Segala-galanya mengenai lemon - adakah sayur-sayuran, buah beri atau buah

Pokok lemon dan buahnya juga disebut lemon. Ini adalah spesies sitrus yang berasal dari India. Buah kuning cerah dengan daging masam dihargai di seluruh dunia kerana kandungan vitamin C, minyak pati, kalium, kalsium dan magnesium yang tinggi. D-limonene bertanggungjawab untuk aroma dan rasa sitrus yang dikenali. Dalam artikel itu, kami akan memberitahu anda semua perkara mengenai lemon: mengenai asal usulnya, sebarannya, ciri-ciri botani dan komposisi kimia.

Apa itu lemon

Lemon (lat.Citrus limon) adalah nama pokok buah dari genus Citrus, dari keluarga Rutacea, dan buahnya.

Nama "lemon" berasal dari bahasa Melayu "lemo". Di India, buah limau disebut "nimu", dan di China - "limung".

Tanah lemon adalah India dan pulau-pulau tropika di Lautan Pasifik. Ahli botani menunjukkan bahawa ini adalah kacukan sitron dan oren pahit, yang muncul sebagai hasil penyerbukan silang dua tanaman.

Penyebutan pertama tentangnya muncul 2 ribu tahun SM. e. dalam dokumen sejarah India dan Pakistan. Pada abad XII. lemon muncul di Timur Tengah, di Afrika Utara terima kasih kepada pedagang Arab. Tentara Salib membawa lemon ke Sepanyol dan Itali.

Rujukan. Mexico dan India adalah peneraju penuaian lemon. Perolehan tahunan adalah 14 juta tan atau 32% hasil panen dunia.

Masa sebenar penampilan lemon di Rusia tidak diketahui. Salah satu versi mengatakan bahawa pokok pertama dibawa oleh pedagang oriental. Tumbuhan ini disebut dalam monumen kesusasteraan Rusia abad ke-16. - sebuah buku berjudul "Domostroy". Ia memberikan petua untuk menyimpan lemon dan memakannya. Rupa-rupanya, pada masa ini buah limau sudah kehilangan status rasa ingin tahu di luar negara..

Sebilangan sejarawan pasti bahawa Peter I membawa lemon ke wilayah Rusia moden setelah mengunjungi Belanda. 200 anak benih pertama dihantar oleh Laksamana Apraksin pada tahun 1708 dengan perintah tsar. Pada tahun 1714, pokok limau ditanam di rumah hijau yang dilengkapi khas. Ini adalah struktur besar dengan beberapa bilik dan disebut Oranienbaum, yang bermaksud "pokok oren" dalam bahasa Jerman. Di Moscow, lemon ditanam di "ruang rumah hijau" di bawah Kremlin.

Secara beransur-ansur, fesyen penanaman buah sitrus tersebar di kalangan pemilik tanah dan bangsawan. Pada masa itu aktiviti ini dianggap berprestij..

Pada pertengahan abad XIX. muncul pelbagai jenis limau Pavlovsky yang terkenal, yang dinamakan sempena bandar Pavlovo, wilayah Nizhny Novgorod. Di sinilah varieti dalam ruangan ini muncul terima kasih kepada peniaga Karachistov. Sekembalinya dari Istanbul, dia membawa beberapa biji benih lemon yang disumbangkan oleh pedagang Turki. Di kampung halamannya, Karachistov menyumbangkannya kepada kerabatnya Elagin, yang mula membiak mereka di rumah.

Tanaman pertama inilah yang menjadi asas untuk penanaman lemon Pavlovsk. Tidak lama kemudian, pokok-pokok dapat dijumpai di hampir setiap rumah. Ini adalah bagaimana fesyen untuk menanam lemon di ambang jendela muncul..

Penerangan botani tumbuhan

Apa lemon tumbuh? Buah-buahan masak di atas pokok limau. Panjang buah adalah 6-9 cm, diameter 4-6 cm. Bentuknya berbentuk ovoid atau bujur, menyempit di hujungnya. Kulitnya berwarna kuning muda, kental, mengandungi minyak pati dan sukar dipisahkan dari pulpa.

8-10 lobus spongy tersembunyi di bawah kulit. Pulpa terdiri daripada kantung puting hijau-kuning yang diisi dengan jus masam.

Benih berbentuk ovoid, kuning-hijau atau putih, dengan satu embrio.

Buah pertama muncul 6-7 tahun selepas penanaman. Tempoh pematangan - musim luruh.

Dalam foto - lemon dipotong.

Secara botani, adakah lemon sayur, buah atau buah? Ramai yang sukar menjawab soalan ini. Kami biasa memanggil timun sebagai sayur, dan pisang, epal dan buah sitrus. Dalam literatur ilmiah, buah-buahan dari pokok limau digambarkan sebagai hesperidia - buah berbilang sel dan berbilang biji, strukturnya serupa dengan buah beri. Endokarp dan albedo spongy tersembunyi di bawah lapisan kuning luar. Ini adalah ciri khas mandarin, oren, pomelo dan limau gedang..

Penerangan mengenai pokok

Sekarang mari kita lihat seperti apa lemon..

Ini adalah pokok malar hijau bersaiz sederhana, tingginya 5-8 m. Mahkota merebak atau piramidal. Umur rata-rata pokok adalah 35 tahun, maksimum 45 tahun.

Kulit kayu berwarna kelabu, dengan celah-celah kecil pada dahan matang. Cabang muda dibezakan oleh warna merah-ungu dan kulit halus, mereka mempunyai duri.

Daunnya berkulit, hijau, panjang 10-15 cm, lebar 5-8 cm. Permukaannya berkilat, berkilau di bahagian depan dan hijau muda, matte di belakang. Pinggan daunnya berbentuk bulat, dengan urat dan takungan minyak pati.

Bentuk daun selebar ovate atau bujur bujur, runcing di kedua hujungnya. Jenis strukturnya kompleks. Petioles pendek, hanya 1-1.8 cm, bersayap atau tanpa sayap, dengan artikulasi yang jelas di dasar. Daun berubah sekali setiap tiga tahun. Daunnya jatuh secara berasingan dari tangkai daun.

Bunga adalah tunggal atau berpasangan, axillary. Ukurannya 2-3 cm. Corolla mempunyai lima anggota. Kelopak berwarna putih salji atau krim, merah jambu atau ungu, melengkung, mengeluarkan aroma halus. Tempoh berbunga - akhir April - awal Mei.

Di mana lemon tumbuh

Pokok lemon tidak tumbuh lama di alam liar. Budaya ini tersebar luas di subtropik, di Kaukasus, di pantai Laut Hitam, di Asia Tengah. Tanaman ini tumbuh subur apabila ditanam di tanah dengan keasidan 5,5-6,5 pH, di kawasan dengan udara laut yang sejuk. Keadaan yang sesuai untuk lemon di Itali (terutamanya di Sicily, Sepanyol, Yunani, Lubnan, Turki, Cyprus.

Di Sicily, teknologi khas digunakan untuk penanaman lemon. Selama lebih dari 70 tahun, syarikat tempatan telah menerima 2 tanaman setiap musim. Pada musim panas, para petani berhenti menyiram pokok mereka sama sekali, mewujudkan kemarau selama 60 hari. Selanjutnya, pokok-pokok disenyawakan dengan kompleks nitrogen dan disiram secara aktif, sehingga menghasilkan berbunga yang banyak dan berpanjangan. Oleh itu, buah berlangsung dari bulan September hingga Februari. Teknologi ini hanya dipraktikkan di iklim Sisilia. Di negara lain, ia tidak berfungsi..

Di Rusia, lemon tumbuh di tanah terbuka di Wilayah Krasnodar, Kaukasus Selatan, dan Crimea. Di sana mereka ditanam dengan kaedah parit, yang menghalang akar membeku..

Rujukan. Melancarkan perjalanan laut yang lain, James Cook membawa sebiji lemon untuk mencegah penyakit kudis. Dan pada tahun 1795, sebuah keputusan dikeluarkan di Inggris, yang mana kru kapal wajib diberi setiap hari jus lemon..

Komposisi kimia lemon segar

Jadual menunjukkan komposisi kimia lemon (per 100 g).

NamaKandunganBiasa
Vitamin A2 μg900 mcg
beta karotena0.01 mg5 mg
Vitamin B10.04 mg1,5 mg
Vitamin B20.02 mg1.8 mg
Vitamin B45.1 mg500 mg
Vitamin B50.2 mg5 mg
Vitamin B60.06 mg2 mg
Vitamin B99 μg400 mcg
Vitamin C40 mg90 mg
Vitamin E0.2 mg15 mg
Vitamin PP0.2 mg20 mg
Niacin0.1 mg-
Potasium163 mg2500 mg
Kalsium40 mg1000 mg
Silikon2 mg30 mg
Magnesium12 mg400 mg
Natrium11 mg1300 mg
Sulfur10 mg1000 mg
Fosforus22 mg800 mg
Klorin5 mg2300 mg
Aluminium44.6 mcg-
Boron175 mcg-
Vanadium4 μg-
Besi0.6 mg18 mg
Iodin0.1 μg150 mcg
Kobalt1 μg10 mcg
Litium10.3 mcg-
Mangan0.04 mg2 mg
Tembaga240 μg1000 mcg
Molibdenum1 μg70 mcg
Nikel0.9 μg-
Rubidium5.1 mcg-
Selenium0.4 μg55 mcg
Strontium0.05 μg-
Fluorin10 mcg4000 mcg
Kromium0.2 μg50 mcg
Zink0.125 mg12 mg
Zirkonium0.03 μg-
Sukrosa1 g-
Fruktosa1 g-
Asid lemak tepu0.039 g18,7 g
Omega-30.026 g0.9-3.7 g
Omega-60.063 g4.7-16.8 g

Nilai pemakanan 100 g lemon:

  • kandungan kalori - 34 kcal;
  • protein - 0.9 g;
  • lemak - 0.1 g;
  • karbohidrat - 3 g;
  • serat - 2 g;
  • air - 88 g.

Kesimpulannya

Ahli botani percaya bahawa buah pokok limau lebih dekat dengan buah beri. Kilang ini mempunyai jangka hayat maksimum 45 tahun. Buah bermula 6-7 tahun selepas penanaman. Kaedah penanaman khas dipraktikkan di Sisilia, kerana pokok-pokoknya berbuah dari awal musim luruh hingga akhir musim sejuk..

Lemon adalah sitrus dengan komposisi kimia yang kaya dan kandungan kalori rendah, yang mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Kawasan penyebarannya adalah negara-negara dengan iklim subtropika. Di Rusia, lemon ditanam di Wilayah Krasnodar, Kaukasus Selatan dan Crimea. Lemon Pavlovsky dan jenisnya ditanam di rumah di ambang tingkap.

Lemon

Kandungan artikel:

Seseorang yang mengambil berat tentang kesejahteraan mereka berusaha mempelbagaikan makanan mereka sebanyak mungkin dan menambahnya dengan buah-buahan yang sihat, termasuk lemon. Nilai pemakanannya, komposisi kimia yang kaya, khasiat perubatan, rasa yang indah dan unik telah menjadikan buah unik ini popular di kalangan penyokong makanan sihat..

Lemon digunakan tidak hanya dalam memasak ketika membuat semua jenis hidangan, tetapi juga dalam tata rias untuk membuat topeng berkhasiat dan dalam perubatan, sebagai sumber vitamin C.

Tanah limau dianggap sebagai barat laut India, tetapi tidak diketahui dengan pasti di mana ia ditanam. Di Eropah, sitrus telah dikenali sejak zaman dahulu lagi. Gambaran mengenai buah ini boleh didapati dalam kesusasteraan kuno, risalah perubatan. Ia dibina di Sepanyol, Rom, Yunani kuno..

Pada awal abad pertengahan, budaya hampir hilang di negara-negara Eropah. Ia diperkenalkan semula pada abad X-XIII oleh orang Arab.

Lemon adalah tanaman malar hijau yang merupakan sejenis sitrus dalam keluarga Rutaceae. Ini adalah semak atau pokok dengan mahkota penyebaran yang subur atau piramid, tinggi hingga 9 m. Batangnya lurus dengan kulit abu-abu muda, di mana duri kecil terletak. Daunnya besar - panjang hingga 15 cm dan lebar hingga 8 cm, hijau, halus, berkilat, berbentuk bujur. Budaya ini menarik perhatian dengan menaburkan bunga putih atau krim kecil dengan kelopak 4-5, berdiameter 2-3 cm.

Buahnya kecil atau besar, dengan kulit berwarna kuning tebal, kadang-kadang nipis, licin atau bergelombang, bergantung pada jenisnya. Buburnya lembut, berwarna kuning muda atau kuning kehijauan dengan aroma yang kuat. Di dalam buah terdapat biji ovoid putih atau biji rata.

Di mana dan bagaimana lemon tumbuh

Di alam liar, lemon tidak tumbuh, kerana dijinakkan pada abad XII di Asia Tenggara. Buahnya ditanam di kebun di negara-negara dengan iklim subtropika. Pengeksport utama: India, Mexico, Argentina, China, Brazil. Buah sitrus juga ditanam di negara-negara Asia Tengah: di Tajikistan, Moldova.

Di rumah, jenis limau hiasan dibiakkan. Apabila ditanam dan dijaga dengan baik, budaya tidak hanya menghiasi tempat, mewujudkan keselesaan dan kesenangan, tetapi juga memberikan buah. Satu tanaman dapat memperoleh hingga 3-4 kg buah.

Jenis lemon

Terdapat banyak varietas dan kacukan lemon, yang biasa disebabkan oleh aroma sitrus dan keasidan buah..

Buahnya berbeza:

  • dalam bentuk: bujur, bulat, berbentuk pir;
  • mengikut saiz: kecil, sederhana, besar, berat 1 kg atau lebih;
  • mengikut warna: pelbagai warna kuning dengan warna hijau dan merah.

Jenis lemon utama termasuk:

  1. Pavlovsky. Lemon masak berbentuk bulat atau memanjang, beratnya hingga 120 g. Mereka dikurniakan aroma halus halus, kaya dengan vitamin, minyak pati.
  2. Panderosa. Lemon seberat 1 kg mempunyai kulit tebal, bergelombang, berbentuk pir. Buahnya dipenuhi dengan jus yang enak yang menyerupai jus lemon, tetapi praktikalnya tidak mengandungi ciri khas asid. Terdapat banyak biji di dalam buah.
  3. Kievsky. Buah-buahan berbeza dalam ukuran, beratnya bervariasi dari 0,6 hingga 1,0 kg. Kulit kuning cerah tebal, dengan ubi yang ketara, mempunyai ciri, aroma lemon tidak cukup. Buburnya mempunyai sedikit biji.
  4. Meyer. Buah kecil, berat dari 80 hingga 120 g, berbentuk bulat. Warna kulit berwarna kuning terang, mengingatkan pada warna oren. Kulitnya nipis, mudah terlepas dari pulpa. Permukaan dicirikan oleh kelancaran, kilauan.
  5. Genoa. Buah dengan berat 100-120 g, bentuk bulat-bujur. Kulit tebal, tidak ada kepahitan yang dirasakan ketika dimakan. Pulpa berwarna kuning muda dan berair. Rasa yang menyenangkan dengan ciri khas asid sitrik.
  6. Lisbon. Buah-buahan dengan berat 120-150 g. Bahagian atas lemon oval sedikit miring, terdapat kemurungan dalam lingkaran. Kulit nipis dan halus baik untuk dimakan. Buburnya sangat aromatik, enak, berair, mempunyai sedikit biji.
  7. Orang Cina. Buah-buahan berbentuk bulat, mempunyai kulit kuning nipis dan cerah, seberat 70-150 g, dihargai untuk pulpa berair, sedikit berasid, yang sedikit pahit.

Sebaiknya pilih lemon bergantung pada citarasa, kerana setiap jenisnya bagus dengan caranya sendiri.

Komposisi lemon

Lemon mengandungi banyak bahan berguna. Buah-buahan kaya dengan unsur alkali, asid organik, mengandungi hingga 3% gula.

100 gram lemon mengandungi:

  • Protein: 0.9 g;
  • Lemak: 0.1 g;
  • Karbohidrat: 3 g
  • Serat makanan: 2 g;
  • Asid organik: 5.7 g;
  • Air: 87.8 gr;
  • Mono- dan disakarida: 3 g;
  • Abu: 0.5 gr.

Makronutrien:

  • Kalsium: 40 mg
  • Magnesium: 12 mg
  • Natrium: 11 mg
  • Kalium: 163 mg
  • Fosforus: 22 mg
  • Klorin: 5 mg
  • Sulfur: 10 mg.

Vitamin:

  • Vitamin PP: 0.1 mg;
  • Beta-karotena: 0.01 mg
  • Vitamin A (RE): 2 μg;
  • Vitamin B1 (tiamin): 0.04 mg;
  • Vitamin B2 (riboflavin): 0.02 mg
  • Vitamin B5 (pantotenik): 0.2 mg
  • Vitamin B6 (pyridoxine): 0.06 mg
  • Vitamin B9 (folat): 9 mcg
  • Vitamin C: 40 mg
  • Vitamin E (TE): 0.2 mg
  • Vitamin PP (Setara Niacin): 0.2 mg.

Unsur surih:

  • Zat besi: 0.6 mg
  • Zink: 0.125 mg
  • Tembaga: 240 mcg
  • Mangan: 0.04 mg
  • Fluorida: 10 mcg;
  • Molibdenum: 1 mcg
  • Boron: 175 mcg.

Flavonoid, minyak pati, sebatian pektin, serat makanan, fitonutida dan komponen berharga lain tertumpu pada kulit dan pulpa sitrus..

Semua petunjuk ini menjadikan lemon sebagai produk yang sihat..

PH lemon

Lemon adalah buah masam dengan pH dalam kisaran 2 hingga 3 kerana kandungan asam sitrat dan vitamin C produk, yang memberikan astringency.

Oleh kerana lemon masam dan mempunyai kandungan gula yang tinggi, apabila dikonsumsi, enamel gigi boleh pecah..

Minyak pati lemon

Minyak pati dihasilkan dari kulit limau dan membran ketuban dengan kaedah menekan sejuk. Untuk mendapatkan 100 g produk, anda perlu memproses kira-kira 7 kg buah. Minyak transparan, ringan, likat dengan warna kekuningan atau kehijauan dan aroma segar telah banyak digunakan dalam perubatan, minyak wangi, kosmetologi dan memasak..

Minyak itu mengandungi limonena, linalool, sitral, terpene.

Ciri-ciri perubatan minyak lemon:

  • pengukuhan imuniti;
  • merangsang pengeluaran eritrosit, leukosit;
  • normalisasi penunjuk tekanan darah;
  • menurunkan tahap kolesterol dan prothrombin dalam darah;
  • pembubaran batu di pundi hempedu, pelvis buah pinggang;
  • penghapusan sakit kepala, loya;
  • perlindungan daripada ketegangan saraf, tekanan;
  • menjamin rehat yang selesa dan tidur yang nyenyak;
  • peningkatan tumpuan perhatian, aktiviti otak;
  • meningkatkan minat penting, motivasi untuk tindakan kreatif dalam pekerjaan, keluarga.

Sebagai tambahan kepada khasiat perubatannya, minyak ini termasuk dalam banyak komposisi wangi yang membolehkan anda menikmati aromanya, membantu melawan kegembiraan saraf dan insomnia..

Minyak pati lemon adalah komponen yang sangat diperlukan dalam bidang kosmetologi, kerana ia membantu:

  • menghilangkan pembesaran pori, kelembutan kulit;
  • memutihkan jeragat, menghilangkan bintik-bintik usia;
  • menghilangkan bengkak, kulit berminyak berlebihan;
  • memendekkan tempoh rawatan herpes;
  • menguatkan plat kuku;
  • memberi kilauan rambut, kehalusan, keanjalan.

Di rumah, anda boleh membuat pelbagai jenis kosmetik untuk penjagaan kulit, rambut, dan kuku. Terdapat banyak resipi yang diuji untuk topeng berkhasiat dan pelembap, teknologi penyediaannya tidak memerlukan banyak masa dan usaha..

Juga, minyak berasaskan lemon semulajadi dan penyembuh digunakan secara meluas sebagai agen perasa untuk kesan menyegarkan, menghilangkan bau yang tidak menyenangkan. Analog semula jadi penghalau nyamuk, rama-rama.

Khasiat lemon

Manfaat lemon adalah kerana komposisi kimianya, yang menguatkan dan memulihkan fungsi badan, menstabilkan kerja sistem penting.

Buah semula jadi yang disumbangkan oleh alam mampu:

  • meningkatkan imuniti, memperbaiki keadaan umum, memberi daya hidup;
  • menguatkan otot jantung dan mengurangkan kebolehtelapan vaskular;
  • untuk meningkatkan keberkesanan rawatan selesema;
  • merangsang peristalsis usus;
  • mencegah sembelit kronik, kembung;
  • menyokong hati dengan mengaktifkan pengeluaran enzim dan penipisan hempedu;
  • bebaskan badan dari racun, toksin dan bahan berbahaya lain;
  • meningkatkan proses metabolik, yang akan menurunkan berat badan dengan cepat;
  • memulihkan sektor sistem saraf yang rosak, membekalkan tenaga dengan tubuh;
  • menormalkan persekitaran psiko-emosi, melindungi daripada kemurungan, tekanan;
  • membersihkan saluran darah dari plak kolesterol;
  • mengisi kekurangan unsur berharga dengan kekurangan vitamin;
  • mempunyai kesan menegangkan pada rambut, kuku, mencerahkan kulit dan menghilangkan pigmentasi;
  • memuaskan rasa lapar dan menormalkan selera makan;
  • mengatasi insomnia, menormalkan tidur yang sihat dan pemulihan;
  • menyingkirkan sindrom mabuk;
  • meningkatkan prestasi, meningkatkan mood, aktiviti mental.

Semasa menggunakan lemon sebagai ubat semula jadi, penting untuk memerhatikan dosnya, kerana bahan aktif dalam kepekatan tinggi dan percepatan proses dalam tubuh dapat menyebabkan kesan sebaliknya. Oleh itu, sebelum mengambil buahnya, berjumpa doktor dan timbangkan kebaikan dan keburukannya.

Bahaya lemon

Lemon mempunyai sejumlah kontraindikasi, kerana zat-zat yang terkandung di dalamnya dapat membahayakan kesihatan manusia.

Anda perlu menghadkan pengambilan buah-buahan bagi orang yang:

  • gastritis dengan keasidan jus gastrik yang meningkat;
  • enterokolitis kronik dan pankreatitis;
  • ulser perut dan duodenum;
  • intoleransi individu atau alergi terhadap komponen yang terdapat dalam buah.

Lemon dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah 3 tahun, wanita menyusui.

Bahaya lemon ubat ditunjukkan dalam penggunaannya yang berlebihan, kerana sejumlah besar sitrus dapat memusnahkan enamel gigi, dan juga menyebabkan cirit-birit, pelanggaran mikroflora usus, kerosakan pada mukosa esofagus dengan asid, ruam kulit.

Oleh itu, lemon mesti dimakan dengan teliti, dengan tepat memerhatikan dosnya. Dan kemudian badan akan merasakan manfaat unik dan kekuatan penyembuhan buah sitrus..

Apa yang boleh menggantikan lemon

Dalam memasak, lemon digunakan untuk memberikan rasa yang menyenangkan, dan buahnya juga berfungsi sebagai pengawet untuk membantu menjaga selera..

  1. Sekiranya lemon tidak ada di tangan, ia boleh diganti dengan alternatif seperti:
  2. Asam lemon. Ini adalah pengganti terbaik, kerana kelebihan utamanya adalah rasa yang serupa.
  3. Buah-buahan sitrus. Akan berfungsi sebagai pengganti yang baik: tangerin, limau, oren, limau gedang.
  4. Jus buah. Sesuai untuk menggantikan jus cranberry, currant, apple, lingonberry, jus buckthorn laut. Pekat berry juga merupakan penyelesaian yang sangat baik..
  5. Cuka Pakar masakan yang berpengalaman mengesyorkan mengambil anggur, epal dan cuka meja.

Pilihan ini hanya sesuai semasa menyiapkan karya masakan. Tidak digalakkan menggunakannya untuk tujuan perubatan untuk pemulihan. Mereka tidak akan memberi manfaat kepada tubuh dan, dalam dos yang besar, dapat menimbulkan kerengsaan mukosa, sakit perut, mual..

Apakah perbezaan antara limau dan limau

Lemon dan limau serupa dari segi rasa, bentuk, ukuran, tetapi tetap berbeza.

Buah mempunyai perbezaan berikut:

  1. Lemon masam dan tumbuh di subtropik, limau mempunyai sedikit kepahitan dan tumbuh di kawasan tropika.
  2. Limau disukai dengan buah-buahan sepanjang tahun, dan lemon hanya sekali setiap musim.
  3. Kulit lemon lebih padat dan tebal, limau nipis dan halus.
  4. Daging lemon berwarna kuning jernih, sementara limau berwarna hijau kaya.
  5. Limau rasa lebih masam daripada lemon dan mempunyai aroma yang lebih ketara.
  6. Lemon bertahan selama beberapa bulan, dan limau selama 2 minggu..

Terdapat juga perbezaan komposisi kimia. Lemon kaya dengan vitamin C, limau kaya dengan asid folik.

Bolehkah lemon dibekukan

Lemon, seperti semua buah, merosakkan dengan cepat. Pembekuan akan membantu memanjangkan jangka hayatnya. Tetapi dengan kaedah ini, penampilan sitrus menderita, warnanya berubah, dan sebahagian daripada zat berharga, khususnya asid askorbik, hilang, tetapi semua mineral dan antioksidan semula jadi dipelihara.

Hanya lemon masak yang sesuai untuk penyimpanan jangka panjang, sementara kulitnya semestinya sekata, tanpa calar, luka, pelbagai bintik gelap. Basuh buah-buahan terpilih dengan air suam di bawah air mengalir menggunakan berus yang kaku.

Mari lihat lebih dekat bagaimana anda boleh membekukan lemon:

Lobula. Sebarkan kepingan cincang di papan, hantar ke peti sejuk. Selepas sehari, angkat dari peti sejuk dan pindahkan ke bekas plastik atau kaca. Kemudian masukkan kembali ke dalam peti sejuk. Hayat rak - 6 bulan.

Sepenuhnya. Masukkan buah-buahan yang telah dicuci ke dalam beg plastik, tekan di atasnya, keluarkan udara berlebihan dan letakkan di dalam peti sejuk. Dengan kaedah ini, lemon disimpan selama 3-4 bulan..

Bersemangat. Keluarkan semangat dan tuangkan ke dalam beg beku, tutup rapat dan masukkan ke dalam peti sejuk. Selepas beberapa jam, angkat dan gumpalkan dengan tangan anda sehingga tidak ada benjolan. Simpan 5-6 bulan.

Jus. Perah jus dari lemon. Tuangkan ke dalam baki ais batu, letakkan di dalam peti sejuk. Semasa jus membeku, pindahkan kepingan yang sudah siap ke beg dan kembalikan ke sejuk. Jangka hayat jus sejuk beku adalah 3-4 bulan.

Dengan menggunakan salah satu pilihan pembekuan, anda dapat meningkatkan jangka hayat buah sejagat.

Penggunaan lemon dalam memasak

Dalam memasak, lemon adalah ramuan serbaguna yang meningkatkan rasa dan menambah rasa istimewa pada hidangan..

Semua bahagian lemon digunakan dalam pembuatannya:

  • jus digunakan untuk pengasam yang lazat, sos gurih, kek buatan sendiri, pencuci mulut manis;
  • semangat ditambahkan pada gula-gula, memberi mereka rasa yang tidak dapat dilupakan dan aroma lezat;
  • bancuhan lemon berfungsi sebagai pembuka selera untuk teh panas, kopi, daging, hidangan ikan;
  • hirisan sitrus tidak dapat diganti semasa meminum minuman beralkohol;
  • buah parut beku memberikan rasa masam untuk salad sayur-sayuran, bijirin, sup, pasta.

Jangan hanya menggunakan bahagian kulit yang putih. Apabila dimasak, ia memperoleh rasa pahit yang tidak menyenangkan..

Rasa lemon membolehkan suri rumah bereksperimen dan mencipta banyak karya masakan..

Lemon semasa mengandung

Lemon adalah pembantu yang sangat baik dalam menyelesaikan banyak masalah kesihatan ibu hamil, kerana buah penyembuh meningkatkan sistem imun, meningkatkan pertahanan tubuh.

Jeruk semasa mengandung untuk wanita akan membantu:

  • menghilangkan pedih ulu hati dengan mengurangkan keasidan perut;
  • mengatasi masalah loya;
  • dengan sembelit, sering menemani seorang wanita pada waktu melahirkan bayi;
  • mengurangkan bengkak dan mencegah penampilannya;
  • memutihkan bintik-bintik usia yang hodoh, jeragat;
  • dalam pembentukan sistem lengai janin, kerana adanya vitamin C dalam buah.

Buah segar untuk ibu mengandung akan membawa emosi positif dan rasa gembira. Penting untuk memakannya dalam kuantiti yang boleh diterima untuk mengelakkan berlakunya reaksi alergi, baik pada wanita hamil sendiri maupun pada janin..

Kandungan kalori lemon

Banyak orang yang bingung dengan pemakanan sihat berminat dengan berapa banyak kalori yang terdapat dalam lemon. Buah ini dianggap sebagai produk berkhasiat dengan nilai vitamin tinggi, yang mudah diserap oleh tubuh. 100 gram buah keseluruhan mengandungi hingga 34 Kcal, kulit lemon - 16 Kcal. Jus lemon juga rendah kalori - hanya 18 Kcal. Oleh itu, kebanyakan pakar pemakanan lebih suka lemon segar semasa merancang sistem pemakanan yang sihat..

Lemon akan melembapkan badan dengan komponen berharga, menjaga kesihatan dan awet muda selama bertahun-tahun. Penting untuk tidak melebihi dos dan ingat tentang kontraindikasi, ini akan membolehkan anda menghilangkan faedah maksimum dari buah-buahan dan tidak membahayakan kesihatan anda.

Tumbuhan perubatan

Lemon

Lemon
Jeruk × limon
Teksi: keluarga Rutacea (Rutacea)
Nama lain: li-mung (China), nimu (India), lemo (Malaysia)

Penerangan mengenai lemon

Lemon adalah pokok buah malar hijau kecil setinggi 3-7 m, dengan mahkota penyebaran atau piramidal, kelabu, kulit kayu yang sedikit retak di dahan perahan dan hijau atau ungu kemerahan halus pada pucuk tahunan, biasanya dengan duri, lebih jarang tanpa mereka. Daun lemon berkulit putih, hijau, panjang 10-15 cm, lebar 5-8 cm, berkilau di bahagian atas dan hijau muda dan kusam dari bahagian bawah, seluruh sisi, dengan venasi, jika dilihat dalam cahaya, titik (dari bekas minyak pati lut), oval luas atau lonjong lonjong, menunjuk pada kedua ujungnya, pada tangkai pendek (1 hingga 1.8 cm), tangkai tanpa sayap atau sayap (pada pucuk pertumbuhan), dengan artikulasi yang ketara di dasar daun daun. Daun biasanya jatuh setiap 3 tahun. Pada pandangan pertama, struktur daun limau sederhana. Daun kompleks dalam botani adalah daun yang terdiri dari beberapa pinggan (daun) yang terpisah, dan daun ini jatuh secara terpisah. Dalam sebiji lemon, bilah daun jatuh secara berasingan dari tangkai daun - tangkai daun akan jatuh kemudian. Oleh itu, daun lemon berasal dari kompleks, tetapi semua kecuali satu lobusnya telah hilang. Bunga lemon berbentuk axillary, single atau paired, dengan kelopak gigi yang tidak jelas dan corolla lima anggota. Kelopak berwarna putih tulen atau sedikit berkrim, berwarna merah jambu atau ungu di bahagian luar, melengkung kuat, berkilau, dengan aroma halus yang lembut. Buah lemon panjang 6-9 cm, diameter 4-6 cm, ovoid atau bujur, menyempit di kedua ujungnya, dengan puting di bahagian atas, kuning muda, dengan sukar untuk memisahkan kerak ubi atau berlubang yang mengandungi banyak kelenjar dengan minyak pati. Bahagian dalam buah dengan banyak sarang. Benih berbentuk ovoid, kuning-hijau atau putih, berwarna kehijauan.
Lemon mekar sejak musim bunga. Buahnya masak pada musim luruh.
Lemon adalah tanaman abadi. Lemon dijumpai pada usia 45 tahun.

Sedikit sejarah

Diyakini bahawa tanah air lemon berada di kaki Himalaya, di India, dari mana ia berasal dari zaman kuno ke Mesopotamia, di mana ia terbentuk, dan kemudian ke Itali. Orang Arab membawanya ke Palestin pada abad ke-10. Bersama tentera salib, lemon membuat perjalanan pulang ke Itali dan Sicily, kemudian berhijrah ke negara-negara Eropah yang lain dan seterusnya. Menurut sumber lain, pulau tropika Pasifik dianggap sebagai tempat kelahiran lemon. Pada Abad Pertengahan, dipercayai bahawa ia melindungi dari wabah, menyelamatkan dari gigitan ular.
Dalam mitos Yunani kuno, Hesperides, anak perempuan Atlas, menjaga epal emas di kebun mereka. Sebagai hukuman atas pembunuhan anak-anaknya sendiri dan anak-anak saudaranya, Raja Eurystheus memerintahkan Hercules untuk menyerahkan epal emas ini ke Yunani. Hercules menemui kebun Hesperides, tetapi, ketakutan oleh naga berkepala seratus, memujuk Atlas untuk mendapatkannya, dan sementara itu dia mendukung langit untuknya. Ini dianggap sebagai prestasi kesebelas Hercules. Epal emas itu adalah jeruk, dari mana semua buah sitrus pertama kali dipanggil oleh orang Yunani kuno, dan kemudian oleh ahli botani juga mulai memanggil "hesperidium" atau "hesperidium".
Tempat yang semakin meningkat

Lemon tidak diketahui di alam liar. Ia ditanam secara meluas di banyak negara dengan iklim subtropika. Diusahakan di Kaukasus, di pantai Laut Hitam, di Asia Tengah. Diagihkan dalam budaya dalaman dan rumah hijau.
Budaya lemon dalaman kini meluas hampir di seluruh Rusia. Selain Pavlovsky, varieti lain sesuai untuk budaya bilik (genoa, Lisbon, Georgia, Maikop, Cina - lemon Meyer, dll.).

Menanam limau

Bandar Pavlovo-on-Oka di wilayah Nizhny Novgorod telah menjadi pusat penyebaran budaya lemon dalam ruangan, yang dikenal sebagai lemon Pavlovsky. Sehingga 30 buah diperoleh dari setiap pokok bak. Terdapat kes apabila sebatang pokok bak menghasilkan 180-200 buah setiap tahun. Buah lemon dalam ruangan ini mempunyai kualiti dan ukuran yang baik, tidak kalah dengan varieti selatan yang terbaik. Lemon Pavlovsky - pematangan awal, kerdil, disebarkan oleh keratan. Pokok limau setinggi 150 cm, diameter mahkota 75-85 cm, beberapa duri, berbuah bermula 2-3 tahun setelah penanaman keratan. Ia berbunga 2 kali setahun - pada bulan Mac-April dan Oktober. Buah masak dalam 8 bulan.
Pokok limau lebih suka cahaya meresap terang atau separa teduh, tidak menyukai udara kering, dan memerlukan penyemburan biasa dengan penyiraman sederhana. Tanah: campuran rumput, tanah berdaun, humus dan pasir (2: 1: 1: 1/2).

Pengumpulan dan penyediaan lemon

Buah-buahan masak, kupas dan jus lemon digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Di rumah, jus lemon diperoleh menggunakan juicer atau secara manual. Minyak lemon diperoleh dari kulit buah segar yang ditekan. Dalam penampilan, ia adalah cairan berwarna kuning jernih atau sedikit kehijauan dengan aroma lemon dan rasa pahit pedas. Simpan di dalam bekas kaca tertutup rapat, diisi ke atas, dalam bentuk larutan alkohol 10%. Semasa penyimpanan, minyak menjadi pekat dan tengik. Minyak lemon digunakan untuk membetulkan rasa dan bau ubat-ubatan.

Komposisi kimia lemon

Buahnya mengandungi sitrat (6.9-8.1%) dan asam galakturonik, gula (2-3.5%), vitamin A, B1, B2, P dan C (45-83 mg /%), bahan pewarna hesperidin fitonutida, flavonoid, turunan kumarin, sesquiterpenes. Kulit buah mengandungi minyak pati (0.4-0.6%). Biji buah mengandungi minyak pati dan zat pahit limonin, dahan dan daun - minyak pati (0.09-0.24%). Kulit kayu mengandungi glikosida sitronitin - sitronin. Dalam jus lemon Ukraine Meyer, kandungan vitamin C mencapai 53 mg /%, dalam Novogruzinsk - 80 mg /%. Dalam jus lemon Kaukasia, jumlah asid askorbik adalah 62-140 mg /%, dalam lemon bilik dari variasi Pavlovsky - 43,9 mg /%.
Maklumat lanjut: nilai tenaga dan komposisi kimia lemon yang dikupas.

Sifat farmakologi lemon

Kesan perubatan lemon dijelaskan dengan adanya minyak lemon dan asid sitrik, yang tersebar luas di banyak tumbuhan. Asid sitrik, bersama dengan asid malik dan succinic, memainkan peranan penting dalam metabolisme. Asid askorbik (vitamin C) tidak kurang pentingnya dalam kesan terapi lemon..
Persediaan lemon mempunyai sifat tonik, anti-radang, antimikroba, antihelminthik, anti-sklerotik dan penyembuhan luka..

Penggunaan lemon dalam perubatan

Selama lebih dari 3 ribu tahun, orang tahu mengenai lemon dan menggunakannya untuk tujuan perubatan..
Lemon adalah agen pencegahan dan terapi terbaik di antara buah sitrus terhadap hipo- dan avitaminosis, aterosklerosis. Ini digunakan dalam perawatan luka dan penyakit paru-paru, serta sebagai penawar pelbagai keracunan. Kembali pada abad XI. Avicenna menulis mengenai lemon sebagai ubat pilihan untuk penyakit jantung, dan mengesyorkan agar ia dimakan oleh wanita hamil. Lemon digunakan untuk penyakit kuning dan penyakit hati (rawatan tambahan), edema, urolithiasis, rematik, gout, gastritis dengan keasidan yang rendah. Sirap lemon adalah agen antihelminthik yang baik. Losyen jus lemon membantu dengan gangren (campuran jus dengan klorin).
Air lemon melembutkan kulit dan memutihkannya. Dicampur dengan putih telur, gliserin dan cologne, ia menyegarkan wajah dan leher. Jus lemon digunakan untuk simpanan garam, termasuk garam asam urat (gout), untuk edema jantung, rematik, tetes, buasir, batuk kering, radiculitis, untuk penyakit berjangkit dan virus. Lemon juga berguna dengan keasidan jus gastrik yang rendah, contohnya, dengan gastritis hypacid. Jus ini dapat digunakan secara luaran untuk penyakit kulit jamur, untuk menghilangkan jeragat dan bintik-bintik usia.
Komponen wajib dalam rawatan gonore pada wanita adalah jus lemon dicampur dengan streptocide (dalam bentuk vaksin) atau topikal - hanya jus.
Menurut data terbaru, ketepuan tubuh dengan vitamin C, yang sangat banyak terdapat pada lemon, mempercepat penyembuhan luka, patah tulang; ulserasi saluran gastrousus dihapuskan lebih cepat; gangguan tuberkulosis, asthenia, dan metabolisme mineral lebih mudah dirawat. Streptococci, agen penyebab utama sakit tekak dan jangkitan lain, mati dalam medium asid sitrik. Gabungan vitamin C dan P yang berjaya meningkatkan keupayaan seseorang bekerja, mengurangkan keletihan, mengurangkan banyak penyakit, dan mencegah manifestasi awal sklerosis. Asid sitrik ditambahkan ke dalam darah yang disiapkan untuk transfusi untuk mengelakkan pembekuan. Jus lemon digunakan untuk merawat penyakit mulut dan tekak. Lemon digunakan dalam rawatan demam kepialu, tuberkulosis, penyakit kuning (Avicenna mengesyorkan ubat ini) dan gangren (campuran jus lemon dan klorin). Pada abad XI. Doktor China menggunakan lemon sebagai ubat yang berkesan untuk penyembuhan luka.

Ubat lemon

• Jus lemon digunakan untuk mengobati kudis dan difteria: ia dioleskan dengan plak di kerongkong.
• Jus lemon membantu menghilangkan keretakan pada kulit, mengurangkan kuku rapuh.
• Jus lemon yang dilarutkan dalam air membantu dengan angina (berkumur) dan proses keradangan pada mukosa mulut (bilas mulut).
• Jus lemon, jika direndam dengan serbet dan disapu pada bintik-bintik sakit sebagai losyen, membantu menghilangkan lesi kulit kulat dan eksim, buasir kronik.
• Jus lemon, tulen atau dicairkan dengan air, merangsang selera makan.
• Asid sitrik - bahagian dari "Citramon", digunakan untuk sakit kepala, neuralgia, selsema.
• Minyak pati lemon membantu mengatasi keraguan, membantu fokus dan meningkatkan mood.

Lemon sebagai ubat vitamin

• Pada musim bunga, dengan kekurangan vitamin, cukup minum 1 gelas air panas pada waktu malam, di mana jus 1 lemon dan 1-2 sdt larut. sayang.
• Sekiranya kekurangan vitamin, disyorkan untuk menggunakan jus lemon tulen, tidak dicairkan dengan air; anda boleh menambahkan sedikit madu ke dalamnya (secukup rasa).
• Penyerapan vitamin: tuangkan 4 cawan jarum cincang, cemara atau jarum cemara dengan 600 g air sejuk, tambahkan jus 1 lemon dan bersikeras di tempat yang gelap selama 2 hari, kacau sekali-sekala. Ambil 200 g sehari.

Lemon sebagai agen tonik dan menyelerakan

• Gabungan vitamin C dan P yang terkandung dalam lemon meningkatkan kecekapan badan, mengurangkan keletihan dan memudahkan rawatan banyak penyakit. Bahkan pada zaman dahulu dipercayai bahawa buah lemon "memusnahkan akibat pengambilan anggur yang berlebihan." • Minum campuran 1 sudu kecil semasa perut kosong. jus lemon, 1 sudu besar. l. minyak sayuran dan 1 sudu kecil. sayang.
• Untuk meningkatkan selera makan, disarankan untuk mengambil warna kulit lemon. Tuangkan 100 g kulit kering dan cincang dengan 1 liter vodka, biarkan ia di tempat yang gelap selama 3 minggu, goncang sekali-sekala, dan saring. Ambil 30 tetes 3 kali sehari sebelum makan.
• Sekiranya terdapat kelemahan dan keletihan yang teruk, campuran berikut membantu: cincang 4 lemon dengan kulit, tambahkan 200 g jus yang diperah dari lemon segar, 200 g minyak zaitun, 15 g suntikan farmasi siap pakai valerian dan hawthorn, 1 g kapur barus dan 15 tetes minyak pudina lada. Campurkan semua sehingga sebati dan ambil 1 sudu besar. l. 3 kali sehari sebelum makan.

Lemon untuk penyakit pernafasan

• Teh lemon adalah penghilang dahaga yang sangat baik untuk demam. Air kosong dengan jus lemon juga berkesan untuk mengurangkan demam..
• Sekiranya terdapat penyakit radang pada selaput lendir mulut dan faring, mereka menggunakan pembilasan jus yang dicairkan, dan jika berlaku jus yang tidak dicairkan atau campuran jus lemon dan madu dalam nisbah 1: 1. Dianjurkan untuk menghisap 2-3 keping lemon yang dikupas setiap jam, atau makan 1 lemon keseluruhan dengan kulit pada siang hari.
• Sebagai alternatif, gunakan kaedah yang lebih cekap: masukkan jus beberapa lemon ke dalam periuk kecil dan panaskan dengan api kecil, tidak mendidih. Masukkan 1 sudu besar. l. madu atau molase dan kacau hingga larut. Saring kuahnya dan minum suam hingga 2 sudu besar. l., setelah membilas tekak mereka selama 2 minit. Selama satu jam selepas mengambil rebusan, menahan diri dari minuman lain.
• Ubat yang berkesan untuk asma adalah campuran jus lemon dengan lobak parut. Perah jus dari 3 lemon, campurkan dengan 100 g lobak segar parut dan kunyah campuran di dalam peti sejuk. Minum 0.5 sudu teh setiap hari, 2 kali sehari (pagi dan petang). Pada masa yang sama, anda tidak boleh makan atau minum apa-apa selama 30 minit selepas mengambil ubat. Elakkan semua produk tenusu semasa rawatan.

Lemon sebagai agen antiseptik dan anti-jangkitan

• Minyak pati lemon adalah agen yang sangat baik untuk pembasmian kuman udara di bilik kanak-kanak. Ia membunuh bakteria, berkesan melawan virus dan jangkitan kulat, mengurangkan risiko jangkitan.
• Minyak lemon merangsang sel darah putih untuk melawan jangkitan. Dan pada masa lalu, semasa wabak selesema, mereka menggunakan resipi berikut: celupkan 1 lemon dalam air mendidih selama satu minit, kemudian cincang dengan semangat, tambahkan 100 g mentega dan 2 sudu besar. l. sayang. Makan 6-8 kali sehari, hamparkan pada sekeping roti perang.

Lemon untuk penyakit kardiovaskular

• Kalium, sitrat dan asid askorbik, yang terkandung dalam lemon, menguatkan dinding saluran darah kecil, meningkatkan keanjalannya dan secara aktif mengambil bahagian dalam proses redoks. Oleh itu, banyak resipi untuk rawatan sklerosis termasuk lemon. Sebagai contoh, disyorkan untuk mencampurkan jus setengah lemon dengan 150 g air rebus, tambah 1 sudu kecil. madu dan minum keseluruhan hidangan setiap hari pada waktu malam.
• "Elixir of youth": campurkan jus lemon, madu dan minyak bunga matahari dalam nisbah 2: 4: 1. Ambil 1 sudu kecil semasa perut kosong.
• Untuk aterosklerosis, campurkan 1 lemon dan 1 kepala bawang putih, dicincang pada parutan, tuangkan campuran dengan 1 liter air mendidih. Masukkan dalam bekas yang ditutup selama 2 hari. Ambil 1 sudu besar. l. 3 kali sehari.
• Untuk aterosklerosis, sediakan campuran komposisi berikut: 3 lemon cincang dengan kulit dan 5 kepala bawang putih, letakkan di dalam balang tiga liter dan tuangkan air rebusan yang hangat. Biarkan hingga 2-3 hari, sehingga campuran mengendap 4. Minum 100 g setiap hari pada waktu pagi.
• Pada peringkat awal hipertensi, disarankan untuk makan 3-4 kali sehari, 0,5 lemon dengan kulit.
• Sebagai ubat pencegahan hipertensi dan strok, rebusan kulit lemon digunakan. Tuangkan 2 sudu besar. l. kulit lemon kering atau segar 400 g air, rebus dengan api kecil dalam bekas tertutup selama 30 minit, biarkan selama 10 minit pada suhu bilik, saring dan ambil 100 g 3 kali sehari 30 minit sebelum makan.
• Jus lemon dengan bawang putih dan madu - ubat yang berkesan untuk angina pectoris, vasospasme serebrum, kekejangan jantung dan sesak nafas. Campurkan jus yang diperah dari 10 lemon dengan 1 liter madu dan jus yang diperah dari 10 kepala bawang putih. Biarkan selama 1 minggu dalam bekas yang tertutup rapat. Bahagikan campuran kepada bahagian yang sama berat dan konsumsi setiap hari selama 2 bulan.
• Asid sitrik mencegah pembekuan darah dan pembekuan darah, dan minyak lemon menormalkan tekanan darah tinggi.
• Untuk urat yang meradang pada waktu malam, disarankan untuk membuat kompres dari kepingan lemon nipis (tutup lemon di atas dengan kertas dan pembalut).

Penyertaan lemon dalam metabolisme

• Dengan titisan, campuran jus lemon dengan madu dalam perkadaran yang sama membantu (mengambil 1 sudu besar. L. 3 kali sehari).

Lemon sebagai penghilang rasa sakit

• Menurut kaedah orang lama, untuk menghilangkan rasa sakit migrain, sapukan semangat segar ke kuil dengan bahagian basah. Apabila sensasi terbakar yang kuat bermula, semangat harus dikeluarkan: biasanya pada masa ini sakit kepala juga berlalu.
• Di Indonesia, wanita mencuci pinggan atau cucian di dalam air panas dengan menambahkan jus lemon untuk melegakan sakit kepala. Diasumsikan bahawa dalam hal ini darah mengalir ke tangan, dan saluran yang melebar di kepala menjadi sempit. Sekiranya ini tidak membantu, kaki mereka jatuh ke dalam dua besen air dan jus lemon dan terus mencuci - pastikan berdiri.
• Untuk sakit kepala, gosokkan dahi, pelipis dan belakang kepala dengan minyak pati lemon yang dicairkan. Anda boleh menggunakan kompres sejuk ke kepala dengan minyak ini..

Lemon untuk penyakit hati

• Minyak lemon dipercayai berkesan untuk mencegah sirosis hati. Dengan serangan hepatik akut (serta ulser perut) hangat (tetapi tidak panas!) Memampatkan dengan minyak lemon membawa kelegaan.
• Untuk sirosis hati, kolesistitis dan penyakit kuning, ubat berikut disarankan: cincang 2 lemon dengan kulit dan 2 lemon yang dikupas. Campurkan pulpa lemon dengan 1 kg madu dan 200 g minyak zaitun. Simpan di dalam bekas tertutup di dalam peti sejuk dan ambil 1 sudu besar. l. 3 kali sehari 30-40 minit sebelum makan.

Ciri hemostatik lemon

• Untuk mimisan, letakkan setetes minyak pati lemon di atas kapas dan masukkan ke lubang hidung yang berdarah.
• Anda juga boleh mencairkan jus dari 1 lemon dalam 1 gelas air masak sejuk, masukkan cecair ke hidung dan tahan di sana selama lima minit, mencubit lubang hidung dengan jari anda.
• Nada lemon segar (di dalam) boleh digunakan untuk mengurut gusi berdarah selama beberapa minit setiap hari. Gusi akan sembuh dalam beberapa hari.

Lemon untuk penyakit mata

• Dalam perubatan rakyat, jus lemon digunakan untuk melincirkan kelopak mata pada trachoma. Anda perlu memotong bahagian atas lemon dan memerah 20 tetes jus. Kemudian celupkan bulu kapas yang melilit mancis dalam jus dan pelincirkan kelopak mata. Selama 2-3 hari berturut-turut, pelincirkan permukaan luar dan dalam kelopak mata. Kursus rawatan adalah 1 minggu.

Lemon sebagai penawar

Ahli falsafah Yunani kuno Pliny berpendapat bahawa lemon adalah penawar yang sangat baik. Mereka mengatakan bahawa penjenayah itu, yang dihukum mati oleh Clearchus yang zalim melalui gigitan ular, melarikan diri hanya dengan memakan lemon sebelum dieksekusi. Dan semasa Renaissance, jus lemon digunakan sebagai diuretik terhadap keracunan dan wabak. Dalam perubatan rakyat, jus lemon digunakan sebagai pencahar. Kini telah terbukti bahawa lemon, berkat pektin yang dikandungnya, sebenarnya menghilangkan banyak toksin dari badan..

Lemon melawan tabiat buruk

• Kopi atau teh dengan lemon membantu meneutralkan alkohol di dalam badan, iaitu membantu cepat sadar.
• Pengambilan jus lemon secara berkala menjadikannya lebih mudah untuk berhenti minum alkohol dan tembakau, dan juga membantu dalam rawatan katarak nasofaring pada perokok dan alkohol. Lemon untuk rawatan pergigian
• Untuk mencegah penyakit gigi dan gusi, disarankan untuk menggosok gigi dengan jus lemon pada waktu pagi dan petang.
• Untuk kerosakan gigi dan sakit gigi, membilas gigi dengan jus lemon membantu.
• Gosokkan dengan kulit lemon untuk menguatkan gigi dan gusi.
• Mengambil 1 jam setiap hari. l. campuran rasa lemon parut dengan madu di bahagian yang sama, anda dapat menghilangkan bau mulut.
• Untuk mengeluarkan plak kuning dari gigi, tambahkan sedikit baking soda dan 1-2 tetes jus lemon ke ubat gigi biasa.
• Untuk stomatitis, campuran 1 sudu besar digunakan untuk membilas. l. jus lemon dengan 1 sudu besar. l. madu untuk 200 g air pada suhu bilik.

Penjagaan kaki

• Untuk mengatasi peluh kaki, buat mandi asid sitrik dengan penambahan asid borik dan timol.
• Menggosok dengan campuran jus lemon dan krim chamomile membantu mengatasi keletihan dan kesakitan pada kaki.
• Resipi lama Rusia untuk kekejangan kaki: pelincirkan telapak kaki dengan jus lemon segar pada waktu pagi dan petang dan jangan berjalan, dan juga jangan memakai kasut sehingga jus lemon benar-benar kering. Seluruh rawatan berlangsung tidak lebih dari dua minggu.

Harus diingat bahawa sifat perubatan lemon sepenuhnya ditunjukkan hanya pada buah-buahan yang sudah masak sepenuhnya, tetapi tidak terlalu masak. Dalam buah-buahan berusia dua tahun dengan kulit tebal, terdapat zat-zat yang jauh lebih rendah harganya daripada di tahun. Lemon yang belum masak boleh dibuat lebih sihat dengan memakannya dengan madu.

Penggunaan lemon dalam kosmetik

• Kulit berminyak, selain mencuci harian dengan air panas dan sabun, mesti disapu dengan larutan komposisi berikut: pukul sebiji putih telur, tuangkan ke dalam botol dengan leher lebar, peras jus 2-3 lemon, tuangkan 1/4 cawan cologne. Goncangkan sehingga emulsi putih terbentuk. Masukkan garam dan satu sudu teh gliserin di hujung pisau. Lap wajah anda pada waktu malam.
• Setelah mencuci muka, dengan kulit berminyak, anda harus mengelapnya dengan kemasukan lemon. Untuk membuat infus, anda perlu memarut 200 g lemon dan tuangkan 250 g vodka ke atasnya, biarkan selama tujuh hari, ketegangan.
• Topeng astringen protein dibuat dari protein yang dihancurkan dengan penambahan jus lemon (jus diperah dari setengah lemon, untuk satu protein). Sapukan campuran ini secara merata ke seluruh wajah. Setelah filem terbentuk, lapisan kedua disapu dan selepas 20 minit dibasuh dengan air. Disyorkan untuk liang pori yang diperbesar, kulit berminyak dan kedutan.
• Untuk kulit berminyak, topeng sangat sesuai, disediakan dengan cara berikut: pukul protein dengan baik, tambahkan kulit lemon dan sapukan pada wajah selama 20 minit.
• Semasa mandi, sapukan kuning telur, lemon atau maskerraerk ke wajah anda - ini sangat bermanfaat untuk kulit berminyak.
• Topeng krim berkhasiat untuk kulit berminyak: ambil 2-3 kuning telur, 100 g krim masam, 50 g cologne ringan, jus satu lemon. Campurkan semuanya dengan teliti dan sapukan lapisan nipis pada kulit yang dicuci dengan bersih.
• Untuk kulit normal, topeng madu-lemon sesuai. Untuk penyediaannya diperlukan dalam 1 sudu besar. l. masukkan madu 5-10 tetes jus lemon, tambahkan tepung oat dan sapukan selama 15 minit di wajah, kemudian bilas dengan air sejuk.
• Krim untuk penuaan kulit: ambil tiga lemon, tuangkan 1 gelas air mendidih, biarkan selama 10 jam, toskan. Masukkan 1 sudu kecil. madu, jus 3 lemon, 1 sudu kecil. minyak sayuran, 2 sudu besar. l. krim, 3 sudu besar. l. cologne, 0,5 cawan infus kelopak mawar. Campurkan semuanya dengan baik. Komposisi sudah siap.
• Untuk leher yang lembek dan layu, anda boleh membuat topeng dari campuran yang merangkumi
jus setengah lemon, 1 sudu kecil. minyak sayuran, 1 protein. Simpan topeng pada kulit selama 20 minit.
• Topeng vitamin, melembapkan kulit di wajah, melicinkan keriput dan mencegah penampilannya: campurkan sesudu penuh keju kotej yang dipasteurisasi dengan beberapa tetes jus lemon atau dengan kepingan oren yang dicincang halus. Sekiranya kulit sangat kering, berguna untuk melincirkannya dengan minyak sayuran yang dihangatkan..
• Orang yang bekerja di bilik berdebu harus, setelah bekerja, mencuci muka dengan kain lembut dan mengelapnya dengan campuran komposisi berikut: tambahkan 0.5 cawan krim segar, 1/4 cawan vodka, 1 kuning telur ke jus 1 lemon yang diperah. Simpan campuran di tempat yang sejuk.
• Berguna untuk mengelap kulit wajah yang berpeluh beberapa kali pada siang hari dengan sepotong lemon.
• Anda boleh memutihkan bintik-bintik usia di wajah anda dengan mengelap wajah anda pada waktu pagi dan petang dengan jus lemon atau campuran: jus 1 lemon dan 1 putih telur kocok; atau 1 sudu besar. l. jus lemon dicampur dengan 1 sudu besar. l. cuka.
• Sekiranya terdapat bintik-bintik usia pada kulit leher, maka mereka boleh disapu dengan jus lemon atau topeng yang terbuat dari kefir atau yogurt.
• Kesan pemutihan yang baik diberikan dengan menggosok kulit berminyak dengan komposisi khas. Untuk penyediaannya, perlu mengetuk protein 1 telur menjadi busa, campurkan dengan jus 1 lemon, 4 g gliserin, 100 g vodka. Ejen pemutih harus digunakan dari musim bunga hingga akhir musim luruh..
• Untuk mengelakkan rambut berminyak terlalu cepat, perlu membersihkan debu dan kotoran setiap hari. Sekurang-kurangnya seminggu sekali, basuh, setelah sebelumnya mengolesnya dengan jus lemon atau campuran jus lemon dan minyak sayuran. Bilas rambut selepas mencuci dengan kemasukan chamomile dan sage segar, diambil dalam bahagian yang sama.
• Setengah jam sebelum mencuci rambut, gosokkan campuran 1 sudu teh lemon, madu, agave dan kuning telur ke rambut berminyak.
• Untuk kelemumur: rebus kulit 4 lemon selama 15 minit dalam 1 liter air, dan kemudian bilas rambut anda dengan kaldu ini seminggu sekali.
• Sekiranya anda sudah berkebun dan tangan kotor, basuh dengan air suam dan sabun, keringkan, kemudian gosokkan dengan beberapa tetes jus lemon. Apabila jusnya kering, gosokkan sedikit gliserin pekat ke kulit anda.
• Sekiranya jari anda menjadi kuning, gosokkannya dengan lemon atau cuka meja.
• Merokok kuku kuning boleh diringankan dengan menggosoknya setiap hari dengan jus lemon
• Kuku rapuh dan rapuh dapat diperkuat dengan baki minyak sayuran hangat, yang ditambahkan beberapa tetes jus lemon dan vitamin L. Prosedur ini harus dilakukan 2 kali seminggu.
• Menyapu mereka dengan sepotong lemon pada waktu pagi dan malam membantu melawan pengerasan dan pengelupasan kulit di siku. Selepas 7-10 hari, kulit akan lembut dan licin.
• Kulit lutut yang sukar dapat dilembutkan dengan minyak sayuran dengan penambahan jus lemon dalam nisbah 10: 1. Sapukan campuran selama 20 minit, bilas dengan air suam, griskan lutut.
• Sekiranya kekasaran dan retakan pada tumit, buat mandi soda setiap hari.
• Untuk kapalan di kaki, kukus kaki dengan air panas sebelum tidur, lap sehingga kering dan ikat kulit limau dengan sedikit pulpa lemon ke kalus (lebih baik memotong kulit lemon dengan pulpa). Selepas kira-kira 5 hari, jagung akan hilang sepenuhnya. Dengan cara yang sama, kapalan lama dapat dirawat..
• Untuk menghilangkan rambut di muka dan kaki, kacau dalam 3 sudu besar. l. air 10 ketulan gula dan di hujung pisau asid sitrik. Masak campuran yang dihasilkan di atas api kecil hingga coklat keemasan. Campuran harus mempunyai konsistensi plasticine. Sapukan suam pada kulit yang berbulu dan kemudian angkat dengan cepat.
• Gatal akibat gigitan nyamuk hilang dengan jus lemon atau larutan soda penaik (1/2 sudu teh satu atau yang lain dalam segelas air).
• Sekiranya anda "terbakar", tutup kulit dengan kepingan nipis lemon yang berair, kesannya baik, tetapi terasa agak kuat.

Kontraindikasi

Lemon boleh merengsakan lapisan perut dan usus, serta buah pinggang. Oleh itu, mereka tidak disyorkan untuk ulser gastrik dan ulser duodenum, untuk enteritis, kolitis dan eksaserbasi penyakit radang usus, serta untuk kolesistitis, hepatitis dan nefritis akut. Tidak disyorkan untuk memakan lemon untuk gastritis dan penyakit perut yang lain dengan keasidan yang tinggi dan untuk disfungsi pankreas. Dengan gastroenterocolitis akut, ia diselesaikan. Bagi sesetengah orang, minyak lemon boleh merengsakan kulit. Uji di bahagian belakang tangan anda sebelum menggunakan minyak ini..