9 buku terbaik mengenai veganisme dan vegetarian untuk mengambil langkah pertama anda


Sekiranya anda ingin mencuba veganisme, kami boleh mencadangkan anda membaca beberapa buku terbaik mengenai topik ini..

Menjadi vegetarian adalah perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk diri sendiri, planet ini, dan haiwan yang menderita setiap hari. Ini bukan sahaja pilihan manusiawi tetapi juga sihat. Tidak kira apa sebenarnya yang anda ingin ketahui mengenai veganisme, buku-buku ini akan membantu anda. Selain itu, dalam buku-buku ini anda akan mendapat resipi untuk hidangan lazat!

1. "Vegetarian" oleh Katie Freston

Katie Freston adalah bintang vegetarian yang telah menulis beberapa buku vegan terbaik di pasaran, termasuk Vegan terlaris Instant New York Times. Vegetarian adalah panduan yang terbukti dan memartabatkan Alkitab bagi mereka yang ingin menjadi vegetarian dan memerlukan pertolongan. Vegetarian mempunyai banyak maklumat, resipi, petua kesihatan yang terbukti, kesaksian, petua yang sangat berguna untuk setiap hari dan andaian.

2. "Lendir", Katie Freston

Bagi sesiapa yang ingin menurunkan berat badan dengan makanan vegetarian, buku terbaru Katie Freston, Slimy, adalah jawapannya. Diterbitkan pada tahun 2012, "Slimy" memberitahu orang yang ingin menurunkan berat badan, tetapi tidak mempunyai cukup maklumat tentang cara beralih ke diet vegetarian. Ini menunjukkan kepada pembaca bahawa ini adalah untuk melakukan peralihan kepada makanan vegetarian secara beransur-ansur sehingga anda tidak terbeban. Buku ini mesti dibaca sekiranya anda menyukai gaya hidup sihat, makanan yang baik, dan ingin menurunkan berat badan secara kekal..

3. Panggil Saya Vegetarian oleh Colin Patrick-Goudreau

Colin Patrick-Goodreau adalah pengarang vegetarian box office, pensyarah, dan pakar kesihatan yang buku terbarunya, The 30-Day Vegetarian Challenge, telah habis dicetak. Salah satu buku awalnya, Call Me A Vegetarian, paling sesuai untuk belajar memasak makanan ringan dengan makanan keseluruhan. Sama ada burger vegetarian yang lazat, pencuci mulut atau lauk yang hebat, Call Me a Vegetarian mempunyai sesuatu untuk anda juga. Ia juga mempunyai sejumlah besar maklumat mengenai makanan sihat dan faedah gaya hidup vegetarian..

4. "Garpu Bukan Pisau," T. Colin Campbell, Caldwell Esselstin

Buku "Forks bukannya pisau" langsung menjadi sensasi 4 tahun yang lalu dan kemudian, berkat popularitinya, berubah menjadi filem. Ditulis oleh dua doktor terkenal, T. Colin Campbell dan Caldwell Esselstin, buku ini mengesahkan faedah diet makanan vegetarian melalui penyelidikan perubatan. Campbell dan Esselstin memberikan inspirasi, fakta perubatan, dan resipi mudah bagi sesiapa sahaja yang ingin menjadi vegetarian dengan arahan diet terperinci.

5. "Anggota bomba sedang berdiet"

Buku "Firefighters on Diet" diterbitkan pada tahun 2009 ketika sepasukan anggota bomba dari Austin, Texas memutuskan untuk pergi vegetarian selama 28 hari untuk meningkatkan kesihatan mereka. Mereka semua kehilangan berat badan, kadar kolesterol dan gula darah mereka turun. Semuanya menjadi lebih kuat dan bertenaga. Firefighters memutuskan untuk menulis sebuah buku berjudul Firefighters on a Diet dan kami gembira mereka melakukannya - ia mempunyai banyak maklumat yang diperlukan untuk vegetarian dan petua memasak yang berguna untuk pemula. Siapa yang mahu mencuba lasagna ubi jalar?

6. "Bagaimana Menjadi Vegetarian?" Oleh Elizabeth Kastoria

Buku oleh Elizabeth Kastoria "Bagaimana Menjadi Vegetarian?" panduan terbaik untuk sesiapa sahaja yang ingin mempelajari semua mengenai vegetarianisme. Dia memperkenalkan sumber berguna yang bukan hanya akan mengajar anda cara membaca label dengan betul sehingga anda dapat melihat ramuan haiwan dalam vitamin dan pelbagai makanan tambahan, tetapi juga memberikan petua berguna tentang cara memilih pakaian, tempat tidur, kosmetik, dan banyak lagi yang berasaskan tumbuhan. Sekiranya anda benar-benar ingin hidup sebagai vegetarian dan tidak hanya makan makanan vegetarian, maka buku ini sesuai untuk anda..

7. "Vegetarian untuk Hidup" oleh Jack Norris dan Virginia Massina

Ditulis oleh pakar pemakanan Jack Norris dan saintis Virginia Massina, buku ini adalah buku teks vegetarian lain yang mesti dimiliki untuk meneroka nutrien dalam makanan tumbuhan, petua memasak, dan resipi mudah. Ini adalah panduan hebat bagi sesiapa yang ingin belajar lebih banyak tentang menjadi vegetarian, bukan hanya apa yang mereka akan makan. Ia adalah salah satu buku vegetarian yang paling popular di pasaran sekarang..

8. "Memilih Makanan Mentah" oleh Jena Hamshaw

Preferring Raw Food adalah buku baru oleh Jenna Hamshaw, pengarang blog vegetarian yang sangat popular, Preferring Raw Food. Jenna adalah pakar pemakanan dan pemakanan berdaftar. Dia menekankan pentingnya memakan makanan semula jadi dan makanan tumbuhan mentah. Buku Jenna "Preferring Raw Food" sangat bagus bagi mereka yang ingin menemui resipi unik, sederhana dan lazat yang sesuai bukan sahaja untuk vegetarian, tetapi juga bagi mereka yang lebih suka makanan mentah.

9. Buku masakan "Oh She Shines" oleh Angela Liddon

Angela Liddon adalah pengarang salah satu blog vegetarian paling popular di Internet, Oh She Shines. Buku masakan pertama Angela menjadi buku laris segera dan kini menjadi buku masakan yang paling banyak diminta di Amazon. Ini mempunyai lebih dari 100 resipi lazat dan banyak maklumat mengenai nilai pemakanan makanan vegetarian. Buku masakan Oh She Shines pasti dapat meyakinkan anda untuk mencuba makanan vegetarian.



Tidak kira sama ada anda seorang vegetarian atau hanya berminat mencuba makanan berasaskan tumbuhan, pastikan anda membaca buku-buku ini. Pernahkah anda membaca buku-buku mengenai vegetarianisme? Sekiranya ada, apa kegemaran anda?

Buku vegetarian yang anda benar-benar perlu baca

Vegetarian dan lebih banyak lagi vegan sering dianggap sebagai makhluk asing. Malah mereka yang ingin beralih ke diet berasaskan tumbuhan. Ibu bapa, guru di sekolah, televisyen dan Internet menyiarkan bahawa tanpa omega-3 dan vitamin B-12 yang terkenal, rambut kita akan gugur, dan tanpa susu lembu, tulang akan patah. Tidak hairanlah jika seseorang yang, walaupun positif mengenai vegetarian, mempunyai keraguan: "Bagaimana jika saya melakukan sesuatu yang salah?", "Dari mana saya akan mendapatkan protein saya?" dan lain-lain. Nasib baik, sekarang ada banyak buku yang ditulis oleh profesional perubatan pro-vegetarian, wartawan, atlet terkenal dan bintang Hollywood. Berikut adalah sebahagian daripadanya.

Kajian China, Colin Campbell

Buku Profesor Biokimia Colin Campbell adalah tempat bermula ketika beralih ke diet berasaskan tumbuhan. Penulis mengatakan bahawa dia sendiri pernah menjadi penganut pemakan daging dan, secara umum, dibesarkan di ladang! Namun, kajian yang dilakukannya selama lebih dari belasan tahun dan yang mengungkapkan hubungan antara apa yang kita makan dan barah, serangan jantung, diabetes mellitus, arthritis, penyakit Alzheimer, dan lain-lain, mengubah pemahamannya mengenai pemakanan terbalik. Lebih-lebih lagi, Campbell bermaksud makanan yang sihat, oleh itu, bersama dengan daging dan produk tenusu, ia memotong gula dan tepung putih.

Buku ini, walaupun ilmiah, ditulis dalam bahasa yang sederhana dan meriah. Nampaknya, ini menyumbang kepada kejayaannya yang luar biasa. Sekiranya anda menyukainya juga, anda dapat membaca buku-buku lain dari Campbell, yang ditulisnya bersama rakan-rakannya: “Makanan yang sihat. Menghilangkan Mitos Tentang Makan Sihat "dan" Garpu Lebih Pisau ". Yang terakhir, sayangnya, belum diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, tetapi sebuah filem ditembak di dalamnya, yang dalam bahasa Rusia.

Diet 80/10/10 oleh Douglas Graham

Untuk melihat rupa vegan selama empat puluh tahun, cari "Douglas Graham." Nah, keraguan telah hilang bahawa makanan tumbuhan adalah salib pada badan berotot yang indah? Sekiranya belum, baca buku pelatih kecergasan dan pakar pemakanan Graham "Diet 80/10/10", dan praktikkan kaedahnya dengan lebih baik.

Maknanya ialah makan apa sahaja yang tidak perlu dimasak. Sebilangan besar, ini adalah buah-buahan - penulis mencadangkan memakannya dalam jumlah yang tidak terhad. Keindahan buah-buahan, kata Graham, adalah bahawa mereka tidak meregangkan perut. Sebaliknya, ia menjadi lebih anjal. Tambahkan latihan untuk itu dan dapatkan badan impian anda.

"Saya tidak makan sesiapa pun", Iolanta Prokopenko

Sudah dari judul buku ini jelas bahawa dalam hal ini tidak banyak mengenai kesihatan tetapi juga mengenai etika. Iolanta Prokopenko, pengarang "Saya tidak makan siapa pun," mengunjungi sebuah ladang dan rumah sembelih selama kerjaya kewartawanannya. Apa yang dilihatnya di sana cukup untuk menyerahkan daging selamanya. "Haiwan adalah sejenis kaunter Geiger untuk kemanusiaan manusia," tulis penulis. Dan anda tidak boleh membantahnya.

Dalam bukunya, Prokopenko membincangkan mengenai agama yang menyokong vegetarian, selebriti yang mempraktikkannya dan merasa hebat, menjawab soalan yang paling kerap diajukan oleh pemakan daging kepada vegetarian (seperti "Maaf babi, tetapi tidak ada timun?") Dan memberikan 300 resipi yang cukup mudah. di mana anda boleh memulakan kenalan anda dengan masakan "etika".

Lembu Suci oleh David Duchovny

Dan bercakap mengenai selebriti. Bintang X-Files and Luscious California, pelakon David Duchovny, adalah vegetarian dan penulis yang diperakui. Campuran yang sempurna untuk mencipta novel yang indah seperti The Sacred Cow atau Holy Cow. Pahlawannya adalah haiwan ternakan. Mereka hanya berbual sesama sendiri, bergurau, makan rumput di ladang dan menyayangi orang, sehingga suatu hari mereka mengetahui tentang adanya pembunuhan dan memutuskan untuk melarikan diri..

Satu-satunya kelemahan "Lembu suci" adalah, mungkin, ia belum diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia. Walaupun minus ini dapat diubah menjadi tambah gemuk dan mula berlatih bahasa Inggeris melalui cerita lucu dan sekaligus memancing pemikiran tentang Elsie lembu dan rakan-rakannya.

"Saya cantik. Saya langsing. Saya jalang. Dan Saya Hamil ”, Pop dan Friedman, Kim Barnwin

Kehamilan bukanlah alasan untuk melepaskan vegetarian, kata Pop dan Friedman dan Kim Barnwin. Kedua-dua gadis telah bekerja di industri fesyen untuk beberapa waktu - oleh itu nama "cantik" dan "kurus". Dan di sebelahnya - "jalang". Ya, wanita yang sensitif tidak boleh membaca buku seperti itu. Lagipun, humor kasar dan tarikan kepada pembaca dengan gaya "Hei, awak! Adakah anda masih makan burger berlemak? " - ini adalah kad lawatan pengarangnya. Selepas beberapa halaman pertama anda terbiasa, tetapi petua yang diberikan oleh Friedman dan Barnwin berguna!

Selepas kejayaan pertama yang gemilang ("Saya cantik. Saya kurus. Dan saya jalang") dan yang kedua ("Saya cantik. Saya kurus. Saya jalang. Dan saya hamil") gadis-gadis itu menulis yang ketiga, dengan tajuk yang serupa: "Saya cantik. Saya langsing. Saya jalang. Dan saya boleh memasak. " Di dalamnya anda akan menemui resipi untuk sos, pizza, makanan ringan, roti dan banyak lagi hidangan vegan yang lazat..

Koleksi ini bukan semua buku menarik mengenai vegetarian dan veganisme. Nasib baik, jumlah mereka bertambah dari tahun ke tahun, dan mereka yang ingin beralih ke diet seperti itu tidak perlu lagi melakukannya melalui percubaan dan kesilapan. Pengarang buku meyakinkan kita bahawa vegetarian bermanfaat jika didekati dengan betul. Dan baik ibu, dengan berhati-hati berusaha memberi makan potongan-potongan kecil kepada anda, atau paman dari TV, meramalkan kematian segera bagi vegan, atau sekurang-kurangnya kemandulan, sekarang anda bukan halangan - anda tahu apa yang harus dijawabnya.

Adakah anda menyukai artikel itu? Berkongsi dengan rakan anda! :)

Membaca Hijau: 5 Buku Vegetarian yang Berinspirasi

Hari ini adalah Hari Vegetarian Sedunia - kesempatan yang baik untuk mempelajari lebih lanjut mengenai sistem pemakanan ini, terutamanya jika anda berfikir untuk melepaskan daging atau ingin menjalani gaya hidup yang sihat dan beretika..

Untuk menghormati acara ini, bersama dengan perkhidmatan buku terbesar dengan langganan MyBook, kami menyusun pilihan buku-buku yang paling menarik, bermanfaat dan memotivasi mengenai vegetarianisme. By the way, di akhir artikel anda akan mendapat bonus yang bagus..

1. Vladimir Ilyichev, "Vegetarianisme. 1001 fakta "

Kami mengesyorkan memulakan kenalan anda dengan topik menolak daging dari buku karya Vladimir Ilyichev “Vegetarianisme. 1001 Fakta "- koleksi maklumat moden dan asas yang kecil, berstruktur dan memotivasi.

Buku itu disusun oleh aktivis persekitaran Rusia, anggota Kesatuan Sosio-Ekologi Rusia dan penyair Vladimir Ilyichev. Dia telah berhenti makan sejak 2010 dan menjadi vegan pada tahun 2015. Dia mendorong pembaca untuk bergabung dengannya dalam menjawab pertanyaan yang paling umum, menghilangkan mitos berterusan tentang vegetarian dan membuat argumen yang meyakinkan..

Buku ini terbahagi kepada dua bahagian: objektif dan subjektif. Yang pertama memberikan hujah ilmiah mengenai kepentingan vegetarian dalam pelbagai bidang: biologi, sejarah, perubatan, etika, ekologi dan banyak lagi. Bahagian kedua adalah pendapat peribadi orang yang berbeza: tokoh sejarah dan vegetarian moden. Antaranya ialah Lev Tolstoy, Sergei Yesenin, Henry Ford, Kim Basinger, Richard Gere, Steve Jobs, Pavel Durov. Kisah mereka memotivasi dan menanamkan keyakinan..

Buku Ilyichev sering disebut sebagai panduan vegetarian. Ini mengandungi sedikit maklumat, tetapi banyak pautan ke pelbagai sumber: dari monograf saintifik hingga koleksi resipi dan blog vegetarian yang menarik..

2. Daria Om, “Kehidupan Vegan: Kebahagiaan Cara Mudah. Trend utama abad XXI "

"Veganlife" adalah panduan mendalam untuk vegetarian, yang menerangkan bukan sahaja faedah menghindari daging dan cara beralih ke diet baru, tetapi juga banyak aspek lain - psikologi, etika, persekitaran.

Buku ini membincangkan bagaimana vegetarian bertindak balas terhadap salah faham mengenai persekitaran dekat mereka, membatasi produk daging untuk pelbagai penyakit atau kehamilan, membentuk tabiat vegan pada anak-anak, dan juga bagaimana memilih pakaian dan kosmetik yang beretika. Terutama menarik adalah bahagian terakhir dengan resipi untuk hidangan sederhana, menarik dan sedap menggunakan bahan tumbuhan eksotik..

Buku "Veganlife" membantu memahami perkara penting: vegetarian harus menjadi cara hidup, bukan hobi, jika tidak semuanya akan menjadi larangan diet sementara. Hanya sikap berprinsip dan tegas yang akan membantu mengubah pemikiran, yang akan membawa keharmonian dan kebahagiaan..

3. Elga Borovskaya, "Masakan vegetarian"

"Masakan Vegetarian" oleh Elga Borovskaya adalah salah satu buku yang paling serba boleh dalam koleksi ini. Sangat sesuai untuk vegetarian, pemula, dan hanya mengikuti gaya hidup sihat yang mencari cadangan dan resipi yang berguna..

Elga Borovskaya, tidak seperti pengarang lain, tidak secara aktif mempromosikan penolakan daging, tetapi mengajak pembaca membuat kesimpulan sendiri. Bukunya tidak bermotivasi, tetapi maklumat. Bersama dengan fakta mengenai faedah vegetarian, ini mengandungi amaran mengenai kemungkinan bahaya, kontraindikasi, kekurangan dan kesukaran..

"Masakan vegetarian" membantu anda melihat penolakan daging dari sudut pandangan yang berbeza, menimbang kebaikan dan keburukan dan membuat keputusan anda sendiri berdasarkan prinsip penting bagi anda..

Kelebihan lain dari buku ini ialah buku ini mendorong anda untuk bergantung pada keperluan individu anda, dan tidak mengikut cadangan yang tegas. Sebagai contoh, Borovskaya menasihatkan untuk menganalisis keperluan pemakanan badan anda, mengurangkan pengambilan daging secara beransur-ansur dan memantau keadaan anda..

4. Marco Borges, “Ubah Diri Anda dalam 22 Hari. Program vegan yang akan mengubah tubuh dan kehidupan anda "

Marco Borges adalah pakar pemakanan Amerika yang terkenal dan pengarang diet vegan yang popular yang digambarkan dalam Change Yourself in 22 Days. Dia sendiri menyerahkan daging 10 tahun yang lalu, akibatnya dia menyingkirkan masalah kesihatan dan kesejahteraan. Moto Borges adalah "Makan tumbuhan!".

Titik utama buku ini adalah bahawa vegetarian adalah cara termudah dan paling berkesan untuk menjadi sihat. Diet yang dicadangkan oleh Marco Borges membantu mengawal berat badan berlebihan, mencegah penyakit jantung dan diabetes.

Marco menawarkan rancangan yang jelas dan konsisten selama 22 hari. Ini adalah masa yang cukup untuk melihat perubahan, serta menyingkirkan tabiat lama dan mengembangkan yang baru. Penting untuk bertahan selama periode ini, setelah itu vegetarian akan menjadi cara hidup yang semula jadi dan menyenangkan..

Ubah Diri dalam 22 Hari adalah buku yang sangat memotivasi yang memberi inspirasi kepada anda untuk bertindak sekarang. Terdapat sedikit teori dan banyak praktik di dalamnya: nasihat khusus, resipi mudah untuk makanan vegetarian yang lazat. Motivasi tambahan diberikan oleh cerita dari orang sebenar, termasuk selebriti Amerika yang telah menyelesaikan program Borges..

5. Eduard Alkaev, "Masakan vegetarian"

"Masakan vegetarian" oleh Eduard Alkaev adalah koleksi resipi dan cadangan untuk memasak tanpa produk haiwan. Buku ini tidak mengandungi maklumat mengenai faedah melepaskan daging atau nasihat untuk beralih ke vegetarian, buku ini hanya dikhaskan untuk topik masakan dan direka untuk mereka yang tidak lagi meragui pilihan mereka.

Resipi Alkaev sangat pelbagai: pelbagai salad sayur-sayuran dan buah, sup, hidangan utama, sos, pencuci mulut, minuman. Setiap bahagian mengandungi puluhan resipi. Buku ini menunjukkan dengan jelas betapa kaya dan beragamnya masakan vegetarian..

Pada akhir buku, terdapat dua pilihan menu selama dua minggu: Vegetarian Lama dan Vegetarian Baru. Yang pertama hanya berdasarkan makanan tumbuhan, yang kedua merangkumi produk tenusu dan madu.

Selepas Hari Vegetarian Sedunia, Bulan Kesedaran Vegetarian bermula. Cuba luangkan bulan ini untuk membaca buku, meneliti maklumat mengenai topik tersebut, dan menguji resipi vegetarian baru. Dan jika anda menyukai topik menyerahkan daging, masa ini cukup untuk mengembangkan kebiasaan baru..

Buku Saya memberi percuma dua minggu kepada semua pengguna baru untuk membaca. Aktifkan langganan premium anda dengan kod promo VEGAN - baca dan dengar mana-mana 250 ribu buku.

Buku mengenai vegetarian dan vegetarian

Buku-buku mengenai vegetarian dan vegetarian akan menarik perhatian bukan hanya untuk penyokong pemakanan "anti-daging", tetapi juga bagi para pecinta pelbagai diet. Manfaat dan keburukan daripada menolak produk daging dijelaskan dalam tulisan penulis mengenai topik ini. Buku makanan vegetarian mengandungi banyak maklumat berguna yang mungkin tidak anda ketahui sebelumnya. Anda boleh mengetahui tentang maklum balas orang ramai, mengenai pengalaman mereka dalam makan tanpa produk haiwan. Anda boleh mengetahui sejarah kemunculan vegetarian dan banyak lagi. Perkara utama ialah semua buku mengenai topik yang anda minati dikumpulkan di satu tempat dan anda tidak perlu mencarinya.
1. Masakan vegetarian - Borovskaya E.
Bagaimana membuat makanan yang lazat dan berkhasiat dengan sayur-sayuran dan biji-bijian? Bagaimana menjaga keseimbangan antara makan sihat dan merasa puas dengan apa yang anda makan? Ini dan banyak lagi dibahas dalam buku hebat mengenai diet vegetarian..

2. Tidak ada ikan, tidak ada daging. Mengenai makanan vegetarian dan makanan untuk jiwa - Katerina Sushko
E. Sushko dengan berani dan menarik membincangkan keputusannya untuk menjadi vegetarian dan melepaskan makanan daging. Secara beransur-ansur, pembaca akan menghilangkan keraguan tentang "menjadi atau tidak menjadi vegetarian", dan sebagai bonus yang bagus - banyak resipi cepat dan lazat!

3. Daging untuk Wimps - John Joseph
Rocker punk yang kejam D. Joseph dapat diakses dan "tidak disensor" untuk menjelaskan kepada setiap pembaca mengapa dia akhirnya memutuskan untuk melepaskan makanan daging dan belajar menjadi tukang masak yang menyediakan hidangan vegetarian secara eksklusif. Buku peledak ini bukan untuk orang lemah dan pemakan daging!

4. Vegan Freak - Bob Torres, Jenna Torres
Vegetarian "Gila" bersedia untuk menyertai barisan makanan sihat dan lazat! Sekiranya anda menandakan masa di satu tempat dan tidak dapat memutuskan untuk berhenti makan daging dan ikan untuk menjadi "tidak seperti orang lain" - maka buku ini sesuai untuk anda! Bacalah dan anda akan memahami semuanya sendiri...

5. Kejutan meja vegetarian - I. L. Medkova
Buku lezat dan sihat mengenai makanan sihat ini benar-benar mengejutkan bagi banyak vegetarian. Panduan Memasak menyenaraikan beratus-ratus resipi berwarna dan mudah dimasak tanpa daging atau ikan. Dan biarkan makanan memberikan keseronokan sebenarnya!

6. Bagaimana menjadi dan tetap menjadi vegetarian - Juliet Gellatly
D. Gellatli adalah wanita takdir yang paling menakjubkan! Pada usia lima belas tahun, dia secara sukarela berhenti makan daging dan produk ikan, dan seiring waktu mulai mempromosikan idea pemakanan sihat di kalangan "orang". Dia mengambil langkah berani ke hadapan dan mengubah kenyataan di sekitarnya...

7. Vegetarianisme dalam agama dunia. Diet Transendental - Rosen Stephen
Adakah terdapat hubungan antara agama dunia dan vegetarian? R. Stephen tidak melakukan perbincangan teologi yang membosankan dengan pembacanya, tetapi dengan jelas dan jelas mengatakan bahawa pada mulanya setiap agama bermaksud pemeliharaan kehidupan haiwan yang tidak bersalah...

8. Makanan Hidup Arnold Eret - Arnold Eret
Buku mengenai diet yang sihat "tanpa gumpalan lendir" ditulis lebih dari seratus tahun yang lalu, tetapi masih belum hilang kaitannya! Menurut pengarang, lendir adalah kotoran sampah di dalam tubuh manusia dan perlu menyingkirkannya dengan bantuan makanan tumbuhan perubatan...

9. Semua mengenai vegetarianisme - I. L. Medkova
Menjadi vegetarian bermaksud mengambil langkah besar ke arah alam semula jadi! Bagaimanapun, vegetarianisme bukan hanya diet yang tepat dan sihat, tetapi juga cara hidup tertentu, dikondisikan oleh sikap etika terhadap semua organisma hidup di planet ini. Bagaimana untuk menghampiri ini?

10. Masakan Vegetarian untuk Dummies - Suzanne Hawala
Ramai orang mengetahui faedah makanan vegetarian, tetapi kadang-kadang menyerah makan daging dan produk ikan sangat sukar! Pengarang buku yang menarik, S. Hawala, dengan lancar dan selangkah demi selangkah membawa setiap pembaca untuk menerima keputusan penting secara sedar...

11. Karnivor yang enggan: Kucing, Anjing, dan Apa Artinya Menjadi Vegan - Jed Gillen
Dalam buku jujurnya, D. Gillen mendorong semua pemilik haiwan peliharaan untuk berhenti memberi makan haiwan kesayangan mereka dengan daging dan produk sampingan. Penulis melihat dari pengalamannya sendiri apa yang terjadi pada haiwan kesayangannya ketika dia mulai memberinya makanan vegetarian yang sihat...

12. Daging - Jonathan Safran Foer
Dengan kuatnya suara dan sangat dekat, pengarang terkenal memberitahu pembacanya mengenai bahaya besar produk daging! Suatu ketika, pada usia muda, D. Foer menyelinap ke sebuah rumah sembelih besar dan melihat pemandangan mengerikan yang mengubah hidupnya selama-lamanya...

13. Seni Kulinari Veda - Adiraja Das
Prinsip Veda tentang makan makanan sihat dan sihat diketahui oleh banyak vegetarian di seluruh dunia. Pengarang buku ini dengan menarik dan hanya bercakap mengenai masakan vegetarian India, mengajak para pembacanya untuk mencuba memasak hidangannya yang sangat lazat... 14. Rahsia diet makanan mentah - Frederic Patenaud
F. Patenol bukan sahaja pengarang terkenal laris sensasi pada diet makanan mentah, tetapi juga pengikut aktifnya. Dari halaman demi halaman, ada bukti menarik dari vegetarian mengapa orang harus memotong daging dan menjalani diet "sayur"...

15. Jalan Utama Vegan - Victoria Moran
V. Moran, bekerjasama dengan anak perempuannya, mengungkapkan rahsia menjalani gaya hidup vegetarian dalam keadaan sehari-hari orang biasa. Selama lebih dari tiga puluh tahun, wanita luar biasa ini tidak memakan makanan yang berasal dari haiwan dan kelihatan seperti "5+"!

16. Makanan Vegan: Bersih dan Sederhana - Michael Clapper
M. Klaper adalah doktor sains perubatan yang terhormat dan pengikut gaya hidup vegetarian. Dia mendakwa bahawa tidak ada seorang pun yang "membungkuk" dari kenyataan bahawa dia tidak makan stik goreng dengan darah tepat pada waktunya. Makanan tumbuhan adalah kaedah paling selamat untuk kesihatan dan umur panjang!

17. Mengapa Saya Vegan - Walter Bond
W. Bond adalah "kacang yang sukar dipatahkan", tetapi pengalamannya di rumah sembelih memaksanya untuk mempertimbangkan semula pandangannya mengenai banyak perkara. Secara beransur-ansur, lelaki itu meninggalkan produk haiwan sepenuhnya, menggantikannya dengan makanan tumbuhan semula jadi. Dan terasa hebat!

18. Diet Rahmat: Buddhisme dan Vegetarian - Rosy Philip Kaplo
RF Kaplo adalah pengikut setia agama Buddha - agama yang paling damai di dunia. Dalam bukunya yang "penyayang", penulis mengungkapkan sikap agama Buddha terhadap kematian binatang yang kejam kerana sepotong daging yang baik dan meminta segera menghentikan keganasan ini...

19. Vegan Nation - R. Allan Bogle
Gerakan Vegan Nation dengan cepat mendapat momentum di dunia moden! Ketika sebilangan orang dengan tidak tenang memprotes kekejaman terhadap haiwan dan penolakan untuk memakan daging, yang lain bersedia untuk melakukan tindakan ekstrem untuk menghidupkan idea ini...

20. Vegetarianisme dalam Agama Dunia - Stephen Rosen
Semua agama dunia sangat berhati-hati dengan topik "makanan", dengan bersungguh-sungguh meminta perlindungan haiwan dan alam. Tetapi sebenarnya, tesis mereka terbalik dan S. Rosen memutuskan untuk menghentikan kemunafikan umum ini dengan mengatakan kebenaran yang mengerikan...

21. Vegetarian - Katie Freston
"Vegetarian" dari bintang dunia gaya hidup sihat K. Freston adalah penyelamat sebenar bagi mereka yang baru memasuki barisan vegetarian dengan langkah kecil dan ragu-ragu. Penulis memberikan banyak petua berguna dan resipi lazat!

22. Call Me Vegetarian - Colin Patrick-Goodreau
K. Patrick-Goudreau adalah pengikut aktif gaya hidup vegetarian dan pengarang banyak buku laris sensasi mengenai pemakanan sihat! Dalam buku awalnya, dia menerbitkan resipi lazat dan sangat mudah untuk membuat makanan tumbuhan berkhasiat...

23. Bagaimana menjadi vegetarian? - Elizabeth Kastoria
Bagaimana untuk menjadi vegetarian dan benar-benar berpegang pada gaya hidup yang sihat tanpa menjadi ketagih lagi dengan kail daging? E. Kastoria memberikan banyak nasihat berguna kepada para pembacanya dan mengajar mereka untuk membezakan kehadiran produk haiwan di mana-mana kawasan...

24. Vegetarian untuk Hidup - Jack Norris dan Virginia Massina
Dalam buku menarik mengenai vegetarian dari pakar pemakanan terkenal D. Norris, setiap pembaca akan mempelajari banyak perkara baru dan berguna! Doktor memberikan alasan yang meyakinkan mengapa anda perlu melepaskan produk haiwan dan hanya makan makanan tumbuhan...

25. Memilih Makanan Mentah - Jena Hamshaw
D. Hamshaw adalah pakar pemakanan dengan pengalaman bertahun-tahun dan pengarang buku popular mengenai pemakanan sihat dan sihat. Dalam edisi barunya, dia membahas ahli makanan dan vegetarian mentah dengan mengumpulkan resipi sederhana dan lazat untuk hidangan herba di satu tempat.!

Buku Vegetarian Terbaik untuk Panduan Mentor dan Praktikal untuk Bertindak

Pada masa kini, buku-buku mengenai vegetarian semakin popular, kerana ideologi ini menyebar dengan cepat. Saintis terkenal zaman kita, bintang Hollywood, atlet bertaraf dunia, penulis terkenal dan selebriti Barat, Timur dan Rusia yang lain mempromosikan makanan sihat tanpa daging dan ikan.

Pelbagai karya sangat mengagumkan, oleh kerana itu, agar tidak tersesat dalam jangkauan, kami telah menyediakan untuk anda lawatan kecil ke dunia membaca tentang vegetarian.

Pertama, buku boleh berbeza dalam subjek. Terdapat dua kumpulan besar: yang pertama adalah mengenai resipi vegetarian, dan yang kedua adalah mengenai penyelidikan sains yang popular di kawasan ini. Selebihnya tidak banyak salinan, tetapi mereka juga ditujukan untuk mempertimbangkan kaitan antara vegetarian dan kehamilan, sukan, yoga, masalah global pada zaman kita, anak-anak, dll..

Oleh itu, tentukan apa yang sebenarnya menarik bagi anda, dan kemudian perhatikan sendiri buku-buku tersebut dengan topik yang sempit.

Sastera ilmiah

Ia bernilai bermula dari lapisan ini. Sebagai peraturan, buku ilmiah mengenai vegetarianisme mengandungi bahan dan hasil dari pelbagai kajian - berskala besar dan tempatan, awam dan swasta, berjaya dan gagal. Mereka akan mendedahkan kepada anda semua prinsip pemakanan yang betul dan membuktikan bahawa hidup tanpa daging dan ikan sangat mungkin dan akan menyelamatkan anda dari banyak masalah dalam hidup..

Apa yang boleh anda nasihatkan:

  1. A. Ugolev "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi".
  2. A. Eret "Sistem penyembuhan diet tanpa lendir".
  3. T. Campbell "Penyelidikan Cina dalam Amalan: Peralihan Mudah ke Gaya Hidup Sihat".
  4. N. Cooney "Veganomics".
  5. M. V. Ohanyan "Perubatan ekologi. Jalan peradaban masa depan ".
  6. A. Gore “Kebenaran Tidak Menyusahkan. Krisis Pemanasan Global ".
  7. N. Barnard, V. Melina "Makan Sihat untuk Hidup - Pencegahan dan Rawatan Kanser".
  8. T. Pavlova "Bioetika dalam pengajian tinggi".

Perlu disebutkan bahawa buku-buku ini bukan untuk hiburan yang menyenangkan. Fakta yang dinyatakan di dalamnya boleh mengejutkan, sesuatu akan mengubah pandangan dunia anda selama-lamanya. Percayalah: mana-mana karya ini akan menjadi permulaan kehidupan baru untuk anda..

Resepi

Senarai buku kedua adalah untuk mereka yang sudah mencari resipi masakan vegetarian. Kompilasi ini menghilangkan mitos bahawa makan tanpa daging membosankan, tidak seimbang, dan menjengkelkan dengan cepat. Di sana anda dapat menjamu selera masakan yang hanya dapat dinikmati oleh restoran. Cubalah - nikmati - dan rasai keindahan vegetarian. Yang terbaik dalam ceruk ini:

  1. D. Hamshaw "Memilih Makanan Mentah".
  2. A. Liddon "Oh, Dia Bersinar".
  3. E. Alkaev "Masakan vegetarian".
  4. I. Prokopenko "Saya tidak makan sesiapa pun! Masakan vegetarian ".
  5. Adiraja das "Seni kuliner Veda".
  6. Ya Devi "Hidangan Masakan Vegetarian India".
  7. Vedapriya-devi Dasi "Pesta diraja mampu dimiliki oleh semua orang".
  8. K. Sushko "Tidak ada ikan, tidak ada daging".
  9. D. Smith "Koleksi vegetarian".
  10. K. V. Silaeva "Masakan vegetarian".

Berdasarkan mana-mana buku ini, sangat mudah untuk menyusun menu selama seminggu atau lebih lama sehingga hidangan tidak berulang. Di samping itu, semuanya seimbang dari segi BJU, yang sangat penting untuk menjaga kesihatan dan kesejahteraan. Sekarang memasak sarapan vegetarian yang hebat akan berhenti menjadi sakit kepala pada waktu pagi. Dan bau yang luar biasa di dapur akhirnya menjadikan rumah tangga anda menyertai anda - anda akan melihat.

Tentang sukan

Terdapat mitos bahawa atlet tidak boleh menjadi vegetarian, kerana mereka memerlukan protein untuk mengekalkan profil otot yang cantik, yang praktikalnya tidak ada dalam makanan tumbuhan. Sejumlah buku membongkar khabar angin ini dan tidak memberikan peluang untuk bertahan hidup. Ketahui bagaimana pelari, pemain tenis, gusti dan angkat berat menemui jalan vegetarian dan dengan itu meningkatkan bukan sahaja kesihatan, tetapi juga prestasi atletik.

Perlu dibaca:

  1. L. Scott "Makanan Juara".
  2. S. Jurek "Makan dan Berlari".
  3. John Joseph McGowan "Daging untuk Orang Wimps".
  4. B. Lebih sihat "Kesejahteraan Kecergasan".
  5. A. Yatlenko "Bina badan buah".
  6. R. Heidrich "Kecergasan Umur: Program Diet dan Latihan untuk Kesihatan dan Umur Panjang Maksimum".

Bacaan ini adalah untuk mereka yang ingin menggabungkan vegetarian dan sukan. Setelah menelan buku-buku ini dalam satu nafas, anda akan belajar menggabungkannya tanpa membahayakan kesihatan..

Mengenai yoga

Bukan rahsia lagi bahawa yoga mengamalkan gaya hidup vegetarian. Setelah mula berlatih mengikut sistem unik ini, kebanyakan orang perlu mengikuti prinsip-prinsip pemakanan yang dipromosikannya: jangan makan daging dan ikan, hadkan garam, tingkatkan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran, dll. Tetapi bagaimana sebenarnya yoga dan vegetarian saling berkaitan, anda boleh baca di buku terlaris berikut:

  1. Sharon Gannon "Yoga dan Vegetarianisme".
  2. "Buku Masakan Yoga: Resipi Vegetarian untuk Tubuh dan Minda yang Sihat" oleh Sivananda Yoga Vedanta.
  3. Desikachar T.K. "Hati Yoga".
  4. B.K.S.Iyengar "Yoga Deepika: Menjelaskan Yoga".
  5. Pattabhi Jois "Yoga Mala".

Buku-buku ini akan mengajar anda bukan sahaja asana, tetapi juga prinsip-prinsip pemakanan yang betul. Jalan ini layak dilalui dari awal hingga akhir, akhirnya menemukan keharmonian dan kebahagiaan dalaman..

Mengenai kehamilan

Dan saya ingin membahas satu lagi kumpulan buku dengan lebih terperinci. Tugasnya bukan hanya untuk memuaskan rasa ingin tahu yang terbiar. Terdapat banyak makna di sebalik karya ini. Mereka diperlukan agar seorang wanita, menjadi vegetarian, dapat mengatur gaya hidupnya secara kompeten selama 9 bulan ketika dia melahirkan anak..

Untuk maklumat mengenai kemungkinan menggabungkan vegetarian dan kehamilan, anda akan dapati di buku:

  1. M. Klaper "Kehamilan, Kanak-kanak dan Pemakanan Vegan".
  2. A. Silverstone "Ibu Baik".
  3. R. Friedman, K. Barnwin “Saya cantik. Saya langsing. Saya jalang. Dan saya mengandung ".

Tidak banyak buku mengenai vegetarian dan kehamilan, tetapi setiap senarai ini bukan hanya buku terlaris, tetapi panduan langkah demi langkah untuk menenangkan jiwa wanita. Ternyata kisah bahawa kedua konsep ini tidak serasi tidak lebih dari mitos biasa yang berjaya dibongkar dalam karya-karya ini..

Peringkat terbaik

Selalunya, ketika mencari karya seperti ini, seseorang tidak didorong oleh minat tertentu, tetapi hanya ingin belajar lebih banyak mengenai falsafah hidup yang unik ini. Untuk kes seperti itu, kami telah menyusun senarai (semacam penilaian), yang merangkumi buku-buku terbaik mengenai vegetarian mengenai pelbagai topik. Banyak yang telah ditulis mengenai mereka di Internet, mereka mengumpulkan banyak ulasan yang mengagumi dan ulasan yang bersyukur, mereka adalah buku terlaris di kedai sebenar dan dalam talian. Bacaan ini sesuai untuk vegetarian berpengalaman dan pemula..

  1. A. Liddon "Oh, Dia Bersinar".
  2. A. Romanova "Vegan untuk pemula".
  3. D. Joseph "Daging untuk Orang Wimps".
  4. D. Norris, V. Massina "Vegetarian untuk Hidup".
  5. D. Hamshaw "Memilih Makanan Mentah".
  6. K. Patrick-Goudreau "Panggil Saya Vegetarian".
  7. K. Freston "Lendir".
  8. R. Friedman, K. Barnwin “Saya cantik. Saya langsing. Saya jalang. Dan saya mengandung ".
  9. T. K. Campbell, K. Esselstin "Garpu bukan pisau".
  10. E. Kastoria "Bagaimana menjadi vegetarian?".

Tidak perlu membaca keseluruhan 10 teratas, tetapi beberapa daripadanya akan menjadi pembantu maklumat anda..

Kajian ringkas

Di sini anda dapat membaca gambaran keseluruhan ringkas untuk memahami betapa bermanfaatnya buku-buku mengenai vegetarian jika anda ingin menyertainya..

  • S. Rosen "Vegetarianisme dalam Agama Dunia" (1997)

Dalam perbincangan agama, sistem makanan selalu menjadi topik yang sangat licin. Buku ini menganalisis masalah ini dengan teliti, tepat, jujur, dan paling penting - menerangkan semuanya secara logik. Mana-mana teologi menyatakan prinsip moral dan prinsip etika. Dan mereka, pada gilirannya, selalu menyebabkan belas kasihan terhadap haiwan dan, sebagai akibatnya, kepada vegetarian. Sebagai tambahan kepada fakta sejarah, di sini anda akan mendapat pilihan petikan yang menarik dari kitab suci (dan agama yang sama sekali berbeza) yang mengesahkan ini.

  • M. Claper, Makanan Vegan: Bersih dan Sederhana (1997)

Pengarang buku ini adalah Michael Claper, yang bukan hanya seorang vegan, tetapi juga seorang MD dan pakar terkenal di dunia dalam bidang pemakanan tumbuhan. Lebih daripada satu buku terlaris mengenai manfaat vegetarian telah muncul dari bawah penaunya. Sekiranya anda melihat karya-karyanya, pastikan untuk membacanya, kerana itu adalah panduan praktikal untuk bertindak, untuk kehidupan tanpa daging, tanpa kerosakan dan penyesalan..

Buku ini adalah penjelasan saintifik mengapa veganisme adalah diet paling pintar dari semua. Ia menerangkan secara terperinci bagaimana memerhatikannya dengan betul dan mengapa daging dan ikan berbahaya bagi kesihatan manusia dan alam sekitar. Di sini anda boleh mendapatkan petua bagaimana membuat diet vegan yang seimbang agar tidak melanggar pengambilan ZhBU setiap hari. Di sini - dan 50 resipi untuk hidangan lazat, dari sandwic sederhana hingga pencuci mulut perayaan.

  • M. Gottfried "Vegan Love" (2017)

Buku ini lebih sesuai untuk bacaan wanita. Penulis memberi nasihat kepada seks yang adil tentang apa yang harus dilakukan jika anda vegetarian, dan cinta dalam hidup anda memerintahkan stik berdarah di restoran pada tarikh pertama. Di sini anda juga akan menemui kisah hidup wanita terkenal yang mengikuti diet vegetarian dan dapat mencapai banyak: Jane Velez-Mitchell, Marisa Miller Wolfson, Jasmine, Colleen Patrick.

Di sini anda boleh mendapatkan cadangan bagaimana memilih kosmetik dan pakaian yang sesuai untuk wanita vegan sesuai dengan falsafah hidup ini. Dan terperinci bagaimana mengatur perkahwinan dalam keadaan seperti itu.

  • V. Moran "Diet dengan Karma Baik" (2015)

Buku ini mengungkapkan rahsia penting tentang bagaimana kelihatan baik dan merasa hebat. Ternyata anda hanya perlu bersikap belas kasihan terhadap dunia di sekeliling anda. Dalam banyak ulasan, karya Victoria Morgan ini (dia adalah vegan yang berpengalaman, seperti yang mereka katakan) disebut sebagai buku laris revolusioner. Ini dengan jelas menunjukkan kepada pembaca bahawa etika manusia adalah alat kesihatan paling kuat yang boleh wujud. Hanya diet berasaskan tumbuhan yang membantu memanjangkan tenaga, menurunkan berat badan, dan melambatkan proses penuaan. Di sini anda dapat menemui banyak contoh inspirasi orang yang dapat mengubah hidup mereka menjadi lebih baik berkat vegetarian..

  • David Duchovny Lembu Suci (2015)

Semua orang mengenali pengarang buku itu. David Duchovny adalah salah satu vegetarian yang paling terkenal di dunia. Pelakon, penerbit, penulis, penulis skrip, pengarah dan pemuzik Hollywood. Karya fiksyen ini adalah keseluruhan novel. Ia tidak hanya mempunyai plot menarik: ia menceritakan kisah haiwan yang melarikan diri dari sebuah ladang. Dengan perkembangan garis besar, masalah lain juga ditimbulkan yang sangat relevan bagi masyarakat moden: sikap seseorang terhadap dunia di sekelilingnya, kemampuannya untuk mengasihani dan, secara bersamaan, dengan kekejaman yang tidak dapat dibenarkan..

  • Makanan Laura Scott untuk Juara (2014)

Laura adalah Ketua Pemakanan Yayasan Vegetarian. Dia berpendapat dalam bukunya bahawa atlet yang makan diet vegetarian lebih cenderung mengalahkan lawan mereka yang memakan daging. Namun, dia memberikan banyak contoh dari kehidupan nyata..

Pastikan anda membaca buku mengenai faedah vegetarian jika anda hanya merancang untuk melangkah ke tahap seterusnya dalam kehidupan anda. Mereka memberi inspirasi, meletakkan semuanya di rak, menghilangkan mitos dan keraguan. Dengan mereka, jalan ini nampaknya lebih mudah..

Perlu membaca diri mereka sendiri dan mereka yang sudah mengalami kesukaran dan kesenangan sistem makanan seperti itu. Karya-karya ini akan membantu anda memperbaiki kesilapan, memperbaiki, dan meminimumkan risiko kerosakan. Sekiranya anda telah memilih jalan ini, ikuti jalannya hingga akhir. Jika tidak, adakah ia patut dimulakan?

Baca juga artikel kami yang lain mengenai vegetarian:

Buku mengenai vegetarianisme. Apa yang boleh dibaca

M jelas. Dalam sistem makanan tradisional, ia dianggap sebagai makanan terpenting. Tiada makanan yang lengkap tanpa hidangan daging. Sebilangan besar wakil perubatan dan pakar pemakanan bersetuju bahawa daging adalah produk yang perlu dan tidak boleh diganti. Namun, ada contoh ketika orang menyerahkan daging dan hidup selama beberapa dekad dengan kekurangan daging sepenuhnya dalam makanan mereka. Malah ada contoh apabila seseorang tidak memakan daging sejak lahir. Adakah semuanya sangat jelas mengenai keperluan daging dalam makanan manusia? Untuk memahami masalah ini selengkap mungkin, seseorang harus mempelajari literatur yang relevan, yang sering memberikan hasil penyelidikan yang ingin tahu dan hanya pengalaman mereka yang telah menempuh jalan untuk menolak daging..

Buku mengenai vegetarianisme

Untuk secara kompeten beralih ke vegetarian tanpa membahayakan tubuh anda, anda harus mempelajari literatur yang berkaitan. Walau bagaimanapun, adalah wajar untuk menunjukkan kewarasan ketika membaca literatur mengenai pemakanan yang betul, dan secara umum, ketika membaca kesusasteraan - kewarasan tidak menyakitkan. Salah satu prinsip utama kewarasan adalah tidak menolak sesuatu secara membuta tuli dan tidak menerima sesuatu secara membuta tuli. Sekiranya anda menjumpai sebarang maklumat, dan menurut anda itu benar, anda harus menganggapnya benar, dan cuba membawa maklumat yang diterima ke dalam hidup anda, menerapkannya dalam praktik. Perlu difahami bahawa dalam buku-buku mengenai vegetarian, pengarang menggambarkan pengalaman mereka sendiri atau pengalaman orang lain. Tetapi pengalaman setiap orang hanya pengalamannya. Dan apa yang telah menguntungkan seseorang, yang lain, boleh membahayakan.

Jadi, sebagai contoh, jika bagi seseorang penolakan tajam dari makanan daging tidak menyakitkan, ini tidak bermakna ia akan berlaku sama seperti tanpa rasa sakit bagi semua orang. Dan sebaliknya - jika memerlukan seseorang sepanjang tahun untuk beralih ke vegetarian (menggantikan daging dengan ikan, dan lain-lain), ini tidak bermaksud bahawa perjalanan yang panjang itu wajib bagi semua orang. Semuanya bergantung pada banyak faktor: usia, wilayah, ciri badan, jenis diet sebelumnya, dan sebagainya. Jenis makanan sebelumnya sangat penting. Untuk dua orang, salah satunya makan daging tiga kali sehari, dan yang lain beberapa kali dalam sebulan, cadangan untuk beralih ke vegetarian akan berbeza. Kerana badan yang pertama telah membangun metabolisme sepenuhnya pada makanan daging, dan penolakan tajam dari itu dapat menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan. Dan bagi orang yang memakan daging beberapa kali dalam sebulan, bahkan penolakan tajam dari itu tidak akan menyakitkan, dan bahkan mungkin benar-benar berlalu tanpa jejak.

Buku Vegetarian Terbaik

Oleh itu, semua cadangan dan teori yang dijelaskan dalam buku mengenai vegetarianisme hanyalah cadangan dan teori yang tidak boleh dianggap sebagai kebenaran mutlak dan diikuti secara membuta tuli. Buku apa yang dapat dipelajari bagi mereka yang ingin beralih ke vegetarian atau sudah beralih? Terdapat banyak buku mengenai pemakanan etika:

  • "Bagaimana menjadi vegetarian?" Elizabeth Kastoria. Pengarang buku ini adalah mantan ketua pengarang salah satu penerbitan vegan utama. Buku ini menjelaskan vegetarianisme etika yang tepat, iaitu penolakan daging, sebagai keengganan asas untuk menjadi pembantu dalam keganasan terhadap haiwan. Penulis akan memperkenalkan anda kepada vegetarianisme, yang bukan hanya jenis makanan, melainkan cara hidup. Buku ini mengandungi banyak maklumat berguna mengenai kandungan produk haiwan dalam makanan, vitamin, makanan tambahan dan sebagainya. Penulis juga mendedahkan topik mengenai kehadiran produk haiwan dalam kosmetik, pakaian, dll..
  • "Vegetarian untuk Hidup." Jack Norris dan Virginia Messina. Seorang pakar pemakanan dan saintis, menggabungkan usaha dan pengetahuan mereka, menyampaikan maklumat mengenai cara mengganti makanan haiwan dengan makanan tumbuhan sepenuhnya. Di dalam buku ini terdapat banyak resipi ringkas dan berpatutan yang bukan sahaja membolehkan anda menerima nutrien sepenuhnya, tetapi juga menyediakan hidangan yang lazat..
  • "Lebih suka makanan mentah." Jenna Hamshaw. Pengarang buku ini adalah blogger terkenal blog mengenai vegetarianisme. Buku ini menerangkan secara terperinci sebab-sebab perlunya memakan makanan tumbuhan semula jadi yang sederhana. Selain vegetarianisme, buku ini merangkumi aspek diet jenis ini, seperti diet makanan mentah. Buku ini juga mengandungi banyak resipi ringkas tetapi lazat yang akan sepenuhnya menggantikan makanan tradisional..
  • "Jangan makan adikmu." Alla Ter-Hakobyan. Buku ini tidak hanya mengungkapkan masalah kesihatan dan moral dalam kerangka vegetarian, di samping itu, penulis menyentuh topik penting seperti hukum karma dan pembalasan kerana terlibat dalam membunuh haiwan. Bagi mereka yang lebih berminat dengan pendekatan esoterik terhadap isu vegetarian, buku ini juga akan sangat berguna..
  • "Daging". Jonathan Safran Foer. Buku ini akan sangat berguna bagi mereka yang masih ragu-ragu mengenai peralihan kepada vegetarian. Penulis menerangkan secara terperinci keraguannya mengenai pilihan jenis makanan, serta pengalaman yang tidak ternilai ketika mengunjungi ladang ternakan dengan penerangan mengenai kejutan emosi yang teruk yang dia terima ketika melihat apa yang berlaku di sana. Di samping itu, penulis menerangkan pelbagai aspek falsafah, budaya, saintifik dan keagamaan vegetarian..
  • "Daging untuk yang lemah." John Joseph. Sebenarnya, nama itu bercakap untuk dirinya sendiri. Dalam buku ini, penulis menguraikan banyak stereotaip mengenai pemakanan daging dan vegetarian, dan membenarkan pandangan baru mengenai dua jenis pemakanan ini, serta persoalan yang paling menyakitkan mengenai keperluan daging dalam diet. Penulis meneliti secara terperinci semua kekejaman dan kekejaman industri daging dan bagaimana syarikat multinasional menjalankan perniagaan mengenai pembunuhan haiwan dan kesihatan manusia. Buku ini akan membolehkan anda melihat di sebalik tabir industri daging dan memahami bahawa daging di atas pinggan bukan hanya produk makanan, tetapi juga hasil kejahatan yang kejam.
  • "Vegetarianisme dalam Agama Dunia". Stephen Rosen. Perspektif Agama mengenai Vegetarianisme. Buku ini berharga kerana menganggap pandangan yang tidak dogmatis dan objektif mengenai penolakan daging dari sudut pandangan agama. Tanpa menilai pelbagai sudut pandangan dan kepercayaan agama, penulis menerangkan secara terperinci sikap terhadap makanan daging dari sudut pandangan agama dunia.
  • "Kajian China". Colin Campbell. Salah satu buku terbaik mengenai topik "kita adalah apa yang kita makan." Buku ini menceritakan secara terperinci bagaimana makanan biasa kita menyebabkan penyakit serius. Kita memberi makan kepada anak-anak kita apa yang kita biasa makan sendiri, menganggap makanan ini penuh dan harmoni, tidak mengesyaki bahawa kita sendiri "membunuh" anak-anak kita dengan makanan berbahaya. Buku "Kajian China" akan membolehkan anda mengetahui tentang kesalahan utama dalam pemakanan dan apa yang menyebabkannya. Onkologi, semua jenis diabetes, penyakit kardiovaskular - semua ini, dari sudut pandang pengarang buku ini, bukanlah akibat dari "ekologi buruk", seperti yang biasa kita fikirkan, tetapi hasil dari pemakanan yang buruk. Topik inilah yang dinyatakan dengan teliti dalam buku ini dan disahkan oleh penyelidikan saintifik.
  • "Tolstoy tidak diketahui. Peringkat pertama". Kyureghian. Buku ini adalah mengenai salah satu vegetarian pertama di Rusia moden. Buku ini akan menunjukkan kepada anda aspek-aspek keperibadian penulis Leo Tolstoy dan pandangannya mengenai pemakanan etika. Menjadi pelopor dalam isu pemakanan etika, dia meletakkan asas vegetarianisme di Rusia pra-revolusi. Buku ini adalah mengenai transformasi keperibadian Leo Tolstoy yang luar biasa, yang membawanya ke jalan pengembangan kerohanian dan memungkinkannya menyedari banyak perkara.
  • "Rusia tidak diketahui". Peter Brang. Buku ini adalah mengenai bagaimana vegetarianisme berasal dari Rusia. Sejarah vegetarian, falsafah dan pandangan masyarakat, sebab-sebab kemunculan pemakanan etika - semua ini dijelaskan dalam buku "Unknown Russia".
  • Vegan Freak. Bob dan Jenna Torres. Sebuah buku yang sangat menghiburkan mengenai bagaimana menolak pertimbangan orang lain setelah memutuskan untuk berhenti makan daging. Buku ini bukan sekadar falsafah mati yang tidak dapat diterapkan dalam kehidupan sebenar. Penulis memberikan nasihat dan panduan khusus mengenai bagaimana "bertahan hidup" dalam masyarakat yang makan secara tradisional dengan menjadi vegan atau vegetarian..
  • "Bagaimana menjadi dan tetap menjadi vegetarian." Juliet Gellatly. Buku ini adalah panduan langkah demi langkah mengenai cara beralih dari diet tradisional ke diet bebas daging. Sudah tentu, ini hanya salah satu versi, dan bukan satu-satunya arahan yang betul yang sesuai untuk semua orang. Pada masa yang sama, buku ini dapat menunjukkan salah satu pilihan yang mungkin untuk bergerak mengikut cara mengubah diet anda menjadi yang lebih sihat dan beretika. Di dalam buku ini, anda boleh menemui banyak hujah dan fakta yang berguna untuk perbincangan dengan penyokong makanan tradisional, ini bukan sahaja memberi keyakinan pada pandangan mereka, tetapi juga, mungkin, akan membolehkan seseorang meyakinkan seseorang untuk melihat masalah pemakanan dengan cara yang baru..
  • Mengapa saya vegan? Walter Bond. Buku ini akan berguna untuk memecahkan beberapa khayalan mengenai industri daging moden. Pengarang buku itu menerangkan secara terperinci pengalamannya bekerja di rumah sembelih. Ramai di antara kita hanya terbiasa dengan fakta bahawa daging diambil dari kedai dan berakhir di pinggan kita. Penulis membenarkan anda memahami jalan yang sangat penting untuk masuk ke kedai ini.
  • "Sistem penyembuhan diet bebas lendir." Arnold Eret. Salah satu buku yang paling ingin tahu mengenai pemakanan. Buku ini tidak hanya berkaitan dengan vegetarian, tetapi juga diet makanan mentah dan diet buah. Penulis menganggap proses pengumpulan lendir di dalam badan sebagai penyebab hampir semua penyakit. Dan penyebab lendir disebut sebagai produk pembentuk lendir makanan.
  • "Diet 80/10/10". Graham Douglas. Buku lain mengenai makanan mentah dan makanan buah. Penulis berpengalaman selama tiga puluh tahun dalam diet makanan mentah dan mencadangkan sistem pemakanan ini sebagai sistem yang membawa kepada kesihatan mutlak. Dari sudut pandangan penulis, nisbah optimum dalam diet protein, lemak dan karbohidrat adalah 10/10/80. Menurut penulis, dengan nisbah seperti itu, pemakanan lengkap dan tidak merosakkan badan.
  • "Makanan makanan mentah adalah jalan menuju keabadian." Vladimir Shemshuk. Makanan diet mentah yang sangat menarik. Menurut penulis, penyebabnya usia tua dan juga kematian adalah memakan makanan yang diproses secara termal. Memihak kepada teori ini, banyak fakta dan hujah menarik diberikan, beberapa di antaranya cukup mendapat perhatian..

Ini hanyalah senarai literatur yang tidak lengkap mengenai vegetarian, veganisme, makanan mentah, dan sebagainya. Harus diingat bahawa setiap buku hanya pendapat penulis, berdasarkan pengalaman, pemerhatian, maklumat yang dia terima. Tetapi di jalan mengubah diet anda, pengalaman peribadi sangat utama. Dan jika teori yang digariskan dalam buku tertentu memberi manfaat kepada anda, anda harus mendengarkannya, dan jika sumber yang paling berwibawa menawarkan sesuatu yang disebabkan oleh ciri-ciri organisma atau sebab lain, tidak sesuai dengan anda, maklumat tersebut harus dipersoalkan. Seperti yang disebutkan di atas, anda tidak boleh menolak maklumat secara membuta tuli dan menerimanya secara membuta tuli. Ini adalah dua keterlaluan yang tidak akan membolehkan anda membina jenis makanan anda dengan harmoni, yang akan sesuai dengan anda secara peribadi. Sama seperti lebah yang mengumpulkan nektar dari bunga - cuba dapatkan yang paling berguna dari setiap buku yang ada.

Buku vegetarian

Sukar untuk membayangkan bagaimana kemanusiaan hari ini jika suatu hari ia tidak mencipta buku. Besar dan kecil, terang dan tidak begitu terang, mereka setiap masa berfungsi sebagai sumber pengetahuan, kebijaksanaan dan inspirasi. Terutama bagi orang yang memutuskan untuk membuat perubahan drastik dalam hidup mereka, seperti vegetarian.

Buku apa yang paling sering mereka baca, di mana mereka mencari sokongan dan insentif untuk meneruskannya dan mengapa, kita akan sampaikan dalam artikel ini..

11 buku teratas mengenai vegetarian dan veganisme

  • Katie Freston "Ramping"

Ini bukan hanya buku, tetapi temuan sebenar bagi orang yang ingin menurunkan berat badan melalui diet vegetarian. Di dalamnya, penulis membincangkan tentang bagaimana membuat peralihan ke sistem makanan baru mudah dan tidak menyakitkan bagi tubuh, serta menyenangkan bagi orang itu sendiri. Baca dalam satu nafas dan janjikan kepada pembacanya kesan yang cepat dan tahan lama, sepanjang hayat.

  • Katie Freston "The Vegetarian"

Satu lagi buku terlaris oleh pakar pemakanan dan vegetarian Amerika yang terkenal dengan pengalaman bertahun-tahun. Di dalamnya, dia berkongsi maklumat teori yang menarik dan berguna, memberi nasihat untuk memulakan vegan setiap hari dan menawarkan banyak resipi untuk hidangan vegetarian. Itulah sebabnya ia dipanggil sejenis "Bible" untuk pemula dan disyorkan untuk membaca.

  • Elisabeth Kastoria "Bagaimana Menjadi Vegetarian"

Penerbitan menarik yang dirancang untuk vegetarian yang mapan dan berpengalaman. Di dalamnya, penulis bercakap dengan cara yang menarik mengenai bagaimana mengubah hidup anda sepenuhnya dengan bantuan vegetarian. Ini bukan hanya mengenai pilihan makanan, tetapi juga mengenai pilihan pakaian, kosmetik, tempat tidur. Sebagai tambahan kepada maklumat teori, buku ini juga mengandungi nasihat praktikal untuk pelancong yang mencari tempat dengan menu vegetarian dan bukan sahaja. Plus 50 resipi untuk hidangan vegetarian yang lazat dan sihat.

  • Jack Norris, Virginia Massina "Vegetarian untuk Hidup"

Buku ini seperti buku teks mengenai vegetarian, yang merangkumi pemakanan dan reka bentuk menu dan menawarkan petua praktikal untuk memasak, serta resipi ringkas dan mudah untuk vegetarian..

  • "Anggota bomba menjalani diet"

Buku ini adalah kisah pasukan pemadam kebakaran dari Texas yang pada suatu ketika membuat keputusan untuk menjadi vegetarian selama 28 hari. Apa yang datang dari ini? Kesemua mereka dapat menurunkan berat badan dan merasa lebih tahan dan bertenaga. Di samping itu, kadar kolesterol dan gula darah mereka menurun. Mereka membincangkan semua ini, serta cara memasak makanan sihat tanpa pengalaman, dalam penerbitan ini..

  • Colin Patrick Goodreau "Panggil Saya Vegetarian"

Buku ini adalah manual sebenar yang mengajar anda cara memasak hidangan sederhana dan sihat dari makanan tumbuhan, baik lauk pauk, pencuci mulut atau juga burger. Seiring dengan ini, penulis menyentuh tentang manfaat diet vegetarian dan memberitahu banyak perkara baru dan menarik mengenai makanan sihat..

  • Angela Liddon "Oh, Dia Bersinar"

Angela adalah blogger terkenal dan pengarang buku laris terkenal vegetarian. Dalam penerbitannya, dia menulis tentang khasiat makanan tumbuhan dan meyakinkan anda untuk mencubanya, menggunakan salah satu daripada seratus resipi hidangan vegetarian yang terbukti dan sangat lazat yang terdapat di halamannya..

  • Colin Campbell, Caldwell Esselstin Forks berbanding Pisau: Jalan Menuju Kesihatan kepada Tanaman

Sebuah buku sensasi yang kemudian difilemkan. Dia keluar dari kandidat dua doktor, jadi dengan cara yang menghiburkan dia membicarakan semua manfaat diet vegetarian, mengesahkannya dengan hasil penyelidikan. Dia mengajar, memberi inspirasi dan membimbing, dan berkongsi resipi mudah untuk makanan yang lazat dan sihat..

  • Rory Friedman “Saya cantik. Saya langsing. Saya jalang. Dan saya boleh memasak "

Buku ini, dengan cara yang agak berani, mengajar anda cara memasak makanan tumbuhan dan mendapat keseronokan yang sebenarnya, menyerah makanan yang tidak sihat dan mengawal berat badan anda. Dan juga menjalani kehidupan dengan sepenuhnya.

  • Chris Carr "Diet Seksi Gila: Makan Vegan, Api Spark Anda, Jalani Jalan Anda!"

Buku ini menerangkan pengalaman beralih ke diet vegetarian seorang wanita Amerika yang pernah didiagnosis menghidap barah. Di sebalik semua tragedi situasi, dia tidak hanya tidak menyerah, tetapi juga menemukan kekuatan untuk mengubah hidupnya secara radikal. Bagaimana? Cukup dengan memberikan makanan haiwan, gula, makanan cepat saji dan produk separuh siap, yang mewujudkan keadaan ideal untuk pengembangan sel-sel barah dalam tubuh - persekitaran yang berasid. Menggantikannya dengan makanan herba, yang mempunyai kesan alkali, Chris bukan sahaja lebih cantik, tetapi juga pulih sepenuhnya dari penyakit yang mengerikan. Dia bercakap tentang bagaimana mengulangi pengalaman ini, bagaimana menjadi lebih cantik, lebih seksi dan lebih muda dari usianya, di halaman buku larisnya..

  • Bob Torres, Jena Torres "Vegan Freak"

Sejenis panduan praktikal, dibuat untuk orang yang sudah mematuhi prinsip diet vegetarian yang ketat, tetapi hidup di dunia bukan vegetarian, atau hanya merancang untuk beralih kepadanya.

7 buku teratas mengenai makanan mentah

Vadim Zeland "Dapur Langsung"

Buku ini menyentuh prinsip diet makanan mentah dan menceritakan tentang peraturan untuk beralih ke sistem makanan ini. Ia mengandungi nasihat teori dan praktikal, mengajar dan memberi inspirasi, dan juga membicarakan semua perkara dengan cara yang mudah dan difahami. Bonus yang bagus untuk pembaca akan menjadi pilihan resipi makanan segera dari Chef Chad Sarno.

Victoria Butenko "12 langkah untuk diet makanan mentah"

Ingin beralih ke diet makanan mentah dengan cepat dan mudah, tetapi tidak tahu harus bermula dari mana? Maka buku ini adalah untuk anda! Dalam bahasa yang mudah dan mudah diakses, pengarangnya menerangkan tahap peralihan tertentu ke diet baru tanpa membahayakan kesihatan dan tanpa tekanan untuk tubuh..

Pavel Sebastianovich "Buku baru mengenai makanan mentah, atau mengapa lembu menjadi pemangsa"

Salah satu buku yang paling popular, yang juga berasal dari penaak makanan mentah yang sebenar. Rahsia kejayaannya mudah: fakta menarik, nasihat praktikal untuk pemula, pengalaman pengarangnya yang tidak ternilai, dan bahasa yang dapat difahami di mana semua ini ditulis. Terima kasih kepada mereka, penerbitan dibaca secara harfiah dalam satu nafas dan membolehkan semua orang, tanpa kecuali, beralih ke sistem kuasa baru sekali dan untuk semua..

Ter-Avanesyan Arshavir "Makanan Mentah"

Buku ini, serta sejarah penciptaannya, sungguh menakjubkan. Faktanya ialah ia ditulis oleh seorang lelaki yang kehilangan dua anak. Penyakit meragut nyawa mereka, dan penulis memutuskan untuk membesarkan anak perempuan ketiganya hanya dengan makanan mentah. Dia tidak selalu dipahami, tuntutan terhadapnya dimulakan, tetapi dia berdiri teguh dan hanya meyakinkan dirinya tentang ketidak bersalahnya, memerhatikan puterinya. Dia membesar sebagai seorang gadis yang kuat, sihat dan pintar. Hasil percubaan seperti itu mula-mula menarik perhatian media. Dan kemudian mereka menjadi asas untuk menulis buku ini. Di dalamnya, penulis menerangkan diet makanan mentah secara terperinci dan cekap. Banyak yang mengatakan bahawa ia memberi inspirasi dan menambahkan keyakinan kepada calon makanan..

Edmond Bordeaux Shekeli "Injil Damai dari Essenes"

Setelah buku ini diterbitkan dalam bahasa Aram kuno dan disimpan di perpustakaan rahsia Vatikan. Baru-baru ini, ia dibongkar dan ditunjukkan kepada umum. Terutama ahli makanan mentah menjadi tertarik dengannya, kerana itu berisi petikan dari Yesus Kristus mengenai makanan mentah dan membersihkan tubuh. Sebilangan dari mereka kemudian dimasukkan ke dalam buku Zeland "Live Kitchen".

  • Jena Hamshaw Memilih Makanan Mentah

Buku ini, yang ditulis oleh pakar pemakanan dan penulis blog vegetarian yang popular, telah banyak dicari di seluruh dunia. Hanya kerana dia bercakap tentang pentingnya makanan berasaskan tumbuhan dan semula jadi. Ia juga menawarkan banyak resipi untuk hidangan yang tidak biasa, sederhana dan sangat lazat yang sesuai untuk ahli makanan mentah dan vegetarian..

  • Alexey Yatlenko “Makanan makanan mentah untuk semua orang. Nota Ahli Makanan Mentah "

Buku ini sangat bernilai bagi atlet kerana mengandungi pengalaman praktikal untuk beralih ke diet makanan mentah sebagai pembina badan profesional. Di dalamnya, dia membicarakan euforia dan khayalan yang berkaitan dengan sistem pemakanan baru, serta semua yang membantunya terus berada di landasan yang betul. Seorang ahli makanan mentah mengikut panggilan, Alexey membaca banyak buku dan, menggabungkannya dengan pengalamannya sendiri, menyampaikan kepada dunia buku panduannya.

4 buku teratas mengenai fruitarianism

Victoria Butenko "Kehijauan untuk Kehidupan"

Buku ini mengandungi pilihan koktel hijau terbaik. Kesemuanya disokong oleh kisah penyembuhan yang benar dengan pertolongan mereka. Dan ini tidak menghairankan. Memang, sebenarnya, mereka meningkatkan kesihatan dan secara semula jadi menyegarkan. Dan mereka sangat menyukai kanak-kanak.

Douglas Graham "Diet 80/10/10"

Sebuah buku kecil, yang, menurut jaminan semua orang yang membacanya, secara harfiah dapat mengubah kehidupan orang. Dalam bahasa yang mudah dan mudah diakses, ia mengandungi semua maklumat mengenai pemakanan yang betul dan kesannya pada tubuh. Terima kasih kepadanya, anda dapat menurunkan berat badan sekali dan untuk melupakan semua penyakit dan penyakit kronik..

  • Alexey Yatlenko "Bina badan buah"

Ini bukan hanya buku, tetapi trilogi sebenar yang menyatukan edisi yang sama-sama berguna untuk pemula dan ahli buah maju. Ia sangat sesuai untuk orang yang mempunyai gaya hidup aktif, seperti yang ditulis oleh atlet profesional. Penerbitan ini membahas asas-asas pemakanan teori dan praktikal, serta isu-isu mendapatkan massa otot pada diet buah..

  • Arnold Eret "Rawatan kelaparan dan buah"

Buku ini ditulis untuk semua orang yang ingin menjalani kehidupan yang panjang dan sihat. Ini menerangkan "teori lendir" yang kemudian disokong oleh sains dan menawarkan beberapa nasihat pemakanan praktikal untuk membantu anda menyembuhkan dan menyegarkan badan anda. Sudah tentu, semuanya berdasarkan diet buah atau "tanpa mukus"..

Buku vegetarian untuk kanak-kanak

Kanak-kanak dan vegetarianisme. Adakah kedua-dua konsep ini serasi? Doktor dan saintis telah berdebat mengenai perkara ini selama lebih dari satu dekad. Walaupun terdapat pelbagai percanggahan dan kepercayaan, banyak dari mereka menerbitkan buku-buku menarik dan berguna yang menyentuh isu-isu vegetarian kanak-kanak..

Benjamin Spock "Anak dan Penjagaannya"

Salah satu buku yang paling diminta. Dan bukti terbaik ini adalah banyak penerbitannya. Pada yang terakhir, penulis tidak hanya menggambarkan menu vegetarian untuk anak-anak dari semua peringkat umur, tetapi juga membuat argumen yang meyakinkan..

  • Luciano Proetti "Kanak-kanak Vegetarian"

Dalam bukunya, seorang pakar makrobiotik kanak-kanak menerangkan hasil penyelidikan bertahun-tahun yang menunjukkan bahawa diet vegetarian yang seimbang tidak hanya ditunjukkan untuk anak-anak, tetapi juga sangat bermanfaat..

Apa lagi yang boleh anda baca?

Colin Campbell "Kajian China"

Salah satu buku paling popular di dunia mengenai kesan pemakanan terhadap kesihatan manusia. Apakah rahsia kejayaannya? Dalam kajian Cina sebenar yang menjadi asasnya. Akibatnya, ada kemungkinan untuk membuktikan bahawa ada hubungan nyata antara penggunaan produk haiwan dan penyakit kronik yang paling berbahaya seperti barah, diabetes dan penyakit jantung koroner. Sangat menarik bahawa pengarang itu sendiri dalam salah satu wawancara menyebut bahawa dia sengaja tidak menggunakan kata-kata "vegetarian" dan "vegan", kerana dia menjelaskan masalah pemakanan hanya dari sudut pandang ilmiah, tanpa memberikan konotasi ideologi.

Elga Borovskaya "Masakan vegetarian"

Buku yang ditulis untuk orang yang ingin menjalani gaya hidup sihat. Mereka yang belum sepenuhnya meninggalkan makanan asal haiwan, tetapi berusaha untuk memasukkan ke dalam makanan mereka maksimum makanan sihat dan sihat, khususnya biji-bijian dan sayur-sayuran.

Ini hanyalah pilihan buku vegetarian yang paling popular. Sebenarnya, terdapat lebih banyak daripadanya. Seronok dan sihat, mereka mengambil tempat di rak vegetarian yang gemar dan dibaca berulang kali. Tetapi yang paling menarik adalah bahawa jumlah mereka terus bertambah, bagaimanapun, begitu juga dengan jumlah orang yang mulai mematuhi prinsip vegetarianisme..