Penerangan mengenai kubis kecil

Kubis kecil adalah sejenis tauge Brussels. Ia dicirikan oleh buah-buahan kecil yang menyerupai kenari dalam penampilan. Ia mengandungi sejumlah besar unsur surih berguna yang memberi kesan positif kepada kesihatan manusia..

  1. Ciri tumbuhan
  2. Penerangan mengenai tanaman
  3. Ciri-ciri janin
  • Mendarat
  • Penyediaan tanah
  • Menanam benih
  • Pemindahan
  • Nasihat penjagaan
  • Baja
  • Penyakit dan perosak
  • Kesimpulannya
  • Penerangan mengenai kubis kecil

    Ciri tumbuhan

    Pucuk Brussels kecil dipanggil dengan alasan. Nama itu berasal dari negara penciptaan - Brussels. Kubis kecil mempunyai keupayaan untuk melakukan pendebungaan silang. Kilang ini dwitahunan. Penampilannya berbeza dengan varieti lain (kubis putih, kembang kol atau brokoli).

    Hasil varieti rata-rata: kira-kira 200 kg kepala kubis hijau dituai dari 1 hektar.

    Penerangan mengenai tanaman

    Pada tahun pertama percambahan, tanaman ini dicirikan oleh kehadiran kubis silinder tebal. Ketinggian mereka mencapai 60 cm, dan kadang-kadang mencapai 100 cm. Daunnya kecil, berbentuk lyre lemah. Petioles mencapai ketinggian 30-35 cm. Warna daun kecil berwarna hijau muda. Mereka ditutup sepenuhnya dengan lapisan lilin. Tepi daun boleh lurus atau bergelombang. Kepala kubis kecil bulat berbentuk axil yang gugur. Pada 1 kilang, jumlahnya boleh mencapai 30 biji..

    Pada tahun kedua kehidupan, kubis kecil menghasilkan pucuk dan garpu (perbungaan). Garpu sederhana dengan banyak daun.

    Pada tahun kedua, tanaman itu mekar dan menghasilkan biji. Bunga dari warna kuning dikumpulkan dalam sikat kecil.

    Ciri-ciri janin

    Buah kecil mengandungi sebilangan besar biji dan mempunyai penampilan seperti buah polong. Buahnya bulat dengan bujur kecil di pangkal. Diameter satu biji mencapai 2 mm. Kepala berbentuk bulat. Permukaannya licin disentuh. 1 g buah mengandungi kira-kira 250 biji. Mereka ditanam dalam tempoh 5-6 tahun dari tarikh pengumpulan..

    Menurut keterangan, rasa kubis kaya dan menyenangkan. Nota kemanisan dan kepahitan sedikit mencatat. Dianjurkan untuk dimakan segar atau digunakan untuk membuat salad. Bola kecil sering digunakan untuk menghias hidangan utama..

    Mendarat

    Penyediaan tanah

    Kubis hijau kecil hanya ditanam di tanah yang subur. Untuk ini, tanah disiapkan pada musim gugur. Sebelum membajak tanah, baja organik (tahi lembu, humus atau gambut) disapukan ke tanah. Isipadu optimum ialah 2 baldi 10 liter setiap 1 sq. Pada musim bunga, tanah dilonggarkan dengan cangkul. Kedalaman penyiangan hendaklah sekurang-kurangnya 5-8 cm.

    Dalam proses melonggarkan tanah, anda boleh menggunakan baja superfosfat. Isipadu yang disyorkan adalah kira-kira 150 g setiap 1 sq. Untuk menjadikan kepala kubis kecil lebih cepat, 200 g tepung tulang ditambahkan untuk setiap meter persegi. Penanaman hanya dibenarkan pada awal Mei apabila risiko fros berkurang.

    Menanam benih

    Anak benih perlu ditipis

    Untuk menanam benih, bekas besar yang terpisah dipilih. Sebaiknya tanam benih pada awal Mac. Sebelum menanam, mereka tidak perlu dibasmi kuman atau dirawat dengan perangsang pertumbuhan. Kedalaman penanaman di dalam bekas mestilah tidak lebih dari 1.2 cm. Jarak antara biji kepala kubis kecil adalah sekitar 5 cm.

    Bekas mesti ditutup dengan bungkus plastik. Ini secara signifikan mempercepat proses kemunculan pucuk pertama dan mengurangkan risiko penyakit. Selepas permulaan percambahan, anda boleh mengeluarkan bahan penutup, dan kemudian menipiskan tanaman. Ini akan membolehkan sistem akar terbentuk dengan betul untuk penanaman luar yang selamat..

    Pemindahan

    Anak benih ditransplantasikan ke tanah terbuka setelah tanaman hijau mencapai ketinggian 20 cm. Perekat tanaman terbaik ke tanah berlaku sekiranya kawasan tersebut disiram dengan sedikit air terlebih dahulu. Semasa menanam anak benih di tanah lembap, akar cepat melekat ke tanah.

    Penanaman dijalankan sehingga daun hijau yang lebih rendah berada di atas tanah. Jarak optimum antara semak kira-kira 1 m. Jarak ini membolehkan tanaman terbentuk tanpa membahayakan dirinya sendiri atau semak tetangga. Penting agar mereka tidak saling berselindung..

    Nasihat penjagaan

    Kubis bulat kecil memerlukan rawatan rapi. Anda harus ingat mengenai penyiraman berkualiti tinggi dan tepat pada masanya. Keutamaan diberikan kepada pengairan yang menetes: dengan cara ini bahagian akar dibasahi, yang sangat sesuai untuk tanaman ini. Belukar harus disiram tidak lebih dari sekali seminggu. Ini cukup untuk melembapkan tanah.

    Selepas setiap penyiraman, rumpai dikeluarkan dan tanah atas dikeluarkan. Ini diperlukan untuk jumlah oksigen, kelembapan dan nutrien yang diperlukan untuk memasuki tanah selepas sub-kerak. Kedalaman penyiangan tidak lebih dari 6 cm agar tidak mengganggu sistem akar.

    Baja

    Berpakaian top dilakukan dalam beberapa peringkat:

    • Pembalut pertama digunakan 10 hari selepas menanam tanaman di tanah terbuka. Keutamaan diberikan kepada baja mineral: per 1 persegi. m tambahkan 10 g ammonium nitrat, 10 g superfosfat, 10 g kalium nitrat.
    • Semasa pemberian makan kedua, dari awal pembentukan kepala, digunakan 10 g ammonium nitrat, 9 g kalium klorida. Baja digunakan pada jarak 10 cm dari belukar.

    Daripada baja mineral, penggunaan bahan organik dibenarkan semasa makan kedua. Kotoran ayam dan humus sangat sesuai untuk ini. 100 g setiap bahan dicairkan dalam 10 liter air suam dan kira-kira 2 liter tincture dituangkan di bawah setiap semak.

    Apa itu kepala kubis kecil yang dipanggil

    Kubis kecil sering terdapat di rak di kedai, tetapi tidak semua pengunjung tahu apa itu namanya. Ramai orang membeli sayur yang tidak biasa untuk dicuba. Walau bagaimanapun, ciri-ciri rasa kubis mungkin agak aneh bagi mereka yang terbiasa dengan versi kubis biasa. Pada masa yang sama, pengguna lain mengetahui budaya dan memperolehnya kerana komposisi yang bermanfaat.

    Asal tumbuh Brussels

    Pucuk Brussels adalah jenis sayur termuda yang terkenal. Kisah asal usulnya masih menjadi misteri..

    Ada yang percaya bahawa alam mencipta pelbagai jenis, sementara yang lain dibiakkan oleh usaha penternak. Satu perkara yang pasti - kubis bulat kecil ditemui oleh tukang kebun Brussels. Carl Linnaeus menyebarkannya pada abad ke-18, memberikan nama dan memberikannya penerangan botani terperinci.

    Untuk rujukan! Setelah mempelajari maklumat dalam bahan ini, pembaca bukan sahaja dapat menjawab soalan tentang apa itu kubis kecil, apa nama sayur yang tidak biasa ini, tetapi juga dengan mudah menanam tanaman yang berguna di laman webnya.

    Sifat positif dan negatif

    Kubis dengan kepala kecil digunakan untuk mencegah:

    • penyakit kardiovaskular;
    • perkembangan diabetes mellitus;
    • disfungsi saluran gastrousus;
    • pembentukan tumor malignan.

    Maklumat menarik! Tumbuhan Brussels juga digunakan dalam perubatan rakyat. Ia mesti digunakan pada luka dengan luka segar sebagai antiseptik. Dengan cara ini, luka dapat sembuh dengan berkesan..

    Tumbuhan Brussels sangat bermanfaat untuk vegetarian, kerana mereka dapat memperoleh nutrien yang sama dari yang terdapat pada ikan, daging dan produk tenusu..

    Kubis, kepala kecil yang mengandungi sejumlah besar komponen berguna, boleh membahayakan kesihatan. Tidak boleh diminum oleh orang dengan adanya keasidan perut yang meningkat, dengan pemburukan penyakit gastrousus, jika terjadi diagnosis ulser. Berbanding dengan sifat positif produk, kekurangan sering tidak disedari.

    Ciri-ciri ketika memilih pelbagai

    Pucuk Brussels mesti dipilih dengan teliti untuk tumbuh. Hanya dalam kes ini anda dapat memperoleh hasil yang baik..

    Hibrida dan varieti

    Hibrida ditandai dengan "F1", sifatnya dipelihara hanya pada generasi pertama. Walaupun telah mendapat biji dari kubis seperti itu, mustahil untuk menanam sayur penuh tahun depan. Hibrida mempunyai banyak ciri positif, tetapi benih harus dibeli setiap tahun.

    Sekiranya anda memilih varieti, maka rasa dan tempoh penuaian akan dipelihara selama beberapa tahun. Pada masa yang sama, kubis varieti biasanya mempunyai kelebihan yang lebih sedikit, lebih banyak zon.

    Tempoh pematangan

    Bezakan antara varieti matang awal, matang pertengahan dan matang akhir. Pilihan pertama memerlukan masa hingga 130 hari untuk matang, yang kedua kira-kira 150, dan yang ketiga mungkin tidak terhad kepada 170.

    Bergantung pada jalur kediaman, disyorkan untuk memilih pilihan terbaik bergantung pada panjang musim panas.

    Untuk rujukan! Varieti masak lambat disimpan lebih lama, mereka mempunyai masa untuk mendapatkan lebih banyak nutrien dalam tempoh pematangan.

    Hasil

    Satu meter persegi boleh dituai sekitar 17 kg. Dan dari satu semak Brussels, anda dapat memperoleh kira-kira 5 kg sayur-sayuran.

    Sebagai peraturan, varietas yang paling produktif memerlukan keadaan pertanian yang lebih baik, penyiraman biasa, dan pembalut. Seorang tukang kebun, jika dia ingin menanam pucuk Brussels, harus benar-benar menilai kekuatannya - mungkin ada baiknya menanam pelbagai yang kurang produktif, tetapi lebih bersahaja.

    Kehadiran nutrien

    Tidak banyak yang tahu nama kubis dengan kepala kubis kecil, tetapi mereka juga boleh mengatakan dengan yakin bahawa ia mengandungi sebilangan besar komponen berguna. Sayuran tersebut mengandungi sebilangan besar vitamin dan asid amino, dari segi kandungan protein, tidak kalah dengan kekacang.

    Tumbuh Brussels sering digunakan dalam makanan diet dan juga digunakan sebagai tambahan dalam perawatan penyakit tertentu. Ini kerana kubis hijau kecil kaya dengan bahan berikut:

    • iodin;
    • fosforus;
    • potasium;
    • besi;
    • garam mineral natrium.

    Maklumat menarik! Glukosinolat memberi rasa pahit pada pucuk Brussels. Sebatian Semula Jadi Ini Mencegah Perkembangan Sel Kanser.

    Mengambil kaldu, memakan salad dan hidangan lain merangsang sistem imun, mempunyai kesan yang baik pada pankreas. Serat yang terdapat di dalam kubis membantu meningkatkan fungsi hati, menurunkan kadar kolesterol darah. Kontraindikasi boleh dianggap sebagai pengambilan sayur-sayuran untuk gout dan gangguan fungsi saluran gastrointestinal..

    Varieti Brussels yang popular

    Yang paling popular adalah jenis berikut:

    • Matang awal: Casio, Rosella, Franklin, gelang Garnet, Isabella.
    • Pertengahan musim: Garnet, Kesempurnaan, Berlian, Hercules.
    • Pematangan lewat: Curl, Gruniger.

    Bergantung pada wilayah dan tempoh musim panas, ada baiknya memilih pilihan yang paling optimum..

    Teknologi dan ciri penjagaan

    Dari saat penanaman hingga penuaian kubis Brussels, biasanya memakan masa sekitar enam bulan. Sekiranya anda ingin membawa kubis kecil ke meja anda seawal mungkin, disarankan untuk memilih jenis awal.

    Penyediaan benih

    Sekiranya anda perlu menanam sebilangan kecil biji, maka lebih baik membeli yang sudah diproses: mereka telah menjalani latihan industri, disembur dari penyakit dan perosak, dan juga dirawat dengan perangsang pertumbuhan. Benih semacam itu agak lebih mahal, tetapi biji kubis lebih cenderung tumbuh..

    Sekiranya anda ingin menanam sebilangan besar anak benih sekaligus, anda harus membeli benih yang lebih murah dan kemudian memprosesnya di rumah. Untuk melakukan ini, ikuti langkah berikut:

    • Rendam biji selama sepertiga jam dalam air yang dipanaskan hingga 50 darjah.
    • Sejukkan di bawah air yang mengalir selama beberapa minit.
    • Rendam perangsang pertumbuhan semalaman (12 jam).
    • Bilas dan masukkan ke dalam peti sejuk atau laci khas untuk sayur-sayuran selama 24 jam.
    • Keringkan.

    Perkara terakhir adalah mustahak agar semasa menyemai benih tidak melekat pada jari, sehingga menimbulkan kesulitan kepada tukang kebun. Penyediaan sedemikian akan membolehkan anda mendapatkan sebilangan besar anak benih yang sihat, namun proses tambahan akan diperlukan dari penyakit dan perosak..

    Menyemai anak benih

    Dianjurkan untuk memilih tarikh menyemai benih dengan mengambil kira iklim wilayah tempat tinggal. Pucuk pucuk Brussels menyukai cuaca sejuk, mengikat kepala mereka dalam keadaan panas bukanlah jalannya. Dianjurkan untuk memilih tarikh menyemai supaya selama tempoh pematangan rata-rata suhu harian tidak lebih tinggi daripada 20 darjah. Untuk Rusia tengah, tempoh ini adalah awal April.

    Menyemai dilakukan di dalam bekas individu. Untuk penanaman, disarankan untuk menyediakan substrat gambut, pasir dan rumput, dicampur dalam bahagian yang sama. Segera sebelum menanam, perlu menambahkan superfosfat (0,5 sudu besar L.) dan abu kayu (3 sudu besar L.) per 1 kg tanah. Semasa menanam di dalam bekas besar, disarankan untuk menjaga jarak antara lubang 4-5 cm.

    Benih harus diperdalam beberapa sentimeter ke dalam tanah, dan pasu harus dibawa ke balkoni atau tempat lain di mana suhu udara sekitar 15 darjah pada siang hari dan sekitar 5-6 darjah pada waktu malam. Kelembapan udara sekitar 70% mesti diperhatikan.

    Penting! Selama beberapa minggu pertama, penyiraman harus dielakkan, dan kemudian perlu memastikan bahawa tanah sedikit lembap sepanjang masa. Tidak perlu mengisinya, tetapi tidak digalakkan membiarkannya kering..

    Pemilihan dibuat semasa pengembangan daun kotiledon. Dianjurkan untuk melakukan prosedur setelah menyiram bersama-sama dengan segumpal tanah, agar tidak memasukkan tanaman ke dalam keadaan tekanan..

    Berpakaian anak pokok atas

    Pembajaan diperlukan pada tahap yang lebih besar pada peringkat pertama penanaman - sebelum menanam di tanah terbuka. Selepas setiap makan, perlu menyiram tanaman dengan banyak..

    • Buat pertama kalinya, campuran suphosfat (40 g), amonium nitrat (20 g), kalium sulfat (10 g), dicairkan dalam 10 liter air diperkenalkan, setelah pengembangan 2 daun sejati.
    • Makan kedua diperlukan beberapa minggu selepas yang pertama. Dalam kes ini, bahan yang sama diperkenalkan, hanya meningkatkan kepekatannya sebanyak 1.5 kali.

    Mendarat di rabung

    Selepas pengembangan daun 4-5, anda boleh mendarat di rabung. Ini biasanya berlaku pada akhir Mei atau awal Jun. Dianjurkan untuk menyiapkan anak benih sebelum penempatan semula. Untuk melakukan ini, perlu membawa bekas dengan anak benih ke udara segar, secara beransur-ansur meningkatkan masa prosedur. Selama kira-kira seminggu, perlu berhenti menyiram, dan beberapa jam sebelum transplantasi, lembapkan tanah dengan banyak air.

    Dianjurkan untuk menanam pada waktu petang atau dalam cuaca mendung, agar sinar matahari langsung tidak jatuh pada daun. Kubis akan mula tumbuh dengan aktif di kawasan yang terang, keasidannya adalah 6.6-7.4 pH.

    Perhatian! Perlu memilih tempat di mana tomato, bit dan salib tidak tumbuh dalam beberapa tahun kebelakangan.

    Pemakaian kubis atas

    Penggunaan baja yang tepat pada masanya membantu meningkatkan kualiti dan kelimpahan tanaman. Semasa penanaman, anda perlu menambahkan pembajaan dua kali ke tanah.

    • Kali pertama diperlukan seminggu selepas transplantasi - perlu diberi makan dengan nitrofosky.
    • Kali kedua adalah perlu menggunakan baja pada awal pembentukan kepala kubis (superfosfat, kalium sulfat, nitroammophoska).

    Menyiram dan melonggarkan

    Budaya ini menyukai kelembapan, dan oleh itu diperlukan menghabiskan sekitar 30 liter air per 1 meter persegi seminggu sebelum pembentukan kepala, dan semasa pembentukannya - sekitar 40 liter. Selepas itu, perlu juga melonggarkan tanah dan membuang rumpai..

    Selama musim hujan, disarankan untuk mengurangi frekuensi dan banyaknya penyiraman, kerana pada masa ini mungkin sudah ada genangan kelembapan pada sistem akar, itulah sebabnya ia akan mulai membusuk.

    Peraturan pengumpulan dan penyimpanan

    Penuaian harus dilakukan apabila suhu turun hingga -6 darjah, tetapi tidak di bawah -10.

    Anda boleh menyimpannya dengan pelbagai cara:

    • Untuk mengatur penyimpanan jangka panjang, perlu menggali kubis dengan akar dan menggali ke dalam kotak dengan tanah.
    • Untuk penyimpanan di rak, perlu memotong batang di atas tanah, memotong daun, mengeringkan.
    • Kepala kubis boleh disimpan selama 1.5 bulan dibungkus dengan plastik.

    Tidak kira jenis sayur yang anda pilih, memerlukan kesabaran untuk menanamnya. Namun, ketika menjaga kesihatan, disarankan agar anda menemukan pendekatan yang tepat untuk menanam pucuk Brussels..

    10 jenis kubis. Kepala kubis mana yang lebih sihat?

    - Semua kubis, tanpa pengecualian, sihat. Mereka mengandung vitamin C, protein nabati, serat, kalium, kalsium, fosforus dan pelbagai bahan aktif secara biologi, ”kata Ivan Tarasenkov, Ph.D dalam ilmu pertanian dan pakar kubis, kepada AiF About Kitchen. "Pada masa yang sama, beberapa jenis kubis memiliki lebih banyak nutrien, yang lain kurang. Sekiranya kita membuat penilaian kegunaan di antara kubis, kubis Brussels, brokoli dan kembang kol akan termasuk dalam tiga pemimpin teratas. Tetapi kubis putih, yang disukai oleh orang Rusia, akan berada di belakang.

    1. Brussels

    Kubis yang paling berharga adalah kubis Brussels. Dia sebenarnya dilahirkan di Belgium, di Brussels, pada abad ke-17, ketika penternak mencari sayur-sayuran dengan hasil tinggi yang berkhasiat untuk memberi makan kepada penduduk yang berkembang pesat. Dan mereka melakukannya: jika di kubis putih hanya terdapat 2.5% protein sayuran, maka di Brussels adalah 6.5%. Vitamin C juga 2-3 kali lebih banyak! Jus tauge Brussels mengandungi banyak kalium, jadi disyorkan untuk memakannya untuk pesakit hipertensi, dan terdapat sedikit serat kasar, sehingga tidak menyebabkan perut kembung. Tumbuh Brussels boleh direbus, direbus, dibakar dalam krim atau dimasukkan ke dalam sup - kuahnya sangat wangi. Kadang kala kubis mini pahit: untuk mengelakkan ini, ia mesti dimasak dalam air masin dengan penambahan jus lemon.

    2. Brokoli

    Brokoli dalam ranking dapat diberi tempat kedua yang layak. Perbungaan hijau terang yang berlebihan (kadang-kadang ungu), antara lain, mengandungi karotena dan banyak protein tumbuhan berkualiti tinggi - contohnya, kolin dan metionin menghalang pengumpulan kolesterol dalam badan. Selain itu, brokoli, seperti kubis Brussels (berbanding kubis putih), tidak sesuai dengan revolusi perut. Sekiranya anda ingin mendapatkan faedah maksimum dari kecantikan ini, pilihlah sayur yang belum masak - mudah untuk mengenalinya dengan perbungaan yang padat dan tidak terik. Kubis dengan tunas yang longgar dan terbuka tidak akan berubah berair. Rebus, goreng dalam serbuk roti, masukkan ke dalam sup, pizza atau pasta.

    3. Berwarna

    Di tempat ketiga adalah kembang kol - saudara terdekat brokoli, tetapi dengan rona berkrim. Ia baik untuk semua orang - makanan, mudah dicerna, mengandungi banyak protein dan vitamin. Tetapi ada satu kekurangan kecil - sejumlah besar bahan purin, yang tidak begitu baik bagi mereka yang menderita batu karang. Orang lain boleh dan harus makan kubis "berwarna-warni". Dan anda mesti memilihnya dengan mata anda: lihat bahawa kepala berdiameter sekurang-kurangnya 8 cm, padat, dengan perbungaan yang terletak padat pada kaki pendek. Bunga harus ditutup, tanpa titik hitam atau coklat, dan daunnya hanya boleh di luar dan berwarna hijau, bukan kuning. Sekiranya sebaliknya berlaku, maka sayur itu sakit atau terlalu masak. Secara umum, kubis ini agak kurang disimpan, jadi segera masak sup puri dari itu, rebus atau kukus bersama-sama dengan saudara brokoli dan buah-buahan lain.

    Gratin kembang kol dan brokoli

    Bahan-bahan:

    Kembang kol - 800 g
    Brokoli - 400 g
    Krim - 200 ml
    Telur - 2 keping.
    Keju parut - 100 g
    Pala parut - 1 secubit

    Bagaimana hendak masak:

    1. Bahagikan kembang kol dan brokoli menjadi bunga api.
    2. Blan kubis selama 5 minit dalam air masin mendidih (bagaimanapun, anda boleh melakukannya tanpa ini).
    3. Masukkan kubis ke dalam loyang.
    4. Campurkan krim dengan telur dan keju parut separuh. Musim dengan garam, lada dan pala.
    5. Tuangkan campuran krim ke atas isi acuan, taburkan dengan baki keju.
    6. Panaskan ketuhar hingga 200 ° С dan bakar selama kira-kira setengah jam.

    4. Kohlrabi

    Kohlrabi bukan kepala kubis atau bunga, tetapi batang yang ditumbuhi. Ia dipanggil hanya itu - tanaman batang. Ia boleh berwarna putih, ungu, merah jambu, hijau. Perkara utama adalah tidak mengalami "orang tua" dengan serat kasar (perut kembung dijamin), kerana kohlrabi segar enak, berair, manis dan agak menyerupai tunggul kubis putih yang lembut. Apa yang hendak dimasak daripadanya? Rebus, buat sup haluskan, reneh dan angkat pulpa, kemudian isikan dengan pengisian dan bakar. Akhirnya, makan segar atau parut dan buat salad vitamin dengan wortel, jus lemon, gula dan krim masam.

    5. Romanesco

    Romanesco adalah saudara terdekat berwarna. Cuma tekstur dan rasanya yang lebih lembut dan halus. Dan secara lahiriah, Romanesco "Itali" sama sekali tidak dapat dikelirukan dengan apa-apa - perbungaan yang indah disusun dalam lingkaran dan dinaikkan ke atas pada kerucut. Tidak hairanlah Romanesco juga dibandingkan dengan karang laut. Adalah dosa untuk tidak menghias hidangan anda dengan kubis yang tidak biasa, sihat dan rendah kalori. Seperti kembang kol, Romanesco dapat direbus, dikukus, dimasukkan ke dalam sup, salad, dan lain-lain. Kubis karang juga acar dan dijadikan salad musim sejuk yang lazat.

    6. Merah

    Kubis merah yang berguna telah mengatasi kubis putih nenek moyangnya kerana alasan berikut: pigmen cyanidin memberikan warna yang kaya, yang mempunyai kemampuan untuk menguatkan dinding saluran darah dan mengatur kebolehtelapannya. Itulah sebabnya disarankan agar semua inti makan kubis merah dengan tepat. Anda boleh menggunakannya dengan cara yang sama seperti putih: buat gulungan kubis dan sup kubis daripadanya, garam dan rebusan. Benar, setelah memprosesnya pudar, jadi lebih baik meletakkannya segar dalam salad - daun yang cerah dan kaya akan menghiasi hidangan apa pun.

    7. Savoy

    Secara luaran, Savoyard mirip dengan yang putih, tetapi mempunyai warna hijau terang dan daun vesikular bergelombang.

    Ini adalah kubis yang sangat indah, selain itu, komposisinya jauh lebih kaya daripada kubis putih. Daun Savoyian sangat halus, sehingga mereka membuat gulungan kubis, salad, sup kubis, borscht dan pai kubis yang sangat baik. Kepala daun kubis mudah dibongkar, ada baiknya menuangkan air mendidih ke atasnya.

    Kubis merah, epal dan salad oren

    Bahan-bahan:

    Kubis merah - 300 g
    Epal - 300 g
    Jeruk - 200 g
    Minyak sayur - 4-5 sudu besar. l.
    Jus lemon - 1/2 lemon
    Garam secukup rasa
    Lemon zest - segenggam kecil

    Bagaimana hendak masak:

    1. Dadu kubis.
    2. Kupas oren, kupas kepingan dari filem, potong bubur menjadi kiub kecil.
    3. Masukkan epal dan potong dadu. Semua bahan mestilah berukuran hampir sama.
    4. Campurkan epal dan jus setengah lemon.
    5. Masukkan kubis, oren, garam sedikit.
    6. Salad musim dengan minyak sayuran, kacau, taburkan dengan kulit lemon.

    8. Putih

    Kubis putih yang paling popular di negara kita dari segi kegunaannya adalah di ekor, tetapi ini tidak bermaksud ia buruk. Hanya ada sedikit zat "kubis" di dalamnya. Tetapi harganya murah, tersedia untuk umum, disimpan dengan sempurna dan mempunyai kualiti tersendiri. Sebagai contoh, ia mengandungi vitamin U, yang juga disebut anti-ulser: jus sayuran segar mengetatkan luka perut dan duodenum. Dan juga, tidak seperti brokoli atau tauge Brussels, ia boleh dimakan segar dan masin, dan dalam bentuk ini asid askorbik di dalam daun diawetkan dengan sempurna dan menjadikan hidangan ini sebagai kaedah terbaik untuk melawan avitaminosis musim sejuk..

    9. Orang Cina

    Ini adalah kangkung yang tidak biasa. Dia tidak mempunyai kepala kubis, tetapi dalam komposisi dekat dengan kubis putih. Supaya daun kubis Cina tidak menjadi pahit, jangan membeli spesimen yang berwarna kuning dan tidak mengejar raksasa: panjang sayur yang ideal ialah 25-30 cm. Borscht, sup kubis, gulungan kubis dan salad yang baik dibuat daripadanya. Sayangnya, kubis ini mempunyai satu kelemahan yang serius - tunggul yang sangat besar, yang memakan hampir separuh produk. Namun, tunggul juga dapat digunakan jika anda memotongnya menjadi helai nipis dan memasukkannya ke dalam salad atau sup..

    10. Kerinting (najis)

    Kale - sayur collard, tanpa kepala kubis. Daunnya besar, kerinting, serupa dengan salad. Mereka boleh berwarna kelabu, hijau atau merah. Daunnya direbus, dibuat dari mereka pancake, pizza, salad dan hidangan lain. Kale sangat dihormati di Portugal, di mana sup tradisional caldu verde disiapkan berdasarkannya. Di hampir setiap pasar raya Portugis, anda boleh menemui kubis yang dihiris dan dibungkus untuk hidangan kebangsaan. Ia disiapkan dari kentang, yang dicincang dengan pengisar, sosis chorizo ​​Portugis yang dimasak mentah dan, tentu saja, kale, yang menjadikan supnya hijau. Sayangnya, di negara kita, kale tidak begitu popular, oleh itu penggemar masakan Portugis, dan khususnya sup caldu verde, gantinya dengan Savoyard - hijau terang dan keriting yang sama.

    Sup "dari Brussels"

    Bahan-bahan:

    Ayam - 1 keping.
    Air - 2 l
    Pucuk Brussels - 300 g
    Lobak - 1 pc.
    Akar pasli - 1 bahagian.
    Bawang mentol - 1 keping.
    Kentang - 2 keping.
    Lada loceng merah - 1 keping.
    Pasli, dill - beberapa ranting
    Garam, lada - secukup rasa

    Bagaimana hendak masak:

    1. Tuangkan ayam dengan air, didihkan, angkat busa, kecilkan api dan masak hingga lembut.
    2. Sediakan sayur-sayuran. Kupas dan potong kentang, wortel, lada, bawang dan akar pasli menjadi kiub kecil. Sekiranya kepala pucuk Brussels kecil, anda boleh membiarkannya utuh, jika besar, potong menjadi separuh.
    3. Goreng bawang dalam minyak sayuran, kemudian masukkan wortel cincang dengan akar pasli dan masak semuanya bersama selama 5 minit lagi.
    4. Apabila ayam dimasak, angkat dari kuahnya, deboned dan kembalikan fillet ke kuali.
    5. Masukkan semua sayur ke dalam periuk dan masak dengan api kecil hingga lembut selama 15 minit. Musim dengan garam, lada, masukkan herba cincang, matikan api dan biarkan sup mendidih selama kira-kira 10 minit.

    Jenis kubis terbaik - nama, keterangan, foto

    Kubis adalah sayuran yang paling biasa dalam diet manusia sehari-hari, dan juga sihat. Ia telah diusahakan sejak zaman kuno. Varieti kubis yang pelbagai membolehkan anda memilih jenis sesuai dengan citarasa dan keadaan tumbuh tempatan. Sihat, enak dan sangat bervariasi - semua ini boleh dikatakan mengenai kubis. Untuk memilih pilihan yang tepat untuk tumbuh, anda perlu mempertimbangkan secara terperinci jenis kubis yang ada dengan nama dan foto.

    Keluarga kubis mempunyai 38 spesies tumbuhan. Ia berasal dari wilayah Mediterranean tetapi dihargai dan ditanam di seluruh dunia. Daftar Negeri Persekutuan Rusia menyenaraikan 13 spesies sayur ini, masing-masing merangkumi puluhan subspesies. Pengecualian adalah kubis pakan, disajikan dalam satu salinan..

    1. Berkepala putih
    2. Berwarna
    3. Savoy
    4. Berambut merah
    5. Brussels
    6. Brokoli
    7. Kohlrabi
    8. Beijing
    9. Helaian
    10. Cina - Pak-choi
    11. Orang Jepun
    12. Hiasan
    13. Stern

    Berkepala putih

    Spesies terkenal yang ditanam oleh tukang kebun di lintang iklim yang berbeza adalah kubis putih. Sayuran kaya dengan vitamin B, karotena dan asid askorbik. Dari roset yang tumbuh dari daun hijau terang, kepala bulat dengan kepadatan tinggi dengan berat hingga 3,5 kg secara beransur-ansur terbentuk, pada beberapa spesies - hingga 5 kg.

    Terdapat banyak jenis kubis putih, berbeza dari segi penanaman dan pematangan. Sebilangan besar daripadanya tahan fros dan mempunyai jangka hayat yang panjang, yang membolehkan anda memakan sayur yang sihat sepanjang musim sejuk. Varieti ini bersifat universal, sesuai untuk rebusan, mendidih, memanggang, penggunaan segar, pengambilan dan acar.

    Kepala jenis kubis putih dari tarikh awal dituai pada akhir bulan Jun. Mereka digunakan dalam salad sayur-sayuran segar, borscht, sup kubis. Varieti matang awal tidak disimpan untuk waktu yang lama dan tidak sesuai untuk penuaian musim sejuk. Untuk penapaian dan penyimpanan jangka panjang, varieti sederhana dan lewat biasanya digunakan..

    Varieti dan hibrida yang paling biasa yang memberikan hasil tinggi ditunjukkan dalam jadual:

    AwalRata-rataLewat
    • Malachite;
    • Jun;
    • Kemuliaan;
    • Letupan;
    • Hektar emas;
    • Pindah;
    • Rinda;
    • Dumas;
    • Tobia.
    • Megaton;
    • Dobrovolskaya;
    • Isteri saudagar;
    • Kemuliaan;
    • Krautman.
    • Moscow lewat 15;
    • Kolobok;
    • Geneva;
    • Penceroboh;
    • Amager;
    • Kharkiv;
    • Cermin;
    • Atria;
    • Keras kepala.
    1. Tobia. Di antara perwakilan awal, perlu diserlahkan hibrida Tobia, yang mempunyai ukuran kepala terbesar - 5 kg.
    2. Keras kepala. Pelbagai lewat (musim tumbuh 130-160 hari), jangka hayat yang panjang. Menghasilkan kepala yang besar, bulat dan padat dengan berat 3.5-4 kg. Kerana rasanya yang tinggi, varietas sangat disarankan untuk penapaian.
    3. Megaton. Pelbagai hasil sederhana (musim tanam 140-170 hari) dengan kepala kubis yang sangat besar seberat 7-14 kg. Sayuran mengandungi banyak gula, jadi sangat bagus untuk masam, tidak sesuai untuk salad kerana daun kasar.
    4. Atria. Salah satu jenis terbaru, paling terkenal dengan membuat sauerkraut. Hibrid ATRIA F1 sangat tahan terhadap retak, matang setelah 155 hari selepas penanaman. Kepala kubis terbentuk dengan baik, sedikit rata, sangat padat dengan warna kelabu-hijau tua dan berat 4-8 kg. Boleh disimpan sehingga akhir Februari.
    5. Moscow lewat. Kelas akhir, garpu bulat hingga saiz 7-10 kg. Sangat baik untuk acar. Varieti memberikan hasil panen yang baik di wilayah Moscow, Siberia.
    6. Cermin adalah pelbagai kubis dengan musim tanam 50-53 hari, dengan kepala bulat dengan berat 1.2-1.4 kg. Kepala diatur tinggi dengan daya tahan tinggi terhadap keretakan. Disyorkan untuk penanaman terowong yang sangat awal.
    7. Pindahkan - varieti awal dengan kepala kubis bulat hijau terang (tempoh tumbuh-tumbuhan 100-120 hari). Kepala dengan nada kekuningan.
    8. Hybrid Aggressor F1 - disukai oleh tukang kebun kerana kepala kubis besar seberat 3-5 kg ​​dan tahan terhadap thrips, fusarium. Varieti sederhana sederhana, musim tumbuh 110-120 hari.
    9. Jun - varieti awal dengan musim tumbuh sekitar 95 hari.

    Jenis kubis akhir lebih sesuai untuk penuaian musim sejuk. Daun kepala kubis lebih padat dan kering daripada jenis awal dan pertengahan akhir. Ia dituai sehingga fros teruk pertama. Walaupun pada suhu di bawah sifar, ia tidak akan kehilangan rasa dan kualiti penjagaan yang baik. Kepala kubis lambat lebih elastik, dalam keadaan segar ia boleh berbaring hingga panen baru, asalkan disimpan dengan betul.

    Berwarna

    Kubis tahunan, sangat popular di kalangan tukang kebun. Ia dianggap sebagai produk diet dan ditunjukkan untuk diet yang sihat. Mewakili pelbagai tunas berbentuk batang dengan bahagian atas berganda berwarna kehijauan atau kekuningan. Kembang kol mengandungi banyak vitamin dan mineral, antaranya anda dapati: vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K, serat, beta-karoten, kalium, magnesium, natrium, besi, mangan, kalsium, fosforus, zink, tembaga, fluor, iodin, klorin.

    Budaya mentolerir penurunan suhu hingga -10 ° C, tetapi tidak membentuk perbungaan dengan baik. Spesies ini tidak bertolak ansur dengan kekeringan dan panas.

    Spesies ini mempunyai beberapa ciri teknik penanaman:

    • suka tanah longgar yang diperkaya;
    • terdapat keperluan untuk melindungi kepala kubis dengan daun dari paparan sinar matahari langsung, kemudian mereka mengekalkan kesegaran salju dan kesegarannya.

    Varieti kembang kol yang paling popular adalah:

    • Bola Salji (Snow Globe),
    • Ekspres Cik,
    • Kuk,
    • Maybach,
    • Alpha,
    • Orang Paris.
    1. Maybach F1 adalah kacukan ultra awal dengan musim tumbuh 50 hari. Kepala kubis berbentuk bulat, putih, seberat 1.0-1.2 kg, padat.
    2. Bola salji adalah jenis yang agak lewat, bertujuan untuk musim luruh. Menciptakan kubis putih, besar dan berat, tahan warna merah jambu, dengan berat kira-kira 1.30 kg. Tanah subur diperlukan. Varieti ini bertujuan untuk penggunaan dan pemprosesan langsung.
    3. Express MS - pelbagai jenis kembang kol awal, kepala kubis seberat 0,5 kg. Berbeza dengan produktiviti tinggi, suka tanah yang subur.

    Savoy

    Kubis penampilan yang tidak biasa dengan dedaunan lecet keriting membentuk kepala kubis berketumpatan sederhana. Dari segi kandungan biokimia, ia lebih unggul daripada spesies kubis putih, dan rasanya lebih lembut. Sayur-sayuran disarankan untuk dimasukkan dalam diet harian bagi orang yang mengikuti diet "pemakanan yang betul". Sayuran rendah kalori, kaya dengan vitamin K (100 g kubis savoy merangkumi keperluan harian untuk vitamin ini sebanyak 86%) dan vitamin C (52% dari keperluan harian), serta vitamin, makro dan mikroelemen lain.

    Kubis jenis ini digunakan untuk salad, lebih mudah untuk membuat kubis yang disumbat. Ia mempunyai ciri-ciri kepala kubis yang longgar dan bulat. Dikembangkan oleh teknologi standard. Spesies tahan kekeringan, jarang terdedah kepada penyakit dan serangan serangga. Tetapi jangka hayatnya tidak lama..

    Varieti kubis Savoy yang paling terkenal:

    • Twirl,
    • Pai,
    • Sfera,
    • Petrovna,
    • Melissa.

    Berambut merah

    Kubis merah berhutang dengan warna kepala yang tidak biasa - merah-ungu dengan urat keputihan. Spesies ini tahan terhadap panas dan suhu rendah, lebih suka cahaya dan kelembapan yang banyak. Apabila tumbuh di tempat teduh, kepala kubis menjadi pudar dan longgar. Kubis merah mengandungi banyak nutrien khas sayur-sayuran salib (vitamin A, C, K, B, kalium, kalsium, sulfur, fosfor dan magnesium) dan antosianin - warna antioksidan khas untuk sayuran merah.

    Dalam bentuknya, kubis merah serupa dengan kerabat putihnya. Kepala kubis berbentuk bulat atau bulat rata. Dedaunan biasanya mulai terkoyak pada bulan musim panas pertama, tanpa menunggu pembentukan kubis sepenuhnya. Serta spesies berkepala putih, ia dibahagikan kepada jenis awal, pertengahan dan akhir. Varieti berkepala merah enak baik selepas rawatan panas dan dalam keadaan fermentasi. Spesies yang matang lewat mempunyai jangka hayat yang panjang.

    Jenis kubis merah terbaik:

    Varieti awalVarieti lewat sederhanaVarieti masak lewat
    • Vorox;
    • Reball;
    • Contoh;
    • Ludmila.
    • Rebecca;
    • Kolibus;
    • Marikh;
    • Burung Bomba.
    • Juno;
    • Ruby;
    • Faberge;
    • Gako.

    Brussels

    Spesies langka di kebun domestik, tetapi tidak kurang berharga dari segi rasa dan kegunaannya. Budaya ini adalah batang memanjang, di mana sekelompok kepala miniatur warna zamrud, dengan diameter sekitar 5 cm, terbentuk. Rasanya mempunyai nota kacang yang menyenangkan. Rebus itu adalah makanan istimewa. Setelah mendidih, ia juga digoreng. Menarik dalam bentuk acar, acar seluruh kepala pucuk Brussels.

    Ini adalah spesies yang paling tahan kemarau. Memasak lewat (sepanjang Oktober) - kira-kira 170 hari berlalu dari menabur hingga menuai.

    Varieti Brussels yang popular:

    • Nilam;
    • Hornet;
    • Hercules;
    • Franklin;
    • Rosella;
    • Hercules.

    Penampilan Brussels dipelihara dengan ideal di bilik bawah tanah atau ruang bawah tanah sepanjang musim sejuk. Kerana saiznya yang kecil, kubis Brussels mudah dibekukan.

    1. Franklin F1 adalah kacukan awal pucuk Brussels dengan ketahanan tinggi terhadap layu fusarium.
    2. Sapphire adalah jenis masak sederhana. Tempoh tumbuh-tumbuhan: 110-120 hari. Membentuk 30 kepala kubis, dengan berat keseluruhan hingga 0,5 kg.

    Brokoli

    Nampak seperti kembang kol, tetapi kebanyakannya mempunyai tunas hijau. Varieti dengan bakul ungu dan putih jarang berlaku. Ia tumbuh sebagai batang bercabang yang menebal dengan banyak kepala kubis berbentuk putik yang longgar. Sebiji 100 gram brokoli memenuhi separuh keperluan harian untuk vitamin C. Di samping itu, brokoli adalah sumber vitamin B, asid pantotenat dan folat yang baik, mineral: kromium, kalium, kalsium, besi, fosfor, mangan, magnesium, sulfur.

    Budaya ini suka kelembapan dan tahan sejuk. Ia mempunyai nilai pemakanan yang tinggi, kaya dengan komposisi vitamin dan mineral. Brokoli sedap dalam apa jua versi: goreng, acar, rebus, beku, segar.

    Kini dijual, anda boleh menemui biji kubis brokoli yang berlainan jenis:

    • Caesar;
    • Batavia;
    • Beau monde;
    • Linda;
    • Fiesta;
    • Nada;
    • Monaco.
    1. Brokoli Monaco F1 - hibrida mempunyai kepala yang sangat lebat dan berat. Warnanya hijau tua. Pembentukan pucuk sampingan terhad. Disyorkan untuk tuai musim bunga dan musim luruh. Penanaman: April-Mei, penuaian: Jun-Julai. Pendaratan: Jun-Julai, koleksi: September-November. Tempoh tumbuh-tumbuhan: 80-85 hari.
    2. Beaumont F1 adalah kacukan yang lambat matang. Tempoh tumbuh-tumbuhan: 130 hari. Kepalanya bulat, lebat, berat 3,5-4 kg.
    3. Brokoli Montop F1 adalah kacukan awal. Tempoh tumbuh-tumbuhan: 65 hari. Direka untuk penanaman musim bunga dan musim panas. Kepala padat, hijau gelap, cembung. Montop memberikan hasil yang sangat tinggi walaupun dalam keadaan pertumbuhan yang sangat sukar dan dalam cahaya rendah.

    Kohlrabi

    Kubis yang menarik dan luar biasa menyerupai lobak adalah tanaman akar bulat yang besar. Rasanya juga serupa dengan lobak dan lobak. Warna permukaannya berwarna putih, kehijauan, ungu. Buburnya lembut dan berair, putih keputihan. Ia sesuai dengan sayur-sayuran. Pakar pemakanan mengesyorkan jenis penggunaan ini untuk pesakit diabetes. Kohlrabi kaya dengan vitamin C, fruktosa, glukosa.

    Spesies ini tidak mudah tumbuh. Tidak perlu penyediaan anak benih awal - benih segera disemai di tempat tidur kebun. Semasa musim panas, kohlrabi seperti ini matang dua kali. Selepas 2 bulan, tanaman pertama dituai. Varieti kohlrabi yang paling produktif:

    • Optimus biru,
    • Vienna Putih,
    • Coris,
    • Gergasi (lewat),
    • Violett.

    Beijing

    Ragam salad adalah sesuatu yang antara antara kepala kubis dan roset berdaun dengan ketumpatan sederhana, konfigurasi memanjang. Spesies ini sudah matang, mampu menghasilkan buah dua kali pada musim tanam. Ia dihargai kerana rasa lembutnya yang berair dan kualiti kepala yang baik.

    Ia digunakan terutamanya untuk salad. Rawatan panas tidak boleh bertahan lebih lama daripada beberapa minit. Ia lembut dan mempunyai daun yang lembut dan sedikit melengkung. Kepala memanjang, dan daunnya saling longgar di atas satu sama lain. Kubis Peking hijau muda adalah yang paling popular, tetapi ada juga jenis merah, hijau-merah. Berbeza dengan kandungan vitamin A, C, kalium yang sangat tinggi.

    Jenis kubis peking yang popular di kalangan tukang kebun:

    • Gelas wain;
    • Ahli sihir;
    • Richie;
    • Naina;
    • Cha Cha;
    • Hydra;
    • Kecantikan musim luruh.

    Benih varieti Beijing dibiarkan disemai terus ke tanah. Kepala kubis masak dalam 1.5-2 bulan.

    Helaian

    Spesies berdaun juga disebut kangkung dan kangkung. Hari ini, ia tidak begitu digemari oleh tukang kebun dan jarang diusahakan. Dengan pertumbuhan, kubis tidak membentuk kepala kubis yang biasa - daun petiolate tumbuh di batang tebal hingga setinggi satu meter. Warnanya bergantung pada ragam dan berbeza: zamrud, perak, merah-ungu.

    Hijau collard tinggi kalium. Dedaunan ditambahkan ke salad, sup, rebusan sayur. Setelah memetik, kubis boleh disimpan dalam masa yang singkat, tetapi biasanya beku untuk musim sejuk..

    Jenis sayur-sayuran hiasan dan berkhasiat:

    • Refleks,
    • Calais,
    • Tintoreto.

    Cina - Pak-choi

    Kubis, serupa dengan varietas Peking, memiliki roset daun yang dipadatkan yang tumbuh berselerak tanpa membentuk satu kepala kubis. Pelbagai ini sangat digemari di Asia. Ia terdiri daripada daun bersaiz sederhana, halus, memanjang berwarna hijau dengan hujung putih. Kedua-dua bahagian putih dan hijau daun boleh dimakan, tetapi ingat bahawa semakin kecil daunnya, lebih enak. Spesies ini dicirikan oleh kandungan vitamin B, vitamin C dan zat besi yang tinggi..

    Ragamnya tidak bersahaja untuk dijaga, ia berjaya tumbuh walaupun di tanah yang buruk. Dalam memasak, biasa seperti makanan tambahan vitamin dalam salad. Berfungsi dengan baik sebagai ramuan dalam sup, dan juga sebagai tambahan untuk hidangan daging dan ikan. Di China, sayur ini dianggap sebagai sumber usia muda dan kesihatan yang sangat baik..

    Terdapat banyak jenis, yang paling terkenal adalah:

    • Menelan,
    • Sejukkan,
    • Alyonushka,
    • Peahen.

    Orang Jepun

    Varieti kubis yang elegan dengan daun terbuka - tumbuh seperti rumput tanpa kepala kubis biasa. Sedikit seperti arugula dengan daun kusut. Hijau terasa sedikit pahit, tetapi kurang arugula. Kerana kepahitannya, ia digunakan sebagai tambahan untuk salad. Sayuran dianggap sebagai sumber unsur mikro dan makro yang berharga; ia sering digunakan sebagai agen terapi dan profilaksis. Penggunaan kubis Jepun sangat ditunjukkan untuk orang yang kekurangan zat besi..

    Kubis Jepun mempunyai keperluan terma yang rendah dan boleh disemai di luar rumah dari bulan April. Penuaian dilakukan setelah kira-kira 40 hari, daun muda yang muda dapat dituai lebih awal. Apabila sayur-sayuran ditanam sepenuhnya, anda boleh mengeluarkan daun termuda tunggal. Namun, menuai keseluruhan tanaman lebih selamat - tisu yang rosak mengeluarkan bau yang menarik perosak.

    Hanya 5 jenis kubis yang dicatatkan dalam Daftar Negeri, di antaranya 4 adalah pilihan domestik. Berikut adalah contoh beberapa jenis:

    • Corak zamrud,
    • Duyung,
    • Abang.

    Hiasan

    Ia dihargai bukan untuk rasa, tetapi untuk hiasan. Tingginya hingga 30 cm tinggi dan mekar pada musim luruh dan musim sejuk. Ini adalah hiasan taman yang unik dari bulan September hingga Disember. Kerawang, roset terry dapat menandingi bunga. Bukan apa-apa, ia sering dibandingkan dengan bunga mawar, kerana secara luarannya menyerupai tunas bunga. Ketepuan dan pelbagai warna tidak kurang hebatnya: merah jambu, ungu, hijau, putih, kuning atau gabungan.

    Kubis hiasan ditanam dengan baik dan dicelup di lokasi yang cerah di tanah yang subur hingga lembap. Tanaman ini sangat senang ditanam. Benih disemai untuk anak benih dari bulan Mac hingga Jun. Anak benih yang ditanam dipindahkan ke tempat tetap dengan selang 30-50 cm.

    Kubis hiasan kelihatan baik di tempat tidur jatuh di kebun, di dalam bekas atau pot bunga. Anda dapat menikmati keindahannya sepanjang musim panas dan musim luruh, hingga detik sejuk pertama yang serius. Spesies ini tidak dimakan.

    Beberapa kacukan pertengahan musim:

    • Waltz musim luruh,
    • Carmencita,
    • Merpati Victoria,
    • Percikan api.

    Pelbagai jenis kubis hiasan Pigeon Victoria - foto.

    Stern

    Dengan nama varieti kubis, seseorang dapat menilai untuk tujuan apa yang dimaksudkan. Ia dibesarkan untuk memberi makan ternakan. Diet seseorang tidak termasuk, kerana daunnya sukar dan kering rasanya. Ciri khas spesies ini adalah ketiadaan kepala kubis. Ia mempunyai batang bercabang batang yang kuat (berdiameter hingga 5-6 cm), mengembang di puncak. Tingginya tumbuh dari 30 cm hingga 2 meter. Batangnya ditutup dengan daun berbentuk lyre yang panjang.

    Setelah meneliti secara terperinci semua kemungkinan jenis kubis dengan gambar visual, sangat mudah untuk memutuskan apa yang lebih baik ditanam di laman web anda. Pelbagai ini membolehkan anda membuat komposisi varieti gabungan. Ini bukan sahaja menghiasi kebun, tetapi juga memberi keluarga sayur-sayuran yang bermanfaat sehingga tahun depan..

    Mengenai sifat tumbuh-tumbuhan Brussels

    Sos mustard menjadikan sayur Brussels menjadi makanan istimewa

    Kubis Savoy hampir tidak boleh menuntut asal Savoyard. Kubis Romanesco sedang berusaha untuk membuktikan akar Romanya. Dan hanya tumbuh-tumbuhan Brussels yang dapat memiliki silsilah yang jelas - mereka dilahirkan di Brussels, tepat di sebelah tembok kota abad pertengahan. Anda tidak boleh membantah, semuanya tercatat dalam sejarah bandar itu sendiri.

    Pada abad XIV, kota ini memutuskan untuk menutup wilayahnya dengan tembok batu baru. Seperti halnya bangunan megah, tembok itu melintasi kawasan pertanian. Petani kehilangan sebahagian dari ladang dan kebun mereka, tetapi penduduk suku itu - dan kemudian masih menjadi kampung yang terpisah - dengan nama Saint-Gilles tidak rugi. Sehingga itu, mereka menanam kubis, sayur-sayuran besar yang suka duduk di tempat terbuka..

    Pada masa itu, penduduk bandar, seperti di tempat lain di Eropah, telah berkembang pesat, dan kawasan pertanian terus dibangun. Tetapi pada abad ke-17, saintis telah belajar bagaimana memilih jenis baru dengan baik. Di Paris, di taman kerajaan, La Quintini yang hebat telah membiakkan buah persik, strawberi dan kacang polong awal. Di Belanda, wortel oren dan putih yang sangat dekat berjaya dibuat dari lobak putih dan merah. Jadi giliran telah tiba ke kubis.

    Dari bulat, berat, ditumbuhi banyak "pakaian tanpa pengikat", ia berubah menjadi batang tinggi dan memanjang. Budaya ini akhirnya menjadi sangat menguntungkan sehingga penduduk tempatan hampir meninggalkan semua sayur-sayuran kebun sayur yang lain. Saya suka kubis - mereka dengan rela hati membelinya, dari kapal Antwerp, Bruges, Ghent dan Ostend yang sarat dengan kubis pergi ke negara lain. Brussels secara beransur-ansur mendapat kemasyhuran sebagai kota kubis, dan penduduk suku Saint-Gilles mula disebut "sandiwara".

    Kali pertama saya melihat pucuk Brussels, saya langsung tidak mengenalinya. Anda menjangkakan terdapat sebiji kubis kecil yang tersebar di kaunter, dan di sini beberapa anak panah lurus panjang disusun berturut-turut. Ladang kubis kelihatan seperti tentera dengan tombak - ladang seperti di sekitar Brussels tidak jarang berlaku.

    Dan kemiripan dengan tentera tidak berlaku kepada saya sendiri. Setelah mula berurusan dengan varieti, saya mendapati Lancelot dan King Arthur ada di antara mereka. Di sepanjang anak panah ini terpasang kepala kubis kecil, yang biasa kita panggil kubis Brussels. Di kedai, kita paling sering melihatnya tanpa batang. Anda perlu memilih kubis terlebih dahulu dalam penampilan. Lebih baik apabila semua kubis mempunyai ukuran yang sama - apa sahaja resepinya, ia akan siap pada masa yang sama. Petunjuk utama kubis segar yang baik adalah warnanya. Ia mesti berwarna hijau terang tanpa bintik kuning. Dan selain itu, seperti kubis putih, kubis yang baik dan penuh - kuat untuk disentuh. Tekan dengan jari anda - kepala kubis mestilah elastik.

    Tumbuh Brussels dengan sos mustard

    Pucuk Brussels 700 g.
    Kentang 200 g.
    Brisket 100 g.
    Bawang 2 keping.
    Krim berat 250 g.

    Dengan kubis Brussels, anda perlu melakukan perkara yang sama seperti kubis biasa. Maksudnya, potong dasar tunggul, jika ada, dan keluarkan daun kering atas. Semua ini berlaku untuk sayur-sayuran segar, tetapi pucuk pucuk Brussels paling kerap datang ke meja kami beku. Kemungkinan besar, anda tidak perlu melakukan perkara seperti ini dengannya, semuanya sudah dilakukan untuk anda. Apa sahaja sayur-sayuran yang terlibat, saya lebih suka mengukusnya daripada merebus. Terutama kubis. Dia menyerap lebih banyak air daripada rata-rata rakannya di kerajaan sayur, tetapi yang paling penting, ia mengubah rasanya.

    Tetapi bukan itu sahaja. Kita masih perlu rebus kubis, dan di sinilah ia akan melepaskan air dari dirinya sendiri, dan dalam sos itu tidak perlu.

    Oleh itu, letakkan saringan di atas periuk dengan air mendidih dan masukkan kubis ke dalamnya. Dan di dalam air mendidih itu sendiri, rebus kentang yang telah dikupas. Selepas kira-kira sepuluh minit, ganti lapisan kubis dengan hati-hati dengan yang lebih rendah, sehingga semua kepala berada di bahagian bawah, di mana wap menyelimuti lebih banyak. Sebaik sahaja anda melihat bahawa hujung pisau memasuki kubis dengan bebas, anda boleh mematikannya. Kentang kemungkinan besar akan datang pada masa yang sama. Biarkan ia kering dan sejuk, dan sebaliknya, tutup kubis sehingga tidak terlalu sejuk.

    Semasa kubis memasak, anda mempunyai banyak masa untuk memotong dua bawang dan renehkan dengan minyak. Lebih baik lagi, potong brisket menjadi kiub kecil, cairkan dan goreng bawang dalam campuran lemak dan mentega ini. Dan potong kentang sejuk menjadi kiub, seperti halnya Olivier.

    Masih menyiapkan sos. Resipi yang paling biasa di Brussels, selain memanggang kubis dengan keju, rebus dalam sos krim mustard. Pukul mustard, krim yang sangat pekat, sedikit madu dan secubit pati, masukkan lada hitam dan pala.

    Pindahkan kubis ke stewpan, di mana bawang telah memperoleh warna keemasan dan bahkan api merah, tambahkan kentang ke dalamnya. Harus ada sedikit kentang, kubis adalah bahan utama kami. Sekiranya besar, potong setiap kepala mini menjadi dua. Sekarang garam, tuangkan sos ke atas sayur-sayuran dan reneh dengan api kecil selama lima minit.

    Kubis seperti itu adalah hidangan lengkap, tetapi ia juga boleh dijadikan lauk untuk hidangan daging apa pun. Atau dengan sepotong ham panggang - sama seperti di Brussels.