Kebaikan lavender dalam makanan dan kosmetik

Lavender sering menimbulkan banyak persoalan. Ini bunga? Atau rumput? Keajaiban ungu yang tidak asing adalah keduanya, dan pertama sekali - sumber salah satu aroma yang paling disukai di seluruh dunia, yang terkenal pada zaman Mesir Purba dan Rom Kuno.

Lavender pernah digunakan untuk pembalseman dan upacara keagamaan, hari ini adalah salah satu ramuan yang popular dalam minyak wangi, aromaterapi dan di dapur - ya, bunga ini telah berpeluang untuk mencuba banyak peranan.

Nama ini telah terbiasa dengan pelbagai bahasa di dunia sehingga warna bahkan dinamai - salah satu warna ungu. Sementara itu, perkataan itu sendiri berasal dari bahasa Latin "lavare", yang bermaksud "mencuci." Kemunculan nama ini difasilitasi oleh fakta bahawa lavender ditambahkan ke dalam air untuk wuduk upacara..

Terdapat pelbagai jenis tanaman ini, dan banyak daripadanya mudah dijumpai dalam produk yang kita gunakan setiap hari. Oleh itu, lavender berdaun sempit, yang juga disebut "nyata" (Lavandula angustifolia), paling sering digunakan dalam pembuatan kosmetik, tincture, roti bakar dan minyak pati..

Walaupun minyak lavender banyak digunakan dalam aromaterapi, tanaman kering adalah bahagian penting dari masakan Perancis. Ini dapat ditambahkan ke dalam teh dan digunakan dalam teh herba bermusim. Banyak minyak wangi dan produk penjagaan badan mengandungi ekstrak lavender.

Juga, sifat antibakteria, antimikroba, penghilang rasa sakit dan ekspektoran lavender tidak boleh dipandang rendah. Tumbuhan ini selalu digunakan dalam perubatan rakyat sebagai antiseptik dan penenang..

Kebaikan lavender

Lavender dapat melawan migrain dan sakit kepala. Pengamal perubatan tradisional dan alternatif menggunakan teh lavender, infus atau penggunaan minyak pati topikal untuk merawat sakit kepala, termasuk pada wanita semasa menopaus. Walau bagaimanapun, lavender juga boleh dimakan dengan cara yang kurang tradisional, seperti ais krim.!

Minyak lavender melegakan gejala sindrom pramenstruasi pada wanita. Menurut kajian baru-baru ini oleh Pusat Endokrinologi dan Kemandulan Reproduktif Lanjutan, aromaterapi menggunakan ekstrak Lavandula angustifolia dapat membantu mengurangkan gejala sindrom pramenstruasi, terutama yang berkaitan dengan perubahan mood..

Kerana tumbuhan ini mengandungi banyak antioksidan, ia membantu mengurangkan radikal bebas dalam tubuh, menguatkan sistem imun dan melambatkan penuaan..

Di antara sifat bermanfaat lain, lavender mempunyai sifat antibakteria, jadi infus herba menggunakan bunga kering dapat membantu melawan selesema, batuk dan penyakit virus..

Bahkan pada zaman kuno, orang tahu tentang kemampuannya menyembuhkan luka dan luka bakar, dan kemudian ini disahkan oleh penyelidikan saintifik. Aromaterapi menggunakan lavender juga berguna untuk kanak-kanak sembuh dari sakit tekak..

Rawatan berasaskan lavender boleh digunakan untuk gangguan kecemasan. Hasil penyelidikan mengesahkan bahawa kapsul minyak lavender mengurangkan gejala kegelisahan, kegelisahan, kemurungan, dan perubahan mood setelah dua minggu menjalani rawatan. Infus lavender atau urut dengan minyak lavender juga mengurangkan tekanan dan tahap kegelisahan pada orang yang mengalami gangguan sistem saraf kronik..

Penyiraman bunga boleh digunakan untuk membilas rambut dan kulit kepala, yang mengurangkan pembentukan kelemumur, berkat sifat anti-radang tanaman.

Rawatan menggunakan bahan semula jadi untuk diabetes jenis 2 termasuk lavender. Merupakan salah satu ramuan yang mendorong pengeluaran insulin dalam badan..

Menurut artikel dalam Jurnal Mikrobiologi Perubatan, saintis Sepanyol telah mengesahkan kemampuan lavender untuk melawan jangkitan kulit dengan sifat anti-radang dan antijamur..

Menurut Pangkalan Data Komprehensif Ubat Alami, ramuan ini dapat digunakan untuk mengurangkan keguguran rambut dan merangsang pertumbuhan rambut dalam kes alopecia, yang merupakan keguguran rambut yang tidak normal di kawasan tertentu di kepala atau batang..

Sedikit mengenai berhati-hati

Oleh kerana tumbuhan ini mempunyai sifat estrogen (hormon wanita) yang ketara, anak lelaki harus menahan diri daripada menggunakan produk dan minyak berasaskan lavender..

Lavender adalah ubat penenang semula jadi. Elakkan mengambilnya bersamaan dengan ubat penenang yang lain, ia boleh menyebabkan rasa mengantuk yang berlebihan.

Mengambil minyak lavender secara lisan boleh membahayakan jika anda hamil atau alah kepada pudina dan tanaman yang berkaitan.

Sumber asal artikel: rakan kongsi kami adalah platform dalam talian antarabangsa Happy Bellyfish.

Semua mengenai lavender: sifat, faedah dan keburukan, penggunaan bunga dan biji

Lavender adalah bunga yang indah dengan banyak khasiat yang bermanfaat. Ia boleh dibeli atau ditanam di kebun dan apartmen. Tumbuhan wangi digunakan bukan sahaja dalam aromaterapi.

Komposisi dan ciri-ciri lavender

Lavender adalah bunga dari pokok renek malar hijau yang tingginya tidak lebih dari 1 m. Ia tumbuh dengan baik di pesisir Crimea, Caucasus, Afrika, Perancis, Amerika, Sepanyol.

Apa rupa lavender:

  • cawangan yang bercabang di atas batang yang dilekatkan;
  • dengan daun kelabu-hijau linear yang memanjang (kerana pinggirnya) hingga 6 cm;
  • dengan pucuk berbunga 4 sisi dan perbungaan berbentuk lonjakan (sehingga 10 pusingan palsu terletak di satu);
  • bunga berwarna putih, ungu, kebiruan atau ungu.

Tumbuhan perubatan. Mereka juga disebut sebagai tanaman madu hiasan: mereka mekar sepanjang musim panas. Pada musim luruh, biji coklat masak dalam pusaran.

Seperti apa bau lavender perubatan:

  • rumput dan bunga segar di semak belukar atau dalam sejambak mempunyai aroma berkayu pedas, seperti bunga lili lembah;
  • bunga kering mempunyai bau yang tidak mengganggu, bau teratai lembah yang lebih lemah;
  • minyak lavender penting mempunyai aroma tebal, segar (sejuk), tidak menyenangkan bagi banyak orang.

Aroma spesies lavender bukan ubat mempunyai nada tart, manis, bunga atau kayu putih..

Batang dan bunga tumbuhan mengandungi banyak pati dan tanin, kepahitan, coumarin, herniarin. Terdapat juga asid valerik, nilon, ursolik, asetik.

Bau tumbuhan menormalkan kerja sistem saraf pusat. Keadaan psikoemosi seseorang stabil, ketahanan tekanan meningkat, kemurungan berlalu lebih cepat dan penyakit sistem saraf disembuhkan.

Jenis dan ragam

Semi-semak dari genus Lavender diklasifikasikan sebagai tumbuh-tumbuhan abadi dengan jenis bunga-bungaan. Tumbuh secara semula jadi di kawasan pergunungan di lereng kecil.

  • Lavandula - berdaun sempit, atau perubatan, dan berdaun lebar;
  • Stoechas - hijau (daun tanpa tepi) dan Perancis
  • Dentata - bergerigi (daun mempunyai tepi bergerigi)
  • Pterostachys - kayu cacing (daun berbulu).

Varieti hiasan popular "Butterfly", Linda Ligon, "Stekhadskaya". Dalam iklim yang hangat, lebih baik menanam Munstead, Garden Merit, Hidcote blue, "Yuzhanka", "French".

Lendir musim sejuk merangkumi:

  • "Kabut ungu" (semak kerdil miniatur hingga 30 cm);
  • Keanggunan;
  • "Kegembiraan".

Hibrid "Lavandin" diasingkan secara berasingan. Ia tidak digunakan untuk aromaterapi: bunganya sesuai untuk wangian, minyak wangi, sabun.

Sifat berguna dan kontraindikasi bunga

Bagi wanita, teh lavender melegakan simptom PMS dan sindrom menopaus / klimaks. Dia menolong lelaki dalam rawatan dan pencegahan penyakit prostat. Aromaterapi sesuai untuk kanak-kanak untuk menghilangkan kegembiraan saraf, gangguan tidur.

Ciri-ciri perubatan tumbuhan:

  • ubat penenang;
  • penyembuhan luka;
  • antiseptik;
  • diuretik;
  • melegakan kesakitan pada sendi, dengan migrain;
  • menghilangkan kekejangan;
  • menormalkan tekanan darah;
  • melawan tekanan;
  • menghilangkan loya;
  • meningkatkan metabolisme (baik untuk penurunan berat badan).

Kanak-kanak di bawah usia 12 tahun, wanita hamil atau menyusui dinasihatkan untuk menggunakan mandian lavender sahaja.

Pengingesan dikontraindikasikan:

  • dengan intoleransi terhadap komposisi biokimia;
  • hipotensi;
  • gangguan hormon;
  • peningkatan keasidan perut;
  • onkologi;
  • penyakit batu empedu.

Bunga itu tidak dapat digunakan selama perawatan dengan obat-obatan yang mengandung yodium..

Permohonan lavender

Lavender digunakan dalam kosmetik, minyak wangi, memasak, kehidupan sehari-hari, sihir, perubatan rakyat, perubatan veterinar, aromaterapi. Di lanskap, tanaman menghijau wilayah, menguatkan tanah dari hakisan. Pemelihara lebah menggunakannya sebagai tanaman madu.

Dalam memasak

Lavender digunakan sebagai agen perasa makanan untuk minuman beralkohol, cuka, minyak sayuran, dan pengasam. Sup, salad, ikan, daging dibumbui dengan rempah. Digabungkan dengan bijak, sedap.

Sekiranya anda meletakkan beberapa perbungaan dalam mangkuk gula, gula lavender akan siap dalam sehari. Sirap yang disediakan sesuai untuk limun, topping ais krim.

Di rumah

Di laman web ini, semak ditanam untuk melindungi dari kutu. Dalam lampu aroma, eter digunakan untuk mengubati midges, nyamuk, lalat (serangga tidak menyukai baunya). Penghalau berfungsi paling baik dalam kombinasi dengan minyak lain (1: 1). Satukan dengan pudina dan bunga cengkih.

Untuk kutu, gosokkan campuran minyak sayur, lavender, kayu putih dan geranium ke kulit kepala. Mereka meletakkan beg, setelah beberapa jam mereka menyisir dan mencuci rambut.

Lavender mempunyai sifat ajaib:

  • sejambak di bilik tidur atau dapur meningkatkan hubungan antara pasangan;
  • mandi membuang mata jahat;
  • sachet di atas pintu dan tingkap membersihkan rumah dari tenaga jahat;
  • kemenyan menarik nasib baik.

Sachet dengan rumput meningkatkan bau di dalam peti sejuk, almari. Bunga digunakan untuk melawan semua jenis rama-rama: ia diletakkan di dalam cawan di rak berhampiran barang-barang bulu atau di dapur di sebelah bijirin. Dana diperbaharui selepas 2 bulan.

Dalam bidang perubatan

Madu lavender semulajadi menurunkan gula dan kolesterol darah, mempercepat pemulihan dari pembedahan atau penyakit.

Infusi panas (1 sudu besar. L. Bunga / 250 ml air mendidih) diminum pada waktu malam. Teh menenangkan, melegakan, menghilangkan migrain.

Untuk kesakitan pada sendi atau otot, gunakan warna lavender. Gosokkan badan dengan alkohol, tambah kompres pemanasan, salap.

Mandi lavender dan aromaterapi ditetapkan:

  • dengan neurosis;
  • gangguan tidur;
  • kulit yang bermasalah;
  • degupan jantung yang cepat;
  • air pasang;
  • kemurungan;
  • buah pinggang / batu empedu;
  • keradangan organ pembiakan;
  • artritis;
  • penurunan libido (afrodisiak wanita).

Antara kontraindikasi untuk mandi hanyalah alergi terhadap komposisi bunga. Aromaterapi dihentikan sekiranya terdapat gejala intoleransi..

Perhatikan: Aroma lavender tidak menyenangkan bagi orang yang mengalami kemurungan atau masalah psikologi yang tersembunyi. Semasa anda pulih, sikap negatif terhadap aroma itu hilang..

Dalam kosmetologi

Minyak lavender menapis kosmetik untuk penjagaan kulit dan rambut. Gosokkan kuku dengan eter yang tidak dicairkan untuk menguatkan pinggan. Untuk jerawat, sapukan pada jerawat.

Untuk campuran yang menyegarkan, gabungkan 5 tetes lavender dan rosemary eter dengan 10 ml minyak zaitun, pelincirkan kulit wajah, kelopak mata, leher, cuci selepas setengah jam.

Perbungaan kering menjadikan kaldu asas untuk produk perubatan dan penjagaan.

Cara menyeduh lavender dengan betul:

  1. Rebus 250 ml air.
  2. Masukkan 1 sudu besar. l. bunga kering, biarkan mendidih, turunkan api.
  3. Rebus kaldu selama 5 minit, matikan.
  4. Bersikeras selama seperempat jam, tapis.

Untuk membilas rambut, 3 sudu besar dituangkan ke dalam 1 liter kaldu asas. l. epal sider cuka. Produk ini membantu mengatasi kelemumur, keriting aroma, menggantikan perapi selepas mencuci.

Gosokkan wajah dengan kaldu yang tidak dicairkan (kesan tonik). Untuk melembutkan kulit, cairkan tanah liat biru atau pati dengan cecair, sapukan topeng, basuh selepas 15 minit.

Untuk melihat ulasan minyak dari ahli aromaterapi:

Cara memilih lavender perubatan

Untuk aromaterapi disarankan mengambil minyak pati lavender 100% (tanpa bahan tambahan) dari farmasi. Ia ditekan dari bunga ubat. Harganya bermula dari 50 rubel untuk 10 ml.

Rumput kering dituai dengan sendiri atau dibeli di farmasi phyto dan dari peniaga swasta yang menjual tanaman ubat. Ambil puncak cabang lavender dengan bunga yang tidak berbunga dan aroma yang jelas dengan sedikit lily lembah.

Bahan mentah mestilah bebas dari noda dan bau kelembapan, kering, dibungkus dalam beg kedap udara atau bekas yang ditutup.

Menanam tanaman

Lavender ditanam di kawasan terbuka dan cerah, lebih baik di luncur alpine. Tanah dikeringkan, dilonggarkan, dan saliran dibuat dengan baik. Tanaman ini dibiakkan dengan keratan, pelapis, biji (benih yang ditanam ditanam di tanah terbuka). Varietas tinggi ditanam antara satu sama lain setelah 80-100 cm.

Ciri-ciri penjagaan bunga:

  • disiram secara sederhana setelah tanah mengering;
  • rumpai;
  • melonggarkan tanah selepas menyiram;
  • semasa berbunga, puncak layu dipotong, pada masa yang sama membentuk semak;
  • memberi makan semasa musim tanam dengan baja kompleks;
  • bunga ditutup dengan agrofiber untuk musim sejuk.

Perbungaan dituai semasa tempoh berbunga. Potong dengan gunting pemangkasan dalam cuaca kering pada waktu pagi ketika embun mencair. Keringkan di bawah kanopi, meletakkan ranting dalam satu lapisan atau tergantung di tandan kecil yang longgar.

Untuk melihat plot:

Menyimpan ramuan lavender

Bahan mentah kering disusun, bunga dipisahkan dari dahan, dan dituangkan ke dalam balang kaca. Simpan di bawah penutup dari kelembapan, cahaya matahari, peralatan pemanasan.

Tidak semua orang menyukai bau lavender yang pelik. Tetapi membantu mengatasi penyakit, menghiasi ambang jendela atau taman, sangat berguna dalam memerangi serangga penghisap darah, ngengat.

Bagaimana anda menggunakan lavender? Komen, kongsi artikel di rangkaian sosial. Semoga berjaya.

Lavender (lat.Lavandula)

Lavender tersebar luas di India, Arab, Eropah selatan, Afrika utara dan timur, dan bahkan Kepulauan Canary.

Terdapat kira-kira 30 jenis lavender.

Avicenna pernah mengatakan mengenai lavender: ia adalah sapu untuk otak dan cambuk untuk jantung.

Lavender adalah separa semak, tingginya hingga 60 cm. Daunnya berbentuk lansolate-linear, bunga dikumpulkan dalam cincin bunga yang membentuk perbungaan ungu, biru, merah jambu atau putih.

Dianjurkan untuk menanam lavender di tempat tidur sayur, kerana serangga - perosak, terutama kumbang kentang dan ngengat, mengelakkan bau ini.

Di beberapa negara timur, di perusahaan dengan pekerjaan yang halus dan teliti, dan di mana terdapat banyak wanita, lavender secara berkala tersebar di seluruh kawasan untuk menghilangkan ketegangan saraf

Untuk tujuan perubatan, bunga dan, dalam kes yang jarang berlaku, rumput dituai. Setelah permulaan berbunga, perbungaan dituai setelah 2 minggu, dikeringkan dan diikat ke dalam rantai, kemudian diratakan, memisahkan batang dari bunga. Bau tumbuhan yang baru dikeringkan menyenangkan, khas, pedas, rasanya pedas-pahit, agak pedas.

Lavender dituai pada awal bulan Julai, dalam cuaca cerah dan kering, ketika bunga diluruskan sepenuhnya. Pada masa ini, bau dan warna mereka sangat kuat..

Kebaikan lavender

Lavender mengandungi sekitar 30% minyak lavender, pahit dan tanin, resin.

Lavender digunakan sebagai agen antikonvulsan, anti-radang, dan juga cara yang menormalkan aktiviti sistem saraf.

Dalam pergigian digunakan sebagai ubat untuk kolik, sakit kepala, dispepsia, dan sakit rematik. Digunakan secara luaran.

Infus digunakan sebagai imunostimulasi, penyembuhan, koleretik, analgesik, antijamur, antivirus, dekongestan dan bahkan parut.

Membantu sistem pernafasan. Ubat yang berkesan untuk bronkitis, selsema, sinusitis, laringitis, otitis media, rinitis. Lavender mempunyai kesan mucolytic dan expectorant pada badan..

Ia digunakan untuk merawat jangkitan ginekologi.

Penyembuhan yang berkesan untuk penyembuhan luka, luka bakar, psoriasis, luka baring, penyakit kulit kulat, dll. Disyorkan untuk gigitan kalajengking dan ubur-ubur.

Melegakan sakit sendi, sakit otot, membantu pesakit yang mengalami rematik. Ejen dekongestan, antiseptik, analgesik, antivirus. Antidepresan. Lavender alkohol adalah antiseptik yang baik.

Bunga dan rumput digunakan dalam perubatan rakyat sebagai antispasmodik dan penenang, dan juga alat yang mencairkan hempedu. Persediaan lavender membantu dengan neurasthenia, migrain dan kesakitan pada saluran gastrousus. Minyak lavender digunakan untuk merawat luka gangren dan purulen.

Untuk rangsangan otak yang lebih baik, ahli terapi aroma mengesyorkan agar lebih kerap menghirup aroma lavender. Kesan menyegarkan bunga ini jauh lebih kuat daripada kopi..

Lavender banyak digunakan dalam masakan, bahan kimia rumah tangga, minuman tanpa alkohol dan alkohol, sabun tandas, deodoran, penyegar udara, minyak wangi dan kosmetik.

Minyak pati yang berasal dari lavender banyak digunakan dalam industri minuman beralkohol.

Ciri-ciri berbahaya dari lavender dan kontraindikasi

Rujuk doktor anda sebelum menggunakan lavender.

Jangan gunakan pada tiga bulan pertama kehamilan, serta selepas pengguguran.

Lavender cukup beracun.

Video lavender

Menanam, menyiram, merawat, menyebarkan dan menggunakan lavender.

Lavender: jenis, keterangan, tumbuh di rumah

Lavender adalah semak abadi malar hijau. Dia menarik perhatian orang, kerana keanggunannya, ketepuan warna dan aroma tidak dapat membuat anda acuh tak acuh..

Sejak zaman kuno, tanaman ini telah digunakan sebagai ubat: teh lavender sangat baik untuk sakit kepala, minyak pati tumbuhan yang indah ini digunakan dalam rawatan banyak penyakit.

Kerana aroma yang tidak biasa, ia digunakan dalam pengeluaran minyak wangi. Provinsi Perancis Provence adalah peneraju penanaman tanaman ini: 80% lavender ditanam di perkampungan Perancis yang indah.

Setelah berjaya menyesuaikan lavender untuk mengatasi iklim sejuk, wakil dunia tanaman ini telah menjadi hiasan taman yang paling dikenali..

Penerangan mengenai lavender

Pokok renek milik keluarga Lamiaceae. Habitat semula jadi adalah wilayah Eropah selatan, Mediterania, Afrika timur laut, India, tanah Arab dan kawasan pergunungan di Kaukasus.

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar umbi, kayu dan maju. Batangnya lurus, daunnya disempit, dengan tepi halus atau bergerigi. Peduncles naik di atas bahagian utama tanaman. Dikumpulkan dari enam hingga sepuluh bunga. Perbungaan adalah telinga. Bunga itu sendiri berwarna putih atau ungu. Warna bunga berbeza-beza bergantung pada spesies, di antaranya terdapat banyak. Apabila mekar lavender berakhir, anda dapat melihat pembentukan biji kering berwarna coklat gelap.

Masa mekar lavender

Untuk mencapai mekar lavender yang cerah dan kaya, syarat-syarat tertentu mesti diperhatikan. Pembungaan itu sendiri bermula dari hari-hari pertama musim panas hingga musim luruh. Oleh kerana terdapat banyak jenis, di kebun anda dapat menikmati berbunga tanaman ini dari musim bunga hingga musim luruh. Tumbuhan yang ditanam secara berkumpulan menghasilkan kesan yang sangat besar. Semasa tempoh berbunga, mereka menyerupai permaidani yang sangat besar, cantik dan berbulu..

Jenis-jenis lavender

Penyesuaian dengan keadaan persekitaran yang berbeza dan pembiakan buatan dan peningkatan spesies yang ada telah menghasilkan pelbagai jenis lavender. Tumbuhan ini merangkumi sekitar 30 jenis, tetapi di Rusia hanya satu tanaman yang mampu tumbuh tanpa manipulasi yang rumit dan peralatan yang mahal - lavender berdaun sempit. Semua jenis lavender lain lebih termofilik dan tidak mahu tumbuh di Rusia tengah. Mari kita perhatikan lebih dekat beberapa daripadanya..

Lavender bergigi

Pertumbuhan spesimen tanaman ini tidak melebihi satu meter, dan lebarnya berubah-ubah di kawasan satu setengah meter. Ia mendapat namanya kerana ciri khas daun, yang hujungnya ditutup dengan gigi. Ia adalah tumbuhan yang sangat termofilik. Tidak tahan suhu kurang dari 15 darjah celcius. Lebih suka kawasan yang terang dengan tanah kapur yang mempunyai kesan saliran.

Lavender Perancis

Nama lain untuk pelbagai lavender ini adalah daun lebar. Ia dianggap sebagai nenek moyang spesies hiasan yang ada pada masa kini. Ketinggian semak boleh mencapai satu setengah meter. Aromanya sangat dihargai oleh penanam bunga. Sudah tentu, dia tidak sekuat spesies lain, tetapi memabukkan dan menarik perhatian pada dirinya sendiri.

Kilang itu mekar pada bulan April. Pembungaan berlangsung sehingga Jun. Sekiranya keadaan tetap baik, tahap kedua berbunga mungkin bermula pada awal musim luruh. Tumbuhan ini tahan kekeringan dan boleh bertolak ansur dengan suhu sejuk hingga 16 darjah celcius.

Lavender berdaun sempit

Ini mempunyai banyak nama lain - benar bahasa Inggeris, perubatan, runcing - ini hanya sebilangan kecil. Ketinggian semak dalam lingkungan 60-100 sentimeter. Penampilan yang sangat bercabang. Apabila tumbuh, membentuk mahkota dahan yang luas. Lebar formasi sedemikian adalah sekitar 1 meter. Daunnya memanjang, dengan tepi licin, sempit.

Bunga mencapai panjang 1 cm. Perbungaan adalah racemose, panjangnya 4-8 sentimeter. Sistem akarnya sangat luas. Tanaman seperti ini tanpa pemindahan boleh tinggal di satu tempat selama 20 tahun. Mampu bertahan pada suhu sejuk hingga 20 darjah Celsius. Walau bagaimanapun, jika musim sejuk mempunyai sedikit atau tidak ada salji, lavender berdaun sempit memerlukan tempat perlindungan..

Kebaikan lavender

Lavender kaya dengan tanin, lakton aromatik, alkohol dan asid. Sebagai tambahan kepada apa yang disenaraikan dalam komposisinya, terdapat banyak perkara yang berguna dan menarik. Sebilangan besar komponennya, dan terutama minyak pati yang diperoleh, digunakan dalam rawatan banyak penyakit..

Permohonan lavender

Dalam perubatan rakyat, lavender kering dan segar digunakan untuk masalah dengan sistem saraf pusat dan situasi tertekan, masalah dengan saluran gastrousus, dengan pencernaan dan penyakit sistem pembiakan wanita yang lemah, dan masalah organ pernafasan. Untuk rawatan penyakit seperti itu, ubat decoctions dan infusions berdasarkan lavender ditetapkan..

Losyen dan minyak pati diresepkan untuk gigitan serangga, masalah kulit. Produk berasaskan lavender ini memperbaiki keadaan rambut. Selain itu, ia digunakan dalam perubatan urut. Aromaterapi juga merupakan kawasan di mana lavender sangat diperlukan..

Teh lavender adalah ubat yang sangat baik untuk insomnia, sakit kepala dan keletihan saraf. Melegakan serangan mual dan sakit semasa haid. Resipi membuat teh adalah mudah: 2 atau 3 sudu bunga kering dibuang ke dalam segelas air mendidih.

Disuntik selama kira-kira 15 minit. Tetapi mereka tidak boleh berlebihan: 2-3 cawan sehari dan tidak lebih! Jika tidak, manifestasi pencernaan dan alahan mungkin berlaku..

Tumbuhan ini juga digunakan dalam masakan! Selain teh, ia ditambah dengan pelbagai hidangan untuk memberikan rasa dan aroma yang unik..

Minyak pati

Oleh kerana sifat perubatannya yang unik, minyak pati sangat diminati di pelbagai industri. Ia diperoleh terutamanya dari bunga. Kandungan minyak di dalamnya mencapai 0.8%. Warnanya hampir tidak berwarna, tetapi dengan warna kekuningan halus. Ia adalah sebahagian daripada banyak produk kosmetik. Ia digunakan untuk menguatkan rambut dan menyuburkan kulit kepala, menghilangkan kelemumur.

Minyak pati bukan alergen, tetapi aroma beratnya mungkin tidak sesuai dengan sebilangan orang. Sekiranya ketidakselesaan atau kesukaran bernafas, penggunaan harus dihentikan. Tidak digalakkan menggunakan minyak untuk wanita hamil, wanita menyusui, pesakit hipertensi. Sebab utama larangan ini adalah kemampuan minyak untuk mengubah hormon dan tekanan darah..

Penjagaan tanaman

Tanpa campur tangan manusia, semak lavender tumbuh dan berkembang sendiri. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, lebih baik tidak memikirkan penampilan yang menarik dan berbunga yang indah sama sekali. Ia pasti tidak akan berlaku. Tukang kebun dan penjual bunga yang berpengalaman mengesyorkan merawat tanaman untuk memastikan daya tarikan semak lavender, untuk mencapai bentuk bulunya dan berbunga yang subur..

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membajak tanah di bawah batang untuk bekalan oksigen yang lebih baik dan mengeluarkan rumpai. Manipulasi sederhana seperti itu akan membolehkan anda mencapai penampilan yang menarik dan berbunga panjang..

Keadaan tanah akan membantu menentukan waktu penyiraman. Sekiranya kering, pastikan untuk menambah penyiraman lavender. Penting untuk tidak keterlaluan di sini, kerana genangan cecair yang berlebihan boleh menyebabkan proses reput dan kilang akan mati..

Penanaman harus dilakukan di tempat di mana terdapat cahaya dan panas yang mencukupi. Lavender, bagaimanapun, boleh tumbuh di tempat teduh, tetapi jika cahaya tidak mencukupi, kesan hiasannya mungkin menderita..

Untuk memperbaiki keadaan tanah, campuran kompos atau nutrien ditambahkan ke dalamnya. Lebih baik meletakkannya di bawah batang, tetapi agar tanah di atas akar tidak terbaring, jika tidak, ini boleh menyebabkan kerosakan mereka.

Sebelum musim sejuk, semak dipangkas. 10-15 sentimeter hendaklah kekal di dasar. Tukang kebun menasihatkan menanam lavender di periuk besar, lebih mudah membuangnya di rumah pada akhir musim luruh, dan penjagaan akan lebih mudah. Pemangkasan tepat pada masanya akan membantu meningkatkan pertumbuhan dan memberikan penampilan hiasan yang diinginkan..

Berpakaian atas

Untuk memberi makan lavender, baja mineral gabungan atau baja berasaskan nitrogen digunakan. Pakaian berpakaian paling sesuai digunakan sebelum berbunga. Sekiranya anda tidak membaja semula pada musim panas, kerana dengan pertumbuhan tanaman yang bertambah baik, tanaman ini tidak akan dapat mempersiapkan kualitatif untuk musim luruh dan cuaca sejuk..

Pemangkasan

Pemangkasan diperlukan untuk mencapai penampilan yang menarik. Sekiranya anda membiarkan pengembangan lavender berjalan lancar, anda boleh mengalami kegilaan dengan batang yang tinggi, telanjang di pangkal batang dan daun pudar yang jarang..

Apabila tunas muda (sekitar 20 sentimeter) ditanam pada bulan April, disarankan untuk memotong tunas yang disebarkan secara rawak untuk meningkatkan pertumbuhan berikutnya. Selepas itu, sehingga musim bunga berikutnya, anda perlu meninggalkan lavender sendirian. Apabila bulan April datang lagi, anda perlu membuang perbungaan kering tahun lalu.

Adalah sangat penting untuk tidak memotong lebihan semasa pemangkasan. Ramai orang membuang tangkai pada musim gugur. Benar, musim bunga lebih baik untuk ini. Perbungaan yang disimpan, walaupun kering, akan membantu lavender bertahan pada musim sejuk.

Setelah tempoh berbunga telah berlalu, jangan memangkas semak! Dia akan mempunyai pucuk muda. Mereka masih sangat lemah dan mungkin tidak tahan sejuk..

Perosak dan penyakit

Lavender adalah tanaman yang sangat kuat. Namun, dia masih mempunyai perosak dan penyakit..

Penyakit lavender yang paling biasa adalah acuan kelabu. Tompok-tompok kelabu-coklat muncul di batang tanaman yang berpenyakit, yang meningkat lebih tinggi. Daun pudar dan layu. Bunga, bersama dengan buah-buahan, juga mengalami kesan yang merosakkan..

Dengan tahap jangkitan yang tinggi, lavender boleh mati. Penyebab utama reput adalah penyelenggaraan yang buruk. Penyiraman berlebihan memberi kesan negatif kepada kehidupan lavender. Air bertakung, sehingga menimbulkan reput. Dalam kes ini, anda perlu mengurangkan penyiraman..

Sekiranya tanaman itu sudah sakit, maka anda perlu memotong bahagian yang dijangkiti atau tanaman itu sendiri dan membakarnya dari orang lain. Kemudian anda boleh merawat lavender dengan campuran Bordeaux 1%. Sebagai usaha terakhir, anda boleh menggunakan racun kulat.

Terdapat dua perosak utama: satu sen dan kumbang pelangi. Pennitsa adalah serangga hemiptera dari keluarga jangkrik. Makan daun dengan menggerogoti lubang. Daun itu meninggalkan keturunannya di batangnya, melekatkannya dengan air, busa yang mudah dicuci.

Kumbang rusa juga suka mendapat keuntungan dari daun belukar. Ia merosakkan cengkih di tepi daun. Kedua-dua serangga tersebut dituai dengan tangan kerana bahan kimia boleh membahayakan tanaman.

Penanaman dan pembiakan

Terdapat beberapa pilihan pembiakan semak lavender. Benih mesti disimpan dalam lingkungan lembap dengan suhu udara rendah selama rata-rata tiga minggu. Secara umum, menanam lavender oleh biji adalah proses yang sangat sukar dan memakan masa, jadi jarang digunakan..

Semasa membeli, anda harus membayar semak lavender muda, disesuaikan dengan keadaan persekitaran yang diberikan. Pakar hortikultur mencadangkan menanam lavender pada musim bunga sebaik sahaja fros berhenti pada waktu malam..

Turun turun juga boleh dilakukan pada musim gugur. Tetapi tempoh musim luruh hanya sesuai untuk wilayah selatan dan dengan syarat tinggal sekurang-kurangnya dua bulan sebelum cuaca sejuk. Sebelum menanam, semak lavender harus direndam dalam air sejuk selama satu setengah jam..

Lavender suka tumbuh di ketinggian, jadi tempat tidurnya harus disusun di sana. Sekiranya ini tidak diperhatikan, maka anda perlu membuat tempat tidur tinggi - di kawasan setinggi empat puluh sentimeter.

Untuk meningkatkan pertumbuhan selanjutnya, bahagian atas semak lavender dipangkas. Akar dan batang yang bercabang semasa pertumbuhan mesti ditanggalkan. Anak pokok ditanam di ceruk dari 20 hingga 30 sentimeter.

Jurang antara dua spesimen lavender sama dengan ketinggian semak dewasa. Biji lavender mempunyai kemampuan untuk bercambah dalam jangka masa yang lama. Tetapi ini hanya mungkin dilakukan dengan penyimpanan yang betul. Apabila biji dikumpulkan, mereka diletakkan di dalam bekas kering yang selamat. Apabila musim luruh tiba, mereka boleh ditanam di tanah terbuka tanpa persediaan tambahan..

Pembiakan lavender di negara ini

  • Kawasan pendaratan mesti mempunyai syarat tertentu. Cahaya yang baik, terlindung dari angin dan tanpa halangan yang tidak perlu - inilah kualiti yang seharusnya dimiliki wilayah itu. Kawasan berlorek tidak diingini kerana tidak akan menghasilkan bunga yang subur dan kaya..
  • Untuk melindungi lavender dari pembekuan, disarankan untuk menanamnya bukan di tanah, tetapi di dalam bekas besar. Sebaik sahaja cuaca sejuk tiba, mereka dapat dibawa masuk ke dalam bilik..
  • Sangat berbahaya untuk melampaui bumi. Cecair bertakung dapat memprovokasi proses reput yang boleh membunuh tanaman..
  • Untuk menggunakan lavender untuk landskap, ia mesti dipangkas. Tanpa memotong, semak akan mengambil bentuk yang tidak tentu..
  • Lavender yang mekar tidak akan dapat dilihat dalam beberapa bulan akan datang. Kemunculan bunga hanya dapat dijangkakan tahun depan, tetapi untuk spesimen tertentu, ini akan memakan masa lebih lama..
  • Benih untuk anak benih ditanam pada akhir musim sejuk - awal musim bunga. Untuk ini, bekas kecil diambil. Benih diletakkan dalam lubang miniatur. Mungkin terdapat beberapa lubang, dengan jarak antara 2-3 sentimeter di antara mereka. Bekas ditutup dengan penutup lutsinar, biji disiram dan lampu tambahan disediakan. Penyiaran adalah wajib. Pada suhu di dua puluh darjah Celsius, pucuk dapat dilihat dalam satu setengah hingga dua minggu. Hanya selepas percambahan, frekuensi pengudaraan akan meningkat. Anak benih bercambah diedarkan dalam bekas yang berasingan. Harus ada lima sentimeter di antara mereka..
  • Pucuk muda dipindahkan dengan sempurna. Atas sebab ini, akhir musim bunga menandakan pendaratan mereka di tanah..

Membiakkan lavender di rumah

Di rumah, lavender biasanya ditanam di dalam periuk bersaiz sederhana (sekitar 30 sentimeter). Bahagian bawah bekas mesti mempunyai lubang di mana cecair berlebihan akan keluar.

Ia juga bernilai membuat lapisan saliran; tanah liat yang diperluas, batu-batu kecil dan serpihan batu bata atau tempurung kacang sangat sesuai untuknya. Lapisan saliran tidak boleh menyekat lubang saliran kerana air berlebihan. Tanah itu sendiri mestilah campuran pasir gambut dengan penambahan kulit telur.

Di rumah, lavender mesti disiram dengan betul. Tanah semestinya mempunyai peratusan kelembapan yang tinggi, tetapi cairan tidak boleh bertakung untuk jangka waktu yang lama. Ia juga perlu untuk melembapkan kawasan hijau tanaman. Lavender menyukai pendekatan ini. Penyiraman berlebihan boleh membunuhnya.

Tumbuhan ini menyukai kelembapan yang mencukupi, panas dan cahaya yang banyak. Kilang ini terasa paling baik di sebelah selatan tingkap. Sekiranya cahaya kurang, anda boleh menggunakan lampu sehingga waktu siang sama dengan 10 jam. Semasa musim sejuk, anda perlu memindahkan tanaman ke tempat yang lebih sejuk dan mengurangkan penyiraman.

Sekiranya tanaman terus tumbuh, maka pada musim bunga, pucuk tumbuh semula mesti dipotong. Dengan bermulanya panas, anda perlu memastikan anda berada di luar. Masa menginap harus dinaikkan setiap hari. Dengan ini, tanaman akan mendekati keadaan semula jadi dan menguatkan badannya..

Menanam lavender dengan biji

Untuk penanaman benih yang berjaya, mereka mesti dibahagikan. Mereka mesti dimasukkan ke dalam bekas dengan pasir basah dan ditutup. Kemudian letakkan dalam keadaan sejuk. Oleh itu, simpan pada suhu 5 darjah tidak lebih dari dua bulan..

Pada bulan kedua musim luruh, ia ditanam di tanah terbuka dengan kelembapan yang mencukupi. Apabila musim sejuk tiba dan salji turun, tutup tempat tidur lavender dengan salji. Ini adalah bagaimana benih berstrata dalam keadaan semula jadi. Anak benih akan muncul hanya selepas frosts akhir malam: pada bulan Mei atau lebih baru.

Benih yang dirawat juga diperlukan untuk penanaman pada musim bunga. Sekiranya, setelah tinggal di dalam bekas tertutup dengan tanah gambut dan penyiraman biasa setelah tiga minggu, tidak ada tunas muncul setelah tiga minggu, maka benih dimasukkan ke dalam peti sejuk selama sebulan..

Pendekatan ini memberikan stratifikasi benih tambahan. Pada bulan Mei, ketika suhu malam sekurang-kurangnya 6 darjah, benih disemai di tanah, dua sentimeter kemudian.

Pembiakan lavender

Penyebaran lavender dengan keratan sangat mudah dan tidak memerlukan banyak usaha. Anda perlu mengambil pucuk berkayu, bahagikannya menjadi kepingan sepuluh sentimeter dan tanam di tanah lembap.

Selepas itu, mereka perlu ditutup dengan bahan lutsinar dan memastikan penyiraman berterusan. Suhu udara harus berada pada suhu 15-20 darjah Celsius, tahap pencahayaan yang cukup dan banyak panas - dengan melihat faktor-faktor tersebut, semuanya akan berjalan lancar. Apabila cuaca lebih panas masuk, ia akan dibuka. Pucuk berakar dan tumbuh dengan cepat..

Lapisan adalah cara cepat untuk menghasilkan semula. Tidak lebih dari tiga cabang diambil dari semak, ditekan ke tanah dan dikuburkan di lubang sedalam lima sentimeter. Mereka dipasang dengan staples dan ditutup dengan tanah. Kemudian dahan berakar, dan semak yang dihasilkan, menggunakan pemangkasan, dipisahkan dan ditanam pada musim gugur.

Inti kaedah pembahagian adalah seperti berikut: setelah pemangkasan, semak ditutup dengan bumi. Dengan bermulanya musim panas, ia tumbuh dengan baik dan menghasilkan banyak pucuk, yang kemudiannya berakar. Pada musim gugur, semak digali dan dibahagikan kepada beberapa bahagian. Kemudian proses yang dipisahkan ditanam di tanah dan semak lavender baru diperoleh..

Tempoh musim sejuk

Dari sekian banyak jenis lavender, sebilangan kecil spesimen tahan fros. Had maksimum bagi mereka ialah minus dua puluh darjah Celsius. Tetapi yang terbaik adalah menutupi lavender sebelum bermulanya cuaca sejuk..

Persiapan untuk musim sejuk bermula pada akhir tempoh musim luruh. Belukar yang dipotong ditutup dengan dahan pokok, paling sering jarum digunakan untuk tugas ini. Tidak dilindungi penutup semak dengan dedaunan, kerana busuk boleh busuk dan busuk.

Hiasan dalaman

Kehadiran kebun bukanlah syarat terpenting untuk menikmati tanaman ini. Sepasang tandan lavender atau periuk mini tanaman ini adalah pilihan yang baik untuk dalaman. Warna yang kuat dan aroma yang memikat adalah kombinasi sempurna untuk menghidupkan semula dan menambahkan pelbagai keindahan rumah anda.

Bunga yang cantik juga sesuai dengan bahagian dalaman anda - Kraspedia.

Lavender adalah tanaman yang berguna dan tidak dapat diganti. Penggunaannya dalam banyak bidang kehidupan menjadikannya sangat diperlukan. Keindahan semula jadi, warna halus dan aroma yang tidak dapat dilupakan menjadikannya sangat berkesan dan unik..

Semua yang Anda Perlu Tahu Mengenai Lavender: Penanaman, Penjagaan & Faedah.

Lavender mendapat namanya dari naturalis terkenal Carl Linnaeus. Tumbuhan abadi ini meluas bukan sahaja di negara-negara Mediterranean, Timur Tengah, India, tetapi juga di negara kita, lavender Crimean dianggap sangat popular..

Bunga tubularnya, biru atau ungu, mempunyai aroma unik, segar dan ringan yang kekal walaupun kering. Bukan rahsia lagi bahawa lavender menyukai kehangatan dan cahaya matahari. Ini berakar di tanah mana pun, bahkan berbatu, dengan syarat tanah dikeringkan dengan baik. "Keajaiban" wangi ini tidak bertolak ansur dengan air berlebihan.

Terdapat 28 jenis lavender, yang berbeza bergantung pada jenis dan warna spikelet: putih, merah jambu, biru atau ungu. Nektar bunganya menarik lebah. Lavender mula mekar pada bulan Mei dan, jika anda memilih ofset yang tepat untuk pelbagai jenis, anda akan mengagumi berbunga hingga musim gugur. Dan sekumpulan lavender kering akan memenuhi rumah anda dengan aroma wangi selama beberapa bulan..

Di mana, bila dan bagaimana menanam lavender?

Lavender tumbuh di mana-mana tanah cahaya kebun yang baik dan cukup subur. Sudah tentu, dia lebih suka tempat yang kering dan cerah. Penanaman dilakukan pada musim bunga, apabila tidak ada lagi fros.

Sapukan baja organik (abu atau kompos) ke tanah sebelum menanam. Di tanah berat, buang pasir kasar ke bahagian bawah lubang. Sekiranya anda membeli semak lavender yang ditanam di tapak semaian, ia mesti menyesuaikan diri dengan persekitaran baru..

Pada nota! Penanaman musim luruh lebih sesuai untuk kawasan dengan iklim ringan.

Semasa menanam pada musim bunga, ingatlah untuk menyiram secara berkala pada tahun pertama kehidupan tanaman..

Pilih tanah, tidak berasid, atau keringkan terlebih dahulu dengan kapur (contohnya, dihiris). Baja dengan kompos untuk menjadikan tanah subur dan longgar. Gali lubang 4-5 kali diameter anak benih anda. Letakkan semak lavender di dalam baldi air untuk memisahkan akar pokok jika ia saling berkaitan.

Selepas pengeringan, letakkan sebilangan baja organik di atas lapisan tanah. Masukkan anak benih ke tengah lubang, cuba sebarkan akarnya. Taburkan di atas dengan tanah (tanah ditambah gambut), tampal sedikit dan tuangkan.

Sekiranya anda melihat berhenti dalam pertumbuhan semak lavender, maka ia mesti dipindahkan ke lokasi baru. Gali semak dengan segumpal bumi yang besar.

Kaedah pembiakan lavender

Akhir berbunga adalah masa yang sesuai untuk penanaman lavender anda untuk dimulakan semula dan berkembang biak, kerana tanaman ini jarang hidup lebih dari sepuluh tahun. Pada akhir musim panas, masih panas dan keratan akan mempunyai masa untuk mengembangkan akarnya..

Keratan dipilih dari pucuk berkayu tanpa bunga, panjang 10-12 cm.Dari bahagian bawah, kami mengeluarkan semua daun 3 cm dari dasar penanaman. Kami memperdalam betis sebanyak 3 cm.

Pada nota! Fasa-fasa bulan terbit, yang tidak boleh dikelirukan dengan bulan yang semakin meningkat, mendorong penyambungan keratan (14 hari berturut-turut).

Setiap tangkai lavender ditanam dalam periuk yang berasingan. Tanah harus ringan dan lapang, terdiri daripada 70% kompos dan 30% pasir sungai atau bumi, lembab tetapi tidak tepu. Lavender takut air berlebihan, terutamanya keratan. Tutup bahagian atas pemegang dengan botol plastik lutsinar, buat rumah hijau mini. Selepas tiga minggu, daun baru akan muncul dan botol dapat dikeluarkan. Anak pokok diletakkan di tempat yang teduh dan terlindung dari angin (untuk mengelakkannya kering).

  • Dengan membahagikan belukar, tanaman dewasa sudah berlipat ganda. Pada musim bunga, semak ibu ditaburkan dengan tanah sehingga semua lapisan dapat dilihat, dan pada musim gugur mereka dipisahkan dan ditanam.
  • Lavender dapat dibiakkan dengan berlapis. Pada musim bunga, bengkokkan cabang lavender ke tanah dan taburkannya dengan tanah di mana ia menyentuh. Pada musim gugur, akar akan muncul, yang dipisahkan, diproses potongan dan dipindahkan ke tempat yang dipilih.
  • Lavender boleh dibiakkan dengan biji. Kaedahnya mudah dan memberikan hasil yang baik. Tetapi ia akan memakan banyak masa. Dua bulan sebelum menyemai, benih diletakkan di pasir basah dan disimpan di dalam peti sejuk untuk percambahan yang lebih baik. Pada musim luruh mereka disemai, ditutup dengan lapisan salji tebal. Tetapi tidak semua jenis boleh dibiakkan dengan biji. Sebaiknya ambil biji lavender perubatan. Tumbuhan ini setinggi 40-60 cm, dengan daun kelabu keperakan kecil dan bunga biru-ungu.

Penyiraman lavender

Jangan lupa untuk mengambil kira bahawa lavender takut kelembapan berlebihan. Penyiraman dilakukan pada waktu petang, ketika tanah di akarnya kering. Sekiranya cuaca panas, maka tukang kebun mengesyorkan menyiram semak wangi 2-3 kali seminggu, di luar musim, cukup seminggu sekali - satu setengah.

Sekiranya kekeringan berpanjangan, setiap semak lavender disiram dengan 1-2 liter air, seminggu sekali.

Melonggarkan

Kami mengesyorkan melonggarkan tanah di bawah semak lavender secara berkala, terutamanya selepas hujan atau menyiram, mengelakkan pemadatan tanah. Kami mengesyorkan mulsa dengan gambut atau menggunakan mineral (serpihan hancur, batu hancur) sebagai mulsa, yang akan memastikan saliran sempurna.

Baja dan makanan

Sekiranya anda menanam lavender di tanah yang subur dan subur, maka cukuplah makan pada musim bunga, sekali, dengan baja yang mengandungi nitrogen - dalam tempoh pertumbuhan aktif, dan kemudian gunakan baja kompleks sepanjang tempoh berbunga, untuk membina jisim hijau dan musim sejuk yang lebih baik.

Penyakit dan perosak

Mungkin, kerana kandungan minyak pati yang tinggi, tanaman ini tidak mudah diserang oleh perosak, dan penyakit jarang terjadi, terutama dengan perawatan yang baik..

Daripada penyakit tersebut, reput kelabu yang paling biasa terbentuk kerana penyiraman yang tidak betul. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Di sini sangat penting untuk memerhatikannya dalam masa dan membuang tumbuh-tumbuhan yang berpenyakit, yang harus dikeluarkan dari kebun dan dibakar..

Daripada serangga perosak, kumbang pelangi jarang dijumpai, dan kemudian dalam jumlah kecil, mudah mengambilnya dengan tangan.

Pemangkasan

Secara umum, pemangkasan semak lavender tidak diperlukan melainkan jika anda menginginkan semak bulat dan berbulu. Mereka dipotong dalam dua peringkat:

  • Selepas perbungaan layu.
  • Pada musim luruh, sebelum bersiap untuk musim sejuk.

Anda hanya perlu memotong dua sentimeter, tidak lebih. Semasa melakukan pemangkasan musim luruh, jangan terbawa-bawa, jika anda memotong semak terlalu pendek, ia mungkin mati.

Bersedia untuk musim sejuk

Lavender dapat menahan suhu beku hingga -20 darjah. Sebilangan besar varieti hibrid hingga -15 darjah. Tetapi masih, di lorong tengah, lebih baik membuat tempat perlindungan untuknya.

Nasihat! Jangan menutup semak lavender dengan daun yang gugur untuk musim sejuk, tanaman akan mula menggoda dan mungkin mati.

Tempat perlindungan terbaik untuk pokok renek adalah dahan konifer. Kerajang memungkinkan udara melewati sumur, beredar di dalam tempat perlindungan, dan menahan salji dengan baik.

Semasa menanam di dalam periuk

- Pilih periuk berdiameter sekitar 30 cm, isipadu akan menjadi 1,5-2 kali lebih besar daripada bola akar.
- Tanam semak di tanah hitam taman dengan pasir.
- Pilih periuk dengan lubang saliran.
- Saliran hendaklah lebih kurang 3cm.

Nasihat! Untuk musim sejuk tanaman, pilih pasu dengan dinding yang lebih tebal..

Kegunaan dan sifat lavender

Bunga lavender digunakan bukan hanya untuk aromatisasi di rumah, tetapi mempunyai sifat perubatan.

Sifat lavender

- ubat (kesan anti-radang dan antiseptik, melegakan, melegakan sakit kepala, migrain, pening, penyakit saluran pernafasan, sangat membantu dengan insomnia);

- hiasan (digunakan untuk menghias taman dan taman);

- bahan tambahan kosmetik untuk produk penjagaan kulit dan rambut organik;

- lavender bahkan digunakan dalam memasak, misalnya, di Perancis, ais krim lavender dibuat dengan penambahan bunga.

Sedikit yang diketahui bahawa teh herba lavender adalah ubat yang baik untuk keadaan stres, kegelisahan, atau bahkan beberapa keadaan kemurungan. Kaldunya digunakan untuk terkehel, keseleo, lebam. Bunga mesti dituai sebelum dibuka sepenuhnya. Perbungaan dikeringkan di udara terbuka.

Keistimewaan menggunakan lavender bergantung pada spesiesnya, iaitu sekitar 30. Perbezaan di antara mereka adalah warna, ukuran perbungaan, tinggi batang dan bentuk daun. Sebilangan spesies hanya tumbuh di tempat-tempat tertentu, dan kebanyakan di semua benua dan benua.

Menggunakan warna

Infusi

Masukkan 5 g bunga kering dalam 1 liter air mendidih. Biarkan selama 5 minit, kemudian tapis.
Minum 4 cawan setiap hari antara waktu makan, termasuk pada waktu malam sebelum tidur, untuk mengatasi insomnia. Anda boleh memanaskan infusi ini dengan madu.

Amaran! Tidak digalakkan untuk wanita hamil atau ibu menyusu.

Antistress - teh herba

Sediakan campuran berikut:
- hawthorn, bunga, 50 g
- lavender, bunga, 30 g
- St John's wort, 30 g
- balsem lemon, daun, 20 g
Tuangkan 1 sudu campuran ini dengan segelas air mendidih. Tutup dan biarkan hingga meresap selama 10 minit. Minum 1 atau 2 gelas pada waktu pagi dan bukannya kopi.

Di samping itu, dengan menanam semak hiasan ini di kawasan anda, anda bukan sahaja akan menarik lebah dan serangga yang bermanfaat untuk mencemarkan tanaman anda, tetapi juga menyingkirkan kutu daun dan semut. Kami yakin bahawa lavender akan menghiasi taman anda!

Lavender adalah bunga atau ramuan

Cinta saya pada bunga datang dengan usia dan bermula dengan lavender. Pandangan pertama, nafas pertama... dan cinta seumur hidup. Bunga yang luar biasa. Bunga yang cantik. Wangi. Mulia. Suria.

Saya menanam lavender berdaun Inggeris. Belukar malar hijau dengan perbungaan berbentuk lonjakan dan daun kelabu-hijau yang sempit. Warna bunga adalah ungu, tepu. Tumbuhan ini mempunyai bau yang kuat dan sangat menarik untuk lebah dan rama-rama. Sebagai tambahan kepada sifat-sifat melliferous yang berharga, lavender juga dicirikan oleh sifat-sifat seperti tidak bersahaja, tahan kekeringan dan daya tarikan terhadap perosak. Jangka hayat purata tanaman dalam keadaan semula jadi adalah sekitar 30 tahun.

Saya lebih suka menanam bunga dengan ketahanan musim sejuk yang baik. Mereka tidak perlu disembunyikan selama musim sejuk di bilik-bilik yang hangat, tertutup, dll. Pelbagai jenis lavender berdaun Inggeris memenuhi kehendak saya. Pada musim sejuk, 2013, lavender (semak satu tahun) terselamat daripada musim sejuk -30. Benar, musim sejuk sangat bersalji, yang juga melindungi tanaman.

Penjagaan lavender.
Lavender tidak memerlukan penyiraman yang banyak - seminggu sekali sudah cukup, dan pada musim sejuk ia akan terhad kepada satu penyiraman setiap dua minggu. Lavender adalah tanaman jangka panjang, jadi pada musim gugur saya memotong belukar dengan jarak 5-10 cm. Trim dengan hati-hati - sehingga tangkai kaku sehingga tanaman tidak mati.

Pada musim bunga, cukup untuk menuangkan bumi di bawah semak. Persediaan mineral digunakan selama tempoh berbunga di kawasan akar. Sebilangan tukang kebun melepaskan baja dan memberi makan semak lavender dengan mulsa kompos yang tersebar di antara semak. Lavender saya terasa hebat tanpa baja, walaupun tanah kita berpasir. Pada awal musim bunga, saya menuangkan abu kayu yang diayak di bawah semak (baja semula jadi potash).

Sekiranya anda menyedari bahawa tanaman itu tidak berkembang, maka ia memerlukan pemindahan. Lavender ditransplantasikan pada awal musim bunga atau musim luruh, sebelum bermulanya cuaca sejuk, pada waktu rehat.

Lavender - penanaman dan perawatan, digunakan dalam perubatan tradisional

Rumah »Lavender - penanaman dan perawatan, digunakan dalam perubatan tradisional

Lavender adalah tumbuhan malar hijau yang sangat terkenal yang memikat dengan keanggunan, keindahan, aroma yang halus. Selain penampilannya yang cantik, lavender digunakan dalam pelbagai industri dan kehidupan seharian. Banyak negara telah lama menjadi pembekal lavender; ia ditanam pada skala industri. Di provinsi Perancis Provence, lavender adalah kad pelawat, di mana 80% tanaman ini digunakan di dunia ditanam..

Minyak pati lavender telah lama digunakan dalam rawatan banyak penyakit. Teh lavender adalah penawar kuno untuk sakit kepala. Minyak lavender banyak digunakan. Oleh kerana banyak khasiatnya yang bermanfaat, tanaman ini digunakan dalam rawatan pelbagai penyakit..

Kerana kenyataan bahawa tanaman tahunan adalah tanaman termofilik, tidak dapat bertahan musim sejuk di lorong tengah, peternak telah menyesuaikan banyak varietas untuk iklim Rusia. Lavender kini dapat ditanam di kawasan dengan musim dingin, menjadikannya perhiasan untuk banyak kebun.

Penerangan mengenai tanaman

Lavender adalah ramuan perubatan pedas, subrub, pokok renek keluarga Lamiaceae.

Dalam persekitaran semula jadi, lavender tumbuh di pantai Mediterranean, Kepulauan Canary, Eropah selatan, India dan Arabia, dan Afrika timur laut. Di wilayah Rusia, mereka dijumpai di pantai Laut Hitam Caucasus. Banyak spesies dan varietas disesuaikan dengan wilayah dengan iklim yang berbeza.

Sistem akarnya kuat, penting, berkayu. Batang bercabang, menyebar, tegak, tetrahedral. Daun memanjang, sempit, linier, bujur, dengan tepi padat atau bergerigi, bertentangan, sessile, dengan tepi melengkung.

Secara semula jadi, bunga lavender berwarna biru atau ungu, banyak jenis mempunyai warna yang lebih bervariasi. Peduncle tipis tinggi naik di atas semak, di mana 6 - 10 bunga dikumpulkan dalam pusaran palsu, dan membentuk perbungaan berbentuk lonjakan. Kilang ini mekar pada separuh kedua musim panas. Setelah berbunga, biji lavender terbentuk - biji berbentuk bujur kering berwarna coklat gelap.

Bau lavender yang pedas menjadikan tanaman ini diminati dalam industri minyak wangi dan kosmetik. Minyak pati lavender mempunyai khasiat perubatan yang baik, ia digunakan untuk pelbagai penyakit. Banyak orang menanam lavender di luar rumah, bukan hanya sebagai hiasan taman atau sebagai bahan mentah pada skala industri, tetapi juga sebagai ramuan perubatan..

Apabila lavender mekar?

Untuk memastikan berbunga cerah yang banyak, anda mesti mengikuti beberapa peraturan untuk menjaga semak. Lavender menunjukkan bunganya pada awal musim panas dan hingga musim luruh. Pada saat bunga lavender mekar, semak ditutup dengan bunga-bunga cerah, menjadi seperti belon "berbulu" yang lapang. Dalam penanaman secara berkelompok, tanaman berbunga membuat penampilan yang luar biasa dan spektakuler dari "selimut" yang elegan, dan aroma pedas lembut dari bunga memenuhi ruang kebun sejak sekian lama. Setiap tahun, dari musim bunga hingga musim luruh, tanaman tahunan dapat menghiasi taman bunga. Sejak zaman kuno, ciri khas lavender sangat dihargai..

Jenis dan ragam

Lavender adalah tumbuhan yang tidak perlu diperkenalkan. Banyak tukang kebun dengan senang hati menanam semak-semak yang indah ini, yang selain aroma anggun dan bunga halus yang indah, mempunyai khasiat perubatan..

Genus mempunyai kira-kira 25 - 30 spesies, tetapi hanya dua daripadanya yang ditanam dalam kultur: lavender berdaun sempit dan berdaun lebar. Banyak jenis lavender berasal dari mereka. Oleh itu, varieti lavender "rama-rama" mempunyai aroma yang paling ketara. Banyak spesies hanya terdapat di kawasan yang hangat, seperti, misalnya, lavender pelbagai potong, yang tidak ditanam di Rusia. Untuk Rusia tengah, hanya spesies berdaun sempit yang sesuai, kerana ia dapat bertahan pada musim sejuk yang keras, spesies lain lebih termofilik.

Penggunaan tanaman yang meluas menjadikannya benar-benar unik..

Bergigi

Ketinggian pokok renek tinggi tidak lebih dari 1 m, lebar hingga 1 - 1.5 m.

Daun memanjang, panjangnya sehingga 4 cm, memanjang. Varietas itu mendapat namanya dari tepi daun bergerigi khas..

Mekar bergigi lavender mulai bulan Jun dengan bunga biru ungu, dikumpulkan dalam perbungaan kapit di hujung batang. Spesies yang agak termofilik, ia tidak akan bertahan pada musim sejuk tanpa tempat berlindung, ia mampu menahan suhu hingga -15 C. Lebih suka membuka kawasan yang cerah, dengan tanah kapur yang dikeringkan dengan baik.

Lebar daun

Nama lain ialah lavender Perancis. Di kalangan penjual bunga, ia adalah spesies yang paling banyak dituntut. Tanaman kerdil Evergreen setinggi 1 - 1,3 m. Tumbuhan ini sangat harum, tetapi aromanya tidak sehalus dengan lavender berdaun sempit. Perbungaan berbentuk lonjakan longgar, sehingga 10 cm. Warna bunga sangat pelbagai, terdapat bunga biru, putih, biru, merah jambu, ungu. Lavender daun lebar mekar lebih awal daripada perwakilan genus yang lain: tempoh berbunga adalah April - Jun, pada awal musim luruh gelombang kedua berbunga mungkin akan datang. Spesies tahan kemarau, mampu bertahan dari fros hingga -16 C, memerlukan tempat perlindungan tambahan untuk musim sejuk.

Lavender Perancis dianggap nenek moyang varieti hiasan.

Bahasa Inggeris

Ketinggian dan lebar semak adalah hingga 1 m. Daunnya sempit, lebat, berbentuk pisau pembedah, kecil, berwarna kelabu-hijau, dengan sedikit pubertas. Tumbuhan yang lebih tahan fros berbanding dengan spesies daun lebar. Semasa berbunga pada bulan Julai - Ogos, lavender Inggeris ditutup dengan bunga kecil dengan warna biru, biru, ungu, yang dikumpulkan dalam 6-10 keping di bahagian atas batang dalam perbungaan berbentuk lonjakan. Aromanya harum, sangat pedas dan menyenangkan.

Pelbagai potong

Ini adalah semak herba abadi yang berasal dari Mediterranean. Ia tidak musim sejuk di Rusia tengah; ia digunakan dalam budaya sebagai tanaman tahunan. Daun terbuka seperti pakis berwarna kelabu-hijau. Bunga pada peduncles panjang setinggi 40-60 cm, dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk lonjakan warna biru-ungu. Bunga pertama lavender berbentuk pelbagai potong dalam 1,5 - 2 bulan selepas percambahan biji. Belukar terus mekar sepanjang musim hingga akhir musim luruh. Penjagaan multi-potong lavender cukup bersahaja.

Daun sempit

Nama lain ialah bahasa Inggeris sejati, lavender perubatan, spikelet, lavender angustifolia sebenar. Pokok kerdil malar hijau dan bercabang tinggi, ia tumbuh hingga 60 - 100 cm. Mengembang, membentuk mahkota sfera selebar 1 m. Daunnya bertentangan, sessile, sempit, besar, linier, panjangnya sekitar 2 - 6 cm dan lebar hingga 6 mm, bujur, kelabu-hijau, seluruh bahagian tepi dibalut. Lavender berdaun sempit mekar dengan bunga wangi yang harum selama sebulan, biasanya dari bulan Julai hingga September. Tampilan yang cukup sejuk, tahan hingga -20 C, namun pada musim sejuk tanpa salji ia memerlukan tempat perlindungan.

Sistem akarnya sangat penting, berkayu, bercabang di bahagian atas. Bunga sepanjang 1 cm, dikumpulkan dalam pusingan palsu 6 - 10 keping. Membentuk perbungaan racemose yang longgar atau padat sehingga panjangnya 4 - 8 cm, kebanyakannya warna biru dan ungu. Peduncles adalah tetrahedral, bahagian atasnya panjang, hingga 30 - 45 cm. Di satu tempat ia boleh hidup hingga 20 tahun. Lebih suka kawasan terbuka yang cerah, di atas permukaan tanah, secara senyap-senyap bergaul dalam keadaan bandar.

Penjagaan tanaman

Belukar itu sendiri dapat dilakukan tanpa penjagaan khas, walaupun dalam hal ini bentuk tanaman dan kesan hiasannya akan menderita. Kedai bunga mengenal pasti beberapa peraturan asas untuk penjagaan dan pemeliharaan semak. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, tanaman akan menjadi lebat, mengekalkan bentuk bulunya, dan akan gembira dengan berbunga yang cerah setiap tahun..

Merawat lavender terdiri daripada melonggarkan tanah di sekitar batang secara berkala untuk memastikan peredaran udara berterusan di zon akar tanaman, menyingkirkan rumpai. Menyiram semasa tanah mengering. Pada cuaca kering yang panas, penyiraman meningkat, kerana kekurangan kelembapan mengurangkan dan memendekkan waktu berbunga. Sebaliknya, penyiraman berlebihan membentuk genangan kelembapan di dalam tanah, sehingga dapat memprovokasi busuk akar dan menguningnya batang.

Agar lavender mekar dapat mencapai potensi sepenuhnya, perlu menanamnya di kawasan taman yang cerah paling terbuka. Di kawasan yang teduh, tanaman berkembang dengan cukup baik, namun sifat hiasan tanaman mungkin menderita, tidak akan ada bunga yang subur.

Untuk memperkaya tanah dengan nutrien tambahan, tanah di bawah semak ditutup dengan dedaunan dan kompos yang busuk. Perlu berhati-hati agar tanah di sekitar batang tetap terbuka, jika tidak, busuk akar dapat diprovokasi.

Semasa menyediakan lavender untuk musim sejuk pada musim gugur, semak dipotong, meninggalkan 10-15 cm di atas permukaan tanah. Untuk jangka masa yang sejuk, bunga memerlukan tempat perlindungan tambahan, dengan embun beku yang teruk dan sedikit salji pada musim sejuk, belukar itu mungkin mati. Tukang kebun mengesyorkan menanam lavender dalam periuk atau bekas besar, pada musim gugur lebih mudah untuk memindahkannya ke bilik yang hangat untuk musim sejuk, dan lebih mudah dan senang merawat lavender di dalam periuk..

Pemangkasan semak secara berkala diperlukan untuk memberi tanaman bentuk yang diinginkan. Tanpa pemangkasan, semak akan meregang, akan bercabang kecil dan langka pada bunga.

Pembajaan

Untuk mengekalkan pertumbuhan dan berbunga yang subur, semak memerlukan baja mineral kompleks, yang dapat dibeli di mana-mana kedai berkebun. Baja dicairkan mengikut arahan, dimasukkan ke dalam tanah sebelum berbunga. Untuk meningkatkan pertumbuhan dan pengembangan jisim hijau, tanaman memerlukan baja nitrogen, yang ditambahkan pada awal pertumbuhan semak pada musim bunga. Di bawah pengaruh nitrogen, proses pengembangan dirangsang, oleh itu mereka diperkenalkan hanya sekali. Sekiranya anda menambah semula pada musim panas, pertumbuhan semak akan meningkat, tidak akan mempunyai masa untuk bersiap sedia untuk tempoh musim sejuk tahun ini.

Banyak tukang kebun, bukannya membaja, menutup tanah di bawah semak dengan lapisan mulsa kompos yang tebal. Berkat ini, tanaman ini mendapat nutrien sepanjang musim..

Pemangkasan

Pemangkasan lavender yang betul sahaja dapat membentuk semak yang cantik dan cantik, jika tidak tanaman akan meregang, mengambil bentuk yang jelek dengan bahagian bawah yang kosong dan daun kelabu yang jarang.

Pada bulan April, ketika menanam pucuk muda setinggi 15 - 20 cm di tanah terbuka, pucuk yang disusun secara rawak dipotong untuk merangsang pertumbuhan semak. Selepas itu, belukar dibiarkan begitu sahaja selama setahun, dan pada musim bunga berikutnya, perbungaan kering tahun lalu dipotong dari belukar..

Sekiranya semak sihat dan rapi, pemangkasan musim bunga sehingga 15 cm di atas tanah dibenarkan, yang seterusnya akan membantu tanaman menghasilkan semula tunas muda. Ini akan mempengaruhi pemeliharaan penampilan hiasan. Tidak digalakkan memotong belukar di bawah 10-15 cm, ini boleh memprovokasi kematian tanaman.

Peraturan utama pemangkasan dengan penjagaan yang betul adalah tidak memotong terlalu banyak. Lebih baik membuangnya minimum daripada berlebihan dan merosakkan semak belukar. Lebih baik memotong tangkai bunga dari lavender pada musim bunga, dan bukan pada musim gugur, seperti yang dilakukan banyak orang. Perbungaan yang pudar membantu belukar bertahan dalam tempoh musim sejuk.

Banyak yang melakukan kesalahan pemangkasan semak segera setelah berbunga, akibatnya, tunas baru terbentuk di bunga, yang dapat menderita dengan bermulanya cuaca dingin.

Penyakit dan perosak

Tumbuhan lavender cukup tahan terhadap penyakit dan perosak. Kemunculan perosak dan manifestasi penyakit berlaku kerana penjagaan yang tidak betul. Kerana penyakit, semak dijangkiti busuk kelabu. Penyakit kulat ini dinyatakan dalam pembentukan bintik-bintik abu-abu pada batang, munculnya berbunga kelabu. Busuk menyebabkan kematian daun, bunga, buah-buahan, dan dengan jangkitan yang kuat, tanaman itu boleh mati sepenuhnya.

Kawasan tanaman yang terjejas dipotong dan dibakar sejauh mungkin dari tempat penanaman. Belukar dirawat dengan campuran Bordeaux 1%, dalam kes yang melampau, penggunaan racun kulat dibenarkan. Penampilan busuk kelabu menunjukkan pelanggaran peraturan penjagaan. Pertama sekali, adalah perlu untuk merevisi rejim pengairan, kemungkinan besar tanahnya sangat terendam air, ada air bertakung.

Daripada serangga perosak, tanaman itu diserang sesen pun, yang merosakkan penampilan hiasan semak, memakan lubang besar pada daun daun. Serangga itu dituai dengan tangan, daun yang terkena dikeluarkan dari semak. Pennitsa meletakkan telur di batang, menutupnya dengan busa, yang mudah dibasuh dengan air. Penampilan bergerigi dapat dimanjakan oleh kumbang pelangi, yang memakan daun belukar. Serangga tersebut dituai secara manual dari kilang.

Penanaman dan pembiakan

Dari semua jenis lavender di Rusia tengah di kawasan terbuka, hanya lavender berdaun sempit yang dapat bertahan dan hanya jika terdapat tempat perlindungan yang baik untuk musim sejuk. Pembiakan lavender berlaku dalam tiga cara: cara benih dan vegetatif, menggunakan keratan, membahagi belukar dan lapisan. Stratifikasi biji lavender adalah suatu keharusan sebelum menanam. Menanam lavender dari biji adalah proses yang agak sukar, akibatnya ia jarang digunakan..

Lavender di rumah sering digunakan untuk hiasan dalaman, sebagai gambar dan gambar pada pinggan mangkuk, perabot, tekstil, dan karangan bunga.

Di wilayah selatan, pelbagai jenis lavender ditanam di rumah dan di rumah hijau. Beberapa varietas, misalnya, lavender multi-potong, yang sangat termofilik, kini dapat dipamerkan di mana-mana zon iklim.

Cara menanam lavender?

Apabila memilih semak muda yang siap ditanam di kedai khusus, anda harus memilih jenis yang disesuaikan dengan zon iklim tempatan. Penanam bunga yang berpengalaman menasihatkan menanam lavender di lokasi pada awal musim bunga, ketika embun beku telah berhenti. Penanaman boleh dilakukan pada musim luruh, tetapi hanya untuk wilayah selatan dan selewat-lewatnya 2 bulan sebelum bermulanya cuaca sejuk.

Segera sebelum menanam, semak diturunkan selama 1 -1,5 jam dalam air sejuk.

Oleh kerana tanaman menyukai ketinggian, sebelum menanam lavender, perlu membuat tempat tidur dengan ketinggian 20 - 40 cm di atas permukaan tanah, atau di ketinggian.

Untuk merangsang semak muda tumbuh dan bercabang, bahagian atasnya dipotong sebelum ditanam. Akar yang tumbuh dan ranting berdaun yang lebih rendah dikeluarkan. Untuk anak benih, lubang disediakan dengan kedalaman 20 - 30 cm. Jarak antara tanaman harus sama dengan pertumbuhan semak dewasa. Untuk membuat penanaman yang lebih ketat, jarak antara anak benih dikurangkan.

Biji lavender tetap dapat digunakan selama bertahun-tahun, tetapi jika disimpan dengan betul. Setelah masak, mereka dikumpulkan dan ditutup dalam bekas yang ditutup rapat. Pada pertengahan musim luruh, biji lavender dapat disemai terus ke tanah terbuka tanpa stratifikasi sebelumnya..

Cara menanam lavender di negara ini?

Pertama sekali, anda perlu memilih tapak pendaratan: mesti terbuka, terlindung dari angin. Di tempat yang teduh, ia tidak akan berfungsi untuk mencapai mekar tepu yang terang.

Bagaimana menanam lavender di negara ini sehingga tidak membeku pada musim sejuk dan menyenangkan dengan kehadirannya selama bertahun-tahun? Bagi penduduk zon iklim yang sejuk, penanam bunga menasihati menanam semak bukan di tanah terbuka, tetapi di pot bunga besar, yang dibawa ke dalam bilik dengan bermulanya cuaca dingin.

Semasa menanam lavender di tanah terbuka, peraturan penyiraman harus diperhatikan: penumpahan air di tanah sangat berbahaya, ia akan menyebabkan kematian tanaman.

Bagaimana menanam lavender di negara ini sehingga mencapai potensi penuh? Salah satu syarat utama penjagaan adalah dengan mengenakan pakaian dalam tepat pada waktunya, yang akan merangsang semak pertumbuhan pesat jisim hijau, berbunga yang banyak dan berpanjangan.

Untuk membuat rumput yang rapi, sempadan, tempat tidur bunga, tepi taman bunga, lindung nilai dan gelongsor alpine, mahkota semak harus dibentuk, jika tidak, ia akan mengambil bentuk yang tidak terbatas.

Semasa menanam anak benih lavender, pembungaan tidak boleh diharapkan hingga tahun depan..

Benih untuk anak benih ditanam pada akhir Februari - awal Mac di dalam bekas kecil dengan tanah. Benih disemai di lubang cetek pada jarak 2 - 3 cm antara satu sama lain. Tutup bekas dengan penutup lutsinar, berikan pencahayaan berterusan, penyiraman berkala, suhu + 15... + 21 C. Dalam keadaan ini, biji akan bercambah dalam 1,5 - 2 minggu. Selama ini, bekas harus diudarakan setiap hari. Sebaik sahaja pucuk muncul, masa penyiaran meningkat. Tumbuhan yang ditanam ditanam di dalam pasu yang terpisah atau di pot bunga pada jarak 5 cm antara satu sama lain.

Pucuk muda bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik. Pada bulan Mei, tunas seperti itu ditanam di tempat yang tetap di tanah terbuka..

Cara menanam lavender di rumah?

Untuk menanam lavender di rumah, anda perlu memilih bekas dengan lubang di bahagian bawah untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Periuk dengan diameter 25 - 30 cm dan isipadu hingga 2 liter sesuai. Belukar akan tumbuh dengan saiz penuh selama kira-kira 3 hingga 5 tahun. Selama ini, semak ditransplantasikan setiap tahun ke dalam pasu yang lebih besar..

Bunga mesti dapat mengalirkan lebihan air dengan cepat dan baik. Untuk melakukan ini, lapisan saliran diletakkan di bahagian bawah bekas: anda boleh menggunakan bahan yang sesuai, misalnya tanah liat yang diperluas, kerikil, bata yang pecah, cangkang kacang, pecahan. Perhatian harus diambil untuk memastikan saliran tidak menghalang lubang saliran.

Sebelum mencuba menanam lavender di rumah, anda harus mewujudkan persekitaran yang sesuai untuknya. Tanah harus terdiri dari campuran pasir dan gambut; akan berguna untuk menambahkan kulit telur yang dihancurkan ke tanah. Sebelum menanam benih lavender di dalam pasu di rumah, mereka berstrata..

Tugas utama ketika merawat lavender di rumah adalah memastikan penyiraman berkala yang betul, tahap kelembapan yang diperlukan, cahaya matahari dan panas sebanyak mungkin. Pucuk muda disiram setiap hari pada waktu pagi atau petang sepanjang musim tumbuh. Air harus pada suhu bilik, diselesaikan. Tanah harus sedikit lembap, penyiraman berlebihan dapat merosakkan tanaman. Belukar sangat digemari ketika, ketika menyiram, air masuk ke bahagian hijau tanaman.

Untuk merangsang pertumbuhan selama 2 - 3 bulan pertama, semak muda diberi makan setiap minggu dengan baja cair (2 gram per 1 liter air). Tahap kelembapan yang baik dapat dijaga dengan pelembap elektrik atau disembur secara manual dengan air sejuk di sekitar pot bunga. Lavender fotofil memerlukan banyak cahaya, jadi lebih baik memperuntukkan tempat untuk itu di ambang tingkap di sebelah selatan. Pucuk muda harus disediakan dengan keadaan supaya mereka berada di bawah pencahayaan sekurang-kurangnya 10 jam sehari; dalam kes yang melampau, phytolamps dapat digunakan. Dengan bermulanya musim bunga, periuk dengan tanaman harus dibawa keluar ke udara terbuka selama beberapa jam sehari, setiap kali sedikit meningkatkan waktu "berjalan".

Oleh kerana bunga itu berhibernasi di dalam rumah, semak dipangkas setelah peduncles kering. Pada musim sejuk, bunga itu memerlukan ketenangan. Pada masa ini, penyiraman dikurangkan, dan periuk itu sendiri diletakkan di tempat yang lebih sejuk. Sekiranya bekas dengan kilang berada di ambang tingkap, anda harus memastikan bahawa haba dari bateri pemanasan pusat tidak mengeringkan tanah. Sekiranya lavender tidak berehat pada musim sejuk, tetapi berkembang, dengan kedatangan musim bunga, pertumbuhan yang tumbuh sepanjang musim sejuk semestinya terputus.

Cara menanam biji lavender?

Sebelum menyemai benih lavender, mereka mesti diawetkan - disusun. Untuk stratifikasi yang betul, biji dituangkan ke dalam periuk dengan pasir basah, ditutup dengan penutup dan dikeluarkan dalam keadaan sejuk, disimpan selama 1.5 - 2 bulan pada suhu +5 C. Lavender ditanam dua kali setahun - pada awal musim bunga dan pada pertengahan musim luruh..

Pada bulan Oktober, biji lavender yang dikumpulkan ditaburkan di tanah, ditaburkan di atasnya dengan lapisan bumi setinggi 4 mm. Sekiranya tanah kering, maka kebun mesti dibasahi. Pada musim sejuk, lokasi pendaratan ditutup dengan lapisan salji yang besar, sehingga terjadi stratifikasi semula jadi. Setelah benih lavender ditanam di tanah sebelum musim sejuk, tunas pertama dapat diharapkan tidak lebih awal dari bulan Mei, dalam beberapa kes bahkan kemudian, ketika embun beku malam telah berlalu..

Untuk penanaman musim bunga, benih pra-musim di sejuk digunakan. Untuk menanam lavender dari biji di rumah, sediakan bekas dengan tanah gambut yang longgar dan kering, taburkan biji. Sekiranya selepas 2 - 3 minggu tidak ada tunas muncul, periuk dengan biji dikeluarkan selama satu bulan di dalam peti sejuk untuk stratifikasi semula. Pada bulan Mei, sebaik sahaja suhu tidak turun di bawah -5... -7 C pada waktu malam, benih disemai di tanah terbuka pada jarak 1,5 - 2 cm antara satu sama lain.

Keratan

Cukup mudah untuk menyebarkan semak dengan keratan. Untuk ini, pucuk tahunan ligna sesuai, yang dibahagi dengan 10 cm, berakar di tanah lembap dengan 2-7 cm, ditutup dengan penutup lutsinar dan disiram secara berkala. Suhu persekitaran harus dalam + 15… + 20 С, pencahayaan yang baik dan udara yang cukup lembap diperlukan. Apabila cuaca hangat, keratan lavender terbuka, selepas itu akarnya tumbuh dan tumbuh dengan cepat..

Anda boleh menyebarkan semak dengan cepat menggunakan lapisan. Untuk melakukan ini, pada musim bunga, 2 - 3 cabang ditekan ke tanah, diperdalam ke lubang hingga ketinggian 5 cm, dipasang dengan pendakap dan ditutup dengan tanah. Selepas beberapa ketika, cabang akan berakar. Pisahkan semak baru dari ibu pada musim gugur, setelah dipangkas.

Kaedah pembiakan dengan membahagikan belukar adalah seperti berikut. Sebelum bersiap untuk musim sejuk, belukar dipotong, meninggalkan 10 - 15 cm di atas permukaan tanah, dengan hati-hati memijat, menutupi semak dengan padat dengan tanah. Pada musim panas, semak tumbuh dengan baik, memberikan banyak pertumbuhan muda, yang berakar dengan baik. Pada akhir musim, semak digali, dibahagi dengan memotong dengan pisau, kemudian keratan duduk di tempat baru.

Bersedia untuk musim sejuk

Beberapa jenis lavender dianggap tahan lasak. Mereka mampu menahan suhu hingga - 25 C. Namun, tukang kebun yang berpengalaman disarankan untuk menutup semak hingga sejuk. Penyediaan lavender untuk musim sejuk bermula pada akhir musim, setelah pemangkasan semak yang rendah di mana dahan pokok diletakkan. Cawangan konifer yang paling sesuai untuk tujuan ini. Jangan menutupi tempat tidur dengan daun yang jatuh, di bawahnya semak boleh mulai busuk dan busuk.

Lavender di kawasan pedalaman

Anda tidak perlu mempunyai kebun untuk menanam lavender. Ia akan menghiasi dan menggembirakan kediaman dengan penampilan dan aromanya. Sejambak lavender kering akan sempurna masuk ke mana-mana bilik tidur, memberikan tidur yang tenang, tenang, dan juga memenuhi ruangan dengan aroma musim panas yang indah. Di pedalaman, lavender akan membawa sentuhan yang meriah, kerana di apartmen periuk lavender terlihat seperti pulau hijau kecil.

Dalam banyak budaya, bunga lavender dikaitkan dengan simbol keindahan, kelembutan, cinta dan kecanggihan. Selain sejambak dan pasu bunga, bahagian dalamnya sering dihiasi dengan beg linen wangi dengan rumput harum cincang di dalamnya. Sachet semacam itu mengeluarkan aroma bunga yang menyenangkan, dan sering digunakan oleh suri rumah untuk aroma bilik dan kabinet. Banyak yang menghiasi bilik dengan bunga karangan bunga lavender. Pelbagai aksesori dengan gambar bunga ungu, baik perabot atau tekstil, kelihatan harmoni di bahagian dalam mana pun.

Sifat dan aplikasi berguna dalam perubatan tradisional

Komposisi lavender mengandungi minyak pati, yang mengandungi tanin, linalol, kumarin, herniarin, amil alkohol, sitral, bisabolene, zest, asetik, valerik, butirat, asid kaproik. Minyak pati lavender diperoleh dari bunga, kerana kandungannya paling tinggi, sekitar 0.8 - 1.2%. Minyak perbungaan mempunyai sifat antikonvulsan, penenang, diuretik, antiseptik dan bakterisida..

Penggunaan lavender dalam perubatan tradisional mempunyai pelbagai tujuan. Bunga digunakan untuk merawat penyakit sistem kardiovaskular, gangguan saraf, penyakit saluran pencernaan, penyakit sistem ginjal dan genitouriner. Sifat perubatan lavender tidak dapat disangkal dan terbukti dalam berabad-abad lamanya, tidak menimbulkan keraguan mengenai kesan yang baik pada tubuh manusia.

Dalam kosmetologi, minyak lavender digunakan untuk rambut: tindakannya memberikan hasil positif secara harfiah dari aplikasi pertama. Minyak lavender untuk wajah dianggap sebagai ubat yang tiada tandingan dan selamat untuk memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia, ruam kulit, dan alergi..

Permohonan lavender

Dalam perubatan rakyat, lavender kering dan baru dituangkan untuk kegunaan dalaman dan luaran. Untuk pelbagai penyakit berjangkit, insomnia, pelbagai gangguan saraf, penyakit saluran pernafasan, gangguan dalam kerja saluran gastrousus, penyakit sistem pembiakan wanita dan penyakit lain, infus dan rebusan lavender ditetapkan..

Losyen dan minyak pati diresepkan untuk pelbagai penyakit kulit, serangga dan gigitan haiwan. Lavender sangat berguna untuk rambut: ia membantu memulihkan rambut yang rapuh, bersama dengan kaedah lain ia membantu mengatasi penyakit kulit kepala. Minyak pati digunakan untuk urut, menggosok. Semasa mandi, ada baiknya menambahkan infus atau beberapa tetes minyak pati lavender ke dalam air..

Tumbuhan juga digunakan dalam kehidupan seharian: lavender melegakan rama-rama. Untuk tujuan ini, cabang kering dibentangkan di rak kabinet atau beg kain dengan bunga kering yang dihancurkan diletakkan. Aroma pedas aromatik juga menghalau serangga seperti nyamuk dan lalat.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Oleh kerana sifatnya yang menenangkan dan santai, teh lavender disyorkan untuk gangguan tidur, keletihan saraf. Mandi dan urut menggunakan minyak pati, serta aromaterapi, membantu sakit kepala, mempunyai kesan hipnosis yang ringan, yang membolehkan anda mengurangkan ketegangan, melegakan sindrom kesakitan otot.

Minyak pati lavender

Oleh kerana sifat penyembuhan lavender, penggunaan minyak pati berdasarkannya mempunyai pelbagai kegunaan. Pada penampilannya, minyak hampir telus, dengan warna kuning yang hampir tidak kelihatan. Oleh kerana keserasian yang baik dengan minyak pati lain, komposisi wangi dan aromatik dicipta untuk penggunaan meluas, baik dalam kehidupan seharian dan juga untuk tujuan perubatan. Minyak lavender untuk wajah paling sering digunakan dalam bidang kosmetologi dalam pembuatan topeng, krim, gel dan produk lain. Penggunaan minyak pati lavender untuk rambut dapat menjadi keselamatan bagi penyakit kulit kepala, kelemumur, struktur rambut yang rosak, keguguran dan kerapuhan rambut..

Kontraindikasi

Minyak pati lavender bukan alergen, tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda harus mengabaikan langkah berjaga-jaga. Ujian kepekaan mesti dilakukan sebelum digunakan. Tidak digalakkan menggunakan minyak pati semasa mengandung, menyusu, hipotensi, kerana ia mempengaruhi hormon dan tekanan darah. Semasa mengambil zat besi dan sediaan yang mengandungi yodium, lebih baik menolak minyak pati. Aroma lavender sangat harum dan pedas. Tidak semua orang dapat dengan mudah bertoleransi dengan aroma yang begitu kuat, ada di antaranya yang sakit kerana bau harum. Dalam kes ini, penggunaan minyak pati harus dihentikan..

Aplikasi memasak

Lavender benar-benar tumbuhan serba boleh. Selain kosmetologi, perubatan dan minyak wangi, ia digunakan dalam memasak di banyak negara. Ia ditambah dalam penyediaan hampir setiap hidangan - dalam daging, salad, sos, pencuci mulut, minuman. Di Rusia, ramuan pedas ini tidak sering digunakan dalam memasak, terutamanya teh dengan lavender diminum. Ini memberikan minuman aroma pedas dan wangi yang menyenangkan, selain itu, teh seperti itu sangat menyihatkan..

Teh lavender

Teh lavender dianggap sebagai suplemen kesihatan serbaguna untuk rawatan banyak penyakit. Teh dengan lavender diminum untuk sakit kepala, keletihan saraf, kegembiraan. Ia membantu melegakan dan melegakan insomnia. Ramai wanita melaporkan penurunan loya dan kesakitan semasa haid.

Teh lavender klasik dibuat dari dua sudu bunga kering dan satu gelas air mendidih. Perlu meminum minuman selama 10 - 15 minit. Jangan terbawa dengan minuman seperti itu, jika tidak, reaksi alergi tempatan dan pencernaan mungkin bermula. Norma harian teh seperti itu tidak lebih dari 2 - 3 cawan sehari.

Aplikasi dalam reka bentuk landskap

Lavender di kebun mempunyai penampilan yang spektakuler, padat dan rapi, terlihat bagus baik di penanaman mono dan juga komposisi dengan tanaman hiasan taman yang lain. Dalam reka bentuk landskap, lavender digunakan untuk membuat tempat tidur bunga, kebun batu, batu, jalan, lindung nilai. Lavender berdaun sempit sangat sesuai untuk membuat tepi katil bunga dan sempadan. Latar belakang dan bingkai yang baik untuk katil bunga adalah lavender pelbagai potong. Dalam satu komposisi warna, anda boleh menggabungkan beberapa jenis dan spesies, yang akan memberikan taman yang asli dan tidak biasa.