B mengenai t dalam a

daun dan batang bit

Penerangan alternatif

• bahagian atas beberapa tanaman kebun

• batang dan daun tanaman akar dan ubi, kekacang

• batang dan daun tanaman akar

• jisim tanaman akar di atas tanah

• bahagian hijau lobak merah

• bahagian tanah kentang

• puncak tanaman kebun

• mahkota pokok, dan bit?

• tanaman akar ada di bawah, dan apa yang ada di bawah?

• batang dan daun bit, kentang

• apa yang tinggal setelah memetik kentang?

• kering apabila kentang matang

• akar dan daun tanaman akar

• sayur akar di bawah, dan apa yang ada di atas?

• Batang dan daun tanaman akar dan umbi

• f. puncak api., botv vl., botvinje, botvie Wed. keras. Bot M. Vyat., Vitvina Vyat., Kina Mosk., Lych, Lyche Nizh. (ogudina maloros.), hijau, batang dan daun, rumput dari semua herba, terutamanya. tanaman akar. Hijau rumput kecil, rumput itu sendiri; bijirin, lonjakan, jerami; kacang polong dan kacang, ikan paus; bawang, bawang putih, bulu; kubis, kepala kubis, garpu; berkayu, dedaunan, klech; konifer, jarum, ranting cemara, dan lain-lain khususnya, bahagian atas, bit, daun bit; psk. tamb. bit; akar bit, bit. Bot kaz.-tsyv. meleret? Botovka, botvinina, satu tangkai puncak, kebun sayur, bit. Botvinier rujuk botvinya bahagian atas, bit; keras. tamb. bit, akar; rebusan sejuk untuk kvass dari bahagian atas rebus, bawang, timun, ikan; gruel, daging jeli; botvinischa psk. Apa itu Aksinya, begitu juga botvinya. Apa itu Ustinya, seperti botvinya. Ceramah, Fetinya Savishna, mengenai botvinya davishna. Seorang lelaki gemuk, terutama lelaki gemuk, juga dipanggil atasan dan puncak; atau orang yang suka merajuk, sombong, sombong dan sombong. Botvenok m. Topper vol. berlemak, berlemak, terutamanya mengenai kanak-kanak. Botyan M. Botyanka J. lelaki gemuk. Botvinnik m. Atasan, mana-mana hijau yang sesuai untuk botvinia, misalnya. ramuan timun. Pemburu Botvinya; pemburu makan malam orang lain. Botvinitsa kami melawat lagi. Anda penuh dengan botvinisme mengenai orang asing, tinggal di rumah. Untuk menumbuhkan atau menumbuhkan lemak, untuk menumbuhkan lemak, untuk menumbuhkan lemak, untuk menumbuhkan lemak, untuk menebal, menggemukkan, untuk makan dengan bebas; masak, masak, isi; tumbuh dengan puncak, tumbuh dengan cepat, tebal, mewah, bertukar menjadi hijau. Sayur terganggu. Tuan rumah itu terganggu. Selama dia tinggal, siling dan terganggu. Dia menambah bahawa dia tidak akan melalui pintu. jalan-jalan di kebun semua diperhatikan. Saya terlalu mabuk dan mengusahakan roti orang lain. Apa yang berjaya dilakukan? menyimpang. Rampasan, gemuk, buram; matang, matang, bosan kegemukan; kematangan. Botvit mosk. keras. Vlad. memamerkan kemewahan; bermegah-megah, bermegah-megah, bermegah-megah, menghembus asap, debu di mata; carouse, berjalan, angin. Botwit, tetapi tidak ada garam di rumah. Helang. bass, bercakap dengan suara kasar, tebal dan rendah. Untuk menanam, mengenai tanaman hijau, tanaman, botol; soal seorang lelaki ryaz. puncak, sombong, sombong. Jangan membakar kacang polong: kita akan memetik buah polong, dan fros akan datang ke paus. Botvist, kaya dengan puncak, berdaun lebar, dengan hijau lebat, mereka bercakap tentang sayur-sayuran. Botvila jilid moscow keras. botyan, lelaki gemuk, wanita gemuk; memuji diri sendiri, lelaki yang melambung tinggi, bangga dengan kekayaan. Botun m. Api unggun. ditumbuhi, dan kadang-kadang lancet busur. Adik. Bawang gunung Altai, Allium altaicum

Batang dan daun tanaman akar.

Jawapan untuk pertanyaan Batang dan daun tanaman akar., Dalam kata 5 huruf:
Atasan

Definisi Botva dalam kamus

bahagian atas adalah daun sayur-sayuran akar (bit, rutabagas, lobak, wortel, parsnips, chicory dan lain-lain) dan ubi (kentang dan pir tanah, atau artichoke Yerusalem), yang kekal sebagai produk kecil apabila tanaman ini ditanam untuk mendapatkan akar atau ubi.

Mereka diperkenalkan dalam jumlah besar ke dalam menu kami, baik kukus dan mentah: daun raspberry, jelatang muda, kismis hitam, plum, kubis, kubis kelinci, anggur, puncak bit dan lobak merah, lobak, lobak lobak dan puncak lobak, puncak rhubarb.

Malah bahagian atas yang berharga dan berkhasiat seperti bahagian atas bit dibuang dan, paling baik, hanya digunakan untuk makanan ternakan..

Asap juga dibuat, pada awal pagi, disembur dengan air, ditutup dengan filem, kertas atau bahan apa pun. Penggilingan pertama dilakukan di tanah yang cukup lembap, ketika puncak mencapai ketinggian 13-15 cm, tanah disusun ke puncak dengan cangkul dalam bahagian kecil sehingga gundukan terbentuk di sekitar semak.

Dimakan dan di atasnya - anda boleh membuat salad hijau dari itu, dimasukkan ke dalam sup dan okroshka, dan akhirnya, bahagian atasnya boleh dikeringkan untuk kegunaan masa depan dan ditambah pada musim sejuk ke kursus pertama dan kedua, sos, mentega hijau dan keju kotej, roti panggang buatan sendiri.

Pada separuh kedua bulan September, bersama-sama, kami bertiga, didorong oleh karya ramah yang sama di seluruh jalan, menggali semak; bahagian atas secara berasingan, dalam timbunan, umbi dalam beg, dipukul dengan sekop atau babi, kentang dibuang ke dalam baldi dan segera direbus.

dan menanam, dengan mengatakan - "Supaya kentang di rumah itu adalah KAMU!" Benar, tidak mungkin menyapu ladang dari rumpai pada waktunya (ketika itu ada masalah mendesak di Moscow) dan puncaknya hilang di rumpai.

Kebun-kebun muda muncul di depan matanya, para penuai berjalan melalui ladang gandum hitam, jerami berputar-putar di atas peria, mendorong kawanan lembu bervariasi, Kholmogory, dan coklat, Swiss ke lubang penyiraman, tangki susu bergegas di sepanjang jalan, puncak tebal menutupi alur kentang dan sayur-sayuran, di antara yang tinggi semanggi tersekat di bumbung rumah lebah, dan bahkan kilang getah Kazakhstan melihat Dolinin dalam gambar - kok-sagyz, yang berakar tidak sukar di tanah Leningrad.

Saya mahukan segala-galanya - dan langit kelabu, dan puncaknya, dan ruangan tahanan yang suram, dan suara, dan suara, dan bau - semuanya terjun ke dalam kegelapan, di mana dia, yang masih merasakan badannya yang tegang, akan berbohong, melengkung dalam bola, tidak bergerak, dalam kedudukan yang tidak selesa; dan perasaan kematian, kesakitan dan ketakutan yang terbakar di belakang punggungnya akan melarikan diri - akan melarikan diri dari dia.

Saya mahukan semua yang ada di sekitar: langit kelabu ini, dan puncaknya, dan ruang tahanan yang suram, dan suara, suara, dan bau - semuanya terjun ke dalam kegelapan, di mana dia, masih merasakan badannya yang tegang, terbaring akan melengkung dalam bola, tidak bergerak, dalam posisi yang tidak selesa - dan perasaan kematian, kesakitan dan ketakutan yang terbakar di belakang punggungnya akan mengalir.

Ada rerumputan, daun jagung keras seperti besi, puncak mati rasa di beku, rami bit kaku, ada sepotong tanaman musim sejuk yang muncul dan, akhirnya, jalan, semuanya dibajak oleh busuk, dalam lopak beku dalam.

Teka perkataan: jawapan untuk permainan VKontakte

Kami mula mengarang jawapan untuk permainan "Tebak Kata - Empat Petunjuk" dari rangkaian sosial VKontakte. Aplikasi ini sesuai untuk peminat permainan dari serangkaian teka-teki, atau "untuk berfikir".
Pemain perlu meneka perkataan menggunakan empat petunjuk. Petunjuk dapat menggambarkan sifat dan ciri kata yang tersembunyi, atau hanya berkaitan dengannya dalam beberapa cara.
Sekiranya sukar bagi anda untuk menyelesaikan ini atau tugas itu, maka anda dapat mencari jawapan untuk permainan "Tebak Kata" di portal permainan kami Branto Ru.
Kami juga menjemput anda ke kumpulan kami: VKontakte atau Odnoklassniki, di mana mereka pasti akan membantu anda dengan jawapan untuk sebarang permainan. Dengan bergabung dalam kumpulan, anda akan menjadi orang pertama yang belajar menambahkan jawapan bukan hanya untuk tugas baru permainan "Tebak Kata - Empat Petunjuk", tetapi juga untuk aplikasi lain dari rangkaian sosial.

Bijirin rumpai

Huruf beech terakhir "g"

Jawapan untuk soalan "Bijirin rumpai", 5 huruf:
oat liar

Soalan silang kata alternatif untuk oat liar

Tumbuhan bijirin lemah

Tumbuhan berlemak yang tidak sesuai untuk makanan ternakan - gandum kosong dengan cara orang

Biji-bijian, gandum kosong, rumpai

Tumbuhan rumpai dari bijirin

Tumbuhan tahunan keluarga bijirin

Definisi ovsyug dalam kamus

Kamus Ensiklopedik, 1998 Makna perkataan dalam Kamus Ensiklopedik Kamus, 1998.
OVSUG (gandum kosong) adalah tanaman tahunan keluarga bijirin. Berkembang di Eurasia dan Utara. Afrika; sebagai tumbuhan asing - di Utara. Amerika dan Belahan Bumi Selatan. Ia terdapat di mana-mana sebagai rumpai yang sukar dibasmi terutamanya tanaman musim bunga (oat, barli.

Ensiklopedia Besar Soviet Arti kata dalam kamus Ensiklopedia Besar Soviet
oat kosong (Avena fatua), tanaman tahunan dalam keluarga bijirin. Batang setinggi 0,5 ~ 1,2 m, tegak; daunnya rata, selubung bawah biasanya berwarna puber. Inflorescence ≈ panicle panjang hingga 30 cm. Spikelet besar, berbunga 2-3; bunga di pangkal dengan sendi.

Contoh penggunaan perkataan oat liar dalam kesusasteraan.

Kami gembira dapat melihat bagaimana antara duri duri yang tidak dapat ditembusi, jelatang yang menyengat, oat liar dan tanaman tandus yang berjalan di bawah cahaya candelier yang pucat di antara papan perancah yang berdebu, bunga fantasi yang indah dengan batang perak yang berwajah, dengan daun terbuka, hijau seperti gelombang laut, berkilau seperti urat kuarza, tiba-tiba berbunga - kehijauan yang ideal dan belum pernah terjadi sebelumnya biru laut mendominasi dan mana seniman memanggil hijau veron, bunga luar biasa dengan mangkuk yang mengembang, dicat dengan corak lancet pelik, bunga setengah rama-rama, setengah burung, dari mana bukannya pistil jumbai merak, janggut bangau dan keriting kerawang emas melekat.

Marina menuangkan air ke glasier kuning, memilih dua puluh bunga jagung berdering dari bunga liar, menambahkan lima bunga liar bermata kuning ke awan cerah ini. oat liar dan chamomile daisy kuning.

Pada musim bunga, rumput tinggi tumbuh di pinggir jalan - oat liar, mallow dicampur dengan mustard liar.

Setengah bulan kemudian, gundukan kecil ditumbuhi tanaman pisang dan kayu cacing muda, oat liar, dengan warna yang rimbun, pemerkosaan telah menguning dari sisi, semanggi manis digantung dengan jumbai yang ramping, baunya seperti thyme, milkweed dan honeydew.

Tepi rumput kering yang lebat membentang di sepanjang lebuh raya konkrit, dan tangkainya merosot ke tanah, - oat liar menunggu anjing pertama yang berlari untuk menangkap antena di bulunya, ekor kuda - kuda pertama yang melepaskan benihnya di sikatnya, semanggi - domba pertama sehingga dia dapat melepaskan bulu-bulu bulu di mantel bulu.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

Menghuraikan ayat dalam teks

Untuk menguraikan ayat dalam teks, masukkan teks dalam kotak teks dan klik butang Parse.

Bagaimana program menghuraikan ayat?
Program ini membahagikan keseluruhan teks menjadi kata dan ayat, kemudian menguraikan setiap perkataan secara berasingan, menyoroti ciri morfologi dan bentuk awal kata.

Nilailah program kami di bawah, tinggalkan komen, kami pasti akan menjawab.

Watak dalam teks

  • Tunjukkan Semua 9
  • Kata kerja peribadi 1
  • Kata nama 3
  • Preposisi 1
  • Adverb 1
  • Kesatuan 1
  • Infinitif 1
  • Kata Adjektif 1
    D Masukkan

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Kata kerja dalam bentuk peribadi
  • Bentuk awal: MASUKKAN
  • Semua ciri

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Kata nama
  • Bentuk awal: TEKS
  • Semua ciri

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Kata nama
  • Bentuk awal: Lantai
  • Semua ciri

    Perkataan tersebut dapat dihuraikan dalam 4 varian

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Adverb
  • Bentuk awal: DI ATAS
  • Pilihan 2:
  • Bahagian ucapan: Preposisi
  • Bentuk awal: DI ATAS
  • Pilihan 3:
  • Bahagian ucapan: Kata nama
  • Bentuk awal: DI ATAS
  • Semua ciri

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Infinitive
  • Bentuk awal: PERLU
  • Semua ciri

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Kata sifat
  • Bentuk awal: sintaksis
  • Semua ciri

  • Pilihan 1:
  • Bahagian ucapan: Kata nama
  • Bentuk awal: Menghuraikan
  • Semua ciri

    Mengenai alat tersebut

    Setelah anda mengklik butang Parse, anda akan menerima hasil penghuraian ayat. Di bahagian atas hasilnya, jumlah watak dalam teks dan jumlah kata akan ditunjukkan.

    Setiap bahagian ucapan diserlahkan dengan warna yang terpisah, jika anda ingin memaparkan bahagian ucapan sahaja dalam satu kalimat, pilih bahagian yang anda perlukan di bar alat.

    Pilihan penghuraian mana yang harus dipilih?

    Homonim adalah kata-kata yang sama dalam ejaan, tetapi makna yang berbeza, kata-kata seperti itu dapat terperangkap dalam ayat dan program tidak dapat menentukan apa makna perkataan itu. Di sini anda perlu memilih penghuraian perkataan yang sesuai ke dalam ayat, lihat konteksnya.

    Untuk melakukan ini, anda akan dibantu oleh tanda-tanda morfologi perkataan, untuk melihatnya, arahkan kursor ke atas perkataan dan pilih "Semua ciri" di menu lungsur.

    Bahagian ucapan di atas perkataan

    Untuk menunjukkan bahagian ucapan di atas kata, aktifkan fungsi yang sesuai dalam tetapan penghuraian.

    Pilih dan makan: sayur-sayuran yang enak dan sihat di kebun anda

    Dalam satu bentuk atau yang lain, sayur-sayuran terdapat dalam diet mana-mana orang. Ini boleh menjadi bumbu dan tambahan makanan atau hidangan utama. Hanya kuantiti yang menentukan sama ada budaya akan menjadi rempah atau makanan lengkap..

    Apa itu kehijauan

    Segala-galanya yang dituai atau ditanam untuk mendapatkan bahagian tanaman yang dikelaskan sebagai hijau. Lebih-lebih lagi, warna sama sekali tidak menjadi faktor penentu. Sangat disukai oleh banyak orang, selasih lebih enak apabila berwarna ungu gelap, dan lada hijau atau kacang hijau pastinya bukan tumbuhan herba..

    Rempah-rempah termasuk ramuan segar atau kering yang digunakan untuk meningkatkan penampilan, rasa, dan pencernaan hidangan. Banyak rempah digunakan sebagai afrodisiak atau sumber vitamin. Infus dan decoctions herba (pudina, oregano, thyme) digunakan untuk merawat gangguan pencernaan dan penyakit pernafasan.

    Jenis sayur untuk makanan

    Terdapat banyak klasifikasi tumbuhan herba untuk makanan. Secara asalnya, penanaman dan penanaman liar dibezakan. Triniti vitamin penanaman yang paling biasa adalah dill, pasli, dan bawang hijau..

    Dill

    Ramuan tahunan, tergolong dalam keluarga payung. Ia mempunyai aroma yang menyenangkan dan mengandungi sejumlah besar minyak pati. Ia digunakan segar dan kering. Ia digunakan untuk memakaikan salad, kursus pertama dan kedua, serta menambah marinades dan asin. Perbungaan dan biji Dill sering digunakan sebagai perasa. Tidak mungkin membayangkan taman tanpa tanaman ini. Ia ditanam di bawah tempat perlindungan filem, di rumah hijau dan di ladang terbuka. Boleh disebarkan dengan pembibitan sendiri.

    Dill hijau dimakan, dan perbungaan dan biji digunakan dalam acar dan perap

    Infus biji Dill digunakan dalam obat-obatan rakyat sebagai diuretik karminatif dan lemah, serta untuk menormalkan pencernaan dan sedikit tekanan darah tinggi.

    Pasli

    Parsley adalah tanaman dwitahunan dari keluarga payung, ia adalah daun dan kerinting. Varieti ini bukan hanya mempunyai penampilan, tetapi juga rasa dan tekstur sayurannya berbeza. Daun dan akar pasli dimakan. Sangat senang menanamnya di kebun. Pada tahun pertama, anda menyemai dan mendapatkan hijau zamrud yang lembut. Musim bunga berikutnya, anda memilih pasli awal segera setelah penutup salji mencair. Sekiranya anda menambah pasli ke sup borscht atau kubis, maka ia menjadi perasa. Dan dalam salad "Taboule" atau telur dadar dengan ramuan segar - ini adalah ramuan utama.

    Dalam salad oriental "Tabule" pasli adalah bahan utama

    Aroma hilang semasa pengeringan. Saya lebih suka menyimpan ramuan parsli. Untuk melakukan ini, saya mencuci hijau, keringkan sehingga bersih. Saya memotongnya dengan halus, masukkan ke dalam beg kecil dan hantar ke peti sejuk beku. Apabila digunakan, hanya sebahagian kecil sayur yang akan dicairkan setiap kali, dan selebihnya akan mengekalkan rasa dan aromanya. Kaedah ini sesuai untuk mereka yang menanam pasli sendiri. Dan untuk digunakan sebagai bumbu, anda boleh membelinya segar di kedai sepanjang tahun..

    Galeri foto: jenis pasli

    Ia dianggap raja tempat tidur sayur. Hampir tidak ada salad, sup atau makanan pembuka yang lengkap tanpanya. Memiliki sifat bakteria, merangsang selera makan dan meningkatkan penyerapan makanan. Di Rusia telah lama digunakan untuk mencegah dan merawat pelbagai penyakit. Keluarga bawang besar mempunyai banyak jenis, masing-masing membekalkan vitamin ke meja kami sepanjang tahun. Terdapat perwakilan keluarga tahunan dan abadi, dan banyak dari mereka menetap di tempat tidur kami.

    Bawang hijau yang tidak asing lagi bagi semua orang bukanlah tanaman sayur-sayuran yang terpisah, tetapi daun bawang tahunan. Bawang adalah tanaman dwitahunan. Pada tahun pertama, bulu hijau muncul dari biji. Mereka sangat kaya dengan vitamin, terutama A, C dan E, mengandungi garam mineral dan gula. Di rumah, tumbuh mentol, anda boleh mendapatkan sumber vitamin hijau anda sendiri.

    Bawang di tingkap tumbuh dengan cepat

    • Batang daun bawang putih yang lembut digunakan dalam masakan segar dan selepas rawatan panas. Rasanya lebih halus, tetapi kemahiran tertentu diperlukan untuk mengembangkannya. Tidak mudah mendapatkan batang putih yang berair. Tetapi daun bawang mempunyai sejumlah faedah yang patut dicuba. Berbanding dengan bawang lobak biasa, ia mengandungi lebih banyak vitamin dan mineral, kurang terkena penyakit, lebih produktif dan lebih baik disimpan. Tumbuhan dwitahunan, dibiakkan oleh biji.
    • Busur berjenjang kelihatan lucu, tetapi mempunyai semua sifat positif busur biasa. Kaya dengan vitamin, merangsang selera makan. Ia dipercayai tidak mengumpul nitrat. Bawang kecil digunakan mentah dan acar. Bulu segar hijau baik dalam salad. Ia boleh tumbuh di satu tempat selama beberapa tahun. Disebarkan oleh mentol.
    • Schnitt, atau chives, adalah tanaman abadi yang sangat indah. Rasanya ada di antara bawang dan bawang putih. Bulu kucai hijau nipis muncul pada awal musim bunga, memberikan hijau segar yang kaya dengan vitamin. Mereka tumbuh dengan sangat padat, membentuk tanah. Pada musim panas, perbungaan pahat dengan kepala merah jambu kecil menghiasi taman. Ia disebarkan dengan membahagikan rumput atau biji..
    • Bulu hijau bawang tumbuh hingga satu meter. Ia membentuk mentol kecil dan panjang. Seluruh tanaman dimakan, tetapi lebih kerap ditanam untuk tujuan tunas hijau. Sapukan segar dan selepas dimasak. Batun mempunyai rasa bawang yang pedas, mengandungi semua vitamin berguna yang terdapat dalam keluarga bawang. Ia boleh tumbuh di satu tempat selama beberapa tahun. Disebarkan oleh biji atau mentol.
    • Bawang lendir dijumpai di alam liar dan ditanam di ladang. Tumbuhan tahan fros abadi dengan daun rata. Rasanya sedikit bawang. Perbungaan berbentuk sfera, ringan. Pucuk muda muncul sebaik sahaja salji mencair. Mereka digunakan dalam penyediaan keju curd dengan ramuan herba atau salad sayuran segar. Bawang jenis ini dibiakkan dengan membahagikan belukar.

    Galeri foto: bawang - dari tujuh penyakit

    Cilantro dan selasih

    Dari segi kekerapan, triniti yang sangat baik diikuti oleh ketumbar (ketumbar) dan kemangi. Cilantro digunakan sebagai rempah dan sayur. Lebih-lebih lagi, hanya biji yang digunakan dalam bentuk kering, dan makanan ringan dan sup dibumbui dengan ramuan, telur dadar yang tidak ada tandingannya dengan daun ketumbar dan bawang hijau atau pai dengan ramuan segar disediakan.

    Biji ketumbar ditambahkan ke roti dan gula-gula oriental. Pada zaman Soviet, para wanita berusaha keras untuk mendapatkan minyak wangi Perancis yang bergaya Coriandre, tetapi sebenarnya, mereka memiliki aroma ketumbar.

    Ketumbar adalah minyak wangi untuk beberapa orang, tetapi perasa untuk orang lain

    Dan selasih hanya menggunakan sayur-sayuran: segar atau kering.

    Pada masa kini, jenis selasih hijau yang baru dengan cengkih atau aroma lemon pedas telah meluas. Mereka mempunyai rasa yang sangat luar biasa, tetapi mereka kelihatan cantik di kebun. Pada penanaman bersama tanaman lain, tanaman ini sangat baik untuk menghalau perosak..

    Semasa menanam selasih, anda perlu mengambil kira bahawa budaya penyayang panas tidak bertolak ansur dengan suhu rendah dan kekurangan pengairan. Sekiranya anda mencubit bahagian atas kemangi, mencegahnya mekar, anda boleh merangsang penanaman. Bilangan daun wangi meningkat pada satu tanaman. Selasih juga ditanam di rumah hijau, tetapi warna daun ungu yang paling kuat berlaku pada tanaman yang ditanam di tanah terbuka. Selasih ditanam oleh anak benih atau dengan menyemai benih.

    Varieti yang paling terkenal dengan daun ungu klasik dan rasa pedas yang biasa adalah Yerevan. Memberi bunga merah jambu yang halus.

    Terdapat juga jenis selasih baru dengan aroma yang tidak biasa:

    • Anise kegembiraan - semak dengan daun hijau dan bunga ungu gelap. Mempunyai aroma aniseed yang menyengat.
    • Kepelbagaian selasih Bunga cengkih juga mempunyai daun hijau. Bau mereka sesuai dengan namanya.
    • Pala delima mempunyai warna daun antosianin dan bunga ungu gelap. Selasih ini mempunyai aroma pedas.
    • Lemon adalah selasih hijau dengan bunga putih. Mempunyai aroma lemon yang menyenangkan dan rasa menyegarkan.

    Basil adalah semak hiasan dan daun wangi

    Hijau liar dituai secara semula jadi: di hutan, berhampiran badan air atau di ladang. Ini adalah bawang putih liar, sorrel, pelbagai jenis pudina, oregano dan tanaman lain yang tumbuh di kawasan tertentu. Terdapat rumput yang tumbuh di laman web kami. Jelatang, berair, dan quinoa dianggap sebagai rumpai. Mereka diperangi, tanpa belas kasihan menyingkirkan, dan mereka berguna, enak dan bersahaja.

    Video: salad ketumbar dan kemangi

    Sayuran dan sayur bayam

    Sayuran yang boleh dimakan dibezakan dengan cara mereka dimakan. Sebagai tambahan kepada tanaman hijau yang dijelaskan, kumpulan ini merangkumi semua salad. Mereka mengandungi banyak serat sayur-sayuran, yang membantu meningkatkan fungsi usus, vitamin dan mineral.

    Selada terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna

    • Romano adalah salad hijau terang. Mengandungi vitamin, garam mineral dan digunakan segar untuk menyediakan salad.
    • Radicio adalah salad chicory dengan warna asli dan rasa yang menyenangkan. Gunakan rawatan panas dan segar.
    • Selada adalah sayur yang tidak asing lagi di meja kami. Daun ditambahkan ke salad musim bunga dengan lobak dan dill. Tetapi makanan istimewa kanak-kanak yang hampir dilupakan adalah jantung salad dengan gula yang lembut.
    • Frisse adalah salad dengan rasa pahit. Dari segi kandungan vitamin C, ia dapat menyaingi lemon. Ditambah dengan salad dan digunakan untuk membuat makanan ringan.
    • Jagung mengandungi banyak asid folik, vitamin, unsur surih. Sihat dan sedap. Dijual sebagai sebahagian daripada campuran salad. Boleh juga ditanam di plot peribadi.
    • Selada air mempunyai rasa pedih yang tajam, tetapi cepat pudar, meninggalkan rasa yang menyenangkan. Ia tumbuh tanpa kerumitan di laman web ini dan dapat disebarkan dengan melakukan pembibitan sendiri.
    • Arugula terasa sedikit seperti selada air. Daun yang dipotong cantik kelihatan baik dalam salad dan memberikan kepahitan yang menyenangkan. Tidak bersahaja ketika tumbuh.
    • Lollo rossa serupa rasa dengan selada. Daun hijau muda dikumpulkan di kepala kubis kecil. Ketika mereka masak, mereka memperoleh warna ceri kemerahan. Seperti selada, ia tumbuh dengan baik di kawasan ini. Digunakan dalam salad, masukkan sandwic.
    • Iceberg adalah selada kepala dengan daun lembut yang renyah. Ia mengandungi vitamin dan asid organik yang bermanfaat. Slug di laman web dengan cepat menjumpainya.
    • Oaklif adalah jenis selada kepala yang lain. Budaya yang sangat halus, tidak disimpan dengan baik, tetapi mudah untuk menumbuhkannya walaupun di rumah. Daunnya berbentuk seperti oak.

    Sayuran selada digunakan segar. Ini termasuk kubis Peking, saderi berdaun dan daun kecil, dan bawang putih liar. By the way, semua jenis pembelahan sangat bersyarat, kerana banyak ramuan herba yang digunakan bukan hanya mentah, tetapi juga rebus dan acar. Sebagai contoh, kubis Cina digunakan sebagai hidangan utama: ia dikisar, acar, disumbat. Dan daun segar dimasukkan ke dalam salad.

    Kubis Cina kaya dengan serat

    Batang saderi pekat tebal berair ditambahkan ke sup, rebus dengan daging dan sayur-sayuran, salad disediakan dari daun segar dan tangkai. Tetapi saderi juga acar, dimasukkan ke dalam acar, dan sayur-sayuran dikeringkan dan dijadikan rempah. Daun ditambahkan ke sup dan hidangan utama.

    Di Sicily, sos hijau segar untuk ikan disajikan. Banyak daun pasli dan saderi cincang, bawang putih, jus lemon dan minyak zaitun dimasukkan ke dalamnya. Garam ditambah secukup rasa. Hasilnya adalah campuran yang sangat sihat dan aromatik.

    Saderi mempunyai dimakan bukan hanya daun, tetapi juga batang

    Ramson ditanam dan dituai. Pada musim bunga, tandan hijau lily-of-the-lembah sering dijual di pasar. Ia mempunyai aroma bawang yang enak dan sedap dalam salad. Pengasam yang sangat baik juga disediakan, yang hanya sedikit orang tahu. Anak panah bawang putih acar sering disebut ramson. Tetapi walaupun ini adalah pembuka selera yang enak, ia tidak ada kaitan dengan bawang putih liar.

    Ramsons lazat segar dan acar

    Bayam termasuk sayur-sayuran yang dimasak sebelum digunakan. Ini adalah tanaman yang ditanam: bayam, chard dan bit..

    Ini juga merangkumi herba liar:

    • jelatang,
    • amaranth,
    • buteny,
    • quinoa,
    • beg gembala,
    • rintihan.

    Sorrel dapat dikaitkan dengan kedua-dua kumpulan, kerana ia dijumpai bukan hanya di alam liar, tetapi juga aktif tumbuh di ladang.

    Bayam adalah ramuan tahunan atau dwitahunan. Walaupun ahli botani membahaskan keluarga mana yang menjadi miliknya (amaranth atau jerebu), para penikmat menikmati rasanya yang unik. Mengandungi banyak vitamin dan mineral. Lebih daripada tiga puluh jenis bayam dimasukkan ke dalam Daftar Negeri. Ia ditanam secara praktikal di seluruh Rusia. Bayam sesuai dengan daging lembu dan ayam. Terdapat pai bayam Sepanyol dengan kismis ditambah. Tidak biasa, tetapi lazat.

    Kelemahan tanaman sayuran ini adalah kandungan garam asid organik yang tinggi, khususnya asid oksalik. Oleh itu, orang yang mempunyai penyakit metabolik disarankan untuk mengambil bayam dalam jumlah yang terhad. Tetapi ini juga berlaku untuk tanaman hijau yang lain..

    Bayam adalah hidangan mandiri dan lauk yang enak

    Sorrel menyegarkan diet musim bunga dengan rasa masam yang menyenangkan. Dalam masakan Perancis, ia disebut "penyapu perut". Adalah dipercayai bahawa anda perlu makan sup sorrel sekali atau dua kali pada musim bunga untuk membersihkan, kerana ia merangsang usus dengan baik.

    Sorrel merangsang usus

    Chard adalah tumbuhan yang cantik dan sihat. Ini adalah saudara dari bit, tetapi tidak membentuk tanaman akar. Hanya daun dan batangnya yang sedap. Mereka mengandungi vitamin, unsur surih, dan juga banyak gula. Chard adalah salah satu sayur-sayuran terawal di laman web ini. Pucuknya direbus, disumbat, acar. Anda boleh memotong daun mengikut keperluan dan bukannya membuang keseluruhan tanaman. Sebaliknya yang baru akan tumbuh. Varieti Chard dengan tangkai merah mempunyai rasa yang lebih kaya.

    Chard serupa dengan bit, tetapi tidak mempunyai sayur-sayuran akar yang boleh dimakan

    Di Landau, sebuah bandar di selatan Jerman, saya melihat bahawa chard ditanam di tempat tidur bunga. Mengikut soalan saya, penduduk tempatan menjawab bahawa sesiapa yang mahu boleh mengambilnya dan menggunakannya untuk makanan. Perkara utama adalah tidak memijak atau merosakkan tanaman lain..

    Video: apa itu chard Swiss dan apa yang dimakan dengannya

    Dari sayur bayam yang dijelaskan, bayam dan kelim paling biasa digunakan. Tetapi sia-sia: bahagian atas bit rasanya enak, kaya dengan vitamin dan mampu dimiliki. Bagaimanapun, hanya sedikit orang yang tahu bahawa makanan ringan pkhali yang terkenal sangat mudah disediakan. Anda hanya perlu mengumpulkan bahagian atas bit, mendidih, menambah bawang putih, kacang dan perasa. Bahagian atasnya tetap acar, rebus, ditambah dengan sup.

    Top bit adalah produk yang berguna dan berpatutan

    Penggunaan terbesar dalam memasak dari herba liar adalah jelatang. Tetapi sekarang ia tidak digunakan sekerap yang sepatutnya. Jelatang mengandungi banyak vitamin, unsur makro dan mikro yang berguna. Daun jelatang segar ditambahkan ke sup, telur dadar hijau disediakan.

    Sedikit orang sekarang ingat bahawa jelatang itu dikeringkan untuk menyiapkan merebus dan memberi kepada wanita yang bersalin untuk memperbaiki penyusuan..

    Jelatang adalah rumpai ganas dan tanaman berguna

    Tetapi jika jelatang kadang-kadang digunakan kerana kelazimannya, maka banyak penduduk musim panas tidak akan melihat amaranth dan quinoa di laman web ini. Dan mereka sama berguna. Semua ramuan tumbuh liar (termasuk beg gembala, butenon dan salji) disiapkan dengan cara yang sama. Basuh bersih, blanch atau tuangkan dengan air mendidih. Masukkan minyak ke dalam kuali, masukkan herba dan tutup dengan telur yang telah dipukul. Anda boleh membuat telur dadar dari ramuan individu atau menggabungkan quinoa dengan jelatang, atau amaranth dengan quinoa dan bawang hijau. Semuanya sangat lazat dan sihat. Beg Shepherd bersama jelatang, quinoa dan topeng bit untuk mengisi pai Kaukasia dengan ramuan.

    Baru-baru ini, saya telah menghentikan pemutihan herba untuk mengekalkan khasiat yang bermanfaat. Saya hanya memotong jisim hijau segar, mengisinya dengan telur dan menggorengnya seperti telur dadar.

    Anak panah bermimpi bunga boleh dijemput. Oleh itu, rumput liar akan menyediakan sayur-sayuran untuk telur dadar dan salad, dan anak panah akan pergi ke pengasam. Pucuk buteny yang berair juga acar.

    Video: sifat berguna dalam bermimpi

    Galeri Foto: Hijau Boleh Dimakan Liar

    Rempah

    Ini adalah tanaman hijau yang hanya digunakan sebagai bumbu. Semua ramuan mempunyai satu atau satu lagi sifat perubatan. Terdapat banyak dari mereka, kami hanya akan menyenaraikan yang utama..

    • Oregano, atau oregano, adalah wangi abadi. Ia berlaku di alam liar dan tumbuh di kawasan. Dalam masakan Eropah Barat, mereka ditambahkan ke salad dan sos, dan dibumbui dengan hidangan daging. Dan orang Itali menggunakan oregano untuk membuat pizza. Ramuan oregano kering kami diseduh ke dalam teh. Dalam perubatan, ia digunakan sebagai sebahagian daripada bayaran payudara.
    • Hyssop adalah ramuan abadi dengan bunga yang indah dan aroma yang kuat dan menyenangkan. Ia digunakan dalam pengasam dan acar. Masukkan salad jika mahu.
    • Pudina berbeza: lada, lemon. Tetapi ada yang menghiasi taman dan dapat tumbuh sehingga anda harus melepaskannya dengan kaedah radikal. Pada masa yang sama, ia mempunyai rasa dan aroma yang unik, sangat diperlukan dalam koktel. Teh dengan pudina adalah sifat kebiasaan perjumpaan negara. Pudina kering digunakan untuk mengasinkan daging untuk barbeku.
    • Lovage adalah semak abadi dengan aroma yang menyengat namun menyenangkan. Daun lovage yang ditambahkan ke dalam pengasinan akan menjadikan rasanya tidak dapat dilupakan.
    • Thyme, atau thyme, adalah abadi yang sangat hiasan. Ia ditanam sebagai tanaman kebun abadi dan didapati liar. Ranting dan daun thyme kering mempunyai kesan ekspektoran ringan. Sedap dalam koleksi teh. Digunakan sebagai perasa untuk stik. Chef Ramsay sering mengesyorkan thyme segar.
    • Gurih adalah ramuan tahunan dengan bau dan rasa yang menyengat. Ia sesuai dengan hidangan daging. Ia kelihatan seperti thyme hanya pada nama. Aroma, rasa dan penampilan tumbuhan ini berbeza..
    • Tarragon, atau tarragon, adalah budaya abadi. Makan ramuan tarragon segar menyejukkan mulut dengan senang. Oleh kerana sifatnya, ekstrak tarragon ditambahkan ke minuman yang menyegarkan. Digunakan sebagai perasa untuk hidangan ikan. Herba kering dibumbui dalam sup.

    Semasa tumbuh di sebuah laman web, anda perlu memilih tanah yang disenyawakan untuk tarragon dan transplantasi setiap dua hingga tiga tahun, jika tidak, hijau meregang, liar dan kehilangan aroma mereka.

    Galeri gambar: hijau pedas

    Mustahil untuk membayangkan betapa buruknya makanan biasa kita jika tidak ada ramuan segar, berair, hijau, segar di dalamnya..

    Ramuan pedas - gambar, nama, tumbuh di kebun

    Herba adalah jalan semula jadi untuk kesihatan. Anda juga boleh menanam perasa yang hebat di kebun anda. Kebun ramuan adalah elemen yang sangat diperlukan dari taman gaya negara, yang, sayangnya, tidak disukai kerana intensitas tenaga kerja yang tinggi. Sebilangan besar penduduk musim panas menanam pasli, dill, saderi di kebun mereka; selasih, thyme, dan arugula sering mulai muncul di tempat tidur. Apa lagi yang perlu ditanam di kebun? Herba pedas yang paling popular dan sihat, gambar dengan nama dan ciri penanaman disajikan dalam artikel kami.

    Tumbuhan pedas adalah kaedah yang baik untuk memperbaiki keadaan badan dan memperkayakannya dengan banyak vitamin dan mineral. Anda hanya perlu tahu kapan menyemai dan menuainya, dan bagaimana pelbagai ramuan herba berguna. Banyak ramuan herba dengan aroma yang unik. Yang lain tertarik dengan sifat penyembuhan.

    1. Senarai tanaman pedas dengan gambar
    2. Pudina
    3. Selasih
    4. Thyme
    5. Melisa
    6. Dill
    7. Sage
    8. Chervil kerja terbuka Trybula ogrodowa
    9. Pasli biasa Pietruszka zwyczajna
    10. Saderi
    11. Oregano (oregano, marjoram)
    12. Tarragon
    13. Anis
    14. Ketumbar
    15. Rosemary
    16. Arugula (arugula)
    17. Herba lain - foto
    18. Cara menanam herba kebun?
    19. Pengelasan herba
    20. Tahan sejuk
    21. Penyayang panas
    22. Ciri-ciri tumbuh tumbuhan yang berbeza
    23. Apa ramuan yang boleh ditanam berdekatan?
    24. Baja
    25. Musim Sejuk
    26. Bila hendak menuai?
    27. Kesimpulannya

    Senarai tanaman pedas dengan gambar

    Penanaman herba di kebun memberikan sumber rempah segar, sihat dan beraroma. Di dapur, kita boleh menggunakannya segar (thyme, basil, rosemary), dikeringkan (thyme, oregano, sage, mint), beku (pasli). Sebelum membuat keputusan untuk menanam herba di kebun, ada baiknya mendapatkan maklumat mengenai mereka, jika tidak, ternyata kita tidak akan kecewa daripada menanamnya, malah kita akan kecewa..

    Pasli, dill, bawang putih, lobak merah dan juga bawang hijau - ramuan popular ini sering menghiasi kebun kami, meningkatkan rasa hidangan. Di kebun ramuan, ketumbar, tarragon, thyme, lovage, rosemary. Berikut adalah ramuan pedas yang boleh anda tanam di kebun anda. Pilihan bergantung pada pilihan dan keadaan kita, iklim.

    Ini adalah tanaman pedas abadi dengan rimpang bawah tanah yang menjalar. Pudina mempunyai daun bujur hijau gelap dengan warna kemerahan. Varieti lain mempunyai bentuk dan warna daun yang berbeza, memberikan kesan tanaman yang berbeza.

    Pudina dituai pada bulan Julai-Ogos dengan memetik daun sebelum tanaman mekar. Bunga pudina juga boleh dituai dan dimakan segar atau dikeringkan, seperti menyeduh teh. Ramuan yang sangat aromatik ini digunakan di kabinet ubat rumah dan di dapur. Semasa mengumpul, potong pucuk sepanjang 30 sentimeter, diikat dalam tandan dan simpan di tempat yang kering dan berventilasi baik.

    Di kebun, pudina menyukai kedudukan di bawah sinar matahari atau separa teduh. Kilang ini mengandungi minyak pati - mentol, yang digunakan untuk:

    • rawatan selsema;
    • meningkatkan aktiviti hati, perut;
    • mempunyai kesan bakteria;
    • mempunyai kesan menenangkan;
    • membantu melawan insomnia, migrain.

    Selasih

    Tumbuhan ini bagus untuk tumbuh di kebun dan di dalam pasu di pangsapuri. Bunga dan daunnya boleh dimakan. Tumbuhan tahunan ini mempunyai rasa manis dan pedas yang sedikit serupa dengan cengkih. Basil menyukai cahaya matahari, tempat yang sepi dan terpencil. Rumput terasa paling enak sebelum berbunga, jadi anda perlu membuang perbungaan-perbungaan sepanjang musim panas. Selasih yang dituai pada musim panas, biasanya seminggu sekali.

    Rumput dapat disemai di tanah terbuka hanya setelah pertengahan bulan Mei, ketika musim panas akan kembali dan malam yang hangat akan tiba. Benih dikebumikan di tanah dan ditutup dengan ringan dengan tanah.

    Basil adalah tanaman hiasan dengan aroma yang kuat. Walau bagaimanapun, setiap jenis selasih mempunyai rasa dan bau tersendiri, misalnya, untuk hidangan oriental, horapha anis dengan rasa aniseed yang unik sangat sesuai. Ramuan ini merangsang rembesan jus pencernaan, mengandungi beberapa vitamin penting: A, B, C. Ringan mengurangkan demam, kemurungan.

    Thyme

    Ini adalah semak abadi dengan pucuk yang kuat dan daun yang sempit. Penuaian dilakukan semasa atau tidak lama sebelum berbunga. Thyme dikeringkan di tempat yang berventilasi, disimpan di dalam bekas yang tertutup rapat, dicincang segera sebelum digunakan. Thyme segar sangat pedas, pedas, jadi tidak digalakkan menambahkannya ke dalam pinggan dalam jumlah besar.

    Melisa

    Daun rumput berwarna kuning-hijau atau hijau tua berwarna. Bentuknya serupa dengan daun pudina. Ramuan ini mempunyai bau yang kuat dan menyenangkan. Balsem lemon yang disapu memberikan aroma lemon pada kulit. Setelah kering, baunya hilang. Lebah suka balsem lemon kerana ia adalah tanaman madu..

    Dill

    Ramuan pedas dan beraroma ini diketahui oleh semua orang. Anda boleh menanam dill di kebun dan periuk. Dill disemai pada bulan Mei, tanaman itu tumbuh lama, tidak menyukai tanaman yang menebal.

    Hijau digunakan segar dan kering. Sempurna sebagai tambahan kepada pelbagai hidangan. Dill mempunyai sifat berikut:

    • diuretik;
    • dekongestan;
    • mencegah kembung dan senak.

    Sage

    Ramuan Sage mengandungi vitamin B1, A dan C. Sage boleh dikeringkan. Ia disimpan selama maksimum 3 tahun. Sage digunakan:

    • dengan gangguan pencernaan, ditunjukkan dengan pedih ulu hati;
    • membuat kompres untuk penyakit kulit radang ringan;
    • sesuai untuk sakit tekak dan mulut, berguna untuk selsema.

    Chervil kerja terbuka Trybula ogrodowa

    Tumbuhan tahunan, tingginya hingga 50-70 cm, sangat bercabang, mempunyai akar nipis (sistem akarnya cetek), menghasilkan batang nipis dan lurus. Daun cervil lembut, lembut, hijau muda, mirip dengan daun wortel, rasanya seperti anise dan pasli.

    Chervil mekar pada bulan Mei-Jun. Bunga kecil, putih, dikumpulkan dalam perbungaan umbellate. Daun dan bunga boleh dimakan - mereka digunakan sebagai rempah (ditambahkan ke sup, salad, rebusan, makanan laut, hidangan telur).

    Chervil tumbuh paling baik di tempat teduh separa, tidak bertolak ansur dengan panas, tidak menyukai kelembapan yang tinggi. Kilang ini tahan sedikit fros. Medium penanaman harus subur, ringan dan ditanam dengan baik. Tumbuhan ini tahan terhadap pH tanah (bertolak ansur dengan pH dalam lingkungan 5.0-8.0).

    Benih ditaburkan terus ke tanah di tempat yang tetap (tanaman tidak dapat ditransplantasikan) pada bulan April, dalam jarak jarak 20 cm. Benih bercambah dengan cepat dengan syarat tanah tetap lembap. Selepas 6-8 minggu setelah disemai, daunnya sesuai untuk dituai - dituai apabila mencapai sekitar 15 cm (sebelum berbunga). Ramuan ini dituai tepat sebelum dimakan, kerana cepat menjadi tidak sesuai untuk penyimpanan dan pengeringan (kehilangan rasanya ketika dikeringkan).

    Chervil juga merupakan tanaman ubat, mengandung minyak pati, karoten, vitamin C.

    Sifat ramuan berguna:

    • mempercepat pencernaan;
    • melegakan kembung;
    • digunakan sebagai ekspektoran;
    • digunakan untuk merawat ekzema.

    Pasli biasa Pietruszka zwyczajna

    Tumbuhan ini menyukai bayangan separa, tumbuh hingga 30 cm. Jenis pasli berdaun lebar lebih mudah ditanam, mereka juga lebih aromatik daripada daun berdaun kecil.

    Parsley adalah tanaman dwitahunan: pada tahun pertama ia memberikan daun dan akar, pada yang kedua - batang lurus setinggi 50-90 cm, bercabang di bahagian atas. Daunnya berwarna hijau, dengan tangkai daun. Pasli mekar pada tahun kedua menyemai. Bunga kecil, hijau-kuning.

    Bahagian pasli yang boleh dimakan - hijau dan akar putih - mengandungi vitamin C, A, B1, B2 dan zat besi. Pasli digunakan untuk membuat sup, ditambahkan ke daging, ikan, salad.

    Parsley juga merupakan tumbuhan perubatan. Akar dan daun mengandungi minyak pati (komposisi mengandungi apiol, myristicin, limonene). Buahnya mengandungi flavonoid, minyak lemak, fitosterol, dan garam mineral. Akar dan buah meningkatkan jumlah air kencing yang dikeluarkan, mempunyai sifat antiseptik dan karminatif, melegakan kembung, dan memudahkan pencernaan.

    Lebih baik menanam pasli di tempat yang hangat dan cerah, di tanah yang ringan dan humus (tanah tidak boleh berasid, lembap). Pasli tahan pada suhu rendah. Benih disemai pada tahun kedua setelah pengenalan baja. Akar pasli digali pada tahun pertama penanaman pada akhir Oktober, daun dituai dari musim bunga hingga musim luruh.

    Saderi

    Ramuan seperti parsli dwitahunan ini menghasilkan roset batang hijau muda dengan daun bergerigi. Mencapai ketinggian 30-40 cm. Bahagian saderi yang boleh dimakan adalah petioles tebal dan berdaging yang dimakan mentah, tetapi juga boleh direbus, direbus.

    Daun saderi mempunyai nilai nutrisi, gustatory, diet dan perubatan yang tinggi. Mereka mengandungi banyak vitamin C, mineral (kalsium, kalium). Saderi mengandungi minyak pati yang merangsang pencernaan dan fungsi buah pinggang. Ramuan ini menurunkan tekanan darah, kadar kolesterol.

    Tumbuhan ini memerlukan kedudukan yang cerah dan tanah yang lembap dan subur. Ia ditanam dari anak benih, yang ditanam di tanah pada akhir Mei - awal Jun pada jarak 40-50 × 30 cm. Semasa menanam anak benih di tempat yang tetap, tanaman tidak boleh ditanam terlalu dalam. Pengumpulan daun petiole - bergantung pada tarikh penanaman jatuh pada tempoh dari bulan Julai hingga akhir musim luruh.

    Tanah untuk menanam saderi mesti disediakan dengan kompos atau baja mineral sejagat. Semasa tumbuh, tanaman harus disiangi secara sistematik. Setelah menanam, rumput harus kerap disiram, terutama pada waktu kering, dan disenyawakan setiap minggu dengan baja cair.

    Amaran: saderi boleh menyebabkan alergi, dermatitis.

    Oregano (oregano, marjoram)

    Marjoram (oregano) tergolong dalam keluarga Lamiaceae (Labiatae). Tumbuh liar di Afrika Utara, Eropah, Asia. Oregano memerlukan cahaya matahari yang kuat, tanah yang subur dan beralkali, tumbuh hingga 80 cm. Ia adalah tanaman yang sangat harum.

    Oregano adalah ramuan abadi. Pucuk kerap tersebar. Daun marjoram kecil, berbentuk ovoid. Bunga ungu kecil, dikumpulkan dalam perbungaan kecil, mekar dari bulan Jun hingga September. Mereka pelbagai. Daun dan bunga mengeluarkan bau yang menyenangkan setelah mengisar. Oregano adalah ramuan pedas yang mempunyai khasiat perubatan.

    Tumbuhan ini suka tempat terpencil dan cerah, tanah yang hangat, subur, telap dan berkapur (tanah liat-berpasir atau berpasir). Sebarkan oregano dengan menyemai benih terus ke tanah (lebih baik pada bulan April). Anda juga boleh membahagikan semak pada musim bunga atau musim luruh, dan menyediakan anak benih dan keratan akar pada musim panas..

    Daun dan bunga marjoram adalah tambahan yang sangat baik untuk hidangan daging, pizza, salad - ramuan ini digunakan untuk perasa, meningkatkan rasa. Mereka mempunyai kesan positif pada sistem pencernaan..

    Tarragon

    Tumbuhan ini mempunyai batang lurus yang sebagian bercabang, tumbuh dengan cepat, mencapai ketinggian 1 meter. Daun Tarragon berwarna hijau, berbentuk pisau pembedah. Rumput mekar dari bulan Ogos hingga akhir musim luruh. Bunga kuning kehijauan halus dikumpulkan dalam perbungaan - bakul.

    Tarragon adalah tanaman obat dan rempah-rempah dengan rasa pedas dan pedas, digunakan untuk perasa daging (daging sapi muda, unggas), ikan, saus, sup, timun acar, untuk membuat cuka.

    Sebagai rempah-rempah, tunas tarragon muda dan berdaun digunakan, yang dituai pada musim panas: dari bulan Julai hingga Ogos. Ramuan ini boleh dimakan segar atau dikeringkan.

    Tarragon mempunyai sifat perubatan:

    • merangsang selera makan;
    • melancarkan pencernaan (peningkatan rembesan jus pencernaan);
    • merangsang pengeluaran hempedu;
    • mengurangkan ketegangan pada otot licin;
    • bertindak sebagai agen diuretik, anti-radang dan antispasmodik.

    Tarragon mengandungi banyak vitamin C dan A.

    Rumput ditanam di tempat yang cerah, maka rasanya akan menjadi ekspresif. Tanah terbaik adalah subur, lembap dan lembap, neutral atau beralkali. Tarragon harus disiram ketika permukaan tanah kering. Tanah di sekitar tanaman harus disiangi secara berkala.

    Tarragon membiak dengan membahagikan tanaman lama atau dengan anak benih yang ditanam di tanah pada awal April. Pada musim sejuk, tanaman mesti ditutup dengan jerami.

    Anise adalah tanaman ubat dan rempah terkenal dari keluarga saderi (Apiaceae). Tumbuhan tumbuh tinggi hingga 50 cm, daun bawahnya bulat, bergerigi, daun atasnya berwarna pinat. Bunga anise putih, dikumpulkan dalam payung, muncul pada bulan Jun - Julai. Buah-buahan adalah bahan mentah tumbuhan dan rempah yang terkenal..

    Benih anise disemai di tanah pada akhir April. Mereka bercambah dalam 2-3 minggu. Kerana saiz tanaman yang besar, benih disemai pada selang sekurang-kurangnya 30 cm.

    Tempat menanam anise mestilah cerah, di bawah sinar matahari penuh buah-buahan mempunyai kandungan minyak pati yang tinggi. Buah anise masak pada akhir bulan Ogos. Apabila batangnya berwarna kuning, dipotong dengan payung dan dikeringkan di tempat yang hangat dan teduh..

    Minyak anise yang terkandung di dalam buah mempunyai sifat diastolik dan ekspektoran, kesan diuretik dan karminatif. Oleh kerana bau dan rasanya yang khas, anise digunakan dalam industri makanan, minyak wangi, dan farmasi..

    Ketumbar

    Tanaman tahunan keluarga saderi (Apiaceae) ini berasal dari negara-negara dengan iklim yang hangat, ia telah menyesuaikan diri dengan keadaan kami dan berjaya ditanam. Ketumbar mempunyai bentuk yang tinggi dan tingginya hingga 70 cm. Daun bawah adalah tunggal, dengan tangkai daun panjang, bahagian atasnya berganda. Ketumbar mekar dari bulan Jun hingga Julai. Bunga merah jambu putih atau pucat dikumpulkan dalam payung. Ketumbar - tanaman madu.

    Rumput ketumbar segar dan buah yang belum masak mengeluarkan serangga busuk, mirip dengan serangga. Buah-buahan yang masak, kerana kandungan minyak yang mudah meruap, mengubah aroma (dan rasa) menjadi sedap - pedas. Buah masak kering, berbentuk bulat, coklat jerami, berdiameter 3-5 mm, kadang-kadang terbelah menjadi dua bahagian (setiap bahagian mampu bercambah). Buah ketumbar kering (utuh atau giling) digunakan sebagai bumbu - untuk penyediaan sosej, daging kalengan, acar, minuman keras. Ketumbar dapat ditambahkan ke salad, sup, kekacang, telur, unggas, ikan. Ramuan ketumbar segar dijadikan rempah.

    Kedudukan terbaik untuk ketumbar adalah tempat yang cerah. Tanah hendaklah ringan, hangat, tidak basah, berasid.

    Ketumbar berkembang biak hanya dari biji yang disemai pada awal musim bunga (hingga pertengahan April), langsung ke tanah dalam keadaan tertekan yang sudah siap 1-1,5 cm, dalam jarak jarak kira-kira 30 cm. Benih bercambah setelah 2 minggu.

    Buah ketumbar dituai pada bulan Julai-Ogos. Oleh kerana buah ketumbar matang tidak rata, penuaian bermula apabila yang pertama berubah menjadi coklat muda dan selebihnya berubah menjadi merah jambu. Ketumbar dituai pada hari yang cerah, pada waktu pagi atau petang, potong batangnya dengan pisau tajam, diikat dengan hati-hati ke dalam serbet kecil, kering.

    Rosemary

    Ini adalah tanaman semak yang berasal dari lembah Mediterranean. Di persekitaran semula jadi, rosemary membentuk semak lebat, harum, malar hijau, mencapai ketinggian 2-3 m. Dalam keadaan iklim kita, tumbuh dengan perlahan, tidak tahan fros, memerlukan pindah ke bilik yang sejuk dan cerah untuk musim sejuk.

    Rosemary menghasilkan pucuk keras yang berkayu pada tahun kedua. Daunnya sama sisi, berbentuk tombak, berkulit, hijau tua di atas, bersalut perak di bahagian belakang, sangat aromatik. Belukar mencapai 70 cm tinggi dan lebar. Bunga biru dengan kelopak berbentuk loceng, pelbagai jenis. Pembungaan berlaku pada awal musim bunga. Buahnya berpecah.

    Ramuan dan minyak rosemary mengandungi minyak: cineole, pinene, Borneol, yang mempunyai kesan antiseptik yang merangsang, menyegarkan, merangsang peredaran darah, menguatkan ingatan, dan meningkatkan pencernaan. Daun dan pucuk muda adalah perasa yang sangat baik untuk daging, hidangan kentang, kubis, tomato, memberikan aroma dan rasa yang unik. Bunga ditambahkan ke salad, bunga gula-gula digunakan untuk menghias pinggan. Batang kayu yang keras boleh menjadi alternatif yang baik untuk tusuk sate, menambahkan rasa rosemary ke dalam pinggan. Rosemary juga digunakan dalam industri kosmetik.

    Arugula (arugula)

    Rumput tumbuh di bawah filem sehingga akhir musim luruh. Daun arugula muda mempunyai aroma yang lebih halus, yang lebih tua lebih jelas. Rucola adalah tanaman yang banyak ditanam di negara-negara Eropah - Itali, Yunani, Perancis, dan juga di Asia dan Amerika Syarikat. Di negara kita, populariti ramuan semakin meningkat. Pada masa kini, ia adalah komponen tetap dari banyak campuran salad, ia ditambah ke hidangan daging, sos, pasta. Biji arugula digunakan sebagai rempah.

    Arugula ditanam di tempat yang cerah pada awal musim bunga. Penuaian pada musim bunga dan musim panas. Arugula memerlukan tanah yang subur, disenyawakan dengan kompos. Tumbuhan harus terletak pada jarak 30-45 cm. Pada akhir musim bunga - awal musim panas, hujung berbunga, baunya menjadi semakin kuat, jadi sudah tiba masanya untuk menuai. Hanya daun luar yang dituai. Penuaian merangsang tanaman untuk berkembang. Rasa daun menjadi lebih sedap semasa tumbuh.

    Herba lain - foto

    Berikut adalah gambar ramuan lain yang kurang popular.

    CilantroAdas
    CarawayFenugreek
    MelissaParsnip
    KekasihMustard putih
    LavenderSelada air
    SedapChicory biasa

    Cara menanam herba kebun?

    Menanam kebun herba memang mudah. Herba boleh disemai atau ditanam di kawasan yang ditentukan atau di antara tanaman lain. Anda boleh menanamnya dari biji atau membeli anak benih. Sekiranya tidak ada kebun, beberapa periuk atau satu bekas besar sudah mencukupi. Untuk musim sejuk, periuk boleh dipindahkan dari balkoni ke bilik.

    Pengelasan herba

    Herba dibahagikan kepada 2 kumpulan bergantung kepada ketahanan sejuknya.

    Tahan sejuk

    Dari negara-negara utara dengan iklim sederhana:

    • dill,
    • pasli,
    • melisa,
    • cinta,
    • pudina,
    • pujaan.

    Mereka suka tanah lembap, kandungan humus yang tinggi. Mereka tidak boleh tumbuh di tempat yang cerah, mereka suka naungan separa. Tumbuhan ini bertolak ansur dengan musim panas yang baik. Mereka tidak boleh disemai atau ditanam segera setelah menyuburkan tanah.

    Melissa, pudina atau lovage harus ditanam di tempat tidur yang berasingan, kerana semak tumbuh dengan cepat. Mereka boleh membahayakan tanaman lain dengan pertumbuhan yang kurang intensif. Pucuk tinggi mereka perlu dikawal.

    Penyayang panas

    Dari negara-negara selatan, ramuan kebun berikut sampai ke tempat tidur kami:

    • thyme,
    • selasih,
    • bijak,
    • marjoram,
    • oregano,
    • sedap,
    • rosemary.

    Tumbuhan ini tumbuh subur di tanah yang ringan, berpasir, batu kapur, kekurangan zat makanan dan kering. Mereka suka kehangatan dan cahaya matahari. Pengecualian adalah selasih, yang, selain matahari, juga menyukai kelembapan..

    Sebilangan besar ramuan Mediterranean adalah tanaman atau pokok renek. Mereka tidak akan tumbuh subur di tanah yang lembap dan lembab. Mereka suka dinding panas atau taman batu.

    Rumput yang berasal dari Eropah selatan dapat bertolak ansur dengan musim sejuk zon tengah dengan baik, dengan syarat tumbuh di tanah yang kering dan kering. Anda hanya perlu menutupnya untuk mengelakkan sistem akar membeku. Pada akhir Februari, selewat-lewatnya pada awal bulan Mac, semua ramuan mesti dipangkas. Ini membawa kepada pembiakan tanaman yang kuat dan pertumbuhan pucuk baru..

    Hanya rosemary yang lebih baik untuk digali. Rosemary berhibernasi lebih baik di dalam periuk di bilik yang sejuk dan terang. Ia ditanam di tanah terbuka pada akhir April.

    Ciri-ciri tumbuh tumbuhan yang berbeza

    Semasa merancang katil anda, anda harus mempertimbangkan ramuan apa yang boleh ditanam berdekatan. Herba dengan keperluan tumbuh yang serupa dapat ditanam berhampiran. Maka perawatan akan menjadi lebih mudah, tanaman akan tumbuh dengan baik. Sekiranya kebun ramuan tidak dirancang dengan baik atau tanaman herba ditanam di tempat yang salah, tanaman akan tumbuh dengan buruk, sakit. Anda perlu memilih jenis tanaman dengan berhati-hati, menyesuaikannya dengan keadaan yang berlaku di kebun.

    Herba, bergantung kepada ketahanannya terhadap keadaan iklim, dibahagikan kepada 3 kumpulan utama:

    1. Rumput abadi - musim sejuk di tanah dan tahan terhadap keadaan cuaca yang berlaku di negara kita. Ini termasuk:
      • pudina,
      • melisa,
      • Bawang hijau,
      • oregano,
      • tarragon,
      • thyme.
    1. Rumput tahunan tidak tahan terhadap suhu rendah dan memerlukan lokasi terlindung yang hangat. Sebilangan besar dari mereka memerlukan tempat perlindungan musim sejuk atau hibernasi di dalam periuk di bilik yang sejuk, mereka dapat membeku di padang terbuka. Ini termasuk terutamanya ramuan Mediterranean dan selatan yang musim sejuk di dalam bilik:
      • thyme,
      • bijak perubatan,
      • lavender perubatan,
      • hipsop perubatan,
      • cinta,
      • sedap,
      • thyme,
      • rosemary,
      • laurel mulia (daun salam).
    1. Rumput tahunan, yang, pada dasarnya, tidak berhibernasi di dalam tanah, sehingga mereka harus disemai setiap tahun setelah bahaya embun beku berlalu (setelah 15 Mei). Ini termasuk:
      • selasih,
      • marjoram (tahunan atau ditanam sebagai tahunan),
      • dill.

    Apa ramuan yang boleh ditanam berdekatan?

    Adalah perlu untuk memeriksa sama ada tanaman mempunyai keperluan habitat yang serupa, maka ia boleh ditanam di kawasan berhampiran. Herba Mediterranean yang paling popular (lavender perubatan, rosemary, thyme, gurih, bijak perubatan) menyukai cahaya matahari, kehangatan dan lebih suka cahaya, substrat yang tidak teliti, tidak subur, biasanya dengan pH neutral atau alkali (lebih baik dengan kalsium tambahan). Mereka dapat ditanam secara bersebelahan, tetapi untuk penanaman, perlu memperuntukkan tanah yang hangat, dipanaskan dengan baik, relatif kering dan tempat yang cerah dilindungi dari angin..

    Jamu berikut lebih menuntut kesuburan, memerlukan tanah humus dan lembap:

    • pudina,
    • selasih,
    • melisa,
    • pasli.

    Spesies ini tidak akan berkembang di sebelah rumput yang lebih suka tanah kering dan telap..

    Faktor penting semasa merancang rumput rumput adalah ketinggian dan corak pertumbuhan setiap tanaman:

    • sebilangan herba tumbuh dengan kuat dan cukup merebak (pudina), memenuhi ruang tanaman yang lebih lemah;
    • yang lain mencapai ketinggian yang cukup tinggi yang menaungi tanaman rendah.

    Oleh itu, tanaman harus ditanam di lantai:

    • di tengah atau belakang - yang paling tinggi (bijak, rosemary, balsem lemon);
    • di tengah - rendah (thyme, marjoram, basil, bawang pada bulu);
    • di hadapan - paling rendah (thyme wangi lemon).

    Spesies dengan akar yang kuat (pudina) paling baik ditanam di dalam periuk besar yang akan menghalang akar menduduki kawasan sekitarnya.

    Semasa merancang penanaman anda, ingatlah bahawa beberapa ramuan tidak menyukai satu sama lain, jadi lebih baik jangan menanamnya secara berdampingan. Contohnya - marjoram dan kemangi.

    Herba boleh ditanam di sebelah sayur-sayuran, banyak di antaranya mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan dan perkembangannya, dan melindungi dari serangan perosak. Sebagai contoh:

    • bijak mesti ditanam di sebelah kacang, wortel;
    • selasih - di sebelah timun.

    Baja

    Selama tempoh pertumbuhan intensif, rumput abadi harus diberi makan dengan baja semula jadi, misalnya, vermikompos. Tumbuhan tahunan mempunyai nutrien yang mencukupi di tanah kebun.

    Musim Sejuk

    Kebanyakan perennials bertolak ansur dengan fros. Pada spesies malar hijau, batangnya kadang-kadang mati - pada musim bunga cukup untuk memotongnya dan mereka akan tumbuh semula. Herba sensitif fros (tarragon), tutup dengan jerami.

    Bila hendak menuai?

    Biasanya herba koyak secara berkala mengikut keperluan, ketika diperlukan untuk makan. Walau bagaimanapun, bahan yang paling berharga terdapat di daunnya sebelum berbunga. Daun yang dituai pada waktu pagi mempunyai aroma yang paling kuat. Adalah baik untuk memotong atau mencubit bahagian atas rumput, sehingga mereka lebih baik. Ini berlaku untuk selasih, pudina. Marjoram dituai dengan memotong tunas setelah tunas bunga pertama muncul, dan kemudian mengering.

    Kumpulan yang terpisah terdiri dari ramuan yang memberikan biji - dill, ketumbar, jintan, anise. Mereka dituai terutamanya ketika biji matang, biasanya pada bulan Julai-Ogos. Namun, anda boleh memilih sayur-sayuran hingga tahap ini, jika diperlukan..

    Sebilangan ramuan boleh dimakan segar, yang lain mesti dikeringkan dan dimasak dengan betul. Jamu dikeringkan di tempat yang kering, berventilasi dan berlorek. Suhu terbaik untuk pengeringan ialah 25 ° C. Herba kering disimpan di dalam bekas atau balang yang ditutup dengan gelap. Sebaiknya kumpulkan dan keringkan ramuan setiap tahun, walaupun banyak boleh disimpan sehingga 3 tahun.

    Kesimpulannya

    Tumbuhan pedas, selain rasa dan sifat penyembuhannya, mempunyai kelebihan lain - ini adalah spesies hiasan yang indah. Banyak ramuan tumbuh-tumbuhan yang indah, dengan pelbagai bentuk, pertumbuhan, tekstur dan warna (satu spesies mempunyai varieti dengan warna daun yang berbeza). Semasa tempoh berbunga, mereka menarik puluhan rama-rama berwarna-warni dan serangga lain. Ia bernilai menggabungkan keindahan herba dengan kegunaannya.