Bagaimana dan di mana selada ditanam?

Di antara tumbuhan vitamin, pelbagai salad terpisah. Mereka sering ditanam walaupun di rumah, tetapi mereka selalu mendapat tempat di kebun. Penjagaan salad mudah, produknya masak lebih awal, dan mengandungi banyak nutrien. Di samping itu, salad taman sangat pelbagai..

Sejarah selada tumbuh

Selada adalah tanaman tahunan yang telah lama wujud. Nenek moyang salad kebun sayur moden adalah salad kompas, yang tinggal di Eropah, Asia dan Amerika di alam liar. Salad menjadi tanaman yang diusahakan di Mediterranean jauh sebelum era kita. Sejarawan bersaksi bahawa pada mulanya ia dijinakkan oleh orang Mesir, kemudian selada berpindah ke Yunani kuno, di mana ia digunakan untuk tujuan makanan dan perubatan. Orang Rom menganggapnya sebagai makanan penutup, dan kemudian mengubahnya menjadi makanan ringan yang memikat selera..

Di Rusia, selada mula ditanam dalam jumlah besar pada pertengahan abad ke-19. Sekarang ia dapat dijumpai di hampir semua kebun amatur; selada juga ditanam pada skala industri, dan sepanjang tahun. Mungkin budaya ini paling dihormati di negara-negara Eropah Barat, tetapi selada ditanam di hampir semua pelosok dunia. Mereka melakukannya di luar rumah dan di pelbagai rumah hijau..

Varieti selada

Pengelasan tanaman salad sangat sukar. Sebagai tambahan kepada banyak jenis salad yang biasa kita gunakan, terdapat banyak jenis tanaman salad lain. Jadi, ini termasuk:

  • selada air;
  • salad padang;
  • arugula;
  • salad chicory;
  • selada selada;
  • selada, dll..

Walau bagaimanapun, teknik pertanian dari pelbagai jenis sangat serupa. Terdapat selusin jenis selada air, kadang-kadang disebut bedwort. Penanamannya benar-benar asas: setelah menyemai benih, anda tidak dapat melakukan apa-apa, dan setelah 2-3 minggu anda dapat mengambil daun hijau hijau, yang langsung digunakan untuk makanan dan untuk menghias pelbagai hidangan.

Selada air adalah salah satu tanaman terawal

Tidak semua orang suka selada air, tetapi kebanyakan tukang kebun menanamnya pada awal musim bunga, menghargai kesahihan dan faedah tanaman ini.

Beberapa tahun yang lalu, fesyen untuk arugula datang ke negara kita; Tidak banyak yang mengetahui varieti salad ini sebelumnya. Arugula dianggap sebagai saudara terdekat dandelion, dan rasanya sangat mirip dengan rasa daun rumpai ini. Daun hijau-abu-abu terbuka terletak pada batang yang sangat nipis, kaya dengan asid askorbik dan yodium, sesuai dengan daging, makanan laut, tambah rempah ke banyak hidangan. Arugula dipercayai mempunyai sifat afrodisiak.

Arugula adalah tumbuhan yang berguna, tetapi untuk amatur

Walau bagaimanapun, yang paling biasa di Rusia adalah pelbagai jenis selada (daun dan kepala). Mungkin jenis kepala yang paling terkenal adalah salad Iceberg. Ini hampir merupakan salinan kubis putih, bahkan pecah dengan cara yang sama. Menahan suhu rendah, disimpan dengan baik di dalam peti sejuk. Menggabungkan dengan pelbagai jenis produk. Daun besar Iceberg juga digunakan sebagai mangkuk salad mini. Nilai varietas ini terletak pada kenyataan bahawa ia tidak mengandungi kalori, tetapi kaya dengan vitamin dan bahan berguna lain. Digunakan dalam makanan diet.

Selada iceberg tidak mudah dibezakan dengan kubis

Kepala kubis kecil, tidak lagi mirip dengan kubis, membentuk salad kuning Berlin yang terkenal, yang ditanam sejak tahun 1963. Ia sedang masak, mempunyai daun berminyak yang dikumpulkan dalam saluran ketumpatan sederhana dengan diameter hingga 30 cm. Berat tumbuhan - hingga 200 g, menghasilkan hingga 4.5 kg / m2. Pelbagai jenis Kucheryavets Odesskiy yang sederhana-lambat tergolong dalam salad. Daunnya renyah, berbuih, hijau muda. Kepala kubis seberat 200 g, menghasilkan hingga 2.7 kg / m 2.

Agak kerap, selada berdaun ditanam di kebun peribadi. Beberapa jenis yang paling terkenal adalah Lollo-Rosso dan Lollo-Biondo. Daun terang dengan tepi keriting diwarnai dalam pelbagai warna hijau dan coklat kemerahan. Rasanya pahit, dengan sedikit kenari, sesuai untuk pelbagai hidangan. Varieti digunakan dalam pemakanan pemakanan.

Malah penampilan salad Lollo Rosso menunjukkan bahawa ia mengandungi yodium.

Daun selada oak (oakleaf) berwarna merah atau hijau, bentuknya sesuai dengan namanya. Rasa kacang membolehkan anda menggabungkan salad dengan pelbagai sos, cendawan dan ikan. Salah satu juara dalam kandungan pelbagai nutrien. Kelemahan selada oak adalah praktikalnya tidak disimpan segar..

Salad Oak sangat berguna, jika tidak cepat merosakkan

Salad vitamin pada pertengahan musim, mencapai ketinggian 21 cm, roset menyebar ke sisi agak lebih lebar. Daun berwarna hijau muda, melepuh sederhana, sederhana, sedikit bergelombang di tepinya. Rasa daunnya sama lembut pada semua peringkat perkembangan salad ini. Jisim satu tanaman mencapai 250 g, dari 1 m 2 hingga 3.2 kg dituai.

Vitamin lazat pada bila-bila masa sepanjang tahun

Sejak awal abad ini, selada Emerald Lace telah ditanam, yang membentuk daun berminyak bersaiz sederhana, berwarna hijau terang. Varieti adalah pertengahan musim, rasa yang sangat baik, menghasilkan tinggi: berat tanaman lebih dari 350 g, hingga 5 kg dituai dari 1 m 2. Varieti ini dapat tumbuh walaupun di bahagian bawah naungan, yang biasanya tidak biasa untuk salad..

Salad renda zamrud tinggi dan lazat

Variasi pematangan awal adalah makanan masak awal yang agak muda. Tumbuhan ini setinggi 30 cm, berdiameter sedikit lebih besar. Daunnya berwarna hijau, bersaiz sederhana, berbuih, sangat sedap. Produktiviti Renda Emerald.

Menanam salad

Kadang-kadang selada ditanam oleh anak benih untuk mendekatkan masa pengeluaran, tetapi lebih sering ditaburkan dengan benih langsung di kebun.

Tanah apa yang diperlukan salad

Dengan kaedah penanaman selada, dia memerlukan tanah yang sangat subur, tidak terlalu berasid, cukup menyerap kelembapan. Salad ditanam di tempat yang terang, jika tidak terdapat draf, lebih baik di bukit kecil. Putaran tanaman harus diambil kira: lebih baik menanam salad selepas timun atau kubis, di mana banyak baja organik digunakan. Kotoran segar tidak digunakan secara langsung di bawah salad.

Dengan penyediaan tempat tidur terlebih dahulu, kompos atau humus ditambahkan ke dalamnya, dalam dos biasa untuk kebanyakan sayur-sayuran. Sekiranya tanah tidak cukup longgar, pasir dan gambut ditambahkan semasa menggali. Pada musim bunga, ketika melonggarkan tempat tidur, abu kayu ditambahkan ke dalamnya; lebih baik jangan menyalahgunakan baja mineral, terutama garam.

Cara menyediakan biji selada untuk ditanam

Biasanya terdapat banyak biji dalam bungkusan, dan anda boleh mengkalibrasi terlebih dahulu mengikut ketumpatan dengan memasukkannya ke dalam air masin selama 15-20 minit. Lebih baik tidak menyemai benih terapung. Benih yang lemas setelah dibilas dengan air dibasmi kuman selama 15-20 minit dalam larutan merah jambu kalium permanganat. Sekiranya terdapat kecurigaan mengenai kesesuaian benih, mereka dapat diuji percambahannya dalam kain lembap: biji selada disimpan hanya selama beberapa tahun, setelah itu mereka tidak sesuai untuk disemai. Benih yang baik juga dapat direndam dalam perangsang pertumbuhan, misalnya Epin-Extra (30 tetes per 200 ml air).

Biji salad tidak terlalu kecil, tetapi sukar untuk disemai dengan kepingannya.

Bilakah masa terbaik untuk menyemai salad

Salad ini tahan sejuk, ia biasanya bertindak balas pada hari yang panjang, jadi anda boleh menaburkannya pada bila-bila masa dan berulang kali. Biasanya, pencinta budaya ini menabur benih di tempat tidur baru setiap dua minggu, ingatlah bahawa penuaian mungkin dilakukan, bergantung pada jenisnya, 25-50 hari selepas percambahan.

Penyemaian pertama tanpa menggunakan tempat perlindungan filem dilakukan ketika suhu malam terus menerus melewati 0 o C, iaitu di lorong tengah pada separuh kedua bulan April. Lebih sering mereka tidak menunggu untuk tempoh ini: mereka menyemai benih sebaik sahaja tanah memungkinkan, menutupi tempat tidur dengan filem, kemudian menggantinya dengan spunbond atau membuang tempat perlindungan sama sekali. Daun tumbuh paling aktif pada suhu tidak lebih rendah dari 15-17 o С.

Skim apa dan bagaimana anda boleh menyemai benih

Untuk salad, tempat tidur berasingan tidak selalu diperuntukkan, menyemainya sebagai tanaman pemadat. Di mana sayur-sayuran tumbuh lambat yang lain ditanam, anda boleh menyemai selada, yang mempunyai masa untuk tumbuh dengan cepat tanpa mengganggu tanaman utama. Sekiranya salad ditanam di tempat tidur yang berasingan, lebih sering ditaburkan dalam barisan dengan jarak antara 20 hingga 30 cm, bergantung pada varietas.

Menyemai biji selada satu persatu sangat sukar, tetapi mereka berusaha memastikan bahawa terdapat kira-kira 3 cm di antara mereka.Semasa benih yang baru tumbuh, mereka menipis, digunakan untuk makanan; pada saat selada hampir matang, kira-kira 20 cm tersisa di antara tanaman. Tumbuhan tidak boleh ditransplantasikan.

Kedalaman menyemai adalah 1,5-2 cm, teknik menabur adalah umum: baris ditumpahkan dengan air terlebih dahulu, salad disemai, benih ditutup dengan tanah, jalurnya disapu, disiram dengan hati-hati dari kaleng penyiraman, dan sedikit mulsa. Selalunya mereka tidak menyemai seluruh kebun sekaligus, tetapi mengambil 1-2 baris setiap 1-2 minggu.

Video: menyemai selada

Cara menanam salad

Salad boleh ditanam di luar rumah, di rumah hijau dan bahkan di sebuah apartmen, dengan menggunakan kotak atau pasu ukuran yang sesuai.

Salad Windowsill

Bekas untuk menanam selada dapat mencapai ketinggian apa pun, bergantung pada jenis tanaman, - dari 10 hingga 30 cm. Di bahagian bawah, lubang saliran diperlukan di mana air yang berlebihan akan mengalir ke dalam panci setelah menyiram. Lapisan 2–5 cm tanah liat yang diperluas atau kerikil kecil diletakkan di bahagian bawah. Salad buatan sendiri tumbuh di hampir semua tanah, tetapi lebih baik membeli tanah sejagat di kedai.

Benih disemai hingga kedalaman sekitar 1 cm, disiram dengan teliti, ditutup dengan kaca dan disimpan di tempat yang hangat. Anak benih yang hangat akan muncul dalam 4–5 hari, pada suhu 15 oC sedikit kemudian. Kotak hendaklah segera diletakkan di ambang tingkap yang ringan, gelasnya dikeluarkan. Anak benih yang halus harus dilindungi dari sinar matahari langsung, tetapi segera setelah terbiasa, tidak ada masalah dengan menanam selada di rumah.

Salad tumbuh di sebuah apartmen pada suhu apa pun, tetapi jika pada musim sejuk tingkap kurang dari 17 ° C, anda perlu mencari tempat yang lebih hangat, tetapi masih terang. Bagi kebanyakan jenis, sangat mustahak untuk melengkapkan lampu latar dengan lampu pendarfluor. Mereka digantung 50 cm dari tanaman, mereka dihidupkan sehingga waktu siang adalah 12-14 jam. Selain menyiram tanaman, dilakukan sekali setiap 2-3 hari, dan kadang-kadang lebih kerap, di apartmen pada musim sejuk perlu melembapkan udara.

Untuk penanaman di rumah, selada adalah salah satu tanaman yang paling tradisional

Tumbuhan di dalam pasu ditipis tepat pada waktunya: setelah seminggu, tinggal 4-5 cm di antara mereka, dan kemudian - bergantung pada ciri-ciri varieti. Rumah biasanya tidak menunggu sehingga selada masak sepenuhnya, secara beransur-ansur mengambil daun setiap hari. Tetapi dengan munculnya anak panah bunga, tanaman dikeluarkan dan yang baru ditanam..

Salad luar

Menanam selada di luar rumah adalah amalan yang paling tradisional dan meluas. Ia boleh disemai di mana-mana tempat percuma di tempat tidur pada bila-bila masa, dari April hingga Ogos. Beberapa jenis tumbuh di bawah naungan separa, kerana kebanyakannya, matahari, tanah yang subur dan ketiadaan rumpai adalah penting. Tempat tidur kebun mesti sentiasa lembap tetapi bersih. Mana-mana penduduk musim panas yang baru dapat menanam salad di kebun.

Menanam selada di rumah hijau

Hanya tukang kebun yang tinggal di wilayah utara, dan mereka yang ingin menerima produk lebih awal, mengambil tempat rumah hijau yang berharga untuk salad. Di rumah hijau yang dipanaskan, anda boleh menyemai benih walaupun pada musim sejuk, dalam filem biasa di lorong tengah - pada pertengahan atau akhir bulan Mac.

Benih sudah boleh tumbuh pada suhu 5 ° C, anak benih juga boleh tahan beku kecil.

Penanaman rumah hijau adalah yang paling sukar: pada musim gugur, bukan sahaja perlu untuk menggali tempat tidur, tetapi juga untuk membasmi kuman di tanah, pada awal musim bunga untuk mewujudkan keadaan agar tanah di tempat tidur rumah panas menjadi lebih cepat: tuangkan air mendidih di atasnya, tutup dengan kerajang. Dan walaupun pada masa pertumbuhan selada (akhir bulan Mac - April), kemungkinan sejuk di rumah hijau biasa, jadi anda perlu mengawasi penanaman setiap hari.

Penanaman selada di rumah hijau lebih kerap digunakan dalam versi perindustrian.

Sekiranya sebaliknya, haba awal masuk, rumah hijau harus sentiasa berventilasi. Salad tidak terasa baik pada suhu mendekati 30 ° C: ia cuba membuang anak panah bunga secepat mungkin, dan rasa daunnya merosot dengan ketara, mereka menjadi kering dan pahit.

Cara menjaga salad

Salad memerlukan penyelenggaraan yang sederhana: semua operasi adalah normal untuk kebanyakan sayur-sayuran.

Cara menyiram salad

Salad sering disiram: dalam cuaca kering hampir setiap hari, dalam cuaca normal - 1-2 kali seminggu. Varieti berdaun dapat disiram dengan taburan, air pada suhu normal. Lebih baik melakukannya pada waktu pagi atau petang: percikan adalah berbahaya pada waktu panas. Setelah menyiram, mereka sedikit melonggarkan tanah, menyiangi, tetapi lebih baik menjaga tempat tidur kebun di bawah lapisan mulsa.

Cara memberi makan salad

Mereka berusaha untuk tidak memberi makan salad selama musim tanam, bergantung pada fakta bahawa cukup banyak baja yang diperkenalkan selama penanaman. Walau bagaimanapun, jika diperhatikan pertumbuhannya lemah, dan daunnya pucat, pada usia 10-12 hari, anda boleh memberi makan salad dengan larutan urea yang lemah (10-15 g per baldi air), dan kemudian - dengan infusi abu. Anda juga boleh menggunakan ramuan herba potong yang sangat cair.

Cara merawat salad dari perosak

Salad boleh jatuh sakit dengan cendawan tepung, mosaik, dan pelbagai busuk. Tetapi jangka hayat mereka di kebun sedemikian rupa sehingga ketika penyakit terjadi, tidak ada masalah untuk dirawat. Jangan merawat selada dan bahan kimia dari perosak, yang utama adalah lalat, aphids dan siput. Serangga terbang dihalau oleh pelbagai ubat rakyat: penyerapan abu dan sabun, decoctions of tansy, dandelion, nettle, dll. Mereka cuba melawan siput dengan bantuan perangkap khas.

Pembersihan salad

Salad dikeluarkan seperti yang diperlukan, mencubit daun, dan setelah matang, sepenuhnya. Pada saat ia masak, inti tanaman menjadi lebat dan rapat apabila disentuh. Sekiranya anda meninggalkan salad di kebun lebih lama, ia akan memberi panah dan menjadi tidak sedap. Pada masa ini, tanaman dipotong hampir di permukaan bumi. Lakukan ini dalam cuaca kering supaya daun tidak membusuk lebih lama semasa penyimpanan. Jenazah dikeluarkan dan dihantar ke lubang kompos.

Video: salad di kebun

Ulasan

Dan saya sangat suka salad Odessa kucheryavets. Ia tumbuh dengan cepat, cantik: tepi daunnya bergelombang dan berukir, dan tentu saja sedap. Sangat baik untuk penanaman musim bunga: berair, renyah dan tidak pahit, tidak mekar lama. Saya masih menanamnya pada bulan Ogos. Kami telah memakan pelbagai jenis ini selama bertahun-tahun, membezakannya dari banyak!

Lobelia

https://www.forumhouse.ru/threads/14909/

Terdapat pelbagai salad lama Lolla Rosa merah (dan sekarang terdapat banyak salad merah lain). Ia sangat hiasan, pahit kerana mengandungi banyak yodium, sangat berguna.

Valyusha

https://www.forumhouse.ru/threads/14909/

Tidak ada pengalaman khusus, tetapi tanaman selada yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan tetap ada di kebun dan mengeluarkannya pada akhir musim gugur, secara semula jadi biji-bijian itu hancur dan kemudian digali, tetapi pada musim bunga mereka memakan salad segar, tetapi kami tidak menutupinya dengan cara apa pun, sehingga tumbuh dengan sendirinya, dan jika kami juga menutupinya maka tanaman akan lebih besar dan lebih awal, tetapi secara umum, bertolak ansur dengan salad kecil yang sejuk, saya masih tumbuh ringan, kecil, tetapi anda boleh makan.

Gelenra

https://www.forumhouse.ru/threads/14909/page-5

Dan saya mempunyai kejutan di kebun saya. Selada naik dengan sendirinya, musim panas lalu meninggalkan spesimen mekar. Nampaknya, benih tumpah keluar. Dan sekarang ada semak selada di antara semak tomato. Salad paling mudah. Tetapi mereka tidak menanam, tidak menjaga. Kami hanya menyiram. Secara umum, seperti dill

Marusya

https://www.forumhouse.ru/threads/14909/page-30

Tetapi jika mereka bertanya kepada saya sekarang salad apa yang hendak ditanam, maka pertama-tama saya akan menjawabnya! Kami menanam di rumah hijau di sepanjang jalan. Sudah tentu, dia tidak mempunyai masa untuk mengikat kachana, kerana kita telah aktif memakannya sejak daun besar yang renyah muncul. Salad ini, tidak seperti Berlin Yellow, tidak mekar di rumah hijau sepanjang musim panas dan tidak kehilangan rasa. Dan betapa teruknya! Pastikan juga menanam arugula - sedap.

Serigala

http://forum.prihoz.ru/viewtopic.php?t=781

Dan saya, ketika saya berusaha menanam selada kepala tahun sebelumnya, sekarang saya tidak mahu hanya menabur daun. Selama dua tahun saya menyemai Iceberg pada anak benih, kepala kubis tumbuh kira-kira 500 gram, sangat berair dan rangup. Tahun ini, saya menyemai beg Jepun yang sangat mirip dengan Iceberg kami. Dia juga baik, tetapi kepala kubis dan siput yang lebih longgar sangat menyukainya.

Tatiana Belikova

http://forum.prihoz.ru/viewtopic.php?f=25&t=781&start=105

Salad adalah budaya biasa di kebun; tidak sukar untuk menanam bentuknya yang rimbun. Menyemai benih boleh dilakukan selama berbulan-bulan; hampir keseluruhan tempoh pemanasan dapat digunakan untuk mendapatkan produk vitamin.

Salad

Tanaman tahunan, pada musim panas ia berjaya naik, tumbuh dan memberi biji. Salad biasanya dimakan segar dengan cuka dan minyak atau digabungkan dengan sayur-sayuran jenis lain. Menambah salad ke hidangan daging, ikan dan kentang bukan sahaja dapat meningkatkan rasa mereka, tetapi juga meningkatkan tahap pencernaan mereka. Salad mengandungi banyak vitamin, mineral dan bahan organik..

Salad adalah budaya pematangan awal dan selalunya ia adalah yang pertama muncul di atas meja. Mengikut syarat-syarat kematangan pengguna, salad dibahagikan kepada musim bunga, musim panas dan musim luruh. Tukang kebun terutamanya membiakkan empat jenis salad: daun, kubis, romaine dan asparagus.

Sejarah kebudayaannya kembali ke masa lalu. Ia sudah terkenal pada zaman kuno kepada orang Yunani, Rom dan Mesir. Di negara-negara Eropah, salad muncul dalam budaya pada pertengahan abad ke-16..

Asal tanaman tidak diketahui, tetapi pada masa ini ia ditanam secara meluas di kebun. Hingga kini, asal usul bentuk selada yang belum dibentuk belum dapat dipastikan dengan tepat, dan juga varietasnya yang sudah ada..

Kemunculan sebilangan besar varietas selada adalah hasil persimpangan antara varietas utamanya yang berasal dari berbagai negara..

Ciri-ciri salad yang berguna

Salad hijau segar mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 15 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B413.6Kalium, K194
Vitamin C9.2Kalsium, Ca36
Vitamin B50.134Fosforus, P29
Vitamin B30.375Natrium, Na28
Vitamin E0.22Magnesium, Mg13
Komposisi lengkap

Salad selada, kaya dengan asid folik, yang mengatur metabolisme, terlibat dalam kerja sistem saraf dan hematopoietik. Dari segi jumlah garam, salad adalah yang kedua setelah bayam. Ia juga kaya dengan unsur surih: mengandungi tembaga, zink, kobalt, mangan, molibdenum, titanium, boron, yodium.

Daun selada mengandungi lebih daripada 38% kalium, 15% kalsium, lebih dari 5% zat besi dan kira-kira 5% magnesium, lebih daripada 9% fosforus dan banyak belerang, yang merupakan bahagian hemoglobin dan berperanan sebagai agen pengoksidaan. Banyak penyakit saraf timbul akibat pengambilan sulfur dan fosforus ke dalam badan dalam bentuk tidak organik (contohnya, ketika memakan daging dan bijirin). Dalam kombinasi dengan silikon (mengandungi lebih dari 8% daun selada), sulfur dan fosfor diperlukan untuk keadaan normal kulit, tendon dan pertumbuhan rambut.

Daun selada mengandungi alkaloid, kepahitan, dan resin. Mereka mempunyai sifat ekspektoran, antitusif, diuretik dan penenang. Selada juga merupakan sumber vitamin A dan C yang sangat baik.

Jus selada selada mengandungi garam nitrik, sulfat dan garam kalium asid hidroklorik, yang mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti ginjal, hati, pankreas dan sistem peredaran darah.

Zat besi yang terdapat dalam daun selada adalah unsur yang paling aktif dalam tubuh, jadi penting agar ia diperbaharui lebih kerap daripada unsur lain. Hati dan limpa adalah tempat pengumpulan besi; ia digunakan oleh tubuh sekiranya terjadi keperluan mendadak (misalnya, untuk pembentukan sel darah merah yang cepat dengan kehilangan darah yang besar), serta jika makanan tidak mengandungi jumlah elemen yang diperlukan dalam bentuk organik.

Dan magnesium yang terkandung dalam daun selada menghidupkan semula tisu otot, otak dan saraf. Garam magnesium organik berfungsi sebagai blok bangunan sel - terutamanya sistem saraf dan tisu paru-paru. Mereka juga menyumbang kepada pemeliharaan peredaran darah normal dan fungsi lain, tanpa mustahil metabolisme yang betul..

Sebagai produk untuk pemakanan bayi dan makanan, selada berguna untuk diabetes, gaya hidup yang tidak aktif, ia meningkatkan pencernaan, memberi kesan menenangkan pada sistem saraf, dan mempunyai kesan hipnosis ringan. Disarankan untuk orang tua, bagi mereka yang telah menderita penyakit yang teruk.

Penyerapan benih hancur berair meningkatkan jumlah susu pada ibu yang menyusu. Persediaan jus selada adalah ubat homeopati yang berkesan untuk penyakit jantung. Dalam perubatan rakyat, infus daun hancur segar diresepkan untuk peningkatan kegembiraan emosi, insomnia, gastritis kronik, kudis, darah tinggi, penyakit hati.

Makan salad juga mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme lemak, menurunkan kadar kolesterol darah, yang mencegah perkembangan aterosklerosis, hipertensi, kegemukan.

Salad CRESS mengandungi 15 vitamin dan mineral penting, sejumlah besar zat besi, kalsium, asid folik dan vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B17, C, D, E dan K. Selada air bertindak sebagai perangsang ringan dan sangat baik merangsang selera makan. Ia adalah sumber fitokimia dan antioksidan yang terkenal. Selada air mempunyai sifat diuretik, ekspektoran dan meningkatkan pencernaan. Selain itu, selada air membantu dengan selsema, hidung berair, penyakit bronkus, tekanan, sakit belakang dan sendi, artritis, anemia, sembelit dan emfisema..

Selada air adalah salah satu sumber yodium terbaik, yang penting untuk fungsi tiroid yang normal. Daun selada digunakan sebagai losyen untuk merawat kelenjar prostat yang membesar. Sulfur, yang terdapat di selada air, berperanan penting dalam penyerapan protein, pemurnian darah dan pembinaan sel, dan sangat penting untuk rambut dan kulit yang sihat. Watercress terkenal dengan sifat anti karat. Daun atau jus selada air juga digunakan untuk tujuan kosmetik - untuk membersihkan kulit, menghilangkan jerawat dan jerawat. Pengambilan selada air setiap hari untuk barah mengurangkan tahap pemusnahan DNA dan meningkatkan daya tahan sel terhadap pemusnahan DNA oleh radikal bebas. Sebagai tambahan, selada air menurunkan kadar trigliserida darah dengan purata 10%.

Pengambilan selada air secara berkala meningkatkan kadar lutein dan beta-karoten dalam darah, yang masing-masing berfungsi sebagai antioksidan sebanyak 100% dan 33%. Tahap tinggi pigmen ini mengurangkan kemungkinan terkena penyakit mata, seperti katarak dan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia.

Ciri-ciri salad yang berbahaya

Salad tidak digalakkan untuk pesakit gout dan urolithiasis (dengan batu urat dan oksalat).

Tidak disyorkan untuk kolitis akut dan kronik dan enterokolitis, disertai dengan gejala dyspeptik.

Kontraindikasi penggunaan selada adalah pembengkakan ulser perut dan duodenum. Sekiranya gastritis akut, daun selada mesti dicincang halus sebelum makan. Tidak digalakkan makan salad dan dengan pelbagai penyakit usus, yang disertai dengan cirit-birit.

Anda juga tidak boleh menggunakan daun selada untuk fosfaturia (penyakit yang dicirikan oleh adanya endapan garam asid fosforik dalam air kencing) kerana sejumlah besar bahan alkali. Atas sebab yang sama, selada dikontraindikasikan pada orang yang menderita oxaluria..

Penyalahgunaan daun selada boleh menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, dan juga memberi kesan negatif kepada kesihatan pesakit dengan tuberkulosis dan asma..

Video buatan kelinci yang comel dengan rakus makan daun selada

Pelbagai vitamin: penerangan, penanaman dan hasil

Vitamin - selada masak awal: memerlukan 35-45 hari dari penaburan hingga penuaian pertama. Ia telah terbukti dengan baik dalam penanaman dalaman dan hidroponik. Menahan penurunan suhu jangka pendek dan dibezakan oleh sikap tidak bersahaja terhadap fasa cahaya pada waktu itu, ketahanan terhadap berbunga. Boleh ditanam di kawasan pertanian berisiko dan wilayah utara.

Roset tegak, diameter 27 cm dan tinggi 20 cm, berat - 180 - 260 g.
Daunnya kaya dengan warna hijau muda, besar, bentuk elips panjang, bergelombang di sepanjang pinggir. Petunjuk hasil purata ialah 2.7-3.4 kg / persegi..

Nilai gizi salad "Vitaminny" adalah kerana mineral dan sebatian vitaminnya. Rasa salad sangat enak, daunnya berair dengan rasa halus, tidak ada kepahitan. Selalunya dimakan segar, tetapi boleh juga digunakan untuk menyediakan pelbagai lauk.

Semua jenis dan jenis salad rumah hijau dan terbuka yang terbaik

Menambah artikel ke koleksi baru

Secara umum, kata "salad" sering digunakan oleh banyak tukang kebun untuk merujuk kepada hampir semua tanaman hijau yang tumbuh dengan cepat dan bersahaja. Di samping itu, terdapat banyak jenis dan kacukan tanaman hijau ini, yang kadang-kadang disebut pengeluar dengan sewenang-wenangnya. Bagaimana tidak menjadi keliru?

Mari kita sama-sama fikirkan jenis tanaman itu dan apa sebenarnya salad sebenarnya..

Apa itu "salad sebenar" dan "bukan salad"?

Sebenarnya selada (aka Sowing lettuce) adalah sejenis tumbuhan herba tahunan genus Lettuce dari keluarga Astrovye. Apa jenis salad yang ada? Dari sudut pandang biologi, hanya dua bentuk yang dibezakan dalam tumbuhan ini - kepala dan daun. Pada yang pertama, daun membentuk kepala dengan pelbagai kepadatan dan ukuran, di kedua tidak, dan varietasnya hanya berbeza dalam warna, ukuran dan bentuk daun. Saudara terdekat dari Menabur selada adalah selada asparagus (salad asparagus, salad batang, uysun), yang juga dapat dianggap sebagai sejenis salad sebenar.

Daun dan kadang-kadang batang berongga yang tebal digunakan sebagai makanan untuk selada. Daunnya yang berair adalah sayuran hijau yang berharga, kaya dengan vitamin (C, B, PP, dll), garam kalium, zat besi, fosforus dan unsur-unsur lain, karotena, mengandungi gula, sitrik dan asid folik.

Oleh itu, apakah "salad" lain, yang mana jenisnya bagus di rak dengan biji dan di barisan sayur-sayuran di pasar dan kedai? Untuk perhatian anda - senarai jenis sayur-sayuran berdaun yang enak dan sihat untuk semua orang, yang mana orang-orang itu telah lama dan tegas menanamkan nama dengan awalan "salad", walaupun mereka sama sekali tidak termasuk dalam jenis tumbuhan genus Latuk yang dijelaskan di atas:

  • Salad Cina, juga dikenal sebagai Petsai, juga dikenal sebagai kubis Peking, adalah sayuran dari keluarga Salib, dari genus Kubis. Rasanya menyegarkan, lembut.
  • Selada air, juga dikenali sebagai ulat, adalah ramuan tahunan atau dwitahunan keluarga Salib, dari genus Klopovnik. Rasa pedas.
  • Salad Radicchio, alias escariol, alias chicory merah Itali adalah perennial dari keluarga Astrovye, genus Chicory. Rasa pahit.
  • Frisse salad, aka Frize, aka endive, aka chicory salad - tumbuhan herba dari keluarga Astrovye, genus Chicory. Rasa segar dan pahit.
  • Salad jagung, alias salad kacang hijau, alas salad, alias rapunzel, alias sayur valerian - tumbuhan herba dari keluarga Astrovye, genus Chicory. Rasanya ringan, pedas, sedikit tart.
  • Salad Rucola, aka eruka, alias indau - tahunan herba dari keluarga Salib, genus Indau. Rasa pedas, mustard-nutty.

Jenis dan jenis selada

Pematangan awal, sangat vitamin, tidak bersahaja untuk tumbuh, cantik, berair, enak - selada daun memenangi hati tukang kebun Rusia dan kotej musim panas mereka suatu ketika dahulu.

Pada dasarnya, hampir semua jenis selada mempunyai rasa yang cukup netral, yang memungkinkan penggunaan selada dalam pelbagai hidangan dan dapat digabungkan dengan pelbagai jenis bahan..

Tetapi budaya ini juga mempunyai jenis dan varieti tersendiri, kita mengenal yang paling popular dan disayangi:

  • Selada daun oaklif (selada oak) dinamakan begitu kerana bentuk daun hiasan, yang sangat menyerupai daun oak. Daunnya sangat lembut, mempunyai rasa lembut yang menyenangkan dengan rasa kacang. Satu-satunya kelemahan adalah jangka hayat yang pendek. Varieti popular: Dubrava, Asterix, daun oak merah, daun oak hijau, Maseratti.
  • Lollo lettuce (salad karang) mempunyai daun yang agak lembut dan sangat hiasan dengan rasa pedas, kadang-kadang pahit. Warna daunnya dari merah kecoklatan hingga hijau pucat, biasanya gelap dari tangkai ke tepi. Varieti popular: Lollo Rossa (merah), Lollo Bionda (hijau), Eurydice, Relay, Nika, Barbados, Majestic.
  • Selada daun Batavia kelihatan seperti roset besar dengan daun kerinting hijau - kadang-kadang ia disebut sebagai daun selada jenis kepala campuran. "Kochan" kira-kira 200-250 g, daunnya tebal, beralun, berair, sedikit manis.

Jenis dan jenis kubis dan selada setengah kubis

Jenis selada kubis dan separuh kubis mempunyai semua khasiatnya yang bermanfaat - mengandungi banyak vitamin, berair dan enak. Daun selada kepala boleh renyah atau berminyak, berbeza rasa, warna, kepahitan, hasil dan kesesuaian untuk penanaman luar..

Menyemai dan menanam selada kepala semudah daun selada - boleh dilakukan dengan cara yang kompleks (melalui anak benih dan di bawah penutup), dan dengan cara yang sederhana (dengan menyemai di tanah terbuka). Namun, selada kepala matang lebih lama daripada selada daun - bergantung pada jenisnya, pada hari ke-50-90.

Mari lihat jenis salad kubis yang paling disukai dan diuji oleh tukang kebun kami:

  • Salad Romano (salad roman, romaine, kos-salad) - selada kepala tahunan, adalah subspesies selada, mempunyai daun hijau gelap yang berair, tebal dan renyah, dikumpulkan di kepala kubis yang sangat longgar. Rasanya agak sedap, sedap. Varieti dan kacukan Romano terbaik: Remus, Pinocchio, Dandy, hijau Paris.
  • Selada ais (salad ais, salad ais) adalah jenis selada kepala yang sangat popular. Kepala kubis padat, bulat, beratnya hingga 1 kg. Daunnya berwarna hijau muda, berkilat, sangat berair, rangup, sedikit manis. Boleh disimpan sehingga 3 minggu!
  • Salad mentega (mentega) - salad hijau muda dengan kepala kubis yang agak padat. Daunnya sangat lembut, sedikit berminyak, bulat, sedikit dimampatkan, dengan rasa segar yang lembut. Permukaan berminyak dari varieti ini biasanya disebabkan oleh peningkatan kandungan vitamin E (tokoferol). Varietas dan kacukan selada mentega terbaik: Ratu Mei, 4 Musim, kuning Berlin, Tarikan, Hebat, saiz Rusia, Danko.
  • Jenis dan jenis salad asparagus (batang)

    Salad Asparagus datang kepada kami dari China, di mana terdapat beberapa bentuknya. Kerana tidak bersahaja, tanaman ini menjadi popular di kalangan tukang kebun Eropah, walaupun di Rusia masih jarang dijumpai..

    Dan sia-sia - uysun (ini juga disebut salad batang) kaya dengan vitamin dan bahan berguna lain seperti selada biasa, dan menurut beberapa sumber bahkan lebih kaya daripada yang terakhir sebanyak 2-3 kali. Selada Asparagus mempunyai batang berair yang besar (tingginya hingga satu meter dan tebal 5-7 cm) dan sekumpulan daun memanjang yang besar (mereka dituai apabila panjangnya mencapai 15-20 cm). Batangnya juga digunakan untuk makanan sebelum munculnya peduncles, dan daun - terutama dalam bentuk sedikit rebus, kalengan (asin) atau kering, kerana ramuan segar boleh sedikit pahit.

    Salad Asparagus merebak baik melalui anak benih dan dengan menabur benih biasa di tanah, ia ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka. Varieti yang paling popular adalah seperti berikut:

    • Svetlana adalah varieti pertengahan musim, tempoh pematangannya sekitar 100 hari. Hingga 500 g daun hijau segar dapat diperoleh dari satu tanaman, dan berat batangnya mencapai 300 g. Varietasnya bersifat hygrophilous, tahan sejuk, sedikit rentan terhadap busuk putih.
    • Uysun adalah varietas pertengahan awal dengan daun hijau muda yang memanjang sempit dan batang setinggi 1 m. Tempoh pematangan adalah sekitar 80 hari. Tahan sejuk, suka kelembapan, tidak bertolak ansur walaupun kekeringan pendek.
    • Dungan adalah varieti awal yang sederhana, tempoh pematangan adalah sekitar 80 hari. Daun roset daun separuh tinggi, berdiameter hingga 50 cm. Daunnya sangat panjang, berwarna kelabu-hijau, permukaannya berselubung halus. Jisim satu tumbuhan ialah 400-500 g.

    Apa jenis dan jenis salad yang anda lebih suka menanam di rumah dan di laman web ini? Apa keutamaan anda dalam memilih - rasa, bersahaja, kadar pertumbuhan? Kongsi pendapat dan foto anda dalam komen!

    Cara-cara yang berjaya untuk menanam selada dan arahan untuknya

    Baru-baru ini, mustahil untuk membayangkan meja musim panas tanpa selada. Budaya sayur ini cukup popular sekarang ini, walaupun nenek-nenek kita tidak pernah mendengarnya. Kami menggunakan hijau terang yang baik sebagai komponen utama salad vitamin, sebagai hiasan pinggan mangkuk, dan sebagai produk makanan dalam pemakanan perubatan..

    Penerangan mengenai tanaman

    Mustahil untuk menggambarkan penampilan salad secara ringkas kerana pelbagai jenis. Lebih dari 700 jenis berbeza didaftarkan dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri dan masing-masing mempunyai warna, ukuran, bentuk dan rasa daunnya sendiri. Ini adalah daun bergelombang besar dengan warna hijau muda pucat atau kepala kubis silinder kecil, semak rendah halus atau roset burgundy yang elegan - pelbagai spesies sering membingungkan tukang kebun ketika memilih biji.

    Dengan menggunakan pelbagai bentuk dan warna, anda boleh membentuk katil bunga sayur dari selada

    Tetapi, walaupun terdapat perbezaan luaran, semua jenis salad mengandungi sejumlah besar vitamin dan nutrien. Vitamin K harus diberi keutamaan di sini - daun selada mengandungi lebih banyak daripada sayur-sayuran lain. Produk ini juga kaya dengan kalsium, magnesium, asid folik, sulfur, yodium, fosforus dan unsur-unsur lain. Kerana kehadiran vitamin B dalam daun selada, penggunaan ramuan ini disarankan untuk penyakit sistem saraf. Laktukin yang terkandung dalam budaya ini menormalkan kadar kolesterol darah, yang menjadikannya sangat berguna untuk pesakit kencing manis, pesakit hipertensi dan orang dengan berat badan yang meningkat. Kandungan selada rendah kalori dapat digunakan dalam pelbagai diet untuk melawan berat badan berlebihan..

    Makan selada, tanpa mengira jenisnya, akan membantu memperbaiki penampilan kulit dan rambut, mengatasi kekurangan vitamin musim bunga dan secara amnya memperbaiki tubuh.

    Sebilangan daun selada mengandungi asid oksalik dan semuanya, kecuali, kaya akan serat. Oleh itu, orang yang mempunyai penyakit saluran gastrousus tidak boleh terbawa-bawa dengan kehijauan ini..

    Varieti salad yang popular

    Mengikut jenis, selada boleh dibahagikan secara bersyarat kepada tiga kumpulan - daun, kubis dan kubis separuh.

    Daun selada membentuk roset, kepala atau separuh kepala

    Dari banyak jenis yang didaftarkan dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri, kami akan menganggap yang paling popular.

    Jenis kepala

    Adamant adalah jenis yang sudah masak. Daun besar, hijau gelap, sedikit bergelombang membentuk kepala kubis bulat kecil, beratnya kira-kira 350 g. Mereka mula menuai 50 hari setelah disemai. Ciri khas dari varietas ini adalah rasa daun yang sedap dan keengganan tanaman untuk menembak lebih awal..

    Manusia roti halia adalah sejenis kubis yang sudah masak. Musim tumbuh lebih dari 90 hari. Daun hijau dengan mekar kebiruan dikumpulkan dalam bentuk bulat, bahkan kepala kubis. Rasa dan persembahannya sangat baik. Pelbagai hasil tinggi.

    Kubis separuh

    Kucheryavets Gribovsky adalah varieti separuh kubis, pertengahan musim. Tempoh dari penanaman hingga penuaian adalah 60-70 hari. Daun hijau berbukit terang dengan sempadan bergelombang merah jambu dikumpulkan di kepala kubis yang longgar dan memanjang. Konsistensi renyah, rasa sangat sedap. Ragamnya tahan terhadap bintik-bintik, acuan kelabu dan batang awal.

    Boston adalah salad masak sederhana. Daun berminyak hijau muda dengan tepi bergelombang membentuk kubis separuh yang longgar, berat hingga 150 g. Pelbagai dibezakan dengan hasil tinggi dan rasa yang sangat baik..

    Daun

    Riviera adalah salad musim pertengahan berdaun. Roset hiasan daun berkilat separa tegak yang menyerupai bentuk kayu oak. Kualiti khas yang pelbagai - rasa yang baik, hasil, ketahanan terhadap berbunga.

    Dubachek adalah varieti pertengahan musim dengan daun bergelombang panjang. Plat daun licin, sedikit berbuih, berwarna hijau muda. Salad ini menarik kerana dapat menanam daun baru dan bukannya dipotong.

    Lollo Rossa adalah salah satu salad selada yang paling popular. Roset besar daun bergelombang di semua warna burgundy adalah hiasan sebenar taman. Ragamnya pertengahan musim, produktif dengan rasa yang menyenangkan.

    Galeri foto: varieti salad yang popular

    Menanam benih selada

    Hampir semua jenis selada sesuai untuk disemai baik di rumah hijau dan di kawasan lapang. Untuk tanaman hijau awal, tanaman ini dapat ditanam melalui anak benih.

    Langkah demi langkah proses menyemai benih untuk anak benih

    1. Campurkan tanah dan humus kebun biasa dalam nisbah 1: 1 dan isi kotak anak benih dengan campuran.
    2. Untuk menekan mikroorganisma patogen, tumpahkan tanah dengan larutan fitosporin.
    3. Anda perlu menanam benih di tanah lembap, tetapi tidak di tanah basah, jadi setelah menyiram perlu membiarkan tanah kering sedikit.
    4. Di permukaan, buat alur cetek pada jarak 2 cm antara satu sama lain dan sebarkan biji.
    5. Taburkan di atas dengan lapisan bumi yang kecil, tidak lebih tebal dari 1 cm dan semburkan dari botol penyembur.

    Pucuk pertama akan muncul dalam 4-5 hari. Anak benih selada tidak memerlukan penjagaan khas - hanya penting untuk menyiram tepat pada waktunya dan, jika perlu, melonggarkan tanah.

    Video: bagaimana menjaga salad dan mendapatkan hasil panen yang baik

    Salad suka tanah lembap, tetapi tidak bertolak ansur dengan penapisan air, jadi penyiraman tidak boleh berlebihan, tidak kira sama ada ini adalah anak benih atau sudah dewasa.

    Tidak perlu menyelam anak benih selada, anda hanya boleh menipisnya dalam fasa dua daun sejati. Setelah 3-4 daun muncul, anak benih dapat ditanam di tempat yang tetap..

    Roset salad yang ditanam boleh ditanam di kebun

    Menyemai benih di tanah terbuka

    Benih selada dapat disemai sebelum musim sejuk, ketika suhu udara tidak akan meningkat di atas 0 ° C. Biasanya, keadaan yang sesuai adalah pada awal November. Pada musim bunga, penanaman dilakukan dari bulan April hingga Jun, kadang-kadang kemudian, jika ini adalah varieti yang matang.

    Benih selada kecil dan apabila disemai, untuk kemudahan, mereka dicampurkan dengan pasir sungai. Kaedah ini membantu mengelakkan pendaratan menebal..

    Selada lebih suka tanah yang subur dan neutral. Penyediaan tempat tidur untuk budaya ini harus dimulakan pada musim gugur - tambahkan kompos atau kotoran busuk untuk penggalian dan baja fosforus-kalium di permukaan. Pada musim bunga, gali kembali tempat tidur, angkat akar rumpai dan gumpalan tanah yang besar. Melicinkan permukaan dan membuat alur cetek. Jarak baris berbeza mengikut kultivar - biasanya penanam benih menunjukkan corak penanaman yang optimum.

    Menyemai selada di tempat tidur yang berasingan

    Sebarkan benih ke dalam alur dan taburkan dengan tanah, dengan lapisan tidak lebih dari 1.5 cm. Tempat tidur dapat ditutup dengan lapisan, yang perlu dikeluarkan setelah percambahan. Lebih senang menggunakan spunbond atau lutrasil - tempat perlindungan dengan bahan-bahan ini akan melindungi penanaman dari suhu yang melampau, sinar matahari, angin dan serangan hama..

    Penjagaan selanjutnya merangkumi penyiraman, melonggarkan dan menyiangi secara berkala. Setiap dua hingga tiga minggu sekali, anda dapat memberi makan salad salad dengan urea dan kalium klorida yang diencerkan dalam air atau baja mineral kompleks.

    Semasa menanam selada, sangat penting untuk memerhatikan putaran tanaman - ini akan melindungi tanaman dari penyakit. Salad boleh ditanam selepas lobak atau kekacang. Selalunya kawasan persekitaran yang baik membantu mencegah penyakit tertentu atau munculnya perosak, oleh itu para pakar mengesyorkan menanam salad dengan timun, lobak, kubis, kentang.

    Tumbuh selada di ambang tingkap

    Selada adalah tanaman yang tidak bersahaja dan boleh ditanam dengan mudah di rumah di ambang tingkap. Mana-mana periuk bunga atau bekas plastik akan dilakukan. Lubang saliran mesti dibuat di bahagian bawah bekas. Isi bekas dengan tanah - apa sahaja campuran yang dibeli di kedai untuk bunga atau anak benih. Sebarkan benih ke permukaan dan taburkan dengan sedikit tanah, dalam lapisan 4–5 mm. Taburkan dengan botol semburan dan letakkan di ambang tingkap. Tempatnya mesti cerah, jika tidak, anak benih akan menjadi lemah dan memanjang. Pengurangan suhu pada waktu malam akan bermanfaat kerana mewujudkan keadaan semula jadi untuk percambahan..

    Bekas yang tidak biasa dengan sayur-sayuran salad akan menghidupkan semula tingkap dapur

    Sekiranya penanaman selada berlaku pada bulan-bulan musim sejuk, dengan waktu siang yang pendek, maka tanaman mesti ditambah pada waktu pagi dan malam dengan lampu siang atau phytolamp. Selang cahaya yang diperlukan untuk anak benih selada adalah 12-14 jam. Selada adalah budaya yang suka kelembapan, jadi penyiraman secara berkala sangat penting. Lebih baik menyiram melalui palet - ini akan mengurangkan kemungkinan reput atau kaki hitam.

    Apabila sepasang daun pertama muncul, anak benih mesti ditipis supaya tanaman dapat tumbuh dengan bebas. 2-3 minggu selepas kemunculannya, anak benih dapat diberi makan dengan baja universal.

    Video: cara menanam salad pada musim sejuk

    Anda boleh mula memetik daun sebaik sahaja mencapai ukuran yang sesuai, sementara pertama adalah lebih baik mengeluarkan daun luar, membiarkan bahagian dalam matang.

    Penyakit dan perosak salad

    Dengan perhatikan putaran tanaman dan kaedah penyiraman yang betul, salad jarang terkena penyakit. Untuk mengelakkan kemunculan busuk abu-abu, kaki hitam dan cendawan berbulu, perlu membersihkan taman dengan larutan tembaga sulfat pada kadar 5 liter per 1 sq. m.

    Kemunculan bintik-bintik gelap pada daun selada kemungkinan besar menunjukkan penyakit yang tidak menyenangkan - septoria. Lebih baik segera membuang tanaman yang terjejas agar penyakit ini tidak merebak ke semua penanaman. Mustahil untuk merawat tanaman yang berpenyakit dengan bahan kimia, oleh itu, perhatian khusus harus diberikan kepada langkah-langkah pencegahan..

    Galeri gambar: penyakit selada

    Serangga perosak selada adalah kutu daun, kutu salib, siput dan cacing gelang. Telah diperhatikan bahawa tanaman yang tumbuh di bawah spunbond biasanya tidak dipengaruhi oleh aphid..

    Kemunculan lubang kecil pada daun selada dapat menunjukkan pencerobohan kutu salib. Langkah pencegahan paling berkesan terhadap perosak ini - penyiangan, penyiraman dan pemberian makanan secara berkala. Teknologi pertanian yang berfungsi dengan baik membolehkan tanaman memperoleh kekuatan untuk pertumbuhan pesat dalam masa yang singkat, dan daun dewasa kurang dipengaruhi oleh serangga.

    Berita buruknya ialah apabila perosak muncul, anda tidak boleh merawat sayur-sayuran dengan bahan kimia. Tetapi ada juga yang baik - Fitoverm penyediaan biologi. Tidak mencemarkan alam sekitar, tidak bersifat fitotoksik dan tidak dikesan di daun setelah 2-3 hari selepas rawatan.

    Umpan paling berkesan melawan siput. Anda boleh menyebarkan kepingan papan atau linoleum lama di tempat tidur - perosak bersembunyi di bawahnya dari matahari dan yang tinggal hanyalah mengumpulkan dan memusnahkannya. Cara yang sama berkesan adalah umpan bir. Gali balang kecil ke dalam tanah hingga ke leher dan tuangkan bir ke bahagian bawah. Slug seluruh keluarga merangkul makanan ini. Dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat menyingkirkannya hampir sepenuhnya..

    Umpan juga paling berkesan untuk melawan cacing pita, tetapi ini harus dilakukan dua minggu sebelum menyemai benih. Sekiranya anda mengetahui bahawa penampilan hama ini di laman web ini tidak dikecualikan, anda boleh meletakkan potongan wortel dan kentang di tempat tidur yang sudah siap, menggali sedikit dan menandakan tempatnya. Setelah beberapa hari, kumpulkan umpan dengan cacing kawat dan letakkan yang baru..

    Galeri gambar: perosak selada

    Masalah yang mungkin timbul semasa menanam selada

    Kadang-kadang, selada yang tumbuh, tukang kebun menghadapi masalah. Yang paling biasa adalah kekuningan daun. Mungkin ada beberapa sebab untuk fenomena ini, dan yang utama adalah penumpukan air kilang. Menguning daun mungkin menunjukkan kekurangan unsur surih - nitrogen atau kalium. Dengan kekurangan kalsium, magnesium, zat besi dan beberapa unsur lain, plat daun juga berubah menjadi kuning atau memutih, klorosis muncul. Sekiranya penyiraman diselaraskan dengan betul, anda dapat menjarakkan jarak baris dengan larutan baja mineral kompleks.

    Kekurangan unsur surih di dalam tanah menyebabkan kekuningan daun selada

    Masalah lain adalah kepahitan daun selada. Saya mesti mengatakan bahawa kepahitan adalah ciri banyak varieti, terutama dengan warna merah, dan di sini ia adalah sejenis semangat tanaman. Rasa pahit dapat muncul kerana penyiraman yang tidak mencukupi, ketika salad tidak menerima kelembapan semasa pertumbuhan. Sekiranya daun ditumbuhkan, iaitu, ia tidak dituai tepat pada waktunya, mereka juga akan berasa pahit.

    Terdapat kaedah yang sangat mudah untuk mengurangkan kepahitan. Bilas daun yang dikumpulkan, pendekkan daun kecil dan masukkan ke dalam air bersih selama 2 jam. Kemudian, jika kepahitan tidak hilang, anda boleh menyimpan ramuan selama 2-3 jam dalam air masin.

    Pengumpulan dan penyimpanan hasil panen salad

    Anda boleh mengeluarkan salad dalam cuaca kering - pada waktu pagi atau petang. Daun yang dikumpulkan dalam keadaan panas atau selepas penyiraman atau hujan tidak akan disimpan. Spesies berdaun dipotong dengan pisau tajam setelah tanaman itu membentuk 8-10 daun matang. Bentuk separa kepala dan kepala dikeluarkan apabila kepala kubis terbentuk dan mencapai ukuran mengikut keterangan varietas. Bagaimanapun, pembersihan mesti dilakukan sebelum anak panah bunga muncul, jika tidak, rasanya akan merosot tajam.

    Selada boleh disimpan pada suhu bilik tidak lebih dari sehari. Sekiranya daun kering dibungkus dengan kertas dan dimasukkan ke dalam beg plastik, salad akan tinggal di dalam peti sejuk selama 4–5 hari. Untuk meningkatkan masa penyimpanan, anda boleh menggali soket atau kepala kubis dengan segumpal tanah dan memasukkannya ke dalam cawan plastik. Di dalam beg plastik, di petak sayur, tanaman seperti ini akan berlangsung 2-3 minggu.

    Salad dalam periuk dengan tanah tetap segar untuk masa yang lama

    Untuk mengekalkan penuaian salad untuk musim sejuk, anda boleh menggunakan acar. Tidak digalakkan untuk membekukan daun, kerana setelah pencucian, ia berubah menjadi tumbuk yang tidak sedap dipandang.

    Ulasan varieti salad

    Saya ingin mendengar siapa yang suka menanam salad jenis apa dan mengapa. Sebaliknya, saya akan memberitahu anda mengenai pelbagai kegemaran saya: "Dandy". Pelbagai ini diberitahu kepada saya oleh penjual di kios tempat mereka menjual benih, setelah mengetahui bahawa saya menanam anak benih sendiri. Jenis salad ini ditanam di rantau kami hanya melalui anak benih (kami mempunyai Siberia). Saya lebih menyukainya daripada yang lain, pertama, kerana ia berbuah sepanjang musim, daun baru tumbuh sepanjang masa, ia berbuah dengan baik dan bahkan tahan beku hingga -7, dan ia boleh disimpan di dalam peti sejuk untuk waktu yang lama apabila dipotong (2-3 minggu, tidak lagi dicuba), dan juga mempunyai rasa manis. Saya sendiri bukan penggemar salad tertentu, tetapi pelbagai ini berjaya saya nikmati.

    SvetikTomsk

    https://www.forumhouse.ru/threads/14909/

    Terdapat pelbagai salad merah lama "Lolla Rosa", dan sekarang ada banyak salad merah lain). Ia sangat hiasan, pahit, kerana mengandungi banyak yodium, sangat berguna.

    valucha

    https://www.forumhouse.ru/threads/14909/

    Dubachek adalah kegemaran saya, dia tidak pernah menembak. Lolla Rossa adalah suatu kemestian. Sedap dan sedap. Dan ternyata sangat indah untuk menyemai mereka di sebelah katil yang sama. Dan jika tidak dalam barisan sederhana - hanya hidup yang indah

    Marina

    http://dacha.wcb.ru/lofiversion/index.php?t17736.html

    Oleh kerana kemudahannya tumbuh, selada dapat menghiasi meja kami sepanjang tahun. Dan untuk ini tidak semestinya mempunyai pondok musim panas, rumah hijau atau plot peribadi - balkoni atau tingkap selatan akan dilakukan. Taburkan 2-3 jenis salad di dalam kotak plastik atau periuk - dan anda akan selalu mendapat sayur-sayuran yang enak dan sihat ke meja.

    Benih Daun selada Geolia "Vitamin"

    Kami menghantar barang terus dari rakan dari seluruh Rusia. Produk ini tidak terdapat di kedai dan hanya boleh dipesan di laman web.

    Seni. 17584591 Dalam senarai membeli-belah Dalam senarai membeli-belah Sebagai perbandingan Sebagai perbandingan

    Penerangan

    Vitamin selada daun, Geolia adalah pelbagai jenis pematangan awal yang sangat popular. Hanya 35 hari akan berlalu dari saat tunas tumbuh hingga panen pertama. Tumbuh dengan baik di kawasan terbuka, rumah hijau dan di kawasan pertanian yang berisiko. Kilang ini tidak bersahaja dalam perawatan, tahan terhadap berbunga. Daun selada vitamin mencapai tinggi 21 cm dan diameter 27 cm. Di pinggir lembaran besar bentuk elips longgar, terdapat pinggiran gelombang sederhana. Warnanya standard - hijau muda. Peningkatan kandungan vitamin dengan rasa yang sangat baik. Boleh dimakan segar sebagai ramuan dalam salad sayur-sayuran, sandwic dan makanan ringan.

    • Harga rendah;
    • Pelbagai kematangan awal;
    • Peningkatan kandungan vitamin;
    • Rasa yang sangat baik.

    Beli kompleks vitamin dari farmasi atau tanam sendiri sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin? Pilihan adalah milik anda. Dan Leroy Merlin menawarkan sebilangan besar benih sayur dengan harga terendah!

    Spesifikasi

    Data harga dan ketersediaan mungkin berbeza. Sila periksa kos dan ketersediaan barang yang tepat di kedai.

    Produk Berkaitan

    Produk Sejenis

    Ulasan

    Ulasan

    Benih Daun selada Geolia "Vitamin" di Moscow

    Benih Leaf Lettuce Geolia "Vitamin" dan produk lain dalam kategori ini terdapat dalam katalog kedai dalam talian Leroy Merlin di Moscow dengan harga murah. Lihat ciri dan keterangan terperinci, serta ulasan mengenai produk ini untuk membuat pilihan yang tepat dan memesan produk secara dalam talian.

    Beli barang seperti Seeds of Geolia Leaf Lettuce "Vitamin" di kedai dalam talian Leroy Merlin, setelah menentukan ketersediaannya. Anda boleh mendapatkan barang di Moscow dengan cara yang mudah untuk anda, untuk ini, baca maklumat penghantaran dan pengambilan.

    Anda boleh membuat pesanan dan membayarnya secara dalam talian di laman web rasmi Leroy Merlin di Rusia. Bagi penduduk wilayah Moscow, kami bukan hanya memiliki harga yang rendah untuk barang-barang seperti "Benih salad daun Geolia Vitaminny", tetapi juga pengiriman cepat ke kota-kota seperti Moscow, Balashikha, Podolsk, Khimki, Korolev, Mytishchi, Lyubertsy, Krasnogorsk, Elektrostal, Kolomna, Odintsovo, Domodedovo, Serpukhov, Shchelkovo, Orekhovo-Zuevo, Ramenskoye, Dolgoprudny, Pushkino, Reutov, Sergiev Posad, Voskresensk, Lobnya, Klin, Ivanteevka, Dubna, Egoryevskov, Davmovovov,ovovovovov Naro-Fominsk, Fryazino, Lytkarino, Dzerzhinsky, Solnechnogorsk, Istra dan Zhukovsky.