"Dog dot com": "Setiap anjing mempunyai sesuatu untuk diperkatakan"

"Dog dot com" adalah siri mengenai haiwan kesayangan yang mempunyai blog sendiri tentang pemerhatian orang yang cerdik.

Menurut plot siri ini, Stan adalah anak anjing biasa yang suatu hari muncul di rumah di mana abang tiri dan kakaknya tinggal - bertengkar antara satu sama lain - Tayler dan Avery. Dengan kedatangan haiwan peliharaan yang tidak biasa, hubungan saudara dan saudari bertambah baik. Masalahnya ialah sekarang mereka harus menyimpan satu rahsia: anjing Stan fasih bertutur pada manusia, dipersembahkan dengan cekap, lelucon dengan tepat dan bahkan mengekalkan blog peribadinya di Internet.

Peranan Stan dimainkan oleh 2 anjing sekaligus: Kuma dan Mick. Di set itu, mereka merangkumi trik yang berbeza dan dengan mudah menangani tugas pengarah. Nampaknya Kuma dan Mick sangat memahami bahasa manusia..

Peranan Avery Jennings - watak utama - pergi ke G. Hannelius, yang diketahui oleh banyak orang dari siri Disney yang lain: "Hannah Montana" dan "Good Luck Charlie.".

Slogan siri ini sangat fasih: "Setiap anjing mempunyai sesuatu untuk diperkatakan.".

Kuma dan mick

15 Disember 2001

Tempat lahir

Los Angeles, California

Pekerjaan Laman web Peranan

Kuma pada asalnya menggambarkan Stan dalam Dog With a Blog. Ia dimiliki oleh Sarah Clifford. Semasa penggambaran episod kelima pemilik Kuma, Sarah, merasakan bahawa jadualnya terlalu menantang kerana usianya yang lebih tua. Ini menyebabkan dia membawanya keluar dari pertunjukan setelah semua pelatih merasakan bahawa anjingnya yang lebih muda berganda, Mick semakin pantas menjalani latihannya. Kuma meninggal dunia pada 21 November 2018.

Temubual Arkitek Kengo Kuma: "Apabila saya perlu membuat bangunan benar-benar terapung di udara, saya menggunakan aluminium."

Berkongsi ini:

Kengo Kuma dianggap sebagai arkitek yang unik pada zaman kita. Dia menghormati tradisi seni bina Jepun dengan berjaya menggabungkannya dengan teknik reka bentuk canggih. Pembinaan master sangat sederhana dan sesuai secara organik dengan persekitaran. Dia suka bekerja dengan bahan semula jadi. Arkitek yakin bahawa bangunan tidak boleh bertentangan dengan persekitaran, apalagi yang mendominasi bangunan itu..

Kengo Kuma dilahirkan pada tahun 1954 di wilayah Kanagawa Jepun. Anak lelaki itu mengembangkan minat untuk seni bina pada usia 10 tahun setelah menonton rancangan televisyen mengenai pembinaan stadium sukan di Tokyo untuk Sukan Olimpik 1964..

Pada tahun 1979, Kuma lulus dari Jabatan Senibina di Universiti Tokyo, dan pada tahun 1985-1986 dia melanjutkan pelajaran di sekolah siswazah di Columbia University. Pada tahun 1987, arkitek mengasaskan Spatial Design Studio, yang menjadi pangkalan untuk Kengo Kuma & Associates, yang ditubuhkan pada tahun 1990. Hari ini Kuma juga memiliki pejabat di Paris, dari mana projek Eropahnya dijalankan..

Mr Kuma telah dengan senang hati menjawab pertanyaan mengenai karyanya, trend dalam seni bina dan penggunaan aluminium dalam karyanya.

Anna Voronina: Dalam masa terdekat, Moscow akan menjadi tuan rumah forum antarabangsa AlumForum, yang akan membincangkan peranan aluminium dalam seni bina. Apa pendapat anda mengenai kepentingan, kepentingan peristiwa seperti itu?

Kengo Kuma: Sesungguhnya sudah tiba masanya peranan bahan dalam seni bina menjadi sangat penting. Saya fikir sangat penting bahawa kedua-dua juruteknik dan pereka menumpukan perhatian pada topik bahan..

Voronina: Tuan Kuma, anda membuat bentuk dan makna baru menggunakan bahan yang berbeza. Dalam karya anda, anda menggunakan aluminium secara meluas, mengubahnya menjadi batu berpori, atau menjadi "lipatan" tiga dimensi, penampilannya berubah bergantung pada sudut pandangan dan cahaya. Mengapa anda memilih aluminium untuk pelbagai jenis projek? Masalah estetik dan seni bina apa yang dapat diselesaikan oleh aluminium??

Kuma: Saya rasa perkara utama yang dapat diberikan oleh aluminium kepada seni bina adalah rasa ringan. Aluminium sangat berguna apabila anda ingin memberikan seni cahaya yang mengambang. Oleh itu, apabila saya perlu membuat bangunan benar-benar terapung di udara, saya menggunakan aluminium. Aluminium juga memberikan garis dan sempadan yang sangat ekspresif. Garisan dan sempadan yang tajam, jelas sangat penting dalam seni bina saya. Dan untuk menekankannya, saya menggunakan aluminium.

Voronina: Tuan Kuma, dalam projek anda sebahagian anda menggunakan skrin, pagar, partisi yang diperbuat daripada pelbagai bahan. Contohnya, terdapat skrin berhampiran bangunan Muzium Seni Halus yang indah berhampiran Tasik Taihu di China. Mengapa anda memilih aluminium untuk projek ini? Bolehkah anda juga memberitahu kami sedikit mengenai teknologi pembuatan skrin?

Kuma: Secara amnya, saya ingin mengembalikan skrin dan partisi ke dalam seni bina. Sebelum ini, dalam seni bina tradisional, partisi yang berbeza selalu digunakan, mereka mengawal ruang dalaman dan luaran. Saya percaya bahawa ini adalah perkara yang sangat diperlukan bagi seseorang. By the way, abad ke-20 menjadi era konkrit dan kaca. Tiada partition, skrin. Saya mahu menghidupkan mereka semula. Dan saya menggunakan aluminium. Sekiranya kita membincangkan sebab-sebabnya, sebab utama adalah bahawa ringan yang terdapat pada aluminium membolehkan anda tidak membuat partisi menjadi berat. Untuk partition, skrin, ringan adalah penting. Aluminium adalah bahan yang hebat untuk ini.

Voronina: Bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai projek ini di China?

Kuma: Untuk projek berhampiran Tasik Taihu di China, saya menggunakan profil aluminium berbentuk L. Dengan menghubungkan bahagian profil, saya membina skrin. Dan pada masa yang sama, bahan yang sama digunakan untuk membuat bumbung bangunan. Ciri menarik dari profil berbentuk L ini adalah bahawa walaupun dengan sedikit perubahan sudut pandangan, kawasan bayangan berubah. Warna bayangan yang jatuh pada bahan aluminium memberikan bentuk yang lebih mendalam lagi. Keseluruhan reka bentuk projek Cina ini difikirkan dengan tema "Aluminium dan Bayangan".

Voronina: Tuan Kuma, anda telah membuat keseluruhan makmal untuk memahami sifat pelbagai bahan. Adakah aluminium antara bahan yang anda kaji di sana? Dan apakah kelebihan utama, kekuatan aluminium? Ciri terpenting? Untuk apa tugas seni bina adalah aluminium yang paling berkesan?

Kuma: Saya menganggap pejabat reka bentuk saya lebih banyak sebagai makmal sains. Makmal kajian pelbagai bahan. Antara bahan lain, saya juga mempelajari aluminium, melakukan perkara yang berbeza dengannya. Sebagai contoh, kami memberikan aluminium kilauan logam melalui proses anodisasi. Atau kita mencetak corak kayu secara langsung pada aluminium untuk membuat tekstur seperti kayu. Aluminium sangat cenderung ke arah ini. Secara amnya, kayu dan aluminium adalah bahan yang sangat ringan. Segala bentuk boleh dibuat dari mereka. Oleh itu, tekstur berkayu sangat sesuai dengan aluminium. Akhir-akhir ini, saya menggunakan banyak aluminium dengan sebutir kayu cetak. Ia sesuai untuk kedua-dua partisi dan struktur bangunan. Sesungguhnya, aluminium ringan dan tahan lama, sehingga dapat digunakan untuk bingkai bangunan, dan untuk skrin, partisi. Dualitas inilah yang menjadikannya menarik, saya fikir.

Voronina: Tuan Kuma, apa pendapat rakan anda mengenai aluminium? Di Jepun, bagaimana aluminium digunakan terutamanya dalam seni bina? Bolehkah pengalaman Jepun menjadi menarik di luar negara dan, khususnya, di Rusia??

Kuma: Di Jepun, aluminium adalah bahan asli dan kegemaran. Perwatakannya sangat sesuai dengan Jepun. Orang Jepun selalu menyukai bahan berasaskan kayu. Dan aluminium mempunyai cahaya dan kejelasan garis yang sama yang terdapat pada kayu. Saya percaya bahawa orang Jepun telah belajar menggunakan aluminium dengan mahir dalam seni bina moden. Di Rusia, saya juga melaksanakan projek saya dan juga menggunakan aluminium. Permukaan aluminium melihat warna di sekitarnya, jadi kami melihat satu lagi ciri aluminium yang menarik - pada waktu yang berlainan dalam setahun, pada musim yang berbeza, ia kelihatan sedikit berbeza.

Saya rasa rasa ruang sangat penting bagi seorang arkitek. Mungkin ia lebih penting daripada bahan dan teknologi. Maksudnya, rasa ruang menjadi yang pertama, dan bahan dan teknologi menjadi yang kedua. Adakah mungkin semuanya berubah sebaliknya? Sebagai contoh, adakah kebetulan anda menilai bagaimana menyelesaikan ruang di mana sudah ada bahan tertentu dan seperti itu? Bolehkah aluminium menjadi bahan seperti itu??

Dalam seni bina abad ke-20, bentuk menjadi yang pertama, ruang ke-2, dan bahan-bahan di tempat ketiga. Tetapi saya berpendapat bahawa pada masa akan datang, bahan akan menjadi yang paling penting. Lagipun, bahan-bahan inilah yang secara langsung menghubungi orang itu, tubuh manusia, dan bertindak di atasnya. Bahan membawa maklumat dan mesej. Bahan memasak dan bahan binaan pada dasarnya adalah perkara yang sama. Semasa kita menyediakan makanan, kita lebih berminat bukan pada cara memotong daging, tetapi bagaimana rasanya. Begitu juga dalam seni bina. Saya percaya bahawa era di mana kita akan lebih berminat dengan bahan, bukannya bentuk, sudah bermula.

Voronina: Tuan Kuma, apa pendapat pelanggan anda mengenai aluminium? Bagaimana reaksi mereka terhadap bahan ini?

Kuma: Terdapat banyak aluminium di pejabat reka bentuk saya. Banyak aluminium juga digunakan dalam pembinaan stadium Olimpik yang baru. Bangunan yang dibina dengan aluminium tidak akan berat. Pelanggan memahami bahawa jika bangunan kelihatan berat, ia mencerminkan suasana hati kita, menjadikannya berat. Oleh itu, kebanyakan pelanggan saya gembira kerana dengan bantuan aluminium anda dapat menjadikan bangunan itu ringan dan lembut..

Voronina: Sekiranya kita membincangkan trend dunia moden dalam seni bina, mana yang menarik bagi anda? Apa pendapat anda, trend apa yang akan mendapat tempat di Rusia?

Kuma: Ada masa dalam seni bina dunia ketika bangunan cenderung lebih ringan dan dinding tebal tipis. Itulah sebabnya saya menggunakan banyak kayu dan aluminium. Iklim di Rusia sangat keras, dan itulah sebabnya penting untuk tidak menjadikan bangunan menjadi berat, ringan dalam seni bina adalah penting. Saya percaya bahawa aluminium akan menjadi bahan yang sangat penting dalam industri pembinaan Rusia..

Voronina: Apa yang sepatutnya menjadi bandar? Bagaimana anda melihat sebuah bandar yang sempurna dan ideal? Adakah terdapat bandar-bandar seperti itu di peta dunia?

Kuma: Apa pendapat saya mengenai bandar? Pada abad ke-20, bandar-bandar dibina untuk kereta. Sekarang mereka mula membina bandar untuk orang. Sama juga dengan jalan-jalan. Perlu membina jalan raya untuk orang, bukan kereta. Dan dalam kes ini, bahan untuk mengatur ruang tepi jalan kembali muncul. Tidak perlu menggunakan konkrit dan besi, tetapi aluminium dan kayu, untuk meningkatkan jumlah bahan yang menyenangkan bagi manusia. Bandar tradisional lama di seluruh dunia mempunyai kawasan dengan jalan yang sempit. Kereta tidak pernah pergi ke sana, jadi mereka berfungsi seperti bandar untuk orang. Saya sangat menyukai tempat-tempat ini dengan jalan-jalan yang sempit. Contohnya, di Tokyo, saya sangat menyukai kawasan Kagurazaka. Ini adalah kawasan di seluruh dunia yang mula popular. Ngomong-ngomong, kami mempunyai banyak projek pembinaan hotel di kawasan seperti itu. Di kawasan di mana semuanya sangat dekat satu sama lain, di mana suasana yang intim.

Voronina: Adakah anda mempunyai idea untuk cara baru menggunakan aluminium dalam projek anda yang seterusnya??

Kuma: Aluminium tidak hanya digunakan untuk hiasan bangunan. Ia dapat digunakan untuk berbagai struktur dalam pembinaan, untuk membuat perabot. Saya rasa skop aluminium akan berkembang. Objek kecil dan objek besar boleh dibuat dari aluminium. Ini berbeza dengan konkrit dan bahan lain. Saya mahu bekerja ke arah ini - untuk menjadikan aluminium menampakkan dirinya dalam bentuk besar dan kecil..

Voronina: Bolehkah anda mendedahkan rahsia profesional? Bagaimana anda merancang ruang seni bina?

Kuma: Semasa saya membuat bangunan, perkara yang paling penting bagi saya adalah bagaimana perasaan seseorang di ruang ini. Untuk ini saya ada muslihat rahsia. Saya memastikan membuat susun atur yang sebenar. Saya menggunakan bahan sebenar semasa membuat susun atur. Contohnya, akan ada aluminium di sini, kayu di sini, dan batu di sana. Saya menjadikannya seukuran hidup. Dan jelas bagaimana perasaan seseorang ketika melihat ini. Saya rasa sangat sedikit orang yang merancang dengan cara ini. Apa sahaja struktur yang saya reka, saya pastikan membuat susun atur. Dan dalam proses itu saya selalu berusaha untuk mengawasi sikap saya terhadap bahan-bahan tertentu..

Voronina: Apa bangunan atau struktur kegemaran anda?

Kuma: Bangunan kegemaran. Saya tidak begitu menyukai seni bina abad ke-20. Tetapi dalam seni bina kuno saya dapati banyak perkara menarik. Sebelum ini, pelbagai bahan digunakan dalam pembinaan. Dan kemahiran arkitek hidup dalam bahan-bahan ini. Sekarang kita perlu menghidupkan kembali Guru.

Voronina: Bahan apa yang paling sesuai untuk bandar yang berusaha memperbaiki alam sekitar?

Kuma: Sesungguhnya, struktur konkrit telah menimbulkan masalah persekitaran lebih dari sekali, jadi anda perlu menggunakan bahan lain dan bukannya konkrit dan memperbaiki persekitarannya. Saya percaya bahawa aluminium adalah yang paling menjanjikan dari sudut pandangan ini..

Voronina: Bilakah kali terakhir anda berada di Rusia?

Kuma: Tahun lalu saya pernah berada di Rusia. Sekarang projek kami sedang dilaksanakan di Moscow dan Irkutsk, jadi saya ingin lebih kerap mengunjungi Rusia.

Voronina: Bagaimana anda dapat menilai seni bina dan suasana bandar-bandar Rusia? Di mana anda berada di Moscow? Adakah anda menyukai sesuatu? Adakah anda pernah ke bandar lain juga? Beritahu kami mengenai seni bina, suasana mereka.

Kuma: Saya pernah berada di St Petersburg, di Olimpik Sochi. Di bandar yang berbeza. Sangat menarik bahawa di bandar-bandar Rusia, jika anda melihat dengan teliti, terdapat banyak zaman kuno. Saya rasa anda dapat menggunakannya dengan mahir, anda boleh menggabungkan lama dan moden dan mewujudkan bandar-bandar yang menarik. Irkutsk mempunyai alun-alun tua, gereja-gereja lama, yang, bersama-sama dengan sifat wilayah ini, dengan Tasik Baikal, sangat menarik. Sekiranya kita menambahkan seni bina moden yang baru di antara mereka, suasana khas akan muncul, yang masih merupakan ciri khas Rusia dan yang tidak mempunyai analog di dunia. Adalah lebih baik untuk menekankan lagi suasana yang asli dan pelik ini dengan bantuan seni bina moden..

Voronina: Dan soalan terakhir. Pada tahun 2016, anda telah menyelesaikan reka bentuk kawasan perumahan di projek Kutuzov di Moscow. Bolehkah anda memberitahu kami mengenai konsep projek ini? Sejauh mana projek ini sekarang??

Kuma: Kami mula merancang kemudahan ini sebelum 2016. Dalam projek ini, kami mengerjakan tugas yang belum dapat dilaksanakan dalam pembinaan perumahan di Rusia. Kami mencipta ruang bersatu dengan alam semula jadi. Dan di ruang ini yang digabungkan dengan alam semula jadi, kami telah meletakkan zon komersial. Maksudnya, kita berusaha menciptakan ruang di mana terdapat alam, di mana menyenangkan bekerja dan hidup dalam damai. Izin untuk projek telah diterima, pekerjaan berjalan sesuai dengan rencana. Saya menantikan bila ia selesai.

Voronina: Terima kasih atas temu ramah.

Kuma: Tolong.

Kami mengucapkan terima kasih atas pertolongan dalam menyediakan wawancara kepada Kesatuan Arkitek Rusia dan Persatuan Aluminium.

Siapa godfather dan siapa godfather (dalam saudara)

Siapa bapa baptis - kelahiran seorang anak adalah saat yang sangat mengerikan dalam kehidupan setiap keluarga. Ibu bapa belajar kegembiraan ayah dan ibu, dan bertanggungjawab untuk kesejahteraan anak mereka.

Oleh itu, mereka mendekati pilihan ibu bapa baptis untuk bayi mereka dengan serius. Konsep godfather dan godfather tidak asing lagi bagi kebanyakan orang, tetapi kebanyakan orang tidak mentafsirkan definisi ini dengan betul.

Siapa bapa baptis itu? Mari kita fikirkan!

Siapa godfather: definisi saintifik

Menurut kamus penjelasan, ibu baptis adalah ibu baptis dalam hubungannya dengan ibu bapa anak yang dibaptiskannya, dan ayah baptis. Ini adalah orang yang, mengikuti tradisi Kristiani, selama sakramen Pembaptisan, memegang bayi di atas fon dan bersumpah di hadapan Tuhan.

Dia berjanji untuk menjadi pembimbing rohani kepada anak itu dan mengajarnya undang-undang kehidupan, membantunya untuk tidak melakukan kesalahan..

Ibu baptis atau ibu baptis dengan demikian memikul tanggungjawab untuk anak yang dibaptiskannya. Ini pada dasarnya adalah ibu kedua bayi. Oleh itu, ia masih boleh dipanggil penerima.

Walaupun godfather dan godfather bertindak sebagai orang asing antara satu sama lain, iaitu, mereka tidak berkahwin dan suci secara rohani di antara mereka, tetapi pada waktu sakramen, bersama dengan godson mereka, mereka membentuk keluarga rohani yang istimewa.

Hubungan antara mereka boleh menjadi mesra dan mesra, tetapi hubungan seksual tidak dapat diterima. Walaupun terdapat banyak cerita rakyat dan ucapan mengenai topik hubungan dekat ibu baptis, setiap saat, hubungan intim antara mereka dianggap sebagai dosa besar.

Kuma juga disebut sebagai ibu kepada anak itu sendiri dalam hubungannya dengan ibu bapa baptisnya. Dari saat pembaptisan, ayah baptis menjadi saudara rohani antara satu sama lain, secara setara dengan saudara-saudara darah.

Menurut tradisi berabad-abad, orang tua setelah sakramen Pembaptisan “menebus” anak mereka dari ibu baptis untuk mendidiknya hingga dewasa. Sebagai balasan, mereka menghadiahkan hadiah dan hadiah: baju baru, sprei atau tuala terry.

Kuma: tugas ibu kedua

Ibu kedua dengan tepat dianggap sebagai penjaga bayi yang dibaptiskannya. Dia mesti menemani wadnya sepanjang hidup, memperingatkannya agar tidak menghadapi kesulitan.

Ibu baptis dapat bertindak sebagai penasihat dalam banyak isu ketika godson tumbuh dewasa, membantu tidak bingung di persimpangan nasib, memilih profesion, memutuskan jodoh.

Sekiranya seorang anak kehilangan ibu bapanya dengan alasan apa pun, bapa baptis atau mentua rohani harus membawanya masuk untuk membesarkan dirinya.

Gelaran ayahanda sangat mulia. Pada masa lalu, godson pasti mengucapkan selamat kepada mentornya pada Krismas dan Paskah, menyampaikan hadiah yang dibuat dengan tangannya sendiri: pakaian baru rajutan, sulaman, kerajinan kayu.

Semasa godson berkahwin, bapa baptis semestinya diundang ke perayaan itu dan duduk di kepala meja setanding dengan ibu bapa darah. Setelah menjadi dewasa, godson terus menghormati dan menghormati orang tua spiritualnya, jika perlu, menolong mereka sekiranya lemah atau sakit..

Kuma bukan tugas berat. Tugas utama seorang mentor rohani adalah untuk mengajar anak yang baru dilahirkan untuk mengasihi, bersukacita dan berteman. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan contoh.!

Dilahirkan di USSR: Kisah Penggodam Jan Koum yang Membangun WhatsApp untuk Menjadi Jutawan

Temui pengaturcara terkaya yang dibesarkan dalam kerajaan sosialis.

  • Nastya Chernikova, 21 Februari 2014
  • 61665
  • sepuluh

Selepas membuat perjanjian, pengasas WhatsApp Ian Kum, 36, bergabung dengan lembaga pengarah Facebook dan menjadi pemegang saham individu terbesar Facebook selepas Mark Zuckerberg. Rangkaian sosial membeli utusannya dengan harga $ 16 bilion - dan akan membayar $ 3 bilion lagi kepada pasukan Kuma dalam empat tahun. Forbes menganggarkan kekayaan peribadi penduduk Fastov di Ukraine pada harga $ 6.8 bilion. Yan, rakannya Brian Acton dan kapitalis teroka Jim Goetz menandatangani perjanjian untuk menjual syarikat itu kepada syarikat gergasi Internet di sebuah bangunan putih, di mana pusat bantuan sosial itu sebelumnya terletak - Qom datang ke sana untuk mendapatkan setem makanan.

Kanak-kanak dan penghijrahan

Masa kecil Kum melewati masa perestroika yang sukar; rumah itu sering kali kekurangan bekalan elektrik dan elektrik. Ibu menguruskan rumah tangga, dan ayah saya mengawasi pembinaan hospital dan sekolah. Qom teringat bagaimana dia dan rakannya dihukum kerana bergurau mengenai pemimpin parti. Situasi politik dan sentimen anti-Semit di negara ini membuat orang berfikir tentang penghijrahan.

Pada awal tahun 90an, dia dan ibunya pindah ke Mountain View, sebuah kota di California di mana pejabat syarikat teknologi terbesar kini berada. Mereka menetap di sebuah pangsapuri kecil dengan dua katil. Ibu mendapat pekerjaan sebagai pengasuh, dan Kum sendiri pergi ke sekolah, terang bulan sebagai pembersih di sebuah kedai.

Sistem pendidikan Amerika sangat berbeza dengan sistem Soviet, dan Yang tidak banyak berhubungan dengan rakan sebayanya. Sebagai gantinya, dia pergi ke kedai buku terpakai, meminjam buku mengenai sistem komputer, membaca, dan kemudian meletakkannya di rak. Kali ini menentukan masa depan geek jutawan. Qom mula membuat pengekodan pada usia 19 tahun dan tidak lama lagi menjadi ahli kumpulan penggodam W00w00.

Pada tahun 1997, dia diminta untuk menganalisis bagaimana platform pengiklanan Yahoo ditulis, dan enam bulan kemudian, Brian Acton, yang bekerja di sana, membawa Koum ke negeri ini. Dia kagum kerana Qom "tidak berusaha menyenangkan seperti orang lain." Ketika timbul konflik antara kerja dan belajar - terdapat banyak pelayan di syarikat itu, dan Jan perlu berada di universiti - dia memutuskan untuk meninggalkan pengajiannya. Kum selalu melakukan apa yang difikirkannya betul, tanpa melihat kembali peraturan atau pendapat orang lain.

Acton membantu Koum ketika ibunya meninggal dunia akibat barah pada tahun 2000. Mereka menghabiskan banyak masa bersama dan menjadi kawan baik. Kedua-duanya secara beransur-ansur sampai pada kesimpulan bahawa melayani perdagangan iklan bukanlah sesuatu yang mereka ingin lakukan, dan bekerja di sebuah syarikat besar agak membosankan - dan berhenti dari pekerjaan mereka di Yahoo.!.

Qom menjimatkan $ 400,000. Tahap baru dalam hidupnya telah tiba - dia mampu berehat: dia mengembara dengan Acton di seluruh Amerika Selatan selama setahun dan bermain hebat (jenis pasukan frisbee), cuba mendapatkan pekerjaan di Facebook (tidak berjaya). Dan kemudian iPhone pertama kali jatuh ke tangannya.

Bagaimana WhatsApp bermula

Rakan Kuma, yang mengumpulkan imigran berbahasa Rusia di rumah, teringat betapa meyakinkannya dia bercakap mengenai aplikasi di mana anda dapat melihat status rakan dari buku alamat telefon. Idea ini dibincangkan berjam-jam.

"Ketika Yang berhijrah ke Amerika pada usia 16 tahun dan tinggal di tempat makan, dia mempunyai insentif tambahan untuk terus berhubungan dengan keluarganya di Rusia dan Ukraine. Inilah yang menentukan fikiran Ian ketika, setelah beberapa tahun di Yahoo! di bawah kepemimpinan Brian, dia mula membangun WhatsApp, ”tulis pelabur Jim Goetz dari Sequoia Capital.

Menurut versi lain, Qom mula memikirkan untuk membuat WhatsApp ketika penggunaan telefon bimbit dilarang di gim di mana dia terlibat dalam tinju. Dia marah kerana dia kehilangan panggilan penting - yang harus dia lakukan ialah memikirkan cara membuat sesuatu di mana anda dapat menunjukkan status dan tidak terlepas mesejnya. Nama itu muncul dengan sendirinya - sederhana, seperti keseluruhan perkhidmatan - "apa yang berlaku?".

WhatsApp dalam nombor

• Bahagian Jan Koum dalam syarikat adalah 45% (anggaran Forbes)

• 450 juta pengguna

• 1 juta pendaftaran baru setiap hari

• 70% pengguna berdaftar adalah pengguna aktif

Pada tahun 2009, aplikasi itu dikeluarkan, tetapi, dengan kekecewaan Koum, setelah kerja keras, ia gagal - hanya seratus rakan yang memuat turunnya. Ian memutuskan untuk berhenti dan memberitahu Acton bahawa dia akan mencari pekerjaan. Dia meminta untuk menunggu beberapa bulan lagi. WhatsApp disimpan oleh ciri pemberitahuan push baru Apple.

Sebelum penampilan mereka, perkhidmatan itu kelihatan seperti Skype atau ICQ, dan setelah aplikasinya dikemas kini, ia dimuat turun oleh 250,000 orang dalam beberapa bulan. Acton dibesarkan dari rakan sekerja di Yahoo! $ 250,000 dan menjadi rakan kongsi di syarikat baru.

Penjimatan dan tumpuan

"Saya dibesarkan dalam masyarakat di mana segala sesuatu dapat didengarkan dan dicatat," kenang Kum. - Saya teringat cerita dari ibu bapa saya mengenai pembangkang - contohnya, mengenai Andrei Sakharov, yang dijatuhi hukuman pengasingan kerana pandangan politiknya. Tidak ada yang berhak untuk menguping. Ini mengingatkan saya pada sebuah negara totaliter, dari mana saya melarikan diri ketika saya kecil di sini untuk hidup dalam demokrasi, dengan kebebasan bersuara. Semua rekod antara pengguna dan pelayan kami dienkripsi. Kami tidak menyimpan mesej setelah kami menghantarnya. Mereka disimpan hanya di telefon pengguna ".

Seperti Pavel Durov, yang mulai menjual utusan Telegramnya dengan konsep perlindungan data kepada pengguna, Qom memusatkan perhatian pengguna pada keselamatan komunikasi. Benar, dia mula membicarakan hal ini sekarang - sebelum itu dia sama sekali tidak menyangka bahawa perlu membuang masa bercakap dengan wartawan. Dalam memperkenalkan dirinya ke dunia, Qom juga laconic - nampaknya, menyedari betapa seriusnya detik itu, malam tadi dia membuka halaman umum di Facebook. Di LinkedIn, kisah hidupnya juga tidak mempunyai keaslian: karyanya di Yahoo! - "melakukan beberapa pekerjaan", di WhatsApp - "membina kotoran keren yang digunakan oleh berjuta-juta orang".

WhatsApp adalah contoh jarang syarikat di Lembah yang bukan sahaja dapat menjimatkan wang, tetapi juga dapat menjana wang. Untuk masa yang lama, Brian dan Ian tidak mahu membiarkan pelabur masuk. Jim Goetz memerlukan banyak usaha untuk membuktikan bahawa Sequoia Capital tidak merancang untuk campur tangan syarikat, tetapi boleh bertindak sebagai penasihat.

Pada tahun 2011, setelah berjaya memasuki 20 Aplikasi App Store Teratas, perkhidmatan tersebut mengumpulkan $ 8 juta dari Sequoia. Kemudian utusan itu sudah memperoleh $ 1 setiap tahun dari pengguna untuk langganan. Pesaing cuba menyuntik iklan berdasarkan data pengguna, tetapi pendekatan ini tidak sesuai dengan prinsip Kuma.

Carta pertumbuhan untuk WhatsApp dan pesaing. Data Perisikan BI

Menjelang pusingan berikutnya, apabila dana melabur $ 50 juta, berdasarkan penilaian syarikat sebanyak $ 1.5 bilion, $ 8 juta akan tetap ada di akaun WhatsApp. Pasukan ini mempunyai 50 orang, sementara, misalnya, Twitter dengan pangkalan 250 juta pengguna mempunyai lebih dari dua ribu pekerja. Setiap programmer WhatsApp menggunakan 14 juta pengguna. Tambahan, syarikat itu tidak pernah menghabiskan pemasaran.

Perkara asas

"Tidak ada iklan, tidak ada permainan, tidak ada gimik" - pelekat seperti itu digantung di meja Qom selama bertahun-tahun. Pekerja memberi jaminan bahawa Yang sentiasa fokus pada produk dan tidak membazir dengan kata-kata kosong. Syarat utama penjualan WhatsApp adalah menjaga kebebasan operasinya dan ketiadaan iklan di utusan.

Gaya hidup Kuma menjadi asas perkhidmatan - tidak berlebihan dan konsisten dalam segala hal. Setelah pengumuman keras Zuckerberg, pesan berikut muncul di laman WhatsApp: “Hampir lima tahun yang lalu, kami memulai dengan misi sederhana: untuk membina produk yang hebat yang akan digunakan semua orang. Sejak itu, tidak ada yang berubah. Hari ini kami mengumumkan perkongsian dengan Facebook yang akan membolehkan kami terus melaksanakan misi ini. Inilah yang akan berubah untuk anda, pengguna kami: tiada apa-apa ".

Qom dan Acton akan terus menjalankan syarikat itu. Menurut Acton, 42, dia dan pasangannya seperti yin dan yang - sama sekali berbeza: dia optimis naif, Qom lebih paranoid. Mereka berdua mempunyai keinginan untuk mencipta produk untuk seluruh planet. "Dalam beberapa tahun ke depan, akan ada 5 bilion pemilik telefon pintar di Bumi yang berpotensi membayar kita," kata Koum. Nampaknya berbilion-bilion pengguna - lebih penting baginya daripada berbilion-bilion dolar yang dimilikinya sekarang..

Sumber: Blog Forbes, Wired, Sequoia Capital, Akaun Media Sosial Ian Koum

Temubual Arkitek Kengo Kuma: "Apabila saya perlu membuat bangunan benar-benar terapung di udara, saya menggunakan aluminium."

Berkongsi ini:

Kengo Kuma dianggap sebagai arkitek yang unik pada zaman kita. Dia menghormati tradisi seni bina Jepun dengan berjaya menggabungkannya dengan teknik reka bentuk canggih. Pembinaan master sangat sederhana dan sesuai secara organik dengan persekitaran. Dia suka bekerja dengan bahan semula jadi. Arkitek yakin bahawa bangunan tidak boleh bertentangan dengan persekitaran, apalagi yang mendominasi bangunan itu..

Kengo Kuma dilahirkan pada tahun 1954 di wilayah Kanagawa Jepun. Anak lelaki itu mengembangkan minat untuk seni bina pada usia 10 tahun setelah menonton rancangan televisyen mengenai pembinaan stadium sukan di Tokyo untuk Sukan Olimpik 1964..

Pada tahun 1979, Kuma lulus dari Jabatan Senibina di Universiti Tokyo, dan pada tahun 1985-1986 dia melanjutkan pelajaran di sekolah siswazah di Columbia University. Pada tahun 1987, arkitek mengasaskan Spatial Design Studio, yang menjadi pangkalan untuk Kengo Kuma & Associates, yang ditubuhkan pada tahun 1990. Hari ini Kuma juga memiliki pejabat di Paris, dari mana projek Eropahnya dijalankan..

Mr Kuma telah dengan senang hati menjawab pertanyaan mengenai karyanya, trend dalam seni bina dan penggunaan aluminium dalam karyanya.

Anna Voronina: Dalam masa terdekat, Moscow akan menjadi tuan rumah forum antarabangsa AlumForum, yang akan membincangkan peranan aluminium dalam seni bina. Apa pendapat anda mengenai kepentingan, kepentingan peristiwa seperti itu?

Kengo Kuma: Sesungguhnya sudah tiba masanya peranan bahan dalam seni bina menjadi sangat penting. Saya fikir sangat penting bahawa kedua-dua juruteknik dan pereka menumpukan perhatian pada topik bahan..

Voronina: Tuan Kuma, anda membuat bentuk dan makna baru menggunakan bahan yang berbeza. Dalam karya anda, anda menggunakan aluminium secara meluas, mengubahnya menjadi batu berpori, atau menjadi "lipatan" tiga dimensi, penampilannya berubah bergantung pada sudut pandangan dan cahaya. Mengapa anda memilih aluminium untuk pelbagai jenis projek? Masalah estetik dan seni bina apa yang dapat diselesaikan oleh aluminium??

Kuma: Saya rasa perkara utama yang dapat diberikan oleh aluminium kepada seni bina adalah rasa ringan. Aluminium sangat berguna apabila anda ingin memberikan seni cahaya yang mengambang. Oleh itu, apabila saya perlu membuat bangunan benar-benar terapung di udara, saya menggunakan aluminium. Aluminium juga memberikan garis dan sempadan yang sangat ekspresif. Garisan dan sempadan yang tajam, jelas sangat penting dalam seni bina saya. Dan untuk menekankannya, saya menggunakan aluminium.

Voronina: Tuan Kuma, dalam projek anda sebahagian anda menggunakan skrin, pagar, partisi yang diperbuat daripada pelbagai bahan. Contohnya, terdapat skrin berhampiran bangunan Muzium Seni Halus yang indah berhampiran Tasik Taihu di China. Mengapa anda memilih aluminium untuk projek ini? Bolehkah anda juga memberitahu kami sedikit mengenai teknologi pembuatan skrin?

Kuma: Secara amnya, saya ingin mengembalikan skrin dan partisi ke dalam seni bina. Sebelum ini, dalam seni bina tradisional, partisi yang berbeza selalu digunakan, mereka mengawal ruang dalaman dan luaran. Saya percaya bahawa ini adalah perkara yang sangat diperlukan bagi seseorang. By the way, abad ke-20 menjadi era konkrit dan kaca. Tiada partition, skrin. Saya mahu menghidupkan mereka semula. Dan saya menggunakan aluminium. Sekiranya kita membincangkan sebab-sebabnya, sebab utama adalah bahawa ringan yang terdapat pada aluminium membolehkan anda tidak membuat partisi menjadi berat. Untuk partition, skrin, ringan adalah penting. Aluminium adalah bahan yang hebat untuk ini.

Voronina: Bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai projek ini di China?

Kuma: Untuk projek berhampiran Tasik Taihu di China, saya menggunakan profil aluminium berbentuk L. Dengan menghubungkan bahagian profil, saya membina skrin. Dan pada masa yang sama, bahan yang sama digunakan untuk membuat bumbung bangunan. Ciri menarik dari profil berbentuk L ini adalah bahawa walaupun dengan sedikit perubahan sudut pandangan, kawasan bayangan berubah. Warna bayangan yang jatuh pada bahan aluminium memberikan bentuk yang lebih mendalam lagi. Keseluruhan reka bentuk projek Cina ini difikirkan dengan tema "Aluminium dan Bayangan".

Voronina: Tuan Kuma, anda telah membuat keseluruhan makmal untuk memahami sifat pelbagai bahan. Adakah aluminium antara bahan yang anda kaji di sana? Dan apakah kelebihan utama, kekuatan aluminium? Ciri terpenting? Untuk apa tugas seni bina adalah aluminium yang paling berkesan?

Kuma: Saya menganggap pejabat reka bentuk saya lebih banyak sebagai makmal sains. Makmal kajian pelbagai bahan. Antara bahan lain, saya juga mempelajari aluminium, melakukan perkara yang berbeza dengannya. Sebagai contoh, kami memberikan aluminium kilauan logam melalui proses anodisasi. Atau kita mencetak corak kayu secara langsung pada aluminium untuk membuat tekstur seperti kayu. Aluminium sangat cenderung ke arah ini. Secara amnya, kayu dan aluminium adalah bahan yang sangat ringan. Segala bentuk boleh dibuat dari mereka. Oleh itu, tekstur berkayu sangat sesuai dengan aluminium. Akhir-akhir ini, saya menggunakan banyak aluminium dengan sebutir kayu cetak. Ia sesuai untuk kedua-dua partisi dan struktur bangunan. Sesungguhnya, aluminium ringan dan tahan lama, sehingga dapat digunakan untuk bingkai bangunan, dan untuk skrin, partisi. Dualitas inilah yang menjadikannya menarik, saya fikir.

Voronina: Tuan Kuma, apa pendapat rakan anda mengenai aluminium? Di Jepun, bagaimana aluminium digunakan terutamanya dalam seni bina? Bolehkah pengalaman Jepun menjadi menarik di luar negara dan, khususnya, di Rusia??

Kuma: Di Jepun, aluminium adalah bahan asli dan kegemaran. Perwatakannya sangat sesuai dengan Jepun. Orang Jepun selalu menyukai bahan berasaskan kayu. Dan aluminium mempunyai cahaya dan kejelasan garis yang sama yang terdapat pada kayu. Saya percaya bahawa orang Jepun telah belajar menggunakan aluminium dengan mahir dalam seni bina moden. Di Rusia, saya juga melaksanakan projek saya dan juga menggunakan aluminium. Permukaan aluminium melihat warna di sekitarnya, jadi kami melihat satu lagi ciri aluminium yang menarik - pada waktu yang berlainan dalam setahun, pada musim yang berbeza, ia kelihatan sedikit berbeza.

Saya rasa rasa ruang sangat penting bagi seorang arkitek. Mungkin ia lebih penting daripada bahan dan teknologi. Maksudnya, rasa ruang menjadi yang pertama, dan bahan dan teknologi menjadi yang kedua. Adakah mungkin semuanya berubah sebaliknya? Sebagai contoh, adakah kebetulan anda menilai bagaimana menyelesaikan ruang di mana sudah ada bahan tertentu dan seperti itu? Bolehkah aluminium menjadi bahan seperti itu??

Dalam seni bina abad ke-20, bentuk menjadi yang pertama, ruang ke-2, dan bahan-bahan di tempat ketiga. Tetapi saya berpendapat bahawa pada masa akan datang, bahan akan menjadi yang paling penting. Lagipun, bahan-bahan inilah yang secara langsung menghubungi orang itu, tubuh manusia, dan bertindak di atasnya. Bahan membawa maklumat dan mesej. Bahan memasak dan bahan binaan pada dasarnya adalah perkara yang sama. Semasa kita menyediakan makanan, kita lebih berminat bukan pada cara memotong daging, tetapi bagaimana rasanya. Begitu juga dalam seni bina. Saya percaya bahawa era di mana kita akan lebih berminat dengan bahan, bukannya bentuk, sudah bermula.

Voronina: Tuan Kuma, apa pendapat pelanggan anda mengenai aluminium? Bagaimana reaksi mereka terhadap bahan ini?

Kuma: Terdapat banyak aluminium di pejabat reka bentuk saya. Banyak aluminium juga digunakan dalam pembinaan stadium Olimpik yang baru. Bangunan yang dibina dengan aluminium tidak akan berat. Pelanggan memahami bahawa jika bangunan kelihatan berat, ia mencerminkan suasana hati kita, menjadikannya berat. Oleh itu, kebanyakan pelanggan saya gembira kerana dengan bantuan aluminium anda dapat menjadikan bangunan itu ringan dan lembut..

Voronina: Sekiranya kita membincangkan trend dunia moden dalam seni bina, mana yang menarik bagi anda? Apa pendapat anda, trend apa yang akan mendapat tempat di Rusia?

Kuma: Ada masa dalam seni bina dunia ketika bangunan cenderung lebih ringan dan dinding tebal tipis. Itulah sebabnya saya menggunakan banyak kayu dan aluminium. Iklim di Rusia sangat keras, dan itulah sebabnya penting untuk tidak menjadikan bangunan menjadi berat, ringan dalam seni bina adalah penting. Saya percaya bahawa aluminium akan menjadi bahan yang sangat penting dalam industri pembinaan Rusia..

Voronina: Apa yang sepatutnya menjadi bandar? Bagaimana anda melihat sebuah bandar yang sempurna dan ideal? Adakah terdapat bandar-bandar seperti itu di peta dunia?

Kuma: Apa pendapat saya mengenai bandar? Pada abad ke-20, bandar-bandar dibina untuk kereta. Sekarang mereka mula membina bandar untuk orang. Sama juga dengan jalan-jalan. Perlu membina jalan raya untuk orang, bukan kereta. Dan dalam kes ini, bahan untuk mengatur ruang tepi jalan kembali muncul. Tidak perlu menggunakan konkrit dan besi, tetapi aluminium dan kayu, untuk meningkatkan jumlah bahan yang menyenangkan bagi manusia. Bandar tradisional lama di seluruh dunia mempunyai kawasan dengan jalan yang sempit. Kereta tidak pernah pergi ke sana, jadi mereka berfungsi seperti bandar untuk orang. Saya sangat menyukai tempat-tempat ini dengan jalan-jalan yang sempit. Contohnya, di Tokyo, saya sangat menyukai kawasan Kagurazaka. Ini adalah kawasan di seluruh dunia yang mula popular. Ngomong-ngomong, kami mempunyai banyak projek pembinaan hotel di kawasan seperti itu. Di kawasan di mana semuanya sangat dekat satu sama lain, di mana suasana yang intim.

Voronina: Adakah anda mempunyai idea untuk cara baru menggunakan aluminium dalam projek anda yang seterusnya??

Kuma: Aluminium tidak hanya digunakan untuk hiasan bangunan. Ia dapat digunakan untuk berbagai struktur dalam pembinaan, untuk membuat perabot. Saya rasa skop aluminium akan berkembang. Objek kecil dan objek besar boleh dibuat dari aluminium. Ini berbeza dengan konkrit dan bahan lain. Saya mahu bekerja ke arah ini - untuk menjadikan aluminium menampakkan dirinya dalam bentuk besar dan kecil..

Voronina: Bolehkah anda mendedahkan rahsia profesional? Bagaimana anda merancang ruang seni bina?

Kuma: Semasa saya membuat bangunan, perkara yang paling penting bagi saya adalah bagaimana perasaan seseorang di ruang ini. Untuk ini saya ada muslihat rahsia. Saya memastikan membuat susun atur yang sebenar. Saya menggunakan bahan sebenar semasa membuat susun atur. Contohnya, akan ada aluminium di sini, kayu di sini, dan batu di sana. Saya menjadikannya seukuran hidup. Dan jelas bagaimana perasaan seseorang ketika melihat ini. Saya rasa sangat sedikit orang yang merancang dengan cara ini. Apa sahaja struktur yang saya reka, saya pastikan membuat susun atur. Dan dalam proses itu saya selalu berusaha untuk mengawasi sikap saya terhadap bahan-bahan tertentu..

Voronina: Apa bangunan atau struktur kegemaran anda?

Kuma: Bangunan kegemaran. Saya tidak begitu menyukai seni bina abad ke-20. Tetapi dalam seni bina kuno saya dapati banyak perkara menarik. Sebelum ini, pelbagai bahan digunakan dalam pembinaan. Dan kemahiran arkitek hidup dalam bahan-bahan ini. Sekarang kita perlu menghidupkan kembali Guru.

Voronina: Bahan apa yang paling sesuai untuk bandar yang berusaha memperbaiki alam sekitar?

Kuma: Sesungguhnya, struktur konkrit telah menimbulkan masalah persekitaran lebih dari sekali, jadi anda perlu menggunakan bahan lain dan bukannya konkrit dan memperbaiki persekitarannya. Saya percaya bahawa aluminium adalah yang paling menjanjikan dari sudut pandangan ini..

Voronina: Bilakah kali terakhir anda berada di Rusia?

Kuma: Tahun lalu saya pernah berada di Rusia. Sekarang projek kami sedang dilaksanakan di Moscow dan Irkutsk, jadi saya ingin lebih kerap mengunjungi Rusia.

Voronina: Bagaimana anda dapat menilai seni bina dan suasana bandar-bandar Rusia? Di mana anda berada di Moscow? Adakah anda menyukai sesuatu? Adakah anda pernah ke bandar lain juga? Beritahu kami mengenai seni bina, suasana mereka.

Kuma: Saya pernah berada di St Petersburg, di Olimpik Sochi. Di bandar yang berbeza. Sangat menarik bahawa di bandar-bandar Rusia, jika anda melihat dengan teliti, terdapat banyak zaman kuno. Saya rasa anda dapat menggunakannya dengan mahir, anda boleh menggabungkan lama dan moden dan mewujudkan bandar-bandar yang menarik. Irkutsk mempunyai alun-alun tua, gereja-gereja lama, yang, bersama-sama dengan sifat wilayah ini, dengan Tasik Baikal, sangat menarik. Sekiranya kita menambahkan seni bina moden yang baru di antara mereka, suasana khas akan muncul, yang masih merupakan ciri khas Rusia dan yang tidak mempunyai analog di dunia. Adalah lebih baik untuk menekankan lagi suasana yang asli dan pelik ini dengan bantuan seni bina moden..

Voronina: Dan soalan terakhir. Pada tahun 2016, anda telah menyelesaikan reka bentuk kawasan perumahan di projek Kutuzov di Moscow. Bolehkah anda memberitahu kami mengenai konsep projek ini? Sejauh mana projek ini sekarang??

Kuma: Kami mula merancang kemudahan ini sebelum 2016. Dalam projek ini, kami mengerjakan tugas yang belum dapat dilaksanakan dalam pembinaan perumahan di Rusia. Kami mencipta ruang bersatu dengan alam semula jadi. Dan di ruang ini yang digabungkan dengan alam semula jadi, kami telah meletakkan zon komersial. Maksudnya, kita berusaha menciptakan ruang di mana terdapat alam, di mana menyenangkan bekerja dan hidup dalam damai. Izin untuk projek telah diterima, pekerjaan berjalan sesuai dengan rencana. Saya menantikan bila ia selesai.

Voronina: Terima kasih atas temu ramah.

Kuma: Tolong.

Kami mengucapkan terima kasih atas pertolongan dalam menyediakan wawancara kepada Kesatuan Arkitek Rusia dan Persatuan Aluminium.

Realiti rap moden

Husky "7 Oktober"
Berkaitan dan topikal.
Mungkin, keseluruhan teks lagu disulitkan oleh diksi, teka-teki yang tidak jelas, dan juga ketidakupayaan untuk membincangkan masalah secara terbuka di media kami (rangkaian sosial) hari ini.
Tajuk lagu itu adalah merujuk kepada ulang tahun Putin..
Baris pertama lagu adalah rujukan kepada batu nisan penguasa St Petersburg yang terkenal dan pelatih-Nya.
Kakak Seoul - dikatakan blog LJ anak perempuannya.
Cabang Kushchevka - pembunuhan di kampung Kushchevskaya oleh geng Tsapkov.
Kopi Lubyansky - sebutan mengenai keracunan dengan polonium bekas pegawai FSB yang berangkat ke England.

Saya berpendapat bahawa dalam karya ini dan dengan nama yang sama, yang diterbitkan pada tahun 2011, pelakon itu mengikuti jalan penyair abad ke-19, ketika masalah-masalah yang timbul dalam masyarakat monarki aligarki, tetapi tidak biasa membicarakannya secara terbuka. Ia tetap menyamar.

Pendua dijumpai

Rapper Husky (Dmitry Kuznetsov) mengeluarkan lagu "7 Oktober" - ini adalah karya solo pertamanya pada tahun 2019. Komposisi itu muncul di khalayak ramai Husky pada 7 Oktober, sepuluh minit sebelum tengah malam dengan komen: "Ketika saya hampir lupa mengucapkan tahniah, tetapi masih berjaya".

Kemudian sebuah video keluar - di dalamnya teks lagu itu diucapkan oleh potret seorang pegawai yang tergantung di dinding sebuah apartmen yang lusuh, di mana ciri-ciri Husky dapat ditebak. Pada masa yang sama, dapat dilihat bagaimana gambarnya sangat tua. Pada akhirnya, rapper itu sendiri muncul. Dia mengambil potret dari dinding dan melihat melalui lubang di dinding dunia lain - air terjun di pergunungan dan matahari terbenam.

Lirik lagu itu mengandungi banyak rujukan mengenai realiti Rusia moden, seperti "bangsawan baru dalam pakaian seragam FSB", "di ibu kota GBU", "ratusan cawangan Kushchevka", "gula di ruang bawah tanah Khrushchevka", "Saya meluncur seperti penyerang air di sepanjang Jalan Kadyrov, Avenue Rotenberg" "Saya membuat kopi sendiri di Lubyanka". Penolakan mengulangi baris "Hari biasa". Peminat Husky sudah aktif membincangkan maksud konspirasi tersembunyi teks itu, menghubungkan banyak talian dengan Presiden Rusia Vladimir Putin.

1 "Dalam kapsul kapten GBU"

Terdapat frasa "simpan dalam kotak", yang bermaksud menyimpan wang di rumah, tidak membiarkannya beredar. GBU adalah institusi belanjawan negara. Oleh itu kita dapat membuat kesimpulan bahawa garis ini membicarakan kecurian perumahan dan perkhidmatan komunal.

2 Mikhail Ivanovich, Antiquary dan Kum "

Mikhail Ivanovich adalah pencuri dari Diamond Hand. Juga dipanggil Mikhail Ivanovich P. anggota "bulatan dalaman"

Antiquary adalah nama panggilan pihak berkuasa jenayah Ilya Traber, yang di dunia moden adalah salah satu jutawan Rusia. Itu adalah tahun 90an yang membantunya menjadi kaya.

Kum juga merupakan nama panggilan pihak berkuasa jenayah Vladimir Kumarin. Dia adalah pemimpin kumpulan penjenayah terancang Tambov di St Petersburg

Ketiga-tiga mereka berkawan pada tahun 90-an. Trek mengatakan bahawa ada gambar lama di mana ketiga-tiga mereka ditangkap bersama dan kenyataan bahawa P., Antiquary dan Qom berada dalam hubungan rapat semasa kejatuhan USSR tetap menjadi fakta.

3 "Ratusan cawangan Kushchevka"

Kushchevskaya, kes berprofil tinggi geng Tsapkov. Pada tahun 2010, 12 orang terbunuh dengan kejam, termasuk kanak-kanak.

4 "gula di ruang bawah tanah Khrushchev"

Kejadian tahun 1999 di Ryazan, ketika pegawai FSB terperangkap di ruang bawah tanah sebuah bangunan pangsapuri untuk RDX (bahan letupan). Ketua FSB hingga 2008, dan sekarang Setiausaha Majlis Keselamatan, Patrushev, mengatakan bahawa itu adalah latihan, dan biasanya terdapat gula di dalam beg. Oleh itu ungkapan "Ryazan gula"

5 "Rap untuk Seoul Sister"

Seoul Sister - blog LJ, mungkin anak perempuan P.

6 "jauh dan tidak ada yang seperti Surgutneftegas"

Surgutneftegaz adalah salah satu masalah minyak dan gas terbesar di negara ini. Maklumat mengenai pemilik diklasifikasikan dengan ketat, dan sejumlah penyiasatan membawa kepada P. Struktur pemilikan disembunyikan oleh skema 23 syarikat.

7 "melancap pada bekas kekasih saya"

Ini mengenai Korea Utara, yang, menurut model pembangunan dan masa lalu sejarah, adalah sekutu Uni Soviet.

8 "Kopi Lubyanka"

Leftenan FSB Kolonel Alexander Litvinenko, yang melarikan diri dari Rusia dan menerima politik. Suaka di Great Britain diracuni oleh Polonium-210, bahan yang sangat jarang berlaku, yang didakwa oleh pegawai FSB.

Bangunan di Lubyanskaya Square, yang pada tahun-tahun yang berlainan adalah milik OGPU-NKVD-KGB dari USSR, kini menjadi sebahagian dari kompleks bangunan FSB.

Watak utamanya sedang diperhatikan ketika dia membuat kopi dengan Polonium-210, yang mesti membunuhnya..

9 Kabel bergelung di kerusi - pemusnahan Internet percuma di Rusia

10 Bendera terbalik adalah tanda antarabangsa yang menunjukkan bahawa kesedihan besar telah melanda negara ini

11 Membakar peta industri USSR - penurunan semua pencapaian teknikal dan industri generasi sebelumnya

Ulasan - Teknik Mokume Gane


Lima tahun yang lalu, pada tahun 2011, Masha mary30 membuat tinjauan teknikal yang serius. Beberapa pautan tidak lagi berfungsi, tetapi relevan ulasan ini masih sangat tinggi Inilah dia:

Mokume gane adalah salah satu teknik asas yang paling biasa digunakan ketika bekerja dengan tanah liat polimer..
Teknik itu sendiri sangat menarik, baik untuk pemula dan pengrajin berpengalaman, jika hanya kerana ketika melakukan beberapa tindakan standard awal, sebagai hasilnya, anda dapat menerapkan (atau membuat) banyak varian teknik ini. Oleh itu, setiap tukang menghasilkan "mokume gane" yang unik.
Petikan dari Wikipedia:
Mokume, mokume-gane (dari kayu pinus logam Jepun) adalah bahan komposit yang terdiri daripada logam yang berbeza dan berwarna, membentuk corak hiasan, sering serupa dengan tekstur kayu. Dari segi sejarah, teknik Mokume-gane digunakan di Jepun abad pertengahan untuk menghias senjata (terutamanya katanas). Pelbagai kombinasi logam kini diketahui dan sesuai untuk teknik ini. Mokume mendapat populariti dalam perhiasan. Inti dari kaedah Mokume Gane adalah bahawa beberapa kepingan dari pelbagai logam perhiasan (mungkin ada beberapa lusin), termasuk emas kuning dan putih, nikel, paladium, platinum, dengan ketebalan yang berbeza, ditambahkan dalam lapisan dan dipanaskan pada suhu tinggi, tetapi tidak lebur, sehingga logam mula membakar bersama.
Dengan mengklik foto, anda dapat membaca dan melihat bagaimana teknik Mokume gane digunakan dalam pembuatan perhiasan dari logam berharga..

Berkenaan dengan plastik, teknik Mokume Gane digunakan dengan cara yang hampir sama..
Peringkat utama:
1. Pertama, satu blok kepingan plastik yang dilipat berlapis disediakan.
2. Kemudian bar ini dicap dengan satu cara atau yang lain (ditolak, dipotong). Dalam kes ini, lapisan atas (warna) plastik meninggalkan jejak pada lapisan bawah, dalam bentuk setem.
3. Selepas itu, bar dipotong sepanjang mendatar, mendapatkan corak yang indah pada potongan.
Mari kita perhatikan setiap peringkat dengan lebih terperinci, menggunakan contoh pelbagai pelajaran mengenai teknik Mokume gane.

1. Penyediaan pangkalan.
Terdapat beberapa pilihan untuk menyediakan pangkalan, tetapi dua daripadanya adalah yang paling biasa. Yang pertama adalah meletakkan lapisan plastik dalam timbunan, yang kedua adalah menggulungnya dalam bentuk gulungan. Dan kemudian terdapat variasi pada tema.
(Lebih jauh dalam teks, semua foto adalah pautan ke pelajaran yang diberikan sebagai contoh. Maksudnya, mengklik pada foto akan membuka pelajaran dari mana ia diambil. Jika foto itu bukan dari pelajaran, maka pautan tersebut akan ditujukan kepada pengarang produk.)

Jadi, bar paling mudah untuk mokume gane adalah timbunan biasa, yang terdiri daripada lapisan plastik dengan pelbagai warna..

Titik penting di sini adalah lokasi warna dalam timbunan; ini akan menentukan warna mana yang akan menjadi keutamaan dalam potongan yang dihasilkan. Lapisan paling atas biasanya dipotong hampir sepenuhnya, hanya meninggalkan cetakan di ceruk setem.

Sebagai tambahan kepada penambahan lapisan plastik berwarna-warni yang sederhana, anda boleh menyukarkan kaedah ini, misalnya, dengan menyediakan lapisan untuk bar dengan peralihan warna yang lancar. Inilah caranya dalam tutorial dari Desire. Hasilnya adalah potongan yang sangat cantik dan menarik..

Semasa menyediakan bar bertumpuk, pelbagai bahan tambahan (penyisipan) sering digunakan.

Sebagai contoh, ia boleh menjadi daun emas, diletakkan di antara lapisan plastik, - antara dua, beberapa atau semua, - semuanya bergantung pada imaginasi pengarang dan kesan yang diinginkan..
Semasa ubah bentuk bar, pot juga cacat, dan memberikan keretakan yang sangat berkesan. Saya sangat menyukainya apabila potal disapukan bersama dengan tanah liat lut, maka semua celah dan celah-celah di dalam pot ini dapat dilihat dengan sempurna di kedalaman lapisan..

Atau anda boleh menggunakan cat / dakwat / perlex dan cat atas satu, beberapa atau semua lapisan yang membentuk bar..

Dalam tutorial ini, sebagai contoh, penulis menggunakan cat logam, perlex, emas, dan tinta alkohol, semuanya dalam satu bar..
Inilah yang dilakukan oleh tuan sebagai hasilnya:

Contoh ini menggunakan dakwat alkohol dan daun emas..

Dan dalam ini - cat akrilik dengan glitter, logam dan tanah liat lut. Cantik, bukan??

Secara berasingan, teknik MikaKume diserlahkan, yang menggabungkan dua teknik asas dalam bekerja dengan tanah liat polimer: MikaShift dan MokumeGane.
Untuk melakukan ini, tanpa mengubah teknik asas Mokume gane, iaitu, batang bawah / ubah bentuk / pemotongannya, mereka mengambil plastik, seperti halnya MikaShift: logam atau ibu mutiara. Perbezaan dari Mika Shift adalah bahawa tanah liat logam tidak digunakan satu warna, tetapi beberapa, dilipat ke dalam bar. Oleh itu, di blok Mika Kume setelah ubah bentuk, kita akan mendapatkan bukan sahaja pencampuran warna, tetapi juga kesan Mika.

Hasil dari Celia Campos, pada pendapat saya, cukup mengagumkan..

Sebagai tambahan kepada pelbagai penyertaan dan pilihan warna, timbunan itu sendiri dapat dibuat tinggi, terdiri dari banyak lapisan plastik dengan warna yang berlainan, atau dapat sangat kecil, tipis, bahkan hanya dengan dua lapisan.

Pada pendapat saya, hasil penerapan teknik Mokume gane lebih tidak dapat diramalkan, coraknya ternyata lebih huru-hara apabila bar asas tinggi dibuat, dan dicop dengan pelbagai jenis objek tanpa sistem apa pun.

Dan sebaliknya, hasilnya dapat dikendalikan dengan membuat lapisan dasar tipis dan menggunakan tekstur khas untuk mencetak atau menyusun corak tertentu dari setem yang terpisah..

Di sini dalam pelajaran Larissa (_ea_) anda dapat melihatnya dengan baik.

Dan satu lagi hasil indah dari Mokume gane yang dikendalikan oleh Carolyn Good.

Selain menyusun lapisan dalam timbunan, anda boleh melipat lapisan yang sama dalam bentuk gulungan.

Anda boleh membuat satu gulungan besar, dan mengerjakannya lebih jauh (seperti dalam pelajaran dari tanya belle).

Dan anda boleh membuat banyak gulungan kecil, melipatnya pada satah di sebelah satu sama lain, dan bekerja dengan lapisan yang dihasilkan. Seperti dalam pelajaran Olga Pogodina (hellga-wanita).

Atau anda boleh melipat bar asas besar yang tinggi dari sosej kecil, seperti dalam pelajaran dari sofa_mitru

Teknik "Sihir Tersembunyi" sangat dekat dengan kaedah ini, yang merupakan teknik yang terpisah..
Berdasarkan pelajaran dari Jennifer Patterson: pertama, banyak sosej kecil juga disiapkan, kemudian sosis ini dihancurkan secara menyerong sehingga lapisan nipis diperoleh.

Kemudian cetakan cap dibuat, dan sebenarnya, potongannya.

Juga sangat berjaya digunakan dalam Mokume gane adalah plastik lut, ia memberikan gambaran mendalam dan kelantangan.
Contohnya, manik dari pelajaran gekata_ru.

Dan loket daun emas Julie Caird yang sangat menarik. Oleh kerana penggunaan plastik lut, rasanya anda dapat melihat ke dalam semua lapisan dan retakan ini. Kesan 3D.

Dan satu lagi sampel menggunakan plastik lut sinar dan manik, tidak kurang hebatnya dan hebatnya, dari LINDLY HAUNANI

Cara mendapatkan Mokume gane sangat bergantung pada pilihan warna.
Sama ada anda menggunakan tanah liat legap, tanah liat lut sinar, pelbagai bahan tambahan - daun emas, cat dalam penyediaan pangkalan, pada akhirnya anda perlu memutuskan skema warna dari apa yang anda ingin lihat sebagai hasil daripada menerapkan teknik ini. Sebagai pelajaran dari banyak seniman terkenal mengajar kita, masuk akal untuk memilih warna yang berpadu secara harmoni antara satu sama lain. Yaitu, tiga warna berdiri berdampingan pada roda warna. Contohnya merah jambu / ungu / biru atau kuning / hijau / biru. Jangan takut untuk menggunakan pilihan warna yang kompleks, tetapi selalu cuba memikirkan bagaimana ia akan berfungsi antara satu sama lain. Semasa menyusun blok MokumeGane, anda boleh memilih seberapa banyak warna yang anda suka, tetapi perlu diingat bahawa semakin banyak warna, potongan akan semakin berbeza. Ini mungkin hanya yang anda mahukan untuk kepingan anda, tetapi kadang-kadang pelbagai ini boleh menjadi sedikit luar biasa dan kurang saling berkaitan daripada palet Mokume gane yang lebih terhad. Eksperimen untuk mencari yang paling anda sukai.

2. ubah bentuk pangkalan.

Untuk membuat cap cap, untuk menolak atau memotong bar asas, pelbagai kaedah digunakan. Pertama, terdapat kepingan bertekstur khas dengan corak cembung. Terdapat die kecil yang digunakan dalam buku skrap. Cap boleh dibuat sendiri, atau dipesan di bengkel mengikut lakaran anda sendiri. Sekiranya anda menggunakan lembaran tekstur atau mati pada bar tinggi, maka ubah bentuk hanya akan dilakukan pada lapisan atasnya. Oleh itu, kepingan tekstur dan penutup digunakan pada substrat nipis dan ia juga baik jika pangkalannya terdiri daripada lapisan tanah liat legap, maka anda boleh mendapatkan corak yang jelas dengan banyak perincian yang halus..
Kedua, mereka sering menggunakan berbagai benda improvisasi, mulai dari vas dengan corak cembung yang indah atau penutup dari pena tip, hingga tusuk gigi sederhana atau tusuk roti..
Ketiga, anda boleh memotong corak, dan untuk ini, pisau sederhana, dan pisau beralun, dan pemotong, dan pemotong kuki, dan sejenisnya sesuai..
Sebenarnya, skop imaginasi tidak terbatas.
Sekiranya bongkah ubah bentuk lubang besar, ia boleh diisi dengan kepingan plastik yang berbeza.
Sekiranya anda menggulung bola kecil dari tanah liat dan meletakkannya di bawah pangkal, dan tekan sedikit di atas dengan jari anda, seolah-olah menekan jurang antara bola, anda akan mendapat kesan topografi "bukit dan dataran".

Selepas ubah bentuk bar asas, ia mesti diperas beberapa kali di sisi untuk memberikan bentuk yang hampir dengan yang awal dan menutup jejak ubah bentuk.
Setelah semua manipulasi, bar akan sedikit lebih lembut daripada yang diperlukan untuk mendapatkan potongan tipis dan rata, jadi lebih baik meletakkannya di dalam peti sejuk sebentar, atau biarkan sedikit dan sejuk.

Setiap tuan biasanya memilih untuk dirinya sendiri cara mudah untuk membuat potongan yang baik dari blok MokumeGane yang telah disediakan. Seseorang memotong bar secara mendatar, seseorang meletakkannya di sisinya dan membuat potongan seperti melephiori (sosej), seseorang memegang pisau dengan satu tangan, seseorang dengan dua tangan, seseorang membengkokkan pisau, seseorang memotong dari dirinya sendiri, seseorang pada diri sendiri, dll. Dengan semua kepelbagaian ini, ada sesuatu yang sama untuk semua kaedah.
- Bersihkan pisau yang anda potong. Letakkan lap alkohol di sebelahnya, dan lap pisau selepas setiap pemotongan.
- Gunakan hanya pisau tajam supaya plastik tidak berkerut, tetapi gunting.
- Cuba simpan blok yang anda gunakan dengan tidak bergerak, maka akan lebih mudah untuk membuat pemotongan yang tepat. Untuk melakukan ini, anda boleh meletakkan blok di atas jubin seramik, kaca atau permukaan kerja lain, dan gulung sedikit (tekan) sehingga melekat ke permukaan..
- Potong dari sisi blok yang berlainan. Memotong hanya pada satu sisi sepanjang masa boleh menyebabkan ketinggian blok yang tidak rata..

Terdapat juga cara yang tidak biasa untuk membuat potongan di Mokume ghana..

Contohnya, inilah pelajaran ini: cerucuk dibuat tipis, berwarna plastik dan lut sinar, dan dilapisi. Kemudian diangkat dari sisi belakang dengan alat bulat kecil - bonjolan diperolehi.

Dan pemotongan sudah dibuat di sekitar tonjolan ini.

Anda boleh membuat potongan dengan bilah bergelombang khas (yang kedua dari atas dalam foto), ini biasanya termasuk dalam set bilah untuk tanah liat polimer.

Blok asas yang asal tidak cacat. Apabila anda menggunakan bilah beralun, anda akan melakukan ubah bentuk dan pemotongan pada masa yang sama. Dalam kes ini, potongan dibuat bukan di sepanjang blok, tetapi melintang, secara menegak.

Contohnya, pelajaran dari white_fluffy

Dan satu lagi contoh dari skwizzscreation. Potongan yang dihasilkan dapat digulung menjadi cincin, anda dapat membentuk bola manik biasa.

Berikut adalah satu lagi yang sangat menarik dalam versi pendapat saya mengenai potongan.

Pertama, saya secara tidak sengaja menjumpai foto ini di Flickr Belinda "birnco".

Saya tidak dapat memperoleh pelajaran mengenai manik-manik ini, jadi hanya ada pemikiran saya mengenai topik ini. Plastik dengan warna yang berbeza diambil, dilewatkan melalui extruder sehingga sosej nipis diperoleh. Ia dipusingkan di sekitar bola asas manik. Dan kemudian dengan pisau mereka membuat potongan dalam bulatan.

Dan di sini, sangat berjaya, adalah pelajaran di laman web Anne Cecilie. Kaedah ini dipanggil "Serpentine Mokume Gane".

Saya juga ingin membincangkan dua kaedah Mokume Gane, yang pada pendapat saya tidak serupa dengan Mokume Gane. Tetapi dalam banyak artikel dan ulasan mereka dijumpai, jadi kami juga akan mempertimbangkannya.

Yang pertama adalah "malas" Mokume Gane (Lazy Woman's Mokume Gane), oleh Nan Roche.
Pelajaran dari Barbara Forbes-Lyons.
Plastik dengan pelbagai warna disalurkan melalui alat penyemperitan sehingga banyak sosej nipis diperoleh. Kemudian mereka dikumpulkan menjadi satu sosej besar, dan dipotong.

Kaedah kedua disebut Spaghetti Mokume Gane oleh Christine Platt.
Sama seperti di Mokuma Ghana yang "malas", plastik dengan pelbagai warna dilewatkan melalui alat penyemperitan, dan banyak sosej spaghetti nipis diperoleh. Tetapi kemudian perbezaannya - spageti dibentangkan di permukaan dalam keadaan kacau, rawak, ditekan, dan digulung, melewati mesin pasta. Kemudian letakkan lapisan tanah liat (dalam contoh putih), digulung lagi. Baiklah, kemudian mereka digunakan sebagai asas biasa untuk Mokume Gane - mereka berubah bentuk, membuat potongan.

Dan setelah selesai membicarakan teknik Mokume Gana, saya tidak dapat menyebut tuan seperti Julie Picarello
Saya rasa semua orang yang bekerja dengan tanah liat polimer tahu nama ini dengan baik, kerana Mokume Gane-nya sangat cantik..
Biarlah contoh karyanya menjadi sumber inspirasi bagi kita semua..

Topik ini harus menyebut dan mengagumi karya penulis lain - Melanie Moore

Melanie muir

Saya sangat gembira dengan penambahan dan komen mengenai topik ini.
Nikmati kreativiti anda!

P.S. Saya akan melengkapkan ulasan ini dengan beberapa kesan saya.
Julia mempunyai motif urbanistik, teknologi - tingkap, roda gigi, jaring, cincin logam.
Tumpukan lapisan berwarna cukup tinggi dan ditolak ke bawah. (Tonton pelajarannya)

Melanie menggunakan setem, sehingga timbunannya rendah, dan setemnya menyampaikan corak motif semula jadi - lumut, jaring laba-laba, potongan batu.

Dan kedua-dua wanita pengrajin mempunyai pengerjaan yang teliti, penggilap dan kombinasi warna yang menakjubkan.. Belajar dari yang terbaik!