Rawatan hipertrikosis

Penyakit terdedah kepada wakil kedua-dua jantina, tanpa mengira usia. Kecacatan yang serius adalah masalah bagi semua orang, tetapi bagi wanita, terutama kanak-kanak perempuan, penyakit ini sangat mendadak..

Rawatan hipertrikosis pada kanak-kanak perempuan dan wanita

Sekiranya pesakit mempunyai hipertrikosis kongenital, rawatan harus difokuskan secara langsung untuk menghilangkan rambut, kerana selalunya bentuk kongenital adalah akibat dari kecenderungan genetik. Hipertrikosis kongenital pada kanak-kanak perempuan tidak berbahaya (jika tidak ada patologi bersamaan yang dikenal pasti), walaupun ia adalah masalah estetik yang tidak menyenangkan.

Bentuk yang diperoleh, sayangnya, dapat berfungsi sebagai gejala penyakit serius sistem endokrin atau saraf, serta proses tumor di kawasan genital. Rawatan penyakit yang mendasari boleh lama, rambut tidak akan hilang dengan serta-merta. Oleh itu, penjagaan harus diambil untuk menghilangkan tumbuh-tumbuhan yang tidak diingini untuk keselesaan moral pesakit..

Pertimbangkan kaedah penyingkiran rambut.

  1. Pelbagai jenis penyingkiran rambut: rambut lilin, laser, elektro dan rambut.
  2. Kosmetik (losyen, krim) untuk menghilangkan dan melambatkan pertumbuhan rambut yang tidak diingini.
  3. Hidrogen peroksida - untuk penjelasan. Dengan penggunaan hidrogen peroksida secara berkala, rambut secara beransur-ansur tidak hanya cerah, tetapi menjadi lebih nipis dan patah.
  4. Ricih sederhana.

Teknik yang paling berkesan hari ini dianggap sebagai terapi laser kursus..

Bagi gadis itu, doktor akan memilih produk yang paling halus secara individu.

Dengan hipertrikosis pada wanita, rawatan dapat dilakukan hanya setelah pemeriksaan menyeluruh. Sekiranya masalah berlaku, berjumpa dengan doktor anda secepat mungkin.

Hipertrikosis

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Ini adalah patologi yang menampakkan diri pada rambut badan yang berlebihan, bukan ciri seks, kawasan badan atau usia [3]. Pada masa yang sama, rambut vellus nipis dan tidak berwarna menjadi kasar dan berpigmen. Yang paling biasa adalah hipertrikosis kongenital..

Tidak seperti hirsutisme, yang mempengaruhi wanita secara eksklusif, kedua-dua jantina menderita hipertrikosis. Hirsutisme dicirikan oleh pertumbuhan rambut tempatan di zon yang bergantung pada androgen, sementara hipertrikosis dicirikan oleh pertumbuhan rambut di mana-mana bahagian badan.

Pengelasan hipertrikosis

Bergantung pada gambaran klinikal, jenis hipertrikosis berikut dibezakan:

  1. 1 tempatan - dicirikan oleh pertumbuhan rambut patologi pada kawasan tertentu badan. Sebaliknya, ia boleh berlaku: prothoracic - rambut badan berlebihan di kawasan dada; lumbar - gumpalan rambut di kawasan lumbar; nevi - patologi kongenital di mana rambut tumbuh pada tanda lahir;
  2. 2 umum - pertumbuhan rambut badan yang tidak normal;
  3. 3 kongenital biasanya menunjukkan sindrom genetik, dalam hal ini, pada bayi, rambut embrio tipis tidak berubah menjadi rambut vellus, tetapi terus tumbuh dan dapat mencapai 10-15 cm;
  4. 4 yang diperoleh sering menjadi pertanda tumor malignan. Bentuk pertumbuhan rambut patologi ini berbeza daripada rambut vellus pada orang dewasa, rambut embrio panjang mula tumbuh di bahagian tubuh tertentu. Lebih-lebih lagi, pada kebanyakan pesakit, hipertrikosis yang diperoleh dikesan beberapa tahun sebelum munculnya neoplasma malignan;
  5. 5 ubat berkembang sebagai kesan sampingan pengambilan ubat tertentu, biasanya hormon;
  6. 6 simptomatik;
  7. 7 trauma.

Punca hipertrikosis

  • mutasi genetik yang menyebabkan perubahan struktur sel epitelium, akibatnya ia berubah menjadi epidermis. Penyebab mutasi tersebut boleh menjadi penyakit berjangkit yang dipindahkan semasa kehamilan;
  • hipertrikosis boleh menjadi pertanda tumor malignan;
  • penggunaan jangka panjang ubat-ubatan kumpulan cephalosporins, penisilin dan streptomisin;
  • luka bakar dan kecederaan. Pertumbuhan rambut yang berlebihan mungkin muncul di tapak parut;
  • Memetik rambut wajah boleh menyebabkan hipertrikosis traumatik, dengan rambut vellus nipis digantikan oleh rambut tebal dan kasar;
  • kecederaan otak trauma;
  • tekanan teruk;
  • anoreksia nervosa;
  • lemak hati;
  • pendedahan berpanjangan kepada sinaran ultraviolet;
  • mungkin merupakan gejala gangguan endokrin;
  • pelanggaran tahap hormon kerana menopaus atau kehamilan;
  • amenorea;
  • tumor otak atau kelenjar susu;
  • beberapa penyakit kelamin;
  • prosedur terma yang kerap;
  • batuk kering;
  • sindrom alkohol.
  • diabetes;

Gejala hipertrikosis

Gejala utama hipertrikosis adalah pertumbuhan rambut badan yang tidak bersifat ras, jantina, umur dan asal. Contohnya, rambut pinggul pada wanita Mediterranean dianggap normal, sementara pada wanita Asia akan dianggap sebagai patologi..

Pada lelaki, patologi ini menampakkan pertumbuhan rambut punggung, kaki, bahu dan wajah yang berlebihan..

Hipertrikosis kongenital biasanya menampakkan diri sejurus selepas kelahiran anak. Pada masa yang sama, pada bayi, badan ditutup sepenuhnya dengan rambut panjang dan nipis. Kadang-kadang patologi ini menampakkan dirinya hanya dalam 2-3 tahun. Kadang-kadang pada kanak-kanak, hipertrikosis disertai dengan kehilangan gigi, oligofrenia dan mikrosefali.

Pada wanita, terdapat pertumbuhan rambut yang tidak normal di punggung, paha, dada, anggota badan dan muka. Peleburan kening adalah gejala hipertrikosis terhad.

Selalunya, hipertrikosis disertai dengan kelemahan pada kaki, kehilangan kepekaan anggota badan.

Hipertrikosis kongenital tempatan ditunjukkan oleh kehadiran rambut di tanda lahir atau dalam bentuk sehelai rambut panjang di kawasan lumbar.

Komplikasi hipertrikosis

Hypertrichosis adalah kecacatan kosmetik yang ketara yang mempengaruhi kualiti hidup dan menyebabkan masalah psikologi serius yang boleh mengakibatkan kemurungan berterusan. Hypertrichosis itu sendiri tidak berbahaya; kadar kelangsungan hidup untuk patologi ini adalah 100%.

Pencegahan hipertrikosis

Untuk mengurangkan risiko hipertrikosis, anda harus mematuhi cadangan doktor:

  1. 1 Sebelum memulakan ubat baru, baca ringkasannya dengan teliti dan menilai risiko kesan sampingan;
  2. 2 cuba mengelakkan pendedahan kulit yang kerap kepada faktor traumatik yang merangsang peredaran darah. Ini berlaku untuk prosedur kosmetik dan depilasi moden: cryotherapy, shugaring, wail depilation, shaving;
  3. 3 jangan menyalahgunakan krim dan salap hormon;
  4. 4 mengelakkan tekanan dan beban emosi;
  5. 5 segera merawat penyakit endokrin;
  6. 6 rawatan patologi hormon tepat pada masanya.

Sekiranya anda mengalami pertumbuhan rambut yang tidak normal, berjumpa dengan doktor anda, kerana hipertrikosis boleh menjadi penyebab tumor.

Untuk mencegah bentuk hipertrikosis kongenital, wanita hamil harus melepaskan tabiat buruk, banyak berjalan di udara segar, mengelakkan senaman fizikal yang kuat.

Urut, aplikasi parafin, terapi lumpur, plaster sawi dan penggunaan krim berkhasiat dikontraindikasikan untuk mereka yang menderita hipertrikosis..

Rawatan hipertrikosis dalam perubatan arus perdana

Rawatan ubat akan berkesan hanya jika penyebab hipertrikosis jelas dinyatakan. Setelah mengumpulkan anamnesis dan menentukan latar belakang hormon, seorang ahli endokrinologi atau pakar sakit puan menetapkan rawatan yang bertujuan untuk menstabilkan keadaan mental pesakit dan membetulkan gangguan hormon. Sekiranya penyakit ini diprovokasi oleh ubat-ubatan, maka doktor akan memilih analog dengan kesan sampingan yang lebih ringan. Sekiranya penyebab penyakit ini adalah penyakit ovari polikistik, maka pakar sakit puan menetapkan rawatan yang sesuai. Sekiranya hipertrikosis menimbulkan tekanan atau gangguan saraf, doktor akan memilih antidepresan untuk menstabilkan latar belakang emosi. Hipertrikosis kongenital tidak dapat diubati.

Pembuangan rambut adalah rawatan simptom yang baik. Tetapi penyingkiran rambut hanya memberi kesan jangka pendek. Anda boleh memutihkan rambut anda dengan pewarna atau hidrogen peroksida.

Makanan berguna untuk hipertrikosis

Pertumbuhan rambut yang tidak normal adalah salah satu tanda ketidakseimbangan hormon. Pemakanan yang betul untuk hipertrikosis akan membantu menyeimbangkan sistem hormon badan.

Sekiranya pesakit gemuk, maka dia perlu meningkatkan aktiviti fizikal, meminimumkan penggunaan karbohidrat yang mudah dicerna, mengutamakan sayur-sayuran segar, buah-buahan dan ramuan.

Ubat tradisional untuk hipertrikosis

  • Kisar 50-60 daun raspberry segar dan masukkan ke dalam balang liter, tambah 0.5 liter vodka, biarkan selama 9-10 hari dan minum 10-12 tetes 3 kali sehari;
  • potong akar kering dari akasia putih, campurkan ½ sudu teh bahan mentah dengan 1 sudu besar. air mendidih dan masak selama 4-5 minit, kemudian masukkan selama 1 jam. Minum kaldu yang dihasilkan sebelum makan selama 1/3 cawan [1];
  • dalam masa 6 bulan, gosokkan kawasan pertumbuhan rambut yang tidak normal dengan jus biji chestnut kuda;
  • rawat rambut dengan jus walnut yang belum masak;
  • bakar walnut, larutkan abu di dalam air dan pelincirkan kawasan pertumbuhan rambut yang tidak normal;
  • jus milkweed berperang dengan baik dengan peningkatan rambut;
  • selama 2 minggu, bersikeras di bawah sinar matahari pada segelas vodka partition dari 15 biji kenari. Ambil 1 sudu besar. sudu setiap hari;
  • Campurkan 100 g jus walnut yang belum masak dengan 10 g tar, tutup penutup dengan ketat dan biarkan di tempat yang gelap selama 3 minggu, rawat kulit dua kali sehari;
  • Tuang 150 g ramuan datura dengan 1 liter air dan rebus selama 10-15 minit. Dengan kaldu yang dihasilkan, pelincirkan tempat pertumbuhan rambut;
  • St John's wort menguatkan sistem saraf dan menstabilkan hormon. Rebus 20 g bunga wort St. John kering dalam segelas air selama 7-10 minit, minum selepas sarapan dan 30 minit sebelum tidur. Kursus rawatan adalah 2 minggu, selepas itu anda perlu berehat sebulan;
  • 1 sudu besar tuangkan sesudu herba licorice 1 sudu besar. air mendidih dan bertegas. Minum 1 gelas 1 kali sehari;
  • raspberi, kerana kandungan tembaga yang tinggi, memberikan hasil yang baik dalam memerangi hipertrikosis;
  • infusi semanggi membersihkan darah dengan baik dan memberi kekuatan. Untuk ini pada waktu petang 2 sudu besar. bahan kering diletakkan dalam termos dan dituangkan dengan air mendidih, berkeras hingga pagi, disaring dan diminum tiga kali sehari selama sebulan [2].

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk hipertrikosis

Pesakit dengan hipertrikosis harus menolak alkohol, kerana minuman beralkohol boleh menyebabkan pemburukan. Ahli endokrinologi mengesyorkan meminimumkan penggunaan lemak trans, karbohidrat yang mudah dicerna, lemak haiwan, sos pedas dan rempah.

  1. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional / Comp. A. Markov. - M.: Eksmo; Forum, 2007.-- 928 p..
  2. Popov A.P. Buku teks herba. Rawatan dengan ramuan perubatan - LLC "U-Factoria". Yekaterinburg: 1999— 560 p., Sakit..
  3. Artikel Wikipedia "Hypertrichosis".

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Hipertrikosis

Hypertrichosis adalah pertumbuhan tempatan atau umum rambut gelap dan panjang yang berlebihan di mana sahaja di badan. Penyakit ini boleh menjadi kongenital dan dijangkiti.

Klasifikasi penyakit kesepuluh antarabangsa (ICD-10) merujuk kepada hipertrikosis sebagai hirsutisme. Kedua-dua penyakit ini dimanifestasikan oleh pertumbuhan rambut patologi, sering terjadi di bawah pengaruh faktor yang sama. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan tertentu di antara mereka, yang membolehkan kita menganggap masing-masing sebagai bentuk nosologi yang bebas..

Hirsutisme hanya berlaku pada wanita. Pertumbuhan rambut patologi diperhatikan di kawasan androgen yang bergantung pada tubuh (di muka, dada, punggung, punggung), iaitu, ia mengikuti corak lelaki. Hipertrikosis mempengaruhi orang-orang dari kedua-dua jantina dan semua peringkat umur, dan pertumbuhan rambut diperhatikan di mana-mana bahagian badan..

Sebab dan faktor risiko

Selalunya, mutasi genetik membawa kepada perkembangan hipertrikosis. Di bawah pengaruh mereka, transformasi sel epitelium menjadi sel epidermis berlaku. Pelbagai faktor negatif yang mempengaruhi tubuh wanita hamil boleh memprovokasi mutasi gen. Ini termasuk:

  • sinaran mengion;
  • beberapa penyakit berjangkit (influenza, rubella, sitomegalovirus);
  • penggunaan minuman beralkohol, ubat-ubatan;
  • merokok;
  • penggunaan ubat dengan kesan teratogenik.

Setelah mutasi berlaku, ia tetap pada genom manusia dan mampu menyebabkan perkembangan hipertrikosis pada generasi berikutnya. Ini membolehkan kita mengklasifikasikan hipertrikosis kongenital sebagai penyakit genetik..

Hasil kajian saintifik menunjukkan bahawa dalam 90% kes, hipertrikosis mendahului pembentukan neoplasma malignan. Para saintis menjelaskan fakta ini dengan fakta bahawa dalam tempoh sebelum permulaan proses onkologi, perubahan hormon dan biokimia tertentu berlaku pada tubuh manusia pada tahap sel, yang mengaktifkan aktiviti folikel rambut.

Hipertrikosis, terutama pada wajah atau kawasan terbuka badan, sering menyebabkan masalah psikologi yang teruk pada pesakit..

Sebab lain untuk perkembangan hipertrikosis adalah:

  • rawatan jangka panjang dengan kortikosteroid, penisilin, cephalosporins, streptomycins, psoralen;
  • kecederaan otak trauma;
  • epidermolisis bullosa;
  • dermatomikosis;
  • anoreksia nervosa;
  • keletihan saraf;
  • kecederaan kulit;
  • sistematik mencabut rambut vellus;
  • beberapa penyakit mental;
  • malformasi kongenital sistem rangka (khususnya, pemisahan lengkungan vertebra);
  • diabetes;
  • alkoholisme;
  • batuk kering.

Bentuk penyakit

Bergantung pada penyebab kejadiannya, terdapat:

  • hipertrikosis kongenital;
  • hipertrikosis yang diperoleh.

Hipertrikosis kongenital boleh berlaku secara tempatan (mempengaruhi kawasan kecil badan) atau sejagat. Dalam kes terakhir, hampir keseluruhan permukaan badan kanak-kanak ditutup dengan rambut..

Hipertrikosis mempengaruhi orang-orang dari kedua-dua jantina dan semua peringkat umur, dan pertumbuhan rambut diperhatikan di mana-mana bahagian badan..

Hipertrikosis yang diperoleh juga terdapat dalam beberapa bentuk:

  1. Hipertrikosis meriam. Ia dicirikan oleh pertumbuhan rambut embrio yang pesat. Dalam beberapa bulan, rambut ini dapat mencapai panjang 10-15 cm. Rambut meliputi seluruh permukaan tubuh manusia, kecuali tapak tangan dan tapak kaki. Bentuk penyakit ini pada 98% kes adalah pertanda tumor malignan pada hempedu atau pundi kencing, rahim, usus besar, kelenjar susu, paru-paru.
  2. Hipertrikosis traumatik. Pertumbuhan rambut patologi berlaku di kawasan parut, di kawasan kerengsaan kulit yang berpanjangan dengan plaster, salap, epilasi, dll..
  3. Hipertrikosis ubat. Diperhatikan sebagai kesan sampingan penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu.
  4. Hipertrikosis neurogenik. Disebabkan oleh kerosakan pada saraf tunjang atau saraf periferal.
  5. Hipertrikosis simptomatik. Muncul sebagai salah satu gejala sejumlah patologi (contohnya, tuberkulosis, diabetes mellitus, neurofibromatosis, trauma pada sistem saraf pusat).

Gejala

Hipertrikosis kongenital tempatan dicirikan oleh penampilan tanda lahir berpigmen berbulu atau "fawn's tufts" (kusut rambut panjang di kawasan sakrum).

Hipertrikosis kongenital sejagat dapat menampakkan diri dari kelahiran anak dan agak lewat (setelah mencapai 2-7 tahun). Bersamanya, seluruh badan ditutup dengan rambut gebu yang panjang..

Bentuk hipertrikosis yang diperoleh terutamanya bersifat tempatan dan ditunjukkan oleh penampilan zon patologi pertumbuhan rambut di kawasan kulit tertentu. Satu-satunya pengecualian adalah hipertrikosis meriam yang diperoleh, merangkumi seluruh permukaan badan.

Diagnostik

Manifestasi klinikal hipertrikosis memungkinkan untuk membuat diagnosis tanpa kesukaran. Jauh lebih sukar untuk mengenal pasti penyebabnya.

Sekiranya pertumbuhan rambut berlebihan berlaku pada bayi baru lahir atau anak-anak pada tahun-tahun pertama kehidupan, maka perlu dilakukan kaunseling genetik perubatan.

Selalunya, mutasi genetik membawa kepada perkembangan hipertrikosis.

Dengan hipertrikosis yang diperoleh, pesakit dirujuk oleh pakar dermatologi, ahli endokrinologi, pakar sakit puan, dan ahli andrologi. Ujian darah dilakukan untuk status hormon, yang memungkinkan diagnosis pembezaan hipertrikosis dengan hirsutisme.

Rawatan

Rawatan etiotropik terdiri daripada rawatan penyakit yang membawa kepada perkembangan hipertrikosis.

Rawatan simptomatik untuk hipertrikosis adalah penyingkiran rambut dengan penyusutan elektrik. Bergantung pada ambang kesakitan pesakit, prosedur boleh dilakukan sama ada di bawah anestesia tempatan atau tanpanya. Jarum khas dimasukkan ke dalam folikel rambut, di mana cas elektrik kemudian dibekalkan. Akibatnya, folikel rambut musnah dan rambut mudah gugur dengan sendirinya. Sesi elektrolisis berlangsung tidak lebih dari 30 minit. Kaedah ini membolehkan anda sepenuhnya melegakan pesakit dari manifestasi hipertrikosis yang dapat dilihat..

Kelemahan penyusutan elektrik adalah kesakitan teknik ini, serta jangka masa rawatan. Sebagai contoh, untuk menghilangkan hipertrikosis dagu, sekurang-kurangnya 60 prosedur diperlukan, dilakukan sepanjang tahun..

Penyusutan elektrik dikontraindikasikan untuk kanak-kanak dan remaja. Pembetulan hipertrikosis pada pesakit dari kumpulan usia ini dilakukan dengan menggunakan depilasi kimia menggunakan krim khas. Rambut juga berubah warna dengan menggosoknya secara teratur dengan larutan hidrogen peroksida 3%.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Hipertrikosis, terutama terletak di bahagian muka atau kawasan terbuka badan, sering menyebabkan munculnya masalah psikologi yang teruk pada pesakit. Sekiranya tidak dirawat, keadaan bermasalah bertambah buruk dan menjadi penyebab keadaan kemurungan berterusan..

Ramalan

Dengan hipertrikosis, prognosis untuk hidup lebih baik.

Hasil penyelidikan saintifik menunjukkan bahawa dalam 90% kes, hipertrikosis mendahului pembentukan neoplasma malignan..

Pencegahan

Sekiranya salah satu pasangan menderita hipertrikosis atau kes patologi ini diperhatikan pada saudara terdekat, disarankan agar pasangan suami isteri menjalani kaunseling genetik perubatan pada tahap perancangan kehamilan.

Untuk pencegahan hipertrikosis kongenital, seorang wanita hamil harus mengelakkan pendedahan kepada faktor-faktor buruk, berada di bawah pengawasan perubatan.

Pencegahan hipertrikosis yang diperoleh terdiri daripada pengesanan tepat pada masanya dan rawatan aktif penyakit yang boleh menyebabkan pertumbuhan rambut yang berlebihan.

Apa itu hipertrikosis dan bagaimana merawatnya

Semua orang mahu mengekalkan keindahan semula jadi mereka selama mungkin, tetapi bagaimana jika alam semula jadi telah menipu anda dan penampilan anda sama sekali tidak seperti yang anda mahukan? Malangnya, ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, tetapi dalam kes ini kita bermaksud fenomena seperti hipertrikosis atau hanya: peningkatan pertumbuhan rambut badan. Apa jenis penyakit itu, bagaimana ia menampakkan diri dan bagaimana menanganinya, anda akan mengetahui dengan membaca artikel kami hingga akhir..

Apa ini

Istilah "hipertrikosis" bermaksud pertumbuhan rambut yang berlebihan di mana-mana bahagian tubuh manusia, khususnya, bahkan di tempat-tempat di mana penampilan rambut tidak disediakan oleh tindakan hormon seks lelaki - androgen.

Semua rambut yang tumbuh semula biasanya gelap dan tebal, dan walaupun lelaki lebih kerap mengalami penampilan besar (penyakit ini berkaitan tepat dengan kromosom Y), masalah ini sering dijumpai pada wakil wanita, oleh itu masalah ini boleh dianggap sebagai masalah biasa..

Apa yang berbeza dengan hirsutisme

Ramai orang menganggap hirsutisme dan hipertrikosis adalah konsep yang hampir sama, namun, jika anda menganalisis ciri dan tempat penampilan rambut, perbezaannya akan jelas.

Penyakit pertama didiagnosis secara eksklusif pada wanita, sementara yang kedua adalah khas untuk kedua-dua jantina pada usia apa pun. Selain itu, hirsutisme hanya ditunjukkan oleh pertumbuhan rambut pada zon lelaki (muka, dada, perut, punggung, zon puting, dll.), Tetapi hipertrikosis tidak dikecualikan di zon lain..

Adakah kamu tahu? Nama kedua penyakit ini adalah "sindrom werewolf", dan jika pada zaman kita orang lebih keliru dengan sifat estetik masalahnya, maka pada Zaman Pertengahan wanita dan lelaki dengan penyakit ini diakui sebagai utusan syaitan dan dihukum mati.

Sebab dan faktor risiko

Walaupun fakta bahawa hipertrikosis tidak dianggap sebagai penyakit yang sangat biasa, banyak orang berminat dengan sebab-sebab manifesinya. Bertentangan dengan kepercayaan popular, fenomena yang agak menarik ini bukanlah akibat dari patologi, apabila kandungan hormon lelaki yang sangat tinggi dijumpai dalam darah, yang mempengaruhi peningkatan pertumbuhan rambut di kawasan androgenik, tetapi mempunyai sebab lain, kerana ia dapat diperhatikan di mana-mana bahagian badan.

Antara penyebab penyakit yang diketahui hari ini, terdapat:

  • patologi genetik, termasuk anomali sistem saraf pusat dan sistem rangka akibat penyakit virus yang dialami oleh ibu pada peringkat awal kehamilan (dalam kes ini, hipertrikosis adalah salah satu gejala);
  • disraphia tulang belakang adalah penyakit kongenital yang berlaku kerana pelanggaran perkembangan tiub saraf janin semasa kehidupan intrauterin (sering ditunjukkan oleh penampilan rambut yang berlebihan di punggung bawah);
  • neurofibromatosis - dicirikan oleh penampilan rambut panjang yang tidak khas di kawasan dada dan merupakan penyakit keturunan yang serius;
  • masalah dengan proses metabolik dan ketidakseimbangan hormon, yang sering dikaitkan dengan jangka masa tertentu kehidupan seseorang (contohnya, perubahan dalam tubuh remaja), seorang wanita yang membawa bayi atau masalah dengan kelenjar endokrin (contohnya, hipotiroidisme, hipertiroidisme, neoplasma ganas kelenjar adrenal, kelenjar tiroid, ovari);
  • neoplasma di otak dan kelenjar susu;
  • gangguan mental yang serius dan kelainan psikoemosi (antara yang paling biasa adalah epilepsi);
  • pembentukan parut pada kulit di tempat-tempat kecederaan dan kesan mekanikal yang berterusan pada bahagian badan yang sama (aliran darah mempercepat di tempat ini, sebab itulah rangsangan folikel rambut diperhatikan);
  • akil baligh pramatang.

Selain itu, peningkatan pembentukan rambut juga dapat dipengaruhi oleh prosedur kosmetik dan perubatan yang berterusan yang meningkatkan aliran darah ke folikel rambut: contohnya, terapi parafin, tompok lada, plaster sawi, penggunaan salap dengan glukokortikosteroid, urutan berpanjangan, krioterapi, dll. sebarang prosedur mencabut rambut, terutama pada wajah.

Berdasarkan penyebab spesifik hipertrikosis, seseorang juga dapat menilai bentuknya: kongenital atau diperolehi.

Penting! Semasa menilai keadaan seseorang dengan tahap pertumbuhan rambut yang tinggi, seseorang juga harus mempertimbangkan faktor seperti kewarganegaraan, kerana apa yang akan menjadi kebiasaan bagi sesetengah orang, untuk wakil orang lain, cenderung menjadi manifestasi hipertrikosis (contohnya, pembentukan rambut yang berlebihan adalah ciri penduduk Kaukasus, Israel dan warga negara Arab, sementara bagi orang Eropah ini sudah menjadi patologi).

Pengelasan

Anda boleh menghidap hipertrikosis hanya dengan dua cara utama: dilahirkan dengannya, atau mendapatkannya dalam proses hidup kerana faktor-faktor tertentu. Pada masa yang sama, banyak pakar menganggap pilihan terakhir tidak begitu menakutkan, kerana menyingkirkannya jauh lebih mudah daripada patologi kongenital.

Kongenital

Sekiranya seorang anak dilahirkan dengan pertumbuhan rambut yang meningkat, maka kemungkinan besar terdapat mutasi genetik yang menyebabkan perubahan pada sel epitelium, yang semakin memperoleh ciri-ciri epidermis. Ini biasanya berlaku kerana penyakit berjangkit yang dibawa oleh wanita pada peringkat awal kehamilan, perkembangan gestosis, atau ancaman penamatan dini.

Terdapat juga kes apabila, jika tidak terdapat tanda-tanda hipertrikosis yang jelas, bayi adalah pembawa gen yang rosak dan dapat menyebarkannya kepada keturunannya.

Hari ini, banyak bentuk penyakit keturunan kongenital yang dibezakan, yang sudah dapat dilihat pada kelahiran bayi: sebagai contoh, pertumbuhan rambut boleh menjadi meriam atau embrio sejagat, yang terus berkembang dengan kuat pada masa baligh dan tetap bersama orang itu hingga akhir hayatnya.

Dalam kebanyakan kes, pada bayi seperti itu, pada mulanya, persimpangan rambut dan alis jelas kelihatan, tetapi dengan perkembangan lebih lanjut, dalam tempoh neonatal dan awal kanak-kanak, kawasan pertumbuhan rambut meningkat, dan hanya telapak tangan dan kaki yang menjadi pengecualian. Panjang rambut vellus lembut mungkin mencapai sepuluh sentimeter..

Dalam beberapa kes, bentuk penyakit kongenital tidak dapat dilihat dengan segera, tetapi hanya setelah 2-7 tahun kehidupan bayi. Garis rambut yang tebal, nipis, panjang, berpigmen mulai tumbuh dengan kadar yang luar biasa, dalam beberapa keadaan, digabungkan dengan adentia (kekurangan pertumbuhan gigi), distrofi, masalah sistem saraf pusat dan kecacatan lain.

Benar, varian bentuk terpencil sangat mungkin berlaku, apabila penyakit ini tidak dikaitkan dengan anomali lain dan menampakkan dirinya hanya pada masa baligh atau pada masa inklusi.

Di antara bentuk kongenital penyakit yang dijelaskan, perlu disoroti secara berasingan bentuk tempatan, yang dinyatakan dalam penampilan rambut panjang yang sangat keriting dengan warna yang berbeza pada bahagian tubuh yang berpigmen: tanda lahir dengan rambut atau "bundel fawn" di kawasan sakrum (hasil keadaan patologi dari kawasan sakral tulang belakang).

Penting! Risiko bentuk kongenital meningkat jika penyakit itu sudah terjadi pada seseorang dalam keluarga (jika setelah satu generasi, maka risiko perkembangan pada bayi masa depan adalah 50%). Penyebaran penyakit ini mungkin berlaku dari mana-mana ibu bapa.

Diperolehi

Seperti namanya, tidak seperti bentuk hipertrikosis kongenital, varian yang diperolehnya muncul pada bila-bila masa dalam kehidupan seseorang dan tidak mempunyai penjelasan genetik. Subspesies utama penyakit ini adalah:

  • Mendapatkan hipertrikosis jenis meriam, apabila lapisan rambut embrio dapat mencapai panjang 15 cm hanya dalam dua hingga tiga bulan (peningkatan pertumbuhan rambut dapat dilihat pertama di wajah, dan kemudian pertumbuhan rambut dapat dilihat di seluruh badan, hanya membiarkan telapak tangan dan kaki tetap utuh). Dalam hampir 100% keadaan, hipertrikosis inilah yang bertindak sebagai bukti awal perkembangan neoplasma pada paru-paru, saluran kencing atau pundi hempedu, dan rahim..
  • Penyakit yang diperoleh dengan sifat traumatik - muncul di kawasan kecederaan, pada parut, tempat kerosakan pada saraf periferal (biasanya digabungkan dengan hiperhidrosis), atau pada titik pendedahan yang berpanjangan kepada plaster lada, plaster cast, salep dan produk kosmetik dan ubat lain yang serupa (untuk wanita, salah satu yang paling biasa sebabnya adalah epilasi, penyusutan, terapi parafin dan aplikasi lumpur).
  • Hipertrikosis ubat adalah akibat penggunaan ubat luaran tertentu: misalnya, "Psoriazin", salap berdasarkan glukokortikosteroid, "Antipsoriaticum", "Danazol", "Minoxidil", "Cyclosporin" dan beberapa ubat lain yang merangsang pertumbuhan rambut. Kadang-kadang peningkatan pertumbuhan rambut adalah hasil penggunaan ubat-ubatan androgenik, anabolik dan anti-tuberkulosis.
  • Hipertrikosis neurogenik - disebabkan oleh kesan negatif pada saraf periferi, atau mana-mana bahagian saraf tunjang.
  • Kepelbagaian simptom timbul sebagai tanda tuberkulosis (pada kanak-kanak sering terlihat di antara bilah bahu), neoplasma ganas di otak, penyakit kromosom tertentu, diabetes mellitus, beberapa penyakit mental pada wanita (rambut tumbuh terutamanya di bawah hidung atau di dagu), hipotalamus sindrom pituitari dan penyakit lain. Kadang-kadang hipertrikosis simptomatik secara aktif berkembang dengan neurofibromatosis dan dermatomiositis.

Untuk menghilangkan sebarang masalah ini, pertama-tama anda perlu menyingkirkan penyebabnya. Dalam beberapa kes, lebih mudah dilakukan, pada yang lain agak sukar, tetapi jika anda ingin merasa baik dan kelihatan hebat, maka rawatan hanya diperlukan..

Bagaimana dan pada bahagian tubuh apa yang dimanifestasikan

Walaupun terdapat persamaan masalah pada perwakilan yang berlainan jantina dan usia, ciri-ciri manifestasi hipertrikosis masih mempunyai perbezaan tersendiri. Mari cari yang mana.

Di kalangan wanita

Sekiranya terdapat masalah peningkatan pertumbuhan rambut pada wanita, pertumbuhan rambut yang berlebihan biasanya diperhatikan di dagu, di kawasan lipatan nasolabial, decollete, alat kelamin dan di seluruh permukaan anggota badan. By the way, di apa yang disebut "zon bikini", kawasan pertumbuhan rambut berkembang mengikut corak lelaki.

Varieti hipertrikosis tempatan pada seks yang lebih adil termasuk, misalnya, masalah yang dilokalisasikan di bahagian sternum yang berlainan, dan varian prothoracic yang sama mungkin bukan penyakit bebas, tetapi hanya gejala penyakit lain (selalunya neurofibromatosis, digabungkan dengan sternum yang tertekan).

Manifestasi hipertrikosis lumbal tempatan kadang-kadang dikaitkan dengan disraphia tulang belakang, iaitu tanpa penutupan ruang tulang belakang. Dengan masalah seperti itu, terdapat banyak tumbuh-tumbuhan rambut lembut dan panjang di kawasan yang terjejas..

Biasanya, varian hipertrikosis wanita dilengkapi dengan gejala neurologi yang lain, dalam bentuk kelemahan anggota badan, kekurangan sfingter dan kehilangan kepekaan. Anda dapat menyingkirkan sebahagian besar masalah ini hanya dengan bantuan pembedahan.

Dengan rambut muka yang meningkat, kawasan alis biasanya terjejas (tumbuh bersama), dan masalah ini sering diperhatikan pada beberapa anggota keluarga yang sama.

Varian tempatan hipertrikosis wanita, dan juga hipertrikosis lelaki, menyediakan kehadiran malformasi kongenital dan menampakkan diri pada tanda lahir rambut yang cukup besar yang disebut nevi. Dalam beberapa kes, mereka ditutup dengan rambut vellus yang tidak berwarna, dan yang lain, gelap dan keras.

Adakah kamu tahu? Ahli astrologi percaya bahawa lokasi tahi lalat dan tanda lahir di badan boleh memberitahu banyak tentang nasib dan watak pemiliknya. Sebagai contoh, tahi lalat di pipi menunjukkan orang yang baik hati dan rajin, sementara tanda yang serupa di hidung akan dianggap sebagai tanda kegusaran dan semangat..

Pada lelaki

Hipertrikosis lelaki mengambil kira-kira 14% daripada jumlah kes penyimpangan ini. Biasanya ia dinyatakan dalam peningkatan pertumbuhan rambut di kawasan dengan pertumbuhan rambut lelaki yang standard, tetapi dalam hal ini terdapat banyak rambut. Jadi, selalunya penyakit ini menampakkan diri di bahagian punggung, bahu, kaki dan dianggap sebagai tanda atavisme, menemani kanak-kanak lelaki dari hospital. Namun, seperti dalam hal seks wanita, ada pilihan untuk pertumbuhan keseluruhan garis rambut..

Pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, hipertrikosis biasanya dikaitkan dengan nevi dan merupakan patologi kongenital (tanda-tanda penyakit yang diucapkan di seluruh badan jarang terjadi: dalam satu kes per bilion kelahiran).

Pada kanak-kanak seperti itu, seluruh penutup meriam, yang biasanya hilang semasa tempoh pranatal, tidak hilang di mana sahaja dan dapat dilihat dengan jelas pada minit pertama kehidupan bayi. Walau bagaimanapun, jika sedikit pubertas masih dapat hilang dalam beberapa minggu ke depan kehidupan bayi, maka rambut yang keras, gelap dan tumbuh dengan tidak normal tetap bersama anak selama bertahun-tahun.

Sekiranya bayi tidak mempunyai masalah dengan sistem endokrin dan tidak ada tanda-tanda neoplasma ganas atau jinak, maka hipertrikosis tidak mengancam apa-apa, hanya masalah estetik.

Adakah kamu tahu? Sehingga akhir akil baligh, pembetulan penyakit pada kanak-kanak dilakukan dengan pemutihan rambut dengan larutan hidrogen peroksida 3%, atau menghilangkan garis rambut dengan krim khas.

Hipertrikosis aurikular

Kemunculan tumbuh-tumbuhan berlebihan di rongga hidung dan aurikel adalah salah satu varian hipertrikosis yang paling biasa, bagaimanapun, terutama pada lelaki.

Sebab-sebabnya

Sebab utama perkembangan masalah ini adalah peningkatan jumlah androgen dalam darah, dan ciri ini mungkin diwarisi: semasa kehamilan bayi, di bawah pengaruh beberapa faktor luaran, berlaku mutasi gen yang bertanggungjawab untuk kekuatan rambut yang cantik, dan setelah bergabung dengan Y- kromosom, penyakit ini akan menular kepada anak lelaki masa depan yang dilahirkan dalam keluarga ini.

Sekiranya tidak ada patologi fisiologi yang lain, tidak diperlukan rawatan khas dalam kes ini, manipulasi kosmetik standard akan mencukupi.

Pada perwakilan wanita, patologi ini jarang berlaku dan dalam kebanyakan kes berkembang dengan latar belakang pertumbuhan rambut yang berlebihan, yang ditunjukkan dalam pertumbuhan janggut, misai dan penutup keras di bahagian belakang, perut dan dada..

Virilisme seperti ini sering didiagnosis pada penyakit endokrin dan neuroendokrin tertentu, atau sebagai ciri individu pada wanita yang sihat sepenuhnya. Dalam kes terakhir, penyebab utama yang mungkin berlaku adalah peningkatan rembesan androgen atau peningkatan kepekaan tisu badan terhadap kesannya..

Tanda-tanda

Bentuk hipertrikosis kongenital sebaik sahaja bayi dilahirkan mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Biasanya, badan bayi yang baru lahir sudah ditutup dengan lapisan meriam tebal - lanugo, yang hilang sendiri setelah beberapa minggu atau bulan (tidak lebih dari empat).

Sekiranya kanak-kanak itu mempunyai kecenderungan keturunan untuk hipertrikosis aurikel, maka tanda-tanda patologi pertama akan dapat dilihat hanya pada usia 17 tahun, sebaik sahaja perubahan hormon dalam tubuh sampai pada kesimpulan logiknya dan kandungan hormon dalam darah tetap pada tahap yang tinggi secara konsisten.

Sekiranya, sebelum usia ini, pertumbuhan rambut yang meningkat di kawasan telinga tidak diperhatikan, maka, kemungkinan besar, tanda-tanda pertama akan muncul setelah 35 tahun. Lebih-lebih lagi, kemungkinan dalam hal ini pertumbuhan rambut yang meningkat akan bertepatan dengan kebotakan kepala, yang terjadi kerana kelebihan androgen dalam darah..

Rambut boleh muncul di sepanjang tepi cangkang telinga dan pada kulit saluran pendengaran luaran. Biasanya, ciri ini tidak menimbulkan masalah, walaupun ada yang menganggapnya sebagai kecacatan kosmetik yang ketara..

Diagnostik

Hypertrichosis sama sekali tidak selalu menjadi penyakit bebas, oleh itu, untuk menyingkirkan manifestasi yang tidak menyenangkan, anda harus terlebih dahulu melakukan diagnosis menyeluruh terhadap semua organ dan sistem badan anda.

Pemeriksaan kesihatan

Pakar pertama yang mesti dikunjungi sekiranya peningkatan pertumbuhan rambut adalah pakar dermatologi, ahli endokrinologi dan pakar sakit puan, kerana kaedah diagnostik mereka yang paling sering membantu menentukan masalah pertumbuhan rambut yang berlebihan..

Setiap doktor akan melakukan pemeriksaan penuh dan memberikan pendapatnya, setelah itu akan dapat menilai hakikat segala yang berlaku. Sekiranya tidak ada yang mengesan jejak ketidakseimbangan hormon, maka rawatan hipertrikosis hanya akan dilakukan dengan penyingkiran rambut.

Penting! Percubaan untuk menyelesaikan masalah dengan sendirinya dapat menyebabkan pemburukannya, kerana tidak semua metode untuk menghilangkan tumbuh-tumbuhan yang tidak diinginkan dapat digunakan dalam setiap kasus. Apa yang lebih baik untuk dipilih - pakar kosmetik akan memberitahu anda.

Analisis

Tugas pertama dan utama untuk mengesahkan atau menolak diagnosis "hipertrikosis" adalah untuk memeriksa tahap hormon lelaki dalam darah, yang sebenarnya, ujian darah biokimia dilakukan. Hasilnya juga memberikan gambaran tentang tahap proses patologi yang berlaku: dengan adanya hipertrikosis kongenital, sudah menurut penelitian ini, kesimpulan dapat diambil mengenai kes penyakit endokrin yang sedang berkembang. Sudah tentu, setelah menanganinya, anda juga akan menyelesaikan masalah peningkatan pertumbuhan rambut..

Di samping itu, ujian darah klinikal adalah wajib dan sampel rambut dianalisis untuk menentukan komposisi mineral mereka..

Tinjauan

Setiap pakar yang disebutkan di atas juga boleh menetapkan peperiksaan khusus mereka sendiri. Ini boleh menjadi ultrasound organ pelvis (pada wanita) dan kelenjar tiroid, CT, MRI otak, dan bahkan sinar-X. Tugas utama doktor, terutamanya jika tahap androgen yang tinggi tidak diperhatikan dalam darah, adalah mengecualikan kemungkinan perkembangan onkologi dan masalah serius yang lain, kerana banyak dari mereka mempunyai gejala yang serupa dengan hipertrikosis.

Asas rawatan

Sebaik sahaja dapat mengetahui penyebab sebenar pertumbuhan rambut yang meningkat pada tubuh, anda boleh terus menghilangkan masalah tersebut. Bergantung pada hasil semua ujian yang dilalui dan ujian yang dilalui, akan ada dua pilihan untuk menyelesaikan masalah tersebut: sama ada terapi ubat untuk menyelesaikan punca (misalnya, masalah dengan kelenjar tiroid), atau prosedur kosmetik.

Terapi ubat

Pakar sakit puan, ahli endokrinologi atau pakar dermatologi yang sama, semasa mengkaji keadaan pesakit dan ciri-ciri perjalanan penyakit ini, harus memilih rawatan yang paling tepat. Oleh itu, jika seseorang didiagnosis menghidap penyakit endokrin, maka semua ubat yang ditetapkan harus ditujukan untuk menghilangkan sebarang gangguan endokrin..

Terapi ubat pembetulan dipilih untuk setiap pesakit secara individu, kerana prosedur kosmetik sahaja tidak dapat memberikan kesan yang diinginkan. Perkara yang sama berlaku untuk masalah ginekologi, misalnya ovari polikistik.

Bergantung pada keparahan dan ciri-ciri penyakit tertentu, rawatannya dapat diperpanjang dalam jangka masa, jadi anda harus bersabar dan menyesuaikan diri hanya dengan hasil positif dari kes ini..

Penting! Sekiranya terdapat penyebab hipertrikosis, cukur, waxing, atau kaedah lain untuk ginekologi atau endokrin yang mendasari tumbuh-tumbuhan yang tidak diingini cenderung memperburuk masalah: rambut akan tumbuh kembali kaku dan tebal.

Prosedur kosmetologi

Pilihan ini untuk memerangi peningkatan rambut badan digunakan sebagai penyelesaian simptomatik untuk masalah tersebut..

Sekiranya setelah semua prosedur diagnostik dilalui, penyebab sebenar hipertrikosis tidak dijumpai, maka yang tinggal hanyalah menghilangkan tumbuh-tumbuhan yang menjengkelkan menggunakan kaedah lama dan terbukti - epilasi.

Dalam kes ini, penyelesaian yang paling optimum untuk masalah ini adalah penyingkiran rambut elektrik, dan, berdasarkan ambang kepekaan kesakitan seseorang, ia boleh berlaku baik tanpa menggunakan anestesia, dan dengan anestesia tempatan..

Inti dari prosedurnya adalah seperti berikut: jarum khas dimasukkan ke dalam folikel setiap rambut di kawasan tubuh yang dipilih, setelah itu radas menyampaikan pelepasan elektrik, menghancurkan mentol. Rambut yang tidak lagi mempunyai makanan boleh gugur dengan sendirinya.

Rata-rata, satu sesi penyingkiran rambut memerlukan masa sehingga setengah jam, tetapi kos masa yang lebih spesifik ditentukan oleh kawasan pendedahan dan ciri struktur rambut.

Kaedah ini dapat melegakan seseorang dari semua manifestasi hipertrikosis yang dapat dilihat, dan di antara kekurangannya, seseorang hanya dapat membezakan kesakitan perbandingan prosedur yang dilakukan dan tempoh rawatan. Sebagai contoh, untuk menyingkirkan sepenuhnya manifestasi hipertrikosis di kawasan dagu, anda harus menjalani sekurang-kurangnya 60 sesi sepanjang tahun..

Sekiranya kita bercakap mengenai kanak-kanak dan remaja yang mengalami peningkatan rambut badan, maka bagi mereka penyingkiran rambut elektrik adalah kontraindikasi sepenuhnya. Dalam hal ini, rambut dicabut dengan menggunakan krim khas (penyusutan kimia), dan untuk membuatnya kurang terlihat, pencerah peroksida dapat digunakan.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya punca peningkatan pertumbuhan rambut bukanlah penyakit onkologi atau penyakit serius lain, maka komplikasi utama termasuk masalah psikologi, dinyatakan dalam harga diri yang rendah dan kerumitan dalam membina hubungan sosial.

Biasanya kanak-kanak dan remaja menderita ketidakselesaan psikologi, walaupun kemurungan yang berkaitan dengan keadaan semasa tidak dikecualikan pada masa dewasa..

Sekiranya perkembangan hipertrikosis didasarkan pada masalah endokrin atau ginekologi, maka, selain masalah psikologi, keadaan fizikal seseorang boleh bertambah buruk, sehingga kemunculan kemandulan, masalah dengan berat badan berlebihan (sering dijelaskan oleh ketidakseimbangan hormon), dll..

Pencegahan

Untuk mengurangkan risiko hipertrikosis kongenital, ibu mengandung disarankan untuk meninggalkan semua tabiat buruk, menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah, kerap berjumpa doktor dan mengikuti semua preskripsi mereka.

Mengenai pencegahan bentuk penyakit yang diperoleh, sangat penting untuk berjumpa dengan pakar tepat pada masanya untuk mendiagnosis dan merawat kelainan hormon atau penyakit lain yang boleh menyebabkan pertumbuhan rambut meningkat di bahagian-bahagian tertentu badan.

Hypertrichosis bukanlah ayat, tetapi masalah yang agak tidak menyenangkan, oleh itu, semakin cepat anda mencari sebab dan penyelesaiannya, semakin baik untuk anda..

HIPERTRIKHIOSIS PADA WANITA: APA ITU, CARA RAWATAN

Hypertrichosis (hipertrikosis, sindrom werewolf) adalah keadaan di mana pertumbuhan rambut yang berlebihan, bukan ciri etnik dan jantina, dapat diperhatikan di mana saja di badan dan wajah seseorang. Penyakit ini boleh berlaku semasa kelahiran atau lambat dari masa ke masa. Rambut dapat menutupi muka dan badan sepenuhnya atau tumbuh di bahagian kecil.

Hypertrichosis adalah gangguan yang jarang berlaku yang boleh menyerang lelaki dan wanita. Untuk yang terakhir, gangguan ini menyebabkan tekanan yang jauh lebih besar, dengan ketara mengurangkan kualiti hidup. Mereka mesti menanggalkan rambut bukan hanya di tempat yang dilakukan oleh semua wanita - ketiak, kaki dan kawasan bikini - tetapi juga di bahagian badan yang lain.

Hipertrikosis dan hirsutisme: perbezaan

Kedua-dua keadaan dicirikan oleh peningkatan rambut. Walau bagaimanapun, dalam hipertrikosis, pertumbuhan rambut yang berlebihan tidak terhad pada kawasan yang mempunyai reseptor androgen. Rambut boleh tumbuh di mana sahaja, sementara hormon akan normal.

Hirsutisme dalam kebanyakan kes dikaitkan dengan kelebihan androgen dan peningkatan kadar testosteron. Diagnosis "hirsutism" hanya berlaku untuk wanita yang rambutnya tumbuh mengikut corak lelaki.

Jenis hipertrikosis

  1. Hipertrikosis umum
  • Kongenital (Lanuginosa)

Ini adalah keadaan yang jarang berlaku di mana seluruh badan, kecuali telapak tangan dan kaki, ditutup dengan rambut sepanjang 2-10 cm. Dalam banyak kes, keadaan ini berkembang jika ibu terdedah kepada bahan-bahan tertentu semasa kehamilan. Ini mungkin termasuk alkohol, hidantoin, minoxidil, dan valproate.

  • Diperolehi (Lanuginosa)

Hipertrikosis Lanuginous merujuk kepada dermatosis paraneoplastik. Ia dicirikan oleh pertumbuhan rambut badan yang berlebihan, di mana tidak ada sebelumnya. Ini boleh menjadi tanda tumor ganas. Hipertrichosis umum yang diperoleh mungkin berkaitan dengan hepatitis atau porfiria. Ia juga boleh menjadi kesan sampingan ubat-ubatan tertentu..

  • Hipertrikosis sejagat

Ia dilihat di kawasan yang biasanya mempunyai rambut. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, pertumbuhan rambut ditingkatkan dan ketebalannya meningkat..

  • Hipertrikosis prepubertal

Ini adalah taburan rambut yang normal pada bayi dan anak kecil. Pada kanak-kanak yang sihat, ia berlalu ketika mereka dewasa.

  1. Hipertrikosis setempat
  • Kongenital

Dalam kes ini, rambut panjang, hingga 10 cm, tumbuh di tempat-tempat tertentu yang tidak normal (tidak khas): di siku, di sepanjang tulang belakang, di tulang ekor.

  • Diperolehi

Boleh berlaku akibat kerengsaan atau kecederaan yang berpanjangan pada bahagian badan (contohnya, daripada memakai serpihan untuk patah tulang).

Anda dapat melihat seperti apa orang dengan hipertrikosis dalam video di bawah..

Penyebab hipertrikosis pada wanita

Hypertrichosis pada wanita boleh menjadi kongenital dan juga diperoleh. Bergantung pada ini, sebab kejadiannya akan berbeza.

Hipertrikosis kongenital atau keturunan umum (di seluruh badan) - menyebabkan:

  • Sindrom Coffin-Siris (Coffin-Siris) - patologi keturunan yang jarang berlaku;
  • Sindrom Lawrence-Seip - lipodistrofi kongenital (kekurangan lemak);
  • Sindrom Donahue (Leprechaunism);
  • gangguan peredaran darah hiperkinetik;
  • Sindrom Wiedemann;
  • eritroderma retikular ichthyosiform (ichthyosis motley);
  • lanuginose hipertrikosis kongenital;
  • Sindrom Brahman-Lange;
  • Sindrom Gorlin;
  • Sindrom Hurler;
  • hemihipertrofi
  • Sindrom Schinzel-Gideon;
  • Sindrom Jalili;
  • hamartoma otot licin kongenital;
  • fibromatosis gusi - pertumbuhan tisu gusi yang berlebihan;
  • Sindrom Barber-Say;
  • Sindrom Buntinex;
  • Sindrom Cantu - hipertrikosis umum;
  • Sindrom Pivnick.

Sebab-sebab hipertrikosis umum yang diperoleh:

  • dermatomiositis remaja;
  • masalah dan gangguan yang berkaitan dengan sistem saraf pusat (sistem saraf pusat);
  • penggunaan ubat-ubatan seperti Minoxidil, Diazoxide, Phenytoin, Cyclosporin, Psoralen, steroid, Streptomycin, Acetazolamide, Fenoterol, oxadiazolpyrimidine, dan juga fototerapi;
  • Sindrom POEMS (myeloma osteosklerotik);
  • hipotiroidisme;
  • porfiria;
  • akrodiania;
  • sindrom malabsorpsi;
  • memperoleh hipertrikosis lanuginosa.

Hipertrikosis kongenital setempat (penyebab):

  • displasia hemimaxillofacial — displasia dengan asimetri wajah;
  • hamartoma otot licin kongenital;
  • hipertrikosis meriam yang diperoleh (lanuginosa memperoleh);
  • hipertrikosis cubiti;
  • Nevus Becker;
  • hipertrikosis setempat kongenital (hipertrikosis nevoid);
  • trichomegaly - salah satu gejala gangguan ini adalah bulu mata yang tidak normal;
  • nevus berpigmen kongenital;
  • hipertrikosis serviks keluarga;
  • distrofi otot kongenital;
  • hipertrikosis serviks anterior;
  • Sindrom Torg-Winchester;
  • tumor neuroectodermal.

Punca hipertrikosis tempatan yang diperoleh:

  • myeloma osteosklerotik;
  • leishmaniasis viseral;
  • scleroderma melorheostotik;
  • scleroderma tempatan (Morphea);
  • cacar air;
  • luka bakar;
  • distrofi simpatik refleks;
  • mengambil ubat - interferon, sodium tetradecyl sulfate, latanoprost, minoxidil;
  • osteomielitis kronik;
  • trauma;
  • virus imunodefisiensi manusia (HIV);
  • limfedema;
  • fistula arteriovenous kongenital;
  • memohon perengsa tempatan pada kulit.

HIPERTRIKHIOSIS PADA WANITA: RAWATAN

Hipertrikosis tidak dapat disembuhkan, dan mustahil untuk mencegah berlakunya penyakit kongenital. Anda boleh mengurangkan risiko pertumbuhan rambut yang tidak normal pada bayi anda yang belum lahir dengan mengelakkan ubat-ubatan tertentu, seperti minoxidil semasa kehamilan..

Oleh kerana hipertrikosis, tidak seperti hirsutisme, tidak dikaitkan dengan peningkatan kandungan hormon lelaki di dalam badan, tidak berguna untuk merawat keadaan ini dengan antiandrogen atau ubat hormon lain. Walau bagaimanapun, jika hipertrikosis diperoleh, masuk akal untuk mengetahui dan menghilangkan penyebabnya untuk menghilangkan peningkatan rambut..

Rawatan utama untuk hipertrikosis dikaitkan dengan penyingkiran rambut dengan pelbagai kaedah jangka pendek. Ini terutamanya merangkumi:

  • bercukur,
  • lilin dan shugaring,
  • penyusutan dengan krim dan mousses,
  • epilator,
  • pencerah rambut,
  • memetik,
  • menggunakan perencat pertumbuhan rambut seperti Eflornithine.

Kaedah menghilangkan rambut yang tidak diingini lebih lama, lebih mahal dan berkesan termasuk:

  • penyingkiran laser,
  • gambar foto,
  • elektrolisis dengan elektrolisis.

Diagnosis dan rawatan hipertrikosis pada lelaki dan wanita

Hypertrichosis adalah penyakit yang dicirikan oleh kemunculan tumbuh-tumbuhan lebat di mana rambut tidak boleh tumbuh. Penyebaran penyakit ini sangat bergantung pada etnik, umur seseorang, jantina. Jadi, sebagai contoh, pada wanita yang tinggal di Mediterranean, pertumbuhan rambut di kaki dan pinggul dianggap sebagai norma, di Asia, fenomena ini dianggap sebagai gejala hipertrikosis. Pertumbuhan rambut yang meningkat di dada dan punggung sering didiagnosis pada lelaki. Kenyataan bahawa keadaan ini berlaku dalam keadaan dewasa ditunjukkan oleh penutup meriam bayi yang lahir.

Sebab dan faktor risiko

Dalam kebanyakan kes, penyebab penyakit ini adalah mutasi gen pada embrio, yang menyebabkan perubahan struktur sel epitelium. Mereka berubah menjadi epidermis. Akibatnya, selepas kelahiran, anak menunjukkan gejala hipertrikosis. Mutasi gen berlaku dalam tempoh melahirkan bayi di bawah pengaruh pelbagai faktor. Ini termasuk:

  • jangkitan virus yang dilakukan oleh wanita pada trimester pertama kehamilan (selesema, rubella),
  • penggunaan produk ubat jangka panjang dengan kesan teratogenik,
  • penyalahgunaan tabiat buruk (alkohol, merokok),
  • pendedahan kepada sinaran.


Sekiranya mutasi gen berlaku di bawah pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi ini, maka gen ini tetap pada genom manusia dan menjadi penyebab perkembangan hipertrikosis pada semua generasi berikutnya. Penyebab hipertrikosis yang diperoleh adalah:

  • pelbagai kecederaan kulit,
  • gangguan hormon,
  • pengalaman gementar,
  • patologi kongenital sistem rangka,
  • gangguan metabolik,
  • anoreksia,
  • penyakit mental yang teruk,
  • sifilis.

Banyak kajian menunjukkan bahawa dalam 90% kes, hipertrikosis pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah pendahulu onkologi kulit. Pakar menjelaskan fakta ini dengan fakta bahawa barah kulit mula bercambah di peringkat sel, menyebabkan gangguan hormon dan biokimia. Mereka pasti mempengaruhi folikel rambut..

Gejala dan manifestasi

Pada lelaki, hipertrikosis dinyatakan sebagai keguguran bahu dan punggung yang tinggi. Pada wanita, simptomnya lebih banyak. Ia:

  1. Penyambungan alis, penampilan rambut di dagu, di lipatan nasolabial.
  2. Kemunculan tumbuh-tumbuhan pada kelenjar susu. Pada masa yang sama, sering terdapat pertemuan sternum.
  3. Kekemasan anggota badan yang tinggi.
  4. Pertumbuhan rambut badan lelaki.

Hipertrikosis yang diperolehi dapat diubati.

Bentuk penyakit

Jadi, seperti yang disebutkan di atas, hipertrikosis adalah kongenital dan diperoleh. Bentuk kongenital muncul dengan segera setelah kelahiran anak atau dua hingga lima tahun. Selalunya penyakit ini disertai oleh kecacatan pada pertumbuhan gigi atau keabnormalan dalam perkembangan sistem saraf pusat (keterbelakangan mental).

Hipertrichosis yang diperoleh mempunyai beberapa bentuk manifestasi. Ciri-ciri mereka ditunjukkan dengan jelas oleh jadual berikut..

Nama kepelbagaianManifestasi klinikal
MeriamDengan perkembangannya, rambut vellus tumbuh dengan cepat. Dalam dua hingga tiga bulan, mereka boleh tumbuh hingga 15 cm. Pertama, rambut vellus yang tumbuh di wajah termasuk dalam proses pertumbuhan aktif, kemudian pertumbuhan aktif dicatat di bahagian tubuh yang lain (di mana-mana, kecuali kulit telapak tangan dan kaki) Dalam 98% kes, fenomena ini merupakan pertanda perkembangan barah rahim pada wanita, pundi hempedu dan payudara
TraumatikBerlaku kerana kecederaan berterusan pada kulit (luka bakar, prosedur termal, penyusutan)
UbatIni adalah komplikasi penggunaan salap jangka panjang yang mengandungi kortikosteroid, serta komponen lain yang merangsang pertumbuhan rambut (diazoksida, siklosporin)
SimptomatikPertumbuhan rambut yang berlebihan bertindak sebagai manifestasi penyakit sistemik (tuberkulosis, hipotiroidisme, diabetes, dermatomiositis, tumor hipofisis)

Mengikut tahap prevalensi tumbuh-tumbuhan, hipertrikosis dikelaskan kepada tempatan dan umum. Secara umum, tumbuh-tumbuhan lebat meliputi kawasan tubuh yang besar (belakang, dada, muka).

Tempatan mempunyai penampilan pertumbuhan rambut pada satu bahagian badan. Ia sering menjadi tanda lahir yang tumbuh padat atau sehelai rambut di sakrum. Pada lelaki, hipertrikosis aurikel hampir selalu didiagnosis. Tanda-tanda pertama muncul pada kanak-kanak lelaki sekitar tujuh belas tahun, ketika akil baligh berakhir, kandungan androgen dalam darah menjadi tinggi secara konsisten.

Hipertrikosis aurikel yang paling aktif mula menampakkan diri setelah 35 tahun. Rambut pada tempoh ini mula tumbuh di sepanjang pinggir auricle, pada kulit saluran luaran. Kebanyakan lelaki baik-baik saja dengan fenomena ini. Sebilangan kecil dari mereka percaya bahawa rambut di sekitar auricle adalah patologi atau kecacatan kosmetik yang tidak menyenangkan. Sesiapa yang terganggu dengan fenomena ini lebih suka melawan kegigihan dengan menghilangkan rambut dengan pinset. Pada wanita, hipertrikosis aurikel biasanya digabungkan dengan peningkatan pertumbuhan rambut di bahagian lain badan dan merupakan akibat daripada perkembangan patologi sistem endokrin.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis, anda perlu berjumpa dengan pakar dermatologi. Pada peringkat pertama, dia mesti memeriksa pesakit, mengumpulkan sejarah perubatan dengan teliti dan membezakan hipertrikosis dari hirsutisme. Untuk melakukan ini, dia akan menetapkan beberapa ujian makmal (penentuan kepekatan hormon seks lelaki, analisis aktiviti kelenjar adrenal, kajian gonadotropin).

Di samping itu, perundingan dengan ahli endokrinologi, pakar sakit puan, dan pakar khas lain yang dapat membantu mengetahui penyebab perkembangan hipertrikosis adalah wajib. Hanya dengan menghapuskannya, anda dapat memperoleh hasil yang positif..

Rawatan

Tidak ada rejimen rawatan universal untuk hipertrikosis. Taktik terapi dibentuk dengan mengambil kira penyebab perkembangan patologi. Sekiranya ia adalah akibat pelanggaran kelenjar endokrin, penyakit yang mendasari akan dirawat. Penyelesaian ini membolehkan anda mencapai penurunan pertumbuhan rambut badan yang meningkat.

Sekiranya kelainan tersebut disebabkan oleh mutasi gen, hanya sedikit yang dapat dilakukan oleh doktor. Mereka menasihatkan pesakit seperti itu untuk melakukan penyingkiran rambut secara kekal. Terdapat beberapa cara untuk melakukan ini, pilihan kaedah dilakukan dengan mengambil kira tempat pertumbuhan rambut tebal. Pembuangan rambut elektrik sering diresepkan untuk orang dewasa. Semasa itu, jarum dimasukkan pada sudut tepat ke dalam setiap folikel, kemudian arus elektrik dibekalkan ke folikel rambut dengannya. Ia merosakkan sistem akar. Selepas prosedur, rambut mati dikeluarkan dengan pinset. Rata-rata satu sesi berlangsung selama setengah jam. Selama ini, pakar berjaya memproses kawasan kecil badan, jadi jumlah sesi secara langsung bergantung pada tahap pertumbuhan rambut.

Kanak-kanak tidak dapat menghilangkan tumbuh-tumbuhan secara radikal hingga akhir akil baligh, oleh itu doktor mengesyorkan mereka untuk mewarnai tumbuh-tumbuhan dengan hidrogen peroksida.

Resipi ubat tradisional

Untuk rawatan hipertrikosis rakyat, perlu menggunakan decoctions dan infus herba yang dapat membantu menstabilkan latar belakang hormon, menguatkan sistem saraf, dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan. Resipi berikut sangat sesuai untuk tujuan ini..

  1. Untuk menguatkan sistem saraf, anda perlu menyediakan rebusan St. John's wort (sesudu rumput diseduh dengan 500 ml air mendidih, disuntikkan, kuahnya disaring, dan kemudian diminum dalam dua dos). Kursus rawatan adalah dua minggu.
  2. Untuk membersihkan darah dan meningkatkan fungsi sistem genitouriner, para pakar mengesyorkan minum rebusan semanggi (dua sudu rumput kering diseduh dengan satu liter air mendidih, dimasukkan ke dalam termos selama dua belas jam, ubat selesai diminum 100 ml tiga kali sehari selama sebulan).
  3. Untuk menormalkan tahap hormon, berguna untuk mandi air suam dengan sepuluh tetes geranium eter ditambahkan ke dalam air. Tempoh prosedur adalah lima belas minit, mandi boleh dilakukan setiap hari selama dua minggu.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Penyakit ini tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan orang yang sakit. Tetapi penampilan rambut tebal di wajah dan kawasan terbuka badan yang lain menyebabkan kejutan psiko-emosi yang kuat. Sekiranya tidak ada rawatan, keadaan masalahnya rumit dengan berlakunya kemurungan yang berterusan.

Ramalan

Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa hipertrikosis adalah pendahulu kepada barah kulit pada 90% kes. Oleh itu, sangat penting untuk tidak mengabaikan kehadiran masalah yang ditunjukkan. Hanya diagnosis awal dan rawatan tepat pada masanya yang dapat membuat ramalan yang baik..

Pencegahan

Tidak ada profilaksis khusus. Pakar mengesyorkan kepada mereka yang mempunyai hipertrikosis keturunan untuk berunding di klinik genetik perubatan walaupun pada peringkat merancang kanak-kanak.

Wanita hamil harus melindungi diri dari sebarang jangkitan. Penting dari hari-hari pertama pembuahan untuk mendaftar dengan klinik antenatal dan berada di bawah pengawasan pakar sakit puan selama sembilan bulan.

Untuk mencegah timbulnya hipertrikosis yang diperoleh, berguna untuk merawat penyakit berjangkit pada waktunya, mengelakkan kecederaan kulit, dan sentiasa menguatkan sistem kekebalan tubuh.