Jus tomato "dengan sejarah"

Apa yang lebih sederhana daripada tomato? Hanya jus dari mereka! Atas sebab-sebab yang tidak diketahui, di sebalik sejarah memakan tomato selama berabad-abad, pengambilan jus menjadi tradisi satu abad yang lalu. Baiklah, tentu saja, jika anda mempercayai legenda yang menjelaskan penemuan minuman ini. Dan siapa sangka bahawa kita berhutang dengan penampilan jus tomat... putus asa!

Jus oren adalah yang paling popular pada awal abad ke-20. Dan pada suatu hari yang indah pada tahun 1917 di hotel Amerika yang terkenal, French Lick Springs Hotel, minuman ini berakhir - di tengah-tengah "kemasukan" tetamu. Menurut satu versi, koki hotel menyelamatkan keadaan, menurut yang lain - pemiliknya Louis Perrin. Bagaimanapun, jus "alternatif" disediakan: dari pulpa dan gula tomato. Mungkin ada ramuan lain dalam minuman - ia tidak diketahui pasti.

Tetapi diketahui bahawa setelah beberapa tahun, jus tomat mulai mendapat populariti bukan hanya di Amerika Syarikat, tetapi juga di Eropah Barat. Dan hanya dalam tujuh tahun - dari 1929 hingga 1936. - pengeluaran perindustriannya hanya dalam satu "keturunan" - Amerika telah berkembang hampir 50 kali ganda.

Komisaris Perindustrian Rakyat Soviet Anastas Mikoyan mengikuti dengan menarik makanan "barang baru" di negara lain untuk memperkenalkan yang paling lazat dan berguna dalam pengeluaran di Kesatuan Soviet. Terkesan dengan cerita mengenai produk yang tidak biasa dengan rasa yang sangat baik dan kemampuan untuk menghilangkan dahaga, Mikoyan pada tahun 1933 mengirim seluruh "pendaratan" jurutera dan teknolog ke Amerika Syarikat. Dalam waktu sesingkat mungkin mereka dapat menguasai proses menghasilkan jus tomat, di kilang tin yang dinamakan. Mikoyan, peralatan pertama dipasang di kampung Krymskaya, Wilayah Krasnodar, dan pada tahun 1936 orang Soviet berpeluang untuk merasai dan menyukai produk baru - jus tomato.

Sudah tentu, bukan hanya rasa yang sangat baik yang membolehkan jus tomat memasuki pasar Soviet. Nilai untuk kesihatan sangat penting, dan semakin banyak saintis yang meneliti, semakin banyak faedah yang mereka dapat. Oleh itu, perhatian khusus diberikan kepada peningkatan kandungan vitamin dalam jus, khususnya vitamin C. Pada tahun 1937, seluruh brosur dengan nama yang sama didedikasikan untuk minuman, di mana ia diperhatikan: “Penelitian terbaru mengenai jus tomat kami (dibuat oleh kilang roti yang diberi nama Mikoyan di st. Krymskoy), yang dihasilkan oleh Profesor vitamin Soviet terkenal Profesor Lavrov di Stesen Vitamin Kawalan Negeri di Institut Pemakanan (di Moscow), menunjukkan bahawa bahagian vitamin C setiap hari, cukup untuk mencegah penyakit tubuh manusia dengan kudis, terkandung dalam 133 g jus tomat ".

Selama beberapa dekad, jus tomat, yang telah menjadi salah satu minuman nasional di USSR, telah secara aktif diperkenalkan ke dalam diet sebagai elemen penting dalam diet yang sihat. Kegunaannya untuk orang dewasa, dan terutama badan kanak-kanak, tidak hanya dilihat pada pergolakan visual pada tahun-tahun itu, tetapi juga dalam buku untuk kanak-kanak..

Kajian mengenai jus tomato berterusan hingga ke hari ini. Ciri rasa yang sangat baik tidak dapat dinafikan: bukti terbaik dari ini adalah hakikat bahawa di Rusia jus tomato adalah salah satu daripada lima jus utama dari segi penggunaan. Dan dalam penilaian "saudara-saudaranya" - jus sayur - ia mendapat tempat pertama.

Untuk kualiti yang bermanfaat, penyelidikan dalam beberapa tahun terakhir telah menunjukkan bahawa, selain vitamin dan mineral yang sudah diketahui, unsur penting lain termasuk dalam komposisi jus tomat. Contohnya, asid likopena dan klorogenik.

Kedua-dua zat ini "melindungi" masa muda dan kesihatan kita: mereka adalah antioksidan yang sangat baik dan membantu sel-sel tubuh untuk mengatasi kerosakan yang disebabkan oleh penyakit dan tanda-tanda penuaan.

Siapa yang mencipta jus

Ada perkara yang selalu ada. Seseorang datang dengan sudu, gelas, pinggan, seseorang meneka yang pertama untuk garam sup dan memasak bubur. Siapa yang mencipta jus itu? Siapa yang pertama kali memikirkan memerah jus? Saya beralih kepada sumber Internet.

Inilah yang saya pelajari. Memerah jus dari epal bermula berabad-abad sebelum hari ini. Tetapi siapa yang membuat ini tidak diketahui. Tetapi jus oren dicipta oleh Don Francisco pada tahun 1915. Dia melihat bahawa dalam keluarga Amerika, buahnya dipotong separuh, dan semua orang makan setengah oren dengan sudu. Ini memberinya idea bahawa jika anda memerah jus, maka semua orang akan makan sebiji oren. Yang tinggal hanyalah memikirkan cara memerah jus. Dia mencipta jus elektrik industri untuk membuat jus dan jus kaca genggam untuk rumah..

Saya rasa ini adalah penemuan yang sangat berguna. Di dunia moden, terdapat juicer di setiap rumah.

Jus apa yang ada

Mari kita fikirkan apa itu jus. Dari kehidupan saya tahu bahawa jus adalah buah, beri dan sayur-sayuran. Anda juga boleh memerah jus dari daun dan batang tanaman..

Berdasarkan bahan kajian, saya dapati bahawa berdasarkan kandungan bilangan buah dan beri, jus dapat dibahagikan kepada jus semulajadi, pekat, jus dengan aditif, nektar.

Jus semula jadi adalah jus yang dibuat dari satu atau lebih jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang sihat masak tanpa tambahan gula atau bahan-bahan lain.

Jus pekat adalah jus yang diperoleh dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang sihat masak, dari mana kelembapan dikeluarkan sebahagiannya (terutamanya dengan penyejatan, dan juga dengan pembekuan). Mereka boleh ditambah: asid sitrik, gula dan asid askorbik.

Nektar diperoleh dengan mencampurkan jus dan bubur buah tumbuk (puri buah) dengan jumlah madu atau sirap gula yang berbeza.

Pada bahagian seterusnya saya akan membincangkan komposisi jus.

Siapa yang mencipta jus

Undang-undang Rusia membahagikan jus menjadi lima jenis bergantung pada kaedah pengeluaran dan pemprosesan buah:

  1. Jus yang diperah secara langsung - jus yang dihasilkan secara langsung dari buah segar atau yang diawetkan dan (atau) sayur-sayuran dengan pemprosesan mekanikal;
  2. Jus yang baru diperah - jus yang diperah secara langsung yang dihasilkan dari buah-buahan segar dan diawetkan dan (atau) sayur-sayuran di hadapan pengguna dan tidak dikenakan pengetinan;
  3. Jus yang disusun semula - jus yang dihasilkan dari jus pekat atau jus yang diperah secara langsung dan air minuman. Jus tomato yang disusun semula juga boleh dihasilkan dengan penggabungan pes tomato dan / atau tomato puri;
  4. Jus pekat - jus yang dihasilkan secara fizikal membuang sebahagian air yang dikandungnya dari jus yang diperah secara langsung untuk meningkatkan kandungan pepejal larut sekurang-kurangnya dua kali ganda berbanding jus yang diperah langsung. Dalam penghasilan jus pekat, proses pengekstrakan pepejal dari buah-buahan yang dihancurkan dan (atau) sayur-sayuran dari kumpulan yang sama, dari mana jus sebelumnya dipisahkan, dengan cara minum air dapat digunakan, dengan syarat produk pengekstrakan ini ditambahkan ke jus asli sebelum tahap kepekatan dalam satu baris proses teknologi. Bahan aromatik semula jadi pekat yang dihasilkan dari jus dengan nama yang sama atau dari buah-buahan atau sayur-sayuran dengan nama yang sama boleh ditambahkan ke dalam jus pekat;
  5. Jus difusi - jus yang dihasilkan dengan mengekstrak dengan bantuan air minuman bahan ekstraktif dari buah-buahan segar dan (atau) sayur-sayuran atau buah-buahan kering dan (atau) sayur-sayuran dari jenis yang sama, jus dari mana tidak dapat diperolehi dengan pemprosesan mekanikal. Jus resapan boleh pekat dan kemudian disusun semula. Kandungan pepejal larut dalam jus resapan tidak boleh lebih rendah daripada tahap yang ditetapkan untuk jus yang dibentuk semula.

Pengelasan produk jus

Produk jus bukan hanya jus. Produk jus merangkumi nektar, minuman buah dan minuman jus. Semua produk ini berbeza dari segi komposisi dan rasa..

  1. Jus 100% adalah produk yang diperbuat daripada jus pekat dan air minuman, jus yang diperah secara langsung atau jus yang baru diperah. Tetapi yang terakhir mesti disiapkan di hadapan pembeli.
  2. Jus yang dibentuk semula adalah produk yang dibuat dari jus pekat dan air minuman yang disediakan khas. Perisa, pewarna dan pengawet tidak boleh ditambahkan ke dalam jus. 100% dan jus yang disusun semula tidak boleh mengandungi: pengawet, perasa tiruan dan pemanis.
  3. Nectar adalah minuman yang dibuat dari jus pekat (puri), air yang disediakan khas dan bahan aromatik semula jadi (aroma buah). Dalam kes ini, bahagian jus pekat mestilah 20-50% daripada jumlah keseluruhan. Selain air, nektar mungkin mengandungi gula dan pengasid semula jadi (misalnya, asid sitrik), pulpa buah-buahan (buah-buahan dan sayur-sayuran) dan sel buah sitrus. Tiada bahan pengawet, perasa tiruan dan pemanis yang boleh ditambahkan ke nektar. Sebagai peraturan, nektar dibuat dari buah-buahan tersebut, jus pekatnya tidak dapat digunakan untuk membuat jus 100% kerana rasa terlalu manis atau masam (misalnya, ceri, kismis, delima) atau kerana konsistensi tebal (misalnya, pisang, pic ).
  4. Minuman jus - campuran jus pekat (puri) dan air yang disediakan khas, dengan syarat bahagian jus pekat sekurang-kurangnya 10% (jika minuman jus dibuat dari jus lemon atau limau, maka bahagian jus pekat mestilah sekurang-kurangnya 5%). Rangkaian minuman jus mengandungi jumlah minuman terbesar dengan rasa dan kombinasi rasa yang tidak biasa: blackberry, raspberi, kaktus dan limau, dll..
  5. Morse adalah minuman tradisional Rusia yang dibuat dari campuran jus beri (berry puree), air, gula (atau madu) yang disediakan khas, dengan syarat bahagian minimum jus pekat sekurang-kurangnya 15% daripada jumlah keseluruhan. Sebagai ganti air dalam minuman buah, dibenarkan menggunakan ekstrak berair dari buah beri yang digunakan untuk pengeluaran jus atau puri.

Proses pengeluaran jus pekat

Jus pekat adalah produk semula jadi yang dihasilkan semasa musim menuai berhampiran ladang buah di kilang khusus. Hanya buah-buahan terpilih (buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri) yang digunakan untuk penghasilannya. Mula-mula mereka dibersihkan, dihancurkan, dan kemudian dihantar di bawah akhbar. Selepas itu, jus yang dihasilkan dihantar ke tangki simpanan. Pada semua peringkat pengeluaran: dari pembekalan buah-buahan terpilih hingga pembotolan jus pekat selesai, makmal kilang melakukan pengesahan pelbagai tahap menyeluruh mengenai kualiti dan keselamatan produk. Untuk pengawetan, jus dibawa ke suhu 87-92 C dan disimpan selama 35-40 saat untuk mengelakkan kerosakan mikrobiologi. Selepas itu, jusnya dibiarkan tidak jelas (mendung), atau dijernihkan dalam pemasangan khas dengan ultrafiltrasi, setelah melewati, jus menjadi telus. Selari dengan rawatan haba, proses pengumpulan aroma dilakukan, yang menguap ketika dipanaskan. Kemudian jus diletakkan di dalam bekas khas di mana kelembapan disejat di bawah vakum dan pada suhu rendah. Selepas itu, jus pekat yang dihasilkan dipam untuk disimpan ke dalam tangki. Untuk mendapatkan rasa yang ideal, pakar menghasilkan campuran (pencampuran) jus pekat dari pelbagai jenis dan hasil. Campuran kemudian dituangkan ke dalam bekas aseptik untuk pengangkutan.

Proses pengeluaran jus 100%

Tahap 1. Memeriksa jus pekat. Jus pekat dan pekat disalurkan ke kilang sama ada dalam tong dengan beg pelindung makanan aseptik yang dimasukkan, atau dalam bekas keluli makanan tahan karat. Pemeriksaan jus pekat terdiri daripada dua peringkat. Pada peringkat pertama, jus pekat diperiksa sebaik sahaja memasuki kilang. Pemeriksaan tersebut merangkumi: pemeriksaan, di mana para pakar mengetahui sama ada jus pekat itu sesuai dengan dokumen (misalnya, sama ada produk yang diterima adalah jus epal, dll.); pengesahan penunjuk mikrobiologi; memeriksa ciri-ciri organoleptik (rasa, warna, bau); pengesahan petunjuk fizikal dan kimia (pH, keasidan, kandungan bahan kering, kandungan pulpa). Sekiranya tahap pengesahan pertama menunjukkan bahawa semua petunjuk adalah normal, maka keputusan dibuat untuk menggunakan jus pekat ini dalam pengeluaran. Selepas itu, jus pekat dihantar ke tempat penyimpanan, yang berlaku dalam keadaan khas untuk menjaga semua parameter. Tahap kedua ujian dilakukan segera sebelum penyediaan produk. Jus pekat diperiksa semula untuk mematuhi parameter organoleptik dan fizikokimia dari norma yang dinyatakan. Sekiranya terdapat penyelewengan yang dikesan pada salah satu tahap pengesahan, jus pekat itu ditolak dan tidak digunakan dalam pengeluaran produk..

Tahap 2. Pulangan air. Untuk membuat jus 100%, perlu mengembalikan keseluruhan isi padu air yang dikeluarkan darinya semasa proses pengeluaran ke jus pekat. Untuk melakukan ini, gunakan hanya air yang disediakan khas, yang tidak akan mempengaruhi rasa, bau dan warna jus. Untuk ini, air menjalani pemurnian pelbagai peringkat: penangguhan mekanikal, pemurnian dari kekotoran organik, rawatan dengan lampu ultraviolet bakteria dan pemurnian kilat. Untuk mengembalikan air, jus pekat dihantar ke tangki pengadun (bekas keluli tahan karat tertutup khas). Mereka mencampurkan jus pekat dan air yang disediakan khas. Proses ini berlaku dalam bekas legap tertutup tanpa akses cahaya dengan jumlah oksigen minimum. Pada masa yang sama, jus pekat dikembalikan ke komponen aromatik semula jadi.

Tahap 3. Pemilihan sampel. Sambil mengacau jus pekat, air dan komponen aromatik yang disediakan khas

pekerja makmal kilang mengambil sampel jus dan memeriksa kualiti produk yang disediakan (rasa, warna, bau, konsistensi, keasidan, kandungan bahan kering, pH). Pengesahan mengambil masa 10-15 minit. Sehingga kesimpulan makmal mengenai pematuhan produk dengan standard kualiti diterima, jus tidak akan dibotolkan.

Sekiranya semua parameter adalah normal, maka jus akan menjadi rawatan panas.

Tahap 4. Pasteurisasi. Tugas rawatan haba (pasteurisasi) adalah untuk memastikan keselamatan mikrobiologi produk dan keselamatannya sepanjang hayat rak. Dalam proses pasteurisasi, produk dipanaskan hingga 90 - 120C dan disimpan selama 30 saat. Selepas itu, ia disejukkan dengan cepat hingga 25C. Rejim suhu ini membolehkan anda memusnahkan semua mikroorganisma berbahaya dan pada masa yang sama mengekalkan rasa, aroma, dan vitamin..

Tahap 5. Pembungkusan. Jus dipasteurisasi dimasukkan ke dalam mesin pembungkusan, di mana ia dituangkan ke dalam beg, yang disterilkan dan dibentuk langsung di dalam mesin. Oleh itu, berkat pengeluaran dan pemprosesan aseptik yang ditutup sepenuhnya, jusnya dilindungi sepenuhnya dari pengaruh luaran yang tidak diingini. Pada peringkat ini, para pakar memeriksa kualiti bungkusan, kualiti pembentukan bungkusan dan keketatannya, memeriksa kelengkapan pengisiannya. Selepas itu, bungkusan itu ditandai dengan dakwat kekal (tarikh pengeluaran dan tarikh luput), jerami atau penutup dilekatkan. Kemudian bungkusan itu dibungkus dalam kotak beralun, diparut dalam filem, ditumpuk di palet dan dihantar ke gudang penyimpanan. Kini pengeluar berpeluang memilih pelbagai jenis pembungkusan. Produk jus dibungkus dalam beg aseptik, botol PET, dan botol kaca (balang). Tugas utama pembungkusan adalah untuk mengekalkan sifat bermanfaat buah dan sayur-sayuran, dan, tentu saja, untuk memastikan kualiti dan keselamatan produk yang tinggi untuk pengguna. Terdapat perbezaan kaedah mengisi produk jus ke dalam pelbagai jenis pembungkusan. Produk dibotol dalam botol kaca (balang) panas dan boleh disterilkan selepas pembotolan. Apabila diisi dalam beg aseptik, produk tersebut dipasteurisasi dalam bentuk sejuk. Beg pembungkusan juga dipasteurisasi.

Siapa yang mencipta jus

Maklumat bertulis pertama mengenai jus dari pelbagai buah dan beri adalah milik penulis Yunani kuno. Telah diketahui bahawa orang Yunani dan Rom menggunakan buah-buahan dari pokok buah-buahan bukan hanya untuk makanan, tetapi juga menyimpannya dalam bentuk jus sebagai ubat untuk penyakit tertentu. Yang sangat popular di kalangan orang-orang Yunani-Rom ialah jus raspberry, kaya dengan garam mineral (besi, kalium, tembaga), pektin (hingga 0,9%) dan serat (4-6%), vitamin C (25 mg%), B, B2, PP, asid folik, karotena.

Pada zaman kuno, buah dan buah yang dikumpulkan digiling dengan gula, sehingga memperpanjang usia bahan yang bermanfaat bagi tubuh dengan beberapa bulan.

Jus juga dikenali di China Purba dan Ancient Rus. Sebagai contoh, nenek moyang kita sangat menghargai hasil dari buckthorn laut, yang tumbuh liar di lembah dan dataran banjir di selatan bahagian Eropah di Rusia, di Siberia Barat dan Timur, di Caucasus dan di Asia Tengah. Kerana khasiat yang tinggi, terutama rasa, kualitas buckthorn laut, di Siberia, buah beri disebut "nanas Siberia". Jus buckthorn laut dianggap sebagai alat yang sangat diperlukan dalam pencegahan dan rawatan hipovitaminosis. Untuk simpanan jangka panjang, jus yang diperoleh dari buah beri segar dan buah-buahan menjalani rawatan panas oleh nenek moyang kita, seterusnya menambahkan madu ke minuman yang dihasilkan.

Jus buah dan beri tidak kurang popular di zaman Soviet. Soviet Union menghasilkan kira-kira 550 juta liter jus setiap tahun. Pada asasnya, pelbagai jus diwakili oleh nektar dan jus epal dan tomato, dituangkan ke dalam balang kaca berkapasiti 1 dan 3 liter, menggunakan teknologi pasteurisasi (hot filling).

Pada tahun 1992, pengembangan pasaran Rusia dimulakan dengan produk jus yang diimport dalam pembungkusan aseptik kadbod "bergaya", dan pengembangan industri jus Rusia yang baru. Tahun 90-an juga ditandai dengan penampilan di meja perayaan jus dari buah-buahan "luar negara", seperti jeruk dan nanas.

Pada tahun 2000-an, pasaran jus di Rusia moden mengalami pertumbuhan pesat. Selepas krisis 1998, banyak syarikat asing meninggalkan pasaran Rusia, sehingga memberi ruang untuk pengembangan industri nasional..

Pengelasan dan pelbagai jus

Dari sudut pandangan pengguna, jus secara tradisional dibahagikan kepada tiga jenis:

· Jus yang baru diperah (jus segar) adalah jus yang dihasilkan di hadapan pengguna menggunakan pemprosesan buah-buahan atau bahagian tanaman secara manual atau mekanikal;

Jus yang diperah secara langsung adalah jus yang terbuat dari buah-buahan dan sayur-sayuran masak berkualiti tinggi, dipasteurisasi dan dicurahkan ke dalam beg aseptik atau bekas kaca.

Jus yang dibentuk semula adalah jus yang dihasilkan dari jus pekat dan air minuman, yang dijual dalam bungkusan septik.

Menurut perundangan Rusia (lihat Undang-undang Persekutuan 27 Oktober 2008 N 178-FZ "Peraturan Teknikal untuk Produk Jus dari Buah dan Sayuran") jus harus dipahami sebagai "produk makanan cair yang tidak difermentasi, dapat ditapai, diperoleh dari bahagian yang boleh dimakan buah-buahan segar atau kering yang jinak, masak, segar atau diawetkan dan (atau) sayur-sayuran dengan kesan fizikal pada bahagian yang boleh dimakan ini dan di mana, sesuai dengan ciri-ciri kaedah pengeluarannya, nilai pemakanan, fizikal dan sifat kimia dan organoleptik ".

Undang-undang Rusia membahagikan jus menjadi lima jenis bergantung pada kaedah pengeluaran dan pemprosesan buah:

1. Jus yang diperah secara langsung - jus yang dihasilkan terus dari buah segar dan yang diawetkan dan (atau) sayur-sayuran dengan pemprosesan mekanikal;

2. Jus yang baru diperah - jus yang diperah secara langsung yang dihasilkan dari buah segar dan diawetkan dan (atau) sayur-sayuran di hadapan pengguna dan tidak dikenakan pengetinan;

3. Jus yang disusun semula - jus yang dihasilkan dari jus pekat atau jus langsung dan air minuman. Jus tomato yang disusun semula juga boleh dihasilkan dengan penggabungan pes tomato dan / atau tomato puri;

4. Jus pekat - jus yang dihasilkan dengan membuang sebahagian air yang terdapat dalam jus yang diperah secara fizikal untuk meningkatkan kandungan pepejal larut sekurang-kurangnya dua kali ganda berbanding jus yang diperah langsung. Dalam penghasilan jus pekat, proses pengekstrakan pepejal dari buah-buahan yang dihancurkan dan (atau) sayur-sayuran dari kumpulan yang sama, dari mana jus sebelumnya dipisahkan, dengan menggunakan air minum dapat digunakan, dengan syarat produk pengekstrakan ini ditambahkan ke jus asli sebelum tahap kepekatan dalam satu baris proses. proses. Bahan perisa semula jadi pekat yang dihasilkan dari jus dengan nama yang sama atau dari buah-buahan atau sayur-sayuran dengan nama yang sama boleh ditambahkan ke dalam jus pekat;

5. Jus difusi - jus yang dihasilkan dengan mengekstrak dengan bantuan air minuman dari buah-buahan segar dan (atau) sayur-sayuran atau buah-buahan kering dan (atau) sayur-sayuran dari jenis yang sama, jus yang tidak dapat diperolehi dengan pemprosesan mekanikal. Jus resapan boleh pekat dan kemudian disusun semula. Kandungan pepejal larut dalam jus resapan tidak boleh lebih rendah daripada tahap yang ditetapkan untuk jus yang dibentuk semula.

Dengan penampilannya, jus semula jadi dibahagikan kepada yang diperjelas dan tidak dijelaskan (dengan penggantungan). Jus berjenama dianggap paling mahal dan berkualiti tinggi; jus dibuat dari pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang dipilih khas..

Dari segi nilai pemakanan, jus yang dijelaskan lebih rendah daripada minuman serupa dengan pulpa (pecahan jisim tidak lebih daripada 55%), mereka mempunyai kandungan vitamin C yang meningkat, kerana tidak biasa mencairkannya dengan sirap gula.

Jus juga dibahagikan kepada kumpulan tertentu, yang ditunjukkan dalam jadual di bawah:

Yang mencipta jus tomato?

Tomato adalah tanaman dari Amerika Selatan yang telah melalui jalan keluar yang sukar dan lama. Pada mulanya di Eropah ia dianggap sebagai tanaman hiasan yang beracun tetapi cantik. Kemudian, apabila mereka menyedari ketoksikannya, tomato berubah menjadi kebun sayur dan dimasukkan ke dalam salad. Tetapi sebiji tomato adalah buah yang sangat berair. Dan ketika orang datang dengan idea untuk membuat jus tomat dari itu..

Ia dipercayai diciptakan pada tahun 1917 oleh pemilik French Lick Springs Hotel, yang terletak di selatan Indiana. Jus yang dicipta termasuk jus tomato, gula dan sos khas.

Jus itu segera menjadi kejayaan besar dan dimasukkan dalam sejumlah koktail, yang paling terkenal, tentu saja, "Bloody Mary". Dan cantik - lapisannya berwarna merah darah, dan bahagian atasnya telus. Dan minum lebih menyenangkan daripada sekadar vodka. Saya minum - dan jus tomato melembutkan kekerasan vodka, pada masa yang sama ia berfungsi sebagai makanan ringan.

Dan "Bloody Mary" diciptakan pada tahun 1920 oleh bartender Perancis Ferdinand Petiot. Ngomong-ngomong, pada masa ini koktel paling popular di seluruh dunia, para bartender lebih suka menggunakan jus tomato, yang disusun semula dari pes tomato - lebih padat daripada jus yang baru dibuat.

Pengguna menyukai jus baru dan pengeluarannya meningkat lebih daripada 50 kali dari tahun 1920 hingga 1936.

USSR menarik perhatian kepada kejayaan jus baru. Anastas Mikoyan mengatur pengeluarannya di USSR pada tahun 1937, kerana teknologi penghasilannya sangat sederhana: mereka mengisar buah masak dalam kentang tumbuk dan mendapatkan jus tomat. Jus ini sangat diperkaya, sihat, dan selain itu, sangat murah - oleh itu lampu hijau diberikan untuk penghasilannya.

Rasa jus pertama di USSR mendapat penilaian negatif - rasanya tidak seperti semua jus buah dan beri lain. Walau bagaimanapun, kempen pengiklanan yang kuat secara beransur-ansur meningkatkan penggunaannya. Lebih-lebih lagi, buah-buahan yang awalnya rosak dan tidak standard yang tidak dapat disimpan untuk masa yang lama digunakan untuk jus. "Bloody Mary" - minum dan segera makan
Foto: Depositphotos

Pada masa ini, jus tomato dari pelbagai syarikat terdiri daripada dua jenis:

  • sebenarnya, jus segar, baru parut dari tomato merah;
  • dan jus disusun semula dari pes tomato.

Pilihan kedua pada masa yang sama dapat menyelesaikan banyak masalah, kerana pes tomato disimpan dengan baik, dan kemudian dicairkan dengan mudah menjadi jus tomato dan mempunyai banyak tujuan masakan lain. Ngomong-ngomong, di USA, kebanyakan jus tomato yang dimakan dicairkan dari pes tomato..

Jus tomato adalah produk makanan. Kapasiti tenaga jus 100 gram hanya 18 kcal. Saya minum jus dan berasa puas tanpa makan berlebihan. Selain itu, jus tomato mengandungi sebilangan besar vitamin - A, B, C, E, H, PP, unsur surih, asid organik, serat makanan dan pektin. Foto: Depositphotos

Jus tomato digunakan secara aktif dalam penerbangan - hanya tidak mengubah rasanya di ketinggian. Ia mengandung antioksidan, mempunyai banyak khasiat perubatan, dan juga mempunyai kesan anti-inflamasi dan antimikroba, menghilangkan toksin dari tubuh, mencegah pembentukan neoplasma ganas, menormalkan kolesterol darah dan menguatkan sistem kekebalan tubuh, menurunkan tekanan darah. Secara umum, hampir ubat mujarab.

Tetapi:

  • Tidak digalakkan minum daging atau makanan berkanji bersama-sama dengannya..
  • Sekiranya seseorang menghidap gastritis atau mengalami ulser, gout atau penyakit pundi hempedu, lebih baik tidak minum jus tomato..
  • Selain itu, jus tomato tidak digalakkan untuk orang yang mengalami cirit-birit atau mabuk..
  • Lebih-lebih lagi, bagi orang yang menderita penyakit batu empedu, jus tomat sangat berbahaya - jika dikonsumsi terlalu banyak, ia boleh menyebabkan pemburukan.
Foto: Depositphotos

Oleh itu, kesimpulan umum mengenai jus tomat adalah seperti berikut: jus sangat sihat, tetapi sifat penyembuhannya sangat kuat sehingga dalam beberapa cara ia serupa dengan ubat..

Tidak disyorkan untuk minum terlalu banyak, sebaiknya satu, maksimum dua gelas pada satu masa. Lebih baik semasa perut kosong dan sebelum makan, tetapi tidak dengan makan. Di samping itu, jika tidak ada masalah dengan sendi, perut, pundi hempedu.

Tetapi bagaimanapun, tidak digalakkan minum aspirin, jika anda perlu segera keluar.

Yang mencipta jus oren?

Ada perkara yang nampaknya selalu ada. Kami tidak bertanya kepada diri sendiri mengenai siapa yang mencipta sudu, gelas, pinggan; yang mula-mula menebak memasak bubur atau sup, memetik sebiji epal dari cawangan atau menambahkan garam ke makanan.

Antara penemuan yang tidak disebutkan namanya, kemungkinannya adalah jus oren. Boleh dikatakan bahawa orang telah memerah jus jeruk sejak mereka belajar menanam buah yang indah ini..

Andaian ini tidak betul. Jus oren mempunyai penemu, namanya adalah Don Francisco (Don, dalam hal ini, adalah nama Amerika, dan bukan tarikan yang menarik bagi para penatua dan orang yang dihormati di negara-negara berbahasa Sepanyol), dan anda bahkan dapat mengatakan dengan tepat ketika penemuan ini dibuat: di 1915 tahun. Oleh itu, sejarah pengambilan jus oren secara besar-besaran kembali kurang dari seratus tahun..

Tetapi sebelum saya memperkenalkan kepada anda sejarah langsung penemuan jus dari jeruk segar, saya mesti mengatakan beberapa perkataan tentang bagaimana oren itu sendiri menjadi produk komersial. Dalam kes ini, kelebihan utama dimiliki oleh agensi pengiklanan Amerika Lord & Tomas dan ketuanya, pengiklan Amerika yang cemerlang, Albert Lasker. Sejak saya membaca biografi Lasker, The Man Who Sold America oleh Jeffrey L. Kruikshank dan Arthur W. Schultz, kisah ini tidak dapat dilupakan..

"Dicium oleh matahari"

Pada awal abad ke-20, Lasker didatangi oleh penanam oren di California yang memintanya merancang kempen iklan untuk produk mereka. Lasker berhadapan dengan fakta bahawa jeruk tidak mempunyai jenama yang dikenali. Dan dia mencipta jenama seperti itu: Sunkissed, "Dicium oleh matahari." Selanjutnya, kata itu dikurangi dengan dua huruf, dan itu mulai dieja seperti yang diucapkan: "Sunkist". Penemuan yang satu ini merevolusikan perdagangan buah, orang Amerika menjadi negara yang memakan jeruk..

Tetapi idea jenama biasa untuk semua penanam oren California harus dipromosikan dengan penuh semangat. Setiap pemilik ladang berminat dengan jenama yang akan menguntungkannya secara peribadi, dan bukan jiran yang bersaing. Di samping itu, terdapat kecurigaan yang kukuh bahawa peniaga yang tidak bertanggungjawab akan menjual jeruk Florida yang lebih murah dan berkualiti rendah di bawah label Sunkist..

Oleh itu, Lasker membalas dengan cadangan untuk membungkus setiap oren dalam kertas rokok yang bertuliskan nama jenama. Pengilang enggan menggunakan kos ini, tetapi jangkaan kenaikan penjualan (dan pendapatan) tidak berlaku. Peniaga membuang kertas tisu dan buah-buahan berkualiti campuran dengan buah-buahan berkualiti rendah di bawah jenama biasa.

Ini sudu

Untuk ini, Lasker membalas dengan langkah pemasaran baru yang bijak. Dia menganjurkan kempen pengiklanan, yang mendorong pelanggan untuk mengirim 12 bungkus jeruk, dan sebagai gantinya mereka dijanjikan untuk mengirim sudu berjenama, dengan begitu senang makan jeruk. Pembeli terpaksa menambah 12 sen untuk menampung kos penghantaran.

Idea itu adalah kejayaan yang luar biasa. Dalam masa yang singkat, 1 juta sudu berjenama dihantar; dengan perolehan seperti itu, pengeluaran mereka sendiri mula mendapat untung, kerana kos sesudu di bawah 12 sen. Tetapi yang paling penting, pembeli mula memberi tekanan kepada peniaga: sekarang mereka menuntut setiap oren di bungkus sendiri. Ia menjadi tidak menguntungkan untuk menipu. Penjualan jeruk California meningkat.

Menjelang tahun 1914, orang Amerika menghabiskan 40 biji jeruk setahun - 80% lebih banyak daripada tahun 1885. Tetapi apabila kempen pengiklanan Lord & Tomas tidak lama lagi terbukti, itu baru permulaan..

Don Francisco yang disebutkan di atas memasuki pentas. Pada musim panas tahun 1914, dia bekerja sebagai pemeriksa untuk Persatuan Orange Growers California, dan dengan kapasiti itu meninjau banyak kedai runcit di seluruh negara. Francisco mendapati bahawa cara utama keluarga Amerika memakan sebiji oren adalah memotong buahnya menjadi separuh, dan setiap pemakan makan separuh dari oren itu dengan sudu. Dengan kaedah penggunaan ini, mustahil untuk mencapai pertumbuhan penjualan yang lebih ketara..

Sebiji oren lebih baik daripada separuh

Ini mendorong Don Francisco untuk idea gembira bahawa jika anda memerah jus dari sebiji buah, maka setiap orang akan memakan tidak separuh pada satu masa, tetapi sekurang-kurangnya sebilangan oren atau bahkan beberapa buah. Yang tinggal hanyalah membuat juicer. Pada tahun 1915, Francisco muncul dengan tidak satu, tetapi dua. Dia mencipta jus elektrik industri untuk pengeluaran jus industri, dan juga jus kaca genggam untuk rumah. Pembuat barang pecah belah dengan sukarela menghasilkan sejuta juicer genggam dengan logo Sunkist.

Inilah cara Don Francisco dan syarikat Albert Lasker mencipta jus oren. Selebihnya adalah soal teknik pemasaran. Lasker menjalankan kempen di seluruh negara dengan slogan "Minum Jeruk." Orang ramai didorong untuk membeli jus kaca dari gerai buah atau mengirim 16 sen melalui pos sebagai tanda pos cepat. Sebagai pertukaran, mereka menerima alat pemeras baru dan pergi membeli jeruk. 3 juta jus tangan terjual dalam masa yang singkat. Orang Amerika telah beralih dari negara yang memakan jeruk ke negara yang minum jus oren.

Pada masa ini, juara pengeluaran jus oren bukan lagi Amerika, tetapi Brazil. Setiap gelas jus oren kelima yang diminum oleh manusia dibuat dari jeruk Brazil. Namun, kebenarannya adalah bahawa jus tidak disediakan dari buah segar, tetapi dari pekat. Tetapi penemuan ini tidak lagi ada kaitan dengan Don Francisco dan Albert Lasker..

Sejarah jus di USSR

Pengeluaran besar-besaran jus di bawah USSR bermula pada tahun 1930-an. Anastas Mikoyan, Komisaris Rakyat Industri Makanan, membawa idea ini dari Amerika Syarikat. Di Amerika, pemimpin Soviet mengintai kebiasaan minum jus oren pada waktu pagi. Walaupun ini seperti tradisi lama bagi Mikoyan, sebenarnya, orang Amerika menguasai kebiasaan ini tidak lama dahulu..

Maksudnya, jeruk memang popular. Dan untuk makan setengah oren untuk sarapan, mengeluarkan pulpa dengan sudu khas dengan tepi bergerigi - semua orang menyukainya. Tetapi pemikiran ingin tahu mengenai usahawan tempatan menemui idea baru. Don Francisco tertentu berfikir dengan tepat: bagaimana jika anda mengganti oren dengan jus? Bagaimanapun, ini bukan separuh akan digunakan oleh semua orang, tetapi keseluruhannya, atau bahkan beberapa! Jadi pada tahun 1915 juicer diciptakan dan memenangi hati berjuta-juta orang Amerika. Dan membawa berbilion dolar kepada peniaga buah.

Jadi, Mikoyan sangat menyukainya. Masalahnya ialah jeruk tidak tumbuh di USSR. Dan negara-negara Afrika belum mengambil jalan pembangunan sosialis. Dan mereka juga tidak berusaha menukar jeruk untuk senjata dan traktor.

Tanpa ragu-ragu, kepimpinan Soviet menemui pengganti - jus tomato. Yang mereka mula hasilkan dalam tin tiga liter yang terkenal. Pada tahun 1960-an, jangkauannya diperluas - banyak kilang dibina. Di mana mereka membuat jus yang baik dari epal, pir dan plum.

Masih ada masalah dengan pembungkusannya. Dan jusnya dicurahkan ke dalam balang yang sangat besar ini. Kemudian, menurut GOST 1974, jenis jus berikut dihasilkan: ceri, anggur, cranberry, epal, delima, pir, plum, dan ceri. Pada masa yang sama, botol kaca 0.7 liter ditambahkan ke dalam bekas..

Tetapi jika anda ingin mempunyai satu gelas, pergi ke paviliun Juice-Waters atau ke bahagian khas di kedai runcit. Warganegara kami mengetahui bahawa jus dapat dibungkus dengan mudah hanya pada tahun 1980, semasa Olimpik..

Pada masa itu, sejumlah besar jus oren telah dibeli, dibungkus di Finland dalam beg tetrapak kecil 200 gram. Bekas kadbod ini disertakan dengan tiub plastik. Secara amnya, semuanya seperti sekarang.

Walaupun bekas jus pukal itu jelek dan tidak selesa, jusnya sendiri kadang-kadang cukup baik. Sekurang-kurangnya jika dibandingkan dengan yang moden, mereka tidak mengandungi bahan kimia dan bahan tambahan..

Kecuali ada sedikit gula dalam jus epal. Maksudnya, epal kita tidak berbeza dalam rasa manis semula jadi. Pakar juga mengatakan bahawa jus kemudian hanya diperah secara langsung. Tiada penggabungan semula dari serbuk atau pekat.

Apa itu Jus yang Dibentuk Semula? - "Bagaimana dan Mengapa" (7 foto)

Sejarah ringkas jus

Pada tahun 1915, pengusaha Amerika Don Francisco melancarkan pengeluaran juicers. Mereka dibeli oleh orang untuk memerah jus oren. Di Amerika Syarikat, buah ini sangat popular, dan peluang untuk minum segelas cecair oren menarik banyak orang.

Pada tahun 1930-an, Anastas Mikoyan, yang terlibat dalam pengembangan industri makanan di USSR, pergi ke Amerika Syarikat, di mana dia melihat bahawa jus oren sangat diminati. Dia mencadangkan untuk memulakan pengeluaran analog di wilayah Kesatuan Soviet..

Oleh kerana jeruk tidak tumbuh di negeri ini, diputuskan untuk menggunakan tomato. Oleh itu penyebaran jus tomato bermula. Ia dijual dalam tin bergulung 3 liter..

Menjelang tahun 1960-an, kedai telah menjual jus epal, plum dan pir. Secara beransur-ansur, pelbagai minuman berkembang, tetapi bekas di mana ia dijual tidak berubah: kaleng tiga liter. Pada tahun 1974, jus dalam botol 0,7 liter mula dijual.

Fakta menarik: jus pertama dalam kadbod 0.2 liter dengan tiub plastik muncul di USSR pada tahun 1980. Kerajaan membeli sebilangan besar minuman dari Finland untuk Olimpik.

Pada tahun-tahun terakhir kewujudan Kesatuan Soviet, pelbagai jus dihasilkan, lebih-lebih lagi, mereka tidak mengandungi bahan kimia dan diperoleh melalui pengekstrakan langsung.

Ini adalah bagaimana jus yang dibuat semula.

Setelah disusun, buah-buahan dibasuh dengan sempurna dan dihantar untuk berputar di mesin khas. Sebahagian air dikeluarkan dari jus yang baru diperah dengan teknologi penyejatan dan jus pekat diperoleh. Secara luaran, ia menyerupai cairan kental tebal, mirip dengan madu cair atau buah puri. Ia dibuat untuk mengangkutnya dengan jarak jauh, jika tidak jus tidak akan disimpan.

Terdapat dua jenis jus pekat, bergantung pada bahan mentah: lebih tebal (puri) dan lebih banyak cecair (jus). Untuk mengangkut puri, ia dibungkus, dibekukan dan disimpan pada suhu rendah semasa pengangkutan; jus dibungkus dan tidak dibekukan, tetapi hanya diletakkan di dalam ruang dengan suhu yang sejuk.

Adapun air yang tersejat, ia digunakan dalam tahap lebih lanjut: pertama, pada saat penyejatan, bahan aromatik diperoleh darinya, yang disejukkan, yang menyebabkannya menjadi air lagi, dibungkus dan diangkut bersama dengan pekat. Pada pengeluaran seterusnya (kami), sudah pada masa pencairan jus dengan air, mereka dikembalikan.

Kemudian jus perlu dipulihkan supaya bahagian pekat dan air sesuai dengan versi asalnya (oleh itu nama jus - "disusun semula"), seimbang, oleh itu untuk setiap jus - epal, oren, anggur dan sebagainya - terdapat bahagian air. Di samping itu, bahagian bergantung pada ragam dan kawasan penanaman buah - ini adalah perbezaan utama antara jus oren yang sama dari pelbagai jenama (contohnya, jeruk dari Brazil sangat berbeza dengan jeruk dari Itali). Ia juga penting sama ada jus itu dijernihkan atau dengan pulpa.

Bersama dengan air, bahan aromatik yang diperoleh pada peringkat awal semasa penyejatan air dari jus ditambahkan ke jus pekat.

Kemudian jusnya menjalani rawatan haba yang lembut, iaitu pemanasan cepat hingga 95 darjah selama 30 saat (pasteurisasi produk), dan penyejukan cepat sebelum pembotolan. Proses ini membolehkan, di satu pihak, menjadikan produk selamat dari sudut parameter mikrobiologi, dan di sisi lain, untuk mengekalkan maksimum vitamin dan mineral.

Selepas itu, terdapat pembungkusan jus aseptik (tanpa akses udara) pada pengisi automatik khas dalam pembungkusan pelbagai lapisan gabungan. Teknologi ini memastikan jangka hayat produk yang panjang walaupun pada suhu bilik (untuk beg jus tertutup J7, jangka hayat sekitar setahun). Sekiranya anda membuka beg itu, jusnya mesti diminum dalam masa 24 jam: semasa anda membuka beg tersebut, mikroflora hidup dari udara bilik di mana ia disimpan masuk ke dalam jus, oleh itu ia tidak dapat disimpan untuk waktu yang lama.

Terdapat dua jenis jus yang disusun semula: seratus peratus dan nektar. Dalam seratus peratus, tidak ada yang berlebihan, hanya jus pekat dan jumlah air yang diperlukan untuk mengisi keseimbangan cairan awal; Kami juga menunjukkan komposisi pada bungkusan - ini adalah syarat undang-undang. Sedikit lebih banyak air ditambahkan ke jus nektar pekat (bahagiannya biasanya antara 20 hingga 50% di sini) daripada yang sebelumnya terdapat dalam jus untuk mencapai konsistensi yang paling sesuai untuk dimakan. Sebagai tambahan, gula atau sirap gula atau pengasid ditambah (walaupun kandungan asidnya sendiri dalam buah-buahan, ia tidak selalu mencukupi), sebagai contoh, asid sitrik atau tartaric (dalam komposisi ia ditetapkan sebagai "pengatur keasidan"). Ini berlaku untuk buah-buahan, dari mana anda tidak dapat membuat jus tanpa menambahkan bahan tambahan kerana keasidan yang tinggi (lemon, markisa) atau ketumpatan pulpa (pic, mangga, aprikot, pisang).

Sama seperti ceri: jus dari itu tidak mungkin diminum, kerana sangat masam, jadi nektar dibuat. Ia berlaku seperti ini: jus pekat semula jadi (dan kadang-kadang puri buah) masuk ke dalam bekas besar di kedai pengisar, sirap gula ke sana sesuai dengan resipi. Setelah mengadun (dalam hal ini, pencairan dengan air), produk siap sekali lagi dikendalikan oleh makmal kilang untuk mematuhi petunjuk organoleptik dan fizikokimia dan memasuki saluran pengisian.

Setelah mengisi nektar ke dalam bungkusan, produk dari setiap kumpulan dipilih untuk pemeriksaan kualiti yang lain - produk siap. Di samping itu, beberapa bungkusan jus dari setiap batch dipilih untuk disimpan di simpanan khas - jika perlu, pada masa akan datang, anda sentiasa dapat memeriksa kualiti produk dari kumpulan tertentu.

Sekiranya bahan mentah yang baik digunakan untuk pembuatan pekat, dan semasa pemulihan - air berkualiti tinggi, rejim pengadukan tertentu dan keseluruhan teknologi diperhatikan, maka jusnya tidak memerlukan penambahan gula atau pengawet tiruan..

Adakah jus seperti itu dianggap semula jadi bergantung pada apa gunanya melabur dalam konsep kealamian. Anda tidak boleh melihat bahaya dalam "minuman" seperti itu, tetapi tidak ada faedah yang signifikan dalam jus, kerana setelah semua manipulasi yang disengajakan, semua kemungkinan vitamin dalam produk itu musnah. Tetapi pengeluarnya licik - menunjukkan komposisi vitamin yang didakwa terdapat dalam bungkusan, yang tidak ada di dalamnya, atau kandungannya minimum. Itulah sebabnya disarankan untuk membeli pembungkusan dengan barang dari pengeluar yang boleh dipercayai, sehingga setidaknya ada kepercayaan pada kualitas produk.

Ramai yang yakin bahawa jus dari bungkusan mengandungi banyak bahan kimia dan bahan pengawet. Sebenarnya, pengawet atau pewarna tidak ditambahkan pada jus. Ia tidak perlu. Jus sudah disimpan dengan baik kerana sifat pasteurisasi dan pembungkusan aseptik. Mana-mana suri rumah yang membuat persiapan untuk musim sejuk tahu bahawa anda boleh menjimatkan jus di rumah dengan mensterilkan tin dan merebus produk.

Pada skala industri, jus tersebut menjalani proses yang serupa, tetapi hanya dalam mod yang lebih lembut: jus dipanaskan selama 30-40 saat hingga 95-97 darjah, disejukkan dengan cepat dan dituangkan dalam keadaan steril ke dalam beg aseptik. Oleh kerana itu, jus itu dipelihara. Menambah bahan pengawet dan warna ke jus dilarang oleh undang-undang.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa di rak kedai anda boleh membeli jus yang dibentuk daripada pekat, terdapat juga minuman jus di mana peratusan jus berkisar antara 10 hingga 45%, dan selebihnya, yang terbaik, adalah air minuman tulen, atau soda manis. Produk seperti ini pasti tidak akan memberi manfaat kepada tubuh.

Siapa yang mencipta jus

Ini adalah cecair berkhasiat dan diperkaya yang diperoleh dengan menekan buah, beri dan sayur-sayuran. Untuk mendapatkan jus yang berkualiti, anda hanya boleh menggunakan buah segar dan masak. Untuk penghasilan jus buah epal, ceri, strawberry, strawberry, raspberry, plum, pear, quince, peach, aprikot, anggur, limau gedang, jeruk, lemon, limau nipis, jeruk keprok, markisa, pepaya, mangga, kiwi, pomelo, blackberry, cranberry, delima, kismis, gooseberry, tomato, saderi, pasli, wortel, bit, lobak, kubis, zucchini, timun, lada dan lain-lain.

Terdapat sistem klasifikasi asas untuk jenis jus:

  1. 1 jus segar, yang dihasilkan sejurus sebelum dimakan dari produk segar;
  2. 2 jus yang diperah secara langsung adalah minuman yang dihasilkan dalam keadaan industri, diproses suhu dan dicurahkan ke dalam beg yang ditutup;
  3. 3 jus yang disusun semula - minuman yang dibuat dengan mencairkan jus pekat dengan air dan juga diperkaya dengan vitamin;
  4. 4 jus pekat - minuman yang sebahagian besar airnya diekstrak secara paksa hingga dua kali ganda kandungan bahan kering;

Sebagai tambahan kepada jus klasik, pengeluar menghasilkan produk jus, yang merangkumi:

  • Nectar - jus jenis ini dihasilkan terutamanya dari buah-buahan dan beri yang mana penggunaan teknologi penekanan langsung tidak mungkin berlaku kerana terlalu banyak rasa manis, keasidan atau kelikatan buah. Ini termasuk ceri, pisang, delima, currant, pic, dan lain-lain. Juga, dalam pengeluaran nektar, pengasid semula jadi, pemanis, perasa dan pengawet dapat ditambahkan untuk menstabilkan rasa, warna dan aroma. Sebagai peratusan, bahagian puri buah semula jadi adalah 20-50% daripada jumlah keseluruhan minuman.
  • Minuman jus adalah minuman yang diperoleh dengan mencairkan puri buah dengan air. Pada masa yang sama, jisim bahan kering di dalamnya berkisar antara 5 hingga 10%. Biasanya, minuman seperti itu diwakili oleh buah dan beri yang lebih eksotik: beri hitam, mangga, kaktus, markisa, limau dan lain-lain..
  • Minuman buah adalah minuman yang dibuat dengan mencairkan puri buah dengan air dengan gula tambahan. Dalam kes ini, bahagian bahan kering sekurang-kurangnya 15% daripada jumlah keseluruhan minuman.

Di rumah, jus boleh didapati menggunakan juicer manual atau elektrik, atau menggunakan juicer. Perlu diingat bahawa semasa membuat jus dari buah beri (raspberi, currants, blackberry), lebih baik menggunakan juicer manual, kerana penyaring elektrik cepat tersumbat dengan kek dan memerlukan pembersihan yang kerap dengan berus kasar.

Jus digunakan untuk penyediaan minuman buah, mousses, marmalade, jeli dan jeli. Mereka juga boleh dalam tin. Namun, pada masa yang sama, mereka mesti mengalami pendidihan (tidak lebih dari satu minit) untuk menghentikan proses penapaian dan penuaian. Sangat penting bahawa setelah memasukkan jus ke dalam balang, mereka mesti disimpan pada suhu bilik selama 2 minggu. Dalam tempoh ini, anda dapat menentukan bank-bank di mana udara bocor.

Jus yang baru diperah dianggap paling berguna. Tetapi ia mesti dimakan sebaik sahaja disiapkan. Apabila disimpan di dalam peti sejuk, proses pengoksidaan berlaku dan lebih banyak vitamin hilang. Jus kalengan yang dibuka boleh disejukkan sehingga dua hari dalam bekas yang ditutup. Apabila pembungkusannya ketat, jus kilang yang dibungkus dapat mengekalkan sifatnya dari 6 hingga 12 bulan, namun apabila dibuka, pengeluar mengesyorkan menyimpannya di dalam peti sejuk tidak lebih dari 1-2 hari.

Khasiat jus

Jus adalah harta karun vitamin dan mineral. Dengan memakan jus, tubuh dipenuhi dengan komposisi nutrien pekat yang tidak dapat diperoleh dengan penggunaan buah yang biasa. Bagaimanapun, agak sukar untuk makan sekilo buah pada satu masa. Oleh kerana keadaan cair, jus cepat diserap oleh membran mukus perut dan usus, oleh itu, mereka tidak memerlukan kos tenaga tambahan untuk diproses. Mereka meningkatkan pencernaan, mengaktifkan enzim, membuang toksin dan menstabilkan keseimbangan asid-basa darah dan limfa.

Setiap jenis jus mempunyai khasiat positif dan vitamin yang tersendiri. Yang paling popular adalah:

Jus buah

Jus oren mengandungi vitamin (C, K, A, kumpulan B, E), mineral (tembaga, kalium, fosforus, zat besi, kalsium, magnesium, selenium, zink), lebih daripada 11 asid amino. Jus ini mempunyai banyak khasiat positif. Ini digunakan untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mengurangi manifestasi kekurangan vitamin, dalam memerangi selsema, radang pada sendi, gusi dan paru-paru, aterosklerosis, anemia, pada suhu tinggi dan tekanan darah. Doktor mengesyorkan minum jus oren tidak lebih dari 3 kali seminggu selama 200 g. Jika tidak, peningkatan aktiviti fizikal diperlukan untuk meneutralkan asid.

Jus limau gedang merangkumi vitamin (C, PP, E, K, B1, B2), asid dan mineral (magnesium, kalium, fosforus, kalsium, yodium, besi, tembaga, zink, mangan dan lain-lain). Ia mempunyai sifat antiseptik, anti-radang, anti-alergi. Ia harus digunakan untuk proses keradangan sistem pernafasan, keletihan saraf, gangguan tidur, tekanan darah tinggi dan vena varikos. Anda harus menggunakan jus limau gedang dengan berhati-hati ketika mengambil ubat, kerana zat janin dapat mengubah kesan ubat pada badan.

Jus plum mengandungi vitamin A, PP, kalium, kalsium, magnesium. Mereka menggunakan jus ini untuk membuang lebihan air dari badan, mengurangkan kadar keasidan perut dan kolesterol dalam darah, dengan sembelit kronik.

Jus epal adalah salah satu jus hypoallergenic yang paling berguna, kaya dengan vitamin (kumpulan B, C, E, A), mineral (kalium, fosforus, besi, tembaga, natrium, magnesium, selenium, sulfur) dan asid organik. Ia digunakan untuk aterosklerosis, rematik, artritis, penyakit hati dan ginjal, serta kencing dan kolelitiasis. Bahan jus epal menguatkan rambut, kuku, gigi, meningkatkan hemoglobin, dan memulihkan tisu otot setelah melakukan senaman fizikal.

Jus beri

Jus anggur mengandungi vitamin (A, C, B1, B2), mineral (kalium, kalsium, tembaga, selenium, zat besi, fosfor, magnesium, sulfur), asid organik dan bahan alkali. Minum jus merangsang kerja sumsum tulang dan penghasilan sel darah merah, meningkatkan tahap hemoglobin, membersihkan badan dari toksin, kolesterol berlebihan, dan mempercepat metabolisme. Jus anggur mempunyai kesan yang baik terhadap kerja hampir semua organ badan (perut, jantung, usus, hati, sendi, membran mukus dan kulit). Ia mempunyai kesan diuretik dan pertahanan yang ringan.

Jus tembikai merangkumi vitamin (C, PP, A, B1, B2, B6, B12), mineral, serat dan bahan yang mengandung gula. Jus mempunyai kesan diuretik terkuat, melarutkan pasir di ginjal dan pundi kencing, tetapi pada masa yang sama ia bertindak dengan lembut tanpa merengsakan organ. Ia juga diminum dengan anemia, setelah terkena radiasi, penyakit hati dan usus, dengan gout dan aterosklerosis..

Jus sayur

Jus saderi mengandungi vitamin (kumpulan C, B) dan mineral (kalsium, fosforus, kalium). Dianjurkan untuk meminumnya untuk mengembalikan kekuatan semasa latihan mental dan fizikal, berat badan berlebihan, untuk meningkatkan selera makan dan pencernaan..

Komposisi jus labu mengandungi vitamin (A, E, B1, B2, B6), mineral (kalium, besi, magnesium, fosforus) dan asid organik. Dianjurkan untuk diabetes, obesiti, batu di pundi kencing dan ginjal, kolesterol tinggi, penyakit saluran gastrointestinal, jantung, prostat.

Jus tomato mengandungi vitamin A dan C, asid organik (malik, sitrik, oksalat), mineral (magnesium, kalium, natrium, kalsium). Ia menormalkan metabolisme, mencegah penapaian dalam usus, menguatkan otot jantung dan saluran darah.

Jus bit sangat berguna untuk wanita dalam tempoh perubahan hormon dalam badan (haid, menopaus). Ia kaya dengan zat besi, kalium, yodium, magnesium. Ia mempunyai kesan yang baik pada sistem peredaran darah, merangsang pengeluaran eritrosit, menipiskan darah, menurunkan tekanan dan membersihkan saluran dari plak lemak. Jus ini mesti diminum dengan berhati-hati kerana penggunaannya secara berlebihan boleh menyebabkan rasa mual dan pening.

Jus wortel mengandungi vitamin (A, C, D, kumpulan B, E), mineral (magnesium, kalium, silikon, kalsium, yodium). Komposisi jus yang kaya membantu dalam merawat banyak penyakit sistem kardiovaskular, saraf dan imun, mata, ginjal, kelenjar tiroid, kekurangan vitamin, anemia, poliartritis. Pengambilan jus lobak merah yang berlebihan boleh menyebabkan perubahan warna kulit dari kuning ke oren.

Jus kubis tepu dengan vitamin (C, K, D, E, PP, B, U). Ia digunakan dalam perawatan penyakit saluran gastrointestinal, limpa, hati, aterosklerosis, selsema dan radang paru-paru. Oleh kerana bahan tertentu, jus ini menghalang proses menukar karbohidrat menjadi lemak, oleh itu pakar pemakanan mengesyorkan meminumnya untuk menurunkan berat badan.

Untuk meningkatkan rasa dan menambah nutrien, anda boleh menggabungkan jus beberapa buah, beri atau sayur-sayuran..

Bahaya jus dan kontraindikasi

Jus dengan kadar asid yang tinggi tidak digalakkan untuk orang yang menderita penyakit gastrointestinal, yang disertai dengan peningkatan tahap keasidan, serta semasa pemburukan gastritis dan penyakit ulser peptik. Juga, semangat yang berlebihan terhadap jus masam boleh menyebabkan kerosakan gigi enamel..