10 minuman beralkohol terkuat di dunia

Sejak zaman kuno, orang telah belajar membuat minuman yang mengandungi alkohol yang kuat. Secara rasmi, minuman keras adalah minuman yang mengandungi lebih daripada 20% alkohol. Ini termasuk jenis dan jenis alkohol yang tidak terkira banyaknya. Contohnya, vodka, tequila, cognac, wiski, dan lain-lain, tidak boleh dihitung. Setiap tahun ragam dan bilangan mereka semakin meningkat..

Sebilangan minuman beralkohol diminum dalam bentuk tulen, yang lain hanya digunakan untuk mencampurkan koktel. Kedudukan kami mengandungi minuman beralkohol terkuat di dunia. Alkohol terdapat di dalamnya, dalam perbandingan dengan komponen lain, dari 40 hingga 96%. Semasa mengambil minuman beralkohol, ingatlah bahawa ia merupakan ancaman bagi kesihatan.

10. Bombay Sapphire Gin (47% ABV)

Safir Gene Bombay berada di tempat terakhir dalam ranking semangat kami. Gin mengandungi selusin ramuan yang berbeza. Termasuk badam pahit, zaitun sitrus, akar ungu dan tentu saja juniper. Tiada gins yang dibuat tanpanya. Bombay Sapphire adalah jenama Britain yang merupakan salah satu gins yang paling kuat dan mahal.

Botol Bombay berwarna biru muda, segi empat tepat. Alkohol dalam sebotol warna jernih, kekuatan 47 darjah. Bombay Sapphire sesuai untuk penggunaan langsung dan untuk membuat koktel. Gin mempunyai rasa sitrus yang menyenangkan dengan dominasi juniper. Kepingan ais akan menambahkan rasa lebih sedap pada minuman ini..

9. Armagnac Domaine de Jaulin (kubu 48.3%)

Domain Armagnac Perancis de Jolens, antara minuman beralkohol, tergolong dalam urutan cognac. Pengeluarannya bermula pada tahun 1973. Ia berlaku di wilayah dengan nama yang sama. Armagnac dibuat oleh keluarga Darroz. Untuk masa yang lama (tiga puluh tujuh tahun) minuman beralkohol itu sudah tua di bilik bawah tanah wilayah itu.

Pada tahun 2019, ia dituangkan ke dalam botol kaca. Kandungan alkohol di Armagnac lebih daripada 48%. Aromanya kaya dan halus. Rasa Domaine de Jaulin menggabungkan nota buah, vanila, kopi, oak. Dianjurkan untuk minum Armagnac tanpa makanan ringan untuk merasakan semua kekayaan rasa. Domaine de Jolene boleh dicairkan dengan jus, air, soda.

8. Grappa GRAPPA Agricola Bepi Tosolini (kekuatan 50%)

Minuman beralkohol Grappa Agricola Bepi Tosolini dihasilkan di Itali. Syarikat Tosolini memulakan sejarahnya sejurus selepas Perang Dunia Kedua. Signor Tosolini adalah antara yang pertama meminum minuman beralkohol dalam tong abu. Silap mata ini membantunya meningkatkan rasa dan aroma minuman. Semasa membuat Grappa, ia digunakan seperti anggur itu sendiri, juga tunas dan bijinya.

GRAPPA Agricola Bepi Tosolini adalah alkohol jernih dengan kekuatan lima puluh darjah. Aroma Grappa adalah campuran beri yang diadun dengan aroma bunga. Rasa minuman itu menyenangkan dengan rasa yang lama.

7. Whisky Glenfarclas 105 (kekuatan 60%)

Whiskey Glenfarklas 105 adalah minuman beralkohol yang popular. Tempat kelahiran dan pengeluarannya adalah Scotland. Glenfarclas 105 dibuat dengan ragi, barli dan air. Bahagian alkohol dalam komposisinya adalah 60%. Selepas setiap peringkat pengeluaran, kawalan kualiti dijalankan. Ini membolehkan anda memastikan jenama tidak berubah sejak awal pengeluarannya..

Wiski dimakan tidak dicairkan dan ditambahkan ke koktel. Wiski berumur dalam tong kayu lama, di mana sherry sebelumnya disimpan. Berkat penuaan ini, wiski mempunyai rasa yang tersendiri. Glenfarklas lebih disukai untuk diminum di England dan Amerika.

6. Racun Ular Bir (ABV 67.5%)

Bir Scotland "Snake Venom" tergolong dalam minuman alkohol jenis paling kuat. Buat pertama kalinya Snake Venom mula dijual pada tahun 2013 dan segera memenangi peminat. Bir ini mempunyai kandungan alkohol yang sangat tinggi iaitu 67.5%. Bir secara tradisional mengandungi malt dan air.

Kekuatan bir yang tinggi diperoleh kerana penggunaan ragi dan pembekuan dalam proses pembuatan. "Snake Venom" sesuai dengan namanya dan mempunyai rasa pedas yang kaya. Semasa menggunakan Snake Venom, anda harus mengambil kira kekuatannya yang tinggi dan minum perlahan-lahan, dengan sedikit teguk.

5. Georgia Chacha (kubu 70%)

Di tengah penilaian adalah Chacha Georgia - minuman beralkohol kebangsaan Georgia. Bahan mentah untuk chacha adalah anggur dari jenis tertentu (Isabella, Rkatsiteli, Kacic). Semasa pengeluaran, bahan mentah dibekukan sekali atau dua kali. Kadang-kadang tong oak digunakan untuk penuaan chacha. Minuman Georgia mempunyai kekuatan sekitar 70 darjah dan mempunyai rasa yang diperkaya dengan aroma anggur.

4. Rum Bacardi 151 (kekuatan 75.5%)

Rum Bacardi 151 menduduki tempat keempat dalam ranking kami. Tahap kubu pertahanannya adalah 75.5%, tempat kelahirannya adalah Amerika Selatan. Ia dibuat dengan fermentasi dan penyulingan molase dengan sirap tebu. Rasa tart Bacardi 151 yang luar biasa dijelaskan oleh penuaan yang lama, kira-kira lapan tahun. Tidak semua orang berani minum rum yang tidak dicairkan, ini termasuk dalam koktel.

Bacardi 151 adalah minuman ambar yang telus. Rasanya menggabungkan aroma vanila dan oak. Bacardi 151 adalah jenama global yang terkenal. Dia memenangi kira-kira tiga ratus anugerah dan gelaran.

3. Absinthe Jacques Senaux Black (kekuatan 85%)

Absinthe Jacques Senot Black berada di tempat ketiga terhormat dalam ranking. Di antara absinthes, ia menduduki tempat pertama dari segi kekuatan. Absinthe dinamakan sempena Jacques Senot, pengadun utama dari Perancis. Lelaki ini mengubah hidupnya menjadi rasa minuman anggur yang tidak berkesudahan dan sangat gembira dengan ini. Tanah air minuman itu adalah Sepanyol, di mana pengeluaran absinthe secara besar-besaran dilancarkan. Permulaan penciptaan minuman itu diletakkan pada tahun 1956.

Jacques Senot Black mempunyai kekuatan 85%, mempunyai rasa licorice yang menyenangkan dengan cacing kayu manis yang diselingi. Jacques Senaux Black diselitkan dengan beri currant hitam. Tidak ada bau alkohol, walaupun terdapat banyak minuman di dalam minuman. Rasa absinth yang tidak dicairkan adalah panas dan pahit, tidak semua orang berani mencubanya. Digunakan sebagai ramuan dalam koktel.

2. Liqueur Everclear (kekuatan 95%)

Minuman keras Amerika Everclear adalah minuman beralkohol terkuat kumpulan ini. Ia berada di tempat kedua dalam ranking kami. Minuman keras biasa mempunyai ABV dalam lingkungan 30-40%. Bahagian alkohol di Everclear adalah 95%, yang membolehkan minuman keras masuk ke dalam Guinness Book. Minuman keras Everclear juga disebut "air syaitan".

Dengan sebilangan besar alkohol dalam minuman, tidak ada rasa dan bau alkohol yang jelas. Kualiti ini sangat popular dengan bartender yang mencampurkan koktel. Mereka menganggapnya sebagai produk yang ideal untuk membuat koktel asli. Ia tidak boleh diminum tanpa cair, dan di tiga belas negara di Amerika Syarikat, penjualan minuman keras dilarang sama sekali, kerana kesan berbahaya terhadap kesihatan manusia..

1. Vodka Wratislavia Spirytus (kekuatan 96%)

Vodka Bratislava Spiritus adalah minuman beralkohol terkuat di dunia. Kandungan alkohol vodka biasa tidak lebih daripada 45%. Kandungan alkohol di Wratislavia Spirytus adalah 96%. Poland adalah negara pencipta minuman yang kuat. Dalam pengeluaran Bratislava Spiritus, bahan mentah utama adalah gandum (bijirin), dan juga kentang. Walaupun dalam pengeluaran tradisional komponen ini tidak bercampur antara satu sama lain. Bergantung pada bahan mentah seperti itu, Bratislava Spiritus memperoleh rasa yang tidak dapat dijelaskan.

Pada peringkat pengeluaran, penyucian menyeluruh berlaku, sehingga vodka tidak mempunyai bahan tambahan beracun dan dibezakan oleh ketelusan yang sempurna. Minum Wratislavia Spirytus yang tidak dicairkan boleh mengancam nyawa. Minuman beralkohol itu digunakan untuk membuat koktel. Apabila dicairkan, vodka adalah minuman ringan yang mudah diminum..

30 semangat terlaris di dunia

Tempat pertama dan kedua diambil oleh Diadgeo dengan wiski Johnnie Walker dan Smirnoff vodka (5.3 dan 3.4 bilion dolar). Lima lagi jenama mereka juga dicatat di tiga puluh teratas: rum Capitan Morgan (tempat ke-7, 1.8 bilion), wiski Crown Royal (tempat ke-10 dan 1.5 bilion), minuman keras Baileys (tempat ke-12 dan 1.4 bilion), vodka Ciroc, dihasilkan di Perancis (0.95 bilion, ke-21) dan wiski J&B pada 24 dengan pendapatan 0.8 bilion.

Hennessy menduduki tempat ketiga dengan 3.1 bilion, di mana 34% masuk ke Diadgeo.

Wiski Jack Daniel - tempat keempat (2.7 bilion), perhatian Brown-Forman. Produknya yang lain, Finlandia vodka, menduduki tempat ke-29 dengan 0.6 bilion..

Bacardi hanya mempunyai 2 wakil di tiga puluh teratas: rum Bacardi di tempat ke-5 (2,45 bilion) dan vodka Gray Gooze di tempat ke-9 (1,5 bilion) - fakta mengenai angsa kelabu

Syarikat produktif Pernod-Ricard telah memasukkan 3 jenama wiski: Chivas Regal (tempat ke-8 1.7 bilion), Ballantine (tempat ke-11, 1.4 bilion) dan Jameson (tempat ke-20, 1 bilion). Kad truf utama mereka ialah Absolut vodka (tempat ke-6, 2.3 bilion). Sebagai tambahan, syarikat ini diwakili oleh 2 jenama lagi: Martell cognac (tempat ke-23, 0,9 bilion) dan minuman keras Ricard (ke-26, 0,75 bilion).

Dari tempat ke-13 hingga ke-19 diambil oleh syarikat bebas dengan minuman berikut: Patron tequila dari Mexico (tempat ke-13, 1.3 bilion); wiski (lebih tepatnya, bourbon) dari Amerika Syarikat Jim Beam (14, 1.2 bilion); Minuman keras Jagermeister dari Jerman (15hb, 1.2); minuman keras dari Itali Fernet-Branca (fernet adalah rakan perut) (16, 1.1); Wiski Grant dari Scotland (17, 1.0); Remy Martin cognac dari Perancis (18, 1.0); Jose Cuervo tequila, tentu saja, dari Mexico (ke-19, 1.0).

Tempat-tempat yang tinggal juga pergi ke perseorangan:
The Famous grouse - Scotch wiski di tempat ke-22 dengan penjualan 0.9 bilion. Minuman dari Canada Fireball - tempat ke-25 dan 0.77 bilion SKYY vodka dari AS, tempat ke-27 dan 0.7 bilion.

Tempat ke-28 diambil oleh Standard Rusia kami dengan penjualan 0.7 bilion.

Ketel one - vodka dari Belanda, separuh dimiliki oleh Diadgeo, menutup senarai dengan sedikit enam ratus juta.

Sudah tentu, idea mengenai jumlah jualan sebenar minuman ini agak lemah kerana perbezaan harganya. Jadi, vodka yang berharga berharga dari 30 hingga 50 dolar, yang jauh lebih murah daripada wiski dan cognac. Oleh itu, untuk mengumpulkan jumlah yang diperlukan, jumlah penjualan mereka dalam liter mestilah jauh lebih tinggi..

Jenama minuman keras terbaik

Minuman keras adalah salah satu kumpulan alkohol yang paling pelbagai. Berkrim, herba, pahit, krim, kopi dan ini bukan keseluruhan senarai jenis minuman keras. Dalam semua jenis ini, kami memutuskan untuk menonjolkan minuman keras yang paling disukai di seluruh dunia.

Cointreau

Liqueur Perancis Cointreau mempunyai aroma ajaib dari jeruk segar. Minuman ini mempunyai keseimbangan yang baik antara rasa manis, kepahitan dan kesegaran. Minuman itu muncul ketika terdapat persaingan sengit antara minuman keras di pasar, tetapi ini tidak menghalangnya daripada terus bertahan dan, kemudian, menjadi sangat berjaya. Perlu diperhatikan bahawa James Bond mengiklankan "Cointreau", yang menambah prestij dan rasa padanya.

Benedictine

Benedictine adalah minuman keras yang mengandungi kognac, madu dan banyak ramuan. Minuman keras ini mempunyai sejarah yang kaya. Ia diciptakan oleh para bhikkhu yang menjadi pengikut Benedict. Namun, setelah beberapa ketika, pengeluaran terhenti dan resipi itu hilang kerana revolusi di Perancis. Nampaknya ini akan berakhir jika Alexander de Grand tidak muncul. Pedagang arak ini mengumumkan bahawa dia telah menemui resipi lama dan meneruskan penciptaan minuman keras..

Botol itu masih tertera tulisan "D.O.M", yang bermaksud "Tuhan, Yang Terbaik, yang Terhebat", yang berfungsi sebagai cogan kata para bhikkhu.

Amaretto

Minuman keras Itali dengan rasa marzipan yang cerah dan aroma badam, yang merupakan salah satu komponen pengeluaran. Komposisi ini juga mengandungi lubang aprikot, cognac dan bahan rahsia (sejenis tumbuhan).

Legenda ciptaan mengatakan bahawa artis Bernardino Luini menerima minuman ini dari modelnya, yang berpose dalam gambar Madonna. Dia sendiri membuat minuman keras dari buah kebunnya dan memberinya.

Jagermeister

Minuman herba, resipi yang dirahsiakan adalah rahsia. Hanya diketahui bahawa ia mengandungi pelbagai jenis ramuan. Ada banyak yang boleh diberitahu mengenai alkohol ini, dan oleh itu kami memberi anda pautan ke artikel di mana kita bercakap mengenai Jagermeister dengan lebih terperinci.

Baileys

Minuman keras krim Ireland yang merupakan antara yang pertama menggabungkan krim dan wiski yang mencirikan bahasa Ireland dengan baik. Bayleys juga tidak sepenuhnya menyatakan resepinya, namun diketahui bahawa ia juga mengandungi karamel, coklat dan vanila.!

Kahlua

Yang terbaik di antara minuman keras kopi, tentu saja, adalah Kahlua Mexico! Kacang Arabica terbaik dan rum berkualiti tinggi membantu minuman itu menunjukkan yang terbaik.

Artikel lain dari rubrik "Panduan untuk minuman keras"

Galliano adalah salah satu minuman keras Itali yang lebih terkenal. Baiklah, selepas Limoncello. Resipi Galliano dicipta pada tahun 1896, bukan oleh Giuseppe Galliano, tetapi oleh tuan Itali bernama Arthur Vacardi. Galliano adalah pahlawan perang Ethiopia-Itali pertama. Hanya minuman ini dinamakan sempena namanya..

Mint adalah minuman keras pudina Finland yang sebelumnya hanya terdapat dalam versi yang kuat. Siluet Yeti di bahagian belakang bungkusan bukan tanpa sebab, ada legenda yang mengatakan, setelah minum minuman keras, anda akan bersedia untuk bertemu dengan Bigfoot dan berhenti takut kepadanya. Lebih-lebih lagi, jika anda minum seluruh botol, maka dia sendiri akan datang kepada anda untuk menunjukkan rasa hormatnya..

Apa yang lebih baik? Adakah mungkin untuk menggantikan bahan utama dalam koktail Aperol Syringe yang terkenal? Dan dalam "Negroni"?

Untuk semangat yang keras: minuman beralkohol paling kuat

Budaya dan tradisi negara dapat dinilai berdasarkan minuman beralkohol yang dihasilkan di wilayah ini. Setiap kekuatan memberi dunia alkohol unik, berkat tradisi yang menjadi terkenal kepada seluruh dunia. Hari ini, anda boleh menyentuh warna wilayah tanpa meninggalkan ruang tamu anda sendiri. Cukup untuk membiasakan diri dengan penilaian semangat paling popular dan membeli wakil senarai ini.

Sempadan

Dunia minuman beralkohol adalah sejenis rasa dan kekuatan yang tidak berkesudahan. Ia mengandungi minuman beralkohol rendah, minuman dengan tahap sederhana, dan juga jenis yang kuat. Pada masa yang sama, adalah mustahil untuk menetapkan kategori tertentu untuk pelbagai, kerana di setiap negara syarat untuk kandungan alkohol dalam minuman keras berbeza.

Sebilangan besar negara telah bersetuju bahawa ambang alkohol bermula pada 20% alkohol. Di Rusia, sejak tahun 2000, ambang ini secara rasmi telah beralih ke 28%. Namun, dalam praktiknya, alkohol yang kuat melebihi norma yang disuarakan oleh undang-undang. Sebilangan besar minuman nasional "tidak berskala" melebihi 40%.

Penarafan

Semasa menyusun penilaian minuman beralkohol terbaik, seseorang tidak dapat mengambil kira spesifikasi pengeluaran alkohol di benua yang berbeza. Oleh itu, orang Eropah lebih suka membuat hop dari gandum, yang secara automatik meningkatkan kekuatan produk. Penyuling di Amerika Latin menggunakan tebu. Orang Scandinavia membuat minuman keras dari kentang.

Bahan mentah yang pelbagai yang digunakan membolehkan pasaran dunia dipenuhi dengan jenis yang paling tidak biasa. Anda boleh berkenalan dengan mereka dalam penilaian yang terbaik.

Wiski

Yang terakhir dalam senarai, tetapi jauh dari minuman paling popular terakhir dalam skala global, adalah wiski. Terkenal dan lemah lembut, dia perlahan-lahan tetapi pasti menakluki dunia dengan rasa uniknya.

Tempat kelahiran wiski dianggap Misty Albion, iaitu Ireland. Buat pertama kalinya, pembuat anggur Inggeris mengadun alkohol gandum, mencipta minuman dengan kekuatan 32-50%. Hari ini, hop emas dihasilkan di seluruh dunia, tetapi kepemimpinan di pasar selalu diduduki oleh Yang Mulia Scottish Scotch.

Pencinta wiski sebulat suara memilih jenama terbaik:

  1. Jameson. Tidak dapat dinafikan pita Scotch terbaik sepanjang masa. Selama lebih dari dua abad, minuman telah dihasilkan mengikut teknologi kuno, yang memberikan rasa hebat kepada para pengecap 40%. Campuran Jameson adalah tulen dan kristal, dan belum ada penyulingan yang berjaya mengulangi limpahan rasanya..
  2. Jim Beam. Bourbon terbaik dari wiski - American Jim Beam wiski mempunyai kekuatan alkohol batas 51% alkohol. Kekuatan minuman ditenun menjadi campuran semangat jagung yang indah yang berusia di dalam kayu oak.
  3. Jack Daniels. Klasik wiski Amerika dan kegemaran penarafan moden. Dari pelbagai ke pelbagai, kubu Jack berkisar antara 35-50%. Madu atau maple, lembut atau berkayu - anda boleh memilih selama-lamanya.

Di antara nama-nama dunia yang tidak dapat dilupakan oleh pengeluar seperti William Lawsons, Chivas Regal, Singleton, Johnnie Walker, Bell's.

Oleh kerana pengambilan alkohol yang berlebihan boleh membahayakan tubuh, para penasihat menasihati minum wiski mengikut peraturan. Yang pertama mengatakan bahawa minuman itu digabungkan dengan makanan ringan yang betul - keju dan buah-buahan. Peraturan kedua penggunaan yang cekap adalah kawalan kubu. Untuk mengurangkan tahap minuman, disarankan mencampurkan wiski dengan minuman ringan seperti cola.

England dianggap sebagai tempat kelahiran gin kuat pedas, walaupun sebotol minuman keras pertama dilahirkan di Belanda yang jauh. Sejak sekian lama, gin bertarung melawan vodka untuk mendapatkan keunggulan di kaunter, tetapi hari ini ia telah memenuhi ceruknya dan menemui peminat yang bersyukur.

Ciri! Resipi gin klasik menyatakan bahawa kekuatan minuman tidak boleh lebih rendah daripada 37%. Campuran alkohol gandum yang kuat dengan rasa rempah sayur dibuat.

Senarai gin terbaik di dunia:

  1. Beefeater 24. Lembut dan peka, berumur 24 jam dalam minuman teh hijau dan semangat limau gedang yang kuat. Kekuatannya 47%, rasanya segar, pedas.
  2. Tanqueray No Ten. Satu lagi campuran hebat berdasarkan sitrus dan alkohol, 47.3% alkohol menghasilkan minuman yang sesuai untuk diminum dalam bentuk tulen, serta di Martini dan koktel lain..
  3. Tom Lama Kedua-duanya. Resipi gin yang telah sampai kepada pengguna moden sejak abad ke-18. Nota lavender dan ungu dianugerahkan dalam 47% ABV.

Di antara jenama gin yang terkenal di dunia, perlu diperhatikan gergasi pasar alkohol - Bols Gvere, Sipsmith dan Hendrick's.

Vodka

Saat ketika vodka muncul dianggap sebagai hari ketika D. Mendeleev mempertahankan tesisnya mengenai "gabungan air dan alkohol." Satu setengah abad telah berlalu sejak itu. Vodka berakar kuat di meja perayaan, bukan sahaja di antara hidangan masakan Rusia, tetapi juga di pesta luar negara. Hari ini minuman Slavic terkenal di seluruh dunia..

Menarik! Vodka berdasarkan campuran alkohol dan air yang disucikan. Cecair tersebut menjalani penyaringan karbon, berubah menjadi minuman jernih. Kekuatan vodka klasik adalah 40%.

Hari ini berdiri alkohol penuh dengan pelbagai jenis minuman keras Rusia. Tetapi untuk meminum produk yang sebenarnya, disarankan untuk memperhatikan nama pengeluar terkenal dunia:

  1. Kristal. Mungkin produk yang paling banyak dibeli bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di luar negara. Jenama ini berfungsi sebagai standard tradisi vodka dan contoh untuk diikuti.
  2. Angsa Kelabu VX. Orang Perancis memutuskan untuk bersaing dengan Rusia dalam kemahiran membuat vodka berkualiti tinggi. Dan mereka tidak kalah, menerobos dari Goose kelabu mereka ke puncak banyak penilaian.
  3. Setem hijau. "Segala sesuatu yang cerdas itu sederhana," para pengeluar memutuskan dan membuat rujukan, dikumpulkan dalam botol laconic sederhana. Ditapis dengan perak, Green Mark diakui sebagai vodka paling banyak dibeli di Rusia.

Dalam perjalanan bersejarahnya, vodka menemui makanan ringan yang paling tidak biasa. Tetapi hanya beberapa hidangan yang dapat dilaluinya selama ini. Jadi, menurut tradisi, disarankan untuk menggunakan minuman dengan acar, serta dengan hidangan pertama yang kaya.

Tequila

Untuk melodi maracas, tequila membuka lima pemimpin teratas - jiwa padang pasir dan benua panas. Sejarah minuman adalah pelbagai aspek, begitu juga dengan rasa minuman itu sendiri..

Tequila mengandungi bukan hanya kekuatan 38-40%, tetapi juga jiwa Mexico yang nakal yang menyuntik sesiapa yang minum hop ini. Tequila disediakan mengikut resipi yang berasal dari tahun 1600. Namun, menurut legenda, dewa-dewa itu sendiri menghilangkan dahaga mereka dengan jus agave biru, yang menjadi asas minuman. Selain jus kaktus, campuran minuman keras dibuat dari gula tebu, ragi dan rempah. Kord terakhir dalam penyediaannya adalah penuaan tequila dalam tong kayu oak.

Pelbagai tequila yang ingin tahu - mezcal - akan menarik minat para pencari keseronokan. Menurut tradisi, sebelum gabus, larva cacing hidup dijatuhkan ke dalam botol, yang selama hidupnya tinggal di kaktus dari mana minuman itu disediakan. Semasa perayaan, orang Mexico membahagi cacing Juanito secara sama rata, dan kemudian memakannya.

Pembuat tequila teratas di dunia:

Surat yang jujur ​​dari pembaca! Tarik keluarga keluar dari lubang! Saya berada di tepi. Suami saya mula minum hampir sejurus selepas perkahwinan kami. Pertama, singgah sebentar, pergi ke bar selepas bekerja, pergi ke garaj dengan jiran. Saya sedar apabila dia mulai mabuk setiap hari, kurang ajar, minum gajinya. Saya benar-benar takut ketika mendorong untuk pertama kalinya. Saya, kemudian anak perempuan. Keesokan paginya dia meminta maaf. Dan seterusnya dalam bulatan: kekurangan wang, hutang, sumpah, air mata, dll. pemukulan. Dan pada waktu pagi, kami meminta maaf. Kami telah mencuba segalanya, walaupun dikodkan. Belum lagi konspirasi (kita mempunyai nenek yang seolah-olah menarik semua orang, bukan suami saya). Selepas pengekodan, saya tidak minum selama enam bulan, semuanya kelihatan semakin baik, mereka mula hidup seperti keluarga biasa. Dan suatu hari - sekali lagi, tetap bekerja (seperti yang dia katakan) dan menyeret dirinya pada sebelah malam dengan alisnya. Saya masih ingat air mata saya pada petang itu. Saya sedar bahawa tidak ada harapan. Dan kira-kira dua atau dua setengah bulan kemudian, saya menemui ubat alkohol di Internet. Pada masa itu, saya sudah benar-benar jatuh tangan, anak perempuan saya meninggalkan kita sama sekali, mula tinggal bersama seorang rakan. Saya membaca mengenai ubat, ulasan dan keterangan. Dan, tidak benar-benar berharap, saya membelinya - tidak ada yang rugi sama sekali. Dan apa pendapat anda. Saya mula menambah titisan pada suami saya pada waktu pagi dalam teh, dia tidak perasan. Tiga hari kemudian saya pulang tepat pada waktunya. Sedap. Seminggu kemudian, saya mula kelihatan lebih baik, kesihatan saya bertambah baik. Baiklah, kemudian saya mengaku kepadanya bahawa saya tergelincir. Dia bertindak balas dengan cukup kepala. Akibatnya, saya minum ketoksikan alkohol, dan sudah setengah tahun, tidak, tidak, mereka membesarkan saya di tempat kerja, anak perempuan saya pulang ke rumah. Saya takut untuk membuangnya, tetapi kehidupan telah menjadi baru! Setiap petang saya berterima kasih secara mental pada hari saya mengetahui tentang ubat keajaiban ini! Saya cadangkan kepada semua orang! Selamatkan keluarga dan nyawa! Baca mengenai ubat alkohol di sini.

  1. Olmeca. Hieroglif pada label, tepi botol yang jelas dan rasa yang tidak dapat dilupakan. Semua ini di bawah nama samaran Olmec.
  2. Sauza. Jenama tequila tertua di Mexico, syarikat produksi raksasa dan penjaga tradisi agave yang bersemangat.
  3. Sierra. Kemungkinan besar, tidak ada orang yang belum pernah mendengar tentang Sierra. Sombrero merah adalah bukti yang tidak tergoyahkan mengenai kualiti dan sejambak minuman yang sangat baik.
  4. Don Julio. Wakil resipi "paling suci" di dunia. Don Julio menggunakan jus agave secara eksklusif, tidak dicampur dengan gula lain..

Tequila mabuk dalam bentuk tulennya. Bagaimana lagi untuk minum minuman yang dibuat 100% dari matahari Mexico yang panas? Satu-satunya perkara yang tidak akan mencairkan minuman ikhlas dan ceria adalah garam dan sepotong lemon. Ia juga dapat digunakan bersama dengan oren dan kayu manis. Dan, tentu saja, dalam duet dengan Juanito.

Rum, yang telah melewati sejarah yang panjang dan berduri, menempati tempat terhormat dalam ranking roh terbaik. Hari ini, erg hop dicintai di semua benua. Dan semuanya berkat rasanya yang tiada tandingannya dan kekuatan tertinggi - dari 35 hingga 70%. Cuba dipanggil tempat kelahiran rum elit. Rum "percuma" betul berdasarkan tebu.

Jenama teratas yang menghasilkan rum berkualiti:

  1. Bacardi. Nama rumah tangga di dunia Roma. Selama lebih dari 60 tahun, kelawar pada label telah menjadi penanda aras kualiti minuman Kuba yang dihasilkan di Sepanyol. Benteng Bacardi purata - 40%.
  2. Kapten Morgan. Jenama yang paling popular bukan sahaja di kalangan rum, tetapi juga di seluruh pasar alkohol. Kapten Morgan menduduki tempat ketujuh antara roh terbaik di dunia. Pedas dan laconic, ia memberikan 40% kekuatan rujukan yang lebih enak, ditenun dari nota vanila dan pedas.
  3. Sami tua. The Old Monk boleh dikatakan rum gelap terbaik di dunia. India dan kuat secara eksponensial, ia telah mengalami 12 tahun penuaan sehingga berjaya ke meja amatir yang arif.

Senarai jenama rum terbaik di dunia tidak lengkap sekiranya seseorang tidak mengenali Zacapa, Kraken, Plantation, Angostura yang terkenal. Untuk merasakan semangat kebebasan, diikat dalam botol, para penasihat menasihatkan menggunakan rum dengan buah-buahan manis. Yang paling penting, minuman ini diturunkan bersamaan dengan tembikai, ceri, betik dan nanas.

Absinthe

Absinthe adalah minuman yang sesuai dengan babnya sendiri. Ini adalah nektar mistik, kononnya diciptakan oleh peri hijau. Absinthe didasarkan pada ramuan pedas, keutamaan di antaranya masuk ke kayu cacing. Kekuatan minuman bervariasi antara 40-70%, yang tentunya menempatkan hop hijau dalam beberapa jenis kuat, tanpa mengira negara pengguna..

Adalah pelik bahawa orang-orang kuno takut dengan minuman keras seperti itu, bahkan memberikannya nama "tidak dapat dilambangkan". "Absinthe" dalam terjemahan dari bahasa Yunani bermaksud "tidak dapat digunakan".

Walau bagaimanapun, dunia alkohol telah menjadi ketagihan dengan minuman yang terang dan sangat memabukkan, walaupun terdapat peringatan dari orang-orang dahulu. Absinthe diciptakan sebagai produk perubatan, tetapi sejak abad ke-18 ia telah masuk ke dalam kategori minuman hiburan..

Jenis absinth yang terkenal dengan reputasi di seluruh dunia:

  1. Xenta. Kepahitan kayu cacing, manisnya aroma manis dan aroma adas manis dibungkus dalam botol dengan logo yang terkenal. Kekuatan absinth terbaik di dunia adalah 70%.
  2. Tunel. Jenama yang menghasilkan absinth sebagai pengguna membayangkannya. Minuman hijau dihiasi dengan label yang menyatakan inspirasi ada di dalam bekas. Mungkin ini adalah moto terbaik untuk alkohol 70%.
  3. Raja Roh. Raja Roh dan penguasa minda. Absinthe yang tiada tandingan, dilahirkan di negeri-negeri Czech. Hebat, lama dan klasik. Kehebatannya ditunjukkan dalam alkohol 70% klasik.

Memilih yang terbaik antara yang terbaik, seseorang tidak boleh mengabaikan nama dunia - Pernod, Green ilusion, Mr. Jekyll, Jacques Senaux dan La Fee Hypno.

Minuman yang kuat dan sedap seperti itu mesti dimakan dengan berhati-hati. Penguji mengatakan bahawa satu porsi absinth tidak boleh melebihi 30 ml. Minuman itu disalurkan melalui sekeping gula halus tebu yang diletakkan di atas sudu khas. Sebagai makanan ringan, sepotong lemon atau ais disebat - frappe.

Sekiranya di suatu tempat di dunia terdapat jiwa Georgia yang terwujud, maka ini pastinya sebotol chacha tradisional berkualiti tinggi. Membuat minuman adalah sakramen sebenar yang mengasyikkan sejarah negara yang berabad-abad lamanya.

Chacha berdasarkan jus anggur yang telah diperam dan diperkaya. Selepas beberapa peringkat penyulingan, cecair kristal dengan kekuatan standard 50-60% muncul. Kerana kandungan alkoholnya yang tinggi, chacha menempati kedudukan perak yang terhormat dalam senarai minuman keras terkuat di dunia..

Untuk minum kebahagiaan Georgia, anda harus membeli sebotol chacha asli buatan Georgia. Contohnya, Askaneli, Lembah Teliani, Vardiani.

Walaupun terdapat beban yang besar pada saluran pencernaan, pencinta klasik gastronomi makan chacha dengan daging berlemak, barbeku, chakhokhbili. Minuman yang kuat juga sesuai dengan satsivi yang terkenal.

Tambahan yang ideal tetapi ringan untuk minuman antik adalah makanan ringan tradisional. Orang Georgia lebih suka menikmati alkohol paling kuat dengan buah-buahan, makanan Turki atau kacang. Juga disarankan untuk mencuba minuman keras keju.

Pemenang - Everclear

Selama beberapa tahun everclear telah dilarang di Amerika Syarikat dan Kanada. Minuman paling kuat, terbuat dari gandum atau biji-bijian jagung, dianggap sebagai minuman tertinggi di dunia. Bergantung pada bahan mentah yang digunakan, kekuatannya berkisar antara 75% padat hingga 95% yang tidak dapat dibayangkan. Untuk mengatakan bahawa ini adalah minuman yang kuat adalah tidak mengatakan apa-apa..

Terdapat sedikit keberanian di dunia yang bersedia untuk minum everclere tulen. Kenyataannya ialah minuman itu dibekalkan dengan pelbagai jenis kontraindikasi. Sebagai contoh, seteguk minuman tulen boleh menyebabkan hilangnya kesedaran..

Walaupun begitu, everclear telah mengambil tempatnya dalam dunia alkohol dan tidak akan melepaskan tempatnya. Semua jenis koktel disediakan berdasarkan minuman. Dan pada tahun 1979, karya seni alkohol terkuat berlaku di halaman Guinness Book of Records sebagai vodka paling alkohol.

Everklear tidak dimaksudkan untuk dimakan oleh badan yang tidak terlatih. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, para pakar tidak mengesyorkan mencuba Everclear bagi mereka yang belum bersedia untuk "mabuk di tempat sampah".

Sekiranya keinginan untuk mengalami aksi pemegang rakaman sangat kuat, anda boleh membuat koktail berdasarkannya. The Mustache Ride memerlukan susu kental, schnapps, dan coklat. Semua bahan dicampurkan dan dihidangkan dalam gelas. Semua komponen diambil dalam 20 ml. Tidak membahayakan kesihatan, disarankan untuk mengkonsumsi tidak lebih dari satu porsi Mustache Ride.

Video berguna: koktel dengan rum

Cara membuat koktel lelaki, lihat video di bawah.

Kesimpulannya

Alkohol telah diketahui oleh dunia sejak zaman kuno. Budaya minum telah berkembang menjadi banyak minuman nasional, yang masing-masing dikurniakan jiwa unik di rantau ini. Walau bagaimanapun, semangat tradisi yang paling pekat pasti terdapat dalam ramuan alkohol yang kuat..

Penilaian minuman beralkohol yang popular

Setiap bangsa mempunyai alkohol berjenama sendiri. Tetapi beberapa minuman sangat unik sehingga tetap eksotik tempatan, sementara yang lain, sebaliknya, telah mendapat kemasyhuran di seluruh dunia. Terdapat mereka yang menghasilkan dan mengkonsumsi dalam jumlah besar, mengatasi jenama alkohol terkenal, tetapi pada masa yang sama hanya permintaan di tanah air mereka..

Penerbitan industri Britain Drinks International melakukan tinjauan tahunan mengenai statistik penjualan minuman keras global untuk mengenal pasti yang paling popular. Mari lihat apa yang berlaku.

Dunia alkohol sangat pelbagai sehingga pencarian minuman anda boleh memakan masa seumur hidup.

Alkohol yang paling popular

Dalam kategori minuman beralkohol, alkohol yang kuat adalah yang utama - ia dipilih oleh 46% penduduk dunia. 30% lagi memilih bir. Pencinta arak mendapat tempat ketiga terhormat - 24% daripada jumlah penjualan / mabuk.

Dalam sepuluh minuman beralkohol terbaik, tempat diedarkan seperti berikut.

1. Wiski

Dari segi penjualan (231.9 juta kotak 9L standard), bahagiannya adalah 30.3%. Kepemimpinan wiski tidak dapat dinafikan, kerana telah mengatasi pesaing terdekatnya dengan margin hampir dua kali ganda..

Lebih daripada separuh (63%) jenis alkohol ini dihasilkan di India, diikuti oleh Scotland (22%), AS (9.3%), Kanada (3.3%), Ireland (2%), Jepun (1.4%).

Jenama wiski yang popular

2. Vodka

Alkohol, yang dulu kami anggap sebagai harta negara, berada di tangga kedua dalam ranking dengan penjualan 126.3 juta kotak. Jenama terlaris adalah Smirnoff, Absolut, Khortytsa, Khlibniy Dar, Pyat Ozer. Sayangnya, walaupun mereka mempunyai nama domestik, mereka termasuk keprihatinan antarabangsa terbesar dengan ibu negara Britain, Perancis, Amerika..

3. Soju

Vodka Korea yang popular dijual di rumah dalam jumlah besar - 99.4 juta kes setahun, walaupun di luar Korea, minuman manis yang kuat hampir tidak diketahui.

4. Rum

Setiap tahun, 75.2 juta kes alkohol yang diperoleh daripada produk tebu diproses diminum di dunia. Jenama terkenal seperti Bacardi, Tanduay, Kapten Morgan, Gavana Club memberikan sebahagian besar rum ke pasaran. Pencinta minuman terbesar ini tinggal di Caribbean, Filipina dan India..

5. Brandy / cognac

Lima pemimpin ditutup oleh brendi yang dipasangkan dengan saudara lelaki saudara lelaki yang lebih tua. Dengan 62.7 juta kes, tertinggal rum hanya 1.5%. Nampaknya minuman ini lebih tertumpu pada pengguna Eropah, tetapi, anehnya, Emperador brendi terlaris di dunia adalah milik pengeluar Filipina. Setiap tahun membekalkan pasaran dengan 33 juta kes minuman keras anggur (lebih daripada separuh jumlah tahunan!), Melebihi jenama terkenal di dunia seperti penjualan Hennessy sebanyak 6 kali..

Jenama paling laris di dunia ialah Emperador Filipina

6. Kashasa

Orang Brazil sangat menyukai minuman kebangsaan mereka yang terbuat dari jus tebu sehingga mereka secara konsisten mendapat tempat di sepuluh teratas ranking. Setiap tahun mereka menghasilkan 44.4 juta kotak cache, membekalkannya ke pasaran Amerika Latin..

7. minuman keras

Alkohol manis dan kuat dijual dalam jumlah 36 juta kes setiap tahun. Angka ini diuraikan menjadi:

  • minuman keras biasa - 37%;
  • pahit - 49.5%
  • minuman keras anise - 13.5%

Kejuaraan dalam kategori ini milik jenama Jerman Jagermeister, yang menghasilkan pahit yang disemai dengan ramuan perubatan. Di antara minuman keras manis, Baileys dan Malibu Rum adalah yang utama, antara minuman keras anise - jenama Perancis Ricard.

8. Jin

Jumlah penjualan sebanyak 33.3 juta kes menjadikan minuman juniper yang begitu popular di UK menjadi nombor lapan. Tetapi jin mempunyai banyak peminat di negara lain di dunia. Oleh itu, jenama alkohol terlaris jenis ini, Ginebra San Miguel, milik orang Filipina yang sama yang membekalkan minuman itu ke pasaran Asia..

9. Baijiu

Perkara yang sama boleh dikatakan untuk vodka baijiu Cina berdasarkan sulingan bijirin. Angka penjualan tinggi sebanyak 20.9 juta kotak tidak banyak menyebut tentang popularitinya di seluruh dunia seperti permintaan di China dan diaspora China yang besar.

10. Tequila

Tequila menutup sepuluh teratas semangat paling popular dengan penjualan 5.9 juta kotak.

Tequila adalah salah satu ramuan koktel yang paling popular

Jenama alkohol yang paling popular

Statistik jenama alkohol kelihatan tidak kurang menarik. Di antara 200 jenama alkohol yang dijual setiap tahun dalam jumlah 1 juta kotak, ada banyak yang popularitinya ditentukan bukan oleh kualiti dan kemasyhuran di seluruh dunia, tetapi oleh harga rendah dan ketersediaan produk yang ditawarkan..

Tiga "jutawan" teratas termasuk jenama alkohol yang berorientasikan nasional.

1. Jinro

Jenama Jinro dari pengeluar Korea HITEJINRO dengan 71 juta kes soju vodka adalah peneraju penjualan yang mutlak dan tidak dapat dicapai. Penyulingan terbesar Korea Selatan menyediakan alkohol berperisa murah ke ibu negara dan pinggir bandar - hampir 25 juta orang. Pada masa yang sama, sebahagian besar penduduk dunia tidak pernah mendengar alkohol seperti itu.

Vodka soju 20 darjah dengan rasa buah di Korea Selatan dipilih oleh 47.8% populasi

2. Maharaja

Kedudukan peringkat kedua diduduki oleh jenama Emperador syarikat Filipina Alliance Global Group, yang menjual 33 juta kotak brendi setiap tahun. Pasaran utama minuman jenama ini adalah Filipina, dan hampir mustahil untuk membelinya di Eropah.

3. Pilihan Pegawai

Jenama wiski The Officer's Choice, terjual lebih dari 30 juta kes, milik kepunyaan India Allied Blenders & Distillers (ABD) dengan ibu pejabat di Mumbai. Minuman ini mempunyai rasa seimbang yang ringan dan, jika dilihat dari penjualan, disukai oleh penduduk India. Sebagai tambahan kepada wiski, syarikat itu menghasilkan minuman keras lain - rum, brendi, vodka.

Orang India lebih suka "Pilihan Pegawai"

Sepuluh jenama terlaris merangkumi beberapa syarikat gergasi tempatan yang penting. Ini adalah Laojiao Cina dengan alkohol baijiu (baris ke-7), soju Korea Chum-churum (kedudukan ke-4), gin Filipina Ginebra San Miguel (tempat ke-8).

Di antara syarikat antarabangsa, pemimpinnya adalah Diageo, yang beribu pejabat di London, dan kemudahan pengeluaran tersebar di seluruh dunia.

Seratus "jutawan" termasuk 28 jenama milik syarikat ini. 10 hit teratas - Smirnoff vodka (tempat ke-5), wiski India McDowell No. 1 (tempat ke-6), perayaan No 1 McDowell's rum (kedudukan ke-9).

Smirnoff vodka adalah minuman beralkohol terlaris dari syarikat antarabangsa terbesar Diageo

Koktel paling popular

Penarafan alkohol popular tidak akan lengkap tanpa menganalisis perkara yang lebih disukai orang untuk membeli di bar. Setelah meninjau kakitangan dari 127 pertubuhan di seluruh dunia, Drinks International meminta masing-masing untuk menamakan 10 koktel klasik paling popular..

Berdasarkan hasil keputusan umum, sepuluh teratas termasuk.

10. "Keledai Moscow"

Dicipta oleh orang Amerika pada tahun 1940-an, koktel vodka, halia, jus limau dan ais ini dikaitkan dengan budaya Rusia. Oleh itu namanya. Hidangan minuman itu menarik - dalam cawan tembaga, sebagai peringatan garis depan 100 gram dan kekuatan semangat orang Rusia.

Koktail "Moscow Mule" - klasik Amerika dengan watak Rusia

9. "Aperol Spritz"

Tiga bahagian prosecco Itali, dua bahagian Aperol pahit dan satu bahagian soda dinamakan minuman penyegar terbaik untuk musim panas.

8. "Margarita"

Minuman berasaskan tequila yang paling terkenal, popular selama lebih dari 70 tahun. Cukup kuat, ringan dan menyegarkan, ia tidak dianggap sebagai ikon campuran bar.

7. "Espresso Martini"

Menariknya, koktel martini yang popular ini hanya mengandungi segelas. Ia disediakan dari vodka, minuman keras kopi Kahlua dan kopi espresso yang kuat. Ciri-ciri utama minuman ini menyegarkan dan mengejutkan.

6. "Martini Kering"

Klasik "Dry Martini" berdasarkan gin dan vermouth dengan nisbah 6: 1, dihiasi dengan tiga buah zaitun pada lidi adalah minuman beralkohol # 1 di dunia. Semua bijak adalah sederhana!

"Martini Kering" - sedap dan elegan

5. "Manhattan"

Wiski rai pedas, vermouth merah, 2 kali angostura dan, sebagai sentuhan penamat, - ceri cognac di bahagian bawah gelas. Gabungan kekuatan, rasa manis dan kepahitan yang sedap ini telah popular selama lebih dari 100 tahun dan tidak akan menyerah..

4. "Daiquiri"

Koktel yang paling dikenali mempunyai pelbagai pilihan persediaan. Tetapi tempat ke-4 dalam peringkat populariti berasal dari resipi klasik yang dibuat dari rum putih, jus limau dan sirap gula. Kuat, manis, menyegarkan - apa lagi yang diperlukan untuk musim panas?

Peminat Daiquiri yang paling terkenal - Ernest Hemingway dan Presiden AS John F. Kennedy

3. "Whisky Sour" (masam)

Dengan pasukan penggemar wiski yang besar, tidak hairanlah koktel yang ringkas dan lazat ini sangat popular. Campurkan hidangan bourbon yang baik, jus lemon segar dan sirap gula dalam nisbah 3: 2: 1 dan wiski masam klasik sudah siap..

2. "Negroni"

Campuran gin kering, vermouth dan minuman keras Campari yang mudah disediakan dan kuat dianggap sebagai koktel maskulin. Masukkan bahan-bahan ini dalam kadar yang sama ke segelas ais dan nikmati..

1. "Old Fashion" (kuno)

Koktel yang paling kerap dipesan di bar di dunia adalah "Old Fashion" berusia 130 tahun berasaskan wiski dengan penambahan kiub gula, beberapa tetes tincture angostura herba pahit dan banyak ais. Tetapi itulah sebabnya dia klasik, tidak mengikut fesyen dan masa.

Koktel # 1 di dunia - "Old Fashion" kuno

Sekiranya anda baru mengenali dunia alkohol, penilaian minuman Minuman Antarabangsa akan membantu anda menavigasinya. Dan memilih klasik dan apa yang disukai di seluruh dunia, akan lebih mudah bagi anda untuk menentukan pilihan anda sendiri.

Produk dari promosi lain

  • Jualan
  • Wain
  • Champagne dan wain berkilau
  • Alkohol kuat
  • Bir
  • Cider
  • Minuman ringan
  • Koleksi AM
  • Aksesori
  • Produk

Pasar raya alkohol
Dunia yang harum - winmarkets di seluruh Rusia.

Harga, ciri dan penampilan barang di kedai mungkin berbeza dari yang dinyatakan di laman web. Potongan harga pada kad diskaun tidak berlaku untuk barang promosi dan barang yang bertanda "*" pada tanda harga di kawasan penjualan kedai. Winmarket "Aromatny Mir" tidak melakukan penjualan jarak jauh, penghantaran barang tidak dilakukan, pembayaran barang dilakukan secara langsung di kilang anggur "Aromatny Mir" sesuai dengan undang-undang semasa Persekutuan Rusia dan waktu operasi kedai, 24 jam dan penjualan minuman beralkohol jarak jauh tidak dilakukan. Maklumat mengenai barang yang disiarkan di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat, periksa perincian pembelian barang di kedai "Aromatny Mir"

* Mesej "Harga rata-rata" menunjukkan maklumat mengenai harga rata-rata di semua kedai rantai di wilayah terpilih di mana produk yang ditentukan ada dalam stok. Harga sebenar produk di kedai mungkin berbeza dengan harga rata-rata yang dinyatakan baik ke atas dan ke bawah. Maklumat harga purata adalah untuk panduan sahaja..

Minuman beralkohol: senarai. Jenis dan nama minuman beralkohol

Walaupun pada zaman dahulu, orang belajar menghasilkan pelbagai minuman beralkohol. Senarai nama tersebut merangkumi sebilangan besar spesies dan varieti. Mereka berbeza terutamanya dalam bahan mentah dari mana ia disediakan.

Senarai minuman beralkohol rendah alkohol

• Bir adalah minuman rendah alkohol yang dibuat dengan fermentasi hop, wort malt dan ragi bir. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 3-12%

• Champagne adalah anggur berkilau yang diperoleh dengan penapaian sekunder. Mengandungi alkohol 9-20%.

• Anggur adalah minuman beralkohol yang diperoleh dengan penapaian ragi dan jus anggur dari pelbagai jenis, yang namanya biasanya terdapat dalam namanya. Kandungan alkohol - 9-20%.

• Vermouth adalah anggur yang diperkaya, dibumbui dengan tanaman pedas dan perubatan, ramuan utamanya adalah kayu cacing. Wain yang diperkaya mengandungi alkohol 16-18%.

• Sake adalah minuman beralkohol tradisional Jepun. Diperoleh dengan penapaian padi, malt padi dan air. Kekuatan minuman ini adalah 14.5-20% vol..

Arwah

• Tequila. Produk tradisional Mexico dihasilkan dari jus yang diekstrak dari jantung agave biru. Tequila "Perak" dan "Emas" adalah minuman beralkohol yang biasa. Senarai ini dapat dilanjutkan dengan nama seperti "Sauza", "Jose Cuervo" atau "Sierra". Rasa yang terbaik dianggap sebagai minuman berusia selama 4-5 tahun. Kandungan alkohol 38-40%.

• Sambuca. Minuman keras Itali berdasarkan alkohol dan minyak pati yang diperoleh daripada anise. Yang paling popular ialah sambuca putih, hitam dan merah. Kubu - 38-42%.

• Minuman keras. Minuman beralkohol manis yang kuat. Senarai ini boleh dibahagikan kepada 2 kategori: minuman keras krim (20-35%), pencuci mulut (25-30%) dan kuat (35-45%).

• Cognac. Minuman beralkohol yang kuat berdasarkan alkohol cognac yang diperoleh dengan penyulingan anggur. Penyulingan berlaku dalam kiub tembaga khas, produk ini akan mengalami penuaan berikutnya dalam tong kayu oak selama sekurang-kurangnya dua tahun. Setelah mencairkan alkohol dengan air suling, ia memperoleh kekuatan 42-45%.

• Vodka. Merujuk kepada minuman keras dengan kandungan alkohol 35-50%. Ini adalah campuran air dan alkohol, yang dibuat dari produk semula jadi dengan penapaian diikuti dengan penyulingan. Minuman yang paling popular: vodka "Absolute", "Wheat", "Stolichnaya".

• Jenama. Minuman beralkohol yang dibuat dari jus anggur yang diperam dengan menyulingnya. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 30-50%.

• Gen. Minuman beralkohol yang kuat dengan rasa yang unik, diperoleh dengan menyuling alkohol gandum dan juniper. Untuk meningkatkan rasa, bahan tambahan semula jadi mungkin terdapat di dalamnya: kulit lemon atau oren, anise, kayu manis, ketumbar. Kekuatan gin adalah 37.5-50%.

• Wiski. Minuman yang kuat dibuat melalui penapaian, penyulingan dan penuaan bijirin (barli, jagung, gandum, dll.). Berumur dalam tong kayu oak. Mengandungi alkohol dalam jumlah 40-50%.

• Rum. Salah satu minuman beralkohol paling kuat. Ia dibuat berdasarkan alkohol, berumur dalam tong sekurang-kurangnya 5 tahun, kerana ia memperoleh warna coklat dan rasa membakar. Kekuatan rum berbeza dari 40 hingga 70%.

• Absinthe. Minuman yang sangat kuat dengan kandungan alkohol 70 hingga 85%. Ia berdasarkan alkohol, ekstrak kayu cacing dan satu set ramuan seperti anise, pudina, licorice, calamus dan beberapa yang lain.

Berikut adalah minuman beralkohol utama. Senarai ini belum muktamad, ia boleh dilanjutkan dengan nama lain. Namun, semuanya akan berasal dari komposisi utama.

Jenis minuman beralkohol

Semua minuman yang mengandungi etanol dalam jumlah yang berbeza, juga dikenal sebagai alkohol, disebut minuman beralkohol. Mereka terbahagi kepada tiga kelas:

3. Minuman beralkohol yang kuat.

Kategori pertama: minuman bir

Roti kvass. Bergantung pada kaedah pembuatannya, alkohol mungkin mengandungi 0,5 hingga 1,5% alkohol. Disiapkan berdasarkan malt (barli atau rai), tepung, gula, air, mempunyai rasa yang menyegarkan dan aroma roti.

Bir itu sendiri. Ia dibuat dari komponen yang hampir sama dengan kvass, tetapi dengan penambahan hop dan yis. Bir biasa mengandungi 3.7-4.5% alkohol, tetapi terdapat juga bir yang kuat, di mana peratusan ini meningkat kepada 7-9 unit.

Kumis, ayran, bilk. Minuman berdasarkan susu yang ditapai. Mungkin mengandungi alkohol sehingga 4.5%.

Minuman beralkohol tenaga. Mereka mengandungi bahan tonik: kafein, ekstrak guarana, alkaloid koko, dll. Kandungan alkohol di dalamnya berkisar antara 7-8%.

Kategori kedua

Anggur anggur semula jadi. Bergantung pada kandungan gula dan tahap bahan mentah utama, ia dibahagikan kepada kering, separa kering, manis dan separa manis, serta putih dan merah. Nama anggur juga bergantung pada jenis anggur yang digunakan: "Riesling", "Rkatsiteli", "Isabella" dan lain-lain.

Anggur buah dan beri semulajadi. Boleh dibuat dari pelbagai buah beri dan buah-buahan dan juga dikelaskan berdasarkan kandungan gula dan warna.

Varieti khas

Ini termasuk Madeira, vermouth, port, sherry, Cahors, tokay dan lain-lain. Anggur ini dibuat menggunakan kaedah khas dan di kawasan anggur tertentu. Di Hungary, dalam pembuatan Tokaj, acuan "mulia" digunakan, yang membolehkan buah kering kering tepat di pokok anggur. Di Portugal, Madeira berumur di solarium khas di bawah sinar matahari terbuka; di Sepanyol, sherry matang di bawah filem ragi.

Namun, pencuci mulut dan wain yang diperkaya. Yang pertama disiapkan menggunakan teknologi fermentasi semula jadi, yang kedua sangat manis dan berperisa, dan yang ketiga diperkaya dengan alkohol ke tahap yang diinginkan. Semuanya boleh berwarna merah, merah jambu dan putih..

Champagne dan wain berkilau lain. Daripada jumlah itu, bahasa Perancis adalah yang paling popular, tetapi di negara lain tidak ada minuman yang kurang bernilai, misalnya, spumante Portugis, cava Sepanyol atau asti Itali. Anggur berkilau dibezakan dengan penampilan istimewa, aroma halus, dan rasa yang menarik. Perbezaan utama mereka dari anggur pegun adalah gelembung suka bermain mereka. Minumannya boleh berwarna merah jambu dan putih, tetapi kadang-kadang terdapat wain merah berkilau. Mengikut kandungan gula, mereka dibahagikan kepada kering, separa kering, separa manis dan manis. Kualiti wain ditentukan oleh jumlah dan ukuran gelembung, berapa lama ia bertahan dan, tentu saja, mengikut rasa..

Jenis minuman beralkohol ini mempunyai kekuatan tidak lebih daripada 20% vol..

Ketiga, kategori paling luas

Vodka. Minuman beralkohol berasaskan bijirin yang mengandungi 40% alkohol. Melalui penyulingan berterusan, produk baru diperoleh pada waktunya, yang disebut Absolute vodka, dan pengeluarnya - Lare Olsen Smith - dianugerahkan gelaran "King of Vodka". Kadang-kadang minuman ini diselitkan dengan herba, buah sitrus atau kacang. Dibuat mengikut teknologi Sweden dari alkohol dengan kemurnian tinggi, vodka dengan tepat mengambil salah satu tempat pertama dalam peringkat minuman beralkohol dalam kategori ini. Ia digunakan untuk menyediakan pelbagai koktel..

Tekstur pahit. Mereka diperoleh dengan memasukkan vodka atau alkohol pada rempah, herba atau akar aromatik. Kubu 25-30 darjah, tetapi boleh meningkat hingga 45 darjah, misalnya, "Pertsovka", "Starka" atau "Memburu".

Minuman manis

Rasa manis. Mereka disediakan berdasarkan alkohol atau vodka, mencampurkannya dengan minuman buah dan gula, kandungannya boleh mencapai 25%, sementara kandungan alkohol biasanya tidak melebihi 20%. Walaupun beberapa minuman lebih kuat, misalnya, tincture "Cemerlang" mengandungi 40% alkohol.

Mengisi. Mereka berbeza kerana ia dibuat berdasarkan buah segar atau buah tanpa ragi, tetapi dengan penambahan vodka yang kuat dan sejumlah besar gula. Jenis minuman beralkohol ini sangat pekat dan manis. Nama minuman keras menceritakan apa yang mereka buat: plum, ceri cornelian, strawberi. Walaupun terdapat nama-nama pelik: "spottykach", "kaserol". Mereka mengandungi 20% alkohol, dan 30-40% gula..

Minuman keras. Minuman tebal, sangat manis dan kuat. Mereka dibuat dengan mencampurkan molase atau sirap gula dengan alkohol yang disiram dengan pelbagai ramuan, rempah, dengan penambahan minyak pati dan bahan aromatik lain. Bezakan antara minuman pencuci mulut - dengan kandungan alkohol hingga 25%, kuat - 45% dan buah dan beri, kekuatan 50%. Mana-mana jenis ini memerlukan tempoh penuaan dari 3 bulan hingga 2 tahun. Nama minuman beralkohol menunjukkan bahan tambahan aromatik yang digunakan dalam penyediaan produk: "Vanilla", "Kopi", "Raspberry", "Apricot" dan sebagainya..

Minuman anggur yang kuat

Cognacs. Mereka dibuat berdasarkan alkohol cognac, dan alkohol diperoleh dengan fermentasi dari pelbagai jenis anggur. Salah satu tempat pertama di barisan diduduki oleh cognac Armenia. Yang paling popular adalah "Ararat", "Nairi", "Armenia", "Jubilee" tidak kurang terkenal. Dari orang Perancis, yang paling popular adalah Hennessy, Courvoisier, Martel, Hein. Semua cognac dibahagikan kepada 3 kategori. Yang pertama merangkumi minuman biasa berumur 3 tahun. Yang kedua terdiri daripada cognac vintage dengan tempoh penuaan minimum 6 tahun. Yang ketiga merangkumi minuman jangka panjang, yang disebut minuman koleksi. Pendedahan terkecil di sini adalah 9 tahun.

Cognac Perancis, Azerbaijan, Rusia, Armenia dihasilkan dan dijual oleh rumah-rumah cognac, yang didirikan lebih dari satu abad yang lalu dan masih menguasai pasaran..

Grappa. Vodka Itali berdasarkan pomace anggur, berumur dalam tong kayu oak atau ceri dari 6 bulan hingga 10 tahun. Nilai minuman bergantung pada tempoh penuaan, varieti anggur dan di mana pokok anggur tumbuh. Grappa berkaitan dengan chacha Georgia dan brendi Slavia Selatan..

Minuman beralkohol yang sangat kuat

Absinthe adalah salah satu daripadanya. Komponen utamanya adalah ekstrak kayu cacing pahit. Minyak pati tumbuhan ini mengandungi zat thujone, yang merupakan komponen utama minuman. Semakin banyak thujone, semakin baik absinth. Harga secara langsung bergantung kepada peratusan bahan ini dan keaslian minuman. Bersama dengan kayu cacing, absinth termasuk anise, pudina, angelica, licorice dan ramuan lain. Seluruh daun wormwood kadang-kadang diletakkan di bahagian bawah botol untuk mengesahkan keunikan produk. Thujon di absinth boleh mengandungi 10 hingga 100%. By the way, minuman itu disajikan dalam dua jenis - perak dan emas. Oleh itu, absinthe "golden", harganya selalu cukup tinggi (dari 2 hingga 15 ribu rubel seliter), dilarang di Eropah dengan tepat kerana banyaknya bahan yang disebutkan di atas, mencecah 100%. Warna minuman yang biasa berwarna hijau zamrud, tetapi boleh berwarna kuning, merah, coklat dan juga telus..

Rum. Ia disediakan dengan penapaian dari sisa produk tebu - sirap dan molase. Kuantiti dan kualiti produk bergantung pada pelbagai dan jenis bahan mentah. Jenis rum berikut dibezakan dengan warna: Cuba "Havana", "Varadero" (cahaya atau perak); emas atau ambar; Jamaica "Kapten Morgan" (gelap atau hitam); Martinican (dibuat hanya dari jus tebu). Kekuatan rum adalah 40-75 gr.

Minuman pekat dengan jus buah

Calvados. Salah satu jenis brendi. 50 jenis epal digunakan untuk menyiapkan produk, dan campuran pir ditambahkan untuk keunikan. Kemudian jus buah ditapai dan diklarifikasi dengan penyulingan berganda dan dibawa ke 70 darjah. Berumur dalam tong kayu oak atau chestnut selama 2 hingga 10 tahun. Kemudian, dengan air yang dilembutkan, kekuatannya menurun hingga 40 o.

Gin, balm, aquavit, armagnac. Mereka juga tergolong dalam kategori ketiga, kerana semuanya mengandungi alkohol. Semua ini adalah minuman beralkohol yang kuat. Harga untuk mereka bergantung pada kualiti alkohol ("Lux", "Extra"), kekuatan dan penuaan minuman, jenama dan komponen penyusunnya. Banyak mengandungi ekstrak herba dan akar aromatik.

Minuman buatan sendiri

Moonshine buatan sendiri juga merupakan wakil roh yang terkenal. Pengrajin membuatnya dari pelbagai produk: berupa buah beri, epal, aprikot atau buah-buahan lain, gandum, kentang, nasi, selai apa pun. Gula dan ragi mesti ditambahkan ke dalamnya. Semua ini ditapai. Kemudian, dengan penyulingan, minuman keras diperoleh dengan kandungan alkohol hingga 75%. Untuk ketulenan produk yang lebih tinggi, penyulingan berganda boleh dilakukan. Moonshine buatan sendiri disucikan dari minyak fusel dan kekotoran lain dengan penapisan, kemudian (jika dikehendaki) disuntik dengan pelbagai ramuan, kacang, rempah, atau dicairkan dengan minuman buah, esen, jus. Apabila disediakan dengan betul, minuman ini tidak akan menghasilkan pelbagai vodka dan tincture mengikut rasa..

Akhirnya, saya ingin mengingatkan anda tentang dua peraturan mudah, dengan memperhatikan, anda akan dapat menjaga kesihatan anda dan tidak bosan dengan syarikat yang menyeronokkan: jangan menyalahgunakan alkohol dan tidak membelanjakan wang untuk minuman berkualiti rendah. Dan semuanya akan baik-baik saja.