7 rumput madu teratas dari segi hasil madu

Tumbuhan madu adalah tanaman yang digunakan lebah sebagai sumber bahan mentah untuk pengeluaran madu, roti lebah, propolis dan produk sisa lain dari keluarga lebah. Koleksi utama berasal dari bunga tanaman, dari mana lebah mengambil nektar dan debunga, di samping itu, bahan melekit juga dikeluarkan dari pucuk muda dan daun tumbuhan, pokok, semak. Di sini kita akan mempertimbangkan 7 rumput madu yang paling produktif untuk lebah di zon tengah padang rumput, zon padang rumput di Ukraine, Belarus, Siberia, Timur Jauh dari segi hasil madu dari kawasan yang disemai (mengikut urutan menurun). Harus diingat bahawa di ladang lebah khas tanaman madu ini ditaburkan khas untuk lebah..

  1. Kepala bola
  2. Lebam biasa
  3. Burkun
  4. Fireweed berdaun sempit
  5. Porphyry sainfoin
  6. Phacelia tansy
  7. Semanggi putih

1. Mordovnik berkepala bola (tartar, cool, landak thistle, barnyard, shootout)
penuaian madu dari 1 hektar: hingga 1200 kg

Ia memang ramuan tumbuhan yang sangat produktif. Ia sangat tahan terhadap fros dan kekeringan, tidak bersahaja ke tanah - ia tumbuh walaupun di lereng berbatu dan stepa kering akibat panas musim panas. Ketinggian batang adalah dari 0,6 hingga 2 meter. Namun, apabila ditanam, hasil tertinggi diperoleh di tanah hitam atau tanah liat yang disiapkan dengan pengapuran tambahan. Penanaman musim luruh (pada akhir bulan Oktober) memberikan hasil yang terbaik. Tempoh berbunga adalah 30 - 40 hari pada separuh kedua musim panas sepanjang waktu siang. Ini adalah nilai tanaman yang lain: ia memberi nektar apabila tanaman madu lain sudah pudar.

Tatarnik adalah tanaman abadi, dan hasilnya dari segi pengumpulan madu tumbuh selama bertahun-tahun. Penanamannya disyorkan untuk diulang setelah kira-kira 15 tahun..

2. Lebam biasa (blue, blue runnik, thunderbolt)
penuaian madu dari 1 hektar: 400 - 800 kg

Ini adalah rumput pendek, ketinggian batangnya tidak lebih dari 50 cm. Ia memiliki akar seperti batang panjang yang masuk jauh ke bawah tanah, kerana lebam itu menahan sebarang kekeringan. Sangat pilih kasih mengenai pencahayaan dan tumbuh di kawasan terbuka. Tempoh berbunga adalah hingga 2 bulan, dari sekitar Mei hingga Julai. Tumbuhan madu ini, di alam liar, boleh tumbuh di tempat berbatu kering dan juga di tepi jalan. Kekuatannya telah mendapat reputasi sebagai rumpai berbahaya. Walaupun demikian, dalam pemeliharaan lebah itu dianggap tanaman yang berharga, terutama untuk lebah yang ditaburkan, sebagai peraturan, sekali - maka dia sendiri mampu "menahan" wilayah yang diduduki..

Satu lagi ciri lebam adalah bahawa, walaupun nilai bunganya untuk mengumpulkan nektar, secara umum tanaman ini beracun dan tidak sesuai untuk makanan ternakan. Ini juga mempunyai kelebihan: medan lebam dapat melindungi dirinya dari makhluk bertanduk..

3. Burkun (semanggi manis, guryan, semanggi manis) putih dan kuning
penuaian madu dari 1 hektar: 300 - 600 kg

Burkun terdiri daripada dua jenis: putih dan kuning, bergantung pada warna bunganya, sementara koleksi madu dari putih lebih banyak, dan lebih disukai untuk pemelihara lebah. Ramuan melifer ini cukup tinggi, mencapai satu setengah meter.

Ia boleh ditanam hampir di mana sahaja - di antara pokok, di sepanjang landasan kereta api, di tepi jalan - di mana-mana tempat yang boleh dilalui lebah. Secara semula jadi, ia terdapat di dinding dan terutama di dasar jurang, di mana benihnya dibasuh pada musim bunga bersama dengan air cair. Inilah sebab namanya - semanggi manis.

Tempoh berbunga tanaman madu ini adalah 60 hari, dari pertengahan Jun hingga pertengahan Ogos. Tanaman itu berumur dua tahun, jadi anda perlu memastikan bahawa ia menabur di wilayah yang diduduki tanpa digantikan oleh tanaman lain, dan lebah itu sendiri akan mengurus pendebungaannya. Mereka sangat menyukai aroma manis dari bunganya!

4. Fireweed berdaun sempit (teh ivan)
penuaian madu dari 1 hektar: 500 kg

Dalam jadual produktiviti dari segi pengumpulan madu, ia berada di kedudukan keempat di antara rumput madu, tetapi kebanyakan peternak lebah menganggapnya sebagai salah satu tanaman madu yang paling berharga dan bahkan elit. Terdapat legenda mengenai sifat penyembuhan kedua kustard dari daun teh willow dan madu fireweed. Dan itu menormalkan tekanan darah, dan memberi kesan positif pada seksualiti lelaki dan wanita, dan menyembuhkan penyakit virus, dan membersihkan darah...

Teh Ivan adalah ramuan abadi dengan bunga merah jambu terang di batang dengan ketinggian 0,5 hingga 1,5 m. Suka kelembapan dan kesejukan, tumbuh dengan baik dan memberikan banyak nektar dalam keadaan ketika malam sejuk dan siang hari panas, lebih suka tanah liat kaya humus tanah berpasir, ia juga berakar di tanah lembap, tetapi memberikan hasil yang lebih rendah. Ia secara aktif membiak secara vegetatif: rimpang dalam arah mendatar dapat tumbuh hingga 6 meter dan memberi tunas. Teh ivan yang ditanam secara aktif menempati kawasan tersebut selama tiga tahun pertama, kemudian ia dapat diganti dengan tanaman lain.

Fireweed mempunyai salah satu tempoh berbunga terpanjang - lebih dari 60 hari setiap musim dari hari-hari terakhir bulan Jun hingga hari-hari pertama bulan September, dan kadang-kadang bahkan lebih lama..

5. Porphyry sainfoin
penuaian madu dari 1 hektar: 300 - 350 kg

Rumput madu ini mencapai 70 cm tinggi dan sangat menarik untuk lebah berkat aromanya yang halus. Dan bau madu sainfoin agak mengingatkan aroma mawar. Dengan tempoh berbunga yang agak pendek, hanya sekitar tiga minggu, lebah berjaya mendapatkan hasil panen yang lumayan. Sebabnya, antara lain, adalah musim berbunga yang sesuai, yang jatuh pada awal musim panas, ketika tanaman madu musim bunga telah mekar, dan kebanyakan musim panas belum mekar..

The sainfoin suka padang rumput yang terang dan ruang terbuka yang lain. Pada masa yang sama, ia tidak bertolak ansur dengan kekeringan dan fros dengan baik. Ia tumbuh dengan buruk di tanah yang habis, jadi tidak disarankan menanamnya setelah tanaman seperti bunga matahari, rapeseed, jagung.

6. Phacelia tansy (ungu tansy)
penuaian madu dari 1 hektar: dari 300 kg

Tumbuhan herba tahunan ini setinggi 60 - 70 cm dan digunakan sebagai tanaman madu dan sebagai tanaman hiasan. Tempoh berbunga adalah 5 hingga 8 minggu, phacelia mekar kira-kira 6 minggu selepas penanaman. Peternak lebah yang berpengalaman sering mempraktikkan 2 - 3 menyemai rumput beranak ini setiap musim, kerana hasil madu dari itu dapat mencapai 1000 kg per hektar.

Phacelia mentolerir fros dengan baik, jadi penanaman pertama dapat dilakukan pada awal musim bunga, secepat salji mencair. Dia tidak bersahaja, tetapi untuk berbunga lebih baik, dia disarankan ke tempat-tempat yang terbuka ke bawah sinar matahari..

Antara sifat berguna phacelia adalah kemampuan melepaskan racun kulat yang menekan kulat dan flora berbahaya lain, serta menarik, selain lebah madu, serangga pemangsa yang memusnahkan perosak.

7. Semanggi putih (shamrock, trinity, warna madu)
penuaian madu dari 1 hektar: 40 - 100 kg

Ini adalah ramuan beraneka ragam yang merayap di tanah dengan jangka waktu berbunga panjang yang meliputi seluruh musim panas. Tetapi musim berbunga yang paling aktif untuk tanaman madu ini adalah 30 hari dari sekitar pertengahan bulan Jun. Suka tanah lembap, dengan bermulanya hari kering, bunganya berhenti mengeluarkan nektar.

Ivan - teh berdaun sempit - tanaman madu

Ivan - teh berdaun sempit - Chamerion angustifolium (L.) Holub. Tumbuhan hutan herba dan pokok renek - tanaman madu.
Teh Ivan adalah ramuan abadi dari keluarga fireweed (Onagraceae), setinggi 60-120 cm dengan batang silinder tegak rendah. Daun teh ivan adalah sessile bergantian, berbentuk pisau pembedah, runcing, hijau gelap, hijau kebiruan di bawah, bunga ungu-merah jambu, dikumpulkan dalam raceme terminal panjang. Sebiji teh ivan dengan empat kelopak. Calyx adalah dalam, empat bahagian, lapan stamen, putik dengan stigma empat bahagian dan ovari bawah. Buahnya adalah kapsul berbentuk pod tetrahedral panjang. Biji teh Ivan banyak, dengan seberkas putih yang lembut.

Teh berdaun sempit Ivan mempunyai tempoh berbunga yang panjang (1-2 bulan), dan bunga - banyak nektar. Semasa berbunga, satu bunga melepaskan dari 0,46 hingga 25,0 mg. Produktiviti madu dari teh willow mencapai 350-500 kg / ha. Produktiviti madu satu tumbuhan - 0,79 g, satu bunga - 9,8 mg.

Teh Ivan juga mempunyai kandungan debunga yang tinggi.

Teh Ivan sering tumbuh bersama dengan raspberi di kawasan penebangan segar dan kawasan terbakar. Di kawasan taiga di bahagian Eropah dan Siberia, gatal-gatal kawalan menunjukkan hasil madu setiap hari hingga 10–14 kg. Cukup meluas di seluruh Zon Bumi Bukan Hitam. Selalunya membentuk tebal berterusan. Di banyak tempat, ia adalah salah satu tanaman pelbagai jenis utama. Ia tidak sama dalam pengedaran dan produktiviti madu.

Mekar dari bulan Jun hingga Ogos. Lebah sangat aktif dalam tanaman teh Ivan yang berbunga.
Madu Fireweed dalam bentuk cair berwarna telus, dengan warna kehijauan, dalam keadaan mengkristal ia hampir putih. Jisim seperti lemak halus dan cepat mengkristal. Aromanya sangat halus, tetapi lemah dinyatakan, rasanya menyenangkan. Telah lama digunakan sebagai agen penenang, anti-radang dan pembungkus untuk gastritis dengan keasidan tinggi, ulser gastrik dan ulser duodenum. Mereka berjaya dirawat kerana penyakit tekak, sembelit, penyakit kronik organ dalaman. Dalam perubatan Tibet, ia digunakan untuk penyakit pada selaput lendir dan kulit. Madu ini merangsang hematopoiesis dan meningkatkan sifat pelindung badan, dan larut dalam air suam mempunyai kesan yang baik terhadap insomnia dan sakit kepala, menormalkan aktiviti usus, berguna untuk ibu menyusu.

Teh Ivan adalah tumbuhan perubatan. Teh Ivan telah lama dikenal di Rusia sebagai "teh Koporsky". Teh dibuat dari daunnya, yang sangat laris di luar wilayah provinsi Petersburg. Fireweed berdaun sempit mempunyai kesan astringen, hemostatik, pencahar ringan, emolien, penyembuhan luka dan kesan soporium yang lemah. Penyerapan air ramuan diambil secara dalaman untuk sakit kepala dan insomnia dan sebagai ubat rahim. Daun cincang disapu pada luka.

Fireweed atau teh Ivan berdaun sempit

Teh Ivan atau fireweed adalah ramuan abadi dengan ketinggian 50 cm -150 cm, dengan daun panjang dan sempit serta bunga merah ungu-merah yang indah, yang disusun dalam berus memanjang. Ia tumbuh di seluruh hemisfera utara. Di wilayah Rusia, ia diedarkan di bahagian Eropah dan Siberia. Ia tumbuh dengan baik pada pembersihan dan setelah kebakaran selama 3 tahun, maka tanaman lain menggantikannya. Mudah menyesuaikan diri dengan pelbagai jenis tanah. Tanah basah dan cuaca sejuk baik. Di kawasan paya, fireweed memberikan nektar kurang, dan menyukai tanah liat yang lebih kaya dengan humus, dan juga di tanah berbatu berpasir. Pembungaan berlangsung dari akhir bulan Jun hingga September (sebelum kedatangan fros).

Nektar disembunyikan oleh bahagian atas ovari yang berdaging hijau, di mana hujan tidak turun dan terdapat akses percuma untuk serangga. Lebah madu, lebah, lalat, kupu-kupu dan serangga lain dengan senang hati mengunjungi bunga-bunga Ivan-tea, yang mempunyai serbuk sari kehijauan yang indah, yang bijirinnya diikat oleh benang melekit. Bunga tidak berbau.

Hari-hari yang hangat dan malam yang sejuk menghasilkan banyak nektar. Fireweed memberi lebah aliran madu lebih lama daripada semanggi. Untuk sebahagian besar musim panas (Julai dan Ogos), bunga melepaskan nektar, walaupun dalam angin utara yang sejuk, apabila semua nektar dari linden dan semanggi berhenti. Tetapi tidak selalu mungkin untuk bergantung pada rasuah dari fireweed: hujan lebat pada musim bunga dan musim panas yang kering boleh memberi kesan buruk kepada tanaman. Malangnya, tempat terbaik untuk mendapatkan madu dari fireweed sukar dijangkau..

Fireweed honey adalah warna kehijauan yang paling ringan dan paling manis, transparan, dengan aroma ringan, rasa pedas yang halus.

Teh Ivan, seperti tanaman madu, dapat menduduki peringkat pertama di antara tanaman herba di hutan dan di ladang.

Fireweed berkembang biak dengan dua cara: dengan biji buah dan menggunakan sistem akar..

Buah (kapsul) mengandungi sebilangan besar biji berbulu. Apabila kotak terbuka, maka, berkat rambut, benih terbang seperti payung terjun dari jarak jauh.

Akar fireweed boleh sampai 6 meter. Sekiranya tanaman tumbuh di tempat teduh, maka ia cepat layu dan gugur. Kemudian melepaskan akar panjang yang besar untuk keluar dari bayangan. Semakin terang cahaya, semakin terang warna teh Ivan. Selepas kebakaran, fireweed dapat tumbuh dengan padat bukan dari biji, tetapi dari rimpang.

Jadi di sini mereka adalah "Parachutes of Happiness", yang kami tangkap semasa kecil! Ternyata ini adalah benih-benih fireweed!

Fireweed adalah tanaman madu yang paling berharga! Setiap peternak lebah mengalami kegembiraan yang nyata bekerja di peternakan lebah di mana teh Ivan tumbuh berdekatan!

Fireweed sangat biasa digunakan dalam perubatan alternatif! Teh yang hebat, pelbagai infus dan decoctions dibuat daripadanya, yang menyumbang kepada rawatan virus dan penyakit.

Jenis teh Ivan dan sifatnya yang pelbagai

Sifat madu yang bermanfaat telah lama diketahui. Ini digunakan dalam perubatan rakyat, digunakan untuk membuat kosmetik, dan ditambahkan pada makanan dan minuman. Pada masa yang sama, terdapat banyak jenis madu, dan masing-masing mempunyai ciri unik. Rasa, bau, penampilan, sifat perubatan produk peternakan lebah bergantung secara langsung pada tanaman madu - tanaman dari mana madu dibuat.

Dalam perubatan rakyat, madu fireweed, produk yang tanaman madunya adalah tumbuhan perubatan Ivan-tea, sangat dihormati. Keistimewaan tumbuhan ini secara signifikan meningkatkan kegunaan madu yang dihasilkan berdasarkannya. Di samping itu, produk lebah, tanaman madu yang dimakan api, dibezakan dengan warna putih susu yang tidak biasa dan rasa yang sangat halus..

Penerangan mengenai tanaman

Teh Ivan adalah tumbuhan pelbagai jenis yang mekar pada awal bulan Julai. Batang fireweed cukup tinggi - panjangnya boleh mencapai dua meter. Semasa berbunga, tanaman ini menarik perhatian kerana sebilangan besar bunga kecil di batangnya. Mereka berwarna ungu pucat, merah jambu pucat, atau putih. Ketinggian batang membolehkan tanaman madu ini naik di atas ramuan lain..

Serbuk sari api mempunyai warna kuning-hijau. Ia tepu dengan sebilangan besar unsur surih dan asid amino, yang menjadikan produk ini sangat berguna. Sebelumnya, di wilayah Empayar Rusia, teh Ivan digunakan sepenuhnya, sebagai minuman.

Pengedaran dan jenis teh Ivan

Rumput beraneka bunga dijumpai di mana-mana di Belahan Utara. Di Persekutuan Rusia, kawasan ini paling sering dijumpai di hutan konifer dan luasnya Siberia. Raspberi liar sering tumbuh di kawasan kejiranan.

Fireweed tidak bersahaja - ia berakar pada batu pasir, tali pinggang hutan, gambut, kawasan kering dan paya. Kelazimannya disebabkan oleh bentuk dan berat biji - mereka dibawa oleh angin dalam jarak jauh. Oleh itu, populasi tanaman dijaga dengan stabil.

Teh Ivan bukan sahaja tanaman madu musim panas yang baik, tetapi juga makanan ternakan yang popular. Atas sebab ini, ia ditanam secara aktif - setelah menyediakan nektar pada pucuk api, fireweed digunakan untuk memberi makan ternakan.

Terdapat empat jenis teh Ivan, yang paling sesuai sebagai tanaman madu. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Daun sempit

Fireweed berdaun sempit adalah ramuan abadi dengan penampilan klasik. Bunga dari spesies ini diwarnai dengan warna merah jambu yang berbeza. Ketinggian rata-rata batang adalah 1.5 meter. Sepertiga batang diduduki oleh perbungaan.

Spesies ini baik sebagai tanaman madu kerana nektar di dalam bunga dilindungi dari hujan. Di samping itu, mana-mana baka lebah dapat mengumpulkannya..

Pembungaan daun kering berdaun pendek bermula setahun selepas penanaman. Ia berlangsung hampir dua bulan. Dalam tempoh ini, koloni lebah mengumpulkan sejumlah besar nektar, terutama semasa mekar..

Paya

Marsh Ivan-tea adalah ramuan abadi yang aktif tumbuh di benua Eurasia. Adalah mudah untuk meneka bahawa spesies ini terutama tumbuh di kawasan paya..

Penampilan rawa api tidak biasa. Ia jauh lebih pendek daripada jenis tanaman berdaun sempit. Rata-rata, panjang batang teh Ivan rawa adalah 60 cm. Daun dan perbungaan juga lebih kecil dari biasanya. Julat warna perbungaan diwakili oleh warna merah jambu pucat dan warna putih susu.

Walaupun penampilannya tidak bertuliskan, tanaman ini adalah tanaman madu yang baik untuk lebah. Ia mekar untuk masa yang lama dan memberikan banyak nektar..

Gunung

Teh Ivan gunung kelihatan seperti loceng. Ia tumbuh di seluruh daratan, memberi keutamaan di selatan Siberia. Ia juga dapat ditemui di hutan-hutan ringan dan di antara taman-taman yang digeruni..

Ketinggian batang gunung api tidak melebihi satu meter. Tidak seperti varieti rawa, ia mempunyai daun yang lebar. Perbungaan diwakili oleh loceng merah jambu kecil di bahagian atas batang.

Pelbagai gunung jarang ditanam dengan sengaja. Biasanya disemai dengan sendirinya dan bertindak sebagai rumput yang berguna, tetapi berlemak.

Berbulu (berbulu)

Shaggy fireweed adalah salah satu jenis teh Ivan liar yang paling biasa. Ia lebih memilih kawasan dengan kelembapan tinggi dan disemai di sepanjang tebing badan air, di hutan rawa, di parit.

Teh berbulu Ivan adalah semak tebal dari tanaman tinggi. Varieti ini mempunyai bunga yang lebih sedikit daripada yang lain. Walau bagaimanapun, mereka sangat terang - ungu atau merah jambu ungu.

Rumput ini tidak perlu ditanam. Apiary berhampiran belukar fireweed yang lusuh sudah menghasilkan sejumlah besar madu fireweed.

Produktiviti madu

Waktu berbunga teh Ivan, bergantung pada jenis rumput, berlangsung dari satu setengah hingga dua bulan. Selama ini, koloni lebah mengeluarkan hingga 600 kilogram madu per hektar ladang. Juga, produktiviti madu bergantung pada usia tanaman. Menjelang akhir kitaran hidup, fireweed menghasilkan kurang nektar, yang mengurangkan jumlah jisim madu yang diekstrak.

Ciri rasa produk siap dipengaruhi oleh keadaan cuaca. Dalam cuaca panas dan udara lembap, kandungan gula nektar mencapai nilai maksimumnya.

Fireweed berdaun sempit adalah tanaman madu yang paling produktif. Lebih-lebih lagi, dia adalah pemimpin bukan sahaja antara jenis teh Ivan lain, tetapi juga ramuan musim panas.

Pengumpulan nektar oleh koloni lebah harus dilakukan pada waktu pagi. Pada masa inilah fireweed melepaskan nektar dengan jumlah terbesar. Sangat mudah untuk mengesan karya koloni lebah di atasnya - bunga api hijau pucat muncul di sarang.

Sejurus selepas keluar dari sarang lebah, madu fireweed mempunyai warna hijau muda. Ia telus, likat, memancarkan aroma herba ringan. Sekiranya dipanaskan sedikit, produk akan menjadi kuning..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Seperti yang telah disebutkan, sifat perubatan madu fireweed adalah unik, kerana ia menggabungkan sekumpulan bahan berguna dari tanaman itu sendiri dan ciri-ciri produk lebah. Atas sebab ini, ia digunakan untuk merawat:

  • penyakit sistem kardiovaskular dan genitouriner;
  • penyakit gastrousus;
  • viral, berjangkit dan selsema;
  • masalah penyusuan;
  • pelbagai luka.

Untuk tujuan pencegahan, produk ini digunakan semasa perut kosong, dua kali sehari. Dua sudu madu fireweed sehari cukup untuk menyokong badan dan meningkatkan daya tahan tubuh.

Sebagai tambahan kepada tujuan perubatan, produk lebah dari teh Ivan digunakan secara aktif dalam bidang kosmetologi. Ia adalah ramuan dalam banyak produk penjagaan kulit. Penggunaan kosmetik sedemikian memberikan warna kulit yang tinggi..

Dalam memasak, madu fireweed digunakan bersama dengan jenis produk lain. Ia ditambah dengan pelbagai gula-gula, sos, roti bakar..

Secara amnya, madu fireweed bukan hanya enak, tetapi juga produk yang sangat sihat. Ia bukan ubat mujarab untuk semua penyakit, tetapi dapat membantu meningkatkan imuniti dan memulihkan tubuh setelah penyakit..

Teh Ivan dan jenis bunga api yang lain

Tumbuhan madu Ivan-tea adalah salah satu wakil keluarga fireweed, yang menyediakan koleksi debunga dan madu yang baik di zon hutan. Ramuan abadi ini mekar pada bulan Julai bersama dengan tanaman lain di wilayah Rusia, yang penting untuk mendapatkan madu yang dapat dipasarkan..

Pembahagian dan jenis

Teh Ivan diketahui oleh ahli botani sebagai daun bunga berdaun sempit. Kilang ini adalah tanaman madu yang sangat baik bersama dengan ahli keluarganya yang lain..

Rumput liar terbesar terdapat terutamanya di Wilayah Bumi Bukan Hitam. Di sini, teh willow tumbuh dengan banyak di tempat yang teduh dan lembap - di rawa gambut, di tepi hutan. Di kawasan yang terbakar, rumput membiak dengan cepat, memenuhi wilayah subur selama tiga hingga lima belas tahun, sehingga digantikan oleh tanaman liar yang lebih agresif seperti raspberry liar atau meadowsweet.

Fireweed berdaun sempit sangat penting untuk pemakan api. Dari kawasan tebalnya, koloni lebah membawa 10 hingga 14-15 kilogram madu yang dapat dipasarkan setiap hari, serta jumlah debunga yang mencukupi. Ia ditanam khas di wilayah zon berhampiran..

Jenis fireweed lain, berharga dari segi koleksi madu:

  • paya;
  • gunung;
  • berbulu.

Daun sempit (ivan-tea)

Ramuan perennial ini mempunyai batang tegak yang sangat lezat, ditutup dengan daun selendang sempit bergantian. Perbungaan memanjang longgar tertumpu di bahagian atas dalam bentuk berus sepanjang 10 hingga 45 sentimeter. Ketinggian teh Ivan adalah dari 1 hingga 1.5 meter (kadang-kadang tumbuhan mencapai pertumbuhan manusia!).

Setiap bunga mempunyai empat kelopak berwarna ungu-merah jambu atau merah jambu pucat. Nectar tersedia untuk semua jenis lebah, tetapi terletak di cincin berdaging, dilindungi dari hujan langsung.

Perbungaan pertama mekar pada tahun kedua kehidupan, bermula pada akhir bulan Jun. Berbunga panjang - sehingga akhir bulan Ogos, dekad pertama bulan September. Nectar menonjol sebanyak mungkin pada saat mekar, dan apabila berus memudar, ia menjadi kurang.

Paya

Tumbuhan madu rawa api juga merupakan ramuan yang banyak terdapat di Eurasia. Terdapat di hutan dan tundra, sangat jarang dijumpai di zon padang rumput.

Rumput lebih suka kawasan paya dan kawasan hutan paya. Ia dibezakan oleh batang bercabang kecil yang tegak, puber di bahagian atas. Ketinggian maksimum - hingga 80 sentimeter.

Daunnya kecil, bertentangan dengan bentuk pisau pembedah. Bunga berwarna merah jambu pucat atau keputihan terdapat di bahagian atas dahan dan batang.

Gunung

Mountain fireweed adalah ramuan abadi yang tumbuh di kawasan lapang, tepi hutan, di kawasan hutan Eurasia. Dijumpai di selatan Siberia dan Sakhalin. Kadang-kadang, jenis api ini menyerang penanaman budaya taman dan kebun..

Ketinggian rumput maksimum ialah 1 meter. Batangnya tegak, sering bercabang di pangkal. Daun bertentangan, berbentuk pisau pembedah. Batangnya ditutup dengan rambut.

Bunga kecil berwarna merah jambu dikelompokkan di axil daun atas. Struktur kelopak berbentuk loceng.

Berbulu (berbulu)

Berbagai jenis fireweed (berbulu) yang biasa terjadi di Eurasia - terdapat banyak di hutan lembap, parit, dan tebing sungai. Ramuan abadi ini dengan cepat menggantikan tumbuh-tumbuhan asli, membentuk rimbunan yang sangat lebat.

Ia dicirikan oleh batang tegak, bercabang tinggi, tinggi, ditutup dengan rambut yang berlimpah. Ketinggian tanaman dari 50 cm hingga 1.5 meter.

Daun tanpa petioles, bertentangan, berbentuk pisau pembedah dengan tepi bergerigi. Bunga kecil berwarna ungu-merah jambu, diletakkan satu persatu di gandar daun atas.

Agroteknik

Tumbuhan madu Fireweed, yang ditanam khas berhampiran pucuk api. Ini dilakukan oleh biji dan keturunan yang diperoleh dari rimpang tanaman yang menjalar..

Kawasan yang cukup lembap dipilih untuk penanaman, bisa berbatu (fireweed berakar dengan baik di tanah yang begitu kompleks).

Keturunan diambil dari tanaman induk dan ditanam dalam barisan.

Kaedah kedua ialah pembiakan benih. Untuk ini, anak benih ditanam pada musim bunga. Satu bahagian gambut yang dihancurkan, humus dan pasir sungai halus diambil. Campuran dituangkan ke dalam kotak yang dipasang di ambang tingkap.

Benih disemai di atas tanah berpasir yang disenyawakan, dengan ringan menekannya ke tanah. Sebagai alternatif, taburkan humus di bahagian atas dengan ketebalan 0,3-0,5 cm.

Pada suhu bilik, anak benih muncul pada hari ketiga. Mereka disiram secara berkala sehingga muncul tiga hingga empat daun. Kemudian mereka dipindahkan ke dalam bekas yang lebih luas. Pendaratan di tanah terbuka dilakukan pada awal musim bunga dalam cuaca mendung dan lembap.

Produktiviti madu

Pelepasan nektar maksimum diperhatikan pada separuh pertama hari, dan intensiti berbunga secara langsung bergantung pada suhu udara dan kelembapan tanah. Petunjuk optimum: kelembapan 50% pada suhu +28 darjah Celsius.

Tempoh berbunga ditentukan oleh keadaan muka bumi dan keadaan cuaca. Secara purata, ini adalah dari 60 hingga 70 hari. Mekar yang kuat berlangsung sehingga dua minggu.

Semua jenis fireweed tidak dapat diramalkan dari segi hasil madu - mungkin berbeza bergantung pada tahun. Teh Ivan adalah tanaman madu, membawa 300 hingga 600 kilogram madu yang dapat dipasarkan dari satu hektar ladang lebat selama musim menuai. Dalam tahun-tahun yang tidak menguntungkan, pengumpulan nektar turun menjadi 20 atau bahkan 9 kilogram per hektar!

Hasil kerja lebah pada fireweed dapat dilihat oleh debunga hijau pucat (pollen) yang muncul di sarang lebah.

Madu yang dipam keluar dari sarang lebah mempunyai warna kehijauan, ketelusan yang baik, rasa yang menyenangkan dan aroma herba halus. Dalam proses penghabluran, butiran keputihan terbentuk, menyerupai salji dalam bentuk dan struktur. Apabila dipanaskan, madu yang dikristal bertukar menjadi kuning.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sukar untuk mencari madu fireweed dalam bentuk monofloral di pasaran - pada musim panas tumbuhan lain tumbuh dengan banyak. Produk, yang komposisi dekat dengan komponen tunggal, diperoleh dengan memindahkan api.

Madu Fireweed ditunjukkan dalam perubatan rakyat:

  • untuk rawatan sistem pencernaan (mempunyai sedikit kesan antispasmodik);
  • sebagai agen anti-radang untuk adenoma, radang ureter;
  • untuk menormalkan penyusuan pada wanita yang menyusu;
  • sebagai ubat tonik dan anti-sejuk.

Kongsi pautan ke artikel ini di rangkaian sosial:

Teh Ivan atau fireweed, tanaman madu musim panas yang indah dari flora hutan herba yang mekar pada akhir bulan Jun dan awal Julai dan mempunyai produktiviti madu yang tinggi.

Teh Ivan berdaun sempit adalah ramuan abadi genus Ivan-tea (Chamerion) dari keluarga Cyprus (Onagraceae). Tinggi 50-150 (hingga 200) cm. Ia mempunyai rimpang tebal yang menjalar. Banyak tunas tambahan berkembang pada akar menegak dan mendatar, yang menyumbang kepada pembiakan vegetatif yang cepat.

Batang tegak, bulat, sederhana, berkilau, berdaun lebat.

Daun berselang-seli, sessile, kadang-kadang dengan tangkai daun yang sangat pendek, sederhana, lancer linear, runcing, meruncing ke pangkal, meruncing ke pangkal, kadang-kadang hampir bulat, panjang 4-12 cm, lebar 0,7-2 cm, bergigi glandular halus atau keseluruhan, hijau gelap di atas, berkilat, hijau kebiruan di bawah, ungu-merah, kadang-kadang merah jambu pucat.

Bunga dengan perianth ganda, empat anggota, biseksual, berdiameter 2,5-3 cm, dikumpulkan dalam racem apikal langka sepanjang 10-45 cm, merah jambu pucat, jarang berwarna putih. Cincin nektar terletak di sekitar tiang. Mekar dari awal separuh kedua musim panas selama 30-35 hari. Biji-bijian debunga berbentuk tiga liang, berbentuk bulat. Diameter 4.8-8.4 mikron. Dalam garis besar dari tiang, mereka berbentuk bulat-segitiga, dengan pori-pori yang jelas, dari khatulistiwa, mereka bulat. Pori-pori berbentuk bulat, intra-rim, berdiameter 17-20 µm. Membran liang kental. Lebar mesoporium adalah 61.2-68.8 µm. Exine di tengah mesoporum tebal 1,6-1,8 µm, di sekitar pori-pori ia menebal menjadi 7 µm. Arca itu nipis, licin dan kental. Warna debunga berwarna kuning-hijau.

Buahnya adalah kapsul yang lembut dan sedikit melengkung menyerupai buah. Benih berwarna glabrous, bujur, dengan rambut putih panjang dan nipis di atas. Buah masak pada bulan Ogos - September.

Teh Ivan tumbuh di seluruh Hemisfera Utara. Di wilayah Rusia, ini biasa terjadi di kawasan hutan konifer di Eropah dan Siberia.

Ia tumbuh di tempat berpasir kering di hutan ringan, sering di kawasan pembukaan dan tepi hutan, di sepanjang tambak kereta api dan parit, dekat tanaman, dekat air, di tanah lembap. Selalunya tumbuh dengan raspberi. Benih kecil berambut panjang dibawa angin dalam jarak jauh, tetap dapat digunakan selama beberapa tahun.

Tumbuhan ini adalah makanan yang baik untuk ternakan (dimakan segar dan diperbudak) dan tanaman madu musim panas yang sangat baik.

Teh Ivan biasanya mekar pada akhir bulan Jun dan awal Julai (satu atau dua minggu kemudian daripada semanggi) dan mekar hingga dekad pertama bulan September. Produktiviti madu mencapai 600 kg atau lebih per hektar tebal (tetapi dengan usia tanaman ia jatuh, dan menjelang akhir hayatnya memudar), lebih-lebih lagi, satu bunga memberikan 15 mg nektar, dan satu (biasanya yang pertama) hingga 26 mg. Nektar dikuasai oleh glukosa dan fruktosa. Kandungan gula nektar sangat bergantung pada keadaan cuaca: misalnya, pada suhu tinggi dan kelembapan relatif rata-rata (keadaan yang paling baik), kandungan gula dalam nektar adalah 4 hingga 6 mg, dalam cuaca sejuk dan kelembapan tinggi ia turun menjadi 1.3-2.3 mg gula dari satu bunga. Madu telus berair dengan warna kehijauan, rasa halus. Menghablur segera setelah mengepam dengan biji-bijian putih salji yang besar. Serbuk sari berwarna hijau terang. Di antara tumbuhan pelbagai tumbuhan flora hutan, teh daun willow berdaun sempit boleh diletakkan di tempat pertama.

Madu Fireweed dalam bentuk cair berwarna telus, dengan warna kehijauan, dalam keadaan mengkristal ia hampir putih. Jisim seperti lemak halus dan cepat mengkristal. Aromanya sangat halus, tetapi lemah dinyatakan, rasanya menyenangkan. Telah lama digunakan sebagai agen penenang, anti-radang dan pembungkus untuk gastritis dengan keasidan tinggi, ulser gastrik dan ulser duodenum. Mereka berjaya dirawat kerana penyakit tekak, sembelit, penyakit kronik organ dalaman. Dalam perubatan Tibet, ia digunakan untuk penyakit pada selaput lendir dan kulit. Madu ini merangsang hematopoiesis dan meningkatkan sifat pelindung badan, dan larut dalam air suam mempunyai kesan yang baik terhadap insomnia dan sakit kepala, menormalkan aktiviti usus, berguna untuk ibu menyusu.

cergey_p

Projek

pemakan api

Faktor-faktor yang mempengaruhi sifat-sifat melliferous teh ivan.

Teh Ivan di wilayah utara adalah salah satu tanaman melifer utama yang tumbuh liar..

Ini adalah tumbuhan herba dengan batang mati untuk musim sejuk dan rimpang abadi..

Membentuk tebal tebal berterusan. Dia memiliki banyak biji dan mereka, kerana masa pubernya, mudah dibawa oleh angin dalam jarak jauh. Apa yang membantu pihak bomba mengembangkan kawasan yang dibebaskan dari hutan dengan cepat - penebangan dan pembakaran. Sebagai tambahan kepada dua sifat ini, teh willow mempunyai nilai lain untuk peternakan lebah - masa berbunga yang panjang. Bunga-bunganya dalam daun panik yang longgar berkembang secara beransur-ansur selama sebulan atau lebih. Dan ini memberinya produktiviti nektar dari 150 hingga 400 kg per hektar. Oleh itu, mereka menulis dalam buku rujukan tentang tanaman madu. (1) Dan peternak lebah bergantung pada data ini ketika menghitung produktivitas tanah madu di sebuah peternakan.

Tetapi ia tidak selalu berjalan dengan sempurna. Faktanya ialah produktiviti nektar dari daun willow-herb sangat berbeza bergantung pada keadaan tumbuh dan, pertama sekali, pada keadaan cuaca. Keadaan dengan cuaca hangat, lembap dan hujan lebat semasa berbunga dengan suhu malam lebih dari 17 darjah dianggap ideal. Sekiranya suhunya lebih rendah, produktiviti bunga turun dengan mendadak dan hampir tidak ada nektar, walaupun lebah aktif mengusahakan bunga, tidak ada keuntungan di sarang kawalan. Selanjutnya, rata-rata, satu bunga mekar selama 2 hari dalam cuaca kering yang hangat dan 3-4 hari dalam cuaca hujan yang sejuk.

Menurut data saya, korelasi nektar yang dibawa oleh lebah adalah maksimum dengan suhu tanah yang 5-7 hari yang lalu. Maksudnya, dalam 5-7 hari nektar "matang", yang tercermin dalam membawa ke sarang kawalan..

Faktor cuaca menentukan 95% tahap pengaruh dari faktor lain. (2) Di samping itu, penting di mana tumbuh-tumbuhan willow tumbuh, di kawasan pembukaan atau di lahan gambut. Menurut (2), rata-rata 600 kg per hektar dicapai di lahan gambut, sementara di kawasan pembukaan lain, indikator rata-rata adalah 353 kg per hektar (data yang diperoleh di bawah kondisi BSSR, wilayah Minsk). Di samping itu, semua data ini dikira untuk lekukan berterusan, dan di ladang rumput semula jadi, ramuan willow meliputi tanah dari 0,3 hingga 77%. Jadi produktiviti nektar akan berbeza dari 0.2 hingga 573 kg per hektar. Saya juga melihat bahawa gumpalan teh ivan di ladang yang sama dengan keadaan pencahayaan yang sama mekar pada masa yang berlainan dengan jeda 2 minggu. Nampaknya terdapat dua bentuk yang berbeza dalam populasi tempatan: mekar awal dan akhir.

Dalam foto di sebelah kiri - bentuk terlambat baru mula mekar, di sebelah kanan - yang awal telah melarutkan lebih dari 2/3 dari panel. (foto itu diambil pada waktu pagi, pada waktu petang bayangan akan jatuh terutama pada yang awal, dan ada tirai di sisi selatan bentuk akhir, tidak ada bayangan sama sekali, tetapi masih mekar kemudian, jadi ini bukan pengaruh luaran). Dan kehadiran kedua-dua bentuk pada masa yang sama dalam ramuan sangat memperluas koleksi madu. Itu membolehkan anda mengumpulkan sedikit madu dalam tahun yang sangat tidak menguntungkan (seperti ini).

1. Yurash N.I. Tumbuhan tanaman madu. Rostov-on-Don. Phoenix. 2012.185s.

2. Klimenkova E.T. dan koleksi madu lain dan koleksi madu. Mn. Urajay. 1980.280an.

Teh Ivan Daun Sempit - tanaman madu

Sekiranya ada api di hutan, tentu salah satu tanaman pertama di abu, tentu saja adalah teh Ivan. Mungkin ini kerana bijinya cukup ringan, dan oleh itu dibawa angin jauh. Ia tumbuh dengan baik di abu, mendiami kawasan gurun. Dalam keadaan cahaya yang baik, bunga pertama akan muncul dalam dua atau tiga tahun. Selalunya di kawasan gurun, padang rumput atau pembukaan hutan, anda dapat menemui bunga merah jambu yang terang ini.

Selalunya teh Ivan keliru dengan relatifnya. Namun, anda tidak boleh melakukan ini, bunga mekar dengan cara yang sama sekali berbeza, walaupun secara luarannya sangat serupa dengan teh Ivan. Daun teh Ivan juga berbeza, di mana api lebih tajam, dengan cengkih kecil di tepinya. Bunga kedua-dua tumbuhan ini juga sangat baik. Dalam fireweed mereka jauh lebih kecil, dan tidak sekilas teh Ivan, kadang-kadang anda bahkan dapat menemui bunga putih.

Di lembangan Amur, teh Ivan adalah salah satu tanaman madu yang terbaik dan paling meluas. Fakta yang menarik ialah tanaman yang tumbuh di kawasan yang terbakar menghasilkan lebih banyak nektar. Tumbuhan yang tumbuh di lebih banyak wilayah utara juga mempunyai produktiviti yang lebih tinggi..

Menurut pemerhatian, kita dapat mengatakan bahawa pada suhu udara rata-rata 26 darjah Celsius, satu bunga memancarkan 5,0 hingga 7,0 miligram gula, ini pada kelembapan normal. Dengan penurunan kelembapan yang terkandung di udara, kandungan gula juga turun, dan kemudian sama dengan 0.3 miligram.

Secara purata, satu hektar dapat menuai 150 hingga 550 kilogram madu. Kadar pengumpulan madu tertinggi diperhatikan di daerah Oluchensky, Nanaisky, dan Komsomolsky. Di sepanjang lembah sungai seperti Anyui, Amgun dan Guru.

Sekiranya keadaan cuaca yang baik diberikan, maka sarang terkuat dapat mengisi tiga hingga enam kilogram dalam sehari..

Sekiranya kita mempertimbangkan bahagian selatan dan tengah Primorye, maka di sini teh Ivan bukanlah tanaman madu yang penting, kerana pelepasan nektar sangat rendah, dan kawasan penanamannya juga tidak besar, oleh itu ia tidak menarik bagi lebah. Di Pulau Sakhalin, Wilayah Kamchatka, Wilayah Magadan dan wilayah utara, tumbuh dengan banyaknya, membentuk seluruh ladang, sebagai peraturan, ia mengeluarkan nektar dengan banyak sekali.

Lebah dibawa ke sini dari selatan Primorsky Krai untuk menyuap lebah, untuk mendapatkan madu untuk dijual. Berkat ini sederhana, tidak memakan masa, kerana rasuah, manipulasi yang agak pendek, peternak lebah mempunyai peluang untuk meningkatkan produktiviti pemeliharaan lebah mereka dengan ketara.

Contoh pergerakan pemakan api yang sama adalah eksportnya dari Primorsky Krai ke utara Wilayah Amur, di mana raspberry mekar dengan banyak. Oleh itu, pada saat linden mekar, sari api sudah ada di sikatnya dari 30 hingga 60 kilogram madu di setiap koloni lebah..

Sebilangan besar penduduk Timur Jauh mengetahui teh Ivan. Mari beri penerangan ringkas. Teh Ivan adalah tanaman abadi dengan akar bercabang yang kuat. Ia mencapai ketinggian 0,8 hingga 1,8 meter. Ia mempunyai daun besar yang dihalakan ke hujung. Sebilangan besar bunga terletak pada satu perbungaan. Teduhan bunga paling kerap berwarna merah jambu pucat, tetapi ada juga kombinasi warna yang lebih cerah. Masa berbunga teh Ivan bermula pada suatu pertengahan bulan Julai dan berakhir pada awal September.

Tetapi bukan hanya madu yang dikumpulkan dari teh Ivan yang berguna. Fakta menarik ialah kandungan vitamin C daunnya tiga kali lebih tinggi daripada buah sitrus. Teh Ivan mengandungi sejumlah besar unsur surih, yang setanding dengan kandungannya dalam sayur-sayuran. Daunnya mengandungi besi, molibdenum, boron, nikel dan tembaga. Semua ini adalah unsur-unsur yang merangsang hematopoiesis, serta meningkatkan sifat imun semula jadi tubuh..

Dalam sistem akar tanaman terdapat simpanan pati yang besar, oleh itu, dari segi nilai pemakanan dan nilai tenaga mereka, mereka bahkan boleh bertindak sebagai pengganti ubi kentang. Akar segar dengan rasa keturunan muda sangat mirip dengan kembang kol dan asparagus.

Untuk mengeluarkan zat astringen dari rimpang teh Ivan, perlu mengumpulkannya setelah layu musim luruh di bahagian tanah, kemudian potong kecil dan basuh dengan bersih. Selepas prosedur ini, rimpang dikeringkan dan digiling dalam mortar atau penggiling kopi.

Serbuk yang dihasilkan sangat berguna untuk menambahkan tepung dalam adunan penaik, ia dapat meningkatkan rasa manis mereka..

Minuman yang dibuat dari bunga dan daun tanaman juga mempunyai rasa yang menyenangkan. Daun dan pucuk muda boleh ditambah sebagai ramuan untuk salad dan sup.

Teh Koporsky, terkenal di Rusia, diperoleh tepat dari daun teh Ivan. Teh ini dalam kuantiti yang banyak dihantar untuk dijual ke negara lain, sehingga sangat popular. Teh Koporye sama sekali tidak kalah dengan kegunaan dan rasanya daripada teh Georgia yang terkenal.

Di Tibet, teh Ivan digunakan dalam perubatan, terutama sebagai pil tidur dan ubat antipiretik. Juga, daun teh Ivan mempunyai kesan penyembuhan luka yang sangat baik. Selalunya, doktor yang mematuhi kaedah rawatan tradisional menetapkan pelbagai bayaran, termasuk teh Ivan. Penyakit seperti itu adalah gastritis, bisul perut, kolitis, dan juga penyakit lain di mana kesan anti-radang diperlukan..

Dengan merujuk kepada semua data ini, kita dapat menyimpulkan bahawa penanaman tanaman ini di kebun penduduk desa, dan juga pondok musim panas, akan sangat bermanfaat. Dengan bantuan teh Ivan, dapat mewujudkan penjimatan sebenar. Anggap saja, ia boleh menggantikan banyak sayur-sayuran awal yang dibeli orang di pasar raya dengan harga yang tinggi, dan bahkan tanpa jaminan kualiti produk. Ia dapat digunakan sebagai tanaman madu yang baik, dan juga sebagai ubat yang berharga. Tetapi, mungkin, kelebihan utama bagi penghuni kota, yang begitu berusaha untuk persekitaran semula jadi dan keindahan setelah kebisingan di bandar, adalah daya tarikan estetik kilang. Sekiranya anda menanam teh Ivan di petak kebun, maka akan menggembirakan mata dengan bunga merah jambu terang sepanjang hampir musim panas, kerana pondok musim panas akan segera berubah dan dipenuhi dengan warna.

Madu teh Ivan, yang diperoleh oleh lebah dari nektar tumbuhan ini, berwarna telus, dengan sedikit warna kuning. Ia mempunyai aroma halus yang halus, setelah pembentukan kristal menjadi putih. Konsistensinya menyerupai biji-bijian salji, dan kadang-kadang bahkan krim masam atau daging asap. Bagus untuk memberi makanan lebah pada musim sejuk.

Teh Ivan disebarkan melalui pucuk, biji dan rimpang, sehingga mudah dipindahkan dari tepi hutan ke halaman belakang.

Teh ivan tumbuhan madu

Perkembangan fireweed berdaun sempit

Dari Editor: Banyak peternak lebah dalam surat mereka kepada editor bertanya apakah mungkin untuk membiakkan budaya berdaun sempit dalam budaya. Selama dua tahun, pengarang catatan di bawah ini, I. G. Semenov, melakukan eksperimen penyebaran benih fireweed, menguji pelbagai pilihan untuk menanam benih dan menyemainya. Teknik penternakan fireweed yang digambarkan olehnya adalah hasil kerja ini..

Fireweed berdaun sempit, atau teh willow, adalah tanaman madu abadi yang baik. Madu daripadanya berkualiti tinggi dan sedap.

Jenis fireweed ini diedarkan ke seluruh kawasan hutan dan padang rumput di hemisfera utara. Tetapi dalam budaya, ia masih jarang berlaku (seperti semua jenis fireweed), dan kaedah penanaman dan pembiakannya kurang diketahui. Belum ada literatur mengenai penanaman fireweed.
Kaedah terbaik untuk membiakkan fireweed berdaun sempit adalah vegetatif. Rimpang yang menjalar memberi banyak keturunan. Keturunan dapat dipisahkan dari tanaman ibu dan antara satu sama lain dan ditanam. Untuk menanam teh willow, perlu memilih kawasan tanah yang lembap atau tidak terlalu kering, kerana walaupun tanaman ini terdapat di kawasan liar dan di tempat yang agak kering, ia lebih suka tanah berpasir lembap.
Dari biji benih, tanaman ini disyorkan untuk tumbuh hanya untuk pembiakan awal atau dipercepat. Hasil yang baik diperoleh dengan menanam anak benih di dalam kotak pada musim bunga. Komposisi tanah harus ringan, longgar. Anda perlu mengambil kira-kira satu bahagian pasir sungai, humus dan gambut yang dicincang dengan teliti atau kelodak. Benih tidak tertanam di dalam tanah, tetapi hanya ditekan atau sedikit ditaburkan dengan humus (tidak lebih dari 0,5 cm). Pada suhu udara 25-27 ° C, biji dipetik setelah 2-3 hari, pada suhu 15-20 ° C - setelah 7-10. Anak benih muncul beberapa hari kemudian. Penyiraman diperlukan dengan banyak dan sangat berhati-hati - melalui penyaring halus agar tidak pecah atau pecah kecambah lembut.
Apabila ditanam di dalam rumah, kotak dengan anak benih disimpan di bawah gelas untuk pertama kalinya, kemudian dibuka secara beransur-ansur untuk membiasakan tanaman mengeringkan udara bilik. Selepas munculnya beberapa daun, tanaman mesti dimasukkan ke dalam pinggan yang lebih luas. Anak benih ditanam di tanah terbuka apabila mencapai kapasiti yang mencukupi dalam cuaca mendung (lebih baik basah).
Adalah mudah untuk memisahkan biji bunga api dari lalat dengan menyusunnya di telapak tangan dengan jari anda. Pada masa yang sama, benih jatuh dengan mudah, dan serpihan dari lalat tetap di tangan. Oleh itu, dalam beberapa minit, biji hampir terpisah dari gumpalan lalat yang besar.

I88466, wilayah Leningrad., Daerah Kingiseppsky, hlm Aspirasi

12 Tahun 1972

Yprey berhampiran penternakan

Fireweed adalah budaya yang sangat pilih-pilih. Ia tumbuh di mana-mana tanah, bahkan berasid. Ia tidak perlu disemai setiap musim bunga dan dituai pada musim gugur. Ia tidak membeku pada musim sejuk, dan pada musim panas ia berbunga selama sebulan dan melepaskan 400 hingga 800 kg nektar per 1 hektar tebal.

Itulah sebabnya saya menanamnya di dekat pucuk api selama beberapa tahun. Pada bulan Jun-Julai, semasa berbunga, saya perhatikan di mana ia tumbuh di gumpalan besar di kawasan yang terletak lebih dari lima kilometer dari pucuk api. Pada bulan Oktober-November, ketika dedaunan layu dan layu serta bulu dan benih terbang secara besar-besaran, saya mula menggali rimpang. Mereka terletak pada kedalaman 5-7cm. Saya memotong batang sebelum menggali. Benar, di tanah yang baik ini tidak berfungsi, kerana batangnya sangat tebal dan lebih kerap, jadi saya memecahkannya pada ketinggian 15 cm dari tanah. Saya mengambil batang yang dipendekkan dan mula menggoyangkannya ke atas dan ke bawah.Ini membebaskan akarnya dari bumi dan pada masa yang sama menentukan arahnya. Kemudian saya menyapu tanah, merasakan akarnya dan mula menariknya lebih kuat. Tetapi kekuatan tidak harus digunakan, jika tidak, akarnya boleh putus. Sangat penting untuk mengekstrak akar selama mungkin dan tidak mematahkan tunas di atasnya. Tidak kerap, tetapi saya terpaksa mendapatkan akar dua meter dengan 8-12 tunas. Biasanya saya mendapat akar dari 50cm hingga 1m. Saya juga mengambil akar pendek (20-30cm) dengan dua hingga empat tunas. Semakin lama akarnya dan semakin banyak tunas, semakin banyak pada musim panas pertama di tempat baru ia mengeluarkan tunas.
Selalunya, apabila batangnya bergoyang, ia terlepas dari akarnya. Tetapi tidak menjadi masalah. Melihat dengan teliti, anda akan selalu melihat penebalan yang terbentuk di akar yang berlepas, satu, atau bahkan dua tunas bersaiz sederhana. Oleh itu, ia adalah bahagian penting tanaman. Anda perlu memasukkan akar yang diekstrak ke dalam beg selofan atau pada sekeping bahan apa pun. Penting agar mereka tidak terbaring di bawah sinar matahari dan kering..

Anda boleh menanam fireweed di mana sahaja berhampiran pucuk api, tetapi lebih baik tidak di tempat teduh. Di sana, walaupun berbunga lebih lama, ia dikunjungi lebih teruk oleh lebah. Adalah baik bagi mereka untuk menanam parit, tanah gurun, tanah terbengkalai, tebing sungai, sungai dan kesulitan lain.
Penanaman rimpang sangat mudah dan sesuai untuk semua orang. Dengan sekop bayonet, anda membuat kemurungan di rumput 8-12 cm dan cuba membengkokkannya. Bukan membuang, tetapi mundur. Oleh itu, anda menggerakkan alur berterusan. Kemudian anda meletakkan rimpang dalam rantai berterusan, mengembang, menggulung liang ke tempat lama. Itu sahaja. Tidak ada kes pembekuan. Pendaratan harus dilakukan secara bujur, elips. Contohnya, anda mempunyai 100-110 akar. Tanam mereka di kawasan seluas 5-7m, dalam empat hingga lima baris. Faktanya ialah dengan penanaman seperti itu, batang tanaman di atas tanah menghasilkan iklim mikro mereka sendiri yang tidak biasa. Di samping itu, mereka menggantikan semua rumput, bahkan rumput gandum dan thistle. Dia hanya bertolak ansur dengan jelatang. Hingga kini, saya masih tidak mengerti mengapa, dalam dua atau tiga tahun, tanah longgar datang untuk menggantikan rumput, seolah-olah telah ditanam pada musim bunga. Dan bukan sebatang rumput sepanjang musim panas!

Dalam dua atau tiga tahun, batas penanaman anda akan berlipat ganda. Dan setiap musim panas mereka akan berlipat ganda. Dan dalam lima hingga enam tahun, ia akan menjadi massif yang besar. Sudah tentu, perlu memberi makan penanaman. Sekiranya boleh dengan baja, atau lebih baik lagi dengan gambut. Nitrogen mineral, misalnya, amonium nitrat, juga tidak akan mengganggu. Tetapi sedikit, sedikit. Kadang-kadang semasa berbunga terdapat hujan lebat dengan angin bertiup kencang, dan batangnya bersalam, menutupi bunga. Oleh itu, semasa mendarat, saya menarik wayar melintasi angin barat dalam tiga atau empat baris dengan jarak 3-4 m di antara mereka. Selalunya angin berubah arah, memutar batang. Kita mesti menarik wayar. Sel diperoleh. Tetapi tidak ada penginapan.

Kesimpulannya, saya ingin menarik perhatian semua peternak lebah. Nikmati tanah kita! Tanam pokok madu dan herba! Bagaimanapun, setiap orang, tidak kira berapa lama dia tinggal di Bumi, mesti meninggalkan sesuatu yang baik di atasnya..

Teh Ivan berdaun sempit

Teh Ivan berdaun sempit (Chamerion angustifolium) tumbuh di kawasan pembukaan, kawasan yang terbakar, tanggul, berhampiran parit, di sepanjang pinggir hutan, bertahan sehingga 10 tahun. Di dekat peternakan kami, dia tumbuh di ladang yang terbengkalai; tumbuh di kawasan kecil (pulau) seluas 15-20 meter persegi.

Ivan-tea berdaun sempit - tanaman melliferous abadi, keluarga onagrikovy (atau fireweed), setinggi 1.5-2 meter. Fireweed mempunyai batang berair dengan daun berbentuk renda bergantian dan bunga merah jambu besar, dikumpulkan dalam racemes di bahagian atas batang.

Setiap sikat mengandungi hingga seratus atau lebih bunga. Pembukaan bunga di sikat berjalan sedikit demi sedikit, dari bawah ke atas. Berus mekar sekian lama sehingga buah-buahan yang matang, bunga dan tunas terbuka sering dijumpai di atasnya. Dan sebiji bunga itu sendiri hidup selama dua atau tiga hari.

Dalam literatur lebah dikatakan bahawa selain nektar, lebah mengumpulkan serbuk sari hijau terang dari fireweed. Tetapi saya memotret lebah pada bunga berdaun willow berdaun sempit dengan serbuk sari kelabu-biru (atau kelabu kebiruan)... Pada mulanya, saya kelihatan seperti ungu.

Produktiviti madu seluas satu hektar daun willow berdaun sempit melebihi 600 kilogram, dan dalam beberapa kes lebih banyak lagi (maklumatnya berbeza: dari 350 hingga 500 kg / ha, dari 400 hingga 800 kg / ha). Masa berbunga fireweed panjang, dari akhir bulan Jun hingga September. Madu Fireweed mempunyai warna sedikit kehijauan, telus, sedikit pedas.

Berus dengan bunga:

Teh Ivan merujuk kepada ramuan tumbuhan yang dapat ditanam di dekat pucuk api, sehingga meningkatkan potensi peleburan kawasan (sangat penting untuk pemadam api tidak bergerak). Dalam majalah "Pchelovodstvo" (No. 12 untuk tahun 1972, No. 3 untuk tahun 1997) terdapat keterangan mengenai teknologi penanaman willow-herba. Boleh ditanam dengan biji, tetapi tauge sangat sensitif dan murung. Adalah lebih mudah untuk menghasilkan semula teh ivan dengan rimpang: pada musim gugur mereka digali dengan teliti dan ditransplantasikan lebih dekat ke pucuk api.

Menurut Kamus Beekeeper, madu dari fireweed mempunyai warna sedikit kehijauan, telus, sedikit pedas. Terdapat maklumat (dari Internet) bahawa mengecilkan madu fireweed berwarna putih dan tidak berbau. Lebih jelas lagi berapa lama madu api mengkristal: ada yang mengatakan bahawa madu tidak mengkristal dalam jangka masa yang lama; yang lain dengan cepat duduk dalam jisim seperti lemak halus... Baiklah, kita akan memikirkannya dengan masa.

Permohonan

Teh Ivan telah menemukan aplikasi dalam industri makanan - teh (berbutir, daun) dibuat dari daun dan perbungaan. Teh Koporsky terkenal, yang diedarkan secara meluas di Rusia sebelum revolusi. Dalam perubatan rakyat, teh ivan berdaun sempit digunakan untuk sejumlah penyakit: dari sakit kepala, gangguan metabolik, ulser perut, sebagai pil tidur, dengan radang telinga, tekak dan hidung.


Adakah anda suka blog? Berguna? Kongsi dengan rakan anda:

Terima artikel baru melalui e-mel? Secara ringkas dan senang!