Cara minum martini dengan betul

Pergi ke pesta di mana minuman utama akan menjadi martini, jangan lupa belajar cara minum vermouth ini dengan betul. Mari kita teliti semua perkara penting dalam proses ini.

Terdapat banyak minuman, tetapi "raja kehidupan malam" adalah satu - ia adalah martini! Minuman beralkohol itu mendapat gelaran di kalangan bartender, kerana fakta bahawa ia adalah minuman utama kehidupan kelab dan acara sosial. Tetapi, melupakan kenyataan ini, masih ramai yang tidak tahu bagaimana cara minum martini dengan betul. Mereka sering merasa tidak berpuas hati dengan kenalan pertama dengan minuman ini. Mari lihat bagaimana membetulkan keadaan ini.

Martini adalah jenis vermouth tertentu, dengan kekuatan 16-18%. Dan seperti semua vermouth, dalam komposisinya mengandungi bahan utama yang membezakannya daripada minuman lain - wormwood. Tetapi selain kayu cacing, mengandung hingga 35 nota pelbagai tumbuhan, yang memberikan rasa manis tertentu.

Martini mempunyai varieti tersendiri, yang berbeza bukan hanya dalam varieti anggur, tetapi juga ramuan tambahan. Setiap pengeluar menyimpan resipi mereka dengan yakin. Hanya sommelier berpengalaman yang dapat melihat sejambak setiap jenis tertentu.

Terdapat tujuh jenis martini utama, 4 jenis pertama telah memenangi populariti terbesar di Rusia.

  1. Bianko - putih, dengan rasa pedas khas dan nota vanila yang berbeza.
  2. Rosso - merah, mempunyai aroma yang cerah, tidak dapat dilupakan dan kepahitan yang khas. Warna kuning gelap yang indah memberikan karamel vermouth.
  3. Rosato berwarna merah jambu. Ia merangkumi 2 jenis wain secara serentak: putih dan merah. Oleh kerana itu, minuman itu mempunyai rasa dan warna yang luar biasa.
  4. Ekstra Kering - kering, kekuatan alkohol 18%. Warna minumannya adalah jerami, kandungan gula minimum. Nota perisa utama adalah raspberry, lemon dan iris.
  5. D'Oro - putih kering, dengan catatan khas karamel dan sitrus.
  6. Fiero - merah, nota asas - oren merah dan sitrus Mediterranean.
  7. Bitter adalah martini berasaskan alkohol dengan rasa pahit dan manis. Warna - rubi.

Cara minum martini dengan betul


Perkara pertama yang perlu anda perhatikan ialah cermin mata. Untuk merasakan rasa dan aroma minuman yang indah hanya nyata dalam gelas berbentuk kerucut dengan kaki panjang. Mereka kadang-kadang dipanggil monyet atau tin penyiram. Sekiranya tidak ada, mereka diganti dengan gelas wiski yang terbuat dari kaca tebal.

Martini bukan sahaja minuman beralkohol. Ini adalah gaya hidup, rasa puas. Oleh itu, cermin mata di mana ia disajikan adalah perwujudan kecanggihan, kecanggihan dan estetika. Sangat menyenangkan untuk diminum dari mangkuk seperti itu dalam sips kecil, menikmati sejambak minuman yang enak. Jerami disyorkan untuk koktel.

Anda tidak akan dapat menghargai vermouth jika suhu minuman terlalu sejuk atau sebaliknya. Suhu yang ideal berkisar antara 10 ° C hingga 15 ° C. Biasanya ais batu atau beri beku ditambahkan ke martini, akibatnya suhu minuman yang diinginkan tercapai.

  • Cara menggambar salasilah keluarga: templat dan program
  • Penjagaan kulit wajah di rumah. Cara melakukannya dengan betul
  • Cara membunuh saraf pada gigi

Sebagai peraturan, martini disajikan sebelum makan, kerana ia merangsang selera makan dengan baik dan menghilangkan dahaga dengan sempurna. Ini adalah minuman yang sesuai untuk acara sosial dan pesta malam. Dengan segelas vermouth adalah menyenangkan untuk mengekalkan perbualan yang terukur, menikmati komunikasi romantis atau sementara kesunyian estetik selama beberapa jam.

Koktel atau martini ais

Pencairan alkohol adalah titik utama di mana anda dapat menilai rasa vermouth. Sebilangan besar peminat minuman ini tidak menghargai rasa martini tulen. Sebilangan besar orang lebih suka koktel dengan rasa yang dilembutkan atau kenaikan tahap.

Tetapi jika anda bukan salah satu daripadanya atau ingin mencuba martini sebagaimana adanya, ketahuilah bahawa anda perlu menghidangkan minuman dengan zaitun, sepotong bawang, sepotong lemon, atau dengan ais. Dianjurkan untuk meletakkan zaitun pada tusuk gigi atau tusuk sate khas untuk koktel, sehingga minuman anda akan lebih menyenangkan bagi mata. Dan apa yang menggembirakan mata jelas menyenangkan rasanya.

Sebilangan peminat vermouth suka menambahkan potongan buah atau beri pada minuman "bersih". Campuran ini sangat sesuai dengan Martini Bianko. Vanilla yang digabungkan dengan nota buah beri menghasilkan rasa yang luar biasa.

Agent008o ›Blog› Cara minum martini dengan betul

Minuman Martini adalah milik vermouth. Vermouth adalah wain berperisa yang mendapat namanya dari kata Jerman Wermut ("wormwood"). Inti dari wormwood, yang merupakan komponen yang sangat diperlukan dari vermouth, adalah hingga 43% dari ekstrak yang anggur berperisa dalam pengeluaran vermouth.

Komposisi minuman ini juga merangkumi komponen lain: yarrow - 18%, pudina - 10%, kayu manis - 10%, kapulaga - 8%, elderberry hitam - 6%, pala - 5%, dan secara keseluruhan, dalam pembuatan vermouth, hingga beberapa berpuluh-puluh tumbuhan aromatik dan pedas. Antaranya: elecampane tinggi, semanggi manis kuning, oregano, kedai ubat angelica, wort St. John, jahe, ketumbar, balsem lemon, pudina, chamomile, dll. Komponen-komponen ini memperkaya anggur anggur dengan aroma dan rasa mereka, dan hasilnya, minuman wangi dan tart diperoleh, di mana kepahitan yang menyenangkan digabungkan secara harmoni dengan rasa manis yang berbeza-beza..

Inti vermouth hampir tidak berubah selama dua setengah milenium kewujudannya. Tetapi bahagian yang tepat antara tanaman, anggur, alkohol dan gula, yang menentukan rasa minuman, masih dijaga ketat oleh para tukang. Ciri khas vermouth adalah kehadiran kayu cacing dalam sejambak, dan kepahitan dalam rasanya.

Pada mulanya, vermouth dibuat secara eksklusif berdasarkan wain putih. Bahan wain yang digunakan untuk minuman berperisa dibuat dari anggur putih, merah jambu dan merah..

Vermouth berasaskan anggur putih dengan rasa dan aroma yang neutral, tanpa ciri-ciri individu. Jumlah alkohol dalam wain, yang menjadi asas vermouth, adalah 11-13%. Walau bagaimanapun, untuk mencapai keseimbangan rasa, kekuatan vermouth harus ditingkatkan menjadi 16%, dan untuk MARTINI Extra Dry - hingga 18%. Di dalam pangkalan wain yang disediakan khas (75-80% daripada jumlah keseluruhan produk), tambahkan ekstrak atau infus bahan mentah tumbuhan, sirap gula, alkohol tulen, dan untuk vermouth merah juga karamel. Gula melancarkan kepahitan ekstrak yang berlebihan, memberikan kemanisan anggur dan mendorong penembusan maksimum zat aromatik ke dalam wain.

Alkohol memberikan kelarutan dan pengawetan yang terbaik. Berdasarkan alkohol, infus bahan mentah tumbuhan aromatik juga diperoleh. Jamu yang dipilih untuk ekstrak dikeringkan, dihancurkan, dan kemudian disuntik dengan larutan wain-alkohol dalam tong berputar besar. Proses ini memakan masa 2-3 minggu. Setelah dicampurkan, vermouth dirawat dengan sejuk (proses ini disebut penstabilan), disaring dan dihantar "untuk berehat", di mana minuman tersebut mengalami pemulihan suhu bilik secara beransur-ansur dalam seminggu.

Vermouth yang dihasilkan dipasteurisasi. Rawatan panas sedikit mengurangkan intensiti aroma, tetapi meningkatkan rasa anggur, memberikan kematangan yang lebih besar.

Penggunaan ciri-ciri bahan mentah tumbuhan yang mahir membolehkan pengeluar memperoleh komposisi yang tidak sama rasa dan aroma..

Jadi, kepahitan ciri diberikan kepada vermouth bukan hanya oleh kayu cacing dan kulit kayu cinchona, tetapi juga oleh pohon oak, tansy, shandra. Warna Elderberry dengan penambahan ketumbar dan kulit lemon dapat mengembangkan nada pala yang kuat. Immortelle, rosemary, juniper berry, St. John's wort menambah warna resin pada wain. Melissa, catnip, lemon wormwood akan mengisi sejambak dengan aroma buah sitrus. Untuk berdamai antara satu sama lain seperti perwakilan flora yang berbeza, pembuat anggur menambah sejumlah kecil ekstrak chamomile, akar iris dan cengkeh. Dipercayai bahawa mereka dapat menggabungkan keseluruhan kompleks aroma. Dan gabungan ekstrak vanila, kapulaga, calamus menguatkannya. Martini adalah jenama vermouth yang dihasilkan di Itali dengan kandungan alkohol 16-18%, dinamakan sempena kilang anggur Martini & Rossi di Turin.

Martini diminum dari gelas khas berbentuk kon terbalik pada batang tinggi. Penggunaan gelas rendah juga tidak dilarang..

Suhu optimum untuk persepsi rasa martini ialah 10-15 darjah Celsius

Cara minum martini dengan betul?

Karena rasanya, karena rempah-rempah yang membentuk martini, martini adalah minuman beralkohol yang sangat baik, walaupun digunakan bukan hanya dalam kapasitas ini.

Martini diminum perlahan-lahan, dengan meneguk kecil.

Terdapat dua pilihan untuk menggunakan martini: murni dan membuat koktel berdasarkan pelbagai aditif dan resipi yang bukan sahaja melembutkan rasanya, tetapi, sebaliknya, meningkatkan tahap dengan ketara.

Martini murni digabungkan dengan zaitun, irisan lemon, bawang dan, jika dikehendaki, dengan sekeping ais. Lebih kurang biasa adalah makanan tambahan dalam bentuk buah-buahan segar dan beri. Ini boleh menjadi potongan nanas, kiwi, irisan oren, ceri, dan strawberi. Dalam kes ini, martini putih memperoleh aroma yang lebih ringan dan nota buah dan beri yang canggih. Sebagai makanan ringan di Eropah, martini disajikan dengan keropok masin dan kacang. Gourmets juga memesan keju keras sebagai makanan tambahan untuk minuman ini. Membuat koktel berasaskan martini kelihatan sedikit lebih rumit, tetapi ini hanya pada pandangan pertama. Menurut peraturan leher martini klasik, anda boleh mencairkan dengan jus. Nectar oren dan ceri sangat sesuai untuk varieti vermouth merah. Penambahan gin juga diamalkan dalam beberapa kesempatan dan mempunyai penganutnya sendiri. Pilihan yang lebih kreatif adalah menambahkan limun, soda krim, atau Coca-Cola ke martini. Mereka paling kerap disukai di kalangan orang muda..

Koktel Manhattan yang terkenal di dunia, misalnya, disediakan seperti berikut: ais batu, seperlima wiski dan? hirisan martini merah. Beberapa titisan pemukul ceri atau delima juga ditambahkan di sini, dan keseluruhan komposisi dihiasi dengan dua ceri..

Apakah jenis utama martini yang diminum: hidangan minuman yang betul

Sebelum pergi ke pesta martini, anda harus mengetahui lebih lanjut mengenainya..

Apa jenisnya, apa yang mereka minum martini, bagaimana menghidangkan minuman itu? Ia juga menarik untuk belajar cara minum martini dengan betul agar dapat menikmati rasanya sepenuhnya.?

Cara minum martini dengan betul

Apa itu Martini?

Martini adalah varieti vermouth dengan ABV 16 hingga 18%. Dalam komposisinya, varieti ini, seperti semua vermouth, mengandungi ramuan seperti wormwood. Sebagai tambahan kepada ramuan pahit ini, minuman itu merangkumi hingga 35 spesies tumbuhan, yang rasanya menjadi istimewa. Jenis Martini berbeza dari segi varieti anggur dan komposisi ramuannya, yang hanya dapat dikenali oleh orang yang berpengalaman dalam masalah ini..

Terdapat 7 jenis minuman ini, di antaranya 4 yang pertama dalam senarai telah mendapat populariti di Rusia:

  1. Bianco. Vermouth jenis ini mempunyai warna putih dan rasa pedas. Vanilla jelas terasa di seluruh sejambak.
  2. Rosso. Jenis vermouth ini mempunyai warna merah kerana penambahan karamel. Rasa mempunyai kepahitan yang menyenangkan.
  3. Rosato. Minuman berwarna merah jambu. Menggabungkan wain merah dan putih.
  4. Extra Dry mempunyai kandungan alkohol yang tinggi sebanyak 18%. Semasa minum minuman ini, di lidah anda dapat merasakan kehadiran raspberi wangi, iris dan asam lemon dengan jelas. Ia mengandungi sedikit gula. Warna minuman boleh digambarkan sebagai kuning jerami.
  5. Pahit. Mempunyai warna ruby ​​yang dalam. Anda dapat merasakan kombinasi rasa manis dan kepahitan yang menyenangkan. Ciri khas spesies ini adalah bahawa ia berdasarkan alkohol.
  6. D-Oro. Martini putih kering. Rasa jelas dapat mengenali kehadiran manisnya karamel dan asam buah sitrus.
  7. Fiero. Terima kasih kepada oren merah dalam komposisi, minuman ini mempunyai warna merah. Anda juga dapat mengenali petunjuk sitrus Mediterranean dalam sejambak itu..

Cara menghidangkan martini

  • Perkara pertama yang mendapat perhatian adalah cermin mata. Untuk mengenali sejambak rasa dengan betul dan menikmati minuman yang indah ini, anda harus menggunakan gelas yang berbentuk seperti kerucut. Batang kaca hendaklah panjang dan nipis. Sekiranya ini tidak tersedia, maka gelas yang dimaksudkan untuk wiski, yang semestinya terbuat dari kaca tebal, juga akan berfungsi. Untuk mendapat keseronokan daripada makan martini, anda harus meminumnya dengan meneguk kecil. Koktel berasaskan Martini boleh diminum melalui jerami. Untuk menyampaikan semua keindahan warna, kaca mestilah telus dan bersih. Oleh itu, sebelum pesta, anda perlu menggosok semua pinggan..
  • Perkara kedua yang perlu diberi perhatian ialah suhu minuman. Sekiranya anda terlalu sejuk atau sebaliknya, sajikan martini hangat, para tetamu tidak akan menghargai keindahan rasa dari vermouth yang dipilih. Minuman harus disajikan sejuk hingga suhu 10-15 darjah. Untuk mencapai suhu ini, ketulan ais atau buah beku sering ditambahkan pada gelas martini..
  • Masa berkhidmat Martini. Minuman biasanya disajikan sebelum makan untuk memuaskan selera makan dan menghilangkan dahaga anda..

Sekiranya anda lebih suka minum bianco atau pelbagai jenis vermouth dalam versi asalnya, maka anda harus tahu bahawa buah zaitun, sepotong bawang atau lemon disajikan dengannya. Pada masa yang sama, zaitun digantung pada lidi khas. Sekiranya tidak ada, maka untuk tujuan ini anda boleh menggunakan tusuk gigi biasa.

Ramai pengguna minuman beralkohol ini gemar menambahkan buah atau buah beri kepadanya. Gabungan minuman dengan sejambak buah dan beri menjadikan rasa martini lebih kaya dan menyenangkan.

Koktel dengan martini tambahan

Selalunya orang tidak menghargai minuman dalam bentuknya yang murni, jadi mereka menambahkannya ke dalam koktel. Seseorang melakukan ini untuk meningkatkan tahap, sementara seseorang dengan cara ini melembutkan rasa tertentu. Minuman apa yang dicairkan??

  • Koktel berasaskan martini klasik akan menjadi campuran jus dengan minuman beralkohol ini. Dalam kebanyakan kes, jus dipilih berdasarkan buah sitrus. Tetapi, sebagai contoh, jus ceri sangat sesuai untuk jenis vermouth merah. Untuk mendapatkan koktel, anda harus mencampurkan satu bahagian minuman beralkohol dengan dua bahagian jus. Dan anda juga boleh menggunakan jus perkadaran yang sama, ketulan ais dan martini.
  • Koktel untuk menaikkan taraf. Seseorang lebih suka mencampurkan vermouth dengan minuman yang lebih kuat, mendapatkan alkohol bermutu tinggi.
  • Anda juga boleh mendapatkan koktel martini dengan mencampurkannya dengan soda dari jenama terkenal, misalnya, dengan Coka-Cola..

Cara minum pelbagai jenis martini

  • Bagaimana cara minum martini bianco? Varieti ini klasik dan disajikan dengan zaitun, ais atau lemon, serta pelbagai buah dan buah beri. Untuk meningkatkan tahap, vodka dengan ais ditambahkan ke bianco. Varieti ini juga dipasangkan dengan gin kering dalam perkadaran: 1 bahagian martini hingga 2 bahagian gin. Koktel ini mempunyai nama - "Martini Sweet".
  • Anda boleh menambah jus ceri 2: 1 ke gelas Rosso. Asam dalam jus akan mencairkan rasa manis dari vermouth itu sendiri. Anda boleh menyajikan pelbagai ini dengan irisan lemon. Sekiranya anda mahukan sesuatu yang istimewa, maka untuk menambah nota baru, jus delima dan ais ditambahkan ke dalam minuman beralkohol. Rosso akan menunjukkan rasa penuh dengan wiski dan ais. Berkadaran: ½ gelas martini, 1/5 wiski dan 2 ketulan ais. Beberapa tetes jus delima boleh ditambah untuk melembutkan koktel Manhattan ini. Hidangkan minuman dengan ceri.
  • Masukkan air atau jus untuk melembutkan Rosato.
  • Vermouth Extra Dry dimakan dalam bentuk tulen. Tetapi jika anda ingin menurunkan darjah, anda boleh menambah nektar pir. Rasa yang lebih menarik akan berubah jika anda memasukkan sepotong bawang ke dalam gelas. Martini dengan bawang harus disuntik, selepas itu siap dimakan. Dan juga dari vermouth ini, anda boleh membuat koktel yang menarik bagi semua tetamu pesta. Untuk melakukan ini, ambil vermouth Ekstra kering dalam jumlah 10 ml, tambahkan gin kering dalam jumlah 50 ml dan 1 kiub ais ke dalamnya.
  • Sebagai tambahan kepada fakta bahawa minuman lain ditambahkan ke vermouth, anda boleh mendapatkan rasa unik jika anda mencampurkannya bersama. Sebagai contoh, ada baiknya membuat koktel yang dipanggil Medium sekurang-kurangnya sekali. Resipi agak mudah: campurkan 10 ml Bianco dan jumlah Ekstra Kering yang sama dan tambahkan 40 ml gin ke dalam campuran vermouth. Sepotong lemon akan membantu melengkapkan komposisi dan menambah rasa masam..

Makanan ringan

Sejumlah kecil makanan ringan sesuai untuk martini, kerana minuman ini dianggap lemah dan terutama dimakan tanpa makanan. Tetapi sebilangan orang menggunakan makanan ringan untuk mengeluarkan rasa yang lebih baik. Anda boleh makan keropok, kacang, zaitun dan zaitun. Anda juga boleh menggunakan vermouth dengan keju keras. Sebilangan orang makan dengan produk yang menghiasi gelas dengan vermouth..

Contohnya, varieti Bianco dimakan dengan baji zaitun atau lemon yang digunakan untuk menghias gelas. Rosso digandingkan dengan makanan manis seperti buah beri dan buah-buahan. Pembuka selera adalah pilihan semua orang, tetapi ingat bahawa vermouth tidak dapat digabungkan dengan makanan berlemak. Seperti disebutkan di atas, minuman ini dianggap sebagai minuman yang disajikan sebelum makan, dan bukan semasa makan. Minuman ini diminum di pesta di mana orang datang untuk bersosial, bukan makan. Oleh itu, makan minuman yang indah ini dengan ayam dan kentang atau cincang dianggap idea yang tidak baik.!

Cara menyimpan minuman dengan betul

Sekiranya vermouth disajikan pada suhu 10-15 darjah, maka ia disimpan pada suhu yang lebih rendah dan di tempat yang gelap. Suhu yang sesuai untuk menyimpan vermouth ialah 5 darjah. Di tempat seperti itu, vermouth boleh bertahan selama beberapa tahun..

Martini adalah minuman untuk komunikasi, jadi tidak diinginkan untuk mabuk dengannya. Lebih baik meregangkan 2-3 gelas martini lazat sepanjang malam. Jadi, anda dapat memahami keindahan rasa dan menikmati minuman yang indah ini..

"Martini": ciri budaya minuman dan minuman

Hari ini kita akan meneruskan perbincangan kita mengenai budaya minum pelbagai alkohol. Kali ini akan mengenai "Martini". Kami akan membincangkan jenis alkohol dan cara menggunakannya dengan betul. Kami juga akan mengetahui makanan dan hidangan mana yang paling digabungkan dengan pelbagai jenis. Menjelang akhir pembacaan, semua pembaca kami akan mengetahui dengan tepat apa yang perlu diminum "Martini".

Martini: minuman apa ini

Sebagai permulaan, mari kita ketahui jenis alkohol itu - "Martini". Dia mempunyai pasukan amatir yang besar, termasuk bukan sahaja seks yang adil. Pertama sekali, harus difahami bahawa "Martini" bukanlah sejenis alkohol, tetapi merupakan tanda dagangan. Dengan nama inilah vermouth Itali yang terkenal di dunia dihasilkan. Oleh itu, kita dapat menganggap bahawa semua cadangan penggunaan untuk varieti ini berlaku untuknya..

Walau bagaimanapun, Martini juga mempunyai beberapa jenis: Rosso, Bianco, Extra Dry, D'oro, Rosato, Fiero. Setiap daripada mereka adalah individu dan mempunyai beberapa keunikan minum. Lebih-lebih lagi, tiga wakil pertama jenama ini adalah yang tertua dan mempunyai sejarah lebih dari satu setengah abad..

Apa yang perlu diminum "Martini" dengan

Mana-mana Martini adalah minuman beralkohol yang sempurna. Oleh itu, mereka menghidangkannya sebelum makan. Hampir semua makanan pembuka digabungkan dengannya. Selain itu, kerana kekuatan alkoholnya rendah, martini sangat bagus untuk diminum tanpa makanan ringan..

Sekiranya anda mahu, zaitun dan buah-buahan segar akan menjadi pilihan makanan ringan yang sangat baik. Lebih baik memilih buah-buahan masam, kerana alkohol itu sendiri cukup manis. Gabungan dengan sepotong lemon menunjukkan dirinya dengan sempurna. Beri juga merupakan tambahan yang baik untuk alkohol.

Terdapat satu kombinasi luar biasa yang mesti anda cuba. "Martini" dengan bawang akan menggembirakan semua pencinta penyelesaian bukan standard. Lebih-lebih lagi, gourmet berpengalaman mencadangkan bukan sahaja memakan sepotong bawang, tetapi juga menambahkannya langsung ke minuman. Sebaiknya berikan sedikit masa untuk komponen menggabungkan sifat rasa dan aroma, dan kemudian mencuba. Menurut ulasan, hanya gabungan yang luar biasa.

Potongan buah disyorkan untuk dicelupkan terus ke dalam segelas alkohol. Pilihan yang ideal bergantung pada jenis vermouth.

  • Bianco sesuai dengan buah zaitun, lemon wedge, kiwi, nanas, ceri. Vermouth ini juga dapat dicairkan dengan soda atau tonik tanpa gula. Ini adalah jenis vermouth yang paling popular, disukai dan dihargai oleh para bartender. Rasanya enak dengan pelbagai minuman dan makanan ringan.
  • Rosso - Red Martini paling diminum dengan oren atau ceri. Mereka melembutkan rasa pahit. Perlu diingatkan bahawa ini adalah versi wanita. Manakala lelaki lebih suka mencampurkannya dengan vodka dan memakan lemon.

Bagi hidangan itu sendiri, yang digabungkan dengan vermouth, maka makanan ringan vodka standard tidak sesuai di sini. Letakkan salad ringan, ikan putih atau ikan putih di atas meja dan tidak akan timbul persoalan apa yang harus diminum Martini dengan.

Cara minum vermouth Itali

Sebagai tambahan kepada makanan ringan, kami mengesyorkan untuk mempertimbangkan nuansa lain dari budaya minum vermouth. Mereka berkaitan dengan masa, hidangan dan penyediaan. Kami mengemukakan beberapa cadangan yang disarankan oleh profesional untuk dipatuhi.

  • Suasana di mana minum berlaku banyak pengaruh. Vermouth Martini adalah minuman mulia yang memerlukan majlis yang sesuai. Dia tidak bertolak ansur dengan keributan, alkohol akan menghidupkan pesta koktel atau malam romantis dengan sempurna.
  • Untuk mendapatkan keseronokan maksimum dari alkohol, untuk merasakan pelbagai rasa, aroma dan menghargai semua perinciannya, penting untuk memilih hidangan yang tepat. Penyelesaian yang ideal adalah "martinkas" berbentuk kerucut atau gelas koktel. Sekiranya ini tidak tersedia, anda boleh mendapatkan dengan gelas lebar biasa untuk wiski. Tetapi lebih baik jika pinggan menggunakan kaki nipis yang panjang, ini akan mengelakkan pemanasan minuman dari panas tangan..
  • Tidak begitu penting dengan apa yang harus diminum "Martini", berapa banyak cara menyediakannya. Vermouth memerlukan persiapan awal. Satu-satunya jenis yang boleh diminum suam adalah Rosso, jenis vermouth lain mesti disejukkan pada suhu tertentu. "Martini" tidak boleh lebih panas daripada 15 darjah, tetapi tidak diinginkan untuk menurunkan suhu di bawah 10. Angka ideal ialah 12 darjah. Pada masa yang sama, para profesional menasihatkan dengan tepat untuk menyejukkan seluruh botol terlebih dahulu, dan tidak mencelupkan ais ke dalam gelas, yang mencairkan minuman..
  • Proses minum juga mempengaruhi pengalaman alkohol. Martini adalah alkohol yang harus dinikmati dan keseronokan untuk minum mesti diregangkan. Anda perlu meminumnya perlahan-lahan, dengan meneguk kecil, cuba merasakan keseluruhan rasa. Kekuatan minuman dan rasanya membolehkannya. Koktel Vermouth paling baik diminum melalui jerami

Ini, mungkin, cadangan utama mengenai minum "Martini". Ikuti mereka dan kami memastikan pengalaman anda tidak dapat dilupakan. Setiap varieti vermouth mempunyai rasa, aroma dan warna tersendiri. Anda boleh mendengar banyak ulasan serba boleh mengenai setiap kajian, bergantung pada citarasa, dan untuk membuat kesimpulan anda sendiri, kami menasihati anda untuk mencuba sendiri..

"Martini" dengan jus: cara minum

Seperti yang kami nyatakan beberapa kali di atas, vermouth adalah minuman solo. Maksudnya, lebih baik meminumnya kerana koktail berdasarkannya sangat digemari. Dan wanita, untuk melembutkan alkohol dan menurunkan tahap, lebih suka minum "Martini" dengan jus.

Berdasarkan pengalaman penggunaan, kesimpulan dibuat yang memungkinkan untuk merumuskan sejumlah rekomendasi ke arah ini..

  • Pertama, disarankan menghidangkan jus ke vermouth yang baru diperah dan sejuk. Penyelesaian terbaik adalah buah sitrus, mereka mempunyai kandungan gula terendah..
  • Kedua, kami sangat mengesyorkan agar anda menyerah jus epal, pic atau multifruit..
  • Vermouth tidak dibasuh, jika anda menghidangkan jus ke alkohol, maka anda harus mencampurkan ramuannya. Nisbah ideal adalah 2 hidangan vermouth dan 1 jus. Sekiranya ais ditambahkan ke dalam gelas, maka anda harus mengambil kira ini dan menuangkan lebih sedikit jus.

Untuk minuman campuran, lebih baik menggunakan Bianco atau Rosso. Yang pertama sesuai dengan soda atau limun tanpa gula. Tetapi untuk koktel, Extra Dry paling kerap digunakan. Ini adalah ramuan pilihan dalam penyelesaian Martini yang popular. Tetapi ini tidak penting, dan jika tidak ada nama semasa, ia dapat diganti dengan mudah dengan yang lain.

Harus diingat bahawa Martini akan menjadi penyelesaian terbaik bukan hanya sebagai minuman beralkohol sebelum pesta utama. Ini adalah pilihan yang tepat untuk memimpin alkohol di pesta persahabatan atau pada tarikh romantis. Pada masa yang sama, anda tidak perlu repot dengan makanan ringan sama sekali, kerana pada kes pertama dan kedua, ia hanya akan bermanfaat.

Kini pembaca kami tahu apa yang perlu diminum "Martini". Datang ke perbincangan dan bincangkan kombinasi mana yang sesuai untuk anda dan jenis vermouth mana yang lebih baik. Berkongsi artikel di rangkaian sosial dan tetap bersama kami, kami akan memberitahu anda banyak perkara menarik.

Cara minum martini dengan betul

Dalam senarai minuman beralkohol, martini menjadi tempat utama sebagai ramuan dalam banyak koktel. Jenama vermouth dan wain berkilau Itali yang terkenal memberi nama minuman itu sendiri. Ia lebih kerap dianggap feminin kerana rasanya yang ringan, sebilangan besar bahan tambahan, termasuk ramuan, buah-buahan dan rempah. Dalam beberapa bentuk, jumlahnya mencapai 40. Walaupun begitu, martini tidak boleh didiskriminasi, lelaki juga meminumnya dengan senang hati. Perkara utama adalah komponen yang dipilih dengan betul dari mana koktel disediakan..

Apa itu Martini

Pada dasarnya, martini adalah tanda dagangan. Syarikat ini menghasilkan wain diperkaya dengan kekuatan sederhana dengan penambahan kayu cacing, rempah-rempah dan komponen lain yang memberikan minuman asli rasa kaya. Secara semula jadi, resipi lengkap dikelaskan dan hanya ramuan utama seperti alkohol, air, gula dan beberapa perisa yang diketahui oleh masyarakat umum..

Martini mendapat namanya dari nama pencipta resipi. Penampilan minuman pertama di pasar berlangsung pada tahun 1863, ketika kilang penyulingan yang dianjurkan oleh Alessandro Martini dan Luigi Rossi memberikan sampel vermouth baru. Hanya 16 tahun kemudian, rakan kongsi itu membuka kilang dan mendaftarkan tanda dagangan Martini & Rossi, yang dengan cepat mendapat kemasyhuran di Itali. Vermouth dari jenama Cinzano adalah dan masih menjadi pesaing tetap mereka di pasaran alkohol..

Pengilang telah membuat beberapa resipi dengan rasa yang berbeza.

Menarik: setiap jenis martini mempunyai toleransi yang sangat ketat untuk kandungan gula dan tahap rasa..

Minuman asli dianggap dihasilkan di Itali dan mempunyai label Raja Umberto pada label. Selebihnya boleh disebut martini, tetapi mereka tidak akan dianggap nyata.

Pembahagian utama adalah mengikut warna. Asasnya adalah wain putih atau merah, dan dihasilkan di kilang wainnya sendiri, tidak mempercayai bahan mentah yang dibeli.

Penting: Vermouth dan anggur berkilau yang serupa dengan sampanye dihasilkan di bawah jenama Martini. Minuman berkilauan termasuk:

  1. Asti, berdasarkan anggur putih dengan ciri khas buah persik, madu dan oren.
  2. Brut, dicipta lebih dari 80 tahun yang lalu. Ini memiliki rasa kaya asam dengan rasa yang berterusan, terbuat dari campuran beberapa jenis.
  3. Gran Lusso digubah oleh Luigi Rossi pada abad ke-19. Lama kelamaan, resipi itu dipikirkan semula dan ditambah, dihasilkan dalam siri terhad, termasuk dalam golongan elit.
  4. Prosecco mempunyai rasa segar dan kering dengan sedikit rasa limau gedang dan buah persik.
  5. Rose dianggap sebagai hal baru dalam barisan wain terkenal, diciptakan dengan kerjasama Enrique Bernando, yang menjulang gelaran juara liga sommelier. Teknologi ini berdasarkan campuran varietas putih dan merah, ia dibezakan dengan aroma elderberry dan pic.
  6. Royal Bianco menggemari rasa vanila dan herba aromatik.
  7. Royal Rosato mudah dikenali dengan rasa manisnya dengan bunga cengkih, lemon, zaitun dan pala.

Jenis ini paling sering diminum sebagai minuman mandiri, tetapi terdapat juga pilihan koktel. Botolnya kelihatan seperti sampanye biasa.

4 jenis vermouth dianggap klasik:

  • putih kering;
  • putih manis;
  • merah jambu;
  • merah.

Mereka berbeza dalam jenis bahan mentah dan kepekatan gula. Bar bawah disimpan pada 4%, yang atas mencapai 16.

Minuman yang pelbagai

Yang utama dianggap sebagai lima yang cemerlang, berdasarkan kemungkinan variasi yang diperbaiki atau diubah, tetapi jenis klasik vermouth Itali tepat 5.

  1. Rosso. Spesies pertama dengan usia terhormat 150 tahun. Tahun dilancarkan dianggap 1863. Ia dibuat dari anggur merah, kandungan gula minimum, aroma karamel yang cerah berfungsi sebagai kad pelawat. Oleh kerana bahan tambahan ini, warna minumannya gelap. Aroma herba jelas kelihatan.
  2. Bianco. Ia muncul setengah abad selepas Rosso. Ia pada asalnya disebut "Vanilla Vermouth". Hampir seketika, ia menjadi tempat yang popular untuk koktel rendah alkohol kerana rasa manis dan warna keemasan yang telus. Rasanya hampir tanpa kepahitan, rasa pedas dan sedikit vanila menonjol.
  3. Kering Ekstra. Itu dalam pengembangan selama satu dekad dan baru memasuki pasaran pada tahun 1900. Usaha pengeluar tidak sia-sia, minuman itu dihargai oleh raja-raja Belgia dan Perancis. Vermouth telah menerima lebih daripada 40 anugerah. Popularitinya dibuktikan oleh fakta bahawa ia adalah ramuan koktel yang paling popular di antara jenis martini yang lain. Lemon dan raspberry jelas kelihatan dalam rasanya.
  4. D'oro. Salah satu kandungan alkohol paling ringan. Tujuannya bukan untuk mabuk, tetapi untuk menjaga mood dan kekuatan penduduk negara-negara utara. Rasanya mengandungi madu, lemon, vanila, campuran buah. Itu ditujukan untuk penduduk Belanda, Belgia, Amsterdam, di mana matahari jarang keluar dari balik awan pada musim sejuk, menyebabkan selesema dan kebiruan. Spesies ini dibebaskan pada tahun 1998, segera menjadi salah satu minuman kegemaran yang dimakan dalam bentuk murni.
  5. Rosato. Satu-satunya spesies yang mengandungi anggur rosé. Pada lelangit, kayu manis dan cengkih mengetuai, rasa selepasnya lembut, kekuatannya 15%, kandungan gula sederhana. Minuman ini dikeluarkan pada tahun 1980.
  6. Fiero. Hampir tidak dijual di Rusia. Perbezaan rasa madu dan aroma vanila berlatarbelakangkan asas buah. Direka dan dikeluarkan pada tahun 1998.

Teknologi pembuatan

Apa-apa jenis martini bermula dengan membuat pangkalan wain. Ia mesti bertahan selama 8-12 bulan. Kemudian mereka membentuk kompleks bahan tambahan, yang merangkumi sebilangan besar bahan. Senarai lengkap dirahsiakan, kerana ia dibuat oleh syarikat dan merupakan pengembangan pengarangnya. Bahan-bahan yang dihancurkan direndam dalam alkohol selama 2-3 minggu. Selama ini, minyak pati keluar daripadanya, alkohol memperoleh bau dan rasa yang khas dengan aroma herba yang kuat.

Penting: jaminan kualiti adalah had suhu yang ketat sekurang-kurangnya 16 dan tidak lebih dari 22 darjah. Untuk cepat jenuh alkohol dengan minyak pati, larutan sentiasa dikacau. Kemudian masukkan gula, asas wain, ekstrak. Komposisi multikomponen sedemikian memerlukan proses penstabilan. Ia dilakukan dengan membekukan vermouth selama 10 hari, beberapa peringkat penyaringan dan menetap kembali pada waktu rehat. Semua kerja dijalankan dalam keadaan tertutup tanpa akses udara.

Cara menyimpan martini

Botol tertutup dan terbuka dengan minuman mulia mempunyai jangka hayat yang berbeza. Sekiranya bungkusan asalnya belum rosak, maka ia akan tahan lama selama 5 tahun. Lebih-lebih lagi, di sudut label terdapat skrip tulisan bahawa jika setelah jangka waktu ini minuman itu mengekalkan ketelusannya dan tidak ada sedimen, maka itu sesuai untuk dimakan.

Botol terbuka tidak perlu disiapkan segera. Dia mungkin menunggu sehingga kesempatan berikutnya. Produk ini stabil, sehingga dapat disimpan dengan baik walaupun dibuka.

Perlu diketahui: mana-mana vermouth cepat menyerap bau, membiarkannya terbuka di atas meja tidak digalakkan.

Bergantung pada keadaan penyimpanan, botol yang dimulakan disimpan:

  • di kaunter bar - 2 minggu;
  • di bilik gelap pada suhu bilik - 1-3 bulan;
  • di dalam peti sejuk - sehingga enam bulan.

Sekiranya botol itu rosak, lebih baik menuangkan vermouth ke dalam bekas kaca apa pun. Plastik tidak sesuai untuk penyimpanan, boleh bernafas dan dapat memberikan rasa pihak ketiga pada minuman, dan gelasnya neutral dan mengekalkan ciri-ciri asli produk.

Dari gelas apa minuman martini?

Gelas dan gelas wain boleh terdiri daripada 2 jenis - untuk minuman tulen dan koktel. Dalam kes pertama, pilih bekas kecil dalam bentuk segitiga terbalik pada kaki nipis. Tepi dihiasi dengan gula, serbuk ais yang dihancurkan dituangkan ke bahagian bawah.

Untuk koktel, ambil gelas tinggi hingga 240 ml.

Khusus untuk jenama Martini pada tahun 1925, bentuk cermin mata khas dikembangkan. Untuk menunjukkan rasa, garis besar yang paling terbuka diperlukan, dekat dengan kerucut atau segitiga. Varieti itu diberi nama Martinka. Kadang-kadang anda dapat mendengar bagaimana ia dipanggil gelas koktel atau gelas martini. Bentuk ini menghalang pemanasan minuman dengan cepat. Oleh kerana tidak takut berinteraksi dengan udara, aroma yang kaya tidak hilang, tetapi rasanya tetap terjaga, pilihan ini dianggap optimum.

Cara minum martini dengan betul

Minuman ini mempunyai kekuatan dan tahap manis yang kecil. Bahan-bahan herba dalam komposisi membangkitkan selera makan, sehingga vermouth diminum sebagai minuman beralkohol sebelum makan. Oleh itu, makanan ringan tertentu diperlukan, yang bergantung pada jenis martini. Terdapat kanon yang diterima umum, tetapi eksperimen tidak dilarang.

Bianco

Ringan, cukup manis dengan rasa selepas makan, ia sesuai dengan buah-buahan, zaitun dan zaitun, keju. Nanas, kiwi, lemon, potong nipis dan sedikit ditaburkan dengan gula tepung akan berjaya. Keropok masin akan melengkapkan rasa yang kaya; kadang-kadang semangkuk kacang diletakkan di atas meja sebagai makanan ringan. Dari jenis yang lebih memuaskan, anda boleh menawarkan makanan kecil dengan daging sejuk, daging babi, dada ayam salai. Untuk amatur - udang.

Rosso

Untuk minuman dalam bentuk tulennya, anda harus memilih keju keras dengan rasa neutral atau masin, potongan sejuk, keropok masin, zaitun. Menghidangkan coklat, mana-mana pencuci mulut dengan rasa vanila atau kayu manis yang kuat akan menjadi kesalahan besar. Bahan pudina tidak digalakkan.

Harap maklum: makanan ringan kalengan, pedas, pedas merosakkan rasa dari mana-mana vermouth.

Kering Ekstra

Ragamnya sesuai dengan ikan dan makanan laut. Sandwic dengan roti putih, ham, zaitun dan daun selada akan menjadi hidangan yang neutral dan sedap. Anda boleh menghidangkan buah pada tusuk sate, mengelakkan jenis yang sangat manis.

Rosato

Zaitun dengan lemon, coklat gelap, sayur-sayuran segar dan panggang, salami memancarkan rasa minuman. Tidak digalakkan menggabungkannya dengan pencuci mulut. Minuman ini mempunyai kandungan gula yang agak tinggi, dan bersama dengan kek atau krim, ia menjadi sesak, kehilangan rasa dan aroma yang unik.

Makanan teratas untuk disertakan dengan martini

Untuk semua jenis minuman, makanan ringan sejagat adalah:

  • keju;
  • kacang;
  • keropok masin atau keju;
  • buah zaitun dan zaitun;
  • nanas, kiwi, limau gedang;
  • buah beri;
  • coklat pahit;
  • makanan laut;
  • sushi dan gulung.

Adakah mungkin minum martini tulen

Penasihat melakukan perkara itu, hampir tanpa makanan ringan dan menikmati setiap titisan minuman. Agar ia dapat mendedahkan keseluruhan spektrum gustatorynya, ia disejukkan. Dan di sini, seperti dalam pembuatannya, penting untuk mengekalkan kerangka kerja tertentu. Yang optimum adalah antara 10 dan 15 darjah. Anda boleh pergi sebaliknya dan hanya menambah kepingan ais ke dalam gelas atau martinka, tetapi tahap kekuatan dan kemanisan akan berubah..

Tiub koktel tidak diperlukan untuk martini yang tidak dicairkan. Ini meredam sejambak dan memprovokasi minuman cepat. Lebih baik membiarkannya untuk gelas tinggi dan campuran pelbagai komponen.

Koktel Martini: resipi

Yang paling biasa digunakan ialah Bianco dan Rosso. Mereka sesuai dengan vodka, tonik, jus, jus segar, minuman keras.

Martini dengan vodka

Koktel ini telah mendapat populariti yang luas berkat filem James Bond. Memerlukan beberapa minit untuk memasak. Anda memerlukan 10 ml martini Dry, 40 ml vodka, ais, 1 sudu teh jus lemon yang baru diperah. Dalam pengocok campurkan vodka dengan ais, masukkan martini dan jus lemon. Tuang ke dalam martinka, masukkan zaitun.

Lima puluh lima puluh

Caranya adalah dengan melengkapkan rasa jintan juniper dalam gin dengan kepahitan ringan dari kayu cacing dari martini kering. Perkadaran - 50 ml setiap minuman, ais ditambah sebagai tambahan, dihiasi dengan zaitun atau zaitun.

Negroni

Sekiranya anda ingin merasa seperti orang Itali atau countess, maka anda harus memperhatikan resipi yang ringkas dan sekaligus indah. Es hancur dituangkan ke dalam gelas lebar, martini Rosso, gin, Campari dituangkan berturut-turut dalam bahagian 2: 2: 1. Sekarang masih tinggal perlahan-lahan mengaduk isi gelas dengan sudu dan menikmati minumannya.

Martini dengan sampanye

Pilihan menarik diperoleh dengan menggabungkan minuman dua wanita dengan ais dan jus strawberi. Intinya adalah tepat dalam menuangkan cecair yang tepat di sepanjang dinding gelas tinggi, tanpa mencampurkannya. Pesanan bermula dengan jus dan diakhiri dengan sampanye. Hasilnya adalah koktel manis dengan gelembung effervescent. Anda perlu minum melalui jerami. Gelas itu diisi dengan ketulan ais.

Bianco Sunrise

Pilihan romantis untuk memenuhi waktu subuh terdiri daripada jus oren segar, jus cranberry, Bianco martini. Rasa yang luar biasa dengan nota sitrus dan kayu cacing muncul setelah sejuk, jadi menambahkan ais adalah suatu keharusan.

Kebaikan dan keburukan martini

Apa-apa minuman beralkohol, diminum tanpa fanatik, mempunyai kesan yang menenangkan, melegakan vasospasme, menghilangkan ketegangan otot yang berlebihan. Ekstrak kayu cacing membersihkan saluran empedu dan menormalkan peredaran hempedu. Komponen herba meningkatkan daya tahan tubuh semasa wabak influenza dan jangkitan virus pernafasan akut, menstabilkan tekanan darah, menenangkan jantung berdebar.

Oleh kerana kandungan alkohol dalam jenis minuman tertentu mencapai 38%, martini diklasifikasikan sebagai kekuatan sederhana dan tidak digalakkan untuk wanita hamil, wanita menyusui, orang yang mengalami penyakit sistem kardiovaskular, saraf, dan pencernaan. Dengan kecenderungan alergi, mungkin terdapat edema laring, ruam, gatal-gatal, demam. Anda harus minum antihistamin dan menahan diri daripada tidak minum minuman bersiri ini pada masa akan datang.

Fakta menarik

Martini dianggap sebagai minuman untuk syarikat belia dan wanita. Rasanya yang kompleks dengan keunggulan komponen herba dan buah. Selama lebih dari 150 tahun sejarah keberadaannya, cukup banyak fakta menarik yang terkumpul mengenai minuman itu sendiri dan cerita dengan penyertaannya..

  1. Komposisi ini boleh mengandungi hingga 40 ramuan, resipi yang tepat adalah hak milik syarikat dan tidak dikeluarkan kepada siapa pun.
  2. Garis martini dikemas kini secara berkala dengan produk baru yang cepat menemui peminatnya. Yang terakhir muncul ialah Rosa dan Spirito.
  3. Seperti sampanye, hanya yang dihasilkan di wilayah tertentu di Itali yang dianggap sebagai martini asli. Minuman dari negara lain dilucutkan hak untuk disebut itu.
  4. Martini telah menjadi nama yang tidak asing lagi untuk minuman beralkohol, tetapi sebenarnya ia adalah jenama syarikat yang menghasilkan vermouth dan anggur berkilau..
  5. Kemuliaan minuman wanita sedikit menyinggung perasaan para pengeluar dan mereka, memutuskan untuk membuktikan sebaliknya, melepaskan vermouth dengan kekuatan 33 darjah, menyebutnya Spirito. Menurut gagasan pemasar, minat terhadap produk baru itu didorong oleh iklan bahawa spesies tersebut tidak dijual kepada wanita. Di mana aktivis Barat yang memperjuangkan kesetaraan wanita mendapat hak untuk membeli dan meminumnya secara setara dengan lelaki melalui mahkamah.
  6. Semasa membeli sebuah kereta Edisi Martini yang dihasilkan oleh Porsche pada tahun 1977, pemiliknya menerima sekotak Martini Royale Bianco yang boleh ditagih, menunggunya di bagasi sebuah kereta elit..
  7. Ia adalah martini yang dianggap setara dengan kehidupan glamor..
  8. Bar Algonquin pada awal abad ke-20 menyajikan koktel $ 10,000. Rahsia itu ada pada berlian yang diletakkan di bahagian bawah gelas.
  9. Lambang rumah kerajaan pada label botol dicetak dengan kebenaran raja Sepanyol Umberto I dan merupakan salah satu tanda keaslian.
  10. Logo syarikat dikembangkan pada tahun 1025 dan tidak berubah lagi.

Simbol hidup manis dan hanya minuman yang enak dan beraroma, martini terkenal dan disukai di banyak negara di dunia. Ia menarik dan serba boleh. Dalam barisan resipi, pasti ada yang akan menjadi kegemaran anda. Sangat mudah untuk menukar atau menambah rasa. Cukup untuk menyiapkan koktel panggang, ringan atau canggih berdasarkan martini, menghiasnya dengan daun pudina atau potongan lemon dan rendam jerami di dalam gelas.

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Cara mencairkan dan apa yang perlu digunakan dengan martini?

Vermouth Itali Martini adalah salah satu roh paling popular di dunia. Ia dihargai kerana rasanya yang ringan, kekuatan sederhana, pelbagai spesies dan, tentu saja, untuk keserasian dengan banyak minuman beralkohol dan bukan alkohol, yang menjadikannya komponen yang sangat diperlukan dari beratus-ratus koktail yang lazat.

Untuk menikmati rasa minuman yang luar biasa, anda perlu memikirkan cara minum martini dengan betul dan apa yang harus dimakan.

Ciri-ciri minuman

Martini adalah anggur yang diperkaya dengan rempah dan rempah. Komponen utama vermouth adalah kayu cacing pahit, yang tumbuh di lereng barat pergunungan alpine..

Tetapi selain dia, komposisi itu merangkumi beberapa lusin komponen, termasuk ramuan perubatan, balsem lemon, oren, lemon, ketumbar, jintan, juniper, cengkeh, halia. Gabungan mereka menjadikan rasa minuman itu begitu istimewa, kaya dan cerah. Pengilang menyimpan senarai ramuan yang tepat dan bahagiannya dengan yakin..

Kekuatan minuman, bergantung pada varietas, bervariasi dari 15 hingga 18%, dan kandungan gula adalah 16% (kecuali Extra Dry Martini, di mana gula hanya 2.8%).

Varieti

Terdapat 7 jenis minuman:

  1. Bianco adalah vermouth putih dengan rasa manis, manis dan rona jerami emas yang halus. Rasanya, nota pahit klasik untuk martini praktikal tidak terasa, rasa vanila muncul.
  2. Rosso adalah vermouth pertama dari barisan Martini, diciptakan lebih dari satu setengah abad yang lalu. Bahan mentah utama untuk pengeluaran adalah anggur merah. Terdapat sedikit gula dalam minuman, dan rasa manis dicapai dengan menambahkan karamel. Bahan ini juga mempengaruhi warna vermouth - merah pekat.
  3. Extra Dry adalah vermouth paling bertajuk dari keseluruhan barisan Martini. Dia telah dianugerahkan lebih daripada empat puluh anugerah. Ia mengandungi ramuan herba dan sitrus yang jarang, yang memberikan rasa sedikit rasa pahit dan aroma yang tidak dapat dilupakan.
  4. Rosato - menurut pengeluar, ini adalah minuman moden untuk orang moden, berdasarkan dua jenis wain sekaligus - merah dan putih. Vermouth mempunyai rasa pedas, di mana nota cengkih dan kayu manis ada di dalamnya.
  5. Riserva Ambrato - vermouth putih premium, dicipta semula menggunakan teknologi abad ke-19. Minuman ini mempunyai rasa herba dan manis dengan nota sitrus..
  6. Riserva Rubino - vermouth merah premium. Wormwood, cendana merah, herba dan rempah menjadikan vermouth terasa dalam dan aromanya kaya dan bertenaga. Warna minuman berwarna merah pekat.
  7. Fiero - vermouth, dicipta berdasarkan buah-buahan dan herba. Ia mempunyai rasa buah yang cerah dengan warna madu dan aroma dengan nota vanila yang jelas..

Syarat penggunaan

Setiap jenis martini mempunyai rasa dan aroma yang khas dan dikenali. Untuk merasakan semua nota yang terdiri daripada sejambak vermouth yang kaya, anda perlu tahu cara menghidangkan dan minum martini dengan betul..

Dari gelas apa minuman martini??

Gelas Martini, atau seperti yang disebut juga, gelas koktel, adalah kapal di kaki tinggi yang tipis, bahagian atasnya dibuat dalam bentuk kerucut yang mengembang dengan kuat ke atas. Bentuk ini didapati optimal, kerana minuman ini dapat mengekalkan suhu yang sejuk untuk waktu yang lama tanpa pemanasan.

Selalunya, martini tulen diminum dari gelas seperti itu. Koktel yang merangkumi vermouth biasanya disajikan dalam gelas tinggi dan sederhana. Tetapi ini bukan syarat. Bentuk dan kapasiti kapal dipilih bergantung pada resipi koktel dan pilihan bartender.

Suhu dan masa hidangan

Martini menimbulkan rasa dahaga dan selera makan, menjadikannya minuman yang sempurna untuk minuman beralkohol. Pilihan hidangan klasik adalah sebelum makan. Tetapi anda boleh menghidangkan vermouth semasa makan utama, dan untuk pencuci mulut, dan semasa bufet. Keserbagunaan ini menjadikan martini sebagai minuman yang paling dicari untuk pelbagai acara.

Suhu hidangan optimum untuk vermouth ialah + 10… + 15⁰С. Jangan tolak penunjuk ini, kerana suhu yang tepat akan membolehkan anda menilai semua aspek rasa. Aroma martini yang terlalu panas akan menjadi keras dan rasanya akan menyakitkan. Vermouth supercooled akan kelihatan pedesaan, kerana ia tidak akan memperlihatkan semua nuansa rasa.

Cara minum dengan ais?

Martini biasanya dimakan dengan sejuk, dan ada dua cara untuk membuatnya. Yang pertama dan paling biasa adalah menyejukkan keseluruhan botol. Lebih selesa, di samping itu, setiap tamu dijamin akan menerima minuman dengan suhu yang tepat.

Pilihan kedua ialah menambahkan beberapa kepingan ais ke dalam gelas. Perlu diingat bahawa mencairkan ais akan menjadikan minuman lebih berair. Oleh itu, ada cara lain - bukannya ais, masukkan buah beku atau potongan buah ke dalam gelas terlebih dahulu..

Adakah selamat diminum dalam bentuk tulen?

Martini diminum murni dan cair. Penasihat lebih suka minuman tulen tanpa komponen tambahan. Vermouth diminum perlahan-lahan, dengan meneguk kecil. Diyakini bahawa dengan setiap sip seterusnya anda dapat merasakan aspek rasa baru..

Pilihan tradisional adalah minum martini kering dengan zaitun. Buah-buahan yang tidak dipotong diletakkan di bahagian bawah gelas atau diletakkan tusuk sate, yang kemudian diletakkan di dalam gelas.

Vermouth apa yang dicampurkan?

Terdapat sebilangan besar minuman dengan martini yang digabungkan dengan sempurna, menghasilkan kombinasi rasa baru yang tidak biasa. Di sini anda dapat menemui alkohol, jus, dan minuman berkarbonat, serta tonik, soda, limun..

Apabila memilih cara mencairkan martini, seseorang mesti mengambil kira vermouth mana yang dijadikan asas. Jadi, sebagai contoh, martini dengan cola ternyata cukup manis. Oleh itu, mereka menambahnya dengan jus lemon atau meletakkan lebih banyak ais..

Gabungan martini dengan minuman keras seperti vodka, gin, absinthe sangat popular. Kadang-kadang cukup untuk membilas gelas dengan alkohol yang kuat sebelum menuangkan vermouth ke dalamnya. Ini tidak akan menambah darjah, tetapi rasa dan aroma terbuka dengan cara yang baru..

Bianco

Minum Martini Bianco diambil dengan air mineral, soda, tonik, limun. Kombinasi dengan jus tidak kurang popular: lemon, oren, epal, nanas. Semasa mencampurkan martini dengan jus, mereka biasanya mematuhi nisbah klasik 1: 1, tetapi jika dikehendaki, nisbah minuman dapat disesuaikan. Baru-baru ini, campuran martini putih dan jus manis (pic, mangga, betik) semakin popular. Pilihan yang serupa untuk amatur, kerana minumannya manis manis.

Rosso

Martini Rosso paling sering dicairkan dengan jus semula jadi yang sejuk. Antara pemimpinnya ialah ceri, cranberry, delima. Jus limau gedang dan oren akan mengubah warna terang vermouth menjadi merah jambu yang menyenangkan, dan menambah nada sitrus ringan pada rasa karamel lembut. Tetapi air, tonik atau soda tidak boleh dimasukkan dalam senarai apa yang boleh digunakan untuk mencairkan Rosso Martini.

Kering Ekstra

Ramai orang lebih suka minum Martini Extra Dry sebagai minuman bebas, tidak dicairkan. Tetapi kerana kandungan gula rendah dan nota pedas cerah, vermouth kering sangat baik dengan pelbagai alkohol, termasuk vodka, gin, campari, minuman keras. Martini Extra Dry adalah bahagian penting dari banyak koktel. Sekiranya anda mencairkannya dengan jus, maka versi klasiknya adalah lemon atau limau segar.

Rosato

Rasa Martini Rosato didominasi oleh nota kayu manis, pala dan cengkih. Oleh itu, jus epal dan ceri sangat sesuai untuknya. Sekiranya anda ingin menambahkan warna sitrus, lebih baik mencairkan martini dengan jus oren dan jeruk lembut, tetapi lemon atau limau akan terlalu keras untuk merah jambu.

Produk yang serasi

Terdapat senarai produk yang sesuai dengan sebarang jenis martini. Ia termasuk:

  • keju keras;
  • kacang;
  • buah zaitun, zaitun;
  • biskut, keropok masin atau keju;
  • buah dan beri segar;
  • coklat pahit.

Perlu dipertimbangkan ciri-ciri individu setiap jenis vermouth Itali. Terutama jika minuman itu menjadi makanan tambahan untuk makanan utama. Daging ayam sangat bagus untuk Martini Rose. Makanan pembuka selera terbaik untuk Martini Bianco adalah hidangan ikan, makanan laut. Rosso akan mengungkapkan rasa sepenuhnya, disertai dengan ham dan daging sejuk yang lain.

Walaupun martini sering disajikan setelah makan untuk pencuci mulut, tidak digalakkan untuk menganggap pastri, kek dan gula-gula sebagai pembuka selera..

Koktel popular

Terdapat lebih dari seratus koktel yang merangkumi martini. Resipi semudah 2-3 bahan, atau cukup rumit dengan ramuan eksotik. Mungkin yang paling terkenal di antara mereka adalah minuman kegemaran Ejen 007 - Martini yang terkenal dengan vodka. Dan yang paling senang disediakan ialah martini dengan jus (oren, ceri, limau gedang).

Antara yang paling popular adalah koktel berikut:

  • Manhattan;
  • Martini Royal;
  • "Martini kotor";
  • "Negroni";
  • Bianco Sunrise;
  • "Americano".

Wakil-wakil dari separuh manusia yang cantik sangat gemar dengan martini dengan sampanye.

Bahaya dan kontraindikasi

Martini adalah minuman beralkohol kekuatan sederhana. Terdapat kontraindikasi penggunaannya. Vermouth tidak disyorkan untuk minum:

  • wanita hamil dan menyusu;
  • kanak-kanak dan remaja;
  • orang yang mempunyai penyakit saluran gastrousus, hati, ginjal, sistem kardiovaskular, serta gangguan mental.

Sebilangan besar komponen herba yang membentuk minuman boleh menimbulkan reaksi alergi, gejala-gejala di antaranya adalah:

  • kerengsaan kulit, ruam;
  • gatal-gatal;
  • suhu tinggi;
  • edema laring.

Lebih-lebih lagi, pada orang yang terdedah kepada alergi, malah minuman yang dicairkan boleh menyebabkan reaksi.

Kesimpulannya

Martini adalah minuman yang layak diminum sepenuhnya sesuai dengan semua peraturan melayani, berkhidmat, dan sesuai dengan gastronomi. Pendekatan ini akan membolehkan anda mendedahkan sepenuhnya kelebihan vermouth Itali yang terkenal.