Masakan Lithuania

Kaya, halus, asli. Tempat istimewa di dalamnya diberikan kepada produk tenusu, yang mana Lithuania disebut sebagai kawasan tenusu paling Eropah, dan juga kentang. Sukar untuk dipercayai, tetapi sayur yang biasa kita gunakan adalah asas penyediaan 1001 hidangan lazat. Dan sebahagian daripadanya masih dibuat mengikut resipi lama dan disebut sebagai kemuncak masakan tempatan, seperti zeppelins. Ngomong-ngomong, rasa unik mereka inilah yang menentukan tahap kemahiran tukang masak selama bertahun-tahun di Latvia..

Sejarah

Sebutan pertama Lithuania sendiri bermula pada tahun 1009. Proses pembentukan negara ini dimulakan dengan penyatuan beberapa orang Baltik demi menghadapi tentera salib Jerman. Kemudian, iaitu pada abad ke-16, masuk ke dalam Rzeczpospolita, kemudian penaklukan tanah-tanah Lithuania oleh Kerajaan Rusia (ia berlaku pada abad ke-18) dan, akhirnya, kemerdekaan yang telah lama ditunggu-tunggu pada tahun 1990. Nampaknya jalan pembangunan yang begitu panjang tentu saja meninggalkan tanda pada masakan tempatan, menjadikannya serupa dengan dapur tetangganya. Tetapi sebenarnya, dia hanya mempelbagaikannya, menambahkan sedikit kecanggihan dan rasa unik, berkat masakan Lithuania yang terkenal di seluruh dunia..

Hari ini, saintis mengenal pasti 2 bidang masakan tempatan, yang dinamakan dengan sewajarnya:

  1. 1 masakan bangsawan atau lama Lithuania. Itu wujud pada abad XIV-XVIII dan, sebenarnya, adalah cerminan selera lelaki. Harus diingat bahawa dalam tempoh ini Lithuania secara harfiah menetapkan fesyen gastronomi Eropah. Dia juga menjadi nenek moyang menghidangkan makanan ringan. Dia juga menggabungkan hidangan asli yang eksklusif dengan resipi rumit, yang hanya disediakan dari bahan mentah berkualiti tinggi tempatan, dengan mengambil kira tradisi masakan Rusia, Poland, Jerman dan Tatar terbaik. Antaranya: lembu yang diisi dengan permainan, tukang sihir Lithuania (ladu), kepingan angsa. Perlu diperhatikan bahawa yang terakhir telah menjadi milik tradisi masakan dunia;
  2. 2 masakan petani, atau Novolitovskaya. Proses pembentukannya bermula pada akhir abad ke-19, ketika, setelah runtuhnya Komanwel Poland-Lithuania, lelaki itu juga hilang. Prinsip masakan lama digantikan dengan yang baru berdasarkan serangan memasak petani. Bahan mentah utama untuk ini adalah sayur-sayuran, daging, susu, ikan, roti rai. Oleh itu, makanan dan hidangan lama diganti dengan yang baru - hidangan sederhana dan sedap dengan sebilangan kecil bahan yang selalu ada.

Ciri-ciri:

Ciri khas masakan tempatan adalah:

  • resipi paling mudah;
  • sebilangan besar ramuan dengan kandungan kanji yang tinggi (kentang dan bijirin, dari mana semua jenis hidangan disediakan);
  • cinta sejati untuk susu, krim masam, keju. Sangat menarik bahawa yang terakhir belajar memasak di sini pada Zaman Pertengahan. Pada masa yang sama, mereka dijual secara aktif ke negara lain, dengan percaya bahawa keju sebenar menyampaikan rasa negara mereka;
  • minimum rempah (yang paling popular di kalangan penduduk tempatan adalah jintan dan marjoram);
  • penggunaan daging babi, permainan.

Kaedah utama memasak hidangan Lithuania:

Masakan Lithuania moden adalah banyak sayur-sayuran (kentang, wortel, kubis, bit), cendawan, buah-buahan dan buah beri, yang kawasan ini kaya kerana iklimnya yang sejuk dan lembap. Masakan ini memiliki banyak kesamaan dengan masakan negara-negara Timur dan Skandinavia, namun, masakan ini tetap asli selama berabad-abad. Anda boleh mengesahkannya secara peribadi dengan membiasakan diri dengan hidangan tradisional Lithuania. Ini termasuk:

Zeppelins. Ladu kentang dengan semua jenis tambalan. Hari ini, selalunya mereka meletakkan keju kotej, daging, cendawan. Ia mendapat namanya dari bentuk semula jadi, mengingatkan kapal terbang Jerman (Zeppelin). Menurut tradisi, rebus, sementara itu, ada juga zeppelin goreng.

Vedarai. Sosej goreng buatan sendiri yang dibuat dengan kentang dan lemak babi yang diisi dengan usus babi.

Zemaichiu (penkek). Semangat mereka ada dalam ramuan. Mereka disediakan dari kentang tumbuk dengan daging cincang.

Kibinai. Pai doh tidak beragi dengan daging, cendawan, sayur-sayuran, keju kotej, dll. Hidangan itu dipinjam dari orang Karaite.

Skilandis. Sosej salai, semasa penyediaannya perut babi diisi dengan daging babi cincang.

Kugelis. Casserole kentang dengan lemak babi, keju kotej atau ayam, disajikan dengan krim masam dan sos cracklings.

Telinga babi. Hidangan tempatan yang dimakan dengan sayur-sayuran atau bir. Kadang-kadang dihidangkan dengan sos bawang putih. Pada masa yang sama, telinga itu sendiri boleh direbus, dihisap atau digoreng..

Shalltibarshai. Sup bit dengan kefir disajikan dengan kentang rebus dan dill.

Sup cendawan dalam pinggan roti.

Morku apkess. Casserole lobak rebus dengan kuning telur, kayu manis dan gula.

Shakotis. Kek yang sangat lazat dan, dalam kombinasi, keajaiban sebenar bagi pelancong. Ini disiapkan dari gula, tepung dan telur, dipanggang di atas api terbuka menggunakan tusuk sate, karena penampilannya menyerupai pohon Krismas atau landak. Kelezatan seperti ini sering menghiasi meja perkahwinan atau dihantar bersama pelancong ke tanah air sebagai cenderahati. Faktanya ialah berkat bahan semula jadi, shakotis dapat disimpan sehingga enam bulan..

Bir "Shvyturis". Kualiti dan rasanya tidak kalah dengan bahasa Czech atau Jerman. Ia telah diseduh sejak 1784 di Klaipeda. Bersama-sama dengan itu, minuman nasional termasuk infusi madu dengan beri Suctinis, rye kvass dan teh herba tempatan.

Ciri-ciri masakan Lithuania yang berguna

Kekurangan makanan segera dan kekayaan bahan mentah tempatan, dari mana hidangan Lithuania yang lazat disediakan, banyak menentukan sifat berguna masakan Lithuania. Lebih-lebih lagi, ia sendiri telah berkembang selama beberapa abad, menyerap semua yang terbaik yang ada di dapur jiran. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah jangka hayat rata-rata orang Lithuania, yang kini 74.6 tahun.

Masakan Lithuania - tradisi dan hidangan utama

Masakan Lithuania tradisional menawarkan pelbagai jenis hidangan khas, yang kebanyakannya berasal dari budaya lain. Ciri utama masakan Lithuania kebangsaan adalah pelbagai jenis hidangan yang diperbuat daripada kentang. Hidangan Lithuania yang paling terkenal ialah zeppelins - potato zrazy dalam bentuk kapal terbang yang dipenuhi dengan daging cincang atau keju kotej.

Salad kentang yang sedap, penkek yang dibuat dari kentang mentah atau rebus, kugel dan vedarai, yang merupakan usus babi panggang yang diisi dengan kentang parut. Hidangan tradisional Lithuania ini adalah ciri seni masakan Lithuania.

Kelimpahan beri dan cendawan dalam keadaan luas di negeri ini membolehkan suri rumah Lithuania mempelbagaikan diet harian mereka. Ladu dengan cendawan, beri dan keju kotej adalah hidangan berkhasiat sederhana yang disukai orang Lithuania. Ladu bubur blueberry malas yang dimasak dalam bentuk bulan sabit sangat popular. Produk tepung kegemaran juga merangkumi pelbagai penkek yis dengan beri, dadih dan isi daging..

Makanan ringan tradisional Lithuania termasuk herring acar atau asin, keju kotej dengan rempah-rempah dan ramuan (jintan dan marjoram), keju acar buatan sendiri, daging dan sosej panas atau sejuk. Cendawan acar, masin, dikeringkan oleh koki Lithuania dan suri rumah. Kemudian digunakan untuk menyediakan pelbagai makanan ringan dan sos tebal.

Chanterelles panggang dengan kentang

Kursus pertama masakan tradisional Lithuania adalah sup berdasarkan sup ayam, pelbagai jenis daging, permainan dan bir. Pada musim panas, sup berasaskan kefir sejuk dengan banyak sayur-sayuran, bit muda dan telur sangat popular..

Hidangan Lithuania kedua lebih kerap disediakan dari daging babi atau ayam. Domba dan daging lembu jarang digunakan. Daging zrazy, roti, panggang, angsa goreng dan itik - ini adalah senarai selera masakan Lithuania yang tidak lengkap. Ikan di Lithuania dikukus, direbus dan direbus. Hidangan ikan Lithuania yang paling terkenal adalah belut salai.

Di antara minuman, orang Lithuania lebih suka kvass, bir, teh herba semula jadi dan kopi semula jadi yang kuat. Pastri dengan biji walnut (shvituris) sangat popular di luar negara sebagai pencuci mulut yang lazat. Kek tradisional Lithuania yang dibakar untuk majlis perkahwinan adalah Shakotis. Ia mempunyai bentuk yang tidak biasa dan memerlukan peralatan memasak khas. Doh telur dituangkan ke batang berputar yang dipanaskan. Ia digoreng bukan sahaja dari dalam, tetapi juga dari luar. Secara tradisional, kek ini disediakan di atas api terbuka. Teknologi penyediaannya membolehkan penganan ini disimpan selama enam bulan..

Masakan Lithuania mempunyai perbezaan tersendiri di wilayah-wilayah di negara ini. Sosej dalam bentuk bola (skilandis) disiapkan oleh orang-orang Suwalki, terkenal dengan hidangan daging mereka. Hidangan cendawan adalah kebanggaan para dzukas. Penduduk Aukštaitija menyediakan produk tepung yang enak. Masakan Raja Lithuania - Hidangan Kentang - Baik untuk orang Samogit.

Banyak hidangan Lithuania serupa dengan hidangan Eropah. Masakan Slavia dan masakan Jerman sangat mempengaruhi masakan negara ini. Hasil hutan mendominasi masakan Lithuania. Ini berbeza dengan masakan Latvia dan Estonia, di mana makanan laut memainkan peranan penting..

10 hidangan tradisional Lithuania untuk dicuba

Zeppelin (Cepelinai)

Mari kita mulakan dengan hidangan kebangsaan Lithuania yang paling terkenal - zeppelin. Ini adalah kentang zrazy yang dibuat dari campuran adunan kentang mentah dan rebus yang diisi dengan daging babi cincang. Secara tradisional, zeppelin disajikan dengan sos krim masam dan kepingan daging goreng. Pada mulanya, hidangan itu disebut didzkukuliai, tetapi pada awal abad ke-20 ia ditukar menjadi zeppelins kerana kemiripan luarannya dengan kapal udara zeppelin.

Zeppelins muncul di Lithuania pada pergantian abad ke-19 dan ke-20, kemungkinan besar di Samogitia, di mana mereka berasal dari wilayah Kaliningrad moden.

Roti goreng (Kepta Duona)

Roti goreng adalah roti rai Lithuania gelap yang digoreng dalam minyak bunga matahari, parut dengan bawang putih dan garam. Biasanya dihidangkan dengan sos keju. Selalunya, hidangan ini dimakan sebagai makanan ringan untuk bir..

Sup bit (Burokėlių Sriuba)

Sup bit adalah sup hangat yang terbuat dari bit, bawang, wortel, saderi dan daging babi, dibumbui dengan garam, lada dan dill. Sup bit Lithuania sangat mirip dengan borsch Ukraine.

Borscht sejuk (Šaltibarščiai)

Borscht sejuk biasanya dimakan pada musim panas. Ia dibuat dari kefir, dengan bit, telur rebus dan kentang rebus. Borscht sejuk mempunyai warna merah jambu terang dan merupakan petunjuk bahawa cuaca hangat telah tiba di Lithuania.

Cookies "Cendawan" (Grybukai)

Jangan biarkan nama menipu anda. Kulat tidak dibuat dari cendawan, mereka hanyalah biskut berbentuk cendawan. Cendawan adalah biskut kecil yang enak dengan rasa kayu manis, cengkeh, pala dan buah pelaga. Mereka ditutup dengan sayu untuk membuat "batang" putih dan "topi" hitam.

Kek Keju

Keju kotej segar adalah produk yang popular dalam masakan Lithuania dan digunakan dalam banyak hidangan. Salah satu hidangan curd yang paling popular adalah dadih pai. Semasa menyediakannya, keju kotej dicampurkan dengan sedikit tepung, telur dan gula, dan kemudian semua ini digoreng dalam minyak. Biasanya, pai disajikan dengan beri segar dan jem.

Lempeng kentang

Kentang adalah raja sebenar masakan Lithuania, dan orang Lithuania memakan hidangan kentang hampir setiap hari. Lempeng kentang adalah hidangan sederhana yang dibuat dengan kentang parut, bawang, dan telur yang dicampur bersama dan digoreng dalam minyak. Pancake disajikan dengan dill, bawang dan krim masam.

Kibinai

Kibinai - pai buatan tangan yang lazat yang menjadi hidangan nasional Karaites, sebuah kumpulan etnik Turki yang telah tinggal di Lithuania selama berabad-abad. Pai lembut yang diisi dengan daging, sayur-sayuran, keju kotej atau beri adalah makanan ringan kegemaran atau tambahan kepada sup.

Kugel

Kugel adalah puding atau lasagne yang terbuat dari kentang panggang, kadang-kadang dengan daging. Dihidangkan dengan sos lingonberry, bacon atau krim masam. Seperti kebanyakan masakan Lithuania, resipi kugel berbeza-beza dari orang ke orang, jadi hidangannya dapat sangat berbeza dari satu tempat ke tempat lain, menjadikannya lebih menarik..

Raguolis atau Shakotis

Raguolis atau shakotis adalah kek tradisional Lithuania yang disajikan pada majlis-majlis khas seperti majlis perkahwinan, Krismas atau Paskah. Pai adalah cincin berongga yang besar dengan dahan seperti tanduk atau duri. Mereka dihasilkan dari meneteskan doh ketika kek dihidupkan tusuk sate di hadapan oven..

Cara membuat shakotis dapat dilihat dalam video ini:

Masakan kebangsaan Lithuania

Lithuania bukan sahaja merupakan pemandangan Vilnius, pantai Klaipeda dan seni bina kuno Kaunas, tetapi juga masakan Lithuania yang unik dan sangat lazat. Oleh itu, apa yang harus dicuba oleh pelancong yang melancong ke negara yang asli dan istimewa ini??

Keistimewaan masakan kebangsaan Lithuania

Sekiranya anda pernah ke Lithuania dan belum mencuba masakan tempatan, maka perjalanan itu sia-sia. Membandingkan masakan Lithuania dengan Estonia dan Latvia, seseorang harus memperhatikan rasa kenyang dan kesederhanaannya. Sekiranya di negara-negara lain di Baltik makanan laut digunakan terutamanya, di Lithuania mereka lebih suka:

  • Tepung tepung dan daging.
  • Susu, keju kotej dan hidangan keju.
  • Jumlah minimum rempah.

Kentang boleh dipanggil ratu masakan Lithuania yang sebenar - sayur ini direbus, digoreng, dipanggang, dan disediakan daripadanya pelbagai hidangan yang lazat.

Negara ini dapat dibahagikan secara kasar kepada empat wilayah dengan ciri masakan masing-masing:

  • Aukstaitinai suka hidangan curd dan penkek.
  • Orang Samogit - bubur.
  • Di antara orang Dzukia, hidangan utama adalah bubur soba, kentang dan cendawan..
  • Suvaltians mempunyai sosis kentang dan daging asap.

Zeppelin (dijkukuliai)

Zeppelins adalah kad sebenar masakan Lithuania. Mereka seperti ladu kentang besar dengan tampalan yang berbeza: keju kotej, daging, cendawan, dll. Nama hidangan ini berasal dari Zeppelin Jerman (kapal udara), kerana bentuknya sangat menyerupai pesawat ini.

Resipi zeppelin klasik semestinya merangkumi kentang mentah dan rebus - berkat kanji yang banyak, hidangannya tidak mendidih. Selain zeppelin rebus, anda juga boleh menemui varian lain: goreng, dengan pengisian terbuka, dll..

Makanan yang sedap dan berkalori tinggi ini dapat dinikmati di mana-mana restoran di negara ini, tetapi pakar yang sebenarnya dalam penyediaannya adalah tukang masak restoran di bahagian bersejarah Vilnius. Sebilangan zeppelin berharga kira-kira 11-12 litas (kira-kira $ 4).

Vedaray

Vedarai adalah hidangan kedua paling popular dari masakan Lithuania kebangsaan. Sebenarnya, ia adalah sosis kentang: semasa memasak, usus babi diisi dengan kentang parut dan daging asap (kadang-kadang barli ditambahkan pada resipi) dan digoreng hingga coklat keemasan.

Anda boleh mencuba vedarai di hampir semua restoran di seluruh negara, atau membeli sosej ini di pasar raya. Kos - kira-kira 10 litas (lebih daripada 3 dolar).

Shalltibarshai

Kursus pertama yang ringan dan enak ini sangat sesuai untuk pencinta makanan yang sihat. Ini adalah sup bit yang sejuk dengan asas kefir dan penambahan timun, telur keras dan bahan-bahan lain. "Puncak" sup adalah kentang rebus dengan dill, disajikan secara berasingan.

Hidangan disediakan di kebanyakan restoran di Vilnius, harga anggaran sebahagiannya adalah 6-8 litas (2-2,5 dolar).

Zemaiciu (penkek Zemait)

Lempeng kentang tumbuk goreng dengan pate cincang dari Zemaitija, wilayah barat Lithuania.

Untuk mencuba hidangan yang lazat dan sangat memuaskan ini, anda tidak perlu pergi ke ibu kota wilayah Telšiai, kerana ia disajikan di banyak tempat di bandar lain, khususnya di Vilnius dan Kaunas. Kos anggaran - 15 litas (15.5 dolar).

Kibinai

Sebenarnya, kibinai adalah hidangan dari Tatar Karaite, namun, berkat kenyataan bahawa orang ini telah lama dan tegas menetap di daerah kota Trakai, pai ini telah menjadi hidangan kebangsaan Lithuania. Mereka dibuat dari adonan tidak beragi dengan pelbagai jenis tambalan:

  • Daging.
  • Keju kotej.
  • Cendawan.
  • Sayur-sayuran, dll..

Kibinai terbaik di Lithuania dapat dinikmati di Trakai, di mana terdapat beberapa restoran Karaite.

Di samping itu, hidangan ini disajikan di Vilnius - contohnya, di kedai pastri yang bernama PinavijaCafé & Bakery. Kos satu pai adalah 6 litas (sedikit lebih dari 2 dolar).

Skilandis

Skilandis bukan hanya hidangan, tetapi sebahagian daripada budaya Lithuania. Ini adalah seperti sosej salai sejuk yang dibuat dari perut babi, yang diisi dengan daging babi cincang atau tanah..

Di Lithuania, produk ini dimakan secara bebas atau ditambahkan ke borscht, sup, salad, dll. Skilandis dapat dinikmati di banyak restoran, atau dibeli di pasar raya mana pun, harga per kilogramnya adalah 35 litas (sekitar 12 dolar).

Kugelis

Seperti yang sudah anda fahami, kentang adalah ratu masakan Lithuania yang sebenar. Kugelis adalah kaserol, yang juga disediakan berdasarkan sayur-sayuran ini dengan penambahan lemak babi (dalam resipi klasik - telinga babi), kadang-kadang - keju kotej, ayam dan bahan-bahan lain, dan disajikan dengan sos krek dan krim masam.

Sebilangan kugelis di restoran Lithuania berharga sekitar 11 litas (4 dolar).

Morku Apkess

Morku Apkess patut dicuba bagi mereka yang mendapati masakan Lithuania sedikit berminyak dan berat. Ini adalah kaserol yang terbuat dari wortel rebus, yang digiling dengan kuning telur, kayu manis dan gula hingga haluskan, dan kemudian dibakar di dalam ketuhar.

Harga setiap hidangan - 6-8 litas (2-3 dolar).

Telinga babi

Telinga babi juga memainkan peranan yang sangat penting dalam masakan negara ini. Mereka direbus, digoreng, dihisap dan disajikan sebagai hidangan bebas dengan lauk yang berbeza (paling kerap dengan kacang polong) dan sebagai makanan ringan untuk bir.

Sebagai contoh, salah satu makanan pembuka yang paling terkenal di restoran Lithuania adalah Klausuchu - telinga babi asap rebus dengan kacang polong dan sos bawang putih.

Harga hidangan - 16 litas (hampir 6 dolar).

Shakotis

Shakotis tidak kurang hidangan Lithuania terkenal daripada cepellins. Ini adalah kek lazat yang dibuat dengan telur, gula dan tepung di atas api terbuka menggunakan lidi kecil. Berkat kaedah ini, shakotis dalam penampilannya menyerupai landak atau pokok Krismas..

Selalunya, pencuci mulut ini disediakan untuk majlis perkahwinan, tetapi pelancong menganggapnya sebagai cenderahati - omong-omong, ia boleh disimpan selama kira-kira enam bulan, dan ia tidak mengandungi bahan pengawet! Anda boleh membeli shakotis di mana-mana kedai roti, harga - 32 litas (11.5 dolar).

Minuman

Minuman yang paling popular di Lithuania dianggap sebagai bir, yang dikatakan sama sekali tidak kalah dalam rasa dan kualiti dengan bir Czech atau Jerman..

Bir Lithuania yang paling terkenal ialah Švyturis, yang telah diseduh di Klaipeda sejak tahun 1784.

Setengah liter minuman akan dikenakan bayaran kepada pelancong sekitar 6 litas (2 dolar).

Anda juga perlu merasakan minuman keras Lithuania lama yang disebut Suktinis, yang disiapkan dengan madu dengan penambahan pelbagai buah beri, termasuk juniper, tunas poplar, dll. Walau bagaimanapun, berhati-hati - kekuatan minuman ini meninggalkan kira-kira 50 o.

Oleh itu, mereka yang tidak meminum minuman beralkohol pasti akan menyukai rye kvass dan pelbagai teh herba, yang mana orang Lithuania juga dianggap tuan yang hebat..

Masakan kebangsaan Lithuania

Kami baru-baru ini mengunjungi negara lain yang "sedap", yang menyambut kami dengan mesra dan ramah. Lithuania nampaknya kami sangat sayang dan ramah. Dan dengan senang hati saya terus mendedahkan sisi yang berbeza. Hari ini anda akan menemui catatan masakan yang tersekat secara ajaib di blog kami. Masakan kebangsaan Lithuania pasti mendapat perhatian. Ia agak serupa dengan bahasa Latvia, Ukraine, Rusia, Poland dan Belarus, tetapi mempunyai ciri dan perbezaannya sendiri. Dalam artikel itu saya berkongsi hidangan tradisional Lithuania, serta apa yang mesti dicuba.

Masakan kebangsaan adalah salah satu artikel blog kegemaran saya. Nampaknya saya telah membentuk tradisi yang luar biasa - di mana sahaja kami mencuba hidangan dan minuman kebangsaan. Ini melengkapkan perjalanan dengan emosi istimewa, dan juga mengungkap lebih banyak mengenai kerajinan negara. Perjalanan ke Lithuania tidak terkecuali. Saya berkongsi dengan anda makanan tradisional negara.

Masakan kebangsaan Lithuania cukup sederhana dan memuaskan. Hidangan disediakan berdasarkan kentang dan sayur-sayuran bermusim tempatan. Sebagai peraturan, orang Lithuania menyediakan hidangan daging dari daging babi, lebih jarang dari ayam dan daging sapi. Caranya masakan Lithuania bukanlah resipi yang rumit, jaminan makanan yang enak! Untuk sos, cendawan (porcini atau chanterelles), krim masam, keju, rempah (jintan, marjoram) paling kerap digunakan.

Saya selalu memulakan masakan kebangsaan dari kursus pertama, tetapi dalam masakan Lithuania saya ingin mengutamakan roti, mengingat kata-kata yang telah dicantumkan dalam ingatan saya sejak zaman sekolah saya - roti adalah kepala segalanya..

Roti Lithuania (Lietuviška ruginė duona)

Pastikan untuk mencuba roti tradisional di Lithuania. Saya sangat menyukainya, walaupun saya agak tidak peduli dengan roti. Lithuania terkenal dengan roti rai dengan penambahan jintan atau buah kering. Keunikannya ialah ia tetap sesuai untuk dimakan dalam jangka masa yang lama dan tidak basi. Roti gelap Lithuania padat dalam struktur dan sangat memuaskan. Kami membelinya di pasar di Vilnius. Dijual mengikut berat. Yang paling terkenal adalah: Vilnius, Palanga dan Bočiu. Roti gelap Lithuania dengan sprats memang lazat.

Masakan kebangsaan Lithuania. Makanan pertama

Borscht bit Lithuania sejuk (Šaltibarščiai - Šaltibarščiai)

Ini bukan borsch, tetapi keajaiban! Hidangan yang cerah dan menyegarkan ini sangat sesuai dalam cuaca panas. Untuk menyediakan borscht Lithuania yang sejuk, anda memerlukan bit dan telur rebus, timun segar dan ramuan. Semua bahan dicincang halus, dan digosok dengan ideal pada parutan, kemudian krim masam dan kefir ditambah. Sebelum disajikan, borsch harus disejukkan di dalam peti sejuk selama kira-kira satu jam. Secara tradisional, kentang panas, daging asap kadang-kadang disajikan secara berasingan dengan bit Lithuania.

Sup roti (Sriuba duonos kubilėlyje)

Kami mencuba sup dalam periuk roti di Latvia dan Poland. Di Lithuania, ia mempunyai konsistensi berkrim yang lembut dengan penambahan cendawan porcini. Saya sangat suka supnya, begitu juga dengan periuk itu sendiri. Saya tahu mereka tidak mengesyorkan memakannya, tetapi bagaimana anda boleh menahannya jika sangat sedap. Tidak menjadi masalah, kerana tidak ada yang mengenali saya di Lithuania!

Sup kubis (Kopūstų sriuba)

Sup kubis Lithuania biasanya disiapkan dengan penambahan tulang rusuk salai. Pertama, kubis dan tulang rusuk direbus selama satu jam. Dalam tempoh ini, sup dipenuhi dengan sifat perisa kedua-dua bahan. Kemudian masukkan bawang, wortel, garam, lada ke dalam kuahnya, dan masak selama 15 minit. Kentang rebus panas dan krim masam disajikan dengan sup kubis.

Masakan kebangsaan Lithuania. Hidangan utama

Zippelins atau kapal terbang (Zippelins - Didžkukuliai

Hidangan yang paling popular di Lithuania pastinya tsippelina. Ini adalah kapal terbang kentang besar. Biasanya ada dua per hidangan, tetapi besar. Rasa kapal terbang Lithuania lembut, dengan konsistensi yang mengingatkan pada ladu atau ladu. Pengisiannya boleh menjadi daging, keju kotej atau cendawan. Zippelins direbus dan disajikan panas dengan krim masam, sos cendawan atau krek.

Skilandis

Skilandis adalah daging babi salai mentah di dalam perut. Penyediaannya sangat mudah. Anda perlu mengambil daging babi dan daging, potong halus. Kemudian musim dengan garam dan lada, masukkan bawang putih. Isi perut dengan ketat dengan pengisian, ikat dengan baik. Selepas itu skilandis harus kering selama 5-10 hari. Kaedah memasak mungkin sedikit berbeza di wilayah Lithuania yang berbeza. Selepas pengeringan, skilandis boleh dihirup sejuk selama kira-kira 4 minggu atau dimakan secara langsung. Apabila dipotong, skilandis menyerupai salami, hanya lebih tebal.

Žemaičių blynai

Lempeng Zemaiciu adalah hidangan Lithuania klasik. Ia kelihatan seperti kentang zrazy yang diisi dengan daging. Ia disediakan dengan kentang rebus dan daging, biasanya daging babi atau daging sapi muda. Bentuk roti kecil dan goreng di kedua-dua belah dalam kuali. Lempeng Zemaichu disajikan dengan krim masam atau sos cendawan.

Vedarai

Vedarai adalah sosej kentang Lithuania. Orang Lithuania sangat menyukai hidangan ini dan sering menyediakannya di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil usus babi (nipis). Bersihkan dengan baik, rendam dalam cuka atau vodka, kemudian gosokkannya dengan bawang putih. Untuk pengisiannya, anda memerlukan kentang, bawang, daging dan daging. Tiga kentang pada parut halus. Goreng bawang, daging dan daging dalam kuali. Campurkan segalanya, garam dan lada. Kami mengisi usus dengan pengisian, lebih baik menggunakan tangan bersama jusnya. Ini akan menjadikan sosej kentang berair. Lubricate sosej dengan lemak babi. Sebelum memanggang, pastikan untuk membuat tusukan dengan tusuk gigi supaya usus tidak pecah. Kami menghantar Vedarai ke oven selama 1 jam. Sosej dihidangkan dengan krek, bawang dan krim masam..

Kastinys

Kastinis adalah hidangan tradisional Samogit. Tekstur halus khas menjadikannya sering menjadi tetamu di meja Lithuania. Castinis dibuat dari krim masam dan mentega buatan sendiri. Krim masam disimpan pada suhu bilik selama beberapa jam. Masukkan satu sudu minyak ke dalam mangkuk yang dalam dan tuangkan segelas krim masam. Kemudian letakkan mangkuk ke dalam mangkuk lain dengan kapasiti yang lebih besar. Tuangkan air suam ke dalamnya. Kacau campuran krim masam dan mentega dengan sudu kayu sehingga susu mentega terbentuk. Masukkan segelas krim masam dalam bahagian kecil. Tuangkan, lada, masukkan jintan. Castinis mesti lapang dan lembut. Dihidangkan dengan kentang jaket. Produk susu yang diperam ini boleh dicuba di restoran atau dibeli di bahagian susu di mana-mana pasar raya..

Kugelis (Bulvių plokštainis)

Kugelis adalah hidangan kebangsaan Lithuania. Disiapkan berdasarkan kentang. Ubi kentang atau nenek adalah hidangan Lithuania yang sangat berkhasiat. Kentang parut pada parut sederhana, diperah, kemudian diseduh dengan susu panas. Masukkan telur yang telah dipukul, bawang goreng dengan daging asap, daging asap. Garam dan lada. Mereka dihantar ke oven selama satu jam, bergantung pada jenis kentang. Kugelis melengkapkan krim masam, cendawan atau sos epal.

Kėdainių blynai

Lempeng Kėdainu adalah "ala" lempeng kentang Lithuania. Resipi mereka tidak berbeza dengan Belarus atau Ukraine. Mungkin pelbagai jenis kentang. Lempeng Kedainu disediakan berdasarkan kentang parut dengan penambahan pengisian daging. Sebagai peraturan, hidangan disajikan dengan krim masam atau keropok..

Kibinai

Pai Lithuania kebangsaan Kibinai. Kota Trakai dianggap sebagai tanah air mereka. Sediakan kibinai dari pastri puff. Daging cincang yang paling kerap adalah pengisiannya. Pai sangat sedap dan memuaskan. Kibinai dapat dinikmati di kafe dan pasar raya. Tetapi untuk yang paling sedap anda perlu pergi ke Trakai, tanah air Karaites Lithuania..

Gulungan kubis juga popular di Lithuania. Saya tidak akan memberi tumpuan kepada mereka. Di banyak negara, mereka hadir. Satu-satunya perbezaan ialah gulungan kubis di Lithuania disajikan dengan kentang rebus dan krim masam.

Makanan ringan Lithuania

Sebagai tambahan kepada kursus utama dan pertama, makanan ringan sangat popular di Lithuania. Keju keras sering dihidangkan bersama bir. Lithuania mempunyai pilihan keju yang cukup kaya. "Dzhugas", "Svalya", "Rokishkio" dan juga keju lembut "Nymunas" sangat popular. Selain keju, pembuka selera ini dilengkapi dengan pelbagai jenis sosej dan sosej, serta crouton dengan bawang putih atau crouton dengan roti gelap.

Yang perlu diperhatikan adalah snek bir yang terkenal - kacang polong dengan keropok. Kacang rebus disejukkan dengan keropok goreng (lemak babi). Kacau pinggan hingga bersih sebelum digunakan..

Nah, bagaimana tidak mengingati telinga babi. Pembuka selera Lithuania ini termasuk telinga babi rebus dan salai yang dibumbui dengan bawang putih dan rempah.

Masakan kebangsaan Lithuania. pencuci mulut

Pencuci mulut Lithuania merangkumi pelbagai pastri, donat, croissant, kek dan pai buah, serta ais krim yang lazat. Pencuci mulut yang paling popular di Lithuania tidak diragukan lagi adalah Shakotis.

Shakotis (šakotis)

Kek Lithuania yang popular, adalah kebiasaan membawanya sebagai cenderahati. Tidak ada perkahwinan tempatan yang lengkap tanpanya. Mereka mengatakan bahawa semakin tinggi dan lebih besar shakotis, semakin kuat keluarga. Pencuci mulut dibuat dari adunan telur. "Ranting" nya dibentuk dengan menatal produk secara meludah. Rasa manisnya pantas mendapat perhatian, kerana shakotis bukan hanya cantik, tetapi juga sangat enak. Anda boleh membeli pencuci mulut Lithuania di kedai, pasar, dan juga di lapangan terbang. Shakotis adalah cenderahati yang popular dari Lithuania.

Kita semua mungkin ingat sosej coklat sejak kecil. Masih diminati di Lithuania. Pencuci mulut yang cukup memuaskan, selain itu, ia disediakan dengan cepat dan tidak memerlukan perbelanjaan.

Skruzdelynas

Kek Lithuania perayaan. Kelopak nipis dipanggang dari doh, yang saling melekat dengan madu, membentuk slaid kecil. Skruzdelinas juga disebut sarang Lithuania.

Minuman tradisional Lithuania

Rai kvass buatan sendiri adalah minuman bukan alkohol yang paling popular di Lithuania. Hanya penduduk tempatan yang jarang membelinya di kedai dan, sebagai peraturan, memasaknya di rumah. Juga diminati adalah teh dan decoctions beri liar, quince, buckthorn laut dan sebagainya. Dalam cuaca sejuk, mereka tidak hanya hangat, tetapi juga meningkatkan daya tahan tubuh..

Minuman beralkohol Lithuania termasuk bir, serta pelbagai warna dan balsem.

Bir Lithuania

Ramai yang menganggap Lithuania sebagai tempat kelahiran bir yang lazat. Saya tidak boleh meletakkannya sama dengan Republik Czech dan Jerman, tetapi bir Lithuania tidak cukup buruk dan bervariasi. Jenama bir Lithuania yang paling popular: Tauras, Volfas, Kalnapilis, Švyturys, Ragutis, Utenos alus '. Pembuatan bir kraf terkenal: Pembuatan bir genys, Jovarų alus, Dundulis, Sakiškių alus.

Tincture dan balsem Lithuania

Zalgiris

Zalgiris adalah salah satu minuman paling popular di Lithuania. Balsem kuat (75 darjah) dengan rasa ringan. Zalgiris berasaskan madu, bunga linden, buah juniper dan jus cranberry. Minuman ini sangat dinikmati semasa musim sejuk. Ia membuat anda sentiasa hangat.

Suktinis adalah minuman yang dinamakan sempena tarian Lithuania yang popular. Mempunyai 50 darjah. Seperti kebanyakan minuman Lithuania, dibuat berdasarkan madu dengan penambahan juniper, biji oak, cengkeh, serta jus blueberry, currants dan raspberi.

Sebagai tambahan kepada penyediaan madu dan balsem, mead tersebar luas di Lithuania. Ini adalah minuman beralkohol berdasarkan madu, ragi dan pelbagai jus beri. Tiga jenis mead dihasilkan di Lithuania: Baltas, Trakai, Staklaskis.

Dan akhirnya, resipi untuk hidangan Lithuania yang popular.

Hidangan Lithuania kebangsaan. Zippelins - resipi langkah demi langkah

Untuk menyediakan cippelin Lithuania, kami memerlukan (dua bahagian - 4 pcs.):

  • Kentang - 800 gr.
  • Kanji - 1 sudu kecil.
  • Babi cincang - 120 g.
  • Bawang - 1 keping.
  • Brisket atau daging asap - 130 g.
  • Garam
  • Lada
  • Untuk sos - krim masam

Rebus 300 g kentang, parut kentang mentah (500 g) dan perah kering. Kacau kentang rebus dan campurkan dengan mentah, masukkan pati dari jus yang diperah, garam. Cincang bawang halus dan campurkan dengan daging cincang. Kami membuat tortilla dari jisim kentang dan membungkus daging cincang di dalamnya. Rendam dalam air panas setelah menambahkan larutan kanji di sana. Masak selama 18-20 minit. Memasak roti bakar dan bawang goreng. Hidangkan zippelins ke meja, menyiramnya dengan krim masam bakar.

Terima kasih kerana membaca blog kami. Sampai jumpa di halaman Travel Diary kami.

Masakan Lithuania

Masakan Lithuania asli, namun, kerana lokasi dan sejarah geografisnya, ia mempunyai ciri-ciri yang sama dengan masakan Poland, Latvia, Belarus, Ukraine, Jerman, Republik Czech, Hungaria, Romania.
Kentang popular di Lithuania, mereka membuat zeppelin yang terkenal (ladu besar dengan daging) dengan keropok, pancake kentang, sosis kentang, zrazy, kaserol, penkek, nenek dan banyak lagi..
Pada musim sejuk, sup popular: borscht, sup kacang, sup acar dan lain-lain. Dalam keadaan panas, sup sejuk disediakan, misalnya, bit pada kefir, yang disajikan kentang rebus. Hampir semua hidangan disajikan dengan roti hitam kebangsaan.
Menu hidangan utama ada di sini, terdiri terutamanya dari hidangan daging dan sedap. Ada yang biasa bagi kita - ini adalah boneka, zrazy, cutlets, ladu dan ladu..
Makanan pencuci mulut Lithuania hampir sama dengan makanan Poland; kek Shakotis terkenal, yang juga terdapat bukan sahaja di Poland, tetapi juga di Jerman..
Bir dan pelbagai minuman keras herba sangat popular di kalangan minuman beralkohol. Kami biasa dengan minuman ringan: teh, kopi, kompot, jus, kvass, dll..

24 hidangan Lithuania yang membuat orang asing membuka mulut mereka (dan kemudian memasukkan sepotong di dalamnya)

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Apakah perkara pertama yang terlintas di fikiran kita ketika mendengar tentang masakan Lithuania? Paling baik, zeppelins, borscht sejuk dan bir, paling teruk, tidak ada. Walau bagaimanapun, hidangan Lithuania mungkin menyaingi hidangan Asia pada asalnya. Di mana lagi anda boleh mencuba, misalnya, daging gagak atau kek bercabang - shakotis? Anton Pustovalov, seorang DJ, pengembara dan pemandu kereta lumba yang tinggal di Lithuania, bercakap mengenai hidangan ini dan hidangan lain di Twitter. Ngomong-ngomong, mereka suka kentang di sana lebih banyak daripada di Belarus..

Masakan Lithuania

Masakan Lithuania sangat pelbagai. Masakan kebangsaan Lithuania kaya dengan resipi dari daging, ikan, susu, sayur-sayuran. Masakan Lithuania, resipi dengan foto-foto yang menunjukkan betapa berkaitnya dengan masakan negara-negara jiran, terkenal dengan lempeng kentang dan kentang.

Bahasa Lithuania

Gulung kubis yang enak dengan barli mutiara, daging cincang dan cendawan.

Hidangan yang sangat enak dan memuaskan yang disebut "Vedarai" - sosej kentang dengan bacon, yang boleh anda sajikan dengan mayonis dan krim masam, untuk makan tengah hari atau makan malam.

Bit segar yang menyegarkan pada musim panas akan sangat berguna. Sup sejuk yang enak dan ringan ini dengan bit dan timun termasuk dalam masakan Lithuania, di mana ia dipanggil dengan nama oellibarschay yang menarik. Bit seperti itu disediakan pada kefir, ketulan ais ditambahkan dan disajikan segera sejuk, dihiasi dengan telur rebus. Kentang bakar panas dihidangkan secara berasingan. Sebagai contoh, saya lebih suka sup sejuk ini daripada okroshka.

Saya suka resipi dengan cerita yang menarik. Potongan Lithuania "Jurate" sangat enak, dan mereka mempunyai kisah romantis yang berkaitan dengan namanya.

Borscht sejuk Lithuania (bit bit atau bit sejuk) adalah hidangan yang sangat diperlukan untuk hari-hari panas.

Kugelis adalah hidangan kentang Lithuania, sangat memuaskan dan enak. Ini adalah kaserol kentang yang kelihatan seperti penkek kentang panggang besar..

Ahli sihir Lithuania, dengan daging cincang dengan cendawan, dalam sos berkrim dengan serbuk cendawan porcini.

Biskut curd rangup sangat sesuai untuk pesta teh keluarga yang selesa.

Ladu dengan kentang - resipi dengan banyak pilihan, tetapi selalu menang! Kali ini mari kita memasak ladu dengan kentang dalam gaya Lithuania.

Adakah anda pernah mencuba membuat doh kentang dan hidangan dari itu? Sekiranya tidak, cepatlah memasak hidangan Lithuania simplevilpikai (marmot) yang sangat ringkas tetapi lazat dari kentang (kentang "wisel"). Dan juga buat sos cendawan berkrim, yang mana shvilpikai akan sangat enak.

Resipi untuk zeppelins mungkin sedikit berbeza dalam komposisi atau kuantiti ramuan, tetapi prinsip asas membuat zrazov kentang lazat tetap sama - zeppelin bujur dari kentang yang disumbat direbus dan disajikan hanya panas. Resipi Zeppelin ini mencadangkan menyediakan hidangan Lithuania yang indah seperti berikut.

Peti sejuk bit pada kefir adalah keselamatan sebenar dalam musim panas! Sup ini menyegarkan, menyejukkan, menyuburkan! Sedap dan sihat!

Resipi asal untuk borscht sejuk Lithuania dengan kefir akan sangat berguna untuk anda dalam cuaca musim panas yang panas. Dia mempelbagaikan menu anda, berjaya menggantikan bit tradisional dan okroshka, sambil menyiapkan borscht sejuk Lithuania tidak lebih sukar.

Periuk sejuk Lithuania - borscht dengan susu masam atau kefir, dengan bit, timun, telur dan ramuan.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Masakan Lithuania

Keju epal

Keju epal adalah hidangan tradisional Lithuania. Pada intinya, keju epal dimampatkan dan kemudian marmalade epal kering, tetapi dalam rasa dan teksturnya adalah hidangan yang sangat istimewa, tidak seperti yang lain. Lebih-lebih lagi, jika saya tidak tahu bagaimana penyediaannya, saya tidak akan pernah memikirkan untuk membandingkannya dengan marmalade. Ini sangat lazat, sangat tidak biasa dan sangat, sangat epal!

Challah Lithuania

Saya menjumpai roti yang indah ini di laman masakan lain (say7), dari pengarang Markizko (dan dia, menurutnya, menemui resipi di majalah LJ), yang banyak terima kasih kepadanya. Saya menyalin kata-kata pengarang, kerana saya tidak dapat menggambarkannya dengan lebih baik)) Keindahan challah ini adalah betapa putihnya salji, betapa ringannya, bagaimana roti. Anda tidak boleh menjadi lebih putih dan lapang. Hanya ada sedikit penaik di dalamnya sehingga dapat disebut "chalah orang miskin": hanya satu sudu gula yang digunakan dalam adunan dan tidak ada telur yang ditambahkan sama sekali, dan anda boleh melumurkan selusin, jika tidak lebih, cili Lithuania dengan telur untuk pelinciran. Challah Lithuania hanya sedikit minyak dengan telur sebelum dibakar dan tidak pernah ditaburkan dengan apa-apa atau kismis dicampurkan ke dalamnya. Atas sebab ini, keraknya tidak berwarna merah tua, tetapi hanya berwarna keemasan. Challah Lithuania hampir selalu dibakar dalam acuan roti, sekali lagi untuk menjimatkan ruang dan bahan bakar, sehingga lebih banyak challah dapat dimasukkan ke dalam oven. Sekiranya challah Lithuania dibakar di atas loyang, di atas perapian atau dalam bentuk roti, tungku sangat panas untuk mendapatkan kerak tipis yang renyah. Ini adalah jenis challah yang jarang berlaku dan tidak akan terbakar dalam keadaan panas yang melampau, tetapi akan berubah menjadi warna keemasan gelap..

Bola kentang dan dadih "Sutera"

Tukang masak yang dihormati, hari ini saya ingin berkongsi dengan anda resipi bola kentang kentang yang sangat lazat, di mana tidak ada satu gram tepung. Bola lezat, lembut, hanya meleleh di mulut dan, harus diperhatikan, mengekalkan bentuknya semasa memasak. Oleh itu, tidak perlu waktu lama untuk memikirkan bagaimana menamakan hidangan itu, kerana, seperti halus seperti bola sutera, mereka sendiri mencadangkan nama itu. Terdapat resipi yang serupa di laman web ini, tetapi resipi saya dibezakan dengan ketiadaan tepung dan sebilangan ramuan. Sekiranya anda berminat dengan hidangan ini, masaklah. Ini sedap! Saya ingin menyampaikan resipi ini kepada lelaki kecil yang manis, ikhlas dan simpatik, Violettochka (T-gun) kerana kehangatan, dedikasi, keramahan dan kesediaannya untuk berkongsi kehangatannya dengan setiap anak kecil!

Wisel

Hidangan ringkas, murah dan lazat :)

Kibinai dengan ayam dan cendawan

Buat pertama kalinya saya melihat pai seperti itu di pasar raya pasar raya Silpo. Dan dengan pengisian seperti itu: ayam dengan cendawan. Saya membelinya untuk percubaan. Dan mereka tidak murah. Untuk 5 pai kecil saya membayar 50 UAH (kira-kira 150 rubel). Tetapi saya sangat menyukai mereka. Terdapat banyak resipi di internet. Tetapi pengisiannya berbeza di mana-mana: daging lembu atau kambing. Dan dalam bentuk mentahnya. Oleh itu, saya hantar di sini versi pai Lithuania saya, yang baru saya jatuh cinta!

"Zeppelins"

Hidangan ini diajarkan kepada saya oleh suami saya. Dia dilahirkan di Lithuania dan keluarganya telah mewariskan hidangan Lithuania ini dari generasi ke generasi. Sekarang anak-anak kita juga menyukai makanan yang enak ini, dan, saya pasti, mereka juga akan memasaknya untuk anak-anak mereka..

Medzietu vinetiniai - memburu zrazy

Mari lihat rumah Lithuania untuk Tahun Baru. Di atas meja, di antara hidangan perayaan, akan ada juga medzhetu vinetiniai ini. Saya menjemput tukang masak untuk menilai rasanya. Ke peraduan "Rasa Planet Tahun Baru".

Roti Lithuania dengan bir dan susu panggang yang ditapai

Saya telah lama berusaha membakar roti seperti itu. Tetapi kemudian tidak ada bir, kemudian ryazhenka. Dan hari ini Bintang seperti itu, saya mempunyai semua bahan untuk roti. Roti ternyata berliang, beraroma (dengan aroma hop dan madu yang halus dan halus), dipotong dengan baik dan bahkan tidak hancur. Dia mengingatkan saya pada zaman Soviet lama ketika saya berada di Lithuania dan makan roti seperti itu.

Zeppelins

Setelah mencubanya sekali, anda pasti mahu melakukan lebih banyak perkara. Sedap dan sedap!

Bubur barli dengan kentang

Bubur barli dengan kentang atau disebut sebaliknya "Bubur sutera" Hidangan Lithuania yang sangat lazat, sedap dan murah yang benar-benar sesuai dengan namanya.

Crouton dengan keju "Lithuania"

Menantu saya adalah orang Lithuania, jadi kami pernah ke sana lebih dari satu kali. Dan, saya mesti katakan, baik, bir Lithuania, juga, makanan ringan untuknya, tidak dilewati sama sekali. Tetapi di Rumah Bir "At Jozas", yang terletak di dekat Palanga, ini bukan hanya crouton, tetapi juga ajaib. Kita mesti memberi penghormatan kepada roti Lithuania - gelap, berat, beragi, sangat enak dan sangat bervariasi. Sudah tentu, di Moscow, anda tidak akan menemui pelbagai jenis roti Lithuania, tetapi ada kemungkinan untuk mencari roti Lithuania semula jadi jika dikehendaki. Dan semalam, keinginan ini, dikunjungi, oleh itu - anda dialu-alukan di pondok kami. Crouton ini bagus untuk bir, dan untuk sesiapa sahaja, dan untuk sup, secara amnya, "siapa yang banyak".

Cepelins

Hidangan makan tengah hari masakan Lithuania.

Pembuka ikan hering Lithuania

Sedap. Terutama jika dengan roti hitam, dan di bawah segelas vodka yang berkabut.

Tinginis

Tinginis adalah hidangan pencuci mulut yang popular di Negara-negara Baltik, diterjemahkan dari bahasa Lithuania sebagai "malas" atau "kemalasan". Memang, ia disediakan dengan sangat sederhana, cepat, dan merangkumi semua produk yang ada: susu pekat, koko dan biskut. Ini adalah "sosej" manis yang biasa. Apa yang baik mengenai tinginis? Pertama sekali, dengan kesederhanaannya, bahkan seorang tukang masak pemula dapat dengan mudah menyiapkannya, juga oleh fakta bahawa dia dengan senang hati menerima kacang, dan coklat, dan buah-buahan kering, dan gula-gula, dan koko, dan alkohol, dan juga sisa-sisa kek biskut kering, tepu rasa yang berbeza. Dan, tentu saja, hakikat bahawa ia adalah LUAR BIASA! Ini adalah resipi asas yang memberi anda pelbagai khayalan masakan. Saya dengan rendah hati meminta anda untuk tidak membuang selipar anda.

Kentang zrazy "Zhemaichiu"

Hidangan kebangsaan Lithuania, sangat lazat.

Masakan Lithuania

Negara Lithuania yang kecil, sederhana dan sederhana menawan menarik pelancong yang lebih suka berehat di pusat peranginan perubatan di kawasan dengan keadaan cuaca yang ringan. Sebagai tambahan kepada nilai-nilai sejarah dan budaya, harga yang berperikemanusiaan dan pantai berpasir yang indah, pelancong mencatat daya tarikan masakan Lithuania. Ia tidak memerlukan pembangunan semula tertentu, seperti yang sering terjadi ketika melakukan perjalanan ke negeri lain. Hidangan tempatan tidak dibezakan oleh kelebihan dan kerumitan penyediaannya, yang utama adalah mempelajari pelbagai jenis gastronomi terlebih dahulu untuk mengetahui apa yang patut dicuba terlebih dahulu, yang tidak akan anda temui di bahagian lain dunia.

Sejarah masakan Lithuania

Sehingga pertengahan abad ke-19, masakan Lithuania berkembang mengikut resipi Lithuania Lama. Ia ditujukan untuk harta tanah Lithuania yang kaya, dengan mengambil kira pilihan lelaki dan bangsawan. Pada masa itu, negara Baltik menentukan fesyen kuliner Eropah, yang tidak dapat mempengaruhi keanehan memasak. Sangat menarik bahawa Lithuania adalah pengasas tradisi menghidangkan makanan ringan.
Ciri utama masakan Lithuania Lama ialah kecanggihan makanan yang disajikan dengan prosedur penyediaan yang rumit. Oleh kerana ia berdasarkan perburuan, selalu ada kemungkinan untuk mencari daging beruang, daging rusa, seekor lembu jantan yang diisi dengan permainan, belut salai dengan cendawan cincang, dan tombak lobak di atas meja. Dasar lain untuk makanan Lithuania adalah pemeliharaan lebah.
Tidak mungkin membayangkan meja tanpa madu pada masa itu. Tidak ada satu perayaan yang lengkap tanpa kek madu atau madu tumbuk. Banyak ramuan dalam masakan Lithuania berasal dari Kerajaan Uthmaniyyah dan Golden Horde. Gulungan kubis, yang sekarang sudah biasa, sebelumnya disiapkan menggunakan daun anggur, yaitu sebagai dolma timur. Dan prototaip banyak hidangan ikan adalah moussak.
Keruntuhan Komanwel Poland-Lithuania secara beransur-ansur menggantikan masakan Lithuania Lama, kerana seiring dengan hilangnya negara itu, kelas bangsawan juga hilang. Resipi menjadi lebih mudah, produk lebih mudah. Tradisi petani meletakkan asas untuk masakan Novolitovsk, yang kemudian menjadi tren nasional yang ada. Hidangan disediakan berdasarkan kentang, produk tenusu, ayam dan roti rai..
Para petani memasak borscht, penkek goreng, sosej yang dimasak, ikan salai. Bir diseduh dari hop dan malt, yang kemudian menjadi salah satu ciri khas masakan kebangsaan. Resipi Novolitovskaya praktikal tidak termasuk rempah dari kehidupan seharian. Hanya jintan dan marjoram yang kekal sebagai rempah utama di dalamnya. Hidangan pada masa itu dicirikan oleh pengaruh perubahan musim: pada musim panas mereka makan sayur-sayuran dan ikan, terutama ikan haring, pada musim sejuk mereka menyembelih ternakan..
Minuman musim bunga tradisional adalah maple dan birch sap. Gastronomi di negara ini juga bergantung pada wilayah. Di Dzukija, hidangan utama meja adalah kentang, cendawan dan soba, di Samogitia - bijirin disajikan dengan susu masam dan lemak babi, lempeng kentang berlemak. Di Aukštaitija, keutamaan diberikan kepada penkek, keju kotej dan keju karipap, dan di daging asap dan makanan ikan di Suvalysija sangat digemari..

Hidangan dan resipi masakan Lithuania

Terdapat lebih banyak daging dan ikan, produk tenusu dan gula-gula di meja Lithuania moden. Minuman teh dan kopi, pelbagai buah kini digunakan. Tidak seperti negara-negara Baltik lain, yang menjadikan makanan laut sebagai asas untuk memasak, resipi tempatan dicirikan oleh hadiah hutan yang lebih banyak - beri, cendawan, permainan, madu.
Ciri khas masakan Lithuania, yang telah terkenal di luar negeri, dapat dibezakan sebagai berikut:
- kemudahan memasak. Resipi tidak dibezakan oleh kerumitan, pelbagai kombinasi makanan. Malah seorang tukang masak baru dapat menyediakannya dengan mudah..
- banyak hidangan menggunakan kanji. Oleh kerana, menurut tradisi yang telah ditetapkan secara historis, produk utama negara ini adalah kentang, kebanyakan hidangan mengandunginya. Kandungan pati terdapat dalam resipi Lithuania kerana produk bijirin dan tepung..
- hidangan daging meluas. Daging yang paling digemari penduduk tempatan ialah daging babi. Pasta dari bangkai haiwan dan burung juga popular..
- Orang Lithuania menggunakan sebilangan besar hidangan tenusu, antaranya keju dan krim masam menonjol.
- sebilangan kecil rempah dalam resipi tradisional. Berkat ini, masakan Lithuania baik untuk perut semua orang, malah untuk kanak-kanak..

Makanan pertama

Sup memainkan peranan penting dalam masakan kebangsaan, dan mereka sangat pelbagai di sini. Setiap orang Lithuania akan memberi anda sup panas, manis atau sejuk. By the way, ini adalah negara yang sangat ramah, meja yang sangat baik akan selalu diletakkan untuk para tetamu di sini. Hidangan terkenal yang disajikan untuk makan tengah hari adalah borscht sejuk, dalam dialek tempatan ia disebut shaltlibarschiai. Dengan kata lain, ini adalah sup bit tradisional kami, tetapi ia disediakan menggunakan kefir. Bit rebus dipotong menjadi kepingan dan dicampur dengan bawang hijau dan telur rebus kefir sedikit masin. Hidangan sederhana seperti itu secara tradisional disertakan dengan kentang rebus, ditaburkan dengan dill dan pasli..
Dari sup panas, yang paling popular adalah borscht dengan "telinga". Dia sendiri menyediakan makanan yang tidak rumit - daging lembu direbus, di mana bit, bawang tumis, daun salam, lada hitam, dan kadang-kadang cendawan ditambah. Resipi lugs jauh lebih menarik. Doh dan daging cincang disediakan secara berasingan untuk mereka. Doh adalah yang paling mudah - tepung gandum dengan air, garam dan setengah telur mentah. Daging cincang dapat dibuat dengan berbagai cara: cendawan dengan telur dan ramuan, bubur daging sapi dengan bawang dan cendawan, daging sapi dengan telur dan dill. Secara semula jadi, semua hidangan daging cincang dimasak terlebih dahulu. Kemudian mereka dipotong menjadi kepingan kecil atau dipusingkan dalam penggiling daging. Seterusnya, kotak dipotong dari doh, di tengah-tengahnya terletak daging cincang. Doh dibungkus dalam segitiga dan "telinga" siap dihantar untuk digoreng dalam minyak. Apabila mereka disematkan di kedua-dua belah pihak, mereka ditambahkan ke borscht yang sudah siap. Hidangan tradisional ini sangat memuaskan dan sedap..
Sup ikan tsybuline menarik untuk penyediaannya. Ia berdasarkan herring, yang popular di kalangan orang Lithuania. Ikan dibersihkan dari inti, hanya susu atau kaviar yang tersisa, kemudian dibakar di dalam oven. Setelah siap, ikan dibebaskan dari tulang, dicincang halus atau digiling melalui ayak. Ikan cincang dituangkan dengan air rebus dan bawang, herba, jus lemon ditambah di sana. Mereka menghidangkan sup yang tidak biasa dengan krim masam.
Secara umum, sup daging di Lithuania biasanya dimasak dalam sup daging lembu. Contohnya, dalam sup nasi, walaupun daging ayam digunakan, kuahnya dimasak terlebih dahulu pada tulang sapi. Tulang-tulang ini juga digunakan untuk sup dengan serai, lemon, dan roti. Daging asap atau tali pinggang sangat dihormati oleh penduduk Lithuania. Hidangan pertama elit adalah borscht dengan pinggang. Pertama, kaldu daging salai dimasak, di mana wortel, kubis, bawang dan, tentu saja, bit ditambahkan. Semua sayur-sayuran, kecuali kubis, mesti ditumis terlebih dahulu. Sauerkraut dimasukkan ke sana. Kentang rebus dengan krim masam juga disajikan secara tradisional dengan borscht seperti itu..
Sup buah kering yang lazat juga disediakan di Republik Lithuania. Bahan-bahannya, selain buah-buahan kering, juga kismis dan roti kering. Yang terakhir dituangkan dengan air mendidih hingga melembutkan, setelah itu serbuk roti disapu melalui ayakan. Buah kering dengan kismis direbus, kemudian dicampurkan dengan roti, krim masam dan gula secara langsung dalam jus yang diperoleh setelah penyediaannya. Sup yang tidak biasa ini sangat digemari oleh kanak-kanak..
Skrill Lithuania adalah doh yang terbuat dari tepung, telur dan air, dipotong dan direbus menjadi kepingan. Ini adalah tambahan kepada sup, terutama pada hidangan daging sapi pertama. Skrill yang dimasak, wortel, daun salam dan herba, krim masam dan sepotong mentega ditambahkan ke dalam sup daging sapi. Semua ini dicampurkan dan disajikan di atas meja. Sup dengan scryl sangat memuaskan kerana kepingan adunan, dan daging anak lembu muda memberikan rasa yang enak.

Kursus kedua

Tempat utama antara ramuan untuk hidangan kedua Lithuania, tentu saja, adalah kentang. Apa yang tidak dilakukan dengan sayur-sayuran ini dalam masakan negara. Pancake, zrazy digoreng daripadanya, nenek kentang disediakan dan disajikan sebagai tambahan kepada sup. Tetapi tempat pertama masih menetapkan daging. Kepentingan khusus diberikan kepadanya - hidangan daging di sini dibezakan oleh pelbagai dan keunikan..
Hidangan daging kebangsaan adalah ham babi yang disumbat kumpis. Di luar negara, ia sering disebut daging babi rebus Lithuania. Babi dibasuh, disapu dan disumbat dengan bawang putih, bawang dan herba, selepas itu daging dibungkus dengan kerajang dan dibiarkan. Lebih baik melakukan ini pada waktu petang, sehingga ham yang disumbat diasinkan hingga pagi. Pada waktu pagi ia dikeluarkan dari kerajang dan dibakar di dalam ketuhar atau di atas arang. Kumpis sering menjadi tetamu di pesta perayaan.
Bagi banyak orang, ketika menyebut masakan Lithuania, pergaulan pertama adalah zeppellins - hidangan ini sangat enak sehingga tidak pernah membosankan, dan kemahiran para koki terbaik di negara ini dinilai oleh kemampuan memasaknya. Namanya juga menarik - ia berasal dari nama Ferdinand Zepellin, yang dianggap sebagai penemu kapal terbang. Zeppellin yang sudah siap benar-benar menyerupai belon ini. Untuk mengunjungi Lithuania dan tidak mencuba makanan ini boleh dianggap sebagai kejahatan terhadap diri sendiri. Begitulah unik dan terkenalnya.!
Secara umum, ini adalah salah satu daripada sedikit hidangan di Lithuania, yang agak sukar untuk disediakan. Suri rumah bahkan menghadiri kelas memasak untuk belajar bagaimana melakukannya dengan betul. Anda perlu memasak zeppellin dengan ketat mengikut resipi, yang merupakan keseluruhan karya seni. Langkah pertama adalah mencuci kentang, sepertiga direbus dengan seragamnya, selebihnya dikupas. Kemudian daging babi dan daging lembu dicampur dalam bahagian yang sama. Bagi mereka yang tidak memelihara daging babi, ia boleh diganti dengan daging kalkun. Cendawan porcini ditambahkan ke dalam daging cincang, yang sebelumnya dicincang halus dan digoreng dengan bawang dalam kuali.
Perkara yang paling menarik berlaku dengan kentang. Bahagian sayur yang telah dikupas diparut dan diperah. Untuk mengelakkan kentang menjadi hitam, mereka dibumbui dengan jus lemon. Cecair yang tersisa setelah berputar tidak dicurahkan, tetapi berdiri sehingga pati keluar dari dalamnya. Oleh kerana hanya dia yang diperlukan, cairan tersebut disalirkan dengan teliti sehingga kanji tetap di dasar kapal. Kentang yang direbus di kulitnya juga diparut dan dicampur dengan yang mentah. Pati ditambahkan ke dalam campuran ini, yang kini menjadi doh.
Kek kecil dibuat dari adunan, di mana daging cincang dibungkus. Produk siap perlu diberi bentuk kapal terbang yang sedikit memanjang. Selepas itu, "kapal udara" kecil diturunkan ke dalam air mendidih dan direbus setelah terapung selama 15 minit lagi. Cepellins, luar biasa dalam seleranya, disajikan di mana-mana - di bar snek, kafe kecil dan restoran. Mereka menghiasi meja setiap hari dan perayaan. Biasanya mereka dituangkan dengan brisket salai dan sos krim masam sebelum disajikan..
Hidangan kegemaran orang Lithuania adalah gulungan kubis - potongan daging yang dibungkus dengan daun kubis. Daging cincang untuk pengisian dibuat dari daging babi, cendawan goreng dan barli mutiara. Perlu diperhatikan bahawa yang terakhir pertama kali digoreng dalam lemak babi, dan hanya kemudian ditambahkan ke daging cincang. Penduduk tempatan menyediakan gulungan kubis dengan dua cara. Yang paling biasa di semua negara, di mana daging cincang dibungkus dalam kubis dan rebus. Yang kedua sedikit lebih menarik. Kepala kubis dipotong menjadi 4 keping dan setiap keping dikisar. Apabila sayur sudah siap, daging cincang disebar di antara daun kubis. Harus diingat bahawa penduduk tempatan biasanya menambah marjoram ke dalam hidangan ini..
Walaupun terdapat penampilan yang tidak dapat dilihat, hidangan seperti nenek kentang atau kugelis juga tersebar luas di Lithuania. Resepinya sangat mirip dengan proses pembuatan kaserol biasa. Perbezaan utama adalah bahawa nenek Lithuania sebenar dibuat dari campuran kentang mentah dan rebus. Dan teknologi masakannya mudah. Daging babi dipotong kecil dan digoreng. Kemudian dibentangkan di atas loyang dan ditutup dengan kentang mentah dan rebus parut. Cendawan boleh ditambah daging.
Angsa sangat dihormati di antara daging unggas di kalangan orang Lithuania. Ia disiapkan dengan pelbagai cara dan biasanya disajikan pada hari raya. Kimshta jasis adalah angsa yang diisi dengan bubur dengan cendawan. Kaedah memasak ini adalah yang paling biasa. Di samping itu, angsa diisi dengan epal, kubis, brisket salai, hati dan tambalan lain. Biasanya dibumbui dengan biji marjoram dan jintan. Sekiranya dibuat dengan epal, biasanya 7-8 epal besar diambil untuk diisi. Kekacang digoreng dengan lemak babi. Daging dan lemak babi adalah ramuan penting dan tambahan kepada banyak hidangan masakan negara..
Hidangan daging yang menarik adalah kelinci palsu. Walaupun namanya, tidak ada daging arnab di dalamnya - dasarnya adalah daging lembu dan daging babi. Daging cincang disediakan daripadanya, dicampurkan dengan roti putih dan telur. Roti bujur dibuat dari daging cincang. Untuk memberi makanan rasa lebih berair, ia ditutup dengan lemak babi dan dihantar ke oven. "Kelinci" ini biasanya disajikan dengan sos bawang yang disiapkan dengan bawang cincang, tepung, mentega dan sup daging..
Walaupun menurut tradisi Lithuania lama, madu termasuk dalam resipi banyak hidangan. Ia juga digunakan di dapur moden. Contohnya, mereka memasak ayam dengan makanan manis ini di sini. Madu dicampurkan dengan bawang putih, minyak sayuran dan herba, bangkai disebarkan di bahagian dalam dengan campuran ini. Kemudian mereka digoreng hingga coklat keemasan, dan apabila selesai, mereka dipotong kecil dan dihidangkan biasanya dengan buah-buahan atau telur rebus. Tambahan berasingan untuk ayam boleh menjadi salad sayur-sayuran segar..
Menarik bukan sahaja untuk resipi mereka, tetapi juga untuk sejarah yang berkaitan dengan mereka, potongan "Jurate". Mereka disiapkan dari ayam cincang menggunakan roti, dan yang terakhir tidak hanya dicampurkan dengan daging, tetapi juga crouton kecil dari itu ditekan ke dalam potongan daging kuno, yang, ketika digoreng, menjadikannya merah dan renyah. Mereka mengatakan bahawa crouton ini kelihatan seperti air mata kuning dari Jurate yang muda dan cantik, menurut legenda, yang tinggal di laut. Suatu hari dia berenang ke permukaan dan jatuh cinta dengan teman lelaki Lithuania Kastytis. Tetapi dewa Parkunas mengetahui kisah romantis mereka dan membunuh pemuda itu. Dia merantai Jurate ke istananya, di mana dia kekal hingga hari ini dan terus menangis. Air mata telus keindahan membeku seperti ambar, yang dilempar ke darat oleh gelombang. Tetapi ini hanyalah legenda rakyat, tetapi sebenarnya potongan-potongan ini adalah hidangan yang sangat enak dan indah..
Di antara ikan, pike menempati tempat yang istimewa. Ia direbus, direbus dan dibakar dengan krim masam, sayur-sayuran dan rempah. Belut rebus dan ikan mas goreng juga dialu-alukan. Kentang rebus yang ditaburkan dill dan pasli biasanya dijadikan hiasan untuk hidangan ikan. Ikan juga dimasak menggunakan lemak babi.
Keseluruhan ceruk telah diperuntukkan untuk produk salai dalam masakan Lithuania. Penduduk tempatan mengambil pendekatan yang sangat bertanggungjawab terhadap proses merokok, setelah sebelumnya memberi asin pada daging yang telah disediakan. Mereka percaya bahawa asin adalah asas untuk merokok yang baik, dan suhu tertentu diperlukan untuk prosedur ini. Garam tidak boleh digunakan dalam keadaan panas, daging boleh merosot, begitu juga dalam keadaan sejuk. Mereka mencuba garam produk daging pada suhu + 2... + 7 darjah. Beberapa hidangan boleh dihisap selama beberapa hari, misalnya, skilandis, perut babi yang diisi dengan daging. Pada mulanya, dia terus diberi tekanan selama tiga hari, dan merokok selama seminggu..

Makanan ringan

Makanan ringan Lithuania seperti pâté hati yaknine telah menjadi terkenal di dunia. Resipi ini meluas dan digunakan di banyak restoran di seluruh dunia. Pertama, hati dibakar untuknya, kemudian direbus dengan bawang dan dipusingkan dengan penggiling daging. Jisim yang dihasilkan dicampurkan dengan anggur anggur, minyak dan garam, disebat sehingga konsistensi gebu homogen diperoleh. Selepas itu, ia dimasukkan ke dalam bekas bersama dengan lemak babi dan direbus di tempat mandi air..
Masakan Lithuania terkenal dengan sosejnya. Mereka disediakan bukan hanya dari daging babi; daging kambing atau daging kambing sering menjadi asas. Untuk melawan bau daging kambing yang tidak menyenangkan, ia boleh dicampurkan dengan daging babi cincang. Dagingnya dicincang halus dan dimasukkan ke dalam usus kecil babi. Kemudian sosej yang dihasilkan direbus dalam air masin dan kemudian digoreng. Hidangan ini disajikan panas dengan kentang atau kubis rebus. Dalam keadaan sejuk, dipotong menjadi kepingan, ia berfungsi sebagai makanan ringan bebas. Hidangan kebangsaan lama adalah buderay - sosej, di mana kentang digunakan sebagai ganti daging cincang. Ia sentiasa ada di meja orang Lithuania setiap hari..
Timun goreng adalah makanan ringan yang menarik. Mula-mula mereka direbus, kemudian dilumurkan tepung dan garam dan digoreng. Mereka berfungsi sebagai tambahan kentang atau dituangkan dengan madu dan dijadikan makanan berasingan. Orang Lithuania membuat percikan dari herring. Fillet ikan dipotong-potong, setiap potong dilapisi tepung roti dan digoreng dengan minyak dengan bawang. Di meja perayaan, anda sering menemui ikan haring dalam sos tomato dengan bawang. Hidangan seperti roti hitam adalah makanan pembuka yang enak untuk minuman bertenaga. Banyak salad Lithuania berdasarkan cendawan dan ikan. Daripada sayur-sayuran, ramuan yang paling biasa dalam salad adalah kacang, kubis dan wortel. Dalam masakan tempatan, jeli dan lobak merah juga disediakan dari yang terakhir menggunakan gelatin..
Hidangan tradisional yang popular di negara ini adalah keju Dainava buatan sendiri. Dalam susu rebus, keju cottage direbus, yang, setelah disejukkan, digiling melalui ayak, dicampur dengan telur mentah, krim masam dan marjerin, menambahkan jintan. Semua jisim ini dipanaskan, kemudian disejukkan lagi di bawah tekanan di dalam beg. Keju siap dikeluarkan, setelah menyimpan beg ke dalam whey.
Dari bahagian babi, selain hams, sternum dan kaki, bahkan kepala digunakan. Mereka membuat makanan ringan sejuk yang begitu indah. Seluruh kepala babi dimasak dengan rempah, kemudian tulang dibawa keluar dan dibungkus dalam beg, memberikan daging yang dihasilkan bentuk gulungan. Kegembiraan masakan seperti krim masam dan lobak.

Pencuci mulut dan pastri

Orang Lithuania sangat peka dan menghormati roti. Roti hitam Lithuania diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik di dunia. Jangka hayatnya mencapai dua bulan. Produk roti selalu ada di atas meja; makan tanpa mereka tidak diterima di Lithuania. Produk doh kegemaran penduduk tempatan adalah roti halia, dan resepinya berbeza: beberapa jenis dibakar di dalam ketuhar, yang lain direbus. Roti halia rebus dibuat menggunakan madu. Rasa manisnya direbus bersama gula, dan kemudian kepingan adunan tepung gandum dimasukkan ke dalam sirap yang dihasilkan. Semua ini direbus sehingga sirap pekat. Halia kuning dan putih dijadikan rempah untuk hidangan ini..
Pastri kebangsaan yang paling terkenal ialah kek shakotis - hiasan utama majlis perkahwinan. Sukar untuk memahami bagaimana rasanya lebih banyak - kuki, roti atau muffin. Tetapi dalam penampilan, ia pasti menyerupai cemara berduri. Namanya diterjemahkan dari bahasa tempatan - pokok bercabang. "Penampilan" ini disebabkan oleh prosedur penaik yang tidak biasa. Resipi ini telah tersebar jauh di luar negara, ia popular di Jerman, Poland dan bahkan di Jepun.
Malah terdapat sejarah penampilan kek seperti itu di Lithuania. Ini bermula dari zaman Komanwel, ketika ratu Lithuania Barbara mengumumkan bola besar. Dia mengundang banyak koki ke perayaan ini, yang seharusnya membuat hidangan yang luar biasa. Salah satunya adalah pemuda Yozas, yang jatuh cinta dengan anak perempuan bangsawannya yang kaya. Dia muncul dengan idea untuk membakar doh di atas arang, memutarnya di atas ludah. Semasa memutar, adunan ditutup dengan pertumbuhan yang luar biasa yang membuatnya kelihatan seperti cemara. Jozas diiktiraf sebagai koki terbaik, akibatnya, ratu menjadikannya koki utama dapurnya. Sebagai hadiah, dia meminta perhiasan yang dipakai oleh permaisuri untuk kekasihnya.
Di sebalik kesederhanaan resipi, membakar makanan istimewa seperti itu tidak begitu mudah. Kek itu masih disiapkan di atas ludah yang diputar, dicurahkan dengan adunan separa cair. Apabila beku, ia membentuk dahan. Koki dari seluruh dunia bersaing untuk menjadi yang terbaik dalam membakar makanan yang lazat ini. Adalah dipercayai bahawa semakin lama dahan, semakin baik tukang masak. Pada tahun 2008, satu rekod dibuat - ketinggian kek yang dipanggang adalah 2.5 m. Shakotis dengan sejarahnya yang berabad-abad menarik bahkan mereka yang tidak peduli dengan hidangan manis.
Pencuci mulut tradisional Lithuania adalah keju epal. Sebenarnya, ini kering dan kemudian marmalade epal yang dimampatkan, tetapi ternyata lebih enak. Epal, dipotong kecil, dicampur dengan gula, dibiarkan dalam periuk semalaman untuk memberikan jus. Keesokan harinya, jisim yang dihasilkan direbus dan dibawa ke puri dengan pengisar. Saus epal yang dihasilkan dicampurkan dengan gula dan direbus lagi - sehingga jisimnya menyerupai marmalade yang sangat tebal. Pada akhir memasak, buah manisan ditambahkan di sana, kadang-kadang buah kering dan cengkih tanah. Jisim rebus mesti dimasukkan ke dalam kain cheesecoth dan diperah. Kemudian kek dibentuk, yang diletakkan di atas satu sama lain, diselingi dengan papan sebagai penekan. Kemudian mereka dikeringkan selama seminggu. Secara tradisional, keju ini disediakan pada musim gugur - semasa musim menuai. Rawat boleh disimpan selama beberapa tahun..
Orang Lithuania juga membakar kuki - pumpernickel. Hazelnut, kayu manis dan amonium karbonat mesti dimasukkan ke dalam adunan yang diperbuat daripada tepung, mentega, telur dan gula. Kuki dibakar di dalam ketuhar dalam bentuk rhombus. Bir adalah minuman yang popular di Lithuania, oleh itu salah satu hidangan yang paling kerap di antara makanan yang dipanggang adalah jari untuknya. Mereka adalah batang adunan ragi yang ditaburkan dengan garam dan biji jintan sebelum digoreng. Kek shvituris juga dianggap sebagai hidangan manis kegemaran di negara ini; dipanggang menggunakan kacang walnut..

Minuman

Di luar negara, Lithuania disebut kerajaan bir. Tradisi pembuatan bir dari rumah masih ada di sini: resipi petani lama diturunkan dari generasi ke generasi oleh pembuat bir. Bir Lithuania dibezakan dengan rasa dan kualitinya yang sangat baik, ia tidak meletup di kepala, malah memuaskan dahaga anda. Kandungan alkohol di dalamnya bermula dari 2.8%, jadi walaupun anda minum banyak, anda pasti tidak akan mengalami mabuk. Anda boleh membeli minuman berbuih di setiap sudut di mana-mana bandar.
Terdapat banyak kilang bir yang terletak di wilayah negeri ini. Bir buatan sendiri juga dihargai di sini, wilayah Lithuania yang dipanggil Birzai terkenal dengannya. Bilangan bar bir juga hebat di sini, dan banyak makanan ringan yang tidak biasa disajikan di sini dengan minuman bir. Keju goreng, roti dengan bawang putih, telinga babi atau ekor, sosis panggang, kacang polong rebus dengan lemak babi - semua ini akan memukau walaupun gourmet yang paling gemar. Pengunjung ke bar dijamu bir dengan bangkai - tongkat daging babi dengan lauk kubis atau kacang polong. Bandar-bandar Lithuania adalah tempat syurga bagi penggemar bir.
Pelbagai jeli, teh dan kvass yang lazat popular di kalangan minuman bukan alkohol. Yang terakhir ini mempunyai resipi penyediaan yang berbeza, proses ini agak mudah, tetapi rasa minumannya sangat enak. Ia disediakan pada roti hitam kering dan ragi, menambahkan kismis ke minuman siap sebelum disuntik. Jus lemon atau asid sitrik juga merupakan bahan penting. Semasa melawat Lithuania, kvass tempatan mesti dirasakan - rasanya yang sangat baik akan dikenang lama.

Walaupun kepelbagaian gastronomi masakan kebangsaan Lithuania, dapat diketahui bahawa produk yang digunakan dalam hidangan yang berlainan pada dasarnya sama. Untuk lauk, ini adalah kentang yang dimasak dengan pelbagai cara; daging babi selalu terdapat dalam hidangan daging - sama ada sebagai daging utama atau dalam bentuk lemak babi untuk menggoreng. Mereka suka menggunakan bit dan krim masam dalam sup, dan banyak pencuci mulut disediakan menggunakan epal. Masakan Lithuania tidak mengganggu dan mesti dimakan ketika melakukan perjalanan melintasi hamparan negara Baltik yang mulia.

← Sebelumnya | Seterusnya →