FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Bijan

Deskripsi umum

Sesame (dari Latin Sesamum - tanaman minyak) adalah tanaman satu dan berkepanjangan, di dalam biji yang bijinya masak. Terdapat beberapa jenis biji bijan: putih, kuning, coklat dan hitam. Tetapi selalunya terdapat dua jenis utama: putih dan hitam. Yang putih digunakan dalam memasak untuk hidangan yang dirawat dengan panas, dan yang hitam - sebaliknya. Spesies inilah yang lebih beraroma.

Manusia mula menggunakan biji wijen sejak dulu. Itu digunakan untuk tujuan perubatan di Yunani kuno, Rom, Babylon dan China. Minyak wijen disebutkan dalam warisan budaya kuno di banyak negara, dan juga dalam Kitab Suci. Yang pertama untuk menerangkan jumlah maksimum sifat berguna bijan dan minyak bijan adalah Avicenn, yang mencipta karya besar penyembuhan pada abad ke-11.

Kini biji bijan ditanam untuk dieksport di Transcaucasia, Asia Tengah, Timur Jauh dan India..

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli biji wijen, anda perlu memilih biji yang tidak melekat dan kering sebisa mungkin.

Yang paling bermanfaat adalah biji bijan mentah kerana semasa rawatan haba, sebahagian besar nutrien menguap. Walau bagaimanapun, biji mentah tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Selepas 1-2 bulan, mereka mula menjadi tengik. Minyak bijan yang sejuk boleh disimpan dalam jangka masa paling lama. Ia mengekalkan sifat bermanfaat selama 9 tahun tanpa perubahan ketara dalam komposisi vitamin, mineral dan kimia. Rasanya seperti minyak zaitun, tetapi lebih aromatik dan tidak mempunyai kepahitan yang terdapat pada minyak zaitun. Anda tidak boleh menggoreng minyak wijen, kerana ia mula terbakar dan pada suhu tinggi bahan karsinogenik mula terbentuk di dalamnya. Ia digunakan secara eksklusif untuk menggayakan salad sayur, daging dan keju. Minyak wijen juga digunakan untuk keperluan kosmetik untuk urutan, penyingkiran solekan dan sebagai asas pelembap..

Penggunaan dan aplikasi

Biji wijen dalam masakan digunakan untuk membuat kazinak, permen, halva dan gula-gula lain, dalam produk roti dan sebagai bumbu untuk daging.

Khasiat biji bijan yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Biji bijan mentah mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 573 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B425.6Kalsium, Ca975
Vitamin B34.515Fosforus, P629
Vitamin B10.791Kalium, K468
Vitamin B60.79Magnesium, Mg351
Vitamin E0.25Besi, Fe14.55
Komposisi lengkap

Biji wijen dikelaskan sebagai produk minyak. Mereka mengandungi hampir 60% isipadu lemak sayuran, termasuk asid linoleik, oleik, palmitik, myristik, arakidik, stearat dan lignoserik. Bahan-bahan ini sangat diperlukan untuk tubuh manusia dan mengambil bahagian dalam semua proses penting. Juga biji bijan mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Ia mengandungi vitamin A, C, E dan kumpulan B; mineral - magnesium, zink, fosforus, zat besi, tetapi yang paling penting adalah kalsium. Untuk 100 g bijan, ia merangkumi sebanyak 783 mg, yang merupakan dos harian orang dewasa. Selain itu, biji mengandungi asid organik: beta-sitosterol, phytin dan lesitin.

Sifat berguna dan perubatan

Orang yang mengikuti diet makanan mentah, vegetarian atau diet, biji bijan harus dimakan tidak lebih dari 25-30 g sehari atau diganti dengan satu sendok makan minyak bijan.

Pakar pemakanan mengesyorkan menggunakan bijan dan minyaknya untuk menormalkan metabolisme lipid dan lemak, menurunkan kadar kolesterol darah dan menyerap plak lemak di dinding saluran darah, yang merupakan penyebab utama aterosklerosis, pembekuan darah, dan penyumbatan vaskular. Minyak wijen, apabila diambil secara dalaman, mempengaruhi komposisi darah. Sifatnya untuk membeku ditingkatkan, oleh itu, minyak diambil dengan diatesis hemoragik.

Biji bijan mentah juga digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit seperti darah tinggi, radang paru-paru, penyakit sendi, hati, tiroid dan pankreas..

Sekiranya mastitis terjadi pada wanita semasa menyusui, perlu menggunakan kain kasa yang dibasahi dengan minyak bijan ke segel yang terbentuk atau mengisar biji mentah dalam penggiling kopi, dan membuat kompres dari gruel yang dihasilkan, mencampurkannya dengan minyak sayuran.

Sesame mempunyai kesan berganda pada sistem pembiakan. Di satu pihak, ia mendorong aliran darah ke pelvis kecil, mengurangkan risiko mastopati dan neoplasma kelenjar susu yang lain, dan di sisi lain, bersamaan dengan biji rami dan biji popi, ia adalah afrodisiak terkuat yang meningkatkan keinginan seksual, baik pada lelaki dan wanita..

Sifat antioksidan bijan digunakan untuk menghilangkan batuk dari selsema, selesema, dan asma. Untuk ini, minyak bijan dipanaskan dalam mandi air hingga 36-38 ° C dan disapu ke kulit leher dan dada. Kemudian ditutup dengan polietilena dan kain wol.

Ciri-ciri bijan yang berbahaya

Biji wijen harus diambil dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana penggunaan berlebihan boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran anak dengan hipokalsemia. Bagi orang yang menderita penyakit gastrousus, disertai dengan peningkatan keasidan, bijan tidak boleh diminum, kerana ia sangat merengsakan membran mukus epitel dalaman. Dan membawa mereka dengan perut kosong boleh menyebabkan rasa dahaga dan loya. Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan negatif ini dengan mengambil biji panggang dengan madu..

Sesame dikontraindikasikan untuk orang dengan peningkatan pembekuan darah dan penyakit buah pinggang.

Tidak digalakkan menggunakan biji wijen untuk urolithiasis, agar tidak memperburuk keadaan kerana kandungan kalsium yang tinggi dalam biji wijen.

Minyak wijen tidak boleh digunakan dengan aspirin dan asam oksalat, kerana kalsium bergabung dengan mereka untuk membentuk simpanan ginjal..

Terdapat kes intoleransi individu terhadap biji bijan yang diketahui..

Baca juga artikel kami mengenai sifat minyak bijan. Segala-galanya mengenai sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia, nilai pemakanan, kehadiran vitamin dan mineral, penggunaan dalam masakan dan kosmetologi.

Sesame sangat berguna untuk kanak-kanak. Untuk membuat anak-anak menyukainya, cuba buat susu bijan yang enak mengikut resipi dari video.

Sesame: faedah dan keburukan

Sesame (kadang-kadang disebut bijan dalam bahasa Rusia) adalah salah satu produk makanan yang paling biasa di Timur. Di sana disebut berbeza - lebih "hebat" - simsim (versi Arab). Dalam bahasa Inggeris bijan disebut "sesame", dan dalam bahasa Latin - "Sesamum indicum".

Biji wijen telah diketahui oleh penduduk India, China, Korea, Mesir dan negara-negara timur yang lain selama beberapa ribu tahun. Dan sejak manusia berkenalan dengan tanaman yang indah ini, banyak resipi untuk hidangan lazat dan ramuan yang sihat telah diciptakan. Oleh itu, persepsi "Rusia" mengenai bijan semata-mata sebagai agen perasa untuk menaburkan roti dan roti, secara halus, dipisahkan dari kenyataan.

Pada zaman kuno, kepercayaan terhadap sifat penyembuhan wijen sangat besar sehingga "dimasukkan" dalam ramuan keabadian, yang menurut legenda, para dewa makan, dan yang dapat memperpanjang hidup seseorang selama bertahun-tahun. Rupa-rupanya, sejak itu, bijan tidak keluar dari "sumber" umur panjang, sehingga sekarang di timur ia ditambahkan ke hampir setiap hidangan. Walau bagaimanapun, kebanyakan biji "simsim" hari ini ditanam untuk tujuan yang berbeza - iaitu untuk pengeluaran minyak bijan, yang tidak kurang popularnya dengan tukang masak, doktor dan pakar kosmetik daripada bijan itu sendiri..

Komposisi kimia bijan

KuantitiKuantiti setiap 100 gram
Kandungan kalori dari bijan565 kkal
Lemak48.7 gram
Protein19.4 gram
Air9 gram
Serat makanan5.6 gram
Asid lemak tepu6.6 gram
Mono- dan disakarida2 gram
Kanji10.2 gram
VitaminB1, B2, E, PP
MineralKalium (497 mg.), Kalsium (1474 mg.), Magnesium (540 mg.), Natrium (75 mg.),
Fosfor (720 mg.), Besi (16 mg.).

Khasiat biji bijan yang berguna

Biji wijen baik untuk jumlah terkecil sekalipun. Walaupun dalam roti lembut yang terbuat dari tepung halus dan marjerin, mereka menunjukkan diri mereka dengan cahaya terbaik. Lagipun, biji wijen mengandungi banyak serat makanan, yang membantu mana-mana, bahkan yang paling berbahaya dan "melekit", produk untuk bergerak di sepanjang saluran gastrointestinal dengan mudah dan semula jadi. Pada masa yang sama, kerusi menjadi lebih baik, dan pada masa yang sama jumlah toksin dan serpihan protein denaturasi yang diserap ke dalam darah dikurangkan dengan ketara, yang dapat dengan mudah menimbulkan reaksi alergi dari sebarang tahap.

Komposisi lemak bijan, walaupun kandungan kalori yang tinggi, dapat mengatasi kolesterol yang berlebihan dalam aliran darah. Lebih-lebih lagi, pencinta biji wijen tidak hanya menurunkan kadar kolesterol darah, tetapi juga menghilangkan plak yang ada di saluran. Dan ini adalah pencegahan sebenar kebanyakan penyakit kardiovaskular yang menimpa manusia moden (aterosklerosis, hipertensi, dll.).

Biji wijen mengandungi antioksidan langka (sesamin dan sesamolin) yang melambatkan penuaan sel dalam tubuh manusia. Dan dari segi keberkesanan untuk mengatasi sel barah, zat ini hampir setara dengan ubat farmakologi moden. Pada masa yang sama, ketika menggunakan minyak wijen dan minyak wijen, seseorang tidak perlu takut akan komplikasi dan kesan sampingan yang serius, seperti halnya ubat antikanker yang dihasilkan oleh industri farmaseutikal..

Kedua-dua minyak dan biji wijen mempunyai kemampuan untuk meningkatkan pembekuan darah, yang merupakan kelebihan nyata bagi orang yang menderita diatesis hemoragik..

Terdapat juga bukti bahawa minyak bijan bagus untuk sakit gigi. Untuk melakukan ini, bilas mulut anda dengan 2 sudu minyak, kemudian tumiskan minyak dan urut gusi. Jangan berfikir bahawa prosedur sedemikian akan menggantikan doktor gigi anda. Masalah pergigian diselesaikan dengan baik dengan bantuan pakar.

Biji wijen juga dihargai oleh atlet yang berusaha untuk membina jisim otot, kerana produk ini mengandungi banyak protein yang mudah dicerna (sekitar 20%). Pada masa yang sama, seperti yang anda ketahui, protein sayuran, tidak seperti haiwan, tidak membersihkan kalsium dan mineral lain dari darah. Dan ini bermaksud bahawa risiko kecederaan ketika bekerja dengan berat yang besar sekurang-kurangnya tidak meningkat, tetapi secara maksimum ia akan berkurang (baca tentang faedah kalsium wijen di bawah).

Sebagai tambahan, ubat tradisional mendakwa bahawa khasiat biji bijan juga bermanfaat ke tiroid, pankreas, ginjal dan hati..

Sebaliknya, biji bijan bukan makanan yang benar-benar selamat, dan faedahnya, walaupun tidak penting, hanya membahayakan..

Bahaya biji bijan dan kontraindikasi penggunaannya

Tidak banyak yang diketahui mengenai bahaya biji bijan. Yang, memandangkan jangka masa penggunaannya oleh manusia, menunjukkan nilai pemakanannya yang tinggi. Walau bagaimanapun, kadang-kadang bijan masih boleh membahayakan kesihatan:

    Dengan peningkatan pembekuan darah (lihat alasan di atas)

  • Kanak-kanak kecil (berumur sekitar 3 tahun), kerana badan mereka belum dapat memecah sepenuhnya dan menggunakan lemak, yang sebahagiannya dalam biji wijen kadang-kadang mencapai 50%
  • Selebihnya tidak boleh disalahgunakan (makan dengan paksa), dan bijan hanya akan bermanfaat.

    Wijen sebagai sumber kalsium

    Pengambilan kalsium setiap hari, bergantung pada usia, berkisar antara 1-1,5 gram. Jumlah ini mencukupi untuk sel-sel tubuh berfungsi sepenuhnya. Cadangan kalsium yang terdapat di dalam tulang, dalam hal ini, tetap utuh.

    100 gram biji bijan (tidak dimurnikan) mengandungi sehingga 1.4 gram kalsium, yang dalam kebanyakan kes merangkumi keperluan harian. Juga penting bahawa kalsium dalam bijan adalah organik dan diasimilasikan oleh tubuh manusia dengan "Hurray".

    Berkat simpanan kalsium yang kaya, biji wijen dapat dicegah, dan dalam beberapa kes bahkan menyembuhkan orang dari osteoporosis dan penyakit lain yang berkaitan dengan kekurangan kalsium dalam tubuh..

    Juga perlu diperhatikan bahawa biji wijen juga membantu patah tulang, kerana ia mempercepat pertumbuhan semula tisu tulang (apabila dikonsumsi lebih dari 100 gram sehari).

    Di samping itu, sangat penting untuk memahami bahawa kalsium bukan hanya kekuatan tulang, tetapi juga kesihatan secara umum, kerana kalsium yang mengalkali darah kita. Pada gilirannya, ini tidak memungkinkan onkologi berkembang dan meningkatkan pertahanan badan dengan ketara.

    Oleh sebab itulah, kita harus berusaha dengan segala cara untuk memasukkan biji wijen dalam makanan kita..

    Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa peningkatan kandungan kalsium dalam bijan hanya berlaku untuk biji yang tidak dimurnikan. Dalam biji halus, kalsium 10-12 kali lebih sedikit daripada biji utuh. Sayangnya, hampir semua biji bijan yang dijual melalui rantai runcit diperhalusi.

    Sebaliknya, bijan menarik bukan hanya untuk kalsium, tetapi juga unsur surih lain yang berguna, misalnya besi. Bagaimanapun, sebiji biji bijan 100 gram hampir sepenuhnya memenuhi keperluan harian untuk logam ini..

    Penting! Apabila bijan dipanaskan di atas 65 ° C, kalsium berubah menjadi bentuk yang berbeza dan diserap sepuluh kali lebih teruk. Oleh itu, faedah maksimum hanya dapat diperoleh dari biji bijan mentah..

    Sekarang anda sudah mengetahui semua tentang faedah dan bahaya bijan! Lebih tepat lagi, semua yang diperlukan untuk menjaga tubuh anda dalam keadaan sihat. Oleh itu, lebih jauh kami mencadangkan untuk mempertimbangkan biji wijen dari sudut yang sedikit berbeza - dari masakan.

    Penggunaan biji bijan dalam memasak

    Seperti disebutkan di atas, koki Rusia menggunakan bijan, terutama untuk memanggang dan kozinaki. Walau bagaimanapun, kami sangat mengesyorkan agar tidak memikirkannya dan menguasai sekurang-kurangnya selusin resipi yang tidak berkaitan dengan roti, roti, roti dan roti..

    Jadi, sebagai contoh, susu wijen sangat berguna, yang disediakan secara harfiah dalam beberapa minit, tetapi membawa banyak faedah. Susu wijen, jika dikehendaki, mudah berubah menjadi "kefir" (dalam masa 12 jam di tempat yang hangat) dan menjadikan tubuh kita lebih banyak faedah!

    Bagi makanan bijan yang enak, yang paling aromatik dan enak adalah wijen hitam (belum diproses). Ia sangat sesuai untuk salad. Wijen putih sesuai dengan ikan, daging dan ayam..

    Selain itu, bijan adalah sebahagian daripada banyak rempah yang digunakan di Timur dan Asia untuk semua jenis hidangan. Dan di Korea, bijan dicampurkan sepenuhnya dengan garam, selepas itu ia digunakan sebagai garam biasa (seperti garam beryodium kami).

    Nasihat berguna: untuk pendedahan rasa dan aroma biji wijen yang lebih lengkap, mereka perlu dikalsikan sedikit demi sedikit dalam kuali, dan hanya kemudian dicampurkan dengan bahan-bahan lain.

    Sesame: faedah, kemudaratan, kontraindikasi, resipi berguna

    Wijen atau, seperti disebut sebaliknya, wijen adalah budaya kuno yang datang kepada kami mungkin berasal dari Afrika, kerana hanya di sana budaya paling kuno tanaman tahunan ini bertahan hingga ke zaman kita. Tetapi ini bukan sahaja enak, tetapi juga produk yang sangat sihat. Dalam artikel ini, kami akan mempertimbangkan apa itu bijan, sifat dan kontraindikasi bermanfaatnya, dan juga memberitahu anda tentang cara mengambil bijan agar tidak membahayakan kesihatan anda..

    1. Kandungan komposisi dan kalori
    2. Sesame: komposisi kimia dan nilai pemakanan
    3. Manfaat
    4. Sesame untuk osteoporosis
    5. Sesame untuk gastritis
    6. Biji bijan untuk diabetes
    7. Bijan untuk sendi
    8. Biji wijen untuk HS
    9. Halva wijen: faedah dan keburukan
    10. Menggunakan
    11. Bahaya dan kontraindikasi
    12. Berapa biji bijan yang boleh dimakan setiap hari?
    13. Pada usia berapa biji bijan boleh diberikan kepada anak-anak?
    14. Sesame: alergen atau tidak?
    15. Cara menyimpan

    Kandungan komposisi dan kalori

    Untuk memahami mengapa bijan sangat berguna, anda perlu mengetahui apa itu. Ini adalah benih tanaman tahunan dengan nama yang sama. Seperti biji benih apa pun, bijan mengandung sejumlah besar vitamin - bagaimanapun, mereka mesti mempunyai semua yang diperlukan untuk penampilan bunga baru.

    Nilai pemakanan biji sangat tinggi dan berjumlah 565 kkal per 100 g, jadi anda perlu memakannya dengan berhati-hati agar tidak mengucapkan selamat tinggal pada harmoni. Nisbah BJU per 100 g adalah seperti berikut:

    • protein - 19.4 g;
    • lemak - 48.7 g;
    • karbohidrat - 12.2 g.

    Air dalam bijan tepat 9 g, dan serat makanan ialah 5.6 g.

    Sesame: komposisi kimia dan nilai pemakanan

    Jadual menyenaraikan vitamin utama yang terdapat dalam biji bijan:

    Vitamin / unsur surihjumlah% hari norma
    DALAM 11.27 mg84.7%
    PADA 20.36 mg20%
    B4 (kolin)25.6 mg5.1%
    PADA 50.68 mg13%
    PADA 60.146 mg7.3%
    PADA 996 μg24%
    E2.3 mg15.3%
    RR11.1 mg55%
    KE497 mg20%
    Kalsium1474 mg147%
    Silikon199 mg663%
    Magnesium540 mg135%
    Fosforus720 mg90%
    Besi16 mg89%

    Dan ini jauh dari senarai lengkap kekayaan bijan, ia juga mengandungi kobalt (2 μg / 20%), mangan (1.427 mg / 71%), tembaga (1457 μg / 146%), molibdenum (15 μg / 21%), selenium ( 34 μg / 62%), zink (10 mg / 85%), dll..

    Semua faedahnya terkandung dalam bijan mentah, oleh itu, untuk tujuan perubatan, anda tidak perlu makan biji goreng. Selepas rawatan panas, ia hanya berubah menjadi rempah aromatik, tetapi praktikalnya tidak membawa manfaat kepada tubuh manusia..

    Manfaat

    Sifat perubatan produk ini sangat ketara. Lebih mudah untuk menghitung apa yang dia tidak berdaya daripada keuntungannya. Vitamin dan Mineral dalam Sesame:

    • Mereka mengatur metabolisme protein dan lemak, melindungi sel dari toksin, meningkatkan fungsi otak dan ingatan, mengurangkan kesan negatif tembakau dan alkohol, melambatkan penuaan, menormalkan selera makan, dll..
    • Mereka mengambil bahagian dalam penghasilan eritrosit, antibodi, mempengaruhi kesihatan kulit, kuku dan rambut, dan mengawal kerja sistem endokrin. Membantu menyerap zat besi, mencegah penyakit Alzheimer, epilepsi dan kegelisahan yang berlebihan.
    • Mereka bertanggung jawab untuk kesihatan sistem saraf, mengurangi kadar kolesterol darah, membersihkan saluran darah, dan memberi kesan positif pada pankreas.
    • Merangsang pengeluaran hormon oleh kelenjar adrenal, yang mencegah perkembangan arthritis, penyakit jantung, alergi dan kolitis. Menguatkan sistem imun, membantu penyerapan vitamin lain, melambatkan penuaan, melegakan gejala penarikan.

    Juga berguna untuk tubuh adalah kek minyak bijan, yang diperoleh setelah menekan minyak. Produk sedemikian dinamakan makanan dan dimakan dalam bentuk tulen dan digabungkan dengan produk lain..

    Apa lagi bijan yang berguna??

    Ia mencegah perkembangan penyakit kulit, melegakan loya. Ia dapat digunakan untuk meredakan kekejangan otot, kebas pada anggota badan, dan merawat beberapa bentuk neuritis. Sesame mempunyai kesan diuretik.

    Kerana kehadiran asid folik, ia juga berguna semasa kehamilan. Asid folik, atau vitamin B9, secara aktif terlibat dalam pembentukan janin yang sihat dan mengurangkan risiko keguguran awal. Dan dalam tempoh selepas bersalin membantu menstabilkan latar belakang emosi.

    Biji menormalkan fungsi organ saluran pencernaan dan membantu pulih dari tekanan yang teruk. Terdapat banyak vitamin E dalam wijen, yang disebut "vitamin wanita", kerana ia memberi awet muda dan kecantikan, mencegah pembentukan keriput, menjaga kulit muda untuk waktu yang lama, menyuburkannya dari dalam, menjadikan kuku kuat dan rambut berkilau.

    Tetapi kozinaki dari biji bijan hanya bermanfaat sebahagiannya. Faktanya ialah untuk pembuatan gula-gula oriental, bijan digoreng dan kebanyakan vitamin dan mineral hancur akibat suhu tinggi..

    Sesame untuk osteoporosis

    Osteoporosis adalah penyakit progresif yang dicirikan oleh kehilangan kalsium pada tulang. Pencegahan dan rawatan terutamanya terdiri dari pengisian kekurangan mineral. Sesame kaya dengan kalsium, yang diserap secara aktif oleh tubuh, oleh itu para pakar mengesyorkan memasukkannya ke dalam diet untuk rawatan dan pencegahan masalah tulang. Untuk kemudahan penggunaan, anda boleh menyediakan minyak sarapan yang lazat dan sihat.

    Ini memerlukan:

    • 100 g mentega;
    • 100 g bijan.

    Cairkan mentega, masukkan biji dan gaul rata. Sejukkan jisim. "Minyak bijan" yang dihasilkan dapat dioleskan pada roti dan dicuci dengan teh - produknya sangat enak dan sihat!

    Sesame untuk gastritis

    Dalam rawatan gastritis, bukan sahaja biji digunakan, tetapi juga minyak bijan. Yang terakhir diminum satu sudu besar beberapa kali sehari. Tetapi, walaupun terdapat banyak kelebihan bijan, anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Sebelum menggunakan minyak, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda dan dapatkan persetujuannya..

    Biji bijan untuk diabetes

    Benih mengandung B6, yang, bila dikonsumsi secara berkala, mengurangi kebutuhan akan insulin, tetapi kelebihan vitamin ini dapat menyebabkan penurunan kadar gula dalam darah. Elaun harian yang dibenarkan untuk diabetes jenis 2 tidak lebih dari 2 sudu kecil. biji sehari. Dibolehkan menggunakan minyak bijan untuk pembalut salad.

    Sekiranya anda menghidap penyakit, anda harus berjumpa doktor sebelum menggunakan bijan.!

    Bijan untuk sendi

    Sesame membantu dalam rawatan dan pencegahan penyakit sendi, dan juga membantu menghilangkan rasa sakit yang terjadi di tempat-tempat ini. Untuk tujuan ini, pasta berkhasiat digunakan setiap hari, disediakan seperti berikut:

    • 4 sudu besar bukan biji bijan panggang;
    • 2 sudu besar agar-agar;
    • 8 sudu besar Biji rami;
    • 200 g madu asli;
    • 3 sudu besar l. kismis;
    • 200 g biji labu.

    Bersihkan semua bahan, rendam ke dalam pengisar dan kisar sehingga gruel terbentuk. Produk yang berguna untuk sendi dimakan setiap hari pada waktu pagi, satu sudu pada satu masa.

    Biji wijen untuk HS

    Seorang ibu yang menyusu mesti memantau dietnya dengan teliti - satu produk yang salah dan bayi akan menolak susu atau, lebih buruk lagi, bayi akan mengalami alergi. Tetapi bijan dengan penyusuan hanya akan bermanfaat. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap proses pengeluaran susu, membantu meningkatkan kandungan lemak dan nilai pemakanannya. Sifat anti-radang bijan akan memberi kesan pencegahan terhadap mastopati dan laktostasis, yang sering dihadapi oleh ibu yang menyusu..

    Tetapi masih, ketika memasukkan biji ini ke dalam diet anda sendiri, penting untuk melakukan ini secara beransur-ansur, memantau reaksi bayi. Sekiranya anak mengalami masalah pencernaan, kolik mulai muncul, maka bijan harus ditinggalkan.

    Halva wijen: faedah dan keburukan

    Halva wijen adalah rasa manis oriental yang membawa manfaat dan keburukan yang sama seperti biji wijen biasa. Lebih-lebih lagi, sejak dalam halva, semua biji-bijian sangat hancur, pencernaan produk mungkin lebih baik. Tetapi pada masa yang sama, perlu diingat tentang kandungan manis kalori yang tinggi dan tidak terbawa, jika tidak, sebaliknya, anda boleh membahayakan bukan sahaja angka, tetapi juga kesihatan.

    Menggunakan

    Penggunaan bijan sangat luas, tetapi digunakan terutamanya dalam memasak. Ia ditambahkan ke salad, saus, roti, sushi, sup dan hidangan daging; ditaburkan pada roti dan disumbat dengannya. Di dapur, rasanya seperti rempah seperti:

    • jintan;
    • kayu manis;
    • dill;
    • ketumbar;
    • bawang putih;
    • lada hitam;
    • pasli.

    Minyaknya digunakan dalam bidang tata rias wajah, wajah, badan dan rambut. Ia digunakan untuk merawat penyakit kulit dan menghilangkan kecacatan kosmetik. Kerana kekerasannya yang sederhana, ia digunakan untuk menyediakan lulur badan yang tidak merosakkan kulit. Sebagai kaedah rawatan tambahan dan utama, bijan digunakan dalam perubatan tradisional dan tradisional..

    Penting untuk mengetahui bukan sahaja mengenai faedah biji wijen, tetapi juga cara menggunakannya dengan betul, tetapi ada ciri penting di sini! Wijen tidak dicerna sepenuhnya oleh badan, yang mengurangkan tahap penyerapan vitamin dan unsur mikro. Untuk meningkatkan keberkesanan dan faedah bijan, lebih baik menggilingnya dalam penggiling kopi sebelum digunakan. Dalam bentuk ini, bijan lebih baik diserap..

    Bahaya dan kontraindikasi

    Bahaya dari itu hanya boleh berlaku dalam dua kes - jika seseorang mempunyai kontraindikasi dan ketika wijen disalahgunakan. Lebihan kalori yang berpanjangan, terutama dengan gaya hidup yang tidak aktif, dengan cepat akan menyebabkan masalah berat badan dan masalah yang berkaitan. Ingatlah bahawa semuanya memerlukan norma, walaupun dalam penggunaan makanan yang sihat..

    Kategori orang yang berasingan mementingkan persoalan: adakah terdapat gluten dalam biji bijan? Pakar memberikan jawapan negatif untuk soalan ini - tidak ada gluten dalam bijan..

    Kontraindikasi termasuk:

    • kanak-kanak di bawah umur 5 tahun;
    • trimester kehamilan terakhir;
    • pembekuan darah yang cepat;
    • urolithiasis;
    • kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah;
    • penyakit perut yang berkaitan dengan keasidan yang tinggi;
    • reaksi alahan dan intoleransi individu.

    Juga, tidak dibenarkan mengambil biji serentak dengan aspirin dan asid oksalat..

    Berapa biji bijan yang boleh dimakan setiap hari?

    Dengan kebaikan badan, anda perlu makan 1.5 sudu besar sehari. bukan bijan panggang.

    Pada usia berapa biji bijan boleh diberikan kepada anak-anak?

    Sekiranya tidak ada alergi, intoleransi individu dan kontraindikasi lain, maka bijan boleh diberikan kepada anak dari usia 5 tahun. Anda perlu mencuba biji wijen sedikit dan memantau reaksi badan.

    Sesame: alergen atau tidak?

    Amalan perubatan menunjukkan bahawa alergi terhadap bijan tidak jarang berlaku, jadi orang yang cenderung terhadap reaksi seperti itu perlu menggunakan biji wijen, seperti produk dengannya, dengan sangat berhati-hati. Alergi menampakkan dirinya sebagai:

    • ruam;
    • ketidakselesaan perut;
    • asma;
    • ekzema;
    • edema.

    Dalam kes yang teruk, bijan boleh menyebabkan kejutan anaphylactic..

    Cara menyimpan

    Dijual anda boleh menemui versi biji yang dikupas dan tidak dikupas, dalam kes terakhir, jangka hayatnya lebih lama, dan ini mesti diambil kira sebelum membeli.

    Tempat di mana til akan disimpan hendaklah:

    • kering dan berventilasi baik;
    • sejuk, dengan suhu mendekati sifar dan sedikit lebih rendah;
    • tanpa sinar matahari.

    Di rumah, bijan disimpan dengan baik di dalam balang kaca tertutup rapat di dalam peti sejuk. Mengenai tarikh luput, maklumat ini boleh dinyatakan pada bungkusan asal..

    Sekiranya biji benih dibeli mengikut berat, anda boleh memberi tumpuan kepada data berikut:

    • dalam pembungkusan tertutup pada suhu tidak lebih tinggi daripada + 5 ° С - hingga tiga bulan;
    • dalam peti sejuk beku pada suhu -18 ° С - hingga setahun.

    Sebelum membeku, halia mesti dikeringkan dengan baik, jika tidak, ia akan melekat bersama dan bermasalah untuk menggunakannya.

    Biji wijen adalah biji kecil tetapi sangat sihat yang dapat melindungi dan menyembuhkan tubuh dari banyak penyakit. Tetapi untuk mendapatkan keuntungan maksimum dari produk ini, penting untuk memilih bijan berkualiti tinggi, dan untuk ini anda perlu membelinya hanya di tempat yang terbukti. Dan, tentu saja, untuk mematuhi kadar penggunaan - ingat, lebih baik sedikit, tetapi kerap daripada jarang dan terlalu banyak!

    Adakah anda menyukai artikel itu? Seperti ♥, langgan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

    Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda! Maklum balas anda sangat penting bagi kami!

    Wijen, komposisi, khasiat berguna, resipi

    Bijan

    Sesame adalah ramuan tahunan dengan ketinggian 80 cm hingga 2 m, milik keluarga wijen ("bijan" adalah salah satu namanya, berasal dari sesamum Latin). Genus ini mempunyai lebih daripada 30 spesies yang telah tersebar di seluruh dunia. Bunga wijen berukuran besar, panjangnya hingga 4 cm, berwarna merah jambu, ungu atau putih, terletak 1-4 pada axil daun pada becak pendek. Penyerbuk sendiri, tetapi pendebungaan silang oleh serangga juga mungkin. Corolla jatuh pada waktu petang pada hari pembukaan. Buah-buahan adalah kapsul sepanjang 3-5 cm. Bilangan kapsul setiap tanaman adalah hingga 100-130, masing-masing dengan sekitar 80 biji. Benih rata, ovoid, panjang 3-3.5 mm, putih, kuning, coklat atau hitam. 1000 biji berat 2-5 g, mereka masak pada bulan Ogos-September. Kilang ini mekar pada bulan Jun-Julai. Kilang ini selatan, suka cahaya dan termofilik, tahan kemarau dan tahan panas, tidak bertolak ansur dengan sejuk secara tiba-tiba. Suhu optimum untuk pertumbuhan dan pengembangan adalah sekitar 25 ° C.

    Pada masa ini, kawasan utama yang dihuni oleh biji bijan terletak di negara-negara Asia Tenggara, India, China dan Jepun. Wijen juga ditanam di negara-negara Kaukasus, ditanam di wilayah selatan Ukraine.

    Tiga jenis diusahakan - dengan biji putih, emas dan hitam pearlescent. Dari segi khasiatnya, biji ini hampir sama, dan hanya sedikit berbeza dari segi rasa. Walau bagaimanapun, yang paling popular adalah wijen hitam, yang mempunyai rasa kacang yang lebih kuat. Ia juga lebih baik untuk menanamnya.

    Benih tanaman digunakan untuk mengekstrak minyak, yang digunakan secara langsung untuk makanan, di industri gula-gula, pengetinan, industri marjerin, dalam perubatan dan untuk tujuan teknikal. Kek minyak adalah makanan ternakan yang berharga. Biji wijen juga dapat digunakan langsung dalam makanan, dan rasanya ditingkatkan dengan memanggang..

    Sesame adalah tanaman yang luar biasa. Terdapat mantra timur yang cukup terkenal: "Sesame, bukalah!" Sesame adalah nama kuno kedua untuk bijan. Mantra ini dihubungkan, mungkin, dengan fakta bahawa kotak wijen masak pada sentuhan sedikit retak dan pecah dengan klik kuat, melepaskan biji yang tersembunyi di dalamnya.

    Menggunakan biji bijan, minyak bijan dan anak benih melegakan banyak masalah kesihatan, membuka jalan ke gaya hidup aktif.

    Komposisi kimia

    Biji wijen mengandungi minyak lemak (hingga 65%), protein (hingga 25%), karbohidrat (hingga 16%). Jumlah serat meningkat semasa percambahan dari 10.5% hingga 28.8%. Biji wijen kaya dengan pelbagai unsur makro dan mikro - kalium (497 mg / 100 g), fosfor (616 mg / 100 g), magnesium (540 mg / 100 g), zat besi (10.5 mg / 100 g), merupakan sumber mangan dan zink. Tetapi perkara utama yang memisahkan biji bijan dari semua biji lain adalah jumlah kalsium yang banyak. Biji wijen mengandungi kalsium (menurut pelbagai sumber) dari 1160 hingga 1474 mg / 100 g, yang meletakkannya di tempat pertama di antara semua produk lain berdasarkan ini. Oleh kerana jumlah kalsium yang dicatatkan, anak benih wijen mesti dimasukkan ke dalam makanan ibu hamil dan ibu menyusu, kerana kalsium membantu menguatkan tisu tulang. Tisu rangka bayi akan terbentuk dengan betul, ibu akan menjaga giginya. Makanan yang mengandungi sejumlah besar kalsium harus dimasukkan secara teratur dalam diet anak-anak dan remaja, kerana pada usia inilah massa tulang bertambah dan pembentukan akhir kerangka. Ini akan mengelakkan kehilangan tulang pada usia tua dan akan menjimatkan banyak masalah pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, dalam tubuh orang tua, adalah mungkin untuk menghentikan pemusnahan yang disebabkan oleh kekurangan kalsium, dan benih wijen akan membantu dalam hal ini..

    Biji wijen mengandungi vitamin B1 (0,98 mg / 100 g), B2 (0,25 mg / 100 g), B3 (5,4 mg / 100 g), B5. Jumlah vitamin C meningkat semasa percambahan 16 kali ganda - dari 2.15 mg / 100 g biji kering hingga 34.67 mg / 100 g menjelang hari kelima percambahan. Vitamin E terdapat dalam biji wijen dan minyak bukan hanya dalam bentuk tokoferol, tetapi juga dalam bentuk tocotrienols, yang jarang dijumpai dalam minyak sayuran. Dipercayai bahawa aktiviti antioksidan tocotrienols melebihi aktiviti antioksidan tokoferol sebanyak 40-60 kali. Menurut beberapa data yang diperoleh oleh penyelidik, tocotrienols mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan dinding pembuluh darah dan mampu mengatur proses sintesis kolesterol di hati..

    Minyak wijen mengandungi gliserida linoleat, oleik, linolenik, palmitik, stearik dan sejumlah asid lemak lain. Bahagian asid linoleat boleh mencapai 52%, jumlah asid oleik boleh menjadi 40%, serta sekitar 6% stearic, 8% palmitic, 0.1% myristic, hingga 1% arachinic, hingga 0.5% asid hexadecenoic.

    Minyak yang diperoleh dengan menekan sejuk mengekalkan aroma ciri dan rasa yang menyenangkan untuk masa yang lama. Pemeliharaan kualiti organoleptik minyak bijan telah lama dimungkinkan oleh kehadiran sesamol - ester yang mempunyai kesan pengawet pada asid lemak.

    Protein biji wijen merangkumi asid amino penting. P-sitosterol, lesitin, fitin, kolin, serat juga terdapat di dalam biji-bijian.

    Sifat dan aplikasi yang berguna

    Benih (termasuk dalam bentuk serbuk), daun segar, jus daun, batang, biji percambahan, minyak bijan mempunyai kesan penyembuhan pada tubuh manusia..

    Ubat rasmi menggunakan minyak yang diperoleh dari biji bijan sebagai asas penyediaan suntikan larut lemak. Minyak ini juga digunakan oleh syarikat farmaseutikal dalam pembuatan emulsi minyak, salap, tambalan, yang bermanfaat untuk pelbagai jenis penyakit..

    Para saintis telah mendapati bahawa biji tanaman ini mengandung zat yang mengatur metabolisme oksigen dalam tubuh manusia, menghambat proses penuaan, dan mendorong pembaharuan sel. Sesame mempercepat proses pemulihan tubuh setelah tekanan dan senaman fizikal yang besar, mengurangkan kolesterol darah. Mempunyai aktiviti antioksidan yang tinggi. Apabila diambil secara lisan, ia membantu meningkatkan jumlah platelet, menormalkan struktur membrannya. Mempercepat pembekuan darah. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk peningkatan pendarahan dan diatesis hemoragik, mempunyai kesan pencahar dan anthelmintik.

    Kontraindikasi!

    Benih dan tunas wijen dikontraindikasikan sekiranya terdapat peningkatan pembekuan darah, kecenderungan pembentukan trombus dan urat varikos.

    Asma bronkial, radang kulit dengan gatal-gatal

    Perah jus dari daun aloe dan buah anggur. Campurkan jus dalam jumlah yang sama. Kemudian campurkan satu bahagian campuran yang telah disediakan dengan satu bahagian minyak bijan. Ia digunakan secara luaran untuk melumasi kulit gatal dengan dermatitis, dan juga digunakan secara dalaman 1 sudu besar 2-3 kali pada siang hari.

    Penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi pembekuan darah (penyakit Werlhof, diatesis hemoragik, purpura trombopenik, trombopenia penting)

    Telah dinyatakan di atas bahawa minyak bijan unik dalam komposisi kimia dan mempunyai kesan yang baik pada pesakit dengan kelainan patologi dalam fungsi pembekuan darah. Langkah kesihatan adalah dengan mengambil 1 sudu besar produk yang diperoleh dari biji tanaman sebelum makan. Pada siang hari, minyak dalam dos ini diambil tiga kali. Kesan terapi disebabkan oleh peningkatan jumlah platelet, kekurangannya menyebabkan perkembangan keadaan yang menyakitkan.

    Penyakit sendi

    Apabila rasa sakit dan bengkak muncul di sendi lengan dan kaki, tangkai bijan, bersama dengan biji (segar), mengisar dan menutup bintik-bintik yang sakit dengan jisim tanaman yang dihasilkan. Produk dipasang pada badan dengan pembalut. Prosedur ini dilakukan setiap hari (lebih baik pada waktu petang) sehingga anda merasa lebih baik.

    Sakit telinga

    Apabila sensasi menyakitkan muncul di telinga, beberapa tetes minyak bijan dimasukkan ke dalam saluran pendengaran. Sebelum digunakan, produk ubat itu dipanaskan di tempat mandi air.

    Proses keradangan pada kulit dan membran mukus

    Nombor resipi 1

    Kesan anti-radang disediakan oleh rawatan kawasan yang rosak dengan minyak bijan. Pelinciran dilakukan beberapa kali sehari. Selain itu, sekurang-kurangnya sekali sehari, anda mesti mengambil 0.5-1 sudu minyak di dalamnya.

    Nombor resipi 2

    Potong daun bijan yang baru dipetik. Sapukan bahan bakar yang dihasilkan dalam bentuk aplikasi pada tubuh di tempat-tempat di mana terdapat keradangan. Ulangi lapisan sehingga hasilnya diperoleh.

    Gastritis (bentuk kronik), kolitis ulseratif

    Di dalam, anda harus mengambil 0.5-1 sudu minyak bijan 1-3 kali pada siang hari. Untuk meningkatkan kesan terapeutik, selari dengan minyak, anda boleh minum infus tumbuhan ubat lain, biasanya diresepkan untuk penyakit saluran gastrousus..

    Buasir

    2 sudu besar biji bijan cincang tuangkan 0.5 liter air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 3-5 minit. Penebat bekas dan tekan isi sebelum disejukkan. Merebus yang disediakan dengan cara ini digunakan untuk membilas dubur setiap hari. Semasa rawatan, setiap pagi semasa perut kosong, minum 1 sudu makan bijan atau minyak bunga matahari.

    Demineralisasi badan, hipovitaminosis

    Bijian wijen adalah sumber vitamin A, C, E. Jumlah vitamin B yang banyak juga terdapat di dalam benih tanaman. Bijih wijen mempunyai kemungkinan yang lebih sederhana ketika diperlukan untuk mengembalikan keseimbangan semula jadi unsur mikro dan mikro dalam tubuh. Dalam kes ini, garam laut akan menyelamatkan, yang mengandungi lebih daripada 60 sebatian yang berbeza. Campuran kedua komponen ini (biji dan garam), apabila diambil secara dalaman, akan memberi tubuh fizikal manusia vitamin penting dan menyampaikan bahan binaan yang diperlukan dalam bentuk zat mineral ke pelbagai organ dan sistem, tanpanya operasi normal keseluruhan biosystem secara keseluruhan tidak mungkin dilakukan..

    Bekalan agen penyembuhan seminggu boleh disediakan dari satu sudu garam laut dan 5-8 sudu biji bijan. Sebelum ini, setiap komponen digoreng secara berasingan dalam kuali. Semasa memanaskan biji benih, pastikan ia tidak hangus. Biji bijan rata, tidak seperti biji bunga matahari, tidak dilindungi oleh cangkang yang lebat dan, jika sedikit panas, boleh berubah menjadi abu. Mengingat hal ini, bekalan haba mestilah berintensiti rendah, dan bahan mentah mesti selalu dikacau..

    Bahan-bahan panggang dicampurkan dalam nisbah yang dipilih dan digiling dengan rata dalam mortar. Serbuk yang dihasilkan dicurahkan ke dalam balang kaca dengan penutup yang ketat dan digunakan setiap hari sebagai pengganti garam. Selepas seminggu, bahagian campuran seterusnya disiapkan..

    Distrofi, sembelit, darah tinggi

    Untuk penyakit ini, minyak bijan digunakan. Pesakit mengambil 0.5-1 sudu besar produk setiap hari. Dengan sembelit kronik yang teruk, dos yang ditetapkan mungkin dua kali ganda. Memiliki nilai pemakanan yang tinggi, minyak ini membantu mengembalikan kekuatan sekiranya berlaku degenerasi.

    Sakit gigi

    Minyak bijan dapat membantu menghilangkan rasa sakit. Untuk mengurangkan atau menghilangkan sakit gigi, minyak disapu ke gusi yang bersebelahan dengan gigi karious.

    Mati pucuk

    Campurkan biji bawang, wortel liar, jelatang yang menyengat, biji poppy putih, biji wijen, biji rami, gula dalam nisbah 2: 3: 4: 4: 5: 6: 6. Dos setiap dos adalah 6 g campuran ubat. Ambil dalam bentuk hancur, kacau sebilangan kecil wain pencuci mulut.

    Mempergiat peredaran kapilari sekiranya kekurangannya

    Halia segar cincang (anda boleh menggunakan parut) digabungkan dalam nisbah 1: 1 dengan minyak bijan. Setelah mencampurkan komponen dalam campuran yang dihasilkan, celupkan serbet kapas atau pembalut yang dilipat dalam beberapa lapisan dan gosokkan produk siap ke bahagian badan di mana perlu untuk mengaktifkan proses hidup kerana peningkatan intensiti aliran darah melalui kapilari.

    Kolik usus

    Minyak yang diperoleh dari biji wijen mempunyai kesan penyembuhan ketika digunakan secara luaran. Sebilangan kecil minyak disapu ke perut sehingga hampir sepenuhnya diserap oleh kulit.

    Kolik, gout

    Potong daun bijan dan tuangkan air mendidih ke atas. Apabila jisim tanaman hijau dikukus dengan baik, ia dikeluarkan dari cairan dan disapukan dalam bentuk tapal ke perut untuk penyakit usus atau sakit sendi dengan gout.

    Pendarahan dalaman, kolik (perut dan usus), pencerobohan helminthik

    Sekali sehari (lebih baik pada waktu pagi), ambil 15-30 g minyak bijan secara lisan. Minum tanpa gangguan sehingga terdapat perubahan positif dalam kesejahteraan.

    Mastitis

    Goreng sebilangan biji bijan di atas api kecil, kemudian masukkan ke dalam mortar dan kisar hingga menjadi serbuk. Kacau massa yang dihancurkan dalam minyak sayuran dan sapukan ke tempat keradangan payudara.

    Neuralgia

    Sekiranya sakit di bahagian bawah punggung dan kaki disebabkan oleh keradangan tisu gentian saraf, ubat berikut membantu.

    Penyediaan campuran: goreng bijan dalam kuali. Sekiranya terdapat bau khas, rawatan haba harus dihentikan dan biji-bijian harus digiling menjadi serbuk halus. Lakukan secara lisan 1 kali pada waktu siang. Satu dos biji bijan tidak lebih dari 1 sudu besar serbuk, yang diambil dengan jumlah madu lebah yang sama. Campuran dicuci dengan air rebusan yang hangat, di mana sedikit jus halia dilarutkan.

    Neuritis, kelumpuhan anggota badan

    Ambil 12-24 g minyak bijan setiap hari. Dengan kelumpuhan, pengambilan minyak digabungkan dengan kaedah pemulihan pesakit yang lain.

    Gusi bengkak dan sakit

    Kisar biji bijan atau campurannya dengan daun tanaman (nisbah 1: 1). Tuangkan 2 sudu besar bahan mentah yang telah disiapkan ke dalam mangkuk enamel, tuangkan 0.5-0.7 liter air dan rebus dengan api kecil selama 3-5 minit. Keluarkan pinggan dari api dan biarkan isinya sejuk. Saring kuahnya dan gunakan suam untuk membilas mulut. Pada siang hari, prosedur diulang 2-3 kali.

    ARVI, batuk, hidung berair, urolithiasis, pielonefritis, kolesistitis, kolangitis

    Membantu badan yang sakit disediakan dengan pengambilan minyak bijan dalaman - 0,5-1 sudu besar 1-3 kali sehari. Sekiranya ubat itu diambil hanya sekali sehari, maka disarankan untuk menyisihkan waktu pagi untuk ini..

    Membersihkan toksin dalam badan, mengurangkan daya hidup

    Untuk tujuan pembersihan dan penyembuhan, biji tanaman diambil. Serbuk yang disediakan dari mereka diambil secara oral bersama-sama dengan air 3 kali sehari sebelum makan. Dos setiap dos adalah 15-20 g biji. Minyak wijen juga mempunyai kemampuan untuk meneutralkan racun. Jumlah minimum minyak harian yang diperlukan untuk memberikan tindakan antitoksik dan tonik ialah 25-30 ml.

    Cirit-birit pada kanak-kanak

    Larutkan 1 sudu teh madu lebah dalam 150-200 ml air sejuk yang direbus. Kisar biji bijan, ambil 1-2 sudu besar jisim yang telah disediakan dan juga kacau dalam larutan madu. Beri anak minum sedikit sehingga cirit-birit berhenti.

    Sejuk

    Panaskan minyak bijan dalam mandi air hingga suhu 36-38 ° C. Sebelum tidur, gosokkan minyak ke kulit dada pesakit, kemudian lindungi bahagian dada dan letakkan orang yang demam ke tempat tidur.

    Erysipelas, sakit badan dan gatal-gatal

    Minyak wijen digunakan secara topikal untuk digunakan pada kawasan kulit yang menyakitkan. Sekiranya perlu, untuk memberikan tindakan yang berpanjangan, serbet yang direndam dalam minyak disapukan ke badan.

    Seborrhea kering

    Perah jus dari bahagian tanaman yang baru dipotong (dari daun dan batang). Sapukan untuk melincirkan kulit kepala.

    Tumbuh biji bijan

    Dari segi sifat kesihatan, biji wijen dan minyak lebih rendah daripada kecambah, kerana yang terakhir diperkaya dengan vitamin C dan serat selama percambahan, aktiviti antioksidan mereka meningkat. Tepung wijen diperlukan untuk fungsi normal sistem muskuloskeletal, menguatkan kerangka, gigi dan kuku. Penggunaan secara berkala membantu memulihkan enamel gigi. Disarankan untuk arthritis dan arthrosis akut dan kronik, osteochondrosis tulang belakang, osteoporosis, terutama pada wanita selepas 45 tahun. Ditunjukkan dalam rawatan patah tulang dan kecederaan sistem muskuloskeletal. Sebaiknya gunakannya dalam rawatan kompleks dysbiosis usus dan penyakit kronik saluran gastrointestinal. Sangat diperlukan untuk wanita semasa mengandung dan menyusu, kanak-kanak dalam tempoh perubahan gigi dan pertumbuhan intensif.

    Tumbuh benih diperoleh setelah tinggal pendek di dalam air. Merendam, yang hanya berlangsung selama 5-6 jam, cukup untuk biji bijan untuk tumbuh mesra. Walau bagaimanapun, percambahan harus diberikan tidak lebih dari tiga hari - jika tidak, kepahitan muncul dan benih menjadi tidak sesuai untuk kegunaan dalaman..

    Resipi percambahan biji bijan

    Anak benih bijan diperoleh dengan kaedah biasa menggunakan kaedah pengetinan. Semasa mengepam biji kering, sebelum merendam, perlu mengeluarkan semua kekotoran kecil dari mereka, termasuk butiran pasir, jika tidak, bersama dengan anak benih, mereka dapat masuk ke dalam pinggan anda. Benih dipetik 48 jam selepas bermulanya rendaman. Simpan tauge di dalam peti sejuk pada suhu 8-10 ° C. Rasanya agak pahit, jika mahu, ia boleh dicampurkan dengan madu atau jem.

    Tumbuhan wijen hitam tidak hanya sangat berguna, tetapi juga sangat indah. Dari biji matte hitam arang kecil, akar putih salji mengintip dalam bentuk koma. Anak benih wijen tidak melekat sama seperti anak benih rami.

    Anak benih wijen dimasukkan ke dalam kursus pertama dan kedua, makanan ringan sebagai bahan tambahan makanan, dicampur dengan produk susu yang ditapai. Anda boleh menaburkan salad dengannya sebelum disajikan, menambah pencuci mulut, menghias hidangan keju kotej, krim disebat dan ais krim.

    Resipi salad tauge hitam

    Salad artichoke Yerusalem dengan wortel dan tomato

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 200 g artichoke Yerusalem,
    • 1 biji lobak merah,
    • 2 biji tomato,
    • Bawang hijau,
    • dill,
    • ketumbar,
    • minyak bijan,
    • garam laut secukup rasa.

    Kaedah memasak

    Bilas artichoke Yerusalem hingga bersih, kupas dan parut pada parut kasar. Potong wortel menjadi kepingan, tomato ke dalam kepingan, potong sayur. Campurkan semuanya dengan tauge, garam, musim dengan minyak bijan.

    Salad kembang kol dengan lobak dan daun bawang

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 200 g kembang kol,
    • 5-6 lobak,
    • 100 g daun bawang,
    • saderi,
    • dill,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • garam laut secukup rasa.

    Kaedah memasak

    Bahagian kepala kembang kol putih pekat dikupas, dibilas dan diparut pada parut kasar. Potong lobak menjadi kepingan, daun bawang menjadi cincin nipis. Potong sayur. Campurkan semuanya dengan tauge, garam, musim dengan krim masam.

    Salad lobak hijau dengan paprika dan bayam

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 1 biji lobak,
    • 3 biji lada merah,
    • 100 g bayam,
    • minyak bijan,
    • garam laut secukup rasa.

    Kaedah memasak

    Kupas lobak, parut pada parut kasar. Dadu lada. Bilas daun bayam muda dan potong. Campurkan semuanya dengan tauge, garam, musim dengan minyak bijan.

    Salad labu dengan lobak dan bawang hijau

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 200 g labu kecil (diameter 5-7 cm),
    • 5-6 lobak,
    • 150 g bawang hijau,
    • dill, ketumbar,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • garam laut secukup rasa.

    Kaedah memasak

    Parut labu pada parut kasar, potong lobak menjadi kepingan nipis, potong bawang, dill dan ketumbar. Campurkan semuanya dengan tauge, garam, musim dengan krim masam.

    Salad Chicory dengan lobak, timun dan daun bawang

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 100 g salad siklik,
    • 5-6 lobak,
    • 2 timun,
    • 100 g daun bawang,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • garam laut secukup rasa.

    Kaedah memasak

    Potong salad menjadi kepingan, parut lobak pada parut kasar. Kupas timun, potong, daun bawang menjadi cincin nipis. Campurkan semuanya dengan tauge, garam, musim dengan krim masam.

    Salad wortel dengan prun dan lemon

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 300 g lobak merah,
    • 150 g prun berlubang,
    • 1 biji lemon,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • 2 sudu besar sudu gula merah.

    Kaedah memasak

    Parut wortel pada parut kasar, potong prun dan lemon dengan semangat (tanpa biji) menjadi kepingan kecil. Campurkan segalanya dengan gula, musim dengan krim masam, taburkan dengan tauge.

    Salad alpukat dengan pir dan anggur

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 1 buah alpukat,
    • 2 biji pir,
    • 100 g anggur tanpa biji,
    • 1/2 jus lemon,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • 2 sudu besar sudu gula merah.

    Kaedah memasak

    Kupas alpukat, angkat lubang, potong dadu. Potong pir yang dikupas menjadi kepingan, campurkan dengan anggur dan gula, tambah jus lemon. Musim dengan krim masam, taburkan dengan tauge.

    Salad labu dengan epal, kismis dan bayam

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 300 g pulpa labu,
    • 3 biji epal,
    • 100 g kismis tanpa biji,
    • 100 g bayam,
    • 3 sudu madu.

    Kaedah memasak

    Parut labu dan epal pada parut kasar, bilas daun bayam muda dan potong halus. Campurkan dengan kismis (potong setiap kismis menjadi separuh). Musim dengan madu, taburkan dengan tauge.

    Salad buah

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 3 biji epal,
    • 2 biji pisang,
    • 1 biji pir,
    • 1 oren,
    • 2 biji tangerin,
    • 100 g anggur tanpa biji,
    • 1/2 jus lemon,
    • 1/2 cawan krim masam,
    • 2 sudu besar sudu gula perang.

    Kaedah memasak

    Parut epal, potong sisa buah menjadi kepingan. Campurkan semuanya dengan anggur, tambah jus lemon. Musim dengan krim masam dengan gula, taburkan dengan tauge.

    Salad wortel dengan kiwi dan cranberry

    Bahan-bahan

    • 40 g anak benih bijan,
    • 400 g lobak merah,
    • 200 g kiwi,
    • 100 g kranberi,
    • 3 sudu besar sudu madu.

    Kaedah memasak

    Parut wortel, potong kiwi ke dalam kepingan nipis. Campurkan dengan cranberry dan madu, taburkan dengan tauge.

    Resepi

    Untuk waktu yang lama, biji wijen telah digunakan dalam banyak masakan nasional sebagai perasa, memberi makanan rasa yang sedap. Biji utuh ditaburkan pada roti, kue, dan gula-gula dibuat dari mereka; halva dibuat dari biji yang dikupas dan dikisar. Sesame sangat popular di Jepun. Pelbagai jenis selai, pasta, puding disediakan dari biji wijen hitam, mereka ditambahkan ke tahu, biskut dan ais krim, mereka ditutup dengan kuih-muih, bijan telah menggantikan popi tradisional dalam roti.

    Pasta biji wijen (tahini) digunakan dalam banyak hidangan, seperti hummus. Halva - rasa manis yang juga dibuat dari biji bijan.

    Hummus

    Bahan-bahan

    • 400 g kacang buncis dalam tin (kacang buncis),
    • 4 sudu besar l. Tahini,
    • 2-3 ulas bawang putih, cincang halus,
    • 1/2 - 1 jus lemon,
    • Lada cayenne,
    • sedikit jintan tanah,
    • garam dan lada hitam.

    Kaedah memasak

    Hidangan Timur Tengah yang popular yang dibuat dari kacang bendi rebus, digiling menjadi pes dan dibumbui dengan bawang putih, jus lemon, tahini (pes biji bijan), minyak zaitun dan jintan. Sedap dengan kepingan roti pitta bakar atau sayur-sayuran mentah.

    Hancurkan buncis menggunakan penggiling kentang atau pemproses makanan. Campurkan tahini dengan buncis, kemudian masukkan bawang putih, jus lemon, lada cayenne, jintan dan garam dan lada secukup rasa. Masukkan air bukan Mongo jika diperlukan.

    Pukul 2 lada merah panggang dengan kacang buncis, kemudian teruskan seperti yang dijelaskan di atas. Hidangkan ditaburkan dengan kacang pain dan paprika dicampur dengan minyak zaitun.

    Sosej dengan madu dan bijan

    Bahan-bahan

    • 1 sudu besar l. sos soya,
    • 1 sudu besar l. madu cair,
    • 4 sosej daging babi,
    • 25 g biji bijan.

    Kaedah memasak

    Panaskan panggangan hingga suhu maksimum. Satukan kicap dan madu dan sikat ke atas campuran sosej. Taburkan dengan biji bijan dan panggang selama 6-8 minit. Letakkan sebatang kayu di setiap sosis dan hidangkan dengan salad.

    Benih dipanggang dengan tamari

    Bahan-bahan

    • 50 g biji labu,
    • 50 g biji bunga matahari,
    • 40 g biji bijan,
    • 1 sudu besar l. tamari (kicap Jepun).

    Kaedah memasak

    Keringkan semua biji dalam wajan kering yang besar dengan api kecil hingga coklat keemasan. Taburkan biji dengan kicap dan kacau. Pindahkan ke pasu dan biarkan sejuk sebelum disajikan dengan minuman atau taburkan dengan biji pada salad.

    Krim bijan

    Minyak dihasilkan dari biji wijen dan, sebagai tambahan, krim wijen adalah asas tahini halva. Krim wijen diperoleh seperti berikut: biji bijan dibebaskan dari cangkangnya, digoreng dan digiling dengan teliti untuk membuat produk yang serupa dengan krim; ini adalah krim bijan.

    Daging lembu dengan bijan

    Bahan-bahan

    • 300 g daging lembu,
    • 10 g bawang hijau,
    • 2 g garam,
    • 10 g gula pasir,
    • 0.3 g lada hitam tanah,
    • 200 g pir,
    • 5 g bawang putih,
    • 2 g biji bijan masin,
    • 20 g minyak bijan,
    • 5 g kacang (kacang pain, jika tidak ada - hazelnut).

    Kaedah memasak

    Potong doh menjadi kepingan hingga 0,5 cm tebal, dan kemudian potong kecil (helai). Tuangkan sedikit minyak ke dalam daging cincang dan masukkan sedikit gula pasir, kemudian masukkan bawang putih dan bawang putih cincang, biji bijan asin, lada hitam, campurkan semuanya. Tuangkan minyak yang tinggal, kacau lagi.

    Potong pir ke dalam kepingan, masukkan ke dalam air masin atau manis selama beberapa saat, letakkan di tepi pinggan, dan masukkan jarum di tengahnya dalam slaid. Taburkan kacang di atas.

    Anda boleh memasak dalam versi yang lebih pedas - masukkan 50 g cuka meja ke dalam daging yang dimasak dan sejukkan selama 2 jam.

    Hidangkan dengan sos sayur. Untuknya, campurkan 20 g minyak bijan, dan 10 g garam.

    Pisang atau epal dalam karamel dengan biji bijan

    Bahan-bahan

    • 145 g epal (170 g pisang),
    • 50 g gula pasir,
    • 30 g tepung gandum,
    • 30 g putih telur,
    • 30 g lemak babi,
    • 25 g biji bijan.

    Kaedah memasak

    Kupas epal segar, angkat inti, potong menjadi kepingan besar (kupas dan potong pisang). Tuangkan air sejuk, protein ke dalam tepung yang telah diayak, kacau hingga krim masam homogen pekat. Celupkan potongan buah dalam jisim ini dan goreng dalam penggorengan lemak sehingga kerak pucat terbentuk. Masukkan gula pasir ke dalam kuali yang telah dipanaskan dengan sedikit lemak dan, kacau berterusan, panaskan sehingga gula berubah menjadi karamel. Masukkan epal goreng ke dalam kuali dengan jisim karamel, taburkan dengan biji wijen, hidangkan panas (kadang-kadang dihidangkan sangat panas, dalam karamel hampir mendidih dan, sambil mengambil sepotong, cepat dicelupkan ke dalam secawan air sejuk, dan kemudian mereka makan).

    Salad Cina

    Bahan-bahan

    • 150-200 g daging ayam, rebus dan potong,
    • 2-3 timun,
    • 3 sudu besar sos soya,
    • 1 sudu besar sesudu cuka wain,
    • 1 sudu teh gula,
    • 3 sudu besar sudu besar biji bijan,
    • 1 secubit garam,
    • 1 set ramuan herba (dill atau ketumbar pilihan).

    Kaedah memasak

    Potong timun menjadi kepingan kecil, bakar dengan air mendidih masin. Toskan air, sejuk. Masukkan daging cincang, timun dan semua yang lain dalam mangkuk salad

    komponen, campurkan dan biarkan merendam dalam perapan kicap, cuka, gula, garam. Perap di dalam peti sejuk selama 1-2 jam. Taburkan dengan ramuan herba sebelum dihidangkan.

    Snek - lobak merah nitsuke

    Potong dua lobak merah dan goreng dengan 1 sudu besar. sesudu minyak sayuran. Masukkan biji bijan, garam.