Salmon. Huraian dan ciri umum

Ikan pemangsa, wakil keluarga salmon. Nama lain untuk salmon laut di beberapa wilayah adalah salmon. Spesies ini tersebar luas di lautan Atlantik dan Artik, ia juga boleh dijumpai di laut Putih dan Baltik.

  • Ikan salmon
  • Asal
  • Penerangan
  • Kitaran hidup
  • Pemijahan
  • Pengelasan
  • Subfamily salmon
  • Ikan putih subfamily
  • Subfamily kelabu
  • Ciri memancing
  • Pautan
  • Video

Berat rata-rata individu berkisar antara 8 kilogram, walaupun ada yang beratnya lebih dari 30 kg. Salmon bertelur di lembangan sungai: Neva, Kola, Dvina Utara dan banyak lagi. Di perairan Laut Hitam, terdapat spesies salmon yang kelihatan seperti ikan trout. Beratnya dapat mencapai 7 kilogram, dalam kasus yang jarang tumbuh hingga 24. Di Laut Kaspia terdapat salmon Caspian, yang beratnya rata-rata 14 kg. Ia tumbuh ke sungai yang mengalir - Kura, Tereku, Svir. Salmon yang dikurung darat lebih berat daripada spesies lain dan rata-rata mencapai 4 kg, maksimum - 12. Salmon adalah perwakilan khas ikan anadrom. Selalu tinggal di tasik atau laut, hanya untuk tujuan pembiakan, ikan itu naik di sepanjang sungai.

Ikan salmon

Seisi keluarga ikan dengan pelbagai bentuk dan saiz sesuai dengan nama Salmon. Tanpa menjadi ahli ichthyologist, sukar untuk mengetahui apa yang termasuk dalam "ikan merah" dan apa yang tidak. Kami akan cuba menjawab semua soalan yang berkaitan dengan salmon.
Ini bukan nama yang pasti, tetapi beberapa spesies disatukan dalam satu keluarga kumpulan. Beberapa subspesies dengan perwakilan berbeza bentuk dan ukuran berada di bawah definisi.

Selalunya apabila orang menyebut salmon, mereka bermaksud dua genera utama keluarga salmon, iaitu:
- Pasifik - genus ditentukan oleh bajak Lautan Pasifik, perwakilan terang boleh dianggap sebagai salmon merah jambu, salmon sockeye dan salmon chum;
- mulia - paling sering dijumpai dengan nama salmon, dalam kebanyakan kes, mereka bermaksud apabila mereka mengatakan salmon.

Selalunya perkataan ini dimasukkan dalam nama penuh individu, dengan mengambil kira ciri-cirinya. Contohnya, salmon Atlantic atau steelhead.
Setelah mengetahui bahawa itu adalah keluarga kumpulan yang berada di bawah definisi, dan bukan spesies tertentu, ada baiknya mengetahui dengan lebih terperinci semua yang berkaitan dengan nama ini..

Asal

Pisces adalah salah satu wakil kehidupan pertama, yang berasal dari asal-usul sejarah. Sejauh ini tidak ada data khusus mengenai pembentukan bentuk tertentu. Para saintis sering bertengkar mengenai spesies mana atau haiwan ini. Salmonid tidak terkecuali, memandangkan kesamaan struktur dengan ikan hering. Ini menyebabkan sebilangan pelancong. Malah terdapat klasifikasi di mana kedua keluarga ini berada dalam barisan yang sama..

Menurut kajian dan andaian ahli ichthyologists, salmon memulakan sejarahnya sekitar 145 juta tahun SM. Angka-angka ini berasal dari nenek moyang yang jauh, sementara perpecahan ke dalam keluarga terjadi kemudian, mungkin dalam jangka masa 62 hingga 25 juta tahun SM.
Perkataan itu sendiri berasal dari "lak" Indo-Eropah - yang bermaksud berbintik atau ditaburkan. Akar ini terdapat di Old Church Slavonic, yang berasal dari bunyi moden, "lak'-so-s". Ternyata kata "salmon" bermaksud adanya bintik-bintik gelap di bahagian luar.

Penerangan

Salmon mempunyai ciri-ciri umum yang menjadikannya dikenali:
- kehadiran sirip adiposa, tanpa sinar;
- keupayaan untuk menukar warna dan penampilan bergantung pada keadaan hidup.

Secara umum, individu mempunyai bentuk badan yang memanjang, sisiknya ditutup dari ekor ke kepala, kepala yang kosong tanpa antena. Terdapat garis sisi - ciri utama struktur.

Lokasi sirip:
- di bahagian tengah perut terdapat sirip pelvis, mempunyai 6 atau lebih sinar;
- di kedudukan bawah dada terdapat sirip dada tanpa sinar;
- sirip punggung yang betul di bahagian tengah belakang, dengan sepuluh atau lebih sinar;
- sirip adiposa, terletak betul-betul di belakang sirip punggung sebenar, tanpa sinar;
- sirip dubur - bertentangan dengan sirip adipose.

Tengkorak tidak selalu tulang, di kawasan yang signifikan mungkin terdapat pangkal tulang rawan. Mulut dibatasi oleh dua pasang tulang, rahang rahang atas dan anterior.

Panjang keseluruhan wakil keluarga ini mungkin berbeza-beza, beberapa spesimen tumbuh hingga 2 meter. Sesuai dengan ukuran, berat rata-rata mencapai 70 kg, perwakilan tertentu telah pecah dan ini adalah rekod. Individu kecil hidup dari 2 hingga 5 tahun, yang besar - sehingga 15 tahun.

Pemegang rekod dalam ukuran dan jangka hayat adalah taimen. Menurut kajian, dia hidup lebih dari 50 tahun. Panjangnya 2.5 m, beratnya melebihi 100 kg.

Kitaran hidup

Keluarga ini merangkumi salmonid air tawar dan anadromous. Kerana kenyataan bahawa pemijahan selalu terjadi di air tawar, setiap subspesies berperilaku berbeza.

Sebilangan dari saat penetasan telur tetap berada di takungan yang sama. Pada masa akan datang, mereka menghabiskan hidup mereka di dalamnya. Bentuk keluarga ini biasanya disebut tempat tinggal..

Anadromous - dari saat menetas, mereka dihantar ke perairan laut yang asin, dibawa arus, di sana mereka tumbuh menjadi ikan dewasa dan kembali mati.

Goreng anadrom dan penduduk memakan pelbagai serangga, telur budak kecil. Sekali di laut, perwakilan besar menjadi pemburu segala macam masalah persekolahan dan tanpa vertebrata. Orang dewasa menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di perairan laut, di mana mereka menambah berat badan dengan memberi makan secara aktif. Hanya setelah mencapai usia "tua", mereka kembali ke takungan asal mereka untuk bertelur.

Pemijahan

Salmon anadromous, untuk sebahagian besar, membawa keturunan hanya sekali seumur hidup mereka, mati, menyapu telur mereka. Pengecualian terdapat di antara ikan salmon, beberapa wakil spesies ini bertelur hingga empat kali. Tetapi ini adalah kes yang jarang berlaku yang mengesahkan peraturan umum.

Perubahan ketara berlaku dengan chum salmon, pink salmon dan wakil lain sebelum dihantar ke bertelur. Bahagian dalam badan dan bahagian luar mengalami metamorfosis.

Tubuh berubah warna, warna terang muncul, kekuningan hilang, bintik hitam atau merah muncul. Pada lelaki, bonggol di bahagian belakang mungkin mula terbentuk. Salmon merah jambu mendapat namanya tepat kerana ciri ini. Rahang juga mengalami perubahan, menjadi cangkuk, dan gigi lebih bulat..

Pada masa yang sama, organ dalaman berubah, usus, perut, hati merosot. Tisu otot memperoleh keanjalan dan kandungan lemak yang lebih besar, akibatnya, daging kehilangan warna dan rasa..

Pengelasan

Keluarga ini terbahagi kepada tiga keluarga kecil, iaitu:
- salmon;
- ikan putih;
- kelabu.

Di samping itu, terdapat pembahagian mengikut genus:
- Pasifik - habitat utama berasal dari namanya. Mereka mempunyai skala kecil dan sederhana. Telur warna oren. Ciri utamanya adalah kematian selepas bertelur. Perwakilan adalah - salmon merah jambu, salmon chinook, salmon chum, salmon sockeye, salmon coho.
- Salmon sebenar - mempunyai sinar yang lebih sedikit di sirip; remaja mempunyai gigi di bahagian belakang mulut. Walaupun perubahan warna pada musim kawin, telur tidak mati semasa musim kawin. Habitat Pasifik dan Lautan Atlantik. Tidak jarang dijumpai di: Laut Aral, Baltik, Hitam, Caspian. Mereka dicirikan oleh warna skala yang kaya.
- Loach adalah spesies yang mendapat namanya kerana kemunculannya. Timbangan yang sangat kecil memberikan kesan ketidakhadirannya sepenuhnya. Detasemen mereka merangkumi puluhan jenis, boleh menjadi tempat tinggal dan jalan masuk.

Trout (Latin trutta) adalah nama kolektif. Menggabungkan beberapa spesies ikan dari keluarga yang sama.

Subfamily salmon

Ikan bersirip Ray yang tergolong dalam keluarga salmon merupakan wakil spesies mereka yang menarik, dengan semua ciri khas. Sebilangan besar dari mereka terlibat dalam memancing, yang menduduki posisi terdahulu dan utama. Adalah mustahil untuk tidak memperhatikan rasa salmon, yang dikenali di seluruh dunia..

Salmon merah jambu adalah contoh yang paling mencolok. Habitat - perairan Lautan Pasifik, garis lintang utara Laut Jepun dan Okhotsk, pantai Kamchatka. Ia agak kecil dan panjangnya tidak lebih dari 76 cm, berat maksimum ialah 5.5 kg. Penampilannya berubah-ubah bergantung pada habitat, misalnya, berada di perairan laut terbuka, sisiknya menjadi ringan dan memperoleh bintik-bintik gelap yang berbeza. Seperti semua pendatang, waktu bertelur memerlukan perubahan yang jelas. Salmon bungkuk, turun ke sungai, menjadi coklat, dan kepala dan siripnya menjadi hitam. Jantan dalam tempoh pemijahan tumbuh bonggol yang sangat ketara dan mengubah rahang.

Subfamily salmon juga merangkumi: chum salmon, sockeye salmon, coho salmon, chinook salmon, salmon, kuzma, lake trout, char dan lain-lain..

Ikan putih subfamily

Ikan putih lebih daripada empat puluh spesies, ciri utamanya adalah:
- badan ditekan di sisi;
- kepala kecil;
- mata besar bulat secara geometri;
- mulut kecil.
Ikan putih mempunyai pantulan warna keperakan dari hijau kebiruan hingga coklat. Panjangnya boleh mencapai ukuran yang sangat mengagumkan dan beratnya lebih dari sepuluh kilogram. Habitatnya sangat luas dari bahagian utara Amerika hingga Asia, sementara ikan putih suka air bersih dan sejuk. Ikan putih adalah pemangsa yang memburu aliran air di salib, lebih suka kedalaman dan kemurungan.

Perwakilan ikan putih adalah: nelma, muksun, omul, peled, vendor Eropah, vendor Siberia, ikan putih Ussuri, ikan putih yang tertarik, tugun dan lain-lain..

Subfamily kelabu

Subfamily ikan yang sangat cantik. Ramai pakar ichthyologists memisahkan uban dari salmon, memandangkan mereka terpencil.

Penampilan uban sangat berbeza bergantung pada takungan. Biasanya bahagian belakang berwarna hijau tua, berwarna kelabu-hijau, sirip punggung yang jelas dengan banyak sinar, hingga 24 keping. Badan dan peritoneum lebih ringan, terdapat jalur membujur dari kepala ke ekor.

Ciri khas kelabu adalah sirip punggung yang terang dan besar. Grayling bukanlah individu yang besar, walaupun mencatat berat lebih dari 6.5 kg, tetapi ekor dengan berat 1-2 kg lebih biasa.

Dia lebih suka perairan bersih dan sejuk. Sebilangan besar wakil subspesies yang diketahui tinggal di wilayah Rusia. Grayling biasanya menetap di sungai dan tasik dengan dasar berbatu. Terdapat hampir di mana-mana di seluruh Rusia, di mana keadaan sesuai dengan pilihannya.

Grayling merangkumi: Siberia, akhir - Siberia, Eropah, Baikal putih, Kamchatka, Alaskan dan kelabu Mongolia. Nama-nama itu menentukan wilayah tempat tinggal.

Kitaran hidup pelbagai spesies berkumpul secara umum, tetapi masih berbeza bergantung pada habitatnya.

Salmon mula bertelur ketika berumur 4 - 6 tahun. Untuk melakukan ini, dia memanjat jeram ke hulu untuk jarak yang sangat jauh. Bergantung pada bentuk ("musim bunga" atau "musim sejuk") ikan mula bertelur pada musim panas atau akhir musim luruh. Masa pra-pemijahan biasanya dihabiskan di sungai yang cetek dan cepat dengan dasar berpasir. Selama ini, ikan menurunkan berat badan, daging menjadi pucat. Untuk bertelur, betina mengeluarkan lubang di tanah, yang dituangkan ketika pemijahan selesai. Selepas bertelur, individu kehilangan berat badan lebih banyak, dan ada yang mati sepenuhnya. Sisa kawanan itu kembali ke hilir, atau tinggal di kawasan yang lebih tenang di mana ia bertambah berat.

Ciri memancing

Salmon hanya ditangkap di sungai, kerana sangat sukar untuk mendapatkan kawanan di laut atau tasik. Anda boleh menangkap ikan di batang berputar dengan batang dua tangan yang keras, atau di dasar yang berlari. Dianjurkan untuk memilih umpan yang berat, kerana ikan menggigit secara aktif berhampiran bahagian bawah. Semasa memilih warna umpan, disarankan untuk mengutamakan tembaga perak dan merah. Umpan mesti sesuai untuk kedalaman dan arus di sungai. Permainan yang paling menarik dan menghiburkan adalah ketika umpan mencapai dasar pada sudut 45 darjah dan dilemparkan ke seberang sungai. Setelah ikan memukul cangkuk, ikan itu tenggelam ke dasar, menggelengkan kepalanya dan melompat keluar dari air. Lelaki boleh melakukan pergerakan tajam, memusingkan badan mereka sendiri.

Salmon tetap kuat lebih lama daripada ikan pemangsa yang lain, jadi bersabarlah.

Salmon (Salmo)

Salmon hanyalah nama generik untuk sekelompok besar ikan. Mereka boleh hidup di dalam air masin dan air tawar. Semua ikan dari keluarga besar ini mempunyai daging yang lembut dan enak, yang menjadikannya makanan istimewa (daging ditunjukkan dalam foto).

Daging salmon adalah makanan istimewa

Rupa dan ragam

Panjang badan salmon bergantung kepada spesiesnya. Sebagai contoh, ikan putih tumbuh hanya beberapa sentimeter, dan ada spesies yang tumbuh hingga 2 meter. Berat salmon, chinook salmon dan taimen boleh mencapai 70 kilogram. Salmon juga hidup dengan cara yang berbeza. Ada yang hidup hanya beberapa tahun, yang lain hidup hingga 15 tahun.

Dalam struktur, salmon agak mengingatkan individu dari urutan herring. Kerana kesamaan yang luar biasa ini, salmon biasanya digolongkan sebagai ikan hering. Keluarga salmonid yang terpisah telah diasingkan baru-baru ini. Pemilihan keluarga yang terpisah dikaitkan dengan banyaknya spesies dan beberapa perbezaan dari ikan hering. Maklumat lebih terperinci mengenai ikan ini ditunjukkan dalam foto.

Hampir semua salmon mempunyai badan panjang yang kemudian dimampatkan. Ia ditutup dengan mudah jatuh, baik bulat, atau dengan sisir sisik sikloid seperti sisir. Salmon berbeza dengan herring sekiranya terdapat garis lateral. Sirip pelvis terletak di bahagian tengah perut dan mempunyai lebih daripada 6 sinar. Sirip dada tidak mempunyai sinar dan duduk rendah..

Mulut ikan dibatasi oleh tulang rahang atas dan premaxillary. Sebilangan besar spesies salmon mempunyai kelopak mata yang telus di mata mereka. Salmon mempunyai kerangka yang tidak lengkap: tengkorak kebanyakannya tulang rawan. Proses lateral tidak tumbuh ke vertebra. Bergantung pada keadaan luaran, dan juga semasa tempoh pemijahan, salmon mengubah warna dan bentuk badan mereka.

Seluruh keluarga salmonid termasuk jenis ikan berikut:

Char

Ini adalah ikan yang hampir serupa, ciri khasnya hanyalah habitatnya. Juga, char juga disebut takungan yang teratur kerana kecenderungan gastronomi.

Salmon merah jambu

Salmon merah jambu tumbuh hingga 60 sentimeter dan berwarna keperakan. Mendiami hampir seluruh bahagian utara dunia.

Ishkhan

Ishkhan adalah penduduk Tasik Sevan. Ia dianggap sebagai salah satu ikan gourmet yang paling berharga. Berat sehingga 15 kilogram.

Chum salmon adalah salmon Timur Jauh. Diagihkan secara meluas di Lautan Pasifik. Ia adalah tempat memancing yang popular. Mempunyai kaviar yang sangat besar berdiameter lebih dari 8 milimeter.

Salmon Coho, salmon chinook

Ikan mempunyai sisik putih. Memiliki daging yang sangat enak. Dalam perikanan, ia tidak begitu popular kerana sebilangan kecil individu.

Christiwomer Amerika Utara

Penduduk tasik yang luar biasa. Ia mempunyai 2 jenis, yang berbeza dalam habitatnya. Satu spesies lebih suka hidup di dekat permukaan air, yang lain menempel pada kedalaman.

Trout coklat

Ikan itu disenaraikan dalam Buku Merah. Ia dihargai kerana daging dan kaviarnya yang enak. Mendiami sungai Eropah, laut Putih, Baltik, Hitam dan Aral.

Lenok

Ia adalah objek memancing bagi nelayan amatur. Syarikat perikanan perindustrian menunjukkan sedikit minat terhadapnya. Ia tumbuh kecil. Individu sederhana beratnya hingga 3 kilogram.

Salmon merah

Varieti ini juga disebut ikan merah, kerana dagingnya berwarna merah. Lebih suka air sejuk. Jarang berlaku jika suhu udara lebih tinggi daripada 1 darjah Celsius.

Salmon Sockeye: wanita di bawah, lelaki di atas

Salmon

Spesies salmon yang sangat besar. Panjangnya mencapai 1.5 meter dan berat badan melebihi 40 kilogram. Ia dianggap sebagai salah satu juadah terbaik. Orang-orang memanggilnya ikan diraja..

Taburan dan habitat

Salmon Pasifik terdapat di cakrawala atas lautan dunia. Di sini ikan ini muncul semasa tempoh penghijrahan. Mereka datang ke sini sama ada dari kedalaman atau dari pantai. Salmon datang ke sini untuk menambah berat badan. Dan di masa depan, dia pergi menelurkan kembali ke beting, atau ke sungai atau tasik air tawar, di mana dia dilahirkan.

Salmon Pasifik hidup di sekolah, membentuk biomas besar, kadang-kadang bahkan melebihi jumlah penduduk tetap lautan. Wakil utama salmon Pasifik adalah chum salmon, pink salmon, coho salmon, chinook salmon dan sima. Selalunya, ikan ini datang ke Laut Pasifik Utara, di mana ia berkumpul di sekolah-sekolah besar dan memberi makan secara aktif. Memupuk salmon Pasifik menuju ke sungai Timur Jauh Rusia, serta badan air di Korea, Jepun, Amerika Utara dan bahkan Taiwan. Pada masa yang berlainan dalam setahun, salmon tinggal di tempat yang berbeza, namun, walaupun dengan bermulanya cuaca sejuk musim sejuk, salmon tidak jauh dari perairan subarctic.

Salmon Atlantik, bersama dengan spesies lain ikan ini, adalah penduduk dan anadromous. Salmon anadromous umumnya terdapat di Lautan Atlantik Utara. Dari sini mereka bertelur di banyak sungai, dari Sepanyol hingga ke Laut Barents. Tasik di Norway, Sweden, Finland dan Rusia kaya dengan bentuk salmon ini yang dapat dihuni..

Salmon adalah ikan komersial yang sangat berharga. Oleh itu, ia secara aktif dibiakkan di ladang ikan. Sebilangan ladang membiakkannya dengan tujuan mengadakan sukan memancing, sementara yang lain kerana rasanya. Ini tidak menghairankan, kerana daging ikan ini sangat enak dan lembut, ia dianggap sebagai makanan istimewa. Ikan ini sangat sesuai untuk pelbagai jenis hidangan..

Diet

Salmon menghabiskan bahagian utama kehidupan mereka di laut, di mana mereka secara aktif memberi makan. Menu ikan termasuk ikan haring, gerbil, dan krustasea. Setelah bertelur di sungai dan tasik, salmon berhenti makan sepenuhnya. Oleh itu, dalam tempoh pemijahan, daging kehilangan rasanya, berubah menjadi pucat dan kasar.

Individu muda, sebagai peraturan, makan zooplankton, krustasea, serangga dan larva mereka; mereka tidak akan kehilangan serangga yang jatuh ke dalam air. Dia juga gemar menjamu selera dan berbau. Untuk mencari koleksi makanan istimewa ini, salmon sentiasa bergerak melalui takungan. Menu salmon secara langsung bergantung pada musim, yang menunjukkan kebolehubahan keutamaan makanan. Jenis ikan lain, seperti mangsa, ikan salmon tidak begitu menarik dan, biasanya, makanan ini memudar.

Pembiakan

Salmon hampir selalu bertelur di badan air mengalir air tawar. Sebagai peraturan, ini termasuk sungai dan sungai. Fakta menarik ini dapat difahami, kerana salmon hari ini adalah keturunan ikan air tawar. Berkat kekuatan evolusi yang hebat, nenek moyang yang jauh ini berkembang menjadi ikan anadromous yang mampu hidup di dalam garam dan air tawar. Ikan ini menghabiskan sebahagian besar hidupnya di air masin, secara aktif memberi makan dan menambah berat badan, dan setelah 5 tahun, ia meneruskan perjalanan panjang ke tempat di mana ia dilahirkan untuk menghidupkan generasi baru salmon..

Sebagai peraturan, hampir semua ikan anadromous bertelur hanya sekali seumur hidup. Selepas bertelur, sejumlah besar ikan ini mati. Biasanya, kitaran hidup ini adalah ciri khas salmon Pasifik. Dari jumlah tersebut, salmon chum, salmon merah jambu, salmon sockeye dan lain-lain dapat dibezakan.

Tidak semua salmon Atlantik mati semasa bertelur. Sebilangan individu mampu menghasilkan semula 4 kali. Hanya ada satu rekod yang dicatatkan. Individu tunggal telah bertelur sebanyak 5 kali. Walau bagaimanapun, ini adalah pengecualian daripada peraturan..

Sebelum pemijahan bermula, ikan berubah banyak. Bentuk badan berubah sangat, badan berubah warna. Warna keperakan hilang, ikan mengenakan pakaian kawin merah dengan bintik-bintik hitam. Ikan menjadi lebih tinggi dan jantan menjadi bongkok. Dari sini, sebenarnya, salah satu spesies itu mendapat nama salmon merah jambu.

Rahang juga mengalami perubahan yang ketara. Mereka mengambil bentuk seperti cangkuk, yang lebih rendah dibengkokkan ke atas, dan bahagian atas, sebaliknya, melengkung ke bawah. Gigi juga bertambah besar. Perubahan dalaman termasuk degenerasi hati, perut dan usus, yang menjadikan daging kurang berharga, menjadi kurang elastik dan berlemak. Oleh itu, lebih baik memburu salmon di laut, sebelum bertelur..

Jadi, salmon bukanlah ikan yang terpisah, seperti yang dipercayai oleh banyak orang, tetapi seisi keluarga, yang merangkumi sebilangan besar spesies yang terpisah. Ini adalah ikan komersial yang sangat berharga. Salmon menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di air masin, dan selama tempoh pemijahan mereka pergi ke tempat mereka dilahirkan. Salmon dihargai bukan hanya kerana dagingnya yang enak dan lembut, tetapi juga kaviar merahnya, yang secara aktif dituai oleh pemburu haram..

Salmon

Salmon adalah satu-satunya keluarga yang tergolong dalam pesanan "salmon" dan kelas ikan "bersirip sinar".

Salmon: keterangan

Hampir semua salmonid berkaitan dengan kategori ikan yang mudah menyesuaikan diri dengan keadaan habitat yang berbeza, dapat mengubah penampilannya, serta nada warna utama, bergantung pada habitat.

Penampilan

Orang dewasa keluarga ini boleh tumbuh panjang dari beberapa sentimeter hingga beberapa meter dan beratnya hingga 70 kilogram. Bentuk badan wakil-wakil pesanan ini menyerupai bentuk badan "herring". Itulah sebabnya, tidak lama dahulu, keluarga "salmon" ditugaskan untuk keluarga "herring". Setelah beberapa lama, ikan ini mula mewakili detasemen bebas..

Perwakilan pesanan ini mempunyai bentuk badan yang panjang, yang dimampatkan dari sisi. Dalam kes ini, badan ditutup dengan sisik sikloid berbentuk bulat atau sisir di sepanjang tepinya, yang tidak melekat kuat pada badan. Di bahagian tengah perut, sirip pelvis jenis multi-ray terletak, sementara sirip dada berbentuk rendah dan tidak mempunyai sinar khas. Di bahagian belakang terdapat 2 jenis sirip: salah satunya adalah dorsal sebenar, dan yang lain adalah dubur. Sirip adipose kecil adalah ciri khas ikan ini..

Fakta menarik! Sirip punggung urutan "salmonid" terdiri dari 10-16 sinar, yang dianggap sebagai ciri khas ikan ini, dibandingkan dengan "abu-abu", di mana sirip punggung terdiri dari sebilangan besar sinar.

Struktur organ dalaman sedemikian rupa sehingga pundi kencing ikan dihubungkan ke esofagus melalui saluran khas. Struktur mulut sedemikian rupa sehingga dibatasi oleh empat tulang - satu pasang premaxillary dan satu pasang rahang atas. Pada wanita, saluran telur dicirikan sebagai asas atau tidak sama sekali. Dalam hal ini, telur matang di ovari jatuh ke dalam bahagian dalam perut. Struktur usus dicirikan oleh kehadiran sebilangan besar pelengkap pyloric. Banyak spesies salmon mempunyai kelopak mata yang telus. Perlu juga diperhatikan bahawa dalam banyak spesies, bahagian rangka tidak sepenuhnya terdiri dari tulang. Bahagian tengkorak terdiri daripada serat rawan dan proses lateral yang tidak menyatu dengan tulang belakang.

Pengelasan, jenis salmon

Keluarga salmon merangkumi tiga keluarga kecil:

  • Tiga jenis "Ikan Putih".
  • Tujuh genera "salmon".
  • Satu genus "Grayling".

Setiap gen, yang mewakili keluarga, dicirikan oleh ukuran tertentu, ciri struktur sisik, serta ciri struktur mulut dan gigi. Setiap anggota genus mempunyai diet campuran, atau mereka adalah pemangsa sebenar..

Jenis salmon utama termasuk:

  • Arang Amerika dan Artik, kunju.
  • Salmon merah jambu.
  • Ishkhan.
  • Ketu.
  • Salmon Coho, salmon chinook.
  • Christiwomer Amerika Utara.
  • Trout coklat.
  • Lenka.
  • Salmon Steelhead dan Salmon Clarke.
  • Sockeye.
  • Salmon atau salmon mulia.
  • Simu atau Mazu.
  • Danube dan Sakhalin taimen.

Subfamily "whitefish" mempunyai beberapa perbezaan dari "salmon" dalam beberapa perincian mengenai struktur tengkorak, mulut, dan ukuran sisiknya. Subfamily "kelabu" ditandai dengan adanya sirip punggung yang agak panjang dan tinggi, yang disajikan dalam bentuk kereta api dengan warna-warna cerah. Semua "Grayling" adalah spesies ikan air tawar.

Tingkah laku dan gaya hidup

Salmon adalah ikan anadromous klasik yang umumnya menghuni laut, tasik atau lautan. Mereka kembali ke sungai hanya untuk meninggalkan keturunan. Walaupun terdapat beberapa perbezaan spesies, semua "salmon" mempunyai gaya hidup yang serupa. Setelah mencapai kematangan seksual, salmon dihantar ke perairan sungai jeram cepat, sementara naik ke hulu sejauh ratusan kilometer. Pada waktu yang sama, waktu masuknya ikan ke kawasan sungai tidak memiliki petunjuk khusus, sehingga mereka dapat diregangkan dalam waktu dengan istilah tertentu.

Sebelum bertelur, salmon memilih tempat perkemahan di perairan sungai, yang dicirikan sebagai cetek dan tidak terlalu cepat, dengan batu berpasir atau dasar berbatu. Pada dasarnya, kawasan tersebut terletak berhampiran kawasan pemijahan, tetapi selalu di atas jeram atau jeram.

Momen menarik! Berada di perairan laut, salmon bergerak dengan kelajuan tinggi, mengatasi hingga ratusan kilometer sehari. Memasuki sungai dan menuju hulu, kelajuannya berkurang.

Naik ke hulu, ikan mula berubah. Warna badan mereka menjadi lebih gelap, dan sejenis penonjolan berbentuk cangkuk pada rahang. Ini benar terutamanya berkaitan dengan salmon lelaki. Dalam tempoh ini, warna daging ikan berubah menjadi lebih pucat, kerana jumlah jisim lemak menurun. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pemakanan ikan salmon menjadi semakin jarang, dan ikan menghabiskan banyak tenaga.

Keluarga salmon dengan keterangan dan foto

Keluarga salmon tergolong dalam urutan salmonid. Ikan ini dilambangkan oleh pelbagai jenis ikan - air tawar dan anadromous (bergerak dari laut ke sungai selama tempoh pemijahan).

Wakilnya tinggal di perairan Lautan Pasifik, Atlantik. Di luar pantai Kamchatka, Sakhalin, Kepulauan Kuril terdapat tempat pemijahan salmon semula jadi yang besar. Mereka juga dijumpai di badan air tawar di Hemisfera Utara, lebih suka tasik dan sungai di tengah, utara lintang.

Ramai ahli keluarga ini adalah ikan komersial. Mereka sangat dihargai untuk daging yang lazat, kaviar merah yang enak dan sihat. Daging merah-merah rendah kalori.

Pada masa yang sama, sangat lembut, berlemak, mengandungi sejumlah besar unsur mikro-mikro dan vitamin. Ikan yang ditanam dalam keadaan semula jadi adalah yang paling berharga untuk rasanya..

Walau bagaimanapun, kerana tangkapan yang banyak dan sering berlaku secara biadab, salmon seperti itu semakin berkurang. Di banyak negara, pembiakan salmon buatan, salmon Pasifik, dan beberapa spesies ikan trout kini dipraktikkan.

Terdapat tempoh tertentu di alam ketika banyak salmonid pergi dari laut ke sungai. Ini dilakukan oleh ikan anadromous yang memerlukan air segar untuk membiak, misalnya, individu Pasifik yang berhijrah untuk bertelur di sungai Kamchatka, Primorsky Krai.

Ikan utara membiak pada pertengahan September-Oktober, ketika suhu air antara 0 hingga 8 darjah. Salmon lintang selatan bertelur dari Oktober hingga Januari, suhu air pada masa ini adalah 3-10 darjah.

Betina tumbuh di tanah, di lubang yang disiapkan terlebih dahulu, batu ditutup dengan pasir dan kerikil.

Untuk pembiakan, diperlukan sungai yang cepat, air sejuk, dan dasar berbatu. Ikan itu pergi tepat ke sungai di mana ia sendiri pernah dilahirkan. Dalam tempoh pemijahan, salmon secara radikal mengubah penampilan mereka - warna dan juga bentuk badan.

Rasa daging semasa metamorfosis misteri dikurangkan dengan ketara. Inilah salah satu sebab mengapa dilarang menangkap ikan yang pergi ke kawasan pemijahan..

Di kebanyakan salmonid, badan agak rata pada sisi. Panjangnya bervariasi dari beberapa sentimeter (yang khas untuk ikan putih) hingga 2 meter.

Individu besar menambah berat badan hingga 70 kg (taimen, salmon, chinook salmon). Jangka hayat purata adalah 10-15 tahun. Salmonid terbesar adalah taimen - ikan yang berumur panjang yang boleh hidup hingga 50 tahun dalam keadaan selesa..

Mengenai individu besar, panjangnya 2.5 m, dan beratnya 1 centner, itu diketahui dari laporan media.

Jenis ikan salmon dan namanya

Wakil keluarga yang paling terkenal adalah:

    salmon; ikan putih; chum; salmon merah jambu; salmon coho; salmon merah; salmon chinook; ikan putih; kelabu; omul; char; lenok; taimen.

Salmon atau salmon mulia utara

Habitat ikan yang besar dan indah ini adalah lembangan Laut Putih. Daging salmon adalah warna kemerahan yang sangat lazat, lembut dan menyenangkan. Saiz ikan standard adalah panjang 1.5 m dan berat 40 kg. Dagingnya paling mahal jika dibandingkan dengan ikan salmon yang lain. Badan salmon ditutup dengan sisik keperakan kecil, tidak ada bintik-bintik di garis bawah sisi.

Dalam perjalanan ke tanah pemijahan, dia berhenti memberi makan dan menurunkan berat badan. Semasa musim kawin, badan salmon menjadi gelap; bintik-bintik merah oren muncul di kepala dan sisi. Di bahagian atas rahang jantan, cangkuk pelik tumbuh, yang memasuki takuk rahang bawah.

Ikan Putih

Ikan pemangsa ini dijumpai di Laut Kaspia, memakan ikan kecil dan haiwan akuatik lain - herring, gobies, serangga, krustasea. Tempat bertelur ikan putih, sangat berharga dalam rasanya, adalah Sungai Volga, salurannya.

Panjang orang dewasa melebihi 1 meter, mereka boleh menimbang dari 3 hingga 14 kg. Lebih-lebih lagi, berat rata-rata wanita lebih daripada 8 kg, iaitu 2 kg lebih tinggi daripada berat lelaki. Ikan ini menjadi dewasa secara seksual pada usia 6-7 tahun. Daging ikan putih sangat rendah kalori.

Nelma

Ini adalah ikan Siberia, saudara dekat ikan putih. Habitatnya adalah sungai Ob, Irtysh, salurannya. Berat nelma adalah dari 3 hingga 12 kg, tetapi sebilangan individu mampu membesar hingga 30 kg. Tubuhnya ditutup dengan sisik keperakan yang besar, tetapi ukuran telurnya kecil.

Ikan itu adalah ikan yang tumbuh lambat, mencapai usia matang tidak lebih awal dari 8 tahun, dan beberapa individu memperoleh kemampuan untuk membiak hingga 18 tahun. Syarat-syarat ini bergantung pada habitat. Perubahan khas semasa musim kawin tidak berlaku dengan nelma. Dia mempunyai struktur tengkorak yang unik, mulut besar.

Omul

Terdapat dua jenis omul - Artik dan Baikal, anadrom dan air tawar. Berat standard ikan sedap ini ialah 800 gram, tetapi dalam keadaan yang sangat baik, berat omul dapat mencapai satu setengah kg, dan panjangnya - hingga 50 cm.

Purata jangka hayat adalah 11 tahun. Spesimen langka hidup sehingga 18 tahun. Tubuh omul yang memanjang, ditutup dengan sisik keperakan kecil dan padat, kelihatan sebanding dan anggun. Daging omul berwarna putih, lembut, rasanya bergantung pada persekitaran, semakin parah, semakin sedap omul. Seperti salmonid lain, ia mempunyai sirip adiposa kecil..

Coho

Ikan ini merupakan perwakilan salmon Timur Jauh; dagingnya mengandungi lebih sedikit lemak daripada yang lain - hanya 6%. Dulu dipanggil ikan putih. Salmon perak (nama kedua adalah salmon coho) daun untuk bertelur lebih lambat daripada ikan lain, waktunya adalah September-Mac. Dia boleh bertelur di bawah kerak es.

Betina dan jantan salmon coho berubah menjadi merah tua semasa musim pembiakan. Salmon Coho memperoleh kematangan seksual pada usia 2-3 tahun. Ikan adalah termofilik salmon Pasifik. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jumlahnya menurun dengan ketara. Ukuran standard salmon coho ialah 7-8 kg, panjangnya 80 cm, sebilangan individu mencapai 14 kg.

Salmon merah jambu

Salmon merah jambu dari segi nilai komersial di Timur Jauh tidak sama. Kandungan lemak dagingnya adalah 7.5%. Ini adalah ikan terkecil di antara salmonid Timur Jauh, jarang sekali beratnya melebihi 2 kg. Panjang standard salmon merah jambu adalah 70 cm. Tubuh ikan ditutup dengan sisik keperakan kecil.

Warna salmon merah jambu bergantung pada habitatnya. Di laut, ikan mempunyai warna keperakan, ekornya dihiasi dengan bintik-bintik gelap kecil. Di sungai, salmon merah jambu tumbuh bintik gelap, mereka menonjol di kepala dan sisi. Jantan mengembangkan bonggol semasa pembiakan, rahangnya menjadi panjang dan bengkok.

Salmon Chinook

Penampilan ikan ini sangat mirip dengan salmon besar, ia kelihatan seperti torpedo. Salmon Chinook adalah ikan salmon Timur Jauh yang paling berharga. Panjang rata-rata adalah 90 cm, dalam keadaan yang baik boleh mencapai 180 cm, sementara beratnya mencapai 60 kg.

Dorsal, sirip ekor, dorsum salmon Chinook dihiasi dengan bintik-bintik hitam kecil. Kematangan seksual pada ikan ini berlaku pada usia 4 hingga 7 tahun. Warna terang pada musim kawin mengambil warna ungu, burgundy atau merah jambu. Gigi tumbuh, rahang lelaki menjadi bengkok, badan menjadi bersudut, tetapi bonggol tidak tumbuh.

Daging salmon chum mengandungi lebih banyak lemak daripada daging salmon merah jambu. Ikan besar ini, selalunya lebih dari satu meter panjangnya. Kaviar salmon chum oren terang yang besar sangat bernilai. Tubuh ikan yang hidup di perairan laut ditutup dengan sisik keperakan, tidak memiliki bintik-bintik atau garis-garis. Di air sungai, ia menjadi berbeza.

Tubuh berubah warna menjadi coklat kekuningan. Jalur merah gelap muncul di atasnya. Selama tempoh pemijahan, badan salmon chum memperoleh warna yang benar-benar hitam. Gigi menjadi lebih besar, terutama bagi lelaki, daging kehilangan kandungan lemaknya, kelihatan lesu, keputihan. Chum salmon mencapai kematangan seksual pada usia 3-5 tahun.

Salmon merah

Seorang individu yang terperangkap dalam air laut mempunyai warna merah yang kaya dan rasa yang sangat baik. Semasa bertelur, daging sockeye berubah menjadi putih. Saiznya sederhana, panjang badan jarang melebihi 80 cm, berat antara 2 hingga 4 kg. Ikan itu bertelur di sungai Kamchatka, Kepulauan Kuril, di Anadyr.

Dia suka air sejuk. Sekiranya suhu laut melebihi dua darjah Celsius, salmon merah pasti akan menemui tempat yang lebih sejuk. Pewarnaan kawanan ikan ini terkesan dengan paletnya yang berwarna-warni. Bahagian belakang dan sisi memperoleh warna merah terang. Kepala berubah menjadi hijau, siripnya cerah seolah-olah terdapat kesan darah.

Grayling

Grayling yang cepat dan lincah dibezakan oleh keindahannya walaupun di antara ikan salmon. Tubuhnya yang ideal, proporsional, kuat memanjang, ditutup dengan sisik keperakan yang padat. Warna timbangan berbeza - kebiruan, atau hijau pucat. Tubuh kelabu ditutupi dengan hamburan bintik-bintik gelap.

Dia mempunyai kepala yang sempit, mata yang menonjol besar, mulut bersaiz sederhana, diarahkan ke bawah, yang membolehkan anda membersihkan bahagian bawah larva dengan mudah. Gigi pelbagai kelabu Eropah masih di peringkat awal. Sirip merah-ungu terang memancar di bahagian belakang, dipangkas dengan sempadan berwarna, dengan bintik-bintik merah pada membran. Ia kelihatan seperti sepanduk. Terdapat juga sirip adiposa kecil - ciri khas salmonid..

Char

Fisiologi, ciri luaran 30 spesies arang adalah pelbagai, tetapi mempunyai banyak kesamaan. Badan mengejar semua loaches sangat mirip dengan torpedo. Ikan ini mempunyai kepala besar, menonjol, mata tinggi. Mulut pelacur kelihatan besar dan pemangsa, rahang bawahnya panjang.

Tubuh sepanjang keseluruhannya dihiasi dengan sebilangan kecil gelap, sebilangan besar bintik cahaya (merah jambu, putih). Warna arang bergantung pada komposisi air. Di laut, terdapat individu yang mempunyai perut ringan, punggung hijau zaitun, dan sisi keperakan. Tasik, arang sungai jauh lebih terang - warnanya menggunakan warna biru terang, biru, ultramarat, dengan bantuannya lebih mudah disembunyikan di air jernih.

Lenok

Ikan ini disebut berbeza: ikan pari Siberia, limba, maigun, ukuch. Dengan badannya yang lentur dan runtuh, lenok itu seperti ikan putih. Peruntukkan lenoks hidung tajam dan tumpul. Mulut ikan kecil, dilengkapi dengan gigi pendek dan tajam. Tubuh ditutup dengan skala kecil dan lebat. Warna Lenk bergantung pada usia, keadaan habitatnya.

Warna orang dewasa berwarna coklat gelap dengan warna keemasan, banyak bintik bulat gelap muncul di badan, perut ringan. Bahagian belakang mempunyai dua sirip berbintik. Sirip depan bawah kelihatan dikelilingi oleh tepi putih yang jelas. Lenka, yang belum mencapai usia baligh, disebut kelinci kerana warna keperakan, punggung kelabu, sirip kekuningan. Semasa tempoh pemijahan, bintik-bintik merah jelas muncul di badan lenok..

Taimen

Taimen - ikan terbesar dari keluarga salmon, dipanggil ikan penduduk yang tidak pernah meninggalkan takungannya. Badannya panjang, memanjang, kepalanya dilenturkan dari sisi, dari atas, agak mengingatkan pada pike. Mulut sangat lebar, boleh membuka hingga bukaan cabang. Gigi tumbuh dalam beberapa baris, sangat tajam, melengkung ke dalam.

Tubuh taimen ditutup dengan sisik keperakan kecil yang padat. Ia dihiasi dengan banyak bintik hitam bulat seukuran kacang. Sirip punggung dan sirip dada berwarna kelabu, sirip dubur dan ekor berwarna merah terang. Semasa musim kawin, warna badan kelabu dewasa menjadi merah tembaga. Ia kelihatan normal setelah persenyawaan telur..

Semua mengenai salmon ikan

Salmon bukan nama ikan atau spesies berharga tertentu, tetapi seisi keluarga. Coho salmon, char, chum salmon, pink salmon, trout - semua ini adalah wakil salmon, atau salmon. Sekiranya perkataan ini diterapkan pada spesies tertentu, maka biasanya mereka bermaksud salmon - spesies langka di alam liar, yang, bagaimanapun, sering dijumpai di kedai berkat pembiakan industri..

Penerangan mengenai spesies

Keluarga salmon sangat pelbagai. Ia termasuk ikan kecil dan raksasa, mereka boleh mempunyai daging merah atau putih, mereka boleh hidup dalam garam atau air tawar. Tetapi semuanya bersatu:

  • pembiakan hanya di badan air tawar, walaupun orang dewasa dapat hidup di lautan;
  • warna badan jerawatan, yang mana keluarga mendapat namanya (akar Indo-Eropah kuno "100,000" bermaksud "berbintik");
  • ciri ciri struktur badan;
  • telur besar;
  • kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi terhadap keadaan luaran yang baru, yang memungkinkan untuk menumbuhkan ikan ini secara buatan dari kawasan semula jadi mereka;
  • sifat gastronomi yang tinggi, setiap salmon adalah makanan istimewa.

Atlantik

Hanya satu spesies yang tergolong dalam genus salmon Atlantik - salmon. Ia bertelur di pantai timur AS dan Kanada, serta di pantai barat Eropah dari garis lintang Sepanyol ke Laut Baltik, Laut Putih dan Barents. Ia jarang berlaku kerana tangkapan pemangsa.

Oleh kerana salmon Atlantik sangat terkenal dalam bidang gastronomi, salmon sering diternak secara buatan. Terutama orang Norway berjaya dalam hal ini, salmon pembiakan mereka telah lama menjadi jenama di pasaran dunia.

Di Rusia, pertanian salmon tidak menguntungkan kerana persekitaran yang tidak baik di laut kita. Suhu air di dalamnya adalah 2 darjah lebih rendah daripada di Norway, goreng tumbuh lebih perlahan, dan makna ekonomi pembiakan tersebut hilang.

Spesies ini wujud dalam dua bentuk - anadromous dan lacustrine. Sifat bentuknya sangat menarik. Tidak seperti salmon anadromous yang lain, salmon boleh bertelur 3-5 kali daripada sekali. Sebilangan ikan kembali ke sungai dari makan sehingga mereka dewasa sepenuhnya, dan mereka tumbuh di sungai selama satu tahun. Kaviar atau susu mereka matang, tetapi selama tahun ini salmon dalam mod pemijahan dan tidak makan.

Sebilangan lelaki tidak makan sama sekali, tinggal di tempat bertelur. Mereka ternyata jauh lebih kecil daripada jantan yang makan di laut, tetapi mereka membuahi telur tidak lebih buruk, dan kadang-kadang lebih baik: mereka tidak mengganggu persaingan intraspesifik antara lelaki besar, dan mempunyai masa untuk menyuburkan lebih banyak telur.

Pasifik

Genus ini menyatukan semua salmon anadromous, yang memakan di Lautan Pasifik. Ia:

  • salmon merah jambu;
  • salmon merah;
  • chum;
  • salmon coho;
  • salmon chinook.

Sehingga baru-baru ini, trout pelangi tergolong dalam genus ini..

Subfamily Salmonidae

Ini adalah kategori luas yang merangkumi lenoks dan taimen air tawar, loaches, salmon Pasifik, salmon mulia - banyak spesies ikan trout dan salmon.

Semua salmon, kecuali salmon chum dan salmon merah jambu, mempunyai bentuk anadromous dan penduduk (air tawar), dan juga jantan kerdil yang tidak keluar ke laut, walaupun tergolong dalam spesies anadromous.

Semasa memberi makan di laut, penampilan semua salmonid serupa: warna kelabu keperakan dengan bintik hitam. Tetapi ketika ikan itu bertelur, ada perbezaan yang mencolok, yang bahkan orang awam dapat membezakan satu salmon dari yang lain.

Perwakilan salmon yang paling banyak adalah salmon merah jambu. Ini adalah ikan kecil seberat 1.5-2 kg dan panjang 50-60 cm. Pada ikan yang hendak bertelur, rahang membengkok dalam bentuk paruh, pada jantan muncul bonggol. Selalunya, jangka hayat salmon merah jambu adalah pendek, hanya 1.5 tahun. Tetapi jika atas sebab-sebab tertentu, ikan tersebut tidak dapat bertelur, ia boleh hidup hingga 3 tahun. Salmon merah jambu adalah yang paling sedikit dari semua salmon yang terikat dengan tempat bertelur, dan mungkin berenang ke kawasan asing. Ini kerana di laut, kawanan yang menetas dari telur di Asia dan Amerika Utara bercampur dan pergi bertelur dalam kumpulan yang baru terbentuk..

Chum salmon juga banyak spesies. Berbeza dengan adanya jalur merah-hijau dan hitam melintang semasa musim kawin. Pada lelaki pada masa ini, pertumbuhan gigi diperhatikan, kerana mulut mereka berhenti ditutup. Ini adalah ikan besar dengan panjang sekitar 1 m dan berat hingga 14 kg, walaupun individu yang panjangnya hingga 78 cm dan berat hingga 5 kg lebih biasa. Bentuk musim luruh lebih besar, dan musim bunga lebih kecil. Pembiakan ikan berumur dari 3 hingga 10 tahun, kebanyakan mereka yang akan bertelur adalah 5 tahun.

Salmon sockeye jelas berbeza dengan salmon lain dalam warna daging: ia bukan merah jambu, tetapi merah terang. Jika tidak, di luar musim kawin, ia menyerupai salmon chum. Satu-satunya perbezaan adalah kekakuan sirip ekor: salmon chum dapat diangkat oleh ekor dengan satu tangan, tetapi salmon tidak dapat: sirip ekornya mudah dilipat dan tergelincir dari tangan. Tetapi salmon sockeye yang akan bertelur dapat dikenali walaupun dengan keterangannya: kulitnya benar-benar merah, seperti dalam foto. Ini dan warna daging menyebabkan nama tidak rasmi sockeye - ikan merah.

Terdapat salmon air tawar, atau kokanee. Lebih kecil, hanya 28 cm, beratnya hingga setengah kilogram.

Bentuk anadromous mempunyai individu kerdil yang tetap berada di tempat pemijahan hingga musim kawin, yang bermula pada usia 3-4 tahun. Tidak seperti salmon lain, di antara salmon sockeye kerdil terdapat kedua-dua lelaki dan wanita. Salmon sockeye biasanya kembali ke tempat pemijahan yang sama di mana mereka menetas.

Coho salmon adalah ikan berukuran 40-80 cm, beratnya 6-8 kg. Pewarnaan pembiakan berwarna coklat gelap atau merah; pada lelaki, rahang atas berubah, membentuk "paruh", seperti dalam foto. Panjang ikan dewasa ialah 70-80 cm, berat 6-8 kg. Ia hanya bertelur di air mengalir, usia pembiakannya adalah 4 tahun, tetapi ikan ini meninggalkan laut agak lewat - pada usia 2, kadang-kadang pada usia 4 tahun. Ia jarang didapati dijual, kerana jumlah salmon coho agak kecil.

Salmon Chinook adalah wakil subfamili terbesar, yang secara tidak rasmi disebut "king salmon". Panjangnya hingga 1.5 m, dan beratnya lebih dari 50 kg, walaupun di Kamchatka, individu dengan panjang 10-15 kg lebih biasa. Pemijahan berlaku pada usia 4-7 tahun. Hasil tangkapan komersial kecil, hanya 1-2 ribu tan.

Loach adalah genus salmon skala besar, yang merangkumi sekitar selusin spesies dengan habitat yang berbeza. Semua loaches mempunyai bentuk air tawar dan anadrom. Ikan ini boleh bertelur beberapa kali sambil masih hidup..

Nilai komersial ikan ini tidak bagus, walaupun rasa dagingnya tinggi. Ukuran purata ikan yang ditangkap ialah 40-50 cm, berat 1.5-2 kg. Pelatih matang perlahan, mereka mencapai usia penghijrahan sebanyak 2-9 tahun.

Setiap tahun, hanya sebahagian sekolah yang mengambil bahagian dalam pembiakan, namun, individu yang tidak membiak masih kembali ke tempat bertelur.

Ikan Putih Subfamily

Termasuk baka ikan air tawar yang berharga - ikan putih, muksun, omul, vendace dan lain-lain.

Muksun adalah ikan yang sedap. Tinggal di utara Siberia - di sungai, tasik dan teluk laut yang segar. Membiak dengan mudah dalam kurungan, sehingga bentuk liar tidak terancam kepupusan. Ikan ini berat 6-8 kg (ada individu hingga 13 kg), panjang - hingga 75 cm. Warnanya biru, lebih gelap di bahagian belakang dan ringan di perut.

Omul dibahagikan kepada dua kumpulan - Baikal Artik dan lebih berharga.

Arctic omul adalah salmon utara dengan panjang rata-rata 26-40 cm dan berat hingga 1, lebih jarang 3-4 kg. Dia hidup sehingga 16 tahun, walaupun individu berusia sepuluh tahun paling sering berada di meja. Habitat utama adalah lembangan Sungai Lena. Omul mampu hidup dalam keadaan sukar. Di antara kawasan di mana salmon ini dijumpai, terdapat kawasan di mana salinitas air mencapai 20-22 dan bahkan lebih tinggi. Pada musim panas omul dapat dijumpai di lintang yang cukup tinggi, hingga ke Kepulauan Siberia Baru. Omul bertelur dengan cara yang sama seperti di salmon, tetapi tidak selalu mati setelah bertelur, betina dapat bertelur 2-3 kali seumur hidup.

Omul Baikal lebih kecil, panjangnya 28 cm, saudara dari Kutub Utara, yang, semasa glasiasi terakhir, 20 ribu tahun yang lalu, berakhir di Baikal, di mana ia kemudian diasingkan. Sekarang ikan ini adalah kebanggaan Baikal. Walaupun dalam beberapa tahun terakhir, jumlah Baikal omul telah menurun dan kuota untuk hasil tangkapannya telah diperkenalkan. Tetapi kerana salah satu jenis omul Baikal berjaya dibiakkan secara buatan, ikan ini masih boleh dijual..

Peled, atau keju, adalah ikan kira-kira 50 cm. Beratnya 2-3 kg. Tidak seperti salmonid lain, ia dapat menahan kekurangan oksigen di dalam air dengan sempurna, oleh itu habitatnya adalah tasik, lebih jarang saluran. Ikan ini mengelakkan perairan. Pada musim sejuk, ia tidak hibernasi. Mendiami sungai dan tasik di lembah laut utara dari Putih ke Siberia Timur, dan tidak naik tinggi ke sumber.

Ikan putih tinggal di tempat yang sama dengan peledak, selain itu tinggal di wilayah Baltik, Alaska dan Kanada. Terdapat spesies ikan putih Trans-Baikal yang unik, terkenal dengan pemijahan pada musim bunga. Ikan putih kelihatan sangat pelbagai. Dimensinya dari 15 hingga 60 cm, beratnya dari 1 hingga 12 kg. Terdapat jenis semi-anadromous dan tasik..

Subfamily Grayling

Hanya ada satu genus dalam keluarga ikan air tawar ini - kelabu. Ia sangat serupa dengan salmon. Grayling kelihatan lebih cantik dan anggun, tetapi perbezaan utama mereka adalah sirip punggung yang besar pada lelaki, dengan bantuan mereka meningkatkan kecekapan persenyawaan telur semasa bertelur, mengarahkan aliran air dengan cara yang istimewa. Grayling tinggal di tasik Eurasia dan Amerika Utara.

Tempat tinggal

Habitat semula jadi salmonid meliputi hampir semua laut di Hemisfera Utara, tetapi perkebunan spesies anadromous terdapat di Hemisfera Selatan. Ini dimungkinkan oleh kemampuan penyesuaian ikan salmon yang tinggi..

Tempat pemijahan utama untuk spesies anadromous terletak di sungai Kamchatka, Sakhalin, Kuriles dan Alaska. Sebilangan besar spesies air tawar hidup di sungai dan tasik Siberia dan Timur Jauh, tetapi salah satu subspesies taimen terdapat di Danube..

Tetapi makan bentuk anadromous selalu berlaku di laut. Jadi memberitahu di mana salmon tinggal tidak mudah..

Apa yang makan

Semua salmon adalah pemangsa. Makanan mereka bergantung pada saiznya. Mangsa goreng baru di zooplankton - haiwan akuatik terkecil. Ikan membesar, dan makanannya menjadi lebih besar. Pertama, ini adalah cacing, krustasea, dan kemudian menggoreng spesies lain.

Apabila salmon mencapai panjang 15-25 cm, mereka berbondong-bondong dan masuk ke laut atau ke badan air tawar yang lebih dalam. Di sini dia makan ikan dan penduduk lain dari lapisan atas air laut..

Apabila tiba masanya untuk kembali ke tanah air untuk bertelur, kebanyakan spesies berhenti makan sama sekali. Bagaimanapun, setelah menyapu telur, mereka akan mati, dan tidak ada gunanya membuang tenaga untuk berburu. Di samping itu, tidak ada makanan yang biasa bagi ikan salmon dewasa di hulu sungai..

Laut atau sungai

Di antara salmon, terdapat air tawar dan bentuk anadromous. Ikan seperti itu menetas dari telur di badan air tawar, dan masuk ke laut hingga matang. Apabila tiba masanya untuk membiak, mereka kembali dari laut ke perairan dan bahkan tebing pasir yang sama di mana mereka sendiri muncul. Beginilah tingkah laku salmon merah jambu, salmon merah, salmon chum dan salmon lain..

Salmon merah boleh tinggal di air tawar jika ada cukup makanan di dalamnya.

Oleh itu, dari sudut pandang biologi, tidak ada penduduk laut sepenuhnya di antara ikan salmon. Gastronomi mengambil pandangan yang berlawanan, dan bagi tukang masak, salmon yang ditangkap di laut atau di muara sungai dalam perjalanan untuk bertelur (salmon, chinook salmon, coho salmon) akan menjadi salmon laut, dan ikan air tawar akan menjadi sungai.

Hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa spesies air tawar - ikan trout, Baikal omul, taimen - juga meninggalkan sungai dan tasik yang besar untuk tempoh pemijahan menjadi badan air cetek atau aliran gunung..

Daging putih atau merah

Selalunya suri rumah mengatakan, merujuk kepada salmon: "ikan merah". Nampaknya logik: salmon dan secara harfiah semua salmon anadromous lain mempunyai daging merah. Tetapi ikan merah sebenarnya disebut sturgeon, dan bukan untuk warna daging, ia berwarna putih berkrim. "Merah" dalam bahasa Rusia Lama disebut tidak hanya warna merah dan nuansa, tetapi juga cantik ("gadis merah"), memberi kesaksian akan kekayaan, mewah. Sturgeon selalu menjadi produk kelas atas, atribut perayaan bangsawan, salah satu simbol Rusia.

Menarik. Warna daging salmon bergantung pada spesiesnya, jangka waktu penangkapan ikan, dan jumlah udang dalam makanannya..

Secara paradoks, salmon adalah ikan putih. Benar, tidak semua salmon, tetapi hanya perwakilan gourmet spesies ini dengan daging putih - muksun, nelma, omul, ikan putih.

Spesies yang mempunyai daging merah, dan salmon ini, salmon sockeye, salmon chinook, chum salmon, chum salmon, coho salmon, trout dan banyak lagi yang kebanyakan orang kaitkan dengan "ikan merah", adalah betul untuk menyebutnya hanya "salmon".

Kandungan kalori dan nilai pemakanan

Nilai pemakanan salmon berbeza bergantung bukan hanya pada kaedah penyediaannya, tetapi juga pada jenis ikan. Berikut adalah nutrien dalam 100g makanan yang paling biasa..

Spesies air tawar dengan daging merah

Spesies air tawar dengan daging putih

Kalori, kcalProtein, gLemak, gKarbohidrat, g
Salmon merah jambu
Mentah12720.54.40
Masin16922.1sembilan0
Direbus15221.87.30
Panggang15324.585.280
Chum
Mentah12020.143.770
Masin18424.39.60
Panggang15425.824.830
Salmon Coho liar
Mentah14621.625.930
Panggang13923.454,30
Untuk pasangan18427.367.50
Ladang salmon Coho
Mentah16021.277.670
Panggang17824.38.230
Trout anadromous ("laut"), atau trout coklat
Mentah10416.743.610
Panggang13321.464.630
Salmon Atlantik (salmon) liar
Mentah14219.846.340
Panggang18225.448.130
Petani salmon Atlantik (salmon)
Mentah20822.112.350
Panggang20620.4213.420
Masin20222.512.50
Salmon Chinook
Mentah17919.9310.430
Merokok11718.284.320
Panggang23125.7213.380
Salmon merah
Mentah13122.254.690
Panggang15626.485.570
Taimen
Mentah11918.94.80
Ikan pelangi liar
Mentah11920.483.460
Panggang15022.925.820
Ikan pelangi peladang
Mentah14119.946.180
Panggang16823.87.380
Ikan Putih
Mentah27420.121.50
Muksun
Mentah12118.55.20
Nelma
Mentah16019.49.20
Omul
Mentah15219.28.30
Ikan Putih
Mentah144Sembilan belas7.50
Merokok17716.3611.90

Harga untuk 1 kg

Harga untuk wakil keluarga salmon sangat berbeza. Berapa kos makanan yang enak bergantung pada:

  • jenis ikan;
  • kaedah pengekstrakan (liar, ladang)
  • kaedah pemotongan (usus, tanpa kepala, tanpa kepala, stik, fillet);
  • pilihan simpanan (beku, sejuk, asin, asap);
  • Promosi Kedai.

Mempengaruhi harga dan masa penghantaran: salmon sejuk selalu lebih mahal daripada beku, walaupun "sejuk" biasanya bermaksud produk yang dicairkan. Tetapi pencairan yang betul, sambil mengekalkan rasa ikan, mengurangkan tempoh penjualannya dengan ketara, dan penjual meletakkan risiko pada harga.

Biasanya ikan yang dimakan lebih mahal daripada ikan yang dimakan, tetapi ini tidak berlaku untuk ikan salmon. Lagipun, kaviar ikan keluarga ini adalah makanan istimewa, dan lebih menguntungkan bagi pembeli untuk membeli ikan yang belum dicuci, setelah itu memberi garam kepada kaviar, daripada membeli daging secara terpisah, kaviar asin yang disediakan secara berasingan. Tetapi ini adalah produk amatur: tidak semua orang bersedia untuk terlibat dengan usus ikan dan kaviar asin.

Sebagai contoh, mari berikan harga untuk ikan yang dibekukan segar di salah satu rangkaian runcit persekutuan belanjawan (data berkenaan untuk Disember 2019).

PandanganHarga untuk 1 kg
Kamchatka chum salmon
dengan kepala450
Tanpa kepala379
Salmon sockeye
dengan kepala670
Tanpa kepala692
Salmon merah jambu Sakhalin dengan kepala229
Latih dengan kepala237

Ikan putih tergolong dalam kelas harga yang berbeza: ikan itu jauh lebih mahal dan kurang biasa di pasaran. Sekilogram omul beku segar berharga 690 rubel, muksun - dari 750 rubel.

Nilai ekonomi

Semua jenis salmon sangat berharga dalam memasak. Dagingnya yang enak mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia mengandungi asid lemak tak jenuh untuk membantu memerangi simpanan kolesterol. Oleh itu, anda tidak perlu takut dengan kandungan lemak tinggi ikan. Protein salmon mudah diserap oleh badan. Spesies anadromous mengandungi unsur jejak penting yang biasanya kurang dalam diet penduduk daerah yang kekurangan yodium.

Bolehkah saya makan mentah

Sekiranya anda baru sahaja menangkap ikan salmon, membuangnya dan akan memakannya, lebih baik luangkan masa anda dan memasaknya. Jika tidak, diphyllobothriasis mengancam anda, dan dari ikan putih anda boleh dijangkiti opisthorchiasis. Kedua-dua penyakit serius ini disebabkan oleh cacing, atau, lebih mudah, oleh cacing, larva yang hidup di dalam ikan..

Untuk melindungi diri anda dari diphyllobothriasis, cukup untuk merebus atau menggoreng ikan segar selama 15-30 minit. Tetapi parasit bertolak ansur dengan pembekuan lebih teruk dan mati hanya dalam 9 hari di dalam pembeku rumah biasa. Oleh itu, ikan yang ditangkap secara perindustrian dan disiapkan dan dibekukan tepat di kapal selamat setelah dicairkan. Tetapi asin yang lemah tidak membunuh larva, jadi lebih baik masin ikan yang dicairkan, atau garam sehingga sejuk, menuangkan banyak garam pada potongan daging. Ia akan selamat, tetapi tidak semua orang akan menyukai rasanya.

Opisthorchiasis adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang menyerang hati dan saluran empedu. Hingga kini, tidak ada ubat yang dijamin untuk menyingkirkan seseorang dari keburukan Siberia, parasit yang menyebabkan penyakit ini. Kebiasaan manusia dan Siberia mempunyai selera yang sama untuk ikan: ia juga lebih suka salmonid yang paling berharga, penduduk sungai Siberia. Oleh itu, makan muksun mentah yang sama (dan stroganina yang terkenal adalah hidangan yang dibuat dari ikan mentah) hanya boleh dilakukan sekiranya produk tersebut telah lulus kawalan makmal.

Agar larva opisthorchiasis berhenti hidup, diperlukan 3 minggu di dalam peti sejuk isi rumah. Ruang industri, di mana suhu turun hingga - 28-30 darjah, akan mengatasi parasit hanya dalam beberapa hari.

Larva fluks Siberia mentolerir suhu tinggi dengan baik. Untuk menjadikan ikan mentah selamat, rebus selama 10-15 minit, kemudian potong menjadi kepingan kecil dan goreng di bawah penutupnya. Produk yang dibekukan dengan baik lebih mudah disediakan dan, sebagai hasilnya, mengekalkan rasa uniknya..

Ikan untuk sushi di Rusia mesti dibekukan terlebih dahulu. Restoran-restoran tersebut menerima produk yang telah melalui kawalan dan pensijilan veterinar pelbagai peringkat. Oleh itu, sushi dan sashimi adalah makanan yang selamat jika dipatuhi peraturan penyediaan dan jangka hayatnya..

Yang terbesar di dunia

Salmon terbesar adalah taimen. Pemangsa air tawar ini mencapai panjang 1-1,5 m dan berat hingga 80 kg. Pada tahun 1943, di Sungai Kotuy (anak sungai Khatanga) di Wilayah Krasnoyarsk, mereka menangkap taimen sepanjang 2100 cm dan berat 105 kg.

Salmon, salmon Atlantik, lebih kecil. Spesimen terbesar di dunia ditangkap pada tahun 1860 di Lithuania: tertangkap di mulut Nemunas, ia menarik 46.5 kg. Salmon kedua terbesar dengan panjang 1.2 m dan berat 40 kg ditangkap di California.

Kesimpulannya

Dengan pelbagai kepelbagaian, wakil keluarga salmon adalah produk gastronomi yang berharga. Ia adalah makanan diet yang mudah dicerna. Ia mengandungi bahan yang berguna dalam penyakit kardiovaskular. Mereka yang mengikuti gambar boleh memilih kaedah memasak makanan - mendidih, mengukus, memanggang, memanggang dalam kerajang. Ini adalah produk, diet yang boleh menjadi enak dan menggembirakan..