Pokok renek keluarga lingonberry dengan beri kelabu yang boleh dimakan, 8 huruf, 1 huruf "G", teka-teki silang kata

Satu perkataan terdiri dari 8 huruf, huruf pertama adalah "G", huruf kedua adalah "O", huruf ketiga adalah "L", huruf keempat adalah "U", huruf kelima adalah "B", huruf keenam adalah "I", huruf ketujuh adalah "K", huruf kelapan - "A", kata dengan huruf "G", "A" terakhir. Sekiranya anda tidak mengetahui perkataan dari kata silang atau kata imbas, maka laman web kami akan membantu anda mencari perkataan yang paling sukar dan tidak dikenali.

Teka teka-teki:

Di mangkuk biru ada bola merah, Dia terang dan panas. Tunjukkan Jawapan >>

Dalam beg yang hangat dan besar, Ibu membawa mereka bersamanya. Dua bayi yang cantik Di dalam beg mereka pergi perlahan-lahan. Tunjukkan Jawapan >>

Di bilik gelap, di atas kepingan putih - dua jam keseronokan! Tunjukkan Jawapan >>

Makna lain dari perkataan ini:

  • Beri "berwarna"
  • semak lingonberry
  • gonobel
  • Apa jenis tanaman beri disebut gonobel
  • apa yang disebut beri adalah gonobel?
  • Pokok renek keluarga lingonberry
  • Pokok renek keluarga lingonberry dengan beri glaucous yang boleh dimakan
  • lingonberry biru hutan
  • Beri hutan, tanaman dalam keluarga lingonberry
  • Perdu tahunan keluarga cowberry, beri
  • Biasa
  • Tumbuhan dari keluarga lingonberry, semak paya kecil dengan yag biru (dengan mekar kebiruan) yang boleh dimakan. mi
  • Loji keluarga Heather
  • beri hutan utara
  • Gray yag., Gonobel
  • Beri kelabu, gonobel
  • sama dengan gonobel
  • Beri Azure
  • beri berwarna langit
  • beri yang tidak menyembunyikan orientasinya
  • Beri memanggil pemabuk
  • Berry tumbuh di tanaman gonobel

Teka-teki rawak:

Apakah perkataan yang paling popular di dunia?

Anekdot rawak:

Cakap tidak kepada dadah!
Cakap tidak kepada dadah!
Bagaimanapun, berhenti bercakap dengan dadah!

Adakah kamu tahu?

Tersebar di kulit: - 250,000 reseptor sejuk, - 30,000 reseptor haba, - sejuta hujung yang menyakitkan, - 500,000 reseptor untuk sentuhan, - 3 juta kelenjar peluh.

Kata kunci imbas, kata silang kata, sudoku, kata kunci dalam talian

g mengenai l u b dan k a

Tumbuhan keluarga heather

Penerangan alternatif

• beri hutan utara

• beri apa yang disebut gonobel?

• sama dengan gonobel

• beri biru

• lingonberry biru hutan

• beri yang tidak menyembunyikan orientasinya

• beri, digelar pemabuk

• beri berwarna langit

• Beri kelabu, gonobel

• Pokok renek keluarga lingonberry

• Perdu tahunan keluarga lingonberry, beri

• Beri hutan, tumbuhan dari keluarga lingonberry

Heather (Ericace)

Keluarga ini menyatukan hampir satu setengah ratus genera dan lebih daripada 4,000 spesies pokok renek semi-hijau dan malar hijau dicotyledonous, pokok renek, tanaman tahunan dan pokok-pokok kecil yang mendiami tanah berasid dan langka di seluruh dunia. Heather tidak tumbuh hanya di tanah dengan reaksi alkali, di kawasan stepa dan padang pasir. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa erica wujud dalam simbiosis dengan mikroorganisma yang hidup di akarnya dan memberi makan unsur-unsur yang diperlukan, mengeluarkannya dari humus, dan "pencari nafkah" memerlukan persekitaran yang berasid atau sekurang-kurangnya sedikit berasid untuk hidup.

Daun heather dapat disusun pada batang secara bergantian, bertentangan atau berpusing. Tumbuhan keluarga mempunyai tiga jenis plat daun:

  • berkulit, rata dan lebar;
  • seperti jarum dan tajam;
  • linier, kecil, dengan alur dan stomata pada satah bawah.

Biasanya, bunga eric biseksual membentuk perbungaan - perisai, payung atau berus. Buah - beri berair atau kering, kapsul berbilang biji.

Heather ditanam bukan hanya untuk kualiti hiasan mereka, tetapi juga sebagai tanaman buah dan perubatan. Yang paling penting dalam budaya adalah permintaan andromeda, bearberry, heather, dropy, erica, gaulteria, kalmia, pieris, rhododendron, azalea, blueberry, cranberry dan lingonberry.

Azalea di rumah (soalan - jawapan)

Pengarang: Marina Chaika 27 Februari 2019 Tumbuhan Rumah

Azalea (Azalea) adalah kecantikan sebenar, berubah-ubah dan menuntut. Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana menjinakkan azalea dan membuatnya mekar. Oleh itu, mengenai beberapa ciri merawat azale dalam soalan dan jawapan anda daripada pakar.

Arbutus: ciri-ciri tumbuh dan merawat di kebun

Pengarang: Marina Chaika 15 April 2019 Tumbuhan buah dan beri

Pelbagai jenis buah dan beri yang ditawarkan untuk penanaman mendorong tukang kebun untuk berani bereksperimen. Tetapi selalunya mereka yang tidak mempunyai pondok musim panas berani menanam tanaman dari biji buah-buahan atau buah beri yang dimakan. Sebagai contoh, banyak orang menanam arbutus di kebun atau di balkoni, yang sebaliknya disebut pokok strawberi atau strawberi.

Heather: menanam dan merawat, tumbuh dari biji

Pengarang: Marina Chaika 13 Februari 2019 Tanaman Taman

Minuman Heather
Terlupa lama.
Dan dia lebih manis daripada madu,
Pemabuk daripada arak...

Heather rumput biasa (Latin Calluna vulgaris) adalah tumbuhan malar hijau, satu-satunya spesies genus Heather dari keluarga Heather, yang hari ini berjumlah kira-kira 500 jenis, yang kebanyakannya mempunyai kualiti hiasan yang tinggi. Heather tumbuh di Eropah, membentang dari tundra ke zon hutan konifer-rawa, di Greenland, Afrika Utara, Azores, di zon beriklim Asia dan di pantai Atlantik Amerika Utara, lebih suka hutan, rawa gambut dan kawasan terbakar. Legenda Skotlandia lama mengatakan bahawa heather adalah satu-satunya tanaman yang, atas permintaan Pencipta, bersetuju untuk tumbuh di bukit berbatu yang ditiup angin, sebagai hadiah yang dikurniakan daya tahan, bersahaja, aroma yang menyenangkan dan daya tarikan yang sederhana tetapi memikat.

Dan hingga hari ini, di mana heather tumbuh, tidak ada yang lain tumbuh - kawasan besar yang ditutupi dengan heather biasanya disebut tanah heather. Ngomong-ngomong, inilah heather yang memberi nama hingga September dalam bahasa Ukraina, Belarusia dan Poland - Veresen, Verasen, wrzesien.

Haulteria: tumbuh dan merawat, menanam dan harta tanah

Pengarang: Marina Chaika 28 Februari 2019 Tanaman Taman

Gaultheria (lat.Gaultheria), atau Gauleria, atau Gothteria, atau Goltheria adalah genus dari keluarga Heather, yang terdiri daripada kira-kira 180 spesies yang tumbuh di Amerika Utara dan Selatan, Asia, Australia dan New Zealand. Genus dinamakan sebagai penghormatan kepada salah satu penyelidik pertama flora Kanada, ahli botani Perancis dan doktor Jean-Francois Gaultier. Beberapa jenis haulteria ditanam dalam budaya taman sebagai tanaman hiasan.

Blueberry: penanaman dan penjagaan, penanaman

Pengarang: Marina Chaika 02 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Tumbuhan blueberry biasa (Latin Vaccinium uliginosum), atau blueberry paya, atau blueberry paya, atau blueberry berukuran kecil, adalah jenis spesies genus Vaccinium dari keluarga Heather. Tanaman semak ini dijumpai di kawasan beriklim sejuk dan sejuk di seluruh Hemisfera Utara - di Eurasia, spesies ini bermula di Iceland dan sampai ke Mediterranean dan Mongolia, di Amerika Utara ia meluas dari Alaska ke California. Di antara orang-orang, blueberry mempunyai banyak nama - pemabuk (mabuk mabuk, pemabuk, pemabuk), gonobel (gonoboe, gonobol, gonobob), kubis roll (merpati), bodoh (bodoh, bodoh, bodoh), anggur biru, titmouse. Semua nama dengan konotasi negatif diberikan kepada blueberry secara tidak sengaja: orang mengadu bahawa mereka sakit kepala (ia menyebabkan kepalanya sakit, seperti mabuk - oleh itu gonobol, bodoh, pemabuk, dll.), Dan penyebab sakit kepala sebenarnya bersebelahan dengan rosemary liar blueberry.

Blueberry berry yang sama adalah produk semula jadi yang berharga yang semakin menarik perhatian para pekebun. Sebagai tambahan kepada blueberry biasa, yang tumbuh di mana-mana di kawasan dengan iklim yang sejuk dan beriklim, ada spesies seperti blueberry taman tinggi (Vaccinium corymbosum) - saudara Amerika dari blueberry biasa, yang telah lama menjadi tanaman hortikultur penuh di tanah airnya. Di Kanada dan Amerika Syarikat, beri yang enak dan sihat ini jauh lebih popular daripada kismis hitam. Varieti dan kacukan blueberry kebun, yang dibiakkan oleh penternak Amerika dan Kanada, secara beransur-ansur mendapat populariti di kalangan peminat berkebun kami, dan sekarang blueberry Kanada di taman di jalur tengah atau blueberry Amerika hibrida di rumah negara di suatu tempat di wilayah selatan Rusia dan Ukraine tidak jarang..

Rhododendron (Rhododendron) - penjagaan, foto, jenis

Pengarang: Marina Chaika 07 Februari 2019 Tumbuhan Rumah

Rhododendron (lat.Rhododendron) - pokok renek dari keluarga Heather. Pada masa ini, lebih daripada 900 spesies tumbuhan ini diketahui, yang mana banyak berjaya ditanam dalam keadaan tertutup. Rhododendron terdapat di zon sederhana di seluruh dunia: Eropah, Asia, Australia dan Amerika Utara. Tumbuhan rhododendron mendapat namanya dari dua perkataan Yunani, yang diterjemahkan sebagai "pokok Mawar".

Rhododendron: menanam dan merawat, tumbuh dari biji

Pengarang: Marina Chaika 20 Februari 2019 Tanaman Taman

Tumbuhan rhododendron (lat. Rhododendron) adalah genus pokok dan semak semi-gugur, gugur dan malar hijau dari keluarga Heather, yang, menurut pelbagai sumber, merangkumi dari lapan ratus hingga seribu tiga ratus spesies, termasuk azalea yang terkenal dalam florikultur dalam ruangan, yang dijuluki "rhododendron dalam ruangan"... Perkataan "rhododendron" terdiri daripada dua akar: "rhodon", yang bermaksud "mawar", dan "dendron" - pohon, yang sebagai hasilnya membentuk konsep "pokok mawar" atau "pohon dengan bunga mawar". Tetapi azalea benar-benar kelihatan seperti mawar.

Secara semula jadi, rhododendron diedarkan terutamanya di Hemisfera Utara - di selatan China, Jepun, Himalaya, Amerika Utara dan Asia Tenggara. Selalunya ia dijumpai di kawasan pesisir sungai, laut dan lautan, di bawah teduh separa tumbuh dan di lereng utara pergunungan. Sebilangan rhododendron mampu tumbuh setinggi 30 cm, sementara yang lain merambat. Bunga tumbuhan dari genus ini berbeza dari segi ukuran, warna, dan bentuknya. Cukuplah untuk mengatakan bahawa yang terkecil dari mereka benar-benar berukuran kecil, dan yang terbesar mencapai diameter 20 cm. Rhododendron kebun hari ini mempunyai kira-kira 3000 bentuk, jenis dan varieti.

Gambar spesies rhododendron

Pengarang: Marina Chaika 07 Februari 2019 Foto tanaman dalaman

Rhododendron adalah tumbuhan dari keluarga heather, juga dikenal sebagai Azalea. Ia tumbuh di seluruh planet di zon subtropika dan tropika. Tidak berkembang dengan cepat.

Keluarga Heather (Ericaceae)

Kehidupan tanaman: dalam 6 jilid. - M.: Pendidikan. Disunting oleh A. L. Takhtadzhyan, Ketua Pengarang yang Menyusun Anggota Akademi Sains USSR, prof. A.A. Fedorov. 1974.

  • Keluarga Vervain (Verbenaceae)
  • Verucaria Keluarga (Verracariaceae)

Lihat apa "keluarga Ericaceae" dalam kamus lain:

KELUARGA KELUARGA (ERICACEAE) - heather biasa (bunga); Rosemary Marsh (sebiji buah) Keluarga ini mengandungi kira-kira 80 genera dan lebih dari 1000 spesies, tersebar di kedua-dua belahan dari padang pasir arktik hingga ke negara tropika. Terdapat 21 genera di USSR....... Tumbuhan herba hutan

Heather - Heather... Wikipedia

VERESKOVYE - pesanan (Ericales) dan sem. (Ericaceae) tumbuhan dicotyledonous. Pesanannya dekat dengan kedai teh dan mempunyai asal usul yang sama dengan mereka dari dillenous. Pokok renek, pokok renek, lianas, pokok yang lebih jarang. Daun selalunya kecil, dengan tepi melengkung dan...... Kamus ensiklopedik biologi

Heather - (Ericaceae) keluarga tumbuhan dicotyledonous. Pokok renek rendah hijau, pokok renek jarang, lianas dan pokok. Daunnya kebanyakannya bersilih ganti. Bunga-bunga itu biseksual, kadang-kadang menyendiri, sering di umbellate, racemose atau panicle...... Ensiklopedia Besar Soviet

Heather - (Ericaceae) sekelompok tumbuh-tumbuhan intergrowth dicotyledonous. Ini merangkumi kira-kira 1000 spesies pokok renek kecil dan besar, pokok, dan kadang-kadang pokok. Daunnya selalu hijau, iaitu, tidak akan jatuh pada musim sejuk. Bunga untuk sebahagian besar betul, dalam...... Kamus Ensiklopedik F.А. Brockhaus dan I.A. Efron

Genera dari keluarga Heather - Lampiran untuk artikel Heathers Senarai genera yang termasuk dalam keluarga Heather (Ericaceae) • Senarai ini disusun dari data Laman web Filogeni Angiosperma [1] dan Rangkaian Maklumat Sumber Daya Tumbuhan (GRIN)...

Vaccinium - Blueberry biasa (Vaccinium uli... Wikipedia

Kerdil Pieris -? Pieris Japanese Pieris (Pieris japonica) Klasifikasi saintifik Kerajaan: Tumbuhan... Wikipedia

Pieris Cuba -? Pieris Japanese Pieris (Pieris japonica) Klasifikasi saintifik Kerajaan: Tumbuhan... Wikipedia

Pieris subur -? Pieris Japanese Pieris (Pieris japonica) Klasifikasi saintifik Kerajaan: Tumbuhan... Wikipedia

Tumbuhan keluarga heather

Huruf beech terakhir "a"

Jawapan untuk soalan "Tumbuhan keluarga heather", 8 huruf:
blueberry

Soalan silang kata alternatif untuk blueberry

Beri berwarna langit

Lingonberry biru hutan

Beri memanggil pemabuk

Definisi blueberry dalam kamus

Wikipedia Definisi perkataan dalam kamus Wikipedia
Merpati, Blueberry biasa adalah sejenis semak belukar dari gen Vaccinium dari keluarga Heather. Spesies khas genus ini.

Contoh penggunaan perkataan blueberry dalam kesusasteraan.

Di Chukotka, di lembangan Anadyr, ketika wanita berkumpul blueberry, kemudian mereka memakai pakaian tanpa butang sehingga anda boleh menanggalkan pakaian dengan mudah.

Matinee pertama tidak perlu lama menunggu, mengejutkan gnat dengan embun beku, meremukkan rumput kecil, setiap tanaman menusuk dengan biji rimbah tumpah keluar, mengotori tanah dengan bulu, dedaunan bersinar di semak-semak, lingonberi terbakar merah di tundra, jatuh blueberry, blueberry, cloudberry terakhir menjadi masam, puteri menjatuhkan buah beri terakhir ke dalam gumpalan, daun rosemary meringkuk ke dalam tiub.

Downy bush, yernik, crowberry, wild rosemary, cloudberry, lingonberry tumbuh di rabung, blueberry, lumut hijau dan lumut.

Di sini anda mempunyai strawberi, di sini anda mempunyai seorang puteri, dan cloudberry kuning, dan kismis hitam dengan blueberry.

Tidak lama kemudian, Bulchu menjumpai rawa berlumut, banyak ditumbuhi awan, blueberry, blueberry, puteri dan shiksha.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

Soalan 113 KELUARGA COCKBERRY DAN HEATH. TANAMAN UMUM. PENTING MEREKA DALAM PEMAKANAN HAIWAN LELAKI DAN MANUSIA

Keluarga heather merangkumi dua keluarga kecil: heather tepat dan lingonberry.

Heather adalah keluarga tumbuhan dicotyledonous dari Heather. Jumlah genera lebih daripada seratus dua puluh, jumlah spesies lebih dari empat ribu. Tumbuhan keluarga ini diedarkan ke seluruh dunia (di kawasan tropika - biasanya di pergunungan), tidak hanya terdapat di padang rumput dan padang pasir.

Wakil keluarga tumbuh di tanah berasid, sementara tanah beralkali, sebagai peraturan, tidak bertolak ansur. Ciri ini disebabkan oleh kenyataan bahawa hampir semua heather dicirikan oleh simbiosis dengan kulat dalam bentuk mikoriza: akar tanaman disaluti dengan benang cendawan - tumbuhan menerima bahan dari humus dari kulat, sementara cendawan menerima bahan yang dihasilkan oleh tumbuhan sebagai balasan, sementara jamur memerlukan tepat persekitaran berasid.

Di antara wakil keluarga, spesies yang paling terkenal dengan buah beri yang dimakan dari genus Vaccinium (lingonberry, blueberry, cranberry, blueberry), serta tanaman hiasan taman: heather, kalmia, pieris, rhododendron, erica.

Tempat istimewa di antara heather dihuni oleh dua genera yang paling luas - Rhododendron dan Erica, yang masing-masing menyatukan lebih dari lapan ratus spesies. Genus lain yang luas adalah Vaccinium (lebih daripada empat ratus spesies). Jumlah spesies dalam ketiga-tiga genera ini lebih daripada separuh daripada jumlah spesies dalam keluarga.

Perkembangan heather yang terbaik diperhatikan di tempat yang mempunyai tanah berasid dan kelembapan yang mencukupi. Dalam keadaan seperti itu, tumbuh-tumbuhan sering membentuk belukar berterusan: contohnya adalah tanah gurun di dataran Eropah, cranberry dan blueberry di sphagnum rawa, blueberry di sabuk subalpine Carpathians, spesies rhododendron di hutan gugur dari Kaukasus Barat..

Heather kebanyakannya semi-semak, pokok renek dan pokok renek, kadang-kadang pokok kecil, kadang-kadang rumput tahunan (di antaranya terdapat saprofit). Epiphytes jarang berlaku (contohnya, beberapa jenis vaksin).

Daun biasanya bergantian, lebih jarang bertentangan atau berputar, utuh, tanpa stipula. Terdapat tiga jenis: rata, agak lebar, berkulit (misalnya, dalam wakil generin vaccinium, rhododendron, whitewash); runcing, seperti jarum (seperti crowberry); kecil, linier, dengan alur di bahagian bawah, di mana stomata berada (heather, erica, dll.).

Daun dari jenis terakhir wujud dalam tanaman dari keluarga Heather dengan apa yang disebut "penampilan erikoid" (selepas nama Erica, jenis genus keluarga), intinya adalah pada pucuk berkayu yang ditutupi dengan daun berkulit kecil (penampilan ini juga terdapat pada beberapa tumbuhan yang bukan milik keluarga ini)... Daun Heather biasanya disesuaikan untuk mengurangkan kehilangan air dan oleh itu sering ditutup dengan kutikula tebal, rambut, tepi terselip dan stomata yang terendam. Di heather rawa, struktur daun seperti itu, menurut data terbaru, dijelaskan oleh reaksi terhadap kekurangan sebatian nitrogen.

Bunga biasanya biseksual, tetapi ada juga bunga unekseksual. Bunga-bunga kebanyakan anggota keluarga adalah aktinomorfik (iaitu, beberapa bidang simetri dapat dilukis melalui mereka), tetapi ada pengecualian: sebagai contoh, di antara rhododendron, spesies dengan bunga zigomorfik tidak jarang (iaitu, hanya satu bidang simetri yang dapat dilukis melalui mereka).

Perbungaan boleh menjadi racemose, umbellate, atau corymbose. Perianth berganda; yang paling biasa adalah rancangan bunga lima anggota, tetapi ada juga spesies dengan bunga dua, tiga, empat dan tujuh anggota. Kelopak biasanya disambung, tetapi ada juga spesies dengan kelopak berdaun terpisah; kelopak sering kekal dengan buah. Corolla biasanya berbentuk tulang belakang, jarang dibahagi, dengan 4-5 kelopak. Stamen dan kelopak dilekatkan pada cakera nektar sub-palatal. Biasanya terdapat sepuluh stamen, dalam dua lingkaran, dengan stamen di lingkaran luar bertentangan dengan sepal. Stamen bebas, jarang tumbuh bersama dengan corolla di bawah. Kedua-dua lingkaran stamen berkembang dengan cara yang sama. Stamens, sebagai peraturan, dilengkapi dengan apitan tambahan yang menyumbang kepada pendebungaan oleh serangga [. Anther heather dibuka dengan liang; anther biasanya mempunyai pelengkap berbentuk tanduk. Anther dipusing ke dalam, dipasang di pangkal atau di bawah tengah, dengan bahagian bebas retak, lebih jarang melekat pada keseluruhan panjangnya dan terbuka di puncak dengan lubang atau celah serong. Ovari bersel 4-5, lebih jarang sel 2-3, di sebilangan besar spesies di atas, di beberapa - lebih rendah (contohnya, dalam wakil gen Vaccinium), biasanya lima karel (jumlahnya boleh berkisar antara empat hingga sepuluh). Ovules - dengan dua integumen. Bilangan ovul berbeza. Ovula boleh menjadi anatropik dan campylotropic. Lajurnya sederhana, muncul dari takik di puncak ovari, panjang, dengan stigma padat atau lemah. Peletakan - Sudut Tengah.

Buah-buahan dari pelbagai jenis: beri, drupes, kapsul berbilang biji. Benihnya kecil, dengan endosperma berlimpah dan silinder, embrio selalunya sangat kecil. Endothecium tidak hadir.

Di antara heather, hanya beberapa spesies genus Vaccinium dengan buah yang dimakan yang penting ekonomi: lingonberry, blueberry biasa, cranberry berbuah besar, cranberry biasa dan blueberry biasa. Biji tanaman ini boleh dimakan mentah dan diproses; mereka digunakan untuk menyediakan jem, jem, sirap, anggur. Beberapa spesies (lingonberry, cranberry biasa dan cranberry berbuah besar) ditanam pada skala industri di ladang khas. Penggunaan heather secara tradisional dikaitkan dengan sifat perubatan spesies tertentu. Sebilangan heather adalah tanaman madu yang baik. Kayu Erika (briar) digunakan untuk membuat paip merokok. Perwakilan sekitar dua puluh genera digunakan sebagai tanaman hiasan: mereka dihargai untuk kedua-dua bunga yang indah dan pewarnaan dedaunan hiasan. Varieti yang paling meluas dalam hortikultur adalah rhododendron, serta heather, pieris, podbel dan erika. Oleh kerana terdapat jenis hiasan hiasan yang sangat tahan fros, taman heather dapat diatur di kawasan dengan hampir semua, walaupun dengan iklim yang sangat sejuk..

Profil tanggul melintang dan pantai: Di ​​kawasan bandar, perlindungan pantai dirancang dengan mengambil kira keperluan teknikal dan ekonomi, tetapi mementingkan estetika.

Pola papillari jari adalah penanda kemampuan atletik: tanda-tanda dermatoglyphic terbentuk pada 3-5 bulan kehamilan, tidak berubah semasa hidup.

Pengekalan jisim bumi secara mekanikal: Pengekalan jisim bumi secara mekanikal di lereng disediakan oleh struktur penopang dengan pelbagai reka bentuk.

Organisasi aliran air permukaan: Kelembapan terbesar di dunia menguap dari permukaan laut dan lautan (88 ‰).

Keluarga Heather

Maklumat umum mengenai heather

Heather (Latin Ericaceae), keluarga tumbuh-tumbuhan malar hijau dari kelas dikotilon; pokok renek, jarang pokok renek, pokok anggur dan pokok. Secara keseluruhan, lebih daripada 3 ribu spesies (kira-kira 100 genera), di kedua-dua belahan; lebih daripada 50 spesies (20 genera) di Baltik, Siberia, Ukraine, Kaukasus, Timur Jauh, dari tundra hingga subtropik, kecuali padang rumput dan padang pasir yang gersang. Heathers merangkumi heather, rosemary liar, bearberry, rhododendron, dll..

Banyak heather adalah hiasan. Wakil keluarga tumbuh di tanah berasid, sementara tanah beralkali, sebagai peraturan, tidak bertolak ansur. Ciri ini disebabkan oleh fakta bahawa hampir semua heather dicirikan oleh simbiosis dengan kulat dalam bentuk mikoriza: akar tanaman disaluti dengan benang cendawan - tumbuhan menerima bahan dari humus dari jamur, sementara kulat menerima bahan yang dihasilkan oleh tumbuhan sebagai balasan, sementara kulat memerlukan tepat persekitaran berasid. Di antara wakil keluarga, yang paling terkenal adalah spesies dengan beri yang boleh dimakan dari genus Vaccinium (lingonberry, blueberry, cranberry, blueberry), serta tanaman hiasan taman (azalea, heather, podbele, rhododendron, erica). Heathers paling dekat dengan keluarga Teh dan Actinidia.

Penerangan botani. Heather kebanyakannya adalah semak dan pokok renek, serta pohon kecil, kadang-kadang rumput tahunan (di antaranya ada saprofit). Epifit jarang berlaku (contohnya, beberapa jenis vaksin). Lebih daripada 1000 spesies pokok renek kecil dan besar, pokok kecil, dan kadang-kadang pokok dikelaskan sebagai heather. Daunnya selalu hijau, iaitu, tidak akan jatuh pada musim sejuk. Bunga biasanya biseksual, tetapi ada juga uniseksual, kebanyakannya biasa, di kelopak dan di corolla 4 atau 5 bahagian, jarang lebih banyak; stamen dua kali atau sama; anter mereka sering dengan pelengkap, biji-bijian debu berbuah disatukan dalam ketulan empat (tetrad). Pelan bunga lima anggota yang paling biasa, tetapi ada juga spesies dengan bunga dua, tiga, empat dan tujuh anggota. Pelbagai jenis buah. Benihnya kecil, dengan endosperma yang banyak dan embrio kecil. Ovari bebas, bahagian atas, yang berbeza dengan yang dekat dengan mereka lingonberry. Buahnya kering, berbentuk kotak, jarang berbentuk buah beri atau menyerupai. Keluarga ini tersebar luas di mana-mana, perwakilannya banyak terdapat di negara-negara di Tanjung Harapan dan di sepanjang pantai Atlantik; seperti banyak spesies genus heather (Erisa). Yang paling terkenal ialah Arbutus, Arctostaphylos, Bejaria, Cassandra, Cassiope, Calluna, Chimaphila, Erisa, Fedum (Rhododendron), Grushovka (Pyrola), Dodecatheon. Dalam hortikultur, banyak sangat berharga. Daun biasanya bergantian, lebih jarang bertentangan atau berputar, utuh, tanpa stipula. Banyak heather dicirikan oleh apa yang disebut "penampilan erikoid" (dengan nama erika, genus jenis keluarga), intinya adalah pada tunas berkayu yang ditutup dengan daun berkulit kecil.

Penyembuhan dan penggunaannya dalam perubatan tradisional. Ahli herba abad pertengahan adalah sumber perubatan tradisional. Menurut buku-buku ini, heather adalah pembersih darah dan diuretik yang sangat baik, "ubat yang baik untuk batu di pundi kencing dan ginjal, rematik dan gout." Walau bagaimanapun, tanaman ini dilupakan secara beransur-ansur sehingga ahli semula jadi dan ahli botani Sebastian Kneipp kembali menemui dan terutama memuji sifat "membersihkan darah", kesan penyembuhannya terhadap rematik dan gout. Teh Heather juga digunakan untuk eksim. Rhododendron digunakan untuk membersihkan darah, serta diuretik untuk gout dan rematik. Ledum digunakan untuk batuk rejan, rematik dan ruam kulit; di homeopati - untuk bronkitis, rematik dan gout, serta untuk pelbagai penyakit kulit. Zimolyubka digunakan untuk keradangan pundi kencing, sakit di ginjal dan jatuh. Sekiranya terdapat penyakit buah pinggang, anda mesti berjumpa doktor. Tidak perlu takut akan kesan sampingan dalam penyediaan teh yang dinyatakan di atas. Dalam perubatan rakyat, rebusan kekasih musim sejuk herba disyorkan untuk ketidakteraturan haid, sebagai agen hemostatik untuk semua jenis pendarahan, dan juga secara luaran untuk rawatan luka bernanah. Dalam perubatan rakyat Belarus, rebusan rumput kering atau daun kering diambil secara lisan untuk sistitis, kolitis kronik, gastritis. Penyebaran herba berair, lebih jarang berwarna vodka, digunakan untuk penyakit yang disebabkan oleh mengangkat berat selepas melahirkan.

Rumput keluarga Heather dengan buah beri yang boleh dimakan

Jabatan. Magnoliophyta - angiosperma

Kelas.Magnoliopsida - dicotyledonous

Subkelas. Dilleniidae - Dilleniids

Pesanan. Ericales - heather

Keluarga.Ericaceae - heather

Keluarga heather merangkumi dua subfamili: heather tepat (Ericoideae) dan lingonberry (Vaccinioideae).

Keluarga Kecil.Ericoideae - betul betul

Jenis:

Arctostaphylos uva-ursi - bearberry

Ledum palustre - rosemary liar paya

Calluna vulgaris - heather biasa

Bentuk kehidupan: pokok renek dan pokok renek malar hijau.

Sistem akar: mempunyai jenis mikoriza khas pada akar, apabila kulat membentuk pengumpulan hiphae yang kuat, dan hipae lateral menembusi sel-sel korteks akar.

Pucuk: selalu bermaruah.

Daun: sederhana, tanpa ketentuan, berkulit, kecil, sempit, kadang-kadang berbentuk acik, boleh menjadi puber di bahagian bawah, semua ini membantu mengurangkan penyejatan kelembapan, daun seperti itu disebut ericoid.

Lokasi daun: perkara seterusnya.

Perbungaan: bunga tunggal atau dalam perbungaan botryoid: raceme atau scutellum.

Bunga: actinomorphic, biseksual, dengan perianth ganda, lima dimensi, lima bulat, kelopak dan corolla bebas atau akrilik, androecium berganda, stamen terletak dalam 2 bulatan, bilangannya 2 kali ganda jumlah kelopak, gynoecium adalah coenocarpous, dibentuk oleh 5 karel. Ovari atas.

Formula bunga:

Janin: coenocarp: kapsul pembukaan kering atau kering.

BAS: glikosida fenolik, tanin, flavonoid, minyak pati.

Taburan dan habitat: di semua zon tumbuh-tumbuhan, kecuali kawasan padang pasir dan padang rumput. Mereka lebih suka hutan konifer dan rawa sphagnum yang dibesarkan dengan tanah berasid.

Keluarga Kecil. Vaccinioideae - lingonberry

Jenis:

Vaccinium vitis idaeа - lingonberry biasa

Vaccinium myrtillus - blueberry biasa

Vaccinium uliginosum - Blueberry biasa

Oxycoccus palustris - cranberry paya

Bentuk kehidupan: pokok renek dan pokok renek malar hijau dan gugur.

Sistem akar: penting, dicirikan oleh simbiosis dengan cendawan.

Pucuk: lignified, tegak atau merayap.

Daun: sederhana, tanpa stipula, malar hijau, kecil, ditutup dengan kutikula, tepinya boleh dibengkokkan ke bawah, di tumbuh-tumbuhan gugur - daunnya nipis, rapuh.

Perbungaan: bunga tunggal atau dalam racem botryoid.

Bunga: actinomorphic, biseksual, dengan perianth ganda, kelopak 4- atau 5 dimensi, kelopak lima bulat dan corolla menyatu atau longgar, androecium terdiri daripada stamen bebas yang disusun dalam dua bulatan. Ovari bawah.

Formula bunga:

Janin: coenocarp: beri berair dengan pelbagai warna.

BAS: fenologi glikosida, tanin, flavonoid.

Taburan dan habitat: di kawasan dengan iklim sederhana, tumbuh di hutan bercampur, konifer, di rawa sphagnum yang dibangkitkan.

Jumpa keluarga Heather

Permaidani lembut yang ditenun dari heather yang tahan musim sejuk akan menghiasi taman dengan corak berwarna dari putih hingga merah hingga ungu.

Semakin banyak rhododendron mewah, eric dan heather yang menawan, andromeda, bearberry atau blueberry yang tidak biasa muncul di rak kedai kebun. Kesemuanya tergolong dalam keluarga heather dan memerlukan keadaan tanah khas. Oleh itu, adalah logik untuk mengumpulkannya ke taman bunga tunggal..


Erica kemerah-merahan dan empat dimensi

Erika kemerah-merahan (Erica carnea) dan empat dimensi (E. tetralix) mekar di kawasan yang cerah dari awal musim bunga hingga musim panas. Terdapat juga spesies hiasan musim luruh yang mewah, tetapi anda tidak boleh menanamnya di lorong tengah - di sini ia benar-benar membeku.

Erica carnea

Bearberry

Bearberry (Arctostaphylos uva-ursi) - tumbuhan dengan daun kecil berkilau dan beri merah - juga penutup tanah yang sangat baik untuk kesihatan.

Bearberry (Arctostaphylos uva-ursi)

Podbotnyy

Kebaruan baru-baru ini adalah kepelbagaian rawa podbela (Andromeda palustris), terutamanya Salji Artik keperakan.

Memutihkan pelbagai Ice Blue (Andromeda polifolia)

Rhododendron

Dan bunga yang subur di taman heather akan menghasilkan rhododendron yang tahan musim sejuk. Apabila memilih varieti yang terbukti, tanaman dewasa yang sudah ada tidak perlu ditutupi. Ketahanan musim sejuk rhododendron yang sebenarnya sangat bergantung pada lokasi tertentu, keadaan tanaman dan jenis tempat perlindungan. Maklumat yang dinyatakan dalam buku rujukan bersifat perbandingan. Bagi kami, spesies dengan had kekerasan di bawah –24 ° C boleh tahan musim sejuk. Malah varieti tahan fros mekar lebih baik jika dilindungi dari angin dan matahari pada musim sejuk..

Lingonberi dan blueberry

Varieti lingonberry (Vaccinium vitisidaea) dan blueberry Amerika (Vaccinium corymbosum) yang lazat dengan daun yang berubah menjadi merah pada musim luruh akan menjadi tambahan yang menarik dan berguna untuk koleksi heather. Tandan "lonceng" putih kecilnya pada bulan Jun digantikan dengan beri berwarna kelabu terang, menjadikan blueberry hiasan sepanjang musim.

Lingonberry (Vaccinium vitisidaea)

Heather

Pada musim luruh, heather mengambil alih berbunga. Semasa memilih tanaman, ingatlah bahawa varieti dengan dedaunan kebiruan, perak dan emas yang luar biasa kelihatan pintar pada musim panas, tetapi berasa lebih teruk pada musim sejuk..

Jangkaan Heather

Leukotoe, gaulteria, pieris, debetia, kalmia dan erica jenis selatan lebih sesuai bagi mereka yang menyukai eksperimen. Sekiranya mereka mengalami musim sejuk di lorong tengah, hampir tidak mungkin bergantung pada kesan hiasan mereka..

Calmia latifolia, Calmia broadleaf, laurel Amerika (Kalmia latifolia)

Rumput keluarga Heather dengan buah beri yang boleh dimakan

Keluarga Actinidia (Actinidiaceae)

Keluarga ini mempunyai 3 genera dan sekitar 350 spesies, yang biasa di negara-negara dengan iklim yang lembap dan panas. Actinidiaceae diwakili oleh pokok, pokok renek dan lianas dengan daun bergantian yang agak besar. Bunga mereka dalam perbungaan axillary, biseksual atau kurang kerap uniseksual, 5 anggota, dengan 10 atau banyak benang sari. Antera dibuka dengan celah pendek atau liang apikal. Gynoecium 3-5 atau lebih jarang banyak karel; lajur bebas atau kurang kerap lebih kurang; ovari unggul, biasanya dengan banyak ovula di setiap sarang. Buahnya berry atau lebih jarang kapsul. Biji kecil.

Genus Saurauia (Saurauia) mempunyai kira-kira 300 spesies pokok pendek dan semak, yang biasa terdapat di kawasan pergunungan di Amerika tropika dan sebahagiannya subtropika, Himalaya dan Asia Tenggara, dengan satu spesies di North-East Queensland (Australia). Saurauya mempunyai daun berkulit sederhana panjang 42 cm dan lebar 14 cm, biasanya berkumpul di tandan di hujung dahan. Bagi banyak sauraui yang renyah, perbungaan sebilangan besar (hingga 150) bunga kecil yang terletak di hujung cawangan adalah ciri. Pada spesies berkayu, bunga lebih kecil, tetapi diameternya dapat mencapai 2-2.6 cm (Gbr. 41, 1). Dalam kebanyakan kes, nektar tidak terdapat pada bunga, tetapi tisu yang mengandung nektar ditemukan di beberapa spesies, yang menunjukkan bahawa mereka diserbuki oleh serangga. Protandria adalah ciri. Buah Sauraui adalah buah beri bulat dengan banyak biji kecil..

Genus Actinidia (Actinidia) mempunyai kira-kira 40 spesies, yang biasa terdapat di Himalaya dan di Asia Timur dan Tenggara. Beberapa spesies mencapai utara Sakhalin, Primorye dan Kepulauan Kuril selatan. Actinidia adalah lian yang berkayu dengan daun yang jatuh, sering dengan hujung yang ditarik (Gamb. 41, 2). Bunga dengan pelbagai ukuran (diameter 1-1,5 cm dalam kolomikta actinidia - A. kolomikta dan 3-4 cm dalam aktinidia Cina - A. chinensis, Jadual 11), dikumpulkan dalam 3 pada daun daun tunggal atau tunggal, kebanyakan berwarna putih, tetapi berwarna kuning keemasan atau oren, cawan. Gynoecium biasanya berasal dari banyak karel dan sebilangan besar stigma jelas menyimpang pada ovari bulat besar. Ciri ini tercermin dalam nama tumbuhan (aktis Yunani, aktinos - ray, eidos - spesies). Dalam beberapa spesies, bunga tidak berbau, yang lain sangat aromatik, misalnya A. polygama dan actinidia kolomikta. Sepal dan kelopak masing-masing 5, tetapi kadang-kadang jumlahnya dari 3 hingga 6.

Gambar: 41. Actinidiaceae. Saurauia squamifructa: 1 - bahagian pucuk dengan sepal bunga di mana watak pubertas yang berbeza dapat dilihat. Dengan sepal tertutup, kemaluan tunas seragam. Actinidia kolomikta (Actinidia kolomikta): 2 - bahagian pucuk dengan buah-buahan

Walaupun aktinidia biasanya merupakan tumbuhan yang dioecious, bunga betina juga mengandung benang sari, yang bagaimanapun tidak menghasilkan debunga. Pada bunga jantan, ginekium tanpa stigma, dan ovari tanpa ovulasi. Bunga unisexual kolomikt actinidia pada peringkat awal dibentuk sebagai biseksual. Kedua-dua angin dan serangga terlibat dalam pendebungaan aktinidia.

Buah actinidia berry panjang kuning-hijau atau oren muda hingga 3-4 cm. Di sebilangan actinidia, buah beri mempunyai rasa nanas yang masam manis dan sangat kaya dengan vitamin C. Walau bagaimanapun, buah ini tidak boleh dimakan di semua spesies. Dalam actinidia, beri multimodal dilarutkan sedemikian rupa sehingga membakar membran mukus mulut, itulah sebabnya penduduk tempatan memanggil beri ini "lada". Enzim proteolitik actinidia, yang mencegah pembekuan darah, diasingkan dari buah-buahan actinidia cina. Di beberapa negara, seperti China, spesies ini banyak ditanam kerana rasa buahnya yang agak besar. Di New Zealand, terdapat perkebunan actinidia Cina, yang buahnya merupakan produk eksport. Di USSR, actinidia ini diperkenalkan ke dalam budaya di Batumi, Tashkent, dan bandar-bandar selatan lain; juga menanam aktinidia akut (A. arguta) dan kolomikta aktinidia yang sangat tahan fros, yang mampu menghasilkan buah di kawasan terbuka kebun raya utara, misalnya, di Leningrad. Buah kolomikta, kaya dengan vitamin C, sangat menyenangkan rasanya. Di Jepun, dalam bentuk rebus, mereka memakan daun actinidia polyhomed. Di Asia Tenggara, pucuk muda actinidia kalous (A. callosa) dimakan.

Seperti kebanyakan tanaman merambat, pucuk aktinidia tumbuh dengan cepat, sehingga 5-7 m sepanjang musim panas. Aktinidia akut terbesar selalunya mencapai panjang 25 m. Di Wilayah Ussuriysk, spesimen panjang lebih dari 100 m dijumpai. Pada tahun-tahun hujan, aktinidia akut kadang-kadang melepaskan akar udara di hujung pucuk, berkat ia dapat berakar berkali-kali bersentuhan dengan tanah atau tunggul busuk. Actinidia membiak terutamanya oleh pucuk akar. Semasa pokok anggur tumbuh, mereka berputar di sekitar paksi pusatnya dan pada masa yang sama berpusing di sekitar pokok atau sokongan lain. Tiga spesies aktinidia di Timur Jauh kita, tumbuh bersama, dan walaupun dengan anggur Amur, kadang-kadang membentuk tebal.

Genus ketiga keluarga actinidia - Clematoclethra - mempunyai kira-kira 10 spesies, yang biasa terdapat di hutan gunung di China Barat dan Tengah. Ini adalah pokok renek kecil, pucuknya dapat melengkung. Secara luaran, clematocletra serupa dengan actinidia, yang juga kadang-kadang mempunyai pertumbuhan semak. Bunga clematocletra mempunyai 10 stamen dan satu tiang panjang dengan stigma 5-split. Buahnya adalah buah kering dengan 5 sarang, masing-masing mengandungi satu biji.

Keluarga sangkar (Clethraceae)

Keluarga ini merangkumi hanya satu genus kandang (Clethra), berjumlah lebih dari 60 spesies yang biasa terdapat di Asia Timur dan Tenggara, Amerika Selatan Tengah dan Tropika, dengan 1 spesies di Pulau Madeira (sangkar pokok - C. arborea) dan 2 spesies di selatan -negara timur Amerika Utara (Peta 6). Jenis kandang adalah pokok renek atau pokok kecil, gugur atau jarang malar hijau. Daun bergantian. Bunga dalam racem atau panikal apikal (lihat Jadual 14, Gambar. 42), biseksual, 5 anggota. Stamens 10-12, dalam 2 bulatan. Sagittal anther, dibuka dengan liang apikal. Gynoecium dari 3 karpet, dengan tiang 3-lobed di puncak; ovari lebih unggul, bersel 3, dengan banyak ovula pada plasenta yang mengganggu. Buahnya adalah kapsul loculicidal. Benih banyak, sering bersayap, disebarkan oleh angin.

Peta 6. Kawasan genus Cletra

Bunga sangkar diserbuki oleh serangga. Pada beberapa spesies, tisu yang mengandung nektar ditemui berhampiran pangkal ovari, walaupun cakera nektar tidak ada di dalam sangkar. Bunga dari banyak spesies mempunyai bau yang kuat. Protandria adalah ciri khas, mencegah pendebungaan diri. Contohnya, di dalam sangkar ol'holiet (C. alnifolia, Gambar. 42) di dalam bunga yang terbuka penuh dengan benang sari berdebu, ginekium masih belum matang. Di samping itu, anther, ketika matang, dibuka 180 ° dan tuangkan debunga ke arah yang bertentangan dengan gynoecium. Apabila semua debunga habis, lajur mula tumbuh dengan cepat, dan stigma menjadi melekit; pada spesies lain, debunga tumpah keluar dari anter walaupun di tunas.

Gambar: 42. Organ pembiakan sel. Kandang daun tua (Clethra alnifolia): 1 - bunga; 2 - kotak terbuka, dikelilingi oleh kayu dan sepal. Cletra beralun dengan janggut (C. barbinervis): 3 - pisahkan kelopak dengan tiga benang sari; 4 - ovari dan lajur dengan tiga stigma

Keluarga Heather (Ericaceae)

Heathers adalah keluarga besar; ia mengandungi lebih dari 100 genera dan lebih dari 3000 spesies. Heathers tersebar di seluruh dunia. Mereka tidak hanya dijumpai di padang rumput dan padang pasir, tetapi di kawasan tropika mereka tumbuh terutamanya di dataran tinggi..

Sebilangan besar heather adalah pokok renek atau semak, kadang-kadang rumput, termasuk yang saprophytic, tetapi ada juga pokok-pokok besar di antara mereka. Jadi, oxydendrum (Oxydendrum) di Amerika dan Erica arborea (Erica arborea) di Kepulauan Canary mencapai ketinggian 20 m dengan diameter batang hingga 0.5 m. Satu lagi heather besar - rhododendron pokok (Rhododendron arboreum) - tumbuh di Himalaya. Salah satu spesies Amerika dari genus pieris (Pieris, Jadual 13 adalah liana yang menaikkan batang pohon cemara rawa (Taxodium) hingga 10 m. Tetapi pieris yang sama juga tumbuh dalam bentuk semak. Di antara semak dan semak heather ada bentuk menjalar. cranberry yang dikenali (Oxycoccus), beberapa rhododendron Beberapa spesies maclinia (Mackleania) dan agapetes (Jadual 12) adalah pokok renek dengan pucuk yang panjang. Di antara spesies rhododendron Asia, dan juga di antara vaksin, termasuk maclinia, epiphytes diketahui. Mereka tumbuh di hutan hujan tropika, serta tinggi di pergunungan Asia Tenggara, di hutan lumut yang disebut. Ini termasuk camellia rhododendron (R. camelliiflorum), rhododendron biru (R. vaccinioides), rhododendron pokok (R. dendricola) dan Di bawah lapisan atas epidermis, daun epiphytes mempunyai lapisan sel berdinding tipis besar yang berfungsi untuk menyimpan air, yang tidak ada pada heather yang menjalani gaya hidup terestrial. Benih dari beberapa spesies dilengkapi dengan pelengkap khas, mirip dengan lalat, yang merupakan alat dalam hal ini bukan untuk pemindahan, tetapi untuk memegang dahan pohon di mana mereka mula berkembang. Di antara rhododendron epiphytic, tumbuh-tumbuhan dengan cahaya, kadang-kadang warna putih bunga tulen mendominasi, tetapi ada juga bunga di mana bunga dicat dengan nada kotor. Sebilangan besar heather epiphytic juga dapat menetap di batu dan tebing gunung, di mana mereka mengubah penampilan mereka dengan ketara. Di samping itu, di antara heather terdapat sekumpulan tumbuhan semi-epifit. Oleh itu, laurel blueberry (Vaccinium laurifolium) memulakan perkembangannya sebagai epifit, tetapi apabila akar gantungnya sampai ke tanah, ia mulai tumbuh seperti tanaman tanah dan mencapai ketinggian 5 m, menyandarkan batangnya ke atas pohon di mana ia mula berkembang.

Jadual 12. Heather dan ohnova: 1 - agapetes menjalar (Agapetes serpens); 2 - kalmia banyak daun (Kalmia polifolia); 3 - Ochna ungu gelap (Ochna atropurpurea)

Penampilan heather sangat aneh, oleh itu di botani terdapat konsep "penampilan ericoid", yang juga dimiliki oleh beberapa tanaman yang bukan milik keluarga heather. Penampilan erikoid dibuat oleh pucuk berkayu yang ditutup dengan daun berkulit kecil. Dalam banyak kes, daun tertumpu di hujung pucuk, yang jelas terlihat pada rhododendron. Dalam beberapa spesies, daunnya benar-benar telanjang dan mempunyai permukaan yang berkilau, di lain-lain daunnya berwarna puber dengan pelbagai cara. Kemaluan biasanya berkembang di permukaan bawah daun, di mana stomata terdapat di kebanyakan heather. Menarik banyak semak dari keluarga heather dengan semak - blueberry (Vaccinium myrtillus), whitewash (Andromeda), lingonberry (Vaccinium vitisidaea), marsh hamedaphne (Chamaedaphne calyculata), kita biasanya melihat rimpang panjang berangkat dari semak, yang akan segera dalam bentuk membawa kita ke semak berikutnya, dan kemudian ke semak berikutnya, dan ternyata sekumpulan semak besar mempunyai rimpang yang sama. Pada blueberry dewasa, mencapai 3 m. Di blueberry lain, rimpang membentang sejauh 10 m. Di banyak heather (semak dan semak rendah), batang semak hampir tersembunyi di dalam tanah, misalnya, dalam rosemary liar (Ledum), bearberry (Arctostaphylos). Pada yang ketiga, cabang penginapan berakar umbi, misalnya, di Cassiope, heather (Calluna). Kayu heather sangat padat dan sering berair, mengingatkan pada kayu konifer. Resin juga terdapat di daun, kadang-kadang menonjol ke permukaan.

Terdapat spesies heather malar hijau dan gugur. Di antara pelbagai daun heather, tiga jenis dibezakan (Gbr. 43): 1) jenis rhododendron (daunnya rata atau dengan tepi sedikit melengkung ke bawah), daun seperti itu adalah cranberry, blueberry, dll.; 2) daun berbentuk jarum menyerupai jarum, seperti pada beberapa spesies Erica, Harrimanella; 3) daun ericoid dengan tepi yang sangat melengkung (berhampiran heather). Di beberapa genera, seperti Cassiopeia, pelbagai spesies mempunyai pelbagai jenis daun. Di beberapa heather, daunnya biasanya unik. Jadi, Cassiopeia Redovsky (C. redowskii) mempunyai daun yang menyerupai jari sarung tangan, iaitu dengan rongga yang hampir tertutup. Di banyak tempat, daun dapat melengkung ketika musim kemarau masuk; ini diperhatikan, khususnya, untuk lingonberi. Oleh itu, sebilangan heather mempunyai tindak balas dinamik terhadap perubahan keadaan cuaca. Penyejatan air yang berlebihan dalam cuaca kering melemahkan ketegangan pada lapisan mesofilik di bahagian bawah daun, sehingga daun membengkok, melengkung; hubungan rongga daun dengan persekitaran menurun. Namun, ada bukti bahawa sangat banyak heather, khususnya heather itu sendiri, memiliki stomata di bahagian atas daun. Mereka tidak hadir hanya pada sisi sisi, ditutup dengan kutikula yang kuat. Oleh itu, penyejatan berlaku walaupun dengan rongga lembaran tertutup sepenuhnya. Makna rongga ini menjadi jelas jika daunnya direndam di dalam air. Dalam hal ini, permukaan atasnya akan dibasahi, sementara gelembung udara akan tetap berada di alur di permukaan bawah, yang tidak dapat dikeluarkan walaupun dengan menggoyangkan lembaran. Oleh itu, stomata di rongga daun selalu kering dan dapat menguap kelembapan (berlaku) walaupun di bawah air.

Gambar: 43. Keratan rentas daun heather: 1 - cranberry (Oxycoccus); 2 - Harrimanella; 3 - Erica tetralix

Tunas bunga (tunas) pada beberapa spesies sangat besar, menyerupai kerucut konifer. Skala ginjal besar kadang-kadang berwarna terang, misalnya di Thibaudia dari Amerika Selatan. Bunga dengan ukuran yang paling bervariasi (Gamb. 44) biasanya dikumpulkan dalam perbungaan racemose di hujung dahan, lebih jarang perbungaan adalah corymbose (dalam rosemary liar atau rhododendron). Kebanyakan heather mempunyai 5 sepal, 5 kelopak, 10 stamen, 5 sarang di ovari, 5 sinar dapat dilihat pada stigma. Walau bagaimanapun, rancangan bunga empat anggota dianggap cukup khas untuk keluarga (di heather, lingonberry, cranberry, dabecia - Dabecia). Terdapat juga bunga dua anggota (Sympieza - Sympieza) dan tiga anggota (Cladothamnus - Cladothamnus), dan di Bejaria, mereka biasanya mempunyai tujuh anggota. Ciri khas bunga Elliotia Jepun adalah bahawa ia menunjukkan struktur struktur campuran. Kelopak terdiri daripada lima sepal, dan semua organ lain mempunyai tiga anggota. Walaupun hampir semua bunga heather bersifat aktinomorfik, dalam beberapa kes penyimpangan dari simetri sinar diperhatikan. Dalam beberapa spesies rhododendron, misalnya, dengan 5 sepal, jumlah kelopak adalah 3 dan mereka membentuk faring. Telah diperhatikan bahawa di antara sebilangan besar spesies erica, hampir tidak ada spesies dengan corollas yang sama (Jadual 14). Beberapa heather (misalnya, rosemary) mempunyai kelopak yang longgar. Namun, di kebanyakan spesies, kelopak tumbuh bersama di dasar atau hingga setengah panjangnya sehingga dengan menarik satu kelopak, kita memisahkan seluruh corolla. Kehadiran cakera nektar adalah ciri khas keluarga, walaupun dalam hal ini tidak terkecuali. Beberapa jenis erica tidak mempunyai cakera. Ia juga tidak ada dalam bezharia, di mana nektar yang banyak dihasilkan oleh dinding dalam kelopak. Lebih-lebih lagi, nektarnya sangat melekit, dan oleh itu bunga-bunga dari pokok renek malar hijau ini disebut damar atau flycatcher, kerana lalat kecil, yang ingin berpesta di nektar, berpegang padanya. Bejaria dianggap sebagai salah satu genera paling primitif di kalangan heather. Genus Bezhariya dengan 30 spesies sepenuhnya berasal dari Amerika (terutamanya Amerika Selatan). Secara lahiriah, bezharia menyerupai rhododendron, dan jika yang terakhir sering disebut "mawar alpine", maka bezharia disebut "mawar Andes".

Jadual 14. Sangkar dan heather: 1 - kandang berjanggut berjanggut (Clethra barbinervis); 2 - Erica cerinthoides; 3 - erica bankia, pelbagai ungu (E. bankia var.purpurea)

Stamen Heather perlu diberitahu secara berasingan. Dalam keluarga ini, ragam stamen dalam bentuk dan interaksi mereka antara satu sama lain dan dengan bahagian bunga yang lain sangat besar dan kadang-kadang sangat menakjubkan (Gbr. 44, 3-11). Biasanya stamen terletak dalam dua lingkaran: satu melawan kelopak, yang lain melawan sepal (seolah-olah di antara kelopak). Satu-satunya perkara yang biasa bagi semua stamens adalah bahawa mereka bertingkat dua dan paling kerap terbuka dengan liang. Di samping itu, mereka sering dilengkapi dengan pelengkap, sesuai dengan kehadiran heather yang sebelumnya disebut Bicornes, yaitu bicorn, walaupun benang rhododendron genus yang luas, serta greengreen dan lain-lain, kekurangan pelengkap. Pelengkap ini mencapai corolla dan berfungsi, ketika serangga mengunjungi, sebagai lengan tuas, memudahkan hujan serbuk sari pada mereka. Biji-bijian debunga di kebanyakan heather dihubungkan oleh 4 di tetrad. Dalam bentuk tetrad, serbuk sari memasuki stigma, di mana semua butir debunga bercambah sekaligus. Tetrad terbentuk pada tanaman yang diserbuki serangga, sementara heather yang diserbuki angin memiliki debunga dari biji-bijian tunggal.

Gambar: 44. Bunga dan benang sari heather. Bunga: 1 - paya chamaedaphne (Chamaedaphne calyculata); 2 - cranberry (Oxycoccus). Stamens: 3 - Zenobia serbuk (Zenobia pulverulenta); 4 - paya hamedafne (C. calyculata); 5 - lyonia renek (Lyoniafruticosa); 6 - blueberry staminat (Vaccinium stamineum); 7 - blueberry biasa (V. myrtillus); 8 - Elliotia racemosa; 9 - pembohongan berbohong (Gaultheria procumbens); 10 - pieris yang subur (Pieris floribunda); 11 - oxydendrum seperti pokok (Oxydendrum arboreum); a - lampiran staminat; b - liang

Di banyak spesies, bunga terang dan disesuaikan untuk pendebungaan serangga. Di kawasan tropika dan subtropik, terdapat heather yang diserbuki oleh burung. Alat pendebungaan sangat pelbagai. Pada tanaman dengan bunga berbentuk lonceng atau bunga teratai, stamen biasanya tidak menonjol dari corolla dan anter dilengkapi dengan pelengkap, yang, ketika disentuh oleh serangga, menyumbang kepada letusan serbuk sari. Pada bunga dengan corolla terbuka lebar, benang sari terdedah dan oleh itu anther tidak mempunyai tambahan. Serbuk sari tanaman ini disebarkan oleh serangga dalam bentuk gumpalan yang agak besar, dihubungkan oleh serat seperti sarang laba-laba..

Salah satu bentuk pendebungaan pada heather dapat ditemukan pada contoh heather biasa (Calluna vulgaris), yang dijelaskan secara terperinci dalam Prinsip Ekologi Pendebungaan oleh K. Fegri dan L. van der Peil (1979). Perianth berbentuk cawan dari bunga empat anggota tumbuhan ini terdiri daripada sepal merah jambu kecil dan kelopak merah jambu yang lebih kecil dan kurang ketara. Bahagian bawah kelopak berdaging, dan peningkatan ketebalannya menyumbang pada pembukaan bunga. Kelopak bawah membengkokkan sedikit lebih banyak daripada yang lain, yang menjadikan bunga sedikit zigomorf. Berdaging juga merupakan bahagian bawah filamen, tetapi pangkalannya sangat tipis. Cakera nektar yang dikembangkan dengan baik terletak di bawah ovari. Nectar boleh didapati walaupun pada serangga paling pendek. Dengan mendorong probosisinya di antara filamen staminat, serangga tersebut mendorong anter terpisah. Sarang anther terbuka secara lateral, dan oleh itu, apabila anther bergerak terpisah, debunga dilepaskan. Nectar dihasilkan dalam jumlah besar, dan heather biasa dikunjungi oleh banyak lalat, hymenoptera dan lepidoptera. Pada bunga yang hampir berorientasi mendatar, benang sari dan lajur dibengkokkan ke atas, sehingga serangga paling mudah sampai ke nektar dari bawah. Pada saat bunga itu terbuka, benang sari terbuka dan sangat kuat membongkok ke luar pelekap anther yang kaku dan berbulu sehingga mereka pasti dapat disentuh oleh serangga yang menembusi nektar dengan probosisnya. Bertindak sebagai lengan tuas, pelengkap memudahkan pelepasan debunga ke serangga. Oleh kerana tiang dengan stigma, yang hanya matang setelah anther dikosongkan, menonjol jauh di atas stamens, kemungkinan pendebungaan dikurangkan. Selepas itu, pengeluaran nektar berkurang, filamen meluruskan dan debunga tersebar oleh angin. Ini menjadikan pendebungaan angin sangat mungkin, terutamanya kerana pengeluaran debunga sangat tinggi. Tetapi ciri yang paling menarik dalam biologi pendebungaan heather biasa adalah penyertaan teniotrips (Taeniothrips ericae) dari urutan thrips, atau gelembung-kaki, yang ditemui oleh O. Hagerup (1950) di Kepulauan Faroe. Di bunga heather, anda selalu dapat menemui serangga kecil ini yang berlindung di sini. Mereka sentiasa bergerak dan mencapai bahagian yang kurang mudah dicapai oleh pendebunga besar. Pasangan Hagerup (1953) menunjukkan bahawa pendebungaan yang serupa dengan thrips diperhatikan pada Erica tetralix.

Penyesuaian yang sangat asli untuk pendebungaan silang oleh serangga diperhatikan dalam genus Amerika Kalmia (Kalmia, Jadual 12 dan 13). Benang sari, terbentang di dalam bunga yang belum terbuka, bersandar pada rongga seperti saku pada kelopak. Apabila bunga terbuka, kelopak menyeret sepanjang benang sari, di benang yang menimbulkan ketegangan. Sebaik sahaja serangga berat duduk di atas kelopak, benang sari melompat keluar dari selekoh kelopak di bawah tindakan benang yang kenyal dan menampar anter mereka di serangga itu, membasuhnya dengan serbuk sari.

Di kalangan heather, fenomena uniseksual bunga berfungsi adalah perkara biasa. Dalam rhododendron, rosemary liar dan loiseleria (Loiselenria), misalnya, protogyny diperhatikan, di "rose alpine" (Rhododendron ferrugineum) - protandria, dan pada blueberry biasa (Vaccinium myrtillus) - protandria lemah.

Bunga piala sangat khas dari jenis bunga heather (Gamb. 44, 1,2). Ia wujud baik dalam berry heather (lingonberry, blueberry) dan non-beri, yang mayoritasnya. Dalam cranberry, bagaimanapun, bunga yang dikembangkan sepenuhnya menyerupai siklamen, kerana kelopaknya melengkung ke belakang, dan gynoecium panjang terdedah di depan, ke tiang anther panjang yang berdekatan; bunga sambil terkulai.

O. Hagerup mengasingkan perbungaan banyak heather dengan bantuan kantung dan memastikan bahawa, walaupun tidak mungkin pendebungaan silang, mereka menghasilkan buah, tetapi dengan syarat bunga itu digoncang. Secara semula jadi, gegaran dihasilkan oleh angin, dan oleh karena itu terdapat lebih sedikit blueberry atau blueberry di tempat-tempat di mana pokok-pokok berdekatan dan memadamkan angin. Banyak heather dengan bunga yang terkulai dicirikan oleh autogami graviti..

Buah Heather adalah kapsul septik atau loculicidal, berry atau drupe. Dalam beberapa spesies genus Gaultheria, buahnya adalah kotak, yang dikelilingi oleh kelopak berdaging yang terlalu banyak (Gbr. 45). Diplycosia dan Pernettya mempunyai buah yang serupa, dan yang terakhir, buah ini adalah buah beri sebenar yang duduk di atas cawan berdaging, dan buahnya kelihatan dua tingkat (Gamb. 45).

Gambar: 45. Buah heather: 1 - hault bristly (Gaultheria hispidula); 2 - hibrida gault yang tertekan (G. depressiona) dan pernettia stigma besar (Pernettya macrostigma); 3 - debunga besar; a - beri; b - kelopak

Benih beberapa heather, dilengkapi dengan pelengkap berdaging, tersebar oleh semut. Heather berry diedarkan oleh burung dan mamalia. Pada tanaman kering, setelah membuka kapsul, biji disebarkan oleh angin..

Sifat heather yang sangat khas adalah kemampuan mereka tumbuh dalam keadaan yang sangat tidak baik, di tanah berasid. Sebagai peraturan, mereka tidak tahan dengan tanah beralkali. Heather, misalnya, tumbuh di tanah kering dan berpasir, sering di antara permaidani lichen, di mana sangat sedikit spesies yang dapat bertahan hidup. Namun, kami menjumpai heather di rawa, di mana ia tumbuh di gundukan lumut dan tidak kelihatan lebih buruk daripada di pasir. Sejak sekian lama, pokok renek rawa ericoid, termasuk heather, tidak dapat menyerap air karena suhunya yang rendah. Oleh itu, ketika berada di dalam air, tumbuh-tumbuhan nampaknya mengalami kehausan ("haus fisiologi"). Oleh itu, mereka diduga mengalami penampilan erikoid. Walau bagaimanapun, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, didapati bahawa tanaman erikoid di rawa menguap sejumlah besar air, oleh itu, mereka menyerap jumlah air yang sama, dan penampilannya disebabkan oleh sebab-sebab lain, di antaranya di tempat pertama adalah kekurangan nitrogen tanah rawa..

Kehidupan di tanah yang buruk telah mengembangkan sejumlah penyesuaian pada heather, yang paling penting adalah simbiosis dengan kulat dalam bentuk mikoriza. Akar hampir semua heather saling berkaitan dengan filamen cendawan, yang membekalkan nutrien dari humus kepada mereka. Cendawan, sebagaimana adanya, sebagai ganti menerima zat yang dihasilkan oleh semak erikoid. Terdapat ecto- dan endomycorrhiza. Dalam kes terakhir, beberapa kulat termudah (yang tubuhnya hanya terdiri dari beberapa sel) hidup sepenuhnya di dalam sel akar heather dan dicerna secara beransur-ansur oleh mereka. Mycorrhiza mempunyai nilai positif yang besar dalam kehidupan heather. Dalam beberapa kes (misalnya, di pokok strawberi - Arbutus, Jadual 13), akar yang dijangkiti berubah menjadi nodul berbentuk pir (mycodomies), sel epidermisnya diubah menjadi rambut akar. Telah terbukti bahawa biji heather, misalnya, hanya bercambah dengan bantuan mikoriza. Beberapa penyelidik percaya bahawa heather hidup di tanah berasid kerana kulat yang tinggal bersama mereka tidak boleh bertolak ansur dengan tanah beralkali..

Keluarga heather sangat heterogen dan terbahagi kepada sebilangan subfamili. Pada tahun 1971, ahli botani Inggeris P.F.Stevens mencadangkan sistem baru keluarga ini, yang mempunyai beberapa kelebihan berbanding sistem lama. Dalam sistemnya, heather dibahagikan kepada 6 subfamili.

Jadual 13. Heather dan diapenceaceae: 1 - phyllobjce biru (Phyllobjce caerulea), wilayah Murmansk; 2 - pokok strawberi merah (Arbutus andrachne), Crimea; 3 - pieris yang indah (Pieris Formosa), rumah hijau Institut Botani Akademi Sains USSR di Leningrad; 4 - kalmia berdaun lebar (Kalmia latifolia), Taman Botani Batumi; 5 - Rhododendron delavayi, rumah hijau Institut Botani Akademi Sains USSR di Leningrad; 6 - loiseleria berbaring (Loiseleuria procumbens), wilayah Murmansk; 7 - Lapland diapensia (Diapensia lapponica), ibid.

Subfamily Rhododendroideae (Rhododendroideae) yang paling primitif, yang merangkumi pokok dan pokok renek secara eksklusif. Corolla mereka bebas atau disambung, biasanya dengan faring lebar. Stamens tanpa pelengkap; anther dibuka oleh liang apikal atau celah pendek atau panjang. Anther biasanya mempunyai filamen sutera yang mengikat debunga menjadi gumpalan. Sel ovari 2-14, selalunya ditutup dengan rambut kelenjar. Buahnya adalah kapsul, biasanya septisida. Benih biasanya banyak. Subfamili merangkumi genus Amerika Bezharia (kira-kira 30 spesies), rhododendron (mungkin hingga 800 spesies), Menziesia (Menziesia, 7 spesies di Asia sedang dan Amerika), rosemary liar (kira-kira 10 spesies di zon sederhana utara dan di Kutub Utara), epigea ( Epigaea, 3 spesies di Adjara dan Lazistan, di Jepun dan Amerika Utara), kalmia (Kalmia, 8 spesies di Amerika Utara dan Cuba), phyllodoce (Phyllodoce, 7 spesies di zon sederhana utara dan di Kutub Utara), rhodotamnus (Rhodothamnus, 2 spesies di Pegunungan Alpen Timur dan di timur laut Asia Kecil), genus monotip Bryantus (Bryanthus, Kamchatka, Komandan, Kuriles dan Jepun), loiseleria (Loiseleuria, 1 spesies circumpolar, Jadual 13) dan beberapa yang lain.

Genus yang paling terkenal, yang terbesar di subfamili, adalah rhododendron (Jadual 13), yang mempunyai kepentingan luar biasa dalam berkebun hiasan. Pelbagai jenis rhododendron, kualiti hiasannya yang tinggi telah menarik perhatian mereka sejak sekian lama. Rhododendron umum terjadi di zon sederhana di hemisfera utara, tetapi kebanyakan spesies hidup di Himalaya Timur dan di Asia Timur dari China Barat hingga Jepun, banyak spesies rhododendron juga terdapat di Amerika Utara. Rhododendron juga terdapat di pergunungan Asia Selatan dan Tenggara dan New Guinea, dan 1 spesies hidup di Australia Utara. Terdapat 20 spesies di USSR, tumbuh di Kaukasus (terutamanya di Transcaucasia Barat), di sebelah barat bahagian Eropah dari Uni Soviet, di Siberia Timur dan di Timur Jauh. Yang paling hiasan dan paling saintifik paling menarik adalah Smirnov rhododendron (R. smirnowii), yang tumbuh di tali pinggang bawah dan tengah pergunungan Adjara, dan di luar USSR - di daerah Artvinsky di Turki, dan Ungern rhododendron (R. ungernii) - endemik sempit Adjara dan Lazistan ( Turki). Kedua-dua rhododendron trek yang malar hijau ini adalah peninggalan tersier yang berkaitan dengan rhododendron Himalaya dan Asia Timur. Di Caucasus, dua spesies malar hijau yang lain juga tumbuh - rhododendron Pontic (R. ponticum) dan rhododendron Kaukasia (R. caucasicum). Rhododendron kuning gugur (R. luteum), yang dikenali sebagai Azalea pontica (Azalea pontica), juga tumbuh di pergunungan Caucasus. Ia juga dijumpai di pulau-pulau yang terpisah di sebelah barat bahagian USSR. Daripada rhododendron Timur Jauh, rhododendron Fori (R. fauriei) dan rhododendron Schlippenbach (R. schlippenbachii) sangat menarik. Dari spesies Himalaya, Nuttalla rhododendron (R. nuttallii) sangat hiasan - pokok renek (kadang-kadang epiphytic) atau pokok kecil yang disebut "raja rhododendron" kerana bunganya yang besar (hingga 15 cm). Rhododendron arboreal Himalaya (R. arboreum) juga sangat hiasan - pokok renek atau pokok besar dengan bunga merah jambu gelap.

Salah satu wakil subfamili rhododendron yang menarik juga merupakan genus kecil Epigea. Spesies epigea adalah semak malar hijau yang rendah, puber dengan rambut kelenjar kemerahan panjang Bunga adalah biseksual atau dioecious. Corolla mereka terkulai, berbentuk piala atau corong. Penyebaran geografi genus adalah contoh yang jelas mengenai kawasan patah (disjunctive): satu jenis epigea tersebar luas di wilayah Atlantik Amerika Syarikat, yang lain di Jepun, dan yang ketiga di antara pertumbuhan hutan Colchis yang malar hijau, antara spesies rhododendron yang tersembunyi di selatan Adjara dan di Lazistan. Jenis Colchian epigea gaultherioides (E. gaultherioides) pernah digambarkan sebagai genus Orphanidesia yang bebas, tetapi pada tahun 1941 A. L. Takhtadzhyan dipindahkan ke genus epigea. Ia adalah salah satu tanaman terindah di Colchis dan pada masa yang sama salah satu peninggalan tersier yang paling menarik. Seperti beberapa rhododendron, ia tersenarai dalam "Buku Merah".

Subfamily Ericoideae merangkumi pokok renek malar hijau dengan daun kecil dengan tepi yang melengkung rapat. Corolla sentiasa spongy, kekal. Anther dibuka dengan liang atau retakan yang sangat besar; lampiran anter, apabila ada, adalah taji; tidak ada filamen sutera di anther. Buahnya biasanya merupakan kapsul loculicidal. Terdapat 1 hingga banyak biji di setiap sarang. Ini termasuk terutamanya genus Erica besar (lebih daripada 500 spesies yang diedarkan dari Macaronesia ke Transcaucasia Barat dan di tropika dan terutama di Afrika Selatan), genus monotip Heather dan lain-lain.

Vaccinioideae subfamily yang luas merangkumi tanaman berkayu dengan bentuk yang sangat berbeza, dari pokok kecil hingga pokok renek kecil. Corolla biasanya disambung, jarang berputar bebas, biasanya teratai atau tubular. Anther dari pelbagai jenis, tanpa filamen sutera. Ovari lebih unggul atau lebih rendah, bersel 3-10. Buahnya adalah kapsul berry, drupe atau loculicidal, biasanya dengan beberapa biji dalam sarang, jarang dengan satu. Ini termasuk arbutus (Arbutus, 20 spesies di Eropah Barat, Mediterranean, Asia Barat dan Amerika Utara dan Tengah; satu spesies - pokok strawberi merah - A. andrachne, Jadual 13, tumbuh di sini di pantai selatan Crimea dan kadang-kadang dijumpai di Abkhazia dan Adjara), Cassiopeia (12 spesies circumpolar meluas dan di Himalaya), enkianthus (Enkianthus, 10 spesies, dari Himalaya ke Jepun), podbel (1-2 spesies di daerah beriklim dan sejuk di hemisfera utara), arktik (Arcterica, 1 spesies di Siberia Timur Laut, Sakhalin, Kamchatka, Kuriles dan Jepun), gaultheria (Gaultheria, kira-kira 200 spesies yang diedarkan terutamanya di sekitar Lautan Pasifik), vaksin (Vaccinium, kira-kira 350 spesies yang biasa di kawasan beriklim dan sejuk di hemisfera utara, di pergunungan kawasan tropika, kecuali Afrika, di Andes, Afrika Selatan, Madagascar; cranberry disertakan oleh banyak penulis dalam vaksin), dll..

Di antara wakil-wakil dari gen besar Vaccinium, terdapat sebilangan besar tumbuhan yang menarik dan berguna untuk manusia. Dari spesies yang tumbuh di wilayah Uni Soviet, pertama-tama harus diperhatikan peninggalan tersier yang biasa terjadi di Kaukasus dan Asia Kecil di utara (serta di Bulgaria Tenggara dan Iran utara) - Blueberry Kaukasia (Vaccinium arctostaphylos), yang merupakan semak besar atau kecil pokok, setinggi 3 m, dengan buah-buahan yang dapat dimakan, tumbuh di hutan Colchis dan penebangan. Spesies terdekat - ceri burung (V. padifolium) - tinggal di pulau Madeira. Blueberry biasa (V. myrtillus) adalah pokok renek yang tingginya 15-40 cm, dengan cabang-cabang bersudut sudut. Buahnya adalah beri hitam globular lebih kurang dengan mekar kebiruan. Tumbuh di kawasan beriklim sejuk dan sejuk di Eurasia dan Amerika Utara di hutan basah atau rawa konifer dan bercampur, serta di tundra dan dataran tinggi. Beri boleh dimakan, dimakan mentah dan dikeringkan, serta untuk penyediaan infus, rebusan dan jeli. Blueberry (V. uliginosum) adalah semak gugur dengan ketinggian 30 cm hingga 1 m dengan daun kebiruan dan beri biru dengan warna kebiruan. Meluas di kawasan beriklim sederhana dan sejuk di hemisfera utara. Buah beri boleh dimakan, mengandungi gula, asid dan vitamin A dan C; ia digunakan untuk jem, dikeringkan untuk kegunaan masa depan. Tidak seperti spesies yang disebutkan di atas, lingonberry (V. vitisidaea) adalah tumbuhan malar hijau. Ini adalah semak hingga 25 cm dengan daun berkulit dan banyak beri merah terang globular. Tumbuh di hutan konifer dan campuran, semak, tundra, tanah gambut kering di kawasan beriklim sejuk dan sejuk di hemisfera utara. Buahnya mengandungi sejumlah besar gula dan asid organik, serta vaksin glikosida dan bahan lain. Mereka digunakan untuk membuat jem, pengasam, pengasam, dan juga dalam industri gula-gula..

Genus cranberry (Oxycoccus), yang sama sekali tidak dikenali oleh semua orang dan sering digabungkan dengan vaksin, mengandungi tidak lebih dari 4 spesies yang biasa di kawasan beriklim dan sejuk di hemisfera utara. Evergreen, pokok renek kecil yang menjalar dengan batang tipis, daun berkulit kecil dan beri merah gelap. Marsh cranberry (O. palustris) tersebar luas di sphagnum dan rawa gambut, di tempat-tempat ia membentuk tebal. Cranberry adalah produk makanan yang berharga. Mereka mengandungi asid organik, zat pektin, glikosida vaksin, vitamin C dan P. Digunakan secara meluas dalam industri makanan dan minuman beralkohol.

Subfamily Pyroloideae kecil; ia merangkumi 4 genera dan sekitar 30 spesies, yang diwakili di kawasan beriklim sejuk dan sejuk di hemisfera utara. Bahkan boleh dikatakan bahawa ini adalah terutamanya keluarga taiga, kerana di zon taiga kebanyakan perwakilannya tertumpu. Tidak seperti semua heather berkayu yang dianggap sebelumnya, greengreen adalah evergreen herba. Sebilangan besar spesies mempunyai roset dasar daun berkilat, dari mana panah bunga dengan perbungaan racemose muncul. Bunga 5-4 anggota, terbuka atau piala. Yang terakhir mempunyai lajur lurus; pada yang terbuka, panjang, melengkung, bertentangan dengan 10 (kurang kerap 8) stamen. Pada bunga payung musim sejuk (Chimaphila umbellata) bunga dikumpulkan dalam scutellum, lajurnya pendek dan tebal. Monokromatik anggun (Moneses uniflora) mempunyai satu bunga yang terkulai (Gamb. 46), sangat sesuai untuk autogami graviti.

Gambar: 46. ​​Heather. Monochromatic (Moneses uniflora): 1 - pandangan umum tumbuhan. Medium Grushanka (Pyrola media): bunga potong 2. Codwood (Monotropa hypopithys): 3 - pandangan umum tumbuhan; 4 - potong bunga

Dalam beberapa spesies, cakera nektar sama sekali tidak ada, seperti pada musim sejuk (Pyrola, Gambar. 46), yang lain berpecah-belah, dan hanya pada pencinta musim sejuk, seperti di kebanyakan heather, seluruhnya dikelilingi oleh ovari. Sejumlah penyelidik menunjukkan bahawa bunga hijau musim sejuk dapat melalui dua fasa perkembangan. Pada fasa pertama, hanya pendebungaan silang yang dapat dilakukan. Pada masa yang sama, di beberapa perwakilan (greengreen, monoflower, winter-lover) ia dihasilkan oleh serangga, yang lain, misalnya, di Orthilia (Orthilia), oleh arus udara (sehubungan dengan itu, Ortilia mempunyai biji serbuk sari tunggal, sementara yang lain digabungkan menjadi tetrad). Fasa kedua berlaku hanya jika pendebungaan silang belum berlaku. Dalam kes ini, lokasi stamen dan stigma berubah sedemikian rupa untuk memastikan pendebungaan bunga sendiri.

Buah greengreens adalah kapsul loculicidal kering dengan sebilangan besar biji yang sangat kecil, tanpa kotiledon, dan dengan embrio yang terdiri daripada beberapa sel. Benih dapat disebarkan oleh arus udara yang timbul di bawah kanopi taiga.

Mycorrhiza lebih mustahak untuk kewujudan musim sejuk daripada musim panas yang lain. Terdapat anggapan bahawa produk fotosintesis diperlukan untuk musim sejuk hanya untuk pembentukan biji, sementara keperluan tanaman lain sepenuhnya dipenuhi oleh pemakanan dengan bantuan mikoriza. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, pemakanan mikrorrhizal dari musim sejuk mempunyai kesan tragis bagi mereka. Dalam keadaan yang baik, kulat mikoriza tumbuh dengan sangat subur sehingga menyebabkan kematian akar pada beberapa musim sejuk, dan kadang-kadang kematian tanaman. Symbiosis dalam kes ini berubah menjadi parasitisme jamur unilateral.

Semua wakil musim sejuk mempunyai rimpang panjang, dan hanya di pokok bunga tunggal, ia digantikan oleh akar abadi. Rimpang hijau musim sejuk berdaun bulat (P. rotundifolia) dapat mencapai panjang 6 m. Pucuk tanah membentuk seluruh kelompok individu saudara perempuan.

Selepas percambahan biji, pra-batang yang disebut terbentuk di beberapa musim sejuk. Pada peringkat pra-batang, tanaman itu memberi makan dan berkembang secara eksklusif kerana mikoriza, iaitu, ia tidak menghasilkan bahan organik sendiri dari bahan bukan organik pada masa ini. Rimpang terbentuk dari pratetap, dan pucuk tanah dapat tumbuh daripadanya dalam satu bunga. Oleh itu, dalam keadaan tiruan, ubun-ubun hijau musim sejuk dengan panjang 30 cm telah ditanam. Telah terbukti bahawa semakin banyak embrio berkurang pada spesies musim sejuk yang berlainan, semakin awal forebel bersentuhan dengan jamur. Dalam subfamili, pelbagai tahap hubungan dengan kulat dapat dikesan. Sebagai contoh, hijau musim sejuk tanpa daun California (P. aphylla) telah berubah sepenuhnya menjadi catuan kerana mikoriza, dan tanaman itu telah kehilangan warna hijau.

Subfamily akuifer (Monotropoideae) merangkumi 10 genera dan 12 spesies. Sebilangan besar genera subfamili ini monotaip. Vertlyanitov sepenuhnya beralih ke makan dengan bantuan mikoriza, dan oleh itu kehilangan warna hijau mereka. Banyak warna tanah yang kusam, tetapi ada yang berwarna terang. Oleh itu, genus monotipik Sarcodes, yang tumbuh di barat daya Amerika Syarikat, di mana ia disebut bunga salji, mempunyai warna merah keseluruhan tanaman (jilid 5, bahagian 1, jadual 15). Acer tersebar luas di daerah beriklim hemisfera utara, dan juga di pergunungan tropika. Sebilangan besar dari mereka berada di Amerika Utara. Keadaan utama bagi kewujudan tumbuh-tumbuhan pelik ini adalah kehadiran di tanah sampah tumbuhan yang kuat, kaya dengan bahan organik, yang dimakan dengan bantuan kulat. Baru-baru ini didapati bahawa hyphae dari kulat yang sama menembus ke dalam akar ikan kod (Monotropa, Gambar 46, 3-4) dan pokok-pokok berdekatan. Dengan bantuan nutrien radioaktif (berlabel), didapati bahawa kormorant menerima beberapa nutrien dari akar pokok, dengan menggunakan hifa jamur untuk ini, sebagaimana adanya, sebagai selang. Bahan-bahan yang diterima musang dengan cara ini diperlukan untuk pembentukan biji, dan berkat alat ini, musang tidak mempunyai bahagian hijau, seperti musim sejuk.

Lidi mempunyai batang tebal dan berdaging dengan daun berbentuk sisik. Bunga-bunga dari Aceridae dikumpulkan dalam perbungaan terakhir yang terkulai, dengan pengecualian dari kayu gandum berbunga tunggal (M. uniflora). Bunga 5-anggota atau kurang kerap 4-8-member. Bunga itu memiliki bentuk berbentuk lonceng, tetapi di beberapa perwakilan kelopak tumbuh bersama di pangkal, sementara yang lain bunga tetap bebas. Cakera nektar terdapat di kebanyakan anggota subfamili ini (tidak ada di sarcodes dan cinquefoil, yang terakhir, bagaimanapun, masih mengekalkan papillae yang berkurang di pangkal ovari). Dalam kebanyakan kes, cakera tidak padat, tetapi dibahagikan kepada bilah. Pada musang monokromatik, seperti pada spesies lain, nektar dikeluarkan oleh dasar kelopak yang menebal. Janin - kapsul loculicidal, selalunya membran.

Monotropsis odoriferous (Monotropsis odorata), tumbuh di Amerika Utara, mempunyai kitaran pengembangan yang ingin tahu. Tumbuhan ini hidup di bawah sampah daun dan tidak muncul di permukaan. Namun, ia dipercayai diserbuki serangga kerana mempunyai bunga yang berbau kuat dan berwarna. Serbuk sari menumpahkan ke kelopak ketika masih dalam keadaan berbunga. Pucuk bunga monotropsis berbau muncul di bawah sampah daun pada musim luruh dan musim sejuk. Pada musim bunga, pertumbuhannya berterusan dan bunga mekar. Bentuk musim luruh dan musim bunga kadang-kadang diambil untuk tumbuh-tumbuhan yang berbeza dan dua spesies bahkan digambarkan dari mereka.

Buah monotropsis diambil oleh semut, sedangkan biji tanaman willow sangat ringan (0,000003 g) dan dilengkapi dengan "ekor", dibawa oleh arus udara. Benih pterospore kecil (Pterospora) mempunyai sayap yang jauh lebih besar daripada biji itu sendiri.

Subfamily Wittsteinioideae dengan monotipik genus Australia Wittsteinia mengaitkan heather dengan keluarga Epacris. Wittsteinia adalah semak malar hijau kecil dengan pucuk menjalar dan buah berdaging.

Keluarga Crowberry (Empetraceae)

Terdapat tiga genera dalam keluarga: kumbang kulit kayu (Corema, 2 spesies), umum di timur laut Amerika Syarikat dan Kanada, Kepulauan Azores dan Canary, Portugal selatan dan barat daya Sepanyol; ceratiola (Ceratiola, gen monotipik), yang tinggal di tenggara Amerika Syarikat, dan crowberry, atau crowberry, atau shiksha (Empetrum), yang tumbuh di tali pinggang taiga dan tundra di hemisfera utara, serta di selatan Amerika Selatan, di Kepulauan Juan Fernandez, di Kepulauan Falkland dan Kepulauan Tristan da Cunha. Menurut R. Good, crowberry hanya mempunyai 2 spesies, sementara V.N. Vasiliev menjadikan jumlah spesies menjadi 15-16.

Oleh itu, terdapat dua kekhasan dalam pengedaran crowberry. Yang pertama adalah taburan transoceanic corema (sudah biasa kita ketahui dari jenis taburan heather yang lain). Ciri kedua geografi tanaman Crowberry adalah taburan bipolar Crowberry. Semasa Zaman Es, ketika suhu turun di seluruh dunia, sejumlah tanaman utara menembusi kawasan pegunungan ke Amerika Selatan, termasuk crowberry. Pada akhir tempoh sejuk, crowberry hampir hilang dari kawasan khatulistiwa di benua Amerika, tetapi masih terdapat dalam keadaan terasing di selatan Amerika Syarikat dan di Chile. Crowberry Amerika Selatan ternyata terasing secara geografi, yang menyebabkan terbentuknya spesies khas - crowberry (E. erythrocarpum). Walau bagaimanapun, di antara spesimen buah merah crowberry di Amerika Selatan, buah hitam sangat jarang berlaku: kembali ke nenek moyang asal - crowberry (E. nigrum). Semua crowberry mempunyai penampilan khas ericoid. Satu-satunya jenis ceratiol dipanggil eratoid ceratiol (C. ericoides). Di mana crowberry dan heather phyllodocene tumbuh bersama (Jadual 13), mudah untuk mengelirukan mereka jika tanaman tidak mempunyai bunga atau buah. Corema dan ceratiola adalah semak rendah, dan crowberry selalu semak dengan pucuk merayap di sepanjang tanah. Ia tumbuh di tempat - gumpalan, mewakili satu individu, yang, mengembang, secara beransur-ansur mengambil lebih banyak ruang, kerana cabang-cabang membentuk akar yang bertualang. Di tengah tirai lama, pucuk hijau mati. Seperti heather, crowberry memasuki simbiosis dengan cendawan.

Bunga crowberry bersendirian, di axil daun (crowberry) atau di kepala apikal berbunga kecil, kecil, aktinomorfik, biasanya dioecious atau kadang monoecious, jarang biseksual. Perianth agak berkurang, terdiri daripada lobus bebas yang kecil dan hampir tidak kelihatan. Masih belum jelas sama ada sederhana atau berganda. Secara amnya dipercayai bahawa perianth terdiri dari 1-3 sepal dan 1-3 kelopak, tetapi beberapa ahli botani percaya bahawa bunga Crowberry adalah kelopak dan bahawa perianth terdiri dari sepal sahaja. Stamens 2 (ceratiol) atau 3 (jarang 4), bergantian dengan lobus perianth dalaman. Biji-bijian debunga digabungkan menjadi tetrad jenis yang sama seperti pada heather. Tiada cakera nektar. Gynoecium dari 2-9 karpel (crowberry) atau dari 2 karel (genera lain), dengan lajur pendek atau lebih pendek yang dipisahkan; ovari unggul, sel 2-9, dengan 1 ovula di setiap sarang. Buahnya adalah buah yang berair atau kering dengan 2 atau lebih batu. Benih dengan embrio lurus dan panjang dikelilingi oleh endosperma berdaging yang berlimpah. Crowberry adalah tumbuhan yang didominasi serangga. Ia bersifat protogynous dan mempunyai stigma yang sangat tahan lama. Bunga kecil crowberry dikunjungi oleh rama-rama, lalat dan lebah. Dua genera yang lain mungkin adalah tumbuhan yang diserbuki angin..

Keluarga Epacridaceae (Epacridaceae)

Keluarga epacris, yang tersebar terutamanya di hemisfera selatan, cukup dekat dengan keluarga heather, terutama dengan subfamili rhododendron. Keluarga ini mempunyai sekitar 30 genera dan sekitar 400 spesies. Mereka dijumpai terutamanya di wilayah ekstratropik Australia, Tasmania, New Zealand dan Kaledonia Baru, serta di Asia Tenggara (di mana beberapa spesies mencapai utara Indochina dan Filipina), Hawaii dan Patagonia (termasuk pulau Tierra del Fuego). Biasanya pokok renek atau pokok kecil dengan jarak yang berselang seli atau jarang bertentangan dengan daun yang sempit, padat dan lebat Genus serpentine, atau Dracophyllum (Dracophyllum, kira-kira 50 spesies di New Zealand dan pulau-pulau sekitarnya, di Kaledonia Baru, Australia, Tasmania dan di Pulau Lord Howe), dan genera dekat mempunyai daun dengan dasar faraj dan venasi selari, yang sangat mirip dengan daun monocots... Oleh itu, beberapa spesies kelihatan seperti iris, sementara yang lain kelihatan seperti yuccas. Epacrysae dicirikan oleh simbiosis dengan cendawan.

Banyak spesies Epacrisaceae membentuk pokok renek. Ada yang menghuni kawasan paya, bukit pasir, lereng berbatu, padang rumput, hutan, dan lain-lain di zon subalpine.

Bunga Epacris kecil, menyendiri, di sikat atau telinga, kadang-kadang di panicles, actinomorphic, kebanyakannya biseksual. Sepal biasanya 5, percuma, baki; biasanya terdapat 5 kelopak yang melekat pada cakera nektar; corolla adalah kelopak, berbentuk tiub (Gamb. 47). 5 stamen, mematuhi corolla atau, lebih jarang, bebas; kadang-kadang terdapat staminod yang bergantian dengan stamens; di kebanyakan genera, anther bersel 1 sel semasa berbunga dan dibuka oleh satu celah membujur. Biji-bijian debunga adalah soliter atau, lebih sering, digabungkan menjadi tetrad. Gynoecium biasanya terdiri daripada 5 karpet, dengan lajur sederhana yang berakhir dengan stigma kapit; ovari unggul, sering dikelilingi di pangkal oleh cakera nektar, kebanyakannya bersel 5, dengan beberapa atau banyak ovula di setiap sarang. Buahnya adalah kapsul loculicidal atau drupe. Benih dengan embrio silinder lurus yang dikelilingi oleh endosperma berdaging yang berlimpah.

Gambar: 47. Epacrice: 1 - epacris berbunga panjang (Epacris longiflora); 2 - Styphelia hijau (Styphelia viridis)

Dalam kejadian, pendebungaan dilakukan terutamanya oleh serangga. Salah satu penyesuaian terhadap pendebungaan silang adalah dichogamy mereka..

Nilai praktikal epacris boleh diabaikan. Beberapa jenis dracophilum adalah hiasan, dan penduduk tempatan menggunakan buah-buahan berair dari sejumlah spesies untuk makanan..

Perwakilan keluarga Amerika yang berkaitan Cyrillaceae (Gambar 48) mempunyai parthenocarp.

Gambar: 48. Cyrilla racemi flora: 1 - cabang dengan buah; 2 - bunga; 3 - memisahkan janin

Keluarga Diapens (Diapensiaceae)

Terdiri daripada 6 genera dan sekitar 20 spesies, yang tersebar di kawasan sejuk dan beriklim di hemisfera utara, terutama di pergunungan dan di Kutub Utara. Genus Bernexia (Berneuxia, 2 spesies) hidup di Tibet Timur, China Barat Daya dan Burma Atas. Tiga jenis diapensia (Diapensia) terdapat di Himalaya dan China Barat, dan spesies keempat hidup di Kutub Utara dan Subarctic, serta di pergunungan utara. Kedua-dua jenis schizocodon (Schizocodon) hanya terdapat di Jepun. Genus Shortia (Gamb. 49, 2), berjumlah 8-9 spesies, tersebar terutamanya di China Barat Daya, pulau Taiwan dan Jepun, tetapi 1 spesies hidup di negara-negara tenggara Amerika Syarikat. Generasi monotip Galax dan Pyxidanthera hanya terdapat di bahagian tenggara Amerika Syarikat. Antara diapencia adalah rumput malar hijau (shorttia), semi-semak (pixidantera), semak kusyen (diapencia, Gambar. 49, 3) dan semak rendah (galaksi). Diapensi dan pixidantera mempunyai penampilan erikoid. Perwakilan genera lain lebih serupa dengan pyros. Daun bergantian, utuh, tidak seperti heather, daunnya tidak mempunyai rambut kelenjar.

Bunga di beberapa diapencia adalah tunggal, dan yang lain dikumpulkan dengan berus yang dipendekkan. Mereka biseksual, aktinomorfik, kelopak tetap, ada 5 sepal, bebas atau akrilik. Corolla disambung, 5-lobed, tetapi galaksi mempunyai kelopak hanya tumbuh di dasar. 5 stamen, mematuhi corolla dan bergantian dengan lobus (Gamb. 49, 2). Sebilangan besar genera (kecuali pixidanthera dan kebanyakan jenis diapensi) mempunyai lingkaran stamen kedua bertentangan dengan kelopak, tetapi mereka berubah menjadi staminod. Di galaksi, staminod dan stamen telah tumbuh bersama untuk membentuk tiub. Anther 2-sel atau jarang 1-sel (galaksi), dibuka dengan celah membujur atau jarang melintang (pixidantera). Biji-bijian debunga selalu menyendiri. Tidak ada cakera nektar, tetapi nektar kadang-kadang dikeluarkan oleh pangkal ovari dengan cukup banyak. Gynoecium dari 3 karel, dengan lajur yang berakhir dengan stigma 3-lobed; ovari unggul, 3-sel, dengan beberapa atau banyak ovula. Buahnya adalah kapsul loculicidal. Benih kecil, dengan endosperma berdaging berlimpah di sekitar embrio lurus atau sedikit bengkok.

Gambar: 49. Diapensi. Shortia galaxifolia (Shortia galaxifolia): 1 - cabang dengan bunga. Pyxidanthera: 2 - corolla bunga yang disediakan menunjukkan kedudukan benang sari yang disatukan dengan kelopak. Diapensia lapponica (Diapensia lapponica), 3 - cabang dengan bunga

Dalam diapencias, bunga berwarna putih atau sedikit merah jambu, tetapi dalam diapensi Himalaya mereka berwarna ungu atau kuning, kadang-kadang dengan bau yang menyenangkan. Proses pendebungaan telah dipelajari hanya di diapencia Lapland arktik (D. lapponica, Jadual 13), tetapi walaupun itu tidak cukup menyeluruh. Tumbuhan ini didebunga oleh pelbagai serangga. Pada sebilangan bunga diapentia, stamen matang lebih awal, yang lain - ovari. Anther kadang-kadang terbuka di tunas, dan pendebungaan bunga mungkin sangat mungkin. Pada bunga shortsia, gynoecium matang lebih awal daripada stamens. Penyerbukan serangga diapensi secara tidak langsung dibuktikan oleh fakta bahawa debunga ditutup dengan ketuat (untuk lekatan yang lebih baik ke badan serangga).

Buah diapencia biasanya mengandungi sebilangan besar biji yang sangat kecil yang disebarkan oleh angin. Biji Shortia sering tumbuh tepat di dalam buah sebelum mereka ke tanah..

Diapension sangat bersahaja berkaitan dengan tanah, yang mengingatkan pada heather dan crowberry. Kesamaan ini ditingkatkan dengan adanya mikoriza dan struktur anatomi batang dan daun..