Sesame: khasiat berguna, penanaman, jenis bijan.

Sesame adalah salah satu jenis tanaman tahunan, keluarga pedal, tanaman minyak tertua, yang diminati di kalangan pakar masakan di seluruh dunia..

Sejarah asal usul bijan bermula di India, di mana tanaman ini tumbuh liar dan ditanam. Namun, orang Asia dianggap sebagai pengguna pertama dari tanaman yang menakjubkan ini, sejak zaman kuno mereka mengusahakan biji wijen dan membuat minyak daripadanya..
Tanaman ini tumbuh dengan baik di kawasan gersang dan memberikan hasil panen yang baik walaupun di kawasan iklim yang kurang sesuai.

bijan

Biji wijen disebut berbeza, di negara Arab "sim-sim", orang Yunani kuno menyebut biji wijen "bijan", tetapi tidak kira bagaimana mereka memanggil biji wijen, tujuan langsung mereka adalah membuat minyak dan digunakan dalam industri makanan.

Biji wijen kaya dengan lemak tepu kalsium dan sayur-sayuran dan banyak digunakan dalam masakan, farmakologi dan kosmetologi..
Salah satu unsur utama biji wijen adalah sesamin, yang mempunyai kesan antioksidan yang kuat, menurunkan kolesterol dan mengatur proses metabolik dalam tubuh.

Biji wijen bercambah dalam keadaan tertentu, cahaya dan panas mestilah berlebihan. Sebarang penyimpangan suhu akan memberi kesan negatif kepada percambahan biji benih. Suhu optimum untuk menanam biji bijan dan pertumbuhannya adalah suhu +25 darjah.
Mengumpulkan biji wijen, anda harus bermula apabila kotak benih berubah menjadi coklat, anda tidak boleh membiarkannya retak, jika tidak, benih akan hancur.

Biji wijen tidak disimpan lama, semestinya disimpan di dalam beg kain, di tempat yang gelap, hingga masa menyemai berikutnya..

Berguna mengenai bijan

Biji wijen digunakan secara aktif oleh pakar masakan di seluruh dunia sebagai perasa untuk hidangan daging dan ikan, sebagai serbuk untuk produk roti, untuk membuat sos.

Penggunaan biji wijen berfungsi sebagai pencegahan pelbagai penyakit wanita, dan minyak bijan digunakan untuk memerangi ketidaksempurnaan kulit. Dengan bantuan minyak bijan, mereka meningkatkan imuniti. Dan biji bijan menurunkan kolesterol darah.

Oleh kerana komposisi vitamin yang kaya dan kandungan kalsium yang tinggi, biji wijen menguatkan tulang, mencegah komplikasi osteoporosis dan meningkatkan potensi sistem hematopoietik tubuh..

Minyak wijen melegakan ketegangan semasa mengurut, menguatkan folikel rambut, menambah bersinar pada rambut, melembapkan kulit, mencegah penuaan pramatang.

Biji wijen yang ditanam benar-benar disebut sebagai produk yang unik. Ia mengandungi kalsium dan vitamin B yang mudah dicerna, berfungsi sebagai makanan tambahan herba yang sesuai untuk diet orang tua dan menguatkan sistem imun. Dengan bantuannya, homeopati melawan penyakit jantung dan menguatkan sistem vaskular. Minyak wijen membantu mengembalikan kekuatan badan yang lemah setelah sakit atau tekanan. Untuk produk bijan, letakkan biji wijen hitam di kain kain kasa lembap dan biarkan di tempat yang hangat dan ringan. Jangan lupa untuk membasahi kain kasa ketika kelembapan menguap, dan ketika benih mulai menggigit, anda boleh menggunakan.

Manisan Oriental dibuat dari biji bijan: halva, kozinaki dan kue wijen. Biji goreng digunakan secara berasingan dari hidangan dan sebagai makanan lazat.

Masakan Arab, menambah biji bijan ke dalam sos dan pasta. Yang paling biasa adalah pes wijen - tahini, yang melengkapkan hummus hidangan nasional..

Kandungan kaya vitamin dan mineral dalam biji wijen kecil menjadikannya sumber unsur surih tambahan yang tidak dapat diganti. Phytin, yang terkandung dalam bijan, terlibat dalam proses metabolik tubuh, vitamin "A" baik untuk mata, kalsium untuk tulang, dan magnesium dan zat besi melengkapkan "sejambak" kegunaan biji wijen.

Biji bijan hancur dicampur dengan minyak zaitun sebagai kompres bermanfaat untuk wanita sebagai bantuan dalam rawatan mastitis.

Minyak wijen, mempunyai kesan bermanfaat menyelimuti, digunakan untuk gastritis dan penyakit saluran gastrousus.

Khasiat biji bijan yang berguna

Komposisi biji wijen kaya bukan hanya dengan vitamin dan mineral, tetapi juga serat, protein dan asid lemak tak jenuh. Jangan lupa bahawa bijan adalah produk berkalori tinggi, 5-10 gram bijan mengandungi 4.3 gram lemak, 2.5 gram karbohidrat, 2.2 gram protein, 88 mg kalsium, 30 mg magnesium, 4 tembaga, 2 mg., Mangan 2.1 gr. Jumlah kilokalori adalah 100 gram. produk 565 kcal.

Sesame mengandungi: tokoferol (vitamin "E"), ia adalah antioksidan dan penting dalam proses pembaharuan sel. Unsur lain yang berguna ialah retinol, ia mensintesis protein dalam badan, melambatkan proses layu. Vitamin kumpulan "B", terdapat dalam biji wijen - "mempercepat" proses metabolisme sel.

Kalsium menempati kedudukan utama di antara unsur surih, setiap 100g. biji bijan menyumbang 1400 mg. kalsium, iaitu kira-kira 147% daripada nilai harian.

Minyak wijen kaya dengan lesitin, yang mencegah perkembangan penyakit hati, sebatian fenolik, mengandung sesamin (fitoestrogen), asid lemak (oleik dan linoleik) dan fitin, yang membantu membangun pertahanan imun tubuh. Biji wijen termasuk serat, yang menstabilkan saluran gastrousus.

Manfaat biji wijen yang tidak dapat diganti untuk tubuh termasuk penyediaan unsur surih penting, dan membantu menyingkirkan pelbagai penyakit.

Kegunaan bijan dapat ditentukan: kesan anti-inflamasi dan detoksifikasi, selain itu, gabungan fitoestrogen dan vitamin dalam bijan membawa kepada pembersihan kolesterol, meningkatkan pencernaan, memberi kesan pencahar, meningkatkan potensi, mempunyai kesan anthelmintik tambahan dan meningkatkan imuniti.

Biji wijen dan minyak membantu dalam pencegahan pelbagai penyakit, dan semasa kehamilan atau penyakit wanita, pengambilan biji wijen yang sederhana membantu mengatasi kekurangan hormon wanita dan melegakan gejala.

Kenyataan bahawa biji wijen menguatkan tulang tidak dapat dinafikan, kerana kandungan kalsium dalam seratus gram biji wijen melebihi keperluan harian diet yang tepat..

Wijen adalah afrodisiak ringan dan semula jadi, dan penggunaan biji wijen meningkatkan aktiviti seksual. Di timur, lelaki mengambil campuran 130 gram setiap hari. biji bijan dengan madu, untuk mengembalikan kekuatan dan meningkatkan potensi.

Ada pendapat bahawa minyak bijan mampu memberi kekuatan pada tubuh dalam memerangi barah. Pakar pemakanan mengesyorkan menggantikan makanan ringan dan minum teh dengan 100 gram. campuran kacang, termasuk 30 gr. biji bijan, untuk menambah tenaga dan memperoleh kekuatan sepanjang hari.

Sesame malah melawan cacing gelang. Makan sesudu biji bijan dan labu ketika perut kosong mempunyai kesan anthelmintik.

Kesan penyembuhan dan penyembuhan luka dari biji bijan akan membantu mengatasi masalah saluran gastrousus dan gastritis. Dan untuk sembelit, makan biji wijen ketika perut kosong, dan pembersihan usus tidak akan membuat anda menunggu.

Infus biji bijan meringankan perjalanan penyakit saluran pernafasan atas, mempunyai kesan ekspektoran dan antispasmodik, menghilangkan batuk.

Wijen tidak tergantikan, dan dalam memerangi keracunan pelbagai asal usul. Dihancurkan 30 gr. biji bijan, diambil semasa perut kosong, akan melegakan mabuk badan.

Biji wijen mampu menstabilkan kadar gula dalam darah. Kulit biji bijan mengandung zat besi, dan penggunaannya sehari-hari akan mengatasi anemia kekurangan zat besi yang tidak rumit. Pelinciran mulut dengan bijan dan minyak buckthorn laut akan melegakan pesakit dari stomatitis. Merebus biji bijan dan memakannya mentah akan membantu mengatasi kemurungan. Minyak wijen, berkat sifat regeneratif dan pelembabnya, akan membantu menghilangkan kekeringan dan lecet kecil pada kulit.

Bijan hitam dan putih

Hitam, seperti bijan putih, termasuk dalam jenis pedal. Sehingga kini, lebih daripada 30 jenis bijan sudah diketahui. Wijen hitam, biji hitam atau India, ia dibezakan dengan warna biji gelap (hitam), dan lebih aromatik, di India ia disebut bijan, kerana kandungan zat sesamin yang tinggi, yang menyumbang kepada memerangi barah.

Wijen hitam digunakan secara aktif di Timur Jauh dan China, sebagai perasa dan penyediaan pelbagai hidangan. Jepun kekal sebagai pengimport bijan hitam terbesar, dan Burma.

Biji bijan hitam India sangat diminati di Asia Tenggara. Untuk meningkatkan rasa, biji wijen direndam dalam air garam, untuk melarutkan cangkang, biji (dibersihkan). Biji wijen yang diproses dengan cara ini tidak dapat dibezakan secara visual daripada biji utuh yang tidak dimurnikan, tetapi mereka kehilangan separuh unsur mikro berguna.

Benih dengan warna yang lebih cerah dan lebih kuat, termasuk bijan hitam, mempunyai aroma yang lebih cerah daripada "rakan sejenis" biji putih mereka. Biji wijen hitam mempunyai aroma manis dan akan bertambah hebat apabila biji dipanggang. Bijan hitam dan putih digunakan untuk penyediaan gula-gula dan dalam masakan Jepun, ia digunakan untuk menyiapkan pasta, perasa, dan memakannya segar.

Tukang masak Korea suka menggunakan biji wijen goreng sebagai perasa untuk hidangan ikan dan sayur-sayuran. Selain biji, daun bijan juga digunakan di Korea, mereka digoreng dalam adunan, ditambahkan ke dalam hidangan sayur atau disajikan segar, dengan sos. Dalam masakan oriental, daun bijan ditambahkan sebagai perasa panas untuk lauk..

Masakan Jepun memanggil biji wijen dan menambahkannya ke sushi dan roti. Goma adalah kotak biji bijan berbentuk oval dengan biji hitam dan putih, di Jepun mereka disajikan goreng, sering digiling. Wijen hitam digunakan oleh orang Jepun sebagai pakaian kebangsaan untuk hidangan sayur-sayuran (biji tanah dicampur dengan sos miso putih, gula dan mirin), dan putih untuk membuat pes bijan.

Bagaimana biji bijan tumbuh, rahsia tumbuh

Sesame telah diusahakan sejak zaman kuno di India, Ethiopia, Yunani, Mesir, Iran. Di negara kita, bijan mula ditanam kemudian, hanya pada akhir abad ke-19. Banyak yang menganggap Afrika sebagai tanah air bijan, tetapi ada pendapat bahawa India dianggap sebagai yang pertama dalam penanaman bijan. Rusia pada tahun 70-an menduduki lebih dari 4 juta hektar biji bijan, bijan ditanam di lintang Wilayah Krasnodar dan di Wilayah Stavropol.

Hari ini kawasan bijan telah menurun tiga kali ganda. Dan ramai yang menolak untuk menangani budaya ini sama sekali kerana tidak menguntungkan dan kekurangan prospek untuk menjual produk..

Bagaimana bijan tumbuh? Budaya mencapai ketinggian hingga 1.5 meter, memiliki akar umbi, menembus tanah hingga kedalaman satu meter. Batang wijen lurus dan bercabang, ditutup dengan rambut berwarna zamrud kasar. Dedaunan wijen berukuran sederhana, petiolate, lebar. Perbungaan besar, terletak di tangkai pendek.

Buah wijen terletak di dalam kotak biji, berukuran kecil hingga 5 cm. Apabila wijen matang, kotak itu retak dan benihnya tumpah. Satu kotak biji bijan menghasilkan hingga 100 biji, dengan pelbagai warna.

Bijih disemai di tanah yang hangat, dengan kaedah baris lebar, lebar baris setengah meter, dengan kadar penyemaian 1 gram per seratus meter persegi, kedalaman hingga 4 cm.

Tanaman wijen tidak aneh, tetapi menuntut panas dan kelembapan pada awal pertumbuhannya, maka kultur mentolerir kekeringan, tetapi turun naik atmosfera akan memberi kesan negatif pada musim tumbuh secara keseluruhan. Saliniti, penumpahan air di tanah, akan memberi kesan buruk kepada buah wijen, lebih baik menabur di tanah hitam berpasir, atau loam ringan.

Manfaat atau bahaya bijan

Tidak ada pertikaian mengenai kebaikan dan keburukan biji wijen. Pengambilan biji yang sederhana hanya akan menguatkan badan, dan meningkatkan daya tahan sistem imun terhadap penyakit. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa komposisi vitamin yang kaya dapat menyebabkan reaksi alergi. Oleh itu, kerana berisiko tinggi terkena alergi, penghidap alergi dan orang yang tidak bertoleransi terhadap produk tidak digalakkan menggunakan biji bijan..

Sebagai tambahan kepada reaksi alergi, biji bijan dalam jumlah yang tidak terhad dapat menyebabkan gangguan pencernaan. Jangan menyalahgunakan biji bijan untuk orang yang terdedah kepada trombofilia, dan juga anak-anak kecil.

Tanpa ragu, bijan bermanfaat untuk tubuh manusia, (kecuali intoleransi individu), penggunaan bijan tidak lebih dari 30 gram sehari, tidak akan membahayakan tubuh, menguatkan tulang dan imuniti, menyediakan vitamin dan mineral, menambah bekalan estrogen pada wanita, bersama dengan madu - akan membekalkan tenaga sepanjang hari. Perkara utama adalah tidak melebihi dos sederhana dan bijan tidak akan mendatangkan bahaya.

Khazanah semula jadi: biji bijan dan khasiatnya yang bermanfaat

Wijen telah digunakan sebagai sumber minyak perasa dan minyak selama lebih dari 5.000 tahun. Ia mempunyai faedah kesihatan yang luar biasa dan ini adalah salah satu sebab mengapa ia sangat popular dalam masakan. Di Pripravkino.ru anda akan mempelajari segala sesuatu tentang bijan dan bagaimana ia sangat berguna untuk kesihatan, di mana anda boleh menambahkannya, dan juga cara memilih dan menyimpannya dengan betul.

Apa ini

Biji wijen berukuran kecil (panjang sekitar 3 mm dan lebar 2 mm), biji berbentuk air mata dengan rasa kacang dan tekstur renyah yang halus. Bergantung pada spesies, mereka datang dalam pelbagai warna: putih, kuning, hitam dan merah.

Biji wijen menambah rasa manis pada sushi dan roti, kentang goreng dan salad, dan merupakan ramuan dalam campuran rempah tahini dan hummus yang lazat dan berkhasiat. Minyak diperah dari biji, yang digunakan untuk memasak.

Biji wijen sering ditaburkan pada roti, keropok, kuki, dan makanan panggang dan pastri manis lain..

Seperti apa biji bijan - foto

Deskripsi umum

Sesame adalah ramuan tahunan yang tinggi dari keluarga Pedaliaceae yang tersebar luas di Asia, terutamanya Burma, China dan India. Ia juga merupakan salah satu tanaman utama untuk penanaman komersial di Nigeria, Sudan dan Ethiopia. Nama saintifik: Sesamum indicum.

Wijen dan bijan adalah nama yang sama untuk rempah ini.

Tingginya boleh mencapai ketinggian 2 m. Ia mempunyai bunga merah jambu atau putih dan daun panjang.

Bagaimana bijan tumbuh - foto

Inilah rupa tanaman bijan.

Setelah berbunga, buah akan kelihatan mengandungi biji putih, coklat, merah atau hitam kecil bergantung pada ragamnya..

Pod (panjang 2-5 cm) adalah kapsul berbentuk kapsul berbentuk segi empat panjang dengan alur dalam di sisi. Setiap mengandungi 100 biji atau lebih.

Apakah perbezaan antara bijan hitam dan putih

Biji wijen mempunyai lapisan luar yang dapat dikeluarkan. Ia juga dipanggil cengkerang atau sekam..

Biji bijan putih adalah biji yang dikupas. Mereka agak senang dijual dan lebih popular..

Perbezaan antara bijan hitam dan putih agak kecil dan boleh digunakan secara bergantian.

  • Perbezaan yang paling jelas adalah warna. Biji wijen hitam tidak dikupas, sementara biji wijen putih melepas cangkangnya, yakni ini adalah bahagian dalam biji. Perbezaan lain ialah tekstur.
  • Biji wijen hitam lebih kaya dengan kalsium daripada yang berwarna putih. Mereka juga sedikit pahit kerana kehadiran cengkerang.

Apa bau dan rasa

Biji wijen hampir tidak berbau, tetapi apabila dikeringkan dalam kuali panas, aroma dan rasa kacang muncul.

  • Biji putih mempunyai bau karamel dengan nota kacang dan manis.
  • Biji wijen hitam mempunyai rasa lebih kaya yang dapat dibandingkan dengan coklat gelap.

Cara memilih dan tempat membeli

Anda boleh membeli biji wijen di hampir semua kedai runcit dan pasar raya, kerana ia adalah salah satu rempah yang paling popular di dunia. Kebanyakan jenis putih dan hitam terdapat di mana-mana sahaja.

Biji wijen paling baik dibeli dalam jumlah kecil dan digunakan dengan cepat, kerana kandungan minyak yang tinggi menyebabkan biji cepat tengik..

Bagaimana dan berapa banyak yang perlu disimpan

Biji wijen tinggi lemak tak jenuh dan oleh itu mesti disimpan dalam bekas kedap udara untuk mengelakkan tengik. Letakkannya di tempat yang sejuk dan gelap, lebih baik di dalam peti sejuk. Apabila disimpan dengan betul, biji kering mempunyai jangka hayat enam bulan.

Biji wijen yang tidak dibakar boleh disimpan di tempat kering yang sejuk sehingga tiga bulan.

Komposisi kimia

Manfaat kesihatan dari biji bijan adalah kerana komposisi kimianya, kaya dengan vitamin, mineral, minyak semula jadi dan sebatian organik..

Nilai pemakanan setiap 100 g biji bijan kering (Sesamum indicum)

NamajumlahPeratusan nilai harian,%
Nilai tenaga (kandungan kalori)573 Kcal29
Karbohidrat23.45 g18
Protein17.73 g32
Lemak49.67 g166
Serat makanan (serat)11.8 g31
Folat97 μg25
Niacin4.515 mg28
Asid pantotenik0.050 mg1
Piridoksin0.790 mg61
Riboflavin0.247 mgSembilan belas
Tiamin0.791 mg66
Vitamin E0.25 mg2
Natrium11 mg1
Potasium468 mgsepuluh
Kalsium975 mg98
Tembaga4,082 mg453
Besi14.55 mg182
Magnesium351 mg88
Mangan2,460 mg107
Fosforus629 mg90
Selenium34.4 mcg62.5
Zink7.75 mg70
Beta karotena5 μg-

Manfaat Kesihatan

Sesame kaya dengan fitonutrien - asid lemak omega-6, antioksidan fenolik flavonoid, vitamin dan serat makanan - yang mempunyai khasiat yang bermanfaat dan meningkatkan kesihatan.

  • Biji bijan yang enak dan renyah dianggap sebagai makanan sihat. Kandungan kalori biji bijan: 100 gram biji mengandungi 573 kalori. Walaupun sebahagian besar kalori berasal dari lemak, ia mengandungi beberapa nutrien penting, mineral, antioksidan dan vitamin.
  • Bijinya sangat kaya dengan asid oleik, yang membantu menurunkan LDL, atau kolesterol "buruk", dan meningkatkan HDL, atau kolesterol "baik", dalam darah. Penyelidikan menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan lemak tak jenuh tunggal membantu mencegah penyakit arteri koronari dan strok.
  • Sesame adalah sumber protein makanan yang berharga dengan asid amino berkualiti tinggi, yang sangat diperlukan untuk tubuh yang sedang tumbuh. Hanya 100 gram biji menyediakan kira-kira 18 gram protein (32% daripada RDA).
  • Biji wijen mengandungi banyak faedah kesihatan seperti sesamol, sesamin, furylmethanethiol, guaiacol, phenylethanethiol dan furanol, vinylguacol dan decadienal. Sesamol dan sesamin adalah antioksidan enzimatik - alat pertahanan intraselular. Bersama-sama, sebatian ini membantu menghilangkan radikal bebas yang berbahaya dari tubuh manusia..
  • Sesame adalah salah satu biji yang kaya dengan vitamin dan mineral berkualiti. Vitamin B tinggi seperti niasin, folat, tiamin (vitamin B1), piridoksin (vitamin B6), dan riboflavin.
  • 100 g biji bijan mengandungi 97 mcg asid folik, iaitu kira-kira 25% daripada pengambilan harian yang disyorkan. Asid folik sangat penting untuk sintesis DNA. Apabila diberikan kepada ibu hamil, ia mencegah kecacatan saluran saraf pada bayi baru lahir.
  • Niacin adalah vitamin B kompleks yang banyak terdapat dalam biji bijan. Kira-kira 4.5 mg atau 28% dari kadar yang diperlukan diperoleh dari hanya 100 g biji. Niacin membantu menurunkan kepekatan kolesterol "buruk" dalam darah. Ia juga membantu mengurangkan kegelisahan dan neurosis..

Benih sangat kaya dengan banyak mineral penting. Kalsium, besi, mangan, zink, magnesium, selenium dan tembaga dipusatkan dalam biji bijan. Sebilangan besar mineral ini memainkan peranan penting dalam mineralisasi tulang, pengeluaran sel darah merah, sintesis enzim, pengeluaran hormon, dan fungsi normal otot jantung..

Sebagai contoh, kandungan kalsium dalam 100 g bijan adalah 975 mg - 98% dari nilai harian yang diperlukan. Ia adalah ubat yang sangat baik untuk pencegahan osteoporosis. Satu perempat cawan biji bijan semulajadi memberikan lebih banyak kalsium daripada segelas susu. Terdapat kira-kira 88 mg kalsium dalam satu sudu biji. Tubuh memerlukannya, kerana ia adalah bahan binaan utama, mengambil bahagian dalam proses memulihkan struktur tulang, rambut, gigi.

Hanya sebilangan kecil biji wijen sehari menyediakan jumlah antioksidan, mineral, vitamin dan protein yang disyorkan.

Bagaimana dan apa yang perlu dimakan biji bijan untuk penyerapan kalsium

Memasak dan memanaskan untuk jangka masa panjang akan mengubah nilai pemakanan biji bijan. Contohnya, kadar kalsium dikurangkan sekitar 60% semasa cengkerang dikeluarkan. Walau bagaimanapun, bentuk kalsium di dalamnya adalah kalsium oksalat, dan kurang diserap oleh badan..

Apabila biji hancur seperti tahini atau minyak bijan, nutrien lebih mudah diserap. Apabila dibiarkan utuh, bijinya sukar dicerna

Penyelidikan menunjukkan tahap kalsium sedikit lebih tinggi apabila biji dipanggang sedikit.

Wijen tidak boleh dianggap sebagai sumber utama kalsium kerana fakta bahawa ia dalam bentuk oksalat. Pertimbangkan untuk mengambil vitamin D dan omega-3 untuk penyerapan yang lebih baik.

Kebaikan untuk badan

Biji wijen sangat bermanfaat untuk kesihatan lelaki dan wanita, dan menyumbang kepada pencegahan dan rawatan penyakit.

  • Biji bijan mencegah diabetes. Benih ini merupakan sumber magnesium dan kaya dengan pelbagai nutrien lain. Bersama-sama, mereka menurunkan kadar glukosa darah, sehingga mengurangkan risiko diabetes. Orang yang menghidap diabetes boleh menggunakan minyak bijan untuk memasak.
  • Sesame adalah penawar semula jadi untuk anemia. Biji hitam adalah beberapa ubat rumah yang paling disyorkan untuk anemia dan masalah kekurangan zat besi yang lain.
  • Mencegah penyakit kardiovaskular. Minyak biji wijen membantu mencegah lesi aterosklerotik dan oleh itu sangat bermanfaat untuk kesihatan jantung. Sesamol, antioksidan yang terdapat dalam biji wijen, meningkatkan kesihatan kardiovaskular.
  • Ia mempunyai sifat anti-barah. Biji wijen mengandungi magnesium, yang memiliki reputasi anti-barah. Mereka juga mengandungi sebatian anti-kanser yang dikenali sebagai fitat. Berkat tindakan bahan-bahan ini, biji bijan mengurangkan risiko tumor kolorektal dan bahkan mencegah timbulnya..
  • Meningkatkan penghadaman. Biji wijen mengandungi serat yang membantu sistem pencernaan dan usus besar berfungsi dengan baik.
  • Sesame dapat membantu mengurangkan simptom artritis reumatoid. Benih mengandungi tembaga, yang mempunyai sifat anti-radang dan antioksidan dan mengurangkan pembengkakan dan kesakitan yang berkaitan dengan rheumatoid arthritis. Mineral ini juga menguatkan tulang, saluran darah, dan sendi di dalam badan..
  • Mencegah gangguan pernafasan. Kehadiran magnesium dalam biji wijen mengurangkan risiko asma dan penyakit pernafasan lain dengan mengurangkan kekejangan saluran udara.
  • Melindungi DNA dari sinaran. Sesamol melindungi DNA dari kerosakan akibat radiasi.
  • Biji wijen meningkatkan kesihatan tulang. Ia mengandungi zink, mineral yang merangsang kepadatan tulang. Kekurangan zink dikaitkan dengan permulaan osteoporosis. Benih juga mengandungi kalsium, yang penting untuk tulang yang sihat.
  • Mengurangkan tekanan dan meningkatkan kualiti tidur. Antispasmodik magnesium dan kalsium mengatur fungsi otot, meningkatkan penghantaran impuls saraf. Thiamine, ubat penenang semula jadi, membantu fungsi saraf. Biji wijen juga mengandungi tryptophan, asid amino yang membantu dalam rembesan serotonin. Serotonin penting untuk menghilangkan rasa sakit dan peraturan tidur.
  • Mengurangkan tahap kolesterol. Biji wijen hitam kaya dengan lignan, yang. terkenal dengan sifat penurun kolesterol. Biji wijen hitam juga mengandung sebatian tanaman, fitosterol, yang memiliki struktur seperti kolesterol. Oleh itu, memasukkan biji ini dalam makanan anda pasti dapat membantu anda menyingkirkan kolesterol darah tinggi..
  • Sesame baik untuk wanita hamil dan janin. Benih yang kaya dengan asid folik menyumbang kepada sintesis DNA yang betul pada janin dan menambah kesihatan ibu hamil. Zat besi dalam biji wijen hitam mencegah anemia kehamilan. Walau bagaimanapun, sumber nutrien ini tidak digalakkan pada peringkat awal kehamilan.

Kontraindikasi (bahaya)

Produk bijan harus dielakkan oleh orang yang alergi terhadap biji wijen, kerana gatal-gatal, dermatitis, gatal-gatal, dll boleh terjadi. Ini adalah jenis reaksi hipersensitiviti individu pada sesetengah orang, yang tidak begitu biasa..

Sesame dikontraindikasikan pada trimester pertama kehamilan.

Aplikasi memasak

Biji wijen hitam dan putih digunakan dengan cara yang berbeza dalam memasak:

  • Hitam - untuk pencuci mulut, sup atau tampalan.
  • Putih - dibuat menjadi pes wijen atau digunakan untuk melapisi pencuci mulut, makanan goreng, dan menghias makanan.

Biji bijan putih hampir selalu dipanggang sebelum dimakan..

Inilah cara penggunaan biji wijen dalam memasak:

  • Biji panggang digiling dan dicampurkan dengan minyak zaitun atau minyak sayuran lain untuk membuat pasta separa keras dan beraroma yang kemudian ditambahkan ke pelbagai hidangan. Ia dipanggil tahini. Ini adalah salah satu ramuan utama hummus hidangan Timur Tengah yang terkenal..
  • Biji wijen panggang ditaburkan pada sandwic, biskut, roti, kek, salad dan hidangan goreng.
  • Di Eropah, ia digunakan terutamanya dalam penghasilan marjerin.
  • Biji bijan panggang dan cincang sering ditaburkan pada salad, pencuci mulut, dan pastri lain..
  • Biji wijen digunakan dalam rempah Jepun Gomasio.
  • Mereka ditaburkan dengan hidangan Asia dan roti.
  • Minyak biji wijen adalah salah satu minyak sayuran yang paling banyak dicari di Malaysia, Indonesia dan bahagian selatan India..

Cara membuat bijan tahini - resipi ringkas

Tahini adalah pasta biji wijen yang dapat digunakan sebagai ramuan dalam sos atau sendiri pada keropok dan roti bakar atau untuk mencelupkan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Jumlah masa memasak: 15 minit.

Keluaran: 4 gelas.

  • 5 cawan biji bijan putih
  • 1½ cawan minyak zaitun.
  1. Panaskan ketuhar hingga 180 C.
  2. Letakkan biji bijan di atas loyang dengan perkamen dan bakar selama 5-10 minit, kacau kerap dengan spatula. Elakkan keperangan.
  3. Biarkan sejuk selama 20 minit.
  4. Pindahkan biji bijan ke pemproses makanan dan masukkan minyak. Kisar selama 2 minit.
  5. Periksa ketekalan. Tujuannya adalah tekstur yang tebal namun cair. Masukkan minyak atau biji bijan hingga suka.

Tahini disimpan di dalam peti sejuk dalam bekas yang tertutup rapat sehingga 3 bulan.

Apa yang perlu diganti dalam resipi

Sekiranya resipi anda memerlukan biji wijen dan anda tidak memilikinya, cuba gantikannya dengan alternatif dari senarai di bawah..

  • Biji popi. Mereka juga mempunyai sedikit rasa hingga dibakar atau dipanggang. Ini membangkitkan rasa pedas dan pedas yang serupa dengan biji wijen. Kedua-duanya digunakan dalam roti, kek, dan gula-gula. Sebagai pengganti, anda memerlukan jumlah biji poppy yang sama, ini akan berfungsi untuk kebanyakan resipi.
  • Biji rami. Mereka memberikan nota kacang yang sama seperti yang anda dapatkan dari biji bijan. Perhatikan bahawa biji rami harus digiling dengan baik kerana sukar dicerna. Teksturnya berbeza-beza dan mungkin tidak sesuai untuk semua hidangan yang memerlukan biji bijan. Gunakan nisbah 1: 1 untuk penggantian.
  • Biji bunga matahari yang dikupas. Mereka sedikit lebih besar daripada biji wijen, tetapi mempunyai rasa kacang ringan yang serupa dan menambah kerenyahan pada hidangan. Tambahkannya ke pencuci mulut, roti bakar, atau taburkan salad. Biji biji bunga matahari sesuai untuk kebanyakan hidangan yang memerlukan biji bijan.

Biji wijen - sifat berguna dan kontraindikasi, cara penggunaan

Sejak zaman dahulu, tanaman seperti bijan telah datang kepada kita. Sifat dan kontraindikasi yang berguna diketahui oleh nenek moyang kita, yang menyimpan pengetahuan ini hingga hari ini. Sesame mempunyai nama kedua - bijan dan merupakan tanaman tahunan. Benih yang digunakan untuk makanan terdapat dalam buah seperti kapsul. Warna mereka boleh dari hitam hingga putih salji. Rasanya lembut dengan ciri khas.

Sifat bijan yang bermanfaat telah digunakan dalam masakan, perubatan, dan kosmetologi. Yang sangat penting adalah minyak dari biji-bijian ini, yang terutama digunakan untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Di negara kita, taburan untuk produk roti sering dibuat dari biji, namun bijan mendapat aplikasi yang lebih luas di luar negara. Mengapa dia mendapat populariti itu, adakah bahaya dari dia, dan juga bagaimana menggunakan biji wijen dengan manfaat maksimum, anda akan belajar lebih lanjut.

Komposisi dan kebaikan bijan

Sebagai peraturan, biji semua tanaman memiliki nilai pemakanan yang cukup tinggi dan mengandung lebih dari 50% lemak dalam komposisi, dan bijan tidak terkecuali. Kandungan kalori setiap 100 gram ialah 580 kcal. Peratusan minyak dalam biji mencapai 55.

Untuk mengekstrak semua khasiat bijan, lebih baik menggunakannya dipanaskan atau direndam. Jadi bijinya akan lebih mudah dikunyah, dan produknya akan diserap dengan lebih baik. Nilai biji adalah minyak dalam komposisi, yang mengandungi asam lemak tepu dan tak jenuh, trigliserida dan ester gliserol.

Sesame mengandungi banyak bahan berguna:

  1. Sesame mengandungi antioksidan kuat yang disebut sesamin. Ia dapat menyingkirkan banyak gangguan pada semua organ dan sistem dan mencegah munculnya tumor barah.
  2. Dan beta-sitosterol membantu mengurangkan kolesterol jahat dalam darah manusia.
  3. Phytin mengembalikan keseimbangan mineral dalam badan.
  4. Thiamine meningkatkan fungsi sistem saraf dan menormalkan metabolisme.
  5. Phytosterol mengurangkan risiko aterosklerosis dan menghilangkan kolesterol, membantu melawan kegemukan.

Komposisi bijan dibungkus dengan karbohidrat, asid amino, protein dan kalsium. Ia mengandungi banyak vitamin A, E, B, C, PP sebatian mineral berguna: kalium, kalsium, zat besi, fosforus, serat makanan dan lesitin. Hanya sedikit orang yang mengetahui berapa banyak kalsium dalam biji bijan. Tetapi ia mengandungi lebih banyak unsur jejak ini daripada keju kotej, keju atau susu yang terkenal, yang sebelumnya dianggap sumber yang sangat diperlukan. Oleh itu, benih penyembuhan untuk sendi dan tulang, dan mencegah terjadinya osteoporosis. Dengan penggunaan biasa, badan menjadi lebih kuat dan jisim otot bertambah dengan lebih intensif..

Sesame mampu merangsang pertumbuhan manusia, berkat bahan khas - riboflavin. Di samping itu, ia menguatkan rambut dan kuku, memperbaiki penampilan kulit. Ia mempunyai kesan positif terhadap komposisi darah manusia. Sesame sangat bermanfaat untuk sistem pencernaan. Ia sangat bermanfaat bersama dengan ubat-ubatan dalam rawatan asma, penyakit hati dan pundi hempedu, darah tinggi, radang ginjal.

Sesame mempunyai khasiat yang bermanfaat, bagi wanita yang dinyatakan dalam kandungan hormon seks wanita - phytoestrogen. Sangat digalakkan untuk wanita berumur lebih dari 45 tahun. Tetapi untuk kanak-kanak perempuan, produk ini akan memberi kesan terapeutik: meningkatkan sistem pembiakan, menguatkan rambut, kulit dan kuku..

Semasa membawa bayi, dia dapat meremajakan plasenta, yang seiring dengan perkembangan janin. Untuk memahami sama ada biji bijan boleh disusui, anda perlu tahu bahawa ia adalah produk makanan. Walaupun kandungan kalori, ia tidak menimbulkan kemunculan pound tambahan, tetapi mampu mengembalikan kekuatan dan kekebalan tubuh selepas kehamilan. Jangan lupa tentang kandungan kalsium yang tinggi dalam bijan, yang penting untuk perkembangan sistem rangka bayi yang baru lahir, dan untuk penampilan ibu. Ia harus dimasukkan ke dalam diet sedikit demi sedikit, memantau reaksi anak. Semasa menyusu biji bijan harus dimakan satu sudu teh sehari..

Ia juga mempunyai kualiti yang sangat berharga:

  1. Meremajakan badan apabila disapukan secara dalaman atau luaran (campuran berdasarkannya, minyak).
  2. Mengandungi kapur, yang kekurangan tubuh manusia.
  3. Menurunkan rasa lapar.

Kelebihan minyak biji bijan

Bukan hanya biji bijan yang digunakan secara aktif. Sifat bermanfaat dan kontraindikasi minyak yang diperolehi lebih dikenali oleh pakar pemakanan, pakar kosmetik dan doktor. Dalam perubatan, digunakan untuk membuat salep, tambalan, dan pelbagai emulsi kerana kemampuannya untuk meningkatkan pembekuan darah. Selalunya digunakan sebagai pencahar, terutama untuk diatesis hemoragik.

Dalam industri kosmetik, minyak bijan sangat diperlukan untuk mengurut, melembutkan dan melembapkan kulit. Dalam bentuknya yang tulen, mereka boleh menanggalkan alat solek, menyapukan rambut dan kulit. Ia sering ditambahkan pada krim anti-penuaan kerana sebahagian besarnya sifat antioksidannya..

Kontraindikasi wijen

Sebelum menggunakan, pastikan untuk memeriksa apa kontraindikasi untuk biji bijan. Oleh kerana ia mempunyai ciri peningkatan pembekuan darah, tidak digalakkan bagi orang yang menderita trombosis, peningkatan pembekuan darah, trombosis. Anda tidak boleh menggunakannya untuk urolithiasis, penyakit buah pinggang.

Seperti mana-mana produk, perlu diingat bagaimana mengambil biji bijan. Jumlah optimum setiap hari tidak boleh melebihi tiga sudu teh, agar tidak menimbulkan akibat negatif. Terutama dengan berhati-hati, anda perlu menggunakannya untuk wanita hamil dan tidak melebihi dos yang disyorkan, kerana hipokalsemia pada janin boleh berkembang atau keguguran mungkin berlaku..

Cara pengambilan biji bijan

Walaupun terdapat kemungkinan kontraindikasi, bijan boleh digunakan dengan cara yang berbeza. Dalam memasak, untuk memberikan rasa yang lebih cerah, dipanaskan dalam kuali atau minyak bijan digunakan, di mana anda boleh menggoreng daging atau sayur-sayuran. Ia jauh lebih berguna daripada bunga matahari dan membuang toksin dari badan. Apabila digunakan untuk tujuan perubatan, lebih baik rendam atau bijan sedikit suam. Anda boleh mengisar biji dalam penggiling kopi dan rendam di dalam air, kemudian ambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Secara tradisinya, benih ditaburkan pada roti, pencuci mulut, biskut dan makanan panggang yang lain. Ia berguna untuk menambahkannya ke pelbagai salad sayur-sayuran. Dalam masakan oriental, mereka digunakan untuk menyediakan pasta yang enak dengan rasa yang sedap. Dan perasa kering berdasarkan biji dengan garam digunakan dalam penyediaan nasi.

Seperti yang anda ketahui, biji bijan dapat menampung pengambilan kalsium setiap hari. Sedikit yang tahu bagaimana mengambil biji dengan kekurangan kalsium. Seratus gram produk akan membantu mengimbangi kekurangan unsur jejak ini, tetapi untuk pencegahan, anda harus menggunakan dua hingga tiga sudu teh.

Cara memilih dan menyimpan biji benih

Sebaiknya beli biji bijan mengikut berat atau dalam beg lutsinar untuk menghargai penampilannya. Mereka mesti kering dan rapuh, dan tidak terasa pahit. Lebih baik membeli produk yang tidak diperbaiki, ia mempunyai lebih banyak faedah, dan ia akan bertahan lebih lama.

Simpan biji yang belum dikupas di tempat yang sejuk dan gelap di dalam bekas yang tertutup rapat, tetapi biji yang dikupas harus diletakkan di dalam peti sejuk. Mereka disimpan dari tiga bulan hingga setahun. Walau bagaimanapun, minyak biji wijen mempunyai jangka hayat yang lebih lama dan boleh bertahan selama bertahun-tahun walaupun di iklim panas..

Sesame mempunyai sifat perubatan dan kontraindikasi, yang telah kami pertimbangkan, adalah produk makanan yang cukup berharga. Dengan jumlah kalsium, berkali-kali lebih unggul daripada produk tenusu, ia adalah sumber vitamin dan zat lain yang berharga. Mempunyai sedikit kontraindikasi dan akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk diet yang betul.

Tonton video resipi susu bijan:

Adakah artikel ini membantu anda? Berkongsi dengan rakan anda!

Bijan

Deskripsi umum

Sesame (dari Latin Sesamum - tanaman minyak) adalah tanaman satu dan berkepanjangan, di dalam biji yang bijinya masak. Terdapat beberapa jenis biji bijan: putih, kuning, coklat dan hitam. Tetapi selalunya terdapat dua jenis utama: putih dan hitam. Yang putih digunakan dalam memasak untuk hidangan yang dirawat dengan panas, dan yang hitam - sebaliknya. Spesies inilah yang lebih beraroma.

Manusia mula menggunakan biji wijen sejak dulu. Itu digunakan untuk tujuan perubatan di Yunani kuno, Rom, Babylon dan China. Minyak wijen disebutkan dalam warisan budaya kuno di banyak negara, dan juga dalam Kitab Suci. Yang pertama untuk menerangkan jumlah maksimum sifat berguna bijan dan minyak bijan adalah Avicenn, yang mencipta karya besar penyembuhan pada abad ke-11.

Kini biji bijan ditanam untuk dieksport di Transcaucasia, Asia Tengah, Timur Jauh dan India..

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli biji wijen, anda perlu memilih biji yang tidak melekat dan kering sebisa mungkin.

Yang paling bermanfaat adalah biji bijan mentah kerana semasa rawatan haba, sebahagian besar nutrien menguap. Walau bagaimanapun, biji mentah tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Selepas 1-2 bulan, mereka mula menjadi tengik. Minyak bijan yang sejuk boleh disimpan dalam jangka masa paling lama. Ia mengekalkan sifat bermanfaat selama 9 tahun tanpa perubahan ketara dalam komposisi vitamin, mineral dan kimia. Rasanya seperti minyak zaitun, tetapi lebih aromatik dan tidak mempunyai kepahitan yang terdapat pada minyak zaitun. Anda tidak boleh menggoreng minyak wijen, kerana ia mula terbakar dan pada suhu tinggi bahan karsinogenik mula terbentuk di dalamnya. Ia digunakan secara eksklusif untuk menggayakan salad sayur, daging dan keju. Minyak wijen juga digunakan untuk keperluan kosmetik untuk urutan, penyingkiran solekan dan sebagai asas pelembap..

Penggunaan dan aplikasi

Biji wijen dalam masakan digunakan untuk membuat kazinak, permen, halva dan gula-gula lain, dalam produk roti dan sebagai bumbu untuk daging.

Khasiat biji bijan yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Biji bijan mentah mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 573 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B425.6Kalsium, Ca975
Vitamin B34.515Fosforus, P629
Vitamin B10.791Kalium, K468
Vitamin B60.79Magnesium, Mg351
Vitamin E0.25Besi, Fe14.55
Komposisi lengkap

Biji wijen dikelaskan sebagai produk minyak. Mereka mengandungi hampir 60% isipadu lemak sayuran, termasuk asid linoleik, oleik, palmitik, myristik, arakidik, stearat dan lignoserik. Bahan-bahan ini sangat diperlukan untuk tubuh manusia dan mengambil bahagian dalam semua proses penting. Juga biji bijan mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Ia mengandungi vitamin A, C, E dan kumpulan B; mineral - magnesium, zink, fosforus, zat besi, tetapi yang paling penting adalah kalsium. Untuk 100 g bijan, ia merangkumi sebanyak 783 mg, yang merupakan dos harian orang dewasa. Selain itu, biji mengandungi asid organik: beta-sitosterol, phytin dan lesitin.

Sifat berguna dan perubatan

Orang yang mengikuti diet makanan mentah, vegetarian atau diet, biji bijan harus dimakan tidak lebih dari 25-30 g sehari atau diganti dengan satu sendok makan minyak bijan.

Pakar pemakanan mengesyorkan menggunakan bijan dan minyaknya untuk menormalkan metabolisme lipid dan lemak, menurunkan kadar kolesterol darah dan menyerap plak lemak di dinding saluran darah, yang merupakan penyebab utama aterosklerosis, pembekuan darah, dan penyumbatan vaskular. Minyak wijen, apabila diambil secara dalaman, mempengaruhi komposisi darah. Sifatnya untuk membeku ditingkatkan, oleh itu, minyak diambil dengan diatesis hemoragik.

Biji bijan mentah juga digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit seperti darah tinggi, radang paru-paru, penyakit sendi, hati, tiroid dan pankreas..

Sekiranya mastitis terjadi pada wanita semasa menyusui, perlu menggunakan kain kasa yang dibasahi dengan minyak bijan ke segel yang terbentuk atau mengisar biji mentah dalam penggiling kopi, dan membuat kompres dari gruel yang dihasilkan, mencampurkannya dengan minyak sayuran.

Sesame mempunyai kesan berganda pada sistem pembiakan. Di satu pihak, ia mendorong aliran darah ke pelvis kecil, mengurangkan risiko mastopati dan neoplasma kelenjar susu yang lain, dan di sisi lain, bersamaan dengan biji rami dan biji popi, ia adalah afrodisiak terkuat yang meningkatkan keinginan seksual, baik pada lelaki dan wanita..

Sifat antioksidan bijan digunakan untuk menghilangkan batuk dari selsema, selesema, dan asma. Untuk ini, minyak bijan dipanaskan dalam mandi air hingga 36-38 ° C dan disapu ke kulit leher dan dada. Kemudian ditutup dengan polietilena dan kain wol.

Ciri-ciri bijan yang berbahaya

Biji wijen harus diambil dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana penggunaan berlebihan boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran anak dengan hipokalsemia. Bagi orang yang menderita penyakit gastrousus, disertai dengan peningkatan keasidan, bijan tidak boleh diminum, kerana ia sangat merengsakan membran mukus epitel dalaman. Dan membawa mereka dengan perut kosong boleh menyebabkan rasa dahaga dan loya. Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan negatif ini dengan mengambil biji panggang dengan madu..

Sesame dikontraindikasikan untuk orang dengan peningkatan pembekuan darah dan penyakit buah pinggang.

Tidak digalakkan menggunakan biji wijen untuk urolithiasis, agar tidak memperburuk keadaan kerana kandungan kalsium yang tinggi dalam biji wijen.

Minyak wijen tidak boleh digunakan dengan aspirin dan asam oksalat, kerana kalsium bergabung dengan mereka untuk membentuk simpanan ginjal..

Terdapat kes intoleransi individu terhadap biji bijan yang diketahui..

Baca juga artikel kami mengenai sifat minyak bijan. Segala-galanya mengenai sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia, nilai pemakanan, kehadiran vitamin dan mineral, penggunaan dalam masakan dan kosmetologi.

Sesame sangat berguna untuk kanak-kanak. Untuk membuat anak-anak menyukainya, cuba buat susu bijan yang enak mengikut resipi dari video.

Biji wijen: khasiat dan kegunaan yang bermanfaat

Sesame adalah tanaman tahunan tropika yang telah diusahakan oleh manusia selama 3,500 tahun. Bahkan orang Babilon dan Mesir kuno menggunakan biji wijen sebagai sumber minyak yang enak dan ubat penyembuh bagi banyak penyakit. Menjelang awal era baru, budaya biji minyak telah tersebar di seluruh Timur, di mana ia menerima nama "semsem".

Wijen adalah tumbuhan herba, tetapi kelihatan seperti semak pendek dengan buah-buahan dalam bentuk buah polong. Setelah mencapai tahap matang, buahnya pecah, menampakkan biji wangi. Ciri tumbuhan ini terkandung dalam kata-kata terkenal Ali Baba yang luar biasa: "Sim-sim, bukalah!" Benihnya rata, kecil (100 g produk mengandungi hingga 500 keping), tetapi sangat berkhasiat.

Secara tradisinya, pengeluar dan pengguna utama adalah negara-negara Arab Timur, India dan Asia Tenggara. Benih dan minyak yang diekstrak daripadanya telah digunakan untuk memasak, membuat sabun, membuat kosmetik, dan bahkan sebagai racun serangga. Pada masa ini, penggemar makanan sihat di seluruh dunia menganggap biji wijen sebagai makanan super - produk yang sangat berguna dan juga ubat..

Kandungan komposisi dan kalori

Sesame secara puitis disebut "maharaja biji-bijian Timur dan raja minyak Barat." Dan untuk alasan yang baik - ia mengandungi 10 zat yang perlu dirasakan baik oleh tubuh. Jadual menunjukkan dengan jelas berapa banyak vitamin dan mineral dari pengambilan harian orang dewasa yang terkandung dalam 35 g produk.

NutrienPeratusan kandunganKesan pada badan
tembaga163%Mengambil bahagian dalam penghasilan hemoglobin, protein dan enzim
mangan45%Membantu penyerapan vitamin B, C, E, mencegah perkembangan diabetes
kalsium
35%Membentuk tisu gigi dan tulang, menyokong fungsi jantung dan sistem saraf
magnesium32%Meningkatkan penghasilan enzim dan hormon seks, meningkatkan fungsi imun
fosforus
32%Menguatkan tulang dan gigi, meningkatkan kemampuan intelektual
besi29%Membentuk sel darah merah, memastikan fungsi jantung dan usus yang betul
zink25%Mengatur sistem imun dan saraf, mempercepat pembahagian sel
molibdenum24%Menggalakkan penyerapan vitamin C, menghilangkan asid urik dari tisu
selenium23%Melindungi daripada virus, mencegah perkembangan barah, rematik, kemandulan lelaki
vitamin B123%Menyokong fungsi normal otak, sistem saraf, perut dan buah pinggang

Di samping itu, produk ini mengandungi 2 bahan unik: sesamin dan sesamolin. Antioksidan yang larut dalam air ini berkesan mencegah penuaan badan, perkembangan penyakit kardiovaskular dan onkologi..

Biji wijen adalah 52% lemak dan 32% protein sayuran. Gabungan ini sangat tinggi kalori - 560 Kcal per 100 g. Kira-kira 1.5 sudu boleh dimakan setiap hari. tanpa membahayakan kesihatan.

Sifat berguna dan perubatan

Doktor oriental legenda Ibnu Sina (Avicenna) menggambarkan biji bijan sebagai pembersih usus yang sangat baik. Penyembuh abad pertengahan menyediakan dari biji ubat untuk batuk kering, sembelit dan anemia.

Ubat moden mengesahkan sifat penyembuhan produk berikut:

  • mencegah perkembangan barah perut, usus besar dan payudara;
  • pencegahan osteoporosis dan patah pinggul;
  • memperbaiki keadaan pesakit yang menderita asma dan bronkitis;
  • normalisasi tahap gula dan kolesterol;
  • kelonggaran saluran darah dan menurunkan tekanan;
  • melegakan kesakitan dan pembengkakan reumatik.

Hanya biji yang belum dirawat secara panas yang berkesan untuk rawatan.

Manfaat kesihatan lelaki

Biji wijen mempunyai manfaat yang kuat untuk sistem pembiakan lelaki. Mereka kaya dengan arginin, asid amino yang menghasilkan oksida nitrat dalam tisu badan. Sebatian ini mempercepat aliran darah, yang membantu meningkatkan ereksi.

Spesies oksigen reaktif dan antioksidan yang termasuk dalam produk menghilangkan tekanan oksidatif, yang menghilangkan kerosakan pada DNA sperma. Kajian saintifik membuktikan bahawa dengan penggunaan biasa, jumlah sperma meningkat sebanyak 3%, dan pergerakannya sebanyak 50%.

Agar tahap hormon testosteron lelaki sesuai dengan norma semula jadi, diet harian harus mengandungi 11 mg zink. Dalam 1 st. sesudu biji mengandungi 10 mg unsur surih ini.

Kebaikan untuk wanita

Kesejahteraan seorang wanita secara langsung berkaitan dengan tahap hormon seks wanita. Biji wijen sarat dengan asid lemak omega-3, yang memberikan keseimbangan hormon dan meningkatkan peluang anda hamil. Lemak sihat meningkatkan pengeluaran estrogen, yang dapat membantu meningkatkan ukuran payudara.

Pengambilan biji yang tidak disenyawakan pada separuh kedua kitaran wanita menghilangkan gejala PMS yang tidak menyenangkan - kegelisahan, mengantuk, edema dan peningkatan selera makan. Untuk wanita menopaus, biji bijan dapat membantu mengurangkan kilat panas dan meningkatkan tidur.

Semasa mengandung dan menyusui

Semasa merancang kehamilan, adalah berguna untuk makan 1-2 sudu besar setiap hari. sudu biji bijan. Asid folik di dalamnya mencegah kecacatan tiub saraf pada embrio. Zat besi mencegah anemia ciri kehamilan, dan kalsium menguatkan gigi ibu dan mengambil bahagian dalam pembinaan rangka bayi.

Berikut adalah beberapa kelebihan untuk ibu mengandung:

  • pengayaan tubuh dengan asid amino, protein, vitamin kumpulan B, C, E;
  • penghapusan sembelit;
  • peningkatan imuniti, penting untuk pencegahan ARVI dan influenza;
  • normalisasi kencing;
  • menguatkan otot dan saraf.

Walau bagaimanapun, bijan harus dielakkan pada trimester pertama - ia dapat merangsang keguguran awal.

Biji wijen juga bermanfaat semasa menyusu - ia meningkatkan pengeluaran susu dan memperkaya dengan kalsium, yang penting untuk pertumbuhan bayi.

Adakah mungkin untuk memberi biji bijan kepada anak-anak


Sehingga 2 tahun, seorang kanak-kanak tidak boleh ditawarkan biji wijen dan bahkan roti bakar yang ditaburkan dengannya. Terdapat 2 sebab untuk ini - biji-bijian kecil dapat masuk ke saluran angin serpihan, dan juga menyebabkan alergi. Produk ini boleh dimasukkan ke dalam diet kanak-kanak dan remaja dari 2 hingga 17 tahun setiap hari.

Pakar pemakanan menyebut 5 faedah kesihatan untuk kanak-kanak:

  • membekalkan tubuh dengan sejumlah besar tenaga;
  • pencegahan karies;
  • pengukuhan dan pertumbuhan tulang;
  • melindungi hati daripada toksin;
  • penyembuhan luka yang cepat.

Norma harian produk untuk kanak-kanak adalah 1 sudu kecil.

Kawasan penggunaan

Di pelbagai tempat di dunia, tanaman berguna digunakan dengan caranya sendiri - dalam pertanian, farmaseutikal, dan industri kosmetik. Di India, biji wijen adalah bahagian simbolik dari cuti umum dan ritual keagamaan. Orang Afrika menanam tanaman di pintu untuk menangkis roh jahat, dan petani Amerika menghiasi kebun bunga mereka dengannya. Tetapi selalunya biji bijan berfungsi untuk memasak, merawat penyakit dan merawat penampilannya..

Penggunaan memasak

Koki Asia menggunakan biji bijan yang belum dipanggang dalam makanan mereka. Di Jepun, ia adalah bahagian penting dari hiasan dan hiasan estetik. Ikan itu ditaburkan dengan biji wijen hitam, dan makanan laut gelapnya ringan. Di meja Jepun, biji-bijian aromatik sama pentingnya dengan garam dan lada. Di Korea, biji ditambahkan ke salad dan sos untuk makanan sehari-hari..

Unsur yang sangat diperlukan dalam diet Timur Tengah adalah tahini, pasta wijen tebal yang dihaluskan dengan kacang buncis. Di Israel, Syria, Mesir, hidangan ini disajikan dengan setiap sarapan dan makan tengah hari, dan bagi orang Badui Gurun Arab, tahini adalah makanan pokok..

Di negara-negara Arab dan Asia Tengah, wijen diubah menjadi halva, ditaburkan dengan pastri manis dan tidak beragi. Bagel simita Turki yang terkenal tidak dapat difikirkan tanpa taburan bijan. Di Iraq, tahini dicampurkan dengan sirap kurma dan dimakan di atas roti seperti jem.

Di Barat, produk ini kurang meluas. Ia digunakan untuk merasa dan menghias roti, roti, keropok. Kedai makanan kesihatan juga menawarkan batang bijan dan bar berasaskan madu.

Koki moden mencadangkan menambahkan biji wijen ke hiasan beras, menaburkannya dengan salad segar dan pastri buatan sendiri. Aroma biji-bijian menambah rempah ke labu goreng dan brokoli rebus. Sangat sesuai dengan ayam goreng, ikan laut dan makanan laut - udang, sotong, sotong.

Dalam perubatan rasmi dan tradisional

Dalam amalan perubatan, minyak bijan digunakan lebih kerap daripada biji utuh. Berdasarkan asasnya, sediaan larut lemak untuk suntikan, emulsi untuk krim dan plaster penyembuhan luka dihasilkan. Syarikat Farmaseutikal Jepun Melancarkan Sesamin Pill - Hangover Relief.

Dalam perubatan alternatif, biji bijan digunakan untuk penyakit berikut:

  • Cirit-birit. Biji hancur dicampurkan dengan madu dalam nisbah 1: 1, sedikit dicairkan dengan air. Ambil 1 sudu besar. beberapa kali sehari sehingga keadaan bertambah baik.
  • Gastritis dan kolitis. Ambil 2 sudu kecil sebelum makan. beberapa kali sehari.
  • Kesakitan neuralgik. Goreng biji dalam kuali, kisar menjadi serbuk, ambil 1 sudu besar. 1 sehari.
  • Berat berlebihan. 200 g biji direndam semalaman. Kemudian kisar dalam pengadun, tambahkan 250 g air. Terikan, tuangkan ke dalam balang kaca dan masukkan ke dalam api selama 12 jam. Minum 1 sudu besar. 15 minit sebelum setiap hidangan.

Minyak wijen merawat luka bakar, kulat jari kaki, radang gusi dan kulit.

Penggunaan minyak bijan dalam kosmetologi

Komponen minyak bijan yang paling penting adalah zink, perangsang kolagen yang kuat. Ia meningkatkan keanjalan kulit, menyembuhkan tisu yang rosak, mengurangkan kedutan, dan menghilangkan jerawat. Dengan bantuan minyak penyembuh, anda boleh melakukan urutan badan secara umum, menyembuhkan tumit yang retak dan ruam lampin pada bayi.

Berikut adalah beberapa cara untuk menjaga penampilan anda dengan minyak:

  • menanggalkan solek;
  • topeng minyak untuk rambut;
  • gunakan sebagai krim muka malam;
  • permohonan ke badan selepas selaran matahari;
  • pemulihan warna rambut dengan uban awal.

Untuk kaedah yang terakhir, minyak biji bijan hitam lebih baik..

Kontraindikasi bahaya dan perubatan

Kategori utama orang yang dilarang memakan biji wijen adalah penghidap asma dan penghidap alergi. Seperti kacang-kacangan, biji-bijian wangi sering menyebabkan sesak nafas, hidung berair, urtikaria dan juga kejutan anafilaksis - edema tisu lembut yang sangat berbahaya..

Secara terang dan nipis, bijinya kaya tepu dengan lemak. 100 g biji mengandungi 8 g lemak, yang merupakan 40% dari nilai harian. Oleh itu, lebihan biji bijan dalam makanan menyebabkan kenaikan berat badan berlebihan..

Kesan berbahaya lain berpunca daripada penyalahgunaan produk.

Sekiranya anda kerap makan lebih dari 3 sudu teh biji bijan sehari, penyakit berbahaya boleh berkembang:

  • kolitis;
  • cirit-birit kronik;
  • kanser kolon.

Sekali pun jumlah peruntukan harian boleh menyebabkan sembelit, cirit-birit, atau radang usus buntu..

Varieti hitam dan putih - mana yang lebih berguna?

Untuk menaburkan roti dan pastri, biji bijan putih sering digunakan. Mereka lebih lembut, kerana dikupas, dan mempunyai rasa manis yang cerah. "Saudara" hitam mengekalkan kerang renyah dengan rasa kacang yang kaya.

Tetapi bijan putih bukan hanya biji hitam tanpa sekam. Hitam dan putih adalah dua jenis yang berbeza dengan nilai pemakanan yang hampir sama. Tetapi biji-bijian hitam mengandungi lebih banyak antioksidan, kalsium, zink, dan vitamin B..

Cara memilih dan menyimpan

Pilihan produk yang betul bergantung pada tujuan pembeliannya. Sekiranya benih hanya akan digunakan untuk memanggang, maka anda boleh memilih varieti putih. Pembungkusan kedai siap memastikan benih segar. Di rumah, mereka perlu segera digoreng dalam kuali yang kering. Ini akan meningkatkan rasa kacang dan menjaga asas berminyak daripada merosakkan. Biji bijan panggang disimpan di dalam bekas yang tertutup rapat.

Untuk penyediaan salad dan penambahan hidangan sampingan, biji-bijian yang tidak dipanggang, putih atau hitam, lebih sesuai. Untuk mengelakkan minyak menjadi tengik, biji boleh disimpan di dalam peti sejuk. Sekiranya biji wijen ditujukan untuk rawatan, anda perlu membeli varieti hitam, dalam jumlah kecil, untuk dimakan segar.