Biji wijen - sifat berguna dan kontraindikasi, cara penggunaan

Sejak zaman dahulu, tanaman seperti bijan telah datang kepada kita. Sifat dan kontraindikasi yang berguna diketahui oleh nenek moyang kita, yang menyimpan pengetahuan ini hingga hari ini. Sesame mempunyai nama kedua - bijan dan merupakan tanaman tahunan. Benih yang digunakan untuk makanan terdapat dalam buah seperti kapsul. Warna mereka boleh dari hitam hingga putih salji. Rasanya lembut dengan ciri khas.

Sifat bijan yang bermanfaat telah digunakan dalam masakan, perubatan, dan kosmetologi. Yang sangat penting adalah minyak dari biji-bijian ini, yang terutama digunakan untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Di negara kita, taburan untuk produk roti sering dibuat dari biji, namun bijan mendapat aplikasi yang lebih luas di luar negara. Mengapa dia mendapat populariti itu, adakah bahaya dari dia, dan juga bagaimana menggunakan biji wijen dengan manfaat maksimum, anda akan belajar lebih lanjut.

Komposisi dan kebaikan bijan

Sebagai peraturan, biji semua tanaman memiliki nilai pemakanan yang cukup tinggi dan mengandung lebih dari 50% lemak dalam komposisi, dan bijan tidak terkecuali. Kandungan kalori setiap 100 gram ialah 580 kcal. Peratusan minyak dalam biji mencapai 55.

Untuk mengekstrak semua khasiat bijan, lebih baik menggunakannya dipanaskan atau direndam. Jadi bijinya akan lebih mudah dikunyah, dan produknya akan diserap dengan lebih baik. Nilai biji adalah minyak dalam komposisi, yang mengandungi asam lemak tepu dan tak jenuh, trigliserida dan ester gliserol.

Sesame mengandungi banyak bahan berguna:

  1. Sesame mengandungi antioksidan kuat yang disebut sesamin. Ia dapat menyingkirkan banyak gangguan pada semua organ dan sistem dan mencegah munculnya tumor barah.
  2. Dan beta-sitosterol membantu mengurangkan kolesterol jahat dalam darah manusia.
  3. Phytin mengembalikan keseimbangan mineral dalam badan.
  4. Thiamine meningkatkan fungsi sistem saraf dan menormalkan metabolisme.
  5. Phytosterol mengurangkan risiko aterosklerosis dan menghilangkan kolesterol, membantu melawan kegemukan.

Komposisi bijan dibungkus dengan karbohidrat, asid amino, protein dan kalsium. Ia mengandungi banyak vitamin A, E, B, C, PP sebatian mineral berguna: kalium, kalsium, zat besi, fosforus, serat makanan dan lesitin. Hanya sedikit orang yang mengetahui berapa banyak kalsium dalam biji bijan. Tetapi ia mengandungi lebih banyak unsur jejak ini daripada keju kotej, keju atau susu yang terkenal, yang sebelumnya dianggap sumber yang sangat diperlukan. Oleh itu, benih penyembuhan untuk sendi dan tulang, dan mencegah terjadinya osteoporosis. Dengan penggunaan biasa, badan menjadi lebih kuat dan jisim otot bertambah dengan lebih intensif..

Sesame mampu merangsang pertumbuhan manusia, berkat bahan khas - riboflavin. Di samping itu, ia menguatkan rambut dan kuku, memperbaiki penampilan kulit. Ia mempunyai kesan positif terhadap komposisi darah manusia. Sesame sangat bermanfaat untuk sistem pencernaan. Ia sangat bermanfaat bersama dengan ubat-ubatan dalam rawatan asma, penyakit hati dan pundi hempedu, darah tinggi, radang ginjal.

Sesame mempunyai khasiat yang bermanfaat, bagi wanita yang dinyatakan dalam kandungan hormon seks wanita - phytoestrogen. Sangat digalakkan untuk wanita berumur lebih dari 45 tahun. Tetapi untuk kanak-kanak perempuan, produk ini akan memberi kesan terapeutik: meningkatkan sistem pembiakan, menguatkan rambut, kulit dan kuku..

Semasa membawa bayi, dia dapat meremajakan plasenta, yang seiring dengan perkembangan janin. Untuk memahami sama ada biji bijan boleh disusui, anda perlu tahu bahawa ia adalah produk makanan. Walaupun kandungan kalori, ia tidak menimbulkan kemunculan pound tambahan, tetapi mampu mengembalikan kekuatan dan kekebalan tubuh selepas kehamilan. Jangan lupa tentang kandungan kalsium yang tinggi dalam bijan, yang penting untuk perkembangan sistem rangka bayi yang baru lahir, dan untuk penampilan ibu. Ia harus dimasukkan ke dalam diet sedikit demi sedikit, memantau reaksi anak. Semasa menyusu biji bijan harus dimakan satu sudu teh sehari..

Ia juga mempunyai kualiti yang sangat berharga:

  1. Meremajakan badan apabila disapukan secara dalaman atau luaran (campuran berdasarkannya, minyak).
  2. Mengandungi kapur, yang kekurangan tubuh manusia.
  3. Menurunkan rasa lapar.

Kelebihan minyak biji bijan

Bukan hanya biji bijan yang digunakan secara aktif. Sifat bermanfaat dan kontraindikasi minyak yang diperolehi lebih dikenali oleh pakar pemakanan, pakar kosmetik dan doktor. Dalam perubatan, digunakan untuk membuat salep, tambalan, dan pelbagai emulsi kerana kemampuannya untuk meningkatkan pembekuan darah. Selalunya digunakan sebagai pencahar, terutama untuk diatesis hemoragik.

Dalam industri kosmetik, minyak bijan sangat diperlukan untuk mengurut, melembutkan dan melembapkan kulit. Dalam bentuknya yang tulen, mereka boleh menanggalkan alat solek, menyapukan rambut dan kulit. Ia sering ditambahkan pada krim anti-penuaan kerana sebahagian besarnya sifat antioksidannya..

Kontraindikasi wijen

Sebelum menggunakan, pastikan untuk memeriksa apa kontraindikasi untuk biji bijan. Oleh kerana ia mempunyai ciri peningkatan pembekuan darah, tidak digalakkan bagi orang yang menderita trombosis, peningkatan pembekuan darah, trombosis. Anda tidak boleh menggunakannya untuk urolithiasis, penyakit buah pinggang.

Seperti mana-mana produk, perlu diingat bagaimana mengambil biji bijan. Jumlah optimum setiap hari tidak boleh melebihi tiga sudu teh, agar tidak menimbulkan akibat negatif. Terutama dengan berhati-hati, anda perlu menggunakannya untuk wanita hamil dan tidak melebihi dos yang disyorkan, kerana hipokalsemia pada janin boleh berkembang atau keguguran mungkin berlaku..

Cara pengambilan biji bijan

Walaupun terdapat kemungkinan kontraindikasi, bijan boleh digunakan dengan cara yang berbeza. Dalam memasak, untuk memberikan rasa yang lebih cerah, dipanaskan dalam kuali atau minyak bijan digunakan, di mana anda boleh menggoreng daging atau sayur-sayuran. Ia jauh lebih berguna daripada bunga matahari dan membuang toksin dari badan. Apabila digunakan untuk tujuan perubatan, lebih baik rendam atau bijan sedikit suam. Anda boleh mengisar biji dalam penggiling kopi dan rendam di dalam air, kemudian ambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Secara tradisinya, benih ditaburkan pada roti, pencuci mulut, biskut dan makanan panggang yang lain. Ia berguna untuk menambahkannya ke pelbagai salad sayur-sayuran. Dalam masakan oriental, mereka digunakan untuk menyediakan pasta yang enak dengan rasa yang sedap. Dan perasa kering berdasarkan biji dengan garam digunakan dalam penyediaan nasi.

Seperti yang anda ketahui, biji bijan dapat menampung pengambilan kalsium setiap hari. Sedikit yang tahu bagaimana mengambil biji dengan kekurangan kalsium. Seratus gram produk akan membantu mengimbangi kekurangan unsur jejak ini, tetapi untuk pencegahan, anda harus menggunakan dua hingga tiga sudu teh.

Cara memilih dan menyimpan biji benih

Sebaiknya beli biji bijan mengikut berat atau dalam beg lutsinar untuk menghargai penampilannya. Mereka mesti kering dan rapuh, dan tidak terasa pahit. Lebih baik membeli produk yang tidak diperbaiki, ia mempunyai lebih banyak faedah, dan ia akan bertahan lebih lama.

Simpan biji yang belum dikupas di tempat yang sejuk dan gelap di dalam bekas yang tertutup rapat, tetapi biji yang dikupas harus diletakkan di dalam peti sejuk. Mereka disimpan dari tiga bulan hingga setahun. Walau bagaimanapun, minyak biji wijen mempunyai jangka hayat yang lebih lama dan boleh bertahan selama bertahun-tahun walaupun di iklim panas..

Sesame mempunyai sifat perubatan dan kontraindikasi, yang telah kami pertimbangkan, adalah produk makanan yang cukup berharga. Dengan jumlah kalsium, berkali-kali lebih unggul daripada produk tenusu, ia adalah sumber vitamin dan zat lain yang berharga. Mempunyai sedikit kontraindikasi dan akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk diet yang betul.

Tonton video resipi susu bijan:

Adakah artikel ini membantu anda? Berkongsi dengan rakan anda!

Khasiat biji bijan yang berguna

Benih dan kacang dihargai untuk rasa yang menyenangkan, di samping itu, mereka memperkayakan diet manusia dengan nutrien penting. Dalam kebanyakan kes, mereka digunakan untuk menghias barang-barang bakar atau menambah rasa pedas ke pinggan. Tetapi pakar pemakanan lebih menghargai satu jenis biji kerana kandungan proteinnya, lemak sayuran, vitamin dan kesan positif terhadap kesihatan manusia secara umum. Ini mengenai bijan.

Kemanusiaan telah menghargai sifat bijan yang bermanfaat sejak zaman perkembangan tanaman bijirin, ketika dari tempat pertumbuhannya di Afrika Selatan, benih menyebar ke seluruh Timur Jauh, bahagian tengah negara-negara Asia dan berakhir di India. Ia digunakan dalam masakan, kosmetik dan rawatan penyakit tertentu..

Wijen begitu terkenal di negara-negara timur sehingga bahkan disebut dalam dongeng yang terkenal dan tidak asing lagi bagi kita dengan nama "bijan" dan "sim-sim" (ini bermaksud "kilang minyak"). Nama itu sesuai dengan kebenaran, kerana biji wijen, dari segi komposisi kimia, adalah sekitar separuh minyak aromatik..

Wijen digunakan dalam bentuk biji utuh, minyak dan dedak, hasil sampingan dari pengeluaran minyak. Setiap jenis bahan mentah dicirikan oleh sifat berguna tertentu:

  • biji - memperkaya diet dengan protein dan kalsium, mempunyai kesan yang baik pada dinding saluran darah, melakukan fungsi afrodisiak;
  • minyak - meningkatkan jumlah darah, melegakan simptom batuk, selesema dan serangan asma, menjadikan rambut bersinar dan kuku kuat;
  • dedak - mengandungi lebih banyak serat, mengatur fungsi pengosongan usus.

Biji wijen, bersama dengan sifat berguna, juga mempunyai kontraindikasi untuk digunakan, seperti semua ubat. Berhati-hati harus dilakukan oleh wanita hamil.

Komposisi kimia bijan

Biji wijen adalah produk yang unik dari segi kandungan nutrien; sangat diperlukan untuk vegetarian dan veganisme, puasa dan diet. Sebilangan besar biji wijen adalah minyak sayuran, dan ia termasuk:

  • air;
  • protein dengan kandungan asid amino penting yang tinggi;
  • selulosa;
  • vitamin - asid folik, beta-karoten, tokoferol, vitamin B;
  • unsur makro dan mikro - kalsium, kalium, magnesium, natrium, fosforus, besi, tembaga.

Sebagai tambahan kepada set nutrien dan mineral standard, biji mengandung zat yang diperlukan tubuh untuk melawan penyakit dan penuaan:

  • sesamin - menurunkan kolesterol dan mampu memberi kesan antikarsinogenik;
  • antioksidan - menghalang proses penuaan;
  • phytosterol - meningkatkan imuniti;
  • phytoestrogens - analog tumbuhan hormon seks wanita, sangat penting bagi wanita berusia lebih dari 50 tahun.

Komposisi kimia yang kaya hanya diawetkan dalam biji mentah, semasa rawatan panas kebanyakan sebatian organik musnah, hanya menikmati rasa bijan yang menyenangkan.

Kebaikan biji bijan untuk kesihatan manusia

Sifat bijan yang bermanfaat digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik. Minyak biji digunakan dalam banyak produk penjagaan kulit, rambut dan kuku. Ia mempunyai kesan yang baik pada kulit, memberikan kesan meremajakan kerana kandungan vitamin E dan antioksidan yang tinggi, dan juga digunakan sebagai penapis SPF dalam produk penyamakan yang selamat, melindungi dari kesan berbahaya dari radiasi ultraviolet..

Manfaat biji wijen untuk wanita ditunjukkan bukan hanya dalam meningkatkan penampilan, menjaga awet muda dan kecantikan. Kesan positifnya terhadap perjalanan sindrom pramenstruasi dapat meningkatkan aliran darah. Kehadiran asid folik meningkatkan fungsi pembiakan, meningkatkan kemungkinan pembuahan dan mengurangkan gejala toksikosis semasa kehamilan. Vitamin B menyokong fungsi sistem saraf, mengurangkan tahap tekanan.

Bagi lelaki, faedah bijan adalah mempengaruhi sistem pembiakan dan muskuloskeletal. Kesan pada sistem pembiakan ditunjukkan oleh peningkatan fungsi saluran periferal, yang meningkatkan fungsi ereksi dan daya hidup sperma. Biji wijen menyediakan tulang dan otot dengan kalsium dan protein, yang meningkatkan proses pertumbuhan dan pemulihan, penambahan otot dan sangat dihargai oleh atlet. Satu lagi ciri yang tidak diketahui - bijan mengandungi banyak zink, yang terlibat dalam pemecahan etanol, jadi disarankan untuk memasukkannya ke dalam makanan orang yang menyalahgunakan alkohol..

Biji wijen dan minyak membantu mengatasi tekanan, kegelisahan, kemurungan, keletihan dan mudah marah, memberikan kesan pengukuhan umum pada sistem saraf dan keadaan emosi. Senarai penyakit yang dapat diperbaiki dengan kaedah berasaskan bijan termasuk:

  • darah tinggi;
  • aterosklerosis;
  • berat badan berlebihan;
  • keadaan patologi yang berkaitan dengan metabolisme;
  • penyakit hati dan saluran empedu;
  • osteoporosis;
  • penurunan fungsi sistem imun;
  • penyakit tiroid;
  • penyakit jantung.

Biji bijan mentah praktikal dicerna oleh sistem pencernaan dan mempunyai kesan pencahar yang halus. Ciri ini digunakan dalam rawatan penyakit gastrousus..

Bahaya dan kontraindikasi

Biji wijen lebih dari sekadar taburan biasa yang ditaburkan pada roti. Penggunaan yang tidak betul, dos yang tidak sesuai, atau pengendalian bijan yang tidak betul boleh membawa kesan negatif. Manfaat dan kemudaratan biji bijan ditentukan oleh banyak faktor: keadaan kesihatan umum, kehadiran penyakit kronik, usia, penggunaan serentak dengan ubat lain, kualiti biji itu sendiri.

Kontraindikasi penggunaan biji bijan:

  • hipotensi - bijan menurunkan tekanan darah, memperburuk keadaan pesakit;
  • kehadiran pasir dan batu ginjal - terdapat ancaman pergerakan batu;
  • trombosis - kerana peningkatan pembekuan darah;
  • intoleransi individu;
  • reaksi alahan;
  • kanak-kanak sehingga 3 - 5 tahun.

Wijen boleh membahayakan kesihatan dalam situasi berikut:

  • jika dikonsumsi secara berlebihan, ada risiko keracunan plumbum, yang terkandung dalam biji;
  • melebihi dos harian memberi kesan buruk kepada pencernaan dan kesejahteraan umum.

Perbezaan antara bijan putih dan hitam

Pada masa ini, beberapa jenis bijan ditanam, yang berbeza dalam warna biji, nuansa aroma dan nilai pemakanan. Pengilang menawarkan biji bijan putih, kuning, merah, coklat dan hitam. Warna yang lebih tepu dianggap sebagai petunjuk kualiti..

Jenis bijan yang paling biasa dan biasa - putih - adalah biji yang dikupas dan digilap tanpa kulit luar. Ia lebih sesuai digunakan dalam memasak dan pencuci mulut daripada untuk tujuan perubatan, kerana kehilangan sejumlah nutrien semasa pemprosesan.

Kelebihan wijen putih adalah aroma dan rasanya yang ringan yang muncul ketika memasak dengan penggunaannya. Juga, susu bijan putih, kaya dengan protein, disediakan dari jenis biji ini. Ia digunakan untuk diet bebas laktosa, serta orang-orang dengan intoleransi protein susu..

Wijen hitam tidak begitu biasa dalam masakan Rusia atau resipi rakyat, tetapi boleh dibeli dengan mudah di pasar raya atau kedai rantai besar dengan rempah-rempah oriental. Pada mulanya, semua ubat ubat disediakan tepat berdasarkan bijan hitam, yang menyimpan semua vitamin dan mineral yang diperlukan dalam sekam yang tidak menarik, pada pandangan pertama. Ia mempunyai aroma dan rasa yang lebih kaya. Minyak bijan hitam sangat dihargai kerana sifat perubatannya..

Video bijan

Cara pengambilan bijan dengan betul

Bergantung pada tujuan tertentu, biji wijen diambil secara dalaman atau digunakan secara luaran dalam bentuk keseluruhan atau diproses. Anda dapat memperoleh manfaat paling banyak dengan mengambil biji wijen dengan betul, terutama untuk tujuan perubatan atau profilaksis, kerana penggunaan kuliner tidak memiliki fungsi seperti itu..

Dengan cara paling mudah, disarankan untuk menggunakan biji wijen mentah, mengunyahnya dengan sempurna sehingga jisim homogen diperoleh dan minum air. Dalam kes ini, maksimum bahan berguna dipelihara. Sekiranya anda sukar mengunyah biji kering, anda boleh mencurahkannya dengan air suam selama beberapa jam dan menambahkan bengkak ke bijirin atau salad, yang menyebabkan rasa kenyang cepat. Cara lain adalah dengan membuat campuran madu bijan dan mengambilnya semasa perut kosong. Biji bijan yang berkualiti tidak perlu dicuci sebelum digunakan.

Pada osteoporosis, biji yang tidak dirawat mesti ditanam dalam satu hingga dua hari dan digunakan untuk menambah diet dengan kalsium. Percambahan mengaktifkan nutrien dan mengubahnya menjadi bentuk yang diasimilasi oleh badan. Tepung wijen diperoleh dari biji wijen tanah, yang mengekalkan semua kualiti yang berguna dan sesuai untuk penyediaan kosmetik atau digunakan untuk memperkaya roti makanan, gula-gula, kefir atau keju kotej.

Dedak bijan diambil dengan banyak air..

Minyak wijen digunakan sebagai berikut:

  • dengan terapi kompleks - di dalam perut kosong atau sebelum makan;
  • dalam rawatan penyakit kulit - dalam bentuk topeng dan kompres;
  • untuk penyakit gusi - disapu ke kawasan yang terjejas;
  • untuk penyakit telinga - beberapa titisan hangat disuntik ke saluran telinga;
  • untuk selsema - menggosok.

Pengambilan biji bijan atau minyak setiap hari untuk orang dewasa tanpa kontraindikasi tidak lebih dari 2 atau 3 sudu teh. Biji wijen dimasukkan ke dalam makanan secara beransur-ansur, bermula dengan satu sendok teh, lebih baik pada waktu perut kosong atau di antara waktu makan (untuk mengesan reaksi alergi). Dos secara beransur-ansur meningkat dan dibawa ke tahap yang diperlukan..

Biji wijen untuk menurunkan kolesterol dan menurunkan tekanan darah

Sesame mempunyai kesan positif dalam terapi kompleks dalam rawatan hipertensi dan kolesterol tinggi. Fitosterol yang terkandung dalam bijan mirip dalam formula kimianya dengan molekul kolesterol. Di dalam usus, zat-zat ini bersaing satu sama lain untuk satu enzim, akibatnya penyerapan kolesterol "buruk" berkurang. Pada gilirannya, ini memberi kesan yang baik pada dinding saluran darah, membersihkannya dari plak dan menguatkan, yang menyebabkan normalisasi tekanan. Anda perlu mengambilnya seperti ini: dalam bentuk minyak atau biji, 1 sudu teh sehari.

Harus diingat bahawa rawatan wijen tidak termasuk kawalan dan ubat-ubatan doktor, tetapi memainkan peranan tambahan. Sebelum menggunakan, pastikan anda membaca semua kontraindikasi.

Kelebihan bijan untuk menurunkan berat badan

Mengambil biji bijan untuk menurunkan berat badan mendorong penurunan berat badan tanpa kesan kesihatan yang negatif. Terdapat dua penjelasan untuk fenomena ini..

Pertama, diet biasanya membatasi pengambilan nutrien, dan diet yang buruk, kekurangan vitamin dan mineral secara negatif mempengaruhi keadaan kulit, rambut, kuku dan kerja organ dalaman. Biji wijen dan minyak berguna dalam kes ini kerana ia dapat mengisi kekurangan tanpa menggunakan ubat-ubatan dan makanan tambahan yang mahal. Tetapi anda harus memperhatikan kandungan kalori tinggi dan hadkan diri anda pada dos 1-2 sudu produk setiap hari..

Kedua, ketika menurunkan berat badan kerana kekurangan serat kasar dalam diet, masalah dengan pergerakan usus sering terjadi. Biji wijen dan dedak mengandungi serat, yang tidak dicerna di saluran usus dan menghilangkan masalah halus. Prasyarat: jumlah air yang mencukupi. Serat dalam usus membengkak dan meningkat dalam jumlah banyak kali, dengan kekurangan cairan, kembung dan mual dapat diprovokasi. Anda perlu minum 1 sudu teh semasa perut kosong dengan banyak cecair.

Biji wijen untuk osteoporosis

Kekurangan kalsium di dalam badan menyebabkan masalah pada tulang, menyebabkan mereka rapuh dan rapuh, yang sangat ketara seiring bertambahnya usia. Kalsium juga bertanggungjawab untuk gigi yang sihat dan kuat, yang berasal dari makanan - susu, keju, sayur-sayuran, kacang-kacangan.

Biji wijen untuk osteoporosis adalah alat yang sangat baik untuk mengisi kalsium, kerana dari segi kandungan makronutrien bijan adalah yang kedua setelah kulit telur, yang tidak disukai oleh semua orang, dan keju, khususnya parmesan, yang selalu tidak tersedia. Keperluan harian orang dewasa untuk kalsium adalah kira-kira 1000 mg, untuk ini anda perlu makan 100 g biji bijan.

Cara pengambilannya: Gunakan varietas biji gelap yang tidak dikupas, kerana kalsium terdapat di cangkang biji wijen dan jangan panaskannya. Boleh diambil semasa perut kosong dalam bentuk biji-bijian, dibasuh dengan air atau susu bijan.

Semasa mengandung dan menyusu

Sesame membawa manfaat yang tidak diragukan bagi wanita semasa kehamilan dan menyusui, kerana komponen yang terdapat di dalamnya:

  • asid folik, yang diperlukan untuk konsepsi, kehamilan dan pembentukan sistem saraf janin yang sihat;
  • kalsium - untuk gigi dan tulang ibu dan janin yang sihat;
  • besi - untuk meningkatkan tahap hemoglobin;
  • protein yang diperlukan untuk pembentukan organ dan sistem janin dan plasenta;
  • serat - untuk penghadaman yang lancar.

Ciri-ciri penggunaan biji bijan untuk ibu hamil: tidak digalakkan mengambil pada trimester ketiga kerana ancaman kelahiran pramatang dan perkembangan kecacatan janin. Semasa menyusu, disarankan untuk makan dengan berhati-hati kerana risiko reaksi alergi. Penggunaan luaran dalam bentuk topeng dan menggosok tidak dilarang. Dos harian - hingga 30 g biji atau 1 sudu teh minyak.

Biji bijan dalam memasak

Terdapat banyak resipi dengan biji wijen, kerana penggunaannya tidak terbatas pada taburan roti. Biji bijan atau minyak yang telah direndam dimasukkan ke dalam salad dan sos.

Sesame digunakan untuk memasak:

  • gula-gula oriental - halva, kozinaki, kacang panggang dan pes bijan tkhina;
  • hiasan penaik;
  • salad;
  • sos;
  • hidangan nasi;
  • pelbagai jenis daging
  • sayur-sayuran dan buah-buahan.

Wijen dalam bidang kosmetologi

Dalam kosmetologi, minyak wijen dan tepung digunakan untuk memperkaya produk penjagaan kulit, rambut dan seluruh badan. Tepung wijen di muka dan topeng décolleté menyuburkan kulit dengan vitamin E dan antioksidan anti-penuaan, membantu melicinkan garis-garis halus dan kedutan, meratakan warna kulit dan memberikan cahaya yang sihat. Sebagai lulur - membebaskan kulit dari zarah mati, menyempitkan dan membersihkan liang pori, menghilangkan jerawat dan jerawat.

Minyak bijan berkesan melembapkan dan melembutkan kulit, mengaktifkan fungsi pelindungnya dan mengembalikan mantel lemak air. Keupayaan minyak untuk memusnahkan kulat dan bakteria digunakan dalam memerangi kelemumur dan jangkitan kulat pada kulit kaki. Sebagai tambahan kepada sifat perubatan bijan dalam kosmetologi, ada juga kontraindikasi: intoleransi individu terhadap bahan aktif penyusunnya.

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Biji wijen adalah produk yang mudah rosak kerana kandungan sejumlah besar minyak, yang, dalam keadaan penyimpanan yang tidak betul, mulai mengoksidasi dan terasa pahit. Lebih baik tidak menggunakan biji-bijian seperti itu untuk memanggang, lebih-lebih lagi untuk tujuan kosmetik atau perubatan. Beri keutamaan kepada biji-bijian yang dijual bukan dalam bungkusan kadbod tertutup, tetapi dalam jumlah besar atau dalam beg lutsinar, dalam hal ini Anda dapat segera menilai mutu bijan. Produk segar dan murni dibersihkan dari kekotoran, mempunyai warna yang seragam, tanpa bau minyak tengik yang tidak menyenangkan.

Dalam bijan berkualiti tinggi, biji-bijian kering dan tidak terkumpul dalam gumpalan. Kriteria ini berlaku untuk semua jenis bijan..

Jangka hayat biji wijen tidak lebih dari 3 bulan. Ia dapat diperluas dengan menyimpan biji-bijian di dalam peti sejuk atau peti sejuk beku dalam bekas kaca yang tertutup rapat. Dalam kes ini, jangka hayat dilanjutkan hingga enam bulan. Tidak dinafikan, biji wijen gelap yang tidak ditapis disimpan lebih lama kerana cengkerang yang melindungi minyak daripada pengoksidaan..

Minyak wijen mengekalkan khasiatnya dengan lebih baik apabila disimpan dalam botol berwarna gelap, terlindung dari cahaya matahari. Bekas tertutup rapat memanjangkan jangka hayat, tetapi sebotol minyak terbuka paling baik digunakan dalam masa 6 bulan.

Semasa mengambil biji wijen, pastikan untuk memperhatikan rasanya dan penampilan umum: rasa dan bau tengik, kekaburan biji-bijian adalah alasan yang cukup untuk menggantikan produk dengan yang lebih segar. Biji-bijian ini bukan sahaja tidak sedap dan kurang bermanfaat, tetapi juga memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan keseluruhan. Sekiranya bijinya sedikit lembap, tetapi tidak pahit, keringkan dalam kuali, di dalam ketuhar atau ketuhar gelombang mikro.

Ikuti peraturan asas untuk memilih, menyimpan dan mengambil biji wijen sehingga hanya bermanfaat bagi anda..

Bijan

Deskripsi umum

Sesame (dari Latin Sesamum - tanaman minyak) adalah tanaman satu dan berkepanjangan, di dalam biji yang bijinya masak. Terdapat beberapa jenis biji bijan: putih, kuning, coklat dan hitam. Tetapi selalunya terdapat dua jenis utama: putih dan hitam. Yang putih digunakan dalam memasak untuk hidangan yang dirawat dengan panas, dan yang hitam - sebaliknya. Spesies inilah yang lebih beraroma.

Manusia mula menggunakan biji wijen sejak dulu. Itu digunakan untuk tujuan perubatan di Yunani kuno, Rom, Babylon dan China. Minyak wijen disebutkan dalam warisan budaya kuno di banyak negara, dan juga dalam Kitab Suci. Yang pertama untuk menerangkan jumlah maksimum sifat berguna bijan dan minyak bijan adalah Avicenn, yang mencipta karya besar penyembuhan pada abad ke-11.

Kini biji bijan ditanam untuk dieksport di Transcaucasia, Asia Tengah, Timur Jauh dan India..

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli biji wijen, anda perlu memilih biji yang tidak melekat dan kering sebisa mungkin.

Yang paling bermanfaat adalah biji bijan mentah kerana semasa rawatan haba, sebahagian besar nutrien menguap. Walau bagaimanapun, biji mentah tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Selepas 1-2 bulan, mereka mula menjadi tengik. Minyak bijan yang sejuk boleh disimpan dalam jangka masa paling lama. Ia mengekalkan sifat bermanfaat selama 9 tahun tanpa perubahan ketara dalam komposisi vitamin, mineral dan kimia. Rasanya seperti minyak zaitun, tetapi lebih aromatik dan tidak mempunyai kepahitan yang terdapat pada minyak zaitun. Anda tidak boleh menggoreng minyak wijen, kerana ia mula terbakar dan pada suhu tinggi bahan karsinogenik mula terbentuk di dalamnya. Ia digunakan secara eksklusif untuk menggayakan salad sayur, daging dan keju. Minyak wijen juga digunakan untuk keperluan kosmetik untuk urutan, penyingkiran solekan dan sebagai asas pelembap..

Penggunaan dan aplikasi

Biji wijen dalam masakan digunakan untuk membuat kazinak, permen, halva dan gula-gula lain, dalam produk roti dan sebagai bumbu untuk daging.

Khasiat biji bijan yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Biji bijan mentah mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 573 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B425.6Kalsium, Ca975
Vitamin B34.515Fosforus, P629
Vitamin B10.791Kalium, K468
Vitamin B60.79Magnesium, Mg351
Vitamin E0.25Besi, Fe14.55
Komposisi lengkap

Biji wijen dikelaskan sebagai produk minyak. Mereka mengandungi hampir 60% isipadu lemak sayuran, termasuk asid linoleik, oleik, palmitik, myristik, arakidik, stearat dan lignoserik. Bahan-bahan ini sangat diperlukan untuk tubuh manusia dan mengambil bahagian dalam semua proses penting. Juga biji bijan mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Ia mengandungi vitamin A, C, E dan kumpulan B; mineral - magnesium, zink, fosforus, zat besi, tetapi yang paling penting adalah kalsium. Untuk 100 g bijan, ia merangkumi sebanyak 783 mg, yang merupakan dos harian orang dewasa. Selain itu, biji mengandungi asid organik: beta-sitosterol, phytin dan lesitin.

Sifat berguna dan perubatan

Orang yang mengikuti diet makanan mentah, vegetarian atau diet, biji bijan harus dimakan tidak lebih dari 25-30 g sehari atau diganti dengan satu sendok makan minyak bijan.

Pakar pemakanan mengesyorkan menggunakan bijan dan minyaknya untuk menormalkan metabolisme lipid dan lemak, menurunkan kadar kolesterol darah dan menyerap plak lemak di dinding saluran darah, yang merupakan penyebab utama aterosklerosis, pembekuan darah, dan penyumbatan vaskular. Minyak wijen, apabila diambil secara dalaman, mempengaruhi komposisi darah. Sifatnya untuk membeku ditingkatkan, oleh itu, minyak diambil dengan diatesis hemoragik.

Biji bijan mentah juga digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit seperti darah tinggi, radang paru-paru, penyakit sendi, hati, tiroid dan pankreas..

Sekiranya mastitis terjadi pada wanita semasa menyusui, perlu menggunakan kain kasa yang dibasahi dengan minyak bijan ke segel yang terbentuk atau mengisar biji mentah dalam penggiling kopi, dan membuat kompres dari gruel yang dihasilkan, mencampurkannya dengan minyak sayuran.

Sesame mempunyai kesan berganda pada sistem pembiakan. Di satu pihak, ia mendorong aliran darah ke pelvis kecil, mengurangkan risiko mastopati dan neoplasma kelenjar susu yang lain, dan di sisi lain, bersamaan dengan biji rami dan biji popi, ia adalah afrodisiak terkuat yang meningkatkan keinginan seksual, baik pada lelaki dan wanita..

Sifat antioksidan bijan digunakan untuk menghilangkan batuk dari selsema, selesema, dan asma. Untuk ini, minyak bijan dipanaskan dalam mandi air hingga 36-38 ° C dan disapu ke kulit leher dan dada. Kemudian ditutup dengan polietilena dan kain wol.

Ciri-ciri bijan yang berbahaya

Biji wijen harus diambil dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana penggunaan berlebihan boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran anak dengan hipokalsemia. Bagi orang yang menderita penyakit gastrousus, disertai dengan peningkatan keasidan, bijan tidak boleh diminum, kerana ia sangat merengsakan membran mukus epitel dalaman. Dan membawa mereka dengan perut kosong boleh menyebabkan rasa dahaga dan loya. Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan negatif ini dengan mengambil biji panggang dengan madu..

Sesame dikontraindikasikan untuk orang dengan peningkatan pembekuan darah dan penyakit buah pinggang.

Tidak digalakkan menggunakan biji wijen untuk urolithiasis, agar tidak memperburuk keadaan kerana kandungan kalsium yang tinggi dalam biji wijen.

Minyak wijen tidak boleh digunakan dengan aspirin dan asam oksalat, kerana kalsium bergabung dengan mereka untuk membentuk simpanan ginjal..

Terdapat kes intoleransi individu terhadap biji bijan yang diketahui..

Baca juga artikel kami mengenai sifat minyak bijan. Segala-galanya mengenai sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia, nilai pemakanan, kehadiran vitamin dan mineral, penggunaan dalam masakan dan kosmetologi.

Sesame sangat berguna untuk kanak-kanak. Untuk membuat anak-anak menyukainya, cuba buat susu bijan yang enak mengikut resipi dari video.

Biji wijen: sifat berguna dan kontraindikasi, cara penggunaan

Kata-kata terkenal dari kisah Aladdin "Sesame, bukalah!" berkaitan sepenuhnya dengan perasa yang telah lama diketahui oleh manusia - biji bijan. Batangnya yang matang terbuka dengan hentakan kuat. Sesame bermaksud keabadian dan merupakan simbol kehidupan abadi Mesir Kuno. Manfaat dan keburukan bijan di dunia moden dipertimbangkan dari sudut kesannya terhadap tubuh manusia.

Bagaimana dan di mana bijan tumbuh

Sesame tergolong dalam genus keluarga carrion. Tumbuhan herba ini mula wujud di kawasan tropika di Afrika Selatan. Salah satu varieti - bijan India tumbuh di Asia, ditanam di Amerika Utara. Tumbuhan dapat tumbuh hingga ketinggian 1.5 m, sementara akarnya tumbuh hingga 80 cm. Batang tebal mulai bercabang dari dasar, daun tumbuh hingga 30 cm panjang. Tanaman ini mula mekar pada awal musim panas, dan pada akhir bulan Ogos ini akan menghasilkan buah.

Bunga besar boleh berwarna merah jambu, putih atau ungu. Buahnya adalah kotak sarang semi-bujur dengan biji rata memanjang. Mereka mencapai ukuran 4 mm, boleh berwarna putih, kuning atau hitam.

Terdapat 2 jenis utama yang dijual: putih atau hitam. Rasanya berbeza-beza. Rahsia terletak pada kenyataan bahawa biji hitam tidak sekam. Rasa biji putih dilembutkan, memiliki rasa kacang, dan mengandungi peningkatan kandungan minyak lemak.

Komposisi dan kandungan kalori bijan

Manfaat dan keburukan biji wijen bergantung pada komposisi dan kaedah penggunaannya. Indeks kalori biji-bijian agak tinggi kerana adanya minyak bijan berlemak. 50 g bijan mengandungi kira-kira 300 kcal. Kepekatan lemak melebihi 50% daripada jumlah ini.

Bahan unik yang disebut sesamin terdapat dalam komposisi bijan: ia mempunyai khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan manusia..

Sesamin dianggap sebagai antioksidan semula jadi yang melambatkan proses penuaan, melawan radikal bebas.

Manfaat biji wijen atau bahaya kepada tubuh manusia dijelaskan oleh kandungan minyak lemak yang tinggi, yang mengandungi asid:

  • oleik;
  • linoleik;
  • sawit;
  • stearik;
  • kacang tanah;
  • lignin.

Benih juga kaya dengan unsur mikro berguna, di antaranya adalah kalsium tertinggi. Vitamin B 1 dan C mengurniakan biji bijan dengan khasiat yang bermanfaat untuk tubuh manusia..

Kelebihan biji bijan

Biji wijen mempunyai pelbagai khasiat perubatan. Inilah yang mereka harapkan dari bahan unik komposisi yang diberikan oleh alam semula jadi..

  1. Kehadiran kalsium dalam komposisi menjadikan bijan berguna untuk menormalkan pembentukan tisu muskuloskeletal. Kalsium diperlukan oleh tubuh untuk pertumbuhan dan perkembangan semula jadi.
  2. Vitamin dan antioksidan semula jadi membantu memperbaiki penampilan rambut, kuku, kulit.
  3. Fitoestrogen, yang dianggap analog hormon wanita, dalam bijan berguna sebagai penggerak pembiakan bagi wanita. Selain itu, mereka mempunyai khasiat untuk mencegah perkembangan barah..
  4. Tumbuhan ini mengandungi dua sebatian - sesamin dan sesamolin, yang merupakan antioksidan larut dalam air yang berkesan mencegah penuaan, perkembangan onkologi.
  5. Bahan-bahan unik dalam komposisi wijen ini juga menyumbang kepada normalisasi peredaran darah ke seluruh badan, dan mencegah perkembangan plak aterosklerotik. Ia memberi manfaat kepada orang yang mengalami gangguan kardiovaskular.
  6. Vitamin dengan unsur surih menyumbang kepada pertumbuhan semula jadi dan normalisasi aktiviti semua organ.

Mengapa biji bijan berguna untuk wanita

Manfaat biji wijen untuk wanita bukan hanya dalam normalisasi aktiviti pembiakan, tetapi juga membantu meningkatkan tahap hormon. Minyak pati mempengaruhi keadaan psikoemosi wanita dalam tempoh hidup yang sukar.

Biji wijen untuk lelaki

Biji wijen adalah afrodisiak semula jadi, yang menjadikannya menarik bagi lelaki. Fitosterol membantu menormalkan fungsi sistem pembiakan.

Penggunaan biji-bijian secara teratur sebagai sebahagian daripada produk kompleks mempunyai kesan pengukuhan pada otot jantung, membantu mengembalikan kekuatan setelah latihan fizikal yang kuat.

Khasiat biji bijan untuk orang tua

Manfaat dan bahaya biji wijen untuk kesihatan orang tua dapat dibincangkan dari segi penggunaan sederhana dan dengan mengambil kira keadaan fizikal.

Manfaat khas biji wijen putih untuk orang berusia lebih dari 50 tahun terletak pada hakikat bahawa ia adalah sumber kalsium yang dapat diasimilasi. Pada usia ini, kalsium diperlukan untuk pencegahan penyakit pada sistem muskuloskeletal. Di samping itu, doktor bercakap mengenai sifat bijirin yang bermanfaat, yang menyumbang kepada:

  • pencegahan osteoporosis;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • mencegah perkembangan barah;
  • kesan positif terhadap aktiviti otak dan, sebagai akibatnya, pencegahan penyakit Alzheimer.

Bolehkah biji bijan digunakan untuk wanita hamil dan menyusui

Pengalaman perubatan tradisional yang berabad-abad mendakwa bahawa bijan cenderung membahayakan perkembangan intrauterin seorang kanak-kanak semasa kehamilan. Walaupun kandungan kalsium, tembaga dan asid lemak yang tinggi, penggunaan biji wijen dalam tempoh melahirkan anak dapat memprovokasi peningkatan nada rahim..

Kebaikan biji bijan untuk wanita hamil hanya boleh dibincangkan jika wanita itu tidak mempunyai masalah untuk mengandung dan sesekali dia menggunakan biji.

Agar tidak membahayakan perkembangan bayi, dan juga untuk mengelakkan reaksi alergi, bijan tidak boleh diminum selama tiga bulan pertama kehamilan..

Semasa tempoh penyusuan, biji bijan:

  • mempunyai kesan yang baik terhadap pengeluaran susu;
  • meningkatkan rasa;
  • meningkatkan kandungan lemak.

Di samping itu, sifat biji untuk mencegah perkembangan mastopati bermanfaat. Kalsium dalam komposisi bijan berguna untuk ibu dan bayi yang masih muda.

Pada usia berapa anak boleh diberi biji bijan

Biji wijen untuk anak mempunyai manfaat tertentu dalam susu wijen. Ia ditawarkan kepada kanak-kanak berumur 1 tahun. Satu-satunya halangan yang boleh membahayakan kesihatan bayi adalah perkembangan reaksi alahan.

Sebelum memasukkan susu bijan ke dalam diet, anda harus meminta pendapat pakar pediatrik anda. Sekiranya tidak ada reaksi alergi terhadap susu bijan, disyorkan untuk memasak bubur dan hidangan tenusu lain.

Kelebihan bijan untuk menurunkan berat badan

Pakar pemakanan moden berpendapat mengenai faedah atau bahaya biji wijen untuk penurunan berat badan. Keburukan biji dianggap dari segi kandungan minyak yang tinggi dan kandungan kalori tinggi produk..

Manfaat pelangsing biji wijen, menurut pakar pemakanan sukan, terletak pada sifat antioksidan. Di samping itu, serat tumbuhan mempengaruhi peningkatan proses metabolik. Meningkatkan metabolisme semasa berdiet dianggap salah satu perkara penting yang perlu..

Cara pengambilan biji bijan

Bijirin boleh dimakan dalam pelbagai cara. Penggunaan minyak bijan adalah perkara biasa dalam memasak. Pelbagai hidangan disediakan di atasnya, yang meningkatkan kesannya yang baik pada tubuh..

Untuk tujuan perubatan, biji diambil: mereka boleh dipanaskan sedikit, diseduh dengan air atau dimakan mentah.

Untuk menyediakan produk perubatan, biji digiling dalam penggiling kopi dan kemudian dicampurkan dengan bahan tambahan. Mereka juga sering digunakan sebagai perasa untuk salad, nasi, biskut dan makanan bakar lain..

Yang sangat terkenal di negara-negara Timur adalah pasta tahini berasaskan bijirin, ia mendapat manfaat daripada penggunaan sederhana yang sistematik sebagai cara untuk meningkatkan kesejahteraan keseluruhan.

Untuk menurunkan tekanan darah dan kolesterol

Untuk mencegah peningkatan kadar kolesterol darah, disarankan untuk mengambil minyak wijen yang dingin, sehingga menormalkan tekanan darah. 1 sudu kecil minum 3 kali sehari.

Campuran minyak wijen dan madu mempunyai khasiat penyembuhan: kelebihan ubat ini adalah menormalkan aliran darah dan memperbaiki keadaan saluran darah. 1 sudu besar l. campuran diambil setiap hari selama sebulan.

Cara makan biji bijan untuk penyerapan kalsium yang lebih baik

Untuk meningkatkan kesan sifat bermanfaat, disarankan merendam biji selama 5 - 6 jam. Kaedah ini meningkatkan penyerapan kalsium oleh badan. Biji-bijian mengambil 1 sudu kecil. setiap hari.

Berapa biji bijan yang boleh anda makan setiap hari

Manfaat pengambilan biji wijen goreng atau mentah boleh melebihi petunjuk bahaya hanya jika semua peraturan penggunaannya dipatuhi.

Norma penggunaan air mani untuk orang dewasa ialah 100 - 150 g setiap hari.

Penggunaan biji bijan dalam bidang kosmetologi

Ciri-ciri bermanfaat biji wijen untuk wanita telah digunakan dalam kosmetologi rumah; topeng untuk rambut dan wajah disediakan berdasarkannya. Minyak wijen paling sering digunakan untuk penyediaan dana, kerana ia mempunyai sifat bermanfaat yang unik:

  • membantu melembapkan kulit yang rosak kering;
  • mengaktifkan proses penjanaan semula.

Manfaat tepung bijan dalam kosmetologi juga tinggi. Benih digiling dengan penggiling kopi, bahan tambahan ditambahkan ke dalam tepung. Mereka boleh menjadi: madu, minyak pati, serangga tumbuhan herba, pelbagai ekstrak.

Bagaimana biji bijan digunakan dalam memasak

Biji wijen diketahui oleh pakar masakan sebagai rempah yang berharga. Hidangan Arab disediakan secara tradisional dengan bijan. Ia digunakan untuk membuat tahini, hummus, buncis. Ini adalah hidangan tradisional berwarna-warni di mana bijan adalah salah satu ramuan utama..

Di wilayah Eropah, makanan yang dipanggang meluas, yang ditaburkan dengan biji pada tahap terakhir rawatan panas..

Sesame digunakan sebagai elemen penamat untuk salad sayur-sayuran dan daging. Benih meningkatkan rasa dan penampilan makanan dengan ketara.

Kuki dibuat secara tradisional dari tepung bijan, halva dibuat berdasarkan pes bijan. Makanan pencuci mulut ini sangat digemari oleh masyarakat Timur Tengah..

Kelebihan dan kegunaan susu bijan

Susu wijen digunakan sebagai alat untuk meningkatkan simpanan kalsium dalam badan. Ia memberi manfaat khusus kepada bayi. Sekiranya mustahil untuk mencerna protein sapi dengan biji bijan, sediakan kelapa atau susu kedelai. Ubat seperti ini memperkaya tubuh dengan nutrien, menambah kekurangan kalsium dan meningkatkan daya tahan tubuh..

Untuk menyediakan susu bijan, ambil:

  • 100 g biji;
  • 1 liter cecair (air atau susu).

Biji-bijian direndam selama 5 - 6 jam. Air disalirkan, biji dituangkan dengan cairan yang disiapkan, kemudian pukul dengan pengisar, tambah pemanis. Minuman yang dihasilkan ditapis. Beri, buah-buahan, kayu manis digunakan untuk meningkatkan rasa. Campuran ini disimpan tidak lebih dari sehari..

Bahaya biji bijan dan kontraindikasi

Kerosakan bijan bergantung pada cara pengambilannya. Melebihi dos harian boleh menyebabkan pelbagai jenis komplikasi..

  1. Wijen boleh membahayakan orang yang menderita penyakit gastrousus yang berkaitan dengan peningkatan keasidan perut.
  2. Dalam penyakit ginjal patologi, bahaya dari penggunaan biji mungkin melebihi kemungkinan manfaatnya kerana risiko pembentukan deposit.
  3. Makan biji-bijian mentah ketika perut kosong boleh menyebabkan bahaya dalam bentuk peningkatan dahaga atau pedih ulu hati.

Cara memilih dan menyimpan biji bijan

Petunjuk faedah atau kemudaratan pada tubuh manusia bergantung pada pilihan dan penyimpanan biji bijan. Benih harus dipilih di bahagian khusus di kedai runcit. Biji-bijian harus kering dan ringan, tanpa tanda-tanda kerosakan.

Setelah dibeli, biji disarankan untuk dituangkan ke dalam bekas kaca dengan penutup yang ditutup. Mereka disimpan jauh dari cahaya matahari langsung. Jangka hayat biji-bijian dalam keadaan optimum adalah 6 bulan.

Kesimpulannya

Kebaikan dan keburukan bijan adalah konsep yang berkait rapat. Kandungan minyak pati menjadikan bijirin sangat sihat. Pengambilan bijan yang sederhana menormalkan tahap kalsium dalam badan, memperbaiki keadaan umum, dan membantu melegakan ketegangan saraf. Perasa dapat memberikan hidangan rasa yang unik dan menjadikannya lebih menarik dan menarik..

Kebaikan dan keburukan biji bijan untuk tubuh manusia

ManfaatMemudaratkan
Mengandungi fitoestrogenMeningkatkan pembekuan darah
Meningkatkan kandungan susu dan lemak susuKerengsaan lapisan perut
Menggalakkan penurunan berat badan, mencegah makan berlebihan, menormalkan keseimbangan mineral dalam badanTidak disyorkan untuk vena varikos, urolithiasis dan trombosis
AntikarsinogenikPeningkatan kandungan kalori
Ejen pencegahan dalam tempoh ARVI
Pencegahan penyakit CVD
Menjana semula kulit
  1. Komposisi
  2. Manfaat kesihatan manusia
  3. Kebaikan untuk wanita
  4. Perlindungan jantung dan saluran darah
  5. Pembakaran lemak yang cepat
  6. Ubat yang berlebihan
  7. Pencegahan barah
  8. Memudaratkan
  9. Cara pengambilan biji bijan
  10. minyak bijan
  11. Meringkaskan

Komposisi

Buah wijen mengandungi hingga 60% minyak dari jumlah keseluruhan, hingga 20% protein, yang kaya dengan lisin, triptofan dan metionin, serta unsur surih - tembaga, mangan, kalsium, magnesium, zat besi, fosfor, retinol, tocopherol dan vitamin B, asid askorbik dan lesitin. Kandungan kalori 1 sudu besar. l. biji adalah 560-580 kilokalori.

Kalsium yang terdapat dalam biji disajikan sebagai oksalat, yang secara signifikan mengurangkan ketersediaan bio dan ciri positifnya. Komposisi mengandungi antinutrien - bahan yang menghalang penyerapan sebatian nutrien produk.

Sebilangan besar oksalat dan antinutrien terdapat di sekam, yang biasanya dikeluarkan. Namun, semasa proses pembersihan, sebilangan besar unsur surih dan serat asal tumbuhan dibuang..

Oleh itu, faedah utama benih adalah kandungan fitoestrogen larut lemak (hormon yang dihasilkan oleh tumbuhan). Dalam bijan, mereka disajikan sebagai sesamin, sesamoline dan fitosterol..
Ia juga mengandungi fitin, yang memulihkan dan menormalkan keseimbangan mineral. Phytosterol membantu meningkatkan fungsi pelindung dan daya tahan tubuh terhadap pelbagai penyakit berjangkit, dan juga mencegah perkembangan aterosklerosis dan berat badan berlebihan.

Vitamin B1 membetulkan fungsi sistem saraf dan metabolisme dalam badan, dan nikotinamid meningkatkan pencernaan.

Manfaat kesihatan manusia

Sesame mempunyai rasa yang menyenangkan. Sebaiknya makan biji yang direndam atau sedikit suam. Biji panggang adalah perasa wangi untuk hidangan, tetapi mereka kehilangan banyak kualiti bermanfaat semasa pemprosesan.

Penggunaan biji bijan membantu memperbaiki keadaan rambut dan kuku, memberi kesan positif pada sistem peredaran darah, dan juga merangsang pertumbuhan.

Kehadiran kalsium mempunyai kesan yang baik pada sistem muskuloskeletal dan merupakan pencegahan osteoporosis, dan juga membantu meningkatkan jisim otot.

Wijen digunakan secara meluas untuk pencegahan selesema pada musim ini, untuk rawatan penyakit paru-paru dan status asma.

Ciri khas biji adalah keupayaan untuk menghidupkan kerja enzim hati, yang bertanggungjawab untuk pemecahan asid lemak tepu dan mengubahnya menjadi tenaga.

Kebaikan untuk wanita

Penggunaan biji bijan mempunyai kesan yang baik terhadap sistem genitouriner wanita. Mereka sangat bermanfaat bagi wanita setelah berusia 45 tahun, kerana fitoestrogen yang terkandung di dalamnya adalah analog hormon seks wanita, yang sangat penting dalam menopaus. Adalah disyorkan untuk mengambil biji mentah dalam 1 sudu besar. l. setiap hari, mengunyah dengan teliti, yang secara signifikan meningkatkan latar belakang serum darah.

Bagi ibu menyusu, penggunaan biji dalam diet adalah pencegahan perkembangan mastopati. Perubatan alternatif menyatakan bahawa biji wijen tidak boleh dimakan oleh ibu hamil kerana akan menyebabkan keguguran. Walau bagaimanapun, perubatan klasik mempunyai pendapat yang sama sekali berbeza:

  1. Biji wijen adalah agen profilaksis untuk anemia, kerana ia mengandungi sejumlah besar vitamin B dan tembaga.
  2. Membantu Mengurangkan Perasaan Kegelisahan Semasa Menunggu Bayi.
  3. Melegakan Sembelit.
  4. Kehadiran kalsium dalam biji bijan mempengaruhi pembentukan sistem rangka janin dan menambah bekalannya dalam tubuh ibu.

Penting! Walau bagaimanapun, pakar obstetrik-ginekologi tidak mengesyorkan makan biji wijen pada trimester pertama untuk mengecualikan kemunculan reaksi alergi pada ibu hamil..

Untuk menghilangkan proses keradangan pada tisu payudara, disarankan bijan tanah, di mana minyak bunga matahari ditambahkan dan digunakan pada tempat sakit dalam bentuk kompres.

Pada masa penyusuan, penggunaan biji meningkatkan pengeluaran susu, meningkatkan rasa dan kandungan lemak.

Semasa menyusui, wanita tidak disarankan untuk mengambil ubat berasaskan kalsium, kerana ini dapat menyumbang pada penutupan awal fontanelle. Sesame dalam keadaan ini bertindak sebagai pembekal unsur jejak ini, tanpa menimbulkan kesan sampingan.

Penting! Semasa mengandung, dos biji bijan yang disyorkan adalah 10 gram biji-bijian mentah.

Pada usia tua, penggunaan biji-bijian memenuhi tubuh dengan kalsium, yang merupakan pencegahan penyakit sistem muskuloskeletal yang baik, dan vitamin dan unsur surih yang terkandung dalam bijan membantu mencegah penyakit Alzheimer, kemurungan yang berkaitan dengan usia dan penyakit sistem kardiovaskular.

Perlindungan jantung dan saluran darah

Bijirin, kacang, kacang, dan biji mengandungi sterol tumbuhan. Wijen mengandungi lebih banyak sebatian daripada bijirin dan kekacang lain..

Struktur bahan ini serupa dengan kolesterol, yang membolehkan fitosterol menggantikannya di dalam badan..
Bagi manusia, kolesterol adalah sebatian penting. Sebilangan besar enzim ini disintesis dalam badan. Sebahagian kecil daripadanya dilengkapi dengan makanan. Menggantikannya dengan fitosterol akan membantu orang yang makan banyak makanan berlemak mengurangkan risiko terkena penyakit jantung dan vaskular.
Biji wijen dapat meningkatkan profil lipid. Jadi, mereka mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah dan mengurangkan sintesisnya di hati. Oleh itu, mereka boleh dipanggil statin semula jadi, tanpa kesan sampingan..

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan 50 gram biji selama satu setengah bulan meningkatkan nisbah lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah. Kesan ini mempunyai kesan yang sangat positif, kerana indeks lipoprotein menunjukkan kemungkinan penyakit jantung dan vaskular..

Pembakaran lemak yang cepat

Serbuk wijen terdapat dalam banyak makanan tambahan untuk penurunan berat badan dan pembinaan otot. Faktanya adalah bahawa lignan biji ini meningkatkan kecekapan enzimatik hati, yang dimaksudkan untuk pemisahan asid lemak.

Sebaiknya makan produk semula jadi, dan bukan ubat berdasarkannya. Walau bagaimanapun, pendekatan ini tidak akan selalu berkesan, kerana nisbah zat yang diperlukan dalam biji boleh sangat kecil. Dalam kes ini, untuk mendapatkan hasil yang positif, anda mesti membuat bahan yang pekat.

Sesame adalah pengecualian di sini. Hanya dengan memakannya, anda dapat menurunkan berat badan dengan mudah..

Ubat yang berlebihan

Selain membakar lemak, biji tanaman ini dapat membantu menurunkan berat badan dengan cara lain. Mereka mengurangkan keinginan untuk makan sesuatu yang manis atau tidak sihat. Harta ini wujud dalam semua biji yang digunakan untuk menurunkan berat badan..

Oleh itu, masuk akal untuk menggunakan biji wijen sebagai makanan ringan. Ia juga dapat memuaskan rasa lapar kerana jumlah protein yang tinggi dan membantu mengurangkan jumlah kalori yang dikonsumsi setiap hari..

Pencegahan barah

Di dalam usus, lignan di biji-bijian diubah menjadi enterodiol, yang, bersama dengan enterolakton, mencegah perkembangan barah di usus besar dan kelenjar susu..

Sebagai tambahan kepada kualiti positif, bijan mempunyai beberapa sisi negatif dan kontraindikasi. Faktanya adalah bahawa ia meningkatkan pembekuan darah, yang boleh membahayakan orang dengan peningkatan kadar. Juga, jangan makan biji untuk urolithiasis, urat varikos di bahagian bawah kaki dan jika ada kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah.

Wijen boleh membahayakan tubuh jika dimakan tanpa ukuran atau semasa perut kosong. Dalam kes pertama, kesan negatifnya disebabkan oleh kepekaan perut terhadap biji, dan pada yang kedua, produk tersebut akan menyebabkan rasa mual dan dahaga.

Cara pengambilan biji bijan

Tidak ada keunikan di sini, kerana bijan tidak lebih dari sekadar produk makanan yang sihat. Ia termasuk dalam diet sepenuhnya sesuka hati. Walau bagaimanapun, lebih baik membatasi diri anda dengan tiga sudu teh sehari..
Benih terdapat dalam beberapa warna, dari putih hingga hitam. Yang terakhir ini biasa di Asia, dan spesies ringan terdapat di CIS, Eropah dan Amerika. Perbezaan utama antara biji wijen adalah rasa dan aroma. Walau bagaimanapun, ini tidak menjejaskan faedahnya dengan cara apa pun..

Hari ini, pengeluar berusaha menjual biji wijen dalam satu pakej warna. Tanaman tanaman ini terdiri daripada biji dengan pelbagai warna. Pembungkusan seragam menginspirasikan lebih banyak keyakinan pengguna, yang memungkinkan untuk mendapatkan harga yang lebih tinggi untuk produk akhir. Walau bagaimanapun, tidak ada perbezaan. Pembungkusan dengan biji dengan pelbagai warna akan membawa faedah dan kos yang sama.

Hampir di mana-mana biji bijan muncul di rak dalam bentuk siap dan dikupas. Walau bagaimanapun, terdapat juga produk mentah. Dalam kes ini, biji mesti dipanggang sendiri..

Penggorengan dilakukan selama beberapa minit dalam kuali kering dengan kacau berterusan. Akibatnya, bau harum akan muncul, dan bijinya menjadi lebih gelap..

Sekiranya anda terlalu banyak memasak produk, maka ia akan memperoleh warna hitam dan aroma yang tidak menyenangkan. Benih seperti itu kehilangan semua sifat bermanfaatnya..

Penting! Sebelum digunakan, adalah perlu untuk memeriksa adanya intoleransi individu terhadap produk dan reaksi alergi terhadapnya..

minyak bijan

Minyak juga dibuat dari biji bijan. Ia sering digunakan untuk tujuan perubatan dalam bentuk liniment, plaster, emulsi, kerana produk tersebut mempunyai kesan yang baik terhadap pembekuan darah. Di samping itu, minyak boleh digunakan sebagai pencahar..

Selain ubat, minyak wijen digunakan dalam kosmetologi. Oleh itu, produk ini membantu melembapkan dan melembutkan kulit, dan juga mengurangkan kerengsaan, menormalkan fungsi perlindungan, meningkatkan pertumbuhan semula sel dan melicinkan kedutan halus. Hasilnya, warna kulit sekata.

Di samping itu, minyak bijan menghalang penembusan sinaran ultraviolet, sebab itulah ia digunakan dalam losyen kosmetik dan krim matahari..

Selain itu, produk tersebut telah mendapat aplikasi sebagai penghilang solek dan urut.

Penting! Minyak ini mengekalkan kualiti berguna selama 10 tahun.

Meringkaskan

Sesame berguna untuk hampir semua orang, tanpa mengira jantina dan usia. Ia sesuai dengan makanan lain. Walau bagaimanapun, perlu mengambil kira kandungan kalori dan kontraindikasi untuk mengelakkan munculnya akibat yang tidak diingini..