Masakan kebangsaan dari pelbagai negara

Kita masing-masing biasa dengan ungkapan - berapa banyak orang, begitu banyak pendapat. Sekiranya ia sedikit diubah secara geografi, ia akan berubah - berapa banyak orang, begitu banyak tradisi. Ungkapan ini juga berlaku untuk memasak. Masakan setiap bangsa di dunia adalah kerajaan kuliner tersendiri yang sangat menarik untuk dijumpai.

Setiap orang yang tinggal di Bumi mempunyai tradisi dan sejarahnya sendiri dan, tentu saja, keunikan masakan kebangsaannya sendiri. Masakan kebangsaan bertindak sebagai benteng tradisi lama berabad-abad yang sangat disukai oleh semua orang, yang disimpan dan dirahsiakan untuk menyebarkannya dari generasi ke generasi. Di Itali, tidak ada yang akan memberitahu anda rahsia sebenar membuat pasta yang lazat, orang Cina tidak akan berkongsi dengan anda resipi kebangsaan untuk memasak daging ular atau sirip yu, dan tidak perlu membicarakan masakan Perancis, yang telah lama dianggap paling aristokrat di dunia..

Masakan nasional adalah satu set hidangan yang selalu disiapkan oleh penduduk wilayah atau negara tertentu. Prasyarat bersejarah adalah ciri masakan negara. Sebilangan besar hidangan masakan nasional di kawasan tertentu telah disiapkan beberapa abad yang lalu. Seiring berjalannya waktu, resipi diperbaiki dan ditambah untuk menyampaikan rahsia masakan kepada generasi akan datang. Selalunya, hidangan kebangsaan terdiri daripada produk yang terdapat di kawasan ini. Terdapat juga syarat untuk penyediaan hidangan dari menu kebangsaan..

Gourmet kuliner siap melakukan perjalanan panjang untuk menikmati masakan kebangsaan di negara tertentu. Lagipun, hanya dapat merasakan rasa sushi sebenar hanya di Jepun, dan menikmati buah berangan goreng yang disediakan mengikut resipi asli hanya mungkin dilakukan di Perancis. Mereka yang tidak berpeluang berkunjung ke negara luar boleh mencuba mempelajari beberapa resipi dan ciri-ciri masakan nasional yang enak di dapur mereka.

Semua masakan kebangsaan yang ada di dunia dapat dibahagikan secara bersyarat kepada beberapa kumpulan besar, menggabungkannya mengikut beberapa ciri umum..

Masakan Eropah

  • Bahasa Inggeris
  • Bahasa Yunani
  • Sepanyol
  • Bahasa Itali
  • Bahasa Jerman
  • Orang Rusia
  • Bahasa Ukraine
  • Bahasa Perancis

Masakan Eropah kontemporari telah berkembang di bawah pengaruh ciri kebangsaan pelbagai negara Eropah. Namun, walaupun begitu, sukar untuk membicarakan satu masakan Eropah, kerana wilayah Eropah dihuni oleh banyak orang, dan kehidupan dan budaya mereka ditentukan bukan hanya oleh iklim, tetapi juga oleh keadaan geografi. Masakan negara-negara selatan Eropah Barat berbeza dengan "perangai" dari masakan negara-negara utara, sama seperti watak orang Sepanyol atau orang Itali yang berbeza dari orang Finland. Masakan selatan adalah rempah, aroma, rasa berbanding dengan masakan utara yang lebih sederhana dan terkawal.

Sebagai ciri masakan Eropah, seseorang dapat menamakan banyaknya hidangan sayur-sayuran dan penggunaan pelbagai jenis sos. Tidak seperti orang-orang di Timur, orang Eropah menggunakan rempah-rempah, bumbu dan rempah-rempah yang lebih sedikit, dengan fokus menjaga rasa produk asli.

Masakan Eropah berasal dari Yunani. Kemudian, bersama para koki, seni kuliner berhijrah ke Rom Purba. Inilah sebabnya mengapa masakan Itali dan Yunani moden mempunyai banyak persamaan. Ciri-ciri umum juga terdapat dalam masakan Itali, Sepanyol, Portugal dan Perancis. Pertama sekali, ini adalah penggunaan halia, semua jenis lada, thyme, adas, sage, kayu manis, tarragon dan vanila. Menu selalu mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran: tomato, paprika, timun, anggur, buah ara dan jeruk. Banyak hidangan ikan dan makanan laut serta ayam, domba, daging babi atau daging lembu.

Walau bagaimanapun, negara-negara Eropah selatan juga dianggap sebagai penggubal masakan Eropah. Jadi, sebagai contoh, orang Eropah belajar tentang kopi dari Austria, cinta bir disampaikan oleh Jerman, Belgia dan Czech, dan Inggeris mengajar orang Eropah minum teh sebenar.

Masakan Timur

  • Azerbaijan
  • Bahasa Armenia
  • Orang India
  • Orang Georgia
  • Orang Cina
  • Orang Korea
  • Orang Thai
  • Tatarskaya
  • Orang Turki
  • Uzbekistan
  • Orang Jepun

Masakan Timur menggabungkan adat istiadat dan tradisi gastronomi negara-negara Arab dan Muslim, negara-negara Asia, Turki, serta beberapa negara Kaukasia dan Balkan. Seperti halnya konsep "Masakan Eropah", konsep "Masakan Timur" juga sangat luas dan relatif, kerana merangkumi tradisi kuliner dari berbagai negara, yang kadang-kadang bertentangan sama sekali dalam adat dan pilihan. Sebagai contoh, di kebanyakan negara di dunia Islam, mereka lebih suka anak domba, sementara di China dan Jepun mereka lebih suka ikan dan makanan laut..

Produk utama yang digunakan untuk menyediakan masakan Oriental adalah beras, kambing, produk tenusu, kacang, sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tepung. Dengan pengecualian yang jarang berlaku, ikan dan makanan laut, keju, daging lembu dan telur dimakan pada tahap yang lebih rendah. Masakan Oriental pedas dan pedas.

Ciri lain dari masakan oriental adalah ketiadaan sup seperti yang difahami oleh orang Eropah. Banyak masakan oriental menawarkan sup "shurpa" khas - sup yang cukup tebal dan berlemak. Di negara yang berlainan, ia dapat disebut dengan cara yang berbeza (sorpo, shorpo, shorp, chorpo), terdiri dari berbagai bahan. Makanan yang paling biasa adalah sayur-sayuran dan daging panggang. Memasak shurpa adalah proses yang agak spesifik, kerana secara konsisten ia lebih menyerupai bubur. Untuk sup, bijirin tempatan digunakan, banyak bawang dan sayur-sayuran. Peningkatan kandungan lemak shurpa dikaitkan dengan penggunaan ghee atau lemak ekor lemak dalam memasak.

Selain itu, hidangan khas untuk masakan oriental adalah pilaf, dolma, shish kebab dan shawarma. Lavash, roti rata dan pita dibakar sebagai roti.

Gula-gula Oriental yang diperbuat daripada kacang-kacangan dan buah-buahan kering, baklava, makanan Turki, sherbet dan halva terkenal di seluruh dunia. Sebagai minuman, penduduk negara-negara ini lebih suka kopi oriental dan ayran, dan orang-orang Cina, Jepun, Asia Tengah dan India lebih suka teh..

Masakan Amerika

  • Orang Amerika
  • Orang Mexico

Masakan Amerika adalah gabungan pelbagai jenis masakan kebangsaan. Tradisi masyarakat dan suku pribumi Amerika saling berkaitan dengan tradisi orang Sepanyol, Inggeris, Itali, Perancis dan Portugis yang datang ke negeri-negeri ini. Itulah sebabnya Amerika dinafikan pengiktirafan masakan kebangsaannya..

Masakan Amerika terdiri daripada seni kuliner di banyak negara. Benua itu sendiri mempunyai sejarah yang panjang, dan banyak orang menetap di wilayahnya - semua ini memberi kesan langsung kepada ciri-ciri masakan dan masakan kebangsaan secara umum..

Walaupun pelbagai, masakan Amerika Utara cukup mudah. Sebilangan besarnya adalah masakan Mexico dan AS. Orang Mexico menikmati hidangan panas dan gurih berdasarkan tradisi orang Aztec dan orang Sepanyol. Dan Amerika Syarikat tidak keberatan dengan pelbagai hidangan yang dibawa ke sini dari Eropah dan Asia..

Di antara masakan Amerika Selatan, masakan Brazil menduduki kedudukan utama. Masakan Brazil sangat pelbagai dan menarik bahkan hidangan dari kawasan jiran boleh menjadi eksotik satu sama lain..

Chef Terbaik Erwin Peters - Resepi Terbaik

Masakan dunia

Masakan kebangsaan adalah kumpulan tradisi dan amalan kuliner yang biasa dilakukan di wilayah tertentu atau diikuti oleh kumpulan etnik tertentu. Sebagai peraturan, masakan kebangsaan mendapat namanya dari wilayah pengedaran atau tempat asal. Pembentukan pilihan gastronomi dari pelbagai bangsa di dunia tidak sedikitpun dipengaruhi oleh iklim rantau ini, atau lebih tepatnya, oleh produk apa yang dapat ditanam dalam keadaan semula jadi. Sebaliknya, peraturan agama, yang dipatuhi oleh orang-orang, memberikan kesan serius terhadap amalan masakan negara..
Bergantung pada penyebarannya, tradisi kuliner dapat bersifat daerah (melekat di wilayah, negara tertentu) atau global (diketahui dan diamalkan, jika tidak di seluruh dunia, maka di sebagian besar). Senarai yang terakhir termasuk masakan Jepun dengan sushi dan ramennya yang terkenal di dunia, Cina - dengan banyaknya hidangan aromatik mi, nasi, sayur-sayuran yang dibumbui dengan pelbagai sos dan rempah, Mediterranean, yang dianggap salah satu yang paling kuno dan paling sihat di planet ini. Dengan minat yang kuat terhadap pemakanan yang sihat, populariti masakan India, kaya dengan sayur-sayuran, minyak yang sihat dan herba aromatik, berkembang dengan pesat. Tradisi masakan Perancis disukai oleh para penikmat selera dan aroma yang kaya. Pencinta nasi, sosej, terung dan kacang rebus akan lebih menyukai masakan Sepanyol, dan gourmets yang tidak dapat menahan makanan pedas tentu saja lebih suka makanan Mexico kebangsaan. Dan ini hanya sebahagian kecil dari daftar besar masakan nasional dunia, kerana terdapat begitu banyak orang di planet kita, ada begitu banyak tradisi gastronomi.

Masakan Estonia

Masakan Estonia tidak mendapat permintaan tinggi di kalangan gourmet Eropah, tetapi ini tidak bermaksud bahawa ia tidak patut diberi perhatian. Kelebihan utamanya dianggap sebagai nilai pemakanan dan rasa kenyang, yang tidak dapat dibanggakan oleh banyak makanan klasik yang terkenal. Pakar memberi amaran bahawa sebahagian besar makanan di dalamnya.

Masakan Serbia

Masakan Serbia adalah banyak produk tertentu, teknik kuliner, kombinasi dan cara penyampaian, yang telah menyerap unsur-unsur tradisi masakan Timur Tengah (Turki), Austro-Hungaria dan Mediterranean. Apakah sebabnya? Semua negara ini bersempadan dengan Serbia, jadi sejarah umum dapat dikesan di antara mereka dan.

Dapur Rusia

Masakan nasional adalah set hidangan / teknik / ciri tradisional untuk melayani orang tertentu. Masakan Rusia telah berkembang pesat dari tong kayu dan dapur besi hingga teknologi terkini dan pengiktirafan dunia. Ini difasilitasi oleh urbanisasi dan pemergian dari kelas dan struktur sosial masyarakat..

Masakan Romania

Masakan Romania menarik dengan pelbagai rasa dari produk yang nampaknya paling sederhana dan paling berpatutan. Ia berkembang di bawah tekanan tradisi berabad-abad dari pelbagai negeri dan generasi. Antaranya ialah orang Yunani, Rom, Austria, Perancis, Jerman, Ukraine, Rusia dan Poland. Menu Romania rata-rata adalah contoh.

Masakan Croatia

Orang gourmet masakan pasti akan mengunjungi Croatia suatu ketika nanti. Faktanya adalah bahawa masakan Kroasia, yang resepnya sering kembali lebih dari seratus tahun, sangat luar biasa dan enak sehingga bahkan koki dan penikmat dari negara-negara yang diakui sebagai tuan memasak melepaskan topi mereka ke.

Masakan Perancis

Masakan Perancis adalah salah satu yang terbaik di dunia. Perancis - negara yang mempunyai haute couture, aroma yang enak, romantik - juga terkenal dengan masakannya, yang tidak sama antara analognya. Sejak zaman Francis the First, yang pemerintahannya jatuh pada pertengahan abad ke-16, masakan Perancis telah menjadi.

Makanan Ukraine

Resipi masakan Ukraine adalah antara yang terkaya dan paling sedap di dunia. Pembentukan masakan yang berabad-abad ini menjadikan resipi moden menjadi sangat enak sehingga banyak penulis dan penyair bergegas memuji hidangan masakan kebangsaan Ukraine dalam karya mereka sendiri. Hari ini.

Masakan Sepanyol

Sepanyol mengejutkan kerana tidak ada satu pun jenis masakan nasional di wilayahnya. Masakan Sepanyol adalah sebilangan besar sekolah masakan daerah, masing-masing mempunyai tradisi tersendiri. Pada masa yang sama, keutamaan masakan dari wilayah-wilayah di negara ini sangat berbeza dengan.

Masakan Iceland

Tradisi masakan Iceland berakar pada Zaman Pertengahan yang jauh. Diet orang Iceland berdasarkan makanan laut, ikan tempatan dan daging kambing. Hidangan eksotik yang diperbuat daripada daging binatang liar mengikut resipi Viking kuno juga selalu diminati oleh para pengunjung festival gastronomi..

makanan India

India sememangnya menikmati reputasi sebagai salah satu negara paling misteri dan tersendiri di dunia. Dia sering dipanggil "ibu semua peradaban." Dan memang begitu. India adalah sebuah negara dengan warisan budaya yang sangat luar biasa, di mana masakan kebangsaan memainkan peranan penting. Memasak di India bukan sahaja seni tetapi juga.

Masakan Vietnam

Masakan Vietnam dianggap sebagai salah satu yang paling khas dan tidak biasa di dunia. Kesamaan tradisi masakan Vietnam dengan adat Cina dan Jepun sangat jauh, dan gabungan pelbagai perasa dan tekstur dalam satu hidangan, banyak sayur-sayuran dan pendekatan koki tempatan yang sangat luar biasa untuk memasak.

Masakan Yahudi

Tradisi kuliner masakan Yahudi, yang merupakan salah satu yang tertua di dunia, tidak dapat dipisahkan dengan sejarah orang-orang itu sendiri, yang mengembara dunia selama empat milenia. Pengalaman kuliner yang dipinjam dari perwakilan bangsa lain telah mengalami transformasi sesuai dengan Yahudi.

Masakan Denmark

Pada pandangan pertama, masakan Denmark hampir tidak berbeza dengan tradisi masakan negara-negara Skandinavia yang lain. Namun, gourmet sejati tahu bahawa masakan Denmark adalah asli, khas dan tidak biasa. Sebilangan besar hidangan Denmark kebangsaan masih disiapkan mengikut resipi yang diciptakan berabad-abad yang lalu. Lebih banyak lagi.

Masakan Yunani

Tradisi masakan Yunani sangat berakar pada masa lalu. Mereka telah membentuk lebih dari empat milenia. Masakan Yunani telah menyerap tradisi Itali, Perancis, Timur Tengah, serta pilihan masakan penduduk kota-kota wilayah. Kebanyakan resipi memasak.

Dapur Jerman

Salah satu stereotaip yang paling popular yang berkaitan dengan masakan Jerman adalah mitos bahawa ia sangat monoton, dan makanan utama bagi penduduk tempatan adalah sosis babi dengan sauerkraut. Namun, pada kenyataannya, pernyataan ini tidak ada kaitan dengan kenyataan. Hari ini masakan Jerman boleh.

Masakan Georgia

Masakan nasional adalah bahagian penting dalam budaya Georgia. Sangat asli dan asli, ia menyerap tradisi banyak kebangsaan yang mendiami wilayah negara ini selama sejarahnya yang berabad-abad lamanya, menggabungkan penemuan kuliner terbaik masyarakat Kaukasus, serta wilayah Asia dan Laut Hitam. Lebih-lebih lagi, orang Georgia.

makanan Jepun

Selama sepuluh tahun kebelakangan ini, masakan Jepun telah menjadi trend sebenar di banyak negara dengan sebilangan besar penduduk berbahasa Rusia. Tetapi jika anda bertanya kepada orang-orang yang jauh dari klasifikasi kuliner apa itu jadual khas penduduk negara Matahari Terbit itu, maka majoriti akan menjawab bahawa ini adalah sushi. Sebenarnya.

Masakan Turki

Masakan penduduk Turki sepenuhnya berkaitan dengan sejarah perkembangan dan pembentukan negara. Asal-usulnya berasal dari zaman bangsa Turki nomaden, dan Kerajaan Uthmaniyyah yang besar meninggalkan kesan pada pembentukan dan perkembangannya. Adat budaya, agama, dan gaya hidup masyarakat nomaden tercermin dalam piring dan.

Masakan Tatar

Masakan kebangsaan Tatar merangkumi tradisi budaya masyarakat berabad-abad, sejarah dan adat istiadatnya. Ia dianggap sebagai salah satu masakan paling enak di dunia. Hidangannya mempunyai rasa dan aroma khas dan khas yang turun dari masa lalu hingga sekarang, mengekalkan.

Masakan Thai

Masakan eksotik semakin popular sejak kebelakangan ini. Pencinta makanan Cina, Jepun dan lain-lain boleh didapati di restoran khusus hampir setiap hari. Keseronokan untuk makanan seperti itu dikaitkan bukan sahaja dengan fakta bahawa ia sangat lazat, tetapi juga sangat berguna. Hari ini kita akan membincangkan.

Masakan Argentina

Masakan Argentina adalah lambang eklektikisme. Tradisi kuliner Argentina adalah campuran adat istiadat tempatan dan sebilangan besar resipi asing yang dibawa ke wilayah ini oleh peneroka Eropah. Lebih-lebih lagi, di Argentina pengaruh pengaruh masakan Eropah paling ketara di.

Masakan Ethiopia

Mengingat pelbagai aliran masakan Afrika, tidak semua gourmet berpengalaman menumpukan pada masakan Ethiopia. Ada yang menganggapnya terlalu monoton, yang lain terkejut dengan kombinasi yang pelik. Terdapat juga mereka yang, setelah mengunjungi negara yang cerah ini, mendakwa bahawa kaedah memasak tidak terlalu sesuai untuk mereka..

Masakan Sweden

Masakan Sweden dianggap sebagai salah satu cabang seni kuliner Scandinavia yang paling popular. Pada masa yang sama, ia mengekalkan ciri ciri kumpulan ini: kandungan lemak tinggi, banyak daging dan ikan. Masakan tradisional Denmark dan Norway didasarkan pada tiang yang sama. Keadaan ini dijelaskan.

Masakan Belanda

Masakan kebangsaan Belanda hampir tidak boleh digemari ramai, dan ada juga yang menganggapnya kasar dan biasa-biasa saja. Di sini kita tidak akan menjumpai hidangan canggih dengan resipi rumit dan bahan eksotik. Tetapi makanan sehari-hari tidak semestinya canggih. Dapur ini sesuai untuk mereka yang merawat makanan tanpa perlu.

Masakan Moldavia

Makanan, di mana orang Jerman dan Rusia, orang Turki dan orang Romania, seorang Ukraine dan orang Yunani akan menemui sesuatu yang asli - semua ini adalah mengenai masakan kebangsaan Moldova. Sejarah negara telah membentuk sistem antarabangsa hidangan yang cerah dan enak, berwarna-warni dan beraroma. Mempelajari masakan dunia, melewati Moldovan adalah satu kejahatan. Perlu dikembalikan kepadanya setiap masa.

Masakan Lithuania

Masakan nasional adalah salah satu pilihan untuk ekspresi diri orang. Ini adalah cabang budaya yang sama dengan tarian, kostum, bahasa. Dalam hal ini, orang Lithuania mempunyai ciri khas tersendiri yang membezakan hidangan mereka daripada masakan Eropah yang lain. Sekiranya anda ingin memasak sesuatu yang memuaskan, tetapi sederhana - perkenalan dengan resipi Lithuania adalah mudah.

Masakan Mexico

Mexico disebut sebagai negara yang berbeza. Hidupan liar subtropik, suku dengan sejarah seribu tahun dan metropolis moden yang bising dijumpai di wilayahnya. Anda boleh mengenali budaya ini antara ribuan yang lain dengan menggabungkan warna-warna cerah, tequila dan burrito untuk makanan ringan. Walaupun anda boleh makan di sini bukan sahaja legenda.

makanan Korea

Masakan kebangsaan Korea dianggap sebagai yang paling sederhana di seluruh dunia. Walaupun orang Korea sangat mementingkan budaya penggunaan makanan, tidak ada perbezaan dalam masakan mereka antara menu perayaan dan menu sehari-hari, dan semua hidangan Korea berdasarkan nasi, makanan laut, daging dan sayur-sayuran. Semua jenis makanan ringan disajikan di.

Masakan Cina

Masakan Cina moden telah berkembang selama tiga milenium, seperti yang dibuktikan oleh penemuan arkeologi yang berterusan di wilayah China moden - hidangan gangsa dari tahun 770-221 SM. Ngomong-ngomong, restoran masakan Cina dan kedai teh, ciri budaya orang ini, muncul.

Masakan Itali

Masakan kebangsaan Itali sangat kaya dan pelbagai aspek sehingga menjadi simbol bebas dari negara besar ini, bersama dengan sejarah, seni bina, fesyen dan pemandangan. Pelancong dan gourmet dari seluruh dunia berusaha untuk pergi ke Itali demi hidangan lazat dari restorannya, produk berkualiti, ramuan aromatik.

Masakan dunia: ciri kebangsaan

Kandungan

Chao, Itali!

Georgia yang pedas dan pedas

Selera makan, Perancis!

Tradisi Cina dalam sos manis dan masam

Yunani: feta, madu dan minyak zaitun

Impian Gourmet Amerika

Tradisi kuliner adalah sebahagian daripada budaya setiap bangsa. Masakan kebangsaan mana-mana negara dapat menceritakan tentang penduduk dan sejarahnya tidak kurang, dan kadang-kadang bahkan lebih banyak, daripada pencapaian penulis, pemuzik dan seniman terkenal. Semuanya disebabkan oleh fakta bahawa keperluan untuk makanan berlaku pada seseorang dari benua mana-mana setiap hari. Dan di sini para koki dari seluruh dunia sama sekali tidak kalah dengan menteri seni, menjadikan kraf mereka menjadi fenomena budaya keseluruhan. Kami menjemput anda untuk meneruskan perjalanan kuliner!

Chao, Itali!

Bukan tanpa alasan bahawa masakan Itali telah memenangi banyak peminat di berbagai belahan dunia. Ia berdasarkan ramuan berkualiti dan kombinasi rasa yang unik. Minyak zaitun, herba aromatik, sayur-sayuran segar dan makanan laut menjadikan diet Mediterranean sebagai makanan paling sihat di dunia..

Tradisi kuliner Itali yang cerah merangkumi ribuan jenis produk tepung, beratus-ratus hidangan daging dan ikan, banyak salad, keju, pencuci mulut dan pelbagai jenis wain..

Mereka tidak biasa sarapan di sini: kopi dan beberapa pastri adalah makanan Itali yang biasa dimakan pada waktu pagi. Tetapi makan tengah hari dan makan malam, sebagai peraturan, memukau dengan banyaknya. Ya, di Itali mereka suka dan tahu bagaimana menikmati makanan: beberapa jenis makanan pembuka, sup, pencuci mulut kedua dan mesti ada - tidak ada satu pun makanan siang atau malam yang boleh dilakukan tanpa makanan. Apa yang boleh kita katakan mengenai perayaan, ketika, selain hidangan tradisional, hidangan istimewa semestinya disajikan ke meja. Sebagai contoh, makanan pada malam Krismas mesti merangkumi hidangan ikan dan makanan laut, dan Paskah tidak dapat difikirkan tanpa telur coklat dan makaron sebagai pencuci mulut..

Itali memberi dunia mungkin hidangan yang paling biasa - pizza. Sejak kemasyhurannya telah merambah ke berbagai belahan dunia, resipi penyediaannya telah berubah berkali-kali. Walau bagaimanapun, pizza Itali sebenar adalah hidangan yang sangat sederhana: kerak nipis, sos tomato, ramuan herba dan sebilangan bahan pengisian yang sangat terhad. Tetapi jumlah jenis makanan ini sukar dikira..

Makanan kegemaran Itali yang lain adalah pasta. Fettuccine, farfalle, penne, ravioli, dan, tentu saja, spageti - mungkin nama pasta ini pernah didengar, dan mungkin terasa di mana-mana. Secara keseluruhan, terdapat puluhan jenis pasta, yang disediakan dengan cara mereka sendiri di setiap wilayah di Itali..

Pasta adalah salah satu ramuan lasagna yang popular. Hidangan ini terdiri daripada beberapa lapisan adunan gandum nipis, di antaranya diletakkan daging cincang, sayur-sayuran atau rebusan cendawan.

Orang Itali menambah isian yang sama dengan hidangan nasional lain - risotto. Namun, nasi yang direbus dalam kuah dengan wain boleh disajikan dengan makanan laut.

Salah satu sup yang paling biasa di Itali adalah minestrone. Ini adalah kursus pertama ringan yang merangkumi sayur-sayuran bermusim, kadang-kadang nasi atau pasta..

Di antara pencuci mulut, telapak tangan dipegang oleh panna cotta paling lembut yang terbuat dari krim, gula dan vanila, dan tiramisu yang terkenal, yang berdasarkan pada kue mascarpone, kopi dan savoyardi..

Georgia yang pedas dan pedas

Bercakap mengenai masakan kebangsaan Georgia, kita tidak dapat memperhatikan fakta bahawa bahagian-bahagian yang berlainan di negara ini mempunyai ciri-ciri tersendiri. Dari segi sejarah, kebetulan wilayah-wilayah barat negara semasa berada di bawah pengaruh Turki, yang timur - Iran. Sekiranya kita menambah perbezaan iklim ini, menjadi jelas mengapa di Georgia roti jagung dan gandum, hidangan ayam dan domba disukai..

Walau bagaimanapun, asas masakan kebangsaan dibentuk oleh prinsip umum memasak, berdasarkan perbezaan nota pedas dan pedas dalam hidangan, gabungan daging, herba dan sayur-sayuran yang mahir. Lebih-lebih lagi, hampir semua hidangan mudah disediakan..

Ciri khas masakan Georgia adalah banyaknya hidangan daging. Tidak ada larangan agama atau budaya pada pilihan daging: daging babi, domba, daging lembu, dan ayam disajikan di meja. Ikan dimakan terutamanya di kawasan di mana sungai mengalir.

Georgia mempunyai iklim yang agak ringan, jadi tonggak diet tempatan yang lain adalah sayur-sayuran: kacang, terung, bit, kubis, tomato. Kacang sering ditambahkan ke dalam pinggan.

Salah satu hidangan Georgia yang paling terkenal adalah kharcho. Ketenaran sup yang sangat lazat, kaya dan aromatik ini telah tersebar di seluruh dunia. Itulah sebabnya sekarang terdapat banyak variasi penyediaannya, namun, resipi klasik menyiratkan penggunaan hanya daging lembu sebagai daging..

Khachapuri adalah roti rata tradisional Georgia dengan keju. Ngomong-ngomong, orang Georgia sangat menghargai hidangan ini sehingga pihak berkuasa negara itu bahkan mengemukakan paten untuknya pada tahun 2011..

Khinkali Georgia adalah variasi pada tema ladu, walaupun penampilan, rasa dan aromanya jauh berbeza dengan "telinga beruang" yang biasa. Pakar kuliner transcaucasian menggunakan sebilangan besar bawang. Ini menjadikan daging cincang yang masuk ke dalam pengisian sangat berair..

Kad pelawat untuk pesta Georgia adalah lobio. Hidangan ini, dengan kacang sebagai bahan utama, juga mengandungi banyak ramuan, lada, bawang putih dan perisa semula jadi yang lain..

Mungkin hidangan vegetarian yang paling terkenal di Georgia - ajapsandali - adalah terung, wortel, tomato rebus dalam kuali, dibumbui dengan ketumbar, bawang putih, pasli dan dill..

Selera makan, Perancis!

Pada tahun 2010, masakan Perancis disenaraikan oleh UNESCO sebagai Warisan Budaya Manusia yang Tidak Berwujud. Lebih-lebih lagi, mesej itu tidak hanya menyebut tentang hidangan lazat, sos legenda dan keju Perancis. Ini mengenai keseluruhan gejala sosial, termasuk pesta itu sendiri, juga pengaturan meja, susunan hidangan, kualiti produk.

Tidak dinafikan, masakan Perancis adalah standard kecanggihan dan kecanggihan, membuktikan bahawa memasak adalah jenis seni yang istimewa. Inti masakan kebangsaan ini adalah perhatian terhadap perincian. Malah telur rebus sederhana tidak akan berakhir di meja Perancis sehingga penampilannya dibawa ke aras karya masakan. Mungkin itulah sebabnya di sinilah lebih daripada 3000 sos dan lebih dari 300 jenis keju dicipta.

Salah satu ciri masakan Perancis adalah penggunaan wain untuk memasak (merah untuk daging dan putih untuk ikan). Seorang tukang masak dari negara Franc tidak akan pernah menggunakan rempah tanah, tetapi lebih suka ramuan segar, yang dikeluarkan dari hidangan sebelum disajikan. Orang Perancis mempunyai enam darjah daging panggang, walaupun di negara lain hanya ada tiga.

Kami bahkan tidak memikirkannya, tetapi sebilangan besar kata-kata yang dipinjam yang berkaitan dengan pengambilan makanan datang kepada kami dari bahasa Perancis. Contohnya, telur dadar, restoran, gourmet, lauk. Senarai itu tidak berkesudahan.

Mungkin salad Perancis yang paling terkenal adalah nicoise. Dicipta di Nice, ini merangkumi sayur-sayuran segar, telur rebus, ikan teri dan minyak zaitun.

Di antara sup, sup bawang klasik, bouabes dan consommé dengan pelbagai isian telah mendapat populariti di seluruh dunia..

Croissant dan quiche lauren yang terkenal telah menjadi kegemaran dalam pembuatan roti; baguette, roti brioche, profiteroles dan milfey adalah pesaing..

Confit leg itik, ratatouille, pelbagai jenis pate, siput, tiram dan kaki katak. Dunia mengucapkan terima kasih banyak kepada penemu masakan Perancis.

Tradisi Cina dalam sos manis dan masam

Sejak zaman kuno, di Kerajaan Tengah, memasak dianggap pekerjaan yang sangat terhormat, dan koki lokal memiliki status tinggi, setanding dengan posisi pejabat penting dalam masyarakat. Rasa hormat kepada mereka yang menyediakan makanan ditanamkan sejak usia muda pada setiap orang, tanpa kecuali, termasuk para maharaja masa depan..

Terdapat banyak masakan daerah dalam masakan Cina, yang paling terkenal adalah Kantonis, Shandong, Jiangsu dan Sichuan. Mereka sangat berbeza antara satu sama lain kerana keadaan iklim, sejarah dan gaya hidup penduduk yang berbeza. Contohnya, di Jiangsu mereka lebih suka memasak makanan, dan di Sichuan mereka lebih suka memanggang. Tetapi, seperti di negara lain, prinsip asas gastronomi Cina adalah sama. Pertama sekali, ini berkaitan dengan produk yang dimakan oleh penduduk Empayar Surgawi. Asas dietnya adalah nasi dan mi Cina, kedelai dan, tentu saja, tahu. Daripada sayur-sayuran di meja Cina, selalunya anda boleh menemui kubis Cina, tangkai kacang, kacang, saderi dan selada air. Sup Cina biasanya sangat nipis sehingga boleh diminum. Mereka lebih gemar memasak daging babi panas, ayam, itik dan, tentu saja, semua jenis makanan laut. Rempah yang paling popular adalah halia, bawang putih, anise bintang, kayu manis, ketumbar, cengkeh, dill, pasli, dan bawang hijau..

Hidangan Cina kelihatan sangat menarik, mereka terkenal dengan warna cerah, aromatik dan lazat. Mungkin hidangan Cina yang paling terkenal di dunia ialah itik Peking, diparut dengan madu dan dibakar di atas kayu ceri. Kad gastronomi China yang lain adalah daging babi (atau ayam / daging lembu) dalam sos manis dan masam. Satu lagi penemuan Cina telah berlaku di negara kita - ladu. Dan lumpia yang dibungkus dengan kertas beras adalah makanan ringan yang sangat baik dan tidak ada kaitan dengan gulungan Jepun yang terkenal. Kita tidak boleh menyebut hidangan Cina yang terkenal seperti mi goreng dengan daging dan sayur-sayuran (chow mein).

Yunani: feta, madu dan minyak zaitun

Orang Yunani mempunyai sikap istimewa terhadap makanan, banyak resipi yang diturunkan dalam keluarga dari ayah ke anak. Dan kenduri di sini boleh berlangsung beberapa jam.

Dalam buaian peradaban, budaya pemakanan sihat dan makanan buatan sendiri berkuasa. Ini bermaksud bahawa semua hidangan disediakan dengan sederhana dan cepat, tidak ada resipi yang rumit dan produk eksotik. Ciri pembezaan utama masakan Yunani moden ialah kehadiran minyak zaitun wangi di hampir semua makanan. Jus lemon sering menjadi ramuan dalam hidangan daging dan ikan..

Tanaman utamanya adalah barli dan gandum, dengan tomato, terung, kentang, kacang hijau, lada dan bawang utama di antara sayur-sayuran..

Bumbu yang paling popular ialah pala, pudina, kayu manis, daun salam, oregano, kemangi, bawang, bawang putih, pasli, dan dill. Namun, walaupun orang Yunani menyukai rempah ratus, mereka menggunakannya dengan sangat berhati-hati: rempah tidak pernah mengganggu rasa hidangan, tetapi hanya menekankannya dengan baik..

Keju dihormati di tanah air budaya kuno. Kira-kira 50 spesiesnya dihasilkan di sini, dan masing-masing wilayahnya sendiri. Yang paling popular adalah keju susu kambing feta - masin, komponen penting dari salad Yunani yang terkenal. Yunani betul menduduki tempat pertama di dunia dari segi penggunaan keju - lebih daripada 25 kilogram per tahun setiap orang.

Ragam daging terutama diwakili oleh daging domba, daging babi dan daging kambing, dipanggang di atas api terbuka.

Kita tidak boleh menyebut madu Yunani yang terkenal - ramuan panjang umur. Yang paling berharga adalah madu jintan, cemara, pain dan chestnut dari Yunani..

Ciri khas masakan Yunani adalah sulavki - kebab daging babi kecil di atas lidi kayu. Minyak zaitun, jus lemon, oregano, garam dan lada bertindak sebagai pengasam daging.

Salad Yunani yang terkenal di dunia, yang disebutkan sebelumnya, disebut pedesaan di rumah..

Moussaka Yunani juga menemui penggemarnya - sejenis kaserol dengan terung dan daging dengan sos béchamel.

Ramai orang biasa dengan hidangan dolmade (dolma di negara lain). Ini adalah variasi pada gulungan kubis yang diisi dengan daging cincang dan nasi, dibungkus dengan daun anggur. Dolma biasanya disajikan dengan lemon di Yunani..

Pita dimakan di sini sebagai roti - roti tidak beragi rata.

Impian Gourmet Amerika

Sekiranya anda berfikir bahawa makanan kebangsaan Dunia Baru adalah makanan segera, anda salah. Sudah tentu, mengejar "Impian Amerika" memberi kesan kepada gaya hidup penduduk AS, jadi rak kedai dipenuhi dengan makanan keselesaan dan jalan-jalan penuh dengan restoran makanan segera. Walau bagaimanapun, ia juga mempunyai tradisi perayaan rumah sendiri. Ingatlah sekurang-kurangnya Hari Kesyukuran yang terkenal, yang tidak lengkap tanpa perjumpaan umum isi rumah untuk makan dengan ayam belanda panggang..

Masakan kebangsaan Amerika dilahirkan dari bahasa Inggeris pada abad ke-17, ketika upacara kuliner Albion yang berkabut bercampur dengan tradisi orang India Asli. Selama 300 tahun ke depan, ini sering dan ketara berubah, setelah menyerap semua yang terbaik dari masakan nasional negara-negara dari mana pendatang datang ke Dunia Baru. Sebaliknya, memasak di Amerika telah banyak diambil dari kawasan perbatasan. Pertama sekali, ini berlaku untuk Mexico, tetapi masakan Mexico adalah salah satu daripada tiga yang termasuk dalam senarai UNESCO warisan budaya manusia yang tidak ketara pada tahun 2010 (seperti yang dinyatakan sebelumnya, senarai ini merangkumi masakan Perancis, dan pada tahun 2014, Jepun ). Oleh itu, tidak menghairankan bahawa fajitos, burrito dan taco boleh didapati di menu mana-mana kafe di barat daya negara ini, di New England - hidangan ikan dan daging kornet rebus.

Salah satu kad panggilan dari dapur Stars and Stripes boleh dipanggil selai kacang dengan selamat. Kalendar percutian Amerika bahkan mempunyai Hari Peanut Butter Nasional, yang disambut pada 24 Januari..

Hidangan lain yang berkaitan dengan kuasa transatlantik adalah stik dan stik - kepingan daging goreng yang tebal. Dan sup clam chowder Amerika, berdasarkan kaldu, kerang dan susu / tomato, tidak kehilangan popularitinya bahkan selama lebih dari 500 tahun keberadaannya..

Klasik roti Amerika - pai epal, yang, tidak seperti charlotte kami, mengandungi mentega dan krim masam.

Dan, mungkin, hamburger telah menjadi hidangan yang paling dikenali di Amerika. Ketenaran datang kepadanya berkat rangkaian restoran makanan segera Amerika. Walau bagaimanapun, burger buatan sendiri sebenarnya samar-samar dengan yang biasa kita lihat di tempat-tempat seperti itu. Lagipun, jika anda melihatnya, maka hamburger adalah daging, roti dan sayur-sayuran, yang asalnya disajikan dalam satu pinggan. Sekiranya anda mementingkan kesihatan, cuba buat hidangan ringkas ini di rumah menggunakan bahan-bahan segar dan berkualiti. Anda akan melihat: hasilnya tidak akan mengecewakan anda.

Makan malam sudah dihidangkan

Masakan dari masyarakat dunia. Sejarah dan tradisi. | | Makan malam sudah dihidangkan

Masakan dari masyarakat dunia. Sejarah dan tradisi.

Peristiwa bersejarah yang berlaku di berbagai negara, serta lokasi geografis, budaya, tradisi, ciri-ciri kebangsaan dan kepercayaan agama masyarakat mereka telah mempengaruhi pengaruh besar pada resipi masakan nasional..

Kaedah memasak banyak hidangan telah diperbaiki selama berabad-abad dan sering hari ini, tanpa menyedari bahawa kita sendiri, kita menggunakan resipi dan kaedah menyediakan pelbagai hidangan yang telah terkenal sejak sekian lama..

Penggunaan kaedah memasak pelbagai hidangan, pelbagai peralatan dapur dan perkakas, dan penggunaan pelbagai rempah sangat bergantung pada kedudukan geografi negara. Jadi, misalnya, di negara-negara Asia, adalah kebiasaan menggunakan sejumlah besar ramuan pedas untuk memasak, dan untuk memasak pilaf (yang sangat biasa dalam pelbagai masakan Asia), penggunaan kuali. Sandwic, sandwich, pizza, canape sangat popular untuk masakan negara-negara Eropah, Amerika, Australia dan New Zealand, yang dicirikan oleh makanan yang dapat disiapkan dengan cepat.

Kaedah memasak banyak bergantung pada budaya dan tradisi orang-orang tertentu. Sering kali, hidangan yang serupa, yang berbeza dalam penggunaan berbagai jenis daging, rempah-rempah dan ramuan, terdapat dalam masakan dari pelbagai bangsa..

Masakan setiap negara menarik dan pelbagai. Kami menjemput anda untuk mengikuti lawatan singkat ke sejarah, adat istiadat dan tradisi kebangsaan masakan negara-negara di dunia.

Masakan Azerbaijan

Azerbaijan adalah negara kuno dengan alam yang sangat indah dan pelbagai, pekerja keras dan ramah, budaya khas dan tradisi lama. Masakan Azerbaijan adalah salah satu yang paling menarik di negara-negara Transcaucasia dan semestinya menikmati populariti yang luas...

Masakan Arab

Seseorang boleh menyebut masakan Arab sebagai fenomena umum yang terdapat di seluruh "benua Arab". Bagaimanapun, budaya dan bahasa dari Maghribi hingga Teluk Parsi mempunyai akar yang sama. Selama lebih dari seribu tahun, rasa perpaduan ini belum diuji oleh batas...

Masakan Armenia

Masakan Armenia adalah salah satu yang paling kuno di Bumi. Dari zaman dahulu kala berasal dari hidangan popular seperti barbeku (khorovats). Teknologi memasak hidangan ikan kutap hari ini hampir sama dengan 1500 tahun yang lalu. Hidangan masakan Armenia dibezakan oleh rasa dan rasa pedas mereka yang...

Masakan Balkan

Masakan orang-orang di Semenanjung Balkan mempunyai unsur-unsur khusus dan khusus, seperti ketagihan daging babi, perasa dari lada, kehadiran sup yang sangat diperlukan dalam setiap hidangan. Lokasi geografis Semenanjung Balkan telah menentukan adanya unsur-unsur umum antara tradisi kuliner negara-negara Balkan dan masakan budaya jiran...

Masakan Belarus

Masakan Belarus mempunyai sejarah yang panjang, kaya dan menarik. Sejak sekian lama, orang Belarus mengekalkan hubungan ekonomi dan ekonomi yang erat dengan Rusia, Poland, Ukraine, Latvia dan Lithuania. Dan memang wajar bahawa masakan Belarus mempengaruhi masakan masyarakat jiran. Sebaliknya, masakan orang-orang ini sangat mempengaruhi Belarus...

Masakan Inggeris

Prinsip-prinsip pengembangan gastronomi Inggeris moden sangat serupa dengan prinsip-prinsip di Mediterranean. Orang Inggeris berusaha untuk menggunakan produk tempatan, lebih baik ditanam secara organik, sambil memperkenalkan bahan-bahan baru yang telah tiba dari negeri yang jauh - khususnya, rempah-rempah dan ramuan dari Asia Tenggara dan dari pesisir Laut Mediterranean...

Masakan Vietnam

Seperti masakan kebangsaan lain, masakan Vietnam dibentuk di bawah pengaruh lokasi dan sejarah geografi negara ini: di selatan negara ini, lebih banyak lada merah panas, ramuan kering dan rempah digunakan dalam makanan. Penduduk di bahagian utara negara ini lebih suka sup dan rebusan...

Masakan Yunani

Rangkaian produk pertanian yang agak terhad menjadi asas masakan Yunani. Walaupun makanan pembuka dihidangkan, ia hanya terdiri daripada zaitun, roti, keju 'feta' dan tzatziki - yoghurt yang dicampurkan dengan timun parut dan daun bawang...

Masakan Georgia

Masakan Georgia - khas dan istimewa - telah mendapat populariti yang hebat bukan sahaja di negara kita, tetapi juga di luar negara. Sebilangan besar hidangan Georgia, seperti shashlik, sup kharcho, dan lain-lain, telah menjadi benar-benar antarabangsa. Walaupun fakta bahawa Georgia agak kecil, perbezaan arah pengeluaran pertanian dari pelbagai wilayahnya mempengaruhi sifat masakan...

Masakan Yahudi

Apabila kita bercakap tentang masakan Yahudi, kita bermaksud: pertama, makanan yang disediakan mengikut peraturan ketat kesucian ritual - "kashrut", dan kedua, satu set hidangan yang disukai oleh orang Yahudi dan berbeza dari hidangan bangsa lain: bagaimanapun, resipi tradisional, diturunkan dari generasi ke generasi, hanya berisi sekumpulan produk awal yang "Shulchan Aruch" - kod undang-undang Yahudi membenarkan...

makanan India

Orang India memberi penekanan yang tinggi pada makanan - lebih daripada sekadar memasak atau menyerap kalori. Ini adalah ritual, ubat kesihatan, dan sumber kesenangan. Tradisi masakan India kuno mempunyai peraturan dan adat tersendiri yang mengatur semua aspek proses memasak...

Masakan Sepanyol

Sukar untuk memilih satu jenis masakan kebangsaan di Sepanyol. Negara ini memiliki sebilangan besar sekolah, tradisi dan tren kuliner daerah, dan masing-masing mungkin sangat berbeza dengan idea masakan Sepanyol yang diterima umum...

Masakan Itali

Itali adalah Mekah untuk gourmets sejak zaman Empayar Rom, dan hingga hari ini, masakan Itali tidak kehilangan kemegahannya. Semasa membuat hidangan, penyihir kuliner di Semenanjung Apennine bergantung pada pengalaman berabad-abad dari pendahulunya...

Masakan Kazakhstan

Ciri khas masakan Kazakh adalah penggunaan produk daging, susu, tepung. Pada musim panas, hampir setiap keluarga Kazakh memasak ayran - susu masam dicairkan dengan air. Ia diminum sebagai minuman ringan, dibumbui dengan pelbagai rebusan bijirin...

Masakan Cina

Dari segi kualiti, masakan Cina sering disamakan dengan masakan Perancis. Memasak selalu dianggap di sini sebagai seni sebenar, penyair dan ahli falsafah menulis risalah mengenai makanan dan membuat resipi. Oleh itu, kita dapat menelusuri sejarah hidangan Cina selama seribu tahun melalui tulisan dan gambar kuno...

makanan Korea

Masakan Korea mempunyai banyak persamaan dengan masakan Jepun. Babi, telur, beras, kacang kedelai, sayur-sayuran juga berlaku, ikan dan makanan laut menempati tempat yang signifikan, banyak rempah digunakan untuk memasak. Sup menduduki tempat yang penting dalam diet orang Korea, tanpanya hampir tidak ada makanan yang lengkap...

Masakan Malaysia

Di Malaysia, di mana begitu banyak budaya tumbuh bersama selama berabad-abad, masakan kebangsaan tidak wujud seperti itu. Ini adalah jalinan tradisi masakan terbaik dari semua bangsa yang pernah datang ke sini. Tetapi semua masakan tradisional masyarakat Malaysia disatukan oleh satu perkara - nasi, atau "nasi", dalam bahasa Melayu...

Masakan Mexico

Masakan Mexico terkenal di seluruh dunia kerana rasanya yang unik. Ia asli dan khas, menggabungkan masakan suku India, tradisi masakan Sepanyol dan Perancis. Ciri masakan Mexico adalah banyaknya jagung atau jagung, sos dan rempah. Sos salsas panas berapi (dari cili dan tomato) - sesuatu yang tidak dapat dibayangkan masakan Mexico...

Masakan Moldavia

Masakan tradisional Moldova terkenal dengan kepelbagaian dan kecanggihannya kerana ia dibentuk di bawah pengaruh budaya banyak orang yang pada masa yang berlainan tinggal di wilayah negara (Ukraine, Rusia, Yunani, Yahudi, Jerman, dll.)...

Dapur Jerman

Masakan Jerman dibezakan dengan pelbagai jenis hidangan dari pelbagai sayur-sayuran, daging babi, unggas, permainan, daging sapi, daging lembu dan ikan. Banyak sayur-sayuran dimakan, terutama dalam bentuk rebus, sebagai lauk - kembang kol, kacang polong, wortel, kubis merah, dll.

Masakan Baltik

Masakan Baltik - Estonia, Latvia dan Lithuania - mempunyai sejumlah ciri umum kerana kesamaan keadaan semula jadi dan perkembangan sejarah masyarakat Baltik...

Dapur Rusia

Seperti masakan kebangsaan yang lain, masakan Rusia telah berkembang di bawah pengaruh pelbagai faktor semula jadi, sosial, ekonomi dan sejarah. Ciri utama masakan kebangsaan Rusia adalah kelimpahan dan pelbagai produk yang digunakan untuk memasak...

Masakan Scandinavia

Hampir mustahil untuk memilih masakan Norway, Denmark, Iceland atau Sweden kerana ia tidak ada. Tetapi ada satu masakan Skandinavia biasa yang menyatukan semua orang. Ia dibentuk oleh keadaan semula jadi di mana penduduk wilayah Eropah ini harus tinggal...

Masakan Thai

Masakan Thai adalah salah satu yang paling tua, sejak landasannya ditinggalkan pada zaman ketika negara Thailand yang merdeka tidak ada dan orang Thai adalah salah satu bangsa di wilayah-wilayah selatan China. Oleh itu, banyak ramuan dan rempah masakan Thai moden berasal dari China. Juga, pembentukan masakan Thailand dipengaruhi oleh tradisi masakan Indo-Sri Lanka...

Masakan Tatar

Masakan Tatar yang asli terbentuk dalam proses sejarah berabad-abad mengenai kewujudan etnos dan interaksi serta hubungannya dalam kehidupan seharian dengan jiran - Rusia, Mari, Chuvash dan Mordovians, Kazakh, Turkmens, Uzbek, Tajik...

Masakan Turki

Masakan Turki tidak akan membiarkan siapa pun acuh tak acuh - ada hidangan daging berkhasiat, dan sayur-sayuran lembut, pencuci mulut yang menarik, dan rempah dan rempah oriental yang panas. Tradisi masakan Turki didasarkan pada satu postulat - rasa produk utama harus dirasakan di dalam hidangan, ia tidak boleh diganggu oleh pelbagai sos atau perasa...

Masakan Uzbekistan

Untuk menikmati sepenuhnya perayaan Uzbekistan untuk orang Eropah adalah tugas yang mustahil. Bukan sahaja masakan Uzbekistan berlemak dan memuaskan. Sudah menjadi kebiasaan untuk makan dengan perlahan, panjang dan berselera. Garisan hidangan yang panjang mengejutkan imaginasi mereka yang tidak terbiasa dengan diet. Sehingga sepuluh hidangan setiap hidangan - keramahan Uzbekistan yang biasa...

Makanan Ukraine

Masakan Ukraine telah mendapat kemasyhuran yang layak di negara kita dan di luar negara. Borsch Ukraine, pelbagai produk tepung (ladu, ladu, ladu, kek, dan lain-lain), produk dan hidangan dari daging (sosej Ukraine, makanan ringan, permainan, unggas, dll.), Produk sayur-sayuran dan tenusu (susu panggang, kue keju), semua jenis minuman buah dan madu sangat popular...

Masakan Perancis

Masakan Perancis secara konvensional dibahagikan kepada tiga bahagian: masakan luas, daerah dan haute, contohnya adalah masakan istana raja-raja Perancis. Jelas bahawa pembahagian ini sangat sewenang-wenang: bagaimanapun, misalnya, hidangan Burgundy, yang di Paris akan dianggap serantau, di Burgundy sendiri akan diklasifikasikan sebagai biasa...

makanan Jepun

Pembentukan masakan Jepun sangat dipengaruhi oleh China, dari mana beberapa produk diimport, misalnya, kacang soya, teh dan mi, dan Eropah. Pada mulanya, masakan Jepun itu sendiri sangat sederhana, jika tidak primitif, tetapi pada masa yang sama sangat pelbagai...

Masakan kebangsaan

Pasti anda telah mencuba penkek kentang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda - penkek kentang lembut.

Pizza dengan salami dan keju adalah hidangan sehari-hari yang tidak rumit, tetapi tidak kurang juga.

Malah sup bawang Perancis tradisional tidak selalu dimasak dalam sup daging. Di atas air.

Pencuci mulut yang luar biasa ini (alias baklava) biasanya dijual di kedai dan pasar. Adakah benar-benar mungkin.

Sos sejuk asas ini adalah salah satu asas masakan Itali. Terdapat resipi untuknya.

Resipi untuk pasta ini diwariskan kepada ketua pengarang Gastronom.ru Elena Anosova oleh seorang rakan yang telah pergi ke.

Saya tahu langsung Timur: pada satu masa saya menjadi tertarik dengan keajaiban kaligrafi, tulisan Arab dan.

Periuk khas diperlukan untuk paella sebenar. Sekiranya anda tidak memilikinya, anda mungkin juga.

Artichoke, asparagus, daun bawang, kacang polong, zucchini sesuai untuk membuat risotto dengan sayur-sayuran.,.

Ramai orang Amerika berpendapat bahawa cheesecake, kek keju krim lembut, adalah sesuatu yang biasa..

Koki dengan betul menganggap nasi akuarium sebagai pilihan terbaik untuk membuat risotto. Terima kasih kepada.

Lempeng kentang serupa terdapat di banyak masakan: di Poland dan Slovakia, ini adalah pai, di.

Zabaglione (atau sabayon dalam bahasa Perancis) - krim pencuci mulut kuning telur,.

Pizza buatan sendiri dengan sosej dan lada berwarna manis adalah pilihan yang baik untuk bertemu.

Semasa menghidangkan pencuci mulut yang hebat ini, pastikan untuk menyuarakan namanya. Lebih baik sekata.

Anda boleh membeli biji bijan panggang siap, tetapi bijan panggang segar mempunyai rasa yang lebih kuat..

Sedikit pasta sering berada di dapur, mereka terletak di beg atau balang yang berlainan di bahagian bawah, dan masing-masing.

Trik terbesar dalam hidangan ini adalah menyediakan koktel makanan laut yang sudah dicairkan, bukan.

Masakan sederhana Itali yang cepat untuk musim panas yang malas. Walau bagaimanapun, pada masa lain.

Biasanya risotto klasik - beras lembut dan lembut dengan pelbagai jenis.

Terdapat banyak cara berbeza untuk menggoreng lempeng kentang legenda ini..

Kek yang sesuai adalah cheesecake lembut dan berkrim yang meleleh di mulut anda. Tidak banyak yang dapat menahannya.

Sekiranya anda menyukai buah delima, salad ini pasti menggembirakan. Ia mengandungi dua bahagian bom tangan yang mengejutkan:.

Seperti yang diakui oleh Elena Motova, dia diajar membuat pancake kentang asli di Minsk. Mencuba!

Natalia Volkova telah tinggal berhampiran Rom selama hampir 20 tahun; menarik, menjahit dan, tentu saja, tukang masak - banyak.

Untuk salad ini dengan arugula, kami menambah crouton dengan parmehan parut dan dihiasi dengan pinggan.

Risotto ini mesti disajikan hangat, dihiasi dengan beri segar dan pudina. Mencuba.

Sabayon sangat baik dengan buah-buahan panggang, dan juga pastri manis, kecuali roti halia..

Dengan pendekatan yang tepat, dalam 10 minit usaha, kita menjadi sangat berair, lembut dan beraroma.

Walaupun mereka suka ladu dengan kentang, banyak yang memakan hidangan yang indah ini akan bertanya:.

Dan mengapa kita tidak membuat cheesecakes dengan keju kotej - dari adunan ragi - seperti itu.

Jem strawberi selama lima minit senang dimasak dan lebih enak dimakan. Ternyata manis,.

Atas permintaan pembaca kami, kami menerbitkan resipi sup paling sederhana dengan bebola daging. Kami pasti miliknya.

Salah satu legenda asal sup ini mengatakan bahawa pada abad ke-19, Cossack Rusia, di Karskaya.

Membawa anak makan sup adalah keseluruhan cerita. Tetapi ini jika sup biasa, dan jika Kapten - maka ini.

Sup yang kaya dan enak, dan omong kosong - hidangan masakan Uzbekistan! Sup pekat dengan tumbuk dan nasi -.

Nama "phali" (kadang-kadang diucapkan "mkhali") tidak bermaksud.

Spaghetti Pasta Carbonara dengan kepingan kecil bacon, dicampur dengan sos telur, keju Parmesan dan.

Okroshka pada kefir bahkan lebih tidak dapat difahami bagi kebanyakan orang daripada okroshka di kvass. Pengagum pertama dan.

Ragam masakan kebangsaan dunia

Pembentukan resipi masakan tertentu di setiap negara dipengaruhi oleh banyak faktor: data sejarah, lokasi geografi, tradisi, budaya, orientasi keagamaan..
Kaedah menyediakan pelbagai hidangan telah diperbaiki selama berabad-abad, dan kini sebilangan besar resipi digunakan dalam kehidupan seharian, yang dikenal sejak zaman kuno..

Teknik menyediakan hidangan sangat bergantung pada geografi negara: misalnya, di negara-negara Asia, sejumlah besar ramuan pedas ditambahkan ke dalam pinggan, pilaf, hidangan kebangsaan, disediakan dalam bekas khas, kuali. Untuk diet orang Amerika, Australia, Selandia Baru, makanan segera lebih diterima, seperti pizza, sandwic dan kanape, sandwic.
Keanehan memasak juga bergantung pada tradisi dan budaya masyarakat: selalunya hidangan yang serupa, hanya berbeza dengan produk dan perasa yang serupa yang digunakan, terdapat dalam masakan dari negara yang berbeza..
Kepelbagaian masakan di setiap negara sangat besar, anda harus berkenalan dengan setiap masakan agar dapat mengetahui sedikit tentang negara dan kehidupan penduduknya.

Kazakhstan
Ciri khas masakan Kazakh adalah penggunaan produk daging, susu, tepung yang banyak. Pada musim panas, kebanyakan keluarga menyediakan ayran, susu masam dicairkan dengan air, dengan itu mereka menghilangkan dahaga dan menambahkannya sebagai pembalut hidangan bijirin.

Armenia
Hidangan Armenia berakar pada masa lalu umat manusia dan merupakan nenek moyang banyak ciptaan masakan moden. Hidangan Armenia nasional, shashlik (khorovats), berasal dari jauh, dan kaedah penyediaan hidangan "kutap" dari ikan sangat mirip dengan hidangan kuno. Masakan Armenia dicirikan oleh rasa pedas dan pedas.

Balkan
Di Semenanjung Balkan, penduduk ketagihan daging babi, rempah lada, dan kehadiran sup pada setiap kali makan..

Yunani
Walaupun asas masakan Yunani adalah pilihan produk pertanian yang kecil, ia dianggap salah satu yang paling menarik dan mudah. Makanan pembuka selalunya terdiri daripada keju feta, roti, zaitun dan tzatziki, sos tradisional Yunani yang terdiri daripada timun parut, yoghurt dan daun bawang.

Korea
Dalam rasa nasional makanan Korea, ikan dan makanan laut, daging babi, beras, telur, sayur-sayuran, kacang kedelai banyak terdapat, serta berbagai rempah. Seperti dalam masakan Balkan, sup mengambil tempat yang dominan dan harus ada di setiap meja. Banyak ciri masakan Korea yang disenaraikan serupa dengan Jepun dan Cina.

Mexico
Ciri khas masakan Mexico adalah rasa unik hidangan yang menggabungkan hidangan dari suku India, tradisi memasak Perancis dan Sepanyol. Bahan utama adalah salsa panas berapi yang dibuat dengan tomato dan cabai..
Ini bukan senarai lengkap negara dan tradisi masakan mereka. Tetapi dapat diperhatikan dengan jelas bahawa budaya dan tradisi semua negara ini berbeza dan bergantung pada banyak faktor, termasuk lokasi negara tersebut..