Pemakanan untuk hipokondria

Orang yang sering mengadu kesihatan yang buruk dan takut akan kehadiran penyakit serius pada orang lain sering menyebabkan rasa kasihan atau kerengsaan. Pada kenyataannya, sering kali orang seperti itu menderita gangguan somatomorfik mental, hipokondria. Patologi memburukkan kualiti hidup. Pemiliknya hanya dapat memikirkan banyak penyakit dan kesihatannya. Sangat sukar untuk berkomunikasi dengan orang yang selalu mengeluh..

Cara merawat hipokondria

Sebilangan besar hipokondria tidak mempercayai pakar dan lebih suka diagnosis diri. Penyakit ini menyebabkan kesakitan di bahagian tubuh yang berlainan. Pesakit merasakan mereka sepenuhnya, tetapi hampir tidak pernah dapat memberitahu bahawa dia sedang kesakitan. Pada masa yang sama, aduan mungkin timbul pada ulser, gagal jantung, sakit di hati dan ginjal. Pada peringkat awal patologi, pesakit cuba menangani masalahnya kepada doktor. Rungutan itu tidak disahkan, tetapi kesakitan berterusan. Akibatnya, pesakit dengan hipokondria mula terlibat dalam diagnosis diri dan rawatan diri.

Semasa menghubungi psikiatri, pesakit mendapat sokongan dan terapi yang mencukupi. Asasnya adalah melakukan psikoterapi. Dalam kebanyakan kes, pakar, bersama dengan hipokondria, mengenal pasti gangguan panik kecemasan dan kemurungan. Dalam kes terakhir, ubat diresepkan. Sebagai contoh, antidepresan mungkin disyorkan.

Terdapat kesukaran tertentu dalam merawat hipokondria. Sebilangan besar hypochondriacs berusaha, pertama sekali, untuk menangani terapi diagnosis diri, dengan memberi perhatian minimum kepada masalah somatik.

Pada masa yang sama, jangkaan kesakitan yang berterusan dan salah faham mengenai sebab-sebab apa yang menjadi punca mereka menjadi alasan untuk timbulnya kegelisahan. Tidur terganggu. Pesakit yang memberi kesan dapat membantu perkembangan penyakit yang benar melalui andaiannya.

Fisioterapi disyorkan dalam rawatan. Pesakit seperti itu ditunjukkan kelas terapi fizikal dan berjalan-jalan..

Rawatan hipokondria di klinik rumah

Dianjurkan untuk memulakan kursus terapi di klinik rumah. Peranan utama dalam terapi diberikan kepada kelas dengan psikoterapis. Dalam kursus mereka, psikolog terlibat dalam meningkatkan harga diri pesakit. Sebagai tambahan kepada latihan psiko, terutamanya dengan adanya penyakit psikiatri tambahan, antidepresan, neuroleptik, penenang, penstabil vegetatif ditetapkan bergantung pada diagnosis..

Semasa latihan, pakar menggunakan teknik berikut:

  • kaedah memperluas jangkauan minat;
  • penghapusan fobia dan ketakutan;
  • penegasan, menyumbang kepada penyatuan sikap positif;
  • pembentukan harga diri yang mencukupi.

Untuk menghilangkan keadaan patologi, disarankan untuk menghapuskan tambahan yang terdapat dalam kehidupan seharian. Ini akan melegakan simptom kemurungan. Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, ubat dimasukkan dalam terapi. Rawatan pesakit dalam keadaan ini sesuai untuk pesakit hipokondria dan ahli keluarganya dengan prospek hubungan berterusan dengan doktor yang merawat. Pakar bersedia untuk memberi jawapan kepada semua soalan mengenai kesihatan hipokondria, menjelaskan andaian tidak berasas mengenai adanya diagnosis yang kompleks dan tidak dapat disembuhkan.

Penggunaan ubat untuk rawatan hipokondria digunakan untuk menghilangkan kegelisahan yang meningkat, yang mana pesakit sering mengalami penyakit somatik tambahan. Keadaan depresi dengan keparahan yang berbeza-beza menjadi iringan hipokondria yang kerap..

Di persekitaran hospital, risiko prospek perkembangan patologi ini juga dihilangkan dengan latar belakang diagnosis psikiatri yang lebih kompleks, termasuk skizofrenia, paranoia dan gangguan bipolar..

Rawatan hipokondria di rumah

Dengan permulaan rawatan awal untuk hipokondria, pesakit dapat mengatasinya sendiri di rumah. Pilihan ini terdapat dalam kes apabila patologi didiagnosis pada peringkat awal dan tidak disertai dengan kemurungan dan masalah psikiatri lain..

Seorang pesakit dengan hipokondria dinasihatkan untuk menyesuaikan diri dengan perkembangan peristiwa yang positif dan menerima hasil negatif hasil penyelidikan. Selanjutnya, disarankan untuk menukar minat. Contohnya, dapatkan haiwan peliharaan atau cari hobi yang menarik. Anda boleh melakukan latihan yoga dan meditasi. Adalah penting bahawa hypochondriac sendiri menerima diagnosis psikiatri, yang dapat dihapuskan sepenuhnya pada peringkat awal..

Gejala dan tanda hipokondria

Hipokondria terus menerus merenung dan membincangkan keadaan kesihatannya sendiri. Perwatakan pesakit sering dibezakan oleh sikap mementingkan diri sendiri dan tekad terhadap masalahnya sendiri. Sebab untuk mengesyaki perkembangan diagnosis yang kompleks mungkin merupakan manifestasi kesakitan yang minimum. Selanjutnya, hypochondriac mula mengkaji maklumat mengenai dugaan diagnosis, kerana ciri semula jadi gudang watak, "berjaya" menemui semakin banyak pengesahan baru mengenai kehadiran diagnosis.

Seorang pesakit dalam kehidupan seharian sukar untuk berkomunikasi. Dia membuat hubungan dengan orang lain hanya ketika mereka bersedia untuk mendengar keluhan mengenai penyakit yang diduga. Akibatnya, pesakit terasing dari masyarakat, lingkaran komunikasinya semakin sempit.

Pesakit jarang bersedia menyampaikan masalahnya kepada ahli psikologi. Tanda patologi sering menjadi penolakan untuk menyetujui fiksyen diagnosis yang dikenal pasti oleh pesakit secara bebas.

Di rumah, disarankan agar semua ahli keluarga dan kenalan mengambil bahagian dalam terapi. Mereka disarankan untuk tidak menolak untuk mendengarkan keluhan mengenai penyakit hipokondria yang diduga, tetapi pastikan untuk menolak anggapan adanya diagnosis yang kompleks dan mengancam nyawa. Ia boleh diingatkan untuk melakukan penyelidikan di hospital yang tidak mengesahkan adanya penyakit sebenar. Pada masa yang sama, tidak digalakkan untuk berdebat dengan hipokondria..

Cara menghilangkan hipokondria

Hipokondria adalah salah satu jenis diagnosis yang dapat disembuhkan oleh kebanyakan pesakit sendiri dan terus menjaga kesihatan mereka..

Untuk menghilangkan andaian mengenai adanya masalah kesihatan yang kompleks, pesakit disarankan untuk menjalani pemeriksaan perubatan sepenuhnya. Ini akan menolak diagnosis yang disyaki. Selanjutnya, penting bagi seorang hipokondria untuk menerima ketiadaan penyakit yang kompleks..

Selalunya, hipokondria adalah ciri orang yang perlu menarik perhatian kepada diri mereka sendiri. Tidak menghairankan bahawa permulaan patologi sering berlaku pada masa remaja atau persaraan. Diagnosis "Mendedahkan" paling sering dilakukan oleh orang-orang dengan peningkatan tahap kegelisahan dan keraguan diri. Anda boleh menyingkirkan hipokondria sendiri setelah menerima diri dan kekurangan anda.

Konsultasi percuma 24 jam:

Kami dengan senang hati akan menjawab semua soalan anda!

Klinik swasta "Salvation" telah memberikan rawatan yang berkesan untuk pelbagai penyakit dan gangguan psikiatri selama 19 tahun. Psikiatri adalah bidang perubatan yang kompleks yang memerlukan doktor untuk mempunyai pengetahuan dan kemahiran maksimum. Oleh itu, semua pekerja klinik kami adalah pakar yang sangat profesional, berkelayakan dan berpengalaman..

Bila hendak mendapatkan pertolongan?

Pernahkah anda perhatikan bahawa saudara anda (nenek, datuk, ibu atau ayah) tidak ingat perkara asas, lupa tarikh, nama objek, atau bahkan tidak mengenali orang? Ini jelas menunjukkan beberapa jenis gangguan jiwa atau penyakit mental. Ubat-ubatan sendiri dalam kes ini tidak berkesan dan bahkan berbahaya. Pil dan ubat yang diambil sendiri, tanpa preskripsi doktor, paling tidak, untuk sementara waktu melegakan keadaan pesakit dan melegakan gejala. Paling teruk, mereka akan menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan manusia dan mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Rawatan alternatif di rumah juga tidak dapat membawa hasil yang diinginkan, tidak ada satu pun ubat rakyat yang dapat membantu penyakit mental. Dengan menggunakan mereka, anda hanya akan membuang masa yang berharga, yang sangat penting apabila seseorang mengalami gangguan jiwa.

Sekiranya saudara anda mempunyai ingatan yang lemah, kehilangan ingatan yang lengkap, atau tanda-tanda lain yang jelas menunjukkan gangguan mental atau penyakit serius - jangan ragu, hubungi klinik psikiatri swasta "Salvation".

Kenapa pilih kami?

Klinik Salvation berjaya merawat ketakutan, fobia, tekanan, gangguan ingatan, dan psikopati. Kami memberikan bantuan dalam bidang onkologi, merawat pesakit setelah strok, rawatan pesakit dalam untuk orang tua, pesakit tua, rawatan barah. Kami tidak menolak pesakit, walaupun dia mempunyai peringkat terakhir penyakit ini.

Banyak agensi kerajaan enggan menerima pesakit yang berumur lebih dari 50-60 tahun. Kami membantu semua orang yang memohon dan dengan rela menjalankan rawatan setelah 50-60-70 tahun. Untuk ini kami mempunyai semua yang anda perlukan:

  • pencen;
  • rumah penjagaan;
  • hospis tepi katil;
  • jururawat profesional;
  • sanatorium.

Usia tua bukanlah alasan untuk membiarkan penyakit ini terus berlanjutan! Terapi dan pemulihan yang kompleks memberikan setiap peluang untuk memulihkan fungsi asas fizikal dan mental pada sebahagian besar pesakit dan meningkatkan jangka hayat.

Pakar kami menggunakan kaedah diagnosis dan rawatan moden, ubat hipnosis yang paling berkesan dan selamat. Sekiranya perlu, lawatan ke rumah dilakukan, di mana doktor:

  • pemeriksaan awal dijalankan;
  • sebab-sebab gangguan mental diperjelaskan;
  • diagnosis awal dibuat;
  • sindrom serangan akut atau mabuk dihilangkan;
  • dalam kes-kes yang teruk, adalah mungkin untuk memaksa pesakit untuk dimasukkan ke hospital - pusat pemulihan jenis tertutup.

Rawatan di klinik kami adalah murah. Konsultasi pertama adalah percuma. Harga untuk semua perkhidmatan terbuka sepenuhnya, sudah termasuk kos semua prosedur terlebih dahulu.

Saudara-mara pesakit sering mengajukan soalan: "Beritahu saya apa itu gangguan mental?", "Nasihatkan bagaimana menolong seseorang yang menderita penyakit serius?", "Berapa lama mereka tinggal dan bagaimana memperpanjang masa yang diperuntukkan?" Anda akan mendapat nasihat terperinci di klinik swasta "Salvation"!

Kami memberikan pertolongan sebenar dan berjaya merawat sebarang penyakit jiwa!

Berunding dengan pakar!

Kami dengan senang hati akan menjawab semua soalan anda!

Apa itu hipokondria dan bagaimana menanganinya

Keraguan adalah sifat watak yang ada pada banyak orang, namun kadang-kadang, ia memperoleh bahagian sedemikian sehingga menjadi penyakit sebenar yang memerlukan rawatan. Selalunya, hypochondriacs tidak menyedari penyakitnya, yang menyebabkan diri mereka pelbagai penyakit, kecuali yang sebenarnya.

Hypochondria - apa itu

Konsep hipokondria (kecurigaan)

Dalam pengertian bahasa sehari-hari, hipokondria disyaki sebagai kecurigaan dan keputusasaan biasa. Walau bagaimanapun, istilah ini juga berlaku dalam perubatan - diagnosis ini dibuat untuk pesakit yang selalu mengesyaki bahawa mereka mempunyai penyakit serius atau bahkan tidak dapat disembuhkan. Kami tidak membicarakan penyakit ini, tetapi mengenai beberapa gangguan mental dan sifat keperibadian..

Gejala hipokondria

Salah satu tanda hipokondria pertama adalah hipersensitiviti terhadap sensasi kesakitan. Kami juga memperhatikan bahawa hipokondria memperhatikan badan mereka dan dibezakan oleh kecurigaan yang tidak dibenarkan. Ngomong-ngomong, terdapat juga bentuk hipokondria seperti itu di mana seseorang boleh memutuskan bahawa beberapa calar yang hampir tidak kelihatan boleh membawa maut baginya (kerana jangkitan, kemungkinan kembung, dan sebagainya). Akibat keadaan kecemasan hipokondria adalah pelanggaran keseimbangan psikologi, sikap tidak peduli terhadap semua perkara yang tidak berkaitan langsung dengan kesihatan hipokondria.

Sekiranya anda memutuskan untuk mula memerangi penyakit ini, disarankan untuk berkonsultasi dengan doktor pakar dalam hal ini. Jangan berlengah-lengah menyelesaikan masalah, kerana jika ia mengalami tahap lanjut, ini boleh menyebabkan komplikasi serius.

Punca hipokondria

Hipokondria sangat berbeza dalam manifesinya, dan hari ini doktor tidak dapat menyebut sebab tertentu untuk kejadiannya. Walau bagaimanapun, ahli fisiologi cenderung mempercayai bahawa pemikiran hipokondriak adalah akibat beberapa proses dalam korteks serebrum. Pesakit yang menderita gangguan ini biasanya secara emosional menggambarkan tanda-tanda pelbagai penyakit yang diduga telah dikenal pasti dalam diri mereka - akibatnya, mereka tidak dapat dikesan.

Sebagai peraturan, hipokondriasis adalah orang yang sangat emosional dan mudah disarankan. Juga diperhatikan bahawa individu seperti itu sering tunduk pada pengaruh pelbagai media. Selalunya, hypochondriacs dapat dijumpai di kalangan orang tua, tetapi, tentu saja, pengecualian selalu diperhatikan. Kadang-kadang, orang muda yang berkaitan langsung dengan perubatan terdedah kepada hipokondria - biasanya pelajar perubatan individu, setelah memperoleh pengetahuan baru, mengesyaki adanya penyakit tertentu dalam diri mereka.

Bentuk utama hipokondria

Dalam perubatan, hipokondria dicirikan oleh tiga bentuk utama:

  • Obsesif
  • Terlalu tinggi
  • Bradova

Bentuk obsesif dicirikan oleh kecurigaan, kecemasan, ketakutan terhadap kesihatan diri, analisis sensasi dan proses dalaman mereka secara berkala.

Seorang pesakit yang menderita bentuk hipokondria yang terlalu tinggi, sebagai peraturan, menunjukkan reaksi mental dan tingkah laku: ketidakselesaan fizikal menyebabkan reaksi akut pada dirinya, dan masalah kesihatan ringan (misalnya, sakit tekak yang sejuk) dianggap olehnya sebagai permulaan penyakit yang sangat serius.

Bentuk hipokondria yang paling teruk adalah khayalan. Pesakit yakin bahawa dia menderita beberapa penyakit yang tidak dapat disembuhkan, yang akhirnya sering menyebabkan cubaan bunuh diri, kecelaruan, kemurungan dan halusinasi.

Siapa hipokondria

Dari semua perkara di atas, anda dapat membuat kesimpulan bahawa seseorang yang selalu merasa cemas dan prihatin terhadap kesihatannya dianggap sebagai hipokondria. Dia selalu berfikir bahawa dia boleh dijangkiti dengan beberapa jenis penyakit atau penyakit, dan dia melakukan segala yang mungkin untuk mencegah perkara ini terjadi. Dia juga mungkin percaya bahawa dia sudah muak dengan sesuatu, walaupun ini tidak benar. Selalunya, keadaan ini juga dicirikan oleh keperluan mendesak untuk membincangkan "gejala" mereka dengan doktor atau persekitaran mereka. Orang seperti itu, sering, kerap menjalani pelbagai pemeriksaan, membaca literatur perubatan, dan menonton program TV yang relevan. Setelah membaca bahan-bahan tersebut, hypochondriac biasanya menemui gejala dalam dirinya, yang dia pelajari, yang sering kali menjadi buah kecurigaannya.

Cara mengatasi hipokondria sendiri

Langkah pertama adalah dengan mendekati proses rawatan secara sedar, dan untuk ini anda mesti menerima hakikat bahawa anda seorang hipokondria. Ingatlah bahawa fakta ini tidak boleh menggoyahkan iman anda kepada diri sendiri - di sebalik semua keraguan dan ketakutan, tetap hormat pada diri sendiri dan ikuti kenyataan bahawa anda menghadapi kesulitan sementara..

Sebaik sahaja tanda-tanda hipokondria pertama mula muncul, disarankan untuk segera beralih ke sesuatu - ini boleh menjadi komunikasi dengan orang yang disayangi (tentu saja, tanpa membincangkan kesihatan anda), beberapa kenangan yang menyenangkan atau meneruskan hobi anda. Ganggu dunia luar - orang lain, alam semula jadi, haiwan, filem baru dan sebagainya. Sekiranya anda memahami bahawa anda tidak dapat mengatasi manifestasi hipokondria sendiri, maka anda harus menghubungi pakar psikoanalisis yang akan memberitahu anda penyelesaian apa yang tersedia untuk anda..

Agar tidak mengalami kegelisahan berterusan, cuba tentukan secara bebas dari mana asal masalah anda, apa yang menjadi penyebab utamanya. Mungkin sebilangan saudara-mara anda menghidap penyakit tertentu selama beberapa generasi, dan anda sekarang takut perkara yang sama akan menimpa anda. Agar tidak menyusahkan diri dengan pemikiran seperti itu, anda hanya perlu diperiksa, dan jika hasil diagnostik tidak mengesahkan ketakutan anda, jangan terlalu memikirkannya. Ingat bahawa ubat semasa membolehkan penyakit dikenal pasti pada peringkat awal. Sangat tidak digalakkan untuk memberi ubat tanpa izin, tanpa berjumpa doktor - ini boleh menyebabkan masalah kesihatan yang sebenar.

Cara menyingkirkan hipokondria - rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Sekiranya anda tidak tergesa-gesa untuk menghubungi pakar, dengan harapan dapat menyingkirkan hipokondria dengan bantuan kaedah rakyat, maka kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan beberapa cadangan mengenai perkara ini. Sudah jelas bahawa hipokondria sering tegang dan cemas dengan satu sebab atau sebab lain - oleh itu, kaedah penenang mesti dijumpai. Pilihan yang baik boleh menjadi warna valerian, balsem lemon, atau pudina. Anda boleh mempermanisnya dengan madu jika anda mahu..

Perwakilan perubatan tradisional menasihatkan hipokondria untuk menggunakan ramuan perubatan dalam rawatannya, yang akan membantu menenangkan sistem saraf, menekan kegelisahan dan kegembiraan. Cuba buat rebusan menggunakan bunga aster chamomile - potong, tuangkan air mendidih dan biarkan hingga mendidih. Selepas beberapa jam, tapis kuahnya, dan kemudian ambil 3-4 kali pada siang hari, satu sudu besar. Perhatikan bahawa minuman itu mempunyai kesan tonik - lebih baik menggantinya dengan infus pudina sebelum tidur.

Untuk hipokondria, ramuan motherwort boleh membantu. Kisar kilang dan tuangkan satu sudu teh campuran yang dihasilkan dengan segelas air mendidih. Selepas setengah jam, anda boleh minum minuman - jika rasanya kelihatan tidak menyenangkan bagi anda, tambahkan madu atau jus lemon.

Juga, salah satu kaedah rakyat biasa untuk merawat hipokondria dianggap sebagai pilek sejuk, yang merupakan psikoterapi pengerasan dan serius bagi tubuh..

Setelah memutuskan untuk menggunakan kaedah ini atau kaedah rakyat, pastikan bahawa anda tidak mempunyai kontraindikasi terhadapnya. Juga ingat bahawa kadang-kadang ubat diri boleh membahayakan dan tidak bermanfaat.!

Cara menangani hipokondria: diagnosis dan rawatan di institusi perubatan

Malangnya, gangguan hypochondriacal sering sangat sukar untuk disembuhkan, kerana pesakit tidak bersedia untuk segera mengakui bahawa "gejala" yang dia temui hanyalah akibat dari penyakit mental. Lebih-lebih lagi, sering kali, hypochondriac yakin bahawa masa yang dia habiskan untuk rawatan ini dapat disebut hilang, dan dalam tempoh ini akibat yang tidak dapat diperbaiki dapat terjadi di tubuhnya, menyebabkan komplikasi penyakit khayalannya..

Walaupun begitu, jika hipokondria setuju untuk menjalani rawatan, maka tempoh awal adalah yang paling sukar, kerana sangat sukar untuk menjalin hubungan dengan pesakit seperti itu. Yakin bahawa doktor tidak mempunyai tahap kecekapan yang diperlukan, pesakit boleh berusaha mencari doktor lain yang pendapatnya serupa dengan pendapatnya..

Selalunya, hipokondria dirawat menggunakan pendekatan bersepadu - ciri-cirinya secara langsung bergantung pada bentuk penyakit pesakit, dan bagaimana dia bertindak balas terhadap terapi. Perlu diperhatikan bahawa rawatan perubatan hipokondria hanya berlaku dalam kes yang luar biasa. Terdapat penjelasan yang logik untuk ini: pelbagai ubat hanya akan menguatkan pemikiran pesakit bahawa dia sakit parah. Selepas itu, sebilangan pesakit sering menyalahgunakan pengambilan ubat, atau mengabaikannya. Perlu juga diingat bahawa ubat biasanya diresepkan hanya apabila hipokondria adalah gejala penyakit lain..

Bagaimana untuk berhenti menjadi hipokondria

Sekiranya hipokondria telah memutuskan untuk mengatasi keadaan obsesifnya, adalah sangat penting bahawa pada masa yang sama persekitaran dekatnya berkelakuan sewajarnya dan menyokongnya. Itulah sebabnya orang yang dekat dengan hipokondria harus mematuhi beberapa cadangan. Sering kali, saudara-mara melindungi orang yang sama, atau dengan tidak sengaja mengabaikan keluhannya, menganggapnya sebagai rengekan biasa. Kedua-dua reaksi ini salah. Perhatian yang berlebihan meningkatkan kecurigaan pesakit bahawa ketakutannya dibenarkan. Mengabaikan, pada gilirannya, dapat menyebabkan orang tersebut memiliki rasa kesepian, pengasingan dan tumpuan yang lebih besar pada kesihatan mereka..

Langkah-langkah pelepasan hipokondria

Oleh itu, jika seseorang memahami masalah mereka dan ingin menyelesaikannya, perlu dinyatakan langkah-langkah apa yang akan menyumbang kepada perkara ini..

  • Penerimaan dan kesedaran sepenuhnya mengenai hakikat penyakit ini
  • Pengertian dari bulatan dalam
  • Penglibatan pesakit dalam pekerjaan sosial dan rumah tangga
  • Rawatan

Dari gejala penyakit, sebagai peraturan, tidak hanya hipokondria sendiri yang menderita, tetapi juga lingkungannya. Namun, orang yang rapat harus menyedari bahawa saudara mereka (rakan, orang yang disayangi, dan sebagainya) sebenarnya sakit dan menderita. Adalah sangat penting bahawa hypochondriac berjumpa doktor - perundingannya dapat membantu kemajuan yang signifikan dalam menyingkirkan masalah. Pakar akan memberitahu anda mengenai gejala hipokondria, dan juga akan memberi nasihat praktikal mengenai apa yang dapat membantu pesakit.

Kadang-kadang, persekitaran hypochondriac mungkin tidak memahami masalah utamanya, mempercayai bahawa dia hanya cenderung membosankan dan merengek. Namun gangguan ini mempunyai ciri khas. Contohnya, orang yang sihat yang hanya pesimis biasanya mengadu tentang beberapa ketidakadilan, salah faham, sikap kurang senang dan seumpamanya. Hipokondria, pada gilirannya, hanya tertumpu pada penyakit khayalannya, dan kegelisahannya hanya merujuk kepada masalah yang mungkin timbul di tubuhnya sendiri. Juga perhatikan bahawa pesimis biasa biasanya cuba mengelakkan pelbagai rundingan dengan doktor dan pemeriksaan, sementara hipokondria mengambil minat aktif dalam hal ini. Dengan belajar membezakan pesimisme dari hipokondria, anda akan lebih tepat menentukan masalah psikologi yang perlu anda selesaikan.

Sekiranya anda mengesyaki bahawa anda menderita hipokondria, cubalah untuk tidak mengubati diri sendiri, supaya penyakit ini tidak mulai berkembang. Sebaiknya berunding dengan pakar yang akan membantu anda menentukan tindakan selanjutnya. Sebelum berjumpa doktor, jika anda merasakan manifestasi hipokondria, cubalah mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain yang tidak berkaitan dengan kesihatan anda - lakukan sesuatu yang telah lama anda tangguhkan, luangkan masa untuk hobi yang menarik, dan sebagainya. Ingatlah bahawa langkah pertama untuk menyingkirkan masalah adalah dengan mengetahuinya sepenuhnya..

Suatu hari dalam kehidupan hipokondria: perasaan apa yang dialami seseorang, gejala apa?

Orang Inggeris Jay, salah satu watak utama kisah lucu Jerome K. Jerome, Three Men in a Boat, Termasuk Anjing, memberitahu rakan-rakannya bahawa sebaik sahaja dia membaca pengumuman mengenai penampilan di pasaran ini atau ubat yang dipatenkan, dia segera datang pada kesimpulan bahawa dia menderita penyakit itu, dan dalam bentuknya yang paling berbahaya. Sebaik sahaja Jay masuk ke perpustakaan Muzium Britain, mengambil direktori penyakit di sana, dan, melalui halamannya, sampai pada kesimpulan bahawa satu-satunya penyakit yang tidak dijumpainya adalah demam. Dengan gejala-gejala dari semua penyakit lain yang dijelaskan dalam direktori, termasuk demam, kolera dan tarian St. Vitus, pahlawan itu tidak dikenali oleh desas-desus, kerana dia dapat mengalami masing-masing sepenuhnya.

Jay memasuki ruang membaca Perpustakaan Muzium Britain sebagai orang yang sihat dan bahagia, dan pergi ke sana sebagai bangkai kapal yang celaka dan tidak berharga. Selepas lawatan ke doktor dan ahli farmasi, lelaki itu memutuskan untuk berhenti mengganggu dirinya dengan perkara-perkara di mana dia tidak memahami apa-apa.

Jerome K. Jerome secara jenaka menggambarkan gangguan hipokondria Tetapi orang yang menderita penyakit jiwa ini, tidak seperti Jay yang seharusnya sakit, tidak dapat menyingkirkan hipokondria. Itulah sebabnya individu seperti itu selalu takut jatuh sakit dengan sesuatu. Dan hidup dalam ketakutan yang berterusan adalah kesenangan yang agak meragukan, kerana keadaan ini memberi kesan negatif terhadap kualiti kehidupan seharian dan membuat seseorang mengalami perasaan dan emosi yang merosakkan secara sistematik.

Apa itu hipokondria? Mengapa ia timbul? Apakah simptom hipokondria? Bagaimana perasaan seseorang dengan gangguan hipokondria? Bolehkah saya menghilangkan hipokondria sendiri? Dalam artikel hari ini, kita akan menemui jawapan untuk soalan-soalan ini dan menyusun hipokondria di rak..

Hypochondria: apa itu dengan kata mudah?

Sindrom Hypochondria atau hypochondriacal adalah gangguan mental kerana seseorang itu terjun ke keadaan tertentu dan merasakan gejala penyakit tertentu. Seseorang yang mempunyai gangguan hipokondriakal sentiasa takut untuk menemui satu atau penyakit progresif yang lain..

Penyakit di hipokondria berbeza dari kemasukan ke janji temu dengan doktor atau dari kes ke kes. Dan walaupun doktor yang berkelayakan dan berlatih meyakinkan orang seperti itu bahawa dia tidak menghidap penyakit ini, mangsa gangguan hipokondria terus merasa sakit..

Dengan sendirinya, hipokondria dapat dilihat sebagai penyakit bebas atau sebagai salah satu daripada banyak gejala yang berlaku pada banyak gangguan dan penyakit lain. Menurut statistik dari sumber terbuka, maka dalam satu bentuk atau yang lain, sindrom hypochondriac sebagai penyakit bebas diperhatikan pada hampir 10% penduduk planet kita..

Pakar Amerika mengatakan bahawa kira-kira 20% penduduk dunia biasa dengan keadaan hipokondria..

Hasil tinjauan yang dilakukan oleh penerbitan khusus kesihatan Amerika menunjukkan bahawa 30 - 32% orang yang meminta pertolongan dari doktor tidak menghadapi masalah dengan kesihatan fizikal..

Di antara orang yang sama yang memanggil ambulans secara sistematik, sekitar 6 - 8% adalah mangsa gangguan hipokondria yang sudah disahkan..

Banyak hipokondria, tanpa memerhatikan gejala penyakit ini atau yang benar-benar yakin bahawa mereka masih mempunyai penyakit ini, ia hanya berlaku tanpa gejala. Sekiranya orang-orang seperti itu mengambil ujian dan melihat hasil yang negatif, maka mereka mula berfikir bahawa ada kesalahan yang berlaku kerana kesalahan doktor atau pekerja makmal. Dalam beberapa kes, mangsa sindrom hypochondriacal dapat menimbulkan gejala dalam diri mereka yang tidak diragukan lagi..

Kedua-dua lelaki dan wanita menderita hipokondria pada tahap yang sama, kerana gangguan mental ini tidak mengutamakan hubungan seks satu pun. Selalunya, mangsa sindrom hypochondriacal adalah orang yang cemas dan sangat sensitif dengan sistem saraf yang mudah terangsang, yang terlalu menjaga kesihatan mereka. Hipokondria sering digabungkan dengan penyakit mental seperti serangan panik, gangguan obsesif-kompulsif, kemurungan, dll..

Sebagai gangguan somatik, hipokondria dapat diterbalikkan, sehingga dapat ditangani dengan pendekatan yang tepat. Tetapi jangan lupa bahawa penyampaian ujian yang berterusan secara signifikan mencecah anggaran, dan tubuh seseorang yang berada dalam keadaan hipokondriak mengalami perubahan yang nyata, yang lambat laun menjadi penyebab gangguan serius dalam fungsi normalnya..

Mengapa gangguan hipokondria berlaku??

Psikoterapi Aleksey Karachinsky berpendapat bahawa sindrom hypochondriac harus dipertimbangkan sebagai akibatnya, bukan sebagai penyebabnya. Walaupun dorongan untuk perkembangan penyakit berbahaya ini mungkin adalah kematian orang yang disayangi atau orang yang disayangi, penyakit yang serius sebelum ini atau kejadian traumatik yang lain, tetapi selalunya alasan sebenarnya terletak pada apa yang membimbangkan dan selalu membimbangkan individu: masalah dalam kehidupan peribadinya, masalah pekerjaan yang tidak dapat diselesaikan, kesukaran untuk berinteraksi dengan anggota masyarakat lain, ketakutan akan masa lalu atau masa depan, dll..

Kerana ketakutan dan kegelisahan yang dialami, jiwa menghidupkan mekanisme pelindung. Seseorang, melupakan masalah sebenar, mula mengalami ketakutan akan kematian. Dia sentiasa mencari gejala pelbagai penyakit dan menghabiskan hampir semua masa peribadinya untuk pekerjaan ini. Semua pemikiran orang seperti itu hanya dikendalikan dengan mencari gejala penyakit seterusnya.

Bagi sesetengah orang, hipokondria adalah usaha yang tidak disedari untuk melepaskan diri dari masalah dalam kehidupan atau pekerjaan peribadi mereka, tanggungjawab untuk tindakan mereka sendiri, percakapan yang tidak menyenangkan, membosankan atau terlalu mengganggu. Seseorang yang menderita gangguan hipokondria mendapat peluang untuk membenarkan ketidaksediaannya untuk membuat keputusan orang dewasa, mengambil tanggungjawab, melakukan tindakan yang wajar dan mencukupi, dll. Dalam kes ini, seorang hipokondria biasa berpendapat seperti ini: “Bagaimana saya boleh mula mencari pekerjaan biasa jika saya selalu sakit? Saya tidak mempunyai kesihatan yang cukup untuk semua ini! ".

Gejala utama sindrom hypochondriac

Sekiranya kita menganggap hipokondria dari sudut pandang perubatan, maka untuk mendiagnosis gangguan jiwa ini, adalah mustahak bahawa seseorang mempunyai keyakinan yang berterusan dan tulus bahawa dia mempunyai sekurang-kurangnya dua hingga tiga penyakit tubuh yang serius selama 5-6 bulan. Fakta bahawa seseorang telah menjadi mangsa sindrom hypochondriacal dibuktikan oleh fakta bahawa selama ini dia dengan tegas menolak untuk menerima bukti dan jaminan doktor bahawa dia tidak menghidap penyakit ini. Hipokondria terus menderita dan mengalami keadaan ketidakselarasan sosial.

Apa simptom lain yang menunjukkan bahawa seseorang itu hipokondria? Ini adalah penyakit sistematik, diagnosis melalui Internet, lawatan terus ke doktor tanpa keperluan objektif atau penghindaran sepenuhnya orang dengan pakaian putih, ketakutan menghidap penyakit yang diwarisi, takut untuk berkomunikasi dengan orang sakit, kebersihan yang terlalu teliti, keinginan untuk membuang sesuatu. (gigi kebijaksanaan, lampiran, dll.) hanya untuk pencegahan, adanya kit pertolongan cemas yang besar, takut mati. Mari kita analisis setiap gejala ini dengan lebih terperinci.!

Mala Kelainan sistematik

Hipokondriak sentiasa mengalami kesakitan, gatal, sakit, menarik, meradang, gatal, mengelupas, dll. Dalam semua ini, mangsa sindrom hypochondriacal melihat simptom beberapa penyakit serius dan tidak dapat disembuhkan. Sekiranya orang seperti itu batuk, maka secara automatik dia akan berfikir bahawa dia mengalami radang paru-paru yang teruk. Sakit kepala yang biasa dialami oleh orang-orang seperti ini dianggap sebagai tumor otak tahap keempat, dan neuralgia intercostal pada mata hipokondria berubah menjadi keadaan pra-infark.

Fikiran bahawa ada sesuatu yang salah dengan kesihatannya hampir tidak pernah meninggalkan kepala hipokondria. Fikiran seperti itu menjadi latar belakang kehidupan harian mangsa gangguan hipokondria dan membawa kepada tekanan berterusan, yang sangat menguras tubuh dan mengurangkan kualiti hidup..

✚ Membuat diagnosis melalui Internet

Sekiranya seseorang kerap membuat diagnosis seterusnya melalui Internet, maka dia bukan hipokondria biasa, tetapi cyberpochondriac! Orang yang selalu mengunjungi laman web perubatan atau sangat khusus dan mencari gejala penyakit "disukai" satu atau yang lain terbenam dalam keadaan cyberpochondria.

Seseorang boleh dipanggil cyberpochondriac walaupun dia sering mengunjungi portal perubatan daripada rangkaian sosial yang popular..

Lawatan berkala ke doktor

Sekiranya seseorang mengunjungi doktor secara sistematik tanpa keperluan objektif dan benar-benar yakin bahawa pakar tidak cukup berkelayakan, melakukan pekerjaan mereka dengan cuai dan tidak bertanggungjawab, tidak mahu memeriksanya secara normal dan berharap dia mati secepat mungkin, maka ini menunjukkan bahawa bahawa orang seperti itu adalah hipokondria.

Doktor-doktor yang tidak memberikan ubat serius dan mahal kepada hypochondriac, dia mengambil permusuhan dan berfikir bahawa mereka hanya ingin menyingkirkannya secepat mungkin. Sekiranya mangsa gangguan hipokondria, setelah lulus ujian, mendapat keputusan negatif, maka dia menganggap ini sebagai kesalahan perubatan, kelalaian atau tidak bertanggungjawab.

Tidak perlu memeriksa semuanya atau berunding dengan pakar lain. Apabila proses ini ditangguhkan, dan pendapat pakar benar-benar bertepatan, tetapi orang itu tidak berpuas hati dengan keadaan semasa, maka orang seperti itu boleh dipanggil hypochondriac dengan selamat. Daripada menenangkan dan mula menyelesaikan masalah yang timbul, seperti yang dilakukan orang biasa, dia berjalan di sekitar klinik awam dan swasta yang ada padanya. Pada suatu ketika, setelah berjumpa dengan doktor yang berkelayakan seratus dua puluh lima, mangsa gangguan hipokondria mula percaya bahawa dia sakit dengan penyakit yang tidak diketahui, tetapi mematikan, yang tidak dapat diketahui oleh seorang pakar yang mengambil sumpah Hippokratik.

✚ Mengelakkan doktor

Lawatan yang sistematik ke kemudahan perubatan dan penghindaran lengkap orang dengan pakaian putih adalah dua perkara yang sama menunjukkan bahawa seseorang itu sudah biasa dengan sindrom hypochondriac.

Seorang hipokondria yang tidak mempercayai doktor, berpendapat bahawa mereka sama sekali tidak memahami apa-apa, tidak mahu melakukan apa-apa dan tidak berusaha untuk menyembuhkan pesakit, oleh itu adalah lebih mudah dan lebih berkesan untuk pergi ke beberapa portal perubatan dan mendiagnosis diri mereka sendiri.

✚ Takut menghidap penyakit yang diwarisi

Hipokondria tidak hanya selalu mengunjungi laman web perubatan, tetapi juga mencari gejala atau penyakit yang sama atau serupa pada ibu bapa dan saudara-mara yang lain. Sekiranya mangsa hipokondria menemui beberapa jenis penyakit pada seseorang yang dekat dengannya, maka dia tidak ragu bahawa dalam masa terdekat ini penyakit ini akan dijumpai pada dirinya.

Kata-kata doktor bahawa hampir semua penyakit yang diwarisi dapat dicegah, disembuhkan atau dikurangkan oleh gejala mereka yang dirasakan oleh hipokondria dengan sarkasme dan rasa tidak percaya sepenuhnya. "Doktor-doktor ini, yang hanya terbiasa mengambil rasuah dan merawat pesakit dengan kelalaian, tidak memahami bahawa saya boleh mati pada bila-bila masa kerana penyakit yang sama dengan yang mana Paman Kolya meninggal dua puluh tahun yang lalu!" - fikiran seperti itu mengunjungi ketua hipokondria biasa yang takut akan penyakit keturunan.

✚ Takut berkomunikasi dengan orang sakit

Bagi banyak hipokondria, prospek berkomunikasi dengan orang sakit membawa ketakutan yang mematikan. Mangsa gangguan hypochondriacal tidak terlalu berminat dengan apa sebenarnya orang itu sakit: selesema biasa, radang paru-paru atau radang sendi.

Adalah sukar untuk memahami logik hipokondria, tetapi mungkin. Dia takut dijangkiti penyakitnya dari orang yang sakit (dan tidak masalah sama ada penyakit berjangkit atau tidak), kerana dia dengan tulus percaya bahawa penyakitnya semestinya akan mengambil bentuk yang paling berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan..

✚ Kebersihan yang terlalu teliti

Pemikiran bahawa dia selalu bersentuhan dengan benda yang berpotensi kotor dan berjangkit mendorong hipokondria menjadi kegilaan. Dia mencuci tangannya seratus kali sehari dengan sabun atau pembersih, selalu berfikir bahawa wang kertas, seperti pegangan tangan dalam pengangkutan awam, penuh dengan kuman, bakteria dan mikroorganisma patogen lain.

✚ Keinginan untuk memotong atau membuang sesuatu untuk pencegahan

Gigi apendiks atau kebijaksanaan dirasakan oleh hypochondriac sebagai bom waktu yang dapat meletup setiap saat. Walaupun doktor mendakwa bahawa apendiks meradang pada satu dari sepuluh ribu orang, dan gigi kebijaksanaan dapat disingkirkan pada bila-bila masa, mangsa sindrom hipokondria tidak memandang serius jaminan tersebut..

✚ Kehadiran kit pertolongan cemas yang besar

Sebilangan besar hypochondriacs mempunyai alat pertolongan cemas di rumah yang besar yang mungkin dicemburui oleh farmasi kecil di kawasan luar bandar. Tanpa alat pertolongan cemas ini, mangsa gangguan hipokondria tidak akan dapat pergi bercuti, perjalanan perniagaan, melawat rakan semalaman, atau perjalanan perniagaan..

✚ Takut mati

Hampir semua hipokondria berpendapat bahawa mereka mempunyai sejenis penyakit mematikan yang belum ada doktor yang dapat menyembuhkan, tetapi juga mendiagnosis.

Orang yang menderita gangguan hipokondria tidak dapat memahami bahawa hampir semua penyakit timbul dari saraf. Dan hypochondriacs selalu gugup, kerana "mengakhiri" diri mereka dengan kehadiran penyakit ini atau penyakit itu tidak sia-sia, tetapi menyebabkan gejala tekanan psikologi berterusan seperti aritmia, ruam kulit, sesak nafas, dll.

Sehari dalam kehidupan hipokondria: bagaimana perasaan gangguan gangguan ini?

Sebarang kekejangan otot atau kesemutan yang minimum menyebabkan kepanikan pada hipokondria Ruslan. Sekiranya ada sesuatu di dada di suatu tempat, maka lelaki itu segera berfikir bahawa dia mengalami serangan jantung. Sekiranya sakit kepala tidak hilang segera setelah mengambil pil, Ruslan mula membayangkan bahawa tumor besar telah terbentuk di otaknya, yang menyebabkan dia akan segera mati. Mangsa sindrom hypochondriacal dengan tegas menolak untuk memanggil ambulans, kerana doktor yang datang memanggilnya hanya akan memberi dia semacam suntikan dan, tanpa benar-benar menjelaskan apa-apa, akan pergi ke pesakit lain.

Seorang lelaki hampir selalu memikirkan penyakit dan tidak boleh berehat dengan cara apa pun. Pada masa lapang, Ruslan memantau laman web perubatan dan cuba mendiagnosis dirinya dengan betul. Dia tidak pergi ke poliklinik, kerana di sana dia hanya akan mempunyai antrian yang tidak berkesudahan, sumpah yang berterusan dan sikap sombong. Dan ketakutan itu sangat tidak tertahankan sehingga dia tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk membuat janji temu dengan doktor dan menunggu gilirannya.

Sangat sukar bagi Ruslan untuk mempercayai bahawa makmal akan menyahkod analisis dengan betul. Setelah lelaki itu memutuskan untuk memeriksa semula keputusan ujian dan, bersenjatakan meja yang terdapat di Internet, dia mula berniaga. Setelah menemui beberapa ketidakkonsistenan, dia sekali lagi menjadi yakin bahawa tidak mustahil untuk mempercayai orang yang mengenakan jas putih, kerana mereka hanya bermimpi mengirim sebanyak mungkin pesakit ke kubur.!

Setelah memeriksa analisis, Ruslan mengalami kemurungan yang teruk. Mengambil cuti dari tempat kerja, dia tidak meninggalkan apartmen selama dua minggu dan tidak berkomunikasi dengan orang lain. Tetapi walaupun di rumah, lelaki itu tidak merasa baik, kerana dia selalu duduk di laman web perubatan dan mencari maklumat mengenai gejala seterusnya, yang tiba-tiba dia dapati dalam dirinya sendiri.

Cara menghilangkan hipokondria sendiri: beberapa petua praktikal dan berkesan!

Anda boleh menyingkirkan hipokondria bukan sahaja dengan bantuan psikiatri atau psikoterapis yang berkelayakan, tetapi juga secara bebas. Sekiranya anda mengikuti cadangan pakar, maka ini tidak begitu sukar! Kami memberikan petua yang berkesan dan praktikal kepada anda.

✔ Majlis nombor 1. Mula mengawal fikiran anda

Seseorang yang tahu bagaimana mengawal fikirannya tidak akan pernah menjadi mangsa sindrom hipokondria. Untuk belajar bagaimana melakukan ini, seseorang harus menggunakan amalan spiritual seperti berjimat cermat, meditasi, penegasan, yoga, dll..

Amalan yang dipilih dengan betul bukan sahaja mengajar seseorang untuk mengawal kesedarannya sendiri, tetapi juga dapat meningkatkan kualiti kehidupan sehariannya dengan ketara..

✔ Majlis nombor 2. Kaji rutin harian anda

Rutin harian yang terganggu dan kurang tidur secara sistematik memberi kesan negatif kepada seseorang dan boleh menyebabkan dia terkena hipokondria. Orang-orang yang tidur sedikit atau kurang baik, selalu dalam mood yang tidak baik, tidak dapat menumpukan perhatian pada perkara-perkara penting, dan mengalami perasaan cemas yang meningkat.

Untuk menghilangkan hipokondria, anda perlu melatih diri untuk tidur dan bangun pada masa yang sama. Adalah lebih mudah bagi orang yang tidur dengan lena dan berehat untuk mengatasi ketakutan dan pemikiran yang merosakkan.!

✔ Majlis nombor 3. Perkenalkan diri anda dan cari punca masalahnya

Untuk mencari sumber masalahnya, anda perlu bertanya kepada diri anda satu soalan yang sangat mudah: "Apa yang mengganggu saya baru-baru ini?" Jawapan yang jujur ​​untuk soalan ini akan membantu orang-orang hipokondria untuk memahami dirinya sendiri dan menyingkirkan gangguan berbahaya..

Sindrom Hypochondriac berlaku bukan hanya akibat beberapa fenomena atau peristiwa traumatik yang jelas dan tidak dapat dilupakan. Sering kali masalah itu ada sejak sekian lama sehingga jiwa seseorang seperti itu, setelah mengaktifkan mekanisme pelindung, berhasil memaksanya keluar ke bawah sedar. Hubungan beracun, masalah di tempat kerja, dan lain-lain juga boleh mencetuskan permulaan hipokondria..

✔ Majlis nombor 4. Tingkatkan tahap aktiviti fizikal anda

Aktiviti fizikal membantu menghilangkan tekanan, perasaan meningkatnya kegelisahan dan kegelisahan yang tidak perlu. Ia membantu meningkatkan bukan sahaja kecergasan fizikal, tetapi juga mood. Bagi mereka yang ingin melupakan hipokondria sekali, para pakar menasihatkan untuk mendaftar ke gim atau mula bersenam di rumah dengan berat badan mereka sendiri.

Sekiranya tidak ada masa untuk pergi ke simulator atau melakukan latihan di rumah, maka anda harus lebih kerap berjalan-jalan santai, ganti menaiki lif dengan berjalan menaiki tangga, mula berlatih berjoging atau berjalan kaki.

✔ Majlis nombor 5. Berhenti membuang masa untuk melawat laman web perubatan

Selalunya, mangsa hipokondria tidak dapat memahami bahawa banyak maklumat yang tidak dipercayai dan tidak dapat disahkan dari sumber yang meragukan disiarkan di Internet setiap hari. Banyak penyakit dicirikan oleh gejala yang tidak jelas dan samar-samar seperti sakit kepala, keletihan, kelemahan umum, dll. Oleh itu, tidak ada yang mengejutkan dalam kenyataan bahawa hanya doktor yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis gejala-gejala ini dengan betul..

Untuk menyingkirkan cyberpochondria, anda perlu berhenti membuang masa melawat laman web perubatan dan mengatasi keinginan untuk diagnosis diri..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Rawatan di Rumah untuk Hipokondria - 10 Petua

Hypochondria adalah gangguan psikologi yang dicirikan oleh kebimbangan yang berlebihan mengenai perasaan anda. Pesakit sentiasa mencari simptom penyakit, mengesyaki adanya penyakit yang tidak wujud.

Dalam kes ini, pemikiran dan persepsi tidak terganggu, tetapi timbul pemikiran obsesif mengenai penampilan patologi yang teruk dan tidak dapat disembuhkan. Hipokondria menyumbang kira-kira 5% daripada semua penyakit mental.

Kandungan:

  • Sebab-sebab kemunculan hipokondria
  • Gejala
  • Diagnostik
  • Jenis hipokondria
  • Tindakan pesakit
  • Rawatan hipokondria dengan ubat-ubatan rakyat
    • Infusi Hypericum
    • Katak bertanduk untuk rawatan hipokondria
    • teh pudina
    • Tekstur kayu cacing
    • Teh bunga Linden
    • Penyembuhan ramuan herba
    • Mandi infusi rosemary
    • Hawthorn dengan hipokondria
    • Infusi Viburnum
    • Penyerapan celandine
  • Pencegahan hipokondria
  • Komplikasi
  • Kontraindikasi

Sebab-sebab kemunculan hipokondria

Menurut pakar, pelbagai faktor dalaman boleh menyebabkan berlakunya hipokondria:

  • Gangguan aktiviti korteks serebrum yang betul
  • Persepsi yang tersimpul mengenai impuls yang berasal dari organ dalaman
  • Interaksi sistem saraf dan korteks serebrum yang tidak betul
  • Mengalami gangguan khayalan

Proses sedemikian timbul kerana pelbagai sebab. Ini mungkin:

  • Penyakit orang yang disayangi atau kematiannya kerana penyakit yang serius
  • Trauma psiko-emosi yang teruk
  • Keraguan
  • Predisposisi untuk gangguan kecemasan
  • Ketidakstabilan emosi

Gejala

Terdapat manifestasi klasik yang merupakan ciri penyakit seperti hipokondria. Ia:

  • Penyelewengan, keterlaluan gejala yang ada
  • Gangguan persepsi proses fisiologi dalam badan
  • Kehadiran manifestasi vegetatif. Ini boleh menjadi takikardia, mual, berpeluh berlebihan, atau pening
  • Kebimbangan berlebihan terhadap kesihatan anda
  • Insomnia, kehilangan atau peningkatan selera makan
  • Ketakutan kesihatan yang tidak rasional berkaitan dengan serangan panik
  • Penurunan prestasi
  • Keadaan tertekan
  • Penyerapan lengkap dalam penyakit khayalan anda
  • Pengasingan sosial
  • Kawalan berterusan suhu badan, tekanan dan petunjuk lain tanpa keperluan khas

Semasa melakukan simulasi, pesakit enggan menjalani pemeriksaan yang tidak menyenangkan, mencari alasan untuk mengelakkannya. Seorang pesakit dengan hipokondria setuju untuk melakukan manipulasi, sementara dia tidak dapat merasakan maklumat bahawa dia tidak sakit.

Diagnostik

Pesakit dengan penyakit seperti hipokondria pergi ke doktor dengan gejala tertentu ciri penyakit. Dalam kes ini, doktor menjalankan kajian makmal dan instrumental standard. Tanpa gagal, analisis urin, tinja dan darah diresepkan, imbasan ultrasound, sinar-X dilakukan. Dalam beberapa kes, kaedah pemeriksaan tambahan mungkin ditetapkan. Sekiranya tidak ada perubahan patologi pada organ dalaman, dan pesakit menegaskan penyakitnya dan pemeriksaan lebih lanjut, doktor boleh menetapkan perundingan dengan psikoterapis. Ini akan membantu mengesampingkan atau mengenal pasti kehadiran hipokondria..

Jenis hipokondria

Terdapat 2 jenis hipokondria, bergantung kepada simptom dan perjalanan penyakit ini. Penyakit ini boleh:

  • Terlalu tinggi. Dalam kes ini, pesakit bertindak balas dengan tajam terhadap penyimpangan tubuhnya, bahkan sedikit. Dia mungkin berfikir bahawa dia diperlakukan dengan tidak betul, oleh itu dia sering memberi terapi secara mandiri untuk dirinya sendiri, menggunakan diet, bahan tambahan aktif secara biologi. Selalunya ini adalah pemburukan keadaan psikopat dan permulaan skizofrenia.
  • Bradova. Pesakit menganggap dirinya sakit parah, dan keadaannya tidak ada harapan. Gejala seperti halusinasi, khayalan, dan kemungkinan kemurungan mungkin berlaku. Dengan keadaan penyakit yang maju, mungkin ada percubaan bunuh diri.

Tindakan pesakit

Sekiranya anda mempunyai masalah serius mengenai kesihatan anda, anda perlu menghubungi ahli terapi dan menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan. Sekiranya ujian menunjukkan ketiadaan patologi, dan keadaan kesihatan masih membimbangkan anda, maka anda harus meminta pertolongan dari pakar neurologi atau psikiatri. Rawatan tepat pada masanya akan membolehkan anda menyembuhkan keadaan ini tanpa akibat yang serius.

Rawatan hipokondria dengan ubat-ubatan rakyat

Hypochondria adalah penyakit mental di mana pesakit mesti diperhatikan oleh doktor. Walau bagaimanapun, kaedah rakyat akan membantu mengurangkan kegelisahan, menghilangkan ketakutan yang tidak rasional, dan menghilangkan tekanan. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan infus dan decoctions tumbuhan perubatan yang membantu mengembalikan fungsi sistem saraf pusat. Anda boleh memadamkan serangan panik, merehatkan badan dengan bantuan bayaran perubatan. Dianjurkan untuk menggunakan produk tonik, menyegarkan pada waktu pagi, dan pada waktu malam Anda dapat minum teh yang menenangkan dan menenangkan yang dibuat berdasarkan ramuan perubatan..

Infusi Hypericum

Untuk rawatan pelbagai penyakit mental, termasuk hipokondria, disyorkan untuk minum minuman berdasarkan ramuan St John's wort. Untuk membuatnya, anda perlu menyeduh 2 sudu teh bahan mentah cincang halus dalam 250 ml air mendidih, tutup dengan ketat dan sisihkan selama 15 minit untuk memasukkannya. Infusi dalam bentuk suam diminum 50 ml hingga 3 kali sehari sebelum makan.

Katak bertanduk untuk rawatan hipokondria

Katak bertanduk adalah ubat yang berkesan untuk menghilangkan gejala hipokondria, ia mengembalikan fungsi normal sistem saraf. Untuk membuat minuman perubatan, anda perlu menyeduh 1 sudu teh herba cincang dalam 250 ml air mendidih, kemudian tutup rapat, bungkus dengan tuala hangat atau sisihkan di tempat yang hangat, dan kemudian rendam selama kira-kira 10 minit. Apabila larutan dimasukkan, ia disaring dan diminum dengan teliti dalam 1 penerimaan.

teh pudina

Minuman ubat yang dibuat dari daun pudina dianjurkan untuk dimakan pada waktu malam untuk menenangkan sistem saraf sekiranya terjadi hipokondria, yang sering disertai dengan gangguan tidur. Untuk melakukan ini, daun pudina segar dicincang halus dan dituangkan dengan 1 gelas air mendidih. Selepas itu, infus akan tetap hangat selama kira-kira setengah jam. Kemudian disaring dan digunakan sebagai ubat. Ambil penyelesaian siap sepanjang hari, dibahagikan kepada 2 hidangan.

Tekstur kayu cacing

Untuk melegakan kerengsaan, ketegangan saraf dan gejala tidak menyenangkan yang lain dengan hipokondria, disarankan untuk menggunakan alkohol berwarna cacing sebagai ubat. Untuk membuatnya, anda perlu mengambil 2 sudu teh ramuan kayu cacing yang dihancurkan ke keadaan serbuk. Kemudian tambahkan 500 ml cognac ke produk siap dan inkubasi dalam mandi air selama 8 minit. Selepas itu, campuran ditutup dalam balang kaca dan ketepikan di tempat yang kering dan hangat selama 2 hari. Selepas tempoh ini, larutan disaring dengan teliti dan diambil secara lisan 4 tetes 2 kali sehari.

Teh bunga Linden

Lipa membantu mengatasi gangguan neurotik dan mental, menenangkan hipokondria, dan mengembalikan fungsi otak yang betul. Untuk melakukan ini, kumpulkan bunga linden, tuangkan 1 sudu besar koleksi ini dengan 200 ml air mendidih dan masukkan ke dalam api selama 20 minit. Selepas itu, larutan disaring, anda boleh memanaskannya sedikit demi sedikit dan mengambilnya 3 kali sehari untuk tujuan perubatan.

Penyembuhan ramuan herba

Anda perlu mengumpulkan, memotong dan mencampurkan 1 sendok teh kerucut hop, akar eleutherococcus dan sianosis, tambahkan 2 sudu teh oregano, serta 3 sudu teh jerami oat dan daun pisang. Semua bahan dicampurkan dengan teliti. Untuk 1 sudu besar koleksi ini, tambahkan 2 cawan air mendidih, biarkan hingga setengah jam, kemudian tapis. Digunakan untuk tujuan perubatan, setengah gelas 2 kali sehari selama 10-20 hari, bergantung kepada keparahan keadaan pesakit.

Mandi infusi rosemary

Untuk hipokondria, disyorkan untuk mandi ubat. Untuk melakukan ini, tuangkan 50 g rosemary dengan 1 liter air, didihkan dengan api kecil, dan kemudian tapis. Produk siap ditambahkan ke mandi air suam yang telah disediakan sebelumnya dan diambil selama kira-kira setengah jam. Prosedur harus dilakukan satu jam sebelum tidur..

Hawthorn dengan hipokondria

Untuk membuat ekstrak hawthorn berair, 20 g buahnya dihancurkan, 40 g bunga ditambahkan dan dicampur sehingga sebati. Bahan mentah siap dituangkan dengan 1 gelas air mendidih, disuntik selama setengah jam, dan kemudian disaring. Ambil minuman siap untuk rawatan hipokondria, 1 sudu besar tiga kali sehari.

Infusi Viburnum

Kalina mempunyai kesan menenangkan, membantu meningkatkan fungsi otak, oleh itu, infus tumbuhan ubat ini disyorkan untuk digunakan untuk hipokondria. Untuk membuatnya, 3 cawan beri segar atau kering diseduh dalam air mendidih dan sisihkan dalam api selama 5 jam. Selepas itu, larutan disaring dan diminum pada siang hari, dibahagikan kepada 3 dos. Kursus rawatan adalah 20 hari.

Penyerapan celandine

Kumpulkan bahagian tanah celandine, isi dengan seperempat balang setengah liter. Air mendidih dituangkan ke dalam bekas yang lain, ditutup dengan penutup, dibalut dengan tuala dan sisihkan di tempat yang hangat sehingga sejuk sepenuhnya. Ia digunakan untuk tujuan perubatan 3 kali sehari, 15 ml, larut dalam 100 ml air rebus. Ubat serupa juga boleh digunakan untuk mandi terapeutik, meminumnya selama 10-15 minit setengah jam sebelum tidur..

Pencegahan hipokondria

Tidak ada langkah pencegahan khusus yang dapat menghindari penyakit seperti hipokondria. Namun, disarankan agar orang-orang yang curiga, dengan kecenderungan kecemasan, tidak menonton iklan, filem mengenai topik perubatan. Sebaiknya jangan mencari data mengenai penyakit di Internet, buku rujukan perubatan dan media lain.

Komplikasi

Terdapat komplikasi yang boleh timbul sekiranya keadaan diabaikan dengan hipokondria. Ini mungkin:

  • Kemurungan
  • Keresahan
  • Serangan panik yang kerap
  • Pengasingan sosial
  • Alkoholisme, ketagihan dadah
  • Kecenderungan bunuh diri

Kontraindikasi

Dengan berhati-hati, disarankan untuk menggunakan kaedah tradisional untuk merawat hipokondria sekiranya terdapat masalah dengan saluran gastrointestinal, dengan gangguan pencernaan, serta dengan tekanan darah tinggi dan gangguan pembekuan darah. Sebilangan tumbuhan perubatan boleh menyebabkan reaksi alergi sekiranya berlaku intoleransi individu.