Rabun malam

Rabun malam adalah gangguan penglihatan dalam kegelapan. Ia dijumpai di antara kategori umur yang berbeza, sementara ia mempunyai etiologi kongenital dan diperolehi. Buta malam juga disebut hemeralopia atau buta malam..

Rabun malam dicirikan oleh penurunan kepekaan retina terhadap cahaya pada intensiti cahaya yang berbeza (penurunan). Sebilangan orang dengan penyakit ini mungkin hanya mengalami sedikit ketidakselesaan dalam kegelapan, dan ada yang tidak dapat melihat apa-apa. Sebagai peraturan, rabun malam tidak menyebabkan komplikasi atau perubahan pada tisu mata, kecuali disebabkan oleh faktor genetik. Penurunan persepsi visual objek terutama terlihat pertama kali setelah penurunan pencahayaan, setelah itu mata menyesuaikan diri dengan lingkungan. Selalunya, rabun malam dicirikan oleh penurunan persepsi warna, terutamanya nada biru. Sebilangan pesakit melihat bintik-bintik gelap dan berwarna, serta bayangan pada objek tetap. Simptomologi ini diperhatikan bersama dengan manifestasi utama penyakit ini..

Penyebab penyakit buta malam

Rabun malam dibahagikan kepada tiga jenis, bergantung kepada sebab yang memprovokasi:

  • Yang penting;
  • Kongenital
  • Simptomatik.

Dalam kes pertama, terdapat kekurangan vitamin pada kebutaan malam, khususnya vitamin A. Jenis ini terdapat pada kebanyakan pesakit dengan diagnosis seperti itu. Juga, penyakit jenis ini boleh menyebabkan anemia, penyakit hati dan penipisan badan yang teruk. Kadang-kadang kebutaan malam berkembang sebagai hasil rawatan dengan ubat antagonis vitamin A, misalnya, kina.

Bentuk kebutaan malam kongenital tidak dikaitkan dengan vitamin, walaupun persediaan vitamin selalu termasuk dalam rawatan. Di sini kita bercakap mengenai kesan genetik terhadap kesihatan manusia. Patologi jenis ini jarang berlaku dan membuat dirinya terasa pada awal kanak-kanak. Namun, sehingga kini, penyebab sebenar perkembangan genetik penyakit ini belum dapat dikenal pasti..

Rabun malam simptomatik berlaku dengan latar belakang penyakit mata organik, seperti miopia tinggi, glaukoma, patologi pigmen retina. Apabila penyakit utama disembuhkan, fenomena ini, sebagai peraturan, hilang..

Terlepas dari penyebab kebutaan malam, gangguan penglihatan pada waktu senja terjadi kerana pelanggaran pembentukan pigmen rhodopsin pada batang optik retina.

Gejala rabun malam

Dengan kebutaan malam, pesakit melihat penglihatan dan orientasi yang lemah di ruang angkasa dengan kekurangan cahaya. Juga, gejala disertai dengan pelanggaran proses penyesuaian terhadap kegelapan setelah ruangan yang terang. Seseorang tidak lagi dapat membezakan beberapa warna pada waktu senja, yang lebih merumitkan keadaan.

Semasa mendiagnosis penyakit ini, pemandu tidak dikeluarkan sijil perubatan.

Diagnosis rabun malam

Diagnosis dibuat oleh pakar oftalmologi berdasarkan aduan pesakit dan gambaran klinikal umum. Penyelidikan mengenai penyesuaian manusia terhadap kegelapan juga diperlukan. Data elektroretinografi diperlukan untuk menentukan kelainan retina.

Rawatan buta malam

Bentuk penyakit kongenital tidak sembuh sepenuhnya, bagaimanapun, mengambil beberapa vitamin dengan kebutaan malam, walaupun tidak signifikan, meningkatkan penglihatan pesakit.

Dalam bentuk penting, dalam semua kes, diet tinggi kalori ditunjukkan, diperkaya dengan makanan yang mengandung vitamin A (bayam, wortel, kuning telur, susu, mentega, hati ikan kod, keju), multivitamin A (tomato, kacang hijau, wortel, selada, blueberry, beri hitam, gooseberry, aprikot, ceri, pic, kismis hitam) dan riboflavin. Oleh itu, kekurangan vitamin dalam rabun malam dikompensasi, dan penglihatan dipulihkan..

Sekiranya penyakit itu timbul akibat penyakit mata, maka rawatan kebutaan malam harus ditujukan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari. Dalam kes ini, prognosis bergantung pada perjalanan penyakit utama. Vitamin untuk kebutaan malam juga ditunjukkan..

Rabun malam - pencegahan dan rawatan

Menurut orang-orang yang menderita rabun malam, semua yang mereka lihat pada siang hari, diperhatikan, diperiksa secara terperinci, dengan permulaan malam secara ajaib bersembunyi di balik tirai kelabu, yang tidak mungkin menembus.

Adalah cukup untuk mengingatkan pepatah bahawa "semua kucing berwarna kelabu pada waktu malam" untuk memastikan bahawa ia benar-benar benar dari sudut pandangan anatomi dan fisiologi mata manusia..

  1. Bagaimana penglihatan berfungsi
  2. Kerucut
  3. Batang
  4. Penerangan mengenai penyakit ini
  5. Jenis
  6. Hemeralopia kongenital
  7. Hemeralopia simptomatik
  8. Hemeralopia penting
  9. Punca penyakit
  10. Gejala
  11. Diagnostik
  12. Rawatan
  13. Rawatan kebutaan malam dengan ubat-ubatan rakyat
  14. Merebus
  15. Pencegahan
  16. Kesimpulannya

Bagaimana penglihatan berfungsi

Retina mengandungi berjuta-juta neuron sensitif cahaya, yang disebut fotoreseptor. Penglihatan kami didasarkan pada penyerapan cahaya oleh fotoreseptor di mata. Kira-kira 7 juta daripadanya bertanggungjawab untuk penglihatan siang dan warna, dan 120 juta daripadanya bertanggungjawab untuk penglihatan senja dan malam..

Batang dan kerucut, dinamakan bentuk luarnya, adalah dua jenis sel deria yang menyesuaikan mata manusia dengan keadaan pencahayaan..

Kerucut

Kerucutnya terletak padat di fovea retina - makula. Sebaliknya, pada batang kayu, ketumpatan dan kuantiti bertambah ke pinggiran..

Pada siang hari, ketika terdapat banyak cahaya, kerucut diaktifkan, memberi peluang kepada mata manusia untuk melihat dunia dalam semua warnanya dalam resolusi tinggi. Kerucut bertindak balas terhadap cahaya langsung. Pergerakan bola mata yang berterusan memastikan pemfokusan cahaya yang dipantulkan dari objek pada makula - tempat pengumpulan kerucut terbesar, iaitu. kita melihat dengan jelas dan jelas objek di mana pandangan langsung kita diarahkan.

Penglihatan warna dicapai berkat tiga pigmen yang terdapat di dalam kerucut.
Dalam kegelapan, kerucut bersifat pasif dan tidak berfungsi di bawah tahap kecerahan tertentu. Itulah sebabnya kita tidak melihat warna dalam gelap.

Batang

Batang diaktifkan dalam keadaan cahaya rendah atau gelap dan bertanggungjawab untuk penglihatan senja dan periferal. Batang mengandungi hanya satu pigmen - rhodopsin, yang sendiri dijana semula di dalam sel. Satu batang mengandungi hingga 10 juta molekul rhodopsin.

Ini sangat meningkatkan jumlah pigmen yang terdapat di dalam kerucut. Dari paparan cahaya, rhodopsin berubah warna dan musnah. Memerlukan kegelapan dan masa - 20-25 minit untuk memulihkannya. Rhodopsin mengekalkan kepekaan fotosinya hanya dengan adanya vitamin A.

Fotoreseptor penglihatan senja tidak membezakan warna, kecuali warna kelabu yang berbeza. Oleh itu, dengan penglihatan periferal, kita melihat dunia kurang terang dan jelas. Tongkat memberi seseorang penglihatan malam dan bantuan untuk menavigasi dalam kegelapan, walaupun warna, garis besar dan perincian objek sukar dibezakan. Pada waktu senja, murid-murid seseorang melebar untuk membiarkan lebih banyak cahaya..

Rabun malam berlaku apabila, untuk satu atau lain sebab, kerja neuron deria terganggu. Penglihatan merosot pada waktu senja, walaupun pembiasan betul.

Penerangan mengenai penyakit ini

Setiap orang yang terlambat untuk permulaan tayangan filem sekurang-kurangnya sekali mengingat sensasi ini dengan baik, ketika kurangnya persepsi visual membuat seseorang merasa buta, berusaha menentukan tanda tempat di ruang angkasa dengan sentuhan. Tetapi beberapa waktu berlalu, mata mulai terbiasa dengan kegelapan dan membezakan objek.

Ini adalah tindak balas kimia biasa pada sel deria. Inilah cara kerja mata manusia yang sihat - berkat interaksi batang dan kerucut, ia cepat menyesuaikan diri dengan keadaan pencahayaan yang sesuai, sama ada senja atau kegelapan yang lengkap.

Tetapi kebetulan batang tidak aktif dan tidak berfungsi dengan baik pada waktu malam. Penyesuaian tidak berlaku, dan pada waktu senja seseorang tidak berorientasi sama sekali - tidak membezakan antara objek, merasa tidak berdaya. Dunia nampaknya lebih gelap daripada yang sebenarnya. Namun, dia mungkin tidak mengadu tentang penglihatannya pada waktu siang..

Tanda-tanda ini mungkin menunjukkan gangguan penglihatan yang disebut hemeralopia, atau kebutaan malam..
Para saintis percaya bahawa dalam beberapa kes, kebutaan malam dapat dianggap sebagai penyakit bebas, tidak berkaitan dengan penyakit lain, gangguan penglihatan.

Hemeralopia mempengaruhi kedua-dua mata dan boleh terdiri daripada tiga jenis:

  1. Kongenital
  2. Simptomatik;
  3. Yang penting.

Hemeralopia kongenital

Ia dapat menampakkan dirinya pada zaman kanak-kanak atau remaja. Sebabnya terletak pada penyakit mata genetik seperti retinitis pigmentosa. Rabun malam adalah salah satu gejala pertama retinitis pigmentosa, gangguan keturunan yang dicirikan oleh degenerasi retina progresif. Sejumlah mutasi genetik menyebabkan kebutaan malam kongenital.

Hemeralopia simptomatik

Ini adalah penyakit bersamaan penyakit yang mendasari, lebih sering dikaitkan dengan retina. Buta malam simptomatik mengancam orang berusia lebih dari 40 tahun.

Sebab-sebab ini boleh mencetuskan gangguan penglihatan pada waktu senja:

  • miopia, glaukoma, katarak;
  • degenerasi pigmen retina, detasmen retina;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • diabetes;
  • beberapa ubat.

Hemeralopia penting

Ia berlaku dengan kekurangan vitamin A. Jenis buta malam ini jarang berlaku di negara-negara makmur. Walau bagaimanapun, dalam penyakit Crohn dan penyakit seliak, usus tidak cukup menyerap vitamin ini. Penyakit endokrin dan penyalahgunaan alkohol menyukarkan penyerapan vitamin A. Malah kehamilan boleh menyebabkan kekurangan vitamin A..

Punca penyakit

Rabun malam bukanlah penyakit bebas, tetapi faktor bersamaan, sering dikaitkan sebagai "bonus" kepada pelbagai gangguan mata, di mana aktiviti sel deria, khususnya batang, terganggu.

Hemeralopia sering diprovokasi oleh penyakit gastrousus, fungsi hati yang tidak normal dan diabetes..

Ia boleh disebabkan oleh trauma kornea, kekurangan vitamin A, dan sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Gejala

Gejala sebenar kebutaan malam:

  1. Pada waktu senja, kontur objek dan wajah kabur, tidak dapat dibezakan;
  2. Menjadi mustahil untuk memandu kereta dengan cahaya rendah;
  3. Kepekaan cahaya yang dikurangkan;
  4. Bidang penglihatan disempitkan;
  5. Mata tidak membezakan antara bintang di langit pada malam yang cerah;
  6. Pada waktu malam, lampu depan kereta dan lampu jalan menyilaukan;
  7. Gejala seperti gambar berganda mungkin muncul.

Diagnostik

Rawatan kebutaan malam pada manusia memerlukan diagnosis yang betul.

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi

Diagnostik merangkumi prosedur berikut:

  • pemeriksaan kompleks, menyoal, membuat gambaran klinikal berdasarkan aduan, gejala;
  • pelantikan electroretinography untuk mengkaji reaksi sel deria terhadap rangsangan cahaya;
  • oftalmoskopi tidak langsung;
  • ujian darah untuk mengatasi diabetes dan kekurangan vitamin A.

Rawatan

Rawatan kebutaan malam bergantung kepada penyebabnya dan merangkumi rawatan penyakit yang mendasari. Mari kita bahas lebih terperinci mengenai cara merawat rabun malam.
Masih belum ada rawatan khusus untuk hemeralopia. Sekiranya ia diperoleh dan tidak kongenital, intensitas kebutaan malam dapat dikurangkan dengan merawat penyakit yang mendasari.

Sekiranya penyebabnya adalah katarak, maka anda mungkin memerlukan pembedahan penggantian lensa. Bagi pesakit katarak, rabun malam adalah masalah sebenar dalam erti kata yang sebenarnya..

Rabun malam yang disebabkan oleh rabun diperbetulkan dengan lensa. Lensa tidak dapat memberikan penglihatan senja yang normal, tetapi lensa dapat meningkatkan persepsi visual hingga tahap tertentu.

Rawatan hemeralopia kongenital adalah tugas yang mustahil. Tidak ada terapi yang memberikan hasil yang nyata.

Hemeralopia penting boleh diterbalikkan dan dapat dicegah. Rabun malam seperti itu diatasi dengan membetulkan tabiat makan. Makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan karotena akan mengisi kekurangan unsur yang sangat penting ini..

Rawatan kebutaan malam dengan ubat-ubatan rakyat

  1. Penyerapan bunga jagung.
    1 sudu kecil kelopak bunga jagung biru, bancuh 200 ml air mendidih, biarkan selama 1-2 jam dan tapis.
    Gunakan infus untuk losyen pada mata 6-8 kali sehari.
    Untuk kesan yang lebih besar dalam rawatan, infus ini diambil secara oral 50 ml 3 kali sehari selepas 15-20 minit. selepas makan.

Bunga jagung biru mesti dituai pada bulan Julai.

Merebus

  1. Kaldu bunga jagung No. 1.
    50 g rumput cincang dengan akar bunga jagung biru (biru, rambut) tuangkan 1 liter air, didihkan dan rebus sehingga cairan menguap hingga 500 ml, saring.
    Minum 100 ml 3 kali sehari suam sebelum makan dan sapukan losyen pada mata 2-3 kali sehari.

Ingat! Biru bunga jagung mengandungi sebatian aktif dengan komponen sianik. Berhati-hati semasa menggunakan bahan mentah!

Pencegahan

Mengawasi sebarang perubahan penglihatan dan mengunjungi pakar oftalmologi setiap tahun bermaksud menjaga mata anda sendiri dalam keadaan terkawal. Mata yang sihat juga bermaksud mengikuti beberapa peraturan mudah:

  1. Anda perlu memfokuskan mata anda dengan cahaya matahari yang terang. Semakin tinggi cahaya matahari, semakin berbahaya bagi mata. Untuk melindungi mata anda, anda perlu memakai cermin mata hitam yang tahan UV.
  2. Diet yang seimbang dan sihat memainkan peranan penting dalam fungsi mata yang normal. Statistik menunjukkan bahawa sebilangan besar penyakit mata berada di negara-negara miskin, di mana orang tidak diberi peluang untuk makan dengan baik dan mendapatkan mineral dan vitamin dari makanan. Pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan ada dalam makanan anda setiap hari.
  3. Mata menderita bukan hanya kekurangan vitamin, tetapi juga kurang tidur. Anda perlu merehatkan mata dengan lebih kerap dan membuat pilihan untuk tidur ketika diberi peluang.
  4. Penting untuk tidak melakukan terlalu banyak mata dan melakukan senaman sederhana secara berkala yang bertujuan untuk menguatkan otot dan meningkatkan peredaran darah di organ optik..

Kesimpulannya

Rabun malam, selain ketidakselesaan penglihatan, meningkatkan risiko kecederaan dan kemalangan. Ada yang menimbulkan rasa takut akan kegelapan. Sangat berhati-hati, menahan diri dari berjalan pada waktu malam adalah jaminan keselamatan.
Pengendara kenderaan harus mengelakkan melihat langsung lampu depan kereta lain, dan juga pada skrin telefon pintar. Kilatan cahaya seperti itu menyukarkan mata untuk beralih ke mod senja..

Mata memerlukan penjagaan khas. Semua langkah pencegahan bertujuan untuk menjaga kesihatan mata secara keseluruhan. Bagaimanapun, kita tidak boleh lupa bahawa kebutaan malam hanyalah akibatnya.

Hemeralopia atau rabun malam: jenis penyakit apa dan bagaimana menyingkirkannya?

Hemeralopia adalah nama perubatan untuk kebutaan malam. Dengan itu, orientasi ruang terganggu dan penglihatan malam merosot. Nama popular itu timbul kerana persamaan gejala dengan ciri visual pada ayam - mereka hampir tidak kelihatan dalam kegelapan. Kekerapan patologi mengikut statistik adalah 0.5%. Pada usia muda, ia berlaku tanpa mengira jantina, dan setelah 50 tahun, wanita mendominasi di kalangan pesakit.

Hemeralopia tidak dijumpai di kalangan penduduk Utara dan di Australia. Ini disebabkan oleh penyesuaian genetik semula jadi terhadap penglihatan gelap dan cahaya rendah (malam kutub).

Apakah penyakit ini

Alat reseptor mata terdiri daripada batang dan kerucut. Batang diperlukan untuk penglihatan gelap, dan kerucut bertanggungjawab terhadap warna. Jumlah mereka diukur dalam berjuta-juta dalam nisbah 18: 1.

Batang mengandungi rhodopsin, pigmen visual yang memberikan penyesuaian gelap. Ia terurai dalam cahaya, tetapi dengan penyertaan vitamin A dalam kegelapan ia dipulihkan.

Sekiranya berlaku pelanggaran nisbah kerucut dan batang atau kekurangan rhodopsin, hemeralopia berkembang.

Rabun malam menjelma dengan perubahan tajam dalam pencahayaan dan dalam keadaan cahaya rendah. Ini berdasarkan perubahan organik dalam sel batang, yang bertanggung jawab untuk penglihatan malam, atau kekurangan fungsi visual visual, yang terkandung dalam sel-sel ini dan membantu mata untuk menyesuaikan diri dengan kegelapan. Oleh itu, pesakit seperti itu tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan pencahayaan..

Hemeralopia mempunyai 4 jenis utama:

  1. Jenis kongenital (patologi batang kongenital). Ia dijumpai pada awal atau remaja. Pada masa yang sama, kehadiran rabun malam pada saudara-mara tidak perlu. Patologi okular lain mungkin penting: kelainan retina, retinitis kongenital pigmen, sindrom Usher.
  2. Bentuk simptomatik. Sekunder, kerana ia berlaku setelah beberapa penyakit masa lalu yang berkaitan dengan kerosakan pada retina. Contohnya, dengan distrofi tapetoretinal, glaukoma, detasmen retina, katarak, luka bakar mata radiasi, miopia tinggi, hiperopia, atrofi optik, chorioretinitis, siderosis.
  3. Jenis penting. Yang paling biasa, asal usulnya hanya dikaitkan dengan kekurangan vitamin A, B2 dan PP dan zink. Pelanggaran boleh disebabkan oleh patologi saluran pencernaan, sistem hepatobiliari, alkoholisme kronik, mabuk, anemia, diabetes, beberapa jangkitan dan pendedahan sinar ultraviolet yang berpanjangan. Bentuk hemeralopia ini menempati 85% dari semua bentuk, tetapi merupakan rawatan yang paling mudah..
  4. Rabun malam palsu adalah bentuk tambahan. Ia disebabkan oleh keletihan visual. Tidak perlu rawatan. Selepas berehat, semuanya hilang dengan sendirinya.

Kongenital

Hemeralopia kongenital paling sering diwarisi dan menampakkan diri pada masa remaja atau kanak-kanak. Ia dikaitkan dengan kelainan pada genom manusia. Dengan hemeralopia kongenital, terdapat kemerosotan progresif dalam penglihatan senja dan kurangnya penyesuaian dalam kegelapan. Patologi ini tidak dapat diubati..

Yang penting

Bentuk rabun malam ini dikaitkan dengan kekurangan pengambilan vitamin A, B2 dan PP ke dalam badan atau gangguan penyerapan. Merekalah yang terlibat dalam pematangan penuh sel penerima cahaya di retina. Sebab-sebab fenomena tersebut mungkin berkaitan dengan penyakit saluran gastrousus, hati, kelaparan, vegetarian, alkoholisme, malaria.

Simptomatik

Bentuk kemerosotan ini dikaitkan dengan kerosakan fizikal pada struktur penerima cahaya. Dalam kes ini, sumbernya adalah patologi okular:

  • rabun tinggi;
  • hipermetropia;
  • perubahan distrofi pada retina dan saluran darah mata;
  • glaukoma dengan tekanan intraokular yang tinggi;
  • keradangan di retina;
  • neuropati optik;
  • kehadiran tumor menekan pada saraf optik;
  • siderosis - pengumpulan zat besi di retina;
  • katarak;
  • kecederaan mata.

Rabun malam dalam bentuk ini dilengkapi dengan gejala patologi ini.

Salah

Ini disebabkan oleh peningkatan keletihan visual - berjaga-jaga berjaga-jaga di depan TV atau komputer, dengan kos profesional. Rabun seperti itu tidak dianggap penyakit, ia hanya memerlukan rehat untuk mata. Rawatan dalam bentuk ini tidak diperlukan.

Sebab-sebabnya

Sebabnya termasuk:

  • kecenderungan genetik;
  • anemia;
  • luka retina (retinitis pigmentosa, pengelupasan, keradangan dan distrofi, dll.);
  • penipisan badan;
  • patologi hepatik (penyerapan vitamin A dan sintesisnya terganggu);
  • mengambil antagonis vitamin A (kina, agen antiplatelet);
  • kekurangan vitamin;
  • diet (terutamanya vegetarianisme);
  • miopia dan hiperopia;
  • katarak dan glaukoma;
  • strabismus;
  • keradangan saraf optik;
  • pemindahan jangkitan virus - jika mereka memberi komplikasi pada mata;
  • trauma tengkorak;
  • menopaus (pemakanan retina terganggu);
  • kehamilan;
  • pencahayaan yang teruk semasa bekerja;
  • pendedahan yang kerap dan berpanjangan kepada cahaya matahari yang terang (pembakaran lendir ultraviolet).

Pada diabetes mellitus, persepsi warna malam juga sering berkurang dan dianggap sebagai tanda prognostik yang buruk. Ini menunjukkan kehancuran struktur mata dan mengancam dengan kehilangan penglihatan..

Cadangan vitamin A dalam tubuh manusia biasanya cukup selama satu tahun, jadi sekurang-kurangnya 2 tahun berlalu dari kekurangannya hingga permulaan hemeralopia.

Kekurangan vitamin

Hemeralopia disebabkan oleh pengambilan vitamin A, B2, PP dan zink yang tidak mencukupi:

  1. Vitamin A terkandung dalam struktur bahan sensitif cahaya di retina mata, yang memastikan penyesuaian penglihatan terhadap kegelapan.
  2. B2 - riboflavin - juga sangat penting untuk fungsi mata. Ini sangat diperlukan untuk sistem visual kerana mengambil bahagian dalam pembinaan purpura visual dan melindungi retina dari sinaran ultraviolet. Inilah yang termasuk dalam mekanisme penglihatan senja. Juga, vit. B2 mempunyai kesan antihipoksik pada mata melalui pembentukan 2 koenzim. Struktur mata tepu dengan oksigen dan pengaliran impuls saraf bertambah baik.
  3. Vitamin PP - diperlukan agar otak dan saraf berfungsi. Ia adalah pembawa ion hidrogen dalam banyak reaksi di mata, dan terlibat dalam proses pengoksidaan biologi. Tanpanya, tisu mata mula menderita hipoksia..
  4. Zink - mata berhutang dengan kestabilan retina dan ketelusan lensa, ini penting kerana ia mengaktifkan penyerapan vitamin A. Tanpa itu, dos vitamin A yang mengejutkan juga tidak akan masuk ke dalam badan.

Gejala

Tidak ada hubungan antara klinik dan bentuk penyakit, gejala utama akan selalu sama:

  • penglihatan menurun pada waktu senja: seseorang melihat garis besar objek dengan sangat samar;
  • kemunculan kelam kabut;
  • kehilangan warna di sekitar, terutamanya biru dan kurang kuning;
  • bintik di hadapan mata;
  • memotong kesakitan di mata;
  • penurunan dalam jumlah bidang pandangan.

Kanak-kanak dengan rabun malam mempunyai gejala penting yang lain - mereka menjadi takut kegelapan dan menjadi gelisah pada waktu malam..

Dengan bermulanya senja, seseorang yang mengalami kebutaan malam akan menyalakan cahaya di mana-mana, memastikan bahawa ia sangat gelap. Senja cukup selesa untuk orang yang sihat, tetapi bagi orang sakit itu kegelapan yang tidak dapat ditembusi. Dengan latar belakang ini, pesakit sering mengadu rasa "pasir" di mata atau kesakitan. Pada waktu pagi semuanya hilang. Dengan hemeralopia yang berpanjangan, miopia juga boleh berlaku..

Sekiranya vitamin A tidak dibekalkan sama sekali, kornea mata melembutkan, ulserasi muncul di atasnya - ini adalah keratomalacia.

Perkara yang buruk adalah bahawa dengan kebutaan malam, kemerosotan penglihatan berlaku secara beransur-ansur dan orang itu bangun lewat.

Dengan patologi kongenital:

  • penurunan penglihatan secara progresif berlaku sejak awal kanak-kanak;
  • terdapat ketidakselesaan penglihatan dalam kegelapan;
  • dicirikan oleh disorientasi spasial di tempat yang kurang terang;
  • terdapat peningkatan kegelisahan pada waktu malam.

Apa yang berbahaya?

Rabun malam itu sendiri tidak mengancam nyawa seseorang, tetapi anda tidak boleh menyebutnya keadaan tidak berbahaya. Ia dapat menghilangkan pandangan seseorang sepenuhnya. Sindrom mata kering sering berkembang dengan rabun malam.

Perlu diperhatikan bahawa patologi ini berkembang dengan penyakit penyebab serius, yang tidak dapat disingkirkan. Kekurangan vitamin dengan sendirinya (selain rabun malam) merosakkan struktur mata dan menyebabkan komplikasi seperti glaukoma, katarak, dll..

Rabun malam juga boleh menyebabkan masalah seperti kecederaan fizikal kerana orientasi seseorang yang terganggu di ruang angkasa dan kemunculan masalah psikologi dalam dirinya, mengalami kemalangan.

Diagnostik

Diagnostik merangkumi aktiviti berikut:

  1. Visometry - prosedur ini tidak asing lagi bagi semua orang yang pernah diperiksa oleh pakar optometri untuk ketajaman penglihatan mengikut jadual surat Sivtsev.
  2. Perimetri - penentuan medan visual menggunakan peranti khas.
  3. Pemeriksaan Fundus dengan oftalmoskop. Dalam kes ini, anda dapat melihat keadaan kapal, retina dan keadaan kepala saraf optik. Faktanya ialah gambaran fundus berbeza dalam pelbagai bentuk. Dengan hemeralopia penting, tidak ada perubahan, dengan bentuk kongenital, fokus degenerasi kecil dilihat pada fundus.
  4. Tonometri - pengukuran tekanan intraokular.
  5. Biomikroskopi mata - menggunakan lensa Goldmann.
  6. Refractometry adalah diagnosis yang lebih terperinci yang ditetapkan untuk hemeralopia simptomatik. Ini adalah kajian mengenai kekuatan biasan mata untuk mengesan ametropia.
  7. Electroretinography - kaedah untuk mendiagnosis keadaan fungsional retina.
  8. Ultrasound Fundus - menunjukkan patologi kepala saraf optik, gangguan penglihatan, kelegapan lensa, detasmen retina, kehadiran tumor.

Doktor mana yang harus saya pergi sekiranya saya tidak dapat melihat dengan baik dalam kegelapan?

Sekiranya seseorang bimbang memburukkan penglihatan gelap dan gangguan penyesuaian terhadap kegelapan, pakar oftalmologi harus dirujuk.

Rawatan penglihatan yang lemah pada waktu senja

Nyctalopia kongenital tidak boleh dirawat. Dalam kes ini, seseorang hanya dapat mengekalkan keadaan penglihatan yang ada dan mencegah kemerosotannya dengan perkembangan komplikasi. Untuk terapi bentuk yang diperoleh, menjadi mustahak untuk menentukan punca patologi..

Sekiranya terdapat penyakit penyebab, rawatan mereka dilakukan terlebih dahulu. Perhatian khusus diberikan kepada penyerapan vitamin dalam saluran pencernaan, rawatan lesi mata organik dan penyakit lain.

Hemeralopia penting hanya memerlukan pelantikan diet. Sekiranya ia berkaitan dengan miopia atau hiperopia, pembetulan penglihatan dapat dilakukan dengan memilih cermin mata atau lensa. Dalam beberapa kes seperti itu, operasi diperlukan.

Dalam semua bentuk kebutaan malam, asas untuk berjaya menangani penyakit ini adalah penggunaan makanan yang kaya dengan vitamin (terutama A). Titisan mata vitamin, asid nikotinik oral juga diresepkan.

Pemakanan

Pemakanan sangat penting dalam hemeralopia penting, dengan bentuk ini diet khas menjadi asas rawatan. Pemakanan harus seimbang dan tinggi kalori.

Perhatian khusus diberikan kepada kandungan vitamin dalam diet. Untuk tujuan ini, menjadi wajib:

  • ikan berminyak, hati ikan kod, kaviar, sotong, rumput laut;
  • daging merah, hati sapi dan daging kalkun;
  • produk susu yang ditapai - keju, keju kotej, krim masam;
  • mentega;
  • kuning telur;
  • millet;
  • buah-buahan dan buah beri - blueberry, aprikot, pic, currant, blackberry, ceri dan gooseberry, buckthorn laut;
  • sayur-sayuran dan tanaman hijau - selada, bayam, pasli, jus labu, tomato, bawang hijau dan kacang polong, perhatian khusus diberikan kepada wortel dalam bentuk apa pun: dengan mentega, krim, dalam bentuk jus, kaldu.

Adalah berguna dan perlu untuk memasukkan 2-3 produk dari perkara di atas dalam makanan anda setiap hari.

Dianjurkan juga untuk memakan buckthorn laut setiap hari dan minum jus dan minuman buah dari blueberry. Blueberry mengandungi zat khas - anthocyanoside, yang merangsang pengeluaran rhodopsin, pigmen penerima cahaya di retina..

Vitamin A lebih baik diserap juga dengan kehadiran bukan sahaja zink, tetapi juga vitamin E, dan ia terdapat dalam kacang, brokoli, biji, kentang.

Diet juga membantu dengan nyctalopia kongenital, menjaga keadaan penglihatan yang ada dan mencegah komplikasi daripada berkembang.

Penyempitan bidang visual dengan diet tidak dapat disembuhkan.

Ubat-ubatan

Dengan kebutaan malam, rawatan ubat terdiri daripada pengambilan vitamin A, B2 dan PP. Dengan bentuk hemeralopia yang simptomatik dan mustahak, rawatan bertujuan menghilangkan patologi penyebab. Titisan dan salap mata juga boleh diresepkan untuk menghilangkan penyakit mata yang ada. Makanan tambahan mata disyorkan, seperti Flavigran.

Turun

Pertama sekali, dengan nyctalopia, titisan vitamin B2 diresepkan oleh doktor. Ubat ini mengandungi larutan riboflavin pekat, yang secara langsung mempengaruhi tisu mata dan memungkinkan mereka menormalkan kerja mereka. Titisan membantu menenangkan tisu mata dengan oksigen, lebih mudah melakukan impuls saraf dan menormalkan semua jenis metabolisme.

Dari titisan, Taufon, Tobrex, Tsipromed, Normaks, Dancil, Floxal, dll juga boleh diresepkan.

Dos: 1 tetes pada setiap mata / pada waktu petang selama rata-rata 15 hari.

Vitamin

Rawatan kebutaan malam adalah berdasarkan pengambilan vitamin A ke dalam tubuh manusia. Biasanya ia diresepkan:

  • dewasa 50-100 ribu IU sehari;
  • kanak-kanak - 1000-5000 IU sehari.

Vitamin B2 (riboflavin) juga ditunjukkan - 20 mg sehari.

Tempoh pengambilan vitamin sekurang-kurangnya 2 bulan. Selepas masa dan dos ubat diselaraskan oleh pakar oftalmologi.

Kompleks vitamin B yang seimbang: Neurobion, Neurostabil, Vita B Plus, Vita-Escort, Vitabalans 2000, B-50.

Selain vitamin retinol dan B, niasin juga diperlukan dalam jumlah yang mencukupi untuk penglihatan normal. Ini menormalkan kerja kapiler, mengambil bahagian dalam proses pengurangan oksidasi, mengatur ketepuan tisu mata dengan oksigen. Dengan kekurangannya, hipoksia tisu muncul dengan cepat..

Resipi rakyat

Apa-apa ubat rakyat hanya boleh digunakan setelah membuat persetujuan dengan doktor, berikut adalah kaedah yang paling berkesan:

  1. Minum 1 biji sawi dengan segelas air, keesokan harinya 2 biji, dll., Bawa jumlahnya menjadi 20, dan kemudian dalam urutan terbalik.
  2. Masak 3 sudu pinggul mawar kering, 2 cawan air mendidih selama 10 minit. Berkeras 12 jam. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan. Rosehip mengandungi sejumlah besar vitamin A, C, juga mengandungi niasin.
  3. Merebus teh herba. 2 bahagian daun dan akar dandelion, bunga linden, daun blueberry, 1 bahagian daun buckthorn laut dan soba, potong dan campurkan. Bancuh 4 sudu besar. seliter air mendidih dan biarkan selama setengah jam. Minum segelas tiga kali sehari.
  4. Jelatang yang menyengat. Pada musim bunga, makan sup dengan bahagian atas jelatang muda setiap hari. Untuk sepanjang tahun ini, suntikan jelatang. Untuk penyediaannya 2 sudu besar. rebus daun jelatang yang dicincang dengan segelas air mendidih dan biarkan selama satu jam. Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari setengah jam sebelum makan.
  5. Tuangkan satu sudu teh warna ladang dengan segelas air panas, biarkan selama 10 minit. Ambil tiga kali sehari selepas makan.
  6. Penyerapan bunga jagung. Masukkan 10 g bahan mentah ke 1 cawan air mendidih, biarkan selama 15 minit, toskan. Ambil 1 sudu besar. sehari (3-4 kali) sebelum makan.
  7. Merebus perbungaan bunga jagung. Sejumput ramuan direbus dalam segelas air mendidih selama 3 minit. Bersikeras satu jam dan minum seperempat cawan selepas makan 4 kali selama 2 minggu.
  8. Kaldu dari biji millet. Tuangkan 2 liter air ke dalam satu gelas millet dalam periuk enamel, masak sehingga bijirin mendidih. Ambil 2-3 sudu besar. l. setiap hari sehingga penglihatan bertambah baik.
  9. 1 sudu besar Tuangkan kelopak mawar teh hancur dengan segelas air mendidih dan biarkan selama satu jam. Minum 1 gelas minuman ini 3 kali sehari. Secara pilihan, tambahkan satu sudu teh madu.
  10. Makan beri laut buckthorn (segar atau beku), 2 cawan sehari.
  11. Jus lobak merah. Minum setengah gelas atau keseluruhan 2-3 kali sehari sebelum makan. Anda boleh menyimpan jus hanya selama setengah jam.
  12. Anda boleh menyediakan ubat berdasarkan wortel dalam bentuk merebus: tambahkan 3 sudu besar ke dalam satu liter susu. l. wortel parut halus dan masak hingga lembut. Minum 1/3 cawan sebelum tidur..
  13. Jus Blueberry. Cairkan tiga kali sehari sebelum makan. Untuk setengah gelas air, 1 sudu besar. l. jus.
  14. Jus anggur. Ambil 0.5 cawan tiga kali sehari.
  15. Kisar gandum yang telah tumbuh di dalam penggiling daging. Campurkan gruel (1 sudu besar. L.) Dengan segelas air mendidih, biarkan selama 15 minit, toskan. Minum 1/3 cawan tiga kali sehari.

Operasi

Operasi untuk penglihatan senja ditunjukkan hanya jika disebabkan oleh penyakit mata yang tidak dapat dirawat secara terapeutik. Sebagai contoh, untuk glaukoma, sclerectomy dilakukan, untuk katarak, penggantian lensa.

Daripada operasi yang dilakukan dalam kes seperti ini, dengan rabun, keratomileusis laser paling kerap digunakan. Sekiranya distrofi pigmen menyebabkan kebutaan malam, maka pemindahan mesti dilakukan.

Pencegahan

Pencegahan hemeralopia terutama berkaitan dengan penghapusan kekurangan vitamin A dan langkah-langkah untuk melindungi retina, yang bermaksud:

  • pastikan memakai cermin mata hitam dengan penapis ultraviolet;
  • semasa bekerja dengan sinaran berbahaya, gunakan cermin mata dan skrin khas;
  • pencahayaan tempat kerja mestilah betul;
  • pesakit dengan hemeralopia tidak boleh menggunakan lampu pendarfluor (cahaya pendarfluor - sumber cahaya pelepasan gas);
  • kanak-kanak dengan miopia ringan menggunakan gelas pada waktu senja;
  • kecualikan minat untuk solarium;
  • mengawal tekanan visual;
  • dengan nyctalopia, elakkan sumber cahaya terang - pengelasan, cahaya lampu kereta dll..

Kesimpulannya

Niktalopia boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Terdapat beberapa sebab untuk penampilannya. Dalam kebanyakan kes, prognosis disukai, penyakit ini sembuh sepenuhnya (kecuali bentuk kongenital). Rawatan pembedahan sangat berkesan. Pemakanan yang diperkaya dengan betul tetap penting.

Hemeralopia

Kandungan artikel:

Hemeralopia (rabun malam) adalah pelanggaran penyesuaian visual terhadap cahaya rendah, akibatnya penglihatan merosot dalam gelap. Diagnosis penyakit tepat pada masanya membantu memelihara penglihatan dan mengelakkan komplikasi berbahaya.

Retina mengandungi dua jenis fotoreseptor (sel yang sensitif terhadap cahaya): batang dan kerucut. Tongkat memungkinkan untuk melihat gambar hitam dan putih pada waktu malam dan senja. Kepekaan batang cahaya disebabkan oleh adanya pigmen khas di dalamnya - rhodopsin, atau visual purpura. Di bawah pengaruh cahaya, ia terurai dan dipulihkan dengan adanya vitamin A.

Tenaga dibebaskan semasa sintesis rhodopsin. Ia dibekalkan ke otak melalui saraf optik. Pada masa yang sama, pengoperasian normal batang dipastikan, yang menyumbang kepada penglihatan yang jelas pada tahap cahaya rendah.

Hemeralopia berkembang kerana gangguan dalam sintesis rhodopsin. Kekurangannya membawa kepada penglihatan pada waktu senja dan pada waktu malam. Keupayaan untuk melihat dengan jelas tidak menderita pada siang hari..

Penyakit ini berlaku pada usia berapa pun, dengan kekerapan yang sama pada jantina yang berbeza. Ia adalah perkara biasa bagi pesakit yang berumur lebih dari 45 tahun kerana proses metabolik yang semakin pupus.

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa ICD-10, Hemeralopia merujuk kepada gangguan visual subjektif dan mempunyai kod H53.1.

Klasifikasi hemeralopia

Hemeralopia dikelaskan kepada 3 jenis: kongenital, simptomatik dan penting. Bentuk yang paling biasa adalah mustahak. Selalunya berlaku kerana pemakanan yang tidak rasional dan tidak mencukupi atau pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan.

Hemeralopia simptomatik berlaku dengan latar belakang penyakit mata tertentu: glaukoma, katarak, miopia. Bentuk penyakit kongenital mula berkembang dari sekitar usia 16 tahun.

Sebagai tambahan kepada spesies yang disenaraikan, kebutaan malam palsu juga dibezakan. Penglihatan seseorang merosot dan keletihan mata muncul setelah lama bekerja dengan monitor TV, komputer. Keadaan ini bukan penyakit. Ini menunjukkan ketegangan mata berfungsi. Selepas rehat yang mencukupi, penglihatan biasanya dipulihkan. Tetapi jika seseorang sentiasa melelapkan matanya, tidak memberi mereka rehat yang cukup, ini menyebabkan perkembangan penyakit oftalmologi yang serius dan penurunan ketajaman penglihatan yang berterusan.

Penyebab hemeralopia

Retina biasanya mengandungi sekitar 115 juta batang dan 7 juta kerucut. Penyebab langsung perkembangan hemeralopia adalah penyimpangan struktur batang atau penurunan jumlahnya.

Penyebab hemeralopia kongenital merangkumi faktor genetik. Rabun malam disebarkan dalam sindrom Asher. Ia dikaitkan dengan retinitis pigmentosa, pekak, dan keterbelakangan mental.

Penyebab hemeralopia simptomatik termasuk:

  • peningkatan tekanan berkala atau berterusan di dalam mata;
  • rabun tinggi;
  • kerosakan retina - retinopati;
  • detasmen retina;
  • neuropati optik, atau kematian serat saraf optik;
  • penyakit keradangan pada choroid atau retina mata;
  • katarak.

Jenis hemeralopia yang penting disebabkan oleh kekurangan vitamin - A, B2, PP. Ia berlaku dengan anemia, diabetes, penyakit saluran pencernaan, hati. Kekurangan vitamin ini mungkin disebabkan oleh pemakanan yang buruk..

Hemeralopia penting juga berkembang kerana:

  • puasa;
  • anemia;
  • cacar air atau rubella yang dipindahkan;
  • keracunan;
  • penggunaan ubat-ubatan yang mengganggu pertukaran vitamin A atau memusnahkannya;
  • pendedahan berpanjangan kepada cahaya yang kuat pada organ penglihatan.
Faktor predisposisi untuk perkembangan gangguan penglihatan adalah:

  • penyakit berjangkit;
  • menopaus;
  • vegetarianisme;
  • diet yang ketat.

Cadangan vitamin A di dalam badan cukup selama kira-kira satu tahun. Ia boleh memakan masa hingga dua tahun dari perkembangan kekurangan vitamin hingga manifestasi pertama penyakit ini..

Gejala hemeralopia

Gejala hemeralopia kongenital telah diketahui sejak awal kanak-kanak. Gangguan penglihatan yang berterusan tidak bertindak balas terhadap terapi.

Penyakit ini dimanifestasikan oleh penurunan penglihatan pada waktu senja dan malam. Pada waktu senja, ketidakselesaan visual diperhatikan. Seseorang menyedari bahawa dia tidak melihat objek pada waktu senja dan tidak dapat menavigasi di angkasa. Ini amat ketara apabila bergerak dari bilik yang terang ke bilik yang gelap. Pada siang hari, serta cahaya yang baik, penglihatan tetap baik.

Dengan pencahayaan yang tidak mencukupi, bidang visual seseorang akan disempitkan dengan ketara. Ini bermaksud bahawa dia melihat dunia di sekelilingnya, seolah-olah melalui paip. Pesakit juga tidak dapat membezakan bentuk objek..

Dengan kebutaan pada waktu malam, kepekaan reseptor visual terhadap cahaya tidak mencukupi. Ini nyata dalam kenyataan bahawa pencahayaan yang terang diperlukan untuk membaca atau melakukan kerja lain. Menghidupkan lampu baca yang terang dengan pembiasan normal adalah tanda pertama untuk mengembangkan kebutaan malam..

Gejala penting lain adalah anggaran yang salah mengenai jarak ke objek. Ini boleh menyebabkan tersandung, merumput pintu dan objek lain..

Pesakit mungkin mengalami simptom berikut:

  • gangguan penglihatan yang teruk;
  • gangguan persepsi biru;
  • sakit dan sakit di mata;
  • pembentukan plak di mata;
  • rambut rapuh;
  • kebotakan;
  • kelemumur;
  • penampilan ruam kulit;
  • pelanggaran selera makan;
  • keletihan dan mengantuk.

Perlu diperhatikan bahawa penurunan ketajaman penglihatan pada satu mata bukanlah tanda kebutaan malam. Penyakit ini menyerang dua mata.

Diagnostik hemeralopia

Seorang doktor mata terlibat dalam diagnosis hemeralopia. Pertama, dia mengumpulkan aduan dari pesakit, yang mungkin menunjukkan kemerosotan penglihatan yang ketara.

Sekiranya disyaki hemeralopia, ujian darah umum dan analisis mengenai jumlah retinol di dalamnya ditetapkan. Juga perlu untuk mendiagnosis ketajaman visual menggunakan jadual standard.

Kajian penting adalah perimetri. Dalam kes ini, doktor menentukan bidang pandangan pesakit. Dengan hemeralopia, ia menurun. Perkara ini dapat dilihat terutamanya ketika memeriksa kepekaan terhadap warna biru dan kuning..

Pesakit diberikan adaptometri. Pada masa yang sama, doktor memeriksa penyesuaian sistem visual mata terhadap perubahan pencahayaan secara tiba-tiba. Biasanya, mata sebahagiannya menyesuaikan diri dengan kegelapan dalam 5 minit, dan sepenuhnya hanya dalam 40.

Electroretinography adalah diagnosis struktur retina mata. Perubahan dalam fundus ditentukan oleh perkembangan patologi yang mendasari. Apabila penyebab perkembangan hemeralopia adalah kekurangan vitamin, maka tanda-tanda gangguan tidak akan dapat dilihat pada retina.

Akhirnya, elektrookulografi digunakan untuk mendiagnosis hemeralopia. Ia mengesan keadaan otot oculomotor dan keadaan retina dangkal semasa pergerakan mata.

Kaedah diagnostik ini memungkinkan bukan sahaja untuk menentukan tahap gangguan ketajaman penglihatan, tetapi juga untuk menentukan penyebab sebenar hemeralopia.

Rawatan hemeralopia

Rawatan untuk hemeralopia bergantung pada jenisnya. Dengan bentuk simptom penyakit ini, patologi yang mendasari dirawat, yang menyebabkan gangguan penglihatan pada waktu senja. Untuk ini, kaedah pembedahan untuk merawat katarak atau glaukoma dapat digunakan. Dengan miopia atau retinopati, terapi laser atau pemantauan berhati-hati terhadap patologi yang mendasari yang menyebabkan kerosakan mata diperlukan. Selepas tempoh pemulihan atau jika pampasan untuk patologi kronik dicapai, penglihatan bertambah baik.

Rabun malam yang penting dapat memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan dengan penggunaan analog vitamin sintetik - A, PP, B2. Untuk menghilangkan kebutaan malam, orang dewasa memerlukan sehingga 100 ribu IU vitamin setiap hari. Bagi kanak-kanak, 1-5 ribu IU ubat sehari cukup. Jumlah riboflavin harian adalah 20 mg untuk kanak-kanak dan orang dewasa.

Dianjurkan untuk memasukkan dalam makanan lebih banyak makanan yang mengandungi komponen yang diperlukan untuk penglihatan yang baik:

  • kehijauan;
  • hati daging lembu dan daging babi;
  • Hati cod;
  • produk tenusu;
  • telur;
  • lobak merah;
  • Bawang hijau;
  • tomato;
  • kacang polong;
  • pelbagai jenis kubis;
  • jagung manis;
  • semua buah dan beri berwarna oren;
  • ceri;
  • gooseberry;
  • blueberry;
  • anggur hitam;
  • makanan millet.

Anda perlu mengikuti diet dan mengambil vitamin selama beberapa bulan.

Dalam hemeralopia, cahaya terang harus dielakkan. Pada waktu petang, jika anda mempunyai miopia walaupun sedikit, anda perlu memakai cermin mata.

Ubat tradisional juga berkesan:

  • Untuk mendapatkan rebusan, campurkan 2 bahagian daun blueberry, bunga linden, dandelion, satu bahagian daun buckthorn laut dan soba. Tuangkan satu sudu besar tanaman cincang dengan 200 ml air panas, rebus dalam mandi air selama seperempat jam, kemudian biarkan selama setengah jam. Minum segelas tiga kali sehari selepas makan.
  • Tuangkan satu sendok teh bunga tepung jagung dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama 60 minit. Saring infusi yang dihasilkan dan gunakan 50 ml tiga kali sehari.
  • Tuangkan 200 mililiter air mendidih di atas satu sudu beri blueberry. Ambil setengah gelas teh ini 3 kali sehari.
  • Makan 2 cawan beri buckthorn laut dalam bentuk apa pun sepanjang hari.
  • 2 sudu besar daun jelatang dioecious tuangkan 200 ml air mendidih, biarkan selama 60 minit, ambil sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Ambil 200 ml jus lobak merah 2 - 3 kali sehari.
  • Senang minum blueberry atau jus anggur.
  • Tumbuhkan biji-bijian gandum, kisar. Tuangkan satu sudu campuran yang dihasilkan dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama seperempat jam, toskan. Minum sepertiga gelas 3 kali sehari.
  • Adalah baik untuk minum minyak ikan.

Komplikasi hemeralopia

Hemeralopia boleh menyebabkan komplikasi seperti itu:

  • kecederaan kerana disorientasi di ruang angkasa;
  • gangguan psikologi;
  • penglihatan kabur (walaupun sebelum hilang).

Prognosis yang paling mengecewakan untuk hemeralopia yang ditentukan secara genetik: ia tidak dapat disembuhkan. Dalam bentuk patologi simtomatik, hasil rawatan bergantung pada seberapa awal langkah-langkah terapi dimulakan. Hemeralopia penting bertindak balas dengan baik terhadap terapi. Semakin lama pesakit mengabaikan rawatan, semakin teruk prognosisnya.

Pencegahan hemeralopia

Tidak ada langkah-langkah untuk mencegah hemeralopia kongenital.

Untuk mengelakkan perkembangan jenis buta malam yang simptomatik dan penting, disarankan untuk mengikuti peraturan berikut:

  • makan berkualiti tinggi dan pelbagai;
  • elakkan pendedahan kepada organ penglihatan cahaya matahari yang terang;
  • perhatikan kebersihan bekerja dengan komputer;
  • elakkan ketegangan mata yang berpanjangan;
  • berjumpa dengan pakar oftalmologi 2 kali setahun;
  • mendiagnosis dan merawat patologi tepat pada masanya yang boleh menyebabkan perkembangan kebutaan malam.
Sekiranya anda mengesyaki kemerosotan penglihatan pada waktu malam dan malam, anda harus segera menghubungi pakar oftalmologi.

Hemeralopia adalah gangguan organ penglihatan, yang ditunjukkan dengan pelanggaran kemampuan untuk melihat dengan jelas dalam keadaan cahaya rendah atau pada waktu malam. Dengan penglihatan yang normal pada waktu siang, seseorang secara praktikal buta dalam kegelapan. Buta malam yang diperolehi bertindak balas dengan baik terhadap rawatan, dengan syarat anda berjumpa doktor tepat pada masanya.

Dengan kekurangan vitamin mana, kebutaan malam berkembang

Rabun malam, atau hemeralopia, adalah penyakit mata yang disertai dengan gangguan penglihatan pada waktu senja. Ia boleh menjadi kongenital dan diperoleh. Dengan bentuk kongenital, kita bercakap mengenai patologi retina atau saraf optik, dan kebutaan malam yang diperoleh berkembang dengan kekurangan vitamin A.

Gangguan ini berlaku akibat kekurangan zat makanan, ketika ada kekurangan vitamin A. yang akut. Selain itu, fungsi hati yang buruk, anemia, penyakit genetik, dan beberapa penyakit pada organ visual dapat menimbulkan rasa tidak enak badan. Kekurangan rhodopsin pewarna di retina dan penipisan badan yang teruk boleh menyebabkan masalah..

Keadaan ini berlanjutan dengan sejumlah gejala, yang membolehkan kita bercakap mengenai patologi:

  • Berkurangnya kemampuan untuk melihat secara normal pada waktu senja atau dalam keadaan cahaya rendah.
  • Ketajaman visual menurun.
  • Kepekaan retina diperhatikan dalam gelap.
  • Seseorang tidak dapat membezakan warna secara normal. Selalunya ini berlaku untuk warna biru dan semua warna..
  • Kemunculan bintik-bintik gelap di bidang pandangan.
  • Pelanggaran orientasi di ruang angkasa.
  • Konjungtivitis.
  • Kekeringan mata yang berlebihan.
  • Sakit yang tajam dan gatal yang tajam di mata.
  • Rambut gugur dan kerapuhan berlebihan.
  • Pembentukan ulser pada stratum corneum.

Di samping itu, dengan kekurangan vitamin A, kulit kering yang teruk dan kuku rapuh diperhatikan..

Perlu diingat bahawa penurunan penglihatan hanya pada satu mata tidak dianggap sebagai tanda kebutaan malam. Patologi ini mempengaruhi dua organ visual pada masa yang sama..

Kekurangan vitamin apa yang menimbulkan kebutaan malam

Keadaan serupa boleh berlaku bukan hanya kerana kekurangan vitamin A, tetapi juga dengan jumlah vitamin D. yang tidak mencukupi. Dalam kes ini, riket berkembang. Selalunya, penyakit serupa diperhatikan pada kanak-kanak pramatang dan lemah yang dilahirkan pada musim gugur-musim sejuk. Vitamin D dihasilkan oleh tubuh sebagai hasil sintesis, di bawah pengaruh cahaya matahari.

Sebagai peraturan, cahaya matahari tidak cukup di musim sejuk, dan kulit anak tersembunyi di bawah lapisan pakaian. Untuk menebus kekurangan zat ini di dalam badan, persediaan vitamin diresepkan. Selalunya, untuk mengelakkan riket, kanak-kanak diberi Aquadetrim..

Punca lain perkembangan patologi

Ketidakupayaan untuk melihat pada waktu senja berkembang bukan hanya kerana kekurangan vitamin. Pelbagai penyakit juga boleh menyebabkan patologi seperti itu. Penyebab masalah penglihatan boleh berlaku:

  • Penyakit oftalmik yang berkaitan dengan detasmen retina.
  • Penyakit teruk pada hati dan saluran empedu.
  • Hemoglobin rendah.
  • Kekurangan pigmen tertentu pada tisu mata.
  • Penyakit genetik tertentu.
  • Penyakit onkologi otak.

Sebab kemerosotan fungsi visual mungkin adalah tumbuhan yang disebut buta malam. Tumbuhan ini mempunyai bunga biru kecil dan batang yang sedikit baldu. Sekiranya jus bunga semacam itu masuk ke selaput lendir mata, maka ia menjadi jengkel dan orang itu mula melihat dengan buruk dalam gelap.

Di samping itu, gangguan metabolik boleh menyebabkan masalah yang serupa. Ini mungkin disebabkan oleh pemakanan yang buruk atau penyakit sistemik organ dalaman.

Hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan punca kebutaan malam dengan tepat..

Ciri rawatan

Untuk merawat kebutaan malam diperlukan secara menyeluruh. Doktor boleh melantik kejadian berikut:

  • Diet. Betulkan diet. Produk dengan kandungan vitamin A dan D. yang tinggi diperkenalkan ke dalamnya. Pesakit harus makan banyak produk tenusu, hati sapi dan ikan, telur, mentega, sayur-sayuran dan buah-buahan..
  • Di luar musim, diperlukan pengambilan vitamin. Kompleks vitamin dan mineral diresepkan oleh doktor.

Sekiranya penyakit itu kongenital, maka rawatannya berbeza. Dalam kes ini, perkara berikut boleh disyorkan:

  • Operasi.
  • Pembetulan laser.
  • Terapi kompleks penyakit mata yang menyebabkan kebutaan malam bermula.

Untuk nyctalopia kongenital, pakar pemakanan mengesyorkan diet seimbang.

Sekiranya perlu, berikan vitamin A. Tetapi perlu diingat bahawa vitamin ini hanya diserap dengan jumlah vitamin E yang normal dalam badan. Sebaiknya makan wortel segar, dibumbui dengan sedikit minyak sayuran.

Sekiranya anda kekurangan vitamin A, jangan mengambil minyak mineral sebagai julap. Dalam kes ini, retinol melewati usus dan tidak diserap..

Dengan kekurangan vitamin sekunder, diet dan persediaan retinol ditetapkan, tetapi pertama sekali adalah penting untuk mengetahui dan menghilangkan penyebab penyerapan ubat yang tidak mencukupi..

Apa komplikasi yang boleh berlaku?

Sekiranya kekurangan vitamin diperhatikan terlalu lama dan tidak ada rawatan, maka ada akibat yang serius, bahkan sebelum kehilangan penglihatan. Selain itu, mungkin ada pelanggaran penglihatan periferal, pada pasien secara berkala bintik-bintik hitam muncul di depan mata.

Orang dewasa yang mengalami pelanggaran seperti itu boleh mengalami kemalangan jika mereka memandu pada waktu senja. Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada masanya, maka prognosisnya baik..

Pencegahan hemeralopia

Pencegahan disebabkan oleh pemakanan yang baik. Untuk mengelakkan masalah penglihatan, seseorang harus mengambil cukup banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan dan herba, yang merupakan sumber utama vitamin dan mineral. Sekiranya terdapat penyakit mata dengan etiologi yang berbeza, makanan yang kaya dengan vitamin A harus dimasukkan ke dalam makanan. Produk seperti ini termasuk:

  • Produk susu dan fermentasi.
  • Telur.
  • Hati.
  • Lobak.
  • Pasli.
  • Jeruk.
  • Blueberry.
  • Anggur hitam.
  • Kobis.
  • Bayam.

Di samping itu, minyak bunga matahari berguna. Mereka harus dibumbui dalam salad dan digunakan untuk membuat sos.

Untuk mengelakkan masalah penglihatan, penting untuk menguatkan pertahanan badan. Untuk melakukan ini, anda perlu mengikuti cadangan ini:

  • Main sukan mengikut kehendak anda. Agar badan tetap sihat, cukup untuk melakukan senaman pagi atau berjalan kaki dari Skandinavia.
  • Berjalan banyak di udara segar. Berjalan di sepanjang tebing badan air dan di hutan sangat berguna..
  • Orang yang tidak berkompromi disarankan untuk pergi ke pusat peranginan setahun sekali, lebih baik ke tepi pantai.
  • Anda harus melepaskan tabiat buruk. Alkohol dan nikotin mempunyai kesan buruk kepada semua organ dan sistem..
  • Perlu memberikan produk separuh siap, minuman berkarbonat, kerepek dan keropok. Semua produk ini mengandungi bahan tambahan yang tidak memberi kesan terbaik pada organ penglihatan..

Sekiranya penglihatan anda mula merosot, anda mesti berjumpa dengan pakar oftalmologi dengan segera. Perlu diingat bahawa rawatan lebih awal dimulakan, semakin baik prognosisnya..