketam rebus mengandungi 96 kkal per 100 g, dan nilai tenaga kepiting kalengan adalah 85 kkal per 100 g. 100 g ketam kukus mengandung 97 kkal. Daging ketam mempunyai sejumlah besar protein dan tepu dengan tenaga. Secara sederhana, produk ini tidak menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18.30.6-1.879.673

Sifat ketam yang berguna

Daging ketam adalah produk makanan yang berharga secara fisiologi. Ia biasanya dimakan rebus. Ia dihargai kerana rasanya yang tinggi dan kerana ia mengandungi bahan aktif secara biologi. Daging ketam mentah mempunyai konsistensi seperti jeli dan warna kelabu.

Daging ketam mengandungi 80.1-82.5% kelembapan, 0.2-1.4% lipid, 11.6-19.2% protein, 1.2-2.2% abu. Daging ketam mengandungi lebih banyak asid amino penting daripada daging ikan. Ini juga mengandungi sejumlah besar glikogen (dalam ketam raja - hingga 2,4%). Karbohidrat ini memberi daging kepiting rasa manis yang menyenangkan. Daging ketam mengandungi vitamin B. Berbanding dengan produk makanan lain yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, daging ketam berbeza dengan kadar magnesium, fosforus, sulfur yang aktif secara biologi. Dari unsur surih, ia mempunyai kandungan tembaga yang tinggi. Atas sebab ini, daging kepiting dicirikan oleh kecacatan seperti perubahan warna biru - pembentukan sebatian tembaga berwarna di bawah tindakan enzim.

Daging yang boleh dimakan terletak di anggota badan dan perut. Anggota badan diperbuat daripada tiub karapas yang disambungkan oleh sendi. Sekumpulan serat otot yang membentuk otot anggota badan terletak pada plat chitinous yang disambungkan ke cengkerang di kawasan sendi. Di bawah tempurung, tubuh kepiting ditutup dengan lapisan merah, yang menjadi dasar pembentukan cangkang baru setelah cangkang ketam, jika tetap berada di laut.

Ketam bukan sahaja makanan, tetapi juga kaya dengan vitamin, asid amino dan unsur surih. Ini adalah iodin, kalsium, zink, asid lemak tak jenuh ganda, antioksidan: taurin dan vitamin E dan C. Ketam juga berguna untuk anemia, penyakit kardiovaskular dan gangguan penglihatan.

Sejumlah produk berkualiti tinggi dapat dihasilkan dari ketam: makanan dalam tin, kaki ketam beku rebus, daging kering. Ketam segar dan sejuk mesti dijual dengan cepat: pada suhu tidak lebih tinggi daripada 12-15 ° C, ketam disimpan tidak lebih dari 15 jam, dan ditutup dengan ais yang dihancurkan halus - 30-36 jam.

Sifat ketam yang berbahaya

Makan daging ketam dengan berhati-hati, kerana ia boleh tercemar dengan bakteria kerana pemakanan khas penduduk laut ini. Dan pengambilan ketam yang dijangkiti secara berlebihan boleh menyebabkan keracunan toksik yang teruk, dan juga dapat menyebabkan hilangnya pendengaran, penglihatan, dan gangguan sistem saraf..

Juga, daging ketam dikontraindikasikan untuk orang yang alah kepada makanan laut..

Ketam Kamchatka. Habitat dan gaya hidup ketam raja

Ketam Kamchatka sebenarnya barah. Ini adalah identiti biologi spesies. Nama itu diberikan kepadanya kerana kemiripan luarannya dengan ketam. Mereka lebih pendek daripada udang karang, perut lebih kecil, kurang ekor dan bergerak ke samping.

Kanser, sebaliknya, diketahui suka menyokongnya. Oleh kerana spesies Kamchatka menyerupai kepiting, ia termasuk dalam genus craboids. Ada yang membezakannya sebagai tahap pertengahan antara dua spesies arthropoda..

Penerangan dan ciri-ciri ketam Kamchatka

Spesies ini disebut kerajaan. Sekiranya nama utama menunjukkan habitat arthropoda, maka yang kedua menunjukkan ukuran kepiting raja. Lebarnya mencapai 29 sentimeter.

Nilai tambah adalah anggota badan 1-1.5 meter. Kerana panjangnya, haiwan Kamchatka juga disebut kepiting labah-labah. Berat keseluruhan haiwan mencapai 7 kilogram. Ciri-ciri ketam Kamchatka yang lain termasuk:

  • lima pasang kaki, salah satunya terkurang dan tersembunyi di rongga insang untuk membersihkannya dari serpihan yang masuk ke dalam
  • penjepit depan yang tidak rata, yang kanan lebih besar dan bertujuan untuk memecahkan cengkerang mangsa, dan yang kiri lebih kecil dan menggantikan sudu untuk makan
  • ciri antena udang karang
  • warna coklat dengan tanda ungu di sisi dan warna kekuningan pada bahagian perut
  • dimorfisme seksual yang ketara - wanita jauh lebih kecil daripada lelaki dan mempunyai perut separuh bulat daripada segitiga
  • bahagian atas karapas ditutup dengan duri berbentuk kerucut, yang sedikit lebih lebar dari panjangnya
  • tulang belakang yang diarahkan anterior di rostrum, iaitu, kawasan toraks karapas
  • enam duri di bahagian tengah karapas di belakang, berbeza dengan 4 pertumbuhan dalam saudara dekat spesies Kamchatka, kepiting biru
  • plat tidak teratur yang menutupi perut arthropod
  • ekor lembut, menunjukkan bahawa ia termasuk kepiting ekor lembut, yang juga termasuk pertapa sungai

Setahun sekali, ketam Kamchatka menumpahkan cangkangnya. Sebelum pembentukan arthropod baru, ia tumbuh secara aktif. Menjelang usia tua, sebilangan individu menukar karapanya setiap 2 tahun. Udang karang muda, sebaliknya, mencairkan dua kali setahun..

Bukan hanya cangkang luar yang berubah, tetapi juga dinding chitinous di esofagus, jantung, perut haiwan. Cengkerang ketam raja terdiri daripada kitin. Ia telah dipelajari di Institut Biofizik Moscow sejak 1961. Khitin berminat dengan saintis sebagai:

  1. Bahan yang boleh diserap sendiri untuk jahitan pembedahan.
  2. Pewarna untuk fabrik.
  3. Aditif pada kertas yang meningkatkan prestasi kertas.
  4. Komponen ubat-ubatan yang membantu pendedahan radiasi.

Di Vladivostok dan Murmansk, kitosa (polisakarida yang serupa dengan selulosa) dihasilkan dari kitin pada skala industri. Kilang khas yang dibuat di bandar.

Gaya hidup dan habitat

Habitat ketam Kamchatka adalah laut. Sebagai barah, arthropoda dapat hidup di sungai. Tetapi ketam sejati hanya tinggal di laut. Di bentangan lautan, ketam Kamchatka memilih:

  • kawasan dengan bahagian bawah berpasir atau berlumpur
  • kedalaman dari 2 hingga 270 meter
  • air sejuk masin sederhana

Secara semula jadi, ketam raja adalah gelisah. Arthropod sentiasa bergerak. Laluan tetap. Namun, pada tahun 1930-an, barah terpaksa mengubah laluan migrasi biasa..

Seorang lelaki masuk campur. Di USSR, kepiting Kamchatka adalah komoditi eksport. Di perairan asli, arthropoda itu ditangkap oleh nelayan jiran Jepun. Sehingga tidak ada saingan untuk menangkap, arthropoda dibawa ke Laut Barents:

  1. Percubaan pertama berlaku pada tahun 1932. Joseph Sachs membeli sepuluh ketam hidup di Vladivostok. Ahli zoologi itu ingin memimpin haiwan di tepi laut, tetapi dia berjaya hanya dengan menaiki kereta api. Kanser wanita yang paling kuat mati di pintu masuk Krasnoyarsk. Spesimen itu diambil dalam foto. Ketam Kamchatka terletak di landasan kereta api di kawasan yang tidak biasa untuknya.
  2. Pada tahun 1959, mereka memutuskan untuk menyerahkan ketam dengan kapal terbang, membelanjakan wang untuk peralatan yang menyokong kehidupan arthropoda semasa penerbangan. Mereka tidak menghulurkan wang, menjadikan masa perjalanan untuk lawatan Presiden Amerika Syarikat. Kunjungannya dibatalkan, begitu juga dengan penghijrahan udang karang.
  3. Pada musim gugur tahun 1960, ahli zoologi Yuri Orlov berjaya menyerahkan ketam itu kepada Murmansk hidup-hidup, tetapi gagal membebaskannya kerana kelewatan birokrasi. Selamat datang hanya diberikan pada tahun 1961.
  4. Pada tahun 1961 yang sama, Orlov dan pasukannya mengirimkan kepiting baru ke Murmansk, melepaskannya ke Laut Barents.

Di Laut Barents, ketam raja berjaya dibiakkan. Terdapat pesaing lagi. Populasi arthropoda sampai ke pantai Norway. Sekarang bersaing dengan Rusia untuk menangkap kepiting. Ia juga bersaing di perairan baru dengan:

  • haddock
  • pelempar
  • ikan kod
  • ikan keli berjalur

Ketam menggantikan spesies yang tersenarai, yang masing-masing bersifat komersial. Oleh itu, faedah penempatan semula spesies adalah relatif. Orang Kanada juga bersetuju dengan ini. Ketam raja dibawa ke pantai mereka pada akhir abad yang lalu..

Spesies ketam Kamchatka

Tidak ada klasifikasi rasmi ketam raja. Secara konvensional, pandangan kerajaan dibahagikan secara wilayah:

  1. Cakar ketam raja dan dia sendiri adalah yang terbesar di lepas pantai Kanada. Lebar cangkang arthropoda tempatan mencapai 29 sentimeter.
  2. Individu dari Laut Barents bersaiz sederhana. Lebar cangkang arthropod tidak melebihi 25 sentimeter.
  3. Ketam raja di perairan Laut Okhotsk dan Laut Jepun lebih kecil daripada yang lain, jarang melebihi 22 sentimeter.

Di luar pantai Kamchatka, Sakhalin dan Kepulauan Kuril, udang karang kerajaan lebih kecil kerana kawin silang. Terdapat juga kepiting salji kecil berhampiran penduduk komersial..

Ketam Kamchatka di alam liar

Spesies mengawan antara mereka, memberikan keturunan yang layak, mencampurkan kumpulan gen. Faktor kedua dalam pertumbuhan ketam adalah suhu air. Ia lebih tinggi di pesisir Amerika. Oleh itu, arthropoda tumbuh lebih cepat, mendapat lebih banyak jisim..

Pemakanan ketam Kamchatka

Arthropod itu omnivora, tetapi ia merasakan makanan tumbuhan hanya apabila terdapat kekurangan haiwan. Ketam Kamchatka mendahului, menangkap:

  • hidroid, iaitu invertebrata akuatik
  • krustasea
  • landak laut
  • semua jenis kerang
  • ikan kecil seperti gobies

Ketam raja juga memburu bintang laut. Pada gurita arthropoda diraja yang sama "mata memandang", berang-berang laut. Di antara spesies yang berkaitan, arthropoda Kamchatka takut akan ketam segi empat. Namun, musuh utama pahlawan artikel itu adalah lelaki. Dia menghargai daging binatang, yang tidak kalah dengan rasa dan kesihatannya untuk udang galah.

Pembiakan dan jangka hayat

Udang karam Kamchatka menjadi dewasa secara seksual pada usia 8-10 tahun untuk lelaki dan 5-7 jika kita bercakap mengenai betina. Arthropod hidup sekitar 20-23 tahun.

Kitaran pembiakan ketam raja adalah seperti berikut:

  1. Pada musim sejuk, arthropoda pergi ke kedalaman, menunggu sejuk di sana.
  2. Pada musim bunga, ketam bergegas ke perairan pantai yang hangat, beratur dan bersiap untuk pembiakan.
  3. Wanita yang disenyawakan membetulkan telur pertama di kaki perut, dan menyimpan kedua di rahim.
  4. Ketika ketam menetas dari telur di kaki betina, dia menggerakkan kumpulan telur kedua ke anggota badan.

Semasa musim pembiakan, ketam Kamchatka betina bertelur sekitar 300 ribu telur. Bertahan lebih kurang 10%. Selebihnya dimakan oleh pemangsa laut.

Cara memasak ketam Kamchatka

Harga ketam Kamchatka membuktikan nilai dan kelazatannya. Sekilo cakar arthropoda di Vladivostok berharga kira-kira 450 rubel. Di wilayah lain, phalanx ketam raja lebih mahal.

Satu kilogram badan barah kerajaan berharga lebih dari 2 ribu rubel. Ini untuk barang segar. Ketam beku Kamchatka lebih murah di Primorye, tetapi lebih mahal di kawasan terpencil.

Ketam Kamchatka rebus

Untuk memasak ketam dengan betul, anda perlu mempertimbangkan nuansa berikut:

  1. Ketam Kamchatka hidup, yang mati semasa memasak, dianggap paling sedap. Daging beku tidak begitu lembut.
  2. Daging ketam Kamchatka mempunyai rasa yang halus. Rempah mengganggu dia. Saderi, daun salam, garam, cuka sari apel dan lada hitam dapat menonjolkan rasanya, tetapi secara sederhana.
  3. Penting untuk tidak mencerna barah. Dengan mendidih yang berpanjangan, daging, seperti cumi-cumi, menjadi getah. Masa memasak dikira dari berat ketam. Jisim 500 gram pertama mengambil masa 15 minit. Untuk setiap paun seterusnya - 10 minit.
  4. Mengeluarkan kepiting dari kuali, ia diletakkan dengan punggungnya ke bawah, mencegah jus mengalir keluar. Dia mesti terus jenuh daging.

Daging ketam Kamchatka baik secara berasingan, dalam salad, sebagai pengisian ayam yang disumbat. Juga, produknya bagus dengan cendawan porcini dan sebagai tambahan untuk pasta Itali.

Ketam Kamchatka. Gaya hidup dan habitat ketam raja

Dari sudut pandang zoologi, ketam dan udang karang tergolong dalam spesies yang sama. Haiwan ini mempunyai kategori definisi dan hierarki mereka sendiri. Di antara mereka ada juga raksasa, yaitu kepiting Kamchatka, yang, walaupun namanya, berada di antara kepiting pertapa..

Penampilan ketam Kamchatka

Penampilan kepiting raja sangat mirip dengan kepiting yang lain, tetapi haiwan itu kepunyaan kepiting dan dibezakan terutamanya oleh sepasang kaki kelima yang berkurang.

Ia adalah salah satu anggota spesies terbesarnya, yang tergolong dalam keluarga Lithodidae. Ukuran lelaki ketam Kamchatka dewasa mencapai 25 cm lebar cephalothorax dan 150 cm pada jarak kaki, dengan berat 7.5 kg. Betina lebih kecil, beratnya sekitar 4.3 kg.

Tubuh ketam terdiri dari cephalothorax, yang terletak di bawah cangkang umum, dan perut. Perut, atau perut, dibengkokkan di bawah dada. Carapace di kawasan jantung dan perut dilengkapi dengan duri tajam, di antaranya terdapat 6 di atas jantung dan 11 di atas perut.

Dalam foto ketam Kamchatka

Oleh itu, ia melindungi tubuh yang lembut dari barah, dan pada masa yang sama adalah sokongan untuk otot, kerana haiwan itu tidak memiliki kerangka. Terdapat insang di sisi karapas.

Bahagian depan karapace mempunyai pertumbuhan yang menonjol yang melindungi mata. Seluruh rantai saraf terletak di bahagian bawah batang tubuh. Perut berada di kepala badan dan jantung di bahagian belakang..

Ketam Kamchatka mempunyai lima pasang anggota badan, empat daripadanya sedang berjalan, dan yang kelima digunakan untuk membersihkan insang. Cakar kepiting Kamchatka masing-masing mempunyai tujuan tersendiri - dengan sebelah kanan, patahnya cangkang keras dan menghancurkan landak, sementara dengan kiri memotong makanan yang lebih lembut.

Wanita boleh dibezakan oleh perut bulat, yang hampir segitiga pada lelaki. Warna badan dan kaki ketam berwarna merah-coklat di atas dan kekuningan di bawah. Tompok ungu di sisi. Sebilangan individu berwarna lebih terang, penampilan kepiting Kamchatka dapat diperkirakan dari foto.

Habitat ketam Kamchatka

Haiwan besar ini tinggal di banyak laut. Kawasan utama adalah di wilayah Timur Jauh dan wilayah utara laut membasuhnya. Ini adalah bagaimana ketam hidup di Laut Jepun, Laut Okhotsk, dan Laut Bering. Keturunan di Teluk Bristol. Kawasan ini tertumpu di dekat Kepulauan Shantar dan Kuril, Sakhalin dan kebanyakannya di Kamchatka.

Ketam Kamchatka telah diinduksi di Laut Barents. Ini adalah proses yang panjang dan rumit, yang secara teorinya bermula pada tahun 1932. Hanya pada tahun 1960, untuk pertama kalinya, adalah mungkin untuk mengangkut orang dewasa dari Timur Jauh.

Antara tahun 1961 dan 1969, sebahagian besar ketam dibawa masuk, terutama melalui udara. Dan pada tahun 1974, kepiting pertama ditangkap di Laut Barents. Sejak tahun 1977, mereka mula menangkap haiwan ini di pesisir Norway.

Pada masa ini, populasi telah bertambah banyak, kepiting telah menyebar di sepanjang pantai Norway di barat daya, dan juga utara ke Svalbard. Pada tahun 2006, jumlah ketam di Laut Barents dianggarkan berjumlah 100 juta individu. Ketam hidup pada kedalaman 5 hingga 250 meter, di dasar berpasir atau berlumpur.

Gaya hidup ketam Kamchatka

Ketam Kamchatka menjalani gaya hidup yang agak aktif, ia sentiasa berpindah. Tetapi jalannya selalu dibina di sepanjang jalan yang sama. Kelajuan perjalanan adalah sehingga 1.8 km / j. Ketam berjalan ke hadapan atau ke sisi. Mereka tidak tahu bagaimana menguburkan diri di tanah.

Bergambar adalah ketam Kamchatka biru

Pada musim sejuk, kepiting masuk jauh ke bawah, turun hingga 200-270 meter. Dengan kedatangan panas, ia naik ke lapisan atas air yang hangat. Wanita dan remaja hidup di perairan cetek, sementara lelaki bergerak sedikit lebih dalam, di mana terdapat lebih banyak makanan.

Sekali setahun, seekor ketam Kamchatka dewasa mencampak cangkang lama. Pada saat penutup lama menyatu, cangkang baru yang masih lembut sudah tumbuh di bawahnya. Proses cendawan memakan masa sekitar tiga hari, di mana ketam tidak suka menunjukkan dirinya dan bersembunyi di lubang dan celah batu. Betina "telanjang" dijaga oleh lelaki.

Molting dalam "seks lebih kuat" berlaku kemudian, sekitar bulan Mei, ketika suhu air mencapai 2-7 C⁰. Sebagai tambahan kepada penutup kitin haiwan, membran luar jantung, perut, esofagus dan tendon juga berubah. Oleh itu, haiwan ini hampir diperbaharui sepenuhnya setiap tahun dan mendapat jisim baru..

Haiwan muda sering cair - hingga 12 kali pada tahun pertama kehidupan, 6-7 kali pada tahun kedua, dan kemudian hanya dua kali. Setelah mencapai usia sembilan tahun, ketam menjadi dewasa dan cacing hanya setahun sekali, dan individu berusia 13 tahun hanya dua tahun sekali..

Pemakanan ketam Kamchatka

Ketam Kamchatka memakan penghuni bawah: landak laut, berbagai moluska, cacing, bintang laut, ikan kecil, plankton, tunas, krustasea. Ketam Kamchatka hampir menjadi pemangsa omnivor.

Individu muda (bawah umur) memakan hidroid. Dengan bantuan cakar kanan, ketam mengeluarkan daging lembut dari kulit keras dan cengkerang, dan dengan cakar kiri memakan makanan.

Spesies ketam komersil

Laut Timur Jauh adalah rumah bagi banyak spesies ketam yang tersedia untuk ditangkap. Di bahagian tersebut, anda boleh membeli ketam Kamchatka atau yang lain.

Kepiting salji Byrd adalah spesies yang lebih kecil, kadang-kadang ia dapat mengawan dan memberi kacukan dengan kepiting salji opilio. Spesies ini beratnya sekitar 1 kg. dan mempunyai ukuran karacap sekitar 15 cm. Ketam salji merah tinggal di Laut Jepun. Ini adalah haiwan kecil dengan rata-rata 10-15 cm. Dinamakan demikian kerana warna merah cerahnya.

Harga ketam Kamchatka berbeza-beza, anda boleh membeli ketam utuh, langsung atau beku. Terdapat peluang untuk membeli phalanges ketam raja, cakar - di cangkang dan tanpa, daging dan pelbagai hidangan siap daripadanya. Kos di tempat tangkapan jauh lebih rendah daripada mengambil kira penghantaran ke daerah. Harga ketam hidup kira-kira 10,000 rubel.

Daging ketam Kamchatka sangat berharga untuk seluruh organisma kerana adanya vitamin dan unsur mikro di dalamnya. Ia berguna untuk penglihatan, menguatkan sistem kardiovaskular dan peningkatan umum keadaan badan..

Pembiakan dan jangka hayat ketam raja

Semasa penghijrahan musim bunga, betina membawa telur dengan embrio di kaki perutnya, dan di ovari mereka mempunyai bahagian baru telur yang belum disenyawakan. Dalam perjalanan ke air cetek, larva menetas dari telur luar.

Lebih jauh wanita dan lelaki bertemu, tahi lalat berlaku. Jantan menolong wanita untuk menghilangkan cengkerang tua, dan apabila ini terjadi, dia melekatkan pita spermatofore pada kakinya yang sedang berjalan, setelah itu dia masuk ke dalam untuk memberi makan.

Betina menelurkan telur dan cecair untuk mengaktifkan spermatofores. Jumlah telur mencecah 300 ribu. Telur dilekatkan pada kaki perut wanita, dengan mana dia terus bergerak, membasuh telur dengan air tawar. Selama musim panas, telur berkembang, tetapi untuk musim dingin mereka membeku dan pertumbuhan diaktifkan kembali hanya pada musim bunga, selama tempoh migrasi dan pemanasan air.

Dalam foto itu, cakar ketam raja

Larva yang menetas sama sekali berbeza dengan ketam - mereka adalah makhluk bujur dengan perut panjang, tanpa kaki. Selama kira-kira dua bulan, larva membawa arus di sepanjang laut, dalam tempoh ini mereka berjaya menumpahkan empat kali.

Kemudian mereka tenggelam ke bawah, cair untuk kali kelima dan kemudian memperoleh kaki, cengkerang dan perutnya menjadi lebih pendek. Selepas 20 hari lagi, larva mencair lagi dan ini berterusan sepanjang musim panas dan musim luruh..

Haiwan tumbuh dengan cepat, dengan setiap tahi lalat semakin serupa dengan ibu bapa mereka. Selama 5-7 tahun pertama, ketam tinggal di satu tempat dan baru mula berhijrah. Pada tahun kelapan hidup, ketam betina menjadi dewasa secara seksual, pada usia 10 tahun, lelaki bersedia untuk pembiakan. Ketam Kamchatka hidup untuk masa yang sangat lama - kira-kira 15-20 tahun.

Ketam

Ketam adalah sekumpulan besar haiwan akuatik dan separa akuatik yang tergolong dalam urutan Decapod Crustacea. Ketam berbeza dengan udang karang, udang, udang karang dan udang galah yang berkaitan di perut yang terasa pendek dan tersendat di bawah cephalothorax yang luas. Ini memberi mereka bentuk yang khusus dan dikenali. Pada masa yang sama, kepiting telah mencapai kepelbagaian yang belum pernah terjadi sebelumnya: 6793 spesies haiwan ini digabungkan menjadi 93 keluarga, yang merupakan separuh daripada jumlah pesanan..

Ketam batu berbintik (Grapsus grapsus) - penghuni Kepulauan Galapagos.

Seiring dengan bentuk badan khas, kepiting dicirikan oleh kehadiran 10 pasang anggota badan. Mereka dibahagikan kepada dada dan perut. 3 pasang anggota dada yang pertama sangat pendek, mereka disebut rahang kaki, kerana tidak mengambil bahagian dalam pergerakan, tetapi hanya berfungsi membawa makanan ke mulut. Pasangan kaki dada yang tersisa digunakan untuk pergerakan, mencengkam dan memotong makanan, dan juga dapat melakukan fungsi bantu lain. Pasangan kaki terbesar dan paling besar adalah penjepit. Dengan pertolongan mereka, ketam bukan sahaja dapat memburu, tetapi juga mempertahankan diri, turut serta dalam pertempuran kawin. Pengkhususan sempit organ-organ ini tercermin dalam penampilannya: sering kali cakar kanan dan kiri mempunyai ukuran dan bentuk yang berbeza, sehingga tubuh ketam tidak simetri. Bagi kaki perut, mereka kecil dan digunakan untuk persenyawaan (pada lelaki) atau mengandung telur (pada betina). Organ-organ vital seperti insang dikaitkan dengan kaki kepiting toraks. Selalunya kelopaknya terletak betul-betul di bahagian kaki atau berhampiran tempat lekatannya ke badan..

Oleh kerana perbezaan besar pada cakar, kepiting yang memikat nampaknya bersenjata satu. Seperti manusia, haiwan ini adalah tangan kanan dan kiri, dengan 85% tangan kanan.

Ketam adalah salah satu krustasea yang paling sempurna, jadi mereka telah mengembangkan pancaindera. Visi memainkan peranan penting dalam kehidupan mereka. Mata haiwan-haiwan ini kompleks, berwajah. Mereka terdiri dari ribuan mata, masing-masing hanya melihat sebahagian kecil ruang di depannya. Perhimpunan terakhir gambar berlangsung di otak haiwan. Banyak pemerhatian telah membuktikan bahawa dengan bantuan penglihatan, ketam mengenal pasti musuh yang berpotensi, mencari pasangan semasa musim pembiakan, dan menavigasi mencari makanan. Tetapi jika haiwan itu buta, ia hanya akan kehilangan kemampuan untuk melihat bahaya, dan akan menemui makanan dan pasangan dengan kecekapan yang hampir sama. Antena ("antena") yang dapat mengeluarkan bau akan membantunya dalam hal ini. Sekiranya anda memotong antena juga, ketam akan menemui makanan lagi. Benar, dalam hal ini, dia harus menghabiskan banyak waktu dan usaha, kerana dia benar-benar akan bergerak ke arah mangsa dengan menyentuh, mengetuk penjepitnya ke tanah. Beberapa jenis kepiting mempunyai keseimbangan organ - statolit. By the way, peranan besar dalam fisiologi mereka dimainkan oleh... batang mata. Ini adalah kelenjar endokrin sebenar, yang mampu mengeluarkan hormon dan mengatur fungsi tubuh seperti kekerapan molting, permulaan kematangan seksual dan bahkan perubahan warna.!

Di Latreille bermata besar darat (Macrophthalmus latreillei), tangkai mata sangat panjang, yang berkaitan dengan keperluan untuk memeriksa daerah dari jarak jauh.

Ketam tidak memiliki kulit seperti itu; ia digantikan oleh lapisan kitin yang keras dan tidak dapat ditembusi, yang membentuk sejenis cengkerang. Chitin tidak dapat meregangkan, menjadikan pertumbuhan linear normal tidak mungkin. Ketam menyelesaikan masalah ini dengan tahi lalat biasa. Ketika cengkerang lama pecah, seekor binatang yang lembut dan tanpa pertahanan muncul dari situ. Dari beberapa minggu hingga enam bulan diperlukan untuk mengeraskan penutup baru, dalam tempoh ini kepiting bersembunyi di tempat terpencil dan tumbuh secara intensif. Chitin dapat diresapi dengan semua jenis pigmen, sehingga kepiting dapat memiliki hampir semua warna.

Ketam vampire bicolor (Geosesarma bicolor) mendapat namanya dari kombinasi mata kuning terang yang tidak biasa dengan cangkang ungu tua. Kerana penampilannya yang memukau, ia sering disimpan oleh aquarists amatur..

Sebagai tambahan, penutup chitinous boleh mempunyai pertumbuhan: jarang dan keras, seperti duri, pendek dan keras, seperti bulu, atau panjang dan nipis, seperti bulu.

Ketam bongkahan cina (Eriocheir sinensis) menonjol di antara bawaannya dengan klac "bulu" di cakarnya.

Ukuran haiwan ini berbeza dalam had yang luas. Diameter tempurung kepiting kacang terkecil di dunia tidak melebihi 1 cm, sementara jarak kaki dari ketam labah-labah Jepun terbesar mencapai 4 m dan berat 20 kg.

Ketam kacang (Pinnotheres boninensis) tinggal di pantai laut Azov dan Laut Hitam.

Ketam mendiami semua laut dan lautan planet ini, tetapi mereka mencapai kepelbagaian terbesar di kawasan tropika. Habitat krustasea ini memiliki jangkauan yang sangat luas: kepiting dapat ditemukan di laut dangkal dan lautan, di antara tebal karang di terumbu, pada kedalaman hingga 5000 m, di takungan gua, di zona intertidal, bakau dan bahkan di kedalaman pulau yang jauh dari pantai. Sebilangan besar dari mereka hidup di air masin, sekitar 850 spesies hidup di badan air tawar. Ketam yang menghabiskan masa yang lama di darat menyimpan air di bawah tempurungnya, atau mereka mengembangkan organ seperti paru-paru. Insang yang kurang berkembang hampir tidak berfungsi untuk mereka, dan dengan rendaman berterusan di dalam air, individu seperti itu mati. Spesies yang tinggal di bahagian bawah sering aktif dalam kegelapan, ketam darat paling aktif pada siang hari.

Ketam gergasi Tasmania kedua terbesar (Pseudocarcinus gigas) beratnya hingga 13 kg dengan lebar cangkang 46 cm.

Semasa bergerak, krustasea ini tidak pernah meletakkan kedua kaki satu pasang di tanah pada masa yang sama, yang memberikan kestabilan berjalan, tetapi panjang badan pendek dan sebilangan besar kaki menjadikannya tidak selesa untuk bergerak ke depan, sehingga kepiting lebih suka berjalan ke samping. Pada masa yang sama, ini sama sekali tidak menghalangi mereka untuk mengembangkan kecepatan yang pantas, misalnya, ketam rumput mengatasi 1 m dalam 1 detik! Tetapi haiwan ini berenang dengan teruk dan enggan.

Pengecualian adalah kepiting berenang, di mana sepasang kaki belakang diubah menjadi bilah dayung, membuat mereka merasa seperti di rumah dengan elemen air.

Sifat krustasea ini bertengkar, mereka semua tinggal bersendirian dan berjaga-jaga menjaga tempat atau tempat perlindungan mereka; lelaki sangat agresif. Pada masa yang sama, kawasan kepiting kecil sangat kecil, sehingga boleh terdapat hingga 50 liang per 1 meter persegi. Bahaya adalah satu-satunya perkara yang membuat penduduk jajahan melupakan pergaduhan. Sekiranya terdapat ancaman, kepiting memberi isyarat kepada jiran dengan mengayunkan cakar, suara atau mengetuk tanah. Berkat getaran, bahkan individu yang tidak melihat musuh mempunyai masa untuk bersembunyi.

Ketam askar biru (Dotilla myctiroides) membentuk kepekatan besar di pantai.

Tempat perlindungan memerlukan perhatian khusus. Dalam kes yang paling sederhana, haiwan ini bersembunyi di antara ranting karang, di celah-celah antara batu atau injap cangkang, di rongga span. Tetapi banyak ketam tidak mengharapkan nikmat dari alam semula jadi, dan mereka sendiri menggali lubang di kelodak atau pasir yang likat. Rumah-rumah ini boleh mempunyai satu laluan langsung (selalunya cukup dalam), atau beberapa lorong bercabang dengan jalan keluar kecemasan; ketam yang memikat melengkapkan pintu masuk ke lubang dengan penutup. Beberapa spesies menetap di bawah kubah ubur-ubur, di antara tentakel anemon, di rongga mantel moluska, di antara jarum, atau bahkan di rektum landak laut.

Mink di salah satu pantai Malaysia digali oleh saudara terdekat ketam tentera - scopimers. Setiap individu, mendorong pasir keluar dari tempat tinggal, menggulungnya menjadi bola yang kemas. Kotoran ketam mempunyai bentuk yang sama ketika memakan tanah..

Ketam secara praktiknya tidak mempunyai pengkhususan makanan; semuanya adalah satu tahap atau omnivor yang lain. Haiwan ini boleh memakan filem bakteria yang meliputi batu, ganggang, daun dan bunga yang gugur, moluska bivalve, cacing polychaete, bintang laut, krustasea kecil dan bahkan gurita. Seperti udang karang, ketam dengan rela hati memakan bangkai. Spesies yang hidup di perairan cetek senang "menggigit" tanah dengan senang hati. Dengan mengalirkan enapcemar melalui usus mereka, mereka mengasimilasikan mikroorganisma yang terdapat di dalamnya. Ketam tidak hanya merebut mangsa besar, tetapi menyembelihnya seperti gourmets sebenar. Pada masa yang sama, mereka menggunakan cakar seperti pisau dan garpu: mereka memegang mangsa dengan satu, dan dengan yang lain mereka memotong kepingan yang kemas.

Ketam herba (Carcinus maenas) akan menjamu selera pada kerang dua.

Reproduksi kepiting mempunyai sifat musiman yang ketara, dalam spesies yang berlainan ia terbatas pada satu atau fenomena semula jadi yang lain (musim hujan, air pasang tertinggi). Sebagai contoh, ketam merah Pulau Krismas (Gecarcoidea natalis) tinggal di darat yang jauh dari pantai, tetapi bergerak ke selancar untuk bertelur. Penghijrahan mereka adalah salah satu fenomena yang paling megah di alam..

Berjuta-juta individu bergegas ke sungai yang hidup menuju ke arah tujuan, mengatasi jalan, parit dan halangan lain di sepanjang jalan.

Pada masa ini, kepiting mati secara besar-besaran di bawah roda pengangkutan dan kaki orang yang bosan dengan melewati banyak pelancong.

Untuk mengelakkan kematian ketam, penghalang jalan dibuat di Pulau Krismas untuk memandu para pendatang di sekitar jalan berbahaya.

Perhatikan serangga di bingkai. Ini adalah semut gila kuning yang dibawa ke pulau oleh orang. Mereka ternyata menjadi spesies yang sangat agresif dan produktif dan telah memusnahkan 1/3 populasi ketam - 20 juta individu!

Pertarungan kepiting kepiting yang menarik tidak kurang menarik. Dengan cakar isyarat hipertrofi mereka, mereka mengancam saingan dan bahkan memukulnya dalam perlanggaran. Kemudian, dengan gerakan mengepakkan, mereka memberi isyarat kepada wanita itu, seolah-olah mengumumkan kemenangan mereka. Ritisme yang ditekankan ini telah menyebabkan perbezaan yang sangat ketara antara lelaki dan wanita dalam banyak spesies (dimorfisme seksual).

Duel ketam yang memikat.

Sebelum mengawan, pasangan kadangkala mengambil posisi bersemuka dan boleh kekal dalam posisi ini selama beberapa hari. Menariknya, satu kawin cukup untuk betina bertelur sepanjang hidupnya. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa lelaki memberikannya sperma, yang dibungkus dalam beg khas - spermatophores. Di dalamnya, sel-sel kuman kekal berdaya maju selama bertahun-tahun, pada musim berikutnya, wanita melarutkan membran spermatofore dengan rembesan khas dan persenyawaan berlaku lagi. Kesuburan pada ketam sangat tinggi dan berjumlah puluhan ribu dan berjuta-juta telur. Betina membawa mereka pada kaki perut dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Larva yang menetas bebas berenang.

Setelah beberapa tahi lalat, mereka berubah menjadi ketam muda, yang menetap di biotop ciri-ciri spesies ini atau itu. Jangka hayat di krustasea ini berkisar antara 3-7 tahun pada spesies kecil hingga 50-70 tahun dalam ketam labah-labah yang besar.

Ketam labah-labah Jepun (Macrocheira kaempferi).

Kerana kepelbagaian dan kelimpahan yang banyak, ketam mempunyai banyak musuh. Ikan, gurita, buaya, bintang laut, burung camar dan hampir semua binatang pemangsa yang mengembara di sepanjang pantai berusaha menyerang nyawa mereka. Rakun umumnya pakar dalam mengumpulkan ketam di persisiran pantai. Minat tajam dari karnivor telah menyebabkan krustasea ini membuat pelbagai pertahanan. Yang paling mudah adalah penyamaran. Ia dapat dicapai dalam beberapa kes dengan mewarnakan warna dengan tepat dan bahkan corak substrat di mana spesies ini dijumpai..

Ketam karamel (Hoplophrys oatesii) meniru warna dan bentuk karang dendronephthia di mana ia hidup.

Dalam kes lain, objek di sekitarnya digunakan untuk penutup. Sebagai contoh, ketam pemalu menutupi diri mereka dengan pelindung cangkang, kepiting penghias memotong kepingan bryozoa dan hidroid dengan cakarnya dan meletakkannya di punggung mereka, melekatkannya bersama rembesan khas. Di bahagian belakang kepiting, haiwan penjajah ini terus berkembang dan mengubah cangkangnya menjadi tempat tidur bunga.

Di semak yang menjalar ini, sukar untuk mengenali kepiting penghias yang tersembunyi yang sempurna (Camposcia retusa).

Ketam dromia mencari span dan, seperti jahitan biasa, memotong sepotong dari itu tepat dengan ukuran punggung.

Ketam dromia (Dromia erythropus) menyerupai wanita tua di baret. Oleh kerana tubuhnya cukup berdaging, dromia harus mencari penutup dengan selekoh yang idealnya mengikuti lekuk cengkerangnya..

Sekiranya penyamaran tidak membantu, kaedah pertahanan aktif digunakan. Ketam besar masuk ke dalam pertempuran dan mengangkat cakar mereka ke atas. Sekiranya penyalahguna tidak memahami petunjuknya, mereka menggunakan pemotong wayar mereka dan dapat menyebabkan luka dalam. Ketam petinju selalu menyimpan anemon di cakarnya, sel yang menyengat berbahaya bahkan untuk haiwan yang agak besar.

Kepiting peninju wanita (Lybia tessellata) dalam keadaan bertarung dengan anemon. Segumpal telur kelihatan di perut individu ini.

Banyak spesies mampu melakukan autotomi (amputasi diri). Ketika melihat musuh, kepiting itu mengundurkan kakinya dengan pengecutan otot khas. Dalam kes ini, injap di tempat pemisahan segera menutup luka dan menghentikan pendarahan. Sekiranya pemberian seperti itu tidak mencukupi, mangsa memberikan anggota badan seterusnya kepada pemangsa. Kaki yang koyak tumbuh semula setelah beberapa tahi lalat.

Tonton ketam bertahan daripada udang belalang.

Ini dapat dilihat bagaimana reaksi individu yang berbeza terhadap serangan: ada yang menyusut tanpa pertahanan, yang lain menerima pertarungan dan mengayunkan cakar mereka, dan yang lain lebih suka tidak mengambil risiko dan segera mengorbankan cakar itu kepada musuh (2: 00-2: 25).

Ketam telah lama memainkan peranan penting dalam diet manusia. Adalah mudah untuk mengumpulkan kepiting kecil secara langsung di pantai tanpa peralatan; jaring dan perangkap khas digunakan untuk menangkap spesies laut dalam yang lebih besar. Kira-kira 1.5 juta tan krustasea ini dituai setiap tahun di dunia, yang telah merosakkan sebilangan spesies. Tetapi walaupun tangkapan daging kepiting begitu banyak, itu tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan pengguna, jadi produk ini diklasifikasikan sebagai produk gourmet. Daging ketam semulajadi sering diganti dengan apa yang disebut "tongkat ketam". Pengganti ini, yang dihasilkan dari sisa industri perikanan, tidak ada kaitan dengan ketam sebenar. Di beberapa negara, telur ketam juga digunakan. Baru-baru ini, ketam darat dan separa darat semakin banyak terdapat di akuarium domestik. Semasa menyimpannya, perlu diingat bahawa kerana sifat sombong mereka, krustasea ini tidak sesuai dengan ikan, katak, siput, dan dapat bergaul satu sama lain hanya dalam bekas yang sangat luas..

Ketam batu berbintik-bintik dengan tenang memanjat badan iguana laut Galapagos. Rasa puas hati reptilia ini dijelaskan oleh fakta bahawa ia memakan alga, sehingga kepiting tidak menarik minatnya.

Perlu diingat bahawa sebagai tambahan kepada nilai ekonomi, kepiting juga merupakan pesanan semula jadi. Kebaikan mereka sangat hebat di negara-negara tropika, di mana tentera krustasea yang lelah ini memusnahkan sisa organik yang cepat terurai. Terima kasih kepada mereka, risiko penyebaran jangkitan berbahaya dikurangkan dengan ketara..

Perhatikan gurita ditakuti oleh sekumpulan ketam yang berhijrah (0:50); molt sebelum mengawan (1: 10-1: 45); mengawan sendiri (1: 46-1: 57); memburu ketam ikan pari (2:13).

Ketam Kamchatka

Ketam Kamchatka juga disebut Royal kerana ukurannya yang mengagumkan. Penduduk laut dasar menarik sebagai spesies biologi, ia juga menarik dari sudut ekonomi, kerana ia adalah objek tangkapan komersial. Habitatnya luas. Ketam Kamchatka adalah salah satu daripada beberapa wakil zoo yang berjaya melepasi proses penempatan semula buatan.

  • Asal dan perihalan spesies
  • Rupa dan ciri
  • Di mana ketam Kamchatka tinggal??
  • Apa yang dimakan oleh ketam Kamchatka??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh asli ketam Kamchatka
  • Penduduk dan status spesies

Asal dan perihalan spesies

Foto: Ketam Kamchatka

Kepiting Kamchatka (Paralithodes camtschaticus) berkat namanya karena kemiripan luarannya dengan kepiting, namun, menurut klasifikasi zoologi, ia berasal dari proses pengembangan evolusi dari kepiting pertapa yang tergolong dalam keluarga Craboids, genus umum Paralithodes.

Perbezaan utama dari ketam adalah sepasang kaki berjalan yang kelima, dipendekkan dan disembunyikan di bawah cangkang, serta perut asimetris berbentuk tidak teratur dengan perisai kitin pada wanita. Sepasang anggota badan pendek di kepiting pertapa berfungsi menahan cengkerang. Dalam proses evolusi, kepiting Kamchatka berhenti tinggal di cangkang dan oleh itu keperluan untuk memegangnya hilang. Sepasang kaki kelima digunakan untuk membersihkan insang.

Ketam bergerak dengan bantuan empat pasang anggota badan, menggerakkannya secara bergantian. Bergerak dengan kelajuan yang cukup tinggi, arah pergerakan spesies ini berada di sebelah.

Di perut, dibengkokkan dan dipendekkan, terdapat piring kecil dan mikroleg, susunan asimetri yang mengesahkan asal-usul arthropod dari spesies di mana perut dipintal dalam bentuk lingkaran.

Video: Ketam Kamchatka

Deria sentuhan dan bau disediakan oleh antena depan dengan silinder sensitif yang terletak di atasnya. Ciri khas ini mempunyai kesan yang signifikan terhadap tingkah laku makan, membantu dalam pencarian dan pemilihan makanan..

Semasa individu tumbuh, kerangka berubah, atau cair. Kekerapan molting pada awal kehidupan, terutama dalam tempoh perkembangan larva, tinggi dan berlaku lebih jarang, sehingga 1-2 tahun pada orang dewasa, dan pada akhir hayat ia berlaku hanya dua tahun sekali. Seberapa kerap ketam harus diturunkan diatur oleh kelenjar khas yang terletak di tangkai mata. Sebelum pelupusan bingkai lama, bahagian lembut arthropod sudah ditutup dengan cengkerang yang masih lemah. Ketam Kamchatka rata-rata hidup sekitar 20 tahun.

Rupa dan ciri

Foto: Ketam Kamchatka masih hidup

Tubuh kepiting terdiri daripada dua bahagian - cephalothorax, yang berada di bawah cangkang pelindung, dan perut, yang bengkok di bawah cephalothorax. Mata dilindungi oleh rabung atau paruh karang yang terlalu banyak. Carpax mempunyai jarum pelindung tajam pelindung tajam, 6 daripadanya terletak di atas jantung dan 11 di atas perut.

Selain fungsi pelindung, cangkang juga melakukan fungsi pendukung dan exoskeleton, kerana serat otot yang melakukan gerakan melekat padanya dari dalam. Pada permukaan lateral cangkang kerangka terdapat organ pernafasan - insang. Sistem saraf diwakili oleh rantai simpul saraf yang saling berkaitan yang terletak di bahagian bawah cephalothorax dan perut. Jantung berada di belakang dan perut di kepala.

Dari lima pasang kaki, ketam hanya menggunakan empat untuk pergerakan. Pasangan kelima yang dikurangkan tersembunyi di bawah karapas dan digunakan untuk membersihkan insang.

Fakta menarik. Penggunaan cakar pada ketam raja berbeza dengan sifat fungsi yang dilakukan. Cakar kiri kepiting memotong makanan yang lebih lembut, dan yang kanan menghancurkan yang keras - landak laut yang tinggal di dasar, kerang pelbagai moluska. Cakarnya berbeza dari segi ukuran, yang lebih besar adalah yang tepat, yang melakukan kerja yang lebih sukar.

Pada lelaki, lebar badan berbeza dari 16 hingga 25 cm dan beratnya mencapai 7 kg. Jarak antara hujung kaki panjang pada individu terbesar mengambil masa kira-kira 1.5 m. Betina lebih kecil - badan hingga 16 cm, berat rata-rata 4 kg. Betina juga berbeza dengan adanya perut yang bulat dan tidak teratur.

Warna kulit kepiting Kamchatka di atas berwarna merah dengan warna coklat, di permukaan sisi terdapat kawasan dan bintik-bintik dalam bentuk bintik ungu, di bawah warna kepiting lebih ringan - dari putih hingga kekuningan.

Di mana ketam Kamchatka tinggal??

Foto: Ketam Kamchatka yang hebat

Ia tersebar luas di bahagian utara Laut Pasifik, di mana arthropoda spesies ini lebih banyak terdapat di wilayah Kamchatka di Laut Okhotsk, dan juga di Laut Bering. Ketam itu juga hidup di luar pantai Amerika di Teluk Bristol, Teluk Norton dan berhampiran Kepulauan Aleutian. Di Laut Jepun, habitat ditandai di sebelah selatan.

Fakta menarik. Ahli biologi Soviet mengembangkan dan melakukan migrasi spesies tersebut ke Laut Barents.

Keadaan persekitaran baru berbeza dengan keadaan tempat tinggal semula jadi yang biasa (saliniti yang lebih rendah, julat suhu, rejim perubahan suhu tahunan). Proses latihan teori telah berjalan sejak tahun 1932, didorong oleh tujuan utama - untuk mencapai keuntungan ekonomi dari memancing di perairan mereka, mengelakkan persaingan tinggi dari Jepun dan negara-negara lain.

Percubaan pertama untuk mengangkut ketam dilakukan dengan menggunakan kereta api dan tidak berjaya - semua individu mati, masa perjalanannya panjang, memakan masa lebih dari 10 hari. Selepas itu, pada tahun 60-an, pengangkutan dengan penerbangan dilakukan, yang memakan masa yang singkat. Oleh itu, penghantaran arthropoda pertama dihantar dan disesuaikan. Kemudian, pada tahun 70-an, pengangkutan berlaku di gerabak yang dilengkapi khas dan paling berjaya.

Pada masa ini, sebagai hasil dari proses pencerobohan di Atlantik Utara, sebuah unit populasi bebas dengan jumlah pengisian yang tinggi dan pengaturan diri telah terbentuk. Hasil tangkapan komersial lelaki besar berlaku. Melarang remaja dan wanita dilarang.

Apa yang dimakan oleh ketam Kamchatka??

Foto: Ketam raja Kamchatka

Makanan untuk spesies ini sangat pelbagai dan ketam sememangnya pemangsa omnivor..

Semua penduduk dasar laut adalah makanan:

  • pelbagai moluska;
  • plankton;
  • cacing;
  • landak laut;
  • krustasea;
  • askidian;
  • ikan kecil;
  • bintang laut.
  • alga;
  • organisma hidroid;
  • cacing.

Semasa hidup mereka, wakil spesies ini melakukan pergerakan besar-besaran untuk tujuan makanan. Berpindah dari satu ekosistem ke yang lain, spesies yang dominan dalam sistem tertentu menjadi makanan.

Cakar yang kuat berfungsi sebagai alat yang sangat baik, dan ketam dengan mudah memperoleh makanan yang diperlukan. Lebih-lebih lagi, membunuh mangsa, ketam tidak memakannya sepenuhnya, dan sebahagian besar jisimnya hilang. Ketam juga digunakan sebagai makanan untuk sisa bangkai ikan dan organisma laut lain, bertindak sebagai pembersih ruang air. Setelah pengenalan ketam ke perairan laut utara, masih belum ada pendapat yang tegas mengenai pengaruh migran pada biosystem tempatan secara umum..

Beberapa saintis mengkritik eksperimen itu, kerana takut akan kehadiran dan jumlah spesies asli penduduk laut utara, yang dengannya ketam Kamchatka bersaing dalam keperluan makanan dan yang dimakannya. Setelah memakan sejumlah jenis organisma secara besar-besaran, ketam boleh menyebabkan penipisan dan kepupusan mereka. Saintis lain bercakap baik mengenai hasil pengenalan, dengan penekanan pada keuntungan ekonomi.

Fakta menarik. Dalam tempoh yang berbeza dalam kitaran hidup mereka, arthropoda lebih suka makanan yang berbeza. Sebagai contoh, individu yang akan memakan ayam dalam masa terdekat lebih baik memilih organisma dengan kandungan kalsium yang tinggi, misalnya echinoderma.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Ketam Kamchatka

Rangka arthropoda yang kuat, berfungsi sebagai perlindungan dan sokongan, pada masa yang sama menghalang pertumbuhan antara saat-saat perubahannya. Haiwan ini tumbuh hanya dalam jangka waktu yang pendek (biasanya tidak lebih dari 3 hari), apabila bingkai padat lama dibuang, dan yang baru masih lembut dan lentur tidak mengganggu peningkatan saiznya yang cepat. Selepas lonjakan pertumbuhan, penutup kitin sangat tepu dengan garam kalsium dan pertumbuhan umum berhenti sehingga molek berikutnya.

Kekerapan perubahan karapas berbeza sepanjang hayat:

  • sehingga 12 kali selepas pembentukan larva pada tahun ini;
  • sehingga 7 kali, lebih jarang pada tahun kedua kehidupan;
  • 2 kali sepanjang tahun dalam jangka hayat dari tahun ketiga hingga tahun kesembilan kehidupan individu;
  • 1 kali dari tahun kesembilan hingga kedua belas kehidupan;
  • Dua tahun sekali, dari usia tiga belas hingga akhir hayatnya.

Semasa molting, haiwan itu berusaha mencari tempat berlindung pada kemurungan atau celah-celah batu, kerana ia menjadi tidak berdaya tanpa kerangka.

Fakta menarik. Molting tidak hanya mempengaruhi bahagian luar kepiting, tetapi juga pembaharuan organ dalaman - cengkerang esofagus, perut dan usus diperbaharui. Ligamen dan tendon yang melekatkan gentian otot ke exoskeleton juga dikenakan pembaharuan. Tisu jantung juga diperbaharui.

Wakil spesies ini adalah arthropoda yang agak aktif, sentiasa melakukan pergerakan migrasi. Laluan pergerakan tidak berubah, berulang setiap tahun. Sebab migrasi adalah perubahan musim dalam suhu air dan ketersediaan makanan, serta naluri pembiakan.

Oleh itu, dengan bermulanya musim sejuk, kepiting tenggelam di sepanjang dasar ke perairan dalam dalam jarak 200-270 m. Dengan pemanasan, ia kembali ke air cetek yang dipanaskan yang penuh dengan makanan. Ketam berhijrah secara beramai-ramai, berkumpul dalam kumpulan dengan bilangan yang berbeza. Jantan yang telah mencapai usia sepuluh tahun dan betina tujuh atau lapan tahun sudah bersedia untuk pembiakan.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Ketam Kamchatka laut

Selepas bermulanya musim bunga, lelaki memulakan perjalanan ke perairan cetek. Wanita bergerak ke arah yang sama, tetapi dalam kumpulan yang terpisah. Betina membawa telur yang sudah masak di kaki yang terletak di bahagian perut. Lebih dekat dengan air cetek, larva keluar dari telur dan terbawa arus. Pada masa ini, telur baru sudah terbentuk di alat kelamin betina, yang baru akan disenyawakan.

Dengan permulaan molting, individu dari kedua-dua jantina semakin dekat dan membentuk postur ciri - lelaki memegang wanita dengan kedua cakar, menyerupai berjabat tangan. Memegang berterusan sehingga akhir tahi lalat, kadang-kadang lelaki menolong yang terpilih untuk membebaskan dirinya dari kerangka lama. Setelah tahi lalat selesai (rata-rata, dari tiga hingga tujuh hari), lelaki mengeluarkan pita dengan sel seks - spermatophores, yang dipasang pada kaki wanita. Lelaki itu, setelah menyelesaikan misi, dikeluarkan dan juga cacing.

Selepas beberapa ketika (dari beberapa jam hingga beberapa hari), betina bertelur (50 hingga 500 ribu), yang, bertemu dengan pita jantan, disenyawakan. Bahan melekit khas mengumpulkan telur bersama-sama dan melekatkannya pada vili di kaki perut wanita, di mana mereka menjalani kitaran pengembangan hingga musim bunga berikutnya, selama 11 bulan. Betina hanya bertelur setahun sekali, pada musim bunga, sementara jantan boleh kawin dengan beberapa betina..

Larva yang baru menetas dari telur selama kira-kira dua bulan di lajur air dan dibawa oleh arus, pada tahap perkembangan ini hingga 96% larva mati. Setelah larva yang masih hidup tenggelam ke dasar, ke dalam alga, di mana mereka hidup selama tiga tahun. Mereka sering mencair, melalui beberapa peringkat perkembangan. Kemudian remaja bergerak ke kawasan bawah berpasir. Penghijrahan bermula setelah berumur 5 tahun, kadang-kadang berumur 7 tahun.

Musuh asli ketam Kamchatka

Foto: Ketam raja

Terdapat beberapa musuh semula jadi pada perwakilan spesies dewasa yang besar, kerana ketam mempunyai perlindungan yang sangat baik - cangkang yang boleh dipercayai dan tahan lama, yang, di samping itu, ditutup dengan jarum runcing tajam. Hanya mamalia laut besar yang mampu mengatasi ketam dewasa.

Individu yang berukuran lebih kecil mempunyai lebih banyak musuh, antaranya:

  • ikan pemangsa;
  • Cod Pasifik;
  • halibut;
  • berang laut;
  • gobies;
  • sotong;
  • ketam besar dari pelbagai spesies (kanibalisme intraspesifik diperhatikan).

Semasa molting, ketam menjadi sangat rentan dan terpaksa mencari perlindungan. Manusia tidak tergolong dalam musuh semula jadi spesies tersebut, namun, mengingat hasil tangkapan komersial yang tidak terkawal, tangkapan perburuan, manusia memiliki setiap peluang menjadi musuh spesies. Oleh itu, di peringkat negeri, kuota ditentukan untuk penangkapan arthropoda kerajaan, untuk menggunakan cadangan penduduk dengan hati-hati mungkin, tanpa menjejaskan jumlah dan kemampuan mereka untuk pulih..

Kegiatan manusia secara tidak langsung memberi kesan negatif terhadap kehidupan laut, khususnya ketam Kamchatka. Sisa kimia industri, plastik, produk minyak mencemarkan luas lautan dan lautan, memberi kesan negatif kepada keseluruhan flora dan fauna. Akibatnya, seluruh spesies berisiko habis atau terancam..

Penduduk dan status spesies

Foto: Ketam raja besar

Penghijrahan kepiting raja berlaku dalam kumpulan individu, sementara wanita dan lelaki bergerak secara berasingan, bertemu hanya setahun sekali, pada musim bunga, untuk mengawan. Individu muda juga bergerak secara berasingan, mewujudkan kumpulan haiwan muda. Populasi kepiting di daerah Kamchatka kini berkurang dengan ketara, dengan alasan yang sama untuk penangkapan ikan komersial berskala besar dan tidak terkawal.

Di Laut Barents, di mana pengenalan spesies buatan dilakukan, keadaannya sebaliknya. Kerana ketiadaan banyak musuh semula jadi yang mengatur populasi, arthropoda kerajaan dengan cepat menyebar ke seluruh kawasan pesisir Laut Barents. Menurut anggaran kasar, populasi pada tahun 2006 lebih daripada 100 juta individu dan terus bertambah.

Pemangsa polifagus dengan cepat membasmi spesies asli banyak krustasea, moluska dan lain-lain, yang dengan tepat menimbulkan kebimbangan mengenai keberadaan ekosistem yang stabil di Laut Barents di antara banyak ahli biologi.

Sejak 2004, Rusia mula menghasilkan hasil tangkapan komersial. Jumlah penangkapan ikan yang dibenarkan ditentukan setiap tahun berdasarkan keadaan semasa dalam anggaran jumlah penduduk.

Ketam Kamchatka adalah arthropod yang menarik dengan kitaran pengembangan khas. Perwakilan spesies ini telah berjaya melewati proses pengenalan dan aklimatisasi di Laut Barents utara. Bagaimana pencerobohan ini akan mempengaruhi integriti ekosistem laut pada masa akan datang, para saintis meramalkan secara berbeza.