Cara minum kering "Martini Extra dry" - peraturan untuk semua orang

Bergantung pada komposisi ramuan, kekuatan dan kandungan gula, 10 jenis martini dibezakan, yang mempunyai rasa yang berbeza. Setelah menyelesaikan pelbagai jenis, anda akan dapat dengan tepat minuman yang memenuhi harapan anda. Tidak semuanya dijual di Rusia, beberapa hanya boleh dibeli di luar negara.

Jenis Martini:

Rosso adalah vermouth penyulingan Martini yang pertama. Dikilangkan sejak tahun 1863. Berbeda dengan aroma yang kaya dan rasa pahit. Pakar perhatikan kombinasi anggur dan herba yang indah di Rosso martini. Penambahan karamel memberi minuman berwarna kuning gelap. Rosso boleh diminum dengan kemas atau sebagai sebahagian daripada koktel. Lemon, jus oren dan ais sesuai dengan jenis martini ini. Kubu - 16 darjah.

Bianco (Bianco) - warna jerami ringan martini, mempunyai aroma yang menyenangkan dengan sentuhan rempah dan vanila. Rasanya lebih lembut daripada Rosso. Dikilangkan sejak tahun 1910. Kerana rasa seimbang yang ringan dan kekuatan sederhana (16%), Bianco dianggap sebagai minuman feminin. Martini ini diminum dengan rapi, dengan tonik, serai dan soda.

Rosato (Rosato) - sejenis martini vermouth, dalam pengeluaran yang digunakan wain putih dan merah. Pertama kali muncul pada tahun 1980. Ini adalah minuman berwarna merah jambu dengan aroma sejambak halus dan berterusan. Rosato rasanya seperti cengkih dan kayu manis. Kubu - 15%.

D'Oro (Doro) - martini jenis ini dikembangkan khas untuk penduduk Switzerland, Denmark dan Jerman, yang menyukai rasa wain putih dengan sentuhan buah. Pertama kali muncul pada tahun 1998. Di D'Oro, aroma sitrus saling terkait dengan sedikit buah pala, vanila, madu dan ketumbar. Mengandungi 9% alkohol.

Fiero (Fiero) - dicipta untuk penduduk negara-negara Benelux. Aromanya kaya dengan aroma jeruk merah. Fiero pertama kali dibebaskan pada tahun 1998. Sejak itu, jenis martini ini berjaya menakluki sebahagian besar pasaran vermouth Eropah. Kubu - 15 darjah.

Extra Dry (Extra Dry) - martini berwarna jerami dengan aroma iris, raspberry dan lemon yang cerah. Dikilangkan sejak tahun 1900. Ia mempunyai kandungan gula yang rendah (2.8% dan bukannya 16%) dan peratusan alkohol yang tinggi (18% dan bukannya 16%). Ekstra Kering digunakan sebagai alas untuk banyak koktail, dan juga diminum dingin dalam bentuknya yang murni..

Pahit (Pahit) - asas penyediaan martini jenis ini adalah alkohol tulen, bukan arak. Minuman ini mempunyai warna ruby ​​tebal dan sedikit rasa pahit. Mengandungi lebih dari 30 ramuan, buah dan bunga yang berbeza. Resipi dan dos yang tepat dirahsiakan. Pahit diminum rapi dengan ais atau dicairkan dengan tonik dan jus. Bentengnya adalah 25 darjah.

Rose adalah wain berkilau separa kering berwarna merah jambu dengan rasa ringan. Keunikan rasa dicapai dengan menggabungkan varieti anggur merah dan putih yang hanya tumbuh di wilayah Veneto dan Piedmont. Penjualan Martini Rose bermula pada tahun 2009. Minuman itu mengandungi alkohol sebanyak 16 peratus.

Spirito (Spirito) - minuman keras herba yang kuat (33 darjah). Direka khas untuk lelaki. Ia muncul pada tahun 2013. Negara penjualan pertama adalah Rusia. Menurut rancangan itu, Spirito Martini tidak akan dijual kepada wanita. Tetapi di Eropah, ini tidak mungkin berlaku kerana undang-undang yang berlaku di sana melarang diskriminasi terhadap pembeli..

Asti (Asti) - anggur berkilau (sampanye), dihasilkan di wilayah Piedmont Itali menggunakan teknologi unik penapaian yang tidak lengkap. Ini menjadikan minuman itu berair dan manis. Martini Asti diminum sejuk hingga 6-8 ° C dari gelas sampanye. Kandungan alkohol - 7%.

Prosecco (Prosecco) - anggur berkilau kering dari pelbagai anggur dengan nama yang sama. Dihasilkan oleh Martini di Timur Laut Itali (wilayah Venetto). Rasanya yang rumit dengan nota persik dan epal hijau yang cerah. Dihidangkan sejuk hingga 6-8 ° C. Kubu - 11.5%.

Brut (Brut) - anggur berkilau kering berkualiti tinggi Martini & Rossi, yang dihasilkan lebih dari 80 tahun yang lalu. Terutamanya dihasilkan dari anggur Pinot dan Prosecco. Ia diciptakan sebagai alternatif untuk sampanye. Martini Brut mempunyai rasa ringan dengan sedikit epal hijau dan rasa lama. Kubu - 11.5%.

Jenis dan klasifikasi Martini

Martini adalah sejenis vermouth yang dihasilkan selama satu setengah abad oleh syarikat anggur Turin yang terkenal Martini & Rossi. Hari ini, ia digunakan secara aktif dalam bentuk tulen dan sebagai sebahagian daripada campuran dan koktel..

  • 1 Jenis Martini
  • 2 Klasifikasi Martini

Terutama digunakan sebagai minuman beralkohol, tetapi juga dapat disajikan dengan makanan. Selama sejarah minuman yang panjang, semakin banyak pengubahsuaian baru muncul, yang akhirnya membawa kepada penciptaan sejenis jenis Martini (Martini) yang berbeza. Ini didasarkan pada ciri khas komposisi dan tahap kandungan gula dan alkohol yang terdapat dalam pelbagai produk syarikat Itali. Berikut adalah semua jenis martini untuk pasaran runcit.

Jenis-jenis Martini

Rossi adalah patriark keluarga Martini (dihasilkan sejak tahun 1863). Minuman ambar dalam dengan kekuatan 16 darjah. Mengandungi karamel sebagai kemestian.

Ekstra kering - minuman yang lahir pada tahun 1900. Kadang-kadang disebut "Green Martini", yang hanya sebahagiannya benar kerana warna botol. Dengan kekuatan 18 darjah, mengandungi peratusan gula yang sangat rendah. Ia dicirikan oleh warna jerami dan aroma iris, raspberry dan lemon yang berbeza..

Bianco muncul pada tahun 1910. Mempunyai warna jerami ringan. Walaupun tidak kalah kekuatannya dengan patriark, itu kurang pahit dan lembut. Khususnya, kesan ini dicapai dengan penambahan vanila dan rempah lain..

Rosato dilancarkan pada tahun 1980. Minuman merah jambu pucat dengan kekuatan 15 darjah. Ia dibuat dengan menggabungkan wain putih dan merah. Selain itu, ciri khasnya ialah penambahan kayu manis dan cengkeh.

D'Oro memasuki pasaran pada tahun 1998. Ini adalah minuman dengan kekuatan 9 darjah, dibuat berdasarkan wain putih. Memandangkan tumpuan pada penduduk Jerman, Denmark dan Switzerland, rasa dan aroma martini jenis ini mengandungi warna madu, sitrus, pala, vanila dan ketumbar..

Dolce & Gabbana's Gold adalah minuman elit 18 darjah yang muncul pada tahun 2010. Komposisinya, bersama dengan semangat buah sitrus Sisilia, termasuk bahan-bahan yang tidak dijangka seperti safron Calabria, bergamot Sepanyol, lada cubeba Indonesia, jahe India dan mur Ethiopia..

Martini Asti (Martini Asti) - sampanye semi-manis putih Martini Asti dibuat dari anggur Muscat Putih, yang tumbuh di wilayah Piedmont dan Veneto. Asti Martini mempunyai rasa manis, dengan sejambak buah epal, pic, oren dan madu. Hidangan Martini Asti disyorkan pada suhu 7-9 C °.

Martini Brut - Anggur berkilau kering Martini Brut dicipta oleh pembuat anggur Martini & Rossi lebih dari 80 tahun yang lalu. Untuk pengeluaran Martini Brut, anggur berkualiti tinggi dari beberapa jenis klasik digunakan, yang utama adalah Prosecco dan Pinot Itali yang mulia. Rasa baldu lembut. Mempunyai rasa yang menyenangkan dan berterusan.

Martini Gran Lusso - dikeluarkan untuk ulang tahun ke-150 jenama Martini. Resipi Lusso disusun oleh Luigi Rossi pada tahun 1871. Pengikutnya - pembuat anggur Giuseppe Musso dan Ivano Tanutti - memikirkan semula resipi lama dan, sambil mengekalkan keunikan minuman itu, memberikannya "suara" moden yang istimewa. Beginilah Gran Lusso dilahirkan. Asas minuman itu adalah vermouth dari anggur Moscato Canello, berumur setahun dalam tong kayu, anggur merah dari anggur Barbera dan ekstrak yang dibuat mengikut resipi lama yang berusia 8 tahun dalam botol kecil. Minuman itu dihasilkan dalam jumlah terhad sebanyak 150,000 botol. Rasa minumannya harmoni, mungilnya manis, baldu, kaya, dengan nota herba aromatik, lavender dan mawar.

Martini Prosecco - anggur berkilau kering Martini Prosecco dibuat dari pelbagai anggur dengan nama yang sama, yang ditanam di wilayah Veneto di timur laut Itali. Rasa wain segar, kering, dengan nota buah limau gedang, epal hijau, pic, rasa pedas.

Martini Rose adalah produk yang agak baru dalam barisan anggur berkilau Bacardi-Martini, yang dibuat dengan kerjasama dengan Juara Dunia di antara sommelier Enrika Bernardo. Anggur yang dipilih sendiri untuk Martini Rose ditanam di wilayah Itali Piedmont dan Veneto. Rasa wain aromatik yang unik, ringan, sedikit tart dicapai menerusi gabungan anggur putih dan merah dengan nota sitrus, pic dan elderberry.

Martini Royale Bianco adalah gabungan harmoni klasik Martini Bianco, herba aromatik, rempah dan vanila. Martini Royale Rosato siap dimakan. Cukup tuangkan ke dalam gelas, tambahkan ais, sebiji kapur tropis dan sebiji pudina. Vermouth mempunyai rasa yang indah dengan nota vanila, herba aromatik dan rempah bunga.

Martini Royale Rosato adalah minuman pedas dan menarik dengan cengkeh, kayu manis dan pala yang digabungkan dengan aroma buah raspberry dan lemon yang lebih ringan. Hasil pemilihan komponen yang asli, koktel berkilau dengan rasa yang agak pahit diperoleh. Campuran buah merah ini terbaik dituangkan ke dalam gelas di mana ais telah diletakkan dan sedikit jus oren..

Pengelasan Martini

Semua minuman Martini boleh dikelaskan mengikut parameter berikut:

Harga - berbeza dari segmen minuman. Jadi, kumpulan vermouth Rossi, Extra Dry, Bianco, Rosato mempunyai harga sehingga $ 8 sebotol.

Rasa - manis hingga tart.

Warna - merah, telus, kuning, merah jambu, kuning air. Martini edisi eksklusif dan terhad dalam pelbagai warna.

Jenis alkohol - vermouth dan anggur berkilau.

Kubu - dari 9 hingga 18 darjah.

Memandangkan kreativiti hebat yang ditunjukkan oleh pembuat anggur Turin dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kami dapat mengharapkan peningkatan jumlah varieti Martini. Di samping itu, jangan lupa bahawa, selain vermouth ini, Martini & Rossi juga menghasilkan minuman beralkohol lain: wain berkilau, pahit 25 darjah dan minuman keras herba kuat Spirito, yang direka untuk pasaran Eropah Timur..

Ralat atau sesuatu untuk ditambahkan?

Mari bercakap mengenai martini

Apakah perbezaan antara komposisi pelbagai jenis martini

Pada masa ini, banyak jenis minuman beralkohol ini dihasilkan, yang masing-masing telah memenangi penikmatnya. Vermouth - warna anggur yang diperkaya dengan kekuatan 11% hingga 18%.

Sebilangan minuman popular di negara-negara utara, yang lain sesuai dengan selera gadis dan wanita, yang lain dibezakan oleh kekuatannya dan menaklukkan separuh lelaki, tetapi semuanya digunakan dalam permintaan di seluruh dunia dan digunakan untuk membuat koktail. Vermouth juga minuman beralkohol yang baik.

Jenis martini klasik (kekuatan 15-16% jilid) terkenal dengan peminat minuman:

  1. Bianko - putih, lembut vermouth tanpa kepahitan, berdasarkan wain putih, diperkaya dengan minyak pati. Ini adalah anggur vanila dengan nota herba yang halus dan sedikit masam. Wanita suka Martini Bianco kerana kemanisan dan kelembutan sejambak.
  2. Rosso adalah minuman keras berwarna merah, pahit, karamel dengan rasa herba yang kuat dan kandungan gula rendah. Sirap karamel memberikan warna kuning gelap. Ini adalah jenis martini pertama yang dibuat kira-kira 150 tahun yang lalu..
  3. Rosato - Vermouth merah jambu dari campuran wain merah dan putih, kurang pahit daripada Asti. Ia mempunyai nota cengkih dan kayu manis. Sejambak minuman ini diperkaya dengan aroma bunga dan rempah..
  4. Fiero - mempunyai rasa oren merah yang kaya dan popular di negara-negara sejuk di Benelux. Rasa buah-buahan selatan, vanila dan madu mengingatkan peminat musim panas yang panas.
  5. D'oro adalah wain putih yang dibuat untuk pencinta dari negara-negara Eropah utara. Untuk warna karamelnya yang bersinar disebut "keemasan". Rasa minuman tepu dengan eksotisme selatan: sitrus, vanila, madu tambahan dengan petunjuk buah..

Jenis martini yang kuat secara tradisional mempunyai peminatnya dan banyak digunakan untuk koktel khas:

  1. Extra Dry adalah tincture kering lama (18% vol.) Dengan kandungan gula rendah. Ini adalah jenis martini yang kuat yang mempunyai rasa buah beri kegemaran seperti raspberry. Makanan tambahan juga mengandungi lemon, dan keaslian minuman itu ditekankan oleh warna toffee yang lembut..
  2. Bitter adalah vermouth yang manis dengan kekuatan yang meningkat (sehingga 25% vol.). Ini adalah sejenis martini berdasarkan alkohol anggur. Warna ruby ​​dan aftertaste yang jelek menjadikannya permata koleksi.
  3. Spirito adalah vermouth terkuat (33% vol.) Berdasarkan alkohol anggur, dicipta pada tahun 2013 khas untuk separuh pengguna lelaki, tetapi dihargai oleh banyak wanita. Ek Amerika putih memberikan aroma semangat tua, dan penambahan campuran teh dan lada meningkatkan selera makan. Sejambak minuman dibezakan dengan warna halia, kayu putih, oren, raspberry dan lidah buaya.

Koleksi jenama martini alkohol diwakili bukan hanya oleh vermouth, tetapi juga oleh wain berkilau ringan:

  1. Rose adalah wain berkilau merah jambu separa kering berdasarkan varieti anggur putih dan merah. Minuman ringan wanita ini dicipta pada tahun 2009.
  2. Asti adalah minuman berkilau, manis dan tidak kuat (7% vol.), Dihasilkan oleh penapaian yang tidak lengkap. Muscat, madu, perisa bunga membolehkannya bersaing dengan sampanye yang baik.
  3. Prosecco adalah anggur berkilau kering (kekuatan - 11.5% vol.) Dengan kombinasi rasa epal hijau dan buah persik. Diperbuat dari anggur Prosecco.
  4. Brut - wain berkilau kering lembut (11.5% vol.). Dibuat dari anggur pino dan prosecco, mempunyai rasa epal hijau segar.
  5. Royale Bianco adalah koktel emas ringan dengan rasa yang menyegarkan (kekuatan 8% jilid). Ia menampilkan aroma herba, bunga dan rempah yang harum dengan nota vanila. Minuman ini adalah campuran yang baik dari Bianco vermouth dan martini berkilau Prosecco, yang dikeluarkan untuk ulang tahun ke-150 jenama itu..

Resipi koktel berdasarkan Martini Extra Dry yang kering

Apa yang biasa dicampur Martini Extra Dry? Pertimbangkan resipi koktel.

Dengan gin

Ia dianggap sebagai koktel termudah dan paling berpatutan berdasarkan vermouth kering. Anda memerlukan dua bahan untuk memasak:

  • 10-15 ml Martini.
  • 55-65 ml gin.
  1. Sebagai permulaan, gelas diisi dengan ais dan dibiarkan dalam keadaan ini selama lima minit..
  2. Selama ini, dia berjaya menyejukkan, dan pada masa ini gelas untuk pencampuran diletakkan di dalam tiub dan ditutup dengan ais.
  3. Seterusnya, gin dituangkan dan tidak lama kemudian vermouth itu sendiri.
  4. Minuman itu dicampur dengan lembut dan campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam gelas yang telah disediakan terlebih dahulu.
  5. Hiaskan koktel dengan spiral oren atau lemon. Anda juga boleh menggunakan lidi dengan buah zaitun..

Kami mencadangkan menonton video mengenai cara membuat koktel dengan gin:

Margarita

Koktel ini tidak asing bagi hampir semua orang dan digemari oleh banyak orang, oleh kerana itu ia dianggap sebagai salah satu yang paling popular di dunia..

Tiga bahan diperlukan untuk memasak:

  • 30-40 ml Martini.
  • 60 ml jin.
  • 0,5 ml pahit oren oren.

Proses memasaknya cukup mudah:

  1. Gelas disejukkan terlebih dahulu dengan ketulan ais.
  2. Sedikit ais juga dituangkan ke dalam gelas untuk dicampurkan, dan kemudian semua komponen dituangkan secara bergantian, selepas itu minuman dicampur dengan teliti.
  3. Tuangkan koktel di sisi melalui saringan atau pelatih untuk mengelakkan serpihan ais yang tajam.
  4. Anda boleh menghias gelas dengan pudina dan gula. Untuk melakukan ini, bahagian tepi kaca dicelupkan ke dalam air, dan kemudian di gula, kerana munculnya sempadan yang indah..

Martini "Extra Dry" adalah minuman yang tidak biasa dan menarik yang sesuai untuk minuman beralkohol dan sebagai tambahan untuk menghabiskan malam yang menyenangkan. Terdapat banyak pilihan untuk menggunakan vermouth kering dan masing-masing perlu diberi perhatian dan ujian untuk menentukan pilihan peribadi anda..

Minuman kelas dan rasa yang sama

Sebagai tambahan kepada vermouth Martini Bianco yang disayangi, syarikat Itali dengan nama yang sama terlibat dalam pengeluaran sejumlah produk lain yang sama popularnya. Ini, khususnya, merangkumi:

  • - Martini Extra Kering -. Alkohol berwarna jerami dengan gigitan kering, pahit dan aroma yang kaya dengan lemon, raspberry dan iris.
  • - Martini Rosso—. Minuman ambar gelap dengan rasa manis dan rasa pahit asli. Aromanya didasarkan pada bahagian herba yang kaya.
  • - Martini Rosato -. Kumpulan warna merah jambu yang menarik dengan rasa herba dan carnation tonik. Bahagian bunga ekspresif terdengar dalam sejambak, diperkaya dengan jejak kayu manis.

Kini, varieti anggur merah dan merah jambu semakin banyak digunakan untuk penghasilan martini. Bahan mentah sayur (ekstrak atau infus), alkohol tulen, gula ditambahkan ke dasar wain. Setelah mencampurkan ramuan, minuman itu dirawat dengan sejuk, disaring, "berehat" selama seminggu, secara beransur-ansur "keluar" suhu.

  1. Rosso (Rosso). Ini adalah vermouth pertama (dihasilkan sejak tahun 1863) dari kilang penyulingan Martini. Ciri khasnya adalah aroma yang kaya dan rasa pahit dengan nota herba. Minuman ini mempunyai warna kuning gelap, yang disebabkan oleh penambahan karamel ke alkohol. Rosso digunakan dalam bentuk koktel dan dalam bentuk murni. Pasangan gastronomi: jus oren, ais, lemon.
  2. Bianco (Bianco). Warna vermouth adalah jerami ringan, aromanya pedas dengan sedikit vanila. Bianco mempunyai rasa seimbang yang lebih ringan daripada Rosso dan dianggap sebagai minuman eksklusif untuk wanita. Martini diminum dengan kemas atau dicairkan dengan soda, limun, tonik.
  3. Rosato (Rosato). Vermouth jenis ini pertama kali muncul di pasaran pada tahun 1980. Dalam pengeluaran Rosato, wain putih dan merah digunakan pada masa yang sama. Kekuatan Martini - 15%. Warna minuman berwarna merah jambu, sejambak aromanya berterusan, rasanya pedas dengan sedikit rasa kayu manis dan cengkih. Kurang pahit daripada Rosso.
  4. D'Oro (Doro). Direka khas untuk orang yang suka wain putih dengan rasa buah. Doro paling popular di kalangan penduduk Jerman, Denmark, Switzerland. Pengeluaran martini jenis ini bermula pada tahun 1998. Kandungan alkohol di dalamnya mencapai 9%. Minuman ini mempunyai aroma sitrus yang jelas, di mana terdapat sedikit rasa madu, ketumbar, pala dan vanila..
  5. Fiero (Fiero). Dikeluarkan pada tahun 1998. Ciri khas minuman adalah aroma yang kaya dengan aroma oren merah. Dicipta khas untuk penduduk negara-negara Benelux. Kubu - 15 darjah.
  6. Extra Kering (Extra Dry). Berbeza dengan peratusan alkohol yang tinggi (18%) dan kandungan gula rendah (2.8% dan bukannya 16% biasa). Extra Dry mempunyai aroma asam manis yang cerah, di mana nota lemon, raspberry, iris terasa. Vermouth mempunyai warna jerami dan digunakan di dasar koktel alkohol. Minum sejuk dalam bentuk tulen.
  7. Pahit (Pahit). Martini mengandungi 30 jenis bunga, buah, herba. Asas penyediaan vermouth adalah alkohol tulen. Menariknya, arak tidak digunakan dalam pengeluaran minuman. Kubu - 25 darjah. Pahit dicairkan dengan jus yang baru diperah, tonik atau diminum dengan kemas dengan penambahan ketulan ais.
  8. Rose (kepada Rose). Ini adalah wain berkilau separa kering berwarna merah jambu, mula dijual sejak 2009. Untuk pengeluaran Rose digunakan varieti anggur putih dan merah yang ditanam di wilayah Veneto, Piedmont. Kandungan alkohol adalah 16%. Minuman itu diminum dengan nanas, jus limau gedang atau tidak dicairkan dengan lemon, zaitun, strawberi.
  9. Spirito (Spirito). Ini minuman keras lelaki, minuman keras herba. Spirito mempunyai rasa manis dan mula dijual pada tahun 2013. Minum dalam bentuk tulen.
  10. Asti (Asti). Champagne dari syarikat Martini, dihasilkan di Itali menggunakan teknologi penapaian yang tidak lengkap. Kandungan alkohol adalah 7%. Wain bersoda diminum sejuk hingga 7 darjah. Menggabungkan secara harmoni dengan buah-buahan.
  11. Prosecco (Prosecco). Dihasilkan di wilayah Venetto (Timur Laut Itali) dari pelbagai anggur dengan nama yang sama. Ini adalah anggur berkilau kering dengan rasa epal hijau dan pic. Bentengnya mencapai 11.5%. Dihidangkan sejuk.
  12. Brut (Brut). Minuman itu adalah anggur berkilau kering dari Martini& Rossi ". Brut telah popular di kalangan pengguna selama lebih dari 80 tahun. Varieti anggur berikut digunakan untuk pengeluaran anggur: "Pinot" dan "Prosecco". Kubu - 11.5%. Martini Brut mempunyai rasa buah ringan dengan sedikit epal hijau. Dicipta sebagai alternatif untuk sampanye.

Dengan apa dan bagaimana mereka minum

Extra Dry mempunyai rasa kering dan oleh itu memerlukan pendekatan khas.

Cadangan umum mengenai cara minum Martini Extra Dry adalah seperti berikut:

  1. Sebelum disajikan, minuman itu disejukkan hingga + 10... + 15 ° С, tetapi tidak lebih rendah, jika tidak, ia akan kehilangan separuh rasanya. Peraturan ini berlaku untuk semua jenis, termasuk anggur bersoda Martini Rose. Penasihat mengesyorkan penyejukan di bilik bawah tanah, bukan di dalam peti sejuk..
  2. Martini tulen harus dimakan dari gelas wiski, dan koktail Ekstra Kering - dari gelas segitiga khas dengan batang nipis.
  3. Dalam bentuk asalnya, minuman itu diminum dari gelas, dan koktel berdasarkannya diminum melalui jerami. Ketulan ais akan meningkatkan rasa produk tulen..
  4. Sebaiknya minum koktel atau produk alkohol kering yang tulen perlahan-lahan, dengan meneguk kecil.

Di Itali, Martini jenis ini biasanya diminum pada waktu petang, mencairkan alkohol dengan air tulen. Anda juga boleh mencampurkannya dengan jus yang baru diperah - anda mendapat koktel yang lazat.

Extra Dry disyorkan untuk dicairkan dengan jus seperti:

  1. Jeruk, jeruk keprok, limau gedang, cranberry. Jus jenis ini secara halus menekankan rasa alkohol.
  2. Jus epal dan anggur dari varieti putih melengkapkan minuman dengan sempurna, memperkayakannya dengan rasa manis dan aromatik.
  3. Beberapa pencinta koktel pelbagai komponen mencampurkan Martini dengan limau dan jus lemon. Di sini adalah perlu untuk menunjukkan rasa perkadaran, jika tidak, koktel akan menjadi panas dan masam.

Vermouth kering adalah asas yang baik untuk leher, jadi anda boleh bereksperimen dan mencampurkannya dengan pelbagai jus dari buah-buahan eksotik.

Untuk koktel, bukan sahaja jus, tetapi juga produk alkohol lain boleh menjadi komponen tambahan. Jadi, gin, rum, wiski, tonik, wain berkilau dan juga vodka sesuai dengan Martini kering. Tetapi anda hanya dapat menikmati rasa minuman dengan mencuba produk asli..

Cara menyimpan martini

Botol tertutup dan terbuka dengan minuman mulia mempunyai jangka hayat yang berbeza. Sekiranya bungkusan asalnya belum rosak, maka ia akan tahan lama selama 5 tahun. Lebih-lebih lagi, di sudut label terdapat skrip tulisan bahawa jika setelah jangka waktu ini minuman itu mengekalkan ketelusannya dan tidak ada sedimen, maka itu sesuai untuk dimakan.

Botol terbuka tidak perlu disiapkan segera. Dia mungkin menunggu sehingga kesempatan berikutnya. Produk ini stabil, sehingga dapat disimpan dengan baik walaupun dibuka.

Perlu diketahui: mana-mana vermouth cepat menyerap bau, membiarkannya terbuka di atas meja tidak digalakkan.

Bergantung pada keadaan penyimpanan, botol yang dimulakan disimpan:

  • di kaunter bar - 2 minggu;
  • di bilik gelap pada suhu bilik - 1-3 bulan;
  • di dalam peti sejuk - sehingga enam bulan.

Sekiranya botol itu rosak, lebih baik menuangkan vermouth ke dalam bekas kaca apa pun. Plastik tidak sesuai untuk penyimpanan, boleh bernafas dan dapat memberikan rasa pihak ketiga pada minuman, dan gelasnya neutral dan mengekalkan ciri-ciri asli produk.

Vermouth

Minuman ini disediakan mengikut resipi Martini klasik, yang diciptakan oleh pembuat anggur muda Rosso pada tahun 1863, ketika dia mula bekerja di syarikat itu. Nama vermouth terdiri daripada dua nama - pengurus Alessandro Martini, yang menjadikan syarikat itu sebagai pemimpin pasaran, dan pencipta resipi itu sendiri. Dua tahun selepas persembahan, vermouth menerima anugerah pertama di Dublin.

Jenis Martini yang paling popular di dunia. Resipi ini dikembangkan pada tahun 1910 setelah kematian pengasas syarikat. Minuman ini dibuat dengan memproses anggur putih dalam kombinasi dengan rempah dan vanila, yang menghilangkan kepahitan. Oleh kerana rasa minumannya lebih lembut daripada Martini klasik, para wanita sangat menyukainya.

Martini jenis ini muncul pada tahun 1980. Ini adalah campuran wain putih dan merah dengan penambahan ekstrak herba. Mempunyai warna dan aroma merah jambu dengan sedikit rasa kayu manis dan cengkih. Vermouth boleh dimakan sejuk atau dipanaskan sedikit.

Minuman ini telah dihasilkan sejak tahun 1998. Ia dikembangkan khas untuk negara-negara Eropah utara - Denmark, Switzerland dan Jerman. Digunakan untuk pengeluaran anggur Itali, karamel dan buah sitrus. Minuman berwarna keemasan dengan warna buah dan madu dalam rasa dan aroma bertujuan untuk mengimbangi kekurangan cahaya matahari dan kehangatan penduduk negara-negara ini..

Martini ini rendah gula dan tinggi alkohol, menjadikannya tempat yang ideal untuk koktel. Rasanya tidak pahit, dan aromanya mengandungi lemon, raspberry dan iris. Ia mengambil masa sepuluh tahun untuk berkembang, dari tahun 1890 hingga 1900. Komposisi minuman itu kompleks dan mengandungi lebih daripada tiga puluh unsur. Karya itu tidak sia-sia, vermouth begitu berjaya sehingga dia mengumpulkan empat puluh anugerah, termasuk dari raja-raja Belgia dan Perancis.

Martini Bitter dibuat bukan berdasarkan arak, tetapi berdasarkan alkohol, jadi lebih logik untuk menyebutnya sebagai pahit. Kandungan alkoholnya adalah 25%. Ia mempunyai warna merah tua. Gabungan buah dan herba memberikan aroma dan rasa buah yang sesuai dengan nota pedas.

Liquor Spirito dipersembahkan pada tahun 2012. Ia dibuat berdasarkan alkohol anggur dan merupakan minuman Martini terkuat - kekuatannya 33 darjah. Mempunyai rasa teh pahit dan aroma kompleks dengan nota kayu putih, rempah India dan vanila. Spirito bertujuan untuk minuman lelaki dan tidak boleh dijual kepada wanita..

Riserva Speciale Ambrato dan Riserva Speciale Rubino baru di barisan Martini, yang muncul pada tahun 2014. Vermouth mendapat nama mereka mengikut warna: Ambrato berwarna kuning, dan Rubino berwarna merah. Secara tradisional, resipi berdasarkan wain Itali terpilih: Nebbiolo digunakan untuk Rubino, Moscato d'Asti untuk Ambrato.

Cara membezakan yang asli dengan yang palsu

Semua jenis Martini yang dihasilkan mempunyai bekas sendiri. Ia berbeza dari segi bentuk, label, nama. Setiap variasi dilengkapi dengan logo dan ciri khas yang tersendiri.

Semasa memilih minuman, disarankan untuk memperhatikan petunjuk berikut:

  1. Tempat penjualan alkohol. Kedai-kedai kecil tidak menjual produk asli.
  2. Cap duti eksais dan label yang sesuai. Unsur-unsur ini mesti dilekatkan secara sekata. Gambar pada label mesti tetap jelas.
  3. Harga. Minuman alkohol elit asli tidak murah.

Beberapa ciri khas Extra Dry yang asli adalah:

  1. Botol kaca berwarna hijau tua.
  2. Bahagian sisi botol timbul dalam bentuk huruf tiga dimensi MARTINI, corak heraldik dan tahun minuman pertama.
  3. Bahagian bawah botol asal tidak mempunyai serifs atau tonjolan.
  4. Prasasti dengan jilid harus kelihatan di bahagian bawah bekas. Sekiranya tertulis "1 L" itu palsu. Botol produk asal bertuliskan "cl".

Semasa membeli alkohol, disarankan untuk memperhatikan kod bar produk, ejaan jenama yang betul dan nama jenis produk

Jenis-jenis Martini

Martini dengan cepat dihargai oleh para pencinta alkohol yang baik di seluruh dunia, oleh itu para teknolog syarikat bekerja tanpa lelah untuk membuat resipi baru..

Martini Rosso

Ini adalah vermouth pertama, yang diperkenalkan oleh pengasas jenama pada tahun 1863. Ia mempunyai warna kuning gelap, rasa pahit yang khas dan aroma yang sangat kaya. Ijazah Martini - 16%. Sebagai sebahagian daripada koktel, vermouth sesuai dengan buah sitrus, yang terbaik adalah menyajikan minuman sejuk.

Martini Bianco

Ia dianggap sebagai minuman feminin kerana rasa pedasnya yang halus dan aroma vanila yang halus. Ia mempunyai warna kuning jerami ringan dan kekuatan 16 darjah. Dihasilkan sejak tahun 1910 dan sejak itu paling kerap diminum dengan kemas atau digabungkan dengan soda sejuk.

Martini Asti

Ini adalah sampanye martini pertama yang dihasilkan hanya di Piedmont, Itali sejak akhir abad ke-19. Pengrajin tempatan telah menguasai teknologi fermentasi yang tidak sempurna hingga sempurna, kerana minumannya manis dan dengan rasa epal dan madu yang menyenangkan. Kekuatannya hanya 7 darjah, dan sampanye ideal disejukkan hingga 7 ° C dalam gelas tinggi.

Martini Fiero

Kekuatan 15 darjah mula dihasilkan pada tahun 1998 untuk negara-negara Benelux (Belanda, Belgium, Luxembourg). Ia mempunyai warna kemerahan yang menyenangkan, dan dalam rasanya, anda dapat dengan mudah membezakan nota madu dan sitrus, yang memberikan minuman yang istimewa. Martini merah sering disajikan sebagai bahagian koktel dengan jus sitrus dan grenadine.

Martini Ekstra Kering

Mula menghasilkan pada awal abad XX untuk pencinta masam. Jenis vermouth ini mempunyai kandungan glukosa terendah, dan kekuatannya ialah 18 darjah. Warna jerami tidak jauh berbeza dengan yang klasik, tetapi rasanya didominasi oleh raspberry, iris dan lemon. Martini yang kuat adalah tempat yang bagus untuk banyak koktel, tetapi kadang-kadang disajikan dengan kemas.

Martini Prosecco

Anggur berkilau kering yang telah dihasilkan di timur utara Itali sejak akhir abad ke-19. Ini mempunyai kekuatan 12 darjah dan mempunyai rasa segar yang luar biasa dengan nota limau gedang, epal dan pic. Sebaiknya minum prosecco dengan warna jerami yang indah dalam bentuk tulennya yang sejuk hingga 8 ° С.

Martini Brut

Anggur berkilau kering yang telah dihasilkan sejak tahun 1920-an. Ia diciptakan sebagai alternatif untuk sampanye, oleh itu ia mempunyai kekuatan alkohol sebanyak 11.5%. Di lelangit, anda dapat dengan mudah menangkap nota buah epal hijau. Warna keemasan minuman itu kelihatan cantik dalam gelas tinggi yang telus.

Martini Rose

Muncul di pasaran hanya 10 tahun yang lalu, tetapi dengan cepat memenangi pembeli dengan kombinasi anggur putih dan merah yang indah. Rasanya manis dan sedikit sedap dengan nota sitrus dan elderberry. Warna merah jambu yang kaya dengan koktel dicairkan dengan sempurna dengan jus nanas atau limau gedang. Minuman 16 darjah disajikan dengan rapi dengan strawberi, lemon atau zaitun..

Apakah jenis minuman ini

Sebagai tambahan kepada Martini Extra Dry, syarikat terkenal itu bersedia menawarkan kepada para pengguna pelbagai produk lain yang cukup popular dan menuntut. Mencuba masing-masing dijamin akan memberi anda banyak kesan baru dan jelas. Produk ini merangkumi:

Martini Rosato. Alkohol warna merah jambu halus dengan nota cengkih ekspresif dalam selera. Petunjuk aromatik gembira dengan kombinasi rempah kayu manis dan aromatik yang cerah.

—Martini Rosso—. Amber gelap, campuran memukau dengan rasa manis manis dan rasa pahit yang tahan lama. Sejambaknya mengandungi sebilangan besar herba aromatik, sitrus dan rempah..

Martini Bianco. Produk jerami ringan yang elegan dengan rasa manis dan rasa yang tahan lama berdasarkan garis semula jadi vanila. Aromanya tumbuh dengan nuansa pedas vanila dengan komponen herba ringan.

Martini Riserva Speciale Ambrato. Vermouth ambar keemasan yang bergaya dengan kepahitan lembut dan sedikit ramuan herba wangi. Sejambak aromatik berdasarkan nota ekspresif kayu cacing.

Minuman yang pelbagai

Diyakini secara meluas bahawa Martini adalah minuman bebas, tetapi ini tidak berlaku. Bagaimana vermouth berbeza dengan Martini mudah difahami: yang pertama adalah jenis minuman beralkohol, dan yang kedua adalah nama jenama pengeluarnya.

Martini (vermouth) terdapat dalam pelbagai jenis. Yang paling popular di antaranya ialah Bianco. Rasa pelbagai ini manis dan sedikit tawar, vanila terasa. Martini ini lebih diposisikan sebagai minuman wanita..

Semua jenis Martini terasa asli dengan cara mereka sendiri, dan masing-masing mempunyai sejarah tersendiri. Oleh itu, jenis vermouth Rosso menjadi produk penyulingan pertama. Rasanya kaya, sedikit pahit. Minuman jenis ini dimakan dalam bentuk tulen atau ditambahkan ke dalam koktel..

Sedangkan untuk Extra Dry, butuh waktu yang lama untuk mengembangkan resepnya di kilang Martini dan Rossi: minuman itu sedang dikembangkan dari tahun 1890 hingga 1900.

Vermouth kering yang kuat pada awalnya tidak diterima oleh pengguna, tetapi lama-kelamaan, alkohol seperti itu menjadi salah satu produk penyulingan yang paling popular. Hasilnya, varietas ini dianugerahkan lebih dari 40 anugerah, termasuk lambang dari raja-raja Belgia, Perancis dan Itali..

Pengeluar juga menjaga penduduk wilayah utara Eropah, di mana kehangatan dan matahari jarang menyenangkan dengan kehadiran mereka, dan melepaskan Doro vermouth - alkohol dengan nota sitrus, madu dan vanila. Sejambak unik membangkitkan perasaan kehangatan dan dikaitkan dengan selatan.

Syarikat ini juga menghasilkan minuman yang lebih kuat, seperti Bitter dan Martini Spirito, tetapi jenis yang terakhir tidak lagi berlaku untuk vermouth: ia adalah minuman keras yang kuat dekat dengan minuman keras.

Extra Dray boleh dikaitkan dengan semangat penyulingan yang kuat.

Koktel Martini: resipi

Yang paling biasa digunakan ialah Bianco dan Rosso. Mereka sesuai dengan vodka, tonik, jus, jus segar, minuman keras.

Martini dengan vodka

Koktel ini telah mendapat populariti yang luas berkat filem James Bond. Memerlukan beberapa minit untuk memasak. Anda memerlukan 10 ml martini Dry, 40 ml vodka, ais, 1 sudu teh jus lemon yang baru diperah. Dalam pengocok campurkan vodka dengan ais, masukkan martini dan jus lemon. Tuang ke dalam martinka, masukkan zaitun.

Lima puluh lima puluh

Caranya adalah dengan melengkapkan rasa jintan juniper dalam gin dengan kepahitan ringan dari kayu cacing dari martini kering. Perkadaran - 50 ml setiap minuman, ais ditambah sebagai tambahan, dihiasi dengan zaitun atau zaitun.

Negroni

Sekiranya anda ingin merasa seperti orang Itali atau countess, maka anda harus memperhatikan resipi yang ringkas dan sekaligus indah. Es hancur dituangkan ke dalam gelas lebar, martini Rosso, gin, Campari dituangkan berturut-turut dalam bahagian 2: 2: 1

Sekarang masih tinggal perlahan-lahan mengaduk isi gelas dengan sudu dan menikmati minumannya.

Martini dengan sampanye

Pilihan menarik diperoleh dengan menggabungkan minuman dua wanita dengan ais dan jus strawberi. Intinya adalah tepat dalam menuangkan cecair yang tepat di sepanjang dinding gelas tinggi, tanpa mencampurkannya. Pesanan bermula dengan jus dan diakhiri dengan sampanye. Hasilnya adalah koktel manis dengan gelembung effervescent. Anda perlu minum melalui jerami. Gelas itu diisi dengan ketulan ais.

Bianco Sunrise

Pilihan romantis untuk memenuhi waktu subuh terdiri daripada jus oren segar, jus cranberry, Bianco martini. Rasa yang luar biasa dengan nota sitrus dan kayu cacing muncul setelah sejuk, jadi menambahkan ais adalah suatu keharusan.

Video: cara membuat koktel martini

Cara minum Martini Extra Dry

Agar pengalaman pertama dengan Extra Dry vermouth memberikan anda kesan yang cerah dan menyenangkan, kami mengesyorkan agar anda bergantung pada prinsip klasik asas untuk mencuba produk alkohol ini dalam proses penyediaan. Pada mulanya, sebelum menuangkan, jaga suhu minuman. Ia mesti disejukkan hingga 10-12 darjah. Perhimpunan yang lebih panas akan mengecewakan anda dengan aroma yang menyengat, sementara produk supercooled akan menyembunyikan sebahagian besar cita rasa..

Vermouth boleh dituangkan ke dalam gelas khas apabila anda ingin menikmati koktel atau "gelas wiski" yang indah. Pilihan kedua sesuai untuk pengguna yang suka menikmati minuman aromatik tulen atau menambahnya dengan pelbagai jus dan ais. Bagi penggunaannya sendiri, minuman itu diminum dalam teguk kecil dengan mengenali komponen aromatik yang terang..

Apa yang perlu diminum "Martini" dengan

Mana-mana Martini adalah minuman beralkohol yang sempurna. Oleh itu, mereka menghidangkannya sebelum makan. Hampir semua makanan pembuka digabungkan dengannya. Selain itu, kerana kekuatan alkoholnya rendah, martini sangat bagus untuk diminum tanpa makanan ringan..

Sekiranya anda mahu, zaitun dan buah-buahan segar akan menjadi pilihan makanan ringan yang sangat baik. Lebih baik memilih buah-buahan masam, kerana alkohol itu sendiri cukup manis. Gabungan dengan sepotong lemon menunjukkan dirinya dengan sempurna. Beri juga merupakan tambahan yang baik untuk alkohol.

Terdapat satu kombinasi luar biasa yang mesti anda cuba. "Martini" dengan bawang akan menggembirakan semua pencinta penyelesaian bukan standard. Lebih-lebih lagi, gourmet berpengalaman mencadangkan bukan sahaja memakan sepotong bawang, tetapi juga menambahkannya langsung ke minuman. Sebaiknya berikan sedikit masa untuk komponen menggabungkan sifat rasa dan aroma, dan kemudian mencuba. Menurut ulasan, hanya gabungan yang luar biasa.

Potongan buah disyorkan untuk dicelupkan terus ke dalam segelas alkohol. Pilihan yang ideal bergantung pada jenis vermouth.

  • Bianco sesuai dengan buah zaitun, lemon wedge, kiwi, nanas, ceri. Vermouth ini juga dapat dicairkan dengan soda atau tonik tanpa gula. Ini adalah jenis vermouth yang paling popular, disukai dan dihargai oleh para bartender. Rasanya enak dengan pelbagai minuman dan makanan ringan.
  • Rosso - Red Martini paling diminum dengan oren atau ceri. Mereka melembutkan rasa pahit. Perlu diingatkan bahawa ini adalah versi wanita. Manakala lelaki lebih suka mencampurkannya dengan vodka dan memakan lemon.

Bagi hidangan itu sendiri, yang digabungkan dengan vermouth, maka makanan ringan vodka standard tidak sesuai di sini. Letakkan salad ringan, ikan putih atau ikan putih di atas meja dan tidak akan timbul persoalan apa yang harus diminum Martini dengan.