Sesame dengan cara yang berbeza, 5 huruf, 2 huruf "E", teka-teki silang kata

Satu perkataan terdiri daripada 5 huruf, huruf pertama adalah "C", huruf kedua adalah "E", huruf ketiga adalah "Z", huruf keempat adalah "A", huruf kelima adalah "M", kata "S", yang terakhir adalah "M" ". Sekiranya anda tidak mengetahui perkataan dari kata silang atau kata imbas, maka laman web kami akan membantu anda mencari perkataan yang paling sukar dan tidak dikenali.

Teka teka-teki:

Saya putih seperti salji, Sebagai penghormatan kepada semua. Anda suka saya hingga merugikan gigi anda. Tunjukkan Jawapan >>

Saya juga bertanduk dua, Dan kadang-kadang bulat, seperti mangkuk, Jalan saya di syurga, Dari bumi sama sekali tidak dekat. Tunjukkan Jawapan >>

Saya berada di dalam air, tetapi saya tidak pernah basah. Apa saya? Tunjukkan Jawapan >>

Makna lain dari perkataan ini:

  • ". membuka!"
  • "Lockpick" ke gua 40 perompak
  • Jalan TV kanak-kanak
  • Nama lain untuk bijan
  • Bijan
  • Sebijik sebaliknya
  • Sesame dengan cara yang berbeza
  • Kilang tahunan biji minyak selatan; bijan
  • Kata laluan Ali Baba
  • Kata laluan AliBaba
  • Pembuka gua
  • Kata laluan gua
  • Sesame alias
  • Tumbuhan yang membuka pintu masuk ke gua 40 perompak
  • Gua dongeng dengan harta karun
  • Kunci penguasaan kata dongeng
  • Selamat selamat
  • Satu kata untuk membuka gua
  • Kata kunci gua
  • Sama seperti bijan
  • Jalan Keajaiban (untuk kanak-kanak)

Teka-teki rawak:

Penjahat berjalur itu akan memakan kanak-kanak mana pun: Minnow, roach, suram, Hanya ruff tidak akan menelan.

Anekdot rawak:

Dua kenalan bertemu:
- Hebat, Petk! Hei, kenapa awak berlumpur? Dengan mabuk atau sebagainya?
- Tidak sama sekali. sebelum ini.

Adakah kamu tahu?

Debu 3 mm jatuh di Bumi dalam 1000 tahun.

Kata kunci imbas, kata silang kata, sudoku, kata kunci dalam talian

Sesame dengan cara yang berbeza

Huruf beech terakhir "m"

Jawapan untuk soalan "Sesame berbeza", 5 huruf:
bijan

Soalan silang kata alternatif untuk kata bijan

Aditif halva

Nama lain untuk bijan

Nama lain untuk bijan

Apa nama lain untuk bijan?

Kata ajaib Aladdin

Biji-bijian kecil, digunakan sebagai perasa dan memasak

Kasym, saudara Ali Baba, berusaha meminta kacang polong, gandum, gandum, rami, barli untuk melakukan ini, dan tanaman apa yang harus diminta

Kasym, saudara Ali Baba, berusaha meminta kacang polong, gandum, gandum, rami, barli untuk melakukan ini, dan tanaman apa yang harus diminta?

Kata kod di mana pintu satu perbendaharaan bawah tanah dibuka

Contoh penggunaan kata bijan dalam kesusasteraan.

Sekarang, demi Lady Saltychikha, saya akan menyahkod istana dan Bijan ia akan terbuka kepada siapa balsem, dan saya narzan.

Memerintahkannya untuk membuka, menekan tangannya beberapa kali, Malgin tiba-tiba teringat Maat dan berkata dengan kuat: - Bijan, membuka!

Di sini, lebih banyak daripada ketakutan daripada kegembiraan semula jadi, kenakalan menyerang Tavi, dan dia mula bergoyang, sambil berkata: - Bijan, Bijan, buka!

Dia mencari suami yang tidak akan dijadikan hamba oleh nafsu dalam barisan keluarga monastik yang dihina dan dihina dan bersama mereka dia ingin membuka Bijan, bertindak kepada orang ramai yang datang menunaikan haji.

Kafilah dengan produk kerawang dari Laz, madder, permaidani Turki dari Smyrna, minyak mawar dari negara Bulgaria, kapas mentah, kismis Izmir, biji-bijian mengalir melalui pintu terbuka. bijan dan tanduk manis, dengan kulit halus dari Rusistan, dengan kepompong dari negara Golden Fleece, dengan safron dari Zafaran-Bola, dengan licorice dari Yunani, dengan kain sutera Hindustan, dengan buah-buahan terpilih Afghanistan dan porselin Kerajaan Surgawi.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

berita

Soalan dan jawapan


Pautan pantas:

Soalan wijen, bahagian 5

  1. Apa nama bijan dengan cara lain?
  2. Ketika biji bijan mula digunakan dalam masakan?
  3. Adakah mungkin menanam biji bijan di rumah dalam periuk?

Apa nama bijan dengan cara yang berbeza?

Dalam bahasa Latin, bijan disebut Sesamum indicum. Nama Rusia kedua adalah bijan.

Ketika biji bijan mula digunakan dalam masakan?

SESAME INDIAN (Sesamum indicum) - salah satu tanaman minyak terbaik di kawasan tropika di Dunia Lama, diusahakan dari pantai barat Afrika ke China dan Jepun, dan juga di Amerika.

Pembiakan bermula di Dunia Lama sejak zaman kuno. Sejarawan Yunani kuno Herodotus sudah memanggilnya wijen.

Biji wijen digunakan untuk pengeluaran minyak dan dalam produk tepung (roti, roti bakar) dan sebagai bumbu. Biji panggang mempunyai rasa yang sangat kuat. Dalam masakan Arab, pasta berasaskan bijan yang biasa disebut tahini (juga dikenali sebagai tahina, tahina, tahin). Pasta ini secara tradisional digunakan dalam hummus dan hidangan lain dari masyarakat Timur Tengah. Selain itu, bijan adalah komponen penting dari banyak gula-gula oriental, seperti halva takhin. Minyak wijen banyak digunakan dalam masakan Asia (contohnya, dalam bahasa Korea).

Adakah mungkin menanam biji bijan di rumah dalam periuk?

Anda tentu saja boleh, tetapi hasilnya tidak mungkin menggembirakan anda. Wijen berasal dari kawasan yang hangat, dan oleh itu sangat menuntut panas dan cahaya. Suhu minimum untuk percambahan biji adalah -15-16 °, penurunan suhu hingga + 1 -2 ° menyebabkan kematian tumbuh-tumbuhan, optimum untuk pertumbuhan dan pengembangan adalah -25-30 °. Musim tumbuh varieti pertengahan musim adalah 95-120 hari. Tetapi penaburan harus dimulakan lebih awal dari pertengahan Mei, ketika ancaman musim panas musim bunga telah berlalu..

Wijen adalah tanaman yang kuat, jadi letakkan barisnya setiap 45-70 cm, dan berturut-turut, setelah terobosan, setelah 6-8 cm (jangan menebal!). Menaburkan benih ke dalam alur dengan kedalaman 2-3 cm. Pra-menyuburkan tanah dengan humus, ketika menyemai, superfosfat dapat ditambahkan ke baris, dan setelah pembentukan kepadatan, baja nitrogen. Sangat disarankan untuk menyiram biji bijan.

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan pemberi maklumat harga untuk produk yang sering diimport mengikut Jualan dan Beli.ru:

Bijan

genus tumbuhan herba tahunan dan abadi dari keluarga bijan, atau bijan (Pedaliaceae). Terdapat 35 spesies dalam genus, yang tumbuh terutamanya di Afrika tropika dan subtropika. Dalam budaya, terutamanya K. India, atau budaya, bijan (S. indicum) dibahagikan kepada 2 subspesies ssb. dicarpellatum (paling biasa) dan ssb. quadricarpellatium. Tumbuhan vys. 1-2 m, dengan batang tegak yang bercabang, ditutup dengan rambut kelenjar, berbentuk pisau pembedah atau dibedah ke lobus dengan daun, bunga merah jambu, ungu atau putih yang besar (hingga 4 cm) di paksi daun pada becak pendek. Buahnya adalah kotak, l. 3-5 cm daripada 2-4 atau lebih karpet, apabila matang, ia retak, dan benih jatuh (jika kotak itu tanpa partisi); 1000 biji seberat 2-5 g. K. adalah fotofil, termofilik (biji bercambah pada suhu 18-20 ° C, suhu optimum untuk pertumbuhan dan perkembangan adalah sekitar 25 ° C) dan bersifat hygrophilous (terutama dari menyemai hingga berbunga). Tempoh tumbuh-tumbuhannya adalah 80-150 hari atau lebih. Pengambilan nutrien utama (kira-kira 70%) adalah semasa fasa berbunga dan seterusnya. Tanah aluvial terbaik, tekstur ringan.

Benih K. mengandungi 50-65% minyak, yang digunakan secara langsung dalam makanan, gula-gula, pengetinan, industri marjerin, dalam perubatan dan untuk tujuan teknikal (lihat Minyak wijen). Kek minyak adalah makanan ternakan yang berharga. Tanah air K. adalah Afrika. Telah lama ditanam di Ethiopia, Mesir, Yunani, Iran, India, Asia Tengah dan Kaukasus. Kawasan yang ditaburkan di dunia adalah 6,4 juta hektar, terutama di India, Sudan, Burma, Mexico, koleksi benih kasar adalah 2,1 juta tan (1971). Di USSR, C. ditanam di kawasan kecil di Turkmenistan, Uzbekistan, Azerbaijan, dan Wilayah Krasnodar; hasil purata benih adalah 2.5-3.5 sen sehektar, di ladang maju hingga 15 sen per hektar. Varieti terbaik adalah: Kubanets 55, Tashkent 112, Serakh 470. K. diletakkan di giliran tanaman di ladang setelah gandum musim sejuk, bijirin, kekacang dan jagung. Kadar baja adalah 90 kg / ha NPK atau 10 t / ha baja dan 30 kg / ha NPK. Menyemai tanaman ketika tanah memanaskan hingga 18-20 ° C, dalam barisan lebar (jarak baris 45-60 atau 70 cm). Laju penyemaian adalah kg / ha, kedalaman penanaman 3-4 cm. Di kawasan pertanian irigasi, air disiram (kadar pengairan adalah 800-1000 m 3 / ha air). Dituai semasa melecet kotak bawah.

Lit.: Minkevich I.A., Borkovsky V.E., tanaman yang mengandungi minyak, edisi ke-3, M., 1955; Garis panduan pemilihan dan pengeluaran benih minyak, secara keseluruhan. ed. V.S.Pustovoyta, M., 1967

Bijandit: 1 - tanaman; 2 - bahagian batang dengan kapsul.

Bijan

Perasa, yang merupakan biji tanaman herba tahunan bijan biasa, atau bijan India, atau bijan Oriental (Sésamum índicum). Biji kecil boleh berwarna putih, kuning, coklat atau hitam.

Pengeluar biji bijan terbesar adalah Burma, India, Ethiopia. Sesame berasal dari kawasan tropika di Afrika Selatan. Tanaman ini juga ditanam di China, Korea, Amerika Utara, Transcaucasia dan selatan Rusia..

Kandungan kalori

100 gram produk mengandungi 560-580 kcal.

Komposisi

Biji wijen mengandungi sejumlah besar minyak (hingga 60%), yang merangkumi asid organik, trigliserida dan ester gliserol, di samping itu, sekitar 20% protein, sekitar 16% karbohidrat, serta sesamin, sesamolin, fitin, lesitin, serat makanan, vitamin A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9, E, C, unsur mineral: kalsium, fosfor, kalium, besi, magnesium, sodium, tembaga, zink, selenium, mangan.

Dari segi kandungan kalsium, bijan lebih unggul daripada beberapa jenis keju: biji yang tidak dimurnikan mengandungi 975 mg kalsium per 100 gram produk. Walau bagaimanapun, biji yang dikupas mengandungi lebih sedikit kalsium (60mg / 100g).

Menggunakan

Biji wijen putih dan hitam paling sering digunakan dalam masakan. Mereka ditaburkan dengan produk roti, muffin, kek, sandwic, pencuci mulut, ais krim, salad, ditambah dengan penyediaan hidangan ikan dan daging, saus, kuah, kuah, crouton.

Agar biji wijen dapat mengungkapkan aromanya sepenuhnya, disarankan untuk menggorengnya, namun perlu diingat bahawa khasiat bermanfaat dari bumbu ini hampir hilang sepenuhnya..

Biji bijan dikalsin digunakan untuk membuat takhin halva dan kozinaki. Dalam masakan negara-negara Arab, pasta yang disebut tahini disiapkan dari biji wijen, atau tahini, atau tahina, atau tahin. Ia adalah salah satu ramuan utama hummus..

Di China, bola wijen yang ditaburkan dengan biji wijen disiapkan, di Jepun - perasa gomashio.

Untuk mendapatkan manfaat yang paling banyak, biji wijen dianjurkan untuk direndam dan digiling sebelum dimakan. Dari mereka, anda boleh menyediakan analog susu dari kacang, mengisar biji yang direndam dalam air dalam pengisar.

Biji wijen membentuk kombinasi rasa yang berjaya dengan ketumbar, kayu manis, dill, pasli, bawang dan bawang putih.

Cara memilih

Biji wijen adalah yang paling sihat: mereka mengandungi lebih banyak vitamin dan mineral daripada yang dikupas. Walau bagaimanapun, untuk meningkatkan ciri rasa, mereka sering direndam dalam air garam khas dan dibersihkan sebelum dijual. Dalam penampilan, biji bijan utuh dan dikupas hampir tidak dapat dibezakan, jadi anda perlu memberi perhatian kepada pembungkusan atau bertanya kepada penjual.

Juga, semasa memilih biji wijen, anda perlu memperhatikan rasa dan baunya: tengik, rasa manis menunjukkan bahawa bijan itu basi. Benih hendaklah rapuh dan kering.

Penyimpanan

Biji wijen yang dikupas mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada biji bijan utuh dan sebaiknya disimpan dalam keadaan sejuk atau dibekukan. Mereka disimpan pada suhu bilik selama kira-kira tiga bulan, di dalam peti sejuk selama kira-kira enam, di dalam peti sejuk selama kira-kira satu tahun..

Bekas biji mesti ditutup dengan baik dan kering..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Biji bijan yang belum dipanggang mempunyai khasiat yang paling bermanfaat. Sebarang pemprosesan merosakkan beberapa komponen bermanfaat perasa ini..

Biji wijen menormalkan metabolisme lipid, melambatkan penuaan, meningkatkan kesan vitamin E, mencegah degenerasi lemak hati, mengurangkan tahap kolesterol "buruk" dalam darah, merupakan agen profilaksis untuk barah, mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, sistem saraf dan pencernaan, memperbaiki keadaan rambut dan kuku, menggalakkan penambahan otot.

Sebilangan besar kalsium mempunyai kesan yang baik terhadap sistem rangka. Walau bagaimanapun, bijan mengandungi asid fitik dan oksalat, yang mengganggu penyerapan zat besi, kalsium dan mineral lain..

Fitoestrogen yang banyak menjadikan bijan sangat bermanfaat bagi wanita berusia lebih dari 45 tahun..

Di samping itu, ia meningkatkan peredaran darah di organ pelvis, mengurangkan risiko mastopati, dan merupakan afrodisiak..

Sesame melegakan selesema, penyakit paru-paru dan bronkus, dan juga membuang toksin dari badan, menguatkan sistem imun.

Sekatan penggunaan

Sesame meningkatkan pembekuan darah, jadi tidak boleh diminum oleh orang yang menderita trombosis dan peningkatan pembekuan.

Juga, tidak digalakkan menggunakannya untuk urolithiasis, kehamilan, keasidan tinggi jus gastrik, penyakit buah pinggang.

Tidak digalakkan meminumnya semasa perut kosong, kerana boleh menimbulkan mual dan muntah..

Biji wijen boleh menyebabkan reaksi alergi. RDA adalah 2-3 sudu teh.

bijan

Bijan

Kamus Ushakov

bijan u t, bijan, suami. (orang.) (bot.) Loji minyak di negara-negara panas, dibiakkan untuk minyak: sama dengan bijan. Halva disediakan dari kek minyak bijan.

Ensiklopedia "Biologi"

, spesies tumbuhan ini. bijan. Tahunan, tidak diketahui di alam liar, nampaknya berasal dari Afrika. Batang h. hingga 140 cm beruang keseluruhan atau daun yang dibedah hingga pelbagai tahap. Bunga aksila pada pedicel pendek, dua bibir, merah jambu, ungu atau putih. Buah-buahan adalah kapsul dengan banyak biji rata. Diperkenalkan ke dalam budaya jauh sebelum SM. e. untuk biji dengan kandungan minyak yang tinggi dan boleh dimakan, dekat dengan zaitun. Mereka juga digunakan untuk membuat tahini halva dan gula-gula oriental lainnya, roti taburan, dll..

Turkisme dalam bahasa Rusia

m Sesamum tanaman, kilang minyak; minyak bijan diekstrak dari bijinya. Sokolov, bijan 1834, bijan; Dahl, 2, 218; Ushakov, 1, 1548 bijan dari pers. kppzhis! (Sl. Acad., 1956, 5, 1839). Vasmer: "kun (d) zhut dari Uig. Kyn> Kit adalah sama (Radlov, 2, 1446); lihat Goryaev, ZS, 175" (2, 418). Radlov kunshgt (uig.) Sesame; jg-ma bijan (tumbuhan dari mana minyak diekstrak) (2, 1446). Rabu Kirg. biji bijan dari ir. (selatan) bijan; bijan kene kilang minyak jarak (Yudakhin, 1965, 466); uzb. bijan 1.bot. bijan, bijan; 2. biji bijan (Uzbek-rue, sl., 19, 59, 224); az. bijan kuichut.

Kamus ensiklopedik

genus rumput tahunan dan tahunan keluarga bijan (bijan), biji minyak. OKEY. 20 jenis. Bijan India diusahakan (dalam biji hingga 65% minyak yang boleh dimakan), di negara-negara Eurasia, Afrika, Selatan. Amerika.

Kamus Ozhegov

SESAME, a, m. Kilang minyak tahunan di negara-negara hangat.

| pelengkap bijan, oh, oh. Keluarga bijan (n.).

Kamus Efremova

  1. m.
    1. Herba selatan dari keluarga bijan (bijan), dari biji yang mana minyaknya diekstrak.
    2. Benih tanaman seperti itu.

Ensiklopedia Brockhaus dan Efron

(Sesamum orientale L.) - ramuan dari genus Sesamum, mengandung hingga 10 spesies, tumbuh liar di kawasan tropika dan selatan. Afrika, kecuali satu yang telah dibiakkan sejak zaman dahulu di seluruh Asia yang panas dan panas, dan sekarang di Amerika. Ramuan tahunan (bijan keluarga atau bijan). Daun bawah bertentangan, selebihnya bergantian. Bunga di sudut daun, corolla berbentuk tubular sedikit tidak teratur, merah dengan warna yang berbeza, 4 benang sari, 2 di antaranya lebih panjang daripada yang lain, buahnya adalah kapsul dengan banyak biji yang mengandung hingga 60% minyak (lihat), yang mana tanaman ini dibiakkan, terutama di negara-negara Asia di mana pokok zaitun tidak diketahui, seperti, misalnya, di harta benda Asia Tengah Rusia. Asal K. tidak jelas. Decandol menganggap dia berasal dari Kepulauan Sunda. Walau bagaimanapun, pembiakannya bermula di Dunia Lama sejak zaman kuno. Herodotus sudah memanggilnya wijen.

bijan

Kamus banyak ungkapan. 2014.

  • kung Fu
  • bijan

Lihat "sesame" dalam kamus lain:

Sesame - India (Sesamum indicum)... Wikipedia

SESAME - bijan (Sesamum), genus tumbuhan herba keluarga. bijan (bijan) mengikut urutan norichnikovyh. OKEY. 20 spesies, hampir semua tropika. dan Yuzh. Afrika, sedikit di 3. Selatan. Asia. K. Indian, atau budaya (S. indicurri), tumbuhan herba tahunan... Kamus ensiklopedik biologi

sesame - sesame Kamus sinonim Rusia. sesame sesame Kamus sinonim bahasa Rusia. Panduan praktikal. M.: Bahasa Rusia. Z.E. Aleksandrova. 2011... Kamus sinonim

SESAME adalah genus dari satu dan akar rumput keluarga bijan (bijan), tanaman biji minyak. OKEY. 20 jenis. Bijan India diusahakan (dalam biji hingga 65% minyak yang boleh dimakan), di negara-negara Eurasia, Afrika, Selatan. Amerika... Kamus Ensiklopedik Besar

Sesame adalah India. dan ?? bunga; b ?? janin. Sesame (Sesamum), genus tumbuhan herba dari keluarga bijan. Kira-kira 20 spesies, kebanyakannya di Afrika tropika dan subtropika. 1 jenis ?? K. Indian, satu tahun, atau budaya (S. indicum), berasal dari... Rujukan ensiklopedik "Amerika Latin"

SESAME - SESAME, bijan, suami. (orang.) (bot.) Loji minyak di negara-negara panas, dibiakkan untuk minyak: sama dengan bijan. Halva disediakan dari kek minyak bijan. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

SESAME - SESAME, ah, suami. Tumbuhan biji minyak tahunan di negara-negara hangat. | pelengkap bijan, oh, oh. Keluarga wijen (kata nama). Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

SESAME - suami. Tumbuhan Sesamum, esp. terkenal dengan minyak bijan, diekstrak di Asia dari bijinya. Kamus Huraian Dahl. DALAM DAN. Dahl. 1863 1866... Kamus Penjelasan Dahl

bijan - Loji minyak tahunan di negara-negara hangat. Biji mempunyai rasa kacang dan ditambahkan ke pencuci mulut. Mereka ditaburkan pada roti dan pastri * * * (Sumber: "The United Dictionary of Culinary Terms")... Kamus Kuliner

SESAME - Bahasa Inggeris Sesame Jerman Sesam Perancis Sesame Latin Sesamum orientale L. (Pedaliaceae) lihat 4... rujukan kamus fitopatologi

SESAME - SESAME atau SESAME Ramuan dari Hindia Timur. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov AN, 1910. SESAMA ramuan India Timur; minyak bijan diperoleh dari biji, menggantikan minyak kita di timur...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

Bijan

Deskripsi umum

Sesame (dari Latin Sesamum - tanaman minyak) adalah tanaman satu dan berkepanjangan, di dalam biji yang bijinya masak. Terdapat beberapa jenis biji bijan: putih, kuning, coklat dan hitam. Tetapi selalunya terdapat dua jenis utama: putih dan hitam. Yang putih digunakan dalam memasak untuk hidangan yang dirawat dengan panas, dan yang hitam - sebaliknya. Spesies inilah yang lebih beraroma.

Manusia mula menggunakan biji wijen sejak dulu. Itu digunakan untuk tujuan perubatan di Yunani kuno, Rom, Babylon dan China. Minyak wijen disebutkan dalam warisan budaya kuno di banyak negara, dan juga dalam Kitab Suci. Yang pertama untuk menerangkan jumlah maksimum sifat berguna bijan dan minyak bijan adalah Avicenn, yang mencipta karya besar penyembuhan pada abad ke-11.

Kini biji bijan ditanam untuk dieksport di Transcaucasia, Asia Tengah, Timur Jauh dan India..

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli biji wijen, anda perlu memilih biji yang tidak melekat dan kering sebisa mungkin.

Yang paling bermanfaat adalah biji bijan mentah kerana semasa rawatan haba, sebahagian besar nutrien menguap. Walau bagaimanapun, biji mentah tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Selepas 1-2 bulan, mereka mula menjadi tengik. Minyak bijan yang sejuk boleh disimpan dalam jangka masa paling lama. Ia mengekalkan sifat bermanfaat selama 9 tahun tanpa perubahan ketara dalam komposisi vitamin, mineral dan kimia. Rasanya seperti minyak zaitun, tetapi lebih aromatik dan tidak mempunyai kepahitan yang terdapat pada minyak zaitun. Anda tidak boleh menggoreng minyak wijen, kerana ia mula terbakar dan pada suhu tinggi bahan karsinogenik mula terbentuk di dalamnya. Ia digunakan secara eksklusif untuk menggayakan salad sayur, daging dan keju. Minyak wijen juga digunakan untuk keperluan kosmetik untuk urutan, penyingkiran solekan dan sebagai asas pelembap..

Penggunaan dan aplikasi

Biji wijen dalam masakan digunakan untuk membuat kazinak, permen, halva dan gula-gula lain, dalam produk roti dan sebagai bumbu untuk daging.

Khasiat biji bijan yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Biji bijan mentah mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 573 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B425.6Kalsium, Ca975
Vitamin B34.515Fosforus, P629
Vitamin B10.791Kalium, K468
Vitamin B60.79Magnesium, Mg351
Vitamin E0.25Besi, Fe14.55
Komposisi lengkap

Biji wijen dikelaskan sebagai produk minyak. Mereka mengandungi hampir 60% isipadu lemak sayuran, termasuk asid linoleik, oleik, palmitik, myristik, arakidik, stearat dan lignoserik. Bahan-bahan ini sangat diperlukan untuk tubuh manusia dan mengambil bahagian dalam semua proses penting. Juga biji bijan mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Ia mengandungi vitamin A, C, E dan kumpulan B; mineral - magnesium, zink, fosforus, zat besi, tetapi yang paling penting adalah kalsium. Untuk 100 g bijan, ia merangkumi sebanyak 783 mg, yang merupakan dos harian orang dewasa. Selain itu, biji mengandungi asid organik: beta-sitosterol, phytin dan lesitin.

Sifat berguna dan perubatan

Orang yang mengikuti diet makanan mentah, vegetarian atau diet, biji bijan harus dimakan tidak lebih dari 25-30 g sehari atau diganti dengan satu sendok makan minyak bijan.

Pakar pemakanan mengesyorkan menggunakan bijan dan minyaknya untuk menormalkan metabolisme lipid dan lemak, menurunkan kadar kolesterol darah dan menyerap plak lemak di dinding saluran darah, yang merupakan penyebab utama aterosklerosis, pembekuan darah, dan penyumbatan vaskular. Minyak wijen, apabila diambil secara dalaman, mempengaruhi komposisi darah. Sifatnya untuk membeku ditingkatkan, oleh itu, minyak diambil dengan diatesis hemoragik.

Biji bijan mentah juga digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit seperti darah tinggi, radang paru-paru, penyakit sendi, hati, tiroid dan pankreas..

Sekiranya mastitis terjadi pada wanita semasa menyusui, perlu menggunakan kain kasa yang dibasahi dengan minyak bijan ke segel yang terbentuk atau mengisar biji mentah dalam penggiling kopi, dan membuat kompres dari gruel yang dihasilkan, mencampurkannya dengan minyak sayuran.

Sesame mempunyai kesan berganda pada sistem pembiakan. Di satu pihak, ia mendorong aliran darah ke pelvis kecil, mengurangkan risiko mastopati dan neoplasma kelenjar susu yang lain, dan di sisi lain, bersamaan dengan biji rami dan biji popi, ia adalah afrodisiak terkuat yang meningkatkan keinginan seksual, baik pada lelaki dan wanita..

Sifat antioksidan bijan digunakan untuk menghilangkan batuk dari selsema, selesema, dan asma. Untuk ini, minyak bijan dipanaskan dalam mandi air hingga 36-38 ° C dan disapu ke kulit leher dan dada. Kemudian ditutup dengan polietilena dan kain wol.

Ciri-ciri bijan yang berbahaya

Biji wijen harus diambil dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana penggunaan berlebihan boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran anak dengan hipokalsemia. Bagi orang yang menderita penyakit gastrousus, disertai dengan peningkatan keasidan, bijan tidak boleh diminum, kerana ia sangat merengsakan membran mukus epitel dalaman. Dan membawa mereka dengan perut kosong boleh menyebabkan rasa dahaga dan loya. Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan negatif ini dengan mengambil biji panggang dengan madu..

Sesame dikontraindikasikan untuk orang dengan peningkatan pembekuan darah dan penyakit buah pinggang.

Tidak digalakkan menggunakan biji wijen untuk urolithiasis, agar tidak memperburuk keadaan kerana kandungan kalsium yang tinggi dalam biji wijen.

Minyak wijen tidak boleh digunakan dengan aspirin dan asam oksalat, kerana kalsium bergabung dengan mereka untuk membentuk simpanan ginjal..

Terdapat kes intoleransi individu terhadap biji bijan yang diketahui..

Baca juga artikel kami mengenai sifat minyak bijan. Segala-galanya mengenai sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia, nilai pemakanan, kehadiran vitamin dan mineral, penggunaan dalam masakan dan kosmetologi.

Sesame sangat berguna untuk kanak-kanak. Untuk membuat anak-anak menyukainya, cuba buat susu bijan yang enak mengikut resipi dari video.

Hidangan bijan

Untuk beberapa sebab, hidangan dengan biji bijan dianggap sebagai hak istimewa masakan oriental. Tetapi kesalahpahaman ini dihilangkan oleh satu fakta: mahkamah cepat laris di dunia - hamburger - dibuat dari roti yang ditaburkan dengan biji wijen. Dan bagel, yang disukai oleh kita semua sejak kecil, juga ditaburkan dengan biji-bijian kecil ini semasa memanggang, yang sangat lezat di gigi kita dan sangat menyenangkan rasanya.

Sebenarnya, biji wangi ini telah lama dimasukkan dalam kehidupan kita. Dalam memasak, kita memakannya dengan gula-gula, mereka terdapat dalam hidangan daging, dan dalam makanan yang dipanggang, mereka bukan sahaja serbuk renyah, tetapi juga komponen adunan..

Nama lain untuk perasa ini adalah bijan atau simsim. Ingat kisah dongeng tentang Ali Baba, empat puluh perompak dan gua sihir? Untuk membukanya, seseorang harus berkata: "Simsim, buka!" Inilah kaedah lain untuk menggunakan biji bijan. Menurut legenda, ramuan ini bukan hanya memiliki rasa yang luar biasa, tetapi juga kekuatan ajaib..

  1. Komposisi, faedah dan kalori, cara mereka makan
  2. Hidangan utama dengan biji bijan
  3. Cara memilih dan menyimpan

Komposisi, faedah dan kalori, cara mereka makan

Ia adalah ramuan tahunan yang ditanam ribuan tahun yang lalu di India, Iran dan Iraq. Itu dan masih merupakan tanaman biji minyak utama di banyak wilayah. Dan pasta bijan telah menjadi asas masakan Arab. Minyak yang diperoleh dari buah dan bijinya digunakan untuk memasak di banyak negara. Sup, hidangan daging dan ikan dalam biji wijen, sos sedang disediakan. Gula-gula Oriental tidak lengkap tanpanya. Resipi sayur wijen digunakan - sebagai contoh, kacang hijau dengan biji wijen sangat enak, ia ditambah ke dalam polong rebus dan dituangkan dengan minyak.

Benih mengandungi:

  • serat yang diperlukan untuk merangsang pergerakan usus;
  • phytosterol - analog tumbuhan dengan kolesterol baik (kerana terdapat juga kolesterol jahat);
  • fitoestrogen - bahan yang serupa dengan estrogen, hormon wanita;
  • vitamin (B dan C);
  • mineral (besi, magnesium, kalium, fosforus, kalsium).

Biji berbentuk air mata mempunyai bau yang halus dan rasa kacang yang halus. Untuk memahami bagaimana rasa bijan, cukup mengunyah beberapa biji. Biji wijen boleh berwarna kuning, merah, hitam, tetapi rempah tradisional yang terdapat dalam resipi bijan berwarna putih murni. Selepas pemurnian varieti hitam, biji berwarna terang diperoleh..

Untuk diet, bijan, yang kandungan kalori adalah 565 kkal per 100 gram produk, sesuai sebagai pembalut salad: cukup untuk menaburkan ramuan dan sayur-sayuran dengan 0.5 sudu teh biji untuk mendapatkan vitamin dan suplemen pemakanan yang berguna. Ia lucu, tetapi kacang wijen adalah hidangan rendah kalori daripada biji tulen: jika anda membuat kacang dalam biji bijan, kandungan kalori akan menjadi 528 kkal. Walaupun sedikit, tetapi kurang. Dan jika anda mengambil makanan ringan yang biasa dari zaman kanak-kanak seperti bijan kozinaki, kandungan kalori akan menjadi 510 kkal. Masak lebih banyak gajus dalam bijan.

Hidangan seperti itu - jumlah rendah, kering dan berkalori tinggi, seperti gula-gula yang dibuat dari kurma - muncul sebagai keperluan dalam diet orang-orang nomad di padang pasir Arab. Anda boleh memasaknya sekarang, campurkan kacang cincang (pistachio, badam) dengan kurma dan serbuk roti, tambahkan sedikit minyak bijan untuk menyatukan jisim. Kami menggulung bola kecil, yang kemudian kami gulung dengan biji bijan.

Wijen adalah kalori murni, dan pelancong perlu membawa minimum bagasi, dan makanan harus memuaskan rasa lapar untuk waktu yang lama dan mengisi badan dengan bahan yang diperlukan. Mereka membuat piring dengan menambahkan bahan lain, bebola keju dalam biji bijan. Di rumah, wanita membakar kek dengan rempah, yang berfungsi sebagai hidangan sarapan pagi penuh - mereka dicelupkan ke dalam zaitun atau minyak lain dan makan seperti itu..

Kami sering mencampurkan biji bijan dan madu, yang lebih biasa bagi kami daripada kurma. Dan kebanyakan menggunakan bijinya hanya untuk menaburkan makanan yang dipanggang atau membuat gulungan California dalam bijan di rumah..

Simsim juga digunakan dalam diet khusus lain. Vegan (vegetarian ketat) tidak hanya memakan daging dan ikan, makanan mereka kekurangan telur dan juga susu. Sebaliknya, mereka membuat susu bijan. Resipi sangat mudah: ambil air dua kali lebih banyak untuk secawan biji bijan dan rendam semalaman. Dipercayai bahawa biji bijan yang tidak dikupas lebih bermanfaat. Pada waktu pagi, tambahkan satu sudu madu untuk rasa manis (pencinta gula-gula oriental menggunakan buah kurma untuk ini), tambahkan sedikit garam dan campurkan semuanya dengan pengisar atau pengadun. Selepas itu, minuman itu ditapis dan diminum.

Smoothie wijen juga termasuk dalam masakan vegetarian: sebarang buah, sayur-sayuran, ramuan dan sedikit bijan dicincang dengan pengadun. Untuk melakukan ini, ambil pisang, strawberi, timun, saderi dan banyak lagi..

Tetapi harus diingat bahawa pakar pemakanan tidak mengesyorkan melebihi dos harian - 3 sudu teh. Sekiranya terdapat banyak bijan, risiko terkena urolithiasis meningkat..

Suri rumah perhatikan berapa gram biji bijan dalam satu sudu teh: kurang dari 7 g. Berapa gram biji bijan dalam satu sudu besar: 25 g.

Hidangan utama dengan biji bijan

Tidak ada satu peraturan mengenai cara makan biji wijen. Sebilangan orang suka menggorengnya, yang lain merendamnya untuk membuat minuman atau biji yang tumbuh - mereka digunakan dalam salad, sup dan hidangan utama. Cara menggoreng: tuangkan ke dalam kuali yang dipanaskan dengan baik tanpa minyak (mengapa ia adalah tanaman biji minyak) dan goreng, kacau sekali-sekala, selama 3 minit. Anda boleh menggorengnya di dalam ketuhar pada suhu 175 ° C dan di dalam ketuhar gelombang mikro. Perlu diingat bahawa biji akan tetap putih setelah ketuhar gelombang mikro. Ini sangat berguna jika anda memerlukan makanan biji rempah. Dan jika anda memerlukan warna keemasan, kemudian bakar kek bijan atau yang lain..

Terdapat keunikan nasional menggunakan bijan. Contohnya, orang Afrika suka memasak sup dengannya dan membakar roti. Orang Israel dan Arab sangat menyukai hummus, sejenis kacang buncis dengan bijan dan mentega. Secara umum, bijan dalam bahasa Arab terdapat dalam semua hidangan, dari sarapan hingga makan malam. Dan hidangan seperti halva adalah makanan kegemaran di harem sultan, sementara orang yang lebih sederhana dengan senang hati memakan bagel Turki dengan biji wijen. Sayuran yang paling digemari di Turki - terung - dengan biji bijan lebih enak, digoreng dengan minyak zaitun, dengan bawang putih.

Biji kecil yang harum dihargai oleh orang Eropah. "Kepingan gulungan Perancis" yang dimuliakan juga disebabkan oleh bijan, yang banyak ditaburkan dengan baguette. Sebagai tambahan, keropok Perancis dengan biji bijan dibakar. Hampir sama dilakukan oleh orang Amerika, yang menyukai hidangan seperti biskut masin dan manis. Secara umum, mereka menyukai apa saja yang dipanggang dengan biji bijan..

Negara-negara di Semenanjung Balkan menyediakan gula-gula wijen dan makanan lain. Di Caucasus, pencuci mulut seperti gata sangat popular - pastri puff dituangkan dengan sirap dan ditaburkan dengan bijan.

Orang Cina dan Korea dengan mahir menambahkan simsim ke dalam masakan kebangsaan mereka. Perasa Cina sangat popular - lada, wijen dan kacang tanah. Sotong Shanghai yang terkenal dimasak dengan sos bijan. Dan di Korea mereka memasak wortel ala Korea dengan biji wijen, bawang putih dan cili panas.

Akhirnya, bijan cukup Jepun: mereka menyediakan hidangan dengan itu, yang bagi kita telah menjadi keperibadian kuliner dari Tanah Matahari Terbit - gandum bijan. Mereka juga menambahkannya ke rempah: kalkun dalam saus teriyaki atau daging unggas lain mendapat "suara" baru. Ngomong-ngomong, apa-apa sos bijan sangat berjaya dilengkapi dengan halia parut segar, seperti halnya teriyaki. Orang Jepun kadang-kadang menambah bijan ke dalam piring dan bukannya garam..

Kami memperluas cakerawala kuliner kami, berkat yang kami dapat menyediakan hidangan yang sebelumnya tidak diketahui - contohnya, hidangan yang enak dan sihat seperti bubur biji rami dengan biji wijen. Dalam keadaan kekurangan yodium, rumput laut dengan biji wijen, dibumbui dengan minyak sayuran akan sangat membantu.

Anda boleh menambahkan biji ajaib ke dalam pinggan, sedap dan setiap hari. Sosej biasa yang sama dalam adunan akan menjadi lebih enak dan lebih beraroma jika ditaburkan dengan biji bijan sebelum menghantar loyang ke oven. Dan untuk makanan ringan tetapi elegan, tongkat keju yang diperbuat daripada pastri puff dengan bijan sesuai. Lelaki pasti menyukai daging dengan biji bijan..

Ngomong-ngomong, salah satu sebab cinta masyarakat terhadap bijan di Timur terletak pada hakikat bahawa ia dianggap sebagai afrodisiak yang kuat dan menyokong kekuatan lelaki..

Sekiranya ya, maka daging lembu dengan biji wijen akan membantu anda. Untuk hidangan ini, dagingnya dipotong seperti daging sapi stroganoff - dalam kepingan bujur kecil, selepas itu diasinkan dalam campuran kicap dengan madu, halia dan bawang putih. Satu jam sudah cukup untuk daging lembu menjadi harum dan serat daging menjadi lembut. Dalam kuali yang kering, cepat goreng hingga bijan lembut dan taburkan di atas piring. Goreng daging lembu dalam minyak sayuran selama 5 minit, masukkan perapan, masukkan biji wijen goreng dan reneh selama 2-3 minit lagi.

Untuk makan malam romantis, tuna dengan biji bijan sesuai: hidangan ini disediakan lebih cepat. Fillet dipotong menjadi steak setebal dua jari, diasinkan selama setengah jam dalam kicap (anda boleh menambah setetes cuka beras dan sesudu minyak bijan wangi ke dalamnya) Keluarkan stik dari pengasam, keringkan sedikit dengan serbet atau tuala kertas dan roti di kedua-dua belah dalam campuran bijan hitam dan putih. Goreng juga dalam minyak bijan, dan cepat - tidak lebih dari 2 minit setiap bahagian.

Hidangan seperti champignon dalam adunan akan disapu dari meja di meja bufet paling indah dan di pesta kanak-kanak, jika ditaburkan dengan cendawan wijen. By the way, hidangan ini juga berguna untuk mereka yang berpuasa, tetapi pada masa yang sama cuba mempelbagaikan diet tanpa lemak. Adunan dibuat dari segelas air, tepung dan kanji (tanpa telur), tambahkan beberapa sudu biji bijan di sana dan sejukkan selama 15 minit. Champignon dilap dengan kain lembap dan dikupas. Kaki terlepas, kita hanya memerlukan topi, jadi kita perlu mengambil salinan yang lebih besar. Potong ke dalam kepingan setebal setengah sentimeter, celupkan dalam adunan dan goreng hingga coklat keemasan dalam sejumlah besar minyak sayuran.

Zucchini dengan biji wijen digoreng dengan cara yang sama - hidangan musim panas yang indah yang boleh dimakan baik sebagai lauk dan sebagai makanan ringan panas yang bebas. Kami mengambil dua zucchini muda, mencuci dan memotong menjadi bulatan sederhana, menambah garam, setelah setengah jam kami mengalirkan cecair yang dikeluarkan. Kami membuat adunan dari 3 telur dan 0.5 cawan susu: tambahkan 3 sudu besar tepung dan 2 biji bijan. Garam, lada, campurkan. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambah sedikit bawang putih, herba kering atau herba segar seperti dill cincang halus. Kami mencelupkan bulatan ke dalam adunan dan goreng. Sebagai alternatif, anda boleh memotong zucchini menjadi batang dan bukannya kepingan. Hidangkan hidangan siap dengan krim masam dan sos bawang putih.

Cara memilih dan menyimpan

Hanya biji bijan kering yang boleh disimpan. Wijen adalah makanan yang mudah rosak, jadi anda tidak boleh membelinya dengan berat di pasar. Pembungkusan yang betul - dimeteraikan, dengan tarikh pembuatan dan tarikh luput. Sekiranya anda mengambil bijan dengan berat, maka anda perlu mencuba biji pada gigi - semestinya rasa kacang manis, tidak berbau seperti jamur. Sekiranya biji benih dipotong dan tengik, jangan ambil.

Koki berpengalaman menasihatkan membeli wijen dan perasa oriental lain di kedai-kedai Hare Krishna khusus. Kualiti produk terjamin di sana - namun, harganya lebih mahal di kedai seperti di tempat lain..

Cara menyimpannya dengan betul: simpan rempah dalam bekas kaca atau seramik, tertutup rapat, di dalam peti sejuk atau pantri sejuk, di mana tidak ada cahaya. Biji wijen goreng tidak disimpan, ia mesti digunakan dengan segera. Ia segera ditambahkan ke pinggan dan tanah.

Adakah anda menyukai artikel itu? Seperti ♥, langgan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda! Maklum balas anda sangat penting bagi kami!

Bijan. Nama, asal, sejarah.

Bijan. Nama, asal, sejarah.

Mungkin pada zaman kanak-kanak, banyak yang mendengar, menonton atau membaca kisah dongeng tentang Ali Baba dan perompak dan, tentu saja, ingat ungkapan terkenal "sim-sim, open up", yang membuka gua dengan permata. Begitu juga dengan biji bijan - mereka seperti perbendaharaan yang terbuka dengan kehancuran dan memberikan kekayaan - benihnya.

Nama biji bijan

Sebilangan besar nama biji wijen dalam bahasa yang berlainan, sebagai peraturan, berasal dari gabungan kata: "minyak sayuran", "lemak cair", "suara, gema". Memang, bijinya tinggi minyak. Perkataan "bijan" itu sendiri berasal dari Parsi, dan "bijan" - dari bahasa Asiria.

Nama rempah itu berbunyi:

  • dalam bahasa Latin - bijan (sesamum);
  • dalam bahasa Arab - simsim;
  • dalam bahasa Sanskrit - tila, pavitra, pitratarpana, jatila;
  • na hindi - til, tir, krsna-tel;
  • dalam Bahasa Parsi - kunjat;
  • dalam Bahasa Inggeris - sesam;
  • dalam bahasa Jepun - goma.

Asal biji bijan

Rempah wijen - biji kecil tanaman tropika Sesamum indicum. Ia adalah ramuan tropika, setinggi kira-kira dua meter..

Genus Sesamum menyatukan beberapa spesies, biji yang berbeza warnanya, tetapi sama-sama bermanfaat. Biji memenuhi kapsul - buahnya panjangnya hingga 5 cm. Buah masak dibuka dengan satu klik sendiri atau dari sentuhan dan bahkan dari suara yang kuat. Ciri ini menyulitkan proses pengumpulan biji benih, sehingga buahnya dituai secara tidak matang, secara manual dan dalam dua tahap. Tumbuhan itu masak setelah dipotong.

Ahli botani sukar menentukan tanah asal tanaman dengan tepat, tetapi spesies liar hanya dapat bertahan di Afrika. Sesame diusahakan di India, China, Korea, Jepun, Asia barat daya, Amerika dan Afrika. Ini menghasilkan biji putih, hitam, emas dan kemerahan (kecoklatan). Minyak berkualiti tinggi diperoleh dari biji putih, tetapi varieti gelap memberikan lebih banyak. Minyak wijen dihasilkan di India, China dan Korea..

Sejarah bijan

Fakta bahawa bijan telah diketahui dan digunakan sejak zaman kuno dibuktikan oleh mitos dan manuskrip kuno.

Mitos penciptaan Asiria mengatakan bahawa pada malam penciptaan dunia, ketika para dewa bertemu, mereka minum minuman bijan. Orang Asiria sendiri sudah memasuki milenium ketiga SM menggunakan bijan dalam memasak..

Lihat juga: avatara, Vaikuntha, gunas, pengembangan Tuhan

Wisnu. Sesame paling bermanfaat digunakan dengan ghee (ghee) - ghee.

"> gi dalam ritual. Dan minyak wijen meneutralkan pengaruh negatif dari dewa Shani (penguasa planet Saturnus). Bahkan lebih banyak manuskrip kuno, yang berusia lebih dari 5000 tahun, memberi kesaksian bahawa pada masa ini di India ia sudah ditanam sebagai tanaman yang ditanam. Ini juga disahkan penemuan arkeologi di Lembah Indus sejak tahun 2250-1750 SM.

Di China, mereka menggunakan rempah-rempah itu sendiri dan minyak wijen, yang berfungsi sebagai bahan bakar lampu, dan jelaga setelah pembakaran sebagai komponen maskara.
Salah satu gambar yang terdapat di pemakaman kuno membuktikan bahawa di Mesir Kuno biji wijen ditambahkan ke roti. Dan papirus Ebers (pakar herba Mesir kuno) mengklasifikasikan rempah sebagai tanaman berguna.

Di Babilon, bijan dan minyaknya digunakan sebagai rempah dan kosmetik. Wanita makan halva untuk memelihara kecantikan dan memanjangkan usia muda.

Di Rom kuno dan Yunani, Mesopotamia dan Arabia, bijan tidak biasa..
Di Timur, bijan dianggap sebagai simbol umur panjang dan banyak digunakan dalam masakan. Avicenna menggunakan minyak bijan untuk menyembuhkan penyakit mata dan kerosakan paru-paru.

Bagi Afrika, bijan adalah rempah asli dan terkenal. Perkataan "sesamum" dipercayai mempunyai akar Afrika. Sebelum penemuan laluan laut, benih hanya digunakan di dunia lama. Rempah itu datang ke Amerika dengan budak-budak dari Afrika menjelang akhir abad ke-17, di mana ia menjadi popular, terutama di negeri-negeri selatan. Di sini bijan mengekalkan nama Afrikanya benne.

Anda boleh membeli rempah dan ramuan di pusat Pertubuhan Kesadaran Krishna Antarabangsa yang terdekat.

"Bijan. Nama, asal, sejarah. "