Tumbuhan ubat chamomile

Chamomile tumbuhan perubatan adalah bunga yang kelihatan sederhana, tetapi pada masa yang sama ia mempunyai sifat penyembuhan yang luas. Sejak itu, sejak dikenal, telah banyak digunakan dalam perubatan herba dan perubatan tradisional. Penggunaannya di rumah tidak sukar. Chamomile boleh dibeli di mana-mana farmasi, atau, jika dikehendaki, dikumpulkan dan disediakan sendiri.

Penerangan mengenai chamomile tumbuhan perubatan tidak asing bagi semua orang - perbungaan putih dengan pusat kuning terang (bakul) pada batang hingga 60 cm, dengan daun sempit. Benar, seseorang harus membezakan spesies ubat dari chamomile yang berbau. Perbezaannya ialah yang terakhir mempunyai kelopak yang sangat pendek. Walau bagaimanapun, ia juga banyak digunakan dalam perubatan..

Ciri penyembuhan chamomile

Untuk memahami bagaimana tumbuhan ini dapat memberi kesan yang baik pada tubuh dan melawan pelbagai penyakit, anda harus memperhatikan senarai bahan yang membentuk komposisinya.

Perbungaan Chamomilla recutita (L) Rauschert (dan ini adalah bagaimana nama chamomile farmasi berbunyi dalam bahasa Latin) mengandungi:

  • askorbik, nikotinik dan asid organik lain;
  • flavanoid (contohnya, quacetin);
  • vitamin A dan C;
  • coumarin;
  • minyak pati chamomile, yang mempunyai warna biru yang tidak biasa (sehingga 1%).

Terdapat lebih banyak flavanoid dalam chamomile mentah daripada calendula atau yarrow. Mereka membantu melawan kerapuhan kapilari, menguatkan dinding saluran darah dan memberi kesan positif terhadap keanjalan sel darah merah, dan juga berjaya melawan bakteria..

Berkat keseluruhan nutrien dalam komposisi chamomile, ia mempunyai pelbagai khasiat berguna:

  • antibakteria;
  • anti-radang;
  • menyelubungi;
  • penenang, dll..

Oleh itu, ia digunakan untuk banyak penyakit, mulai dari selsema dan berakhir dengan ginekologi.

Penyakit yang mana chamomile akan berguna

Pertimbangkan penyakit yang boleh dirawat dengan chamomile.

Selsema

Sebagai contoh, ARVI, radang amandel, faringitis, dan lain-lain. Dalam rawatan penyakit ini, ubat yang dibuat dari chamomile tidak dapat diganti. Di satu pihak, mereka membantu melawan mikroorganisma patogen yang memprovokasi penyakit pernafasan, dan di sisi lain, mereka berjaya melegakan keradangan, sehingga mengurangkan rasa sakit, bengkak, kemerahan membran mukus dan keadaan umum pesakit..

Anda boleh berkumur dengan infusi chamomile dan menguburkan hidung, dan kuahnya akan membantu angina. Tetapi jika palam bernanah kelihatan pada amandel - kemungkinan besar, antibiotik tidak dapat dikeluarkan dan anda perlu berjumpa doktor.

Penyakit saluran gastrousus

Ini adalah gastritis, kembung perut, kolitis, dan lain-lain. Untuk rawatan penyakit ini, pelbagai jenis tanaman perubatan digunakan: chamomile adalah yang pertama di antara mereka. Pada masa yang sama, ahli gastroenterologi tradisional juga mengesyorkan menggunakannya..

Penggunaan rebusan tumbuhan ini membantu mengatasi sindrom kesakitan, peningkatan pengeluaran gas (kembung perut), menenangkan selaput lendir perut dan usus yang jengkel.

Sekiranya keracunan makanan atau mabuk, ia membantu tubuh menyingkirkan racun dan racun secepat mungkin, sehingga kelegaan akan datang lebih cepat. Kesan positif penggunaan ubat berdasarkan chamomile dalam penyakit hati (tumbuhan mempunyai kesan pembersihan) dan pundi hempedu juga dijelaskan.

Penyakit sistem genitouriner

Ini adalah penyakit seperti sistitis, hakisan serviks, sariawan, dan lain-lain. Menyentuh dengan merebus dan infus chamomile dikenali sebagai ubat tertua dan paling berkesan dalam memerangi sariawan. Ia melegakan keradangan, mengurangkan gatal dan rasa tidak selesa.

Dalam penyakit radang sistem genitouriner, dana ini juga akan memberi kelegaan dan membantu membunuh wakil mikroflora patogen. Pada masa yang sama, kaldu juga boleh diminum, yang akan memberi kesan terapi tambahan..

Penyakit lain

Anda juga boleh menggunakan chamomile dalam rawatan penyakit seperti ini:

  • Penyakit dermatologi - dermatitis, eksim, psoriasis. Kaldu digunakan secara dalaman dan dalam bentuk kompres. Yang terakhir ini juga berguna untuk luka dan luka bakar yang tidak sembuh jangka panjang: melegakan kesakitan, kemerahan dan keradangan.
  • Penyakit sistem kardiovaskular seperti aterosklerosis dan aritmia. Segelas kaldu untuk malam tanaman ini menormalkan irama kontraksi jantung, dan juga menguatkan saluran darah dan mencegah terjadinya plak kolesterol.
  • Penyakit oftalmik - konjungtivitis, uevitis dan kemerahan mata kerana berlebihan. Dalam kes ini, chamomile digunakan dalam bentuk kompres dari rebusan, disejukkan ke suhu bilik. Sekiranya berlaku vasodilatasi kerana kerja lama dengan komputer, disarankan untuk menyejukkan kaldu.
  • Arthrosis dan arthritis - kompres akan melegakan kesakitan dan keradangan pada sendi.
  • Gangguan psikologi dan insomnia - infusi chamomile membantu menenangkan sistem saraf.

Tumbuhan ini banyak digunakan dalam bidang tata rias: dibilas dengan merebus rambut, wajah yang dicuci, kulit kukus untuk prosedur selanjutnya.

Chamomile adalah ramuan herba yang paling popular. Ini disebabkan oleh pelbagai khasiat perubatannya. Ini adalah ubat yang benar-benar serba boleh.

Cara menggunakan chamomile officinalis

Herba dan tumbuhan perubatan - termasuk chamomile - biasanya digunakan dalam bentuk merebus dan infus. Tidak sukar untuk menyiapkannya: anda hanya memerlukan bahan mentah dan air.

  • Infusi: perbungaan dimasukkan ke dalam mangkuk enamel dan dituangkan dengan air mendidih. Dalam kes ini, 300 ml air harus diambil untuk 1 sudu besar bahan mentah. Berkeras selama satu jam.
  • Kaldu: dalam perkadaran yang sama, didihkan produk dan biarkan selama 2 minit dengan api kecil.

Bolehkah anda pulih tanpa pil? Baca di sini. Bagaimana cara menyediakan infus dan ramuan herba dengan betul? Maklumat berguna dalam artikel ini.

Oleh itu, chamomile adalah hadiah yang luar biasa dari alam semula jadi. Oleh kerana komposisi yang kaya, penggunaannya membantu melegakan gejala dan menyembuhkan banyak penyakit. Salah satu kelebihan utama tanaman ini ialah ketersediaan. Baik dari segi ekonomi dan dari segi kemudahan penggunaan.

Laporkan topik mesej kelas Chamomile 2, 3, 4

Chamomile adalah tanaman berbunga abadi yang telah diketahui oleh semua orang sejak kecil. Jenis bunga yang paling biasa ini disebut chamomile farmasi..

Chamomile adalah tumbuhan herba pendek, bunganya mempunyai inti kuning terang dengan kelopak putih di sepanjang tepinya..

Chamomile farmasi sangat biasa di Rusia. Ia tumbuh dengan sangat baik di Siberia, Altai dan kawasan stepa Transbaikalia..

Tumbuhan ini sangat bersahaja, tahan fros dan mudah disebarkan oleh biji, dan juga sangat berguna untuk tujuan perubatan. Chamomile segar dan kering telah digunakan sebagai ubat sejak zaman kuno. Tumbuhan ini mempunyai sifat anti-radang dan sedikit antiseptik, merupakan agen antipiretik. Chamomile baik untuk berkumur dengan selsema, untuk losyen dan mandi di kawasan tubuh manusia yang terjejas. Bunga ini sangat bermanfaat untuk pencernaan..

Banyak kosmetik (minyak wangi, losyen, krim, syampu, sabun) mengandungi ekstrak tumbuhan ini, kerana ia mempunyai aroma yang sangat menyenangkan dan mempunyai kesan yang menenangkan. Selepas mencuci, bilas kulit kepala dengan merebus chamomile untuk memberikan warna keemasan yang unik.

Tumbuhan ini mempunyai beberapa jenis dan ragam. Sebilangannya banyak digunakan dalam bidang hortikultur. Selalunya, katil bunga di bandar-bandar dihiasi dengan chamomile, penduduk musim panas menanamnya di kebun dan kebun sayur. Chamomile juga dibiakkan sebagai tanaman rumah untuk hiasan hiasan dalaman pangsapuri dan tempat kediaman dan pentadbiran..

Teh chamomile disarankan diminum sebelum tidur, kerana ia mempunyai kesan menenangkan yang unik pada tubuh manusia. Bergantung pada jumlah yang dimakan, teh tidak hanya dapat menenangkan sistem saraf manusia, tetapi juga memperpanjang tidurnya. Berkat khasiat yang sangat baik ini, teh chamomile disyorkan untuk diminum setiap hari sebelum tidur bagi orang yang mengalami tekanan hidup..

Secara popular, nama bunga chamomile bermaksud kesederhanaan manis. Memang bunga ini sederhana, tidak bersahaja, tetapi pada masa yang sama sangat manis, indah, menyenangkan jiwa dan berguna untuk semua manusia.

Mesej 2

Chamomile pertama kali dilihat semasa berkeliling dunia oleh Columbus. Tanah airnya adalah Amerika. Kilang itu dibawa ke Eropah pada abad ke-16. Dia muncul di Rusia kemudian.

Terdapat banyak jenis bunga yang indah ini. Yang paling biasa adalah chamomile perubatan, atau juga disebut farmasi. Ia tumbuh di Siberia, Altai, di stepa Transbaikalia. Di Rusia, rumput liar telah memenuhi kawasan tanah yang luas di pinggir jalan, ladang, padang rumput, dan kebun sayur.

Chamomile tergolong dalam keluarga Asteraceae atau Asteraceae.
Ia adalah ramuan tahunan yang mula mekar pada tahun pertama kehidupan. Baunya sangat kaya dan sangat menyenangkan. Perbungaan chamomile menyerupai bakul, yang terdiri daripada inti (terdiri dari bunga tiub kuning kecil) dan kelopak putih yang membingkainya di sekitar tepinya. Tingginya dari 5 hingga 30 sentimeter. Batangnya ditutup dengan daun, panjangnya 20 hingga 50 milimeter. Mekar chamomile dapat dilihat dari awal Mei hingga akhir September. Mungkin terdapat beberapa perbungaan pada satu batang.

Chamomile dibiakkan oleh biji. Kotak hijau muncul di batangnya. Mereka dipenuhi dengan biji. Kemudian mereka runtuh ke dalam tanah. Angin dapat membawa mereka ke seluruh dunia. Menahan suhu rendah, oleh itu ia adalah tanaman tahan fros.

Ubat Chamomile (farmasi) sangat diminati untuk digunakan. Ia ditanam di ladang, kemudian dikeringkan dan dimasukkan ke dalam pengeluaran industri. Ia kaya dengan minyak pati. Jenis bunga lain tidak mempunyai sifat perubatan..

Digunakan dalam perubatan rakyat dan moden:

Ekstrak dan decoctions dibuat dari chamomile, yang diambil secara lisan. Ia mempunyai kesan anti-radang dan antimikroba. Ia digunakan secara luaran, untuk membilas sakit tekak, atau keradangan jenis lain. Juga digunakan dalam mandi sitz untuk kerengsaan kulit. Teh chamomile akan menghilangkan tekanan emosi dengan sempurna. Bunga ubat ini mempunyai kontraindikasi.

Juga digunakan dalam bidang kosmetologi:

Syampu dan krim dibuat berdasarkan asasnya. Mereka digunakan terutamanya dalam kosmetik kanak-kanak. Chamomile digunakan untuk membuat pewarna semula jadi untuk mewarnai bulu kuning, dan juga rambut.

Chamomile adalah ratu ladang dan padang rumput. Melindungi alam sekitar.

Gambar untuk menghantar Chamomile

Topik Popular Hari Ini

  • Kisah Pushkin

Karya Alexander Sergeevich Pushkin terkenal tidak hanya di Rusia, tetapi di seluruh dunia. Dalam banyak cara, dia mendapat popularitinya kerana kepelbagaian dalam karyanya: dia menulis seperti ro serius

Setiap penduduk Rusia telah mendengar tentang bandar Sergiev Posad. Apabila anda hanya menyebut namanya di kepala anda, itu mewakili tempat yang tenang dan dilindungi Tuhan, di mana terdapat banyak kuil dan biara.

Sehingga pertengahan abad ke-10, paganisme adalah aliran agama utama di Rusia. Orang Slav mempunyai dewa, percutian dan hiasan keagamaan mereka sendiri.

Gajah adalah binatang yang merupakan tokoh utama dalam kerajaan haiwan. Sebahagian besarnya, mereka biasa di Afrika dan secara amnya adalah haiwan Afrika.

Sejak penciptaan epik kuno dan kelahiran cerita rakyat, ciri seni seperti itu muncul sebagai penerangan peristiwa mitos, legenda, legenda, epik, diikuti dengan pujian dari mereka

Plantain adalah ramuan terkenal, tergolong dalam keluarga pisang. Lebih daripada 200 spesies tumbuhan ini diketahui, tetapi tidak semuanya mempunyai khasiat perubatan, kebanyakan daripadanya

Chamomile farmasi (perubatan)

Tarikh: 25 Mei 2013 Paparan: 8,966

Mungkin, tanaman ubat pertama yang seseorang kenali sejak usia dini adalah tepatnya chamomile. Dia tidak dapat menarik perhatian dengan penampilannya yang ceria dan cerah, bunga kuning-putih, membawa harapan dan pertanyaan: "Suka - tidak suka...". Chamomile dalam sejambak, karangan bunga di kepala - simbol musim panas, kegembiraan, kehangatan. Nah, orang berkenalan dengan khasiat perubatan chamomile di Dunia Kuno, dan pada tahun-tahun gelap Zaman Pertengahan, penyembuh menggunakannya secara meluas.

Saya rasa tidak perlu menerangkan secara terperinci chamomile farmasi. Satu-satunya perkara yang harus anda perhatikan adalah katil bunga melengkung khas, berlubang di dalam.

Dan daun chamomile sangat kecil, mereka mempunyai beberapa persamaan dalam pemotongan dengan daun dill. Bunga chamomile digunakan untuk tujuan perubatan. Mereka dituai selama tempoh berbunga hanya dalam cuaca kering, dan dikeringkan di tempat yang teduh dan berventilasi baik..

Chamomile digunakan dalam perubatan dan kosmetik. Perubatan tradisional telah lama disemai dengan menghormati chamomile farmasi. Namun, kemampuannya untuk membuang proses keradangan membran mukus organ dalaman dan menyelesaikan banyak masalah kulit yang sakit benar-benar unik.

Keradangan yang paling akut, yang menjadi kronik, berjaya diselesaikan dengan menggunakan chamomile. Menghilangkan kekejangan sistem pencernaan dengan sempurna dengan chamomile. Tetapi anda harus tahu bahawa kesan penggunaan ramuan ubat tidak berlaku lebih awal, setelah dua atau tiga bulan, atau bahkan lebih banyak bulan. Penyakit ini menumpuk selama bertahun-tahun, sehingga proses penyembuhannya juga tidak segera terjadi. Dan ramuan ubat yang dipilih secara kompeten, campurannya mempunyai kesan yang baik pada tubuh, kerana, seperti orang, semula jadi, bukan bahan kimia, objek, "berkaitan dengan biologi",.

Masalah sistem pencernaan yang paling banyak - perut dan usus - disembuhkan oleh chamomile: kekejangan, kembung, kembung, hilang selera makan, bersendawa.

Sekiranya terdapat masalah seperti itu, infus bunga chamomile digunakan: dua sudu teh daripadanya diseduh dengan segelas air mendidih hingga 2-3 jam (lebih baik dilakukan ini dalam termos), kemudian disaring dan diminum suam pada siang hari hingga 3-4 kali. Infusi segar mesti disediakan setiap hari. Kanak-kanak juga dapat diberikan infusi chamomile di dalam, tetapi dosnya harus dikurangkan setelah berunding dengan pakar yang kompeten..

Chamomile farmasi dengan tepat dianggap sebagai tanaman obat "wanita", bersama dengan calendula, jelatang, kayu cacing, tas gembala. Tumbuhan ini digunakan untuk merawat banyak penyakit wanita. Dan chamomile farmasi mungkin yang paling berguna dalam rawatan proses keradangan sistem pembiakan wanita..

Infusi Chamomile - tuangkan 20 gram bunga kering dengan satu liter air mendidih (simpan dalam termos selama sehari) - digunakan untuk prosedur kebersihan dan perubatan - pembasuhan. Sekiranya terdapat rasa sakit, ampul novocaine harus ditambahkan ke infus.

Adalah berguna untuk menggabungkan prosedur ini dengan penggunaan infus chamomile di dalam.

Chamomile berfungsi dengan baik pada kulit yang bermasalah. Dalam bidang kosmetologi, dia adalah sayang. Keradangan pada kulit, jerawat, ruam, bintik usia, kelemumur, sakit kuku, rambut lemah, rapuh - semua masalah ini dapat diselesaikan dengan chamomile..

Ia berguna untuk mengelap kulit yang meradang dengan merebus chamomile, menggosoknya ke akar rambut, membilas rambut dengannya. Satu sudu bunga chamomile kering harus dituangkan dengan dua gelas air mendidih, bersikeras hingga tiga jam, kemudian saring dan anda boleh menggosoknya pada rambut anda. Kesan yang sangat baik diperoleh apabila kuning telur ditambahkan ke infusi ini. Campuran penyembuhan yang dihasilkan harus dipegang di kepala sekurang-kurangnya 30-40 minit, dan kemudian dibilas dengan baik dengan air suam. Topeng chamomile (dan kuning telur) secara berkala akan memperbaiki keadaan rambut anda secara dramatik. Kami membuat topeng dua kali seminggu - dalam sebulan kami melihat hasil positif pertama.

Kelemumur telah menjadi wabak berterusan bagi banyak orang. Terdapat banyak sebab untuk penampilannya, serta cara untuk menghadapinya. Hasil yang sangat baik diperhatikan setelah menggosokkan rebusan bunga chamomile ke kulit kepala - satu sendok makan bunga kering dituangkan dengan satu liter air mendidih dan direbus dengan api kecil hingga satu jam. Setelah menegangkan, menyejukkan, kaldu ini disapu ke kepala dan dibiarkan selama 15 minit. Dan kemudian anda harus membilas rambut anda. Tumbuhan sering ditambahkan pada chamomile yang mempunyai kesan serupa pada kulit kepala, melembutkan kulit, seperti akar pisang (satu sudu teh ditambahkan pada jumlah chamomile yang ditentukan).

Remaja sering mengalami jerawat. Apabila meradang, kulit seperti itu membawa banyak masalah. Sudah tentu, dalam setiap kes tertentu, perlu dilakukan perundingan dengan pakar kosmetik yang kompeten, tetapi merebus chamomile akan memberi kesan yang baik pada kulit seperti itu. Ia berguna untuk mencuci muka dengan merebus chamomile dengan penambahan celandine. Ramuan ini diambil dalam nisbah 2: 1, dituangkan dengan satu liter air mendidih, bersikeras hingga 12 jam dan kemudian digunakan untuk mengelap kulit wajah.

Mana-mana ramuan perubatan mempunyai kontraindikasi, dan chamomile tidak terkecuali. Minyak pati yang dikandungnya boleh menyebabkan reaksi alergi. Ringkasnya, anda harus selalu mengambil kira reaksi individu badan terhadap ramuan perubatan apa pun..

Chamomile farmasi adalah hiasan yang indah dari padang rumput, halaman rumput, tepi jalan. Di suatu tempat dia adalah rumpai. Tetapi ada banyak manfaat dari chamomile, di setiap rumah tidak ada salahnya memiliki bunga keringnya.

Temui, pelajari tanaman yang luar biasa ini, yang tidak asing lagi bagi mata kita, tetapi juga sangat berguna - chamomile.

Chamomile officinalis

Arahan penggunaan:

Chamomile officinalis adalah tanaman tahunan milik keluarga Asteraceae (atau Asteraceae).

Penerangan mengenai chamomile officinalis

Batangnya mencapai ketinggian 40 cm. Daun tanaman sessile, dibedah ke lobus sempit. Perbungaan terletak secara tunggal di hujung batang. Mekar dari Mei hingga Julai. Mempunyai aroma yang menyenangkan semasa berbunga.

Di alam liar, tumbuhan ini dijumpai di lorong tengah dan di selatan Eropah. Ia tumbuh di tanah gurun dan ladang, di tepi hutan, cerun dan tepi jalan. Sebagai tanaman perubatan yang ditanam di ladang.

Untuk tujuan perubatan, bunga tumbuhan digunakan.

Sejarah permohonan

Untuk tujuan perubatan, tanaman ini telah digunakan sejak zaman Rom Kuno dan Yunani..

Gambaran mengenai chamomile officinalis boleh didapati dalam karya asas saintis Rom Pliny the Elder "Sejarah Semula jadi". Dia memanggil tumbuhan ini chamaemellon (diterjemahkan dari bahasa Yunani chamai bermaksud "rendah", dan mellon bermaksud "epal").

Dan nama Rusia yang biasa untuk tanaman "chamomile" dipinjam dari bahasa Poland dan berasal dari kata romana, yang diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "Roman".

Komposisi kimia

Tumbuhan ini kaya dengan pelbagai bahan aktif secara biologi. Perbungaan mengandungi sejumlah kecil minyak pati (0,2-0,8%), di mana anda boleh menemui sexviterpenes (myccene, farnesene), a-bisabol, chamazulene, cadinene, isovaleric, nonyl dan caprylic acid.

Juga, perbungaan chamomile ubat mengandungi gula, fitosterol, flavonoid (patuletin, apigenin, chrysosplenin, chrysoeriol dan glikosida mereka), zat protein, luteolin, kosmosiin, quercimertin, gusi, pektin, tanin dan zat lendir, kumarin, derivatif, kumarin kolin, beta-karoten dan vitamin lain, asid askorbik, salisilik dan nikotinik, dan sebilangan besar sebatian berguna lain.

Penggunaan ubat chamomile dalam perubatan rakyat

Dalam bidang perubatan, chamomile adalah salah satu tanaman yang paling dicari. Untuk rawatan, ekstrak dan penyediaan bakul bunga tumbuhan, serta minyak pati digunakan.

Ubat Chamomile telah menemukan aplikasi sebagai agen hemostatik, anti-radang, penenang, analgesik, astringen, antibakteria lemah, antispasmodik dan koleretik. Infus, teh dan decoctions dari tumbuhan diambil untuk insomnia, cirit-birit, perut kembung, penyakit saluran empedu dan hati, kekejangan usus dan sebagai diaforetik. Ekstrak dari tumbuhan mempunyai kesan positif pada sistem saraf pusat, merangsang fungsi sekresi empedu dan jus gastrik.

Penggunaan chamomile officinalis dalam perubatan rasmi

Dalam perubatan rasmi, sediaan nabati digunakan untuk penyakit hati dan saluran pencernaan, untuk kerengsaan membran mukus faring dan rongga mulut, serta untuk penyakit radang saluran pernafasan atas.

Dalam industri farmaseutikal, produk ubat dibuat dari perbungaan chamomile perubatan, termasuk persediaan herba, recutan, romazulan, rotocan dan lain-lain..

Minyak pati chamomile mempunyai kesan diaforetik, disinfektan dan menenangkan, melegakan kesakitan, mengurangkan pembentukan gas, menormalkan fungsi pencernaan, dan melemahkan proses keradangan di dalam badan.

Chamomile officinalis: penggunaan dalam kosmetologi

Dalam industri kosmetik, kilang ini banyak digunakan dalam pembuatan produk penjagaan kanak-kanak (losyen, sabun, minyak dan krim). Ia terdapat dalam syampu, produk penyamakan, balm, lipstik, ubat gigi.

Penyisipan chamomile perubatan adalah ubat yang terkenal untuk menjadikan rambut ringan bersinar, dan merebus dari tumbuhan menjadikan kulit lembut, lembut dan halus. Ekstrak dari tumbuhan mempunyai kesan pelembab, penyembuhan luka, anti-radang, emolien dan anti-alergi pada kulit.

Chamomile officinalis: penerangan mengenai kontraindikasi

Penggunaan ubat-ubatan herba dikontraindikasikan pada kehamilan. Dan minyak pati chamomile dalam dos yang tinggi boleh menyebabkan sakit kepala dan kelemahan umum..

Maklumat mengenai ubat tersebut digeneralisasikan, diberikan untuk tujuan maklumat dan tidak menggantikan arahan rasmi. Pengambilan ubat sendiri berbahaya kepada kesihatan!

Perut manusia dapat mengatasi benda asing dengan baik dan tanpa campur tangan perubatan. Telah diketahui bahawa jus gastrik dapat melarutkan koin walaupun..

Walaupun jantung seseorang tidak berdegup, dia masih dapat hidup dalam jangka waktu yang lama, yang ditunjukkan kepada kami oleh nelayan Norway Jan Revsdal. "Motor" miliknya berhenti selama 4 jam setelah nelayan tersesat dan tertidur di salji.

Darah manusia "mengalir" melalui kapal di bawah tekanan yang sangat besar dan, jika integritasnya dilanggar, ia dapat menembak pada jarak hingga 10 meter.

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada bekerja sama sekali.

Empat keping coklat gelap mengandungi kira-kira dua ratus kalori. Oleh itu, jika anda tidak mahu menjadi lebih baik, lebih baik tidak makan lebih dari dua keping sehari..

Suhu badan tertinggi dicatatkan di Willie Jones (AS), yang dimasukkan ke hospital dengan suhu 46.5 ° C.

Kami menggunakan 72 otot untuk mengatakan walaupun perkataan terpendek dan paling ringkas..

Orang yang berpendidikan kurang terdedah kepada penyakit otak. Aktiviti intelektual menyumbang kepada pembentukan tisu tambahan yang mengimbangi orang yang berpenyakit.

Sekiranya hati anda berhenti berfungsi, kematian akan berlaku dalam 24 jam.

Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia, yang bahkan tidak dapat diserang selesema..

Ketika pecinta mencium, masing-masing kehilangan 6.4 kalori per minit, tetapi mereka menukar hampir 300 jenis bakteria..

Banyak ubat pada mulanya dipasarkan sebagai ubat. Heroin, misalnya, pada mulanya dipasarkan sebagai ubat batuk. Dan kokain disyorkan oleh doktor sebagai anestesia dan sebagai kaedah untuk meningkatkan daya tahan..

Orang yang mengambil antidepresan, dalam kebanyakan kes, akan tertekan lagi. Sekiranya seseorang mengatasi kemurungan sendiri, dia mempunyai peluang untuk melupakan keadaan ini selamanya..

Tulang manusia empat kali lebih kuat daripada konkrit.

Dulu difikirkan bahawa menguap memperkaya tubuh dengan oksigen. Walau bagaimanapun, pendapat ini telah dibantah. Para saintis telah membuktikan bahawa menguap, seseorang menyejukkan otak dan meningkatkan prestasinya.

Musim bunga ini menguji kekuatan dan kekebalan tubuh kita untuk kekuatan! Faktor-faktor yang menyebabkan tekanan sekarang banyak, dan tekanan, pada gilirannya, sangat merosot.

Tumbuhan perubatan.

Chamomile officinalis.

Chamomile officinalis, atau Chamomile Farmasi, adalah tumbuhan herba dari keluarga Asteraceae. Ia mempunyai batang bercabang, tingginya sekitar 50 cm, dengan daun yang sangat dibedah. Bunga tubular median dari perbungaannya berwarna kuning, bunga ligulenya berwarna putih. Chamomile mekar sepanjang musim panas. Chamomile ubat berbeza dari anggota genus yang lain dengan bau aneh yang kuat. Tongue chamomile (Matricaria discoidea) juga mempunyai sifat penyembuhan..

Sebar. Chamomile adalah tanaman yang meluas di padang rumput, glade, tanaman, di sepanjang jalan. Chamomile ubat juga ditanam di ladang khas..

Permohonan. Dalam perubatan, chamomile digunakan untuk mengobati gastritis, kolitis, bisul perut, disentri, hati, ginjal, pundi kencing, dan penyakit sistem saraf. Chamomile digunakan untuk malaria, insomnia, selsema, scrofula. Chamomile melegakan kekejangan perut dan usus, mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan selaput lendir, membantu dengan bisul, bisul, gout, eksim, sakit gigi, migrain, lebam.

Bahan mentah perubatan adalah bakul bunga chamomile, yang dituai sejak awal berbunga. Cuaca mesti cerah dan kering semasa menuai.

Infus, decoctions, lotion, teh disediakan dari bunga chamomile. Untuk menyediakan losyen yang mempunyai kesan yang baik pada kulit, anda perlu mencurahkan chamomile dengan wain kering putih dan mengajar selama dua minggu. Mandi dengan penambahan chamomile disyorkan untuk penyakit kulit dan sendi. Untuk lebam dan sakit pada sendi, chamomile disyorkan untuk digunakan sebagai kompres dengan kaldu chamomile.

Kontraindikasi. Minyak pati yang terkandung dalam chamomile boleh menyebabkan sakit kepala. Melebihi dos juga boleh menyebabkan peningkatan kerengsaan dan kemarahan. Chamomile dikontraindikasikan untuk orang yang terdedah kepada cirit-birit dan pesakit dengan gastritis anasid.

Tumbuhan ubat chamomile

Chamomile tumbuhan perubatan telah dikenal sejak zaman kuno, kerana bahkan para doktor Yunani Kuno dan Rom menggunakannya untuk merawat pesakit.

Chamomile tumbuh bukan sahaja di Eropah dan Amerika Utara, tetapi juga di Asia, Australia dan Afrika Selatan.

Pada masa ini, para saintis mengetahui lebih daripada lima puluh jenis chamomile, beberapa daripadanya digunakan sebagai ubat yang berharga.

Chamomile mengandungi banyak bahan aktif secara biologi, termasuk minyak pati, gula, flavonoid dan pektin, protein dan tanin, kumarin dan beta-karoten, serta banyak bahan kimia lain. Sebagai tambahan, chamomile mengandungi vitamin dan beberapa asid, termasuk askorbik.

Penggunaan perubatan chamomile sangat luas; lebih-lebih lagi, chamomile adalah salah satu tanaman ubat yang paling popular. Infus dan decoctions, serta minyak pati, disediakan dari chamomile. Decoctions chamomile digunakan sebagai agen hemostatik dan antibakteria, penenang dan antispasmodik, koleretik dan astringen.

Chamomile digunakan untuk menyiapkan teh yang disarankan untuk diambil jika Anda menderita insomnia dan kekejangan usus, cirit-birit, penyakit hati, dan saluran empedu. Chamomile, khususnya infus yang disediakan berdasarkannya, digunakan dalam tata rias - untuk membilas rambut dan merawat ketidaksempurnaan kulit, misalnya, untuk rawatan bisul, ruam kulit.

Chamomile tumbuhan perubatan diakui oleh ubat rasmi sebagai salah satu produk ubat. Oleh itu, doktor sering mengesyorkan chamomile kepada pesakit dengan penyakit saluran gastrousus, kerengsaan pada selaput lendir mulut dan faring, serta penyakit radang saluran pernafasan. Infus chamomile diambil untuk menenangkan sistem saraf pusat.

Sekiranya kita mempertimbangkan sifat penyembuhan minyak pati chamomile, maka ia membasmi kuman dan merangsang sistem saraf pusat dengan sempurna, melegakan keradangan pada kulit dan mengurangkan pembentukan gas secara signifikan, dan menormalkan pencernaan. Juga, minyak chamomile digunakan sebagai diaforetik..

Minyak chamomile sangat diperlukan dalam pembuatan kosmetik untuk penjagaan bayi. Atas dasar itu, syampu dan minyak kanak-kanak, krim dan serbuk, ubat gigi dan sabun dibuat. Wanita menggunakan minyak chamomile ke bibir mereka hampir setiap hari, kerana terdapat di banyak lipstik dan glosses..

Ubat-ubatan rakyat yang dibuat dari chamomile

Infusi ini digunakan untuk membilas mata dan membilas mulut, serta untuk mencuci rambut jika rambut rontok. Sekiranya anda mengalami kelemumur, gunakan infusi chamomile. Infus disediakan seperti berikut - 5 sudu besar dimasukkan ke dalam 0,5 liter air rebus, tetapi disejukkan. chamomile, dan bersikeras selama 10 jam, kemudian tapis.

Penyedutan chamomile
Penyedutan berasaskan chamomile digunakan untuk merawat penyakit seperti asma bronkial, tonsilitis, faringitis, laringitis, selesema, bronkitis dan trakeitis. Untuk penyedutan, anda perlu mengambil 400 ml. air, sehingga mendidih, selepas itu perlu menambah 1 sudu besar. l. madu, baking soda dan chamomile. Bernafas di atas kapal tidak lebih dari 15 minit, setelah menutup kepala anda dengan tuala. Prosedur boleh diulang 2 kali sehari..

Mandi chamomile
Untuk menyediakan mandi chamomile, ambil satu liter air panas dan 20 gram. chamomile. Mandi sedemikian berkesan mengatasi masalah gout dan rematik, serta berpeluh, termasuk kaki..

  • 821 pandangan
  • ‹Agave Amerika
  • Astragalus berbunga padat ›

Mengenai topik ini

Astragalus berbunga lebat

Akar emas

Pokok lidah buaya

Aloe dengan madu

Akar merah

etnosains

  • Alahan
  • Kehamilan
  • Penyakit kulit
  • Penyakit virus
  • Vitamin
  • Penyakit radang
  • Penyakit mata yang meradang
  • Penyakit ginekologi
  • Hormon
  • Anak-anak
  • Diet
  • Penyakit sistem genitouriner
  • Penyakit sistem saraf
  • Penyakit pernafasan
  • Penyakit berjangkit
  • Sel dan bakteria
  • Latihan penyembuhan
  • Rawatan sistem endokrin
  • Mengubati artritis dan rematik
  • Kami merawat saluran gastrousus
  • Belia dan kecantikan
  • Penyakit onkologi
  • Sistem muskuloskeletal
  • Parasit
  • Sifat produk yang berguna
  • Petua Berguna
  • Penyakit pernafasan
  • Penyakit jantung
  • Ubat untuk banyak penyakit
  • Phytotherapy

Perubatan herba mungkin merupakan salah satu bidang rawatan penyakit yang paling bergaya dan popular sekarang. Seperti namanya, ubat herba adalah rawatan herba. Banyak ramuan, walaupun tidak semestinya bersifat perubatan, mengandungi bahan aktif biologi yang berguna yang mempengaruhi tubuh manusia.

Bahagian ini mengandungi artikel yang menerangkan mekanisme tindakan tumbuhan tertentu pada tubuh, peraturan asas untuk penyediaan decoctions, infusions and decoctions, menyediakan resipi dan ubat-ubatan rakyat untuk rawatan banyak penyakit..

Perubatan herba adalah sejenis pengembalian asas, kaedah rawatan yang tertua dan paling kuno (tetapi tidak kurang berkesan). Beribu-ribu tahun yang lalu, orang sudah mengetahui tentang khasiat sebilangan ramuan yang bermanfaat dan khasiat berbahaya dari yang lain. Bahkan ada profesion khas - pakar herba, iaitu doktor yang merawat seseorang dengan pilihan individu ramuan khas dan tincture. Ahli-ahli herba adalah orang yang sangat dihormati dan berpendidikan tinggi yang menyampaikan pengetahuan dari generasi ke generasi, dari bapa ke anak, dari guru ke pelajar..

Malangnya, dalam banyak cara seni perubatan herba telah hilang sekarang. Tidak ada lagi orang yang dapat mengangkat pesakit ke kakinya dengan satu infus atau rebusan yang dipilih dengan betul.

Sebaliknya, ubat herba dengan yakin telah mengambil tempat yang tepat di antara kaedah lain untuk merawat pelbagai penyakit, dan sering digunakan bukan hanya dalam terapi, untuk mengurangkan dan melegakan penyakit organ dalaman, tetapi juga dalam kardiologi, untuk menghentikan serangan jantung, dalam terapi, untuk menghilangkan bakteria dan agen virus dari badan, dan di banyak bidang perubatan lain.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai tanaman ubat dan kesannya pada tubuh di bahagian ini..

Ringkasan: Chamomile (chamomile yang dikupas)

Chamomilla recutita L. Rausch. (Matricaria recutita L. M. chamomilla L.)

Nama generik dari matriks Latin - rahim, pada masa lalu tumbuhan itu digunakan untuk merawat penyakit wanita. Chamomilla Latin dari bahasa Yunani "chami" - rendah dan "melon" - epal, yang mencirikan pertumbuhan rumput yang rendah dan bau epal yang melekat.

Chamomile farmasi adalah salah satu tanaman perubatan kuno.

Sebagai tumbuhan perubatan, ia diketahui oleh doktor Yunani Kuno dan Rom Kuno. Chamomile dimasukkan dalam ensiklopedia sains semula jadi oleh naturalis Rom kuno Pliny the Elder (23-79 M)..

Doktor kuno Hippocrates dan Dioscorides menggunakan tumbuhan ini untuk penyakit hati, ginjal, pundi kencing dan sakit kepala.

Di Rusia, chamomile telah terkenal dalam budaya sejak abad ke-17. Chamomile farmasi adalah tumbuhan tahunan, berkilau, dengan bau aromatik yang kuat, tingginya 15-60 cm. Batangnya lurus, terbentang atau naik, bercabang kuat, nipis, berongga di dalam. Akarnya nipis, akar ketuk, bercabang, coklat muda. Daun bergantian, sessile, panjang 2-4 cm, double-pinnate, lobus linier, hampir warnorm, seluruh sisi, jarak, runcing, berakhir dengan hujung lembut.

Bunga dikumpulkan dalam bakul berdiameter 1,5-2,5 cm, bersendirian, di bahagian atas batang dan cabang pada batang yang agak panjang (2-8 cm), peduncles nipis dan berusuk. Sampul surat itu berbentuk hemisfera, dari dua baris daun berjubin sepanjang 2-2,5 mm, panjang, membujur, di bahagian punggung dengan jalur keeled hijau, dengan tepi parut putih atau coklat yang sempit. Tempat tidur umum bakul itu telanjang, berlubang di dalam, tidak seperti jenis chamomile yang lain.

Bunga marjinal berwarna putih, ligat, dengan 3 gigi palsu di hujungnya, panjang 5-7 mm dan lebar 2-3 mm, pistillate, satu baris, bilangan 15-21. Bunga median berwarna kuning, tubular, biseksual, berukuran panjang, 1-1,5 mm, corolla bergigi lima. Bakul terbuka secara beransur-ansur: pada mulanya, bunga buluh diarahkan ke atas dan bekas (tempat tidur bakul) rata, dan kemudian corolla bunga buluh disusun secara mendatar, wadah diregangkan, dan bunga tiub bawah mekar. Di masa depan, bunga ligulasi memudar, dan corollanya menyimpang ke bawah, bekasnya semakin berbentuk kerucut. Bunga tiub berkembang secara beransur-ansur ke arah pusat, sementara bunga tiub bawah sudah berada di tahap berbuah. Mekar hampir sepanjang musim panas (dari Mei hingga musim luruh, mekar besar pada bulan Jun). Tahap berbunga satu bakul berlangsung sekitar 3 minggu. Buahnya masak pada bulan Julai.

Buah - achene coklat bujur panjang 0,8-1,2 mm, lebar 0,25 mm, sedikit melengkung, cembung di bahagian punggung, licin, di bahagian dalam dengan 4-5 tulang rusuk nipis dan tajam; ke pangkal mereka disempitkan, di bahagian atas mereka dipotong serong, tanpa sehelai.

Ia tumbuh di zon selatan dan tengah bahagian Eropah di Rusia, di Kaukasus, Dagestan, di selatan Siberia Barat, di Siberia Timur, Asia Tengah, di Timur Jauh, Altai Utara, di Ukraine, di Moldova, di Krimea.

Ia tumbuh di ladang, kebun sayur, kebun, di tanah gurun, perbatasan, dekat tempat tinggal, di tanah fallow, di sepanjang jalan, di tempat-tempat yang lemah, di padang rumput, padang rumput. Diperkenalkan ke dalam budaya.

Bakul disediakan dengan mengumpulkannya pada tahap susunan mendatar bunga buluh. Keringkan di pengering pada suhu tidak melebihi 40 ° C di bawah awning, di loteng dengan pengudaraan yang baik, tersebar di lapisan nipis (2-3 cm) di atas kertas atau kain dan kacau sekali-sekala. Jangka hayat bahan mentah 1 tahun.

Bunga chamomile mengandungi 0,2-0,8% minyak pati biru, yang mempunyai sifat disinfektan dan anti-radang. Komponen utamanya, chamazulene, merangkumi sekitar 7% daripada komponen minyak pati yang lain. Sebagai tambahan kepada chamazulene, minyak itu mengandungi sesquiterpenoids lain (hingga 50%): farnesene, bisabolol, bisabololoxides A dan B; monoterpena myrcine; asid cadinene, caprylic, isovaleric dan nonylic.

Sejumlah besar flavonoid, turunan apigenin, luteolin dan quercetin, telah dijumpai pada bunga, yang mempunyai sifat anti-radang dan antivirus. Khususnya, glikosida apiin (aglikon adalah apigenin, bahagian gula adalah glukosa dan apiosis).

Di samping itu, bunga mengandungi kumarin, sebatian poliasetilena, kolin, fitosterol, gliserida asid lemak (oleik, linoleat, palmitik, stearat), polisakarida, asid organik bebas (salisilik, nikotinik, askorbik), karotenoid, gusi, lendir,.

Bakul bunga juga mengandungi terpenoid: sesquiterpenes (hingga 10%), alkohol sesquiterpene (hingga 20%), quercimerithrin flavonoid glikosida, yang terbagi menjadi quercetin dan glukosa, dioksikoumarin.

Glikosida chamomile mempunyai kesan seperti atropin yang lemah, merehatkan otot licin, menghilangkan kekejangan perut, meningkatkan rembesan gastrointestinal, meningkatkan rembesan hempedu dan merangsang selera makan.

Hamazulen meningkatkan proses regenerasi, melemahkan reaksi alergi, dan mempunyai kesan anestetik tempatan. Ia dan analog sintetiknya digunakan dalam rawatan asma bronkial, rematik, gastritis alergi dan kolitis, eksim, dan luka bakar sinar-X. Ciri penyembuhan yang ketara dari chamazulene dalam keradangan yang disebabkan oleh radiasi ditunjukkan. Salap Chamazulene dijual di farmasi.

Minyak pati chamomile mempunyai kesan pembasmi kuman, mengurangkan pembentukan gas, melegakan kesakitan, melemahkan keradangan, menormalkan fungsi saluran gastrointestinal yang terganggu, meningkatkan peluh.

Ciri-ciri emolien, menyelimuti sediaan chamomile disebabkan oleh lendir, yang mempunyai daya serap yang tinggi, akibatnya menyerap pelbagai racun. Dengan menutup tisu yang meradang, ia menghalang pemindahan haba dan bertindak sebagai pemanasan kompres. Di samping itu, zat lendir melindungi tisu daripada perengsa luaran dan, dengan itu, mengurangkan kepekaannya. Pada masa yang sama, rasa sakit berkurang, kekejangan saluran gastrousus melegakan, iaitu keadaan normal diciptakan untuk kerjanya.

Pada masa ini, ubat chamomile digunakan dalam bentuk infusi di dalam sebagai agen anti-radang, antispasmodik untuk penyakit sistem pencernaan (kekejangan usus, perut kembung, cirit-birit, gastritis, kolitis dan gangguan lain), untuk merangsang rembesan hempedu, sebagai diaforetik, karminatif.

Para saintis Bulgaria percaya bahawa kesan chamomile berterusan dan paling bermanfaat untuk penyakit hati dan perut..

Di Perancis, infus chamomile digunakan untuk gangguan pencernaan, kerja berlebihan, beban fizikal, pengambilan kopi dan tembakau yang berlebihan, dengan kesihatan dan selesema yang buruk. Farmasi Perancis menjual chamomile dalam sachet seberat 6 g (dos harian). Beg itu digunakan seperti teh biasa.

Di Poland, chamomile digunakan untuk meningkatkan selera makan, untuk penyakit saluran gastrousus dan beberapa jenis hipertensi sebagai penghilang rasa sakit..

Dalam perubatan Eropah Barat, sediaan chamomile juga digunakan untuk ulser perut dan sebagai agen antihelminthik..

Dalam perubatan rakyat, rebusan dan tincture farmasi chamomile banyak digunakan untuk migrain dan insomnia, sakit perut, hipercititabilitas, sakit gigi dan selsema.

Tekstur disyorkan untuk losyen dan mencuci untuk eksim, abses, bisul, radang kelopak mata, ruam, bisul dan berpeluh. Wap chamomile disedut dengan selesema.

Dengan scrofula, gout, rematik artikular, mandi chamomile diambil.

Bancuh chamomile sebagai teh (satu sudu per 200 ml air mendidih) dan minum satu sudu 3 kali sehari.

Persediaan dari perbungaan chamomile (infus, minyak pati, ekstrak cecair, teh dan bayaran) digunakan untuk membilas mulut dan tekak untuk radang amandel, radang tenggorokan dan sakit saluran pernafasan..

Dengan paraproctitis, kolitis, keradangan buasir, pembersihan emulsi diresepkan. Untuk satu enema - satu sudu minyak sayuran dan merebus chamomile (6.0 g chamomile per 100-200 ml air).

Chamomile digunakan secara luaran sebagai agen astringen, anti-radang dan antiseptik yang lemah, serta untuk mencuci dengan buasir dan radang mata. Untuk melakukan ini, 2-3 sudu diseduh dengan 200 ml air mendidih, dimasukkan selama 1 jam dalam bekas yang tertutup rapat dan ditapis.

Merebus chamomile digunakan untuk mencuci bisul, luka bernanah dan sebagai losyen untuk mata.

Teh chamomile popular di beberapa negara.

Mereka meminumnya dengan madu atau gula dan krim. Bunga chamomile kering diseduh dengan air mendidih (15 g per 2 l air) dan dimasukkan selama 15 minit. Sebaiknya minum teh ini pada waktu malam - ia mendorong tidur yang nyenyak dan nyenyak..

Chamomile adalah produk kosmetik yang terkenal.

Perbungaan perbungaan kering (100 g per 1 liter air mendidih) dicuci pada waktu pagi. Kulit menjadi lembut dan lembut. Untuk membersihkan kulit yang menua pada waktu malam, gunakan infus chamomile dengan penambahan cologne (untuk segelas infus - satu sendok teh cologne).

Mandi wap yang diperbuat daripada infusi chamomile baik untuk membersihkan wajah anda. Tuangkan 0,5 liter air mendidih ke dalam mangkuk, tuangkan satu sendok makan perbungaan chamomile kering, miringkan kepala ke atas air dan tutup dengan tuala terry. Selepas prosedur, keringkan kulit dengan tuala kertas. Selepas beberapa ketika, bilas wajah anda dengan air sejuk dan lap hingga kering. Prosedur ini digunakan untuk kulit normal dan kering sebulan sekali, untuk kulit berminyak - 2 minggu sekali. Tempoh prosedur adalah dari 3 hingga 10 minit.

Untuk memberi rambut warna keemasan, 4 sudu besar chamomile direbus selama 15 minit dalam 1 liter air, disuntik selama 30 minit, ditapis dan dibilas setelah dibasuh. Infusi ini juga baik untuk kelemumur.

Untuk mewarnai rambut kelabu, bancuh 100 g perbungaan chamomile dalam 0.5 l air mendidih dan tapis setelah 40 minit. Rambut dibasahi dengan banyak dengan infus dan disimpan selama kira-kira 1 jam di bawah kompres.

Krim camomile domestik adalah produk penjagaan yang baik untuk kulit kering dan normal. Ia mengandungi azulena. Krim mengurangkan keradangan kulit yang disebabkan oleh selaran matahari dan luka bakar yang lain. Sebilangan kecil krim disapu ringan pada kulit wajah, leher, tangan, setelah beberapa saat lebihan krim dikeluarkan dengan tuala kertas.

Selain chamomile dalam perubatan saintifik, chamomile tongueless juga digunakan - chamomile wangi - M. suaveolens Pursh. (Suaveolens Latin - harum). Spesies chamomile Amerika ini, berasal dari kawasan pesisir Pasifik Amerika Syarikat, diperlihatkan sebagai jarang di Taman Botani St Petersburg pada tahun 40-an abad yang lalu. Pada masa kini, ini adalah tanaman gulma yang biasa di tanah gurun dan pekarangan, tumbuh di dekat tempat tinggal, di tempat-tempat yang lemah, di sepanjang jalan dan jalan kereta api. Ini adalah tahunan herba berdaun lebat, yang berbeza dari chamomile di bakulnya, yang duduk di atas becak pendek. Bunga tubular berwarna kehijauan dengan corolla empat gigi, ligulasi tidak hadir, wadah berkabut, berongga, berbentuk kerucut.

Chamomile wangi tersebar di seluruh kawasan Eropah di Rusia, di selatan Siberia dan di beberapa wilayah di Kaukasus.

Bakul, dikumpulkan pada awal berbunga, tanpa peduncles digunakan sebagai bahan mentah. Mengeringkan seperti chamomile.

Komposisi minyak pati chamomile aromatik berbeza dengan komposisi minyak pati chamomile sekiranya tiada azulena di dalamnya. Oleh itu, bunga chamomile wangi hanya disyorkan untuk kegunaan luaran..

Matricaria recutita (L.)

Penerangan mengenai tanaman. Chamomile farmasi adalah tanaman tahunan keluarga Asteraceae, setinggi 15-60 cm. Taproot, sedikit bercabang, menembusi dangkal ke dalam tanah. Batangnya biasanya bercabang dari pangkal, tidak terlalu sederhana, berkerut, berlubang. Daun bergantian, duduk, panjang 2-5 cm dan lebar 0,5-1 cm, dibedah dua kali atau tiga kali. Perbungaan - bakul, berdiameter kira-kira 2-2.5 cm, duduk di peduncles panjang (1-5 cm) di bahagian atas batang dan cawangannya. Bunga marjinal, kadang kala disebut kelopak, ligulasi, putih, panjang 8-14 mm. Bunga dalaman jauh lebih kecil daripada bunga buluh; mereka berbentuk tubular, biseksual, kuning keemasan. Buah-buahan berwarna hijau-coklat achenes.

Chamomile mekar dari Mei hingga musim luruh; berbunga besar-besaran diperhatikan pada bulan Jun, pematangan biji secara besar-besaran pada bulan Julai-Ogos.

Dalam perubatan, perbungaan tanaman mekar digunakan.

Habitat. Sebar. Chamomile farmasi meluas hampir di seluruh bahagian Eropah, terutama di wilayah selatan Ukraine dan di Wilayah Krasnodar..

Ia tumbuh di tanah fallow, tanah gurun, di sepanjang sisi jalan raya dan lebuh raya, di kebun, kebun anggur, kebun sayur, tanaman barisan tanaman dan tanaman bijirin, di padang rumput yang dirobohkan dengan merumput (terutama saline) dan padang rumput padang rumput dengan rumput yang dipotong. Ia tidak terlalu menuntut keadaan tanah, tetapi berkembang dengan lebih baik di tanah yang kaya. Tidak bertolak ansur dengan teduhan, termofilik. Ia membiak hanya dengan biji. Biasanya pucuk chamomile muncul pada musim bunga, tetapi dengan curah hujan yang banyak dapat terjadi pada bulan Ogos-September, maka hibernasi chamomile dalam bentuk roset daun hijau.

Pada belukar yang baik dalam tahun berbuah dari 1 hektar, anda dapat mengumpulkan 2-5 sentimeter perbungaan chamomile kering. Hasilnya yang tinggi biasanya diperhatikan selama bertahun-tahun dengan mata air yang hangat dan lembap, baik untuk munculnya anak pokok tanaman ini. Oleh kerana pembajakan tanah dara dan fallow, di mana wilayah utama chamomile terkurung, sumber semula jadi telah menurun dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan dan terus menurun..

Kosong. Perbungaan chamomile dituai pada awal berbunga (paling kerap pada bulan Mei), apabila bunga tubular hanya terbuka di dekat bunga ligulasi, dan corolla yang terakhir melekat atau ke sisi (dan tidak menghadap ke bawah).

Pada koleksi perbungaan kemudian, mereka hancur semasa pengeringan dan kehilangan persembahan. Pengumpulan bahan mentah dilakukan dalam cuaca kering, setelah embun mencair. Perbungaan chamomile terkoyak dengan tangan atau sisir khas, meninggalkan peduncle tidak lebih dari 3 cm. Bahan mentah dikeringkan di bawah awning, di loteng, ditaburkan dengan lapisan 2-3 cm dan kacau secara berkala.

Sekiranya mungkin, perbungaan chamomile dikeringkan di pengering; pada suhu tidak lebih tinggi daripada 40 ° С.

Hasil bahan mentah kering adalah 25-27% daripada jisim yang baru dituai. Jangka hayat bahan mentah 1 tahun.

Penanaman. Chamomile farmasi ditanam oleh banyak ladang negeri Soyuzlekrasprom, pangkalan eksperimen VILR dan stesen zonnya.

Chamomile adalah tumbuhan yang suka kelembapan yang tumbuh dengan baik di tanah liat dan tanah berpasir. Hasil perbungaan tertinggi diperhatikan pada chernozem yang subur, hutan kelabu gelap, dataran banjir padang rumput dan tanah sod-podzolik dan tanah gambut yang sangat ditanam. Tanah yang lemah memerlukan pengisian yang baik dengan baja organik dan mineral.

Untuk kegunaan peribadi, chamomile boleh ditanam di kebun rumah. Tanah disiapkan dengan cara yang sama seperti tanaman sayur-sayuran. Di tanah yang mempunyai kesuburan rata-rata, adalah wajar untuk menambahkan 4-5 kg ​​humus, baja atau kompos per 1 m2, dan jika tidak, 40-50 g nitroammofoska. 4-5 m2 penyemai chamomile memerlukan 1 g biji. Untuk mendapatkan pucuk yang mesra, terutama pada masa penaburan musim bunga akhir, rabung disiram dengan baik sebelum menyemai dan menyemai dilakukan tanpa penyemaian. Untuk kemudahan menyemai, benih dicampurkan dengan pasir halus kering dalam nisbah 1:50 dan tersebar secara merata ke seluruh rabung. Anda boleh menabur benih dalam baris dengan jarak baris 10-15 cm. Setelah menyemai, untuk mengelakkan pengeringan tanah, rabung harus disalut dengan tanah kering atau humus (lapisan 2-3 mm) dan ditutup dengan kertas tebal, kertas tar atau bungkus plastik..

Dengan munculnya anak benih, penutupnya dikeluarkan, hanya satu filem yang tersisa, di mana chamomile berakar lebih cepat dan mengembangkan saluran keluar yang kuat. Mulai saat ini, filem itu dapat dikeluarkan, kerana tidak perlu.

Komposisi kimia. Perbungaan chamomile mengandungi 0,2-0,8% minyak pati (bahan aktif utamanya adalah sesquiterpene lactones - chamazulene dan prochamazulen pendahulunya); hidrokarbon sesquiterpene (pharmazene dan cadinene); alkohol sesquiterpene (bisabolol, bisabololoxide, ketal alkohol); asid kaprilik. Di samping itu, perbungaan mengandungi sesquiterpene lektons matricin dan matricarin, flavonoid, kumarin, sitosterol, kolin, bahan pahit, polisakarida, karotena, asid askorbik, isovalerik dan asid organik lain.

Permohonan dalam bidang perubatan. Infus perbungaan chamomile digunakan sebagai agen anti-radang, antiseptik dan analgesik untuk penyakit rongga mulut (stomatitis, gingivitis, dll.), Tonsilitis dan tonsilitis. Chamomile diresepkan untuk gastritis akut dan kronik, ulser gastrik dan ulser duodenum, untuk kolitis dan enterokolitis. Dalam penyakit hati dan saluran empedu, persediaan chamomile melegakan kekejangan saluran empedu, meningkatkan rembesan hempedu, dan mengurangkan keradangan. Untuk kekejangan usus dan perut kembung, teh yang menenangkan ditetapkan..

Teh yang menenangkan. 1 sudu besar bahagian perbungaan chamomile, akar valerian, daun pudina, biji jintan dan adas dituangkan dengan 1 cawan air mendidih, disuntik selama 15-20 minit, disaring dan diambil tetapi 1/2 cawan pada waktu pagi dan petang.

Nama: Chamomile (chamomile yang dikupas)
Bahagian: Biologi dan Kimia
Jenis: abstrak Ditambah 15:42:49 25 Mei 2006 Karya serupa
Pandangan: 13548 Komen: 43 Dinilai: 24 orang Purata: 4.1 Penilaian: 4 Muat turun