Puasa glaukoma

Pada peringkat awal glaukoma, puasa adalah rawatan berkesan yang membantu memulihkan fungsi visual dan mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut. Agar sekatan pengambilan makanan tidak menyebabkan komplikasi, adalah penting untuk berjumpa doktor terlebih dahulu dan mengecualikan kontraindikasi. Selepas terapi sedemikian, berguna untuk menjalani diet khas yang akan meningkatkan kesannya.

Manfaat perubatan puasa

Setelah beberapa minggu menjalani terapi puasa, anda dapat memulihkan penglihatan sepenuhnya, menormalkan tekanan intraokular, dan memperbaiki keadaan fundus. Puasa memaksa tubuh untuk menggerakkan simpanan dalamannya, membersihkan tisu lemak, neoplasma yang tidak perlu, dan membuang lebihan cecair. Setelah menyelesaikan mogok makan, penting untuk keluar daripadanya dengan betul, anda perlu mematuhi diet. Puasa lebih baik di bawah pengawasan perubatan..

Siapa yang boleh dan tidak boleh kelaparan?

Puasa terapeutik ditunjukkan untuk banyak penyakit. Dengan glaukoma, peningkatan akan datang dalam beberapa minggu. Tetapi seseorang harus mengambil kira kehadiran beberapa penyakit yang kaedah ini tidak boleh digunakan. Penyakit kronik sistem kardiovaskular, bentuk tuberkulosis terbuka, tumor ganas, sirosis hati dan hepatitis kronik, diabetes mellitus tipe I, penyakit darah, kehamilan dan penyusuan adalah kontraindikasi mutlak untuk puasa terapeutik. Apa-apa bentuk penyakit teruk lain yang menyebabkan pesakit tidak bergerak juga dikontraindikasikan kerana menolak makanan. Kanak-kanak boleh kelaparan, tetapi untuk jangka masa yang sangat pendek - 1-3 hari, bergantung pada usia, ciri-ciri individu organisma.

Sebelum bermulanya mogok makan, diperlukan perundingan dengan doktor dan pemerhatian yang diinginkan sepanjang tempoh rawatan.

Cara kelaparan dengan betul?

Mencapai kesan terapeutik hanya akan membantu penolakan makanan sepenuhnya selama 15-20 hari atau lebih. Lebih baik mulakan dengan puasa air klasik, kaedahnya mudah, selamat dan telah lama diuji. Sebaiknya mulakan dengan prosedur pembersihan: enema atau pengambilan julap. Mana-mana makanan dikecualikan sepenuhnya, air diminum mengikut kesihatan, tetapi lebih baik tidak lebih dari 2 liter sehari. Penting untuk berhenti merokok dan alkohol. Aktiviti fizikal ringan, udara segar, mandi kerap, urutan diri ringan ditunjukkan. Jalan keluar dari rasa lapar harus dimulakan secara beransur-ansur dengan memasukkan jus buah-buahan dan sayur-sayuran segar ke dalam makanan. Masukkan sup ringan, salad sedikit demi sedikit. Sebaiknya jangan memakan daging lebih lama, menggantikannya dengan kacang. Proses pemulihan badan berterusan selama 1-3 bulan setelah kembali ke makanan, jadi dalam tempoh ini adalah penting untuk menyediakan makanan yang berkualiti, untuk menjalani diet sayur-sayuran.

Rawatan glaukoma berpuasa

Pengalaman berpuasa kuratif

USA. Dr. Vivini adalah penyokong puasa yang panjang - 30, 40 dan 50 hari - di mana, menurut pendapatnya, penawar radikal untuk penyakit kronik yang diabaikan dapat dicapai. Namun, sesuai dengan tuntutan sistem jaminan sosial, dia mencari cara untuk mempercepat proses penyembuhan. Ini adalah cara untuk menambahkan kaedah naturopati untuk rawatan puasa, yang mendorong pembebasan toksin secara intensif yang dikeluarkan oleh rasa lapar. Vivini percaya kaedah ini sangat berkesan sehingga waktu berpuasa selalunya dapat dipotong separuh dan terhad kepada 20 hari. Dari kaedah yang digunakannya untuk mempercepat proses rawatan, dia menamakan berikut: aplikasi lumpur, hidropati, (ionoterapi, vibroterapi, cadangan dan hipnosis, akupunktur, urut tulang belakang, homeopati, aerosol, diathermy, ultrasound. Dalam setiap kes, kaedah, bergantung pada sifat penyakit dan keadaan pesakit.

Pakar AS yang terkenal dalam kuratif puasa L. de Vries memberikan statistik menarik mengenai rawatan penyakit somatik dengan kaedah ini. Pada pendapatnya, peratusan pemulihan pesakit yang menjalani ibadah puasa sangat tinggi dan melebihi hasil semua kaedah terapi lain. "Ramai pesakit," tulis de Vries, "yang telah menderita penyakit yang tidak dapat disembuhkan selama bertahun-tahun, telah pulih sepenuhnya. Semua doktor yang menggunakan rawatan puasa menekankan keberkesanannya yang luar biasa.".

Dalam laporan tersebut, Dr. de Vries tertarik dengan fakta-fakta rawatan dengan kaedah berpuasa penyakit mata, yang belum kita sebutkan. Dia memberikan senarai berikut: katarak, hiperemia, konjungtivitis, glaukoma, keratitis, barli. Katarak yang tidak dirawat hilang sepenuhnya setelah 21 hari berpuasa. Semua jenis konjungtivitis hanya memerlukan kebersihan dan puasa untuk sembuh - pendek untuk penyakit akut dan lama untuk yang kronik. Dengan adanya glaukoma (peningkatan tekanan intraokular), penyakit ini secara beransur-ansur hilang dalam 2-3 minggu puasa.

Ringkasan menarik diberikan oleh Dr. Mac Itchen dari California. Peratusan purata kes peningkatan atau pemulihan selepas rawatan puasa, menurut datanya, adalah 88.4%. Senarai penyakit yang dirawat termasuk: tekanan darah tinggi, kolitis, fistula, anemia, buasir, artritis, bronkitis, penyakit ginjal, tumor jinak, penyakit jantung, asma, bisul perut, demam hay, gondok, pyorrhea, batu empedu, barah, sklerosis berganda, katarak.

Kes barah dan penyembuhan sklerosis berganda dalam senarai ini amat mengejutkan. Ada kemungkinan bahawa ini adalah penyakit pada peringkat awal (yang - penulis tidak melaporkan).

Sekarang mari kita maju ke Jepun dan lihat bagaimana idea-idea puasa terapeutik berkembang di sini. Di hadapan kita adalah kisah seorang saintis Jepun, Doktor Sains Perubatan Imamura Motoo.

Di Jepun, puasa sebagai pemujaan agama telah diamalkan sejak seribu tahun yang lalu. Petapa keagamaan, yang menghabiskan hidupnya dengan tidak memakan makanan, menjadi yakin bahawa kelaparan meningkatkan bukan sahaja rohani, tetapi juga keadaan fizikal seseorang, dan mengetahui bahawa dengan cara ini adalah mungkin untuk mengobati penyakit. Ini adalah bagaimana puasa bermula di Jepun..

Di sebuah kuil Buddha yang terkenal dekat Tokyo, selama lebih dari tiga abad, banyak orang percaya telah berpuasa dan untuk tujuan penyembuhan.

Pada awal era Meiji, seratus tahun yang lalu, perubatan Eropah mula menembusi Jepun. Sejak itu, puasa kuratif bersama dengan kaedah perubatan oriental lain (akupunktur, moksibusi, ubat-ubatan Cina) telah digunakan untuk dilupakan..

Perubatan Eropah menangani penyakit berjangkit, tetapi banyak penyakit kronik sukar disembuhkan. Ini membuat saya ingat kaedah perubatan semula jadi yang terlupa, termasuk rawatan puasa..

Dalam salah satu bab bukunya "Puasa Terapi", Dr. Imamura menjawab pertanyaan mengapa dia memutuskan untuk mengabdikan hidupnya untuk puasa perubatan.

"Semasa saya pelajar perubatan, saya menderita nefritis kronik, dan tidak ada kaedah perubatan Eropah yang memberi saya kelegaan. Dari kekecewaan dalam perubatan moden, saya memutuskan untuk memasuki" sekolah puasa "di kota Fukuoka, tempat saya dilahirkan. Di sisi ibu bapa saya, saya dirawat dengan rasa lapar selama 8 hari. Hasilnya luar biasa: albuminuria dan hematuria, yang telah berlangsung selama bertahun-tahun, hilang sepenuhnya. Selain itu, sensasi yang tidak menyenangkan yang saya sangat takut sebelum rawatan jauh lebih rendah daripada yang saya jangkakan. Pada tahun 1931. Dan pada tahun 1932, bersama dengan ayah saya, yang juga menderita bentuk nefritis kronik dan hipertensi, kembali memasuki "sekolah puasa". Kami diberi rawatan berpuasa perubatan selama 10 hari. Akibat rawatan, saya pulih sepenuhnya, dan ayah saya mengalami peningkatan yang ketara. Setelah keluar dari hospital, ayah saya mengatur hari kelaparan di rumah setiap 2-3 bulan... Tekanan darahnya turun dari 200 mm hingga hampir normal. Albuminuria hilang. Sejak itu, selama 20 tahun, si ayah menjaga kesihatannya, bekerja aktif sehingga hari terakhir hidupnya dan berumur hingga 72 tahun..

Di "sekolah puasa" saya berkenalan dengan banyak pesakit dan terus berhubung dengan mereka setelah tamat rawatan. Menerima tindak balas yang baik dalam 80% kes, saya sekali lagi yakin akan keberkesanan kaedah ini dan mula memberi nasihat kepada setiap pesakit yang menderita penyakit kronik untuk dirawat dengan rasa lapar.

Kemudian saya menjalani latihan swasta di Fukuoka selama 16 tahun, menyembuhkan dengan kelaparan pesakit kronik yang tidak dibantu oleh ubat atau suntikan. Kemudian, setelah membeli satu "sekolah puasa" di Ikoma, saya membuka hospital saya sendiri. Tetapi dalam perniagaan, kebahagiaan tidak tersenyum kepada saya. Saya tertipu dan kehilangan semua harta benda. Sekarang saya bekerja di Klinik Perbandaran di Perbandaran Gosiki di Pulau Awaji. Ia mempunyai alam yang indah dan iklim yang lembut dan menyenangkan. Ini adalah tempat yang sesuai untuk menjalani terapi puasa, di mana saya dapat menumpukan seluruh kekuatan saya pada kaedah rawatan kegemaran saya. ".

Imamura Motoo melakukan rawatan dengan mengambil kira ciri individu dan usia pesakit. Mengesyorkan pilihan berikut:
• puasa yang ketat, di mana pesakit hanya diberi air untuk sepanjang tempoh rawatan;
• berpuasa ketat hanya dua hari, dari hari ke-3 - sayur-sayuran, buah-buahan, 200 gram dua kali sehari; hari pertama - jus, dari hari ke-5 - susu masam, 400-600 gram.

Dalam tempoh persediaan, jumlah makanan terhad selama dua hari, makanan yang mudah dicerna diberikan.

Pada hari pertama puasa, dan kemudian setiap 2-3 hari, ubat pencahar atau enema diberikan. ubat biasanya tidak diresepkan.

Tempoh puasa 7-10-14 hari, kadang-kadang hingga 21 hari.

Pesakit keluar dari hospital 10-15 hari selepas berakhirnya puasa.

"Saya sendiri yakin," Dr. Imamura Motoo menyelesaikan buku ini, "bahawa ketika berpuasa dilaksanakan, tidak boleh ada satu pun kematian dan tidak ada satu pun kes memburukkan lagi penyakit ini. Pekerjaan ini memerlukan banyak tekanan daripada saya, tetapi pada masa yang sama saya merasa sangat gembira kerja ini ".

Seseorang boleh membicarakan lebih banyak arah dalam rawatan puasa: bagaimanapun, di negara yang berbeza, di meridian yang berlainan di dunia, rawatan puasa mempunyai perbezaannya sendiri. Tetapi satu perkara penting - kaedah puasa terapi mendapati pengikut di mana-mana dan di mana sahaja memberi kelegaan kepada banyak pesakit..

MENGIKLANKAN

Sila komen mengenai bahan yang diterbitkan di halaman ini dan kongsi pengalaman anda. Pendapat anda penting bagi kami!

MENGIKLANKAN

© 2010. Hak cipta terpelihara.
Penerbitan bahan laman web dibenarkan, dengan syarat pautan ke Pengetahuan Berguna

Puasa untuk glaukoma

Telah terbukti bahawa berpuasa untuk penyakit mata, khususnya, untuk glaukoma, adalah langkah berkesan yang dapat memperlambat perkembangan patologi, terutama jika yang terakhir berada pada tahap awal. Puasa terapeutik dan pemakanan yang betul seterusnya membantu memperbaiki keadaan fundus, akibat vasospasme menurun, tekanan intraokular kembali normal.

Keberkesanan rasa lapar untuk glaukoma

Glaukoma hilang sepenuhnya dalam beberapa minggu puasa.

Puasa membantu dengan glaukoma, seperti penyakit lain. Ramai pesakit benar-benar menyingkirkan kecacatan penglihatan. Rawatan kelaparan membersihkan dan menggerakkan organ dalaman. Semasa memunggah dan terapi diet, tubuh menghabiskan rizab dalamannya sendiri, dan tisu yang tidak sihat, seperti lemak dan neoplasma, mula-mula menurun dan hilang. Organ dalaman dibersihkan daripada produk metabolik dan toksin. Mekanisme pemulihan, penyembuhan dan peremajaan reaksi metabolik organ pada tahap sel diaktifkan. Slagging hilang, semua fungsi organ dalaman bertambah baik.

Petunjuk untuk berpuasa di glaukoma

Sebelum memulakan pemuatan dan terapi diet, adalah mustahak untuk berjumpa doktor, lulus semua ujian yang diperlukan, dan puasa itu sendiri harus diawasi oleh pakar. Setiap kes penyakit ini memerlukan pendekatan individu oleh doktor yang hadir. Penyakit seperti itu memberi rawatan yang baik:

  • peringkat awal hipertensi;
  • asma bronkial;
  • kegemukan;
  • penyakit gastrousus;
  • arthrosis, arthritis, osteochondrosis;
  • eksim, psoriasis, alahan;
  • penyakit saluran empedu;
  • kemurungan, gangguan saraf;
  • nefritis;
  • buasir;
  • gangguan penglihatan dan pendengaran, glaukoma, katarak.
Kembali ke senarai kandungan

Kontraindikasi

Terdapat relatif dan mutlak. Sekiranya kita berbicara mengenai kontraindikasi relatif terhadap pemunggahan dan terapi diet, maka kaedah itu digunakan dengan berhati-hati dan di bawah pengawasan pakar. Pemerhatian biasanya dilakukan di sanatorium, pusat pencegahan atau klinik. Selalunya, teknik ini digunakan apabila tidak ada harapan lagi. Ramai orang menyingkirkan penyakit mereka hingga akhir. Penyakit yang berkaitan dengan kontraindikasi relatif:

  • tekanan darah rendah yang teruk;
  • iskemia;
  • anoreksia;
  • batu empedu dan urolithiasis, kolesistitis;
  • sklerosis berbilang;
  • ulser perut akut;
  • gout;
  • hemofilia, trombophlebitis lambat;
  • keadaan demam;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • miokarditis;
  • diabetes mellitus jenis II;
  • imobilitas pesakit.
Seperti yang banyak disaksikan oleh pengarang, berehat dari makanan membantu menghilangkan glaukoma, ini memerlukan masa yang lama..

Memunggah dan terapi diet untuk penyakit benar-benar dikontraindikasikan:

  • distrofi;
  • kehamilan, penyusuan susu ibu;
  • batuk kering aktif;
  • kegagalan jantung, aritmia;
  • sirosis hati, hepatitis kronik;
  • tromboflebitis;
  • penyakit darah sistemik;
  • infark fokus besar;
  • onkologi;
  • gangguan buah pinggang dan hepatik;
  • umur - kanak-kanak, orang tua;
  • diabetes mellitus jenis 1.
Kembali ke senarai kandungan

Cara menjaga kelaparan dengan betul?

Pantang pengambilan makanan tidak lama - dari 1 hingga 3 hari, dan lama - lebih dari 10 hari.

Gabungan yang tepat untuk tempoh kelaparan dan pemulihan setelah itu cepat sihat. Boleh diterima untuk menahan rasa lapar yang tidak akan menyebabkan komplikasi selama 10 hari. Peraturan terapi kelaparan untuk setiap jenis dinyatakan dalam jadual:

Jenis puasaPrinsip
BasahPenting untuk meletakkan enema pembersih sebelum berpuasa, ini meningkatkan hasil dan mengurangkan kesan sampingan. Penerimaan sekurang-kurangnya 1.5-2 liter air sehari. Aktiviti fizikal sederhana. Minuman keras, kopi, rokok dilarang dalam tempoh rawatan. Terapi diet pemunggahan basah berlangsung sehingga 10 hari.
KeringkanMelibatkan penolakan sepenuhnya untuk minum dan makan. Puasa kering berlangsung sehingga 3 hari. Dengan kaedah ini, anda perlu mandi, mandi, bilas mulut untuk membersihkan badan dari racun.
GabunganTerdiri daripada aplikasi puasa basah dan kering secara bertahap.
MelangkahPergantian kelaparan lengkap hingga tanda ketoasidosis pertama dengan diet pemulihan adalah teknik bertahap. Kemudian semuanya diulang lagi 3-4 kali.
PecahanMenggabungkan urutan pemunggahan dan terapi diet dan diet pemulihan.
Setiap mingguKaedah terbaik untuk memulihkan dan memunggah badan adalah berpuasa seminggu sekali - setiap hari.
Kembali ke senarai kandungan

Perasaan semasa proses penyembuhan

Pada hari-hari pertama rawatan, seseorang mengalami rasa lapar, kelemahan, migrain ringan, mual, kegelapan mata dengan pening, perubahan mood. Pada hari 3-4, simpanan lemak habis digunakan secara aktif. Bau aseton didengar dari orang itu, ini menunjukkan pembersihan organ dalaman. Tekanan menurun, kadar nadi menurun, proses pencernaan menjadi perlahan.

Penambahbaikan berlaku pada hari ke-9. Keluar dari puasa secara beransur-ansur bermula. Diet pemulihan sama dengan jangka masa puasa. Penting untuk mengikuti cadangan pakar semasa meninggalkan diet. Reaksi semula jadi terhadap rasa lapar adalah merasa sejuk dan berpakaian dengan hangat. Rawatan berpuasa berakhir apabila pesakit berasa lebih baik. Setelah menyelesaikan semua prosedur, penting untuk menjaga diet..

Rawatan glaukoma berpuasa

Bolotov, Pogozhev "Farmasi kesihatan menurut Bolotov"

Glaukoma
Glaukoma adalah peningkatan tekanan intraokular yang disebabkan oleh keradangan yang dapat merosakkan fungsi saraf optik dan menyebabkan gangguan penglihatan.

Pemulihan saluran gastrousus
Rawatan bermula dengan pemulihan gastrousus.

Oilcakes Perah jus dari kentang atau abu gunung menggunakan juicer. Sebaik sahaja anda menerima kek, mereka segera digulung dengan telapak tangan anda ke dalam bola kecil seukuran kacang. Anda perlu menyimpan bebola kek di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 minggu. Bola diambil 3 kali sehari selama 2 sudu besar. sudu 20 minit sebelum makan. Dalam kes ini, anda tidak perlu mengunyahnya. Minum jus selepas makan.

Fermentasi gula pada jus. Ambil 3 liter jus kubis putih (wortel samoseyka, lobak hitam tanpa kepingan) dalam 1 gelas gula dan tetapkan untuk penapaian selama 2-3 minggu. Minum 3-4 sudu besar. sudu penapaian 10 minit selepas makan.

Enzim Celandine Bahan-bahan: 3 liter whey, 1 gelas gula dan 1 gelas herba kering atau segar celandine (tidak diinginkan menggunakan akar). Kami memasukkan rumput ke dalam beg kain kasa dan menggunakan sinker (kerikil) untuk merendamnya di bahagian bawah balang 3 liter. Dalam 1-2 minggu, perlu mengambil enzim secara lisan, 0.5 cawan, 30 minit sebelum makan. Simpan enzim di tempat yang hangat dan gelap. Balang ditutup dengan beberapa lapisan kain kasa.

Rangsangan pankreas

Teh pueraria digunakan, yang menurunkan kadar saharav darah dan merangsang pengeluaran insulin di pankreas.

Rebusan bunga pueraria.Untuk menyiapkan rebusan 0,5 cawan bunga pueraria, tuangkan 1 liter air dan rebus dengan api kecil atau dalam mandi air selama setengah jam.

Untuk meningkatkan pengeluaran insulin, perlu mengambil enzim pada lada pahit, dan juga pada pahit..

Penjagaan mata

Mata harus dicuci sebelum tidur dengan teh rosemary.

2 sudu besar rebus sudu rosemary liar dalam 1 liter air selama 10-15 minit, dan kemudian sejuk hingga suhu badan.

Tanamkan di mata enzim arnica, celandine, lemon, blueberry, raspberry, rosemary liar (kekuatan rendah - 1 *%).

Rawatan diaforetik dan mandian air panas

Perhatian khusus harus diberikan kepada teh sweatshop Finland dengan lada (hitam dan merah).

Cuka tincture elecampane. 0.5 cawan ramuan elecampane ditambahkan kepada 0.5 liter cuka 9%. Semuanya disuntik sekurang-kurangnya 5-10 jam.

Peluh-peluh kvass Peluh-peluh kvass disediakan seperti berikut. Ambil 3 liter air, tambahkan 1-2 cawan jem raspberry atau raspberi segar, 1 gelas gula (jangan tambah gula ketika menggunakan jem). Untuk penapaian, 1 * sudu kecil juga ditambah. sesudu krim masam. Simpan suam (20-30 * ° C) selama 2 minggu. Kvass dimakan tanpa norma, setiap kali menambahkan air dan jumlah gula yang sesuai ke dalam balang seperti yang dimakan. Kaleng kvass seperti itu boleh mencukupi untuk keseluruhan rawatan..

Teh diaphoretic Untuk teh diaphoretic, raspberi kering (buah atau batang), viburnum, cranberry, elderberry (bunga), linden (bunga atau daun), birch (daun), sage, fireweed, coltsfoot, elecampane sesuai. Untuk penyediaan teh diaforetik 1 sudu besar. sesudu bahan tanaman dibancuh selama 15-20 minit dalam 1 gelas air mendidih. Masukkan 1 * sudu kecil ke segelas teh. sesudu cuka 9 peratus.

Mandi air panas 1-2 kali seminggu, panaskan di dalamnya selama 10-15 minit.

Setelah mandi, garam halus yang diambil dari hujung pisau dituangkan ke mata dengan tekanan yang meningkat. Setelah melakukan 2-3 prosedur, ukur tekanan intraokular.

Anda perlu minum enzim dari elderberry, wortel, lengkuas, eyebright, elang, serta tanaman dari keluarga araliaceae, akar emas, eleutherococcus, serai, aralia Manchurian, ginseng, zamaniha. Enzim diambil 0.5 cawan 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Rawatan glaukoma berpuasa

Semua panduan berpuasa terutamanya menggambarkan kesannya terhadap fisiologi dan jiwa seseorang. Namun, harus dikatakan bahawa pekerjaan utama tubuh semasa berpuasa dilakukan dalam bentuk lapangan seseorang, dalam kesedarannya.

Apabila seseorang mula kelaparan secara sukarela, dia tidak hanya melawan penyakit itu. Pada hari pertama berpuasa, badan mula melakukan tunjuk perasaan. Pemikiran tentang makanan selalu berputar di dalam fikiran saya, ada perasaan tidak puas hati, kerengsaan, kasihan, penyesalan, ketakutan.

Perubatan, bekerja dengan badan, tidak akan pernah menyingkirkan kita dari penyakit, penyebab sebenarnya bukan pada tubuh fizikal seseorang, tetapi dalam bentuk bidangnya. Puasa adalah kaedah yang membolehkan kita bekerja secara bebas dengan patologi deria dan akibatnya dalam tubuh fizikal..

Penulis berharap buku ini banyak berubah dalam fikiran anda, berkaitan dengan badan anda dan kehidupan secara umum. Maka anda akan memahami dan menghayati peribahasa yang tepat: "Lapar bukanlah ibu saudara, tetapi seorang ibu.".

Contohnya berpuasa di alam

Puasa adalah satu bentuk terapi semula jadi yang paling selamat dan tidak berbahaya apabila digunakan dengan betul..

Mari kita perhatikan lebih dekat mengenai alam sekitar kita. Musim berubah secara berkala di Bumi. Pada masa yang sama, musim yang baik untuk pertumbuhan tumbuhan dan kehidupan haiwan digantikan oleh musim yang tidak baik.

Pada musim bunga dan musim panas, haiwan mendapat makanan yang mencukupi. Oleh kerana mereka berada dalam keadaan yang baik, mereka tumbuh dan membiak dengan cepat. Pada musim sejuk, tempoh yang berbeza bermula di alam, waktu siang dipendekkan, menjadi sejuk. Tumbuhan menghentikan aktiviti mereka, menumpahkan dedaunan mereka, mengering. Untuk serangga dan haiwan, terdapat kekurangan makanan. Walau bagaimanapun, haiwan tahu bagaimana menyesuaikan diri dengan keadaan musim sejuk yang tidak baik. Hampir semua serangga dan beberapa haiwan berhibernasi ketika ini. Haiwan yang tidak berhibernasi mengalami masa yang tidak menyenangkan ini, membuat makanan minimum, dan dalam beberapa tempoh tidak makan sama sekali.

Oleh itu, secara semula jadi, terdapat dua mekanisme utama yang memungkinkan dunia hidup Bumi menahan keadaan buruk (bermusim) berulang secara berkala. Mekanisme pertama adalah tidur bermusim, dan yang kedua adalah penolakan makan sementara. Mari kita analisis ciri kedua mekanisme.

Pada haiwan, kedalaman hibernasi (semasa mereka tidak makan atau minum apa-apa) adalah tiga jenis - keadaan animasi yang ditangguhkan, tidur bermusim dan hibernasi bermusim yang berterusan.

Perkataan ini terbentuk dari bahasa Yunani ana - back, for dan bios - life dan bermaksud keadaan organisma di mana proses hidup begitu perlahan sehingga semua manifestasi kehidupan yang tidak dapat dilihat tidak ada. Para saintis menyedari bahawa anabiosis dicirikan oleh penyejukan dan / atau dehidrasi badan yang teruk. Air intraselular, apabila disejukkan, berubah menjadi jisim amorf berkelas, yang tidak memusnahkan protoplasma sel, seperti kristal ais. Selepas pencairan, proses hidup dipulihkan sepenuhnya dalam sel seperti itu. Apabila badan mengalami dehidrasi, protoplasma sel (protein hidup) dari keadaan hidrosol (cecair aspik) memasuki keadaan hidrogel (seperti gelatin kering) dan untuk masa yang lama mengekalkan kemungkinan peralihan terbalik apabila keadaan persekitaran yang baik berlaku. Sebaik sahaja keadaan seperti itu diciptakan, protoplasma menyerap air - ia membengkak, yang membawa kepada pemulihan proses kehidupan.

Keadaan animasi yang ditangguhkan khas untuk bakteria dari biji tanaman, serangga, amfibia dan reptilia. Dalam keadaan ini, makhluk hidup ini mampu bertahan dalam keadaan permafrost, panas terik, kekeringan dan peningkatan radiasi. Oleh itu, benih kering dari beberapa tanaman dapat bertahan sehingga lima puluh tahun atau lebih..

Semasa tidur bermusim, suhu badan, jumlah pergerakan pernafasan dan tahap proses metabolik umum menurun sedikit. Apabila keadaan berubah atau kebimbangan, tidur mudah terganggu dan haiwan menjadi aktif. Mimpi seperti itu berlaku pada beruang, rakun, anjing rakun, badger. Keadaan beruang hitam Amerika yang tidur pada musim sejuk dapat dilihat berdasarkan data berikut. Pada suhu udara minus 8 ° C, suhu + 4 ° C diperhatikan pada permukaan kulit, 22 ° C di rektum, dan 25 ° C di rongga mulut (berbanding 35 ° C semasa terjaga). Bilangan nafas dikurangkan menjadi 2-3 seminit (berbanding 8-14 ketika terjaga).

Keadaan ini dicirikan oleh kehilangan kemampuan melakukan termoregulasi, penurunan tajam dalam jumlah pergerakan pernafasan dan pengecutan otot jantung, penurunan tahap metabolisme umum. Sebagai contoh, dalam tupai tanah, kadar pernafasan dari 100-360 dalam tempoh semangat turun menjadi 1-15 semasa hibernasi; bilangan degupan jantung dari 100-350 dalam tempoh semangat turun menjadi 5-19 semasa hibernasi; suhu badan menurun dari 35-39 ° C dalam tempoh semangat hingga 1-13 ° C semasa hibernasi.

Tidak ada penghentian metabolisme sepenuhnya semasa hibernasi. Haiwan menampung perbelanjaan simpanan tenaga dalam badan. Sebagai contoh, marmot mempunyai penggunaan tisu badan berikut semasa hibernasi (dalam%): tisu adiposa - 99; hati - 59; bukaan - 46; paru-paru - 45; otot badan - 30; hati - 27; rangka -12.

Semasa tidur bermusim dan hibernasi, tubuh haiwan mengalami peningkatan daya tahan terhadap pelbagai faktor buruk. Sebagai contoh, tanpa membahayakan kesihatan, haiwan eksperimen bertoleransi peningkatan dos racun, radiasi radioaktif, tidak jatuh sakit akibat jangkitan tiruan dengan mikroba dan virus..

Jenis penyesuaian haiwan ini terhadap faktor persekitaran yang tidak baik adalah dua jenis: terpaksa dan sukarela..

Terpaksa. Haiwan itu tidak menerima makanan yang diperlukan kerana tidak mencukupi. Ini menyebabkan keletihan secara beransur-ansur, melemahkan pertahanan tubuh haiwan. Di samping itu, jika haiwan tidak dapat mencari makanan selama beberapa hari, haiwan itu tanpa makanan. Makanan yang serupa adalah biasa bagi serigala dan pemangsa lain. Mereka mudah menahan lapar..

Sukarela. Banyak haiwan secara sukarela enggan makan kerana keunikan hidup mereka. Contohnya, apabila makanan menjadi sukar, mereka sama sekali tidak makan. Inilah yang dilakukan oleh rusa pada akhir musim sejuk. Pada beberapa haiwan, penolakan makanan ditentukan oleh menjaga keturunan. Ini diperhatikan pada penguin raja ketika mereka menetas dan kemudian memberi makan anak ayam mereka. Setelah penguin raja wanita bertelur, dia pergi ke laut untuk memberi makan, dan jantan mula "menetas". Selama empat bulan (!) Lelaki tidak makan apa-apa. Burung kehilangan hingga 40% dari berat badan mereka sendiri, menurunkan berat badan dengan banyak, bulu mereka menjadi kotor, setelah kehilangan kilauan dan sutera. Dan hanya ketika betina kembali, jantan bergegas ke laut untuk memberi makan. Di samping itu, burung dewasa mencabul pada akhir November. Molting berlangsung selama 20 hari, pada masa itu penguin kelaparan.

Penolakan makan secara sukarela juga boleh merangkumi kes penyakit haiwan. Haiwan yang sakit parah biasanya menahan diri dari makanan sehingga sembuh.

Satu atau lain-lain pantang sementara dari pengambilan makanan lebih banyak terdapat pada mamalia. Apabila haiwan menolak makanan sepenuhnya dan dalam keadaan bangun, penyusunan semula khas berlaku di tubuhnya, yang menyediakan makanan dalaman sepenuhnya. Pemakanan dalaman membantu memulihkan sistem ketahanan dan genetik. Sebagai peraturan, haiwan tidak jatuh sakit dalam tempoh ini..

Sehubungan dengan itu, perkara-perkara berikut dapat diperhatikan: jika kita ingin pertahanan badan kita berada pada tahap yang tinggi, adalah perlu untuk menahan diri dari makan sesuai dengan musim yang tidak menyenangkan tahun ini (atau semasa sakit). Kehidupan yang diberi makan dan bebas tekanan menjadikan mana-mana organisma lemah dan tidak berdaya.

Diet dan berpuasa untuk glaukoma

Glaukoma adalah penyakit berbahaya di mana tekanan intraokular meningkat. Mustahil untuk menyembuhkan penyakit yang sudah ada sepenuhnya, tetapi tidak boleh dibiarkan tanpa rawatan - glaukoma dalam keadaan lanjut akan menyebabkan kehilangan penglihatan.

Diyakini bahawa sekiranya glaukoma mata, tubuh kekurangan vitamin tertentu, oleh itu, untuk menjaga kesihatan pesakit dan mencegah perkembangan penyakit ini, sangat penting untuk mengikuti diet seimbang yang betul..

Peranan Pemakanan di Glaukoma

Agar mata dapat menerima semua nutrien, vitamin dan mineral yang diperlukan dalam kadar yang tepat, pemakanan untuk glaukoma mata mesti seimbang dan bebas dari produk berbahaya. Penekanan harus diberikan pada makanan sihat semula jadi, kerana ia mengandungi banyak bahan yang diperlukan dan tidak memberi kesan toksik pada tubuh.

Makanan harus menggabungkan jumlah protein, lemak, dan karbohidrat yang tepat. Makanan yang terlalu berlemak harus dielakkan, sebaliknya memperkayakan diet anda dengan banyak pilihan vegetarian. Mereka mengandungi banyak komponen yang bermanfaat untuk kesihatan mata, membantu membersihkan badan dari toksin, tepu dengan mineral dan vitamin.

Dianjurkan untuk makan sedikit demi sedikit, sehingga 6 kali sehari..

Sangat penting untuk mengikuti peraturan minum yang lengkap. Jumlah minimum cecair adalah satu setengah liter. Air membantu menghilangkan toksin, mencegah terbentuknya edema dan tidak menimbulkan peningkatan tekanan, termasuk tekanan intraokular.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang

Pertama sekali, diet untuk glaukoma bertujuan untuk menghilangkan makanan yang dapat menimbulkan peningkatan tekanan darah dan intraokular. Adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk - merokok dan minum. Kemudian tiba giliran kopi dan teh hitam yang kuat, koko dan coklat, serta minuman berkarbonat seperti Coca-Cola atau Pepsi, yang juga diperkaya dengan kafein dan mengandungi terlalu banyak gula atau pengganti yang tidak berbahaya.

Langkah seterusnya adalah penghapusan makanan tiruan, beku dan makanan dalam tin sepenuhnya. Ia mengandungi terlalu banyak bukan sahaja komponen berbahaya sintetik, tetapi juga garam, yang mengekalkan kelembapan dan meningkatkan tekanan darah, dan ini dilarang dalam glaukoma. Perkara yang sama berlaku untuk sisa produk - daging yang diproses, sosej, produk salai, acar dan perap. Tidak ada tempat untuk mereka di menu pesakit dengan glaukoma.

Kaldu dan kaldu lemak juga menimbulkan risiko besar bagi kesihatan pesakit. Mereka mengandungi banyak bahan ekstraktif yang tidak mempengaruhi metabolisme secara negatif, tetapi lebihan lemak haiwan, terutama zat padat, menyebabkan aterosklerosis. Kapal "tersumbat" tidak melakukan tugasnya dengan baik, yang juga menyebabkan peningkatan tekanan.

Seorang pesakit dengan glaukoma harus makan makanan ringan, berkalori tinggi, tetapi mudah dicerna dengan baik dan tanpa masalah. Penekanannya adalah pada produk berasaskan tumbuhan, walaupun daging tanpa lemak, ayam dan ikan selalu ada di menu. Keutamaan diberikan kepada produk makanan asal semula jadi dengan rawatan haba yang minimum atau lembut. Makanan goreng mestilah minimum, tetapi banyak buah segar, beri, sayur-sayuran dan sayur-sayuran harus dimakan, kerana sangat penting bagi seseorang yang menderita glaukoma untuk mendapatkan banyak vitamin dan mineral dengan makanan.

Rawatan berpuasa

Puasa digunakan sebagai ubat berkesan untuk glaukoma. Ia mendorong pembersihan toksin dalam badan dan berkesan, membuang lebihan cecair, membantu mengurangkan tekanan.

Puasa terapeutik memaksa tubuh bergerak, mencari titik lemahnya dan menyingkirkannya. Tindakan inilah yang menjelaskan keberkesanan rawatan dengan mogok lapar untuk banyak penyakit..

Bergantung pada jenisnya, puasa adalah seperti berikut:

  • Keringkan, tidak termasuk makanan atau minuman. Ia tidak dapat dipatuhi selama lebih dari tiga hari. Untuk meningkatkan penghapusan toksin dan mengurangkan kesan sampingan, anda perlu sering mandi atau mandi, bilas mulut.
  • Basah. Bersamanya, pesakit tidak makan apa-apa, tetapi minum 1.5 - 2 liter air minuman bersih setiap hari. Juga, enema pembersihan khas dibuat. Puasa seperti itu boleh berlangsung sehingga 10 hari..

Segala jenis puasa perubatan mesti dipersetujui dengan doktor anda, kerana terdapat banyak kontraindikasi terhadapnya. Sebelum prosesnya, anda perlu melakukan pemeriksaan dan lulus ujian yang diperlukan. Sebaiknya lakukan prosedur ini di bawah pengawasan kakitangan perubatan semasa rawatan spa..

Kontraindikasi untuk menggunakan sebarang jenis puasa boleh menjadi penyakit atau keadaan berikut:

  • Tekanan darah terlalu rendah.
  • Iskemia jantung.
  • Miokarditis.
  • Lupus eritematosus sistemik.
  • Diabetes diabetes jenis 2.
  • Ulser perut dalam keadaan memburukkan.
  • Gangguan metabolik, gout.
  • Penyakit urolithiasis.
  • Cholelithiasis.
  • Kolesistitis.
  • Sklerosis berbilang.
  • Thrombophlebitis.
  • Hemofilia.
  • Anoreksia.
  • Keadaan demam, demam rendah.
  • Keadaan pesakit yang tidak bergerak.

Dilarang menggunakan puasa dalam kes berikut:

  • Semasa mengandung dan menyusui.
  • Sekiranya anda menghidap barah.
  • Dengan kekurangan berat badan akut.
  • Kanak-kanak dan warga tua.
  • Sekiranya anda mengalami serangan jantung yang luas.
  • Dengan batuk kering progresif.
  • Sekiranya anda menghidap diabetes jenis 1.
  • Dengan penyakit darah sistemik.
  • Dengan hepatitis dan sirosis.
  • Di hadapan buah pinggang dan hati, kegagalan jantung.
  • Dengan aritmia yang teruk.

Sebagai hasil membersihkan badan, pertahanannya dipulihkan, kekejangan otot dan saluran darah fundus lega, dan ini mengurangkan tekanan di dalam mata. Puasa dipercayai sebagai senjata yang berkesan untuk melawan glaukoma, terutama jika penyakit ini muncul lebih awal.

Pertengkaran puasa puasa

Pertengkaran puasa puasa

Saya selalu berminat dengan teknik penyembuhan diri. Sepuluh tahun yang lalu, orang di negara kita pertama kali mendengar tentang puasa. Saya teringat bagaimana buku Paul Bragg menarik perhatian saya dan apa wahyu itu menjadi! Idea bahawa puasa boleh disembuhkan nampaknya sesat. Sudah tentu, saya, seperti orang lain, bergegas menjadikan impian saya menjadi kenyataan dalam mencari sosok yang langsing. Hasilnya tidak perlahan untuk menunjukkan dirinya, tetapi sama sekali tidak seperti yang saya harapkan. Setelah seminggu pantang makan, dia dimasukkan ke hospital, dan penglihatannya mulai merosot dengan cepat kerana keletihan. Para doktor menegur saya agar saya tidak lagi terlibat dalam persembahan amatur, kata mereka, saya masih senang. Daripada menolong kesihatannya, dia hanya merosakkan dirinya sendiri. Miopia bertambah buruk sejak bertahun-tahun, saya terpaksa memakai cermin mata.

Saya tidak menyangka bahawa saya akan menghadapi risiko kelaparan lagi, itu adalah pengalaman negatif. Tetapi berdasarkan contoh kakaknya, yang sudah berusia lebih dari 60 tahun, dia yakin bahawa kaedah yang dipilih dengan betul, dilaksanakan dengan betul mengikut arahan, berjaya. Kakak itu menggunakan air kencing puasa, iaitu, dia tidak makan apa-apa, tetapi minum air kencing, 100 gram sehari. Selepas pertama kali, sembelit hilang, malah kelihatan lebih muda. Dia berkongsi rahsia dengan saya, mengatakan bahawa rabun dapat disembuhkan hampir sepenuhnya dengan urinoterapi.

Sekiranya tidak kerana contoh adik perempuan saya yang menular, saya tidak akan membincangkannya lagi. Tetapi ternyata puasa dalam air kencing jauh lebih bermanfaat daripada sekadar berpuasa. Setelah menyingkirkan toksin, seolah-olah dia dilahirkan semula. Saya juga menggunakan sapuan, merangsang zon kolar. Ini untuk aliran darah ke mata. Penglihatan mata bertambah baik. Saya meneruskan prosedur dengan harapan penyembuhan lengkap.

Teks ini adalah pecahan pengantar.

Baca keseluruhan buku

Bab yang serupa dari buku lain:

3.12.1. Norma adalah norma

3.12.1. Norma adalah norma perselisihan Oleh kerana kadar "gula" yang tinggi, dan bukan tahap insulin yang tinggi atau rendah, kini merupakan kriteria diagnostik untuk diabetes mellitus, anda mungkin akan menghadapi akibat tragis dari kesalahan ini dalam menafsirkan norma

6.2.2. Persengketaan gastritis gastrik

6.2.2. Persengketaan gastritis gastrik Pencegahan dan penghapusan gastritis kronik yang betul sebahagian besarnya bergantung pada fungsi rembesan perut, yang boleh menjadi normal, meningkat atau tidak mencukupi. Jus gastrik adalah cecair (rembesan) tidak berwarna yang dihasilkan oleh

Makanan sebagai persediaan untuk berpuasa

Pemakanan sebagai persediaan untuk berpuasa Untuk menunjukkan peranan penting pemakanan, saya ingin memberitahu anda tentang suku Hunzu yang menakjubkan. Sebuah suku yang tinggal di India di Lembah Hunza, disebut "oasis masa muda". Jangka hayat penduduk lembah ini adalah 110-120 tahun. Mereka hampir

Bersedia untuk berpuasa

Bersedia untuk berpuasa Pertama, anda perlu mengeluarkan badan anda dari racun yang paling jelas dengan bantuan pelbagai prosedur pembersihan.Dengan bantuan enema, anda akan membersihkan usus besar batu najis dan patologi lain. Ketika berpuasa, tidak akan ada lagi yang kuat

Kontraindikasi untuk berpuasa

Kontraindikasi untuk berpuasa Kontraindikasi untuk berpuasa perubatan adalah: - pada wanita - separuh kedua kehamilan dan menyusui; - bentuk tuberkulosis lanjut dengan imobilitas manusia; - bentuk malignan lanjut

Bab 2 Bersedia untuk Berpuasa

Bab 2 Mempersiapkan diri untuk berpuasa Pertama, anda perlu mengeluarkan badan anda dari pengumpulan toksin terbesar dengan menggunakan pelbagai prosedur pembersihan (proses ini dijelaskan secara terperinci dalam buku saya "Pembersihan lengkap badan" dan lain-lain). Dengan enema anda akan membersihkan

Keupayaan dan kelangsungan puasa

Keupayaan dan Kelangsungan Berpuasa Dari perkara di atas, dapat dilihat bahawa berpuasa oleh manusia dipraktikkan dalam keadaan yang berbeza seperti makhluk hidup dengan bentuk kehidupan yang lebih rendah, dan kerana banyak sebab penyesuaian dan kelangsungan hidup. Puasa adalah bahagian penting dalam kehidupan

Mempersiapkan alam untuk berpuasa

Mempersiapkan Alam untuk Berpuasa Menjelaskan suatu kes yang terjadi dalam praktiknya, Dr. Jennings memberikan alasan berikut untuk berpuasa: “Anak itu tidak makan selama beberapa hari dan tidak dapat makan selama beberapa hari lagi sekiranya dia hidup. Dan tidak ada yang perlu ditakuti mengenai perkara ini

ROSE GRASS GRAS

GRASS GRASS ROSN Seorang wanita muda pada bulan kelima kehamilannya, mengetahui tentang minat saya terhadap herba, baik dari keinginan untuk menggoda saya, atau untuk menunjukkan pengetahuannya, berkata: “Saya, seperti anda, hanya mengenali ramuan herba. Sekarang saya hanya dilayan dengan mereka. Sama ada sakit kepala atau perut - segera

Tidak mengatakan kebuluran oksigen!

Tidak mengatakan kebuluran oksigen! Saya bercakap dan berkata: semua masalah penduduk bandar adalah kerana kekurangan oksigen! Seberapa sering kita keluar ke udara terbuka, dan tidak hanya di luar, kerana tidak ada yang segar di sana, tetapi hanya gas buang dan kotoran. Dan tidak ada tempat untuk memakan tenaga

Petunjuk dan kontraindikasi untuk berpuasa

Petunjuk dan kontraindikasi untuk berpuasa Sekiranya puasa digunakan untuk tujuan pencegahan atau untuk membersihkan badan secara rutin, anda boleh memilih kaedahnya sendiri. Puasa terapeutik harus mempertimbangkan, pertama sekali, kerumitan penyakit dan ciri-cirinya.

Persengketaan kemurungan kemurungan

Tekanan Depresi Tekanan Sekarang istilah "kemurungan" telah menjadi sangat umum. Lihat dan dengarkan, jadi kemurungan itu mudah bagi setiap orang pertama dengan alasan apa pun. Tetapi sebenarnya, kemurungan sama sekali tidak dimaksudkan dengan perkataan ini. Betul

Pergaduhan sakit nyeri!

Pergaduhan kesakitan yang teruk! Bagaimana membezakan cardialgia neurotik, iaitu rasa sakit di kawasan jantung atau di belakang sternum, dari organik, yang berkaitan dengan perkembangan penyakit jantung koronari (IHD) - sesungguhnya, sayangnya, penuh dengan infark miokard? 1) Dengan angina sebenar, sakit di kawasan ini

Perselisihan insomnia insomnia

Perselisihan insomnia insomnia Hari ini terdapat tiga jenis insomnia utama. Perubahan mendadak dalam rutin harian dan tekanan menyebabkan fakta bahawa orang tidak dapat tidur lama atau tidur mereka menjadi cetek, sekejap-sekejap. Kesedihan serius

Pergaduhan tawa ketawa

Perselisihan tawa ketawa Sebenarnya, sebilangan besar orang percaya bahawa tawa hanya dapat menampakkan diri dalam bentuk sindiran dan humor. Walau bagaimanapun, jenis tawa adalah lebih pelbagai. Jenis tawa yang paling mengagumkan adalah tawa karnival yang disebut, ketika berlakunya kerusuhan dan

Mengeraskan persengketaan mengeras

Persengketaan mengeras Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menjawab soalan yang sering diajukan oleh ibu bapa ketika membincangkan masalah pengerasan. Selalunya soalan-soalan ini dikaitkan dengan penerbitan, yang biasanya digambarkan, mengenai kanak-kanak berenang di lubang ais, berlari telanjang

Puasa untuk glaukoma

Bolehkah puasa meningkatkan penglihatan?

Banyak orang mengaitkan kemampuan berpuasa untuk menyingkirkan semua penyakit. Sikap ini adalah ciri orang yang tidak mempunyai pengalaman sendiri dalam perkara ini. Atas sebab inilah para pemula yang kelaparan sering mengajukan soalan: "Bolehkah puasa meningkatkan penglihatan saya?"

Tidak ada jawapan pasti untuk soalan ini. Dalam pelbagai sumber, ada ulasan positif untuk meningkatkan penglihatan dan bahkan pemulihan sepenuhnya hasil penggunaan puasa. Tetapi tidak kurang ulasan dan kekurangan kesan daripada berpuasa.

Semua ini dapat difahami, kerana terdapat banyak sebab yang menyebabkan masalah penglihatan. Ia boleh menjadi penyakit kongenital dan penyakit organ penglihatan, dan gangguan penglihatan akibat penyakit bersamaan. Oleh itu, mustahil untuk meramalkan bagaimana puasa akan mempengaruhi sebab-sebab ini dalam setiap kes tertentu..

Walau bagaimanapun, ini tidak menghilangkan kesan berkesan berpuasa pada seluruh tubuh manusia. Ia meningkatkan peredaran darah, menurunkan tekanan darah tinggi, meningkatkan proses metabolik dalam badan, membersihkan badan dari toksin dan toksin, meningkatkan peredaran mikro, dll. Semua ini secara tidak langsung meningkatkan fungsi mata kita. Banyak orang yang kelaparan memberi kesaksian bahawa berpuasa membantu menghilangkan katarak, keratitis, dan glaukoma sepenuhnya atau sebahagian. Puasa dengan berkesan menormalkan tekanan mata.

Kombinasi puasa dan senaman mengikut sistem Bates dan Zhdanov di pintu keluar dapat meningkatkan penglihatan dengan miopia dan hiperopia dengan ketara. Walaupun ini tidak selalu berlaku dan tidak untuk semua pengamal. Secara peribadi, misalnya, semasa berpuasa hiperopia saya bertambah buruk, tetapi setelah berpuasa penglihatan saya bertambah baik.

Oleh itu, dalam setiap kes, kesan berpuasa pada penglihatan akan bergantung pada banyak faktor. Sehubungan itu, tempoh berpuasa juga penting..

Oleh itu, berpuasa selama 1-3 hari tidak mungkin berkesan untuk mata. Selalunya, peningkatan keadaan penglihatan diperhatikan dengan jangka masa puasa yang lebih lama. Memang, walaupun dengan berpuasa selama 7 hari, kita tidak mempunyai masa untuk menggunakan semua proses pembersihan tubuh kita yang mendalam. Selama 7 hari, badan hanya dapat menyusun semula nutrien dalamannya dan tidak dibersihkan. Pada masa yang sama, tempoh puasa yang lebih lama tidak selalu selamat dan berpatutan..

Ramai pakar berpuasa untuk meningkatkan penglihatan di rumah mengesyorkan berpuasa sehingga krisis / 7-10 / hari, diikuti dengan pengeluaran jus segar yang betul, serta pemakanan pemulihan pada diet tanaman tenusu dengan penggunaan jus wortel secara berkala.

Sekiranya anda mengulangi puasa seperti itu 4 kali dalam setahun ketika menukar musim, maka kesannya dapat dilihat dengan ketara..

Sekiranya anda ingin menyembuhkan penyakit mata yang sangat spesifik melalui puasa, berjumpa dengan pakar puasa. Anda mungkin memerlukan tempoh puasa yang lebih lama, yang terbaik dilakukan di bawah pengawasan pakar atau di klinik khusus.

- puasa, berkat kesan positif pada seluruh tubuh, membantu meningkatkan fungsi organ penglihatan dalam pelbagai penyakit;

- kesan positif di rumah dapat dicapai dengan penggunaan puasa yang betul secara berkala selama 7-10 hari;

- tidak semua penyakit mata dapat diatasi dengan berpuasa;

- dalam beberapa kes, hanya berpuasa untuk jangka masa panjang, / 21 hari atau lebih / yang terbaik dilakukan di bawah pengawasan pakar, dapat membantu meningkatkan penglihatan.

- hasil terbaik dapat dicapai jika anda menggunakan latihan khas untuk mata mengikut sistem Bates, Zhdanov, dan lain-lain pada akhir puasa.

Puasa untuk glaukoma

Telah terbukti bahawa berpuasa untuk penyakit mata, khususnya, untuk glaukoma, adalah langkah berkesan yang dapat memperlambat perkembangan patologi, terutama jika yang terakhir berada pada tahap awal. Puasa terapeutik dan pemakanan yang betul seterusnya membantu memperbaiki keadaan fundus, akibat vasospasme menurun, tekanan intraokular kembali normal.

Keberkesanan rasa lapar untuk glaukoma

Glaukoma hilang sepenuhnya dalam beberapa minggu puasa.

Puasa membantu dengan glaukoma, seperti penyakit lain. Ramai pesakit benar-benar menyingkirkan kecacatan penglihatan. Rawatan kelaparan membersihkan dan menggerakkan organ dalaman. Semasa memunggah dan terapi diet, tubuh menghabiskan rizab dalamannya sendiri, dan tisu yang tidak sihat, seperti lemak dan neoplasma, mula-mula menurun dan hilang. Organ dalaman dibersihkan daripada produk metabolik dan toksin. Mekanisme pemulihan, penyembuhan dan peremajaan reaksi metabolik organ pada tahap sel diaktifkan. Slagging hilang, semua fungsi organ dalaman bertambah baik.

Petunjuk untuk berpuasa di glaukoma

Sebelum memulakan pemuatan dan terapi diet, adalah mustahak untuk berjumpa doktor, lulus semua ujian yang diperlukan, dan puasa itu sendiri harus diawasi oleh pakar. Setiap kes penyakit ini memerlukan pendekatan individu oleh doktor yang hadir. Penyakit seperti itu memberi rawatan yang baik:

  • peringkat awal hipertensi;
  • asma bronkial;
  • kegemukan;
  • penyakit gastrousus;
  • arthrosis, arthritis, osteochondrosis;
  • eksim, psoriasis, alahan;
  • penyakit saluran empedu;
  • kemurungan, gangguan saraf;
  • nefritis;
  • buasir;
  • gangguan penglihatan dan pendengaran, glaukoma, katarak.

Kembali ke senarai kandungan

Kontraindikasi

Terdapat relatif dan mutlak. Sekiranya kita berbicara mengenai kontraindikasi relatif terhadap pemunggahan dan terapi diet, maka kaedah itu digunakan dengan berhati-hati dan di bawah pengawasan pakar. Pemerhatian biasanya dilakukan di sanatorium, pusat pencegahan atau klinik. Selalunya, teknik ini digunakan apabila tidak ada harapan lagi. Ramai orang menyingkirkan penyakit mereka hingga akhir. Penyakit yang berkaitan dengan kontraindikasi relatif:

  • tekanan darah rendah yang teruk;
  • iskemia;
  • anoreksia;
  • batu empedu dan urolithiasis, kolesistitis;
  • sklerosis berbilang;
  • ulser perut akut;
  • gout;
  • hemofilia, trombophlebitis lambat;
  • keadaan demam;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • miokarditis;
  • diabetes mellitus jenis II;
  • imobilitas pesakit.

Seperti yang banyak disaksikan oleh pengarang, berehat dari makanan membantu menghilangkan glaukoma, ini memerlukan masa yang lama..

Memunggah dan terapi diet untuk penyakit benar-benar dikontraindikasikan:

  • distrofi;
  • kehamilan, penyusuan susu ibu;
  • batuk kering aktif;
  • kegagalan jantung, aritmia;
  • sirosis hati, hepatitis kronik;
  • tromboflebitis;
  • penyakit darah sistemik;
  • infark fokus besar;
  • onkologi;
  • gangguan buah pinggang dan hepatik;
  • umur - kanak-kanak, orang tua;
  • diabetes mellitus jenis 1.

Kembali ke senarai kandungan

Cara menjaga kelaparan dengan betul?

Pantang pengambilan makanan tidak lama - dari 1 hingga 3 hari, dan lama - lebih dari 10 hari.

Gabungan yang tepat untuk tempoh kelaparan dan pemulihan setelah itu cepat sihat. Boleh diterima untuk menahan rasa lapar yang tidak akan menyebabkan komplikasi selama 10 hari. Peraturan terapi kelaparan untuk setiap jenis dinyatakan dalam jadual:

Perasaan semasa proses penyembuhan

Pada hari-hari pertama rawatan, seseorang mengalami rasa lapar, kelemahan, migrain ringan, mual, kegelapan mata dengan pening, perubahan mood. Pada hari 3-4, simpanan lemak habis digunakan secara aktif. Bau aseton didengar dari orang itu, ini menunjukkan pembersihan organ dalaman. Tekanan menurun, kadar nadi menurun, proses pencernaan menjadi perlahan.

Penambahbaikan berlaku pada hari ke-9. Keluar dari puasa secara beransur-ansur bermula. Diet pemulihan sama dengan jangka masa puasa. Penting untuk mengikuti cadangan pakar semasa meninggalkan diet. Reaksi semula jadi terhadap rasa lapar adalah merasa sejuk dan berpakaian dengan hangat. Rawatan berpuasa berakhir apabila pesakit berasa lebih baik. Setelah menyelesaikan semua prosedur, penting untuk menjaga diet..

Puasa glaukoma

Pada peringkat awal glaukoma, puasa adalah rawatan berkesan yang membantu memulihkan fungsi visual dan mencegah perkembangan penyakit ini lebih lanjut. Agar sekatan pengambilan makanan tidak menyebabkan komplikasi, adalah penting untuk berjumpa doktor terlebih dahulu dan mengecualikan kontraindikasi. Selepas terapi sedemikian, berguna untuk menjalani diet khas yang akan meningkatkan kesannya.

Manfaat perubatan puasa

Setelah beberapa minggu menjalani terapi puasa, anda dapat memulihkan penglihatan sepenuhnya, menormalkan tekanan intraokular, dan memperbaiki keadaan fundus. Puasa memaksa tubuh untuk menggerakkan simpanan dalamannya, membersihkan tisu lemak, neoplasma yang tidak perlu, dan membuang lebihan cecair. Setelah menyelesaikan mogok makan, penting untuk keluar daripadanya dengan betul, anda perlu mematuhi diet. Puasa lebih baik di bawah pengawasan perubatan..

Siapa yang boleh dan tidak boleh kelaparan?

Puasa terapeutik ditunjukkan untuk banyak penyakit. Dengan glaukoma, peningkatan akan datang dalam beberapa minggu. Tetapi seseorang harus mengambil kira kehadiran beberapa penyakit yang kaedah ini tidak boleh digunakan. Penyakit kronik sistem kardiovaskular, bentuk tuberkulosis terbuka, tumor ganas, sirosis hati dan hepatitis kronik, diabetes mellitus tipe I, penyakit darah, kehamilan dan penyusuan adalah kontraindikasi mutlak untuk puasa terapeutik. Apa-apa bentuk penyakit teruk lain yang menyebabkan pesakit tidak bergerak juga dikontraindikasikan kerana menolak makanan. Kanak-kanak boleh kelaparan, tetapi untuk jangka masa yang sangat pendek - 1-3 hari, bergantung pada usia, ciri-ciri individu organisma.

Sebelum bermulanya mogok makan, diperlukan perundingan dengan doktor dan pemerhatian yang diinginkan sepanjang tempoh rawatan.

Cara kelaparan dengan betul?

Mencapai kesan terapeutik hanya akan membantu penolakan makanan sepenuhnya selama 15-20 hari atau lebih. Lebih baik mulakan dengan puasa air klasik, kaedahnya mudah, selamat dan telah lama diuji. Sebaiknya mulakan dengan prosedur pembersihan: enema atau pengambilan julap. Mana-mana makanan dikecualikan sepenuhnya, air diminum mengikut kesihatan, tetapi lebih baik tidak lebih dari 2 liter sehari. Penting untuk berhenti merokok dan alkohol. Aktiviti fizikal ringan, udara segar, mandi kerap, urutan diri ringan ditunjukkan. Jalan keluar dari rasa lapar harus dimulakan secara beransur-ansur dengan memasukkan jus buah-buahan dan sayur-sayuran segar ke dalam makanan. Masukkan sup ringan, salad sedikit demi sedikit. Sebaiknya jangan memakan daging lebih lama, menggantikannya dengan kacang. Proses pemulihan badan berterusan selama 1-3 bulan setelah kembali ke makanan, jadi dalam tempoh ini adalah penting untuk menyediakan makanan yang berkualiti, untuk menjalani diet sayur-sayuran.

Puasa untuk glaukoma

  • GENRE
  • PENULIS
  • TEMPAHAN 582 705
  • Siri
  • PENGGUNA 537 532

Semua panduan berpuasa terutamanya menggambarkan kesannya terhadap fisiologi dan jiwa seseorang. Namun, harus dikatakan bahawa pekerjaan utama tubuh semasa berpuasa dilakukan dalam bentuk lapangan seseorang, dalam kesedarannya.

Apabila seseorang mula kelaparan secara sukarela, dia tidak hanya melawan penyakit itu. Pada hari pertama berpuasa, badan mula melakukan tunjuk perasaan. Pemikiran tentang makanan selalu berputar di dalam fikiran saya, ada perasaan tidak puas hati, kerengsaan, kasihan, penyesalan, ketakutan.

Perubatan, bekerja dengan badan, tidak akan pernah menyingkirkan kita dari penyakit, penyebab sebenarnya bukan pada tubuh fizikal seseorang, tetapi dalam bentuk bidangnya. Puasa adalah kaedah yang membolehkan kita bekerja secara bebas dengan patologi deria dan akibatnya dalam tubuh fizikal..

Penulis berharap buku ini banyak berubah dalam fikiran anda, berkaitan dengan badan anda dan kehidupan secara umum. Maka anda akan memahami dan menghayati peribahasa yang tepat: "Lapar bukanlah ibu saudara, tetapi seorang ibu.".

Contohnya berpuasa di alam

Puasa adalah satu bentuk terapi semula jadi yang paling selamat dan tidak berbahaya apabila digunakan dengan betul..

Mari kita perhatikan lebih dekat mengenai alam sekitar kita. Musim berubah secara berkala di Bumi. Pada masa yang sama, musim yang baik untuk pertumbuhan tumbuhan dan kehidupan haiwan digantikan oleh musim yang tidak baik.

Pada musim bunga dan musim panas, haiwan mendapat makanan yang mencukupi. Oleh kerana mereka berada dalam keadaan yang baik, mereka tumbuh dan membiak dengan cepat. Pada musim sejuk, tempoh yang berbeza bermula di alam, waktu siang dipendekkan, menjadi sejuk. Tumbuhan menghentikan aktiviti mereka, menumpahkan dedaunan mereka, mengering. Untuk serangga dan haiwan, terdapat kekurangan makanan. Walau bagaimanapun, haiwan tahu bagaimana menyesuaikan diri dengan keadaan musim sejuk yang tidak baik. Hampir semua serangga dan beberapa haiwan berhibernasi ketika ini. Haiwan yang tidak berhibernasi mengalami masa yang tidak menyenangkan ini, membuat makanan minimum, dan dalam beberapa tempoh tidak makan sama sekali.

Oleh itu, secara semula jadi, terdapat dua mekanisme utama yang memungkinkan dunia hidup Bumi menahan keadaan buruk (bermusim) berulang secara berkala. Mekanisme pertama adalah tidur bermusim, dan yang kedua adalah penolakan makan sementara. Mari kita analisis ciri kedua mekanisme.

Pada haiwan, kedalaman hibernasi (semasa mereka tidak makan atau minum apa-apa) adalah tiga jenis - keadaan animasi yang ditangguhkan, tidur bermusim dan hibernasi bermusim yang berterusan.

Perkataan ini terbentuk dari bahasa Yunani ana - back, for dan bios - life dan bermaksud keadaan organisma di mana proses hidup begitu perlahan sehingga semua manifestasi kehidupan yang tidak dapat dilihat tidak ada. Para saintis menyedari bahawa anabiosis dicirikan oleh penyejukan dan / atau dehidrasi badan yang teruk. Air intraselular, apabila disejukkan, berubah menjadi jisim amorf berkelas, yang tidak memusnahkan protoplasma sel, seperti kristal ais. Selepas pencairan, proses hidup dipulihkan sepenuhnya dalam sel seperti itu. Apabila badan mengalami dehidrasi, protoplasma sel (protein hidup) dari keadaan hidrosol (cecair aspik) memasuki keadaan hidrogel (seperti gelatin kering) dan untuk masa yang lama mengekalkan kemungkinan peralihan terbalik apabila keadaan persekitaran yang baik berlaku. Sebaik sahaja keadaan seperti itu diciptakan, protoplasma menyerap air - ia membengkak, yang membawa kepada pemulihan proses kehidupan.

Keadaan animasi yang ditangguhkan khas untuk bakteria dari biji tanaman, serangga, amfibia dan reptilia. Dalam keadaan ini, makhluk hidup ini mampu bertahan dalam keadaan permafrost, panas terik, kekeringan dan peningkatan radiasi. Oleh itu, benih kering dari beberapa tanaman dapat bertahan sehingga lima puluh tahun atau lebih..

Semasa tidur bermusim, suhu badan, jumlah pergerakan pernafasan dan tahap proses metabolik umum menurun sedikit. Apabila keadaan berubah atau kebimbangan, tidur mudah terganggu dan haiwan menjadi aktif. Mimpi seperti itu berlaku pada beruang, rakun, anjing rakun, badger. Keadaan beruang hitam Amerika yang tidur pada musim sejuk dapat dilihat berdasarkan data berikut. Pada suhu udara minus 8 ° C, suhu + 4 ° C diperhatikan pada permukaan kulit, 22 ° C di rektum, dan 25 ° C di rongga mulut (berbanding 35 ° C semasa terjaga). Bilangan nafas dikurangkan menjadi 2-3 seminit (berbanding 8-14 ketika terjaga).

Keadaan ini dicirikan oleh kehilangan kemampuan melakukan termoregulasi, penurunan tajam dalam jumlah pergerakan pernafasan dan pengecutan otot jantung, penurunan tahap metabolisme umum. Sebagai contoh, dalam tupai tanah, kadar pernafasan dari 100-360 dalam tempoh semangat turun menjadi 1-15 semasa hibernasi; bilangan degupan jantung dari 100-350 dalam tempoh semangat turun menjadi 5-19 semasa hibernasi; suhu badan menurun dari 35-39 ° C dalam tempoh semangat hingga 1-13 ° C semasa hibernasi.

Tidak ada penghentian metabolisme sepenuhnya semasa hibernasi. Haiwan menampung perbelanjaan simpanan tenaga dalam badan. Sebagai contoh, marmot mempunyai penggunaan tisu badan berikut semasa hibernasi (dalam%): tisu adiposa - 99; hati - 59; bukaan - 46; paru-paru - 45; otot badan - 30; hati - 27; rangka -12.

Semasa tidur bermusim dan hibernasi, tubuh haiwan mengalami peningkatan daya tahan terhadap pelbagai faktor buruk. Sebagai contoh, tanpa membahayakan kesihatan, haiwan eksperimen bertoleransi peningkatan dos racun, radiasi radioaktif, tidak jatuh sakit akibat jangkitan tiruan dengan mikroba dan virus..

Jenis penyesuaian haiwan ini terhadap faktor persekitaran yang tidak baik adalah dua jenis: terpaksa dan sukarela..

Terpaksa. Haiwan itu tidak menerima makanan yang diperlukan kerana tidak mencukupi. Ini menyebabkan keletihan secara beransur-ansur, melemahkan pertahanan tubuh haiwan. Di samping itu, jika haiwan tidak dapat mencari makanan selama beberapa hari, haiwan itu tanpa makanan. Makanan yang serupa adalah biasa bagi serigala dan pemangsa lain. Mereka mudah menahan lapar..

Sukarela. Banyak haiwan secara sukarela enggan makan kerana keunikan hidup mereka. Contohnya, apabila makanan menjadi sukar, mereka sama sekali tidak makan. Inilah yang dilakukan oleh rusa pada akhir musim sejuk. Pada beberapa haiwan, penolakan makanan ditentukan oleh menjaga keturunan. Ini diperhatikan pada penguin raja ketika mereka menetas dan kemudian memberi makan anak ayam mereka. Setelah penguin raja wanita bertelur, dia pergi ke laut untuk memberi makan, dan jantan mula "menetas". Selama empat bulan (!) Lelaki tidak makan apa-apa. Burung kehilangan hingga 40% dari berat badan mereka sendiri, menurunkan berat badan dengan banyak, bulu mereka menjadi kotor, setelah kehilangan kilauan dan sutera. Dan hanya ketika betina kembali, jantan bergegas ke laut untuk memberi makan. Di samping itu, burung dewasa mencabul pada akhir November. Molting berlangsung selama 20 hari, pada masa itu penguin kelaparan.

Penolakan makan secara sukarela juga boleh merangkumi kes penyakit haiwan. Haiwan yang sakit parah biasanya menahan diri dari makanan sehingga sembuh.

Satu atau lain-lain pantang sementara dari pengambilan makanan lebih banyak terdapat pada mamalia. Apabila haiwan menolak makanan sepenuhnya dan dalam keadaan bangun, penyusunan semula khas berlaku di tubuhnya, yang menyediakan makanan dalaman sepenuhnya. Pemakanan dalaman membantu memulihkan sistem ketahanan dan genetik. Sebagai peraturan, haiwan tidak jatuh sakit dalam tempoh ini..

Sehubungan dengan itu, perkara-perkara berikut dapat diperhatikan: jika kita ingin pertahanan badan kita berada pada tahap yang tinggi, adalah perlu untuk menahan diri dari makan sesuai dengan musim yang tidak menyenangkan tahun ini (atau semasa sakit). Kehidupan yang diberi makan dan bebas tekanan menjadikan mana-mana organisma lemah dan tidak berdaya.

Puasa untuk glaukoma

Bolotov, Pogozhev "Farmasi kesihatan menurut Bolotov"

Glaukoma
Glaukoma adalah peningkatan tekanan intraokular yang disebabkan oleh keradangan yang dapat merosakkan fungsi saraf optik dan menyebabkan gangguan penglihatan.

Pemulihan saluran gastrousus
Rawatan bermula dengan pemulihan gastrousus.

Oilcakes Perah jus dari kentang atau abu gunung menggunakan juicer. Sebaik sahaja anda menerima kek, mereka segera digulung dengan telapak tangan anda ke dalam bola kecil seukuran kacang. Anda perlu menyimpan bebola kek di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 minggu. Bola diambil 3 kali sehari selama 2 sudu besar. sudu 20 minit sebelum makan. Dalam kes ini, anda tidak perlu mengunyahnya. Minum jus selepas makan.

Fermentasi gula pada jus. Ambil 3 liter jus kubis putih (wortel samoseyka, lobak hitam tanpa kepingan) dalam 1 gelas gula dan tetapkan untuk penapaian selama 2-3 minggu. Minum 3-4 sudu besar. sudu penapaian 10 minit selepas makan.

Enzim Celandine Bahan-bahan: 3 liter whey, 1 gelas gula dan 1 gelas herba kering atau segar celandine (tidak diinginkan menggunakan akar). Kami memasukkan rumput ke dalam beg kain kasa dan menggunakan sinker (kerikil) untuk merendamnya di bahagian bawah balang 3 liter. Dalam 1-2 minggu, perlu mengambil enzim secara lisan, 0.5 cawan, 30 minit sebelum makan. Simpan enzim di tempat yang hangat dan gelap. Balang ditutup dengan beberapa lapisan kain kasa.

Rangsangan pankreas

Teh pueraria digunakan, yang menurunkan kadar saharav darah dan merangsang pengeluaran insulin di pankreas.

Rebusan bunga pueraria.Untuk menyiapkan rebusan 0,5 cawan bunga pueraria, tuangkan 1 liter air dan rebus dengan api kecil atau dalam mandi air selama setengah jam.

Untuk meningkatkan pengeluaran insulin, perlu mengambil enzim pada lada pahit, dan juga pada pahit..

Penjagaan mata

Mata harus dicuci sebelum tidur dengan teh rosemary.

2 sudu besar rebus sudu rosemary liar dalam 1 liter air selama 10-15 minit, dan kemudian sejuk hingga suhu badan.

Tanamkan di mata enzim arnica, celandine, lemon, blueberry, raspberry, rosemary liar (kekuatan rendah - 1 *%).

Rawatan diaforetik dan mandian air panas

Perhatian khusus harus diberikan kepada teh sweatshop Finland dengan lada (hitam dan merah).

Cuka tincture elecampane. 0.5 cawan ramuan elecampane ditambahkan kepada 0.5 liter cuka 9%. Semuanya disuntik sekurang-kurangnya 5-10 jam.

Peluh-peluh kvass Peluh-peluh kvass disediakan seperti berikut. Ambil 3 liter air, tambahkan 1-2 cawan jem raspberry atau raspberi segar, 1 gelas gula (jangan tambah gula ketika menggunakan jem). Untuk penapaian, 1 * sudu kecil juga ditambah. sesudu krim masam. Simpan suam (20-30 * ° C) selama 2 minggu. Kvass dimakan tanpa norma, setiap kali menambahkan air dan jumlah gula yang sesuai ke dalam balang seperti yang dimakan. Kaleng kvass seperti itu boleh mencukupi untuk keseluruhan rawatan..

Teh diaphoretic Untuk teh diaphoretic, raspberi kering (buah atau batang), viburnum, cranberry, elderberry (bunga), linden (bunga atau daun), birch (daun), sage, fireweed, coltsfoot, elecampane sesuai. Untuk penyediaan teh diaforetik 1 sudu besar. sesudu bahan tanaman dibancuh selama 15-20 minit dalam 1 gelas air mendidih. Masukkan 1 * sudu kecil ke segelas teh. sesudu cuka 9 peratus.

Mandi air panas 1-2 kali seminggu, panaskan di dalamnya selama 10-15 minit.

Setelah mandi, garam halus yang diambil dari hujung pisau dituangkan ke mata dengan tekanan yang meningkat. Setelah melakukan 2-3 prosedur, ukur tekanan intraokular.

Anda perlu minum enzim dari elderberry, wortel, lengkuas, eyebright, elang, serta tanaman dari keluarga araliaceae, akar emas, eleutherococcus, serai, aralia Manchurian, ginseng, zamaniha. Enzim diambil 0.5 cawan 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan.