Salmon. Huraian dan ciri umum

Ikan pemangsa, wakil keluarga salmon. Nama lain untuk salmon laut di beberapa wilayah adalah salmon. Spesies ini tersebar luas di lautan Atlantik dan Artik, ia juga boleh dijumpai di laut Putih dan Baltik.

  • Ikan salmon
  • Asal
  • Penerangan
  • Kitaran hidup
  • Pemijahan
  • Pengelasan
  • Subfamily salmon
  • Ikan putih subfamily
  • Subfamily kelabu
  • Ciri memancing
  • Pautan
  • Video

Berat rata-rata individu berkisar antara 8 kilogram, walaupun ada yang beratnya lebih dari 30 kg. Salmon bertelur di lembangan sungai: Neva, Kola, Dvina Utara dan banyak lagi. Di perairan Laut Hitam, terdapat spesies salmon yang kelihatan seperti ikan trout. Beratnya dapat mencapai 7 kilogram, dalam kasus yang jarang tumbuh hingga 24. Di Laut Kaspia terdapat salmon Caspian, yang beratnya rata-rata 14 kg. Ia tumbuh ke sungai yang mengalir - Kura, Tereku, Svir. Salmon yang dikurung darat lebih berat daripada spesies lain dan rata-rata mencapai 4 kg, maksimum - 12. Salmon adalah perwakilan khas ikan anadrom. Selalu tinggal di tasik atau laut, hanya untuk tujuan pembiakan, ikan itu naik di sepanjang sungai.

Ikan salmon

Seisi keluarga ikan dengan pelbagai bentuk dan saiz sesuai dengan nama Salmon. Tanpa menjadi ahli ichthyologist, sukar untuk mengetahui apa yang termasuk dalam "ikan merah" dan apa yang tidak. Kami akan cuba menjawab semua soalan yang berkaitan dengan salmon.
Ini bukan nama yang pasti, tetapi beberapa spesies disatukan dalam satu keluarga kumpulan. Beberapa subspesies dengan perwakilan berbeza bentuk dan ukuran berada di bawah definisi.

Selalunya apabila orang menyebut salmon, mereka bermaksud dua genera utama keluarga salmon, iaitu:
- Pasifik - genus ditentukan oleh bajak Lautan Pasifik, perwakilan terang boleh dianggap sebagai salmon merah jambu, salmon sockeye dan salmon chum;
- mulia - paling sering dijumpai dengan nama salmon, dalam kebanyakan kes, mereka bermaksud apabila mereka mengatakan salmon.

Selalunya perkataan ini dimasukkan dalam nama penuh individu, dengan mengambil kira ciri-cirinya. Contohnya, salmon Atlantic atau steelhead.
Setelah mengetahui bahawa itu adalah keluarga kumpulan yang berada di bawah definisi, dan bukan spesies tertentu, ada baiknya mengetahui dengan lebih terperinci semua yang berkaitan dengan nama ini..

Asal

Pisces adalah salah satu wakil kehidupan pertama, yang berasal dari asal-usul sejarah. Sejauh ini tidak ada data khusus mengenai pembentukan bentuk tertentu. Para saintis sering bertengkar mengenai spesies mana atau haiwan ini. Salmonid tidak terkecuali, memandangkan kesamaan struktur dengan ikan hering. Ini menyebabkan sebilangan pelancong. Malah terdapat klasifikasi di mana kedua keluarga ini berada dalam barisan yang sama..

Menurut kajian dan andaian ahli ichthyologists, salmon memulakan sejarahnya sekitar 145 juta tahun SM. Angka-angka ini berasal dari nenek moyang yang jauh, sementara perpecahan ke dalam keluarga terjadi kemudian, mungkin dalam jangka masa 62 hingga 25 juta tahun SM.
Perkataan itu sendiri berasal dari "lak" Indo-Eropah - yang bermaksud berbintik atau ditaburkan. Akar ini terdapat di Old Church Slavonic, yang berasal dari bunyi moden, "lak'-so-s". Ternyata kata "salmon" bermaksud adanya bintik-bintik gelap di bahagian luar.

Penerangan

Salmon mempunyai ciri-ciri umum yang menjadikannya dikenali:
- kehadiran sirip adiposa, tanpa sinar;
- keupayaan untuk menukar warna dan penampilan bergantung pada keadaan hidup.

Secara umum, individu mempunyai bentuk badan yang memanjang, sisiknya ditutup dari ekor ke kepala, kepala yang kosong tanpa antena. Terdapat garis sisi - ciri utama struktur.

Lokasi sirip:
- di bahagian tengah perut terdapat sirip pelvis, mempunyai 6 atau lebih sinar;
- di kedudukan bawah dada terdapat sirip dada tanpa sinar;
- sirip punggung yang betul di bahagian tengah belakang, dengan sepuluh atau lebih sinar;
- sirip adiposa, terletak betul-betul di belakang sirip punggung sebenar, tanpa sinar;
- sirip dubur - bertentangan dengan sirip adipose.

Tengkorak tidak selalu tulang, di kawasan yang signifikan mungkin terdapat pangkal tulang rawan. Mulut dibatasi oleh dua pasang tulang, rahang rahang atas dan anterior.

Panjang keseluruhan wakil keluarga ini mungkin berbeza-beza, beberapa spesimen tumbuh hingga 2 meter. Sesuai dengan ukuran, berat rata-rata mencapai 70 kg, perwakilan tertentu telah pecah dan ini adalah rekod. Individu kecil hidup dari 2 hingga 5 tahun, yang besar - sehingga 15 tahun.

Pemegang rekod dalam ukuran dan jangka hayat adalah taimen. Menurut kajian, dia hidup lebih dari 50 tahun. Panjangnya 2.5 m, beratnya melebihi 100 kg.

Kitaran hidup

Keluarga ini merangkumi salmonid air tawar dan anadromous. Kerana kenyataan bahawa pemijahan selalu terjadi di air tawar, setiap subspesies berperilaku berbeza.

Sebilangan dari saat penetasan telur tetap berada di takungan yang sama. Pada masa akan datang, mereka menghabiskan hidup mereka di dalamnya. Bentuk keluarga ini biasanya disebut tempat tinggal..

Anadromous - dari saat menetas, mereka dihantar ke perairan laut yang asin, dibawa arus, di sana mereka tumbuh menjadi ikan dewasa dan kembali mati.

Goreng anadrom dan penduduk memakan pelbagai serangga, telur budak kecil. Sekali di laut, perwakilan besar menjadi pemburu segala macam masalah persekolahan dan tanpa vertebrata. Orang dewasa menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di perairan laut, di mana mereka menambah berat badan dengan memberi makan secara aktif. Hanya setelah mencapai usia "tua", mereka kembali ke takungan asal mereka untuk bertelur.

Pemijahan

Salmon anadromous, untuk sebahagian besar, membawa keturunan hanya sekali seumur hidup mereka, mati, menyapu telur mereka. Pengecualian terdapat di antara ikan salmon, beberapa wakil spesies ini bertelur hingga empat kali. Tetapi ini adalah kes yang jarang berlaku yang mengesahkan peraturan umum.

Perubahan ketara berlaku dengan chum salmon, pink salmon dan wakil lain sebelum dihantar ke bertelur. Bahagian dalam badan dan bahagian luar mengalami metamorfosis.

Tubuh berubah warna, warna terang muncul, kekuningan hilang, bintik hitam atau merah muncul. Pada lelaki, bonggol di bahagian belakang mungkin mula terbentuk. Salmon merah jambu mendapat namanya tepat kerana ciri ini. Rahang juga mengalami perubahan, menjadi cangkuk, dan gigi lebih bulat..

Pada masa yang sama, organ dalaman berubah, usus, perut, hati merosot. Tisu otot memperoleh keanjalan dan kandungan lemak yang lebih besar, akibatnya, daging kehilangan warna dan rasa..

Pengelasan

Keluarga ini terbahagi kepada tiga keluarga kecil, iaitu:
- salmon;
- ikan putih;
- kelabu.

Di samping itu, terdapat pembahagian mengikut genus:
- Pasifik - habitat utama berasal dari namanya. Mereka mempunyai skala kecil dan sederhana. Telur warna oren. Ciri utamanya adalah kematian selepas bertelur. Perwakilan adalah - salmon merah jambu, salmon chinook, salmon chum, salmon sockeye, salmon coho.
- Salmon sebenar - mempunyai sinar yang lebih sedikit di sirip; remaja mempunyai gigi di bahagian belakang mulut. Walaupun perubahan warna pada musim kawin, telur tidak mati semasa musim kawin. Habitat Pasifik dan Lautan Atlantik. Tidak jarang dijumpai di: Laut Aral, Baltik, Hitam, Caspian. Mereka dicirikan oleh warna skala yang kaya.
- Loach adalah spesies yang mendapat namanya kerana kemunculannya. Timbangan yang sangat kecil memberikan kesan ketidakhadirannya sepenuhnya. Detasemen mereka merangkumi puluhan jenis, boleh menjadi tempat tinggal dan jalan masuk.

Trout (Latin trutta) adalah nama kolektif. Menggabungkan beberapa spesies ikan dari keluarga yang sama.

Subfamily salmon

Ikan bersirip Ray yang tergolong dalam keluarga salmon merupakan wakil spesies mereka yang menarik, dengan semua ciri khas. Sebilangan besar dari mereka terlibat dalam memancing, yang menduduki posisi terdahulu dan utama. Adalah mustahil untuk tidak memperhatikan rasa salmon, yang dikenali di seluruh dunia..

Salmon merah jambu adalah contoh yang paling mencolok. Habitat - perairan Lautan Pasifik, garis lintang utara Laut Jepun dan Okhotsk, pantai Kamchatka. Ia agak kecil dan panjangnya tidak lebih dari 76 cm, berat maksimum ialah 5.5 kg. Penampilannya berubah-ubah bergantung pada habitat, misalnya, berada di perairan laut terbuka, sisiknya menjadi ringan dan memperoleh bintik-bintik gelap yang berbeza. Seperti semua pendatang, waktu bertelur memerlukan perubahan yang jelas. Salmon bungkuk, turun ke sungai, menjadi coklat, dan kepala dan siripnya menjadi hitam. Jantan dalam tempoh pemijahan tumbuh bonggol yang sangat ketara dan mengubah rahang.

Subfamily salmon juga merangkumi: chum salmon, sockeye salmon, coho salmon, chinook salmon, salmon, kuzma, lake trout, char dan lain-lain..

Ikan putih subfamily

Ikan putih lebih daripada empat puluh spesies, ciri utamanya adalah:
- badan ditekan di sisi;
- kepala kecil;
- mata besar bulat secara geometri;
- mulut kecil.
Ikan putih mempunyai pantulan warna keperakan dari hijau kebiruan hingga coklat. Panjangnya boleh mencapai ukuran yang sangat mengagumkan dan beratnya lebih dari sepuluh kilogram. Habitatnya sangat luas dari bahagian utara Amerika hingga Asia, sementara ikan putih suka air bersih dan sejuk. Ikan putih adalah pemangsa yang memburu aliran air di salib, lebih suka kedalaman dan kemurungan.

Perwakilan ikan putih adalah: nelma, muksun, omul, peled, vendor Eropah, vendor Siberia, ikan putih Ussuri, ikan putih yang tertarik, tugun dan lain-lain..

Subfamily kelabu

Subfamily ikan yang sangat cantik. Ramai pakar ichthyologists memisahkan uban dari salmon, memandangkan mereka terpencil.

Penampilan uban sangat berbeza bergantung pada takungan. Biasanya bahagian belakang berwarna hijau tua, berwarna kelabu-hijau, sirip punggung yang jelas dengan banyak sinar, hingga 24 keping. Badan dan peritoneum lebih ringan, terdapat jalur membujur dari kepala ke ekor.

Ciri khas kelabu adalah sirip punggung yang terang dan besar. Grayling bukanlah individu yang besar, walaupun mencatat berat lebih dari 6.5 kg, tetapi ekor dengan berat 1-2 kg lebih biasa.

Dia lebih suka perairan bersih dan sejuk. Sebilangan besar wakil subspesies yang diketahui tinggal di wilayah Rusia. Grayling biasanya menetap di sungai dan tasik dengan dasar berbatu. Terdapat hampir di mana-mana di seluruh Rusia, di mana keadaan sesuai dengan pilihannya.

Grayling merangkumi: Siberia, akhir - Siberia, Eropah, Baikal putih, Kamchatka, Alaskan dan kelabu Mongolia. Nama-nama itu menentukan wilayah tempat tinggal.

Kitaran hidup pelbagai spesies berkumpul secara umum, tetapi masih berbeza bergantung pada habitatnya.

Salmon mula bertelur ketika berumur 4 - 6 tahun. Untuk melakukan ini, dia memanjat jeram ke hulu untuk jarak yang sangat jauh. Bergantung pada bentuk ("musim bunga" atau "musim sejuk") ikan mula bertelur pada musim panas atau akhir musim luruh. Masa pra-pemijahan biasanya dihabiskan di sungai yang cetek dan cepat dengan dasar berpasir. Selama ini, ikan menurunkan berat badan, daging menjadi pucat. Untuk bertelur, betina mengeluarkan lubang di tanah, yang dituangkan ketika pemijahan selesai. Selepas bertelur, individu kehilangan berat badan lebih banyak, dan ada yang mati sepenuhnya. Sisa kawanan itu kembali ke hilir, atau tinggal di kawasan yang lebih tenang di mana ia bertambah berat.

Ciri memancing

Salmon hanya ditangkap di sungai, kerana sangat sukar untuk mendapatkan kawanan di laut atau tasik. Anda boleh menangkap ikan di batang berputar dengan batang dua tangan yang keras, atau di dasar yang berlari. Dianjurkan untuk memilih umpan yang berat, kerana ikan menggigit secara aktif berhampiran bahagian bawah. Semasa memilih warna umpan, disarankan untuk mengutamakan tembaga perak dan merah. Umpan mesti sesuai untuk kedalaman dan arus di sungai. Permainan yang paling menarik dan menghiburkan adalah ketika umpan mencapai dasar pada sudut 45 darjah dan dilemparkan ke seberang sungai. Setelah ikan memukul cangkuk, ikan itu tenggelam ke dasar, menggelengkan kepalanya dan melompat keluar dari air. Lelaki boleh melakukan pergerakan tajam, memusingkan badan mereka sendiri.

Salmon tetap kuat lebih lama daripada ikan pemangsa yang lain, jadi bersabarlah.

Siapa ikan salmon? Spesies salmon

Siapa di antara kita yang tidak suka ikan merah? Satu kaviar bernilai sesuatu! Tetapi, sayangnya, kebanyakan orang tahu sedikit tentang salmon itu sendiri, cara hidup mereka dan spesies mana yang sebenarnya salmon. Sebagai ahli psikologi, saya telah banyak berjumpa dengan pelbagai wakil keluarga salmon, baik secara teori dan "hidup", dan oleh itu saya menganggap adalah tugas saya untuk menjelaskan isu ini. Dari catatan ini, anda akan mengetahui jenis ikan salmon, jenis salmon apa dan perbezaannya.

Kandungan:

Adakah terdapat ikan salmon?

Selalunya orang berminat dengan jenis ikan apa - salmon. Mari kita segera menentukan bahawa salmon adalah ikan dari dua genera keluarga salmon (Salmonidae) - genus salmon Pasifik (Oncorhynchus) dan genus salmon mulia (Salmo). Kadang-kadang perkataan "salmon" dimasukkan secara langsung dalam nama-nama sepele dari beberapa spesies ikan ini, misalnya, salmon steelhead - mykiss (Oncorhynchus mykiss) atau salmon Atlantik (aka salmon mulia) - lebih dikenali sebagai salmon (Salmo salar). Mungkin, ia adalah salmon yang paling sering disebut salmon, yang bermaksud spesies tertentu.

Salmon berbeza

Perkataan "salmon" itu sendiri berasal dari kata Indo-Eropah yang lemah dan bermaksud "berbintik", "berbintik-bintik". Sehingga abad ke-16, kata "salmon" dalam bahasa Rusia adalah feminin, sekarang ini adalah maskulin. Nama keluarga salmon - Salmonidae - berasal dari akar salio Latin - untuk melompat dan dikaitkan dengan tingkah laku pemijahan (butiran di bawah di bahagian ini Pembiakan dan penghijrahan salmon).

Spesies salmon

Sebagai tambahan kepada dua genera salmon, keluarga salmon juga termasuk taimen, lenok, grayling, char, whitefish dan palii. Tetapi, sekali lagi, di sini kita hanya bercakap mengenai salmon - Pasifik (Oncorhynchus) dan bangsawan (Salmo). Berikut adalah penerangan ringkas dan perbezaan utama antara genera ini..

Salmon Pasifik (Oncorhynchus). Kumpulan ini merangkumi salmon merah jambu, chum salmon, coho salmon, sima, sockeye salmon, chinook salmon dan beberapa salmon Amerika yang tinggal di perairan kita. Perwakilan genus ini bertelur sekali seumur hidup dan mati sejurus selepas bertelur..

Salmon Sockeye adalah wakil salmon Timur Jauh yang paling terang

Salmon mulia, atau nyata (Salmo), tidak seperti rakan Pasifik mereka, setelah bertelur, sebagai peraturan, tidak mati dan dapat membiak beberapa kali sepanjang hidup mereka. Kumpulan salmon ini merangkumi salmon yang terkenal dan banyak spesies ikan trout..

Salmon - salmon mulia besar

Pembiakan dan penghijrahan salmon

Semua salmon bertelur di dalam air tawar. Setelah menetas, goreng tumbuh dan sama ada berada di takungan yang sama di mana mereka dilahirkan (dalam bentuk salmon penduduk), atau meluncur ke laut (bentuk anadromous), di mana, setelah memberi makan, mereka menjadi ikan dewasa. Setelah mencapai kematangan seksual, salmon seperti itu kembali ke sungai, di mana mereka bertelur. Sebilangan besar salmon cuba kembali ke sungai yang sama di mana mereka dilahirkan, dan sebahagiannya (misalnya, salmon sockeye) bahkan ke tempat pemijahan yang sama. Tingkah laku ini disebut "homing" (dari rumah - rumah).

Pemijahan ikan salmon adalah fenomena besar, tetapi jangka pendek

Pemakanan salmon

Juvenil dan penduduk (air tawar) memberi makan serangga, telur dan ikan goreng. Semasa tempoh makan di laut, salmon dewasa memakan spesies ikan dan invertebrata yang lebih kecil.

Memancing dan membiak salmon

Semua salmon adalah ikan komersial yang berharga. Salmon anadromous dituai di laut, kerana daging mereka kehilangan sedikit rasa ketika berpindah dari air laut masin ke air tawar. Sebagai objek salmon amatur, pada pendapat saya, ikan yang paling menarik.

Berkat tradisi salmon yang kembali ke sungai asalnya (homingu) kerana bertelur, salmon dibiakkan di kilang ikan. Kilang ikan biasanya dibina di sungai. Ikan yang akan bertelur ditangkap, telur diambil dan disenyawakan. Telur goreng yang diperoleh setelah pengeraman diternak dan dilepaskan kembali ke sungai. Goreng meluncur ke laut, memberi makan dan kembali ke sungai asalnya setelah satu tahun atau beberapa tahun. Berkat pendekatan ini, kadar kelangsungan hidup salmon remaja meningkat dengan ketara.

Bentuk salmon kediaman (air tawar), seperti ikan trout, diternak di ladang ikan dari waktu pembuahan telur hingga ikan dewasa siap dijual.

Sebenarnya, itu sahaja. Sekarang anda tahu siapa salmon dan apa itu. Sebagai kesimpulan, saya mengemukakan video pendidikan pendek mengenai kehidupan salmon.

Mengapa salmon berguna dan cara memasaknya di rumah

Ikan merah adalah salah satu makanan paling sihat di planet ini. Kerana pengedarannya yang luas, semua orang tahu tentang nilainya. Namun, hanya sedikit orang yang tahu bahawa salmon boleh membahayakan kesihatan. Apa faedah dan bahaya salmon: kita akan mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang disembunyikan oleh produk popular ini.

Penerangan dan jenis salmon

Salmon adalah nama kolektif untuk beberapa spesies ikan dalam genus Salmoniformes. Mereka tinggal di lautan Atlantik utara dan Pasifik dan anadromous. Ini bermaksud bahawa kebanyakan spesies salmon dilahirkan di air tawar, berhijrah ke laut dan kembali ke air tawar untuk membiak atau bertelur..

Penampilan salmon sangat berbeza dari spesies ke spesies. Sebilangan ikan berwarna biru keperakan, sementara beberapa ikan mempunyai bintik hitam di sisi atau garis merah terang. Sebilangan besar salmonid mengekalkan satu warna ketika berada di air tawar dan kemudian berubah warna ketika berada di air garam.

Jenis ikan ini paling kerap dilombong secara komersial:

  • Salmon Chinook (Oncorhynchus tschawytscha), juga dikenali sebagai salmon raja: dianggap sebagai salah satu spesies terbaik. Ikan ini tinggi lemak dan mempunyai daging lembut yang berwarna dari putih hingga merah gelap..
  • Salmon Coho (Oncorhynchus kisutch) kadang-kadang disebut salmon perak kerana warnanya: ikan mempunyai daging merah terang dan tekstur yang sedikit lebih halus daripada salmon chinook (tetapi rasa serupa).
  • Salmon merah jambu (Oncorhynchus gorbusha) adalah salmon Pasifik yang paling banyak, juga disebut salmon merah jambu. Ikan itu mempunyai daging yang sangat ringan dan beraroma. Salmon jenis ini rendah lemak. Salmon merah jambu sering dituai untuk pengetinan, tetapi ia juga boleh didapati di pasar segar, beku dan salai..
  • Salmon sockeye (Oncorhynchus nerka), atau salmon merah, dengan daging merah-oren dan aroma yang kaya.
  • Salmon (Salmo Salar) atau salmon Atlantik. Walaupun beberapa spesies salmon tinggal di Lautan Pasifik, hanya yang tinggal di Atlantik. Pada masa ini, spesies ini dibiakkan di ladang, kerana ia mempunyai reputasi yang sangat baik..
  • Salmon Chum (Oncorhynchus keta), atau salmon "anjing", menerima nama ini kerana bentuk gigi yang tidak biasa. Ikan itu adalah ikan kecil dengan daging merah jambu pucat dan kandungan lemak yang lebih rendah. Ia biasanya dalam tin atau dijual beku.
  • Trout (Oncorhynchus S. Fario) adalah spesies salmon air tawar. Biasanya kecil, dijual segar atau salai.

Vitamin dan mineral dalam salmon

Salmon adalah salah satu makanan berkhasiat di sekitar. Ikan yang sihat dan berlemak ini penuh dengan nutrien, sehingga dapat meminimumkan faktor risiko sejumlah penyakit. Selain itu, ia lazat, serba boleh dan banyak terdapat..

Salmon adalah salah satu sumber terbaik asid lemak omega-3 EPA dan DHA. Setiap hidangan salmon ternakan (seratus gram) mempunyai 2.3 g sebatian ini, hidangan salmon liar yang serupa mempunyai 2.6 g.

Tidak seperti lemak lain, lemak omega-3 dikenal sebagai lemak "penting", yang bermaksud bahawa setiap orang digalakkan untuk mendapatkannya dari diet, kerana badan itu sendiri tidak dapat membuatnya.

DHA dan EPA dikreditkan dengan beberapa aspek manfaat tubuh, seperti mengurangkan keradangan, menurunkan tekanan darah, risiko barah, dan meningkatkan fungsi sel arteri..

Di samping itu, faedah salmon untuk manusia dijelaskan oleh tahap B-vitamin yang cukup besar. Seratus gram produk mengandungi jumlah berikut:

  • B1 (tiamin): 18% daripada DV
  • B2 (riboflavin): 29%;
  • B3 (niasin): 50%;
  • B5 (asid pantotenik): 19%;
  • B6: 47%;
  • B9 (asid folik): 7%;
  • B12: 51%.

Vitamin ini terlibat dalam beberapa proses global dalam tubuh, termasuk mengubah makanan menjadi tenaga, membina semula dan memperbaiki DNA, dan mengurangkan keradangan yang boleh menyebabkan penyakit jantung..

Semua vitamin B didapati berfungsi bersama untuk menyokong fungsi otak dan sistem saraf yang optimum.

Antara lain, salmon adalah sumber kalium yang baik. Ini berlaku terutamanya untuk salmon liar, yang menyediakan 18% daripada keperluan harian setiap 100 gram. Mineral ini mengawal tahap tekanan darah, sehingga mengurangkan risiko strok. Oleh itu, khasiat salmon sangat penting bagi lelaki berusia lebih dari 50 tahun..

Ikan mempunyai kandungan selenium yang tinggi. Mineral ini terbukti dapat melindungi kesihatan tulang, memperbaiki penyakit tiroid, dan mencegah barah.

Salmon mengandungi astaxanthin, sebatian dengan manfaat kesihatan yang ketara. Oleh kerana ia adalah antioksidan dari kumpulan karotenoid, dialah yang memberi ikan warna merah kepada ikan.

Astaxanthin mengurangkan risiko penyakit jantung dengan menurunkan kolesterol LDL ("buruk") dan meningkatkan kolesterol HDL ("baik"). Bahan ini dipercayai memiliki kemampuan untuk bertindak balas dengan Omega-3 untuk melindungi otak dan sistem saraf..

Nilai pemakanan dan kandungan kalori salmon

Salmon adalah produk protein. Seperti lemak Omega-3, protein adalah makronutrien penting yang perlu diperoleh seseorang daripada diet mereka..

Ia memainkan peranan penting dalam tubuh, termasuk membantu pulih dari kecederaan, melindungi sistem rangka dan mengekalkan jisim otot semasa penuaan dan penurunan berat badan..

Satu lagi sifat ikan adalah seperti berikut. Selain itu, triptofan, yang terdapat dalam salmonid, adalah sumber seratonin, yang dapat membantu mengatasi kemurungan..

Selain itu, kerana ikan ini adalah sumber vitamin D yang sangat baik, memakannya juga dapat membantu meningkatkan mood, melindungi dari degenerasi makula, dan membantu kesihatan tulang..

Satu keping salmon seberat 125 g mengandungi 22 - 25 g protein. Kandungan kalori bagi sebilangan saiz ini ialah 185 kkal, yang tidak banyak. Produk ini mengandungi 0.9 g lemak tepu, dan 3.6 g sebatian tak jenuh dengan sifat penyembuhan, tidak mengandungi karbohidrat. Oleh itu, faedah salmon untuk wanita hamil dan menyusui tidak dapat dinafikan..

Khasiat salmon yang berguna

Adalah dipercayai bahawa makan ikan dua kali seminggu adalah cara yang baik untuk meningkatkan kesihatan jantung. Orang yang kerap memakan produk ini dilindungi dari perkembangan banyak keadaan yang boleh menyebabkan bahaya. Omega-3 mengurangkan keradangan di dalam badan. Proses ini menjadi punca kepada banyak masalah kesihatan, termasuk diabetes, penyakit jantung, jenis barah tertentu, dan artritis. Sifat omega-3 dapat mencegah pembekuan darah yang boleh menyebabkan bahaya serius.

Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa lemak sihat dapat membantu melambatkan masalah kognitif seperti penurunan kognitif yang berkaitan dengan Alzheimer dan usia. Sehubungan dengan itu, faedah perut salmon, yang mengandungi paling banyak lemak, menonjol..

Untuk jantung dan saluran darah

Makan ikan salmon secara berkala dapat melindungi dari penyakit jantung. Ini disebabkan oleh sifat salmon untuk meningkatkan Omega-3 dalam darah, yang dapat mengimbangi peningkatan kandungan asam lemak omega-6 dalam darah, yang merupakan ciri khas beberapa orang.

Apabila keseimbangan dua asid lemak di atas tidak seimbang, risiko penyakit jantung meningkat.

Untuk otak dan sistem saraf

Banyak kajian menunjukkan bahawa memasukkan ikan salmon dalam makanan dapat meningkatkan fungsi otak. Ia mengurangkan simptom kemurungan, melindungi kesihatan otak janin semasa hamil, mengurangkan kegelisahan, melambatkan kehilangan ingatan seiring bertambahnya usia, dan mengurangkan risiko demensia. Salmon penyusuan disarankan tanpa gagal kerana sifat di atas.

Untuk tulang dan sendi

Tulang sangat penting dalam tubuh - ia memberikan struktur badan, melindungi organ dan otot, jadi penting untuk merawatnya. Diet yang seimbang dengan kalsium dan vitamin D yang mencukupi dari salmon adalah kaedah untuk membina blok untuk tulang yang sihat seiring bertambahnya usia. Sifat produk ini sangat luar biasa..

Untuk penglihatan

Orang yang kerap mengonsumsi Omega-3 terbukti mempunyai risiko yang lebih rendah untuk menghidap penyakit makula (retina). Kerana salmon kaya dengan nutrien ini, faedahnya untuk meningkatkan penglihatan sangat berharga..

Untuk kulit

Seiring bertambahnya usia, bintik-bintik gelap, kedutan dan jeragat mula muncul di kulit. Sebenarnya, wanita muda mungkin mempunyai kulit berminyak atau kering, yang cenderung mudah pecah atau mengelupas. Salmon sangat disyorkan untuk meningkatkan kesihatan kulit.

Omega-3, protein dan vitamin D membantu sel menghasilkan kolagen, keratin dan melanin. Sifat bermanfaat ini akan membantu kulit mengekalkan air, sehingga mengurangkan kedutan dan cela. Astaxanthin membantu membunuh bakteria dan radikal oksigen toksik dan meningkatkan keanjalan kulit. Khasiat ini memberi khasiat untuk khasiat salmon bagi wanita..

Dengan penyakit kelenjar tiroid

Sifat bermanfaat salmon, seperti yang telah dinyatakan, terletak pada kandungan Omega-3 yang tinggi. Makan ikan ini mempunyai kaitan langsung dengan kesihatan tiroid dan kerana kandungan yodiumnya yang tinggi. Tidak hairanlah salmon adalah sebahagian daripada diet seimbang yang mendapat manfaat daripada penyakit ini.

Untuk pencegahan barah

Kanser boleh disebabkan oleh ketidakseimbangan antara Omega-3 dan Omega-6 dalam tubuh, mengakibatkan pertumbuhan toksik, keradangan, dan percambahan sel yang tidak terkawal. Cara mengurangkan kemudaratan ini?

Menambah ikan ini ke dalam diet anda dapat membantu meningkatkan tahap komponen pertama, sehingga mengurangkan keradangan dan toksin di dalam badan anda. Manfaat salmonid terbukti berguna untuk merawat barah dan mencegah perkembangannya. Mereka juga dapat mencegah kehilangan otot yang disebabkan oleh kemoterapi..

Dengan diabetes

Mendapatkan cukup lemak sihat secara berkala sangat penting bagi pesakit diabetes yang mempunyai risiko peningkatan penyakit jantung dan strok.

DHA dan EPA melindungi sel-sel yang melapisi saluran darah, mengurangkan tanda-tanda keradangan, dan meningkatkan fungsi arteri selepas makan. Orang yang kerap makan salmon mempunyai risiko berkurangnya kegagalan jantung dan cenderung untuk menderita penyakit jantung.

Ikan adalah sumber protein berkualiti tinggi yang membantu seseorang merasa kenyang. Lebih-lebih lagi, manfaat kesihatan fillet salmon meningkatkan metabolisme.

Salmon pelangsingan

Pengambilan salmon dapat membantu menurunkan berat badan dan mengekalkannya. Seperti makanan berprotein tinggi yang lain, mereka membantu mengatur hormon yang mengawal selera makan dan membuat anda merasa kenyang.

Selain itu, sifat ikan ini sedemikian rupa sehingga setelah memakannya, kadar metabolisme meningkat. Asid Lemak Boleh Menggalakkan Penurunan Berat Badan dan Mengurangkan Lemak Perut pada Orang Yang Berat Badan.

Di samping itu, salmon rendah kalori. Hidangan salmon 125 gram hanya mempunyai 206 kalori, sementara spesies yang kurang berlemak malah kurang pada 182 kalori..

Pada usia berapa salmon boleh diberikan kepada anak-anak

Para penyelidik mendapati bahawa asid lemak DHA dan EPA, dalam kombinasi tertentu, dapat membantu mengurangkan gejala ADHD (gangguan hiperaktif kekurangan perhatian) pada kanak-kanak. Gabungan ini juga didapati bermanfaat bagi kanak-kanak dengan autisme dan disleksia. Setiap ibu menyusu memerlukan salmon kerana khasiatnya luar biasa.

Kerosakan ikan ini kepada kanak-kanak boleh disebabkan oleh reaksi alahan secara eksklusif. Sekiranya tidak ada manifestasi seperti itu, anda boleh menjadikannya sebahagian daripada diet anak-anak dengan selamat. Cadangan perubatan menyatakan bahawa dua hidangan ikan setiap minggu bermanfaat bagi seorang kanak-kanak. Untuk kanak-kanak berumur satu hingga dua tahun, ini adalah 30-40 g produk, 50 g - untuk usia tiga hingga enam tahun, 70 g - untuk kanak-kanak berumur lebih dari enam tahun.

Dipercayai bahawa kemungkinan bahaya dari ikan mungkin berasal dari kandungan merkuri di dalamnya. Walau bagaimanapun, salmon dianggap selamat dalam hal ini..

Salmon mana yang lebih sihat: bertani atau liar

Diet yang sihat merangkumi dua hingga tiga hidangan ikan berlemak setiap minggu. Salmon mungkin salah satu jenisnya yang paling popular. Ia tidak mempunyai bau amis yang kuat atau rasa yang keras, mudah didapati dan boleh disediakan dengan pelbagai cara..

Tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, disarankan untuk memilih salmon liar daripada salmon ternakan untuk mendapatkan semua manfaat dan khasiat. Terdapat beberapa sebab untuk ini..

Pertama, salmon ternakan hidup berdasarkan diet buatan. Beberapa ladang memberi makan ikan dengan makanan yang tidak dapat dijumpai di lautan: tepung ikan dan lemak, ayam, biji-bijian dan protein sayuran (paling sering kedelai). Hasilnya adalah daging yang mengandungi lebih banyak kalori dan asid lemak omega-6 yang tidak sihat yang boleh menyebabkan bahaya.

Pelbagai jenis petani juga mengandungi jumlah lemak yang berlipat kali ganda, termasuk lemak tepu. Walau bagaimanapun, kedua-dua spesies mempunyai jumlah protein dan kolesterol yang hampir sama. Tahap selenium juga dua kali lebih tinggi dalam salmon liar berbanding di ladang. Terdapat faedah daripada memakan ikan salmon seperti itu, tetapi lebih baik memilih spesies liar dengan sifat terbaik..

Ikan ternakan juga boleh beracun dan berpotensi membahayakan. Contohnya, stik yang dimasak secara komersial kadang-kadang tercemar dengan bifenil poliklorin (PCB).

Manfaat dan kemudaratan kaviar salmon

Kaviar salmon bukan sekadar makanan istimewa yang indah. Ia juga mempunyai beberapa faedah dan khasiat kesihatan yang luar biasa. Jadi, satu sudu kaviar mengandungi lebih daripada 1 gram lemak tak jenuh sihat..

Di samping itu, ia juga merupakan sumber vitamin B12 yang sangat baik, yang bertanggungjawab untuk membuat sel darah merah dan membantu tubuh menggunakan asid lemak. Selenium, faedahnya tidak dapat dinafikan, juga terdapat dalam kaviar. Ia berfungsi sebagai antioksidan bersama dengan vitamin E untuk melindungi sel dari kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas dan sebatian lain dalam tubuh yang boleh menyebabkan penyakit jantung atau barah..

Kaviar juga kaya dengan vitamin A dan E, yang penting untuk pertumbuhan sel dan sistem imun yang sihat. Satu sudu kaviar mengandungi kira-kira sepersepuluh dari nilai harian sebatian ini.

Salmon roe juga tinggi protein dan rendah lemak trans dan karbohidrat, yang berbahaya jika berlebihan. Makanan istimewa ini juga kaya dengan kalium, yang menurunkan tekanan darah. Kalium juga dianggap dapat membantu mencegah penumpukan batu ginjal, dan beberapa penghidap migrain merasa dapat membantu melegakan gejala.

Keburukan kaviar salmon mungkin kerana ia mempunyai kadar kolesterol tinggi. Kandungan natrium produk adalah satu lagi kelemahan. Kaviar direndam dalam larutan garam semasa pemprosesan, yang menyebabkan peningkatan kandungan bahan ini. Sifat produk ini sama dengan ikan masin. Manfaat salmon seperti itu tidak dipertikaikan, tetapi garam berlebihan mengurangkannya..

Mengapa susu salmon baik untuk anda

Susu salmon boleh bermanfaat bagi tubuh kerana kandungan protein dan lemak yang tinggi. Khasiatnya serupa dengan ikan itu sendiri. Anda boleh memasaknya dengan pelbagai cara: goreng dan gunakan sebagai pengisian pai, penkek, dan sebagainya. Satu-satunya bahaya pada produk ini adalah berkaitan dengan reaksi alahan yang mungkin berlaku.

Kebaikan dan keburukan salmon salai

Salmon salai mempunyai sifat bermanfaat dan berbahaya. Seperti segar, ia adalah sumber protein, vitamin B dan D yang baik, magnesium dan selenium. Tahap tinggi DHA dan EPA membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, mencegah degenerasi makula dan penyakit Alzheimer.

Sebaliknya, salmon asap tinggi natrium. Sebagai contoh, 120 g produk mengandungi 666 mg natrium, yang lebih daripada satu pertiga dari nilai harian..

Sebelum ikan salai, ia diproses dengan menambahkan garam dalam bentuk air garam (campuran garam, air dan rempah) atau kristalnya. Garam mengurangkan kandungan lembapan salmon, yang membantu memanjangkan jangka hayatnya. Ia juga membantu mencegah pertumbuhan mikroba yang boleh menyebabkan keracunan makanan..

Sebilangan besar salmon salai adalah salai sejuk, yang bermaksud dimasak pada suhu yang tidak cukup tinggi untuk membunuh bakteria berbahaya. Oleh itu, ada kemungkinan bahaya dari Listeria monocytogenes, bakteria yang boleh menyebabkan keracunan makanan yang jarang tetapi serius, terutama pada wanita hamil, orang tua, dan orang dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah..

Salmon salai panas berwarna lebih ringan dan lebih longgar. Ia diproses pada suhu sekitar 80 ° C dan siap sepenuhnya untuk digunakan Walaupun rawatan haba, ia juga boleh memudaratkan jika proses teknologi terganggu.

Terdapat juga kebimbangan bahawa makan makanan asap dapat meningkatkan risiko barah. Salmon asap mengandungi nitrat dan nitrit, hasil sampingan dari merokok. Keburukan mereka terletak pada fakta bahawa mereka dapat diubah dalam tubuh menjadi sebatian N-nitroso, yang bersifat karsinogenik. Oleh itu, terdapat kebaikan dan keburukan salmon asap untuk badan..

Adakah Salmon Kalengan Sihat

Salmon dalam tin kaya dengan protein, vitamin D, kalsium (dari tulang), dan lemak omega-3 yang sihat. Oleh itu, faedahnya nampak jelas. Hidangan makanan kalengan yang ideal ialah 75 g, atau setengah cawan (125 ml).

Semua jenis salmon dalam tin (salmon merah jambu, salmon coho dan salmon sockeye) adalah pilihan yang sihat. Lebih baik membeli makanan dalam tin dengan tulang untuk mendapatkan kalsium yang paling banyak. Keburukannya mungkin disebabkan oleh peningkatan kandungan natrium, jadi lebih baik mencari produk yang paling masin..

Kelebihan lemak salmon

Terutamanya, kelebihan minyak ikan salmon terletak pada kemampuannya untuk mengurangkan keradangan. Ini adalah proses yang sangat berbahaya. Ia boleh menyebabkan kenaikan berat badan, sakit sendi, keadaan autoimun, ulser perut, dan strok. Asid lemak omega-3 yang terdapat dalam minyak salmon mengatur hormon yang bertanggungjawab untuk ini. Yang terakhir, pada gilirannya, mengaktifkan jalur selular, ekspresi gen, dan biomolekul anti-radang yang mencegah migrain, arthritis, psoriasis, kolitis ulseratif, sklerosis berganda, penyakit Crohn, obesiti yang disebabkan oleh keradangan, dll..

Kelebihan minyak ikan salmon juga dapat meningkatkan kesihatan kulit, mendorong pertumbuhan rambut dan mencegah keguguran rambut, memberi nutrisi kepada folikel.

Memasak salmon di rumah

Salmon mempunyai daging yang sihat dan enak yang mudah dimasak. Ia sedap dipanggang, digoreng, atau panggang, ditambah ke salad dan pai, dan sebagainya. Untuk mendapatkan faedah kesihatan maksimum dan mengurangkan bahaya dari salmon, disarankan menggunakan kaedah memasak tanpa lemak..

Salmon dalam sos berkrim

Sebilangan besar resipi salmon mencadangkan memakannya dengan kulit. Tetapi untuk memaksimumkan produk, lebih baik tidak menggunakannya. Agar salmon dalam sos berkrim benar-benar enak, anda perlu menggunakan krim berat.

Salah satu resipi ini memerlukan:

  • 3 sudu besar l. jus lemon;
  • 1/4 cawan kaldu ayam atau ikan, wain putih, atau air
  • 2/3 cawan krim berat
  • 1 sudu besar l. minyak goreng;
  • garam;
  • lada hitam yang baru digiling;
  • 700 g fillet salmon;
  • pasli untuk hiasan.
  1. Buat sos krim lemon. Untuk melakukan ini, tuangkan jus lemon, kaldu dan krim ke dalam periuk kecil dan didihkan..
  2. Kurangkan suhu hingga rendah, tutup periuk dan masak perlahan selama 10 minit, tambah garam dan lada.
  3. Buka periuk pada satu atau dua minit terakhir dan tingkatkan suhu memasak untuk menebal sos sedikit..
  4. Semasa sos memasak, bilas salmon dengan air sejuk dan keringkan dengan tuala kertas.
  5. Tuangkan minyak ke dalam periuk, panaskan dengan api yang tinggi selama 90 saat.
  6. Kemudian fillet dibentangkan dalam periuk.
  7. Goreng selama 3 - 5 minit, bergantung pada ketebalan ikan. Fillet setebal 3 cm akan masak lebih kurang 5 minit.
  8. Dengan menggunakan spatula logam, putar dan masak selama 1 - 5 minit lagi.

Fillet salmon yang sudah siap dibentangkan dalam piring yang dalam dan dituangkan dengan sos panas. Taburkan dengan pasli cincang di atas untuk hiasan.

Salmon masin

Untuk pengasinan, ikan mentah dimasukkan ke dalam campuran garam dan gula. Proses ini berterusan selama 4 hari di dalam peti sejuk, selepas itu salmon masin ringan dihiris nipis dan dimakan sejuk..

Biasanya disajikan sebagai makanan ringan, ia juga bagus untuk sandwic atau sebagai hidangan utama. Rasa salmon asin serupa dengan salmon asap, tetapi mempunyai tekstur yang lebih tegas. Di samping itu, kaedah memasak ini lebih berbahaya dan lebih bermanfaat, kerana pemprosesan salmon masin ringan adalah minimum..

Untuk resipi pengambilan salmon, anda memerlukan:

  • fillet salmon - 500 g;
  • 2 sudu besar l. garam;
  • 2 sudu kecil Sahara.

Sekiranya fillet salmon lebih tebal daripada 1.5 cm, lebih baik memotongnya menjadi 2 lapisan.

Salmon dimasukkan ke dalam piring kaca, gula dan garam disapu ke dalamnya dari semua sisi.

Bekas ditutup dengan penutup, diletakkan di dalam peti sejuk dan dibiarkan garam selama 4 hari, selepas itu salmon masin boleh dimakan.

Bahaya dan kontraindikasi salmon

Salmon boleh memudaratkan kerana mengandungi purin, yang dapat memperburuk serangan gout. Oleh itu, jika anda menghidap penyakit ini, anda tidak boleh makan ikan..

Satu lagi bahaya yang mungkin berlaku pada tubuh boleh menyebabkan reaksi alergi yang mungkin berlaku.

Terdapat kontroversi mengenai manfaat kesihatan salmon mentah. Adakah ia mempunyai sifat berbahaya? Sebenarnya, ia tidak berbahaya selagi anda menggunakan produk baru yang diperakui dari sumber yang dipercayai..

Cara memilih dan menyimpan salmon

Sekiranya anda ingin membeli salmon liar, anda harus memilih salmon Pasifik. Ini kerana spesies Atlantik yang tersedia secara komersial hampir di semua kes ternakan..

Salmon segar tidak boleh berbau seperti ikan. Daging mestilah cerah dan lembap, tidak berubah warna di tepinya. Semasa membeli salmon utuh, perhatikan tanda-tanda berikut: matanya harus cerah dan jernih, kulitnya harus keperakan, berkilat dan tegas ketika disentuh.

Ikan mentah paling baik dimakan sebaik sahaja dibeli. Jika tidak, faedah salmon mentah akan hilang..

Anda boleh menyimpan ikan sejuk di dalam peti sejuk selama dua hari..

Ada cara untuk menyimpan ikan di dalam periuk ais. Untuk melakukan ini, letakkan ikan di lapisan ais hancur dalam periuk dan tutup dengan lapisan ais kedua. Masukkan ais mengikut keperluan.

Bangkai ikan keseluruhan, serta fillet dan stik, mengekalkan kualiti mereka dengan sempurna di dalam peti sejuk sehingga tiga bulan.

Kesimpulannya

Mengetahui apa faedah dan bahaya salmon, kesimpulan berikut dapat diambil. Ikan ini adalah makanan berkhasiat yang mempunyai beberapa khasiat manusia yang luar biasa..

Mengonsumsi sekurang-kurangnya dua hidangan setiap minggu akan membantu memenuhi keperluan tubuh untuk nutrien dan mengurangkan risiko menghidap penyakit jantung, barah dan beberapa penyakit lain..

Antara lain, salmon senang disediakan dan sedap. Menambah diet biasa dapat meningkatkan kualiti hidup dengan ketara.

Salmon

Salmon, genus ikan dari keluarga salmon. Badan memanjang panjang dan lebih kurang dimampatkan secara lateral, moncong disempitkan dan diperpanjang ke hadapan dengan ketara. Tubuh ditutup dengan timbangan kecil. Bahagian belakang berwarna kelabu kebiruan, sisi berwarna keperakan dengan beberapa bintik hitam (kadang-kadang tidak ada bintik sama sekali), perut berwarna putih keperakan, sirip berwarna kelabu gelap. Panjang 50 - 150 cm., Berat dari 5 hingga 30 kg., Tetapi dalam kes luar biasa mencapai 45 kg..

Salmon, juga disebut salmon, adalah ikan yang berpindah. Selama tiga tahun selepas kelahiran, ikan itu hidup di air tawar dan oleh itu dianggap sebagai ikan air tawar. Bahagian utama ikan yang ditawarkan adalah ikan salmon, dibiakkan dan dibekalkan dari Scandinavia dan Kanada..

Salmon - sangat popular dengan gourmet gourmet di seluruh dunia. Telah diketahui bahawa sejak abad pertengahan, salmon terkenal di pantai Eropah, Scotland dan Australia. Ia dimasak pada musim panas dan dikeringkan dan dihisap untuk musim sejuk. Dikatakan bahawa tidak ada yang lebih enak daripada rasa salmon liar, tetapi salmon ternakan lebih berpatutan dan oleh itu lebih biasa di pasaran. Salmon liar boleh didapati dari Februari hingga Ogos apabila penternakan dapat dibeli sepanjang tahun.

Sentiasa pilih bahagian paling tebal bangkai - ia paling lembut jika dibandingkan dengan ekor. Salmon segar mempunyai warna merah jambu-oren, tidak licin disentuh, hampir tidak berbau.

Salmon boleh disimpan dibungkus di dalam peti sejuk, tetapi yang terbaik adalah segera dimakan ketika segar. Sekiranya anda membeli ikan segar yang dipotong menjadi stik atau fillet, anda harus memeriksa sama ada ia telah dibekukan. Pulpa harus lembut dan tegas, tanpa noda dan tanpa air.

Khasiat salmon yang berguna

Daging salmon mengandungi banyak lemak, tetapi terutama asam lemak tak jenuh, yang mempunyai kesan yang baik terhadap lemak darah. Salmon kaya dengan kalium dan fosforus, ia juga mengandungi kalsium, magnesium, klorin, besi, zink, kromium, fluorin, molibdenum, nikel, vitamin B1, B2, C, E, PP dan A.

Kaviar salmon mengandungi sekitar 30% protein bernilai tinggi, yang jarang terdapat pada protein haiwan, dan 10-13% lemak yang mudah dicerna. Kaviar kaya dengan lesitin, vitamin A, E, D dan kumpulan B, fosforus, zat besi dan mineral lain dan sebatian organik yang diperlukan untuk perkembangan normal badan, sel kulit, menormalkan tekanan darah dan meningkatkan hemoglobin. Ini kerana protein kaviar lengkap dan terutama tergolong dalam protein seperti globulin, albumin.

Lemak kaviar dicirikan oleh bilangan yodium yang lebih tinggi daripada lemak daging ikan yang sama, dan mengandungi sejumlah besar asid lemak tak jenuh ganda yang sangat berguna. Lemak kaviar mengandungi sejumlah besar kolesterol "baik": dari 1,5 hingga 14%, lesitin: dari 1,0 hingga 43%, serta vitamin A, B, D dan C. Protein dan lemak yang terkandung dalam kaviar merah berguna untuk memulihkan sel dan menormalkan tekanan darah. Kaviar merah tidak mengandungi karbohidrat dan lemak tidak sihat. Menariknya, nutrien yang terdapat di kaviar berfungsi secara intensif pada kulit, mencegah proses penuaan dan memperbaiki kawasan yang terjejas..

Minyak ikan terutamanya melindungi arteri dengan "menipiskan darah" seperti aspirin, sehingga mencegah pembekuan darah yang boleh menyebabkan serangan jantung dan strok. Lemak ini juga menurunkan tekanan darah dan trigliserida darah, lemak yang berpotensi berbahaya, meningkatkan kolesterol HDL yang baik, mengatur degupan jantung, membuat arteri lama lebih fleksibel, dan membantu menyekat keradangan yang menyebabkan arthritis, barah, psoriasis, diabetes dan umum kerosakan sel.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa asid lemak omega-3, yang banyak terdapat dalam salmon, boleh memberi kesan pada penuaan biologi manusia. Bahan-bahan ini menghalang pemendekan bahagian terminal kromosom, telomer, sehingga memperlambat penuaan.

Asid lemak juga mempunyai kesan positif pada sel otak, membantu mencegah perkembangan ingatan dan masalah perhatian yang disebabkan oleh usia atau penyakit.

Eksperimen pada tikus makmal menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan omega-3 memperpanjang jangka hayat sepertiga..

Ciri-ciri berbahaya salmon

Salmon ternakan boleh mengandungi banyak bahan kimia berbahaya seperti arsenik, merkuri, dioksin, dll. Bahan-bahan ini mempunyai kesan toksik pada badan. Wanita hamil tidak boleh makan salmon seperti itu, kerana ikan ini mengandungi racun yang tidak hanya menembusi darah ibu, tetapi juga ke dalam darah bayi. Juga, makan salmon boleh menyebabkan perubahan pada otak orang dewasa, menurut saintis Harvard.

Salmon mentah adalah pembawa parasit laut. Mereka sering memusnahkan ikan itu sendiri dan boleh membahayakan tubuh manusia..

Video menarik dan bermaklumat mengenai kitaran hidup salmon. Ini akan menarik minat para pencinta alam yang indah.

Salmon: mendedahkan semua rahsia

Semua orang suka ikan merah, ia dianggap paling sedap dan makanan. Tetapi kebanyakan orang tidak memahami apa yang hendak disebut salmon. Sebenarnya, ini adalah konsep kolektif yang menerangkan ciri umum beberapa jenis. Tidak ada ikan seperti - salmon, tetapi perkataan ini sering disebut oleh beberapa spesies bahkan para saintis.

Kelas

Skuad

Keluarga

Salmon, subfamily - salmon

Genus

Lenki, salmon Pasifik, salmon mulia, char

Pandangan

Lenok, salmon merah, salmon, chum salmon, taimen, char, coho salmon, pink salmon, chinook salmon

Status pemuliharaan

Tidak terancam, tetapi memancing dilarang di beberapa tempat

Saiz

Hingga 1.5 m, hingga 30 kg

Jangka hayat

Apa yang makan

Invertebrata, ikan kecil, serangga, kaviar

Waktu makan yang optimum

Musim bunga dan awal musim panas, cuaca mendung dengan gelombang kecil, waktu siang

Musuh

Apa yang dia gigit

Sudu, wobblers, lalat

Siapa yang dipanggil salmon

Ikan merah sangat popular; tidak ada pesta yang lengkap tanpanya. Banyak orang memanggil semua jenisnya sebagai salmon, tetapi adakah benar-benar ikan seperti itu? Secara umum, perkataan "salmon" adalah konsep kolektif, seperti "trout". Tidak ada ikan seperti itu dalam sains, tetapi perkataan ini digunakan untuk merujuk kepada beberapa spesies ikan salmon.

Perkataan "salmon" sangat kuno, dalam bahasa Indo-Eropah itu bermaksud "menutupi dengan bintik". Tetapi mereka tidak segera memanggil ikan ini. Klasifikasi pertama sirip sinar diberikan kepada keluarga ikan hering..

Sekarang ada keluarga salmonid yang terpisah, yang terbahagi kepada 3 subfamili: ikan putih, uban, dan salmon yang sesuai. Wakil dari subfamili ini sering disebut salmon..

Spesies ikan subfamily salmon

Terdapat banyak klasifikasi salmonid, kadang-kadang bahkan saintis keliru. Selalunya, semua ikan ini dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • Salmon Pasifik - salmon chum, salmon merah jambu, salmon chinook, salmon merah, salmon coho;
  • salmon mulia - salmon, trout;
  • loaches.

Yang paling biasa adalah dua yang pertama, yang namanya mengandungi perkataan ini. Ini adalah bagaimana spesies sering disebut, tanpa memahami apa perbezaan di antara mereka. Selalunya perkataan ini digunakan sebagai pengganti nama salmon. Oleh itu, persoalan bagaimana salmon dan salmon berbeza adalah tidak betul..

Semua spesies salmon mempunyai beberapa keunikan penampilan dan tingkah laku. Tetapi hanya pakar yang dapat memahami sama ada mereka berbeza antara satu sama lain. Bagi orang biasa, semuanya - salmon.

  • Salmon adalah ikan terbesar dalam keluarga ini. Panjangnya lebih dari satu meter, sehingga 45 kg. Apa lagi perbezaan antara salmon dan salmon: ia mempunyai badan keperakan, hanya terdapat sedikit bintik gelap.
  • Salmon merah jambu dapat dikenali dengan mudah oleh corak ciri dari banyak tempat. Ia kecil, tumbuh tidak lebih dari 70 cm. Sangat mudah untuk melihat apa perbezaan antara salmon merah jambu dan salmon semasa bertelur. Lelaki pada masa ini menjadi bonggol, giginya tumbuh.
  • Chum salmon mempunyai daging pemakanan yang paling lembut. Dia mempunyai ukuran sederhana, mata kecil, badan memanjang dengan sisik kelabu muda..
  • Sangat mudah untuk memahami bagaimana salmon berbeza dengan salmonid lain. Dia mempunyai daging dan hampir seluruh badannya berwarna merah terang..
  • Coho salmon adalah ikan kecil dengan warna keperakan yang indah. Tetapi semasa pemijahan, ia juga boleh berubah menjadi merah.
  • Salmon Chinook adalah subfamili salmon terbesar. Dia bertambah hingga 50 kg. Salmon Chinook sangat enak dan mempunyai kualiti pemakanan yang berharga. Ciri khas - garis insang yang jelas.

Trout dibezakan sebagai spesies yang terpisah, tetapi ini juga merupakan konsep kolektif. Terdapat beberapa jenis, bergantung pada habitat dan warnanya. Terdapat Adriatik, tasik, pelangi, Arizona, emas, Sevan dan lain-lain..

Ini juga merupakan ikan komersil yang berharga, sehingga banyak yang tertarik dengan persoalan bagaimana ikan trout berbeza dengan salmon. Pertama sekali, ia lebih kecil, tidak pernah melebihi berat 4 kg. Di samping itu, dia mempunyai warna yang indah dengan bintik-bintik, kadang-kadang berwarna, ada jalur merah jambu di sepanjang badan.

Penampilan

Ikan salmon merah mempunyai ciri khas. Ia mempunyai badan yang sempit dan memanjang, kemudian dimampatkan dan ditutup dengan sisik keperakan. Ciri khas salmonid adalah kehadiran sirip adiposa. Ia terletak di bahagian belakang berhampiran ekor dan tidak mempunyai sinar atau bintik. Anda juga dapat melihat tanda-tanda luaran berikut:

  • sirip punggung dan pelvis berbilang sinar, tetapi tanpa tulang belakang;
  • badan ditutup dengan bintik-bintik gelap atau bintik-bintik;
  • di bahagian tengah sepanjang badan terdapat garis yang lebih gelap;
  • kepala tidak diperbuat daripada tulang, tetapi tulang rawan;
  • terdapat kelopak mata yang telus;
  • perut ringan dan belakang hampir gelap;
  • rahang kuat dengan gigi yang tajam.

Ciri khas salmon, serta salmon, trout, chum, sockeye dan spesies lain, adalah kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan habitat. Penampilan lelaki berubah terutama sekali sebelum bertelur. Mereka memperoleh warna merah terang, mengubah bentuk badan.

Ikan salmon boleh mempunyai ukuran yang berbeza: dari beberapa puluh cm hingga 2 m. Individu terbesar dapat berat hingga 70 kg. Tetapi biasanya salmon dan salmon tidak tumbuh lebih dari 1 m dan mencapai ukuran hingga 45 kg.

Ciri-ciri gaya hidup dan pemakanan

Trout, salmon, salmon, chum salmon dan pink salmon menghuni bahagian utara lautan Pasifik dan Atlantik. Terdapat banyak dari mereka di laut utara. Salmon terdapat di sungai dan tasik Siberia, Yakutia, Timur Jauh, Kamchatka; beberapa spesies hidup di Danau Baikal. Trout atau salmon boleh didapati di Karelia, Danau Onega, dan negara-negara Eropah utara. Malah mereka dibesarkan di Norway..

Trout, salmon, salmon, chum salmon, coho salmon lebih suka air bersih dan beroksigen. Mereka dapat menghuni laut dan air tawar, tetapi untuk pembiakan mereka selalu naik ke sungai. Oleh itu, mereka dikelaskan sebagai ikan anadrom. Mereka bertelur pada musim luruh dan musim sejuk hingga Januari. Pada masa yang sama, suhu air adalah 3-80.

Ini adalah ciri utama tingkah laku salmonid. Salmon merah, salmon chinook, salmon, salmon coho dan salmon merah jambu menetas dari telur di sungai, tumbuh dan memberi makan di sana. Beberapa tahun kemudian mereka turun ke hilir ke laut. Di sana mereka tinggal sehingga mereka mencapai akil baligh. Apabila tiba masanya untuk bertelur, mereka menuju ke hulu tempat mereka dilahirkan. Perwakilan salmon ini segera mati setelah bertelur.

Salmon mulia dan salmon juga bertelur di air tawar. Tetapi mereka boleh bertelur 3-5 kali tanpa mati setelah bertelur. Menariknya, betina sedang menyiapkan tempat bertelur. Mereka membuat tekanan di bahagian bawah, dan telur yang disapu ditutup dengan pasir atau kerikil..

Ciri semua salmonid adalah bahawa mereka berhenti makan sebelum bertelur. Daging mereka menjadi keras, tidak terasa, menjadi pucat.

Biasanya semua salmon cukup rakus. Ini adalah pemangsa, mereka memakan ikan kecil, moluska, krustasea. Kebanyakan mereka suka herring, vendace, smelt dan gerbil. Salmon muda lebih suka zooplankton dan krustasea. Mungkin ada juga larva dan serangga yang jatuh ke dalam air.

Memancing ikan salmon

Salmon atau trout adalah yang paling popular untuk memancing ikan salmon. Tetapi memancing juga biasa dilakukan oleh seisi keluarga. Oleh kerana mereka adalah pemangsa yang kuat dan licik, menangkap mereka dianggap sebagai sukan yang ekstrem. Ikan ini boleh melompat tinggi dan berenang dengan cepat..

Adalah sangat penting bagi seorang nelayan untuk memilih alat yang betul. Ikan seperti itu tidak akan menjadi kasar, apalagi, ia mempunyai mulut yang lemah, jadi anda perlu menggunakan pancing. Tetapi mesti kuat. Dianjurkan untuk memancing dengan joran berputar dengan cadangan spool sekurang-kurangnya 150 m. Sudu berputar atau berayun, wobblers digunakan sebagai umpan.

Salmon paling baik ditangkap di laut atau tasik pada awal musim bunga dan awal musim panas. Sejak sekitar pertengahan bulan Jun, ia telah bergerak ke sungai. Pada masa ini, memancing tidak begitu popular, kerana ketika ikan salmon berada di laut, dagingnya terasa lebih enak. Mereka memberi makan lebih aktif dalam cuaca mendung, terutama jika ada gelombang kecil.

Nilai pemakanan

Ikan merah adalah sumber asid lemak tak jenuh Omega 3. yang paling berharga. Ikan ini melambatkan proses penuaan dan meningkatkan daya ingatan. Selain itu, ia mengandungi banyak antioksidan, vitamin A, D, PP, B, fosfor, kromium, kalium.

Salmon dijual sejuk, sejuk beku, salai atau asin. Banyak kalengan dan pengawet yang berbeza juga dihasilkan. Lebih-lebih lagi, ragamnya tidak selalu ditunjukkan. Oleh itu, ramai yang sukar untuk menentukan salmon salmon atau pink mana yang lebih baik. Ianya salmon merah jambu adalah ikan merah yang paling biasa, jadi lebih biasa..

Tetapi apa yang lebih baik dalam rasa, salmon atau salmon, dapat ditentukan dengan jelas. Bukan kerana salmon disebut "ratu salmon". Dia mempunyai daging lembut tanpa bau tertentu. Di samping itu, ia mengandungi banyak protein dan asid amino yang mudah dicerna. Walaupun banyak pakar menganggap persoalan yang mana lebih enak, salmon atau salmon, tidak betul. Lagipun, selalunya salmon disebut salmon..

Tetapi anda dapat mengetahui ikan mana yang lebih gemuk dari semua salmon. Sebilangan besar asid lemak terdapat dalam chavycha, salmon sockeye dan salmon perak - dari 6 hingga 11%. Mereka mempunyai daging merah jambu lembut, cukup tinggi kalori dan enak. Salmon Chinook bahkan disebut "putera salmon", kerana rasanya lebih enak daripada salmon lain.

Tetapi varieti ini jarang berlaku, jadi pengguna lebih sering mengambil berat tentang ikan mana yang lebih gemuk: salmon atau ikan trout. Di sini anda pasti dapat menjawab salmon itu. Ini biasanya ikan merah paling gemuk - mengandungi 15% lemak. Daging trout agak kering, hanya mengandungi 4-5% lemak, tetapi lebih banyak makanan dan rendah kalori.

Banyak ikan dari keluarga salmon disebut salmon. Biasanya perkataan ini digunakan berkaitan dengan salmon. Tetapi salmon chinook, salmon coho, salmon sockeye, salmon chum dan salmon merah jambu juga salmon..

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!