"Saya menghidap limfoma": 3 cerita mengenai mencari diagnosis yang betul

15 September adalah Hari Kesedaran Limfoma Sedunia, yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan menyebarkan kesedaran mengenai penyakit ini. Kami memahami apa itu limfoma, siapa yang lebih mudah terkena jenis barah ini, dan juga menceritakan kisah orang yang telah mengatasi limfoma.

Kumpulan penyakit

Limfoma adalah barah yang mempengaruhi sistem limfa. Penyakit ini dianggap jarang berlaku: pada tahun 2018, kira-kira 590 ribu kes baru penyakit ini didaftarkan di dunia, yang hanya 3.5% daripada jumlah kes barah baru..

Limfoma mewakili sekumpulan penyakit, di antaranya terdapat dua bentuk utama: limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin (NHL). Limfoma Hodgkin telah dikaji lebih baik daripada yang lain dan memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan - kira-kira 90% pesakit pulih sepenuhnya. Tetapi NHL lebih biasa - ia merangkumi sekitar 90% kes.

Tumor berlaku kerana mutasi genetik limfosit: mereka mula membelah secara tidak terkawal, melayang ke kelenjar getah bening dan bahagian badan yang lain, di mana mereka terus membiak.

Di antara pelbagai jenis limfoma, ada yang agresif, misalnya, salah satu yang paling biasa - limfoma sel B besar yang menyebar, dan jenis yang tidak senonoh atau tidak senonoh, misalnya, limfoma folikel. Pada kumpulan pertama, gejala berkembang dengan cepat - dari beberapa hari hingga beberapa minggu, kerana sel-sel tumor membelah dengan cepat. Limfoma tidak agresif bermula secara beransur-ansur dan tidak disedari pada mulanya.

Sebab dan faktor risiko

  • Umur. Dengan bertambahnya usia, kemungkinan terkena barah meningkat. Walau bagaimanapun, terdapat jenis limfoma yang berkembang terutamanya pada orang muda..
  • Lantai. Limfoma lebih kerap berlaku pada lelaki, tetapi beberapa jenis NHL lebih kerap berlaku pada wanita.
  • NHL dengan saudara terdekat (ibu bapa, anak, saudara lelaki).
  • Bahan kimia dan ubat tertentu, faktor fizikal. Ini termasuk, misalnya, racun perosak tertentu, ubat kemoterapi, dan terapi radiasi..
  • Sistem imun yang lemah Ini berlaku dengan jangkitan HIV, selepas pemindahan organ, dengan beberapa mutasi genetik yang bertanggungjawab untuk kekurangan imun primer (contohnya, sindrom Wiskott-Aldrich).
  • Penyakit autoimun (artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik).
  • Jangkitan tertentu seperti HIV, virus Epstein-Barr, virus herpesvirus jenis 8, Helicobacter pylori.
  • Beberapa jenis implan payudara.

Gejala

Cara rawatan?

Bergantung pada jenis dan tahap limfoma, kemoterapi, radiasi, imun dan terapi yang disasarkan, pemindahan sumsum tulang digunakan. Dalam kebanyakan kes, rawatan gabungan

Saya berfikir bahawa ini tidak boleh berlaku kepada saya

Katya de Jong, 42, suri rumah, tinggal di wilayah Pskov.

Diagnosis: limfoma sel besar anaplastik. Dia menjalani 22 kursus kemoterapi dan menjalani pemindahan sumsum tulang. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada bulan April 2013, kami bercuti di Mesir, di mana suhu saya mula meningkat hingga 38.5C, saya menggigil panas. Bola ketiak yang menyakitkan muncul. Saya berjumpa doktor untuk mendapatkan insurans, dia mencadangkan jangkitan dan memberi ubat antibiotik dalam pil. Keadaan bertambah buruk, rasa sakit muncul di dalam badan. Antibiotik diubah menjadi intravena, tetapi tidak menjadi lebih baik.

Sekembalinya ke Rusia, dia segera mendaftar ke poliklinik tempatan. Sekali lagi mereka mencadangkan jangkitan, tetapi menurut ujian semuanya jelas. Tetapi pada sinar-X paru-paru, mereka menemui pemadaman, disyaki tuberkulosis dan mengirimnya ke dispensari TB. Diagnosis tidak disahkan.

Selepas ultrasound kelenjar getah bening supraklavikular saya dijuluki "coklat udara" - terdapat begitu banyak kelenjar getah bening yang membesar di sana. Saya diberi rujukan ke hospital onkologi 70 km dari rumah.

Saya yakin bahawa diagnosis barah tidak dapat disahkan - nampaknya mengerikan dan membawa maut. Saya berfikir bahawa ini tidak boleh berlaku kepada saya. Malangnya, tusukan menunjukkan adanya sel atipikal.

Keadaan bertambah buruk setiap hari, hanya lengan dan kaki yang tidak sakit. Kesakitan itu hanya dapat diringankan buat sementara waktu. Makanan tidak diserap, pil dan sekeping makanan tidak dapat ditelan.

Para doktor menetapkan hari komisen untuk memutuskan masalah dengan diagnosis dan rawatan. Pada awal Mei, doktor mengatakan bahawa cuti Mei akan datang, jadi biopsi akan dilakukan hanya pada pertengahan bulan, kemudian 10 hari untuk menunggu hasilnya. Sekiranya ada pertanyaan mengenai hasilnya, bahan tersebut harus dihantar ke St Petersburg untuk mendapatkan penjelasan. Saya menjelaskan bahawa setiap hari saya merasa semakin teruk dan teruk, saya meminta untuk segera menghantar jawapan ke Petersburg untuk mempercepat prosesnya. Doktor itu menjawab bahawa tidak ada keperluan seperti itu dan mereka tidak akan memberikan kuota untuk St Petersburg. Dia mengatakan bahawa saya menghidap limfoma Hodgkin, mereka boleh mengubatnya sendiri, saya tidak memerlukan rujukan ke hospital lain. Tetapi itu adalah diagnosis yang salah.

Di majlis keluarga, mereka memutuskan untuk menukar doktor dan pergi secara bebas ke pusat onkologi di Pesochny. Terdapat beberapa cuti di sana, dan tidak lama kemudian saya menjalani biopsi. Imbasan CT paru-paru dan pelvis, MRI rongga perut dan kajian imunohistokimia untuk menjelaskan jenis tumor dilakukan dengan bayaran. Kira-kira tiga minggu kemudian saya didiagnosis, dan pada akhir Mei saya dibawa untuk rawatan di N.N. N.N. Petrova. Saya sangat berterima kasih kepada pekerjaan doktor pusat yang cekap ini!

Saya dirawat selama tiga tahun. Selama ini, saya bertemu dengan banyak pesakit dan menyedari bahawa sangat sukar untuk pergi ke klinik persekutuan dari wilayah Rusia - sukar untuk mendapatkan rujukan dari klinik tempatan, untuk mendapatkan kuota untuk rawatan kerana barisan panjang. Masalahnya adalah bahawa penyakit ini tidak akan menunggu: limfoma boleh menjadi lambat, atau boleh menjadi sangat agresif, seperti, misalnya, dalam kes saya. Pemeriksaan mesti diselesaikan secepat mungkin dan kemudian akan menjadi jelas di mana lebih baik pesakit dirawat.

Perbezaan antara pusat barah terdekat dan pusat bukan hanya jarak dari rumah, tetapi kadang kala dalam profesionalisme doktor, ketersediaan peralatan dan ubat yang diperlukan.

Bagi orang-orang yang mengesyaki mereka mempunyai limfoma, saya menasihatkan untuk membaca Internet lebih sedikit dan tidak mencuba cerita orang lain. Sebagai contoh, dipercayai bahawa kelenjar getah bening tidak menyakitkan dengan limfoma. Dalam kes saya, mereka sangat menyakitkan. Anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan tegas dan mendengarkan hati anda - adalah wajar "sejuk". Dan perkara yang paling penting adalah untuk mengelakkan batang itu tidak pecah ke dalam. Dari pilihan yang mungkin, anda mesti memilih matlamat "SURVIVE" dan bergerak ke arahnya dengan cara apa pun. Akan ada bonggol dan gunung di jalan, penting untuk mendaki, mendaki dan mendekati gawang.

Hampir dari awal saya mengesyaki limfoma

Polina, 26 tahun, freelancer, tinggal di North Ossetia.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia menjalani 6 kursus kemoterapi dan 15 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Limfoma saya bermula dalam senario yang tidak biasa. Loceng pertama adalah gumpalan bulat kemerahan pada bahagian kaki kedua kaki, berdiameter 1-2 cm. Terdapat sebilangan kecil - kira-kira 5-6. Kira-kira dua minggu selepas penampilan anjing laut ini, saya merasakan kelenjar getah bening di leher saya, kecil, kira-kira satu sentimeter. Ini membingungkan saya, kerana saya tidak pernah mengalami kelenjar getah bening yang membesar. Saya juga mula merasa tidak selesa di dada, sukar bagi saya untuk bernafas sambil berbaring di sebelah kanan saya..

Kemudian saya fikir itu adalah neuralgia interkostal, tetapi kemudian ternyata tumor 7 cm ini menekan paru-paru. Saya tidak berkeringat malam, tidak demam kelas rendah, tidak menurunkan berat badan, walaupun saya mengalami penyakit progresif..

Pertama sekali, saya beralih kepada ahli terapi, tetapi tidak mendapat penjelasan yang jelas. Doktor hanya mencadangkan bahawa itu adalah urat varikos dan merujuk kepada pakar bedah vaskular. Dia, tanpa menyelidiki inti dari masalah itu, menulis perlakuannya. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus ujian darah umum, dan terdapat penyimpangan - peningkatan ESR dan leukosit, penurunan limfosit, yang membuat saya meragukan urat varikos. Semasa mempelajari artikel di Internet, saya menyedari bahawa benjolan di kaki ini disebut erythema nodosum, dan mereka dirawat oleh pakar dermatologi. Saya berpaling kepada ahli dermatologi, dengan menyebutkan juga kelenjar getah bening yang membesar (pada masa itu terdapat beberapa lagi kelenjar leher dan tulang selangka), pakar dermatologi juga tidak mengetahui keluhan saya dan menetapkan rawatannya.

Saya terus mencari maklumat di Internet dan mengetahui bahawa kelenjar getah bening yang diperbesar mungkin berasal dari mononukleosis yang disebabkan oleh virus Epstein-Barr. Di samping itu, saya melakukan ultrasound pada rongga perut - terdapat juga banyak kelenjar getah bening yang membesar. Atas inisiatif saya sendiri, saya lulus analisis untuk virus Epstein-Barr, dan disahkan. Juga menjalani CT: dia menunjukkan semua kelenjar getah bening yang membesar di leher, tulang selangka, dada, rongga perut.

Dengan keputusan semua pemeriksaan, saya pergi ke pakar penyakit berjangkit di klinik daerah. Tetapi doktor, seorang wanita tua yang pernah bekerja sebagai pakar penyakit berjangkit sepanjang hidupnya, tidak mengetahui apa-apa mengenai virus Epstein-Barr dan kaitannya dengan limfoma. Kemudian saya beralih kepada pakar penyakit berjangkit yang berbayar, dan dia mengesyaki limfoma. Kira-kira 5 bulan berlalu dari permulaan gejala hingga diagnosis.

Hampir dari awal, saya mengesyaki limfoma. Dalam hidup saya, saya tidak pernah menambah kumpulan kelenjar getah bening. Doktor yang saya hubungi tidak mendengarkan saya dan mengatakan bahawa saya kelihatan terlalu baik untuk seseorang yang mungkin menghidap barah, dan, pada pendapat mereka, saya tidak mempunyai cukup gejala untuk membuat diagnosis seperti itu..

Saya menasihati anda untuk menganggap penyakit ini sebagai salah satu tahap kehidupan, tidak menyenangkan, tetapi yang mesti dijalani. Sudah tentu, ketika ini, saya tidak menyangka: Saya bimbang tidak dapat kembali ke kehidupan sebelumnya, saya selalu takut akan kambuh, saya tidak akan dapat melahirkan anak selepas kemoterapi - saya belum mempunyai anak, tetapi fungsi pembiakan saya dipulihkan sepenuhnya. Banyak kebimbangan berkaitan dengan bagaimana saya akan bertolak ansur dengan kimia, tetapi semuanya berjalan lebih mudah daripada yang saya bayangkan. Sekiranya saya dapat mengundurkan masa kembali, maka saya akan bimbang dan mengurangkan diri saya.

Saya belum melihat simptom barah

Ekaterina, 22 tahun, pelajar universiti perubatan, tinggal di St Petersburg.

Diagnosis: Limfoma Hodgkin. Dia menjalani 6 kursus kemoterapi, 18 sesi terapi radiasi. Dalam pengampunan sejak 2016.

Pada tahun 2013, saya mengalami episod aritmia yang tidak ditentukan. Ahli kardiologi tidak dapat mencari alasannya. Kemudian kami mendapat tahu bahawa ketumbuhan sepanjang 9 cm ini menekan pada perikardium. Aritmia berlalu dari masa ke masa, tetapi saya mula menurunkan berat badan: ada keinginan untuk bugar, tetapi penurunan berat badan sebenarnya lebih tinggi daripada yang dijangkakan. Selepas 6-8 bulan, keletihan muncul, amenore bermula, tetapi berat badan kembali.

Saya pergi ke pakar sakit puan dan ahli endokrinologi. Pakar sakit puan menetapkan ultrasound pelvis - semuanya normal di sana. Ahli endokrinologi memerintahkan untuk memeriksa hormon seks dan hormon tiroid. Hormon seks tidak normal, tetapi doktor mengatakan itu bukan tanggungjawabnya. Tidak terfikir untuk memulakan pencarian saya dengan ahli terapi.

Saya praktikal tidak pergi ke doktor, kerana saya pelajar tahun 1 di bandar asing. Pakar sakit puan dan ahli endokrinologi menolak saya. Saya tidak mempunyai orang lain untuk pergi, dan lama-kelamaan saya menenangkan diri.

Saya belum melihat simptom barah. Saya berjalan 10-12 km setiap hari, terus memantau pemakanan: berat badan secara semula jadi bertambah dengan kesalahan makanan. Keletihan mengatasi kekurangan vitamin D - Saya masih tinggal di St. Petersburg.

Saya didiagnosis di dispensari TB pada tahun 2015. Fluorografi yang dirancang sebelum sesi musim panas menunjukkan kegelapan di mediastinum. Ahli phthisiatrician memberikan kata-katanya untuk mengetahuinya: buat diagnosis dalam seminggu dan biarkan saya pergi ke sesi tersebut. Walaupun begitu, sinar-X menunjukkan bahawa itu bukan tuberkulosis. Doktor menyokong saya dan menepati kata-katanya. Saya sangat berterima kasih kepadanya, kerana saya berjaya menutup sesi tepat pada waktunya. Pada masa akan datang, saya tidak mengambil cuti akademik dan dapat tinggal di universiti saya semasa rawatan, yang berlangsung sekitar enam bulan.

Sekiranya anda merasakan perubahan dalam diri anda, dan anda diberitahu bahawa anda sihat dan ini adalah khayalan, jangan percaya. Cari doktor yang berwibawa dengan pandangan yang luas, baca artikel di laman web khas untuk pesakit. Fahami masalah anda. Siapa jika bukan anda?

Kami berterima kasih kepada ahli hematologi Alexei Konstantinovich Titov atas pertolongannya dalam menyediakan teks.

Penyakit tumor kelenjar getah bening

Limfoma adalah tumor dari sel-sel sistem imun. Limfoma adalah sekumpulan besar daripada 30 penyakit yang berbeza.

Limfoma berbeza antara satu sama lain dalam manifestasi klinikal, dalam perjalanannya, sebagai tindak balas terhadap terapi, dalam cara sel tumor kelihatan di bawah mikroskop, dalam ciri molekul. Yang paling penting, limfoma dirawat dengan cara yang sangat berbeza. Oleh itu, perkataan "limfoma" tidak bermaksud apa-apa: ia adalah nama sekumpulan penyakit. Untuk merawat, anda perlu mengetahui varian limfoma tertentu.

Dari segi sejarah, limfoma telah dikelaskan kepada dua jenis utama: limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin.

Limfoma Hodgkin, penyakit Hodgkin dan limfogranulomatosis adalah satu dan sama.

Dulu kebiasaan mengatakan limfogranulomatosis (menurut tanda utama, yang dapat dilihat di bawah mikroskop). Pada tahun 2000-an, terbukti bahawa penyakit ini berpunca dari B-limfosit, ia dicirikan oleh sel-sel yang besar dan selalunya berinti - sel Berezovsky-Reed-Sternberg (dengan nama-nama saintis yang pertama kali menerangkannya). Oleh itu, dalam klasifikasi moden, penyakit ini disebut limfoma Hodgkin..

Limfoma Hodgkin boleh berkembang pada usia berapa pun, tetapi paling biasa pada orang muda yang berumur antara 15 hingga 30 tahun. Ia lebih biasa pada lelaki berbanding wanita dan alasannya tidak jelas. Ada yang percaya bahawa limfogranulomatosis dikaitkan dengan virus Epstein-Barr. Sebilangan besar pesakit dengan limfoma Hodgkin hari ini disembuhkan dengan kemoterapi. Limfogranulomatosis dibezakan oleh penyebaran proses yang ketat dari satu kumpulan kelenjar getah bening ke yang lain (limfoma bukan Hodgken adalah multisentrik dari peringkat awal perkembangannya).
Limfoma Bukan Hodgkin

Namanya mungkin terdengar pelik, tetapi ia muncul dari segi sejarah dan hanya bermaksud bahawa limfoma jenis ini bukan penyakit Hodgkin. Limfoma bukan Hodgkin tergolong dalam dua kategori utama: Limfoma sel B, yang berkembang dari limfosit B dan limfoma sel T, yang berkembang dari limfosit T. Limfosit B dan T adalah dua jenis sel utama dalam sistem imun. Limfoma sel-T lebih kerap berlaku di Asia Tenggara.

Apakah simptom limfoma? Selalunya, ini adalah peningkatan kelenjar getah bening. Walau bagaimanapun, hampir mustahil untuk menyebutkan gejala yang tidak berlaku pada pesakit dengan limfoma: tumor ini boleh tumbuh di mana-mana organ dan oleh itu manifestasi klinikalnya sangat pelbagai..

Kursus limfoma bukan Hodgkin juga berbeza-beza. Sebilangan mengalir dalam jangka masa yang lama, selama bertahun-tahun dan beberapa dekad, dan bahkan tidak memerlukan rawatan. Yang lain dicirikan oleh jalan yang lebih agresif. Secara klinikal, limfoma bukan Hodgkin dibahagikan kepada tiga kategori: sangat agresif, agresif, dan intensiti rendah.

Walaupun terdapat banyak limfoma, mereka mempunyai ciri umum utama: semuanya timbul dari sel-sel sistem imun dan mempengaruhi organ limfoid. Sebenarnya, ini adalah tumor dari sel-sel sistem imun. Sel-sel sistem imun sentiasa beredar ke seluruh badan. Oleh itu, limfoma yang timbul dari sel-sel ini biasanya sudah menyebar ke seluruh badan pada masa diagnosis..

Punca sebenar limfoma belum diketahui. Para saintis belum dapat menjelaskan mengapa seseorang mendapat limfoma dan yang lain tidak. Tetapi kita tahu bahawa limfoma tidak berjangkit. Tidak mungkin dijangkiti limfoma dan mustahil untuk menjangkiti orang lain dengannya - pasangan anda, anak-anak anda, saudara anda. Terdapat beberapa faktor risiko untuk mengembangkan limfoma. Kemungkinan menghidap penyakit ini lebih tinggi pada kategori orang berikut:

pada orang yang saudara-mara mereka telah atau sakit dengan limfoma;
pada orang dengan penyakit autoimun;
pada pesakit yang telah menjalani pemindahan organ (buah pinggang, sumsum tulang);
untuk orang yang bekerja dengan bahan kimia (racun perosak, pelbagai baja, pelarut);
pada orang yang dijangkiti virus Epstein-Barr, virus AIDS, virus T-limfotropik manusia, virus hepatitis C dan virus herpes simplex jenis 8;
pada orang yang dijangkiti bakteria tertentu, seperti Helicobacter pylori (limfoma perut)

Oleh itu, aktiviti profesional, jangkitan dengan virus dan bakteria tertentu mempengaruhi perkembangan limfoma. Sebilangan virus, seperti virus T-limfotropik manusia, secara langsung menyebabkan limfoma. Ada kemungkinan bahawa virus Epstein-Bar, yang menyebabkan cleosis imun berjangkit, sangat penting dalam perkembangan limfoma. Risiko terkena limfoma meningkat pada orang dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah akibat kecacatan kongenital atau yang diperoleh..

Limfoma jauh lebih biasa pada orang dengan penyakit autoimun. Terutama sering limfoma berlaku terhadap latar belakang imunodefisiensi - pada pesakit AIDS, pada pesakit yang telah menjalani pemindahan organ. Penggunaan jangka panjang ubat-ubatan yang menekan sistem imun, seperti siklosporin, juga membawa risiko tinggi terkena limfoma.

Sebilangan saintis mengatakan bahawa faktor persekitaran berperanan dalam perkembangan limfoma. Contohnya, limfoma lebih kerap berlaku pada pekerja pertanian dan orang yang terdedah kepada racun perosak. Mungkin perkembangan limfoma boleh dicetuskan oleh fenol dan pelarut lain.

Simptom yang paling biasa yang sering dirawat oleh pesakit dengan limfoma adalah kelenjar getah bening yang tidak membengkak. Terutama selalunya kelenjar getah bening di leher, ketiak membesar; namun, kelenjar getah bening yang bengkak juga dapat dilihat di bahagian lain badan. Kelenjar getah bening yang bengkak di pangkal paha boleh menyebabkan pembengkakan kaki. Kelenjar getah bening yang membesar di perut, boleh menyebabkan sakit perut, kembung perut, sakit belakang.

Gejala limfoma lain:
Demam yang tidak dapat dikaitkan dengan jangkitan atau penyebab lain dan tidak dapat diobati dengan antibiotik
Berpeluh, terutamanya pada waktu malam
Pengurangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan
Keletihan dan kelemahan yang tidak biasa
Batuk
Kulit gatal
Orang dengan limfoma Hodgkin sering mengalami kesakitan pada kelenjar getah bening yang bengkak setelah minum alkohol
Gejala yang berkaitan dengan kelenjar getah bening yang membesar
Sebilangan besar orang dengan aduan tidak spesifik ini tidak mengalami limfoma. Jangkitan biasa, jangkitan pernafasan akut, membawa kepada gejala-gejala ini, tetapi ini biasanya berumur pendek. Penyakit serius tidak hilang dengan sendirinya. Oleh itu, jika anda mempunyai aduan tidak spesifik ini untuk jangka masa panjang, anda harus berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan..

MENENTUKAN LIFE TAHAP

Tahap adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan prevalensi penyakit di dalam badan. Limfoma biasanya dibahagikan kepada empat peringkat: pada peringkat pertama dan kedua, penyakit ini masih bersifat tempatan, sementara tahap ketiga dan keempat dianggap biasa. Pementasan memberikan maklumat penting untuk meramalkan prognosis dan memilih pilihan rawatan. Sebaliknya, varian limfoma itu sendiri mungkin lebih penting daripada tahapnya. Dengan limfoma, prognosis lebih bergantung pada diagnosis daripada di atas pentas, tetapi orang paling sering takut pada peringkatnya..

Tahap I: tumor hanya terdapat pada satu kumpulan kelenjar getah bening (contohnya, di serviks). Sekiranya satu organ bukan limfoid terjejas (misalnya, perut), maka ini dianggap sebagai tahap pertama dan ditunjukkan oleh huruf E. Tahap ditetapkan sebagai I E.

Tahap II: tumor dijumpai dalam dua kumpulan kelenjar getah bening, misalnya, di serviks dan axillary, tetapi kumpulan ini terletak di atas diafragma, otot pernafasan yang memisahkan dada dan perut.

Tahap III: kumpulan kelenjar getah bening terlibat pada kedua-dua belah diafragma.

Tahap IV: bukan sahaja kelenjar getah bening terjejas, tetapi juga organ bukan limfoid - tulang, sumsum tulang, kulit, hati.

Selalunya, huruf "A", "B", atau "E" ditambahkan ke sebutan pentas dengan angka Romawi (I, II, III, IV). Simbol "A" atau "B" menunjukkan ketiadaan atau adanya gejala keracunan, yang meliputi: demam, berpeluh malam dan penurunan berat badan. Sekiranya pesakit mempunyai simptom-simptom ini, tulis "B", jika tidak ada gejala ini, tuliskan "A". Huruf "a" dan "b" menunjukkan tanda-tanda makmal penyakit: kehadiran peningkatan LDH dan ESR ("a" - tidak ada tanda-tanda, "b" - ada tanda-tanda).

Huruf "E" menunjukkan bahawa organ ekstranodal (di luar kelenjar getah bening) terkena pada peringkat tempatan.

Setiap varian limfoma diklasifikasikan mengikut limfosit normal dari mana sel-sel limfoma berasal. Oleh kerana terdapat dua varian limfosit, B- dan T-limfosit, limfoma diklasifikasikan menjadi dua varian utama - sel-B dan sel-T. Dengan bagaimana sel kelihatan di bawah mikroskop (morfologi), oleh ciri imunologi, oleh ciri molekul, limfoma juga diklasifikasikan menjadi pelbagai bentuk.

Diagnosis yang tepat sangat penting hari ini. Pertama, kerana dua tumor, walaupun serupa di klinik dan histologi, boleh sangat berbeza dalam prognosis. Kedua, jika lebih awal, bahkan 10 tahun yang lalu, pilihan pilihan rawatan yang tersedia untuk doktor agak kecil, sekarang ini cara untuk mempengaruhi limfoma telah diperluas secara signifikan..

Terdapat lebih daripada 30 jenis limfoma dan varian baru sentiasa dikenal pasti. Ini tidak bermaksud bahawa tidak ada pilihan baru sebelumnya. Mereka dulu, tetapi kita tidak tahu bagaimana mengenali mereka dan mengaitkannya dengan satu kumpulan penyakit. Oleh itu, klasifikasi limfoma adalah persoalan yang sangat sukar dengan sejarah yang panjang..

Limfoma boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan besar: agresif dan lembap. Mengapa sebilangan limfoma mengalami perjalanan yang agresif, sementara yang lain mempunyai ketenangan yang panjang? Ini ditentukan oleh tahap pematangan limfosit dari mana tumor berasal dan sifat kerosakan genetik di dalamnya. Sama seperti kanak-kanak tumbuh lebih cepat pada usia dini daripada semasa remaja, sel-sel membelah pada tahap perkembangan yang berbeza dengan kadar yang berbeza. Sekiranya sel berubah menjadi sel tumor, ia "membeku" pada tahap perkembangan tertentu dan "mewarisi" tingkah laku rakan normalnya: iaitu, kemampuan untuk membelah dengan cepat atau lambat, ketahanan terhadap kematian yang diprogramkan. Oleh itu, sebilangan limfoma membelah dengan cepat dan dicirikan oleh jalan yang agresif, sementara yang lain sukar membelah, tetapi tidak dapat mati (apoptosis terganggu). Limfoma lambat yang disebabkan oleh apoptosis yang terganggu berkembang sangat perlahan selama bertahun-tahun dan sering tidak memerlukan rawatan. Keabadian sel-sel tumor dapat dibayangkan sebagai keluarga yang tidak berkesudahan di mana tidak ada yang mati: bayangkan ibu bapa yang hidup selama-lamanya dan terus melahirkan anak-anak. Anak-anak membesar, juga hidup selama-lamanya, melahirkan anak mereka, dan sebagainya. Oleh itu, rumah ini penuh sesak dengan ibu bapa dan anak-anak. Namun, mereka tidak berjaya mengurus rumah dengan baik, kerana mereka telah kehilangan kualiti profesional mereka..

Sekiranya anda mempunyai gejala yang menunjukkan limfoma, pemeriksaan fizikal yang lengkap harus dilakukan. Semasa pemeriksaan, doktor meminta anda dengan teliti. Dia memeriksa serviks, axillary, inguinal, siku, kelenjar getah bening popliteal, limpa, amandel. Doktor juga memeriksa bahagian lain badan untuk mencari tanda-tanda yang mungkin merupakan manifestasi limfoma, dan juga untuk mengetahui keadaan organ, mengenai penyakit bersamaan. Sekiranya limfoma disyaki, ujian tambahan ditetapkan untuk menentukan diagnosis dan kelaziman penyakit ini. Ini termasuk:
Biopsi kelenjar getah bening atau organ
Ultrasound perut dan kawasan lain
X-Ray dada
Imbasan CT
Tomografi resonans magnetik
Pengimbasan radioisotop
Tomografi pelepasan positron
Ujian darah - am dan biokimia
Imunofenotaip
Pemeriksaan sumsum tulang
Pemeriksaan cecair serebrospinal
Ujian diagnostik molekul

Ujian utama yang digunakan untuk mendiagnosis limfoma adalah biopsi. Sebagai tambahan, kajian diperlukan untuk mengenal pasti prevalensi penyakit: sinar-X, tomografi terkomputeran, pencitraan resonans magnetik, imbasan gallium, tomografi pelepasan positron, ultrasound, ujian darah, analisis sumsum tulang, analisis cecair serebrospinal.

Biopsi kelenjar getah bening dilakukan jika disyaki tumor atau penyakit lain, seperti tuberkulosis kelenjar getah bening periferal atau sarcoidosis. Ini adalah kajian yang sangat penting dan dalam banyak kes inilah yang memungkinkan diagnosis akhir dapat dibuat. Biopsi adalah operasi pembedahan kecil di mana sekeping tisu (dalam kebanyakan kes kelenjar getah bening) dikeluarkan untuk memeriksanya di bawah mikroskop dan melakukan kajian imunohistokimia, molekul dan lain-lain. Sekiranya terdapat beberapa kelenjar getah bening, maka yang paling banyak diubah akan dikeluarkan. Setelah sekeping tisu dikeluarkan, ia dihantar ke makmal histologi. Ahli histologi memeriksa tisu yang dikeluarkan di bawah mikroskop, kemudian menulis jawapan terperinci kepada doktor.

Maklumat yang diperoleh selepas biopsi memberitahu kita tentang jenis limfoma dan sangat penting dalam diagnosis. Sekiranya hasil biopsi tidak ditentukan, maka ubat itu harus dikaji oleh pakar histologi lain, pakar dalam bidang limfoma. Biopsi kedua sering diperlukan. Kadang-kadang tusukan kelenjar getah bening dilakukan. Dalam kes ini, setelah anestesia tempatan, jarum dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening dan kandungannya disedut. Tusukan kelenjar getah bening dituangkan ke atas gelas dan beberapa smear dibuat. Diagnostik tusukan boleh digunakan untuk mendiagnosis limfoma pada kanak-kanak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kanak-kanak menderita terutamanya dari empat jenis limfoma, sel-selnya mempunyai penampilan yang sangat khas di bawah mikroskop. Pada orang dewasa, tusukan kelenjar getah bening juga dapat mendiagnosis beberapa penyakit. Walau bagaimanapun, tusukan kelenjar getah bening tidak dapat digunakan sama sekali untuk mendiagnosis limfoma. Diagnosis limfoma pada orang dewasa dibuat semata-mata dan secara eksklusif oleh biopsi. Dalam kebanyakan kes, biopsi kelenjar getah bening juga dilakukan pada kanak-kanak..

Kaedah untuk menganggarkan prevalensi penyakit.

Setelah diagnosis limfoma ditetapkan, adalah perlu untuk menentukan tahap penyakit, iaitu untuk mengetahui organ-organ lain yang terlibat. Sebilangan besar ujian ini benar-benar tidak menyakitkan dan tidak diperlukan anestetik. Sebilangan besar kajian yang disenaraikan di bawah mungkin tidak diperlukan untuk anda. Ini diputuskan secara individu oleh doktor..

1. Pemeriksaan ultrabunyi

Ia digunakan sangat kerap dan diresepkan untuk semua pesakit. Kajian ini dibuat berdasarkan pendaftaran gelombang ultrasonik yang dipantulkan. Ia digunakan untuk mengetahui sama ada terdapat kelenjar getah bening yang membesar di rongga perut, di mediastinum, untuk mengetahui keadaan organ.

Dengan bantuan sinar-X, anda boleh mendapatkan gambar yang menggambarkan keadaan dada dan bahagian badan yang lain. Jumlah radiasi yang diterima seseorang semasa satu pemeriksaan sinar-X sangat kecil sehingga anda tidak perlu memikirkannya.

3. Tomografi yang dikira atau tomografi terkira paksi

Tomografi yang dikira juga menggunakan sinar-X. Namun, gambarnya diambil dari sudut yang berbeza, seolah-olah di sekitar badan. Kemudian, hasilnya diringkaskan menjadi satu gambar besar dan komputer menunjukkan gambar terperinci dari setiap "potongan" badan. Pengiraan tomografi dada, perut, dan pelvis sering dilakukan untuk pesakit dengan limfoma. Kajian ini sangat penting, ia menunjukkan kelenjar getah bening yang membesar, keadaan organ dalaman.

4. Pengimejan resonans magnetik

Pencitraan resonans magnetik serupa dengan tomografi yang dikira. Peranti mengambil banyak gambar pada sudut yang berlainan di seluruh badan, tetapi bukannya sinar-X, ia menggunakan medan magnet. Pencitraan resonans magnetik lebih tepat daripada tomografi yang dikira. Ia membolehkan anda mendapatkan gambaran yang lebih terperinci mengenai organ dalaman, terutamanya sistem saraf. Tidak ada cara yang lebih tepat untuk mendiagnosis fokus di otak dan terutama saraf tunjang. Ia juga penting dalam diagnosis lesi tulang. Pencitraan resonans magnetik dipesan jika anda ingin mengetahui sama ada terdapat lesi pada tulang, otak dan saraf tunjang.

5. Pengimbasan radioisotop dengan gallium

Gallium radioaktif adalah bahan kimia yang terkumpul pada tumor. Imbasan Gallium tidak biasa digunakan dan tidak terdapat di semua klinik. Sebilangan kecil galium radioaktif diberikan kepada pesakit. Sebilangan kecil bahan radioaktif tidak berbahaya. Kemudian badan diimbas pada sudut yang berbeza untuk melihat di mana gallium terkumpul. Sekiranya tumor nampaknya terkumpul gallium, imbasan perlu diulang selepas rawatan. Ini membolehkan anda melihat apakah ada ketumbuhan yang minimum atau hilang sepenuhnya.

6. Tomografi Pelepasan Positron (PET)
Tomografi pelepasan positron di klinik asing terkemuka hampir sepenuhnya menggantikan pengimbasan dengan gallium, kerana teknik ini jauh lebih tepat. Untuk menjalankan ujian, deoxyfluoroglucose disuntik secara intravena. Banyak limfoma bukan Hodgkin mengumpul bahan ini. Seluruh badan kemudian diimbas menggunakan kamera positron. Seperti imbasan gallium, PET sangat penting dalam menentukan tindak balas terhadap rawatan. Sekiranya tomografi yang dikira menunjukkan hanya ukuran kelenjar getah bening (kami menilai aktiviti berdasarkan ukurannya), maka imbasan dengan tomografi pelepasan gallium dan positron menunjukkan sama ada kelenjar getah bening aktif, adakah penyakit itu berterusan.

Prognosis adalah istilah yang merujuk kepada sifat penyakit ini, kemungkinan pemulihannya. Hampir tidak ada penyelesaian mudah, ramalan itu bergantung pada banyak faktor. Hanya doktor yang hadir yang boleh mengetahui mengenai prognosis.

Faktor prognostik utama adalah diagnosis tepat berdasarkan klasifikasi moden. Kita boleh mengatakan bahawa ini sudah menjadi sebahagian daripada kemenangan.

Sebagai tambahan kepada diagnosis, tindak balas terhadap rawatan bergantung pada banyak faktor lain. Yang paling penting adalah:

1. Umur. Orang tua biasanya bertolak ansur dengan rawatan yang lebih teruk. Pesakit yang lebih muda mempunyai komplikasi rawatan yang lebih sedikit kerana mereka biasanya mempunyai komorbiditi yang lebih sedikit. Penyakit bersamaan menyebabkan perlunya mengurangkan dos ubat kemoterapi, untuk meningkatkan selang waktu antara suntikan, yang akhirnya menyebabkan hasil rawatan yang lebih buruk pada pesakit tua.

2. Terapi sebelum ini. Semakin banyak kursus terapi sebelumnya yang dilakukan oleh pesakit, semakin rendah kemungkinan kejayaan rawatannya.

3. Keadaan am. Keadaan umum menunjukkan betapa jelasnya kesan penyakit pada pesakit. Pesakit tanpa apa yang disebut gejala B (kelemahan, penurunan berat badan, demam), yang meneruskan aktiviti harian normal, mempunyai hasil rawatan yang lebih baik.

4. Tahap protein serum - lactate dehydrogenase (LDH) dan beta-2-microglobulin (B2M). Tahap tinggi LDH dan B2M menunjukkan aktiviti limfoma. Hasil rawatan bagi pesakit yang tidak mempunyai tahap tinggi kedua-dua protein ini biasanya lebih baik..

5. Kehadiran penyakit ekstranodal penyakit ini. Extranodal merujuk kepada fokus penyakit di luar kelenjar getah bening. Sekiranya limfoma menyerang organ-organ lain, seperti sumsum tulang, kemungkinan ia tidak akan bertindak balas terhadap rawatan.

6. Tahap penyakit. Tahap 1 dan 2 dianggap tempatan, sementara tahap 3 dan 4 dianggap umum atau umum. Pada pesakit dengan 3 dan 4 peringkat penyakit secara umum, prognosisnya lebih teruk.

Berbanding dengan tumor lain pada manusia, limfoma bertindak balas dengan baik terhadap terapi. Mereka bertindak balas terhadap pilihan rawatan moden seperti kemoterapi, radiasi, imunoterapi. Hasil rawatan bergantung pada jenis limfoma, tahap limfoma, dan juga keadaan tubuh pesakit, iaitu pada usia dan kehadiran penyakit bersamaan. Sebilangan besar pesakit dengan limfoma menerima terapi kombinasi, iaitu kemoterapi, terapi radiasi, dan kadang-kadang rawatan biologi. Pemindahan sumsum tulang dari sel meja sering digunakan di luar negara. Di negara kita, prosedur ini masih jarang dilakukan. Kaedah pembedahan dalam kebanyakan kes hanya digunakan dalam menetapkan diagnosis. Kajian biologi dan rawatan limfoma adalah salah satu bidang perubatan yang berkembang pesat. Tidak berlebihan untuk mengatakan bahawa terdapat beratus-ratus terapi limfoma yang berbeza yang sedang diuji di dunia sekarang. Itulah sebabnya onkologi hematologi adalah salah satu bidang yang paling dinamik.

Waktu pejabat:

No. 104 (poliklinik No. 4, No. 7);

No. 105 (poliklinik No. 1, No. 2);

No. 112 (poliklinik No. 5).

Waktu pejabat: Isnin - Jumaat dari jam 9 pagi hingga 4 petang.

Rawatan Cryolaser Sekiranya anda malu memakai pakaian terbuka atau menganggap diri anda tidak menarik kerana tahi lalat, papilloma, ketuat atau neoplasma lain yang tidak menyenangkan pada kulit, lupakan saja! Sekarang, apabila teknik inovatif perubatan estetik dan pembedahan laser muncul untuk menyelesaikan masalah ini, ada peluang nyata untuk akhirnya menyingkirkan neoplasma kulit dengan cepat dan selesa. Dan itu bermakna merasa cantik dan yakin semula! Di dispensari, seorang ahli onkologi cryosurgeon menerima. Perkara berikut dilakukan: ♦ Diagnosis lesi kulit berpigmen menggunakan dematoskopi komputer ♦ Menghilangkan luka kulit dan luka mukosa visual menggunakan nitrogen cair (rawatan cryo), serta laser pembedahan. Telefon hubungan: (4217) 24-00-83.

Limfoma - jenis, penyebab, gejala dan peringkat

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apa itu limfoma?

Struktur dan fungsi sistem limfa

Sistem limfa terdiri daripada saluran yang membentuk rangkaian tunggal yang meresap ke semua organ dalaman. Cecair tidak berwarna yang disebut limfa mengalir melalui rangkaian ini. Salah satu komponen utama limfa adalah limfosit - sel yang dihasilkan oleh sistem imun. Pautan lain dalam sistem limfa adalah kelenjar getah bening (kelenjar getah bening), yang terdiri daripada tisu limfoid. Di kelenjar getah bening, limfosit terbentuk. Semua pautan sistem limfa - kelenjar getah bening, saluran darah, limfa melakukan sejumlah fungsi penting yang diperlukan untuk kehidupan manusia.

Sistem limfa melakukan fungsi berikut:

  • Penghalang. Di dalam limfa, selain limfosit, terdapat pelbagai bakteria patogen, sel mati, unsur asing bagi tubuh. Kelenjar getah bening memainkan peranan sebagai depot yang membersihkan limfa, memerangkap semua zarah patogen.
  • Pengangkutan. Limfa melakukan penghantaran nutrien dari usus ke tisu dan organ. Di samping itu, limfa ini mengangkut cairan antar sel dari tisu, kerana saliran tisu dilakukan..
  • Imun. Limfosit, yang menghasilkan kelenjar getah bening, adalah "alat" utama sistem imun dalam memerangi virus dan bakteria. Mereka menyerang sel berbahaya yang mereka dapati. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mikroorganisma patogen terkumpul di kelenjar getah bening sehingga mereka meningkat dalam banyak penyakit.

Apa yang Berlaku pada Sistem Limfatik di Limfoma?

Limfoma - adakah itu barah atau tidak?

Limfoma adalah neoplasma malignan, yang dikenali sebagai "barah". Walau bagaimanapun, limfoma sangat berbeza di antara mereka, dan, pertama sekali, dari segi tahap keganasan.

Penyebab Limfoma

Sehingga kini, satu faktor khusus belum dapat dikenal pasti yang boleh dikatakan sebagai penyebab limfoma. Tetapi dalam anamnesis (sejarah perubatan) pesakit dengan patologi ini, keadaan serupa sering berlaku. Ini membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa terdapat sejumlah keadaan predisposisi yang bukan merupakan penyebab sebenar limfoma, tetapi mewujudkan persekitaran yang baik untuk perkembangan dan perkembangan penyakit ini..

Terdapat faktor berikut yang cenderung kepada limfoma:

  • umur, jantina;
  • penyakit virus;
  • jangkitan bakteria;
  • faktor kimia;
  • mengambil imunosupresan.

Umur dan jantina

Penyakit virus

Pelbagai agen virus dan bakteria sering bertindak sebagai faktor bersamaan limfoma. Jadi, pada banyak pesakit dengan lesi sistem limfa, virus Epstein-Barr dijumpai. Menembusi ke dalam badan oleh titisan udara (contohnya, ketika mencium) atau rumah tangga yang dihubungi (ketika menyentuh, menggunakan barang orang yang dijangkiti), virus ini menyebabkan pelbagai penyakit. Selain limfoma, virus Epstein-Barr dapat memprovokasi mononukleosis (penyakit organ yang menghasilkan lendir), hepatitis (radang hati), sklerosis berganda (penyakit otak).

Penyakit ini menampakkan diri dengan gejala yang serupa dengan banyak jangkitan, iaitu, malaise umum, peningkatan keletihan, dan demam. Selepas 5 - 7 hari selepas jangkitan, pesakit mempunyai kelenjar getah bening yang membesar (di leher, rahang bawah, pangkal paha) dan ruam muncul, yang boleh berupa titik, gelembung, pendarahan kecil. Penyakit virus lain yang cenderung kepada limfoma adalah virus immunodeficiency (HIV), beberapa jenis virus herpes, virus hepatitis C.

Jangkitan bakteria

Faktor kimia

Mengambil imunosupresan

Simptom limfoma

Gejala limfoma adalah:

  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • suhu tinggi;
  • peningkatan berpeluh;
  • pengurangan berat;
  • kelemahan;
  • gatal-gatal;
  • sakit;
  • tanda-tanda lain.
Tiga gejala penting dalam sebarang bentuk limfoma adalah demam, berpeluh meningkat, dan penurunan berat badan. Sekiranya semua tanda yang disenaraikan terdapat dalam sejarah, tumor ditetapkan dengan huruf B. Sekiranya tidak ada gejala, limfoma ditandai dengan huruf A.

Kelenjar getah bening yang diperbesar dengan limfoma

Kelenjar getah bening yang membengkak adalah gejala utama penyakit ini, yang muncul pada peringkat awal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pembahagian sel yang tidak terkawal bermula di kelenjar getah bening, iaitu tumor terbentuk. Terdapat kelenjar getah bening yang membesar pada 90 peratus orang dengan limfoma.

Penyetempatan kelenjar getah bening yang diperbesar
Lebih kerap daripada yang lain, dengan limfoma, kelenjar getah bening yang terletak di leher dan belakang kepala membesar. Selalunya, pembengkakan kelenjar getah bening diperhatikan di ketiak, di sebelah tulang selangka, di pangkal paha. Pada limfoma Hodgkin, pembengkakan kelenjar getah bening serviks atau subclavian berlaku pada kira-kira 75 peratus pesakit. Kelenjar getah bening bengkak boleh berlaku di satu kawasan tertentu (misalnya, hanya di leher) atau secara serentak di beberapa tempat (di pangkal paha dan di bahagian belakang kepala).

Kemunculan kelenjar getah bening yang membesar
Dalam limfoma, kelenjar getah bening berubah sedemikian rupa sehingga jika tidak ditutupi oleh pakaian, mereka kelihatan jelas. Pada palpasi, konsistensi yang lebih padat dari kelenjar getah bening yang terjejas diperhatikan. Mereka mudah alih dan, biasanya, tidak disolder ke kulit dan tisu sekitarnya. Dengan perkembangan penyakit ini, simpul berdekatan yang diperbesar bergabung membentuk formasi besar.

Adakah kelenjar getah bening sakit dengan limfoma
Kedua-dua kelenjar getah bening yang membesar dan lain dengan penyakit ini tidak menyakitkan, walaupun dengan tekanan sederhana. Beberapa pesakit mengalami kesakitan pada kelenjar getah bening yang terjejas setelah minum alkohol. Kadang-kadang pesakit pada peringkat awal percaya bahawa kelenjar getah bening membesar kerana proses keradangan dan mula mengambil antibiotik dan ubat lain untuk melawan jangkitan. Tindakan sedemikian tidak membawa hasil, kerana formasi seperti tumor jenis ini tidak bertindak balas terhadap ubat anti-radang.

Demam dengan limfoma

Peningkatan suhu badan tanpa sebab luaran yang jelas (selsema, mabuk) adalah "pendamping" yang kerap dari hampir semua bentuk limfoma. Pada peringkat awal penyakit, pesakit mencatat sedikit peningkatan dalam penunjuk ini (biasanya tidak lebih tinggi daripada 38 darjah). Keadaan ini dipanggil suhu subfebril atau subfebril. Keadaan subfebril berterusan untuk waktu yang lama (bulan) dan tidak hilang setelah mengambil ubat yang dirancang untuk menurunkan suhu.

Pada peringkat kemudian penyakit ini, suhunya dapat meningkat hingga 39 darjah, ketika banyak organ dalaman terlibat dalam proses tumor. Kerana tumor, sistem tubuh mula berfungsi lebih buruk, yang menyebabkan proses keradangan, akibatnya suhu badan meningkat.

Berpeluh dengan limfoma

Pengurangan berat

Kesakitan limfoma

Sindrom nyeri kadang-kadang berlaku di kalangan pesakit, tetapi bukan merupakan ciri gejala penyakit ini. Dengan kata lain, sebilangan pesakit mungkin mengalami sensasi yang menyakitkan di satu atau lebih kawasan badan, sementara yang lain mungkin tidak. Sifat dan lokasi kesakitan boleh berbeza. Kehadiran atau ketiadaan kesakitan, jenis dan penyetempatannya - semua faktor ini bergantung pada organ di mana tumor berada.

Dengan limfoma, kesakitan paling kerap dilokalisasikan pada organ berikut:

  • Kepala - Sakit kepala adalah perkara biasa pada pesakit yang mengalami limfoma di bahagian belakang atau otak. Penyebab sensasi menyakitkan adalah gangguan bekalan darah ke organ-organ ini, kerana limfoma menekan saluran darah, mencegah peredaran darah.
  • Belakang. Pesakit yang mengalami kerosakan otak di bahagian belakangnya mengadu sakit belakang. Sebagai peraturan, ketidakselesaan belakang disertai dengan sakit kepala..
  • Dada. Kesakitan di bahagian badan ini berlaku ketika organ di dada terjejas. Peningkatan saiz, limfoma mula menekan organ jiran, yang menyebabkan kesakitan.
  • Abdomen - Sakit perut yang dialami oleh pesakit dengan limfoma perut.

Gatal dengan limfoma

Gatal pada kulit lebih kerap terjadi pada limfoma Hodgkin (berlaku pada kira-kira satu pertiga pesakit). Pada sesetengah pesakit, simptom ini berterusan walaupun telah mencapai pengampunan yang stabil (pengampunan gejala). Gatal boleh terjadi secara lokal (di satu bahagian badan) atau umum (seluruh badan). Pada peringkat awal penyakit, pesakit bimbang akan gatal-gatal tempatan di bahagian bawah badan, iaitu pada paha, betis. Selepas itu, gatal-gatal tempatan mengalir ke bentuk umum.
Keamatan ciri ini boleh berbeza. Beberapa pesakit melaporkan gatal ringan, pesakit lain mengadu sensasi terbakar yang tidak dapat ditoleransi, kerana mereka menggaru kulit, kadang-kadang sampai ke titik darah. Gatal dengan limfoma mereda pada siang hari dan lebih teruk pada waktu malam.

Sensasi gatal dengan penyakit ini adalah ciri, tetapi bukan gejala kekal. Iaitu, ia boleh hilang atau menjadi tidak begitu kuat, dan kemudian muncul kembali atau bertambah. Pada beberapa pesakit, pelepasan gatal mungkin merupakan hasil reaksi positif tubuh terhadap terapi, sementara pada pasien lain, hal itu terjadi tanpa alasan yang jelas..

Kelemahan dengan limfoma

Tanda-tanda limfoma khusus

Kumpulan ini merangkumi gejala-gejala yang menjadi ciri khas untuk jenis limfoma tertentu. Tanda-tanda ini muncul lebih lambat daripada gejala umum (suhu, kelenjar getah bening yang membesar) dan kejadiannya dikaitkan dengan kesan negatif tumor pada organ atau tisu yang berdekatan..

Gejala limfoma khusus berikut:

  • Batuk. Gejala ini muncul pada pesakit dengan limfoma yang terletak di dada. Batuk itu sendiri boleh digambarkan sebagai kering dan melemahkan. Penekan batuk tradisional tidak meningkatkan pesakit dengan ketara. Batuk disertai dengan sesak nafas dan sakit dada.
  • Bengkak. Bengkak adalah akibat dari peredaran yang terganggu, yang berlaku apabila limfoma bertambah besar dan mula menekan saluran darah. Organ-organ yang berada di sebelah tumor membengkak. Contohnya, dengan limfoma di pangkal paha, satu atau kedua kaki membengkak.
  • Gangguan pencernaan. Sekiranya tisu limfa yang terletak di rongga perut terjejas, pesakit bimbang akan sakit perut, cirit-birit atau sembelit, dan rasa mual. Ramai orang mengalami selera makan yang rendah dan rasa kenyang yang cepat..

Jenis limfoma pada manusia

Limfoma Hodgkin

Limfoma Hodgkin (nama kedua adalah limfogranulomatosis) adalah tumor malignan yang mempengaruhi sistem limfatik.
Limfoma jenis ini dicirikan oleh pembentukan granuloma spesifik, oleh itu nama penyakitnya. Perbezaan utama antara tumor ini dan limfoma bukan Hodgkin adalah kehadiran sel abnormal khas dalam tisu limfa yang disebut sel Reed-Sternberg. Sel-sel ini adalah ciri morfologi utama limfoma Hodgkin. Ini adalah sel besar (hingga 20 mikron) yang mengandungi beberapa inti. Kehadiran sel-sel seperti itu dalam tusukan (kandungan yang diekstrak oleh tusukan) kelenjar getah bening adalah bukti utama diagnosis. Oleh kerana adanya sel-sel ini, rawatan limfoma Hodgkin pada asasnya berbeza dengan terapi yang ditunjukkan untuk pesakit dengan limfosarcoma. Limfoma Hodgkin tidak biasa seperti limfoma bukan Hodgkin, dan menyumbang kira-kira 5-7 peratus daripada semua kanser dan 35-40 peratus limfoma malignan. Selalunya patologi ini didiagnosis pada pesakit berusia 20 hingga 30 tahun..

Asal sel limfoma Hodgkin masih belum jelas, tetapi telah terbukti bahawa mereka berkembang dari limfosit B. Terdapat banyak jenis limfoma berdasarkan struktur histologi, tetapi secara klinikal mereka berbeza sedikit antara satu sama lain. Seperti yang disebutkan, untungnya limfoma Hodgkin tidak begitu biasa. Kebanyakan lelaki menderita daripadanya. Terdapat dua puncak morbiditi - yang pertama pada usia 25 - 30 tahun, yang kedua pada usia 50 - 55 tahun. Limfoma sangat jarang berlaku pada kanak-kanak kecil. Terdapat kecenderungan genetik untuk limfoma. Oleh itu, pada anak kembar, kekerapan kejadiannya adalah 5 kali lebih tinggi daripada penduduk lain..

Gejala limfoma Hodgkin
Manifestasi utama limfoma adalah limfadenopati - kelenjar getah bening yang diperbesar. Gejala ini berlaku pada 75 hingga 80 peratus kes. Pada masa yang sama, kedua-dua nodus limfa periferal dan nodus intrathoracic meningkat. Dengan penyakit ini, kelenjar getah bening padat, tidak menyakitkan pada palpasi dan tidak disatukan. Sebagai peraturan, mereka membentuk konglomerat dengan pelbagai ukuran (bungkusan).

Kumpulan kelenjar getah bening yang paling sering diperbesar dengan limfoma Hodgkin termasuk:

  • serviks-supraklavikular;
  • axillary;
  • inguinal;
  • femoral;
  • nod mediastinum;
  • nod intrathoracic.
Sindrom intoksikasi adalah bahagian integral dari limfoma Hodgkin. Ia dicirikan oleh keringat malam, penurunan berat badan, demam berpanjangan dalam lingkungan 38 darjah.

Gambaran klinikal limfoma Hodgkin berbeza bergantung pada lokasi kelenjar getah bening yang membesar. Jadi, terletak di dalam dada, kelenjar getah bening memerah organ dan saluran darah. Contohnya, apabila kelenjar getah bening mediastinal membesar, vena cava sering dimampatkan. Akibatnya adalah perkembangan sindrom vena cava unggul, yang ditunjukkan oleh bengkak pada wajah dan leher, serta sesak nafas dan batuk. Bahagian paru-paru, trakea, otak belakang juga dapat dimampatkan dengan perkembangan kelumpuhan yang lebih jauh.

Dengan limfoma Hodgkin, sistem rangka dan organ dalaman sangat kerap terjejas. Jadi, kerosakan tulang berlaku pada satu pertiga pesakit. Dalam separuh daripada kes, ini adalah tulang belakang, dalam kes lain adalah tulang pelvis, tulang rusuk, sternum. Dalam kes ini, gejala utama adalah rasa sakit. Keamatan kesakitan sangat ketara, tetapi rasa sakit juga dapat meningkat dengan tekanan pada tulang yang terkena (misalnya, dengan tekanan pada tulang belakang). Selalunya (dalam 30 - 40 peratus kes), hati terjejas, sementara banyak granuloma terbentuk di dalamnya. Gejala kerosakan hati adalah pedih ulu hati, mual, muntah, dan rasa kepahitan di mulut..

Limfoma Bukan Hodgkin

Limfoma Non-Hodgkin adalah formasi malignan, iaitu tumor barah. Limfoma jenis ini juga disebut limfosarcoma. Lebih separuh daripada semua kes tumor seperti itu didiagnosis pada pesakit berusia lebih dari 60 tahun. Limfoma jenis ini diklasifikasikan mengikut pelbagai ciri, di antaranya sifat (dinamika perkembangan) dan penyetempatan tumor sangat penting..

Jenis limfoma bukan Hodgkin adalah:

  • Limfoma Burkitt;
  • limfoma sel besar meresap;
  • limfoma aplastik;
  • limfoma marginal.
Dinamika perkembangan limfosarcoma
Salah satu kriteria utama adalah dinamika perkembangan tumor, iaitu sifatnya, yang boleh menjadi agresif atau malas. Limfoma agresif meningkat dengan cepat dalam ukuran dan metastasize (tumbuh) ke organ lain. Pembentukan tidak senonoh dicirikan oleh perkembangan yang perlahan dan kelambatan, di mana berlakunya kambuh (eksaserbasi berulang penyakit). Fakta yang menarik adalah bahawa limfoma agresif dapat disembuhkan dengan baik, dan tumor malas cenderung kepada jalan yang tidak dapat diramal..

Penyetempatan limfoma bukan Hodgkin
Bergantung pada lokasi limfosarcoma, ia boleh menjadi nodal atau ekstranodal. Dalam kes pertama, tumor terletak hanya di kelenjar getah bening, tanpa menjejaskan tisu bersebelahan. Neoplasma semacam itu adalah ciri tahap awal penyakit. Mereka bertindak balas positif terhadap terapi, dan dalam kebanyakan kes, rawatan menghasilkan pengampunan yang berpanjangan (melegakan gejala).

Limfoma Burkitt

Limfoma Burkitt adalah varian limfoma bermutu tinggi. Ia dicirikan oleh kecenderungan untuk menyebar di luar sistem limfa ke dalam darah, sumsum tulang, dan organ dalaman. Sel barah limfoma Burkitt berasal dari limfosit B. Tidak seperti limfoma lain, spesies ini mempunyai kawasan penyebarannya sendiri, ini adalah negara-negara Afrika Tengah, Oceania dan Amerika Syarikat.

Etiologi (asal) limfoma Burkitt, seperti limfoma lain, belum diperjelaskan. Sinaran, virus Epstein-Barr, dan keadaan persekitaran yang tidak baik memainkan peranan penting dalam asal usul. Terdapat dua bentuk limfoma Burkitt - endemik dan sporadis. Bentuk limfoma endemik terdapat di negara-negara Afrika Tengah, itulah sebabnya ia juga sering disebut Afrika. Perbezaannya dari bentuk sporadis adalah adanya genom virus Epstein-Barr di dalamnya.

Gambaran klinikal bergantung pada penyetempatan fokus patologi. Pada mulanya, sel-sel barah dilokalisasi di kelenjar getah bening, dan kemudian mereka bergerak ke organ yang mereka kelilingi. Hasil pertumbuhan tumor adalah disfungsi organ. Sekiranya kelenjar getah bening, meningkat, membentuk konglomerat di antara mereka, maka akibatnya, saluran dan saraf dimampatkan.

Permulaan penyakit boleh tiba-tiba atau beransur-ansur, bergantung pada lokasi tumor. Gejala pertama, seperti biasa, tidak spesifik dan boleh meniru selesema. Di samping itu, terdapat simptom limfoma - demam yang biasa. Demam sering dikaitkan dengan peluh malam dan penurunan berat badan. Gejala ini adalah manifestasi sindrom mabuk umum. Limfadenopati serantau (kelenjar getah bening bengkak) juga merupakan simptom berterusan limfoma Burkitt. Sekiranya limfoma dilokalisasi pada tahap saluran gastrointestinal, maka gambaran klinikal limfoma dilengkapi dengan penyumbatan usus, dan dalam kes yang teruk, pendarahan usus. Apabila limfoma dilokalisasi pada tahap sistem genitouriner, gejala utama adalah kegagalan buah pinggang. Tanda-tandanya adalah edema, penurunan pengeluaran air kencing setiap hari (jumlah jumlah air kencing), ketidakseimbangan elektrolit dalam badan. Ketika penyakit ini berkembang, pesakit menurunkan berat badan, setiap bulan mereka dapat menurunkan berat badan hingga 10 kilogram.

Limfoma sel besar

Limfoma sel besar yang menyebar adalah limfoma yang sangat agresif. Jangka hayat untuk kanser jenis ini berbeza dalam beberapa bulan. Dalam kes ini, B-limfosit adalah substrat utama untuk sel barah. Selalunya orang usia pertengahan dan lebih tua jatuh sakit. Dalam kes ini, fokus utama dapat terletak di kelenjar getah bening dan di luar ekstranodal, iaitu di luar kelenjar getah bening. Dalam kes kedua, tumor paling kerap dilokalisasi pada tahap saluran gastrointestinal dan sistem genitouriner..

Varian limfoma sel besar adalah limfoma sel B besar primer mediastinum. Diasumsikan bahawa pada awalnya tumor ini berkembang dari kelenjar timus (timus), yang kemudian tumbuh menjadi mediastinum. Walaupun limfoma jenis ini mampu menyerang organ-organ jiran secara intensif, ia hampir tidak pernah berlaku. Limfoma sel besar paling kerap berlaku pada wanita muda.

Limfoma sel besar yang meresap mempunyai beberapa pilihan perkembangan. Dalam kes pertama, terdapat peningkatan serentak pada beberapa kelenjar getah bening (perkembangan limfadenopati). Gejala ini akan menjadi yang utama dalam gambaran klinikal tumor. Ada juga kemungkinan bahawa tumor terletak di luar nod, di beberapa organ. Dalam kes ini, gejala kerosakan organ tertentu akan berlaku. Sebagai contoh, jika dilokalisasi dalam sistem saraf, itu akan menjadi gejala neurologi, jika dilokalisasi di perut - gejala gastrik. Ada kemungkinan juga bahawa tempat pertama diambil oleh sindrom mabuk dengan manifestasi dalam bentuk demam, berpeluh, dan penurunan berat badan yang tajam..

Klasifikasi limfoma mengikut tahap keagresifan

Institut Kanser Nasional di Amerika Syarikat telah mencadangkan klasifikasi limfoma berdasarkan jangka hayat purata pesakit. Menurut klasifikasi ini, limfoma terbahagi kepada tidak senonoh, agresif dan sangat agresif..

Jenis limfoma dari segi keagresifan adalah:

  • Tidak senonoh (lesu) - jangka hayat purata berbeza dalam beberapa tahun. Ini termasuk limfosit limfositik dan folikel.
  • Agresif - jangka hayat purata dikira dalam beberapa minggu. Ini termasuk limfoma sel besar yang tersebar, limfoma campuran yang menyebar.
  • Sangat agresif - jangka masa purata dikira dalam beberapa minggu. Ini termasuk limfoma Burkitt, leukemia sel-T.

Limfoma limfoblastik (T dan B)

Limfoma limfoblastik dapat berkembang dari kedua-dua limfosit T dan limfosit B. Morfologi dan klinikal, limfoma limfoblastik sangat serupa dengan leukemia limfoid. Limfoma jenis ini terdedah kepada pembentukan tumor besar-besaran, yang sering dilokalisasikan di mediastinum. Limfoma dicirikan oleh kerosakan pada sistem saraf pusat dengan perkembangan lesi saraf tunggal dan pelbagai. Di samping itu, terdapat transformasi sumsum tulang dengan jenis leukemia akut, yang bermaksud pembentukan sel-sel letupan (barah) di sumsum tulang.

Seperti semua limfoma bukan Hodgkin yang lain, limfoma limfoblastik adalah malignan. Limfoma sel-T menyumbang sekitar 80 peratus, dan limfoma sel-B menyumbang 20 peratus. Dengan perkembangan penyakit ini, kerosakan pada hati, ginjal, limpa bergabung.

Limfoma marginal dan anaplastik

Limfoma marjinal dan anaplastik adalah varian limfoma bukan Hodgkin yang sangat ganas. Limfoma marjinal adalah varian limfoma yang berkembang dari kawasan sel (marginal) sel di limpa. Zon marginal adalah sempadan antara pulpa putih dan merah, yang mengandungi sebilangan besar limfosit dan makrofag. Limfoma jenis ini tergolong dalam tumor yang tidak senonoh.

Limfoma anaplastik berasal dari sel T. Dengan jenis barah ini, sel-sel kehilangan ciri-ciri mereka sepenuhnya, memperoleh penampilan sel-sel "muda". Istilah ini disebut aplasia, oleh itu nama penyakitnya.

Limfoma pada kanak-kanak

Malangnya, limfoma pelbagai tahap keagresifan juga berlaku pada kanak-kanak. Dalam kategori individu ini, limfoma menyumbang kira-kira 10 peratus daripada semua tumor ganas. Selalunya didiagnosis pada kanak-kanak berumur 5 hingga 10 tahun, sangat jarang berlaku pada kanak-kanak di bawah satu tahun.

Pada kanak-kanak, limfoma dicirikan oleh peningkatan agresif, metastasis cepat dan pencerobohan organ lain. Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak, secara kebiasaannya, berakhir di hospital, sudah pada peringkat akhir (tumor tumbuh dan tumbuh dengan cepat).
Gambaran klinikal limfoma dicirikan oleh kerosakan pada sumsum tulang, sistem saraf pusat dan organ dalaman.

Biasanya, limfoma bukan Hodgkin dijumpai, sedangkan limfoma Hodgkin agak jarang berlaku. Dalam kes pertama, organ dalaman sering terjejas, iaitu usus dan rongga perut. Gejala limfoma perut termasuk sakit perut, penyumbatan usus (dimanifestasikan sebagai sembelit), dan pembengkakan yang jelas semasa pemeriksaan. Rawatan terdiri daripada polikemoterapi. Limfoma Hodgkin menampakkan dirinya sebagai kelenjar getah bening yang tidak menyakitkan, paling kerap di leher. Limfadenopati (kelenjar getah bening yang diperbesar) berkaitan dengan peningkatan berpeluh, demam, penurunan berat badan.

Penting untuk diingat bahawa pada kanak-kanak, kerana usia dan perbendaharaan kata yang terhad, kadang-kadang sukar untuk mengambil anamnesis. Mereka jarang mengatakan apa yang sebenarnya membimbangkan mereka, mereka tidak dapat menunjukkan penyetempatan kesakitan yang tepat. Oleh itu, penting untuk memperhatikan tanda-tanda penyakit tidak langsung - peningkatan keletihan, kelemahan, berpeluh, mudah marah. Anak-anak kecil sering nakal, tidur nyenyak, menjadi lesu dan tidak apik.

Tahap limfoma

Limfoma tahap 1

Tahap awal yang pertama dicirikan oleh kekalahan satu kelenjar getah bening atau beberapa kelenjar getah bening yang berada dalam satu zon (contohnya, kelenjar getah bening serviks). Limfoma, yang dilokalisasi dalam satu organ, tanpa penglibatan kelenjar getah bening secara bersamaan, juga dianggap sebagai tumor tahap pertama. Semua limfoma tahap pertama adalah tumor tempatan, iaitu, mereka tidak mempunyai metastasis ke organ, tisu lain.

Selain penunjukan tahap, tumor diberi sebutan huruf, bergantung pada zona badan di mana ia berada. Oleh itu, jika tumor berada di kelenjar getah bening, kelenjar timus, limpa atau di dalam cincin faring limfoid (pengumpulan tisu limfatik di faring), limfoma hanya ditandai dengan nombor I, yang menunjukkan tahapnya. Limfoma tahap 1, yang terletak di perut, usus dan organ-organ lain, misalnya, ditunjukkan dengan huruf E tambahan.

Limfoma peringkat kedua

Limfoma Tahap II didefinisikan apabila tumor mempengaruhi 2 atau lebih kelenjar getah bening di satu sisi diafragma (otot yang terletak di antara dada dan perut). Limfoma jenis ini ditunjukkan hanya dengan nombor II.

Tumor yang mempengaruhi satu kelenjar getah bening dan tisu atau organ berdekatan juga diklasifikasikan sebagai tahap 2. Proses tumor jenis ini, selain nombor, ditentukan oleh huruf E.

Limfoma tahap III

Limfoma tahap ketiga adalah penglibatan dalam proses patologi 2 atau lebih kelenjar getah bening yang terletak di sisi berlawanan dari diafragma. Jenis tumor ini ditunjukkan hanya dengan angka. Tahap yang serupa "diberikan" dalam keadaan ketika kelenjar getah bening dari kawasan tubuh yang berlainan dan satu organ atau tapak tisu yang terletak berhampiran nodus limfa terlibat dalam proses tumor. Dalam kes ini, tumor ditunjukkan dengan huruf E.

Juga, tahap 3 merangkumi limfoma yang secara serentak mempengaruhi limpa dan beberapa kelenjar getah bening yang terletak di sisi yang bertentangan dengan diafragma. Neoplasma sedemikian ditandai dengan huruf S. Huruf E, S menandakan proses di mana beberapa kelenjar getah bening, organ bersebelahan dan limpa terlibat.

Limfoma tahap empat

Berapa banyak yang hidup dengan limfoma?

Kelangsungan hidup dengan limfoma bergantung pada tahap penyakit, ketepatan rawatan, usia pesakit dan keadaan sistem imunnya. Pencapaian remisi berpanjangan (sekurang-kurangnya 5 tahun) (pengampunan gejala) adalah mungkin dalam kes di mana tumor didiagnosis pada tahap pertama atau kedua, dan tidak ada faktor risiko.

Terdapat faktor risiko berikut untuk limfoma tahap 1 dan 2:

  • limfoma terletak di dada, dan saiznya mencapai 10 sentimeter;
  • proses tumor, selain kelenjar getah bening, juga merebak ke mana-mana organ;
  • sel barah terdapat di 3 atau lebih kelenjar getah bening;
  • semasa mengambil ujian, kadar pemendapan eritrosit yang tinggi diperhatikan;
  • untuk masa yang lama, gejala umum berterusan (berpeluh malam, demam rendah, penurunan berat badan).
Secara umum, menurut statistik, hasil rawatan yang berjaya mencapai rata-rata 70 peratus (ketika tumor dikesan pada tahap 2) hingga 90 persen (ketika penyakit dikesan pada tahap 1) pesakit.

Kadar kelangsungan hidup untuk peringkat akhir penyakit ini berkisar antara 30 peratus (untuk tahap 4) hingga 65 peratus (untuk tahap 3). Pada peringkat ini, faktor risiko adalah usia lebih dari 45 tahun, seks lelaki, semasa mengambil ujian, tahap leukosit tinggi, tahap rendah albumin, hemoglobin, limfosit.