Tench - ikan diraja.

Daging tench terkenal bukan hanya kerana rasanya yang jarang, tetapi juga mempunyai sifat penyembuhan. Sebelumnya, mereka merawatnya dengan merebus, secara harfiah mengangkat orang sakit parah ke kakinya, yang tubuhnya tidak lagi dapat mengasimilasikan makanan lain. Ikan lain berfungsi di sini, tetapi tenik terbaik..

Bagi pemakan yang sihat, satu kualiti langka ikan yang benar-benar diraja ini perlu diberi perhatian: ia boleh digoreng tanpa dikupas. Timbangan tenaganya sangat kecil dan lembut - dalam kes ini, kerak keemasan yang garing terbentuk, para pencinta bahkan menganggap barbarisme yang paling nyata - untuk mengupas ikan yang indah ini dalam semua aspek sebelum menggorengnya.

Dan akhirnya - dua resipi masakan: untuk tench - umpan dan, sebenarnya, untuk pemancing - dari tench.

Bawa jisim curd di tempat yang hangat ke keadaan yang agak busuk, tetapi agar tidak mempunyai bau masam yang jelas. Kacau keju kotej dengan sebilangan besar roti putih dengan nisbah kira-kira 1: 3. Buat bola berdiameter 0,7 mm, dan "ambil" ringan di dalam ketuhar untuk memanggang kerak. Boilies boleh dibuat. Simpan di dalam peti sejuk beku.

Usus ikan tanpa mengupas. Taburkan ikan dengan garam, lada dan selalu gula secukupnya. Gula akan meningkatkan kerak bumi. Biarkan ikan duduk selama 10 minit, celupkan tepung dan goreng hingga kekuningan.

Tench - ikan diraja

Saya membeli ikan itu hidup-hidup, masih bergelombang di dalam air, ditutup dengan lapisan lendir tebal. Nenek, penjual, kepada siapa anak saya membawa seekor ikan ketika saya lewat, mula menjelaskan kepada saya kebaikan tenik: tidak perlu membersihkannya dari timbangan, rasanya halus, dan memang di Rusia ia selalu disajikan di meja kerajaan.

Saya tidak akan membeli ikan pada hari itu, tetapi setelah melihatnya dan mendengar nenek yang baik, saya tiba-tiba mahu makan sepotong "ikan diraja" ini. Diselesaikan, beli 2 kilogram garis emas.

Benar, mereka menjadi emas setelah saya membasuhnya dengan teliti di dalam air yang mengalir, lendir dibasuh dengan kuat dan untuk masa yang lama. Kemudian dia mengeluarkan semua bahagian dalam dan mencuci ikan beberapa kali. Memotong kepala dan sirip, mereka masuk ke telinga.

Ini adalah bangkai yang tinggal setelah diproses.

Setiap bangkai dipotong menjadi 2-3 keping dan digulung dengan campuran tepung, bumbu ikan dan lada hitam. Dari semua perasa yang paling saya suka "Cykoria", rasanya istimewa.
Setiap keping, digulung tepung, dikirim ke kuali dalam minyak bunga matahari mendidih. Goreng hingga coklat keemasan, tetapi tidak hingga lembut. Garis saya akan dimasak di dalam ketuhar dengan beberapa bahan tambahan.

Ini bukan kali pertama saya memasak tenusu, tetapi hari ini saya memutuskan untuk mempelbagaikan resipi dengan menambahkan cendawan. Saya ada cendawan kecil, potong menjadi dua bahagian dan goreng sedikit dalam kuali.

Bawang adalah sayur kegemaran saya, saya memasukkannya dalam jumlah besar dalam semua hidangan daging dan ikan. Saya sangat menyukainya dalam pinggan bakar, saya memotongnya menjadi cincin besar atau setengah cincin di dalamnya. Kali ini saya mengambil 2 biji bawang besar yang dipotong menjadi setengah cincin. Gorengnya dengan minyak, di mana cendawan digoreng.

Sekarang saya mula memasukkan semua bahan ke dalam loyang, yang saya tutup dengan kerajang. Di bawah saya meletakkan lapisan cendawan, kepingan sepuluh di atasnya, asin.

Di atas ikan dia meletakkan bawang goreng yang dicampur dengan krim desa manis. Mereka sudah menebal dengan baik dan sukar untuk mengisinya, jadi saya terpaksa mencampurkan dengan bawang dan memasukkannya ke dalam kepingan ikan.

Kemudian barisan saya menuju ke ketuhar. Mereka dipanggang selama 30-35 minit, dan dalam bentuk ini mereka muncul di hadapan ahli rumah yang sedang menunggu makan malam..

Ya, raja-raja tidak bodoh jika mereka memakan ikan seperti itu. Dan digabungkan dengan champignons dan krim negara sebenar, rasanya melebihi semua jangkaan.

Kod benam BB:
Kod BB yang digunakan di forum
Kod HTML untuk dibenamkan:
Kod HTML digunakan dalam blog seperti LiveJournal

Bagaimana ia akan kelihatan?

Saya membeli ikan itu hidup-hidup, masih bergelombang di dalam air, ditutup dengan lapisan lendir tebal. Nenek, penjual, kepada siapa anak saya membawa seekor ikan ketika saya lewat, mula menjelaskan kepada saya kebaikan tenik: anda tidak perlu membersihkannya dari timbangan, rasanya lembut, dan secara umum di Rusia ia selalu disajikan di meja tsar.

Saya tidak akan membeli ikan pada hari itu, tetapi setelah melihatnya dan mendengar nenek yang baik, saya tiba-tiba mahu makan sepotong "ikan diraja" ini.
Baca artikel tersebut

Hantar kepada rakan

Pautan dan pengumuman bahan ini akan dihantar kepada rakan anda melalui e-mel.

Tenaga! - Ikan diraja.

Tempat menangkap tench

Tench terdapat di saluran cetek, teluk, dan juga di mana terdapat banyak tumbuh-tumbuhan yang berbeza. Ia terletak pada kedalaman 2 meter. Dalam kes ini, anda perlu membuat topeng dengan baik dan senyap mungkin. Untuk mempunyai peluang yang lebih baik, anda harus menangkapnya dari kapal. Ikan suka hari yang gelap dan hangat dengan angin. Cuaca seperti inilah yang menggembirakan.

Bila hendak menangkap tench

Di bahagian tengah Rusia, suhu air menjadi +20 darjah di suatu tempat pada pertengahan Mei, dan dalam tempoh ini tench bertelur, dan pada pertengahan bulan Jun, ketika ikan sakit dan memerlukan makanan untuk menambah kekuatannya, gigitan aktif akan bermula. Memandangkan waktu hari memancing, anda perlu memberi makan tempat yang dipilih dengan baik. Sekiranya memancing pada waktu petang dirancang, beri makan pada waktu pagi dan sebaliknya. Walau bagaimanapun, yang terbaik adalah menangkap tench pada waktu petang. Umpan tanah mesti berwarna gelap. Ia harus dimasak dalam bahagian yang besar agar tidak terlepas dari air kecil..

Apa yang perlu ditandingi

Memandangkan bahawa tenuk itu adalah ikan yang kuat, penanganannya mesti kasar. Joran hendaklah sepanjang 6 meter. Dalam kes ini, apungan mesti mempunyai daya tahan hingga dua gram, sementara berat diagihkan secara merata ke sepanjang garis. Untuk menangkap tenaga, anda memerlukan cangkuk besar sehingga umpan besar dapat masuk ke sana. Tench adalah ikan omnivora, jadi anda boleh menggunakan cacing darah, jagung, dan juga campuran yang disediakan khas. Tetapi, walaupun demikian, ikan mungkin tidak menggigit umpan ini, jadi anda mesti sentiasa berubah mengikut pilihan anda. Anda harus bersiap sedia untuk bertarung dengannya, kerana ikan, yang cuba melarikan diri, akan diarahkan ke dalam tumbuh-tumbuhan, jadi anda perlu berhati-hati agar tidak mematahkan pancing.

Mengingat semua kehalusan ketika menangkap hasil, hadiah dalam bentuk tangkapan yang baik tidak akan lama datang. Lebih-lebih lagi, setiap nelayan yang menghargai diri sendiri harus mencuba roti goreng atau panggang untuk merasa seperti raja.!

Ikan raja tench

Lin adalah satu-satunya anggota genus Tinca. Dia sangat termofilik dan tidak aktif. Tenaga tumbuh agak perlahan dan paling kerap melekat di bahagian bawah. Habitatnya adalah zon pesisir. Tench bukan sekadar nama, tetapi merupakan ciri khas, kerana ikan ini dinamakan begitu kerana kemampuannya untuk berubah warna ketika terkena udara. Ini menumpahkan, seperti itu, lendir yang menutupinya mulai gelap, dan bintik-bintik gelap muncul di badan. Selepas beberapa ketika, lendir ini mengelupas, dan bintik-bintik kuning muncul di tempat ini. Harus diingat bahawa ada juga spesies yang dibiakkan dengan hiasan di dunia - garis emas.

Tench adalah ikan air tawar, oleh itu, ia terdapat di tasik, kolam, takungan. Ia juga boleh ditemui di sungai, tetapi jarang sekali. Lin lebih suka bersembunyi di rumput laut dan suka air yang banyak, kerana dia lebih selesa di sana. Tempat-tempat ini sangat menarik untuk dihiasi dengan alang-alang, lumpur dan alang-alang. Dia suka tempat dengan arus yang sedikit. Ia dapat disatukan dengan baik dengan kandungan oksigen rendah. Tenaga itu mampu bertahan walaupun di tempat-tempat di mana ikan-ikan lain mati serta-merta..

Ia mempunyai badan yang tebal, tinggi, dan memanjang yang duduk rapat di kulit dan mengeluarkan lendir dengan banyak. Tenaga ini mempunyai terminal dan mulut yang agak kecil, di sudut yang terdapat antena pendek. Mata kecil, berbatasan dengan iris kemerahan. Semua sirip bulat, dan sirip ekor mempunyai lekukan kecil. Ia tidak memiliki warna tertentu, kerana bergantung pada takungan tempat ikan hidup. Sebilangan besar individu mempunyai punggung gelap dengan warna kehijauan, dan sisinya ringan, kadang-kadang kuning. Siripnya berwarna kelabu, tetapi bahagian bawah dan sirip ventral berwarna kekuningan. Membezakan lelaki dari wanita agak mudah, kerana yang pertama mempunyai sirip pelvis kedua yang menebal.

Selalunya, berat individu hanya 600 g, tetapi kadang-kadang spesimen yang telah mencapai 50 cm, dengan berat kira-kira 2-3 kg, terserempak. Jangka hayat adalah 18 tahun.

Diet teniknya cukup bervariasi, terdiri dari larva serangga, cacing, moluska, tumbuhan akuatik dan detritus.

Cara memilih

Pilihan tenek harus didekati dengan tanggungjawab khusus, kerana kesejahteraan anda bergantung padanya. Petua pertama adalah membeli ikan segar secara eksklusif. Sekarang ini sangat mungkin, kerana ikan ini juga dijual di akuarium. Sekiranya anda membeli dari kaunter, maka periksa insang dengan teliti, kerana itu adalah tanda utama kesegaran. Kemudian menghidu, daripada mengambil kata penjual. Ikan segar tidak pernah berbau seperti ikan, ia mengeluarkan aroma segar. Mata tenung harus jelas dan telus. Sebarang penyimpangan adalah tanda kualiti yang buruk. Tekan ikan ke bawah, lubang yang tinggal adalah tanda jelas kesegaran yang tidak mencukupi. Daging ikan segar kuat, pulih dengan cepat dan tahan lasak. Sekiranya anda membeli sebiji tenun, dan ketika anda pulang dan mula memotongnya, mendapati tulang-tulang itu tertinggal di belakang daging, bawa kembali atau buang ke tong sampah, anda pasti tidak boleh memakan ikan seperti itu.

Cara menyimpan

Tenaga segar boleh disimpan hanya selama tiga hari. Walau bagaimanapun, jangan lupa untuk membuangnya, bilas hingga bersih dan lap sehingga kering. Selepas itu, ia boleh dibungkus dengan kertas putih, yang sebelumnya direndam dengan garam yang kuat. Kemudian anda boleh membungkusnya lagi dengan kain bersih..

Ikan yang dimasak boleh disimpan di dalam peti sejuk dalam jangka masa yang lama, pada suhu tidak melebihi 5 ° С.

Refleksi dalam budaya

Di Hungary, tench disebut "ikan gipsi", ini disebabkan oleh fakta bahawa ia benar-benar tidak popular di sana.

Perlu diperhatikan bahawa sifat penyembuhan juga dikaitkan dengan garis. Ini terjadi pada Abad Pertengahan dan pada waktu itu diyakini bahawa jika ikan ini dipotong separuh dan dimasukkan ke luka, rasa sakit akan berlalu, demam akan berkurang. Orang percaya bahawa tenuk bahkan menyembuhkan penyakit kuning. Diyakini bahawa ia memberi kesan positif bukan hanya pada manusia, tetapi juga pada ikan lain. Saudara-mara yang sakit hanya perlu menggosok-gosoknya dan semuanya akan berlalu..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
71.811140

Ciri-ciri berguna tench

Komposisi dan kehadiran nutrien

Walaupun kandungan kalori rendah, tenik sangat kaya dengan pelbagai vitamin dan nutrien. Ikan ini mengandungi protein, yodium, vitamin B, A, E, C dan PP yang berkualiti tinggi. Ia juga mengandungi zink, tembaga, natrium, kromium, asid lemak tak jenuh ganda, fosfor, fluor, mangan dan kalium..

Sifat berguna dan perubatan

Lin adalah salah satu daripada sedikit makanan yang mengandungi protein berkualiti tinggi, yang mengandungi asid amino penting. Doktor sangat mengesyorkan makan tenuk untuk orang yang mengadu fungsi perut yang buruk atau masalah dengan kelenjar tiroid. Para saintis telah membuktikan bahawa jika anda memakan ikan yang dimasak atau dibakar secara sistematik, ia akan memberi kesan yang baik kepada tubuh secara keseluruhan. Tenaga yang paling banyak mempengaruhi kerja jantung, iaitu mencegah terjadinya aritmia.

Dalam memasak

Harus diingat bahawa tench tidak sesuai untuk makanan semasa musim pemijahan. Kualiti gustatory tertinggi dimiliki oleh ikan yang ditangkap pada akhir April atau awal Mei. Spesies ini lebih suka hidup di air paya atau apak, sehingga dagingnya berbau seperti acuan dan kelodak. Tetapi hal ini dapat diperbaiki dengan mudah dengan memasukkan air hidup ke dalam bak mandi air, atau dengan menyimpannya dalam air mengalir selama 12 jam.

Lin sesuai untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan. Ia boleh direbus, digoreng, dibakar, disumbat, direbus, diasinkan, dimasak dengan krim masam atau wain. Harus diingat bahawa ia membuat daging jeli yang sangat baik..

Roti yang dimasak dengan betul setanding dengan rasanya dengan daging ayam, dan bahkan kulitnya menyerupai kulit burung yang menyelerakan.

Sifat berbahaya tench

Satu-satunya peringatan adalah mudah alih individu, tetapi ini jarang berlaku..

Berikut adalah resipi tench yang hebat. Sebilangan besar ramuan selalu ada di tangan, jadi suri rumah harus memperhatikannya..

Tench, ikan istimewa

Tenaga itu adalah ikan yang luar biasa yang disebut orang gemuk dalam pakaian axamite. Pokok ini mendiami badan air cetek dengan dasar yang lengang dan ditumbuhi tumbuh-tumbuhan akuatik. Ikannya sangat berhati-hati dan pemalu. Lin bukan salah satu ikan - "pelahap", makan pada waktu pagi dan petang pada waktu tertentu (bergantung pada musim dan badan air). Walaupun tenunan itu tetap sulit dijangkau, ditumbuhi tempat-tempat ganggang, walaupun berhati-hati ketika mengumpulkan makanan, ia tetap menuju ke tempat makan spesies ikan lain, di mana ia jatuh di umpan nelayan.

Tenaga ini mempunyai daging yang enak; terdapat banyak penikmatnya di negara kita. Ini menyebabkan kemasukan pemancing secara besar-besaran ke badan air di mana lebih kurang gigitan berterusan. Perikanan beriklan di sana sini. Banyak penternakan ikan, yang terlibat dalam pembiakan tenusu, berusaha untuk memancing ikan.

Selain itu, pemburuan haram menimbulkan masalah serius untuk kelangsungan hidup normal ikan yang indah ini. Nelayan, sayangnya, jarang mengeluarkan spesimen besar tenun. Kita boleh melepaskan ikan mas atau karp yang besar, tetapi kita tidak pernah melepaskan ikan mas yang bagus. Akibatnya, jumlah tenuk yang beratnya lebih dari satu paun telah menurun, dan di beberapa tempat hampir hilang sepenuhnya hasil tangkapan nelayan di kebanyakan tasik kami. Dan di mana spesimen seperti itu masih dijumpai, terdapat peningkatan tumpuan nelayan amatur. Ini pasti akan menyebabkan penurunan jumlah spesimen besar..

Masalah tenuk adalah pertumbuhan yang agak perlahan. Anda boleh mencuba stok air dengan spesies ini dengan melepaskan goreng di sana. Percayalah, banyak peminat telah mencuba melakukan ini, misalnya di kuari yang terbengkalai. Sebagai peraturan, percubaan ini tidak menghasilkan hasil yang berjaya. Sebelum mencapai ukuran yang layak, spesies ini dibasmi dengan kejam oleh pemangsa biasa di perairan Poland, hinggap dan pike. Orang yang selamat masih jarang, yang berjuang keras untuk keberadaannya dengan spesies ikan lain. Dan pesaingnya tidak lemah: ikan mas, karp, karp perak dan karp rumput, yang secara aktif memusnahkan habitat semula jadi pokok.

Banyak ladang kolam tidak dapat membalikkan keadaan ini. Sudah tentu, lebih menguntungkan bagi pemilik kolam seperti itu untuk memasukkan ikan mas ke dalam takungan, yang dalam dua tahun dengan pemakanan normal akan mencapai ukuran piala sepenuhnya. Ini akan menarik sebilangan besar pemancing ke takungan. Dan inilah tahapnya. Ia tidak berkembang dengan cepat dalam keadaan kita. Dia tidak mempunyai peluang seperti itu.

Di EU, ada batasan ukuran ikan yang ditangkap. Tetapi kita memahami bahawa pengenalan prinsip sedemikian dengan kita adalah usaha untuk menenangkan hati nurani kita. Kita bukan Eropah, keadaan geoklimatik kita berbeza. Tidak seorang pun nelayan yang menangkap seekor ekor yang lebih kecil dari yang seharusnya tidak akan melepaskannya, tidak kira bagaimana dia berfikir untuk membeli alat gema atau tidak. Walaupun di bawah ancaman denda besar. Ini tidak ada dalam tradisi kita. Nasib trout brook adalah contoh. Tidak ada denda yang menghalang pakar yang memburu ikan yang berhati-hati dan licik ini di sungai sempadan Poland.

Lin jelas memerlukan perhatian kami dan perlindungan yang jauh lebih baik daripada sebelumnya. Ikan ini tidak boleh wujud hanya di kolam buatan. Ini adalah salah satu mutiara hobi biasa kami dan salah satu ikan terindah di perairan kami..

Sekiranya kita ingin terus bertahan di perairan kita, kita mesti mengambil langkah serius untuk melindungi mereka. Pertama, cuba hadkan tangkapan tenik besar, dalam kuantiti yang banyak. Kita juga mesti melindungi kekuatan semasa musim dan semasa pemijahan..

Di Poland, misalnya, ada perbincangan serius bahawa tenunan dengan panjang lebih dari 25 cm dan berat lebih dari 0.5 kg pasti dilepaskan. Memetik fakta bahawa betina dengan ukuran dan berat ini dapat bertelur sekitar 300 ribu telur selama tempoh pemijahan. Pada saat yang sama, diusulkan untuk membatasi tangkapan harian kepada dua spesimen. Saya setuju dengan ini, walaupun saya akan membuat beberapa perubahan pada ukuran yang dicadangkan oleh rakan-rakan Poland kami: dari 25cm hingga 35cm.

Tenaga itu berkembang beberapa kali semasa musim panas. Pemijahan berlaku dari pertengahan Jun hingga akhir Julai. Pengenalan larangan memancing tench mulai 1 Jun akan membolehkan tench itu tumbuh dengan tenang.

Tench bertelur beberapa kali semasa musim panas. Pemijahan berlaku dari pertengahan Jun hingga akhir Julai. Pengenalan larangan memancing tench mulai 1 Jun akan membolehkan tench itu berkembang dengan tenang. Saya percaya bahawa larangan tersebut harus berlangsung hingga 10 Ogos, sehingga setelah bertelur, yang akan berlangsung hingga akhir bulan Julai, ikan dapat berehat. Saya menonton video saudara Shcherbakov. Hari-hari pertama bulan Ogos ini adalah tempoh makan yang kuat, yang membolehkan anda mengisi semula sumber badan yang hilang semasa bertelur..

Ketika datang ke nelayan, mereka tidak terlalu berminat dengan larangan tersebut. Mereka percaya bahawa tidak ada alasan untuk perhatian khusus terhadap nasib mereka. Saya faham mereka. Hanya akan sangat menyesal kehilangan lelaki tampan ini sepenuhnya. Ikan salib emas, salmon Baltik, uban hampir tidak dijumpai di kawasan kami. Jadi apa? Adakah kita juga akan menambah nilai Buku Merah? Kami akan menunjukkannya dalam gambar kepada anak-anak kami dan menceritakan kisah cucu-cucu kami tentang bagaimana ikan yang cantik dan kuat ini dicucuk dan betapa enaknya? Ya, keadaan belum kritikal. Anda boleh mencuba pembiakan di kolam khusus, seperti yang dilakukan dengan trout brook. Saintis-ichthyologists, sampai tahap tertentu ahli genetik, dapat tertarik dengan ini untuk mewujudkan spesies ikan yang lebih stabil yang disesuaikan dengan keadaan kita. Tetapi melakukan sesuatu hari ini memang perlu..

Ikan ling

Semua mengenai ikan diraja!

Tench, juga dikenal sebagai Tinca tinca (lat.) - ikan dari keluarga ikan mas, urutan ikan mas, kelas ikan bersirip sinar.

Ikan tenusu itu sangat berbeza dari kebanyakan kerabatnya yang berbau cyprinid, terutama dari "putih" (bream, bream perak, bermata putih, roach, rudd...). Warna kehijauan badan ikan dapat banyak berubah warna bergantung pada habitatnya, dari gelombang zaitun keperakan dan bahkan perunggu di dasar berpasir, hingga warna hijau gelap, hampir hitam di perairan yang sangat lumpur dan gambut. Mata kecil berwarna merah terang, mulut yang agak kecil dengan bibir penuh berdaging, sirip bulat, sisik kecil yang ditutup dengan lendir tertentu adalah ciri utama Tinca tinca. Agak sukar untuk mengelirukan tench dengan ikan lain di sungai dan tasik kita..

Walaupun penampilannya agak asli, ia tetap mempunyai ciri yang serupa dengan ikan mas dan karen. Dengan yang terakhir, ia berkaitan dengan antena yang terletak di sudut mulut dan cara memberi makan. Tench, seperti ikan mas, menyedut zarah makanan dari bawah. Pada waktu yang sama, dalam mencari makanan, ia juga dapat memeriksa lapisan kelodak yang lebih dalam, sementara ikan mas mencari makanan terutama di permukaan bawah. Oleh itu, mereka bukan pesaing makanan langsung..

Kesamaan dengan ikan mas krusian terletak pada hakikat bahawa tenunan itu sama sekali tidak menuntut kandungan oksigen terlarut dalam air yang tinggi. Untuk bernafas, kepekatan hanya 0.5-2 mg / l sudah cukup untuknya. Oleh itu, di beberapa kolam beku pada musim sejuk, ketika hampir tidak ada oksigen di dalam air di bawah lapisan ais, hanya dua spesies ikan ini yang bertahan, yang masuk ke dalam lumpur untuk musim dingin dan jatuh ke dalam animasi yang ditangguhkan. Pada masa yang sama, metabolisme dalam organisma mereka sangat perlahan, dan oksigen diperlukan untuk hidup lebih rendah daripada pada suhu air musim panas. Kolam kecil kadang-kadang membeku di tempat yang paling bawah. Ikan yang lebih aneh mati dalam keadaan seperti itu, dan ikan mas tenun dan salib yang bersembunyi di kelodak dapat melarikan diri. Sudah tentu, ini tidak bermaksud keabadian mereka, dalam keadaan yang terlalu keras mereka juga boleh mati. Badan tenuk lebih tebal dan lebih memanjang daripada badan ikan krus. Tidak seperti ikan mas krus, tenik terlalu malu dan jarang naik ke permukaan air.

Lin tidak akan menolak, baik dari umpan dalam bentuk cacing dan belatung, dan dari tumbuhan dan juga umpan buatan.

Ikan tenusu memakan makanan tumbuhan dan haiwan. Makanannya termasuk alga, moluska, krustasea, pelbagai serangga, lintah, belatung, cacing darah dan cacing. Oleh itu, walaupun cacing tanah dianggap makanan istimewa kegemaran wira kita, pemancing berpengalaman tahu bahawa pada beberapa hari dia lebih suka, misalnya, jagung, belatung atau gabungan beberapa umpan. Mereka yang berminat untuk menangkap ikan diraja ini akan berminat untuk belajar bagaimana menangkap ikan.

Habitat tench

Tenaga itu termofilik dan suka air bersih, tetapi dengan segala cara yang mungkin menghindari tempat-tempat dengan arus yang kuat, melekat ke zon pesisir dengan tumbuh-tumbuhan lebat dan arus deras di sungai. Ini menunjukkan bahawa di sungai dia tinggal di perairan cetek, sering pada kedalaman hingga 40 sentimeter.

Habitat tench - kawasan belakang yang tenang

Di tasik yang tidak ada arus, landasan terasa cukup selesa walaupun pada kedalaman hingga 3-4 meter di antara tanaman yang naik dari bawah ke permukaan. Contoh yang mencolok adalah Danau Senezh, di mana penangkapannya sangat mungkin dilakukan di seluruh kawasan perairan. Di belukar, alang-alang dan tumbuh-tumbuhan lembut, dia merasa sangat selesa. Di sini anda akan mendapat petua di mana untuk memancing ikan.

Sebagai ikan pemastautin, tinca tinca jarang mengubah habitatnya sendiri. Hidup hanya bersendirian, berkerumun di kawanan hanya untuk tempoh pemijahan.

Tenaga pemijahan

Tenaga mula bertelur pada usia 3-4 tahun pada suhu air 18-20 darjah. Di lintang yang berbeza, ini mungkin berlaku pada akhir musim bunga dan pada bulan-bulan musim panas. Betina, disertai oleh dua atau tiga jantan, bertelur di bahagian bawah air. Sirip pelvis pada lelaki kelihatan lebih besar, jadi tidak sukar untuk membezakan individu. Betina besar mampu menelurkan lebih dari 400 ribu telur.
Kaviar masak lebih cepat daripada ikan lain, dan larva menetas selama 3-5 hari. Goreng tumbuh dengan cepat dan terbahagi kepada kawanan yang lebih kecil, merebak di kawasan dedaunan yang dangkal.

Ukuran garis

Di wilayah Rusia, ukuran tangkapan rata-rata hasil tangkapan adalah terutamanya dari 150 hingga 700 gram..

Ukuran kekuatan untuk Rusia tengah adalah kira-kira satu kilogram

Ikan dari satu kilogram sudah dianggap sebagai piala yang baik, walaupun yang bertuah memancing ikan masing-masing 3-4 kilogram. Spesimen rakaman yang ditangkap di England dianggap, tenunan terbesar seberat 6 kilogram 890 gram ditangkap oleh Daren Ward pada musim panas 2001. Terdapat laporan garis sepuluh kilogram, tetapi data ini belum didokumentasikan.

Ciri-ciri menarik

Lendir yang menutupi bahagian tubuh mempunyai sifat perubatan, sebagai antibiotik semula jadi. Menurut pemerhatian nelayan yang berpengalaman dan penyelidikan pakar ichthyologists, ikan yang sakit berenang ke sana "untuk dirawat". Prosedur ini terdiri daripada fakta bahawa "ikan pesakit" menggosok sisi "doktor", menjadi kotor pada lendir penyembuhan. Dengan cara ini, ikan diselamatkan, termasuk dari parasit akuatik. Tenaga itu sendiri menyelamatkan lendir walaupun pada musim sejuk, ketika melindungi dari pembekuan. Ia juga mengejutkan bahawa kereta api itu membiarkan orang sakit berjalan dekat dengannya untuk menyembuhkannya, dan dia tidak menyerangnya. Tetapi pike yang sihat tidak lagi menolak makanan ringan "doktor", walaupun dia lebih suka ikan mas krisan. Pemangsa, secara umum, tidak menganggap tench sebagai makanan istimewa, nampaknya dengan alasan yang sama - lendir tebal. Oleh itu, lebih baik menggunakan ikan lain sebagai umpan hidup..

Slime tench adalah antibiotik semula jadi!

Ngomong-ngomong, Lin mendapat namanya juga berkat lendirnya yang tidak biasa! Faktanya adalah bahawa masuk ke udara dari persekitaran air, lendir di tubuhnya mula kering dan menjadi gelap (berubah warna). Selepas itu, ia dipecahkan sepenuhnya oleh kepingan, di mana warna sisiknya lebih ringan. Kita boleh mengatakan bahawa ikan itu mencair. Oleh itu namanya. Tentu saja, memandangkan kelambatan dan keangkuhannya, serta ketidaksukaannya terhadap arus, dia bisa mendapat nama kemalasan, yang juga cukup adil. Bahkan ada pendapat yang mengatakan bahawa namanya berasal dari sini, tetapi, bagaimanapun, kebanyakan pakar ichthyologists mematuhi versi mengenai molting dan perubahan warna.

Di antara bentuk ikan ini yang diternak secara artifisial, terdapat tenunan Emas, yang memiliki warna khas dan telah menerima, kerana penampilannya yang terang, sebaran khas dalam penyimpanan kolam halaman belakang hiasan..

Juga, penternak telah membiakkan baka tenun Kwolsdorf, yang disediakan khas dengan takungan berbayar. Individu Kwolsdorf tumbuh jauh lebih pantas daripada rakan mereka yang liar dan lebih awal menjadi piala yang diinginkan untuk pemancing.

Walaupun sungai yang tampan jatuh ke hibernasi ketika suhu air turun, di beberapa badan air kadang-kadang cukup berjaya untuk menangkap lekukan pada musim sejuk.

Sekiranya tenuk masih dapat dijumpai di lembangan Baikal dan di "Buku Merah Buryatia", maka di sebelah timur praktiknya tidak akan berlaku. Sungai dan tasik di bahagian daratan Eropah adalah tempat kediaman utamanya.

Lihat gambar garis di bahagian yang sesuai.

Dan sekarang untuk perhatian anda video yang menarik.

Penangkapan ikan dengan pengumpan dan kaedah lain untuk menangkap ikan diraja ini dijelaskan dengan lebih terperinci di bahagian laman web yang berkaitan. Laman web kami sentiasa dikemas kini. Langgan kami di Vkontakte, kongsi pengalaman anda dan ubah pendapat.

Doktor dengan mata merah. Mengapa tench mencari ikan lain

Jurutera kebun binatang Alexander Vorobyov memberitahu perkara ini kepada Belgorodskiy Izvestia

Mereka yang telah memancing sekurang-kurangnya sekali meneka dari mana nama ini berasal: ada baiknya mengeluarkannya dari air, kerana lendir di atasnya langsung kering dan jatuh berkeping-keping - seolah-olah ia mencair.

Tetapi ada pendapat lain - kerana gaya hidup ikan ini, banyak yang mengaitkannya dengan kata "kemalasan".

Kulit misai dan hijau

"Walaupun tenaganya mirip dengan ikan mas dan ikan mas, anda tidak boleh membingungkannya dengan orang lain," kata nelayan Alexei Miloshin. - Berkat sisiknya: berwarna kehijauan dan sangat kecil sehingga kelihatan seperti kulit ular, ia membantunya menyamar dalam alga. Dia juga memiliki mata merah kecil yang terlihat seperti manik delima dan sulur pendek di sekitar pinggir mulutnya. Ini menjadikannya berbeza dengan ikan mas yang lain ".

Alexey mengatakan bahawa anda dapat mencari tempat di takungan tertentu dengan gelembung yang khas di permukaan: ia memecah tanah untuk mencari makanan - oleh itu.

"Di wilayah kami, tenuk ditemui di mana-mana, - kata seorang jurutera kebun binatang, pemeriksa negeri jabatan untuk kawalan negeri, pengawasan dan perlindungan sumber biologi akuatik di wilayah Belgorod, Alexander Vorobyov. - Ikan ini luar biasa dan, pada pendapat saya, yang paling berguna di kawasan kami ".

Walaupun pada Zaman Pertengahan, tenuk itu dikreditkan dengan sifat penyembuhan. Orang percaya bahawa jika ikan ini dipotong separuh dan dimasukkan ke luka, rasa sakit dan demam akan berlalu. Lin digunakan untuk mengubati penyakit kuning dan gout. Masih ada nelayan yang menyatakan bahawa jika anda memegangnya di tangan, lecet pada mereka sembuh dalam beberapa hari..

"Anehnya, bukan hanya manusia, tetapi juga ikan lain yang tahu tentang sifat perubatan ini," sambung jurutera kebun binatang. - Mereka yang jatuh dari cangkuk, cedera dalam pertengkaran dengan pemangsa, merusak kulit mereka dengan celah, mencari tenaga. Dan ketika mereka menemuinya, mereka menggosok luka pada sisiknya. Luka dibasmi kuman dan sembuh lebih cepat ".

Faktanya adalah bahawa skala tenk mengeluarkan lapisan tebal lendir antibakteria, di mana para saintis telah menemui sebilangan besar antibiotik semula jadi (serupa dengan yang dihasilkan oleh kodok). Ruang angkasa biologi ini juga membantunya melawan parasit akuatik, sebab itulah dia jarang sakit berbanding dengan siprinid lain. Menariknya, tenunan itu memungkinkan orang sakit mendekat ke arahnya untuk menyembuhkannya, dan dia tidak menyerangnya. Lapisan seperti itu memberikannya servis tiga kali ganda: ia menyembuhkan, bertindak sebagai antibeku pada musim sejuk dan melindungi dari pemangsa (banyak yang merendahkan rasa dan baunya yang pahit). Oleh itu, tench tidak mempunyai begitu banyak musuh..

Ikan diraja

Tench, ikan pelik, menarik, sangat lembut dan enak, disajikan ke meja kerajaan dengan alasan. Sekiranya ayah tsar sendiri mencuba ini, mengapa tidak kita mencuba.

Bahan untuk "Ikan Tsar":

  • Ikan (tench) - 3 keping
  • Mentega (dengan pengisian) - 50 g
  • Minyak sayuran (untuk menggoreng) - 2 sudu besar. l.
  • Dill (1/2 tandan atau sayur-sayuran lain dalam pengisian)
  • Lemon (jus 1/2 lemon)
  • Tepung gandum / Tepung (untuk roti)
  • Garam
  • Bawang (1/2 bawang kecil)

Nilai pemakanan dan tenaga:

Makanan siap
kcal
2228.2 kkal
protein
315.3 g
lemak
107.3 g
karbohidrat
0.5 g
Hidangan 100 g
kcal
118.5 kkal
protein
16.8 g
lemak
5.7 g
karbohidrat
0 g

Resipi "Ikan diraja":

Ini adalah kekuatan yang sama yang berenang di perairan tempatan satu jam yang lalu..

Tench, sejenis ikan, sooo licin dan ditutup dengan timbangan halus. Anda TIDAK perlu membersihkannya. Basuh ikan dan tahan pisau dari kepala ke ekor untuk menghilangkan lendir. Usus, buang insang.
Taburkan dengan jus lemon, garam di luar dan dalam, ketepikan mangkuk ikan.

Semasa ikan diperap, potong dill dan campurkan dengan mentega lembut, masukkan jus lemon, kacau.

Masukkan campuran minyak dill ke dalam perut ikan.

Ikan tepung dalam tepung.

Panaskan kuali, tuangkan minyak sayur, biarkan minyak panas, masukkan bawang cincang kasar ke dalam minyak panas untuk merasakan minyak dan masukkan ikan.

Goreng pada kedua-dua belah hingga lembut.

Lembut lembut, beraroma, dengan kerak rangup, sedap sekali!

Resipi ini adalah peserta kempen "Memasak Bersama - Minggu Kuliner". Perbincangan memasak di forum - http://forum.povarenok.ru/viewtopic.php?f=34&t=5978

Langgan kumpulan Povaryonka di VKontakte dan dapatkan sepuluh resipi baru setiap hari!

Sertailah kumpulan kami di Odnoklassniki dan dapatkan resipi baru setiap hari!

Kongsi resipi dengan rakan anda:

Saya suka resipi kami?
Kod benam BB:
Kod BB yang digunakan di forum
Kod HTML untuk dibenamkan:
Kod HTML digunakan dalam blog seperti LiveJournal
Bagaimana ia akan kelihatan?

Resipi serupa

Gulung ikan tenggiri

  • 55
  • 120
  • 4135

Goreng salmon

  • 18
  • 107
  • 7222

Ikan keli dengan barli dan sos krim masam tomato

  • 2
  • 3
  • 852

Ikan tenggiri

  • 57
  • 44
  • 2041

Ikan dengan tomato

  • lima
  • 161
  • 2477

Ikan mas salai

  • 21
  • 112
  • 3084

Lempeng bawang dengan ikan dalam tin

  • 73
  • 839
  • 14851

Potongan ikan "Halus"

  • 35
  • 269
  • 4351

Ikan kukus

  • enam belas
  • sembilan
  • 2290

Cuba masak bersama

Salad jantung ayam

  • 139
  • 1698
  • 235564

Kubis manis pedas

  • 108
  • 923
  • 51686

Kek "Beruang di Utara"

  • 446
  • 5303
  • 634919

Foto "Ikan Tsar" dari mereka yang memasak (5)

Komen dan Maklum Balas

  • Semua
  • Soalan preskripsi
  • Ulasan

2 September 2014 kritikessa #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 korolina #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 felix032 #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 JeSeKi # (moderator)

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Miss #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Navely #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Navely #

2 September 2014 Cyrus Royal #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Cyrus Royal #

2 September 2014 Surik #

2 September 2014 Cyrus Royal #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 GLAVBYX #

2 September 2014 Rencha1 #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Rencha1 #

2 September 2014 Angel-Bijaksana #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Tash #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Tash #

2 September 2014 Navely #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Zhen Zhen # (moderator)

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 Surik #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

2 September 2014 mtata #

2 September 2014 Lyudmila NK # (pengarang resipi)

Tinggalkan komen atau ulasan mengenai resipi

Daftar, atau log masuk jika anda sudah mendaftar.

Anda boleh log masuk ke laman web tanpa mendaftar dan memasukkan kata laluan menggunakan akaun anda di laman web berikut:

Rahsia kejayaan menangkap ikan diraja - tench

Ikan raja adalah tenik. Kami akan cuba memahami soalan-soalan berikut: kapan hendak menangkap tench, di mana untuk mencari ikan ini, adakah anda perlu memberi makan? Kami juga akan mendedahkan rahsia umpan yang paling menarik yang harus digunakan untuk menangkap ikan misteri ini..

Hanya sedikit yang dapat menikmati hasil tangkapan. Sangat sedikit yang berjaya. Dan ada beberapa alasan penting untuk itu, yang utama adalah masa dan tempat memancing yang salah. Walau bagaimanapun, lampiran yang menarik, makanan pelengkap yang dipilih dengan baik, dan rig yang betul juga penting, tetapi lebih kurang daripada MASA DAN TEMPAT..

Tempat memancing

Sudah jelas bahawa tenuk tidak mendiami setiap badan air. Unsurnya tidak terlalu besar sungai lumpur, perairan tenang, ditumbuhi rumput, dengan kata lain, tempat, sering liar, yang jarang dikunjungi nelayan. Di sungai-sungai yang mengalir pantas dengan dasar berbatu, menangkap tench adalah membuang masa, di perairan seperti itu tidak ada di sana.

Tench lebih suka badan air yang agak cetek dengan kawasan pinggir pantai dan dasar berlumpur.

Di luar kebiasaan, beberapa nelayan membuat "tingkap" dan jejak buatan terutama di rerumputan rumput (ini dilakukan ketika memancing ikan mas dan ikan mas). Tetapi sekiranya berlaku, taktik ini tidak berguna. Lagipun, kedudukannya sangat malu, dan perubahan lanskap, sekurang-kurangnya, akan memberi amaran kepadanya, jika tidak menakutkannya sepenuhnya dari tempat memancing.

Semasa memancing tenaga, yang terbaik adalah mencari tingkap yang terbentuk secara semula jadi di lili air dan alga..

Tangkap masa

Masa yang lebih baik untuk menangkap tampan hijau keemasan ini ketika matahari terbit atau terbenam, dan sering berubah menjadi malam. Kadang-kadang, pada waktu siang, pisahkan tahi lalat kecil, tetapi ini hanya secara tidak sengaja. Pengecualian adalah takungan di mana tench tinggal dalam jumlah besar, tetapi takungan seperti itu di seluruh Rusia dapat dikira dalam satu tangan.

Adakah saya perlu memberi makan?

Anda juga boleh memastikan bahawa umpan diperlukan. Berikut adalah bahan utama untuk membuat umpan tanah

  • groat millet;
  • kek;
  • bijirin;
  • keju kotej;
  • serbuk roti;
  • biji rami;
  • roti atau kvass kering;
  • cacing merah yang dihancurkan.

Dalam peranan asas makanan pelengkap - groet millet, yang mana semua komponen di atas ditambahkan. Bukan hanya garis, tetapi juga ikan damai yang lain berenang ke aroma makanan pelengkap ini. Perkara penting, kerana anda perlu memancing di atas dasar berlumpur, bola umpan mesti hancur sebelum menyentuh bahagian bawah - di lajur air. Jika tidak, semuanya sia-sia, komponen umpan hanya akan tenggelam di kelodak.

Pilihan umpan terbaik

Worm dalam menangkap tench menduduki posisi terdahulu, tetapi cacing darah dan belatung sama sekali tidak boleh diketepikan. Tetapi, bagaimanapun, larva ini lebih suka ikan kecil daripada spesimen padat.

Rahsia memancing: sebelum membuang cacing ke dalam air, ia harus dicelupkan ke dalam minyak rami selama 2-3 saat - ia berfungsi dengan sempurna. Hampir setiap pelakon - gigitan!

Dari umpan tanaman yang, ketika memancing tenusu, dapat membuktikan diri dari pihak terbaik, kita dapat memilih:

adunan dicampur dengan biji rami kukus,

Garisan lebih suka makanan halus dan aromatik lebih. Nelayan mengatakan bahawa mereka berjaya menangkap umpan jagung kalengan dan umpan roti hitam, tetapi kemungkinan besar ini adalah pengecualian dari peraturan daripada kebiasaan.

Menangani

Oleh kerana fakta bahawa penangkapan ikan tenuk paling sering dilakukan di dasar yang berlumpur, batang apungan akan berfungsi lebih baik daripada yang lain dalam keadaan ini. Ini membolehkan anda menyampaikan umpan seakurat mungkin ke titik memancing, melakukannya dengan hati-hati dan senyap, tanpa memberi amaran kepada ikan yang berhati-hati. Lebih baik menggunakan rigging nipis (garis 0,15 mm), pelampung ringan (1 gram), jika tidak ada individu yang terlalu besar di takungan. Batang lebih sesuai untuk cahaya lima meter yang diperbuat daripada serat karbon tahan lama.

Hasil

Tench adalah ikan yang sangat indah. Ketika, di bawah sinar matahari yang terbenam, anda mengeluarkannya dari air, anda mendapat perasaan bahawa anda telah menangkap ikan emas dari dongeng.

Selain itu, rasanya tidak ada tandingannya. Rasanya sangat sedap digoreng, roti rebus juga sangat enak, dan jenis borscht yang ternyata dari tench tidak lebih buruk daripada daging lembu yang dipilih.

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Ikan kegemaran saya

Apabila menggigit ikan mas krisan sebelum bertelur menjadi berhati-hati dan lemah, dan sekolah-sekolah bream menjauh dari pantai, tempoh singkat menggigit pokok besar bermula. Lendir kecil ditangkap oleh cacing darah atau cacing sepanjang musim panas, tetapi ini sama sekali bukan jenis ikan yang dapat diburu.

Foto: Andrey Yanshevsky.

Salah satu tanda yang paling "benar" tentang permulaan menggigit musim bunga adalah kemunculan pucuk ekor kuda muda di atas permukaan air.

Lin memilih kawasan makan takungan, yang dapat dicirikan oleh tanda-tanda berikut.

Kedalaman 1-1,5 m, kehadiran tanah lumpur dengan "kandungan" cacing darah yang besar, tidak ada arus, tetapi kadar pertukaran air yang mencukupi.

Pertukaran air disediakan di tasik dan kolam atau dari arus arus yang mengalir, atau disebabkan oleh gelombang gelombang.

Di sungai, ini adalah teluk, selalunya cukup kecil.

Tanda yang baik dari tempat berlapis adalah kapsul telur kuning.

Faktor penting lain ialah kehadiran tumbuh-tumbuhan di bahagian bawah..

Secara peribadi, saya memilih kawasan di mana tidak ada alga filamen di bahagian bawah. Membersihkan bahagian bawah tidak pernah membawa hasil yang positif, walaupun saya mengeluarkan alga dengan sangat berhati-hati, tanpa menyentuh kelodak itu sendiri.

Nampaknya saya bahawa nasihat "sastera nomaden" yang terkenal mengenai penyediaan "meja" mungkin diperlukan jika saya terlibat dalam ikatan. Tetapi saya tidak melihat maksudnya.

Sebagai peraturan, tenuk itu memiliki makanan alami yang cukup dan peranan umpan tidak begitu penting seperti ikan mas atau ikan mas.

Saya melihat peranan umpan tanah hanya dalam menangguhkan jangka masa yang singkat. Pada waktu pagi, ikan bergerak di sepanjang rerumputan tumbuh-tumbuhan di sepanjang jalannya yang "dilalui". Mengumpan umpan dalam perjalanan, tenung dapat berhenti dan tersandung umpan di sini.

Umpan yang digunakan semasa memancing ikan bilis, roach atau ikan mas krian tidak berkesan. Kekuatan dasar spektrum tindakan yang luas tersebar dengan baik, dan dengan garis ketentuan: "mulut besar - bahagian besar" secara harfiah.

Umpan harus cukup besar untuk meliputi kawasan memancing sekitar dua meter persegi. Umpan, walaupun dalam kedalaman memancing yang dangkal, tidak boleh memberi kekeruhan - kutu tidak menyukai ini.

Saya menggunakan tiga hingga empat segenggam bubur millet longgar, dengan satu sudu minyak sayuran, dua sudu gula, sebilangan kecil kue tanah dan sebilangan kecil keju kotej yang dicuci.

Anda perlu datang atau berenang ke tempat memancing dan turunkan umpan terus ke titik di mana muncung akan berada. Dan ini mesti dilakukan sekurang-kurangnya 2-3 jam sebelum permulaan memancing..

Saya rasa umpan yang paling terkenal adalah cacing tahi. Untuk memancing, dipilih spesimen sepanjang kira-kira 5 cm. Kumpulkan cacing sebelum memancing untuk mengekalkan aktiviti mereka.

Foto: Andrey Yanshevsky.

Saya meletakkan empat cacing di seluruh badan dengan jumlah empat berturut-turut, dan juga menutup cangkuk cangkuk dengan satu atau dua belatung. Maggot menghalang cacing terbang dari cangkuk, terutamanya semasa pemutus. Sekiranya tidak ada cacing kotoran, maka scrub merah boleh digunakan. Tetapi ketara kurang tahan lasak daripada baja.

Umpan lain yang menarik adalah belatung. Sekurang-kurangnya 7-8 keping harus diletakkan di cangkuk. Sangat penting bahawa cangkuk bukan sahaja tajam tetapi juga kuat. Tench tahan lebih kuat daripada ikan mas.

Semasa merancang rig, saya meneruskan dari fakta bahawa umpan tidak boleh bergerak di tempat umpan tanah, atau diseret pada kelajuan minimum (kira-kira pada kecepatan cacing yang merangkak di bahagian bawah).

Anda memerlukan tali panjang, kira-kira setengah meter. Umpan cacing berat memegang semua rig seperti sauh.

Pada waktu ketika tench paling aktif, cuaca biasanya hampir tenang.

Di mana saya memancing, anda perlu mencari tench besar dari jam empat hingga tujuh pagi..

Jarak memancing dengan pelampung apungan, memandangkan kedalaman cetek dan hati-hati ikan, sekurang-kurangnya 15 meter, berat rig dari 3 hingga 8 g.

Pelantar yang agak berat dipasang pada garis yang cukup tebal dan kuat (tidak kurang dari 0.18 mm). Jangkauan keselamatan diperlukan sekiranya garis kail menuju "memotong" daun kapsul dengan tali pancing. Ngomong-ngomong, saya tidak perasan bahawa pada musim bunga sebilangan besar takut dengan tali pancing dan 0,25 mm - penting agar lembut.

Corak pemuatan - penyerap utama dalam bentuk zaitun gelongsor dengan penyumbat dan beban berat (kira-kira 0,5 g).

Umpan besar dari empat cacing tidak tenggelam walaupun pada kelodak lembut. Dan walaupun tenggelam, tenaganya tetap akan menemuinya.

Setelah mengukur kedalaman, saya mengedarkan timbangan dan membuat beberapa gips. Sekiranya rig berada di tempatnya dan tidak melayang ke sisi, maka saya menurunkan keturunan satu atau dua sentimeter, dan seterusnya sehingga rig mula perlahan-lahan melayang ke sisi. Menanam cacing dan pemutus.

Sekiranya, dalam proses penangkapan ikan dengan perubahan arus permukaan, pelantar tiba-tiba mula dirobohkan, maka anda perlu segera menambahkan keturunan, sebanyak 2-3 cm. Lebar 3 atau bahkan 5 cm tidak akan mengganggu, jika hanya muncung (tetapi bukan cadangan) yang terletak di bahagian bawah.

Jam penangkapan bertepatan dengan jam penglihatan terhad. Oleh itu, dan walaupun mengambil kira umpan besar di cangkuk, anda harus menggunakan pelampung dengan antena terapung tebal.

Semasa memancing dari tebing di lembu dan saluran sempit, saya menggunakan alat pasang. Adalah senang menggunakan palam untuk menurunkan muncung secara senyap-senyap tepat ke umpan tanah dan menahannya. Hasil yang sangat baik diperoleh ketika memancing dengan palam dengan rig tanpa beban.

Sekiranya cuaca tidak membenarkan memancing dengan pelampung apung, maka pemetik cahaya akan membantu.

Umpan dijamin tergeletak di bahagian bawah dan tidak diletupkan oleh arus bawah dan angin.

Saya berusaha untuk membuat pelantar setipis dan ringan mungkin, hingga ke titik pembongkaran. Pilihan pancing untuk kekuatan bergantung pada betapa realistisnya dalam keadaan tertentu untuk mengalihkan ikan dengan cepat dari tumbuh-tumbuhan.

Secara peribadi, saya lebih suka tidak menggunakan pengumpan, melainkan ikan, seperti rig pelampung di tempat umpan, yang mudah dibuat dengan katapel. Jarak memancing agak kecil - 20-30 m. Kemudian umpan dapat dilemparkan dari tangan.

Memancing bermula dengan ramalan cuaca. Sekiranya cuaca dijangka berubah dalam satu hari, lebih baik kita menangkap ikan lain.

Mereka mula memasuki garisan jaring karpet, tetapi mereka kecil di sini. Foto: Andrey Yanshevsky.

Apabila angin bertiup secara berterusan, lebih sukar untuk ditangkap, kerana anda harus menggunakan pelantar yang lebih berat untuk mengelakkan umpan melayang. Kadang-kadang anda harus meletakkan pad di bahagian bawah, yang mengurangkan sensitiviti mengatasi.

Tahap awal gigitan sukar dilihat, dan anda perlu memantau tingkah laku pelampung dengan teliti. Kadang kala anda terpaksa menggunakan gelongsor sinker yang terletak di bahagian bawah. Tetapi, di sebalik kesukaran, memancing dapat berjaya, walaupun tidak seefektif dalam cuaca tenang..

Dari statistik yang terkumpul, saya membuat satu kesimpulan lagi: dalam cuaca berangin, lebih banyak spesimen "piala" masih ditemui.

Memancing tench memerlukan keheningan sepenuhnya, anda tidak boleh menginjak-injak, mengetuk, melemparkan apa-apa di pantai atau ke kapal.

Kemunculan garis di umpan tanah jelas dari tingkah laku pelampung. Dia mula bergerak, berputar, bergoyang tidak kelihatan. Sebilangan besar penulis yang menulis mengenai tench menafsirkan fenomena ini sebagai merasakan umpan dengan ikan. Saya fikir ia tidak benar.

Lin, berjalan di sepanjang jalan, memenuhi umpan. Tenunan yang dihentikan oleh bau mula mencari makanan, yang sebahagian atau bahkan telah masuk ke dalam lumpur, dan secara beransur-ansur atau segera tersandung pada cacing gourmet. Tetapi sebelum garis itu tersandung, ia membuat sejumlah gerakan badan yang cukup mampu menggerakkan atau menggegarkan rig, seperti yang ditunjukkan oleh pelampung.

"Pergerakan badan" pelampung yang panjang dan membosankan, pada pendapat saya, hanya menunjukkan bahawa tekak itu tidak dapat menggali muncung dengan cara apa pun, atau itu tidak menarik minatnya. Dalam kes seperti itu, saya mengubah umpan menjadi segar. Ini biasanya mengakibatkan gigitan segera..

Dalam sebilangan besar kes, sebilangan besar mengambil muncung sepenuhnya dengan mulutnya yang agak besar dan terus bergerak di sepanjang jalan, sementara apungan kadang-kadang tenggelam, tetapi lebih sering bergerak ke sisi. Setelah ikan berlalu kira-kira satu meter, tetapi tidak lebih awal, anda boleh memancing dengan selamat.

Sekiranya di satu tempat satu atau tiga gigitan diperhatikan satu demi satu dan apungan benar-benar tenang, masuk akal untuk sementara mengubah titik penangkapan ikan. Setelah gigitan mereda di tempat di mana terdapat gigitan, tetapi tidak ada seekor ikan pun yang ditangkap, gigitan itu biasanya disambung semula setelah 20-30 minit.

Pada saat ikan itu ditangkap, dan setelah itu terdiam, gigitan resume biasanya setelah satu jam.

Setelah sapuan berjaya, tenunan itu melaju ke semak tanaman terdekat dan, jika diizinkan, ia tidak hanya akan masuk ke rumput, tetapi juga dapat meletakkan hidungnya di bahagian bawah di benjolan terdekat. Untuk "merobeknya" dari sana, anda memerlukan penangan ikan keli.

Sekiranya ini berlaku, anda mesti menunggu. Percubaan untuk mengetuk batang atau garisan yang diregangkan tidak membawa apa-apa - garis terus mati. Kesimpulan: anda perlu menyediakan tongkat ganti.

Sebilangan besar tangkapan ditangkap dengan stabil hanya beberapa hari dalam setahun, hanya di tempat-tempat tertentu dan dalam jangka waktu yang sangat singkat, tetapi bahkan satu spesimen tiga kilogram patut diburu.